Verslag gemeenteraad 23 April 2024

Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven, Gooris Danny, Hanon Patrick, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Jocelyne Vangindertaelen, De Groef Jean-Pierre,  Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda, Akaychouch Mohamed, Veysel Top, Patrick Vanderauwera, Frank Van Praet , Roosens Peter, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Schell Daniël

Verontschuldigd: Franky De Smet, Nadine Gurinckx,   Patrick Vanderauwera, Mohamed Akaychouch

Afwezig: Benhomaid Samia

Voorzitter: Stef Panneels

Start gemeenteraad: 20.05

Einde gemeenteraad: 21.03

Duurtijd: 58 min

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:        

A-Punten:

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter

Beleidsnota organisatiebeheersing

Tussen januari 2023 en augustus 2023 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in het lokaal bestuur Machelen.

Aanbeveling 1 van deze organisatie-audit luidde:

Het lokaal bestuur legt een kader voor organisatiebeheersing ter goedkeuring voor aan de raden en past dit toe. Dit kader bepaalt minstens:

  1. Welk model de organisatie wil hanteren om aan haar organisatiebeheersing te werken (bv. Leidraad organisatiebeheersing);
  2. Met welke periodiciteit en op welke manier de organisatie stil wil staan bij haar eigen werking (via periodieke zelfevaluatie, een doorlichting door een externe partij, enz.);
  3. Hoe de algemeen directeur minstens jaarlijks rapporteert aan de raden en een aanbeveling (aanbeveling 1) om een kader voor organisatiebeheersing te schetsen en dit ter goedkeuring aan de raden voor te leggen. 

Dit resulteert in een beleidsnota rond organisatiebeheersing. Hierin meer kadering hoe we organisatiebeheersing wensen aan te pakken, zodat we evolueren naar een betere werking als organisatie. Meer details hierover is te vinden in de nieuwe beleidsnota rond organisatiebeheersing.

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad keurt de in bijlage aan deze beslissing liggende beleidsnota organisatiebeheersing goed:

  1. a) De organisatie hanteert de leidraad organisatiebeheersing lokale besturen om aan haar organisatiebeheersing te werken.
  2. b) Periodieke zelfevaluatie:
  • de zelfevaluatie op basis van de leidraad zal de eerste keer plaatsvinden in Q4 2025 via een light zelfevaluatie
  • in Q4 van de even jaren zal een uitgebreide versie van de zelfevaluatie plaatsvinden.
  1. c) De algemeen directeur zal in Q1 van elk jaar rapporteren over organisatiebeheersing. Het rapport omvat:
  • een beschrijving van de gekozen aanpak organisatiebeheersing
  • een terugblik op het afgelopen jaar
  • een algemeen beeld van de stand van zaken 
  • een vooruitblik op lopende en toekomstige projecten.

Rapportering organisatiebeheersing 2023

Tussen januari 2023 en augustus 2023 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in het lokaal bestuur Machelen.

Hierbij is aanbeveling 2 geformuleerd:

De algemeen directeur rapporteer jaarlijks op een degelijke manier over organisatiebeheersing aan de raden. Dit rapport omvat minstens:

  1. Een toelichting over de aanpak van organisatiebeheersing door de organisatie;
  2. Een terugblik op de ondernomen acties in het afgelopen jaar en een stand van zaken. Idealiter is dit een geïntegreerd overzicht van acties volgend uit audits, inspecties, eigen analyses, ...;
  3. Een vooruitblik over de lopende en/of toekomstige projecten voor de volgende periode.

Voor 2023 wordt dit nog volgens de huidige werkwijze gedaan. De bedoeling is dat het de volgende keer volgens de principes van de 'Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen' zal verlopen. Meer details hierover is te vinden in de nieuwe beleidsnota rond organisatiebeheersing.

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het in bijlage aan deze beslissing liggende rapportering organisatiebeheersing 2023.

Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze: Ontharden Merelplein (2024/11)

Het Merelplein wordt onthard in kader van het burgemeestersconvenant en het lokaal energie- en klimaatplan.

Op die manier zorgen we voor meer groen, minder verharding en kan het plein een sociale ontmoetingsplek zijn voor de bewoners van het Merelplein. 

De uitgave voor de opdracht “Ontharden Merelplein” wordt geraamd op 206 611,57 euro, excl. btw of 250 000,00 euro, incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure.De niet-openbare procedure is een tweestapsprocedure:

In de eerste stap wordt een aankondiging van de opdracht gedaan. Geïnteresseerde firma's kunnen zich dan kandidaat stellen. Vervolgens voert de aanbestedende overheid een selectie uit en kiest vijf firma's die als beste worden bevonden.

De vijf geselecteerde kandidaten wordt gevraagd om een offerte in te dienen. De offerte dient onder andere het ontwerp, kostenraming, plan van aanpak, onderhouds- en beheersplan te bevatten.

Bij de gunning van de opdracht is de aanbestedende overheid een biedvergoeding verschuldigd aan de niet-gekozen inschrijvers (ten bedrage van 2 100,00 euro, exclusief btw). De gekozen inschrijver krijgt geen biedvergoeding toegekend, hij mag de opdracht uitvoeren. De biedvergoeding dient niet later dan 30 dagen na de gunning te worden uitbetaald.

Besluit:

Artikel 1: de selectievereisten en het bestek zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Ontharden Merelplein”, opgesteld door de dienst organisatie worden goedgekeurd. De raming bedraagt 206 611,57 euro, excl. btw of 250 000,00 euro, incl. 21% btw.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Zebrapad Watermolenstraat, 1831 Diegem ter hoogte van Basisschool GO! 'De Fonkel'

Door onze gemeenschapswachten werd vastgesteld dat huidige inrichting van de zebrapaden in de Watermolenstraat ter hoogte van de Basisschool GO! 'De Fonkel' en winkel 'Okay' zorgen voor inefficiënt en onveilig gebruik van deze oversteekplaatsen.

Daarom werd de verkeerssituatie geëvalueerd en wordt voorgesteld om tot een nieuwe regeling te komen.

Om de veiligheid van de voetgangers en kinderen te garanderen alsook de doorstroming van het verkeer te waarborgen, wordt voorgesteld de verkeerssituatie in de Watermolenstraat ter hoogte van de Basisschool GO! 'De Fonkel' en winkel 'Okay' aan te passen.

De twee huidige zebrapaden, aan weerszijden van de "parking" van de basisschool GO! 'De Fonkel', dienen samengevoegd te worden in één zebrapad.

Zo kunnen de gemeenschapswachten, en in voorkomend geval de wijkagenten en gemachtigde opzichters,  de kinderen op één centrale oversteekplaats veilig laten oversteken én is het voor het overige verkeer overzichtelijk waar het zwaartepunt in het straatbeeld ligt.

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het verwijderen van de twee huidige zebrapaden en de nieuwe inrichting van één centraal zebrapad in de Watermolenstraat ter hoogte van de basisschool GO! 'De Fonkel' en winkel 'Okay' zoals visueel voorgesteld in de bijlage van deze beslissing.

Retributiereglement UiTPAS Noordrand

UiTPAS Noordrand wordt in ons lokaal bestuur gelanceerd op zondag 5 mei, tijdens de gezinshappening. Vanaf dat moment zal de aankoop en het gebruik van de UiTPAS gepromoot en gestimuleerd worden.

Besluit

Artikel 1: voor de dienstjaren 2024, met ingang van 1 mei 2024, tot en met 2025 wordt er een retributie geheven op het verstrekken van de UiTPAS.

Artikel 2: de gemeenteraad keurt het retributiereglement UiTPAS Noordrand goed:

"Retributiereglement UiTPAS Noordrand  

Artikel 1: Doelstelling

De UiTPAS, een initiatief van de Vlaamse overheid, is een vrijetijdskaart die de participatie aan cultuur-, jeugd-, sport- en andere vrijetijdsactiviteiten stimuleert voor iedereen.

  • Het biedt gebruikers een spaar- en voordelenprogramma via een puntenspaarsysteem. Pashouders ontvangen punten bij deelname aan UiTPAS-activiteiten die ze vervolgens kunnen omruilen voor voordelen, zoals kortingen, cadeaus of gratis tickets.
  • Bij de aankoop van de UiTPAS krijgt de koper een aantal welkomstvoordelen.
  • Kansengroepen krijgen bovenop deze spaar- en ruilkansen een structurele korting op het vrijetijdsaanbod in de IGS Cultuur Noordrand. De bedoeling is dat de UiTPAS Noordrand gebruikt wordt voor een sector-overschrijdend, uitgebreid en gevarieerd vrijetijdsaanbod.

Artikel 2: Toepassingsgebied

2.1 IGS Cultuur Noordrand

De UiTPAS Noordrand wordt uitgerold door de gemeenten die deel uitmaken van de Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Noordrand. Het hoofddoel is om door overleg en samenwerking tussen de diverse vrijetijdsactoren in de regio een toegankelijke en kwaliteitsvolle vrijetijdswerking te realiseren, waaraan alle inwoners kunnen participeren.

 2.2 Vrijetijdsactiviteiten

Alle houders van een UiTPAS Noordrand kunnen punten sparen door deel te nemen aan activiteiten die opgenomen zijn in het UiTPAS-programma van Cultuur Noordrand.

Artikel 3: Tarieven

Het aankooptarief voor de UiTPAS Noordrand bedraagt:

  • UiTPAS Noordrand: 5,00 euro
  • UiTPAS Noordrand na verlies of diefstal: 2,00 euro
  • Het tarief van de UiTPAS Noordrand voor inwoners met een kansentarief van de gemeenten uit de IGS Cultuur Noordrand: 1,00 euro
  • Het tarief van de UITPAS Noordrand voor kinderen en jongeren tot en met 18 jaar: 2,00 euro
  • Wie geen recht meer heeft op het kansentarief dient een nieuwe UiTPAS Noordrand aan te vragen. Deze nieuwe UiTPAS is gratis.
  • Wie in het bezit is van een UiTPAS Noordrand aan normaal tarief en wie recht heeft op het kansentarief kan gratis een nieuwe UiTPAS Noordrand met kansentarief aanvragen.

Artikel 4: Algemene voorwaarden

4.1 Aankoop UiTPAS Noordrand

  • Het tarief is verschuldigd door de persoon die de UiTPAS Noordrand aankoopt.
  • Het aankopen van een UiTPAS Noordrand kan voor alle leeftijden en gebeurt op naam.
  • De UiTPAS Noordrand kan verkregen worden aan diverse balies van de deelnemende lokale besturen in de Vrijetijdsregio Noordrand. Er kunnen ook tijdelijke verkooppunten ingesteld worden bijvoorbeeld naar aanleiding van evenementen.
  • De UiTPAS Noordrand blijft voor onbepaalde tijd geldig.

4.2 Betalingsmodaliteiten

  • De UiTPAS Noordrand dient betaald te worden bij de aankoop.
  • Een aankoop van een UiTPAS Noordrand wordt niet terugbetaald.

4.3 Voorwaarden voor de doelgroep met een kansentarief

Personen die voldoen aan een van onderstaande criteria hebben recht op het kansentarief van de UITPAS:

  • beschikken over het RVV-statuut (statuut verhoogde tegemoetkoming)
  • personen in CSR (collectieve schuldenregeling)
  • personen met een laag inkomen op basis van een sociaal onderzoek.

De toekenning van de UiTPAS met het kansentarief en de bijhorende korting geldt telkens voor één jaar waarna een nieuwe controle en toekenning gebeurt. Minderjarige kinderen die ingeschreven staan in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister bij een ouder die voldoet aan bovenstaande criteria, komen ook in aanmerking voor de UiTPAS Noordrand met kansentarief. De sociale dienst van het lokaal bestuur van de woonplaats van de houder van de UiTPAS wordt gemachtigd om het sociaal onderzoek uit te voeren indien nodig. Persoonsgegevens in kader van de aankoop van de UiTPAS met kansentarief worden verwerkt volgens de privacyverklaring die terug te vinden is op de gemeentelijke website

Bij deelname aan een vrijetijdsactiviteit in de Vrijetijdsregio Noordrand met de UiTPAS Noordrand met kansentarief krijgt de pashouder een korting van 80% op het standaardtarief, conform de solidaire kostenregeling:

  • 20% wordt betaald door de gebruiker
  • 40% wordt betaald door de organisator
  • 40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder.

Artikel 5: Punten sparen met de UiTPAS

Op verschillende locaties binnen de gemeente Machelen waar er (boven)gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten doorgaan kunnen punten gespaard worden bij deelname aan een gemeentelijke activiteit aan een UiTPASzuil.

Er is ook de mogelijkheid om naar aanleiding van evenementen of vrijetijdsactiviteiten een mobiele spaarzuil op een andere locatie te plaatsen.

Artikel 6: Welkomst- en omruilvoordelen

  • 1. Welkomstvoordelen zijn éénmalige voordelen die bij de aankoop van de UiTPAS Noordrand toegekend worden aan de pashouders.
  • 2. Bij omruilvoordelen worden gespaarde punten ingeruild voor een korting, cadeau of ander voordeel. Deze kunnen tijdelijk of permanent van aard zijn. De gespaarde UiTPAS-punten kunnen ingeruild worden binnen en buiten de Vrijetijdsregio Noordrand.
  • 3. Binnen de schoot van de Vrijetijdsregio Noordrand wordt zowel inzake welkomst- als omruilvoordelen een puntenkader uitgewerkt waar Machelen zich bij aansluit. In het kader van promotie-acties kunnen hier tijdelijke en lokale voordelen aan toegevoegd worden.
  • 4. De omruilvoordelen kan je steeds inkijken op de website van UiTPAS.

Artikel 7: Geschillen

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om te oordelen in geval van geschillen.

Artikel 8: Inwerkingtreding

Dit retributiereglement treedt in werking op 1 mei 2024.

Artikel 9: het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente."

Retributiereglement voor de organisatie van fietslessen volwassenen

Op 23 april 2024 start voor de tweede keer een reeks fietslessen voor volwassenen in Machelen. We mikken op 15 tot 20 deelnemers. Er waren voor de eerste editie 13 inschrijvingen en 11 deelnemers tot het einde. Dit project zal wederkerend uitgevoerd worden.

Het is een project met integrale aanpak: niet alleen worden er noden en behoeftes van de brede bevolking ingelost maar ook, en nog belangrijker, de noden van mensen in vervoersarmoede. De effecten van deze lessenreeksen zijn:

  • de tijd om zich te regelen veel efficiënter kunnen invullen,
  • zelfstandiger in het leven staan,
  • (de Vlaamse) fietscultuur aan kinderen kunnen doorgeven,
  • de energie en zin krijgen om nog meer te bewegen, 
  • nieuwe mensen leren kennen en een netwerk opbouwen buiten de eigen omgeving,
  • een verbetering van de kennis van het Nederlands.

Het laatste effect is geborgd door een samenwerking met Ligo Halle-Vilvoorde. In de eerste editie deden we het experiment om een educatief medewerker op elke les te laten meedraaien en ook een bundel te laten ontwikkelen met fietsbegrippen en verkeersregels op maat van kortgeschoolde volwassenen.

Qua oefenkansen plukt dit project zowel de voordelen van informele als van formele oefenkansen. Om de zaken voor de deelnemers eenvoudig te houden, moet er ook een procedure zijn, onder meer van betaling.

Voor de betaling van het inschrijvingsgeld voor de fietslessen zelf wordt een retributiereglement ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad keurt het retributiereglement voor de organisatie van fietslessen volwassenen goed.

 "Retributiereglement voor de organisatie van fietslessen volwassenen

Artikel 1: het lokaal bestuur heft een retributie voor de organisatie van fietslessen die wederkerend georganiseerd worden op het grondgebied van Machelen-Diegem voor de dienstjaren 2024 en 2025 met ingang op 23 april 2024 tot en met 31 december 2025. Het lokaal bestuur organiseert deze fietslessen zelf in samenwerking met Ligo, Centrum Basiseducatie Halle-Vilvoorde vzw, Nieuwsstraat 5, 1830 Machelen.

Artikel 2Tarief
14,00 euro voor het pakket van 15 lessen.

Artikel 3Inschrijvingsprocedure

De deelnemer vult het inschrijvingsformulier in. Hij krijgt, afhankelijk van de groepsgrootte een uitnodiging voor het inschrijfmoment dat vooraf gaat aan de lessen. Op het inschrijfmoment is er een kort gesprek ten behoeve van een impactanalyse en dient het tarief te worden voldaan.

Artikel 4Terugbetaling retributie

  • 1. Er kan geen terugbetaling gevraagd worden tenzij de deelnemer in de periode tussen betaling (op het inschrijvingsmoment) en voor de derde les moet afhaken.
  • 2. Een officieel document moet de reden van niet-deelname motiveren. Dit kan een doktersattest zijn of een dringende familiale omstandigheid, of de start van een tewerkstelling tijdens de uren van de fietslessen. Dit officieel document kan tot één week na het einde van de betreffende fietslessen worden ingediend bij lokaal bestuur Machelen, Woluwestraat 1, 1830 Machelen.

Artikel 5Vrijstelling van retributie

Indien de deelnemer cliënt is van OCMW Machelen en reeds leefloon of aanvullende steun ontvangt, volstaat schriftelijke interne communicatie door de toegewezen maatschappelijk assistent om vrijgesteld te worden van retributie.

Artikel 6Voorrangsregel

Inwoners van de gemeente Machelen krijgen voorrang. Het aantal deelnemers is steeds beperkt tot het aantal vrijwilligers die de lessen mee begeleiden. 

Artikel 7: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 23 april 2024.

Artikel 8: het lokaal bestuur maakt dit reglement bekend op de gemeentelijke website en neemt het op in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register voor belastingreglementen en retributiereglementen."

Antwoorden op vorige maand gestelde vragen:

Vraag gesteld door Danny Gooris betreffende het grote tekort aan huisartsen in onze gemeente

Benny Blanckaert krijgt het woord:

We hadden het al kort aangegeven bij de vraagstelling van raadslid Gooris, dat ik twijfelde over de juistheid of correctheid van de cijfers, ik kan dus bevestigen dat er 11 huisartsen zijn in Machelen Diegem, dat er geen 3,72 huisartsen zijn per 10,000 inwoners, maar 6,6 huisartsen zijn per 10,000 inwoners.

Dus u vraagstelling van Raadslid Gooris was dus niet correct

Danny Gooris krijgt het woord:

Ik dacht dat het antwoord al vorige maand gegeven werd, en had hier vandaag geen update meer over verwacht.  Ik baseer mij op de cijfers die ik ter beschikking heb van het Nieuwsblad en hun onderzoek. In Het Laatste Nieuws staan ook onjuistheden van Schepen Blanckaert, dat er reeds werd ondernomen vooraleer raadslid Gooris het op de agenda bracht van de gemeenteraad vorige maand. Als ik me niet vergis was de vorige gemeenteraad op 18 maart, en werd de email naar de huisartsen verstuurd op 30 maart, dat is dus wel degelijk na de gemeenteraad van Maart. Dat wil ik ook even corrigeren dat dit ook correct wordt weergegeven, en dat er anders waarschijnlijk geen actie zou ondernomen geweest zijn.

Benny Blanckaert krijgt het woord:

Wel het is toch correct, dat is het belangrijkste wat ik hiervan zeg,  het beleid is wel eerst gestart alvorens de vraag gesteld werd, en ik ga misschien aan de algemeen directeur vragen om te bevestigen want hij is op de hoogte dat het gestart is voor dat de vraag gesteld werd. U als raadslid die dat op deze manier geinterpreteerd heeft, en op deze manier in de krant stond, maar dat heeft dat is op geen enkel moment bevestigd geweest, dat u manier van denken correct is. Dus ja, het beleid en onze medewerkers zijn gestart  met na te denken hoe dat we in onze gemeente het huisartsen tekort gaan opvangen, we daarmee bezig, we zijn daar al een tijd mee bezig. Het is waar dat die mail een tijdje geduurd heeft vooraleer die verstuurd werd, die is later uitgestuurd dan de gemeenteraad, dat is inderdaad correct, maar er over nadenken, het beleid dat daar een bepaalde richting inneemt, dat is er voordien geweest. Het is u als raadslid dat het anders geinterpreteerd heeft.

Danny Gooris krijgt het woord:

Het namelijk zo dat er vorige keer gemeld geweest is dat het beleid regelmatig overleg pleegt met alle huisartsen in de gemeente. Dat werd duidelijk een paar keer gezegd in het antwoord van schepen Blanckaert en Burgemeester De Groef. Bij navraag bij 3 dokters, niet alle 11, maar een drietal, toen ik hen vroeg wanneer het laatste overleg met het lokaal beleg had plaatsgevonden, kreeg ik als antwoord, jaartallen zoals 2020 of voor Covid-19. Dit kan je toch moeilijk “regelmatig overleg” plegen, als het 4 jaar geleden is als je nog eens samengezeten hebt met alle huisartsen. Maw er was geen overleg dat laatste 4 jaaar.

Het is zo of raadslid Blanckaert en het beleid ervoor beginnen na te denken vooraleer ik de vraag gesteld had, bijvoorbeeld, in Februari of Maart, het gewoon veel, veel en nog is veel te laat. Er is ook trouwens nooit gezegd geweest dat het beleid actie aan het ondernemen was tijdens de gemeenteraad in Maart. Dus raar dat dit nu plotseling wel zo is. 

In onze gemeente is het niet langer 5 voor 12, maar 5 na 12. Als je weet dat er binnen 2 jaar 4 dokters op een pensioengerechtigde leeftijd gaan zijn, dan weet je dat de toestand van het aantal huisartsen er niet op zal verbeteren. Ik had ook graag geweten hoeveel van die 11 huisartsen voltijds werken, want daar gaat het hierover, voltijdse huisartsen, en dat zijn er zeker geen 11. Dus het cijfer dat schepen Blanckaert hier aanhaalt is ook niet correct, en dat zou toch wel mogen zijn aangezien hij schepen is voor zorg in onze gemeente.

En nogmaals aantal van die huisartsen zijn einde carriere, dus die kan in de komende jaren niet blijven bijtellen.

Ik heb trouwens vandaag gehoord dat de Medi Diegem Groepspraktijk, de gevraagde HAIO (HAIO staat voor huisarts in opleiding. Dit is een afgestudeerde arts die in het kader van de verdere specialisatie tot huisarts in de praktijk werkt.) niet gekregen heeft, wat heel ontgoochelend is, want met onze ontzettend slechte cijfers die onze gemeente heeft wat aantal huisartsen betreft, dat de gemeente eventueel steun of hun vraag om die HAIO zou ondersteunen, om hun vraag bij het IHCO (orgaan voor het toewijzen van huisartsen in opleidingen aan gemeente) om die HAIO kandidaat binnen te halen. Maar schepen Blanckaert of het beleid heeft niets gedaan, niets ondersteund… met als gevolg dat ze bij Medi Diegem Groepspraktijk geen HAIO kunnen verwelkomen.

Er waren voor heel Vlaanderen 7 HAIO’s beschikbaar, en die konden terecht in 15 gemeenten. En wij zijn alweer uit de boot gevallen. U kan misschien zeggen dat dit jammer is en “volgende keer beter”. Maar die volgende keer beter, is ook alweer een jaar wachten, en dus is het een grote kans die we gemist hebben om een HAIO binnen te halen.

Vorig jaar werd een een HAIO verwelkomt in Machelen, dit jaar was het de bedoeling in Diegem, en daar heeft schepen Blanckaert en het beleid helemaal niets voor gedaan.  

Vraag gesteld door raadslid Gooris betreffende invulling van de Makro site

Jean Pierre Degroef krijgt het woord

Ik had reeds geantwoord de vorige keer, maar wil toch ervoor zorgen dat de gemeenteraadsleden juist zijn ingelicht. Raadslid Gooris melde dat de stad Gent onderzoekt de mogelijkheid of er een park kan worden aangelegd. Ik veronderstel dat het niet in Gent, maar Nazareth bedoeld wordt, want de Makro site is in Eke.

Wij hebben om volledig te zijn, contact opgenomen, omdat ik het toen al zei, dat ik het heel eigenaardig vond, met het gemeentebestuur, de algemeen directeur van Nazareth, het park waarover u het heeft in een KMO park, dat is helemaals iets anders wat u het heeft voorgesteld.

Vraag gesteld door raadslid Gooris, betreffende de werken aan de Woluwelaan in Diegem

Steve Claeys krijgt het woord

Raadslid Gooris, u had, en terecht vooral een vraag in verband met de stand van zaken van de werken aan de Woluwelaan in Diegem. Die zijn altijd veranderend, spijtig genoeg, er zijn plannen maar die veranderen continu. Ik ga u de informatie weergeven dat ik deze week ontvangen heb, vorige keer had ik heel wat informatie gegeven, maar deze week het ik nog één grote update ontvangen.

Wat blijkt, waarom is er een vertraging geweest op de planning, wel dat is een historische verontreiginiging in de grond is gededecteerd tijdens de werken,  zowel in de grond als het grondwater. Dat is natuurlijk wel belangrijk want als ze detecteren moeten ze dat ook melden en een oplossing ervoor zoeken. Die oplossing is er, gelukkig was het geen grote verontreiniging, en dus eind maart in er dus een bijkomende vergunning ingediend, voor de vermaling en dus U heeft dat ook al kunnen zien, dat ondertussen de werken al iets verder gevorderd zijn. Het is zo dat de ontreiniging is weggehaald, dat is een complexe materie, maar de ondergrond is weggehaald, een een aanvullaag is ook uitgevoerd zodat ze verder konden werken.

Momenteel zijn de “u-bakken”, dat zijn de scheidingen die op de Woluwelaan op de wegenis aangebracht. De aannemer zal tegen eind deze maand, een globale planning opmaken voor al de werken, maar ik denk dat alles zal afgewerkt zijn tegen begin 2025.

Nu het stopt daar niet, Viabuild, dat is de aannemer, die is gedeeltelijk klaar met de onderfundering, de fundering wordt deze week aangelegd, de asfaltlaag wordt deze week aangelegd.

Nu de volgende fase is de aanpak van de zuidkant van de Woluwelaan, en daar was de vraag van raadslid Gooris, als ik me goed herinner wat betreft de ontsluiting van het kruispunt De Cockplein.  Dat is een terechte vraag, ook al bij ons in het college besproken, maar ook voor de handelaars en de inwoners, is dit geen onbelangrijk feit.

De aannemer verondersteld dat eind september, details zullen later volgen, maar eind september volgens de plannen die gisteren op tafel lagen, zullen ze overgaan naar nieuwe wegenis, of met andere woorden de busbaan. De wegen die nu bijna klaar zijn voor het gewone vervoer, de auto’s dus zullen we maar zeggen.

Dat wil zeggen dat de zuidelijke tak van het kruispunt met de Cockplein zolang mogelijk zal opengehouden worden, maar eens dat die fasering grondig gestart is en verder gaat, zal men deze wel moeten afsluiten. Ik kan u nu al zeggen dat het afsluiten van dit kruispunt een 100 dagen zal zijn. Ik ga hier niet over liegen of doekjes ronddoen, dat is een belangrijke fase, en we gaan dit proberen te minimaliseren, de tijd te minimaliseren door het feit om zoveel mogelijk die ontsluiting via de Cockplein te garanderen. Dat is ook iets dat we gevraagd hebben van het gemeentebestuur en waarvan de aannemer volledig op de hoogte is, dat het zolang mogelijk moet openblijven. Maar op een bepaald punt gaat dit niet, en aannemer heeft me bevestigd dat begin 2025 de werken aan de Woluwelaan volledig zullen afgewerkt zijn.

Danny Gooris krijgt het woord:

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik verschiet wel van die 100 dagen, dat is meer dan 3 maand, maar dat hebben we dus niet in eigen hand, die heeft U of ik niet gekozen. Maar dan stel ik wel de vraag met de ontsluiting mogelijkheden in Diegem, als het kruispunt De Cockplein – Woluwelaan gesloten zal zijn.

We hebben reeds gezien paar maanden terug, als het tijdens de piekuren wat geregend had, zal Diegem volledig vast, en kon men Diegem niet uitgeraken, en dat was met de 3 ontsluitingswegen die we hebben (ontsluiting monument in Diegem, ontsluiting ’t Stopsel en ontsluiting De Cockplein) Dus toen was er geen onkomen aan en stond er een file van het station, tot aan de kerk, tot aan de aansluiting van de Witloofstraat met de Haachtesesteenweg, en van aan de spoorwegbrug tot aan de Vanderaastraat. Met andere woorden in de straten in en rond het centrum stonden de chauffeurs tientalle minuten vast. Op een bepaald moment duurde het 1 uur van het station in Diegem om aan de lichten van de Cockplein te geraken.

Nu met wat U komt te vertellen, zal er eind September één van deze 3 ontsluitingen, namelijk die van de Cockplein voor meer dan 3 maand gesloten zal worden, heeft men er dan al over nagedacht hoe we dan die andere 2 ontsluitingen kunnen optimaal benutten. Bijvoorbeeld de ontsluiting via ’t Stopel in de Witloofstraat daar staan vandaag al files omwille van de smalle rijstrook, vele auto’s staan er geparkeerd, en is het doorrijden niet altijd makkelijk als er plots uit de andere richting de straat komt ingereden, er zijn regelmatig problemen. Ik weet dat de Witloofstraat een gedeelte bij Machelen is en de andere zijde bij Brussel. Is er over nagedacht hoe men deze ontsluiting kan optimaliseren tijdens het afsluiten van de ontsluiting aan de Cockplein? Is er hier al eens over nagedacht om deze straat 1 richtingstraat van te maken.

Het is nu al zo vandaag, dat als je Diegem wil verlaten, en ik spreek over eigen ervaring, dat je 10 tal minuten kwijt bent, en dus zou het logisch zijn dat er een éénrichtingsstraat komt in de Witloofstraat, en liefst voor het uitrijdende verkeer van het centrum van Diegem (richting Haachtstesteenweg) en het binnenrijden via de straat aan de Texaco en Aldi (Oude Haachtstesteenweg), want omgekeerd als je vanuit het centrum via de Oude Haachtsesteenweg tot aan de Aldi moet rijden, om zo terug naar beneden te rijden via de Haachtsesteenweg, kan je er nog eens boven op 5 minuten toevoegen,en ben je er kwartier onderweg om gewoon Diegem te kunnen verlaten.  

Dus mijn vraag of hier reeds goed is over nagedacht is, zodoende de gevolgen van werken aan de Cockplein (Woluwelaan Zuid) een zo klein mogelijke impact zouden hebben voor onze inwoners en handelaars.

Steve Claeys krijgt het woord:

Dat is inderdaad een terechte opmerking raadslid Gooris. Wij hebben daar inderdaad over nagedacht. Ik ben zelf iemand die regelmatig de trein neemt in Diegem en nadien terug naar Machelen probeert te pendelen, en ja dan zit dat helemaal vast. Nu wij proberen vanuit de gemeente, het gaat hier natuurlijk over een gewestweg die wordt aangelegd, wij proberen met de aannemer en de wegen en verkeer venootschap, in samenspraak te kijken naar signalisatie, en die signalisatie is er eigenlijk wel om de mensen af te leiden van het centrum van Diegem, die vastzit als men allemaal dezelfde weg gebruikt. Dat klopt he. Maar die signalisatie wordt spijtig genoeg weinig gerespecteerd en ook over de situatie in de Witloofstraat hebben we ook over nagedacht.

Dat is een complexe situatie, want hoe je die ook zal inrichten tijdens de werken, krijgen we een extra grote problematiek, want ook de Oude Haachtstesteenweg ik ook op een bepaald stuk geknipt is, hebben we besloten geen éénrichtingstraat in te voeren, om eigenlijk de mensen de richting in te duwen waar ze zouden moeten inrijden, en de problematiek in eigenlijk niet in Diegem, maar die begint reeds waar de ring toekomt op de Woluwelaan, en waar er veel te veel bestuurders de afslag nemen Oude Woluwelaan, als er teveel file is op de Ring en daardoor via Diegem willen rijden. Eenmaal terhoogte van de Oude Woluwelaan gaan de meeste een ontsluiting zoeken via Diegem Centrum. Moesten ze de file op de Ring volgen, en 10 minuten extra verliezen, dan via het centrum van Diegem te rijden.

Spijtig genoeg gaan we daar geen grote aanpassingen doen aan de verkeersstromen, de signalisatie zal wel duidelijker aangebracht worden.

Vraag gesteld door raadslid Gooris: Parkeer reglement Kosterstraat

Steve Claeys krijgt het woord

Naar aanleiding van uw vraagstelling raadslid Gooris,  hebben we alles grondig geanalyseerd, ik denk dat dit ook logisch is bij dergelijke vraag. Het is zo dat ik u kan meedelen dat buiten de verkeerspolitie, die in de voorbije maand nog geen antwoord heeft gegeven, maar wij hebben vanuit de dienst mobiliteit en de technische dienst er grondig aan gewerkt, en ik kan u zeggen dat het voorstel, er is natuurlijk nog geen beslissing genomen, maar het is een voorstel vanuit onze diensten om maatregelen te gaan treffen.

Rekeninghoudend met de parking die er vandaag is, die toch aanzienlijk is, mijn spreekt over een 100 tal parkeerplaatsen, is het advies van onze beide diensten, dat wij in de Kosterstraat in die “flauwe” bocht, dat we daar een parkeerverbod gaan invoeren. Waarom? Destijds met de aanleg van het sportcomplex van de Calenbergsite, die houten palen die er staan zouden eigenlijk aan de straatzijde moeten gekomen zijn, maar dat is niet geschied, er was iets met de rode lijn, maar voor het afwijken van de rode lijn moet er een vergunning aangevraagd worden, dus die houten palen zijn binnen de rode lijn gezet, met als gevolg dat er natuurlijk verleiding is om op de berm gaan parkeren, en eigenlijk mag dat ook niet, en dat heb je natuurlijk de materie van handhaving, maar we weten ook via de politieraad, dat door het tekort aan personeel bij de politie het gevolg is dat er iets minder handhaving is, ik zal het zo zeggen, en dus gaan we een parkeerverbod instellen in die flauwe bocht, omdat dit het meest gevaarlijke punt is, zoals U dit ook heeft aangemeld. Dan gaan we eigenlijk de huisnummers 55 tot 67 het parkeerverbod uitvoeren, dat moet eerst nog goedgekeurd worden op het college en de gemeenteraad natuurlijk, en dan gaan we ook kijken van het stuk na de Vandensteenstraat, of daar we parkeerplaatsen kunnen voorzien, maar dan wel duidelijk afgebakend met signalisatie, en kijken of er voldoende opstelruimte kan zijn voor het aankomend verkeer. We gaan niet parkeerplaatsen aanbrengen als er niemand kan tussen voegen, indien er verkeer komt van de andere zijde.

Dat is het voorstel en de doelstelling.

Vraag gesteld door Raadslid Veysel Top: Straatlichten en onveiligheidsgevoel.

Veyel Top krijgt het woord:

Ik wil graag uw aandacht vestigen op een kwestie die al een paar keer aan bod is gekomen en veel van onze inwoners bezighoudt: de beslissing om de straatverlichting 's nachts uit te schakelen. Dit voorstel is reeds in het verleden aan bod geweest door raadsleden Patrick Hanon, Mark Grootjans, en Danny Gooris. Hoewel dit besluit initieel werd genomen als een maatregel om kosten te besparen, geloof ik dat het nu tijd is om de effecten van deze maatregel opnieuw te overwegen.

De impact op het gevoel van veiligheid en welzijn van onze inwoners is aanzienlijk gebleken. Ik heb talloze bezorgde geluiden gehoord van mensen die zich ongemakkelijk voelen om 's nachts buiten te zijn, of het nu is om te joggen, te wandelen of hun huisdier uit te laten. Er zijn ook mensen die 's nachts moeten werken.

Ik zou graag de meerderheid en in het bijzonder de leden van burgemeester en schepencollege willen vragen tot het heroverwegen van de beslissing met betrekking tot de straatverlichting. Laten we de lichten weer aandoen, niet alleen als een gebaar van solidariteit met onze inwoners, maar ook als een praktische stap om hun gevoel van veiligheid te herstellen.

Jean Pierre Degroef krijgt het woord:

Inderdaad de vraag is het reeds in het verleden gesteld. Eerst en vooral zou het inderdaad om een gevoel gaan, want de uiteindelijk bewijzen de cijfers juist het omgekeerde. Het aantal diedstallen is juist gedaald hierdoor, blijkbaar, en ik lach er niet mee, maar is het zo de dieven ook licht nodig hebben. Het valt veel meer op als je in het donker licht maakt, en dat is algemeen, niet alleen in Machelen Diegem, in de politie zone ViMA, maar in het algemeen is de criminaliteit gedaald. Daarmee wil ik niet zeggen dat het onveligheidsgevoel niet bestaat.

Ten tweede is het dus zo dat wij niet alleen als gemeente dat kunnen wijzigen, de netwerken stoppen niet aan de gemeentegrenzen, wij moeten minstens met 4 andere gemeente hetzelfde regime hebben. We hebben het regime reeds aangepast; het is al iets meer dan in het verleden, maar we moeten inderdaad bekijken met Fluvius of dit voorstel kan. We willen dit bekijken, maar het is niet zo dat we morgen al kunnen beslissen. Voor alle duidelijkheid is het geen besparingsmaatregel niet meer, het is gewoon het praktische, en dat willen we gerust bekijken.

Vraag gesteld door Raadslid  Danny Gooris: leegstaande handelspanden

Danny Gooris krijgt het woord

Op 7 April publiceerde Het Laatste Nieuws een rapport waarin de lezers konden lezen hoeveel leegstaande handelspanden er waren per gemeente. En opnieuw, voor de zoveelste keer bengelt onze gemeente, met 18.6% helemaal onderaan in lijstje, met de 4de laatste plaats op 300 gemeenten, wat betreft de leegstand van handelspanden

Enkel Mesen (28.6 met 20 handelpanden), Baarle Hertog (20,9 met maar 86 handelspanden), Boom (20,3%) doen het minder goed dan Machelen.

Als we dan kijken naar onze buurgemeenten, dan zien we heel wat betere resultaten. Daar is de leegstand van handelpanden veel kleiner. Zaventem (10.7), Steenokkerzeel (6), Grimbergen (7.6) doen het aanzienlijk beter dan Machelen. Enkel Vilvoorde komt een klein beetje in de buurt met een leegstand van 14.8%

Kijken we een beetje verder, naar de 19 randgemeenten van Brussel, dan merken we buiten Vilvoorde en Zaventem, dat enkel St Pieters Leeuw met 10.1% en Overijse met 12% boven de 10% leegstand rapporteren, alle andere randgemeenten zitten onder de 10%.

Mijn vraag is:

  • Wat heeft de gemeente concreet gedaan om de leegstand tegen te gaan in de voorbije 12 maanden?
  • Wordt er regelmatig overleg gedaan met de middenstand en kleine zelfstandigen?
  • Wat gaat de gemeente doen om er voor te zorgen dat we terug minder leegstaande handelspanden terugvinden in onze gemeente?

Jean Pierre Degroef krijgt het woord:

Er is inderdaad een poging geweest om de 2 middenstandsverenigingen samen te brengen, zij zijn de eerste waarmee we moeten samenwerken, dat was in eerste instantie gelukt, maar nu niet meer, uiteraard is het niet zo eenvoudig om als gemeente daar iets aan te doen. We zijn altijd bereid om altijd overleg te plegen, maar we moeten dan ook zien  de handelaars mee te krijgen omdat te doen en dat is tot nu toe niet gelukt.

Danny Gooris krijgt het woord

Er is meer dan dat. De middenstandorganisatie is is één zaak, ik denk dat er nog andere oorzaken zijn voor de leegstand van handelspanden in onze gemeente, zoals de grote groei van de e-commerce, wat dus ook logisch is.

Om de leegstand een halt toe te roepen, pleit UNIZO voor een zogenaamde 'winkelshift'. “Daarbij mogen grootschalige winkeloppervlaktes niet meer vergund worden. In onze dorpskernen moeten we inzetten op een evenwichtige mix van lokale handelaars, horeca, maar ook vrije beroepen, kantoren en andere dienstverleners.

Ik heb met een aantal zelfstandigen gesproken, en hun gevoel is dat de gemeente wel tijd investeert in grote projecten zoals  Broeklin, CAT-site en andere, om die er door te krijgen, en is de gemeentes nu ook aan het bekijken hoe ze een verkleinde copy van winkelcentrum Malinas van Mechelen in onze gemeente op de Makro-site te kunnen plaatsen, maar de lokale middenstand en zelfstandige die krijgen blijkbaar niet de aandacht, en worden blijkbaar niet gewaardeerd, met alle gevolgen van dien, en de 18.6% leegstand van de handelspanden. Er is volgens hen een gebrek aan overleg.

Volgens mij kan de aanpak van leegstand dan ook alleen slagen als onderdeel van een duidelijke detailhandelsvisie. Het ontwikkelen van nieuwe grootschalige detailhandel op andere locaties zonder aandacht voor een kernversterkend beleid met lokale handelaars, zal zeker niet bijdragen tot een oplossing van bestaande leegstand.

De vraag is of onze gemeente over een duidelijk detailhandel visie beschikt, waarin een leegstand beleid is uitgewerkt?

Jean Pierre De Groef krijgt het woord

Aan e-commerce kunnen we als gemeente niet veel aan doen, en ten tweede vraag ik mij af welke handelaars met u komen spreken, die dan zeggen dat wij geen aandacht hebben voor hen, we hebben niet zolang geleden een evenement hebben georganiseerd, waarbij ze allemaal uitgenodigd werden, waar gelukkig een aantal waren, niet misschien met de middenstandsvereniging, omdat er daar momenteel problemen zijn, maar ik ga wel met de individuele handelaars spreken en die halen dus niet aan wat u komt te vertellen. Tenzij die handelaars liever met u spreken ipv met de burgemeester, maar dat signaal heb ik nog niet ontvangen van geen enkele handelaar

Danny Gooris vraagt het woord, maar krijgt het niet van de voorzitter om hier een repliek op te geven, en de voorzitter sluit hiermee de discussie en het punt af

Vraag gesteld door Raadslid Gooris: Veiligheid van de zwakke weggebruiker in de Groenstraat

Danny Gooris krijgt het woord

Op 7 April heb ik een mail ontvangen van een vrouw in de Groenstraat ivm de onveiligheid van de zwakke weggebruiker.

Laat mij de situatie even schetsen. Een 5 tal jaar geleden is er besloten geweest om het geschrankt parkeren toe te passen in de Groenstraat, en dit met de bedoeling om de snelheid te verminderen. De voorbije jaren hebben echter bewezen dat het geschrankt parkeren geen enkele invloed heeft op het rijgedrag van de bewuste chauffeurs. Ze hoeven geen voorrang te verlenen, vermits ze de stoep als derde rijvak gebruiken.

Zelf heb ik het verschillende malen meegemaakt dat ik moet vaststellen, als bestuurder of als voetganger, dat het respecteren van de voorrangsregels blijkbaar niet van toepassing is voor sommige bestuurders die uit de richting van Brussel komen.  Het gevolg is dat de bestuurders die uit de richting van de Kosterstraat komen, hun weg dan maar verder zetten via het voetpad; en ook dat is dagelijkse kost.

De vrouw meld zelf dat, als ze zelf richting Brussel reed en de tegenligger haar geen voorrang wou geven, waar zij wel degelijk recht op heeft, dat ze bleef staan en weigerde het voetpad op te rijden. Reeds meerdere keren werd ze op onvriendelijke wijze aangemaand om langs de stoep verder te rijden. Omdat ze weigerde, kreeg ze uiteraard een scheldpartij naar haar hoofd, een middenvinger enz … en reden ze dan maar zelf verder op het voetpad van haar rechterzijde

Ook staat er in de straat staat een snelheidsmeter, die door heel wat (jonge) bestuurders misbruikt wordt, aangezien ze willen kijken hoe hoog mogelijk de meter in het rood te zien gaan, en wordt er dus opgetrokken met piepende banden of wordt de “stop” aan de fietssnelweg volledig genegeerd, om zo de snelheid op te drijven.

Vooraleer ik straks de opmerking zou krijgen dat ik dit ook kon melden via het meldpunt ipv hier op de gemeenteraad, had ik inderdaad een ticket kunnen aanmaken voor deze zaak, maar dat heeft de inwoonster al in 2021 gedaan toen er zich bijna een fataal ongeluk met een peuter in notabene het stukje doodlopende straat (Drie Lindenstraat) had voorgedaan, en tot nu toe; 2024, is er nog niets aan gedaan of gewijzigd. Dus vandaar dat ik dit punt hier op de gemeenteraad plaats, zodoende deze genotuleerd wordt.

Nu heeft U een beter zicht op het onveiligheidsgevoel heerst in de Groenstraat voor en van zwakke weggebruiker, wil ik ook een voorstel tot oplossing aanbieden:

  • Plaatsen van paaltjes (zie Vanderaastraat), of piramides (zie de Sterrenhemel) op het voetpad, zodoende er geen enkele auto kan oprijden en dat er van een 3de rijvak geen sprake meer kan zijn.
  • Weghalen van de snelheidsmeter. Het zet aan tot hardrijden bij sommigen. Hij hangt er nu verschillende jaren, en iedereen kan ondertussen zien dat de zone 30 aanvangt in het begin van de Groenstraat.
  • Opnieuw een verhoogde verkeersdrempel aan te leggen in het begin van de Groenstraat ( en liefst geen rijbaankussens, want daar vertragen de meeste mensen niet voor).
  • ViMa vragen om (nog) meer te controleren en te verbaliseren

U heeft nu ook een aantal potentiele oplossingen gehoord, dus is nu mijn vraag wanneer de gemeente eindelijk gaat ingrijpen en welke plannen men heeft in deze straat, zodoende men de veiligheid van de zwakke weggebruiker opnieuw kan garanderen, zoals men mag verwachten van een lokaal bestuur?

Steve Claeys krijgt het woord

Raadslid Gooris, u bent achterhaald, want u wacht tot de gemeenteraad om iets te melden dat eigenlijk niet thuishoort op de gemeenteraad. Ik heb dezelfde mail gekregen, ik ga de naam van de vrouw niet vermelden, dat is deontologisch niet correct, maar ik ga ook de inhoud van de mail niet vermelden, want daar staan zaken in die u liever niet wilt vermelden.

We hebben de mail ontvangen, en onze dienst is nu bezig om de maatregelen te bekijken om in de mate van het mogelijke, want we gaan van de Groenstraat geen burcht maken waar niemand nog weg of door kan, maar we gaan wel, en die vraag is gegeven aan onze dienst mobiliteit en technische dienst, om te kijken welke bijkomende maatregelen kunnen doen, tussen nu en de vakantie gaan we nog snelheidsremmemde aanpassing invoeren, en niet alleen in de Groenstraat, maar u bent achterhaald in uw vraagstelling.

U krijgt blijkbaar heel veel mails, maar wij krijgen die ook, u bent niet alleen in de wereld, wij zijn er ook nog, en dat wil ik toch even toelichten, en misschien kan ik tegen de volgende gemeenteraad hierover iets meer vertellen.

Danny Gooris krijgt het woord:

Eerst en vooral, achterhaald zegt u. Meent u dat echt? Achterhaald? Als u goed geluisterd zou hebben, ik heb daarnet gezegd het jaartal 2021. De e-mail heb ik inderdaad ontvangen op 7 april, maar de oorspronkelijk email dateert van 2021, waar ik duidelijk kon lezen dat die gericht werd aan de dienst mobiliteit en ViMa. Ik heb dus net dezelfde mail ontvangen als jij. De vrouw in kwestie heeft me ze gewoon doorgestuurd. En waarom heeft ze dat gedaan, omdat ze geen antwoord krijgt.

Is het nu zo moelijk om een antwoord terug te sturen naar deze vrouw, met de melding “geachte, we hebben uw schrijven goed ontvangen, en we gaan het onderzoeken met onze diensten….”, maar neen 7 april werd de mail ontvangen, vandaag 23 April heeft ze nog geen antwoord gekregen.

En ook in 2021 heeft ze nooit niets ontvangen. Dus als je zegt dat dit “achterhaald” is, als je na drie jaar nog altijd geen antwoord hebt gekregen, dan kan je over van alles spreken, behalve achterhaald. Ik vind het maar terecht als het beleid niet reageert dat inwoners een gemeenteraadslid contacteert om dit op deze gemeenteraad aan te brengen,  dat zouden meer mensen moeten doen, zeker als je na 3 jaar geen antwoord hebt ontvangen, dus aub, denk nog eens na alvorens dit als ‘”achterhaald” te bestempelen.

En hopelijk krijgen we net zoals vandaag, een antwoord ivm de Kosterstraat, volgende gemeenteraad een meer relevant antwoord voor de Groenstraat. U hoeft hier vandaag niet op te antwoorden, maar ik breng dit punt aan zodoende er wel degelijk actie wordt ondernomen na 3 jaar zonder enige actie.

B-punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 18 Maart 2024

Besluit: De gemeenteraad keurt het verslag van 18 Maart unaniem goed

Besluit houdende erkenning van de samenvoeging van de erkende lokale geloofsgemeenschap "Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" met de erkende lokale geloofsgemeenschap "Sint-Catharina Diegem" te Machelen

Met de aanvraag van 28 augustus 2023, verzoekt de aartsbisschop van het aartsbisdom Mechelen-Brussel om de erkenning van de samenvoeging van de parochie "Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" met de te behouden parochie "Sint-Catharina Diegem" te Machelen.

De kerkraad van de Kerkfabriek "Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" bracht op 24 april 2023 een gunstig advies uit over deze samenvoeging. De kerkraad van de Kerkfabriek "Sint-Catharina" bracht op 22 mei 2023 een gunstig advies uit over deze samenvoeging. De gemeenteraad van Machelen bracht op 18 april 2023 reeds een gunstig advies uit over deze samenvoeging. De federale minister van Justitie bracht op 4 maart 2024 een gunstig advies uit.

De bovenvermelde adviezen zijn gunstig. De samenvoeging van lokale geloofsgemeenschappen betreft de interne organisatie van de eredienst. De scheiding tussen Kerk en Staat, en meer in het bijzonder artikel 21 van de Grondwet, garandeert de organisatorische autonomie van de erediensten. De territoriale en bestuurlijke organisatie behoren tot de organisatorische autonomie van de erediensten.

Het samenvoegen van twee lokale geloofsgemeenschappen is dus een exclusieve bevoegdheid van het erkend representatief orgaan van de eredienst, met toepassing van en met respect voor alle interne regels van de eredienst. De Vlaamse Regering dient derhalve enkel na te gaan of die beslissing genomen is door het binnen die eredienst bevoegde orgaan.

Bijgevolg kan een positief gevolg gegeven worden aan het verzoek tot samenvoeging. De samenvoeging van de erkende lokale geloofsgemeenschappen "Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" met de erkende lokale geloofsgemeenschap "Sint-Catharina Diegem" te Machelen wordt erkend. De Kerkfabriek "Sint-Catharina Diegem" is het te behouden bestuur.  De nieuwe gebiedsomschrijving behelst de gebiedsomschrijving van de twee samengevoegde erkende lokale geloofsgemeenschappen: Diegem en Diegem-Lo.

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen houdende de erkenning van de samenvoeging van de erkende lokale geloofsgemeenschap "Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" met de erkende lokale geloofsgemeenschap "Sint-Catharina Diegem" te Machelen.

Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters - werking 2023-2024

Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.

Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de Projectvereniging Brabantse Kouters Oost (gemeente: Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Zemst en de stad Vilvoorde) als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 22 oktober 2019 over Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst Brabantse Kouters Oost: goedkeuring oprichting van en toetreding tot projectvereniging, goedkeuring van de statuten en het huishoudelijk reglement, gemeentelijke bijdrage, aanduiding gemeentelijke vertegenwoordigers. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossiers voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.

De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.

Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16 november 2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om

  • Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de project aangesloten gemeenten.
  • Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)
  • Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voren te schuiven:
    • Herinventarisatie en valorisatie van bouwkundige erfgoed op de Vlaamse Inventaris
    • De opmaak van een nieuw aanvraagdossier voor de erkenning als IOED in 2022
    • Ondersteuning gemeenten i.k.v. funerair erfgoed
    • Onderzoeken mogelijkheden tot samenwerken bij publiekswerking (bv. Open Monumentendag)
  • RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst via RLBK op 24 mei 2023.

In 2022 werd een traject doorlopen om de projectvereniging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en deze om te dopen tot Erfgoed Brabantse Kouters.

Bovendien werd ook beslist om vanuit de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2022 over erkenningsaanvraag IOED (beleidsplan) en voorstel 'samenvoeging' projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West.

In de loop van 2023 ontving de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een Vlaamse erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED), met bijhorende Vlaamse cofinanciering voor de jaren 2024-2025-2026.

Conform het Decreet op het Lokaal Bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 29 februari 2024. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgens formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.

 De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters bepalen daarnaast bijkomend dat de planning (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 12 december 2023) en de begroting en het jaarverslag (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 29 februari 2029) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad

Besluit:

Het activiteitenverslag en jaarrekening 2023, begroting & planning 2024 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.

Woonmaatschappij Providentia bv - algemene vergadering 2 mei 2024

De oproepingsbrief van 22 maart 2024 van Woonmaatschappij Providentia bv voor de algemene vergadering op donderdag 2 mei 2024

Besluit:

De oproepingsbrief van 22 maart 2024 tot de algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv op donderdag 2 mei 2024 wordt goedgekeurd.

Fluvius ov - algemene vergadering tevens jaarvergadering 5 juni 2024

De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024

 

Opgelet: Dit is een voorlopig verslag. Het volledige en goedgekeurde verslag zal U kunnen terugvinden op de website van de gemeente machelen (www.machelen.be) van zodra het verslag is goedgekeurd op de volgende gemeenteraad van 21 Mei 2024