Verslag gemeenteraad 23 November 2021

Aanwezig: Claeys Steve, Geeroms Magda,  Panneels Stef, Debeerst Rony, Lagae Gregory,  Tielemans Steven,  Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania; Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc en Benhomaid Samia, Franky Van Praet, Akaychouch Mohamed

Verontschuldigd: De Groef Jean-Pierre, Ponticello Dina, Schell Daniël.

Aangezien Jean Pierre De Groef zich verontschuldigd heeft als voorzitter, zal de gemeenteraad worden geleid door Benny Blanckaert.

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

De burgemeester opent de Gemeenteraad met een update over de laatste status in onze gemeente in verband me COVID-19:

Opvolging Vaccinatiegraad

De belangrijkste vaststelling is dat het aantal absolute infecties in heel het land sterk stijgt en we dus aan dezelfde piek zitten als in oktober verleden jaar. Het aantal ziekenhuisopnames stijgt weliswaar ook, echter stijgt deze gelukkig niet mee met het aantal besmettingen en zit deze op het niveau van april dit jaar.

Specifiek voor Machelen-Diegem kan ik meedelen dat de situatie eerder gunstig is (voor zover we dit in het brede kader van deze pandemie nog zo kunnen vernoemen) ter vergelijking met het gemiddelde van Vlaanderen of onze buurgemeenten. In de laatste week werden 113 besmettingen vastgesteld daar waar in onze buurgemeenten er uitschieters zijn tot 236 en zelfs 357 besmettingen in de laatste week. De gemiddelde leeftijd is 39 jaar, 15% is minder dan 12 jaar oud. De positiviteitsratio in onze gemeente is met 11,25% relatief gezien beter ten opzichte van de gehele regio (15,6%) en het land (15,2%), dus 4% lager.

Wat de vaccinatiegraad voor onze gemeente betreft: Sta mij toe eerst te melden dat de cijfers die ik vorige maand ter beschikking had foutief waren en ongeveer 10% hoger lagen dan effectief het geval was. De cijfers die ik vandaag meedeel zijn bij deze een rechtzetting van de cijfers die vorige maand werden gecommuniceerd.

Als we kijken naar de totale populatie, inclusief kinderen onder de 12j, is de vaccinatiegraad voor volledig gevaccineerden 67%, ten opzichte van vorige maand (65%) een stijging met 2%. Voor 18+’ers die volledig gevaccineerd zijn staat de teller momenteel op 82%, ten opzichte van vorige maand 80%, hier ook een stijging met 2%.

Test en Trace centrum

De cijfers uit het test- en trace-centrum zijn in stijgende lijn. Ten opzichte van de vorige maand is het aantal uitgevoerde testen verdubbelt. Er werden in week 46 (vorige week) 2.174 testen uitgevoerd, ter vergelijking vorige maand waren het nog 952. Van de 2.174 zijn er 2.137 uit de categorie symptomatisch, hoogrisico of terugkerende reiziger. 359 personen werden positief getest, een sterke stijging van de positiviteitsratio voor onze regio van 6.72% in de vorige maand naar 17,26% voor deze maand. We stellen dus vast dat er voor onze regio bijna een verdriedubbeling is in de positiviteitsratio. De leeftijdsgroep situeert zich nu voornamelijk tussen de 30 en 60 jaar.

Op maandbasis zijn er meer dan 5.000 testen uitgevoerd, het hoogste cijfer tot nu toe.

Vaccinatiecentrum

Belangrijk om te vermelden is dat het nieuwe vaccinatiecentrum Schaarbeeklei is gestart op 8 november. Momenteel wordt er de boosterprik gezet voor de 65+ en risicopatiënten, in aflopende volgorde van leeftijd. Zoals de timing er nu uitziet zou iedereen een boosterprik gekregen moeten hebben tegen maart/april 2022.

Ik wens bij deze nadrukkelijk iedereen die zich dagelijks inzet in ons vaccinatiecentrum te bedanken.

Ter afsluiting wens ik in ieders belang de nood aan het volgen van de basisregels nog even op te sommen: hou voldoende afstand, draag een mondmasker, ventileer gesloten ruimtes voldoende en respecteer de huidige covid-maatregelen.

A-punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Toevoeging agendapunt bij hoogdringendheid: bekrachtiging besluit burgemeester inzake raad maatschappelijk welzijn en gemeenteraad 23 november 2021:

Besluit: akkoord te gaan met de spoedprocedure van volgend agendapunt: Bekrachtiging besluit burgemeester inzake raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad 23 november 2021.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad 23 november 2021.

De raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad als openbare vergadering te organiseren, maar virtueel/digitaal voor het publiek. Tijdens deze vergadering de verplichting op te leggen aan de raadsleden om het mondmasker te gebruiken ook als ze neerzitten en geen tussenkomst doen

Besluit: Besluit burgemeester wordt algemeen goedgekeurd

Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente Machelen

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente Machelen.

Reglement gevelgroen

Gevelgroen krijgt hoe langer hoe meer aandacht. Het heeft verschillende voordelen naar isolatie, vermindering van het stedelijk hitte-effect, waterinfiltratie, biodiversiteit, esthetiek, fysieke en mentale gezondheid... De positieve effecten van gevelplanten zijn ook belangrijk in de strijd tegen (de effecten van) de klimaatverandering. Zo behoort geveltuinbeplanting tot de acties die worden vooropgesteld in de Werf Vergroening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering. In de komende jaren zal er dan ook vanuit de lokale besturen meer en meer moeten worden ingezet op dit soort vergroening.

Meer dan in een landelijk gebied, kan in een meer verstedelijkte gemeente zoals Machelen extra groen het verschil maken, maar er is niet altijd de ruimte.In dit geval kunnen geveltuinen uitkomst bieden.Het stimuleren van meer groen in de straten is belangrijk omwille van de volgende redenen:

  • Tijdens de steeds warmere zomers genereren geveltuinen een verkoelend effect, zowel in de straat als binnenshuis. Dit door zowel schaduwvorming, verdampingsprocessen als afscherming van UV-instraling.
  • Geveltuinen filteren fijn stof uit de lucht. Naast preventiemaatregelen zoals het verlagen van het aantal wagens en promoten van fietsen en wandelen, is het ook belangrijk om in te zetten op remediërende maatregelen voor de captatie van fijn stof. Gevelplanten in drukke straten kunnen bijdragen tot het verlagen van de fijnstof concentraties.
  • Tijdens koude wintermaanden fungeren klimplanten als een extra isolatielaag tegen de koude op de gevel.
  • Klimplanten hebben een geluiddempend effect.
  • Klimplanten beschermen gevels tegen neerslag en vochtproblemen.
  • In meer verstedelijkte omgevingen vormen geveltuinen belangrijke stapstenen voor insecten, vogels en andere fauna (o.a. voedsel en nestgelegenheid) naar grotere stukken natuur in de wijde omgeving. De verbetering van het leefklimaat heeft een positief effect op de biodiversiteit.
  • Meer groen in de straat heeft een bewezen effect op het psychologisch welbevinden van mensen.
  • Het esthetische aspect van geveltuinen zorgt voor een opwaardering van de buurt.

Daarnaast maakt gevelgroen deel uit van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, een initiatief van de Vlaamse Regering met het oog op wederzijdse klimaatengagementen en financiële ondersteuning voor lokale besturen vanuit de overheid. In Werf 1 “Laten we een boom opzetten (vergroening)” is het  volgende één van de drie streefdoelen voor Vlaanderen: een halve meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030).

Om inwoners te stimuleren hun gevel te beplanten, wordt voorgesteld om een reglement goed te keuren waarin alle voorwaarden en regels voor de aanleg worden toegelicht. Inwoners zullen voor de aanleg ook toestemming moeten aanvragen via een aanvraagformulier, waarin ze de specificaties van hun (verticale) geveltuin moeten doorgeven. Daarnaast zal er ook concrete ondersteuning worden geboden door de technische dienst. Zij zullen twee keer per jaar (één keer in het voorjaar en één keer in het najaar, met het oog op het plantseizoen) langsgaan bij alle aanvragers om een veilige verwijdering van de straattegels te verzekeren. De technische dienst zal ook een klimhulp aanbieden, die inwoners tegen een kostprijs kunnen bestellen.

Ook vanuit de provincie Vlaams-Brabant wordt informatie beschikbaar gesteld rond gevelgroen (via https://www.vlaamsbrabant.be/ leve-de-tuin) en kan persoonlijk advies worden aangevraagd (via levedetuin@vlaamsbrabant.be). Deze informatie zal nog meer in de kijker gezet worden via de website en de sociale media. In de komende jaren kan er een link gemaakt worden met de samenaankoop van het Regionaal Landschap Brabantse Kouters 'Behaag je tuin', waarbij ook klimplanten besteld kunnen worden.

Besluit

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het aanvraagformulier, in bijlage bij deze beslissing liggende, en het hiernavolgend reglement rond groengevels in Machelen-Diegem:

Reglement gevelgroen

Artikel 1: Doel

De gemeente Machelen wil meer kwaliteitsvol groen in de gemeente. Daarom stimuleren we de aanleg van gevelgroen door inwoners en verenigingen.

Artikel 2Definities

In dit reglement hebben de onderstaande termen de ernaast vermelde betekenis. 

  • Geveltuin: een beplant gedeelte van de openbare weg, tegen de perceelgrens (tegen een gevel van een gebouw, een vrijstaande muur, …) inclusief de afboording.
  • Beheerder: de eigenaar of - op voorwaarde dat de eigenaar of de vereniging van mede-eigenaars akkoord gaat - de gebruiker of de houder van het zakelijk recht, die de geveltuin aangelegd heeft of heeft laten aanleggen. Voor een geveltuin aan de gevel of een muur van een onroerend goed waar 2 of meer studenten verblijven, wordt de eigenaar-verhuurder van het onroerend goed als beheerder beschouwd.
  • De weg voor voetgangersverkeer: elk gedeelte van de openbare weg dat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor voetgangersverkeer waaronder ook rolstoelgebruikers.
  • Obstakelvrije loopweg: ruimte waarbinnen de voetganger zich kan voortbewegen zonder dat een vaste hindernis (een paal, een verkeersbord, een parkeerzone, enzovoort) zijn voortgang belemmert. De afstand van deze wandeldoorgang wordt in dit reglement gemeten grenzend vanaf de rand van het geveltuintje en gemeten loodrecht op de perceelgrens.
  • Plantvak: de onverharde zone in de openbare weg waarin de geveltuin komt.

Artikel 3: Toepassingsgebied

Het reglement is van toepassing op het grondgebied van de gemeente Machelen-Diegem.

Artikel 4: Voorwaarden 

  • 1. Het is toegelaten een straatgeveltuin aan te leggen onder volgende voorwaarden:
  1. Er wordt toestemming gevraagd om een geveltuin aan te leggen met opgave van het adres (straatnaam en nummer) en plaatsbeschrijving van de geveltuin. De aanvraag gebeurt via een online formulier op de gemeentelijke website of via een schriftelijke indiening van dit formulier, gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen. Op basis van dit formulier beslist het College van Burgemeester en Schepenen voor alle aanvragen afzonderlijk om al dan niet een vergunning te verlenen voor het plaatsen van een geveltuin. Deze beslissing wordt ook aan de aanvrager meegedeeld;
  2. De breedte van de straatgeveltuin bedraagt loodrecht op de perceelgrens gemeten, over zijn gehele lengte maximaal 30 cm tot op een hoogte van 3,0 m en maximaal 60 cm op een hoogte boven 3,0 m. De geleidingselementen steken loodrecht op de perceelgrens gemeten maximaal 20 cm uit;
  3. Naast die maximale breedte van 30 cm moet er ook altijd voldoende obstakelvrije loopweg zijn. Dit betekent dat ter hoogte van obstakels de geveltuin misschien smaller zal moeten zijn dan 30 cm. Over de hele lengte van de perceelgrens moet te allen tijde een obstakelvrije loopweg van minimaal 1,50 meter gewaarborgd blijven.
  4. De straatgeveltuin blijft op een afstand van minimaal 30 cm verwijderd van de scheidingslijn met de aanpalende eigenaars, tenzij deze eigenaars akkoord gaan om daarvan af te wijken. Voeg deze schriftelijke toestemming bij het aanvraagformulier.
  5. Er mogen geen giftige of gedoornde planten gebruikt worden.
  6. De aanvrager verbindt zich tot de nodige instandhoudings- en onderhoudszorg voor het groen waarvoor de toelating voor aanplant wordt verkregen. De gemeente voert regelmatig controles uit van de specifiek aangevraagde locaties in ingediende meldingen. Er zal bovendien ook periodiek toezicht gebeuren op het naleven van de regels in verband met het onderhoud van de geveltuin.
  • 2. Aanvragen voor geveltuinen mogen doorlopend ingediend worden, maar het ontharden van de stoep wordt tweemaal per jaar uitgevoerd door de technische dienst van de gemeente. Het formulier moet ingediend worden uiterlijk:
  1. 1 maart voor de lente
  2. 1 september voor de herfst
  • 3. De beheerder dient bij de aanleg de nodige voorzichtigheid in acht te nemen. Mogelijke schade aan leidingen en kabels valt ten laste van de beheerder. Vooraleer de werken aan te vatten dient het Kabel- en Leidinginformatieportaal te worden geraadpleegd om te voorkomen dat potentieel aanwezige nutsleidingen worden geraakt tijdens het aanleggen van de geveltuin. Bij de minste twijfel over de aanwezigheid van leidingen en kabels dient extra informatie te worden ingewonnen bij nutsbedrijven. Alle voorzieningen van openbaar nut zoals straatnaamborden, verlichtingspalen en pictogrammen, alsook huisnummers moeten steeds zichtbaar blijven en bereikbaar zijn.
  • 4. De straatgeveltuin mag door de aanvrager worden afgeboord in een vloeiende lijn met betontegels of grijze betonboordstenen met stut. De uitgebroken betontegels kunnen gebruikt worden als afboording van de straatgeveltuin. De tegels steken minimaal 2 cm en maximaal 10 cm uit boven de trottoirverharding. De breedte van de afboording is inbegrepen in de maximale breedte van 30 cm.
  • 5. De beheerder moet de straatgeveltuin en de verharding errond zodanig onderhouden dat ze geen hinder of gevaar opleveren voor het verkeer. De planten mogen niet buiten de rand van de straatgeveltuin uitspringen (max. 30 cm tot 3,0 m hoogte en max. 60 cm vanaf 3,0 m hoogte). De bevoegde gemeentelijke diensten herstellen eventuele schade aan de openbare weg veroorzaakt door de straatgeveltuin op kosten van de beheerder. De beheerder verbindt er zich toe elke verzakking of andere beschadiging onmiddellijk te melden aan de technische dienst via het gemeentelijke meldpunt.
  • 6. Alle dood of levend materiaal in de straatgeveltuin verwerkt, blijft eigendom van de beheerder.

Het materiaal dat vrijkomt bij de installatie van gevelgroen wordt volgens de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) beschouwd als afvalstof, wat betekent dat het moet worden afgevoerd naar een recyclagepark, doorgaans als bouw- en sloopafval. De beheerder is burgerrechtelijk verantwoordelijk voor alle ongevallen die voortspruiten uit de aanwezigheid van de straatgeveltuin of het niet naleven van het reglement. De beheerder zal de door de bevoegde dienst opgelegde herstellingswerken of aanpassingswerken, op eerste verzoek, onmiddellijk uitvoeren.

De beheerder vrijwaart de gemeente Machelen tegen alle vorderingen die derden tegen haar instellen als gevolg van de aangelegde straatgeveltuin. De overdracht van het pand naar een andere eigenaar of het bekomen van het zakelijk recht op het pand betekent dat de betreffende rechtspersoon of natuurlijk persoon ook verantwoordelijk wordt gesteld voor de ondergrondse en bovengrondse ontwikkeling van de geveltuin.

  • 7. De bevoegde gemeentelijke dienst of operator op het openbaar domein is gerechtigd de al dan niet tijdelijke verwijdering van materialen en planten te eisen ten behoeve van werkzaamheden, zonder de beheerder vooraf te verwittigen over deze werken. Het gemeentebestuur betaalt hiervoor geen vergoeding aan de beheerder. Bij weigering door de beheerder wordt de geveltuin desgevallend verwijderd door de bevoegde gemeentelijke dienst, op kosten van de beheerder. Het gemeentebestuur kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor gelijk welke verandering of beschadiging veroorzaakt aan de straatgeveltuin.
  • 8. In geval van schade aan derden: de vergunninghouder (beheerder van geveltuin) vrijwaart de gemeente tegen alle vorderingen die derden kunnen instellen als gevolg van de aangelegde geveltuin.
  • 9. Wordt de straatgeveltuin helemaal of gedeeltelijk weggebroken dan moet het gemeentebestuur daarvan op de hoogte gebracht worden. De gemeente zal de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. Hieraan zijn geen kosten verbonden voor de beheerder.
  • 10. Niet-reglementair aangelegde straatgeveltuinen, worden op kosten van de beheerder uitgebroken of in overeenstemming gebracht met de bestaande reglementering zonder dat de gemeente Machelen tot enige schadevergoeding verplicht kan worden.
  • 11. De gemeente kan steeds een reglementair aangelegde straatgeveltuin op haar openbaar domein verwijderen en de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. De gemeente betaalt hiervoor geen vergoeding aan de beheerder, maar hieraan zijn ook geen kosten verbonden voor de beheerder.

 Artikel 5: Inwerkingtreding

Dit reglement wordt van kracht met ingang van 1 november 2021."

Reglement inwendig bestuur van de kersthappening

De aanpak van de kerstmarkt is in 2019 gewijzigd. Na een jaar zonder kerstmarkt wordt in 2021 terug een kerstmarkt georganiseerd, ongeacht de commerciële benaming, verder bouwend op het concept van 2019.  Gezien de evolutie van reglementen die betrekking hebben op veiligheid en erkenning sedert het oorspronkelijk reglement van inwendig bestuur op de kerstmarkt, is het noodzakelijk om duidelijkheid te geven zowel aan de organiserende dienst als aan de potentiële inschrijvers om een nieuw reglement van inwendig bestuur op de kerstmarkt op te stellen.Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van de huidige gangbare naam: Kersthappening.

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:

In Artikel 5 staat er “het is verboden publiciteit of communicatie te voeren in, op de kerstchalet en op de locatie waar de kersthappening wordt georganiseerd met politieke of religieuze inslag of die aanstoot kan geven en de goede zeden en gewoonten kan aantasten” ? Mijn vraag is kerst geen religieus feest?

Burgemeester Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Het is daarvoor dat we het kersthappening noemen, en geen kerstmarkt. Neen, de bedoeling van artikel 5 was de neutraliteit op dit event te bewaren, om te verduidelijken dat dit hier niet thuis hoort. Mensen komen er om plezier te maken en te genieten van de kersthappening, en we vonden het niet onbelangrijk om dit te verduidelijken in het nieuwe reglement, want het is hier een nieuw reglement dat het oude reglement van 2016 vervangt. Dat is de reden van artikel 5.

Artikel 5 is dan ook voorzien voor de uitbating, dat men zou vermijden dat er propraganda gemaakt wordt voor politieke of religieuse doeleinden, dat is iets wat wij vinden niet thuis hoort op dergelijk event. Natuurlijk het kader op zich, daar kan ik u wel begrijpen, dat is natuurlijk een feest is dat heeft religieuse achtergrond heeft, maar ondertussen weten we ook dat het een feest geworden is dan de religieuse achtergrond.

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:

Ik heb nog een vraag voorzitter, gaat de kersthappening nog doorgaan gezien de huidige coronatijden of is het verantwoord om het toch door te laten gaan.

Gregory Lagae krijgt het woord van de voorzitter:

Hoe de situatie er vandaag uitziet gaat de kersthappening gewoon door. Ook al worden ze in de omliggende gemeente afgelast, maar die kerstmarkten zijn moeilijk te vergelijken met de onze, die gaan ook over verschillende dagen, en over verschillende plaatsen in de gemeente. Bij ons is het handig dat alles doorgaat op één locatie, met één ingang en één uitgang (naar de WC’s van het Bosveld), waar iedereen zijn covid safe ticket moet laten zien, iedereen verplicht is het mondmasker te dragen. Onze gemeenschapswachten zullen aanwezig zijn om controle uit te voeren en om te kijken of het mondmasker correct wordt gedragen. We zullen de hele kersthappening afsluiten met HERAS hekken, waardoor dus iedereen via de ingang zijn CST en identiteitskaart zal moeten laten tonen. Dus tot vandaag gaat de kersthappening door, tenzij ze van bovenaf besluiten dat alle kerstmarkten verboden worden. 

Besluit:

Artikel 1: het reglement van inwendig bestuur op de kerstmarkt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 maart 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 2: er wordt een kersthappening georganiseerd door het lokaal bestuur ter bevordering van de lokale verenigingen en de lokale handel.

Volgende categorieën deelnemers kunnen zich inschrijven:

  • erkende verenigingen die voldoen aan het algemeen erkenningsreglement verenigingen
  • lokale handelaars die hun handelsactiviteit uitoefenen op het grondgebied van de gemeente.

Indien er nog kerstchalets ter beschikking zijn, na bovenstaande inschrijvingen, heeft het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid die toe te wijzen op een geargumenteerde wijze op basis van volgorde inschrijving, lokale binding, mate van voldoen aan doelstelling bevordering lokale verenigingen en lokale handel.

Het college van burgemeester en schepenen heeft de bevoegdheid:

  • de datum te bepalen
  • de locatie te bepalen
  • start- en einduur te bepalen
  • de te gebruiken benaming in de communicatie te bepalen
  • buiten de kerstchalets andere standplaatsen aan te duiden.

Artikel 3: de retributie, bepaald in een apart retributiereglement, dient betaald te zijn voor aanvang van de kersthappening.

Artikel 4: de deelnemers dienen te voldoen aan de politieverordening houdende maatregelen tot het voorkomen van bestrijden van brand en evenementen.

Artikel 5: het is verboden om

- een toegewezen standplaats/kerstchalet over te dragen aan derden of derden er rechten aan te verlenen van welke aard ook

- publiciteit of communicatie te voeren in, op de kerstchalet en op de locatie waar de kersthappening wordt georganiseerd met politieke of religieuze inslag of die aanstoot kan geven en de goede zeden en gewoonten kan aantasten.

Artikel 6: het college van burgemeester en schepenen duidt minstens één gemachtigd ambtenaar aan die belast is met controle op de naleving van de bepalingen van dit reglement.

Artikel 7: inschrijvers die zich niet aanbieden op de datum van het evenement, kunnen geen aanspraak maken op terugbetaling van de betaalde retributie  

Artikel 8: overtredingen van dit inwendig reglement kunnen beboet worden met

  • onmiddellijke verwijdering van de kersthappening
  • verbod om deel te nemen het volgende jaar.

In geen van deze gevallen kan een terugbetaling van de retributie gevraagd worden.

Border Buda

Met gemeenteraadsbeslissing van 18 oktober 2016 is de samenwerkingsovereenkomst in kader van TOP Noordrand, Buda+ tussen Vlaanderen, Brussel, Vilvoorde en Machelen goedgekeurd. De wijk Buda, gelegen op de gewestgrens ter hoogte van Brussel, Vilvoorde en Machelen, raakte in verval na de sluitingen van Renault, Cokeries de Marly, VTR en andere bedrijven.

Deze wijk staat gekend als een zone met brownfields, veel lokaal en doorrijdend vrachtverkeer, ongeorganiseerde architectuur en leegstand. Buda, een gebied van circa 200ha heeft enorm veel potentieel. Binnen Buda+ proberen verschillende organisaties de zone op te waarderen tot een hedendaags en duurzaam bedrijventerrein met een circulaire economie. Een belangrijke stap hierin is om de zone aantrekkelijker te maken. Tegelijkertijd kampen de verschillende gemeenten waar Buda deel van het grondgebied van uitmaakt met heel wat ruimtelijke behoeftes rond vrije tijd voorzieningen.

De Vlaamse overheid heeft via het departement jeugd, cultuur en media onder het beleidsdomein cultuur het subsidiereglement ‘bovenlokale cultuurprojecten’ opgezet. De doelstelling van deze financiering is realiseren van een kwalitatieve, duurzame, diverse en geïntegreerde bovenlokale cultuurwerking uit te bouwen, te stimuleren en optimaliseren; en cultuurparticipatie te bevorderen en versterken. Het initiatief wordt genomen samen met Machelen, Vilvoorde en Brussel (Haren) een bovenlokaal project op te starten.

In het bijzonder rond de wijk Buda, die de verschillende gemeente en gewestgrenzen overschrijd. Intentie is om met deze middelen een bijdrage te leveren enkele bestaande gemeenschappelijke noden van de drie gemeenten:

  • Jonge bevolking met ruimtebehoeftes;
  • Zoektocht naar (ontmoetings)ruimte;
  • Plek voor talentontwikkeling;
  • Veel recreatie behoeftes;
  • Buda is nu een ‘blinde vlek’ voor veel bewoners.

 De voorwaarden van het reglement zijn:

  • een bovenlokale schaalgrootte, reikwijdte en relevantie hebben;
  • de reguliere werking van de aanvragende actor overstijgen;
  • een culturele finaliteit hebben;
  • een in de tijd en in opzet of doelstelling afgebakend karakter hebben;
  • een zakelijk luik hebben dat financieel sluitend is;
  • Focussen op de beleidsprioriteiten (zie verder);
  • Minimaal 2 functies uit het reglement uitvoeren (zie verder).

Onder deze voorwaarden wordt voorgesteld het project ‘Border Buda’ in te dienen.

Hier zou Buda als culturele ontmoetingsplek met ruimte voor experiment, innovatie, productie en creatie worden geïnitieerd. Daarbij worden 3 fases in het project voorzien.

  1. Eerste fase (2023): (sociaal-)artistiek veldonderzoek: leren & pionieren. Kunstinterventies via open call en lokale partners.
    Artistieke focus op de transportassen die Buda kenmerkt: station Buda en voormalig station Machelen, het Kanaal en de Zenne en de toekomstige fietssnelweg + in kaart brengen van Buda: leegstand, bedrijvigheid, landschappelijke elementen, bewoners, legendes, erfgoed,…
  2. Tweede fase (2024): verbinden en consolideren
    Het veldonderzoek activeert vaste ruimte waar (jong) talent zich kan ontwikkelen en tevens zich kan tonen aan een publiek. Tevens worden externe partners aangezocht om het programma te versterken.
  3. Derde fase (2025): verduurzamen en uitbreken
    Buda appelleert naar het brede publiek 10 km rond Buda via een gegroepeert publieksaanbod dat kunstinterventies en vaste locaties (bestaande en nieuwe) met elkaar verbind.

Binnen dit project worden de verplichte functies van ‘creëren en produceren’ en ‘leren en produceren’, dewelke het reglement voorschrijft, perfect gerealiseerd. Tevens worden ook de opgelegde beleidsprioriteiten cultuurparticipatie, samenwerking en inzetten op jong en nieuw talent gerealiseerd.

Besluit: de gemeenteraad is akkoord om het subsidiedossier voor bovenlokale cultuurprojecten ‘Border Buda’, in bijlage bij deze beslissing liggende, door Vilvoorde, Machelen en Brussel in te dienen bij het departement jeugd, cultuur en media van de Vlaamse Overheid.

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 19 oktober 2021

Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 19 October 2021 wordt unaniem goedgekeurd.

Haviland - buitengewone algemene vergadering 8 december 2021

Besluit: de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021 worden goedgekeurd.

TMVS dv - buitengewone algemene vergadering 14 december 2021

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021

Havicrem - buitengewone algemene vergadering 15 december 2021

Besluit: de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 15 december 2021 worden goedgekeurd.

 Cipal - algemene vergadering 16 december 2021

Besluit: op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 goedgekeurd

 TMVW ov - buitengewone algemene vergadering 17 december 2021

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 17 december 2021

Incovo - algemene vergadering 17 december 2021

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van 17 december 2021

I.B.E.G. - buitengewone algemene vergadering 21 december 2021

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de buitengewone algemene vergadering I.B.E.G. van 21 december 2021

 

Sibelgas - buitengewone algemene vergadering 21 december 2021

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Sibelgas van 21 december 2021

Fluvius West – Jaarnota 2021

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van de jaarnota 2021 van Fluvius West.

 

OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 21 December 2021