Verslag van de Gemeenteraad 21 Januari 2020.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, De Wulf Dirk, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Verberckmoes Tessa, Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Roose Peter, Benhomaid Samia, Jocelyne, Blanckaert Benny, Ponticello Dina, Van den Berghe Tania, Lenaerts Werner, Schell Daniël.

Verontschuldigd: Niemand

 

Dit waren de agenda punten van gemeenteraad:

Goedkeuring verslag gemeenteraad 18 December 2019

Besluit: Het verslag wordt goedgekeurd met éénparigheid van stemmen

Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2018 van de gemeente Machelen

Besluit: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2018 van de gemeente Machelen.

Vaststelling meerjarenplan

De start van een nieuwe beheers- en beleidscyclus voor de jaren 2020-2025. Het meerjarenplan is tot stand gekomen in samenwerking tussen de administratie en het college. De opstelling ervan is gebeurd door de algemeen directeur en de waarnemend financieel directeur in overleg met het managementteam.

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter

Vanavond ga ik iets meer toelichting geven op inhoudelijk vlak. Gisteren besproken we reeds de  10 belangrijkste exploitatie uitgaven en ook de 10 belangrijkste investeringen.

Het lokaal bestuur stelt de volgende 10 prioriteiten waarop dit beleidsplan wordt verankert:

  • Dicht bij de mensen staan
  • De burger mee inspraak geven in het beleid
  • Goede woon en leefkwaliteit
  • Investeren in duurzaam, groen en toegankelijk openbaar domein
  • Vlaams karatker accentueren en versterken
  • Moderne open professionele dienstverlening aanbieden aan onze klanten
  • Zuurstof geven aan economische ontwikkeling op ons grondgebied
  • Verder investeren in sociale voorzieningen en ruim vrije tijds aanbod.
  • Aandacht voor de lokale zelfstandige

We hebben een beleidsplan gemaakt en die is nu vertaald in een meerjarenplan die voorziet ondermeer 20 miljoen aan investeringen in ons budget, en met onze externe partners inzake openbare domein hebben we ook nog eens 12 miljoen aan investeringen. We willen dit realiseren binnen een haalbaar financieel en budgetair plan. Met het MJP dat nu voorligt, kunnen we elk jaar 2 à 3 miljoen als buffer overhouden om eventuele tegenvallers op te vangen.

Eind 2025 zullen wij ondanks een vrij ambitieus investeringsprogramma, nog steeds overhouden van 6.5 miljoen euro overhouden en dit alles kunnen we realiseren zonder dat onze Machelse inwoners zelfstandgen en bedrijven een hogere belasting moeten betalen.

Op vlak van welzijn willen wij ervoor zorgen dat onze senioren een onbezorgde oude dag kunnen kunnen genieten en mensen zolang mogelijk thuis in hun vertrouwelijk omgeving kunnen wonen. In het woonzorgcentrum werken we verder aan de verhoging van de kwaliteit van de inwoners en de kostenbeheersing, zodoende we dat we de komende jaren ondanks de inflatie geen prijsverhogingen van de dagprijs moeten toepassen.

In heel de gemeente zullen zitbanken geplaatst worden die getest zijn op kwaliteit en ergenomie voor onze oudere en zwakkere inwoners. De site Parkgaarde wordt aangepakt om de  woon en leefkwaliteit te verhogen, hiervoor wordt 1.200.000€ voorzien. In de strijd tegen vereenzaming gaan we actief op zoek naar inwoners die alleen wonen, gezondheidsbeleid  en gezinsbeleid zijn punten die we ter harte nemen. Zo voorzien we bijkomende YIV Toestellen en blijven we ook “kom op tegen kanker” steunen.

Voor ouders op zoek naar kinderopvang  maken wij bijvoorbeeld lokaal meer toegankelijk, en zorgen we ervoor dat de vereisten worden ingevuld.  Kandidaat onthaalouders krijgen logistieke ondersteuning.

Armoede, een belangrijk thema , die jammer genoeg ook bestaat in onze gemeente bij onze inwoners, willen we structureel aanpakken. Een degelijke opleiding en job bieden een eerste en beste garantie tegen armoede. We zetten dan ook sterk in de activering in het kader van de armoede bestrijding. Wij zien dit als een rechten en plichten, wie aanspraak maakt op een leefloon en begeleiding moet ideaal de begeleiding ten einde de re-integratie maximale kansen te bieden. Wie bij het OMCW aanklopt proberen wij zo goed en zoveel mogelijk te leiden naar werk.

Voor anderstaligen zijn er taalcursussen, om de kansen voor maatschappelijk integratie te verhogen. We voorzien extra middelen om mensen met leefloon sneller en beter aan werk te koppelen, zodat de situatie zo snel mogelijk genormaliseerd kan worden.Sociale fraude zullen we streng aanpakken via gerichte controles

 

Op vlak van onderwijs willen we onze kinderen alles kansen geven door kwalitatief onderwijs aan te bieden, werkende aan de toekomst door het creeren van gelijke kansen, te investering in de capaciteitsverhoging, verkeersveiligheid. We blijven voorzien voor en naschoolse opvang, inclusief schoolbus, met sociale correcties voor kinderen uit kansarme gezinnen. Het promoten van het nederlands doen we via acties van boekenstoet, taalkampen en taalbad. Voor het basisonderwijs voorzien we voldoende middelen om didactisch middelen aan te schaffen om de soft en hardware systemen te optimaliseren en alle klassen te voorzien van digitale borden.Samen met Fluvius nemen we het gebouw energetisch aan en nemen we de nodige maatregelen om de te hoge energie kosten te bedwingen. 130.000€ is er voorzien voor ICT aankopen en 40.000€ voor aankopen en vernieuwen van speeltuigen en speelplaatsen.

In secundaire scholen voorzien we voldoende middelen om hard en software te optimaliseren en alle klassen te voorzien van digitale borden. Jaarlijks is er 10.000€ ingeschreven voor nieuwe machines en hetzelfde budget om het aanpassen van ateliers en klassen aan de nieuwste noden

Machelen – Diegem is een gastvrije inclusieve vlaamse gemeente. We steunen iedereen die zich wil integreren in onze maatschappij en hiervoor gaan we zo breed mogelijk samenwerken. Taal zien wij als een bindmiddel, kennis van het nederlands is essentieel. Ondersteuning en subsidies worden verbonden aan vlaamse taal. Verenigingen die geen inspanning leveren om het nederlands te promoten kunnen subsidies en infrastructuur ontzegd worden. Aan de grenzen van onze gemeente zal het Vlaams karakter benadrukt worden door boodschappen hieromtrent te plaatsen. We werken verder met onze taalcoach en er komt een dienst die nieuwkomers zal leiden naar verenigingen en alle mogelijkheden om het nederlands aan te leren.

Evenementen zoals Diegem Zomert, Machelen Zomert, jaarmarkten in Diegem en Machelen, Kersthappening worden verder uitgebreid, in het teken van onze Vlaamse gastvrijheid van onze burgers en verenigingen.

Inzake dierenwelzijn werken aan informatie en sensibilisering campagnes. De hondenloopzones worden nog meer aangepast aan de behoefte van onze viervoeters, voorzien we verlichting en zitbanken, zodoende deze ook effectief ontmoetingsplekken kunnen worden voor de baasjes.

Inzake wonen, de hoofdlijn van het woonbeleid op vlak van wonen en werken zijn de volgende:

  • Zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de noden
  • Werken aan de kwaliteit van het woning patrimonium en woonomgeving
  • Leegstand en verloedering van 2de verblijfswoning actief opzoeken en hiertegen ingaan
  • Het aanbod van woningen vergroten

Sociale misbruik en domicile fraude  wordt prioritair aangepakt in samenwerking met politie. Kamers bewoond door met buitenlandse werknemers  wordt actief opgespoord en actie tegen ondernomen.

We zorgen voor veilige speelterreinen in woonwijken en investeren ook in nieuwe speelterreinen met een budget van 62.000€ in 2021. We investeren in aangename, veilige, goed onderhouden, leefbare woningen. (een budget van 220.000€ als investering).

We zetten ook in op wijkvergaderingen en projectparticipatie. De actie “samen schoon” wordt nieuwe dynamiek ingeblazen. Nieuwe vrijwilligers zullen aangetrokken worden en voorzien worden van materiaal en advies, we gaan voor grondig onderhoud van openbare ruimte en intensievere aanpak van sluikstortproblematiek. Naast sensibiliserings acties doen we dit ook proactief via goede samenwerking tussen politie, INCOVO en gemeente.

 

We leggen ook een belangrijk groen accent in ons beleid. Zo voeren we een duurzaam bomenbeleid en jaarlijks voorzien 77.500€ . Het onveiligheidsgevoel op het openbaar domein willen we aanpakken door ondermeer door meer duurzame verlichting in samenwerking met Fluvius en meer gerichte politiecontroles, ook de patroulles van het fietsteam van politie VIMZA inzet te verhogen en meer ook de gemeenschapswachten gaan iets  meer voetpatrouilles doen.

Zoals ik al zei, we gaan voor een groen en duurzaam milieu, en ook hier een aantal concrete maatregelen. Ons klimaat actieplan worden verder uitgevoerd. We moeten afstappen van fossiele brandstoffen en daarom gaan we ons wagenpark in de komende 5 jaar vernieuwen en zoveel mogelijk inzetten op wagens op electriciteit, hybride of CNG.

Voor maximale energie effecientie van de gebouwen stimuleren we de overgang naar een duurzame technieken en dit op basis van een energieplan in samenwerking met Fluvius. We voorzien zelf jaarlijks 25.000€ om elk gebouw van ledlichten te voorzien. We realiseren ook een actieplan gedeelte mobiliteit. Voor fietsdelen komt er aan het station in Diegem de “Blue Bikes”, voor ons eigen personeel zullen er electrische fietsen voorzien voor het woon-werk verkeer.

Het GAS boete beleid zal worden uitgebreid, zwerfvuil en hondenpoep worden aangepakt, en hiervoor zal de gemeenschapswacht aangesproken worden. Al zal het eerst de bedoeling zijn om dit te voorkomen. Hierbij stimuleren we organisatoren van eventen en ondernemers om zo weinig mogelijk afval te produceren, door het gebruiken op eigen evenementen van recycleerbare bekers en glazen.

Het park van Diegem moet opgewaardeerd worden, moet toegankelijk en breder doorlaatbaar worden. Hiervoor voorzien we een investering van 390.000€ tussen 2021 en 2024. Ook de buurtparken van Don Jon tot aan Beaulieu worden opnieuw aangelegd met een investering van 100.000€. Belangrijk is ook de heraanleg van de 2 begraafplaatsen. Hiervoor is een investering van 1.650.000 voorzien in de periode van 2020-2022.

 

Het nieuwe mobiliteitsplan is in opmaak, het vorige dateerde van 2001, we zijn dus toe aan een vernieuwing. De startnota is gefinaliseerd, in Februari en September zullen we een daarover een participatie moment houden voor alle inwoners. We hebben de ambitie om van onze gemeente een plek te maken waar alle inwoners binnen hun woon en werkverkeer alle verplaatsing maximaal te voet of per fiets kunnen  doen.

Een aanzienlijk  budget wordt voorzien voor onderhoud en verfraaing van het openbaar domein. 3.650.000€ voor de nieuwe fietspaden en 2.100.000€ voor her asfaltering en onderhoud van straten. Bij heraanleg van voetpaden en fietspaden staat de toegankelijkheid veiligheid voorop.

In de buurt waar kinderen en ouders de weg naar school nemen brengen wij de knelpunten in kaart via een applicatie “route to school”. De toegangsbaan onder de E19 wordt opgewaardeerd en krijgt de een gepaste uitstraling (budget is 100.000€). De infrastructuur en oplaadpalen voor electrische wagens worden verder uitgebouwd met 100.000€ in 2020 en de jaren nadien jaarlijks 40.000€. Eénmaal het mobiliteitsplan klaar is voorzien we 2.000.000€ op dit uit te rollen. Dit kan zowel in het kader van het circulatieplan, parkeerplan, fietsplan of het openbaar vervoer plan. Ook de aankoop van slimme camera’s zijn hier in voorzien.

Ik geef een paar uitgangspunten mee waarmee we rekening gehouden hebben met de opmaak van het mobiliteitsplan

  • Sluikverkeer vermijden bannen uit onze woonzone
  • Parkeren voor onze winkels altijd mogelijk maken
  • Openbaar vervoer moet toegankelijk en bereikbaar zijn voor iedereen
  • Aansluiten van de RingTramBus en Luchthaventram
  • Trager rijden in onze woonkernen

We werken mee aan de uitbreiding van onze fietsnetwerken (voorziening van 655.000€ aan middelen). We zetten in op de reconversie van onze bedrijfszones, we mikken op multi functionaliteit (dienstverlening, hotels, recreatie, woon en handel kunnen mogelijke bestemmingen zijn. We willen laagwaardige en vervuilende activiteiten weren, we zetten in op handhaving in samenwerking met VIMA en onze gemeentelijke diensten.

We faciliteren tussen de bedrijfzones en de handelskernen, luwe verbindingen voor fietsers en voetgangers, zodoende onze horeca voor de mensen die hier werken goed bereikbaar zijn., en behouden we de vluchtwegen in ons project Bessenveld.

Voor de heraanleg van de wegenissen in de bedrijvenzone Machelen West, werken we met INTERVIA, en één van de eerste dossier is de heraanleg van de Kerklaan. Verloederde bedrijfsterreinen sporen we op en via heffeningen zetten we ze aan tot reconversie.

De heraanleg van de dorpsplein De Cockplein en Gemeentehuisplein doen we via de participatie van inwoners en gebruikers. De opstartende zelfstandige en winkels kunnen tellen op onze  steun via subsisidies, we breiden de veiligheid en de terrasmogelijkheden voor horeca in onze centra uit en de plannen voor heraanleg van het dorpsplein zorgt voor de opportuniteit om het handelsleven nieuw leven inblaast.

We blijven inzetten op kermissen, jaar en rommelmarkten, maar willen ook evenementen organiseren samen met de zelfstandigen. (dag van de klant, dag van de handelaar, eindejaarsacties).

Veiligheid is een prioriteit, en daarom zullen we investering in camera’s op vlak van mobiliteit, criminaliteit, bestrijding van overlast. Het budget is 300.000 voor ANPR camera’s. De wijkagenten en gemeenschapswachten moeten meer bereikbaar zowel op kantoor en nog meer te voet of op de fiets. We blijven investeren in buurtinformatie netwerken en ook willen we een nieuw buurtinformatie netwerk oprichten voor zelfstandigen (Bin-Z).

Belangrijk voor VIMA is de realisatie van het nieuwe politiehuis, waarnaar de diensten van VIMA zullen verhuizen in het voorjaar 2021. Een groot deel van de politie dotatie is hieraan besteed.

 

De vrijetijdsbesteding zijn het hart van een warme samenleving en dragen toe tot een betere integratie. We betrekken ze nauw bij het beleid en ondersteunen verder op vlak van logistiek en materiaal (185.000€ jaarlijks)

De administratieve lompsromp in subsidie en infrastructuur reglementen worden verlaagd en reglementen worden getoetst aan het beleid van het lokale bestuur en gekoppeld aan sociale en  Vlaamse output.

De zalen voor eetavonden worden logistiek en duurzaam ingericht, door onder andere bestek en vaatwerk te voorzien en de huurprijzen van de zaal van Bosveld voor het inrichten van eetavonden en dergelijke worden gehalveerd voor de verenigingen.

Voor wijkfeesten en buurtfeesten vinden wij een waardig initiatief voor het bevorderen van de sociale cohesie, daarom willen we dit extra ondersteunen zowel financieel als logistiek,  en wordt de premie verdubbeld van 125€ naar 250€.

Een belangrijk engagment is de vrijetijds participatie van personen in armoede of sociaal isolement. Met verenigingen worden engagements afspraken gemaakt om personen in armoede mee te laten deelnemen in het verenigingsleven. Hiervoor worden ook middelen voorzien vzanuit lokaal bestuur.

De sport infrastructuur zal ook verbeterd worden, zo zal er context Diegem, onderzoek we voor park Diegem en het voetbalcomplex. Voor het jeugdbeleid blijven we een ruim breed kwalitatief Paas en Zomer aanbod voorzien via speelpleinwerking, jeugd en sportraad. We maken een breder aanbod via “alles kan” projecten vanaf 2021, en jaarlijks komt er een dag van de jeugdbeweging, organiseren bewegingsdagen voor kleuters, en onderzoeken de mogelijkheid tot aankoop van recreatiegronden. Hiervoor is 270.000€ voorzien.

Onze bibliotheek beschouwen we als open huis. Door stimuleren van de nederlandse taal is de bib een facilitator voor integratiebevordering. Er is 43.000€ voorzien worden voor aankoop van nieuwe boeken en het leesterras zal een verbetering ondergaan.

Voor ’t Kwadrant gaan we voor een participatief buurthuis, en gaan we kijken welke maatregelen nodig zijn voor veiligheid en toegankelijkheid, in 2021 voorzien we 100.000€ voor infrastructurele verbetering. Voor Marga zal ook worden verfraaid tegen 2022. We hebben aandacht voor gebouwen van historische waarden (1.000.000€ beschikbaar gemaakt) om de socio-culturele infrastructuur in onze gemeente nog verder uit te breiden.

 

Communicatie & participatie zijn de rode draad met betrekking van de uitvoering van onze beleidsintenties. We organiseren bij elke groot project een participatieproject zowel voor potentiele investeerders, gebruikers en inwoners, zowel omtrekt het ontwerp, uitvoering, gebruik en de onderhoud ervan. We blijven investeren in het infoblad, website, nieuwsbrief, facebook pagina en onze social media blijven we verder optimaliseren.

De inbreng van het advies van het middenveld wordt volwaardig gewaardeerd en we betrekken ze bij de communicatie en participatie.  We wensen een professionele organisatie uit te werken, die slim en warmte uitstralen naar onze burgers toe. We zetten in op een modern aanwervingsbeleid met oog voor diversiteit, constante opleiding en vorming, feedback cyclus, loopbaan beleid, ziekteverzuimbeleid, onthaalbeleid, leiderschap en dergelijke meer. Op dit niveau komt er een nieuw kader, rechtspositie, arbeidsreglement, bespreking met het management team en de betreffend werknemersorganisaties. We willen ook gezonde werknemers, we willen ook het  fietsen en stappen van en naar het werk zoveel mogelijk stimuleren. Er is een bijkomende fietsstalling voor het personeel voorzien en electrische lease fietsen voor het woon-werk verkeer.

We zetten in op een kwalitatief onthaal, met flexibile uren voor werknemers en klanten. Werken op afspraak wordt een doelstelling, zodoende de klant zeker is dat hij geholpen wordt als hij langskomt. Modernisering en digatilisering staat ook de op de planning, we willen op een slimme en moderne manier informatie kunnen doorspelen aan de inwoners. We investeren in digitale toepassingen, digitale interne communicatieplanning tools, in IT en informatieveiligheid. Zowel het meldpunt als onze website worden herbekeken en worden vereenvoudigd.

Om onze doelstelling “werken op afspraak”, voorzien we verbouwing van het gemeentehuis, met een budget van 750.000€. Het beheer van onze gebouwen en de betere beveiliging is ook een aandachtpunt, en hier is ook budget voorzien.

 

Tot slot, ik rond af, met te zeggen dat we een goed beheer van ons huishoudbudget een evidentie vinden. Zoals aangegeven behouden we gunstige belastingstarieven voor inwoners, zelfstandigen en bedrijven, en de budgetten worden kort opgevolgd door onze diensten en College via interne rapportering. Tot daar deze toelichting over de grote lijnen en accenten van het beleidsplanhet is onze overtuiging de komende jaren een goede invulling kunnen geven aan  de grote noden, de wensen en verwachtingen van onze inwoners.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Ik wil beginnen met vast te stellen vast dat de voorgeschreven procedure voor de behandeling van dit meerjarenplan niet gevolgd is. Zeker niet wat de opgelegde timing betreft.Artikel 254 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt het volgende  : “Voor het einde van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld”. Het is duidelijk dat dit artikel niet werd gerespecteerd.

Daarnaast bepalen artikel 249 § 2 van datzelfde decreet en artikel 9 § 2 van het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door deze gemeenteraad op 22 januari 2019, dat een ontwerp van meerjarenplan op zijn minst 14 dagen voor de vergadering waarop het ontwerp besproken aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd wordt.

Het volledige ontwerp moest dus ten laatste in het bezit zijn van ieder gemeenteraadslid op 7 januari 2020 terwijl de raadsleden de algemene strategische nota en de financiële nota  pas ontvangen hebben op 8 januari 2020 rond 18 u, dus laattijdig. Andere verplichte documenten, zoals onder meer de strategische nota voor de gemeente en vele andere van de 17 bijlagen die deel uitmaken van het dossier ,werden zelfs slechts toegevoegd op 10 januari 2020.

Waar het college 13 maanden genomen heeft om dit beleidsplan voor te leggen moeten wij de klus dus klaren in 11 dagen.

Voor het formuleren van opmerkingen over beleidskeuzes zullen we ons baseren op  de beleidsverklaring vermits er geen aparte toelichting gevoegd is bij het meerjarenplan.

We stellen met genoegen vast dat heel wat initiatieven opgestart in de vorige legislatuur worden overgenomen.  Getuige hiervan is hoe dikwijls “blijft/blijven” gebruikt wordt in de beleidsverklaring en we dus kunnen vaststellen dat het dikwijls om gelijkblijvend beleid gaat.  Daarnaast vinden we zelfs nieuwe voorstellen die rechtstreeks uit het verkiezingsprogramma van het Kartel lijken te komen.

Slechts enkele voorbeelden hiervan zijn het loket kinderopvang, de taalcursussen, de hondenloopzones, de extra capaciteit in het onderwijs, het project veilige schoolomgeving, de heraanleg van een aantal gemeentelijke pleinen, de logistieke en materiële ondersteuning van de verenigingen, bewaken en bewaren open ruimte, investeren in veiligheidscamera’s, de buurtparken, het participatieproject en de belofte om de belastingdruk laag te blijven houden.

We vinden zelfs verassende standpunten terug die helemaal het omgekeerde zijn van wat bepaalde partijen aan de kiezer voorhielden. Eén voorbeeld hiervan, en ik citeer letterlijk “CD&V gaat resoluut voor minder beton en meer gazon. Voor ons geen grootschalige bouwprojecten meer in onze gemeente “ (einde citaat). Wat lezen we in de beleidsverklaring : “We starten zelf projecten op of werken samen met projectontwikkelaars om woningen op de markt te brengen.” Spijtig genoeg missen we ook een aantal initiatieven in de gemaakte beleidskeuzes.  Ik som er een aantal op :

  • Het voorzien van nieuwe woonvormen (zoals kangoeroewoningen/starterswoningen)
  • Een actieve samenwerking met sociaal verhuurkantoor Webra
  • Het inrichten van openbaar vervoer tussen buitenwijken en dorpscentra
  • Het realiseren van Quick- wins om een begin te maken aan de oplossing van de parkeerproblematiek
  • Het voorzien van een festivalbus
  • Taalcoaches in scholen en verenigingen
  • Het organiseren van culturele jeugduitstappen
  • Het organiseren van buurtbemiddeling
  • Enz …

Zoals blijkt uit ons stemgedrag in de maand december gaan we ook niet akkoord met de 10 tot 12 % verhoging van de hotelbelasting en met de retributie voor huwelijken op zaterdag. Tevens vinden we het spijtig dat de kredieten voor belangrijke investeringen zoals herasfalteringen en de heraanleg van voetpaden op het einde van de bestuursperiode aanzienlijk verminderd worden.

Ook gaan we niet akkoord dat de terugbetaling van de gebruikskost voor de sportverenigingen wordt  geschrapt. Is men er zich van bewust wat dit voor de verenigingen betekent ? Voor de bestuursperiode gaat het , volgens de gegevens waarover wij beschikken, over een bedrag van 87.500 €.  Is hierover overleg met de verenigingen gepleegd?

We missen tevens concrete klimaatdoelstellingen en uitgewerkte gemeentelijke initiatieven in dit verband terwijl dit toch ook de nodige prioriteit zou moeten krijgen in de huidige realiteit waarin we leven.

Alhoewel we heel wat verderzetting zien van het vorige beleid, dat dan toch nog niet zo slecht moet geweest zijn, zien we dat toch nog heel wat zaken ontbreken.

Het Kartel zal dan ook het meerjarenplan zoals het nu voorligt niet goedkeuren.

Wat het procedurele betreft laten we het oordeel over aan de toezichthoudende overheid of dit meerjarenplan voldoet aan de normen vastgelegd in het decreet lokaal bestuur vooral wat de timing betreft.

Marc Grootjans: Dank U Jean-Pierre, voor uw antwoord. Voor het eerste punt heb ik de administratie gevraagd om tijden de documenten aan te leveren. Ik weet niet of dit zo gedaan is geweest.

Daniel Schell: Daar is al jaren discussie over. Het valt te zien hoe je die 14 dagen telt. We hebben vorige jaar besloten om naar BBC 2.0 over te gaan, wat wil degelijk een impact heeft gehad. Sommige bijlage waren verstuurd op 10/01, maar de strategische nota was verstuurd op 8 Januari, toen de mail naar de gemeenteraadsleden werd verstuurd. Wat termijn betreft, als je 8 en 21 januari zou bijtellen dan kom je aan 14 dagen, ik weet daar in het verleden heel wat discussie is geweest.

Marc Grootjans: onze excuses voor het laattijdig aanleveren van bepaalde documenten, we hebben dit vorig gemeenteraad hebben uitgelegd dat we nipt de deadline gemist hebben om het meerjarenplan klaar te hebben, maar los daarvan,  inhoudelijk heeft dat geen verschil of impact gemaakt op de keuzes die we gemaakt hebben. Een aantal zaken van vorig beleid moet verder gezet worden en geconcludeerd worden.  Ons beleidplan dat houd alle zaken die goed zijn voor onze inwoners, en ook een aantal nieuwe accenten legt. Daar ontbreken misschien een aantal zaken die jij hebt aangehaald.

Naar participatie toe, ik denk dat we  grote participatieprojecten gaan uitrollen, Jaarlijks willen we 3 wijken aan te pakken, aanspreken en luisteren naar wat er nodig is, en de inwoners uitnodigen en bij te betrekken, dat staat in de programma’s van onze 3 partijen. Ik denk dat we hier een heel concrete invulling aangeven. Als je nog andere intiatieven hebt die hier tot bijdragen, voor ons niet gelaten.

Wat betreft het punt over huwelijk contributie, dit is reeds 3 maal op tafel gelegd. Wij willen extra inzetten om onze mensen zo efficient mogelijk in te zetten, en wij zijn van overtuiging dat die 100€ geen impact zal zijn voor onze inwoners, als je ziet met welke auto’s sommige mensen hier toekomen.

Wat betreft de hotelbelasting, is dit enigste belasting die opgtrokken werd. Als we spreken over percenten dat is dat aanzienlijk maar als we over bedragen spreken is dat 50 of 60 cent per nacht. We hebben de bezettingscijfers bekeken en de voorbije maanden hebben we verschillende  vragen gekregen van verschillende gorte hotel ketens om extra hotels te kunnen bouwen. Die markt is zo groot , dat dit niemand (zowel particulier als bedrijven) zal weerhouden om een boeking te in onze hotels. Deze belastingen worden door de hotels doorgerekend aan hun gasten.

Wat bertreft de vereninging, gaan we de bosveld zaal inrichten voor verenigingen,  met een budget 35.000. Het bedrag van 87.000€ dat u vermeld is niet correct. We geloven dat die vraag 35.000€ terecht is op een totaal budget van de 1.9 miljoen die we jaarlijks betalen aan  Farys betalen. Voor de rest betalen de verenigingen niets. We gaan trouwens die subsidie niet afnemen, maar we gaan ze verschuiven.  Zo kunnen vereniging besparen bij het organiseren van eetdagen, om zo hun jaarlijks budget rond te krijgen.

We gaan ook een stuk van het budget voor mensen die het moelijk hebben via een vrijetijdspas te leiden tot de vereniging. Dus dat komt ook weer  ten goede van de vereniging. Dat is zo een verschuiving van het budget voor verenigingen.  We merkten op dat sommige niet eens wisten dat ze een bedrag op de rekening gekregen hadden, en dat ze met dat geld eens goed gaan eten waren met het bestuur. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Dirk De Wulf krijgt het woord: ik ga toch nog eens terugkomen op die sportvelden, is daar overleg geweest, want u zegt dat daar “een keer gaan eten”, maar weten die clubs wat er gaat gebeuren of niet. In jullie beleidsverklaring staat vermeld dat overleg en participatie één van jullie speerpunten is, en dus neem ik aan dat de sportclubs minstens geïnformeerd zijn over deze maatregel die voor de clubs een serieuze budgettaire aderlating zal betekenen. Mijn vraag: Is er al overleg geweest met de sportclubs? Zijn zij op de hoogte van het zwaard van Damocles dat binnenkort op hun hoofd zal vallen?

Ingrid Deblock: Er is voorlopig geen overleg gepleegd.

Dirk De Wulf: Vermits dit kan aanzien worden als een budget van vroeger, is dat iets wat jullie nu gaan beslissen, en dan gaan jullie in overleg gaan met de sportraad en zeggen dat jullie centen kwijt zijn.

Het mooie boekje, de beleidsverklaring is dan ook niet meer dan wat tekst, mooie woorden maar er staan geen daden tegenover. Verleden maand hebben we het prachtige voorbeeld gehad van de hotelbelasting die met 10 tot 12% zal stijgen en dit zonder overleg met de sector.

Nu is opnieuw zo een mooi voorbeeld dat deze nieuwe ploeg geen daden zet achter hun intenties maar dat die intenties enkel loze beloften blijken te zijn. Net zoals vorige maand, de hotels hadden maar enkele dagen om zich in regel te stellen met de belastingverhoging,  is dit voor de betrokken actoren iets waar zij in minder dan 11 maanden een oplossing voor moeten vinden, een oplossing die enkel zal neerkomen op meer geld in het laadje te brengen om dan aan de gemeente te kunnen overhandigen.

Zal er naar analogie van de sportclubs dan op termijn misschien ook een vergoeding komen voor de clubs die het alleenrecht hebben op het gebruik van gemeentelijke infrastructuur. Ik kijk dan richting heemkundekring, Jazzmijn of jeugdhuis Sjaloom maar er zijn er nog wel op te noemen.
Zullen hier in de toekomst ook retributies komen om jullie budget in orde te krijgen en om ‘jatten en taloren’ aan te kopen?

Of is enkel het sportgebeuren geviseerd en dit niettegenstaande de nieuwe actie rond de vrijetijdspas dat uiteraard een goed initiatief zou zijn gezien deze in het programma was opgenomen van het Kartel en door jullie, hopelijk, zal worden ingevoerd.
Door de Vrijetijdspas zullen er hopelijk  meer kinderen maar ook volwassenen de weg vinden naar de verenigingen in onze mooie gemeente maar indien de sportclubs dan eventueel moeten uitbreiden om voldoende aanbod te creëren zal dit een financiële impact hebben op de werking van die club. Is dit echt de bedoeling?

Er is in jullie beleidsverklaring ook veel aandacht voor de gezondheid van onze inwoners. Obesitas is de moderne ziekte van onze jeugd, meer bewegen is dus iets waar wij ons allen zouden moeten kunnen voor inzetten. Jullie gaan er misschien wel voor zorgen dat clubs hun jeugdwerking verkleinen gezien de financiële extra inspanning voor de clubs niet zal lonen om bepaalde initiatieven te blijven uitvoeren of uit te bouwen. Minder kinderen die sport beoefenen zou op lange termijn wel eens nefast kunnen zijn voor onze jeugd en deze maatregel zal zeker geen stimulans zijn om meer te doen, integendeel, wij zien de clubs integendeel gaan consolideren of zelfs een minder groot aanbod in voeren als kostenbesparende maatregel.

Samenvattend kan er dus enkel gesteld worden dat vanuit het Kartel er absoluut geen begrip is voor deze maatregel. Dat wij ons ook zeer sterk de vraag stellen wat op termijn de impact zal zijn voor de sportclubs. Dat wij een enorme onevenwicht zien tussen de behandeling van de sportclubs en andere gebruikers van het gemeentelijk patrimonium

Om te eindeigen ga ik nog enkele cijfers meegeven welke de sportclubs dreigen te verliezen door deze maatregel. De cijfers zijn die van 2018 gezien voor het jaar 2019 nog geen cijfers voorhanden zijn.

De bedrage  van 2018 die aan de verschillende verenigingen zijn toegekend voor het gebruik van de sportinfrastructuur waren de volgende. Ik zal mij beperken tot de grootste en clubs en dus de grootste gebruikers van onze infrastructuur:

  • Volleybalclub Machelen: 6.619€
  • Basketbalclub Machelen: 2.975€
  • Badmintonclub Machelen: 1.094€
  • Diegem Sport: 2.132€
  • INKAD: 623€
  • Machelen Atletiekclub: 807€
  • Machelen Minotaurs: 919€
  • Powergym Machelen: 1.625€
  • KSC Machelen: 2.917

En dan zwijg ik nog van de club die het meest geld van alle verenigingen zal verliezen, namelijk de Tennisclub Machelen Diegem, die het met 13.140 zal moeten minderstellen per jaar van 2021.  Als ik daarmee mag gaan eten zal ik heel tevreden zijn. In jullie beleid  van een budget van 35.000€ per jaar, en dit voor 5 jaar, U kan zelf tellen wat onze clubs zullen moeten financieel opbrengen om het dan in de kas van de gemeete te laten liggen, om een kleine besparing te doen op een eventuele huur, als we die al nodig zouden hebben of iets anders.

Marc Grootjans: Die 35.000€ te verspreiden over die clubs is onze keuze om die her  en der te verdelen, en we gaan er vanuit dat die ten goede komen van die verenigingen, we gaan die herinvesteren, en ivm die tennisclub hebben we met die mensen al samen gezeten, en dat zijn die mensen die geld verdienen op kosten van de belastingbetaler, want zij onderverhuren hun terreinen aan mensen uit Elewijt, Grimbergen en dergelijke. Dat kan niet de bedoeling zijn. Wat ons betreft is dat onze keuze, en we zullen wel binnen de 5 jaar zien of deze keuze de correcte is gebleken.

En als ik nog één ding mag aan toevoegen,  we hebben een mooie zaal, die kost enorm veel geld, maar die wordt maar enkele keren per jaar verhuurd. 500€ voor de huur, en 500€ voor materiaalhuur, wat betekent dat een eetdag al snel 1.000€ zou kosten. Ik denk dat we met dit verhaal heel verder kunnen doen, we gaan nu een 250€ kostprijs inbrengen voor een vereniging, die gaan op het einde van de rit meer in kas overhouden.

Dirk De Wulf : Ik hoop dat U gelijk heeft.

Benny Blankaert: ik wou net zeggen dat Marc helemaal geen gelijk heeft. Een club die 6.000€ verliest, Volleybalclub Machelen, kan dat helemaal niet terugwinnen met een mossel of spagetti festijn, en dan mag daar nog die 500€ bijzijn zodoende dat ze geen “jatten en talloren" moeten huren, dit gaat effectief om heel veel geld, en ik ben eigenlijk verbaasd dat dit zo maar kan.

Marc Grootjans: De pot van 35.000€ gaan we elk jaar kunnen investeren en we zullen we zien hoe we die in de toekomst zullen herinvesteren

Benny Blanckaert U gaat dus handelen volgens waar uw pet staat? Wanneer de club zich goed kan vertegenwoordigen voor uw neus, gaat u ze veel geven en andere clubs minder op basis van niet objectief gebaseerde beoordelingen.

Marc Grootjans: Dan heb ik mij verkeerd uitgedrukt. Het budget dat we voorzien zal gebruikt waar mogelijk, desnoods om éénmalig verenigingen te steunen. Alles is gratis, ze hebben hier alles gratis, het is daarmee dat verenigingen buiten de gemeente zich hier willen aansluiten. 35.000€ per jaar op 1.9 miljoen is heel weinig, is peanuts. Voor één vereniging zou dat de dood betekenen maar verspreid over alle verenigingen is dat geen probleem. En die besparing zal terugvloeien naar de verenigingen.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter: Geachte voorzitter, burgemeester, schepen en collega raadsleden, graag had ik een vraag willen stellen over het gezondheidsbeleid van onze gemeente.

In het beleidsplan 2020-2025 staat er in de beleidsverklaring te lezen onder de titel gezondheidsbeleid het volgende “We werken aan een gezonde gemeente met gezonde inwoners. Om de levenskwaliteiten levens-duur te verhogen, willen we de gezondheid van elke inwoner bevorderen en beschermen. Het lokaal bestuur heeft hier een voorbeeldfunctie.” Verder worden er gesproken over het label gezonde gemeente, de vele initiatieven op het vlak van preventie/ sensibilisering rond diverse vormen van vroegtijdige kankeropsporing, gezonde voeding of voldoende bewegen, het ondersteunen een ruim en divers aanbod van gezondheidsvoorzieningen en gezondheidsacties voor jong en oud, en wijzen mensen op de positieve effecten van sport, gezond eten, leven en regelmatige controle. Allemaal punten die ieder van ons alleen maar kan toejuichen.

Nu als ik dan de gemeente strategische nota bekijk, dan zie ik dat daar onder Strategische Doelstelling “Leve in Machelen – Diegem”, Beleidsdoelstelling 3: “Leven in Machelen – Diegem”, actieplan 3 “Wij zorgen voor elkaar”, actie 6: “Gezondheidsbeleid”, in exploitatie een uitgave bedrag wordt voorzien van gemiddeld 4.666€ per jaar voor de gemeente.

Dan stel ik verder vast onder strategische doelstelling “Organisatie van Machelen-Diegem”, subsectie beleidsdoelstelling “Organisatie van Machelen-Diegem”, actieplan 7 “We werken slim en warm voor u”, actie 5 “Gezonde Werknemers”, dat er hier een uitgave voorzien wordt van 120.154e gemiddeld over de komende 6 jaar.

Met andere woorden, voor een gemeente van Machelen – Diegem, met een totaal aantal inwoners sinds begin 2019 van 15.469 inwoners (Bron STATBEL, cijfers die dateren van 01/01/2019 ), wordt er per jaar een exploitatie uitgaven voorzien van 4.666€  (wat overeenkomt met 3,17€ per inwoner) en voor de werknemers van de gemeente (258 werknemers waarvan 67% contractuele, en 33% voltijdse equivalenten, cijfers die komen uit de bijlage vna de notulen, data van 01/20/20), wordt er maar liefst 120.154€ elk jaar voorzien, ofwel 465.71 per werknemer. Dat is maar lieftst 154 keer meer dan het voorziene bedrag per inwoner.

Graag had ik geweten hoe men dit verschil kan verklaren naar onze inwoners toe, en hoe men met het jaarlijks bedrag van 4.666€, alle punten opgelijst onder het gezondheidsbeleid in het beleidsplan, welke wij nogmaals toejuichen,  gaat uitvoeren en financieren.

Daniel Schell: Er staat ook een in het actieplan sport voor allen verscheidene investerinsuitgaven van 25.000€, die staan ook een andere actieplan. Nu om terug te komen op uw vraag, op dat groot bedrag aanhaalt, zit zobij zo 45.000€ moeten betalen aan onze arbeid geneeskundige dienst, want onze mensen wettelijk om de 2-3 jaar op medische controle moeten gaan. Daar zit ook de hospitalisatie verzekering van ons personeel, dat komt ook op een 30.000€. Dan hebben we ook nog 20.000€ per jaar voorzien voor de wettelijk verplichte psycho sociale analyse. Voor de gezondheid van het personeel voor zien we amper 2.000€ dus zo gezond gaan ze niet worden. Wat we wel hebben voorzien is, en dat heeft de burgemeester al aangehaald, namelijk het aanbieden van electrische lease fietsen die gebruikt zouden moeten worden voor het woon-werk verkeer. Als je al die bedragen optelt ga je kort bij dat bedrag aankomen. Dat zit allemaal in dat pakket. Een aantal ervan zijn wettelijke verplichtingen.

Karina Rombauts: Ik wil er nog aan toevoegen dat we recent iemand hebben aangeworven die rond gezondheid en welzijn en zal werken desbetreffende projecten rond gezondheid zal uitwerken. Daarnaast hoeven alle acties geen geld te kosten.

 

Alvorens over te gaan naar de goedkeuring van de beleidsverklaring stelt de voorzitters de vergadering open voor eventuele vragen:

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord: We stellen vast dat het tekort in resultaat op kasbasis van het OCMW op 5 jaar stijgt van 1.545.652 € naar 19.153.4712 , of een jaarlijkse stijging van gemiddeld 3.830.694 €. Het geconsolideerd resultaat gemeente/ocmw daalt daardoor in 5 jaar tijd van 11.550.677 naar 6.634.948 €. Gelukkig heeft men de huidige bestuursperiode kunnen beginnen met een mooi positief resultaat uit de vorige bestuursperiode.

Uiteraard zijn we als Kartel voor een uitgebreid sociaal beleid maar we stellen toch de vraag of dit structureel voor langere tijd houdbaar is ?

Daniel Schell: Dit is een financiele vraag, correct? We zullen jaarlijks 2 maal per jaar het budget voor het beleidsplan nakijken. Ik kan dit alleen maar cijfermatig beoordelen, ik zie ook dat we het meerjarenplan aanvatten met dalende trend, dat het college een redelijk intensief investeringspakket van 20 miljoen eigen middelen voorziet, wat op zich financieel niet slecht. Maar inderdaad van het resultaat van 11 naar 6 miljoen achteruit gaat op 6 jaar tijd.

Karina Rombauts: We hebben ook te maken met een verhoging van dotatie van brandweer en politie

Jean-Pierre De Groef: Politie en Brandweer hebben niets te maken met het OCMW.

Marc Grootjans:  We moeten dit globaal bekijken aangezien OCMW en de gemeente één geheel vormen. Jouw zorg is dat we inhoudelijk niet kunnen waarmaken op termijn, omdat er geen budget meer beschikbaar is.

Jean-Pierre De Groef: Dat is inderdaad onze zorg

 

Jean-Pierre De Groef: Ik heb nog een paar vragen. Op de uitgaven sociale dienst wil men per jaar 75.000 € besparen en op de uitgaven van het woonzorgcentum 25.000 €.  Heeft men al enig idee hoe men deze besparingen zal realiseren.

Karina Rombauts: Besparing op het sociale is enerzijds investeren op tewerkstelling, en de 75.000 waar we over spreken is om die extra steunen te verminderen en anderzijds te investeren op tewerkstelling zodoende de mensen minderlang  leeflonen moeten rekenen. De andere 25.000€ die besparen we op de keuken, en herbekijken we de foodcost. Op het College hebben we daar een onderzoek gedaan en dat we efficientere oplossingen kunnen vinden door betere aankopen voor betere maaltijden, die zouden leiden tot deze besparing.

 

Jean-Pierre De Groef:  De Parkgaarde wil men omvormen tot woningen voor grote gezinnen. Wat zal er gebeuren met de huidige bewoners ? Welke is de timing voor de uitvoering van deze omvorming ?

Karina Rombauts: We zijn van plan om met Parkgaarde iets te doen, want deze huisjes kwalitatief voldoen niet meer aan de hedendaagse vereisten, we moeten die meer oplappen dan wat anders, en we zijn van plan onderzoek te doen om te kijken welke de beste woonstindeling mogelijk is. Onze voorkeur gaat uit naar een mix van senioren en gezinnen. Het bedrag voorzien is inclusief de kosten van onderzoek.

 

Besluit: Het beleid (NVA, VLD en CD&V) keurt het meerjarenplan 2020 – 2025 goed zoals voorgelegd in bijlage, de oppositie (SP.A, Spirit & Groen) keurt het meerjarenplan 2020 – 2025 af zoals voorgelegd in bijlage.

De financiële toestand van de meerjarenplanning voor de entiteit gemeente:

 resultaat op kasbasis:

  • 2020: 13.096.329
  • 2021: 14.004.718
  • 2022: 15.828.589
  • 2023: 18.593.740
  • 2024: 21.917.909
  • 2025: 25.788.420

 autofinancieringsmarge:

  • 2020: 6.502.169
  • 2021: 5.325.601
  • 2022: 5.475.120
  • 2023: 5.515.488
  • 2024: 5.558.558
  • 2025: 5.732.012

Aanpassing subsidiereglement feestcheques

Op 18 december 2007 keurde de gemeenteraad een reglement goed voor feestcheques. Wie een buurtfeest organiseert kan een cheque krijgen van 125 euro. Dit bedrag is ondertussen al bijna 12 jaar onveranderd, de aanvragen hiervoor zijn per jaar amper 5 tot 6 keer. Het verbinden van wijken met elkaar, participatie, communicatie, taal en integratie zijn elementen waar het college op inzet.

Buurtfeesten kunnen daar een belangrijk element in zijn, daarvoor wordt voorgesteld het bedrag van de feestcheque te verhogen tot 250 euro

Besluit: De gemeenteraad is unaniem akkoord met het bedrag in artikel 6 van het subsidiereglement feestcheques, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2007,dat  wordt verhoogd van 125 naar 250 euro.

 

Voor het afsluiten van deze gemeenteraad werd er nog 1 vraag gesteld:

 

Jean-Pierre De Groef: Iets totaal anders, maar we hebben vernomen dat de gemeenteraadsleden niet meer worden uitgenodigd wordt op het personeelsfeest. Dat betekent dat het hoogste democratische verkozen gemeentelijk orgaan niets meer te maken heeft met het personeel van OCMW en Gemeente, en dan is ook mijn vraag, dat die participatie die we vandaag al een paar keer gehoord hebben vandaag, niet van toepassing voor de gemeenteraad die nog steeds het hoogst verkozen orgaan in de gemeente.

Marc Grootjans: Dit is het eerste jaar de organisatie toevertrouwen aan IET (Intern Evenementen Team) en hebben er voor gekozen om het zuiver bij het personeel te houden en we hebben ook onze fracties niet uitgenodigd, omdat we daar de meerwaarde niet van inzien.

Jean-Pierre De Groef: Wij hebben dat minstens 36 jaar wel gedaan, want de gemeenteraad die de werkgever is van het personeel van gemeente en OCMW, en dat het de enigste keer per jaar dat wij het personeel kunnen zien.  Maar akkoord, we zullen dat noteren, dat wij niet meer welkom zijn, en dat zij niet op onze aanwezigheid moeten rekenen.

OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag  18 Februari 2020.