Verslag Gemeenteraad 22 Maart 2022
Aanwezig: Claeys Steve, Geeroms Magda, Panneels Stef, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Tielemans Steven, Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania; Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc en Benhomaid Samia, Franky Van Praet, Akaychouch Mohamed, De Groef Jean-Pierre, Ponticello Dina, Ingrid Deblock, Schell Daniël
Verontschuldigd: Werner Lenaerts
Dit zijn de notulen van gemeenteraad:
A-punten
A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:
De voorzitter Benny Blanckaert neemt het woord:
Vandaag willen we vooraleer de gemeenteraad van start gaat even stilstaan bij enkele feiten. Het is vandaag 22 maart, een dag die in de kalender staat als een zwarte dag. Op 22 maart 2016 werd ons land door bloedige aanslagen getroffen. Deze gebeurtenissen staan voor altijd in ons geheugen gegrift. Maar op 22 maart staan wij niet alleen stil bij de aanslagen. Op 21 maart 2018 werden we ook allemaal persoonlijk getroffen. We verloren die dag een dierbare politieke collega, maar voor de meeste onder ons ook een dierbare vriend, Joel Noé.
Nu op 22 maart 2022, is de wereld er nog steeds niet mooier op geworden. De wereld bevindt zich in een crisis en het slechte nieuws blijft binnenstromen. Als meest recente voorbeeld kennen we de oorlog in Oekraïne, die zich op het eigenste moment aan de rand van Europa aan het afspelen is. Als symbool van respect en medeleven heeft onze gemeente daarom de vlaggen voor het gemeentehuis vervangen door de Oekraïnse vlag. Een klein symbool, met een grote betekenis. In deze sfeer van een klein symbool met een grote betekenis, zou ik jullie willen vragen om een minuut stilte te houden, zowel voor de slachtoffers van de aanslagen, als voor de wereldtoestand, alsook voor onze Joel Noé. Dankuwel.
Goedkeuring mobiliteitsplan gemeente Machelen
Het lokaal mobiliteitsplan is belangrijk voor de uitbouw van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Het mobiliteitsplan vormt voor de gemeente een kader waarmee ze haar beleid kan duiden, het openbaar domein kan ordenen, inrichten en communiceren naar de bevolking.
Een mobiliteitsplan maken is een proces. Tijdens dat proces werd de toekomstvisie die neergeschreven staat in het mobiliteitsplan ontwikkeld. De opmaak van het mobiliteitsplan gebeurde volgens de driedeling: oriëntatiefase – synthesefase – beleidsplan.
- Tijdens de oriëntatiefase werd er via een participatief proces met stakeholders en burgers in kaart gebracht wat de knelpunten zijn in de gemeente Machelen. Zaken als oversteekbaarheid van de drukke wegen, te snel rijden, parkeerproblematiek, te weinig ruimte voor fietsers, ... kwam daar naar voren. Daarnaast werd er geïnventariseerd welke verkeersstructuren en ruimtelijke structuren er bestaan vandaag en welke wijzigingen hier in worden verwacht en wat de mogelijke gevolgen hiervan zullen zijn. Ook de visie van alle betrokken bovenlokale actoren werd in kaart gebracht. Niet onbelangrijk hierbij is dat de gemeente Machelen deel uitmaakt van de vervoerregio Vlaamse Rand en dat ook daar een regionaal mobiliteitsplan wordt opgesteld.
- In de synthesefase werden mogelijke scenario's om de knelpunten op te lossen verder onderzocht: zone 30, handhaving, bruggen, tunnels, circulatieplannen, parkeerbeleid, .... Via een participatief proces met burgers, stakeholders en experten werd advies gevraagd over de verschillende scenario's. Dit proces zorgde voor een verfijning van de doelstellingen, visie en acties.
- Tot slotte werd alles samengevat in het mobiliteitsplan. Het mobiliteitsplan brengt een duidelijke visie naar voren: waar willen we naartoe en welke acties zijn nodig om daar te geraken? De gemeente Machelen is een gemeente in evolutie wat betekent dat het mobiliteitsbeleid continu zal moeten geëvalueerd en mogelijks bijgestuurd worden.
Een nieuw mobiliteitsplan voor Machelen-Diegem
De gemeente Machelen-Diegem maakt werk van een betere mobiliteit in de gemeente. Samen met heel wat partners, adviesraden, inwoners en studiebureau Vectris werd een geheel nieuw mobiliteitsplan opgemaakt. Hiermee wil de gemeente bijdragen tot de veiligheid, de duurzaamheid en de leefbaarheid van Machelen-Diegem. In februari 2020 ging de gemeente van start met verschillende inspraakmomenten over het nieuwe mobiliteitsbeleid.
Een gemeente in balans
Het mobiliteitsplan stelt evenwicht in de gemeente voorop met aandacht voor de inwoners van alle leeftijden, maar ook voor handelaars en bedrijvigheid. Elke functie moet zijn plek krijgen in de gemeente en het mobiliteitsbeleid moet hierop aangepast zijn zodat het leefbaar blijft voor iedereen. Woongebieden worden ingericht om ontmoeting te stimuleren en leefbaarheid te garanderen. We streven naar traag verkeer in woongebieden en meer fietsers en wandelaars. We proberen de geluidshinder en vervuiling van verkeer te verminderen. Het volledige centrum en de woonwijken van zowel Machelen als Diegem worden afgebakend als zone 30. In schoolomgevingen worden schoolstraten voorzien en er wordt werk gemaakt van wijkcirculatieplannen om het doorgaand verkeer te minimaliseren.
Door in te zetten op ontharding brengen we ook meer groen in het straatbeeld en creëren we ruimte voor ontmoeting. Er wordt ingezet op de uitbouw van een informeel wandelnetwerk en overgedimensioneerde kruispunten worden omgevormd tot groene buurtpleintjes. De bereikbaarheid van lokale handel blijven we garanderen maar combineren we met autoluwe en vooral levendige kernen. We zetten in op bereikbare bedrijvenzones maar ontkoppelen dit verkeer maximaal van de woongebieden. Circulatiemaatregelen en tonnagebeperkingen in het woongebied zijn enkele maatregelen om dit te bereiken. Ook het parkeerbeleid houdt rekening met de verschillende doelgroepen en vrachtwagenparkeren wordt overal aangepakt.
Een modal shift naar duurzaam vervoer
We streven met het mobiliteitsplan niet enkel naar een balans tussen verschillende functies en vervoersmodi, we zetten ook volop in op een modal shift naar duurzaam vervoer. Machelen-Diegem moedigt de fietsers en wandelaars aan voor korte verplaatsingen en weert zo veel mogelijk autogebruik voor lokale verplaatsingen. Een flankerend beleid dat inzet op communicatie, sensibilisering maar ook handhaving, moet deze modal shift kracht bijzetten!
Een sturend, maar vooral duurzaam parkeerbeleid is hierin cruciaal. Waarbij parkeren bijdraagt tot een leefbare gemeente, een beter bereikbaar centrum en meer tevreden inwoners. We weren langparkeerders met gebruik van bewonerskaarten en blauwe zones. Bezoekers worden zoveel mogelijk opgevangen op buurt- en randparkings. Machelen faciliteert daarnaast ook in laadinfrastructuur.
Een kwaliteitsvol alternatief
Een essentiële schakel in dit verhaal, is dat een overstap naar duurzame vervoersmiddelen vraagt voor kwaliteitsvolle alternatieven. We willen met onze gemeente meewerken aan een sterk en betrouwbaar openbaar vervoer. We zetten ook in op voldoende laadpalen en deelmobiliteit.In de nabije toekomst wordt het nieuwe openbaar vervoernet ingevoerd. Dat zet in op enkele sterke lijnen en zorgt zo ook voor een verbeterde leefbaarheid en veiligheid in de vaak te smalle straten van woonwijken. Kernnetlijnen 282 en 65 rijden door het centrum, maar lijn 282 krijgt een nieuwe route. Andere lijnen worden gebundeld op de OV-as van de Woluwelaan.
Het openbaar vervoer in Machelen zal versterkt worden met de invoering van de Ringtrambus op de Woluwelaan. In Diegem zorgt de Luchthaventram voor een directe en snelle verbinding met de luchthaven van Diegem en Zaventem Airport. Het bundelen van openbaar vervoer, betekent ook het combineren van verschillende vervoersmodi. Om deze overstap zo vlot mogelijk te laten verlopen, worden de fiets-, voetganger en OV-netwerken aan elkaar gekoppeld met kwaliteitsvolle haltes en overstappunten: Hoppinpunten.
Deze Hoppinpunten zijn plekken waar de fiets, openbaar vervoer, deelmobiliteit en voetgangers elkaar ontmoeten en waar we streven naar een vlotte en toegankelijke overstap. Niet enkel het overstappunt zelf, maar ook de aansluiting van fiets- en voetgangersnetwerken op deze punten worden aangepakt om toe te werken naar een veilig fiets- en voetgangersnetwerk.
Veilig stappen & trappen in Machelen-Diegem
We creëren meer en veilige ruimte voor voetgangers en fietsers in onze gemeente. We herverdelen de ruimte, en geven de voetgangers en fietsers een veilige maar vooral evenwaardige plek in de openbare ruimte. Door circulatie en het invoeren van zone 30 in de kernen, proberen we deze veiligheid zoveel mogelijk te garanderen. Het invoeren van éénrichtingsstraten en knips, zorgt voor minder doorgaand verkeer en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Op sommige plaatsen worden fietsstraten ingevoerd om de plaats en veiligheid van de fietsers te garanderen. Machelen-Diegem zet volop mee in op fietsinfrastructuur, zowel op vlak van bovenlokale routes en fietssnelwegen, maar ook in lokale functionele fietsroutes.
Om deze duurzame en lokale verplaatsingen zo veel mogelijk te stimuleren, pakken we ook de barrières voor voetgangers en fietsers aan. Daar waar het lokale verkeer het doorgaand verkeer kruist of de doorgang van voetgangers en fietsers belemmerd wordt, zetten we in op een verbeterde oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers. Waar mogelijk doen we dit met bruggen of tunnels maar ook conflictvrije lichtenregeling zijn mogelijk om het comfort en de veiligheid van voetgangers en fietsers maximaal te garanderen.
Kris Jacobs vraag het woord aan de voorzitter:
Dank u voor het woord voorzitter, Goedenavond collega’s. Allereerst wil ik mijn verbazing uitdrukken om gisteren te horen dat de deskundige, Geert Vercruysse, van het college slechts 30 minuten kreeg om een mobilteitsplan van meer dan 175 pagina’s te verduidelijken. Ik was niet in verbazing dat er dus heel veel niet gezegd is. Het plan is er eentje van ‘we zouden willen, het zou goed zijn, het is wenselijk, …’ maar iets concreets was veel moeilijker te vinden.
Of toch, als we dan gaan kijken in de actietabellen dan is het heel duidelijk dat we op korte termijn heel veel bouwwerven gaan krijgen, met heraanleggen van beide dorpskernen, heel veel straten omvormen tot fietsstraten, veel onthardingen -wat ik persoonlijk wel toejuich- maar niets dat de burger kan helpen met de échte problemen waarmee ze nu te maken hebben, de gigantische parkeerdruk in onze straten.
Sterker nog, toen de grootste partij van de huidige coalitie nog in de oppositie zat hebben zij hier niet minder dan 3 bijkomende punten op de gemeenteraad ingediend met vragen voor extra parkeerplaatsen onder het motto van ‘quick wins’. Jammer genoeg blijven er 0 van die ideeën over, toch niet op korte termijn. Dit is NIET het college dat de burger met een probleem helpt maar ervoor zorgen dat de burger het probleem oplost.
Ook een leuke is deze zin: “het is de bedoeling om bezoekers op te vangen op buurt- en randparkings”. Voor zover ik in het actieplan kan opmaken, zijn de randparkings bijna allemaal lange termijn plannen, men spreekt hier dus van ten vroegste na 2028 en verder, en zijn de buurtparkings op middellange termijn, tussen 2024 en 2028. Een extra kanttekening bij de buurtparkings is dat er in het beleidsplan staat dat de gemeente de terreinen zou ‘doorverhuren’ aan de burger. Wilt dit dan zeggen dat, naast de verplichte aanschaf van een bewonerskaart men ook nog eens moet betalen voor een parkingplaats die nu toch gratis zijn in onze gemeente? En is daarmee dan een plaats gegarandeerd of kan het dan toch zijn dat deze parking compleet bezet is, ondanks dat men deze plaats ‘huurt’? In feite is dit dus niets meer dan de burger dubbel op kosten jagen, enkel en alleen om hun wagen te kunnen parkeren. Om het met de letterlijke woorden van de deskundige gisteren, de heer Vercruysse, te zeggen: “wij willen ervoor zorgen dat onze burgers hun 2de auto verkopen”.
Dat is niet het mobiliteitsplan dat wij als partij voor ogen hadden. Dat er een modal shift moet komen zijn we ons van bewust, echter is een kumbaya verhaal ook niet van de orde. Veel gezinnen hebben die 2 wagens ook gewoon nodig.
Als allerlaatste opmerking zou ik willen deze zin meegeven: "In dit beleidsplan worden enkele algemene principes voorgesteld, die in een latere aparte opdracht meer in detail zullen worden uitgewerkt." Wij begrijpen dat het een beleidsplan is, maar in deze vorm kunnen we niet akkoord gaan. De goede ideeën juichen we toe, maar we hadden het graag realistischer gezien én met andere prioriteiten. Hiervoor zullen we onder deze vorm niet mee stemmen voor dit mobiliteitsplan.
Steve Claeys krijgt het antwoord van de voorzitter
Het was wel een hele boterham, het is een beleidsplan, dat betekend inderdaad de krijtlijnen uittekenen, de basis, waar we als gemeentebestuur naar toe willen gaan, en dit in het kader van mobiliteit. De bedoeling is inderdaad met dit beleidsplan om de komende 10, 20, 30 jaar zelfs om iets uit te tekenen waarop we ons altijd kunnen baseren, waarop we verder acties en projecten gaan ondernemen.
Het concreet neerschrijven van al die acties en projecten tot in detail, dat is onbegonnen werk, want dan rijden we ons meteen al vast om nota bene uw mobiliteitsplan vast te rijden is natuurlijk niet ideaal. Daarom in het huidige beleidsplan de structuur te leggen om beslissingen te kunnen nemen naderhand. Beslissingen die niet ad-hoc genomen worden, maar steeds terugvallen op de basis principes. Die basis principes zijn (1) er moet een meer leefbare omgeving komen in onze gemeente, niet alleen in Machelen (op vlak van ruimte),, en dus moeten we hier bepaalde acties voor opzetten (2) we moeten verduurzamen. Het is niet meer van deze tijd om alles te investeren op fossiele brandstoffen en het privé gebruik van zoveel mogelijk gemotoriseerd verkeer, dat wil niet zeggen dat niemand meer een wagen mag hebben, integendeel, maar we willen daarmee zeggen dat onze eigen inwoners op de eerste plaats komen, dat is ook duidelijk vermeld in het mobiliteitsplan. Onze eigen inwoners gaan zobij zo op de eerste plaats komen op alle vlakken.
Met betrekking op het parkeerbeleid, ik weet dat dit ook het meest bevraagde is, het meeste gewenst bij de inwoners, daar is het ook zo dat het in het mobiliteits plan gaan uitrollen gebaseerd op de basisprincipes van het beleidsplan. Het is zo dat wij binnen het college de laatste hand aan het leggen zijn met de opmaak van het verkeersbeleid van de voorwaarde die aan bepaalde zaken gekoppeld zijn, zoals bijvoorbeeld 2 bewonerskaarten, blauwe zones, retributie reglement. Maar ik kan u wel garanderen dat onze eigen inwoners altijd op de eerste plaats zullen komen en het minste effect van zullen ondervinden. Tenzij er een buitensporig misbruik van gemaakt wordt, van het openbaar domein. En dat willen we toch vermijden, met dit mobiliteitsplan. De bedoeling is dat er een evenredige verdeling komt. Ik wil het nog eens herhalen, want het is een belangrijke dat onze eigen inwoners altijd op de eerste plaats zullen komen.
Dus enerzijds kan ik u begrijp dat er niets concreet staat in het mobiliteitsplan, maar dat is ook de bedoeling, want als er nu iets bepaald concreet zou staan van een straat of een regeling, die binnen 2 jaar niet meer van toepassing zou zijn, omdat ze achterhaald is, los van de basis principes, wel dan rijden we ons vast en kunnen we binnen 2 jaar opnieuw een mobiliteitsplan laten bestellen. Ik kan u ook vertellen dat er heel wat instaat in het beleidsplan, en de actie tabel.
Het is ook zo dat elk project dat we gaan opstarten, gebaseerd op het mobiliteitsplan, maar ook zullen evalueren en monitoren. Fouten maken is menselijk en niemand heeft een glazen bol, daarom willen dat monitoring systeem inzetten om te bekijken dat beslissingen gebaseerd op de basis principes voor een bepaalde project, straat of wijk de juiste keuze is geweest. Het zou kunnen dat dit niet de juiste keuze is. Dat is dan ook leerproces. Maar dat bouwen dus extra in het mobiliteitsplan dat we die monitor systemen gaan implementeren en evalueren.
Dus ja, het kan zijn dat sommige teleurgesteld gaan zijn, als het beleidsplan lezen, omdat er geen concrete zaken instaan, dat klopt. Maar die concrete zaken komen er, gebaseerd op de basis principes van het mobilteitsplan. Dat is een strategisch document, dat is een visie voor de komende decennia, waar we hard aan gewerkt hebben, waar Corona ons nog wat vertraging voor heeft gezorgd, maar ik ben ervan overtuigd dat de aanzet die gegeven is in de vorige coalitie, en die nu doorgetrokken wordt door de huidige coalitie dat er eigenlijk niet veel verschil is. Wat ook logisch is, want we zijn allemaal inwoners van onze gemeente, we weten welke problemen er zijn. Met dit mobiliteitsplan kunnen we op korte en lange termijn concrete zaken kunnen releasiseren voor onze gemeente.
Besluit: de gemeenteraad van Machelen keurt het nieuwe mobiliteitsplan goed met 22 stemmen voor en één tegen zoals in bijlage van deze beslissing liggend
Reglement private verhuring
Na herlezing van het reglement, zoals goedgekeurd in december 2021 en interne besprekingen worden er aanpassingen doorgevoerd. Rekening houdend met de vigerende hogere wetgeving wordt dit reglement opnieuw ter goedkeuring voorgelegd. Het complex Regimentsberg valt hierbuiten gezien dit dient getoetst te worden aan een andere hogere wetgeving.
Het oorspronkelijke reglement wordt opgeheven en wordt vervangen door een nieuwe gecoördineerde tekst. In het MJP staat het project Parkgaarde vermeld, in die zin beperken we de duurtijd van de verhuringen daar. Daarom is de regel inzake weigering verhuringen daar niet van toepassing
Besluit:
Artikel 1: het reglement private verhuring, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 december 2021, wordt opgeheven.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt het reglement private verhuring en de in bijlage bijgevoegde bijlagen van deze beslissing goed met inwerkingtreding vanaf 1 april 2022.
"Reglement private verhuring
Het Lokaal Bestuur Machelen past de regelgeving betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen toe zoals bepaald in het Woninghuurdecreet van 9 november 2018. Daarnaast legt het lokaal bestuur een aantal regels vast in het reglement private verhuring. Het reglement is vrij beschikbaar op www.machelen.be. Op eenvoudig verzoek (per telefoon of via e-mail) wordt het op papier of digitaal (PDF-bestand) toegezonden. Dit reglement is van toepassing voor de volgende wooncomplexen:
- Wooncomplex Schelpenberg, hoek Joannes Roelantsstraat – Constant Hansoulstraat
10 gelijkvloerse appartementen met:
□ 1 slaapkamer (1 appartement)
□ 2 slaapkamers (9 appartementen)
- Wooncomplex Rode Beuk, hoek Joannes Roelantsstraat – Henri Brounsstraat
22 gelijkvloerse appartementen met 1 slaapkamer
- Wooncomplex Jan Van Obberghenstraat 28A – 42A (Bleyfuesz) en 50 A – D (Pellenberg)
10 appartementen met 1 slaapkamer op het gelijkvloers
- Wooncomplex Oude Haachtsesteenweg 2 – 4
□ 1 slaapkamer (8 ouderenappartementen)
□ 3 slaapkamers (8 gezinsappartementen)
- Wooncomplex Parkgaarde 1 – 25
25 ouderenwoningen met 1 slaapkamer
Opgelet: een woningaanbod een 2de maal weigeren betekent een schrapping van inschrijving op de wachtlijst van alle wooncomplexen. Deze regel geldt niet voor de verhuringen wooncomplex Parkgaarde.
Het is dus zeer belangrijk dat de kandidaat-huurder bij inschrijving het wooncomplex kiest waar hij effectief wenst te wonen.
De kandidaat-huurder kan het lokaal bestuur Machelen contacteren voor de nodige informatie en/of plaatsbezoek voor het maken zijn keuze.
De kandidaat-huurder dient een wijziging in zijn gezinssituatie binnen de 3 maanden per brief of e-mail te laten weten aan het lokaal bestuur zodat hij zijn keuze van type woning binnen een wooncomplex kan aanpassen met behoud van de originele inschrijvingsdatum. Meldt de kandidaat-huurder de wijziging(en) niet, dan voldoet de kandidaat-huurder bij toewijzing mogelijk niet aan de rationele bezetting, waardoor hij geschrapt wordt van de betreffende wachtlijst voor dat type woning en zich mogelijk opnieuw moet inschrijven voor een woning die wel voldoet aan de rationale bezetting.
Lokaal Bestuur Machelen
TAV Dienst Extramurale Zorg
Woluwestraat 1
1830 Machelen
thuisdiensten@machelen.be
- Inschrijvingsvoorwaarden
1° De kandidaat-huurder
- a) Is ofwel inwoner van de gemeente Machelen-Diegem. Een uitzondering geldt voor de ouderenappartementen- of woningen (5°).
- b) Of voldoet aan de voorwaarde van lokale binding: de laatste zes jaar drie jaar in de gemeente hebben gewoond of ooit tien jaar in de gemeente hebben gewoond.
2° De kandidaat dient minstens 18 jaar te zijn op datum van inschrijving.
3° Inkomensvoorwaarde: maximum gezamenlijk of afzonderlijk belastbaar inkomen zoals de Vlaamse wetgever bepaald heeft voor sociale huur. Deze bedragen worden vastgelegd per gezinssituatie en worden jaarlijks geïndexeerd. Het recentste aanslagbiljet wordt in aanmerking genomen of bij recente wijziging een ander attest van inkomen.
Voor de actuele bedragen, zie https://www.machelen.be/huren-bij-het-lokaal-bestuur.
4° Eigendomsvoorwaarde: de kandidaat-huurder en de echtgenoot, de persoon met wie hij wettelijk samenwoont of de samenwonende feitelijke partner.
- Hebben geen woning of bouwgrond in België of in het buitenland voor minstens 50 percent in volle eigendom of in vruchtgebruik.
- Hebben wel een woning of bouwgrond in België of in het buitenland voor minstens 50 percent in volle eigendom of in vruchtgebruik en engageren zich om die woning te verkopen binnen het jaar na toewijzing lopende de tijdelijke huurovereenkomst van 1 jaar.
5° Enkel van toepassing op ouderenappartementen of –woningen:
- De kandidaat-huurder dient minstens 65 jaar te zijn (of 1 van beide partners bij een koppel) op datum van inschrijving.
- Indien de kandidaat-huurder geen inwoner van de gemeente Machelen – Diegem is, maar de kandidaat-huurder of diens (overleden) samenwonende partner heeft bloed- en/of aanverwanten in de eerste of tweede graad die reeds 5 jaar woonachtig zijn in Machelen – Diegem, komt zijn kandidatuur in aanmerking.
- Toewijzingsregels huurwoningen
2.1. Toewijzingssysteem
Een private huurwoning van het lokaal bestuur wordt toegewezen door het college van burgemeester en schepenen in geval van volgende wooncomplexen:
- Wooncomplex Schelpenberg
- Wooncomplex Rode Beuk
- Wooncomplex Jan Van Obberghenstraat (Bleyfuesz en Pellenberg)
Een private huurwoning van het lokaal bestuur wordt toegewezen door het vast bureau in geval van volgende wooncomplexen:
- Wooncomplex Oude Haachtsesteenweg
- Ouderenwoningen Parkgaarde
Bij toewijzing wordt achtereenvolgens rekening gehouden met:
- De chronologische volgorde van de huurders bij het lokaal bestuur die wensen te verhuizen naar een aangepaste woning.
- De chronologische volgorde van de inschrijvingen in het inschrijvingsregister.
2.2. Toewijzingsvoorwaarden
- De kandidaat-huurder moet nog steeds voldoen aan de inschrijvingsvoorwaarden inzake inkomen en eigendom.
- De kandidaat-huurder die zich heeft ingeschreven als inwoner moet bij toewijzing voldoen aan de voorwaarden van lokale binding: de laatste zes jaar drie jaar in de gemeente hebben gewoond of ooit tien jaar in de gemeente hebben gewoond. Uitgezonderd de kandidaat-huurders die voldoen aan de inschrijvingsvoorwaarde 5°, 2de lid.
- Er moet voldaan worden aan de rationele bezetting van de woning (zie 2.3).
2.3. Rationele bezetting
2.3.1. Aantal personen
De bepaling van de bezetting van het private patrimonium gebeurt op grond van de gezinssamenstelling. Hierbij wordt rekening gehouden met het aantal slaapkamers. Het aantal slaapkamers varieert van 1 tot en met 3 slaapkamers. Voor de 1-slaapkamerappartementen is de mogelijke keuze van gezinssamenstelling een alleenstaande of koppel.
Voor de 2-slaapkamerappartementen heeft de kandidaat-huurder minstens 1 kind ten laste of 1 kind waarvoor men onderhoudsplichtig is en er een co-verblijfsregeling geldt.
Voor de 3-slaapkamerappartementen heeft de kandidaat-huurder minstens 2 kinderen ten laste of 2 kinderen waarvoor men onderhoudsplichtig is en er een co-verblijfsregeling geldt.
Per slaapkamer geldt dat maximaal 2 personen kunnen worden gehuisvest.
2.3.2. Onaangepaste woning
Een huurder kan te groot of te klein wonen volgens de rationele bezetting van het woningaanbod van het lokaal bestuur of de woning kan niet meer voldoen wegens de fysieke toestand. In deze gevallen kan de huurder een aanvraag doen voor of door het lokaal bestuur gevraagd worden om te verhuizen naar een aangepaste woning binnen het private patrimonium van het lokaal bestuur. De huurder moet elke wijziging in zijn gezinssamenstelling melden aan het lokaal bestuur.
Het bewijs dat de woning niet meer voldoet aan de fysieke toestand van de huurder(s) wordt geleverd door de huurder(s) op basis van een medisch attest. Indien de huurder weigert zijn onaangepaste woning te verlaten, zal het lokaal bestuur de huurovereenkomst beëindigen rekening houdende met de wettelijk voorziene minimum huurtermijn van 9 jaar, verlengbaar met telkens 3 jaar en een opzegtermijn van 6 maanden.
- Kandidaat-huurder
3.1. Aanbod en bezichtiging
Per vrijgekomen woning doet het Lokaal Bestuur Machelen een aanbod aan 5 kandidaat-huurders. Wanneer het Lokaal Bestuur Machelen de kandidaat-huurder een aanbod doet voor het huren van een woning, dient hij binnen de 5 werkdagen na postdatum van de brief (zie bijlage 6.3) contact op te nemen voor het bezichtigen van de woning. De contactgegevens van de betrokken dienst staan vermeld op de aanbodbrief. Na het bezichtigen van de woning, dient de kandidaat-huurder binnen de 5 werkdagen het bijgevoegd reactieformulier (zie bijlage 6.5) ingevuld en ondertekend terug te bezorgen aan het Lokaal Bestuur Machelen, Woluwestraat 1 te 1830 Machelen.
3.2. Schrapping
- a) Tot schrapping van een kandidatuur uit het inschrijvingsregister van alle wooncomplexen wordt overgegaan in volgende situaties:
a.1° De kandidaat-huurder heeft een woning die hem is toegewezen door het Lokaal Bestuur Machelen, aanvaard.
a.2° De kandidaat-huurder voldoet niet aan de inschrijvings- en/of toewijzingsvoorwaarden op het moment dat het Lokaal Bestuur Machelen een woning aanbiedt.
a.3° De kandidaat-huurder werd ingeschreven ingevolge onjuiste of onvolledige verklaringen of gegevens.
a.4° De kandidaat-huurder weigert of reageert een tweede maal niet wanneer een woning wordt aangeboden. Het Lokaal Bestuur Machelen kan omwille van zwaarwichtige redenen beslissen van de schrapping af te zien. Het Lokaal Bestuur Machelen brengt de kandidaat-huurder bij het 2de aanbod van een andere woning uitdrukkelijk op de hoogte dat bij een weigering of niet-reageren op het aanbod zijn kandidatuur wordt geschrapt.
a.5° Een brief keert onbesteld terug bij aanbod van een woning. De brief is naar het laatst bekende adres gezonden (zoals vermeld in het Rijksregister), tenzij de kandidaat-huurder het Lokaal Bestuur Machelen uitdrukkelijk heeft gevraagd om de briefwisseling naar een ander adres te verzenden. Het Lokaal Bestuur Machelen heeft hem dan op dit ander adres aangeschreven.
- b) Tot schrapping van een kandidatuur uit het inschrijvingsregister van het betreffende type woning binnen een wooncomplex wordt overgegaan in volgende situaties:
b.1° De kandidaat-huurder voldoet niet aan de rationele bezetting van de woning op het moment dat het Lokaal Bestuur Machelen een woning aanbiedt.
b.2° De kandidaat-huurder vraagt zelf om geschrapt te worden. Hij verzoekt hierom schriftelijk.
b.3° De kandidaat-huurder staat dubbel ingeschreven op een wachtlijst (zie punt 3.4).
Het Lokaal Bestuur Machelen meldt een schrapping uit het inschrijvingsregister schriftelijk aan de kandidaat-huurder (zie bijlage 6.6 en 6.7), behalve bij schrappingsgronden a.1° en b.3°.
3.3. Wijziging
Als personen zich samen als kandidaat-huurders inschrijven en daarna beslissen niet langer samen kandidaat te zijn, bestaan volgende mogelijkheden:
- Eén van beide partners wil de inschrijving behouden. De andere partner doet daarom schriftelijk afstand van de inschrijving. De partner wordt geschrapt.
- Beide partners willen de inschrijving behouden. De inschrijving wordt ontdubbeld (opgesplitst). De partner die op het inschrijvingsformulier aangeduid is als kandidaat-huurder behoudt de inschrijving. De partner krijgt een nieuwe inschrijving met als inschrijvingsdatum, de datum wanneer hij toegevoegd werd aan het inschrijvingsformulier. Dit kan ook de oorspronkelijke inschrijvingsdatum zijn, als beide personen vanaf de start samen zijn ingeschreven.
3.4. Dubbele inschrijving
Een inschrijving is een dubbele inschrijving wanneer de kandidaat-huurder(s) reeds beschikken over een actieve inschrijving in het inschrijvingsregister. De aanvrager(s) en de gezinssamenstelling van beide inschrijvingen zijn volledig identiek. Het Lokaal Bestuur Machelen schrapt deze dubbele inschrijving en behoudt enkel de inschrijving met de oudste inschrijvingsdatum. Informatie uit het dossier van de geschrapte inschrijving wordt gevoegd bij de inschrijving die behouden blijft.
- Huurder
Indien de huurder bij het einde van de huurtermijn van 9 jaar niet meer voldoet aan de toewijzingsvoorwaarden, zal het lokaal bestuur de huurovereenkomst beëindigen rekening houdende met de wettelijk voorziene opzegtermijn van 6 maanden.
Indien de huurder lopende de tijdelijke huurovereenkomst van 1 jaar zijn engagement om te verkopen niet uitvoert, zal het lokaal bestuur de huurovereenkomst beëindigen rekening houdende met de wettelijke voorziene opzegtermijn van 3 maanden.
- Huurprijzen
De huurprijs is afhankelijk van het wooncomplex en het type van de woning. De basishuurprijs werd bepaald door het bevoegde beslissingsorgaan. Bij aanvang van de huur wordt deze basishuurprijs geïndexeerd aan de hand van de gezondheidsindex (zie bijlage 6.8). Na aanvang van de huurovereenkomst wordt de huurprijs jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in de huurovereenkomst.
Retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen
Bij het opnieuw goedkeuren van het retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet-fiscale vorderingen in december 2019 is, per vergissing, het artikel geschrapt dat het mogelijk maakt om een externe partner in te schakelen voor de verdere opvolging van de debiteur. Deze passage was wel voorzien in het reglement dat gold voor de aanpassing en zou nu terug toegevoegd moeten worden aan het reglement.
Er wordt volgend artikel toegevoegd: 'Ingeval het dossier van een fiscale of niet-fiscale vordering doorverwezen wordt naar een externe partner die in zal staan voor de verdere vervolging van de debiteur, wordt een administratieve kost van 25 euro aangerekend per openstaande vordering.'
Besluit:
Artikel 1: het retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019, wordt opgeheven.
Artikel 2: er wordt voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025 een retributie geheven voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen.
Artikel 3: de retributie voor het verzenden van aanmaningen wordt als volgt vastgesteld:
- 1e aanmaning per gewone brief: geen kosten
- 2e aanmaning per aangetekend schrijven: 7 euro
- Per bijkomend aangetekend schrijven: 7 euro.
Artikel 4: bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten (voor aangetekende zendingen) aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering (hoofdsom).
Artikel 5: bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonderheid als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om de dienstverlening van de gemeente te schorsen of stop te zetten op advies van de bevoegde dienst, zonder dat dit recht geeft op schadevergoeding uit hoofde van de schuldenaar.
Artikel 6: ingeval het dossier van een fiscale of niet-fiscale vordering doorverwezen wordt naar een externe partner die in zal staan voor de verdere vervolging van de debiteur, wordt een administratieve kost van 25 euro aangerekend per openstaande vordering.
Artikel 7: dit besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.
Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer – doodlopende straten, uitgezonderd voor fietsers en voetgangers (“doorlopende” straten) Heirbaan, Boskantweg, Koningin Astridlaan en Koningin Fabiolalaan oostzijde Heirbaan
Vandaag wordt de Boskantweg gebruikt door veel actieve weggebruikers om te gaan sporten of wandelen en door recreatieve fietsers, maar de weg wordt ook nog gebruikt door gemotoriseerd verkeer. Het lokaal bestuur wenst voorrang te geven aan de wandelaars, sporters en fietsers.
De verkeersveiligheid in de Boskantweg en de aanliggende straten zal verhogen, door de circulatie aan te passen zodat de straten voorbehouden zijn voor louter het bestemmingsverkeer en een stuk van de rijweg te vrijwaren van gemotoriseerd verkeer.
Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de Boskantweg, de Koningin Astridlaan, de Heirbaan voorbij het rond punt richting Bosveld en de Koningin Fabiolalaan ten oosten van de Heirbaan doorlopende straten worden.
Principebeslissing opmaak ruimtelijke uitvoeringsplan bedrijvenzone Bessenveld
De bedrijvenzone Bessenveld, die deel uitmaak van bedrijvenzone Diegem-Zuid, is momenteel gelegen in een zone voor luchthaven gerelateerde kantoren en diensten. Bij de gewestplanwijzing van 17 juli 2000 was het de bedoeling de hoogwaardige uitbouw van deze bedrijvenzone mogelijk te maken en te garanderen. Een homogeen gebied bestemmen als een toplocatie voor hoofdzetels van internationale bedrijven, die de omgeving van de internationale luchthaven van Zaventem en de nabijheid van de Europese hoofdstad opzoeken, bood op dat moment de meeste kans op succes.
Deze locatie heeft nog steeds zeer sterke troeven om internationale bedrijven aan te trekken. Het voorzien van een homogene zone werd destijds gezien als een garantie voor hoogwaardige ontwikkeling met sterke nadruk op beveiliging en uniforme ontwikkeling met internationale georiënteerde kantoren en hotels. De hedendaagse inzichten voor de ontwikkeling van een dergelijk gebied als toplocatie, vragen eerder een evolutie naar een meer gemengd gebied, waar naast internationale kantoren en hotels, ook gewoond wordt en aangepaste voorzieningen en recreatie eveneens ontwikkeld kunnen worden.
Om dergelijke hedendaagse ontwikkeling van dit gebied mogelijk te maken, is het noodzakelijk een aangepast planningsinitiatief op te starten, aan de hand van een masterplan voor het gebied dat een juridische verankering kan krijgen in een Gemeentelijk Ruimtelijke Uitvoeringsplan.
Deze principiële beslissing van de gemeenteraad van Machelen heeft de bedoeling dit planningsinitiatief op gang te brengen en tevens een duidelijke visie naar voor te brengen, zodat dit gebied de hoogwaardige ontwikkeling, met een relatie met de internationale luchthaven en de Europese hoofdstad, kan versterken.
Afbakening
Het gebied ‘bedrijvenzone Bessenveld’, is gelegen tussen de Holidaystraat-Bessenveldstraat, J.F. Kennedylaan, A201 en grens met BHG. Dit gebied sluit aan bij naastliggende gebieden waarin een gelijkaardige ontwikkeling wordt voorzien.
Aan de overzijde van de J.F. Kennedylaan werd op 19 juni 2018 een Ruimtelijke Uitvoeringsplan voor het Pegasuspark goedgekeurd. In dit RUP is de bestemming eveneens gewijzigd naar een gemengde en hoogwaardige ontwikkeling, waarmee wordt voldaan aan de hedendaagse visie voor hoogwaardige kantoor- en woonontwikkelingen.
Aan de overzijde van het gebied langsheen Holidaystraat en Bessenveldstraat wordt een nieuwe ontwikkeling gepland, waarvoor de gemeenteraad reeds een masterplan heeft goedgekeurd in december 2021, met de bedoeling een gelijkaardige gemengde en hoogwaardige ontwikkeling mogelijk te maken, waar de hoge kwaliteit van een toplocatie wordt verzekerd.
Juridische grond
- Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Bevoegdheid van de gemeenteraad. - De gewestplanwijziging van 17 juli 2020.
- De codex Ruimtelijke Ordening
Advies en motivering
Er wordt voorgesteld een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op te maken voor de bedrijvenzone Bessenveld, gelegen tussen de Holidaystraat-Bessenveldstraat, J.F. Kennedylaan, A201 en grens met BHG.
De gewestplanwijziging heeft deze gebieden omschreven als zone voor luchthaven gerelateerde kantoren en diensten’.
Artikel 19. - Gebied voor luchthaven gerelateerde kantoren en diensten (BVR 17/07/00) Dit gebied is bestemd voor hoogwaardige kantoren en diensten gerelateerd aan de aanwezigheid van de luchthaven, met nadruk op hoofdkwartieren. De relatie met de luchthaven kan zowel een fysische binding betreffen, alsook een imagorelatie. Enerzijds kunnen activiteiten met een fysische binding bestaan uit verwerkende of verhandelende bedrijvigheid met betrekking tot goederen die luchtvervoer vereisen. Anderzijds kan een hoog aantal personenverplaatsingen via de lucht evenzeer de nabijheid van de luchthaven vereisen zoals hoofdkwartieren van multinationals en ondernemingen, het internationaal georiënteerde congres- en beurswezen, internationaal georiënteerde hotels. De imago gerelateerde activiteiten betreffen bedrijven die omwille van het imago de luchthaven én de nabijheid van Brussel als bestuurlijk en economisch beslissingscentrum opzoeken (grote kantoorcomplexen, bedrijvenzetels, bestuurlijke administraties, distributiecentra, hoogtechnologische bedrijven). Bij de inrichting van het gebied zal rekening worden gehouden met de natuurlijke en landschappelijke kwaliteiten van het terrein en de onmiddellijke omgeving, alsook met de ontsluiting van het gebied via openbaar vervoer.
Er wordt voorgesteld de bestemming aan te passen door de opmaak van een RUP. Het bestemmingsvoorschrift dient een meer gemengde, hoogwaardige ontwikkeling mogelijk te maken, noodzakelijk voor de vestiging van hoofdzetels van internationale bedrijven.
Er zal overleg worden opgestart met het departement Omgeving om na te gaan op welke manier de opmaak van het RUP kan binnen het kader van de gemeentelijke bevoegdheid, overeenkomstig de codex RO.
Deze locatie heeft nog steeds zeer sterke troeven om internationale bedrijven aan te trekken. Het voorzien van een homogene zone werd destijds gezien als een garantie voor hoogwaardige ontwikkeling met sterke nadruk op beveiliging en uniforme ontwikkeling met internationale georiënteerde kantoren en hotels. De hedendaagse inzichten voor de ontwikkeling van een dergelijk gebied als toplocatie, vragen eerder een evolutie naar een meer gemengd gebied, waar naast internationale kantoren en hotels, ook gewoond wordt en aangepaste voorzieningen en recreatie eveneens ontwikkeld kunnen worden.
Om dergelijke hedendaagse ontwikkeling van dit gebied mogelijk te maken, is het noodzakelijk een aangepast planningsinitiatief op te starten, aan de hand van een masterplan voor het gebied dat een juridische verankering kan krijgen in een Gemeentelijk Ruimtelijke Uitvoeringsplan. In overleg met het departement Omgeving Vlaanderen zal nagegaan worden op welke manier dit planningsinitiatief door de gemeente Machelen kan worden genomen.
Advies is om het planningsinitiatief op gang te brengen en tevens een duidelijke visie naar voor te brengen, zodat dit gebied de hoogwaardige ontwikkeling, met een relatie met de internationale luchthaven en de Europese hoofdstad, kan versterken. Hierbij is het ook de bedoeling om mogelijke bedreigingen voor deze toplocatie te kunnen vermijden.
B-Punten:
B-punten zijn “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden
Goedkeuring verslag gemeenteraad 22 Februari 2022
Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 22 februari 2022 wordt goedgekeurd.
OPGELET
Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad, die zal plaats vinden op Dinsdag 26 April 2022