Verslag Gemeenteraad 19 Maart 2024
Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven, Gooris Danny, Hanon Patrick, Lenaerts Werner, Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Jocelyne Vangindertaelen, De Groef Jean-Pierre, Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda, Akaychouch Mohamed, Veysel Top, Patrick Vanderauwera, Frank Van Praet , Roosens Peter, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Schell Daniël
Verontschuldigd: Marc Grootjans
Afwezig: Benhomaid Samia
Voorzitter: Stef Panneels
Start gemeenteraad: 20.05
Einde gemeenteraad: 20.49
Duurtijd: 44 min
Dit zijn de notulen van gemeenteraad:
A-Punten:
A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter
Verlenging recht van opstal site A PPS project kernversterking centrum Machelen
Het publieke projectgedeelte op site A, ziinde het kinderdagverblijf en de vier parkeerplaatsen die in de overeenkomst aan het lokaal bestuur toekwamen, is voorlopig opgeleverd.
Het recht van opstal is voor dit gedeelte van rechtswege beëindigd.
Het private projectgedeelte bestond uit:
- bouwen van 6 woningen (allen verkocht) met collectieve tuin
- bouwen van ondergrondse parkeergarage voor 36 parkeerplaatsen
De gebouwde parkeerplaatsen zijn deels verkocht aan de eigenaars die een woning hebben gekocht, de gemeente zelf heeft er voor de politie nog twee bij aangekocht.
In totaal waren er 36 parkeerplaatsen voorzien en ook gebouwd. Dit is beduidend meer omdat het totaal aantal te bouwen parkeerplaatsen werd beschouwd over het totale project.
Concreet betekent dit dat er nog vandaag 19 onverkochte parkeerplaatsen zijn.
Redenen hiervoor is dat het totale project vertraging heeft opgelopen onder meer door corona en de oorlog in Oekraïne (schaarste bouwmaterialen).
Op 22 januari 2022 werd door het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning afgeleverd voor de sloop en de bouw op site B (vroegere GISO, vroegere gemeenteschool en oud gemeentehuis). Dit betreft enkel sloop en deelsite B1 tot en met B4, de deelsites kant Georges Ferréstraat zelf daarvoor wordt de omgevingsvergunningsaanvraag nog ingediend.
Concreet, rekening houdend met feit
- dat tot nu toe sloop is gedaan
- dat men ontmanteling oude jongensschool (intern) heeft aangevat
- dat er nog een omgevingsvergunningsaanvraag voor deelsites moet ingediend en behandeld worden
betekent dit dat de 19 onverkochte parkeerplaatsen op site A pas verkocht zullen worden wanneer de effectieve verkoop/bouw op site B begint.
Wat de link met het op 28 februari 2024 te vervallen recht van opstal betreft:
- de notariële akte voorziet dat een stilzwijgende verlenging niet mogelijk is
- het lokaal bestuur heeft het recht om de niet verkochte private delen te laten opkopen door een met Matexi verbonden vennootschap. (In dat geval komt het rondaandeel onmiddellijk naar het lokaal bestuur)
- een mogelijke verlenging van het recht van opstal is mogelijk tegen eventueel een billijke vergoeding aan de gemeente Machelen.
Gezien het voorgaande en voornamelijk de link tussen de nog te bouwen site B en de 19 onverkochte parkeerplaatsen wordt voorgesteld om een verlenging van het recht van opstal toe te staan, zonder vergoeding, voor een aanvaardbare termijn die wordt geraamd op drie jaar.
Gezien voor 28 februari er geen gemeenteraadsbeslissing ter zake kon genomen worden ( Matexi meldde dit na dat de termijn van verzenden agenda gemeenteraad al voorbij was), heeft het college van burgemeester en schepenen, na overleg met de notaris, op 20 februari al principiële beslissing genomen.
Bedoeling is om de principiële beslissing door het college te laten bekrachtigen op de gemeenteraad van maart 2024
De PPS partner en de instrumenterende notaris zijn hiervan op de hoogte gesteld.
Besluit: Enig artikel: de gemeenteraad is akkoord om de termijn,
- opgenomen in de notariële akte van 28 februari 2024, opgemaakt door notaris Paeps, inzake verzaking recht van natrekking-opstal, meer bepaald voor site A van de PPS overeenkomst kernversterking centrum Machelen,
- en in deze akte voor wat betreft de regeling inzake het private projectgedeelte bepaald in artikel 4, punt 2 als zijnde het recht van opstal eindigend van rechtswege bij het verstrijken van een termijn van 6 jaar te rekenen vanaf de datum van akte (zijnde dus 28 februari 2024)
te verlengen met een periode van 3 jaar te rekenen zijnde dus tot en met 28 februari 2027.
Vlaams Handhavingsplatform - Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen gemeente Machelen en agentschap Justitie en Handhaving
Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft als missie om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving, en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het Agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid.
In dat kader wordt er een nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van kracht.
Met het oog op de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen ervan tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier, voorziet dit KVH in de oprichting van een Vlaams Handhavingsplatform (VHP).
Doel van het platform:
Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied. Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt.
Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.
Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.
Voor handhaving van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu) wordt het gebruik van VHP verplicht op 25 maart 2024.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het protocol, ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Machelen in het kader van de toegang tot het Vlaams handhavingsplatform, goed.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt het addendum protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform goed.
Intercommunale Haviland kan in het kader van het intergemeentelijke samenwerkingsverband als verwerker van de gemeente Machelen optreden.
Bekrachtiging beslissing college van burgemeester en schepenen over goedkeuring parkeren op de Noordstraat tijdens Buitenspeeldag 2024
Tijdens de Buitenspeeldag organiseren Lokaal bestuur Machelen en de Brabantse Kouters een natuurlijke spelnamiddag in Peutiebos. Om de bezoekers een veilige parkeerplek te bieden wordt er gevraagd om de zone nabij de eventlocatie toegankelijk te maken voor parkeerders. Dit gebeurt door de verkeersborden tijdelijk te blinderen tussen 12 uur en 18 uur. Het betreft enkel de zone op Machels grondgebied.
Gezien de buitenspeeldag doorgaat op 17 april dient het tijdelijk reglement bekrachtigd te worden op de gemeenteraad, op risico van verval
Besluit: Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigd de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2024 over goedkeuring parkeren op de Noordstraat tijdens Buitenspeeldag 2024: tijdelijk opheffen parkeerverbod.
Instap structureel instroomkanaal – opname in rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur
Op 10 mei 2023 werd binnen Comité C1 een protocolakkoord afgesloten over de zij-instroom van medewerkers in de zorg.
Dankzij dit traject kunnen medewerkers in ons bestuur tewerkgesteld worden die nog niet gekwalificeerd zijn om de functie uit te oefenen maar zich wel engageren een kwalificerend opleidingstraject te volgen voor de functies:
- verzorgende/zorgkundige;
- logistiek assistent/logistiek medewerker in de zorg;
- kinderbegeleider.
Door de krapte op de arbeidsmarkt van hoger genoemde zorgfuncties, is het aangewezen dat het bestuur gebruik maakt van het structureel instroomkanaal en de ermee samenhangende subsidiëring.
Teneinde te kunnen instappen in het structureel instroomkanaal moeten het protocolakkoord en kaderakkoord die hierrond werden opgesteld een integraal onderdeel uitmaken van de rechtspositieregeling voor het personeel lokaal bestuur.
De medewerkers tellen tijdens de periode van het opleidingstraject al mee voor de normering en voor de reguliere financiering, alsof de medewerkers al gekwalificeerd zouden zijn.
Werkgevers krijgen per medewerker in opleiding voor de coaching (interne of externe coaching) een eenmalig budget van
- 6.300 euro bij omscholing naar verzorgende/zorgkundige of kinderbegeleider
- 4.200 euro bij omscholing naar logistiek medewerker in de zorg.
Dit budget kan besteed worden in het jaar 2024.
Het opleidingstraject verloopt o.a. via de CVO’s en de opleidingscentra van de diensten voor gezinszorg.
Afhankelijk van het succes van het project is het de bedoeling om dit project te bestendigen in de toekomst.
Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord met de opname van het protocolakkoord en kaderakkoord in bijlage van deze beslissing als integraal onderdeel van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.
BOA-decreet
Voor de verdere uitrol van het BOA-decreet is een tijdelijk subsidiereglement opgemaakt om een geïntegreerd activiteitenaanbod te kunnen samenstellen in de naschoolse opvang/schoolvakanties samen met andere relevante lokale, regionale partners en externe partner (op eigen initiatief).
Via testprojecten willen we in 2024/2025 volop experimenteren met verschillende lokale, regionale en/of externe partners (lokale en regionale erkende verenigingen binnen en buiten Machelen, zelfstandigen, scholen, of externe organisaties) om dat activiteitenaanbod te gaan samenstellen en te onderzoeken hoe we dat in de toekomst operationeel best aanpakken.
Hiervoor willen we onze samenwerkende partners financieel ondersteunen via een tijdelijke subsidie afhankelijk van de aard van het activiteitenaanbod dat ze wensen aan te bieden met een extra stimulans voor de doelgroep kleuters.
Besluit: de gemeenteraad keurt het subsidiereglement testfase BOA-decreet goed,
Vraag gesteld door raadslid Danny Gooris : Tekort aan huisartsen in de gemeente
Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter
Vorige week heeft het Nieuwsblad nog een rapport gepubliceerd voor Vlaanderen en Brussel, wat betreft het aantal huisartsen per 10.000 inwoners.
In dat artikel bengelt onze gemeente opnieuw aan het einde van de rangschikking, namelijk 4de laatste met 3.72 (en eigenlijk als we de gemeente Meppen en Herstappe wegnemen, gemeenten met het minste aantal inwoners), eindigt onze gemeente eigenlijk op de voorlaatste plaats. Het minimum gesteld aantal huisartsen per 10.000 inwoners is 9, in Machelen zitten we aan 3.72.
De meeste van onze buurgemeenten doen het aanzienlijk beter. Zaventem met 12.5 huisartsen per 10.000 inwoners, Grimbergen 13 huisartsen per 10.000 inwoners, Steenokkerzeel met 11.2 huisartsen per 10.000 inwoners, en enkel Vilvoorde scoort ook onvoldoende, maar aanzienlijk beter dan Machelen met 6 huisartsen per 10.000 inwoners.
Als we dan een beetje verder kijken, naar het geheel van alle gemeenten in de Brusselse rand zit dus enkel Machelen, Vilvoorde en Hoeilaart onder het minimum van 9 huisartsen per 10.000 inwoners.
Erger is dat het Nieuwsblad zelf meldt dat hun onderzoek en de cijfers zijn gebaseerd op het meest recente rapport, maar weerspiegelen niet overal de actuele situatie. De situatie is in de praktijk vaak nog nijpender. Dat komt omdat de meegerekende huisartsen niet altijd nog actief zijn, of omdat ze worden geteld op basis van hun domicilie. Het cijfer is dus vaak een overschatting, zeker omdat het niet altijd om voltijdse equivalenten gaat, en dat de helft van de huisartsen een “patiëntenstop” heeft ingevoerd, en ligt het gevaar de leeftijdspiramide op de loer, maw aantal huisartsen dat binnenkort op pensioen zal gaan, ook in onze gemeente is die aanwezig.
De Vlaamse overheid betaalde tot halverwege 2020 zélf 20.000 euro aan huisartsen die zich in een ‘prioritaire zone’ vestigden. Maar de regering schafte dat af omdat het niet het gewenste effect had.
Andere gemeenten leggen zich hier niet bij, en willen hun aantal huisartsen in de gemeenten niet zien dalen, zo wordt er in Bredene bijvoorbeeld 8.000€ besteed per lege consultatieruimte, en dat tot 6 jaar lang. In de gemeente Meerhout krijgen de startende huisartsen 20.000€ als ze er 5 jaar lang, gemiddelde 34 uur per week werken. Gemeente Schelle besliste om de premies voor startende huisartsen op te trekken van 6.500€ naar 10.000€. Dit zijn maar enkele voorbeelden.
Mijn vraag naar de schepen toe is:
- Hoeveel huisartsen zijn er gevestigd in onze gemeente?
- Wat is actieplan van de gemeente om dit enorm gebrek aan huisartsen weg te werken, om minimum aan de ratio van 9 huisartsen per 10.000 inwoners te behalen.
- Is er al overleg geweest tussen de gemeente en de cel “planning van het aanbod van gezondheidszorgberoepen” van de overheid?
Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter
Ik zal van de gelegenheid gebruik maken om te antwoorden, ik ben blij dat u de kant van het sociaal beleid gekozen heeft om vragen te stellen, ik doe daarmee mijn collega een plezier omdat te zeggen, maar eerst en vooral vind het eerst belangrijk te stellen dat collega raadslid Gooris een vraag stelt over het sociaal beleid, ik denk dat de mensen daarover meer wakker liggen dan één of andere vergunning van één of andere bouwaanvraag
Danny Gooris vraagt aan de voorzitter:
Voorzitter kan U aub vragen aan raadlid Blankaert om bij de zaak te blijven aub?
Voorzitter bevestigt en vraagt om bij de zaak te blijven
Benny Blankaert krijgt het woord terug:
Welzijn en zorg, belangrijk en ik ben blij dat ik daar kan op antwoorden. Het gevolg van 6 jaar samen te zitten, dat ik ondertussen weet welke vraag je zal stellen, en ik heb het artikel ook gelezen en afgeprint trouwens, en het is 48.000€ in Bredene, een geen 8.000€.
Danny Gooris krijgt het woord:
In het Nieuwsblad staat duidelijk 8000€ per jaar en geen 48.000€
Benny Blankaert krijgt het woord:
Inderdaad we zitten in die situatie van de noordrand en in het verlengde van de regio Brussel heeft een tekort aan huisartsen, dat is niet nieuw. Een artikel in 2020 schreef dat de hogere overheid die 20,000€ subsidie ingetrokken, en sindsdien is het er niet beter op geworden. We moeten dan de hogere overheid, en dat wij het tekort aan huisartsen niet alleen als gemeente oplossen. Het is inderdaad dat wij achteraan de tabel staan, samen met de stad Vilvoorde, omdat we met dezelfde problematiek zitten. Startende huisartsen hier heeft onmiddellijk te maken met diversiteit, heeft te maken met de verschillende talen die de huisarts moet beheren, naast het Frans moet hij het ook het Engels machtig zijn voor mensen in onze gemeente, en dat maakt het wel een zekere afschrikking om hier een artsenpraktijk te beginnen.
Wat ook zo is, dat wij als acties hier in eigenlijk bereid zijn om zoveel mogen bij te dragen, dus als die artsenpraktijk iets kunnen betekenen gaan we daar in overleg met de artsen maar onze bijdrage, zal nooit een grote bijdrage zijn want die kunnen we niet beantwoorden zoals ze die in andere gemeenten niet kunnen doen.
Overleg, we hebben een overleg platform eerste zorg Bravio en naar aanleiding van dit artikel van vorige week, heb ik ook opgedragen aan de mensen die onze gemeenten vertegenwoordigen om te overleggen wat we op grotere schaal kunnen betekenen in deze regio. Wij hebben ook al vorig jaar devraag gekregen van een artsenpraktijk inDiegem, maar ja,wanneer we dan verder gaan kijken,willen we toch enkele garanties te krijgen, en het was op dat moment niet duidelijk, als ik zeg garanties, we kunnen bijvoorbeeld als gemeente vragen artsen aan te werven die alleen geconventioneerd werken of artsen die een inclusieve zorg toepassen, niet alleen naar bepaalde doelgroepen maar naar alle groepen, en we kunnen ook vragen om het gemeentelijk actieplan rond gezondheidsbeleid mee te onderschrijven.
Die voorwaarden zijn bijvoorbeeld enkele voorwaarden die we kunnen gebruiken om zo een actieplan te schrijven en de mensen te ondersteunen. Ik denk dat dat ik daarmee antwoord op uw vragen. De oplossing ligt niet onmiddellijk voor de hand, is niet gemakkelijk en moet worden bekeken in groter geheel, en groter regio
Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:
Ik moet zeggen dat ik veel hoor vertellen, maar niets in verband met concrete plannen die onze toestand in de gemeente zou kunnen verbeteren. U verwijst naar Vilvoorde, maar die doen het dubbel of 2 keer zo goed als onze gemeente. U verwijst naar de rand rond Brussel, omdat in een groter geheel te zien, en naar een aantal factoren in onze gemeente zoals de taalkennis en diversiteit, maar die ook gelden in alle andere gemeente in de rand rond Brussel ook aanwezig zijn, en die wel allemaal boven de 11 huisartsen per 10.000 inwoners zitten, wij zitten aan 3.72. Enkel Machelen, Vilvoorde en Hoeilaart zitten onder de 9 huisartsen per 10.000 inwoners van de 19 gemeenten rond Brussels.
Ik vraag dan ook hoe de toekomst er zal uitzien wat betreft aantal huisartsen. Want ik weet van een aantal huisartsen die bijna pensioengerechtigd zijn of het nu al zijn, dat die het voor bekeken gaan houden, dat die huisartsen er gaan uitvallen, wat ons cijfer van 3,72 nog meer naar beneden gaat halen.
Het is toch belangrijk dat de gemeente voorziet dat er voldoende huisartsen zijn voor onze inwoners. Dus wat gaat u doen als concrete actie, want daar wacht ik nog steeds op?
Jean Pierre De Groef krijgt het woord:
Ik wil toch even aanvullen dat wij vorig jaar met alle artsen hebben overlegd, en zoals ze de schepen zegt, hebben wij op een gegeven moment, waar we zelf bereid om in een vzw te stappen, dat is dan afgesprongen omdat het financiele plan van de praktijk in Diegem niet lukte, maar we hebben regelmatige een overleg georganiseerd met alle huisartsen om deze problematiek te bespreken. In Machelen is het gelukt op eigen kracht, in Diegem ondertussen ook. We waren er ons bewust dat er in Machelen een tekort aan huisartsen is en was, en wij hebben dus meerdere keren vergaderd met hen met de vraag hoe kunnen wij jullie helpen. Het is niet dat we niets gedaan hebben. (beslissing van college van 14 maart 2023).
Danny Gooris krijgt het woord:
Het voorstel tot een nieuwe huisartsenpraktijk in Diegem heb ik zelf nog gelanceerd toen ik nog deel uitmaakt van julle fractie, herinner jullie dat nog, daar heb ik aan gewerkt , dat is natuurlijk goed, maar is niet voldoende als je weet dat we voorlaatste staan in de tabel van alle gemeenten en steden in Vlaanderen en Brussel. We zitten aan 3.72 huisartsen per 10,000 inwoners, en we moeten aan 9 huisartsen geraken per 10.000 inwoners. Het is simpelweg niet genoeg.
Ik vind het overleg met de huisartsen wel goed, dat is belangrijk, maar als zij geen oplossing aanbieden in het toch de taak van de gemeente om zelf te kijken wat ze kunnen doen, zie aangehaalde voorbeelden in andere gemeenten, of overleg te plegen met de overheid, bijvoorbeeld de cel “planning van het aanbod van gezondheidszorgberoepen”. Ga daar eens mee in overleg.
Hoe kan het dat het in andere gemeenten rond Brussel maar ook onze buurgemeenten, met dezelfde factoren als in onze gemeente, het daar wel lukt, veel beter scoren, en dat dus ondanks dezelfde problemen als wij. Het is niet dat deze gemeenten aan het strand liggen of maar die hebben ook problemen met andere talen, inwijkelingen en andere factoren. Dus je kan ook in overleg gaan met die gemeenten, en kijken waarom het bij hen wel lukt om voldoende huisartsen te hebben en bij ons dus niet.
Ik zeg niet dat er een pasklare oplossing voor is, maar ik zie geen concrete acties om dit groot tekort aan huisartsen op te lossen. Jullie kunnen toch brainstormen wat de mogelijkheden zijn om die 3,72 naar omhoog te brengen tot het minimum van 9 huisartsen per 10.000 inwoners.
Als je nu al weet, dat er binnenkort huisartsen op pensioen gaan, dat er nu al bij één op twee huisartsen een patientenstop is, dan moet de gemeente toch opkomen met tal van actie plannen om er voor te zorgen dat er voldoende inwoners zijn voor onze gemeente. Nu heb ik hiervan niets gehoord in uw antwoord.
Benny Blanckaert krijgt het woord:
We zijn er ons allemaal van bewust, we gaan het even narekenen voor u, want ik denk niet dat we 3,72 score, het is iets hoger, maar de problematiek is hetzelfde. U zegt het zelf de oplossing is niet voorbij en ze is ook niet nieuw. Het is al heel lang, en is ook niet gemakkelijk ik denk dat we het moeten bekijken intercommunaal bekeken worden en in die zin herhaal ik wat ik daarnet heb gezegd, en de opdracht is gegeven aan de persoon die ons vertegenwoordigd in de eerstelijnszorg, en die gaat het opnemen met de mensen die daarvoor bevoegd zijn, maar jonge artsen zoeken voor onze gemeente blijkt niet makkelijk te zijn en is geen sinicure.
Danny Gooris krijgt het woord:
Ik blijf erbij, je kan niet zeggen dat je die intercommunaal moet aanpakken, want al die gemeente doen het 3 tot 5 keer beter dan wij. Wij moeten naar onze gemeente kijken waar de nood kleiner is of waar ze duidelijk hoger scoren dan de 9 huisartsen per 10,0000 inwoners, en sneller schakelen, wij moeten een grote inhaalbeweging doen, we zitten niet in het peloton, maar helemaal achteraan. Wij moeten onze gemeente terug laten aanknopen met het peloton van buurgemeenten en de gemeenten in de rand van Brussel.
Afwachten is geen optie, er gaan geen oplossing uit de bus of uit de lucht vallen, Enkel wachten op voorstellen van Bravio is ook geen optie. We moeten nu actie ondernemen.
Vraag gesteld door raadslid Danny Gooris: Parkeer reglement op de kosterstraat ter hoogte van huisnummers 55-67 en 69 tot 77
Danny Gooris krijgt het woord
Wie tegenwoordig regelmatig de kosterstraat oprijdt, heeft wel al eens gevaarlijke verkeertoestanden meegemaakt ter hoogte van de huisnummers 55-67 en 69-77 en de ontsluiting van de Camiel Vandensteenstraat
Sinds het nieuwe circulatieplan, staan er wagens op 3 manieren geparkeerd:
- Volledig op de straat
- Gedeeltelijk op het trottoir en de openbare weg
- Volledig op het trottoir.
Er staan geen parkeer signalisatie borden, en dus mogen er wagens staan, maar zorgt dit voor gevaarlijke verkeerstoestanden.
Aan de ontsluiting van de Camiel Vandensteenstraat is het ronduit gevaarlijk, aangezien de chauffeur er voorrang van rechts heeft, maar het verkeer komende van de spoorwegbrug, op het andere rijvak zich moet begeven omwille van de geparkeerde wagen, met als gevolg heel gevaarlijke toestanden met aanrijdingen als gevolg.
Ik stel hierbij vrijblijvend een aantal oplossingen voor om de verkeerssituatie en veiligheid te verbeteren:
Huizen: 55-67 (tussen Calenberg en Cammiel Vandensteenstraat)
- Parkeerverbod van huisnummers 55-67 met E1 verkeersbord of E3 verkeersbord (verboden parkeren en stilstaan)
- Deels parkeren op de berm of trottoir met E9F verkeersbord
- Verplicht parkeren op de berm of trottoir met E9E verkeersbord
Huizen 69/77
- Deels parkeren op de berm of trottoir met E9F verkeersbord
Mijn vraag naar de schepen is om deze voorstellen te bekijken, en de verkeerssituatie en veiligheid samen met de relevante diensten en PZ ViMa te evalueren en aan te passen indien en waar en nodig is om de verkeersveiligheid in onze gemeente te garanderen.
Steve Claeys krijgt het woord:
U kan dit ook melden via het meldpunt. Zoals vermeld in het artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zal ik tegen de volgende maand of ter zitting van de volgende gemeenteraad laten weten wat we kunnen doen.
Vraag gesteld door raadslid Danny Gooris: Update ivm de Woluwelaan te Diegem
Danny Gooris krijgt het woord
Verschillende mensen hebben me aangesproken ivm de werken aan de Woluwelaan in Diegem.
Zij hebben mij de volgende vragen gesteld:
- Wat is de laatste status van de werken?
- Zal het kruispunt aan de Cockplein/Okay afgesloten worden wanneer de werken aan de zijde van de Woluwelaan beginnen waar nu het verkeer aan het rijden is?
- Wanneer zullen de werken voorbij zijn?
Steve Claeys krijgt het woord:
Dat is een mooie vraag, eerlijk gezegd als er werken op openbaar domein is er steeds een planning, De werken aan de noordzijde van de Woluwelaan (zijde OKAY) hadden eigenlijk al afgerond moeten zijn, maar blijkbaar is er een vertrageing, we hebben dat ook zo doorgekregen van het agentschap, de exacte planning kan ik momenteel nog niet meegeven, ik kan u wel zeggen dat wanneer men straks aan de zuidzijde (kant van de kerk) begint te werken, dat de hinder daar zal beperkt blijven, dat de toegang tot de Cockplein zoveel mogelijk gegarandeerd zal worden, natuurlijk er zal ook een periode zijn, dat is mij ook bevestigd dat we op een bepaald moment de toegang naar de Cockplein zal afsluiten omdat daar ook het wegdek moet vervangen worden. Het is wel duidelijk dat ze de hinder zoveel mogelijk zullen beperken.
Ik zal u vraag ook doorsturen naar het agentschap en hopelijk kan ik dan tegen de volgende gemeenteraad ook hier wat meer duidelijk verschaffen.
Vraag gesteld door raadslid Danny Gooris: Invulling Makro site
Danny Gooris krijgt het woord
Afgelopen week stond er in de krant dat de gemeente heeft het gemeentebestuur ingestemd met het tijdelijk gebruik van de site door Tesla, dat er maximaal 1.400 van zijn elektrische auto's kan opslaan voordat ze worden verdeeld onder de dealers en klanten van het merk. Tegelijkertijd gaat de eigenaar van de locatie verder met de voorbereiding van de nieuwe definitieve herontwikkelingsplannen en de indiening van de milieuvergunning, die tegen het einde van het jaar moet zijn afgerond.
Als men de Makro site goed bekijkt, hoeft er heel wat veiligheidsinfrastructuur worden aangebracht (omheining, cameras, …) en andere veiligheidsmaatregelen, en dit voor 6 maand? Is het gemeentebestuur absoluut zeker dat Tesla maatschappij de nodige investering wil voor doen?
Ik begrijp wel het standpunt van de gemeente en de vrees voor verloedering en vandalisme, maar daar zijn andere alternatieven voor.
Ook qua mobiliteit kan dit tellen, 1400 wagens er plaatsen en uiteindelijk terug te verplaatsen met de vrachtwagen naar de garages, a ratio van 6 wagens per vrachtwagen, is goed voor minimaal 460 extra vrachtwagens op onze wegen.
Het doel is om uiteindelijk een mini-versie te maken van park Malinas in Mechelen.
In Gent is er besloten om van de Makro site, te onderzoeken of er geen park kan worden aangelegd. Is de gemeente van plan om dergelijk voorstel ook te onderzoeken?
Jean Pierre De Groef krijgt het woord
Het is zo dat wij al verschillende gesprekken gehad hebben met Metro, die de eigenaar is van de Makro-site, die wagens komen dus maar één keer naar onze gemeente, en blijven minsten 2,5 tot 3 maand op de site staan, dat zijn nieuwe wagens, en alleen als ze verkocht zijn, worden die dus, per 6 of meer worden getransporteerd. Uiteraard die omheining, uiteraard dat zijn voorwaarden, die moet er komen, de camera bewaking moet er ook komen, er is nu trouwens al bewaking, maar uiteraard is die nog niet omheind.
Wat de planning betreft, dat was één van de eisen die we gesteld hadden, dat er onthard zal worden, dat er ook groen zal komen. De Makro-site is retail, dus daar zal ook retail komen, De plannen die nog niet definitief zijn, maar zoals ze nu voorliggen, zijn ze volledig conform met het BPA, , Makro was ook een winkel met parkeerplaatsen, maar die was wel helemaal verhard, daar zal dus aan gewijzigd worden, in de definitieve plannen daar zullen we dus ontharden
Danny Gooris krijgt het woord
De vraag die ik stel eigenlijk is dat er in Gent nog is besloten, maar wel een onderzoek is gestart om te kijken of ze van de Makro-site in Eke een park kunnen maken. Ik Eke was de bestemming net zoals in Machelen was, ook retail, maar nogmaals daar zijn ze aan het bekijken of ze er een park van kunnen maken in de plaats van de Makro. Mijn vraag is dus duidelijk zijn jullie ook bereid om te onderzoeken of het net zoals in Eke, mogelijk zou zijn om er een park van de maken.
Jean Pierre De Groef krijgt het woord
Het is maar mogelijk als de eigenaar dat ook wilt. Wij kunnen niet zeggen aan Metro je moet van die 11 hectare een park maken, dat kunnen wij niet opleggen. Wat wij wel opleggen en gevragd hebt dat er er een heel stuk vergroening komt, en van zodra die plannen definitief zijn zullen we meer uitleg geven.
Danny Gooris krijgt het woord:
Die gronden in Eke zijn ook geen eigendom van de stad Gent veronderstel ik. Die zullen ook van Metro zijn, en daar starten ze toch ook een onderzoek of er een park kan komen.
Jean Pierre De Groef krijgt het woord:
We zijn bezig met een plan, niet met een onderzoek of daar een park kan komen, omdat het niet realistisch is. Hoe gaan wij aan Metro opleggen dat daar een park moet komen, terwijl zij bezig zijn met een plan, conform het BPA.
Danny Gooris krijgt het woord:
De feiten zijn het volgende: Eke heeft een terrein, eigendom van Metro, bestemming is retail, dus allemaal dezelfde omstandigheden als in Machelen. Dus vraag ik me af, als dit in Eke kan waarom dan niet in Machelen. De prijs van de grond zal daar ook niet veel goedkoper of duurder zijn dan in Machelen.
Jean Pierre De Groef krijgt het woord:
We gaan geen onderzoek doen waarvan we weten dat het er niet gaat komen. Wat wij nu willen, is ook wat de bevolking wil, is zo snel mogelijk zoals de Makro, wij maken gebruik van zoals het nu voorligt, zodat het vergroent worden, verhard wordt, en dat er komt wat de bevolking van Machelen nodig heeft. Ik moet zeggen dat Metro heel goed samenwerkt met ons en als ze plannen hebben die zowel zij als wij zien zitten, dan gaan we die goedkeuren, en wij zijn “on speaking terms” dat wil zeggen dat alles wat vij zeggen of vragen, dat zij die aanpassen in hun plannen.
B-punten:
B-punten zijn “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden
Goedkeuring verslag gemeenteraad 20 Februari 2024
Besluit: De gemeenteraad keurt het verslag van 20 februari unaniem goed
Informatieveiligheid: jaarverslag 2023
Lokale besturen zijn wettelijk verplicht om te voldoen aan een aantal eisen inzake informatieveiligheid, o.a. de verplichting tot de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO).
De veiligheidsconsulent dient jaarlijks een verslag van zijn/haar werkzaamheden over te maken aan de organisatie.
Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van volgende documenten inzake informatieveiligheid:
Samenwerkingsovereenkomst tussen SPV Groene Energie CV en de gemeente
Het feit dat de gemeente titularis is van adequate en toereikende zakelijke rechten op Daken of Gronden, wenst de gemeente aan de SPV Groene Energie CV gebruikersrechten toe te kennen op bepaalde Oppervlakten van de Daken of Gronden, voor de plaatsing, het onderhoud en de exploitatie van fotovoltaïsche zonne-energiesystemen of andere energiesystemen, met oog op de uitoefening van haar beroepswerkzaamheid en in het licht van de verwezenlijking van de doelstellingen van SPV Groene Energie CV.
De gemeente kent de gebruikersrechten op de Oppervlakte van de Daken of Gronden waarop SPV Groene Energie CV een Installatie plaatst toe aan de SPV Groene Energie CV op het moment van de beslissing tot uitvoering van een Deelproject door de gemeente.
SPV Groene Energie CV wenst de eigenaar te blijven van de Installaties en alle toebehoren voor een periode van twintig (20) jaar te rekenen van het moment van de Indienstname van elke individuele Installatie. SPV Groene Energie CV zal de Installatie exploiteren ten voordele van de Gemeente voor een periode van twintig (20) jaar vanaf de Instienstname. De gemeente betaalt de SPV Groene Energie CV een vergoeding voor deze door SPV Groene Energie CV geleverde dienstverlening.
De SPV Groene Energie CV zal tevens optreden als energiegemeenschap en energiedelen organiseren en de reststroom vermarkten in naam en voor rekening van de gemeente.
De Raad van Bestuur van Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV heeft op 23 januari 2024 het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst tussen Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV en de gemeente goedgekeurd.
De Raad van Bestuur van Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV een aantal projectfiches heeft voorbereid, die de concrete uitwerking zijn van de voorziene investeringen en die voldoen aan de criteria van het door de gemeenteraad van 23 november 2023 goedgekeurde financieel plan.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de samenwerking tussen Sibelgas Project Groene Energie CV en de gemeente.
Artikel 2: de gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de in de projectfiches voorziene investeringen op de daken van de hierna vermelde locaties: GC KWadrant/t Zand.
Artikel 3: de heer Rony Debeerst, aangeduid als bestuurder door gemeenteraad, aan te duiden als gevolmachtigd ambtenaar, die kan optreden als de vertegenwoordiger van de gemeente voor de uitvoering van deze overeenkomst en de projectfiches met de voorziene investeringen kan goedkeuren, voor zo ver die passen binnen het kader van het door de gemeenteraad goedgekeurde financieel plan
- jaarverslag 2023.
Opgelet: Dit is een voorlopig verslag. Het volledige en goedgekeurde verslag zal U kunnen terugvinden op de website van de gemeente machelen (www.machelen.be) van zodra het verslag is goedgekeurd op de volgende gemeenteraad van 23 April 2024