'

Gemeenteraad 21 September 2021

Aanwezig: De Groef Jean-Pierre,  Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda,  Panneels Stef, Debeerst Rony, Lagae Gregory,  Tielemans Steven,  Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Ponticello Dina , Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania; Nancy Van Harck, Schell Daniël.

Verontschuldigd: Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc en Benhomaid Samia

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

Covid19 update

De burgemeester Steve Claeys opent de Gemeenteraad met een update over de laatste status in onze gemeente in vervand me COVID-19:

Opvolging Vaccinatiegraad

Om de epidemie verder onder controle te houden in België wordt voorgesteld om van een nationaal crisisbeheer over te gaan naar een situatie van risicobeheer, met indien nodig aanvullende maatregelen lokaal om gelokaliseerde heropflakkeringen in te dijken.

De belangrijkste algemene vaststellingen is dat het aantal nieuwe infecties stabiel blijft en de hospitalisaties na een periode van stijging begin juli voor het eerst gedaald zijn in de week van 15 september.

Er blijft ook een uitgesproken verschil tussen de regio’s, met een verder dalende trend in de incidentie in Vlaanderen (met ook een gunstige evolutie in de meeste Vlaamse provincies). In Wallonië leek er een beginnende stabilisatie op te treden maar wordt nu terug een stijging gezien, met veel clusters in Luik en Namen. De situatie in Brussel toont voorlopig een stabilisatie van alle indicatoren, maar met een incidentie en hospitalisaties op een zeer hoog niveau. Verdere waakzaamheid en inspanningen om de vaccinatiegraad te verhogen zijn dus aangewezen.

Wat Machelen betreft zitten we op een vaccinatiegraad van 80,04% voor 18+ met een eerste dosis, 75,73% volledige gevaccineerden 18+. Daarmee scoren we ongeveer 10% lager dan andere gemeenten zoals Zemst, Kampenhout en Steenokkerzeel en hetzelfde als Vilvoorde.

Als we kijken naar de totale populatie, inclusief kinderen onder de 12j, is de vaccinatiegraad voor eerste dosis 64,58% en 60,45% volledig gevaccineerd. Daarmee scoren we gemiddeld 15% lager dan andere gemeenten zoals Zemst, Kampenhout en Steenokkerzeel en hetzelfde als Vilvoorde.

Onze gemeente heeft een zeer grote jonge populatie, de jongste van Vlaanderen zelfs, waardoor we bij statistieken, die rekening houden met de gehele bevolking, inclusief -12j die niet gevaccineerde kunnen worden, automatisch een cijfermatisch nadeel ondervinden tov andere gemeente bij een minder jonge bevolking. Daarom lijkt het ons logischer om als referentie de statistieken te nemen van de bevolking die wel gevaccineerd kan worden, namelijk iedereen vanaf 12j. Hier zijn de cijfers van +12j met minstens 1 dosis 77%, volledig gevaccineerd vanaf 12j 72,9%.

 Test en Trace centrum

Cijfers van week 13/9 – 19/9 (week 38) tonen aan dat het iets rustiger is geworden in het testcentrum (aantal tests), waarschijnlijk omdat de vakantieperiode ten einde liep. In vergelijking met de vorige weken ongeveer 10% daling.

Er werden 976 testen uitgevoerd waarvan 888 uit de categorie symptomatisch, hoogrisico of terugkerende reiziger. 58 personen werden positief getest, een lichte stijging van de positiviteitsratio voor onze regio (6.53%). In de groep van vertrekkende reizigers of bezoekers van evenementen was niemand positief.

Per gemeente valt op dat Machelen met 2.82% positiviteitsratio het minste aantal positieve testen bevat, Kampenhout/Steenokkerzeel/Zaventem iets meer met 3.1 en 3.7%, Grimbergen 4.76% en Vilvoorde 8.88%.).

Voor Machelen is er een licht dalende trend op de 7-daagse incidentie van -6,1%.

Vaccinatiecentrum

Wat het vaccinatiecentrum betreft lopen we stillaan op het einde, voorzien op 15 oktober 2021. Er wordt nadien een vaccinatiepunt opgericht in AZ Jan Portaels. Momenteel worden er nog 2de prikken gezet en de 3de prik voor patiënten met een specifieke aandoening.

A-punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Nieuwe organisatiestructuur

Er komt een nieuwe organisatiestructuur, gebaseerd op de ervaringen sedert 2018, na de integratie gemeente-ocmw. Er blijven drie teams over: welzijn, ruimte en beleven. De onderdelen van team organisatie worden terug geïncorporeerd bij diensten waar ze functioneel of decretaal bij thuishoren:

  • organisatiebeheersing onder de algemeen directeur
  • interne preventie bij de HRM dienst
  • de poetsploeg bij de technische diensten

Team welzijn wordt geclusterd tot drie clusters: kind en jeugdwelzijn, volwassenenwelzijn en ouderenwelzijn. Dit alles met het oog op een efficiëntere organisatie van de diensten en teneinde een geïntegreerd en transversaal beleid te kunnen voeren.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Waarom wordt het team organisatie nu ontmanteld werd, terwijl dit volgens mij één van de teams het beste draaide?

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Wel ik kan dit bevestigen, dit klopt, het team organisatie heeft de laatste jaren heel goed werk verricht, dat is ook gebleken trouwens uit de verschillende aspecten zoals verzekering, contracten, ICT en dergelijke meer. Het is wel zo dat het departement organisatie verdwijnt maar dat de dienst die onder departement organisatie niet verdwijnen, die blijven zeker verder werken, dat is de verdienst van de teamcoach die goed werk heeft geleverd en volgens hem aangeeft dat de opdracht wel niet 100% af is, maar de de diensten op zich dat zelf kunnen verder afwerken. Het is zo dat er natuurlijk ook gekeken wordt naar de efficientie en anderzijds opportuniteiten.

Het is zo dat ze op andere departementen ook teamcoaches zoeken. Het was een zeer goede opportuntiteit om de teamcoach van dienst organisatie kunnen inschakelen op een ander departement  waar de nood zeer hoog was en anderzijds die heel restructering speelt niet enkel op de dienst organisatie, maar ook de dienst beleven, waar de teamcoach had aangegeven een grondige herstructurering mogelijk zou zijn, en dat is besproken geweest, dat is voor team beleven en de team coach dat die herstructering goed in mekaar zit.

Het is dus op aangeven van niet alleen van het bestuur maar ook in samenspraak met de teamcoaches van beide departmenten dat we tot deze nieuwe structuur gekomen zijn, waarbij we denken dat bepaalde leemtes zullen opgevuld kunnen geraken, en anderzijds een efficientie verhoging in organisatiestructuur kunnen bekomen.  Ik hoop dat dit een antwoord is op uw vraag.

Vraag van Karina Rombauts kan niet weergegeven worden omwille van de slechte kwaliteit audio opname (opname device te ver weg) , waarvoor mijn excuses. Deze zal echter wel goed te beluisteren zijn op het enige officiele audio verslag die de gemeente zal publiceren op hun website, van zodra het verslag wordt goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 oktober.

Steve Claeys antwoord op de vraag van Karina Rombauts:

We hebben ook naar het kostenplaatje gekeken, en doorgerekend, en het is zo dat we bij team beleven meer moeten inzetten op bepaalde profielen, waardoor een kosten verhoging is van om en bij de 30.000€, maar we winnen natuurlijk bij de dienst organisatie een kostenbesparing van een teamcoach wat uiteindelijk op een break even zal eindigen ofzelfs een kleine winst zou op uitkomen. Die kostenberekening is gedaan. Ik heb daar het volste vertrouwen dat de teamcoach van beleven en organisatie beide hun huiswerk goed hebben gemaakt.

Besluit: in navolging van de beslissing van het college van 3 augustus 2021 keurt de gemeenteraad de nieuwe organisatiestructuur unaniem goed

Kerkfabriek Sint-Gertrudis - Budget 2022

Besluit: de beleidsnota en het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis wordt unaniem goedgekeurd

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten - Budget 2022

Besluit: de beleidsnota en het budget 2022 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten wordt unaniem goedgekeurd.

Subsidiebesluit inzake toekenning geschenken aan echtparen die hun gouden, diamanten, briljanten of platina bruiloft vieren en aan 100-jarigen

Op 7 juli 2020 keurde de gemeenteraad het subsidiebesluit goed inzake toekenning geschenken aan echtparen die hun gouden, diamanten, briljanten of platina bruiloft vieren.

In artikel 3 werd bepaald dat de premie wordt uitbetaald onder de vorm van MD cheques in uitvoering van het door de gemeenteraad goedgekeurde reglement van 7 juli 2020 inzake tot de invoering en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie.

In artikel 4 werd bepaald dat de premie wordt uitbetaald

  • Of bij ontvangst door het college van burgemeester en schepenen van de gevierde.
  • Of ten laatste binnen de maand na de huwelijksdatum indien er geen ontvangst plaatsvindt.

In artikel 5 werd bepaald dat de gevierde de keuze krijgen om de MD cheques digitaal of op papier te ontvangen.

100-jarigen die gevierd worden krijgen een geschenk ter waarde van 500 euro

Uit de praktijk blijkt dat het "verzilveren" van de toegekende MD cheques voor de echtparen die hun gouden, diamanten, briljanten of platina bruiloft vieren, niet evident is. Het gaat om vrij aanzienlijke bedragen die niet onmiddellijk bijdragen tot het feestvieren en het huldigen van deze mensen. Daarom wordt geadviseerd om de bedragen terug toe te kennen via een overschrijving op de door hen opgegeven bankrekening.

Besluiten

Artikel 1: in de beslissing van de gemeenteraad van 7 juli 2020 inzake subsidiebesluit voor toekenning geschenk aan de echtparen die hun gouden, diamanten, briljanten of platina bruiloft vieren wordt artikel 3 en 5 geschrapt. 

Artikel 2: er wordt een premie voorzien per echtpaar om hun huwelijksjubileum te vieren:

De premie bedraagt:

  • Gouden bruiloft (50 jaar): 125 euro
  • Diamanten bruiloft (60 jaar): 250 euro
  • Briljanten bruiloft (65 jaar): 375 euro
  • Platina bruiloft (70 jaar): 620 euro.

Artikel 3: de premie vermeld in artikel 2 wordt uitbetaald ten laatste binnen de maand na de huwelijksdatum.

Artikel 4: er wordt een premie voorzien voor de inwoner die 100 jaar wordt van 500 euro.

Artikel 5: de premie vermeld in artikel 4 wordt uitbetaald binnen de week na de verjaardag

Retributiereglement op graf-, nis- en urnenveld concessies

Het tarief van ontgraving, bepaald op 1.000 euro, is gebaseerd op de effectieve kostprijs bij een ontgraving die gebeurt uit een niet-geconcedeerd en/of een geconcedeerd graf. In dat gedval is de tussenkomst nodig van een externe gespecialiseerde firma waarbij ondermee de omgeving dient afgezet te worden, en het beschikbaar stellen van een nieuwe kist.

Het ontgraven van een urne in een columbarium of een urnenkelder is in wezen een minder moeilijke, gevoelige en tijdrovende activiteit. Het betreft hier het openen van de deksteen (beperkt in afmetingen) en het uitnemen van de urne (waarna die kan uitgestrooid worden, herplaatst worden of mee naar huis worden genomen).

Een prijsverschil in retributie tussen ontgraving van een stoffelijk overschot en een ontgraving van een asurne is op basis van de mindere werkzaamheden, het niet moeten tussenkomen van een externe firma, mogelijk en wenselijk

Besluit

Artikel 1: er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de niet-geconcedeerde graf, -nis en urnenveld concessies:

  • 1. In niet geconcedeerde graven, nissen en urnenvelden kan er altijd slechts 1 overleden persoon begraven worden.
  • 2. Gratis grafrust
    • Gewoon graf volle grond: 15 jaar gratis grafrust
    • Urnenkelder: 15 jaar grafrust gratis
    • Nis in columbarium: 15 jaar grafrust gratis
  • 3. Asverstrooiing: 15 jaar gratis inbegrepen het aanbrengen van een naamplaatje op de herdenkingsmuur/plaat
  • Hernieuwing naamplaatje op de herdenkingsmuur/plaat bij asvertrooiïng: 250 euro voor een periode van 30 jaar.
  • 4. Plaatje bij de sterretjesweide: gratis

Artikel 2: er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de graf, nis en urnenveld concessies. De retributie voor inwoners wordt vastgesteld als volgt: 

  • 1. Type:
    • Grafkelder: 30 jaar 1500 euro per persoon
    • Verlenging concessie: 30 jaar: 750 euro per persoon
  • 2. Type:
    • Urnenkelder: 30 jaar 1500 euro per persoon
    • Verlenging concessie: 30 jaar: 750 euro per persoon
  • 3. Type:
    • Nis columbarium 30 jaar: 1500 euro per persoon
    • Verlenging concessie: 30 jaar: 750 euro per persoon
  • 3bis. Wanneer de aangevraagde graf, -nis en urnenveld concessies gebeuren tussen 22 september 2020 en 1 juli 2021, en het gevolg zijn van de beslissingen van het college van burgemeester en schepen van 22 september 2020 m.b.t. procedure ontruiming niet-geconcedeerde graven en procedure niet-geconcedeerde urnen- en nisconcessies dan bedraagt het in §1, §2 en §3 vermelde tarief van 1500 euro per persoon slechts 1000 euro per persoon.
  • 4. Kinderbegraafplaats (voor kinderen tot 12 jaar):
    • Concessie 50 jaar: gratis
    • Verlenging concessie 30 jaar: gratis (ambtshalve)
    • Indien er niet gekozen wordt voor een verlenging, engageert het lokaal bestuur zich tot het gratis aanbrengen van een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat.
  • 5. Begraving op perk oudstrijders:
    • Concessie 50 jaar: gratis
    • Verlenging concessie 30 jaar: gratis (ambtshalve)
    • Indien er niet gekozen wordt voor een verlenging, engageert het lokaal bestuur zich tot het gratis aanbrengen van een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat.
  • 6. Prijs ontgraving: 
    • Van een niet-geconcedeerd en/of geconcedeerd graf: 1000 euro taks
    • Van een urne in columbarium en/of urnenkelder: 250 euro taks
    • Concessie 30 jaar naar aanleiding van ontgraving: 1500 euro per persoon 
    • Bijkomende concessie 1 persoon 30 jaar: 1000 euro per persoon
  • 6bis. Wanneer de aangevraagde grafconcessies en ontgravingen gebeuren tussen 22 september 2020 en 1 juli 2021, en het gevolg zijn van de beslissingen van het college van burgemeester en schepen van 22 september 2020 m.b.t. procedure ontruiming niet-geconcedeerde graven en procedure niet-geconcedeerde urnen- en nisconcessies dan bedraagt het tarief van 1500 euro per persoon, zoals in §6 vermeld voor een concessie 30 jaar naar aanleiding van ontgraving, slechts 1000 euro per persoon.
  • 7. Vergoeding voor de geleverde prestaties: 
    • Openen van grafkelder voor bijzetting: 350 euro
  • 8. Naar aanleiding van de ontruiming van een niet-geconcedeerd graf, -nis of urne, kunnen de nabestaanden een aanvraag doen om een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat te laten plaatsen: 250 euro voor een periode van 30 jaar herdenking, niet verlengbaar.

Artikel 3: de retributies voor concessies bedoeld in artikel 1 en verleend ten gunste van overledenen die hun woonplaats op het ogenblik van hun overlijden niet in de gemeente Machelen hadden, worden met 50% verhoogd.

De tarieven worden niet verhoogd met 50% voor:Personen die de gemeente effectief bewonen, doch krachtens wettelijke bepalingen of internationale overeenkomsten vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkings- of vreemdelingenregisters.

  • Personen die vroeger in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Machelen waren ingeschreven maar die omwille van hun ouderdom, ofwel omwille van ziekte, inwoonden bij één van hun kinderen buiten de gemeente, ofwel opgenomen werden in een instelling buiten de gemeente en er verbleven tot aan hun overlijden.
  • Personen waarvan de nabestaanden een nauwe band met de gemeente kunnen aantonen, zoals een aantal jaren gewoond te hebben in de gemeente, culturele, sportieve, sociale of beroepsleven kunnen aantonen kunnen in aanmerking komen.  

Artikel 4: het gemeenteraadsbesluit van 17 november 2020 wordt ingetrokken. 

Artikel 5: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 1 september 2021.

Retributiereglement betreffende de voor- en naschoolse opvang

In opdracht van het lokaal bestuur organiseert Infano vzw (vroeger vzw Breugelkind) de binnenschoolse opvang (voor- en naschoolse opvang) voor alle basisscholen op het grondgebied Machelen sedert 2014. Infano vzw organiseert eveneens de inningsprocedure voor de ouderbijdragen. Deze bijdragen worden maandelijks doorgestort naar het lokaal bestuur. Er dienen aanpassingen te gebeuren aan het oude retributiereglement.

Er wordt niet geraakt aan de basistarifering van 0,90 euro of andere tarieven, deze blijven behouden. De uitgebreide tarieven voor schoolvrije dagen werden niet opgenomen in het vorige retributiereglement maar wel toegepast. Het kortingstarief (5%) en de inningsprocedure werden ook niet opgenomen in het vorige retributiereglement. 

Besluit

Artikel 1: er wordt een retributie geheven voor organisatie van de voor- en naschoolse opvang en de opvang op schoolvrije dagen in al de basisscholen op het grondgebied Machelen voor de dienstjaren 2021 tot en met 2025. Deze opvang wordt in opdracht van het lokaal bestuur georganiseerd door Infano vzw, Keizerstraat 35 - 1740 Ternat.

 Artikel 2: Tarieven:

  • Tarief ochtend- en avondtoezicht schooldagen:
    • 0,90 euro per begonnen half uur
    • Woensdagnamiddag vanaf 2 kinderen van hetzelfde gezin: 0,60 euro per begonnen half uur/kind
  • Tarief schoolvrije dagen:
    • Hele dag (>6u): 11,20 euro
    • Vanaf 2 kinderen: 8,40 euro
    • Halve dag (<6): 6,72 euro
    • Halve dag (Vanaf 2 kinderen): 5,04 euro

Artikel 3: Te laat ophalen: De tarieven bij te laat komen worden als volgt geregeld:

  • Een ouder die door onvoorziene omstandigheden niet vóór 18 uur zijn kinderen kan ophalen, dient de regiocoördinator van Infano vzw te verwittigen. Het basistarief per overschreden half uur loopt dan gewoon door.
  • Indien de ouders niet verwittigen, zal een supplement van 5,00 euro per begonnen half uur per kind betaald te worden.

 Artikel 4: Korting domiciliëring:

De ouder(s) die de betalingen verrichten via domiciliëring krijgen een korting van 5% op het maandelijks factuurbedrag.

 Artikel 5: Registratie en inningsprocedure ouderbijdragen:

De opvangmomenten worden door vzw Infano per kind ’s ochtends en ’s avonds geregistreerd en in opdracht van het lokaal bestuur maandelijks gefactureerd aan de ouders.

Volgende inningsprocedure zal gehanteerd worden:

  • Stap 1:  Facturatie - 1ste week

Factuurdatum = telkens de laatste dag van de periode die wordt gefactureerd
Factuurdatum = vervaldatum

De eventuele openstaande schuld zal vermeld worden bij het volgende factuur.

  • Stap 2:  Betaling ouders - controle Infano - week 4-5

Infano vzw controleert of het verschuldigde bedrag betaald werd.

  • Stap 3:  Herinnering per mail/brief - week 6

De herinneringsbetaling dient binnen de 7 werkdagen betaald te worden.

Vermelding brief dat er bij betalingsmoeilijkheden contact kan opgenomen worden met Infano vzw of met de sociale dienst van het lokaal bestuur.

  • Stap 4:  2de herinnering aangetekende brief + e-mail – week 9

Het openstaand bedrag + kost aangetekende zending van 7 euro dient betaald te worden binnen de 7 werkdagen. Vermelding brief dat er bij dat er bij betalingsmoeilijkheden contact kan opgenomen worden met Infano vzw of met de sociale dienst en dat er bij systematische niet-betaling er een gerechtelijke procedure opgestart zal worden.

  • Stap 5:  Het dossier wordt bezorgd aan het incassobureau – week 14

Het lokaal bestuur mandateert Infano vzw voor de opvolging van het openstaande bedrag vanaf 25 euro. Het incassobureau stelt na de in ontvangst name van de opdracht een brief met een minnelijke in gebreke stelling, men probeert eerst te zorgen voor een sociale en bemiddelende oplossing met de ouders.

  • Stap 6: Bij het uitblijven van betaling

De openstaande schuld zal overeenkomstig de wetsbepalingen van de burgerlijke rechtsvordering geschieden of overeenkomstig artikel 177 DLB door middel van een dwangbevel.

Artikel 6: gemeenteraadsbeslissing retributiereglement betreffende de voor- en naschoolse kinderopvang d.d. 18 december 2019 wordt ingetrokken.

Artikel 7: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 1 september 2021.

Contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen

De Vlaamse overheid legt ambitieuze doelstellingen op inzake de hoeveelheid restafval dat door huishoudens mag worden voortgebracht. Binnen de Incovo regio dient de hoeveelheid restafval per inwoner en per jaar te dalen met meer dan 20 kg per inwoner en per jaar om te voldoen aan de doelstellingen.
De analyse van de restafvalzak leert dat er bij het restafval te veel organisch gft-afval zit, gemiddeld 40 % in de Incovo-regio. Het systeem van de composteerbare gft-zakken is niet gebruiksvriendelijk genoeg om op ruime schaal aan te slaan. Ondanks herhaalde pogingen om het gebruik van de gft zak te promoten blijft het succes ervan gering. Gebruikersbevragingen wijzen vooral naar de gebruiksongemakken ervan.
In regio’s waar de gft in containers wordt ingezameld, is de inzameling van gft-afval succesvoller en zijn ook de restafvalcijfers lager. De Interza-regio is hiervan het beste voorbeeld.

Om die reden zal Incovo met ingang van 2022 starten met de standaard inzameling van het gft door middel van containers. Dit systeem vervangt de bestaande gft zakken en tuincontainers. Door het verruimde gebruik zal de prijs voor de dienstverlening veel lager liggen dan bij de tuincontainers. De tweeduizend huidige gebruikers van de tuincontainers zullen dus op een grote prijsdaling kunnen rekenen (voor 240 liter is er een prijsdaling van 206,22 euro naar 120 euro).

Incovo zal de gft-containers in verschillende maten ter beschikking stellen. De gft-containers zullen het jaar door wekelijks worden leeggemaakt. Aan de afvalbelasting zal worden voldaan door aankoop van een gft-sticker die inwoners op de gft-container dienen aan te brengen. Wie de gft sticker enkel aankoopt voor de tweede jaarhelft of voor het laatste kwartaal betaalt een verlaagd tarief.

Voor inwoners zonder een tuin is de 25 liter container het meest geschikt. Alle keukenafval kan hierin verzameld worden. Wie deze container systematisch gebruikt, spaart gauw een bedrag aan afvalzakken uit dat groter is dan de kostprijs van de gft sticker. Inwoners met tuinen kunnen opteren voor een 140 liter of 240 liter container met aangepast tarief. De 360 liter containers worden om ergonomische redenen uit gebruik genomen.

In het najaar van 2021 zullen alle gezinnen een brief vanwege Incovo ontvangen met uitleg rond het nieuwe aanbod en met de mogelijkheid om via een portaal of infolijn een keuze te maken. Demomodellen van de containers zullen worden tentoon gesteld in de gemeentehuizen.
De betaling zal meteen samen met de keuze van de juiste container worden geregeld. Op basis hiervan zullen begin 2022 containers met sticker bedeeld worden aan huis. Bedoeling is om deze grote logistieke operatie zo veel als mogelijk te laten renderen en twijfelaars meteen over de streep te trekken. Om die reden gelden in de opstartfase verlaagde tarieven.
De bedeling van containers na de opstartfase zal op individuele basis gebeuren en dus veel duurder zijn.
Het is bedoeling om uiterlijk einde februari de volledige bedeling van de duizenden gft-containers afgewerkt te hebben.

De sticker en gft-container zal na de opstartfase verder besteld kunnen worden via een webportaal. Jaarlijks voorziet Incovo ook een moment in elke gemeente waarop de sticker aan een loket zal kunnen worden aangekocht. Op die manier voorziet Incovo een alternatief voor de inwoners die niet de mogelijkheid hebben

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:

Graag zou ik laten weten dat onze fractie zich zal onthouden op dit punt. Wij vinden dat het formaat van de containers niet optimaal, waarbij de 25L voor sommigen te klein is, en de container van 140L te groot is. Men had hier misschien een beter tussenformaat voorzien die beter aan de noden van de inwoners in Machelen zouden voldoen. We gaan het natuurlijk een kans geven, maar ik wou gewoon laten weten dat wij ons gaan onthouden op dit agendapunt.

Besluit: De volgende artikels werden goedgekeurd met 18 stemmen en 1 onthouding.

Artikel 1: de gemeenteraadsbeslissing van 16 februari 2021 houdende het vaststellen van het reglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt opgeheven.

Artikel 2: vanaf 1 januari 2022 wordt volgende contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen geheven:

  1. Haalmethode (huis-aan-huisinzameling)
  2. Afvalzakken

De ophaling van restafval gebeurt uitsluitend en verplicht in restafvalzakken die het kenmerk van Incovo dragen. De distributie van de voorgeschreven restafvalzakken gebeurt in samenwerking met Incovo. Zij worden te koop aangeboden bij Incovo, bij het onthaal van het lokaal bestuur en bij de handelsondernemingen aan het vastgesteld tarief.De afvalzakken worden verkocht tegen volgende prijs:

  • Voor P+MD-afval (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons), in pakken van 10, tegen de prijs van 0,15 euro per zak met een inhoudsvermogen van 75 liter.
  • Voor GFT-afval (groente-, fruit- en tuinafval), in pakken van 10, tegen de prijs van 0,25 euro per zak met een inhoudsvermogen van 15 liter, en 1,20 euro per zak met een inhoudsvermogen van 60 liter.GFT zakken worden te koop aangeboden tot 30 november 2021 en mogen worden gebruikt tot 28 februari 2022. In de maand maart 2022 kunnen ze worden ingeruild bij Incovo.
  • Voor restafval, in pakken van 10, tegen de prijs van 1,80 euro per zak met een inhoudsvermogen van 45 liter, en 0,90 euro per zak met een inhoudsvermogen van 22.5 liter.
  1. GFT-container
    Inwoners kunnen voor de ophaling van gft-afval beroep doen op gft-containers die door Incovo worden ter beschikking gesteld. GFT-containers dragen verplicht de jaarlijkse gft-sticker uitgereikt door Incovo.

De prijs voor de gft-sticker bedraagt (in functie van het ogenblik van aankoop van de jaarsticker):

GFT-container van 240 liter
Van 1 januari tot 30 juni                                    120 euro
Van 1 juli tot 30 september                                70 euro
Van 1 oktober tot 31 december                          40 euro

GFT-container van 140 liter
Van 1 januari tot 30 juni                                   75 euro
Van 1 juli tot 30 september                               45 euro
Van 1 oktober tot 31 december                         25 euro

GFT-container van 25 liter
Van 1 januari tot 30 juni                                  25 euro
Van 1 juli tot 30 september                             15 euro
Van 1 oktober tot 31 december                        10 euro

Bij introductie van de gft-containers in het najaar van 2021 worden uitzonderlijk en eenmalig lagere tarieven aangerekend: 80 euro voor een 240 liter, 50 euro voor een 120 liter en 17 euro voor een 25 liter container. Deze tarieven gelden bij betaling voor 01 januari 2022.

  1. Groot restafval -  AEEA - snoeihout

De ophaling van groot restafval gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen de prijs van 20 euro per begonnen m³. Voor AEEA (elektrische apparatuur) geldt een vaste ophaalkost van 15 euro, ongeacht de aangeboden hoeveelheid. Voor snoeihout geldt een tarief van 10 euro per m³. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via Bancontact.

  1. Platenzak voor gebonden asbesthoudend bouwmateriaal

De ophaling van de platenzak gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen een tarief van 30 euro per platenzak met afmetingen 3.10 - 1.10 - 0.30 meter. Bij de platenzak wordt ook veiligheidspak, handschoenen en een stofmasker bijgeleverd.

De platenzak kan worden aangekocht op de recyclageparken van Incovo of op de hoofdzetel. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via Bancontact.


  1. Brengmethode (recyclagepark)

Het groot restafval, groenafval, houtafval, harde plastics, zuiver steenpuin, gemengd bouwafval en bouwafval met hechtgebonden asbest kunnen tegen betaling aangeboden worden op het recyclagepark in samenwerking met en volgens de voorschriften van Incovo. De wijze van betaling geschiedt op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van afgifte van een betaalbewijs conform de regels van Incovo of door elektronische betaling via Bancontact.

De basis van de tarifering wordt gevormd door het volume van het aangeboden afval volgens de geldende tariefcategorie. Dit volume wordt bepaald als het volume van de meetkundige balk gevormd door de uiteindes van het afval in de verschillende dimensies.

Volgende categorieën worden onderscheiden:

  • Categorie 1: Volume tot 0.25 m³
  • Categorie 2: Volume tussen 0.25 en 0.5 m³
  • Categorie 3: Volume tussen 0.5 en 1 m³
  • Categorie 4: Volume tussen 1 en 1.5 m³
  • Categorie 5: Volume tussen 1.5 en 2 m³
  • Categorie 6: Volume tussen 2 en 3 m³

Voor zetels en sanitair porselein (WC, lavabo) een vast tarief gehanteerd van 5 euro, voor meerpersoons zetels geldt een vast tarief van tien euro. Ieder gezin heeft recht op een jaarlijkse vrijstelling van 25 euro voor de aanvoer van recycleerbaar afval en 25 euro voor de aanvoer van asbesthoudend afval.
Bij een jaarlijkse aanvoer per gezin voor meer dan 100 euro, worden de tarieven verhoogd met 50 %. Zowel de vrijstelling als de verhoging worden berekend per kalenderjaar.

Voor de aanvraag van een toegangsbadge voor KMO’s en voor personen met eigendom of verblijf in de gemeente zonder domicilie wordt eenmalig 20 euro administratiekost aangerekend.

  1. Ondergrondse inzameling (uitsluitend voor de bewoners rondom sorteerpunten)

Het bedrag van de contant belasting voor de ondergrondse inzameling wordt als volgt vastgesteld:

Fractie                                                                                                                                                          Tarief

A) Restafval
Per dumping van restafval in de 30 liter trommel                                                                      1,15 euro

De contantbelasting vermeld, is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van, restafval. 

  1. B) GFT
    Per dumping van gft in de 15 liter trommel                                                                                 0,25 euro

De contant belasting vermeld, is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van gft. De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling van restafval en gft zijn de contant belasting verschuldigd bij het openen van de trommel van de container door middel van de door Incovo verstrekte badge. Via het klantenportaal van Incovo kan een geldelijk tegoed worden opgeladen op de klantenrekening geassocieerd met de badge. Het correcte belastingbedrag wordt dan afgetrokken bij het openen van de trommel.

C) Verstrekken van een bijkomende badge of een nieuwe badge na verlies                             5 euro 
De contant belasting vermeld, is verschuldigd door eenieder die bij herhaling voor hetzelfde adres een badge voor gebruik van de ondergrondse containers aanvraagt.

De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling en hiervoor bij herhaling (tweede, derde, vierde …keer) een toegangsbadge aanvragen zijn dit bedrag verschuldigd bij de aanvraag van de badge via het klantenportaal. Dit bedrag wordt voor verzending afgetrokken van het tegoed op de klantenrekening geassocieerd met de badge.

Artikel 3: het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo wordt gemachtigd om de contantbelasting zoals vermeld te innen met ingang vanaf heden.

Artikel 4: de belasting moet contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

 Artikel 5: de belastingschuldige kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 9 van het invorderingsdecreet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na indiening ervan.

Artikel 6: dit besluit treedt in werking vanaf heden

Artikel 7: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen en een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Incovo en Ovam.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen op de Leonardo da Vincilaan

Naar aanleiding van aanhoudende problemen in de omliggende straten (hygiëneproblemen, zwerfvuil, ...) en om de doelstelling van de gemeente op vlak van vrachtwagen parkeren te bereiken, komt er een parkeerverbod voor vrachtwagens op de Leonardo Da Vincilaan. Het is de visie van de gemeente dat de transporteurs moeten voorzien dat vrachtwagens op hun eigen terreinen kunnen parkeren of op een private parking.

Besluit: de gemeenteraad gaat unaniem akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij er enkel nog door personenwagens, motorfietsen, minibussen en auto’s voor dubbel gebruik mag geparkeerd worden in de Leonardo Da Vincilaan.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: verbod stilstaan en parkeren aan beide zijden van de Culliganlaan

Naar aanleiding van de aanhoudende problemen rond de foutparkeerders op de culliganlaan en het verhogen van de veiligheid voor fiestsers, wordt er aan beide zijden van de Culliganlaan een parkeerverbod ingevoerd.

Het is de visie van de gemeente dat bezoekers en werknemers van bedrijven op hun eigen terreinen kunnen parkeren of op een private parking en inzetten op een modal shift waar noodzakelijk. Met het parkeerverbod wordt beoogd om het parkeren van voertuigen in de daarvoor bestemde ondergrondse garages te laten plaatsvinden en niet op de openbare weg.

Alle kantoorgebouwen in de omgeving beschikken over ruime ondergrondse parkeergarages. Op de Culliganlaan komt zo meer ruimte vrij voor fietsers zodat ze zich op een veilige manier kunnen verplaatsen en niet langs en tussen geparkeerde auto’s hun weg moeten zoeken. Ook het parkeren van wagens (gedeeltelijk) op de voetpaden kan hierdoor worden vermeden, waardoor ook voor voetgangers een veiligere en aangenamere situatie ontstaat.

Besluit: de gemeenteraad gaat unaniem akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij er een parkeer- en stilstaanverbod geldt op de Culliganlaan.

Verkoop perceel grond langsheen J.F. Kennedylaan aan aanpalende eigenaar

Op 16 februari 2021 werd door de gemeenteraad de verkoop van de grond langsheen de J.F. Kennedylaan aan aanpalende eigenaar goedgekeurd. De Werkvennootschap die het fietspad langsheen de J.F. Kennedylaan gaat aanleggen heeft ondertussen verder uitgewerkte plannen waardoor het te verkopen perceel in oppervlakte kleiner zal worden. 14a 97ca i.p.v. 16a 83ca. Naar aanleiding van de wijzigingen werd een nieuw opmetingsplan opgemaakt.

Besluit: de gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de wijziging van de te verkopen oppervlakte grond langsheen de J.F. Kennedylaan uit de beslissing 16 februari 2021

Toekenning ere-burgerschap aan E.H. Vital Orolé

E.H. Vital Orolé, geboren op 31 januari 1931 te Leuven, priester gewijd op 23 september 1956 (Mechelen) - 30 september 1956 (Westerlo), in Diegem als onderpastoor aangekomen in 1956 en op 15 oktober 1980 bovenpastoor benoemd, staat al 65 jaar ten dienste van de Diegemse gemeenschap.

Zijn verdiensten als pastoor, maar vooral als sociaal bewogen mede-inwoner van deelgemeente Diegem, staan buiten kijf. Vital Orolé is door vele generaties gekend en geliefd, los van elkeen zijn geloofsovertuiging, om zijn inspiratie, daadkracht, sociale ingesteldheid met grote voor de zwakkeren in onze leefgemeenschap. Zijn levenshouding en –loop heeft van hem een bekende Diegemnaar gemaakt en hemzelf maar ook Diegem bekend gemaakt, ver buiten onze gemeentegrenzen. Als mens kan Vital Orolé terecht een ambassadeur van onze gemeenschap worden genoemd

Op 11 en 12 september is Diegem Zomert omgetoverd geworden tot het FestiVital, een feest voor de gehele Machelse-Diegemse gemeenschap waarbij E.H. Vital Orolé centraal staat.

Op 27 april 2021 besliste het college al om naar aanleiding van deze festiviteiten een olieverfschilderij te laten maken van Vital Orolé, door de beroemde kunstenares Ulirke Bolenz, hetgeen ondertussen overhandigd werd aan de gevierde en een ere-plaats in de kerk van Diegem heeft gekregen. Op 22 oktober 2019 besprak de gemeenteraad al de mogelijkheid om het ere-burgerschap toe te kennen. Om dit alles te formaliseren wordt voorgesteld hem het ere-burgerschap formeel toe te kennen.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dank U wel voorzitter, U heeft het reeds gezegd, maar ik wil ook in naam van het hele FestiVital team,  de gemeente bedanken voor de prima samenwerking. Ik ga niet iedereen opnoemen, maar wel een paar, zoals Annick, die alle vergaderingen (teams) heeft bijgewoond, zelfs tijdens haar vakantie. En ook Peter was steeds beschikbaar tijdens beide dagen voor een helpende hand, en tenslotte wil ik ook de gemeente arbeiders bedanken die op zondag morgen om 7.30 de vuilnisbakken kwamen leegmaken. Kortom een super samenwerking tussen het FestiVital team en de gemeentelijke diensten, die ervoor gezorgd hebben dat we tijdens 2 dagen een mooi dorpsfeest hebben mogen beleven.

Besluit: De gemeenteraad beslist unaniem om E.H. Vital Orolé het ere burgerschap van de gemeente Machelen-Diegem toe te kennen.

Proces-verbaal kandidaten schoolraad

De directeur stelt na onderzoek van de kandidatenlijst vast dat er niet meer kandidaten zijn dan het aantal effectief te begeven mandaten.

Besluit:

Artikel 1: het schoolbestuur te machtigen om de vertegenwoordiging in alle geledingen van de schoolraad van het Gemeentelijk Instituut voor Secundair Onderwijs Machelen op 1 september 2021 te vernieuwen.

Artikel 2: de volgende personen zijn verkozen als effectieve vertegenwoordigers in de schoolraad:

  • geleding personeel: De Vries Wim (leraar), Van San Tim (leraar) en Buelens Carlo (leraar)
  • geleding ouders: Op de Beeck Katrijn, Doumont An en Van der Veeken Laurence
  • geleding lokale gemeenschap: De Becker Josiane, De Bouw Willy en Hernalsteen Kris (wijkagent)
  • geleding schoolbestuur: Van Damme Valerie

Artikel 3: de schoolraad wordt samengesteld voor 4 jaar in het basis- en secundair onderwijs. Dit wil zeggen van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2025.

Intrekking beheersoverdracht bij Fluvius West voor de activiteit Fluvius GIS

De gemeente Machelen is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West. Fluvius West doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.

De statuten van Fluvius West waarbij in het voorwerp expliciet vermeld wordt dat ze bevoegd is voor "het ter beschikking stellen aan de deelnemende gemeenten, die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, in het kader van een geografisch informatiesysteem (GIS), van basis- en themakaarten, waarvan de gegevens inzake topografie, cartografrie en geografische betrekking hebben op wat zich boven, op en onder het openbaar en/of privé-domein bevindt, met inbegrip van koppelingen met andere databronnen".

Het aanbod dat Fluvius West heeft gecreëerd voor haar deelnemers, m.n. Fluvius GIS, bestaande uit het aanbieden van een geografisch informatiesysteem (GIS). Het Fluvius GIS aanbod heeft o.a. betrekking op

  • de uitbouw en het beheer van een geografisch informatiesysteem waarbij Fluvius West zal instaan voor de investering en het onderhoud van verschillende themakaarten;
  • het aanbieden van de functionele toepassing met aanbod van de wettelijk verplichte modules en eventuele bijkomende modules op vraag van de gemeente;
  • operationele ondersteuning en het voorzien in een opleiding voor het gebruik van de toepassing. 

Artikel 11 van het reglement Fluvius GIS, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West op 24 juni 2019, waarin voorzien wordt dat de Fluvius GIS-dienstverlening zal een einde nemen in geval van herroeping van de beheersoverdracht door de deelnemer mits de statuten van de netbeheerder in deze mogelijkheid voorzien.

Ingevolge de statutenwijziging van 10 december 2020 werd de herroepbaarheid van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS opgenomen in artikel 9 punt 8 van de statuten van Fluvius West. Ingevolge het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West, werd beslist om de activiteit Fluvius GIS niet langer als kerntaak te weerhouden.

Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius GIS te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden. 

De gemeente is van oordeel dat de GIS-activiteit een volwaardig activiteit betreft en wenst de GIS-activiteit tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen in het GIS-landschap die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking van het geografisch informatiesysteem en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader.

De gemeente Machelen is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn. Met betrekking tot de bovenstaande visie van Fluvius op de afbouw van de niet-kerntaken en gelet op de bovenvermelde visie van de gemeente over de invulling van de GIS-activiteit, wordt voorgesteld om haar beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS te herroepen.

De gemeente Machelen verzoekt de Raad van Bestuur van Fluvius West om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 ter aanvaarding te agenderen op de eerstkomende algemene vergadering.

Besluit:

Artikel 1: zijn unanieme goedkeuring te hechten aan de intrekking van de beheersovereenkomst voor de Fluvius GIS activiteit en bijgevolg aan de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 van de gemeente Machelen bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West voor de activiteit Fluvius GIS en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten.

Artikel 2: de opdrachthoudende vereniging Fluvius West te verzoeken de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering. 

Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in PDF-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be

Ondertekening Burgemeestersconvenant (Convenant of Mayors) 2030

Op 20 mei 2014 ondertekende de gemeente Machelen het Europese Burgemeestersconvenant 2020. Door dit convenant te ondertekenen, engageerde de gemeente zich om op haar grondgebied tegen 2020 minstens 20% minder CO² uit te stoten ten opzichte van 2011. Het is belangrijk om dit engagement verder te zetten om op deze manier te werken aan een sterk en doorgedreven klimaatbeleid. Meer dan ooit vertellen afwisselende en steeds fellere periodes van hitte, droogte en overstromingen ons dat het klimaat verandert.

Als lokaal bestuur hebben wij hefbomen in handen om het verschil te maken, zowel om minder CO² uit te stoten (mitigatie) als om ons aan te passen aan de klimaatverandering (adaptatie).De gemeente Machelen wil zich ook tijdens deze legislatuur blijven inzetten voor een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid en erkent dat lokale initiatieven bijdragen tot een concrete beperking van de broeikasgasuitstoot en de klimaatverandering en tot het behalen van regionale, nationale en internationale energie- en klimaatdoelstellingen.

Om bovenvermelde redenen is het belangrijk dat wij als gemeente ons engageren om:

  1. Minder CO² uit te stoten. Door energie te besparen, het gebruik van fossiele brandstoffen af te bouwen, in te zetten op hernieuwbare energie en door te kiezen voor efficiënte, schone technieken.
  2. De effecten van de klimaatverandering, o.a. zoals hittestress, droogte en wateroverlast, te milderen.
  3. Alle relevante actoren te betrekken bij de opmaak en de uitvoering van ons lokaal klimaatbeleid.
  4. Zelf het goede voorbeeld te geven.

 We moeten ons daarbij inzetten op onder andere deze thema’s:

  1. Ruimtelijke ordening. We trekken volop de kaart van kernversterking, met ruimte voor hernieuwbare energie en met aandacht voor het duurzaam versterken van de open en groene ruimte. Wonen, werken en winkelen gebeurt hoofdzakelijk in dorps- en stadskernen.
  2. Gebouwen. We verminderen het energiegebruik in onze eigen gebouwen, stellen een strategisch vastgoedplan op voor het verduurzamen van het gemeentelijk patrimonium en moedigen onze inwoners aan om duurzaam te (ver)bouwen en energie te besparen. Daarnaast versnellen we de renovatiegraad van woningen in onze gemeente.
  3. Mobiliteit. Een ambitieus fiets- en tragewegenbeleid en een sterke uitbouw van het openbaar vervoer moet inwoners "verleiden" om de wagen aan de kant te laten staan. Voor wie toch de wagen neemt, zijn elektrische voertuigen, voertuigen op waterstof en gedeelde mobiliteit aantrekkelijke alternatieven.
  4. Klimaatadaptatie. Met meer groen, meer ruimte voor water en door te ontharden waar het kan, willen we de te verwachten effecten van de klimaatverandering, zoals o.a. hitte, droogte en wateroverlast, tegengaan en tegelijkertijd ok de biodiversiteit in onze regio versterken.
  5. Hernieuwbare energie. We zetten in op natuurlijke en onuitputtelijke energiebronnen als zon en wind en op groene (rest)warmte.

Dit alles kadert binnen het Burgemeestersconvenant 2030 (Convenant of Mayors 2030).

Ten laatste twee jaar na de ondertekening van dit Klimaatengagement moet de gemeente een Klimaatactieplan of SECAP (Sustainable Energy and Climate Action Plan) indienen bij de Europese Commissie.

Dit SECAP is de verderzetting en uitbreiding van het huidige SEAP dat opgesteld werd na ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2020.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad beslist unaniem dat de gemeente Machelen het Burgemeestersconvenant (Convenant of Mayors) 2030 zal ondertekenen.

Artikel 2: met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 engageert de gemeente Machelen zich om:

  • De uitstoot van CO² (en eventuele andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen ten opzichte van 2011, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmitigatie);
  • Haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering (klimaatadaptatie).

 Artikel 3: om deze engagementen om te zetten in praktische maatregelen zal de gemeente Machelen volgende stappen ondernemen:

  • Een ‘inventarisatie uitgangswaarden emissies’ (CO²-nulmeting) en een beoordeling van de risico’s van en de kwetsbaarheden voor klimaatverandering (risico- en kwetsbaarheidsanalyse) uitvoeren;
  • Een actieplan voor duurzame energie en klimaat (Sustainable Energy and Climate Action Plan of SECAP) indienen bij de EU binnen de twee jaar na de datum van dit gemeenteraadsbesluit van ondertekening van het Burgemeestersconvenant (Convenant of Mayors) 2030;
  • Minstens elke twee jaar na het indienen van het SECAP rapporteren aan de EU over de geboekte vooruitgang met het oog op evaluatie, monitoring en verificatie.

Artikel 4: de gemeenteraad geeft de burgemeester machtiging om het toetredingsformulier tot het Burgemeestersconvenant (Convenant of Mayors) 2030 te ondertekenen.

Ondertekening Lokaal Energie- en Klimaatpact

De Vlaamse regering nodigt alle lokale besturen uit om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen. De regering verdeelt via een principe van 50% cofinanciering dit jaar 25 miljoen euro steun onder de lokale besturen die dat doen en daar zal steeds jaarlijks minstens 10 miljoen euro bijkomen voor de ondertekenaars. Als lokale bestuur hebben we immers een sleutelrol in handen voor het behalen van de gezamenlijke klimaatdoelstellingen.

Het pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. Het pact bevat wederzijdse engagementen die de sleutelrol van lokale besturen in het Vlaamse klimaat- en energiebeleid beklemtonen. De focus ligt hierbij op vier werven: vergroening, energie, (deel)mobiliteit en ontharding. De deadline om het pact te ondertekenen is 29 oktober 2021.

Een jaarlijks opvolgmoment dat focust op alle gerealiseerde acties en een digitaal platform dat helpt alle acties op te volgen staat in de steigers.

Lokale besturen engageren zich om:

  • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken.
  • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
  • Een reductie van de CO²-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren.
  • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden.
  • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025.
  • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken.
  • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geven de Vlaamse gemeentes aan actie te ondernemen om de collectieve streefdoelen van het Pact binnen de onderstaande werven waar te maken:

  1. Laten we een boom opzetten
  • Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
  • 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
  • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030).
  1. Verrijk je wijk
  • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030.
  • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030).
  1. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
  • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (= 6.600 toegangspunten).
  • Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (= 66.000 laadpunten).
  • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030.
  1. Water het nieuwe goud
  • 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
  • Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)

Er wordt een jaarlijks opvolgmoment voorzien.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad beslist dat de gemeente Machelen het Lokaal Energie- en Klimaatpact zal ondertekenen.

Artikel 2: met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact engageert de gemeente Machelen zich om:

  • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen.
  • De uitstoot van CO² (en eventuele andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten minste 40 % terug te dringen ten opzichte van 2011, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmitigatie).
  • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden.
  • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025.
  • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken.
  • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

Ontslag Gemeenteraadslid:

De mail van 11 september 2021 van mevrouw Karina Rombauts waarbij zij haar ontslag aanbiedt als gemeenteraadslid.

De raad dient akte te nemen van dit ontslag.

Het raadslid, voor zover ze nog voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden, dient haar mandaat verder te zetten tot de opvolging geregeld is.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter

Ik zou van de gelegenheid gebruik willen maken om al de inwoners te bedanken voor de steun en vertrouwen dat ze in mij gehad hebben. Ik heb 15 jaar in de politiek gezeten, en heb dit 14 jaar met veel plezier gedaan. Ik heb veel mensen leren kennen, ik heb veel bijgeleerd en steeds gewerkt in goede verstandhouding met voldoening van de inwoners en het personeel, waarmee ik een heel goede relatie had. Een heel rijke ervaring voor me, en als ik er op terugkijk ben ik er sterker uitgekomen en heel wat bijgeleerd.

Aan alle inwoners, ik wou heel graag burgemeester geweest zijn, maar het afgelopen jaar, is een jaar dat ik heel snel wil vergeten. Ik had ik 2021 burgemeester moeten zijn, maar daar hebben collega’s een stokje voor gestoken, dat is politiek zeker. Wat ik nooit verwacht had, want ik heb altijd gezegd, politiek ik wil daaraan meedoen op voorwaarde dat er respect is, ik ben altijd eerlijk geweest en dan ja, uiteindelijk door je beste vrienden, wordt er een mes in je rug gestoken. En ik kan dat alleen maar meenemen in mijn verhaal, en mijn verhaal stopt hier in Machelen, en sommige zeggen dat ik weg ben etc... maar ik ben er nog altijd. Het is inderdaad zo dat we gaan verhuizen, maar ik woon nu nog altijd in Machelen. Ik ga verhuizen eind september, begin oktober, en dus voorzitter en algemeen directeur zal ik waarschijnlijk niet meer aanwezig zijn op de volgende gemeenteraad. Dat is hetgene ik nog wou vertellen en dat het een eer was om met vele van jullie samen te mogen werken.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad neemt akte van het schriftelijk ontslag van mevrouw Karina Rombauts.

Artikel 2: haar opvolger, conform de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen, zal voor volgende gemeenteraad opgeroepen worden om de eed af te leggen en het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen.

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 19 juli 2021

Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 19 juli 2021 wordt goedgekeurd.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad 20 en 21 september 2021.

Ten gevolge van de maatregelen omtrent Covid-19 en de Ministeriële Besluiten hierop betrekking hebbende, verlopen de gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad als openbare vergadering maar voor het publiek zowel virtueel/digitaal als fysiek.

Besluit: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 1 september 2021 inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad 20 en 21 september 2021.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake bijkomende maatregelen voor het onderwijs naar aanleiding van het coronacrisis

Op 24 augustus 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen, mede op vraag van het GISO, de situatie besproken. Op 25 augustus 2021 is per mail aan de veiligheidscel het advies gevraagd om bijkomende maatregelen te treffen in het GISO al zeker tot 30 september 2021. Gegeven het grote aantal leerlingen in het GISO afkomstig uit Vilvoorde en, onderliggend, uit een aantal aangrenzende gemeenten uit het Brussels Gewest, wordt voorgesteld dezelfde maatregel toe te passen als in het secundair onderwijs te Vilvoorde en het Brussels Gewest.

Uit officiële cijfers is immers gebleken dat zowel wat het aantal besmettingen als de vaccinatiegraad van minderjarigen betreft er een sterk verschil is tussen Machelen en het Vlaams gemiddelde. Zo zijn er in Machelen bijkomende besmettingen vast te stellen, wat een significant verschil is met de omliggende gemeenten en andere Vlaamse steden.

Op basis van de cijfers ter beschikking gesteld in de stuurgroep van het vaccinatiecentrum bij de 12-17 jarigen ligt de vaccinatiegraad bij de 12-17 jarigen tot nu toe op 38%, ongeveer 48% voor 16-17 jaren, ongeveer 33% voor 12-15 jarigen. De algemene vaccinatiegraad +18 jarigen (volledig gevaccineerd) ligt op 71,89% (bron ELZ Bravio) terwijl dit in Vlaanderen op 88% ligt. Gezien het significante verschil in aantal besmettingen en de vaccinatiegraad is het noodzakelijk om bijkomende maatregelen op te leggen voor het secundair onderwijs in Machelen om het aantal besmettingen bij de start van het nieuwe schooljaar in september te beperken en het contactonderwijs maximaal te kunnen laten plaatsvinden.

Artikel 27 van het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 bepaalt dat de bevoegde lokale overheden, in overleg met de bevoegde overheden van de gefedereerde entiteiten, aanvullende preventieve maatregelen kunnen nemen ten opzichte van deze voorzien in het Ministerieel besluit. In casu is de bevoegde lokale overheid de burgemeester die krachtens artikel 133 van de nieuwe gemeentewet bevoegd is om uitvoering te geven aan de politiewetten, de politiedecreten, de politieverordeningen en de politiebesluiten. Daarbij bepalen de richtlijnen van de Minister van het Onderwijs dat de lokale overheden strengere maatregelen kunnen opleggen.

Gelet op het voorgaande is de burgemeester genoodzaakt om voor het GISO op basis van het voorzichtigheidsprincipe een beperkt aantal maatregelen uit te vaardigen die ook in het secundair onderwijs van Vilvoorde en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelden.

Besluit: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 26 augustus 2021 inzake bijkomende maatregelen voor het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake besluit houdende bestuurlijke maatregelen ten aanzien van Boggi Steak House, gelegen te Stationsstraat 87, 1831 Diegem

De burgemeester werd bij wijze van bestuurlijk verslag door de lokale politie VIMA op 17 mei 2021 ingelicht over vastgestelde overtredingen inzake de geldende coronamaatregelen:

  • Op 8 mei 2021 verrichtten de politiediensten controles op de maatregelen betreffende de terrassen. Bij Boggi Steak House werd vastgesteld dat het terras afgesloten was en dat er nog eten gereserveerd werd na 22.00 uur. De maatregelen laten op dat moment geen bediening meer toe na 22.00 uur, alsook dienen terrassen verplicht aan minstens één zijde geopend te zijn. De uitbater wordt op zijn plichten gewezen en gewaarschuwd.
  • Op 12 mei 2021 stelt de politie opnieuw vast dat het terras niet volledig geopend is aan één zijde. Om 21.50 uur zijn klanten nog steeds aan het eten. De uitbater, CIL Soner, verklaart hierbij dat de politie en aanwezige inspectiediensten hem pesten.

 Gezien er bij volgende passages op 15 mei 2021 en 16 mei 2021 geen overtredingen vastgesteld worden, houdt de burgemeester het bij een formele waarschuwing. De uitbater wordt per waarschuwingsbrief van 17 mei 2021 gewaarschuwd dat de burgemeester krachtens artikel 134ter van de nieuwe gemeentewet bevoegd is om ten gevolge van deze vaststellingen een sluiting van maximaal 3 maanden aan de horecazaak op te leggen, maar het bij een formele waarschuwing houdt. Bij een volgende vaststelling zal de zaak wellicht gesloten worden.

De burgemeester werd bij wijze van bestuurlijk verslag door de lokale politie VIMA op 19 juli 2021 opnieuw ingelicht over vastgestelde overtredingen inzake de geldende coronamaatregelen: 

  • Op 15 juli 2021 verrichtten de politiediensten controles betreffende de coronamaatregelen. Ter plaatse bij Boggi Steak House wordt vastgesteld dat de mondmaskerplicht door het personeel niet nageleefd wordt. Verder is er ook geen CO²-meter aanwezig. De uitbater en diens personeel doen hun beklag tegen de politie wegens de controles.

Per uitnodiging van 27 juli 2021 wordt de uitbater uitgenodigd voor een hoorzitting op 10 augustus 2021 om 11.00 uur op het gemeentehuis. Op 10 augustus komt er niemand opdagen. Het proces-verbaal met vermelding van zijn afwezigheid wordt betekend aan de uitbater, zowel op zijn thuisadres als op het adres van de horecazaak, zowel aangetekend als per gewone brief op datum van 11 augustus 2021. De uitbater krijgt hierbij 15 dagen om het proces-verbaal van hoorzitting te betwisten en een nieuwe afspraak in te plannen indien gewenst. 

Naar aanleiding van de aanhoudende overtredingen op vlak van de coronamaatregelen beslist de burgemeester om bestuurlijke maatregelen op te leggen. Deze maatregelen worden formeel opgelegd met dit besluit.

Er wordt een sluiting van 3 maanden opgelegd, proportioneel aan de aanhoudende overtredingen en de hardleersheid van de uitbater. Deze maatregel is dringend gezien het niet naleven van de coronamaatregelen in deze pandemie gevaarlijk kan zijn voor de volksgezondheid.

Besluit: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 26 augustus 2021 inzake besluit houdende bestuurlijke maatregelen ten aanzien van Boggi Steak House, gelegen te Stationsstraat 87, 1831 Diegem

Besluit tot goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse regering 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen in het kader van het wijzigingsbesluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021

De Vlaamse regering keurde op 16 juli 2021 een nieuw besluit goed voor de lokale preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en bronopsporing. Het besluit van 16 juli 2021 kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeentebesturen ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing (d.w.z. de complementaire inzet in preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en aandacht voor kwetsbare personen) en dit van 1 september tot en met 15 oktober 2021.

De gemeente heeft bij de aanvang van de samenwerkingsovereenkomst gekozen voor optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantaine coaching. In het kader van de beslissing van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 kan deze samenwerkingsovereenkomst verlengd worden tot en met 15 oktober 2021.  De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand tot en met 15 oktober 2021.

Besluit: de gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 augustus 2021 inzake het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot verlenging van de subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid19-pandemie te versterken, en  keurt het addendum tot verder zetting van de engagementen goed.

Ons Tehuis Brabant vzw - kennisneming jaarverslag 2020

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2020 van Ons Tehuis Brabant vzw.

Haviland - kennisneming jaarverslag 2020

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2020 van Haviland.

De vragen van Steven Tielemans en Kris Jacobs  kunnen niet weergegeven worden omwille van de slechte audio kwaliteit opname (opname device te ver weg) , waarvoor mijn excuses. Deze zal echter wel goed te beluisteren zijn op het audio verslag die de gemeente zal publiceren van zodra het verslag wordt goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 oktober.

 

                                                                                                   OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 19 oktober 2021

 

 

'