'

Verslag gemeenteraad 20 April 2021

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Jocelyne, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Verberckmoes Tessa, Benhomaid Samia, Lenaerts Werner,  Ponticello Dina , Schell Daniël.

Verontschuldigd: Niemand

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

A-punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Update Corona in onze gemeente

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter:

Korte toelichting mbt de actuele cijfers coronabesmettingen op datum van 20 april :

Concreet noteerden we de afgelopen week  35  nieuwe besmettingen bij inwoners van onze gemeente; dat zijn er 5  meer dan de week daarvoor,  maar inzake gemiddelde blijven we nu al sinds 6 maart steken op gemiddeld 5 nieuwe besmettingen per dag.  We blijven dus op een plateau zitten, en merken geen evolutie, nog positief nog negatief.

Vorige maand hadden we nog de vaststelling dat er duidelijk meer jongeren  positief testen, maar door het paasverlof en de sluiting van de scholen, is dit niet meer het geval. Verheugend nieuws is dat er geen 65+ medeburgers meer besmet geraken. Vanuit onze eigen scholen viel de briefing deze week mee : over de totaliteit van al onze  scholen  noteren we 11 leerlingen in Quarantaine, waarvan 4 na terugkeer uit een rode zone.

 In het WZC is alles in orde, iedereen is gevaccineerd en er zijn geen besmettingen te melden, en ook bij het gemeentepersoneel is iedereen gevrijwaard van Covid.Vanuit Dienst Vrije Tijd ontvingen we een positieve evaluatie van de speelpleinwerking en de sportstages tijdens de paasvakantie, vooral ook zonder zieke kindjes..

Het blijft dus wat afwachten of we de komende weken de dalende trend zullen kennen waar we allemaal naar uitkijken..

Update onbestuurbaarheid gemeente:

Voorzitter Stef Panneels heeft een update gevraagd en kreeg de volgende mail terug: “Wij kunnen u meegeven dat het verslag van de gouverneur over de bemiddelingsopdracht in Machelen recentelijk werd overgemaakt aan minister Bart Somers. Conform het artikel 46 van het decreet over het lokaalbestuur is de minister nu aan zet. De minister heeft ons laten weten dat hij het verslag en de bijlagen grondig zal doornemen, en de betrokkenen (in eerste plaats de gemeenteraad) ten gepaste tijde zal inlichten over de volgende stappen in deze procedure.In afwachting hiervan wordt de nodige discretie in acht genomen over de inhoud van het verslag.”

Tot zover deze mededeling. Practisch weet ik niet wanneer dit zal gebeuren, maar ik zal alle 25 raadsleden informeren van zodra ik meer informatie heb, en zal niet wachten tot de gemeenteraad in Mei.  

Vacantverklaring statutaire betrekking van financieel directeur (decretale graad) bij wijze van aanwerving en aanleggen wervingsreserve.

De gemeenteraad besliste op 19 juni 2018 tot aanstelling van een financieel directeur. De gemeenteraad beslist op 16 februari 2021 tot beëindiging van het dienstverband van de financieel directeur. Daarmee wordt de decretale graad van financieel directeur terug vacant.

Op 16 februari 2021 keurde gemeenteraad reeds de vacantverklaring van de statutaire betrekking van financieel directeur (decretale graad) bij wijze van aanwerving en aanleggen wervingsreserve goed.

Besluit: de beslissing van de gemeenteraad van 16 februari 2021 inzake vacantverklaring statutaire betrekking van financieel directeur (decretale graad) bij wijze van aanwerving en aanleggen wervingsreserve wordt ingetrokken.

Implementatie aankoopprocedure in het kader van organisatiebeheersing inzake bestelbonnen, reglementering overheidsopdrachten en visumregeling

De artikelen 265 tot en met 273 van het decreet lokaal bestuur regelt de ontvangsten- en uitgavencyclus. Belangrijk hierbij is de regeling inzake het verstrekken van het visum, bevoegdheid die is toegewezen aan de financieel directeur die de wettigheid en de regelmatigheid van de verbintenissen onderzoekt. De financieel directeur kan voorwaarden koppelen aan het visum, maar die moeten gemotiveerd zijn, idem voor als het visum geweigerd wordt.

In dat geval kan het college op eigen verantwoordelijkheid viseren mits die beslissing aan de gemeenteraad ter kennis wordt gebracht. Er kunnen zaken vrijgesteld worden van visum. Echter voor volgende zaken kan geen visumvrijstelling worden verleend door de raad:

  • Aanstelling statutaire personeelsleden
  • Aanstelling contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur
  • Aanstelling contractuele personeelsleden voor een periode van 1 jaar of meer
  • Verbintenissen hoger dan 50.000 euro
  • Verbintenissen die een looptijd hebben van meer dan 1 jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan 25.000 euro
  • De investeringssubsidies die hoger zijn dan 10.000 euro

 Bij het begin van de legislatuur werd er een beslissing genomen inzake deze regeling binnen de organisatiebeheersing. Gebaseerd op de ervaringen, de regelgeving en het gewenste (interne) beleid werd via een projectteam deze beslissing geëvalueerd en werden de nodige wijzigingen voorgesteld om tot een duidelijk, uniform en duurzaam aankoopbeleid te komen.

Aankopen en opdrachten worden uitgevoerd in overeenstemming met de aankoopprocedure die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.  Met huidig voorstel wordt dus de regeling voor de gehele organisatie en lokaal bestuur doorgetrokken, op deze manier kan de gehele organisatie op een uniforme manier te werk gaan voor alle aankopen en opdrachten.

Categorieën van aankopen worden overgenomen volgens de beslissing van 19 januari 2019, zijnde (bedragen te lezen exclusief btw):

  • Categorie 1: Aankopen/opdrachten tussen 0 euro tot 1.000 euro: voorafgaandelijke bestelbon op te maken door uitvoerende dienst. Goedkeuring in stappen: 
    1. financiële dienst, 
    2. teamcoach of gedelegeerde, 
    3. lid van vast het college. 
  • Categorie 2: Aankopen/opdrachten tussen de 1.001 euro - 29.999 euro: minstens 3 offertes opvragen - voorafgaandelijke bestelbon op te maken door uitvoerende dienst. Goedkeuring in stappen: 
    1. financiële dienst, 
    2. teamcoach of gedelegeerde, 
    3. lid van het college.
  • Categorie 3: Aankopen/opdrachten boven de 29.999 euro - …: toepassing voorgeschreven regels uit de wetgeving overheidsopdrachten of intekenen op mogelijke raamovereenkomst.

Naast de bovenstaande prijscategorieën wordt er in de nieuwe aankoopprocedure ook rekening gehouden met de aard/inhoud van de aankoop of opdracht.

De aankoopprocedure werd voorgesteld, besproken en goedgekeurd op het managementteam van 5 maart 2021.

Besluit: de beslissing van 22 januari 2019 betreffende organisatiebeheersing inzake bestelbonnen en reglementering overheidsopdrachten: visumregeling wordt ingetrokken en  de regeling betreffende organisatiebeheersing inzake bestelbonnen en overheidsopdrachten: visumregeling, wordt vanaf 1 mei 2021 toegepast zoals omschreven in deze beslissing en de ervan deel uitmakende, bijgevoegde aankoopprocedure.

Kerkfabriek Sint-Catharina - jaarrekening 2020

Besluit: De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Catharina voor het dienstjaar 2020

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten - jaarrekening 2020

Besluit: De gemeenteraad verleent haar goedkeuring  aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten voor het dienstjaar 2020

Kerkfabriek Sint-Gertrudis - jaarrekening 2020

Besluit:  De gemeente verleent haar goedkeuring aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis voor het dienstjaar 2020

Addendum aan Brownfieldconvenant Uplace

Op 24 maart 2021 werd aan de nv Uplace een omgevingsvergunning verleend voor het Brownfieldproject "Uplace Machelen". Het Brownfieldproject werd destijds opgestart door een Brownfieldconvenant die is afgesloten voor een termijn tot 4 juni 2021. Overeenkomstig artikel 10.1 van het Brownfieldconvenant is deze gesloten voor een termijn tot 4 juni 2021. De duur van het convenant kan verlengd worden met de termijn die nodig blijkt voor de volledige realisatie van het Brownfieldproject.

Er wordt voorgesteld met twee jaar te verlengen, tot 4 juni 2023.

Besluit: het addendum aan Brownfieldconvenant met betrekking tot het Brownfieldproject "Uplace Machelen" thans genaamd "Broeklin Machelen", waarbij de termijn wordt verlengd en loopt tot en met 4 juni 2023, zoals in bijlage van deze beslissing liggende, wordt goedgekeurd.

Grondruil, Woluwelaan 140, perceel 2e afd. sectie B 221 H7, hoek Woluwelaan - Mommaertslaan project ION, bouwen hotel

Er werd een omgevingsvergunning aangevraagd (dossiernummer: 00121/2020 - OMV_2020062445) voor een herontwikkeling op het perceel Woluwelaan 140, hoek Mommaertlaan voor het bouwen van een nieuw hotelproject. Een bestaand kantoorgebouw wordt afgebroken en er komt een hotel met 250 kamers. De hotelketen B&B Hotels wenst zich op deze stationslocatie te vestigen. 

De aanvrager wenst een aantal bestaande bovengrondse parkeerplaatsen in het project te behouden, gecombineerd met de bestaande hoogstammige bomen. Deze parkeerplaatsen liggen gedeeltelijk op openbaar domein. Er is de nood aan voldoende ruimte voor de aanleg van een degelijk voet- en fietspad in de Mommaertslaan tot aan de spoorwegbrug.

Om dit te kunnen realiseren wordt voorgesteld om een grondruil te voorzien waarbij een gedeelte van de achteruitbouwstrook aan de Woluwelaan wordt geruild met een grondafstand aan de Mommaertslaan. De gemeente Machelen ontvangt 234,9m² aan de Mommaertslaan en doet afstand afstand van 221,59m² aan de Woluwelaan.

Op die manier kan een degelijk voet- en fietspad worden aangelegd aan de Mommaertslaan en blijven de parkings behouden op privaat domein. De rooilijnen van de Mommaertslaan en Wioluwelaan worden aangepast ter hoogte van het perceel Woluwelaan 140.

Besluit: Gemeenteraad gaat akkoord met de grondruil ten voordele van 234,9m² aan de Mommaertslaan en grondafstand van 221,59m² aan de Woluwelaan.

Fraudeonderzoek buitenlandse eigendommen Inter-Vilvoordse

De Vlaamse Regering stelt een raamovereenkomst ter beschikking van sociale verhuurders die onderzoek voeren naar buitenlands bezit. Daarnaast worden sociale verhuurders, die onderzoek laten doen naar buitenlands onroerend bezit van sociale huurders, financieel ondersteund door tussenkomsten in de kosten van dat onderzoek

Wie een sociale woning huurt, mag niet tegelijkertijd een eigen woning bezitten. De controle op binnenlands onroerend bezit kan door de sociale verhuurder eenvoudig via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid gecontroleerd worden. Voor buitenlandse eigendommen is dat niet zo eenvoudig omdat de FOD Financiën vaak niet over de nodige gegevens beschikt. Hierdoor is het noodzakelijk om ter plaatse in het buitenland na te gaan of iemand dergelijk bezit al dan niet heeft. Dat vereist niet enkel de effectieve controle in het buitenland, maar ook de kennis van de praktijken en de regelgeving van al die verschillende landen.

Sociale huurwoningen moeten worden voorbehouden voor de doelgroep die er effectief recht op heeft. Om die reden werkt het sociaal huurstelsel ook met voorwaarden rond onroerend bezit: wie over een woning of bouwperceel beschikt, heeft geen sociale huurwoning nodig. Elke vorm van fraude moet maximaal worden uitgesloten.

Om praktische belemmeringen weg te nemen, heeft de Vlaamse overheid (VMSW) een raamovereenkomst met private onderzoeksbureaus afgesloten die gespecialiseerd zijn in het onderzoek naar onroerende goederen in het buitenland. Wie een sociale woning verhuurt zal, zonder administratieve rompslomp, een beroep kunnen doen op deze private onderzoeksbureaus wanneer er vermoedens zijn van buitenlands bezit bij sociale huurders. In totaal zullen er via de raamovereenkomst in 41 landen onderzoeksopdrachten kunnen worden uitgevoerd.

Om ook de financiële drempels maximaal weg te nemen, voorziet de Vlaamse Regering een subsidie voor sociale verhuurders die beroep doen op het raamcontract. Vorig jaar al besliste de Vlaamse Regering om vanaf 2021 een bedrag van 5 miljoen euro uit te trekken ter ondersteuning. van buitenlands fraudeonderzoek. Met dit besluit Vlaamse Regering wordt een subsidieregeling uitgewerkt voor afnemers van het raamcontract.

Besluit: de vertegenwoordigers van de gemeente Machelen in de raad van bestuur van de sociale huisvestingsmaatschappij Inter-Vilvoordse Huisvestingsmaatschappij de opdracht te geven om de mogelijkheid te onderzoeken in te tekenen op de raamovereenkomst van de Vlaamse Regering om het onderzoek van sociale verhuurders naar buitenlandse eigendommen van sociale huurders te ondersteunen.

Goedkeuring raming en ontwerp "Aanpassen fietsverbinding t.h.v. tunnel Haachtsesteenweg/Albertlaan"

Op 1 december 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen het voorontwerp betreffende "Aanpassen fietsverbinding t.h.v. tunnel Haachtsesteenweg/Albertlaan" goed.

Nadien zijn er nog een paar aanpassingen aangebracht aan het ontwerp n.a.v. opmerkingen van o.a. De Lijn.

Rekening houdend met deze opmerkingen werd een nieuw ontwerp en aangepaste raming opgemaakt.

Financiering kan gebeuren via de omzendbrief Farys en deels via subsidies van het Fietsfonds. 

Wat betreft de subsidies van het fietsfonds zal er nog een unieke verantwoordingsnota worden opgemaakt door de mobiliteitsambtenaar.

Farys kan nu de aanbesteding opstarten, uitvoering is gezien de geplande werken van o.a. Woluwelaan (AWV) binnen onze gemeente verschoven naar maart 2022 zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 2 maart 2021.

Besluit: Het ontwerp voor het aanpassen van de fietsverbinding ter hoogte van de tunnel Haachtsesteenweg/Albertlaan wordt goedgekeurd. Farys voert nu de procedure tot aanstelling van een aannemer om de werken in 2022 uit te voeren. De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 475.000 euro.

Samenwerkingsovereenkomsten in kader van Blue-bikes aan Diegem Station met Blue-mobility nv en Pegapark BV

Blue-bike is uniek als deelfietssysteem aan treinstations, De Lijn-haltes en park-and-rides in België. Met één lidmaatschap, een voucher aangekocht door een werkgever of via een Mobility-as-a-Service-aanbieder (Olympus, KBC-bankapp…) hebben de klanten van Blue-bike 24 op 7 toegang tot 2000 stadsfietsen aan meer dan 65 mobiliteitsknooppunten in België en dit aan een lage prijs. Bezoekers aan gemeenten worden op deze manier aangemoedigd het grootste gedeelte van hun verplaatsing met het openbaar vervoer af te leggen of om aan de rand van de gemeente te parkeren en autoloos de laatste kilometers te overbruggen.

Blue-bike wordt gebruikt om bestemmingen te bereiken die zich verder dan op wandelbare afstand van het station, de bushalte of de parking bevinden. De doeleinden waarvoor Blue-bike gebruikt worden, zijn divers: zakelijke afspraken, woon-werkverplaatsingen, dienstverplaatsingen, toeristische uitstapjes, bezoek aan vrienden en familie. Blue-mobility weet dat 30 % van de Blue-bikeleden overstapte van de wagen naar het openbaar vervoer. De fietsen zijn 24/7 beschikbaar.

De fietsen zijn geïntegreerd met het openbaar vervoer. Zo kan de klant met zijn openbaarvervoersabonnement van de NMBS, De Lijn etc. (MOBIB-kaart) toegang krijgen tot de fietsen.Het is de wens van de gemeente om Blue-bikes ter beschikking te stellen aan Diegem Station. De beperkte plaats aan het station en de werken aan de F3 ("fietssnelweg Brussel-Leuven) bemoeilijkten het vinden van een locatie wat de lange periode tussen opstart van dit project en finaliseren van de uiteindelijke overeenkomsten verklaart.

Voor dat probleem werd er een oplossing gevonden aan de overzijde van het station Diegem waar Pegapark BV een fietshub geïnstalleerd heeft en bereid is om via een overeenkomst te realiseren dat de Blue-bikes op deze site beschikbaar kunnen gesteld worden. We starten met 8 fietsen. Indien een succes zal dit aantal uitgebreid worden. Een lidmaatschap bij Blue-bike kost 12 euro en een rit kost in de gemeente Machelen (net zoals in de meeste Vlaamse gemeenten) 1,15 euro per dag indien we mee instappen in de derdebetalersregeling waarbij zowel de gemeente als de Vlaamse overheid 1 euro tussenkomt.

Omdat we aan de start staan van het realiseren van de modal shift en de fietsen zich situeren in een randstedelijke omgeving, is deze derdebetalersrekening een belangrijke incentive om de fietsen tot een succes te maken. De samenwerkingsovereenkomst is dus gebaseerd op deze derdebetalersregeling.

Eénmalige installatiekosten worden geraamd op 7.000 euro excl. btw maximaal. (budgetsleutel: 2250000/02100 AP14 AC2). Jaarlijkse werkingstoelage worden geraamd op een jaarlijkse bijdrage van 5 000 euro (excl. btw) en 1 200 euro (incl. btw) subsidie in kader van een derdebetalersregeling

Besluit: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met als startdatum 31 maart 2021 met Blue-mobility NV voor de plaatsing van Blue-bikes aan station Diegem op de fietshub van Pegasuspark goed. Er zal opgestart worden met 8 fietsen, maar uitbreiding is mogelijk. De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse facturering en de stilzwijgende verlening van deze overeenkomst. Deze goedkeuring overschrijft de eerdere beslissingen met betrekking tot overeenkomsten met Blue-mobility NV.

Samenwerkingsovereenkomst project “Heraanleg Kerklaan”

De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), de TMVW en de gemeente Machelen hebben gezamenlijk een project opgestart gekend onder “heraanleg Kerklaan” te Machelen.

De wegenis in de Kerklaan (tussen de Woluwelaan en het kruispunt Nijverheidsstraat/Rittwegerlaan) wordt aangelegd en vernieuwd. Aan de rioleringen zullen lokale herstellingen uitgevoerd worden. Op de Moerriool Woluwe in beheer van de VMM worden twee toegangsluiken gelegen in het midden van de Kerklaan voorzien. Bestaande inspectieputten en aansluitingen worden in functie van de toestand vervangen of vernieuwd.

Het opstarten van een plaatsingsprocedure voor het uitvoeren van wegenis- en rioleringswerken in de Kerklaan op het grondgebied van de gemeente Machelen is goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 16 maart 2021.

Besluit: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de VMM en TMVW goed

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: uitbreiding zone 30 km/u ter hoogte van de Vilvoordelaan

In fase 3 van de wegenwerken aan de Woluwelaan zal wijk Beaulieu afgesneden worden van de Woluwelaan ter hoogte van de Budasteenweg. Ook het fietspad langs de Woluwelaan aan beide zijden is niet bruikbaar. Deze situatie is meer dan een jaar van toepassing. Voor alle vervoersmodi is er daarom een omleiding van toepassing. Voor het openbaar vervoer en de fiets houden deze omleidingen ook rekening met de werken op de Vilvoordelaan (deel tussen Woluwelaan en grens Vilvoorde) en de Kerklaan (deel tussen Woluwelaan en Rittwegerlaan) die lopen vanaf mei tot respectievelijk het najaar (Vilvoordelaan) en eind van het jaar (Kerklaan).

De bussen van De Lijn (lijn 282) en de MIVB (lijn 65) zullen gedurende een jaar deze omleidingsroute volgen in het centrum van Machelen:

  • Bus 65 richting Machelen: Budasteenweg – Woluwelaan – Haachtsesteenweg – Koning Albertlaan – normale route vanaf kruispunt met de Toekomststraat
  • Bus 65 richting Brussel: Kerklaan – Van Obberghenstraat – Vilvoordelaan – Woluwelaan – normale route vanaf kruispunt met de Budasteenweg
  • Bus 282 richting Vilvoorde: Haachtsesteenweg – Koning Albertlaan – normale route vanaf kruispunt met de Toekomststraat
  • Bus 282 richting Machelen: Woluwelaan – Kerklaan – C. Peetersstraat – J. Roelantsstraat – Koning Albertlaan – Haachtsesteenweg – normale route vanaf kruispunt met Woluwelaan

Door de werken op de Vilvoordelaan en Kerklaan van mei tot ver in het najaar zullen de bussen 282 en 621 van De Lijn ook voor(bij) het kruispunt Vilvoordelaan/Woluwelaan een omleidingsroute volgen via de Woluwelaan en de Luchthavenlaan.

Voor de fiets is de volledige omleidingsroute als volgt

  • Fiets richting Vilvoorde: Haachtsesteenweg – Lindenplein – Bosveld – Vredestraat – E. Vanden Berghestraat – Dorpsstraat – Vilvoordelaan – Woluwelaan - Luchthavenlaan
  • Fiets richting Diegem: Luchthavenlaan – Woluwelaan – Vilvoordelaan – Dorpsstraat – E. Vanden Berghestraat – Vredestraat – Bosveldsite – Lindenplein - Haachtsesteenweg

Vilvoordelaan: 30 km/u

De route werd geanalyseerd op verbeterpunten om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers te optimaliseren. Voor de Vilvoordelaan is de conclusie dat 30 km/u voor de hele straat ten Oosten van de Woluwelaan wenselijk is om veiligheid van de weggebruikers te verbeteren zowel in de straat als op beide kruispunten, zeker omdat ook de fietsomleiding langs hier loopt.

De zone 30 die vandaag geldig is zal uitgebreid worden zodat ze van toepassing is voor heel de Vilvoordelaan ten oosten van de Woluwelaan.

Er wordt voor deze verkeerswijziging samen met de andere verkeerswijzigingen (Viaductstraat, E. Vanden Berghestraat, Vilvoordelaan, kruispunten Toekomststraat) en omleidingen een communicatie opgezet in samenwerking met AWV. De inwoners van Machelen centrum zullen een bewonersbrief krijgen. Daarnaast worden de website van de gemeente en AWV, sociale media, website vaccinatiecentrum en digitale nieuwsbrieven gebruikt om te realiseren dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van de nieuwe situatie. Ook aan de bushaltes zal gecommuniceerd worden. Er zullen extra waarschuwingsborden geplaatst worden dat de situatie gewijzigd is.

Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de Vilvoordelaan tussen Van Obberghenstraat en R22 30 km/u wordt. Dit betekent dat vanaf heden volgende straten deel uitmaken van de zone 30

  • Vuurkruisenlaan, Weerstandersstraat, Stadionstraat, Parkstraat
  • Nieuwstraat, Goudstraat, de Neufforgestraat, Vilvoordelaan vanaf Nieuwstraat tot R22
  • Koning Fabiolaan vanaf kruispunt met Toekomststraat tot de Heirbaan, de Heirbaan vanaf de vrijetijdssite Bosveld tot en met de Spoelberchplein.

Reglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie

De subsidie die de gemeente voorziet ter ondersteuning van de lokale economie (20 percent per aangekochte MD cheque) maakt van de MD cheque een enorm succes. In het reglement is een maximum bedrag vastgelegd in aankoop van de MD cheque van 1.250 euro per persoon per jaar.

Er worden echter aankopen gedaan bij lokale handelaars waarbij voor één aankoop een bedrag wordt neergelegd in MD cheques van meer dan 1.250 euro. Er worden door meerdere mensen MD cheques samengelegd voor éénzelfde aankoop. Het is niet de bedoeling dat cheques worden samengelegd, "doorverkocht" om hiermee grote aankopen te doen. Zo wordt de initiële bedoeling van het reglement, zijnde het voordeel maximaal spreiden over de deelnemende handelaars, onderuit gehaald.

Om dit foutief gebruik tegen te gaan waarbij mensen MD cheques aankopen en "doorverkopen" zodat één persoon een groter bedrag kan besteden bij één aankoop wordt een paragraaf aan artikel 3 toegevoegd van het reglement met betrekking tot de invoering, toekenning en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie waarin de consument per aankoop beperkt wordt tot het gebruiken van een maximum aan cheques met een totale waarde van 1.250 euro.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Dit punt in verband misbruik van de MD cheques is iets dat we reeds van in het begin schrik hadden. Nu wij zeer zeker te vinden voor dit reglement, laat ons dat zeer duidelijk wezen, om mibruik te voorkomen, maar mijn vraag is hoe gaan jullie dit controleren bij de zelfstandigen dat dit effectief niet wordt gedaan. En mijn tweede vraag gaat over een tussenstand van de zaken, van hoeveel van de voorziene 100.000€ is reeds uitbetaald. Ik dank u voorzitter.

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:

Over de tussenstand van zaken kan ik zeggen dat de MD cheques goed verkopen, en over het misbruik ervan dat dit best meevalt. In 2020 zijn er 3.300 cheques verkocht geweest ter waarde van 108.915€  aan in 2021 zitten we nu reeds aan een 7.687 cheques ter waarde van 364.734€, Dat gezegd zijnde is 95% van de subsidies al verkocht.

Dat misbruik valt dus mee. Het gaat over 2 misbruiken op 11.000 cheques, dat valt dus best mee, toch  wouden we dit graag aanpassen in het reglement. Hoe gaan we dat controleren? Moeilijk. We zullen de communicatie doen naar alle deelnemende zelfstandige. Wat we wel kunnen zien, bij het valideren van de cheques door de zelfstandige, kunnen wij wel zien wie die consument is die de MD cheque heeft gebruikt en op dat moment kunnen we gaan valideren en  nakijken dat die persoon bij die zelfstandige één bepaalde aankoop een te groot bedrag uitgegeven.

Dit toont aan dat het misbruik meer dan verwaarloosbaar is én de cheques na een langzame start een groot succes zijn. Desalniettemin is het toch heel jammer dat enkele individuen het systeem gebruiken voor zelfverrijking ipv steun aan de lokale economie. Om dit voor de laatste €30.000, en eventueel in de toekomst tegen te gaan willen we toch nog deze extra voorwaarde koppelen.

Maar zoals ik eerder aangaf, het is verwaarloosbaar tegenover het algemene positieve verhaal van de MD Cheques.

Danny Gooris krijgt het woord:

Dank U Kris voor het antwoord.

Besluit: de gemeenteraad heft de gemeenteraadsbeslissing van 7 juli 2020 inzake Reglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie op met onmiddellijke ingang en vervangt het door het nieuwe reglement met 24 stemmen goed en 1 onthouding.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen fractie: informatieve straatnaamborden om de identiteit en eigenheid met de gemeente te versterken

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Identiteit is het centrale leidmotief in dit project. In onze gemeente willen we werken aan het beter zichtbaar maken van de identiteit/geschiedenis/achtergrond van onze beide dorpskernen en gehuchten. Deze identiteit zit vaak ook verscholen in straatnamen. Het is niet altijd duidelijk waar namen vandaan zijn gekomen omdat bijvoorbeeld gebouwen zijn verdwenen of grachten gedempt.

Ze geven ook deeltjes van de identiteit van het respectievelijke dorp of gehucht prijs. In onze gemeente verwijzen bijvoorbeeld heel wat namen naar het vroegere platteland (bijv. Kerkveld, Bosstraat, Molenstraat), oud-strijders, politiekers en andere personen die een impact hebben gehad op onze gemeente. Straatnamen ontstonden vaak vanuit de functie die de straten hadden (Kerkstraat) of vanuit de ligging (Woluwelaan) of bewoners enz. Andere gemeenten zoals Kasterlee, Retie, Lille en Geel zijn ons reeds voorgegaan in dergelijke initiatieven om de inwoners meer eigenheid en identiteit te bieden met hun gemeente.

De selectie van welke straten in aanmerking zouden komen, m.a.w. een inventarisering van de meest interessante straten, zou opgemaakt kunnen worden door de gemeente, samen met de cultuurraad en heemkringen, en andere geinteresseerden met kennis van de geschiedenis van onze gemeente. We zijn niet op zoek naar de de reguliere straatnamen (Kerkstraat...) maar de bijzondere namen die ook een deel van de identiteit en geschiedenis van een dorp of gehucht weergeven.

De borden zouden kunnen vastgemaakt worden aan de huidige straatnaambordpalen, met eventueel een foto van de persoon met verklaring erop, of een foto van hoe de straat er 100 jaar gelegen uitzag.

Eén van de weinige positieve gevolgen van Covid-19 is dat meer mensen gaan wandelen, en zo hun gemeente beter leren kennen. We kunnen zelf een specifiek wandeling opmaken die de wandelaars langs de meest interessante straten brengt van onze gemeente, en eventueel met een QR-code op de borden, kunnen onze inwoners nog meer extra informatie terugvinden die ze op de informatie verstrekkende straatnaamborden zouden terugvinden.

De doelstelling is om onze identiteit en eigenheid van onze inwoners in onze gemeente versterken.

Onze vraag: Is het beleid bereid is om dit project tot uitvoering te brengen, maw het opstellen van een inventarisatie van “historisch interessante” straten in samenwerking met cultuurraad, heemkringen en eventueel personen met kennis van de geschiedenis van onze gemeente?

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter

Zoals u kon lezen in de laatste editie van magezien, zijn wij eigenlijk al wat begonnen met dit project. In elke toekomstige uitgave van magezien gaan we telkens een “straatnaamverhaal” meegeven. In de vorige editie was dat het verhaal van de Turcksinstraat en legden we de link met Woinke Turck. We hebben ons voor die info trouwens gebaseerd op de informatie van de Heemkundige kring Machala.

De “historisch interessante “ straatnamen zijn zeker diegenen die verwijzen naar de vroegere eigenheid, activiteiten die er plaatsvonden en/of belangrijke mensen voor de gemeenschap. Op dit ogenblik is er een werkgroep bezig de straatnamen te inventariseren, we hadden immers in ons MJP middelen voorzien om alle straatnaamborden aan te passen aan de nieuwe huisstijl en met het nieuwe logo van het lokaal bestuur.

Een eerste conclusie van die inventarisatie is: hier en daar ontbreken straatnaamplaatjes, hier en daar zijn de straatnaamplaatjes onleesbaar, en er zijn nog verschillende types borden aanwezig Maar één van de belangrijkste vaststellingen in dit werk, en zeker van belang voor de historisch interessante straatnamen, is het feit dat we grote verschillen ontdekken in de schrijfwijze van de namen. Die is soms anders in het rijksregister, het CRAB (centraal register adressenbestand) als op het straatnaambord zelf.

Dat zijn we nu eerst aan het uitzoeken om dat eenvormig te maken. Als dat dossier klaar is, leggen we dat ook voor aan de gemeenteraad en daaraan kan vast en zeker dit voorstel gekoppeld worden, de uitvoering van hoe of wat kunnen dan bepalen. Ondertussen gaan we in Magezien uiteraard wel al verder gaan met de “straatnaamverhalen”, dus ik raad jullie aan die toch al te volgen voor een stukje geschiedenis uit de gemeente

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Dank u wel voorzitter, dank u wel  Kris, neen geen extra comments hier. Ik kijk er naar uit wanneer de inventarisatie dossier klaar voor de gemeenteraad, en dat dit project hieraan gekoppeld kan worden.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen fractie: werkwijze reservelijst vaccinaties Coviid-19

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter

Het vaccinatiecentrum in Vilvoorde maakt samen met het vaccinatiecentrum in Kampenhout deel uit van de Eerstelijnszone BraViO. Zij zorgen voor het vaccineren van inwoners uit Vilvoorde, Zemst, Machelen, Diegem, Steenokkerzeel en Kampenhout. In de pers konden we lezen dat meer dan 34 vaccinatiecentra gebruik gaan maken van Qvax, een elektronische reservelijst waar je zelf op kan inschrijven voor een vaccinatie in je buurt.

Na consultatie van de deelnemende centra merkte ik op dat het vaccinatiecentrum in Vilvoorde hiervan geen gebruik gaat maken. Dit in tegenstelling tot het vaccinatiecentrum in Kampenhout waar ze wel deze objectief elektronisch samengestelde lijst gaan gebruiken. Deze van mekaar aparte werkwijzen verwonderen mij toch enigszins. Dit omdat Kampenhout en Vilvoorde deel uitmaken van dezelfde Eerstelijnszone.

 Daarom deze vragen:

  • Waarom 2 aparte werkwijzen in één Eerstelijnszone?
  • Is onze gemeente geraadpleegd bij het opstellen van deze lijst? Zo ja, welke criteria werden er gehanteerd voor het opstellen van deze lijst?
  • Waarom wordt er in Kampenhout onmiddellijk gebruik gemaakt van de meer objectieve Qvax-lijst, terwijl men in Vilvoorde nog steeds een zelf opgestelde reservelijst gebruikt?
  • Bestaat er nog een mogelijkheid dat men overschakelt op het gebruik van de Qvax-lijst? Of kunnen we ons in de toekomst ook op de door Vilvoorde zelf opgestelde lijst plaatsen?

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter

Bedankt Benny voor deze terechte vragen. Laat mij beginnen met de eerste vraag;”Waarom 2 aparte werkwijzen in één Eerstelijnszone?”

 Er  is geen aparte werkwijze binnen de eerstelijnszone, niettegenstaande we gekozen hebben om geografische en demografische redenen om met twee vaccinatiecentra in onze eerstelijnszone te werken iss er voortdurend overleg tussen de twee vaccinatiecentra :

  • De programmamanager op niveau eerstelijnszone volgt de twee vaccinatiecentra op
  • De vijf algemeen directeurs van onze ELZ hebben regelmatig overleg

Wel is het zo dat de stuurgroep van het VC Bolwerk principieel beslist heeft tot bereidheid om in te stappen in QVax,  maar Qvax wel pas te gebruiken van zodra de reservelijsten zijn afgewerkt, en de inschatting vandaag is dat dit zo zal zijn  tegen eind mei. We blijven er maximaal naar streven om alle beschikbare vaccins te gebruiken voor prioritaire groep van dit moment van de vaccinatiecampagne (= 65-plussers), en daar slagen we bijzonder goed in momenteel.

 

Hoe gaan  we hierbij te werk?  In functie van het aantal beschikbare vaccins, nodigen we mensen uit maar tegelijk “overboeken” we op basis van het percentage “no-shows” van de voorbije weken.  wij kunnen meer uitnodigingen versturen dan dat wij vaccins krijgen, daarmee ondervangen we diegenen die zich niet opdagen (om welke reden dan ook) en gaat de doelgroep sneller gevaccineerd worden. Door dit overboeken laten we nu de beoogde doelgroep het eerst aan bod komen en vermijden we dan een heel aantal plaatsen (slots) open blijven staan.

Het goede nieuws is dat voor Machelen en Vilvoorde alle 65+  hun eerste vaccinatie zullen gekregen hebben tegen eind april.  In mei gaan we dan verder per geboortejaar, maar schuiven we ook de  risico-patiënten ertussen. 

 

Dus concreet werkt VC Bolwerk als volgt :

  • De doelgroep volgens leeftijd wordt strikt gevolgd, integendeel zelfs, we overboeken die zelfs om maximaal die mensen hun vaccin te kunnen geven
  • We schuiven de lijst met risicopatiënten, nu die eindelijk klaar is, daar mee tussen
  • Pas als we dan nog tijdens de dag merken dat we vaccins over hebben spreken we de reservelijsten aan.

 

Die reservelijsten bestaan uit politie, brandweer, leerkrachten en bepaalde beperkte onderdelen van stads/gemeentepersoneel die en/of niet thuis kunnen werken en/of hoogrisicocontacten kunnen hebben. 

Op de volgende vraag “Is onze gemeente geraadpleegd bij het opstellen van deze lijst? Zo ja, welke criteria werden er gehanteerd voor het opstellen van deze lijst?”

QVax werd gelanceerd door Vlaamse overheid zonder overleg met vaccinatiecentra noch met de gemeente. Op dat moment was het draaiboek van ons Vaccinatiecentrum al volop uitgerold was. 

QVax is niet gemaakt voor last minute slots, enkel voor slots die pas de volgende dag(en) vrij komen.   (VC Kampenhout gebruikt overigens ook de reservelijsten voor de last minute slots)

Hier zit mogelijk de misvatting die aan de basis ligt van foute verwachtingen.

 

De reservelijst wordt door ons callcenter begin van de namiddag gebruikt om de allerlaatste vaccins te benutten. Mensen die op die lijst staan, weten dat ze binnen het half uur op het VC moeten staan, conform de afspraak. Voor de QVAX lijst,  moeten mensen als ze gecontacteerd worden, binnen het half uur reageren op een QVax-uitnodiging voor Dag +1 , dus  zij moeten beslissen of ze op dag +1 ter plaatse kunnen zijn om een vrijgekomen tijdslot in te vullen.

 

Het aantal mensen dat via Qvax zal uitgenodigd worden, zal bijgevolg eerder beperkt zijn. Er is bij opstart Qvax ook de verkeerde perceptie gegeven dat dit een zekere voorrang met zich zou meebrengen, dat is helemaal niet zo.  Qvax heeft enkel de bedoeling om, binnen de timing die voorzien is voor jouw doelgroep op basis van leeftijd,  en eventueel als men merkt dat er vele slots openblijven de dag daarna, mensen op te roepen. In de realiteit kan je dus via Qvax misschien enkele dagen “winnen”.

 

Mijn antwoord op “Waarom wordt er in Kampenhout onmiddellijk gebruik gemaakt van de meer objectieve Qvax-lijst, terwijl men in Vilvoorde nog steeds een zelf opgestelde reservelijst gebruikt?” is dat de stelling dat de Qvax lijst objectiever zou zijn dan de door VC Bolwerk zelf opgestelde reservelijst, klopt niet. Het overboeken is zelfs een objectievere methode om de  beoogde doelgroepen het eerst aan de beurt te laten komen. 

 

Digitaal inschrijven op Qvax blijft wellicht ook een te hoge drempel voor die bevolkingsgroepen die digitaal niet altijd even goed mee zijn. De reservelijsten van ons VC  waren eerder opgesteld dan Qvax,  en zijn opgemaakt niet op basis van namen, maar wel degelijk op objectieve criteria van beroepsgroepen.  Naar die beroepsgroepen willen we ons engagement blijven opnemen. Deze aanpak lijkt ons zinvoller en beter beheersbaar dan de werkwijze  van andere vaccinatiecentra, die reservelijsten zijn gaan opstellen op basis van vb facebookoproepen.

Om op je laatste vraag te antwoorden “Bestaat er nog een mogelijkheid dat men overschakelt op het gebruik van de Qvax-lijst? Of kunnen we ons in de toekomst ook op de door Vilvoorde zelf opgestelde lijst plaatsen?”, is het de bedoeling, zoals daarnet al aangegeven, dat VC Bolwerk binnenkort Qvax gaat gebruiken. Dat zal ongeveer rond einde mei zijn als de huidige reservelijsten zijn afgewerkt.

Bij deze wil ik ook een warme oproep doen naar iedereen om je daarop te registreren.

Qvax is een registratie op basis van je leeftijd, de reservelijsten die VC Bolwerk heeft opgesteld zijn lijsten op basis van beroepsgroepen en waren er op gericht om  vaccines die getrokken zijn, ’s avonds niet te moeten weggooien.

De twee lijsten ( Qvax/reservelijsten VC Bolwerk) zijn in dat opzicht complementair maar niet met elkaar te vergelijken.

Afrondend nog  wat info mbt de timing :

Eind april : alle 65+ gevaccineerd

Einde mei :  alle risicogroepen en verdere oproepen per geboortejaar

Vanaf Juni  zijn er steeds meer vaccins voorzien, tussen de 4000 @ 4500 per week (max capaciteit 5600 / week)

 

Dus als alles normaal verloopt : eind juli iedereen gevaccineerd.

 

We hebben als gemeente ook sterk ingezet op communicatie en sensibilisatie.  Ik zou alle raadsleden ook willen vragen om ook hier op gepaste manier verantwoordelijkheid te nemen, en zoveel mogelijk mensen te motiveren om zich zeker te laten vaccineren wanneer ze hiervoor uitgenodigd worden.  Het zal de grootste sleutel zijn tot het herwinnen van onze vrijheden en ons normaal leven.

 

Benny krijgt het woord van de voorzitter:

Bedankt Marc voor de antwoorden, ik heb een aantal zaken genoteerd die voor mij belangrijk zijn. Eerst en vooral, je zei dat we veel inzetten op communicatie, wel ik kan dat niet bevestigen want mijn vraag werd opgesteld naar aanleiding van een vraag die inwoners aan mij gesteld werden en vragen die ik gelezen heb op verschillende kanalen. Mijn vraag is is net opgesteld door het feit dat mensen met enkele bezorgheden zitten, dat de veronderstelling dat het ene lijst beter is dan de andere, moeilijk is te ontkennen, en objectief te bevestigen. Want mensen zijn snel in deze materie snel aangevallen, en wil het dus nogmaals benadrukken dat he theel belangrijk is om te communiceren dat de ene lijst even objectief is opgemaakt dan de andere. Dat is een punt dat ik wilde maken, want er is echt nood aan.

Tweede punt dat ik wil bespreken, wil ik verifieren of dat ik het goed verstaan heb, dat de gemeente niet gecontacteerd geweest is bij het opstellen van de lijsten. Dat heeft u gezegd, ik heb dat opgeschreven, dan is mijn volgende vraag wie in de gemeente draagt de politieke verantwoordelijkheid? ik kan mij voorstellen dat er in dat bestuur andere politeke vertegenwoordigers van andere gemeenten zitten, en wie draagt er dan van ons de verantwoordelijkheid als wij geen instemming hebben gehad bij het opstellen van de lijst

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter

Ja Benny, twee zaken eerst, het idee dat de lijst van bolwerk en van Qvax niet even waardig zouden zijn, is fout. Het is inderdaad een misvatting. Elke persoon die moet gevaccineerd worden moet in het Bolwerk geraken. Het is de perceptie de manier van de organisatie. De ene lijst is opgemaakt door Bolwerk en nadien, een aantal weken geleden is de Qvax lijst er ook bijgekomen. Die gaan mekaar opvolgen en wordt één lijst. Onze reservelijst zal uiteindelijk wegvallen en zullen we terugvallen op de QVax lijst.

Wat de raadpleging betreft, dat ligt bij de opstart van Qvax, het is niet de eerste keer dat we als lokaal bestuur achter de feiten aanloopt bij federale projecten, maar dat is niet alleen zo bij ons, dat is net hezelfde bij alle andere gemeente, dat er zaken worden beslist.

Onze communicatie is heel divers is gedaan, die is de voorbije weken gestart via de pers en de sociale media, maar we gaan dit verder moeten doen en duidelijk blijven maken.

Daniel Schell krijgt het woord van de voorzitter

Ik wil eerder aansluiten wat de burgemeester en raadslid reeds vermeld hebben dat communicatie heel belangrijk is, in dat verband werkt onze dienst communicatie heel hard, en wordt er enorm veel gepresteerd naar de moeilijkere doelgroepen van onze gemeenschap. Wij hebben affiches, folders, filmpjes (influencers) gemaakt, wij posten voortdurend dit allemaal op verschillende sociale media  . Eigenlijk werd vanuit de stuurgroup terecht gesteld dat raadsleden ook een belangrijke influencers, en daarom de vraag aan alle raadsleden om onze updates zoveel mogelijk te delen op eigen kanalen zodoende onze boodschap zo ruim mogelijk kan verspreid worden. Wie trouwens nog graag een affiche zou hebben, er zijn er nog beschikbaar.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen fractie: creeren rookvrije zones

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter

Elke week beginnen in België honderden jongeren te roken. Dit is zeer verontrustend en vooral erg ongezond. Kinderen en jongeren hebben het recht om rookvrij op te groeien, om te kunnen spelen en zich te amuseren in omgevingen waar niet gerookt wordt. Want kinderen en jongeren kopiëren gedrag, en ook roken valt daar helaas onder. Als kinderen en jongeren anderen zien roken, dan wekt dit de indruk dat roken een normaal en aangenaam onderdeel van het leven is, in plaats van een dodelijke verslaving. Toch wordt er vandaag op veel plekken, waar kinderen en jongeren komen, nog steeds gerookt. Jong en oud, rokers en niet-rokers, met z’n allen kunnen we daar verandering in brengen. Als rookvrij de norm wordt, zullen onze kinderen en jongeren weerbaarder worden en minder snel geneigd zijn zelf rookgedrag te ontwikkelen.

Als Kartel Sp.a-Spirit-Groen vinden we het belangrijk en zelfs onze morele plicht om hen tegen tabaksverslaving te beschermen. Daarom mijn oproep aan het huidige gemeentebestuur om het charter ’Generatie Rookvrij’ te ondertekenen. Dit is een initiatief van Kom op tegen Kanker. Mijn idee voor het ondertekenen van dit charter werd nog meer kracht bij gezet toen ik zag dat er verschillende nieuwe tijdelijke recreatieterreinen worden voorzien voor onze jongeren. En aangezien we dit zeker toejuichen als Kartel, zouden we deze nieuwe terreinen dan ook graag rookvrij houden.

Voorstel: Als Kartel Sp.a-Spirit-Groen vragen we het charter te ondertekenen voor onze Gemeente Machelen-Diegem. En daarbij ook om rookvrije omgevingen te creëren. Dit, op speel- en sportterreinen, aan de schooldomeinen en publieksingangen van de gemeentelijke gebouwen. De nadruk wordt gelegd op het sensibiliseren en niet per sé op het verbieden. We rekenen hierbij op het begrip en de medewerking van de rokers.

Ingrid De Block krijgt het woord van de voorzitter:

Op zich zijn wij zeker voorstander om het charter ‘Generatie Rookvrij’ te ondertekenen.

Het is belangrijk om aan alle burgers en de meest kwetsbaren in het bijzonder kansen te bieden en hen te stimuleren om gezond te leven in een gezonde omgeving. Dit gaat over een gezonde publieke ruimte, toegankelijke zorg- en welzijnsvoorzieningen, gezonde wijken en woningen, een gezond klimaat en veiligheid. Dit zou dan ook moeten kaderen in een groter (lokaal) gezondheidsbeleidsplan.

Toekomstige acties die onder dit charter kunnen vallen zijn oa.

  • Rook-stop sessies organiseren voor personeel dat wil afstappen van het roken (voorzien in ons arbeidsreglement)
  • De locatie van rookplekken zoveel mogelijk weg van de publieksingangen (voorzien in ons arbeidsreglement)
  • sensibiliseren via o.a. FB en Magezien
  • openbare rookvrije zones voorzien en ook afficheren via duidelijke infoborden en spandoeken aan bvb. schoolpoorten, parken, speelterreintjes, sportterreinen, bibliotheek, jeugdlokalen, enz.
  • in het gebruikersreglement van de sportinfrastructuur zijn er al rookvrije zones voorzien rond de kunstgrasvelden en door het project aan het jeugdcomplex in Diegem zullen die nog uitgebreid worden.

 

Afhankelijk van de budgettaire middelen en de workload van het personeel zal er een keuze gemaakt moeten worden waarop we precies willen inzetten. Het blijft een uitdaging om als kleine gemeente focus te houden op ons meerjarenplan. Daarom kan het interessanter zijn om de nodige samenwerkingsverbanden op te zetten om meer schaalgrootte en om meer slagkracht te hebben.

Dit kan bijvoorbeeld binnen onze ELZ Bravio waar we samen met Steenokkerzeel, Kampenhout, Zemst en Vilvoorde aan gezondheidszorg werken. ELZ Bravio is rond gezonde gemeente aan het bekijken rond welke thema’s gewerkt kan worden.

Voorlopig is het uiteraard alle hens aan dek bij ELZ Bravio wat de vaccinaties betreft.

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter

Dank u wel voor het antwoord Ingrid. Ik noteer alvast de bereidwilligheid van het huidige bestuur, ik vind het positief dat jullie ook dat jullie dit”generatie rookvrij” willen onderteken, en dat er nog meer in de startblokken staat. Dus dank u wel.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen fractie: stand van zaken uitbreiding park/bebossing grond perceel Heirbaan

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter

Op 20 oktober 2020 besliste de gemeenteraad om een perceel grond aan te kopen gelegen tussen Boskantweg, Heirbaan en sporthal Bosveld. Het doel van deze aankoop was uitbreiding van het park en verdere vergroening/bebossing. Ook zou nagekeken worden of er hiervoor subsidies zouden kunnen bekomen worden. Er is nog een tussenperceel dat geen eigendom is van de gemeente.

 Vragen:

  • Hoever staan de plannen voor het vergroenen/bebossen van het aangekochte perceel?
  • Is er een aanvraag tot het bekomen van subsidies ingediend?
  • Hoever staat het met de aankoop van het tussenperceel door de gemeente?

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter:

Dit project is mee opgenomen als actiemaatregel in het ontwerp landinrichtingsproject (LIP) Woluwe-Trawool-Floordambos van de Vlaamse Landmaatschappij. Voor de inrichting is er een subsidiemogelijkheid (mits goedkeuring van het LIP) van 70 % voor dit project.

Naast de bestaande sportinfrastructuur Bosveld en tegenover het gemeentelijk park worden de percelen ten oosten van de Heirbaan ingericht als een groen - blauwe recreatieve zone. De inrichting vormt één geheel met het bestaande park en de sportinfrastructuur aan de Heirbaan en verandert gradueel tot een speelbos en tenslotte tot een volwaardig bos langs E19.

Wat het achterste gedeelte betreft is er de mogelijkheid om voor de bosaanleg een subsidie te verkrijgen van 40.000 euro. Dit zou dan los kunnen gekoppeld worden van het gedeelte vooraan. Hiertoe dienen wij dan wel het dossier binnen het jaar van aankoop in te dienen wat dan ook zal gebeuren. Er worden wadi’s, recreatieve speelelementen en wandelpaden voorzien.

Het ontwerp kan nog participatief opgebouwd worden met een vertegenwoordiging van de lokale bewoners, sport- en jeugd verenigingen. Dit wil zeggen dat definitief plan nog niet vastligt. Wel het ‘groter’ kader. En in dat kader van het LIP is er intern overleg tussen de verschillende gemeentelijke diensten om zachte recreatie mee te kunnen integreren (met instemming van de VLM). Dit is momenteel nog in planningsfase. Hierover dient dus nog verder overleg gepleegd te worden omtrent het meer definitief ontwerp.

Eens we ons in de laatste fase bevinden kunnen we gericht op zoek gaan naar bijkomende subsidies (indien deze cumuleerbaar zijn). Desnoods kunnen we deze actiemaatregel uit het LIP onttrekken indien er zich andere opportuniteiten (vb subsidies) zich voordoen.

Wat het tussenperceel betreft daar hebben de Algemeen Directeur Daniel Schell en mijn collega Steve Claeys reeds stappen ondernomen. Dit hele dossier zal nog verder opgevolgd worden.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter

Magda bedankt voor het duidelijk antwoord, en nu weten we dat dit op de goede baan zit. Bedankt.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen fractie: Zijn de werken aan het jeugdcomplex in Diegem compatibel met het organiseren van een internationale veldrit.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter

Reeds sinds 1974 gaat in Diegem tijdens de eindejaarsperiode een internationale veldrit door. Dit betekent elk jaar het grootste evenement in onze gemeente. Dit evenement is telkens een groot volksfeest en betekent tevens een belangrijke bron van inkomsten voor heel wat verenigingen en is voor de Diegemse horeca telkens een topdag.

Het geeft onze gemeente ook een internationale uitstraling wat niet onbelangrijk is in een gemeente die in haar bedrijvenzones heel wat hoofdkantoren van multinationals aantrekt. Door de nu geplande omgevingsaanleg vreest het bestuur van de inrichtende club dat het niet meer mogelijk zou zijn om nog een internationale veldrit te organiseren.

Er zou 2 jaar geleden wel aan de inrichters gevraagd zijn met wat moest rekening gehouden worden om de inrichting van de cross te vrijwaren maar met de suggesties van de club zou helemaal geen rekening zijn gehouden bij het opmaken van het definitieve inrichtingsplan. Het bestuur kreeg slechts heel recent de plannen te zien en moest vaststellen dat er zich verschillende problemen stellen als dit plan wordt uitgevoerd zoals nu voorzien.

 We hebben dan ook volgende vragen:

  • Hoe en wanneer werden de hoofdgebruikers van deze infrastructuur (Sint Anna Vooruit en Diegem Sport) betrokken bij het opstellen van de plannen van de omgevingsaanleg?
  • In welke mate werd rekening gehouden met hun suggesties/voorstellen?
  • Is het college bereid de plannen nog aan te passen opdat het wel mogelijk zou zijn om nog een internationale veldrit te organiseren?

Ingrid Deblock krijgt het woord van de voorzitter:

Reeds sinds 1974 gaat in Diegem tijdens de eindejaarsperiode een internationale veldrit door. Dit betekent elk jaar het grootste evenement in onze gemeente. Dit evenement is telkens een groot volksfeest en betekent tevens een belangrijke bron van inkomsten voor heel wat verenigingen en is voor de Diegemse horeca telkens een topdag.

Het geeft onze gemeente ook een internationale uitstraling wat niet onbelangrijk is in een gemeente die in haar bedrijvenzones heel wat hoofdkantoren van multinationals aantrekt.

Door de nu geplande omgevingsaanleg vreest het bestuur van de inrichtende club dat het niet meer mogelijk zou zijn om nog een internationale veldrit te organiseren.

Er zou 2 jaar geleden wel aan de inrichters gevraagd zijn met wat moest rekening gehouden worden om de inrichting van de cross te vrijwaren maar met de suggesties van de club zou helemaal geen rekening zijn gehouden bij het opmaken van het definitieve inrichtingsplan.

Het bestuur kreeg slechts heel recent de plannen te zien en moest vaststellen dat er zich verschillende problemen stellen als dit plan wordt uitgevoerd zoals nu voorzien.

Ivm de vraag "Hoe en wanneer werden de hoofdgebruikers van deze infrastructuur (Sint Anna Vooruit en Diegem Sport) betrokken bij het opstellen van de plannen van de omgevingsaanleg?" is mijn antwoord het volgende:

De plannen werden bij de evaluatievergadering van de cross in februari 2020 aan het bestuur van Sint Anna Vooruit getoond.

Sindsdien zijn er ook geen substantiële wijzigingen meer gebeurd aan de plannen. Alleen de wettelijke verplichte WADI voor hemelwaterinfiltratie werd bijgevoegd.  Vanuit de wielerclub werden sindsdien ook geen vragen meer gesteld of geen alternatieve voorstellen gedaan.

De hoofdgebruiker van de site - Diegem Sport – heeft op meerdere momenten input en feedback gegeven. De club kwam op onze vraag de plannen bekijken van de velden en de omgeving. Hun nuttige feedback werd verwerkt in de plannen: wijzigingen in gras- en klinkerzones, wijziging publiekzones, feedback over gebruik fitnesstoestellen, parcours Finse piste, inplanting van toegangspoorten, sturing van veldverlichting, elektriciteitspunten op de site, aanpassingen aan kleedkamers, plaats voor afvalcontainers., tot in detail heeft de club kunnen participeren over de inrichting van de site.

Daarnaast heeft de club per mail en op werfvergadering feedback en input gegeven over de inrichting van de cafetaria en opstelling van de toog.

De volgende vraag was “In welke mate werd rekening gehouden met hun suggesties/voorstellen?”

De voorstellen of suggesties vanuit Diegem Sport, die we bekijken als grootste gebruiker van de site, werden allemaal bekeken en waar mogelijk geïmplementeerd. De grootste wens van de voetbalclub was uitbreiding van capaciteit. Dit was dan ook het centraleuitgangspunt van de omgevingsaanleg. Meer spelertjes op een kwalitatievere manier kunnen laten sporten op de site. De keuze voor kunstgrasvelden is evident wanneer men de capaciteit optimaal wil benutten.

Voor de organisatie van de cross werd rekening gehouden met de vraag naar open ruimte. Er is een open parkeerruimte voorzien ter grootte van de tent. De parkeerruimte vooraan is ook beschikbaar voor het plaatsen van tenten, foodtrucks, drankstanden. Alleen zal deze ruimte in december 2021 dienen als werfzone en dit eenmalig niet of maar beperkt gebruikt kunnen worden.

En de laatste vraag was: “Is het college bereid de plannen nog aan te passen opdat het wel mogelijk zou zijn om nog een internationale veldrit te organiseren ? “

We bekijken momenteel de vragen die de wielerclub op het laatste overleg vorige week stelde. Ook staan we open voor alternatieve locaties van de feesttent. Een tent op het kunstgrasveld plaatsen is een mogelijkheid die verder geanalyseerd moet worden. Ook tijdens de vorige legislatuur werd door Farys al eens bekeken of een kunstgrasveld hierop voorzien kan worden. De informatie die we nu hebben gekregen van Otium is dat sommige leveranciers van kunstgrasvelden het toelaten op hun velden. Er moeten dan speciale gewichtsverdelende matten op het veld gelegd worden, de belasting moet relatief beperkt blijven en het kan maar voor beperkte tijd (2-3 dagen). Deze mogelijkheid zal verder onderzocht worden.

De nieuwe kunstgrasvelden van het sportcomplex zullen omheind zijn om het hele jaar door de velden te beschermen tegen oneigenlijk gebruik. Die omheining van staalmatten rond het kunstgrasveld demonteren is mogelijk. De palen demonteerbaar maken is niet mogelijk, gezien de grote hoogte van de palen. De staalmatten en vooral de bevestigingsmaterialen van de staalmatten zullen echter een veel kortere levensduur kennen.

De afwerking van de Finse piste kan herbekeken worden. Waar nodig kan de nu voorziene schorsbedekking vervangen worden door graspaden. De aanleg van een groenzone met bomen en struiken vooraan tegen de Kosterstraat is een grote verbetering voor vergroening van de buurt. Deze aanplantingen schrappen uit het plan zou kunnen maar zou zonde zijn voor de kinderen, sporters en wandelaars die hier 365 dagen per jaar van zullen kunnen genieten.

De speeltoestellen die daar voorzien zijn jaarlijks demonteren en opnieuw monteren is niet aangewezen. Dit zouden dan alleen lichtere toestellen kunnen zijn, die dus niet dezelfde duurzaamheid en veiligheid hebben. Sowieso moeten de toestellen na montage telkens opnieuw gekeurd worden.

Lang verhaal kort, het zal nog steeds mogelijk zijn om een internationale veldrit te organiseren. Het parcours zelf zal quasi onveranderd blijven. Alleen de locatie van de feesttent is onzeker en vooral dan voor dit jaar aangezien de werken tegen eind december nog niet afgerond zullen zijn.

Volgende week maandag hebben we samen met de organisatoren van de cross een plaatsbezoek gepland om de mogelijkheden ter plaatse te bekijken. Er is nood aan een grote open ruimte met de voldoende evacuatiemogelijkheden.

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 16 maart 2021

Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 16 maart 2021 wordt goedgekeurd.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie en raden april 2021

Ten gevolge van de maatregelen omtrent Covid-19 en de Ministeriële Besluiten hierop betrekking hebbende, verlopen de raden voor maatschappelijk welzijn, de gemeenteraden en de gemeenteraadscommissie volledig digitaal en via MS teams.

Fysiek vergaderen is niet alleen organisatorisch op dit ogenblik moeilijk, maar ook de regels rond thuiswerk, samenscholing, maken dat de raden op dezelfde digitale manier voorlopig best worden verder gezet.

Besluit: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 6 april 2021 inzake gemeenteraadscommissie en raden april 2021.

Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2019 van de kerkfabriek Sint-Catharina

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gourverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2019 van de kerkfabriek Sint-Catharina.

Aanstelling bijkomende GAS-vaststellers Incovo

Sinds drie jaar heeft Incovo een belangrijk deel van de handhaving rond sluikstorten op zich genomen. Daartoe werden er sluikstortcamera’s aangekocht en eigen GAS-vaststellers opgeleid. Deze innovatieve aanpak leidde tot aantoonbare resultaten: het aantal sluikstorten rond glasbollen daalde met 50 %. Op andere plekken was er een daling met gemiddeld 20 %.Om de vlotte afhandeling van de vaststellingen te garanderen werden bijkomende GAS vaststellers opgeleid:

  • Laeremans Philippe, geboren te Leuven op 15 maart 1969 en werkzaam als Teamcoördinator Zwerfvuil & Sluikstorten.
  • Hernalsteen Sarah, geboren te Vilvoorde op 11 april 1989 en werkzaam als dispatcher bij Incovo.
  • Reniers Alvin, geboren te Leuven op 30 september 1975 en werkzaam bij Incovo.

Besluit: de gemeenteraad beslist om Sarah Hernalsteen, Philippe Laeremans en Alvin Reniers, werkzaam bij Incovo, aan te stellen als GAS-vaststeller met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie.

Scholengemeenschap Brussel - Vlaams-Brabant SO: bijkomende benoemingsvoorwaarden in wervingsambt

De scholengemeenschap Brussel - Vlaams-Brabant werd opgericht met het oog op samenwerking met meerdere schoolbesturen om een meerwaarde te bieden met betrekking tot de aan te wenden middelen op het niveau van de scholengemeenschap, het delen van inhoudelijke expertise en het beschikbaar stellen van kennis en kunde vanuit het buitengewoon secundair onderwijs.

Een scholengemeenschap mag geen negatieve invloed hebben op de loopbaan van een personeelslid binnen schoolbestuur Machelen. De pedagogische continuïteit dient verzekerd te worden binnen de scholen van het schoolbestuur Machelen. Er kunnen bijkomende benoemingsvoorwaarden ingevoerd worden en andere leden van de scholengemeenschap, met name gemeente Overijse, hebben reeds bijkomende benoemingsvoorwaarden ingevoerd.

Het is aangewezen en transparant om eveneens voorwaarden in te voeren in de hele scholengemeenschap, namelijk een dienstanciënniteit van ten minste 360 dagen hebben verworven, waarvan er 240 effectief zijn gepresteerd binnen de eigen school. De representatieve vakorganisaties hebben dit goedgekeurd in het protocol van Stad Brussel op 22 maart 2021.

Het schoolbestuur Machelen heeft deze bijkomende benoemingsvoorwaarde ook ingevoerd voor het basisonderwijs binnen de scholengemeenschap Noordring. Om de lijn door te trekken willen we die extra benoemingsvoorwaarde ook laten goedkeuren voor het secundair onderwijs. Dit werd reed goedgekeurd door het beheerscomité van de scholengemeenschap SO Brussel - Vlaams-Brabant.

De representatieve vakorganisaties hebben dit al goedgekeurd in een protocol met stad Brussel op 22 maart 2021. Per mail hebben wij hen op 2 april en 13 april gevraagd of er  voor onze gemeente problemen waren om dit goed te keuren, doch hierop is geen antwoord ontvangen. Het is een formaliteit om deze transparantie  binnen de gehele scholengemeenschap door te trekken voor het personeel.

Besluit: onverminderd de decretale benoemingsvoorwaarden, worden de volgende bijkomende benoemingsvoorwaarden in een wervingsambt voor secundair onderwijs  vastgelegd:

  1. Bij de in aanmerking te nemen dienstanciënniteit (conform artikel 31 §1, 1° van het bovenvermeld decreet Rechtspositie) wordt rekening gehouden met de diensten gepresteerd bij een ander schoolbestuur.
  2. Men moet een dienstanciënniteit hebben van ten minste 360 dagen hebben verworven, waarvan er 240 effectief zijn gepresteerd, opgebouwd in de secundaire school het GISO Machelen.

Fluvius OV - algemene vergadering tevens jaarvergadering 26 mei 2021

Besluit: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda

Fluvius West - algemene vergadering 21 juni 2021

Besluit: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda

Havicrem - bijzondere algemene vergadering 9 juni 2021

Besluit:  de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging "Havicrem" van 9 juni 2021 worden goedgekeurd. 

Havicrem - kennisneming verslag omtrent werking en beleid 2020

Bresluit: de gemeenteraad neemt kennis van de werking en het beleid  van Havicrem. 

Haviland – statutenwijziging

Besluit: het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de raad van bestuur op 22 februari 2021 wordt goedgekeurd.

Haviland - algemene vergadering 16 juni 2021

Besluit: de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 16 juni 2021 worden goedgekeurd. 

Providentia cvba - algemene vergadering 6 mei 2021

Besluit: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Providentia cvba op 6 mei 2021

TMVS dv - algemene jaarvergadering 15 juni 2021

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 15 juni 2021

 Opgelet

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 18 Mei2020

 

'