'

Verslag Gemeenteraad 22 December 2021

Aanwezig: Claeys Steve, Geeroms Magda,  Panneels Stef, Debeerst Rony, Lagae Gregory,  Tielemans Steven,  Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania; Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc en Benhomaid Samia, Franky Van Praet, Akaychouch Mohamed, De Groef Jean-Pierre, Ponticello Dina, Schell Daniël

Verontschuldigd:

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

De burgemeester opent de Gemeenteraad met een update over de laatste status in onze gemeente in verband me COVID-19:

Opvolging Vaccinatiegraad

Naar ondertussen spijtig genoeg maandelijkse traditie geef ik een samenvatting van de belangrijkste elementen omtrent de huidige COVID situatie mee.

We stellen vast dat het aantal absolute infecties in heel het land de laatste dagen sterk daalt. Echter dient men hierbij een kanttekening te maken dat de nieuwe Omicron variant ondertussen bij 27% van de nieuwe besmettingen werd vastgesteld en in snel tempo de deltavariant overneemt. Zo is het sinds 2 weken ook voor de eerste keer dat er vandaag voor onze regio opnieuw een lichte stijging in het aantal besmettingen wordt geregistreerd.

Specifiek voor Machelen-Diegem is de situatie de laatste weken, ter vergelijking met het gemiddelde van Vlaanderen of onze buurgemeenten, gunstig geweest. Al lijkt het er nu wel op dat de trend zich aan het veralgemenen is. In de laatste week werden 127 besmettingen geregistreerd. De positiviteitsratio in onze gemeente is met 16,4% gelijklopend ten opzichte van de gehele regio en Vlaanderen

Wat de vaccinatiegraad voor onze gemeente betreft blijft de teller ongeveer hetzelfde, een stijging van 1% naar 68% voor de gehele leeftijdsgroep.

Test en Trace centrum

De cijfers uit het test- en trace-centrum zijn in zeer sterk dalende lijn de laatste weken. Ten opzichte van de vorige maand is het aantal uitgevoerde testen in totaliteit op een maand gehalveerd. In November waren er in totaal nog 7.805 tests, in december zitten we aan 3.385.

Er werden in week 50 (vorige week) 1.700 testen uitgevoerd, ter vergelijking vorige maand waren het nog 2.600. Van de 1.700 werden er 340 positief getest, echter betekent dit nog steeds een positiviteitsratio voor onze regio van 18,89%, wat een lichte stijging van 1% is tov vorige maand, en tevens de hoogste positiviteitsratio tot op heden. We stellen hiermee dus vast dat het aantal tests en aantal geregistreerde besmettingen afneemt, maar het aantal besmettingen per geteste aantal het hoogste is tot nu toe. Voldoende reden dus om alert te blijven, en ook een verklaring dus waarom er vandaag op het Federaal Overlegcomité werd beslist om extra maatregelen te nemen.

Vaccinatiecentrum

Tot week 50 werden er 8.286 boosterprikken gezet. Dat was toen 22% van de mensen die volledig gevaccineerd zijn. Het grootste aandeel van de 65+ alsook de hulpverleners zijn hiermee langs gekomen.

Verleden week zijn er daarbovenop nog 3.480 mensen gevaccineerd, waarvan 44 1ste, 133 2de en 3.307 3de. Tot nu toe blijft de opkomst hoog. Voor deze week zijn opnieuw 4.200 vaccinaties ingepland. Reken daar nog de vaccins bij die worden afgehaald voor WZC of thuisvaccinatie dan zullen we voor Kerstdag bijna 45% van de mensen, die voor een boosterprik in aanmerking komen, gevaccineerd hebben. 

Tussen Kerst en Nieuw zal het VC doorwerken en voorzien we nog 4.200 vaccins te plaatsen. Door de inkorting van de wachttijd tot 4 maanden zullen we genoeg mensen tijdig kunnen uitnodigen, zeker als we mikken op digitale uitnodigingen en op QVax.

In de weken na nieuwjaar kunnen we, indien we elke dag zouden openen, 8.000 tot 9.000 mensen per week kunnen vaccineren. Volgens de capaciteitsplanner van Z&G zouden we nog ongeveer 21.000 mensen een boosterprik moeten geven. Op volle snelheid (en voor zover de wachttijd verstreken is), kunnen we op (minder dan) drie weken alle boosterprikken toedienen. Tegen de derde week van januari zou iedereen, van wie de wachttijd van vier maanden is verstreken, de kans hebben gekregen om zich te laten vaccineren.

Nog belangrijk. Tussen 3/11 en 11/12 zijn nog 661 mensen voor de eerste maal gevaccineerd. In alle leeftijdsgroepen waar de vaccinatiegraad eerder laag lag (van 12-15 tot 40-44), is die vaccinatiegraad op een maand tijd gestegen met 4,7% (jongsten) en 2,2% (ouderen). Dat toont de zin aan om te blijven aanbieden dat mensen een afspraak kunnen maken voor een eerste of tweede vaccin. We zien wel dat de vaccinatiegraad lager blijft liggen naarmate de leeftijd daalt. Voor 40-44 jarigen ligt hij nu op 83%; enkel voor 12-15 jarigen ligt hij nog lager dan 70%, met name 64%.

A-punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake verenigde gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn, gemeenteraad en bijzonder comité voor de sociale dienst

De uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van het coronavirus Covid-19 vragen om een pragmatische aanpak. Het is noodzakelijk maatregelen te nemen voor de organisatie van alle vergaderingen namelijk de verenigde gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn, gemeenteraad en bijzonder comité voor de sociale dienst.

De gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad als openbare vergadering te organiseren maar virtueel/digitaal voor het publiek. De vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst blijven fysiek doorgaan. Tijdens de vergaderingen de verplichting op te leggen aan de raadsleden om het mondmasker te gebruiken ook als ze neerzitten en geen tussenkomst doen.

Besluit: bekrachtiging besluit burgemeester van 24 november 2021 inzake verenigde gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn, gemeenteraad en bijzonder comité voor de sociale dienst.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake Superprestige cyclocross

Op woensdag 29 december 2021 wordt in deelgemeente Diegem door Flanders Classics en vzw Sint-Anna-Vooruit een superprestige cyclocross georganiseerd. Gezien de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 4 december 2021 m.b.t. dergelijke outdoor- evenementen. Gezien de impact van dit evenement op de dorpskern van Diegem en de horeca in deelgemeente Diegem. Gezien uit voorbije edities is gebleken dat er een grote volkstoeloop is.

Omwille van deze elementen heeft de gemeentelijke veiligheidscel op maandag 6 december 2021 een advies geformuleerd omtrent te nemen maatregelen en voorwaarden waaraan door de organisator moet voldoen worden en voorwaarden die, bij uitbreiding, gezien het concept van dit evenement, dienen opgelegd te worden voor het gehele grondgebied van deelgemeente Diegem.

Besluit: bekrachtiging besluit burgemeester van 10 december 2021 inzake Superprestige Cyclocross.

Politiezone VIMA - vaststelling dotatie 2022

De gemeente draagt bij tot de financiering van de politiezone VIMA. De exploitatietoelage en de investeringstoelage worden opgenomen in het budget 2022 als onderdeel van het MJP.

Impact op exploitatie-uitgaven, autofinancieringsmarge en resultaat op kasbasis:

  • Exploitatietoelage van 3.396.374 euro.
  • Investeringstoelage van 144.550 euro.

Besluit: de bijdrage van de gemeente Machelen zoals ingeschreven in de politiebegroting 2022

Belastingreglement op afgifte administratieve bescheiden

Het schrijven van FOD Binnenlandse Zaken van 29 oktober 2021 waarbij een aanpassing van de prijzen met ingang van 1 januari 2022 zal doorgevoerd worden. De jaarlijkse aanpassingen die de federale overheid toepast op dergelijke belastingen. De noodzakelijke aanpassingen aan gemeentebelastingen zonder deze te verhogen. Afgifte uittreksels uit strafregister, die in de meeste gevallen dienen voor tewerkstelling, gebeurt in kader van sociale en economische activering gratis.

IK voor Belgen 

Kid’s ID gewone procedure (gemeentebelasting 0,30, federale belasting 6,70, totaal 7,00€)

Kid’s ID dringende procedure (gemeentebelasting 3.10, federale belasting 91.90, totaal 95€)

EIK gewone procedure (gemeentebelasting 3,30, federale belasting 16,70, totaal 20,00€)

EIK dringende procedure (gemeentebelasting 30.10, federale belasting 101.90, totaal 132.00€)

IK voor vreemdelingen

VIK gewone procedure E, E+ F, F+ kaarten (gemeentebelasting 3,30, federale belasting 16,70, totaal 20,00€)

VIK gewone procedure A, B, C, D, H kaarten (gemeentebelasting 2.80, federale belasting 17.20, totaal 20,00€)

EIK dringende procedure (gemeentebelasting 30.10, federale belasting 101.90, totaal 132.00€)

Attesten immatriculatie (gemeentebelasting 13, federale belasting 0, totaal 13,00€)

Attest verlies identiteitskaart (bijlage 12) +1 (gemeentebelasting 5, federale belasting 0, totaal 5,00€)

Aanvragen pincode (gemeentebelasting 5, federale belasting 0, totaal 5,00€)

Belgen

Paspoort +18 jaar (gemeentebelasting 15, federale belasting 65, totaal 80.00€)

Paspoort -18 jaar (gemeentebelasting 5, federale belasting 35, totaal 40,00€)

Paspoort +18 jaar spoed (gemeentebelasting 25, federale belasting 240, totaal 265,00€)

Paspoort -18 jaar spoed (gemeentebelasting 25, federale belasting 210, totaal 235,00€)

Paspoort +18 jaar superdringend (gemeentebelasting 25, federale belasting 300, totaal 325,00€)

Paspoort -18 jaar superdringend (gemeentebelasting 25, federale belasting 270, totaal 295,00€)

Vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen

Paspoort + 18 jaar (gemeentebelasting 15, federale belasting 61, totaal 76,00€)

Paspoort -18 jaar (gemeentebelasting 5, federale belasting 41, totaal 46,00€)

Paspoort +18 jaar spoed (gemeentebelasting 25, federale belasting 230, totaal 235,00€)

Paspoort -18 jaar spoed (gemeentebelasting 25, federale belasting 210, totaal 235,00€)

Paspoort +18 jaar superdringend (gemeentebelasting 25, federale belasting 290, totaal 315,00€)

Paspoort -18 jaar superdringend (gemeentebelasting 25, federale belasting 270, totaal 295,00€)

Rijbewijzen kaartmodel (gemeentebelasting 5, federale belasting 20, totaal 25,00€)

Rijbewijs internationaal (gemeentebelasting 4, federale belasting 16, totaal 20,00€)

Trouwboekje 20,00€

Opzoekingen archieven per uur 25,00 €

Besluit: er wordt met ingang van 1 januari 2022, voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve bescheiden.

Intrekking retributiereglement inzake de huwelijksplechtigheden

De mogelijkheid, binnen de voorgestelde uren, huwelijken ook te laten doorgaan op zaterdag onder dezelfde voorwaarden als andere dagen. De intrekking van het retributiereglement inzake de huwelijksplechtigheden. Dit leidt tot een kleine daling ontvangsten, in verhouding tot de volledige ontvangsten uit prestaties verwaarloosbaar en zonder substantieel effect op MJP.

Besluit: de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende retributiereglement inzake de huwelijksplechtigheden wordt ingetrokken.

Aanpassing meerjarenplan 2020-2025: vaststelling kredieten 2022-2025

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Ze kunnen van de gelegenheid gebruik maken om ook de aanpassing van de kredieten voor het lopende jaar vast te stellen.

Aan de gemeenteraad wordt voorgelegd:

  • een aanpassing van de kredieten 2021
  • een aanpassing van het Meerjarenplan voor 2022-2025.

De gemeenteraad keurt in eerste instantie de aanpassing voor entiteit gemeente goed, nadien stelt ze ook de goedkeuring van entiteit OCMW vast zoals beslist door de raad voor maatschappelijk welzijn.

Burgemeester Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Het meerjarenplan en de budgetwijzigingen die vandaag geagendeerd staan werden samen opgesteld met een vernieuwde beleidsverklaring, een resultaat van intensief werk met de nieuwe beleidsploeg die sinds half 2021 werd aangesteld.

Deze beleidsverklaring zal eerstdaags integraal digitaal ter beschikking gesteld worden op onze gemeentelijke platformen alsook op aanvraag niet digitaal kunnen worden afgeleverd. Bij deze vraag ik aan de algemeen directeur om deze alsook aan onze gemeenteraadsleden over te maken.

Binnen de verschillende beleidsdomeinen kan ik alvast zeer kort de belangrijkste speerpunten even toelichten:

LEVEN in Machelen-Diegem

In onze gemeente zorgen wij voor al onze inwoners en geven wij GELIJKE kansen voor IEDEREEN. Naast Ouderen- en Volwassenwelzijn wordt de focus gelegd op kind- en jeugdwelzijn, omdat onze kinderen van nu onze toekomst van morgen zijn. Als we nu investeren in onze kinderen zullen we hier later allen de vruchten van plukken.

WONEN en WERKEN in Machelen-Diegem

We zetten volop in op kwalitatieve, duurzame woon- en bedrijfsgebieden, waar we aandacht hebben voor veilige mobiliteit en het behalen van onze klimaatdoelstellingen. We zetten in op betaalbaar wonen in een veilige, groene omgeving en voorzien een visie naar duurzame ontwikkelingen met de klemtoon op tewerkstelling, modal shift, ontharding en groen.

Daarnaast streven we naar leefbare dorpskernen waar je gezellig kan winkelen en vertoeven, en blijven we verder inzetten op diervriendelijke initiatieven.

BELEVEN in Machelen-Diegem

We brengen mensen meer samen, wat de (op)stap is naar een maatschappelijke en sociale integratie binnen onze Vlaamse diverse gemeente. We zetten verder in op onze belevingsinfrastructuur, blijven onze erkende verenigingen ondersteunen en stemmen onze programmatie en evenementen  af rekening houdend met onze bevolkingssamenstelling, met bijzondere focus op kwetsbare doelgroepen en zinvolle vrijetijdsbesteding.

ORGANISATIE van Machelen-Diegem

Onze interne organisatie tenslotte is klantgericht en flexibel om onze inwoners optimaal te bedienen. Budgettair evenwicht, communicatie en participatie staan centraal. We vertalen ons beleid in een duidelijke, beheersbare budgettaire meerjarenplanning. Ons personeel werkt deskundig, efficiënt en toegankelijk. We praten met en luisteren naar elkaar en werken samen. En we staan garant voor een kwalitatief onthaal en toegankelijke diensten.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad keurt de aanpassing aan het meerjarenplan 2020 – 2025 goed zoals voorgelegd in bijlage en deel uitmakende van deze beslissing.

Artikel 2: de financiële toestand van de meerjarenplanning voor de entiteit gemeente:

  1. a) beschikbaar budgettair resultaat:

2021 : 11.233.740

2022 : 8.690.763

2023 : 13.640.901

2024 : 15.157.955

2025: 17.646.390

 

  1. b) autofinancieringsmarge

2021 : 1.091.168

2022 : 1.963.302

2023 : 2.388.415

2024 : 3.351.462

2025 : 3.563.182

Huishoudelijk reglement gemeenteraad

Er worden twee aanpassingen voorgesteld:

  1. a) Het aanvangsuur van de raden wordt naar 20.00 uur voor de raad voor maatschappelijk welzijn en 20.05 uur voor de gemeenteraad. Dit is eenduidiger voor het publiek.

Daarmee lopen die starturen gelijk met het startuur van de commissie, het latere startuur maakt het ook gemakkelijker voor raadsleden die omwille van werk- gezins- en/of mobilteitsomstandigheden 19 uur als te vroeg beschouwden.

  1. b) Invoeren van het digitaal vergaderen: tijdens de coronapandemie is dit ad hoc ingevoerd en via burgemeestersbesluit toegepast wanneer nodig. Nu kan dit structureel onder voorwaarden worden ingevoerd.

De mogelijkheid tot hybride vergaderen zoals voorzien door de hogere overheid wordt nog niet ingevoerd. Op dit ogenblik loopt er een onderzoek naar de mogelijke technische/operationele aanpassingen aan de systemen.

Besluit:

  • Artikel 1: in het huishoudelijk reglement wordt het aanvangsuur aangepast voor de raad voor maatschappelijk welzijn op 20.00 uur en van de gemeenteraad bepaald op 20.05 uur. 
  • Artikel 2: de digitale wijze van vergaderen wordt toegevoegd aan het huishoudelijk reglement.

Reglement private verhuring

Naar aanleiding van de integratie gemeente-ocmw werd ook een nieuwe organisatiestructuur ingevoerd.

Hierbij werd het beheer van de verhuurwoningen van zowel OCMW als gemeente samengevoegd en operationeel bij de dienst extramurale zorg ondergebracht.

De dienst huisvesting in de entiteit gemeente focust zich op het huisvestingsbeleid.

Een vergelijking van alle van toepassingen zijnde regeling bracht aanzienlijke verschillen op gebied van inschrijvings- en toewijzingsvoorwaarden in kaart.

Ook de administratieve en praktische afhandeling van de verhuringen gebeurden op verschillende wijze.

Aangezien er verschillen zijn bij inschrijvings- en toewijzingsvoorwaarden alsook op vlak van administratieve/praktische afhandeling, wordt voorgesteld deze weg te werken en deze op te nemen in een eengemaakt reglement inzake private verhuring.

Rekening houdend met de vigerende hogere wetgeving wordt dit reglement ter goedkeuring voorgelegd.

Het complex Regimentsberg valt hierbuiten gezien dit dient getoetst te worden aan een andere hogere wetgeving

 de gemeenteraad keurt het reglement private verhuring en de in bijlage bijgevoegde bijlagen van deze beslissing goed met inwerkingtreding vanaf 1 januari 2022.

Het lokaal bestuur Machelen past de regelgeving betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen toe zoals bepaald in het Woninghuurdecreet van 9 november 2018. Daarnaast legt het lokaal bestuur een aantal regels vast in het reglement private verhuring. Het reglement is vrij beschikbaar op www.machelen.be. Op eenvoudig verzoek (per telefoon of via e-mail) wordt het op papier of digitaal (PDF-bestand) toegezonden.

Dit reglement is van toepassing voor de volgende wooncomplexen:

-          Wooncomplex Schelpenberg, hoek J. Roelantsstraat – C. Hansoulstraat
           10  gelijkvloerse appartementen met:

  • 1 slaapkamer (1 appartement)
  • 2 slaapkamers (9 appartementen)

-          Wooncomplex Rode Beuk, hoek J. Roelantsstraat – H. Brounsstraat     

  • 22 gelijkvloerse appartementen met 1 slaapkamer

-          Wooncomplex Van Obberghenstraat 28A – 42A (Bleyfuesz) en 50 A – D (Pellenberg)    

  • 10  appartementen met  1 slaapkamer op het gelijkvloers

-          Wooncomplex Oude Haachtsesteenweg 2 – 4

  • 1 slaapkamer (8 ouderenappartementen)
  • 3 slaapkamers (8 gezinsappartementen)

-          Wooncomplex Parkgaarde 1 – 25            

  • 25 ouderenwoningen met 1 slaapkamer                                                                                        
  1. Inschrijvingsvoorwaarden

1° De kandidaat-huurder is inwoner van de gemeente Machelen – Diegem. Een uitzondering geldt voor de ouderenappartementen- of woningen (5°).

2° De kandidaat dient minstens 18 jaar te zijn op datum van inschrijving.

3° Inkomensvoorwaarde: maximum gezamenlijk of afzonderlijk belastbaar inkomen zoals de Vlaamse wetgever bepaald heeft voor sociale huur.  Deze bedragen worden vastgelegd per gezinssituatie en worden jaarlijks geïndexeerd. Het recentste aanslagbiljet wordt in aanmerking genomen of bij recente wijziging een ander attest van inkomen.

Voor de actuele bedragen, zie https://www.machelen.be/huren-bij-het-lokaal-bestuur.

4° Eigendomsvoorwaarde: de kandidaat-huurder en de echtgenoot, de persoon met wie hij wettelijk samenwoont of de samenwonende feitelijke partner

  • Hebben geen woning of bouwgrond in België of in het buitenland volledig of gedeeltelijk in volle eigendom, vruchtgebruik, erfpacht of opstal, noch volledig of gedeeltelijk in vruchtgebruik gegeven heeft, noch volledig of gedeeltelijk in erfpacht of opstal gegeven heeft.
  • Zijn geen zaakvoerder, bestuurder of aandeelhouder van een vennootschap waarin zij, hun echtgenoot, de persoon met wie ze wettelijk samenwonen of hun feitelijke partner een zakelijk recht (volle eigendom, vruchtgebruik, erfpacht, opstal) op een woning of bouwgrond hebben ingebracht.

5° Enkel van toepassing op ouderenappartementen of –woningen: 

  • De kandidaat-huurder dient minstens 65 jaar te zijn (of 1 van beide partners bij een koppel) op datum van inschrijving.
  • Indien de kandidaat-huurder geen inwoner van de gemeente Machelen – Diegem is, maar de kandidaat-huurder of diens (overleden) samenwonende partner heeft bloed- en/of aanverwanten in de eerste of tweede graad die reeds 5 jaar woonachtig zijn in Machelen – Diegem, komt zijn kandidatuur in aanmerking.
  1. Toewijzingsregels huurwoningen

2.1. Toewijzingssysteem

Een private huurwoning van het lokaal bestuur wordt toegewezen door het college van burgemeester en schepenen in geval van volgende wooncomplexen:

  • Wooncomplex Schelpenberg
  • Wooncomplex Rode Beuk
  • Wooncomplex Van Obberghenstraat (Bleyfuesz en Pellenberg)

Een private huurwoning van het lokaal bestuur wordt toegewezen door het vast bureau in geval van volgende wooncomplexen:

  • Wooncomplex Oude Haachtsesteenweg
  • Ouderenwoningen Parkgaarde

Bij toewijzing wordt achtereenvolgens rekening gehouden met:

-          De chronologische volgorde van de huurders bij het lokaal bestuur die wensen te verhuizen naar een aangepaste woning.

-          De chronologische volgorde van de inschrijvingen in het inschrijvingsregister.

2.2. Toewijzingsvoorwaarden

  • De kandidaat-huurder moet nog steeds voldoen aan de inschrijvingsvoorwaarden.
  • Er moet voldaan worden aan de voorwaarde van lokale binding: de laatste zes jaar drie jaar in de gemeente hebben gewoond of ooit tien jaar in de gemeente hebben gewoond. Uitgezonderd de kandidaat-huurders die voldoen aan de inschrijvingsvoorwaarde 5°, 2de lid. Voldoet men niet aan de voorwaarde van lokale binding, dan kan niet worden toegewezen maar behoudt de kandidaat-huurder zijn plaats in het inschrijvingsregister.
  • Er moet voldaan worden aan de rationele bezetting van de woning (zie 2.3).

2.3. Rationele bezetting

2.3.1. Aantal personen

De bepaling van de bezetting van het private patrimonium gebeurt op grond van de gezinssamenstelling. Hierbij wordt rekening gehouden met het aantal slaapkamers.

Het aantal slaapkamers varieert van 1 tot en met 3 slaapkamers.

Voor de 1-slaapkamerappartementen is de mogelijke keuze van gezinssamenstelling een alleenstaande of koppel.

Voor de 2-slaapkamerappartementen heeft de kandidaat-huurder minstens 1 kind ten laste of 1 kind waarvoor men onderhoudsplichtig is en er een co-verblijfsregeling geldt.

Voor de 3-slaapkamerappartementen heeft de kandidaat-huurder minstens 2 kinderen ten laste of 2 kinderen waarvoor men onderhoudsplichtig is en er een co-verblijfsregeling geldt.

Per slaapkamer geldt dat maximaal 2 personen kunnen worden gehuisvest.

 2.3.2. Onaangepaste woning

Een huurder kan te groot of te klein wonen volgens de rationele bezetting van het woningaanbod van het lokaal bestuur of de woning kan niet meer voldoen wegens de fysieke toestand.

In deze gevallen kan de huurder een aanvraag doen voor of door het lokaal bestuur gevraagd worden om te verhuizen naar een aangepaste woning binnen het private patrimonium van het lokaal bestuur.

De huurder moet elke wijziging in zijn gezinssamenstelling melden aan het lokaal bestuur.

Het bewijs dat de woning niet meer voldoet aan de fysieke toestand van de huurder(s) wordt geleverd door de huurder(s) op basis van een medisch attest.

Indien de huurder weigert zijn onaangepaste woning te verlaten, zal het lokaal bestuur de huurovereenkomst beëindigen rekening houdende met de wettelijk voorziene minimum huurtermijn van 9 jaar, verlengbaar met telkens 3 jaar en een opzegtermijn van 6 maanden.

  1. Kandidaat-huurder

3.1. Aanbod en bezichtiging

Wanneer het lokaal bestuur Machelen de kandidaat-huurder een aanbod doet voor het huren van een woning, dient hij binnen de 5 werkdagen na postdatum van de brief (zie bijlage 6.3) contact op te nemen voor het bezichtigen van de woning. De contactgegevens van de betrokken dienst staan vermeld op de aanbodbrief. Na het bezichtigen van de woning, dient de kandidaat-huurder binnen de 5 werkdagen het bijgevoegd reactieformulier (zie bijlage 6.5) ingevuld en ondertekend terug te bezorgen aan het lokaal bestuur Machelen, Woluwestraat 1 te 1830 Machelen.

3.2. Schrapping

Tot schrapping van een kandidatuur uit het inschrijvingsregister wordt overgegaan in volgende situaties:

1° De kandidaat-huurder heeft een woning die hem is toegewezen door het lokaal bestuur Machelen, aanvaard.

2° De kandidaat-huurder voldoet niet aan de inschrijvingsvoorwaarden op het moment dat het lokaal bestuur Machelen een woning aanbiedt voor zover het aanvaarden van de woning door de kandidaat-huurder aanleiding zou geven tot het toewijzen van de woning.

3° De Kandidaat-huurder voldoet niet aan de rationele bezetting van de woning op het moment dat het lokaal bestuur Machelen een woning aanbiedt voor zover het aanvaarden van de woning door de kandidaat-huurder aanleiding zou geven tot het toewijzen van de woning.

4° De kandidaat-huurder werd ingeschreven ingevolge onjuiste of onvolledige verklaringen of gegevens.

5° De kandidaat-huurder vraagt zelf om geschrapt te worden. Hij verzoekt hierom schriftelijk.

6° De kandidaat-huurder weigert of reageert een tweede maal niet wanneer een woning wordt aangeboden. Het lokaal bestuur Machelen kan omwille van zwaarwichtige redenen beslissen van de schrapping af te zien. Het lokaal bestuur Machelen brengt de kandidaat-huurder bij het 2de aanbod van een andere woning uitdrukkelijk op de hoogte dat bij een weigering of niet-reageren op het aanbod zijn kandidatuur wordt geschrapt.

7° Een brief keert onbesteld terug bij aanbod van een woning. De brief is naar het laatst bekende adres gezonden (zoals vermeld in het Rijksregister), tenzij de kandidaat-huurder het lokaal bestuur Machelen uitdrukkelijk heeft gevraagd om de briefwisseling naar een ander adres te verzenden. Het lokaal bestuur Machelen heeft hem dan op dit ander adres aangeschreven.

Het lokaal bestuur Machelen meldt een schrapping uit het inschrijvingsregister schriftelijk aan de kandidaat-huurder (zie bijlagen 6.6 en 6.7), behalve bij schrappingsgronden 1° en 4°.

3.3. Wijziging

Als personen zich samen als kandidaat-huurders inschrijven en daarna beslissen niet langer samen kandidaat te zijn, bestaan volgende mogelijkheden:

-          Eén van beide partners wil de inschrijving behouden. De andere partner doet daarom schriftelijk afstand van de inschrijving.

-          Beide partners willen de inschrijving behouden. De inschrijving wordt ontdubbeld (opgesplitst). De partners beslissen onderling wie de eerste inschrijving behoud, met behoud van de oorspronkelijke inschrijvingsdatum. De partner krijgt een nieuwe inschrijving met als inschrijvingsdatum, de datum wanneer hij op de inschrijving werd gezet. Dit kan ook de oorspronkelijke inschrijvingsdatum zijn, als beide personen vanaf de start samen zijn ingeschreven.

3.4. Dubbele inschrijving

Een inschrijving is een dubbele inschrijving wanneer de kandidaat-huurder(s) reeds beschikken over een actieve inschrijving in het inschrijvingsregister. De aanvrager(s) en de gezinssamenstelling van beide inschrijvingen zijn volledig identiek. Het lokaal bestuur Machelen schrapt deze dubbele inschrijving en behoudt enkel de inschrijving met de oudste inschrijvingsdatum. Informatie uit het dossier van de geschrapte inschrijving wordt gevoegd bij de inschrijving die behouden blijft.

  1. Huurder

Indien de huurder bij het einde van de huurtermijn van 9 jaar niet meer voldoet aan de toewijzingsvoorwaarden, zal het lokaal bestuur de huurovereenkomst beëindigen rekening houdende met de wettelijk voorziene opzegtermijn van 6 maanden.

  1. Huurprijzen

De huurprijs is afhankelijk van het wooncomplex en het type van de woning. De basishuurprijs werd bepaald door het bevoegde beslissingsorgaan. Bij aanvang van de huur wordt deze basishuurprijs geïndexeerd aan de hand van de gezondheidsindex (zie bijlage 6.8). Na aanvang van de huurovereenkomst wordt de huurprijs jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in de huurovereenkomst."

 Artikel 2: dit reglement private verhuring heft alle vorige beslissingen met betrekking tot verhuren van de bedoelde complexen op.

Goedkeuring rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen

In toepassing van het decreet lokaal bestuur en de organisatiestructuur willen we streven naar een maximale integratie gemeente en OCMW.

De keuze van het lokaal bestuur Machelen om één geïntegreerde rechtspositieregeling op te maken voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur (gemeente en OCMW), met duidelijke vermelding wanneer bepalingen specifiek van toepassing zijn op een welbepaalde categorie van het personeel OCMW.

De keuze om:

  • de nodige flexibiliteit in te voeren in de RPR wat betreft de selectieprocedures,
  • de bestaande evaluatieprocedures bij te sturen en een feedbackcultuur en opvolging te implementeren,
  • waar mogelijk en aangewezen te streven naar een maximale gelijkschakeling tussen statutaire en contractuele personeelsleden.

Sinds de laatste wijziging van de bestaande rechtspositieregelingen gemeente en OCMW, zijn er een aantal wijzigingen in de regelgeving gebeurd die een aanpassing van de rechtspositieregeling voor het personeel lokaal bestuur vragen.

Besluit

Artikel 1: de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen en de bijlagen wordt goedgekeurd, zoals vastgesteld in bijlage van dit besluit.

Artikel 2: deze rechtspositieregeling lokaal bestuur treedt in werking op 1 januari 2022.

Fietsleasing personeel - instappen raamovereenkomst Haviland

Fietsmobiliteit aanmoedigen aan onze personeelsleden kadert binnen de beleidsdoelstellingen die we gesteld hebben. Inzetten op deelmobiliteit (Deel de Zon - Blue bike), ons eigen fietsenpark uitbreiden, voertuigen efficiënt inzetten waar mogelijk,... . Naast deze projecten bestaat er ook de mogelijkheid om fietsen te leasen voor onze personeelsleden.  Hierbij zijn we op zoek gegaan naar de mogelijkheden die er vandaag op de markt zijn en waaraan we wettelijk moeten voldoen om dit op een vlotte en juiste manier aan te bieden aan onze personeelsleden.

Het doel van dit fietsleaseproject is om het fietsgebruik te stimuleren bij onze personeelsleden. We kunnen aansluiten bij de raamovereenkomst die loopt bij Haviland.

  1. Marktverkenning en interessepeiling
  2. a) Navraag bij gemeenten die dit al ingevoerd hebben: quid markverkenning, quid welke fietspolicy. Concreet is de insteek om een totaalpakket aan te bieden via een aanbieder, dit houdt in:
  • leasefiets via leasecontract (36 maanden): werkgever betaalt een deel van de leasekost
  • onderhoud: fietsleasemaatschappij verzorgt het onderhoud van de fiets volgens bepaalde voorwaarden
  • verzekering: fietsleasemaatschappij zorgt voor een degelijke verzekering tegen diefstal en schade
  • pechbijstand: de fietsleasemaatschappij biedt een pechbijstand aan volgens zijn voorwaarden
  • aankoopoptie: de werknemer kan de fiets, na afloop van de leaseperiode mogelijks overnemen tegen een restwaarde.
  1. b) Interessepeiling: in juni 2021 een enquête gelanceerd voor onze personeelsleden om na te gaan wat ze belangrijk en interessant vinden.
  2. c) Marktverkenning:

Rekening houdende met de resultaten van de interessepeiling zijn we op twee raamovereenkomsten uitgekomen, deze lopen via CREAT en Haviland. De raamovereenkomst bij Haviland, die loopt via Joule NV, is in totaliteit interessanter dan die via Creat. 

  • veel ruimer aanbod
  • prijzen in dezelfde lijn.
  1. Instappen raamovereenkomst Haviland - JOULE NV

Haviland wil in het kader van de klimaatactieplannen en het behalen van de doelstellingen van het burgemeestersconvenant de gemeenten ondersteunen in de zoektocht naar duurzame mobiliteitsoplossingen. Daarom willen ze het gebruik van fietsen promoten.

Haviland heeft een aanbestedingsprocedure opgestart en de opdracht werd gegund aan JOULE NV - Kerkstraat 108 te 9050 Gent.Deze opdracht werd gegund tot juni 2023 (met mogelijkheid tot verlenging van 2 jaar). De totale kost om in te stappen in deze raamovereenkomst bedraagt € 972 - dit voor het uitgevoerde werk (opmaak bestek, nazicht offertes, gunning).

Deze raamovereenkomst omvat een totaal fietsleaseplan dat aangeboden wordt aan onze werknemers.

Dit omvat:

  • Ruim aanbod aan fietsen: elektrisch, speed pedelec, plooifietsen,... die kunnen geleased worden voor een periode van 36 maanden
  • Levering van de fietsen op de werkvloer
  • Mobiel onderhoud op de werkvloer
  • Pechbijstand 24/7
  • Omnium schade- en diefstalverzekering
  • Aankoopoptie na leaseperiode
  • Herstellingsvoucher: dit omvat een terugbetaalbaar extra budget van – meestal – 10€/maand dat wordt toegevoegd aan de leasing, om tussenkomsten voor herstellingen die niet onder jaarlijks onderhoud, verzekering of pechbijstand vallen, te dekken. Na 36 maanden wordt het restbedrag terugbetaald of kan het gebruikt worden door de werknemer om de aankoopoptie te lichten. Het voordeel is dat geen tussentijdse facturatie nodig is tussen Joule en het lokaal bestuur enerzijds, en tussen het lokaal bestuur en de werknemer anderzijds.
  1. Fietspolicy

Naar aanleiding van dit project dient er ook intern een fietspolicy voorzien te worden. De fietspolicy is een bijlage bij de rechtspositieregeling die op 22 december 2021 ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Financiele impact:

972 euro: eenmalige instapkost raamovereenkomst Haviland. Voor het project leasefietsen is er binnen de MJP 2022-2025 volgend budget voorzien - 011500 - 2523000:

  • 2022: € 24.000
  • 2023: € 24.000
  • 2024: € 24.000
  • 2025: € 24.000

Besluit: de gemeenteraad geeft zijn goedkeuring om in te stappen in de raamovereenkomst die loopt via Haviland bij Joule NV - Kerkstraat 108 9050 Gentbrugge, onverminderd de goedkeuring van de fietspolicy die als bijlage bij de rechtspositieregeling ter goedkeuring voorligt op de gemeenteraad van 22 december 2021. Deze overeenkomst loopt tot juni 2023 (met mogelijkheid tot verlenging van 2 jaar).

Beslissing artikel 31 omgevingsvergunningsdecreet inzake omgevingsvergunningsaanvraag (gemeenteweg) vaststellen aangepaste rooilijn (gedeelte) Cornelius Peetersstraat en rooilijn nieuw toegankelijk plein (OMV_2020172499)

Door NV. MATEXI werd een aanvraag omgevingsvergunning ingediend op 06 juli 2021 voor de verbouwing van de voormalige gemeentelijke jongensschool naar meergezinswoningen en nieuwbouw van meergezinswoning met ondergrondse parkeergarage en omgevingsaanleg van het publiek domein en exploitatie van een bemaling.

De aanvraag heeft betrekking op de percelen Afd. 1, Sec. A, nr. 197P4 en 197R4, op de hoek van de Georges Ferréstraat en de Cornelius Peetersstraat.

Het aanvraagdossier omvat een rooilijnplan voor de aanpassing van een stuk van de rooilijn Cornelius Peetersstraat en een nieuwe rooilijn op het toekomstig plein.

De aanvraag werd voor een eerste maal onderworpen aan een openbaar onderzoek van 12 augustus 2021 tot 10 september 2021. Hierbij werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op de rooilijn.

Na een ongunstig advies van de technische dienst werd de rooilijn aangepast, hierbij werd een wijzigingsverzoek ingediend op 10 november 2021, deze werd op 14 november door het gemeentebestuur aanvaard. Het nieuw rooilijnplan werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 19 november 2021 tot 18 december 2021. Hierbij werden geen bezwaren ingediend.

Voor het project werd advies aangevraagd overeenkomstig de bepalingen van het decreet op de gemeentewegen. Er werden geen adviezen ontvangen.

De aanvraag betreft een aanpassing van een beperkt deel van de rooilijn Cornelius Peetersstraat en het vaststellen van een nieuwe rooilijn voor het toekomstig plein, hiervoor werd een rooilijnplan toegevoegd aan de aanvraag.

Het nieuwe plein wordt voorzien bovenop de parkeerbak van het project (site B in kader van de PPS overeenkomst).

Het voorgestelde project past binnen de doelstelling uit artikel 3 en 4 van het decreet Gemeentewegen en het RUP Machelen-centrum.

Besluit: het ontwerp van rooilijnplan voor de aanpassing (gedeelte) Cornelius Peetersstraat en het toekomstig plein zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2020172499 projectversie 2 wordt goedgekeurd.

Bessenveldsite - project Uptown - kaderovereenkomst - onteigeningsbesluit en –plan

In 2001 reeds nam de gemeenteraad een principebeslissing opmaak BPA Bessenveld. Dit in de nasleep van het faillissement van Sabena, waarbij moest ingezet worden op een invulling van de volgens het gewestplan beschikbare terreinen voor economische bedrijvigheid. Door de diverse wijzigingen in het decretaal kader en visie inzake ruimtelijke ontwikkelingen enerzijds en de marktverschuivingen/evoluties anderzijds, is het niet meer noodzakelijk te werken met een BPA (ondertussen RUP), tevens zijn nu meer multifunctionele ontwikkelingen mogelijk.

Met de gewestplanwijziging van 17 juli 2000 werd het gebied door de Vlaamse regering omgezet tot een zone voor luchthaven gerelateerde kantoren en diensten, met het oog op het aantrekken van nieuwe tewerkstelling in de luchthavenregio. Het doel is te komen tot een start van samenwerking om dit gebied te ontwikkelen, rekening houdende met de gemeentelijke beleidsprincipes en te zorgen voor een maatschappelijke meerwaarde bij de realisatie van dergelijk project. 

In het projectgebied liggen nog een aantal gronden die eigendom zijn van of andere overheden of publiekrechtelijke instanties. Het interveniëren van het lokaal bestuur via de mogelijkheden van de onteigening is hierbij mogelijk. In het kader van een volwaardige aanpak van het nog niet ontwikkelde gebied “Bessenveld” (afdoende groen, afdoende maatschappelijk vastgoed) is het nodig om gronden van de Regie LW / OCMW Brussel te verwerven. De te onteigenen onroerende goederen hebben betrekking op een site ter hoogte van het gebied 'Bessenveld' te Machelen.

  1. Kaderovereenkomst

Er wordt door het masterplan ingezet op een hoogwaardige, integraal duurzame en gemengde ontwikkeling. Nieuwe functies die het gemeentelijke voorzieningenapparaat aanvullen, inclusief een belangrijk aandeel (min 50%) wonen in ruime zin, worden aangetrokken.

Er wordt gestreefd naar gebouwencomplexen met een hoogwaardige architectuur waarin woonvormen in ruime zin, buurtvoorzieningen en verweefbare functies samengebracht worden, waardoor de beschikbare ruimte duurzamer en efficiënter benut wordt.

Er wordt uitgegaan van een klimaatadaptatieve groene en blauwe infrastructuur met een beduidende ecologische waarde, maar ook met een sociale waarde op het vlak van toegankelijkheid, bereikbaarheid, sociale participatie en recreatie.

Een publieke parkstructuur van ca. 9 hectare (overeenstemmend met ca. een derde van de site) is de drager van het MASTERPLAN die wordt gevormd door een verbindend “groen-blauw” netwerk en “autoluwe” wegenisinfrastructuur. Kwalitatieve en klimaatadaptieve publieke ruimtes maken de site vitaal en leefbaar en zorgen voor ontmoeting, overgang en vermenging van functies.

Er wordt 7% (± 25.000 m2) van het BVO voorzien als MAATSCHAPPELIJK VASTOED. De meerwaarde voor de GEMEENTE bestaat er in dat een goed ontsloten, centraal gelegen terrein opgeladen zal worden met diverse maatschappelijke functies in combinatie met de aanleg van collectief groen.

Daarenboven kunnen binnen het  project specifieke tekorten binnen het gemeentelijke voorzieningenapparaat, met name op het vlak van publiek groen (creatie van een grootschalig landschapspark), maatschappelijk vastgoed (bv. de realisatie van onderwijsinfrastructuur of van overige ruimten voor de openbare dienst) en wonen in functie van het doelgroepenbeleid van de GEMEENTE (conventionering van een deel van het woonaanbod met het oog op het invullen van de woonbehoefte van personen met een band met de gemeente) opgevangen worden.

  1. onteigening

In het kader van een volwaardige aanpak van het nog niet ontwikkelde gebied 'Bessenveld' (afdoende groen, afdoende maatschappelijk vastgoed) is het nodig om gronden van de Regie LW / OCMW Brussl te verwerven. 

Omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen

De omtrek van de te onteigenen onroerende goederen, de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers, de grootte en de aard van de percelen en de onroerende goederen, de naam van eigenaars en de onteigenende instantie zijn overeenkomstig artikel 11, §1, eerste lid van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 weergegeven op het onteigeningsplan, dat gevoegd is als bijlage bij de beslissing.

impact inrichting en onteigening heeft geen betrekking  op gronden van de fietsbrug

Onteigende instantie

De gemeente Machelen treedt op als onteigenende instantie.

Onteigeningsdoel van algemeen nut

De onteigening streeft een doelstelling van het gemeentelijk omgevingsbeleid na en wordt gestoeld op artikel 7, derde lid, van het Vlaams Onteigeningsdecreet, dat bepaalt dat gemeenten over een algemene rechtsgrond tot onteigening beschikken.

Onteigeningsnoodzaak

Omwille van de liggingskenmerken is het noodzakelijk om het terrein geschikt te maken voor een hoogwaardige, integraal duurzame en gemengde ontwikkeling binnen het gemeentelijke beleid. De noodzaak tot onteigening van het betrokken terrein vloeit voor uit hetgeen volgt. Enkel de gemeentelijke overheid is bij machte om op dwingende wijze ruimtelijke en programmatische parameters van openbaar nut vast te stellen die bij de ontwikkeling moeten worden gevolgd.

Minnelijke onderhandeling

De eigenaar heeft aangegeven een onteigening in der minne van het betrokken terrein, dat behoort tot het privaat domein van de betrokken overheden, genegen te zijn. Private domeingoederen kunnen worden onteigend. Daarbij geldt dat "een onteigening van een ander openbaar bestuur in principe (dient) om een minnelijke verkoop aan de onteigenende overheid mogelijk te maken".

Een en ander strookt met de artikelen 15-16 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 naar luid waarvan de onteigenende overheid in eerste instantie moet proberen het onroerend goed door onderhandelingen te verkrijgen. Artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoerig van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 stipuleert dat de onteigenen (rechts)personen per beveiligde zending gecontacteerd moeten worden met het oog op onderhandelingen.

Besluit

Artikel 1: goedkeuring wordt verleend aan het voorlopig onteigeningsbesluit, het onteigeningsplan en de projectnota, met 20 stemmen voor, en 1 stem tegen. De geschatte waarde van de gronden van RLW bedraagt 5.136.976,60 euro en voor de gronden OCMW 1.354.508,97€

Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het uitvoeren van minnelijke onderhandelingen met de te onteigenen overheden, uitgaande van het opgestelde schattingsverslag.

Artikel 3: het masterplan als kader voor de beoogde ontwikkelingen te aanvaarden.

Artikel 4: de kaderovereenkomst voor de afstemming en samenwerking binnen project Bessenveld NV-Uptown goed te keuren

Goedkeuring definitief ontwerp + financiering aanpassen fietsverbinding tunnel Haachtsesteenweg – Albertlaan

Op 1 december 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen het voorontwerp betreffende "Aanpassen fietsverbinding t.h.v. tunnel Haachtsesteenweg/Albertlaan" goed. Op 20 april 2021 keurde de gemeenteraad de raming en het ontwerp goed. Op basis van opmerkingen van het fietsfonds werd het ontwerp nog licht aangepast.

Financiering kan gebeuren via de omzendbrief Farys en deels via subsidies van het Fietsfonds. Voor de verkrijging van de subsidies van het fietsfonds zal er nog een unieke verantwoordingsnota worden opgemaakt. De facturen van het studiebureau en de aannemer met betrekking tot het fietspad, zullen ten laste van en naar Farys/TMVW worden verstuurd. Farys/TMVW zal deze betalen. Nadat de gemeente Machelen de subsidies met betrekking tot het fietspad heeft ontvangen, zal de gemeente Machelen dit subsidiebedrag volledig overmaken aan Farys/TMVW.” Farys kan nu de aanbesteding   opstarten, uitvoering is voorzien voor voorjaar 2022.

Financiele impact: 525.428€ waarvan 223652€ voor de gemeente, de rest wordt gesubsidieerd.

Besluit: goedkeuring wordt verleend aan het ontwerp en bijhorende raming betreffende het dossier "Aanpassen fietsverbinding t.h.v. tunnel Haachtsesteenweg/Albertlaan".

Vastleggen lijst straatnamen

Momenteel circuleren er nog verschillende versies van sommige straatnamen, wat voor onduidelijkheid zorgt. Dit is enerzijds historisch gegroeid. Anderzijds zijn er door het gebruik van verschillende digitale systemen verschillen ingekropen. Het is belangrijk dat er duidelijkheid en uniformiteit is over de schrijfwijze van de straatnamen van onze gemeente. Er is gebleken dat in verschillende digitale toepassingen bepaalde straatnamen verschillend waren naargelang de toepassing. Daarenboven bleek dat bepaalde straatnamen niet overeenkwamen met de officiële naam van de persoon naar wie de straat werd vernoemd.

Tot slot verschilde de fysieke straatnaambord soms van de beslissing inzake de straatnaam. Om vanaf heden duidelijkheid te scheppen laten we de volledige uniforme lijst van straatnamen in onze gemeente vastleggen. Sommige straatnamen zijn (licht) aangepast volgens de geldende regelgeving of hun juiste schrijfwijze. Hiervoor is het nodige opzoekwerk verricht om historische namen te verifiëren en waar nodig aan te passen. Voor de hulpdiensten is het van levensbelang dat zij steeds over uniforme data van straatnamen en adressen beschikken, om hun werk te kunnen uitvoeren. Bij interventies is het cruciaal dat er maar één straatnaam is waardoor er geen tijd verloren gaat en de hulpdiensten zeer snel het juiste adres kunnen bereiken.

Het belang van een uniforme lijst van de straatnamen is ook groot in de huidige digitale wereld. De uitwisseling van correcte data wordt steeds intensiever gebruikt en is belangrijk. In kader van het project van de nieuwe straatnaamborden is het natuurlijk ook vanzelfsprekend dat men beschikt over een uniforme straatnamenlijst. Zo kan voorkomen worden dat er zich in het straatbeeld verwarrende en tegenstrijdige situaties voordoen.

Naar de bevolking toe: In de toepassing van het rijksregister/lokaal bevolkingsprogramma en CRAB wordt door onze diensten de straatnaam aangepast. Hierdoor zal automatisch in de dossiers van de burgers, de correcte straatnaam zijn toegepast, burgers hoeven hiervoor niet tot op het gemeentehuis te komen om hun Eid te komen aanpassen, hierbij zal dus automatisch de correcte gegevens staan.

In 2022 zullen ook de straatnaamborden worden aangepast.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad keurt de lijst van straatnamen van onze gemeente goed.

Adolf Denonstraat
Alfons De Cockplein
Antoine Vandervekenstraat
Beaulieustraat
Bedrijvenzone Diegem-Luchthaven
Bedrijvenzone Machelen-Cargo
Begoniagaarde
Bergstraat
Berkenlaan
Bessenveldstraat
Blijde Inkomststraat
Boskantweg
Bosstraat
Broekstraat
Calenberggaarde
Calenbergstraat
Camiel Vandensteenstraat
Camille Françoisstraat
Chrysantenstraat
Constant Hansoulstraat
Corneel De Ceusterstraat
Corneille Peetersstraat
Culliganlaan
De Fonkelstraat
De Kleetlaan
de Molenaarsweg
de Neufforgeplein
de Neufforgestraat
De Reinelaan
de Spoelberchplein
de Spoelberchstraat
de Warande
Diegemstraat
Dobbelenbergstraat
Dokter Albert Schweitzerstraat
Dorpsplein
Dorpstraat
Dreststraat
Drie Lindenstraat
Emiel Dewandeleerstraat
Emiel Vanden Berghestraat
Emmanuellaan
Eugène Blaironstraat
Felix Timmermanslaan
Ferdinand Campinestraat
Filip Dekleermaekerstraat
Frans Buekenhoutstraat
Frans Degeyndtgaarde
Frans Gurickxstraat
Frans Van Fraechemstraat
Frans Van Molderstraat
Fredericus Puelincxstraat
Generaal Lemanlaan
Georges De Conincklaan
Georges Ferréstraat
Georges Lacroixstraat
Georges Lambrettestraat
Goudstraat
Grensstraat
Groenstraat
Gustaaf Michielsstraat
Haachtsesteenweg
Heirbaan
Henri Brounsstraat
Deblockstraat
Henricus Rampelbergstraat
Hermeslaan
Holidaystraat
Holstraat
Hugo Clausstraat
Jan Van Obberghenstraat
Jan Jacobsstraat
Jan Paulusstraat
Jan Dilsstraat
Jan Mommaertslaan
Jan Keppensstraat
Jan Moensstraat
Joannes Roelantsstraat
Jan Veldmansstraat
Jean Moysonstraat
J.F. Kennedylaan
Joris de Leeuwstraat
Karel Van Miertstraat
Kerkhofdreef
Kerklaan
Kerktorenstraat
Kerkveld
Kleine Ham
Koning Albertlaan
Koning Boudewijnlaan
Koningin Astridlaan
Koningin Fabiolalaan
Korenbloemstraat
Kosterstraat
Kouterveldstraat
Kuregemstraat
Kwekerijstraat
Lambroekstraat
Leeuwerikenlaan
Leonardo da Vincilaan
Leuvensesteenweg
Lijsterstraat
Lindegaarde
Lindenplein
Lodewijk De Greefstraat
Frans Van Houtstraat
Lodewijk Vankeerberghenstraat
Lostraat
Luchthavenlaan
Machelenstraat
Madeliefjesstraat
Melkstraat
Melsbroeksestraat
Merelplein
Mezenstraat
Molenstraat
Mussenstraat
Neerhofdreef
Neerhofstraat
Nieuwbrugstraat
Nieuwe Hermeslaan
Nieuwe Zaventemsesteenweg
Nieuwstraat
Nijserenweg
Nijverheidsstraat
Noordstraat
Oude Haachtsesteenweg
Oudstrijdersstraat
Paardenbloemstraat
Parkgaarde
Parkstraat
Pater Damiaanstraat
Pegasuslaan
Peutiesesteenweg
Pierre Raedemaekersstraat
Petrus Schroonsstraat
Raoul Van Der Stappenstraat
Regimentsberg
René Quivreuxstraat
Ringstraat
Ringweg
Rittwegerlaan
Rozenstraat
Schetsstraat
Schetsveld
Sint-Gertrudisstraat
Sint-Katarinastraat
Sint-Korneliusstraat
Stadionstraat
Statieweg
Stationsstraat
Steenweg Buda
Stijn Streuvelsstraat
Telecomlaan
François Tenaertslaan
Toekomststraat
Trawoollaan
Tuinwijk de Heuve
Petrus Turcksinstraat
Eugeen Vander Aastraat
Veldbloemenstraat
Veldweg
Viaductstraat
Victor Servranckxstraat
Villastraat
Vilvoordelaan
Vinkenstraat
Vredestraat
Vuurkruisenlaan
Waterleliestraat
Watermolenstraat
Weerstandersstraat
Weg naar Sint-Stevens-Woluwe
Weldoenersstraat
Wilgenstraat
Willem Willoxstraat
Woluwelaan
Woluwestraat
Zandstraat
Zaventemsesteenweg
Zwaluwenstraat

Artikel 2: alle vorige gemeenteraadsbeslissingen met betrekking tot straatnamen worden met deze beslissing opgeheven.

Farys: Jeugdcomplex Diegem - aanvraag domeinconcessie gronden NMBS - inbreng gebruiksrecht bij Farys

Een deel van de buitenaanleg van het Jeugdcomplex Diegem dient te worden uitgevoerd op terreinen van de NMBS/infrabel. Hiervoor is in 2021 reeds een overeenkomst gesloten voor inlijving in de kleine wegenis. De voorzien werken gaan over de aanleg van een parking langs de rand van het complex en een groenstrook langs de spoorwegberm. Op de kleine wegenis die ingelijfd is, kan Farys|TMVW als derde partij, een parking aanleggen in functie van de (ver)bouwing jeugdcomplex Diegem.

Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord, in uitbreiding van de gemeenteraadsbeslissing van 1 december 2013 waarbij de gemeente met ingang vanaf 1 april 2014 het gebruiksrecht en de daarmee gepaard gaande rechten van de overige sportinfrastructuur heeft ingebracht: sporthal Bosveld, tenniscomplex, Jeugdcomplex Diegem, sportcomplex Diegem Park, sporthal Robusta en het plonsbadencomplex, om het gebruiksrecht en de daarmee gepaard gaande rechten op perceel C392k2  in te brengen bij de Farys|TMVW voor de aanleg van de parking en groenberm in kader van de (ver)bouw(ing) Diegem Jeugdcomplex.

Samenstelling schoolraad GISO

Besluit:

Artikel 1: het schoolbestuur te machtigen om de vertegenwoordiging in alle geledingen van de schoolraad van het Gemeentelijk Instituut voor Secundair Onderwijs Machelen op 1 januari 2022 te vernieuwen.

Artikel 2: de volgende personen zijn verkozen als effectieve vertegenwoordigers in de schoolraad:

  • geleding personeel: De Vries Wim (leraar), Van San Tim (leraar), Siuzdak Ashley (leraar) en De Becker Josiane (leraar)
  • geleding ouders: Laurence Van Der Veeken mama van Nathan Lalleman, Celik Mutlu papa van Celik Efe, Okmez Nehai mama van Omer Lucas, Op de Beeck Katrijn mama van Siebe De Clercq
  • geleding leerlingen: Van den Broeck Yarno, Zerrouki Neo, Lombry Guy
  • geleding schoolbestuur: Van Damme Valerie

Evaluatiereglement GBS De Fonkel – GISO

Besluit: Artikel 1:     

  • §1    De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.
  • §2    De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.
  • §3    De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.
  • §4    De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.
  • §5    De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).

Arbeidsreglement GBS De Fonkel – GISO

Besluit: het arbeidsreglement wordt goedgekeurd, geldig vanaf het schooljaar 2021-2022 voor zowel GBS De Fonkel en het GISO.

Functiebeschrijvingen GBS De Fonkel – GISO

Besluit: Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgende functiebeschrijvingen goed voor het gewoon basisonderwijs en secundair onderwijs zoals in bijlage liggende van deze beslissing:

  • administratief medewerker
  • ondersteuner
  • directeur
  • leraar in het secundair onderwijs
  • kleuteronderwijzer
  • leermeester

Instellingsgebonden opdrachten gesubsidieerd onderwijs GBS De Fonkel – GISO

Besluit: Enig artikel: de gemeenteraad keurt de lijst met instellingsgebonden opdrachten voor het gesubsidieerd onderwijs GISO en GBS De Fonkel goed,

Schoolreglement GBS De Fonkel

Besluit

Artikel 1: het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 oktober 2020 wordt opgeheven.

Artikel 2: het in bijlage van deze beslissing liggende schoolreglement wordt goedgekeurd, geldig vanaf het schooljaar 2021-2022.

Infobrochure GBS De Fonkel

Besluit

Artikel 1: de bestaande infobrochure gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 oktober 2020 wordt opgeheven.

Artikel 2: de infobrochure wordt goedgekeurd, bevattende meer specifieke regels en afspraken. Deze wordt in de toekomst elk jaar voor het begin van het schooljaar aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd. 

Gebruik leerplannen GO! 2de en 3de graad secundair onderwijs

Besluit: Enig artikel: de beslissing tot het gebruik van de leerplannen van GO! wordt vastgesteld. Niveau bestuur of schoolniveau: Voor school GISO Machelen wordt beslist om de leerplannen tweede en derde graad van het GO! te gebruiken.

Projectvereniging Intergemeentelijk Onroerend Erfgoeddiensten West en Oost - aanduiden vertegenwoordiger

De gemeente is vennoot van deze intercommunale en dient hierin volgende vertegenwoordigers te hebben:

- een effectief vertegenwoordiger (en plaatsvervanger)

- een vertegenwoordiger met raadgevende stem (en plaatsvervanger) die wordt aangeduid uit de fracties die niet tot de meerderheid behoren

  • Artikel 1: wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger:
  • Artikel 2: wordt aangeduid als effectief lid met raadgevende stem:
  • Artikel 3: wordt aangeduid als plaatsvervangend lid met raadgevende stem

Eerstelijnszone BraViO - wijziging statuten

Besluit: Artikel 1: het voorstel van statutenwijziging van Eerstelijnszone BraViO zoals werd aangenomen door de raad van bestuur wordt goedgekeurd.

Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de statutenwijziging goed te keuren.

Projectvereniging Intergemeentelijk onroerend erfgoeddiensten West & Oost – Aanduiden vertegenwoordiger:

De gemeente is vennoot van deze intercommunale en dient hierin volgende vertegenwoordigers te hebben:

- een effectief vertegenwoordiger (en plaatsvervanger)

- een vertegenwoordiger met raadgevende stem (en plaatsvervanger) die wordt aangeduid uit de fracties die niet tot de meerderheid behoren

Besluit:

  • Artikel 1: wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger: Stef Panneels
  • Artikel 2: wordt aangeduid als effectief lid met raadgevende stem: Patrick Hanon
  • Artikel 3: wordt aangeduid als plaatsvervangend lid met raadgevende stem: geen kandidaten

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 23 november 2021

Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 23 november 2021 wordt goedgekeurd.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake coronamaatregelen in sportinfrastructuur

De kleedkamers in de sportinfrastructuur blijven geopend voor normaal gebruik, doch het gebruik van de douches wordt verboden tot 28 januari 2022. Alle nodige maatregelen worden genomen voor de ventilatie van de kleedkamers om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

De controle gebeurt op basis van de aanwezige CO² meters in de kleedkamers.

Besluit: bekrachtiging besluit burgemeester van 2 december 2021 betreffende coronamaatregelen in sportinfrastructuur.

Aanstelling tot vaststeller in kader van gemeentelijke administratieve sancties

Besluit: de heer Francis Deweghe, geboren op 31 oktober 1967, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie.

OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 18 January 2021

'