Aantal verkeersongelukken in Machelen

Gepubliceerd op 17 augustus 2019 om 11:25

We zien het jammer genoeg nog te veel in onze gemeente, namelijk ongelukken met gewonden of zelfs doden op onze wegen. Statistiek Vlaanderen heeft net de cijfers uitgebracht voor het Vlaamse Gewest, en die zien er ook niet goed uit.

Ongelukken met gewonden

In 2018 werden iets minder dan 24.000 verkeersongevallen met doden of gewonden geregistreerd in het Vlaamse Gewest. Na een jarenlange daling nam het aantal ongevallen tussen 2017 en 2018 opnieuw iets toe.

Het merendeel van de ongevallen gebeurt op gemeente- of gewestwegen (92%). Slechts 8% van alle ongevallen gebeurt op autosnelwegen. Het lage aandeel van de autosnelwegen is opvallend, aangezien deze wegen goed zijn voor 40% van alle gereden kilometers

Onze Gemeente

Cijfers uit 2017 tonen aan dat Machelen zich, na Zaventem het hoogste aantal verkeersongelukken heeft met gewonden in Vlaams Brabant. Machelen telt 5.1 ongevallen met gewonden per 1.000 inwoners. Aangezien Machelen +-15.000 inwoners heeft, wil dat zeggen dat er 76 ongelukken geweest zijn met  gewonden  in Machelen in 2017. Enkel Zaventem (29.000 inwoners) doet slechter met 5.7 ongelukken per duizend inwoners, of te wel 165 ongelukken met gewonden in 2017.

Ongelukken met doden en zwaargewonde verkeersslachtoffers

In 2018 vielen er 310 doden bij verkeersongevallen in het Vlaamse Gewest. In vergelijking met 2005 is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers bijna gehalveerd.

Daarnaast waren er in 2018 2.526 zwaargewonde verkeersslachtoffers op de Vlaamse wegen. In 2005 waren er dat nog ruim 3.900. Bij de lichtgewonden is er in diezelfde periode een daling van ruim 36.000 naar 27.372

In 2018 zat 36% van de dodelijke verkeersslachtoffers in een personenwagen. Fietsers maakten 25% uit van de doden in het verkeer. 15% van de dodelijke verkeersslachtoffers zat op een motor en 11% was voetganger. In vergelijking met 2005 zijn er in 2018 veel minder doden in personenwagens. Bij de andere types van weggebruikers zijn er minder grote verschillen tussen 2005 en 2018. Er is wel een toename van het aantal verkeersdoden bij fietsers. Het aandeel van de kwetsbare weggebruikers (voetgangers en fietsers) in het totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers bedroeg in 2018 36%.  In 2005 ging het om 19%.

Onze Gemeente:

Met 310 doden en 2.526 zwaargewonden in het Vlaamse Gewest in 2018, lag het gemiddeld aantal dode en zwaargewonde verkeersslachtoffers in dat jaar op 0,43 per 1.000 inwoners. Machelen zit net boven dat gemiddelde met 0.45 ongelukken met dode en zwaargewonde verkeersslachtoffers, maar als we kijken naar de omliggende gemeenten staan we hier op plaats 3, na Hoeilaart met 0.71 en Meise met 0.67 als gemiddelde.

Conclusie

Elke dode of zwaargewond verkeersslachtoffer is er één te veel, laat ons dat duidelijk stellen. Onze gemeente heeft naast de Ring, namelijk ook 2 belangrijke verkeersaders of gewestwegen die door onze gemeente lopen, waar elke weekdag verschillende tienduizenden verkeersbewegingen plaats vinden, en dus de kans op ongelukken groter is. We zien ook dat Vlaanderen geen enkel zwart punt (verkeerssituatie die dringend moet aangepakt worden, wegens hoog aantal verkeersongelukken) in onze gemeente heeft gemeld. Maar aan de andere kant, zien we toch andere gemeenten die hetzelfde profiel als Machelen hebben, toch een beduidend lager gemiddelde heeft van ongevallen dan in onze gemeente. Het kan, of beter gezegd, moet dus beter kunnen in onze gemeente.

Daarnaast moet er ook preventief worden ingegrepen. Borden zoals "30km/uur GROOT GENOEG" zijn zo een goed voorbeeld, maar niettegenstaande zien we elke dag snelheidsduivels racen door onze straten, die dubbel of tripel zo hard rijden dan de toegestane snelheid. En als dat niet lukt, waarom niet repressief optreden, en snelheidscontroles houden op verschillende plaatsen in onze gemeente. Tijdens de Nationale Politie Controle dagen, kan je zelfs locaties aanduiden, waar de inwoner wil dat er een snelheidscontrole geschied. Dat zou ook in onze gemeente mogelijk moeten zijn. De enige manier om snelheidsduivels uit ons verkeer te halen, is via hun portefeuille en hen het rijbewijs bij zware inbreuken te ontnemen.

Om bijvoorbeeld een schoolomgeving verkeersveilig te maken, is er natuurlijk een integrale aanpak nodig. Zoals vaak een mix van maatregelen zoals educatie, infrastuctuur, communicatie en handhaving. Het plaatsen van een flitpaal zou zeker een positieve impact hebben op de gemiddelde snelheid en de verkeersveiligheid van onze kinderen aan de school.

Andere suggesties zijn natuurlijk om het openbaar vervoer,  gedeelde vervoersmiddelen (Cambio, CozyCar, Troty, Wind, Hive...) te promoten, of meer de fiets te gebruiken of te voet te gaan, en de auto thuis te laten.

Het is duidelijk dat het een "en-en-en-en-..." oplossing zal moeten zijn. Aan ons allemaal om extra voorzichtig te zijn op de weg, maar ook aan het beleid van onze gemeente, om samen te zitten met verkeersdeskundigen, agentschap wegen en verkeer, en politie, om te kijken welke kruispunten, straten, en dergelijke verkeersveiliger kunnen gemaakt worden voor elke weggebruiker,  om onze gemeente verkeersveiliger te maken. Ik denk dat we het allemaal eens zijn, dat we voor een verkeersveiliger gemeente willen streven.

Heb jij nog andere ideeën, comments, of suggesties, dan mag je die steeds hieronder nalaten.

 


Reactie plaatsen

Reacties

dirk vermeulen
5 jaar geleden

gele piramide's op de voetpaden in Machelen ! zijn waarschijnlijk geplaatst voor parkeerproblemen ???
maar volgens mij is het hier wachten op het 1ste dodelijk of zwaargewond slachtoffer...val eens per ongeluk als fietser of voetganger hierop...waanzin...sorry ik kan het niet anders omschrijven.