Verslag gemeenteraad 19 September 2023

Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven,  Gooris Danny, Hanon Patrick, , Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc, De Groef Jean-Pierre, Ingrid Deblock, Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda, Akaychouch Mohamed, Veysel Top, Patrick Vanderauwera, Schell Daniël

Verontschuldigd: Frank Van Praet

Afwezig: Benhomaid Samia;

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:                

A-Punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Kennisname rapport organisatie-audit lokaal bestuur Machelen

Tussen januari 2023 en begin augustus 2023 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in het lokaal bestuur Machelen.

Het finaal rapport, met inbegrepen de managementreactie, is overgemaakt op 8 augustus 2023.

  1. In elke gemeente doet Audit Vlaanderen periodiek een audit.

Audit Vlaanderen bezorgt de verslagen aan de voorzitter van de gemeenteraad die ze bezorgt aan de leden van de gemeenteraad.

  1. Een audit
  • is een onafhankelijke, objectieve, systematische evaluatie (van het systeem organisatiebeheersing) waarover gerapporteerd wordt
  • is een momentopname
  • is een middel om de organisatie te ondersteunen in het verbeteren van haar werking
  • doet geen uitspraken over het functioneren van individuele medewerkers, maar over de werking van de organisatie
  • doet geen uitspraken over beleidskeuzes
  • helpt een organisatie om risico's in kaart te brengen en te beheersen

In een audit mogen individuele passages niet worden gelezen los van de context uit het rapport en worden persoonsgegevens of veiligheidsinformatie niet vermeld.

  1. Het managementteam heeft de organisatie-audit aangekondigd, behandeld en besproken tot de definitieve managementreactie, in zijn zittingen van respectievelijk 12 januari 2023, 9 februari 2023, 29 juni 2023, 6 juli 2023 en 27 juli 2023.

De verslagen werden, conform de afspraken tussen het managementteam en het college van burgemeester en schepenen, voor kennisname op college geagendeerd op respectievelijk 7 februari 2023, 21 februari 2023, 4 juli 2023, 1 augustus 2023 en 8 augustus 2023.

  1. Rekening houdende met de evoluties en voortgang van de audit en de voorlopige conclusies, is hiermee al rekening gehouden in de vacantverklaringen van respectievelijk
  • deskundige organisatie (B1/B3), waarvoor de selectieprocedure is afgerond en de meest geschikte kandidaat op 15 september in dienst treedt.
  • stafmedewerker organisatiebeheersing (A1a/A3a), waarvoor de selectieprocedure op datum gemeenteraad september nog lopende is.
  1. Een organisatie-audit focust zich op 10 thema's:
  • doelstellingen en procesmanagement
  • belanghebbendenmanagement
  • monitoring
  • financieel management
  • organisatiestructuur
  • personeelsbeleid
  • organisatiecultuur
  • informatie en communicatie
  • facilitaire middelen, opdrachten en contracten
  • informatie- en communicatietechnologie
  1. Uit de organisatie-audit zijn drie aanbevelingen gekomen:
  • evalueer de draagkracht van het lokaal bestuur en de interne werking om te komen tot een bestuurskrachtige organisatie met een degelijke werking en dienstverlening, te concretiseren in een gedragen plan.
  • het lokaal bestuur legt een kader voor organisatiebeheersing ter goedkeuring voor aan de raden en past dit toe
  • de algemeen directeur rapporteert jaarlijkse op een degelijke manier over organisatiebeheersing aan de raden
  1. Het managementteam heeft in zijn managementreactie algemeen het volgende gesteld:

Het MAT kan zich vinden in deze aanbevelingen en had deze vaststellingen zelf ook al gemaakt en stelt dat, waar mogelijk, er al aan gewerkt wordt.
Uit dit rapport blijkt dat de rol van het MAT (als orgaan in het decreet lokaal bestuur vastgelegd) nog sterker moet worden, onverminderd de bevoegdheden van politieke organen en de decretale graden.
In die zin zal het MAT zijn rol nog versterken en duidelijker afdwingen t.o.v. diensten en beleid inzake

  • beleidsvoorbereiding, -uitvoering en -evaluatie
  • de eenheid in de werking, kwaliteit van de organisatie en de geïntegreerde en transversale werking van de diensten van het lokaal bestuur
  • de interne communicatie

In dat kader is er nu al het voorstel om het MAT te versterken door de vacantverklaring van de functie stafmedewerker organisatiebeheersing. Het MAT beseft dat dit rapport een “foto” is van vandaag en dat deze foto tot stand is gekomen op basis van de documentatie en de interviews die zijn afgenomen.
Het MAT benadrukt dat de enigszins beperkte lijst van geïnterviewden niet kon leiden tot een perfect zicht op de evoluties en toekomstgerichte stappen die bezig zijn of gepland zijn.
In dat verband, en verwijzende naar de aanbevelingen, zal het MAT zich nog meer profileren vooral naar het middenkader (leidinggevenden en deskundigen) om de elementen als proces-, projectmanagement, geïntegreerd en transversaal werken, wegwerken van de eilandvorming, verhogen van de organisatiebetrokkenheid en beleidsmatig werken nog te versterken.
Het MAT zal zijn rol als evaluator van de werking, beleid en personeel nog meer op zich nemen

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het in bijlage aan deze beslissing liggende audit-rapport 2306007/08.08.2023 inzake organisatie-audit lokaal bestuur Machelen.

Reglement op bouwen en verbouwen

Het belastingreglement op bouwen en verbouwen heeft tot doel om voor grotere projecten een belasting te heffen, waardoor de middelen die hierdoor gegenereerd worden door het lokaal bestuur in de algemene middelen kunnen opgenomen worden en zo kunnen bijdragen tot het financieren van uitgaven die de gemeente door de realisatie van grotere projecten heeft inzake openbaar domein, nutsleidingen, openbare verlichting, veiligheid, bijdragen in politie- en brandweerzone.

Het huidige van kracht zijnde belastingreglement, sedert 2019, is geanalyseerd om na te gaan of de bepalingen inzake vrijstellingen wel aansluiten op de beoogde beleidsdoelstellingen.

Dit heeft geleid tot voorstel van aanpassingen rekening houdende met:

  • de vorming van de nieuwe woonactor
  • het correct maken van de verwijzingen naar de bepalingen van het wetboek van inkomstenbelastingen
  • het mee realiseren van het bindend sociaal objectief door grotere privé-projecten
  • het voorzien van inkomensgerelateerde kinderopvangplaatsen.
  • het saneren van historisch vervuilde gronden via de brownfields

De gemeente behoort tot de snelst groeiende gemeenten van Vlaanderen en heeft slechts een vrij beperkte oppervlakte.

Het lokaal bestuur, noch haar partners in de bedoelde materies, hebben voldoende gronden en/ of budgettaire middelen om de problematiek van sociale huisvesting of tekorten in betaalbare kinderopvang op te vangen.

Enerzijds tracht het lokaal bestuur binnen grotere privé-projecten zaken in verband met sociale huisvesting en of kinderopvang te laten opnemen. Hierdoor groeit het aanbod en kan het in lijn gebracht worden met de vraag maar ook bvb met de opgelegde normen inzake bindend sociaal objectief.

Indien dergelijke zaken door het lokaal bestuur of andere overheden zouden gerealiseerd worden, zouden deze vrijgesteld zijn van de bedoelde belasting. Het is billijk en redelijk om deze vrijstelling ook te voorzien indien dit in niet publieke projecten kan gerealiseerd worden.

Door de vroegere industrialisering van de gemeente, zijn er een aantal terreinen zwaar vervuild. Niet enkel is het realiseren van een project hierdoor budgettair zeer moeilijk, maar op die manier dreigt er een tekort aan ontwikkelbare gronden voor bewoning en tewerkstelling.

De Vlaamse regering heeft hiervoor het instrument van de brownfields ontwikkeld. Het lokaal bestuur wil de aanpak van dergelijke zones stimuleren door een vrijstelling met maximum plafond te voorzien in de belasting bouwen en verbouwen.

In het mjp wordt jaarlijks een bedrag van 300.000 euro voorzien, de effectieve realisatie is afhankelijk van het aantal verleende omgevingsvergunningen die een inhoud hebben dat onder dit reglement valt.

Jaarlijks kan in de jaarrekening de effectief ontvangen belastingsom bekeken worden;

Besluit:

Artikel 1: het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende de belasting op bouwen en verbouwen wordt opgeheven.

 Artikel 2: de gemeenteraad keurt onderstaand "Belastingreglement op bouwen en verbouwen" goed:

"Artikel 1: voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025 wordt ten laste van de personen die een gebouw oprichten of verbouwingen doen vanaf 1000 kubieke meter, een belasting gelegd op grondslag van de kubieke inhoud van de gebouwde of verbouwde gebouwen per kadastraal perceel of per eenheid van aanpalende kadastrale percelen van dezelfde eigenaar.

De belasting is verschuldigd door de houder van de stedenbouwkundige vergunning/omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen.

De belasting wordt vastgesteld op:

  • Voor gebouwen en verbouwingen groter dan 1 000 kubieke meter: 2,50 euro voor elke gebouwde of verbouwde kubieke meter.

 Artikel 2: bij het vergroten van een bestaand gebouw wordt de belasting berekend op de inhoud van het bijgevoegde gedeelte alsof de belasting reeds zou voldaan geweest zijn voor het reeds van vroeger bestaande gedeelte, met dien verstande dat voor het vaststellen van de belasting wordt nagegaan of na de bouw of verbouwing de totale inhoud van het gebouwde of verbouwde eigendom groter is dan 1 000 m³ of niet. Indien het eigendom na de bouw- of verbouwingswerken een inhoud heeft groter dan 1 000 m³ wordt de aanslag gevestigd overeenkomstig artikel 1 van deze beslissing.  

 Artikel 3: vrijstellingen

  • 1. Vrijstelling van deze belasting geldt ten aanzien van volgende bouwwerken: 
  1. Het herbouwen van door oorlogsgeweld vernielde gebouwen en wel ten aanzien van het gedeelte dat niet als een vergroting van de vernielde gebouwen kan worden aanzien, en dit ongeacht de plaats in dezelfde gemeente waar het terug opgebouwd wordt.
  2. Het bouwen van gebouwen door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, de afdeling sociale woonprojecten van het agentschap Wonen Vlaanderen of de door Vlaamse Regering erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle-Vilvoorde Oost.
  3. Het bouwen van gebouwen waarvoor de bouwheer een overeenkomst heeft met de door de Vlaamse Regering erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Haale-Vilvoorde inzake terbeschkkingstelling, huur/verhuur of aan/verkoop, in uitvoering van Boek 2, Deel 3, Titel 3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 over het sociaal woonaanboden  Boek 2, Deel 3, Titel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021 m.b.t. de tweejaarlijkse voortgangstoets.
  4. Het bouwen van gebouwen waarvoor de bouwheer een overeenkomst heeft met een exploitant die in deze gebouwen kinderopvang aanbiedt in uitvoering van het decreet van 20 april 2012 over organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters en het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 over het lokaal beleid kinderopvang, en minstens de helft van de aangeboden opvangplaatsen onder toepassing vallen van de regeling inzake van inkomensgerelateerde kinderopvang.
  • 2. Vrijstelling van deze belasting geldt voor gebouwen die als voorlopig kunnen worden aanzien: 
  1. Die, welke binnen een termijn van maximum een jaar - te rekenen van de dag van de toelating tot bouwen - worden gesloopt
  2. De alleenstaande afdaken.
  • 3. Vrijstelling van deze belasting geldt voor de bouwsels die opgericht worden krachtens een voorlopig afgeleverde toelating, als ze worden afgebroken binnen de in aritkel 3, §2 1) voorziene termijn, tenzij een langer tijdsbestek in de toelating werd ingeschreven.
  • 4. Vrijstelling van deze belasting geldt voor de vaste goederen of gedeelten van vaste goederen, die aangewend worden voor een kosteloze of niet kosteloze dienst, tot het nut van het algemeen, zoals bedoeld in Wetboek van de Inkomstenbelasting 1992, artikel 253, 3elid
  • 5. Vrijstelling van deze belasting geldt voor het bouwen, verbouwen en herbouwen binnen een duurzaam bedrijventerrein onder volgende voorwaarde:

- Ontwikkeld in de context van een brownfieldproject waarvoor met de Vlaamse overheid en de gemeente een brownfieldconvenant werd afgesloten in uitvoering van het decreet van 30 maart 2007 en latere wijzigingen.

De vrijstelling vermeld in §5. is per kadastraal perceel of per eenheid van aanpalende kadastrale percelen van dezelfde eigenaar beperkt tot de eerste 100.000 m³.

Artikel 4: de belasting moet uiterlijk bij de aanvang van de werken betaald worden op het rekeningnummer van de gemeente.

Betaling in schijven is mogelijk indien werken in fasen worden uitgevoerd en het college van burgemeester en schepenen dit uitdrukkelijk en voorafgaandelijk aan de aanvang van de werken heeft toegestaan. Betaling van de schijf dient te gebeuren voor de aanvang van iedere fase. De belasting wordt contant betaald tegen de afgifte van een betalingsbewijs wanneer heet gebouw onder dak staat. Indien de contante betaling niet wordt uitgevoerd, wordt deze belasting een kohierbelasting.

 Artikel 5: gebouwen opgericht, of verbouwingen gedaan, op de grenslijn tussen twee gemeenten, worden alleen belast voor het gedeelte dat zich op het grondgebied van de gemeente bevindt.

Artikel 6: de belastingplichtige kan, binnen een termijn van 3 maanden na de derde werkdag die volgt op de verzenddatum vermeld op heet aanslagbiljet, bezwaar indienen tegen de gehoffen belasting volgens de wetgeving beschreven in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen."

Reglement vrijwilligers

Vrijwilligers maken nu al deel uit van onze organisatie. Het werken met vrijwilligers maakt dat het lokale bestuur nog een stap verder kan gaan qua dienstverlening en ondersteuning voor haar bevolking.

Dit dient op een gestructureerde manier ondersteund en uitgewerkt worden naar de toekomst toe. 

De huidige rechtspositieregeling is niet van toepassing op vrijwilligers, dit is bepaald in titel I, Hoofdstuk 1, artikel 1, §3, 6°.

Teneinde het vrijwilligersbeleid ook een reglementair kader te geven is het noodzakelijk dat de gemeenteraad zich hierover uitspreekt. Gezien vrijwilligers geen arbeidsovereenkomst hebben met het lokaal bestuur in uitvoering van de rechtspositie, de arbeidswet of arbeidstijdwet is onderhandeling en/of overleg met de representatieve vakorganisaties niet vereist. 

Desalniettemin worden in dit reglement een aantal bepalingen gebaseerd op de rechtspositie en het arbeidsreglement opgenomen teneinde een zo uniforme mogelijke behandeling van vrijwilligers en personeel na te streven.

Besluit: de gemeenteraad keurt volgend reglement goed als reglementair kader voor het vrijwilligersbeleid 

DBFM Scholen van Morgen - addendum aan overeenkomst

Naar aanleiding van de overdracht van het gemeentelijk onderwijs naar GO!, ingegaan op 1 september 2023, dient het DBFM contract tussen gemeente, DBMF en Paribas Fortis nv aangepast te worden via een addendum.

Immers als gemeentelijk onderwijs betaalden wij een beschikbaarheidsvergoeding aan DBFM, die moet overgenomen worden, binnen de decretale bepalingen inzake financiering van de onderwijskoepels, door GO!

Patrimonium GISO: GO! neemt de volledige DBFM verplichting over van de gemeente inclusief de verplichting tot het betalen van de beschikbaarheidsvergoeding voor de resterende 25,5 jaar (momenteel ca 180.000 euro/jaar excl. indexering). Daarna wordt het gebouw kosteloos overgedragen aan GO!

Besluit: de gemeenteraad keurt bijvoegsel nr 5 aan Individueel DBFM-Contract d.d. 06/03/2017, zoals in bijlage aan deze beslissing liggende, goed.

Afsluiten overeenkomst met Haviland als sanctionerend ambtenaar GAS4.

Gemeenten kunnen ook overtredingen op stilstaan en parkeren sanctioneren via gemeentelijke administratieve sancties. Gemeente Machelen wenst dit ook in te voeren voor de werking op haar grondgebied.  Om dit te kunnen bewerkstelligen dient de sanctionerend ambtenaar dient aangeduid te worden.

De handhaving omtrent het foutief parkeren binnen het retributiereglement parkeren wordt uitgevoerd door de aangestelde firma OPC. Zij hebben geen bevoegdheid om het fout stilstaan en parkeren ook te kunnen handhaven via GAS 4. Uit de cijfers die PZ VIMA voor de eerste maanden van 2023 heeft toegelicht, blijkt dat er gemiddeld maandelijks tussen de 300 en 400 boetes worden uitgeschreven voor fout stilstaan en parkeren.

GAS 4 kan ervoor zorgen dat:

  • er meer gerichte handhaving is
  • er handhaving kan gebeuren door de gemeenschapswacht-vaststellers
  • er snellere procedures mogelijk zijn voor afhandeling
  • via de sanctionerend ambtenaar kan opgetreden worden

Het ter beschikking stellen van een intergemeentelijk sanctionerend ambtenaar behoort tot de ondersteunende diensten die Haviland kan aanbieden aan de deelnemende gemeenten, waaronder gemeente Machelen. De ondersteuning door Haviland voor de gemeente is een in exclusiviteit toegewezen dienst, waarbij de gemeente zich ertoe verbindt om voor de diensten dewelke in deze overeenkomsten worden omschreven, indien ze deze niet in eigen beheer wenst uit te voeren, uitsluitend een beroep te doen op de diensten van Haviland.

De gemeente kan aldus kiezen om voor de betrokken diensten een beroep te doen op Haviland, indien deze keuze wordt gemaakt ziet de gemeente uitdrukkelijk af van de mogelijkheid om de dienst, gedurende de looptijd van de overeenkomst, te laten uitvoeren door derden.

Sinds 1 januari 2023 is Haviland aangesteld als sanctionerend ambtenaar op grondgebied Machelen/Diegem in kader van GAS 1, 2 en 3. Om de uniformiteit in de werking te behouden, wordt voorgestelde dat zij ook de GAS 4 dossiers behandelen.

 De inbreuken op GAS 4 zullen door de sanctionerend ambtenaar en de ondersteunde diensten van Haviland worden behandeld aan een forfaitair dossiertarief van € 27,-- (BTW neutraal, behoudens andersluidend standpunt van de BTW administratie)

Besluit:

Artikel 1: de overeenkomst met Haviland en het addendum hierbij, zoals toegevoegd in bijlage van deze beslissing , aangaande de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 4 wordt goedgekeurd en treedt in werking voor onbepaalde duur vanaf 1 oktober 2023.

Artikel 2: An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Jasmine de Wachter worden aangesteld als sanctionerend ambtenaren voor gemeente Machelen voor wat betreft de sanctionering van GAS 4. De aanstellingen gaan in vanaf 1 oktober 2023.

Aanpassing van de algemene politieverordening: invoeren hoofdstuk 5 stilstaan en parkeren

Gemeenten kunnen ook overtredingen op stilstaan en parkeren sanctioneren via gemeentelijke administratieve sancties. Gemeente Machelen wenst dit ook in te voeren voor de werking op haar grondgebied.  Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft

  • het college van burgemeester en schepenen reeds het protocolakkoord met de procureur des Konings van Halle-Vilvoorde goedgekeurd.
  • de gemeenteraad de overeenkomst en addendum met Haviland inzake sanctionerend ambtenaar goedgekeurd

De algemene politieverordening moet aangepast worden door invoering van hoofdstuk 5 stilstaan en parkeren De handhaving omtrent het foutief parkeren binnen het retributiereglement parkeren wordt uitgevoerd door de aangestelde firma OPC.
Zij hebben geen bevoegdheid om het fout stilstaan en parkeren ook te kunnen handhaven via GAS 4.
Uit de cijfers die PZ VIMA voor de eerste maanden van 2023 ter beschikking heeft gesteld, blijkt dat er gemiddeld tussen de 300 en 400 boetes worden uitgeschreven voor deze inbreuken per maand.

GAS 4 kan ervoor zorgen dat:

  • er meer gerichte handhaving is
  • er handhaving kan gebeuren door de gemeenschapswacht-vaststellers
  • er snellere afhandeling kan gebeuren
  • via de sanctionerend ambtenaar kan opgetreden worden

Aanpassing Algemene Politieverordening Vilvoorde Machelen. In de politieverordening wordt een hoofdstuk 5 voorzien omtrent Stilstaan en Parkeren opdat de inbreuken gesanctioneerd kunnen worden aan de hand van GAS 4.

Een gecoördineerde versie wordt goedgekeurd.

Besluit: de gemeenteraad keurt de nieuwe gecoördineerde tekst van de algemene politieverordening goed met toevoeging van hoofdstuk 5 "Stilstaan en Parkeren", zoals in bijlage van deze beslissing liggend. De aanpassing treedt in werking vanaf 1 oktober 2023

Aanstellen van gemeentelijke vaststellers

Gemeenten  kunnen ook overtredingen op stilstaan en parkeren sanctioneren via gemeentelijke administratieve sancties. Gemeente Machelen wenst dit ook in te voeren voor de werking op haar grondgebied. Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft

  • het college reeds het protocolakkoord met de procureur des Konings goedgekeurd
  • de gemeenteraad Haviland aangesteld als sanctionerend ambtenaar
  • de gemeenteraad hoofdstuk 5 stilstaan en parkeren geïntegreerd in de algemene politieverordening

De gemeentelijke gemeenschapswacht-vaststellers dienen aangesteld te worden in de hoedanigheid voor vaststellingen in kader van GAS 4.

De handhaving omtrent het foutief parkeren binnen het retributiereglement parkeren wordt uitgevoerd door de aangestelde firma OPC. Zij hebben geen bevoegdheid om het fout stilstaan en parkeren ook te kunnen handhaven via GAS 4.

Door de aanstelling van gemeenschapswacht-vaststeller voor de vaststelling van deze overtreding kan gezorgd worden voor

  • meer gerichte handhaving is
  • snellere administratieve afhandeling
  • optreden via de sanctionerend ambtenaar 

Gemeenschapswacht-vaststellers

De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voorziet in artikel 21, §1 1° voor gemeenteambtenaren de mogelijkheid om inbreuken vast te stellen die het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties. De gemeenteambtenaren moeten voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden vastgelegd in een Koninklijk Besluit. Deze voorwaarden zijn de volgende:

  1. tenminste 18 jaar oud zijn;
  2. niet veroordeeld zijn geweest tot een correctionele of criminele straf behoudens veroordelingen wegens inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer;
  3. minstens beschikken over een getuigschrift van het secundair onderwijs en
  4. voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding. (Het gaat om een 40 uur durende opleiding die vier verschillende onderdelen omvat)

Om in kader van GAS 4 vaststellingen te mogen doen, dient een bijkomende module gevolgd te worden, namelijk een opleiding aangaande de wetgeving met betrekking tot het stilstaan en parkeren. Deze opleiding heeft een minimale duur van 8 uur.

Youri Debeerst, Francis Deweghe en Jan Cornelis voldoen aan de minimumvoorwaarden om aangesteld te worden als gemeenschapswacht-vaststeller in kader van GAS 4.

Besluit:

Artikel 1: de heer Youri Debeerst, geboren op 12 augustus 1992, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken van artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. De aanstelling gaat in vanaf 1 oktober 2023.

Artikel 2: de heer Francis Deweghe, geboren op 31 oktober 1967, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken van artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. De aanstelling gaat in vanaf 1 oktober 2023.

Artikel 3: de heer Jan Cornelis, geboren op 5 augustus 1964, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken van artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. De aanstelling gaat in vanaf 1 oktober 2023.

Aanstelling gewestelijke GAS-vaststellers (OVAM)

OVAM startte in 2021 een project op ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil. De looptijd van het project is tot midden 2024.

In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil. 

De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen.

De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil. De hoofdfocus van de controleurs ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad. De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, …

De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen. De zwerfvuilhandhavers zijn ook in het weekend en ’s avonds inzetbaar. De lokale besturen kunnen een beroep doen op het team ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil op hun grondgebied. In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de lokale GAS-vaststellers, de GAS-sanctioneringsambtenaar, de milieudienst en de lokale politie. Er is geen verplichting tot een minimum aantal dagen of vaste momenten. Ook een éénmalig evenement (jaarmarkt, kermis, sportmanifestatie) kan in aanmerking komen.

Besluit:

Artikel 1: de GAS-vaststellers Affrane Soumia, Verheyen Marie-Jeanne en Wuyts Katrien worden aangesteld als gewestelijk vaststellers voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3 en 5.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 16 maart 2021. 

Artikel 2: de GAS-vaststellers Carmen Dirks, Michael Sobkowiak, Jelle Cambré en Dideke Devos worden geschrapt als gewestelijke vaststellers voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3 en 5.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 16 maart 2021.

Artikel 3: deze aanstelling geldt tot einde looptijd van het driejarig proefproject van OVAM.

Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - openbare procedure - De nieuwbouw van een luifel op de begraafplaats van Machelen (2023/576).

In 2022 werd gestart met de volledige heraanleg van de begraafplaats te Machelen. De opgravingen hebben reeds plaatsgevonden, de vier kunstwerken staan ondertussen zorgvuldig ingeplant en er werd reeds een eerste aanvang genomen met een aangepast plan en de nieuwe circulatie.

Het opzet is om tegen november 2023 de nieuwe grafkelders, de wegenaanleg en de afbakening van de graven te realiseren. Ook de verplaatsing van het columbarium is voorzien in deze planning.

Groen in de algemene betekenis – extensieve weilanden, struiken, bomen … – zal aangeplant worden rekening houdende met de specifieke plantseizoenen (winterperiode 2023/2024), dit zal maximaal opgenomen worden door onze eigen diensten, gezien de aanwezige expertise en om dusdanig eigenaarschap te creëren.  Er werd een architect aangesteld voor de vernieuwing sanitair gebouw en het plaatsen van een luifel op de begraafplaats Machelen.

Het ontwerp voor het bouwen van een luifel werd ontvangen. Er dient nu een procedure opgestart te worden voor de realisatie.

In het kader van de opdracht “De nieuwbouw van een luifel op de begraafplaats van Machelen” werd een bestek met nr. 2023/576 opgesteld door de ontwerper.De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 238 078,49 euro, excl. btw of 288 074,97 euro, incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. De opdracht wordt gepubliceerd op nationaal niveau. De werken dienen voor 12 april 2024 uitgevoerd te zijn.

Besluit:

Artikel 1: het bestek met nr. 2023/576 en de raming voor de opdracht “De nieuwbouw van een luifel op de begraafplaats van Machelen”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 238 078,49 euro, excl. btw of 288 074,97 euro, incl. 21% btw

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: inrichten van één parkeerplaats voor mindervaliden in de Chrysantenstraat.

Door het ontbreken van een parkeerplaats voor mindervaliden in de dichte nabijheid is de toegankelijkheid van de begraafplaats in Machelen voor deze personen niet optimaal.

Binnen het kader van 'Toegankelijke gemeente' en het welzijn van mindervaliden is het ons doel om ervoor te zorgen dat elke inwoner en bezoeker op een veilige en makkelijke manier hun reisdoel bereiken.

Het politiereglement inzake begraafplaatsen voorziet momenteel  in artikel 5.1. dat de begraafplaats mag betreden worden met vervoermiddelen van gehandicapte personen  mits machtiging van de burgemeester of zijn aangestelde en met een maximumsnelheid van 10 kilometer per uur.   

In afwachting van verder onderzoek inzake heraanleg Merelplein en toegankelijkheid begraafplaats enerzijds en heraanleg site Van Fraechemstraat met mogelijkheid tot creëren wijkgebonden parking anderzijds, wordt huidige maatregel voorgesteld.

Om de toegankelijkheid van de begraafplaats in Machelen te verhogen voor mindervaliden wordt geadviseerd een parkeerplaats voor te behouden in de Chrysantenstraat door middel van het afbakenen van deze parkeerplaats en het plaatsen van het bijhorende verkeersbord E9a. Deze locatie is de meest optimale keuze gezien dit de kortste looproute tot de ingang van de begraafplaats biedt en hier de nodige ruimte beschikbaar is voor het inrichten van de parkeerplaats voor mindervaliden conform het vademecum 'Toegankelijk publiek domein' en 'Duurzaam parkeerbeleid'.

Besluit

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het inrichten van één parkeerplaats voor mindervaliden in de Chrysantenstraat, op de locatie zoals aangeduid op plan in bijlage van deze beslissing

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: inrichten van twee parkeerplaatsen voor mindervaliden aan kerkhof Diegem.

Door het ontbreken van parkeerplaatsen voor mindervaliden is de toegankelijkheid van het kerkhof in Diegem voor deze personen niet optimaal. Zeker gezien de ligging is de toegankelijkheid met de wagen voor mindervaliden van belang. Binnen het kader van 'Toegankelijke gemeente' en het welzijn van mindervaliden is het ons doel om ervoor te zorgen dat elke inwoner en bezoeker op een veilige en makkelijke manier hun reisdoel bereiken.

Het politiereglement inzake begraafplaatsen voorziet momenteel  in artikel 5.1. dat de begraafplaats mag betreden worden met vervoermiddelen van gehandicapte personen  mits machtiging van de burgemeester of zijn aangestelde en met een maximumsnelheid van 10 kilometer per uur.  

Om de toegankelijkheid van het kerkhof in Diegem te verhogen voor mindervaliden wordt geadviseerd twee parkeerplaatsen voor te behouden in de twee parkeerpockets aan het kerkhof in Diegem. Deze kunnen ingericht worden door middel van het afbakenen van deze parkeerplaatsen en het plaatsen van de verkeersborden E9a.

Deze locaties zijn de meest optimale keuzes gezien deze de kortste looproutes tot de ingang van de begraafplaats bieden en hier de nodige ruimte beschikbaar is voor het inrichten van de parkeerplaatsen voor mindervaliden conform het vademecum 'Toegankelijk publiek domein' en 'Duurzaam parkeerbeleid'.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het inrichten van twee parkeerplaatsen voor mindervaliden in de beide parkeerpockets aan het kerkhof in Diegem, zoals op plan in bijlage van deze beslissing aangeduid.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: invoeren verbod stilstaan en parkeren, aanbrengen van parkeervakken en gele lijnen in Berkenlaan.

Naar aanleiding van verschillende meldingen van bedrijven gelegen in de Berkenlaan, meerdere politie-interventies en een ongeval, is uit de analyse gebleken dat het foutparkeren in de Berkenlaan aangepakt dient te worden met duidelijke regelgeving en signalisatie.

Momenteel wordt de Berkenlaan ingenomen door wagens en bussen die aan beide kanten van de rijbaan geparkeerd staan. Deze staan ook op het trottoir waardoor voetgangers op de rijbaan moeten stappen wat gevaarlijke situaties creëert

Om het foutparkeren tegen te gaan, meer structuur in de Berkenlaan aan te brengen, maar vooral een veilige doorgang voor actieve weggebruikers én autoverkeer te creëren, worden volgende zaken voorzien:

  • Parkeervakken ingericht
  • Verbod parkeren en stilstaan (ter aanvulling van de parkeervakken)
  • Gele lijnen aangebracht om visueel de in- en uitritten te benadrukken.
    Rekening houdend met draaicirkels van voertuigen die leveringen verzorgen.

Overtredingen hierop kunnen worden geverbaliseerd via toepassing GAS4 in uitvoering van de aangepaste algemene politieverordening

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de invoering van verbod op stilstaan en parkeren in de Berkenlaan, zoals aangeduid op het plan in bijlage aan deze beslissing.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: aanleg fietspaden Culliganlaan

Naar aanleiding van vragen en opmerkingen van PwC Brussels office, gelegen in de Culliganlaan, is na analyse een voorstel tot inrichting van fietspad aan beide zijden van de Culliganlaan uitgewerkt.

De inrichting van deze fietspaden verhoogt de veiligheid van fietsers maar kan ook het parkeerprobleem in de Culliganlaan aanpakken om zodoende wagens te weren ondanks het bestaande parkeerverbod. 

PwC Brussels office gaf aan akkoord te zijn om de helft van de kosten te dragen voor de inrichting van de fietspaden.

Het huidige verbod stilstaan en parkeren aan beide zijden van de Culliganlaan dat door de gemeenteraad goedgekeurd werd op 21 september 2021 wordt niet nageleefd door autogebruikers. Wagens worden nog steeds in de Culliganlaan geparkeerd ondanks dit verbod. De politiezone ViMa heeft controles uitgevoerd, maar het probleem blijft bestaan.

Het inrichten van een fietspad om deze problematiek tegen te gaan, zal visueel mogelijks een effect hebben op het gedrag van autogebruikers maar sluit niet uit dat er dan ook nog nood zal zijn aan handhaving. Gezien de gemeenteraadsbeslissingen inzake GAS4 kan handhaving dan ook door zowel PZ ViMa als de gemeenschapswachten-vaststellers kunnen gebeuren.

De komst van de luchthaventram en bijhorende herinrichting van de A201 alsook Culliganlaan is voorzien op relatief korte termijn. De start der werken wordt ingeschat op najaar 2024. Hierdoor kan vandaag geconcludeerd worden dat het inrichten van fietspaden via wegmarkeringen op korte termijn haalbaar is, een algehele herinrichting/herstel van het wegdek van de Culliganlaan echter niet, gezien volgend jaar de Culliganlaan door de werkvennootschap wordt opgenomen in kader van de luchthaventram.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met aanleg van fietspaden over de gehele lengte van de Culliganlaan en keurt het bordenplan goed in bijlage van deze beslissing liggende.

Afsluiten intentieverklaring met Intervilvoordse- realisatie nieuwbouw Jan Moensstraat

Intervilvoordse heeft de intentie om 68 bijkomende (nieuwbouw) woonentiteiten te realiseren op een perceel gelegen langs de Jan Moensstraat in Machelen waarvan Intervilvoordse eigenaar is. De opdracht werd door Intervilvoordse via een design en build toegewezen. Om dit nieuwbouwproject te gaan realiseren dient weginfrastructuur te worden aangelegd.

Voor de aanleg van de infrastructuur (toekomstig openbaar domein) kan de VMSW een subsideie verlenen voor de aanleg die nodig is voor het sociaal woonproject. De financiering van het project komt grotendeels in aanmerking om gesubsidieerd te worden door de VMSW. Intervilvoordse zal optreden als bouwheer voor de bouwwerken en infrastructuurwerken

Besluit: de gemeenteraad gaat principieel akkoord om de zones waar gesubsidieerde infrastructuur wordt aangebracht, op te nemen in het openbaar domein (na voorlopige oplevering) en in te staan voor het onderhoud.

Aanduiding plaatsvervangend vertegenwoordiger in vzw Premed

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan. 

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

De vertegenwoordigers in vzw Premed zijn momenteel:

  • Effectief vertegenwoordiger: Jocelyne Vangindertaelen
  • Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Tessa Verberckmoes

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger.

Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.

Besluit:

Artikel 1: wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes:  Benny Blanckaert

Aanduiding vertegenwoordiger in Lokale Werkwinkel

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan. 

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

Op dit ogenblik is de bestuurder in Lokale Werkwinkel Tessa Verberckmoes.

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen.

Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.

Besluit: wordt aangeduid als bestuurder ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert

Aanduiding vertegenwoordiger in Woonraad

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan. 

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

Momenteel zijn de vertegenwoordigers in  de Woonraad:

  1. Jean-Pierre De Groef
  2. Tessa Verberckmoes
  3. Steve Claeys

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor de vervanger van 1 vertegenwoordiger.

Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaten toegewezen

Besluit: wordt aangeduid als bestuurder ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert

Aanduiding vertegenwoordiger in Interlokale Vereniging Wijk-Werken

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan. 

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in Interlokale Vereniging wijk-werken:

  • Effectief vertegenwoordigers: Tessa Verberckmoes en Benny Blanckaert
  • Plaatsvervangend vertegenwoordigers: Jocelyne Vangindertaelen en Veysel Top

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor de effectieve vertegenwoordigers.

Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen.

Besluit: wordt aangeduid als bestuurder ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Mohamed Akaychouh

Aanduiding vertegenwoordiger in PWO Vilvoorde SW - De Strijkwinkel

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan. 

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

Huidige vertegenwoordigers in PWO Vilvoorde SW – De Strijkwinkel zijn:

  • Effectief vertegenwoordigers: Jocelyne Vangindertaelen en Tessa Verberckmoes
  • Plaatsvervangend vertegenwoordigers: Veysel Top en Magda Geeroms

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen ter vervanging van mevrouw Tessa Verberckmoes.

Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen

Besluit: wordt aangeduid als bestuurder ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert

Aanduiding vertegenwoordiger in vzw De Klink

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan. 

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in vzw De Klink:

  • Effectief vertegenwoordiger: Tessa Verberckmoes
  • Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Benny Blanckaert

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger.

Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen.

Besluit:

Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny BlanckaertJean Pierre De Groef

Aanduiding vertegenwoordiger in vzw 3WPlus Werk

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan. 

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in 3WPlus Werk:

  • Bestuurder: Tessa Verberckmoes
  • Effectief vertegenwoordiger: Patrick Hanon
  • Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Veysel Top

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor bestuurder.

Bij geheime stemming worden dit te wijzigen mandaat toegewezen. 

Besluit: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert

Aanduiding vertegenwoordiger in Wijk-werken Haviland

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan. 

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in Wijk-werken Haviland:

  • Lid van de raad van bestuur: Tessa Verberckmoes
  • Effectief vertegenwoordiger: Tessa Verberckmoes

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor lid raad van bestur en effectief vertegenwoordiger.

Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen.

Besluit

Artikel 1: wordt aangeduid als lid van de raad van bestuur ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert

Artikel 2: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert

Aanduiding vertegenwoordiger in Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan. 

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

Op dit moment is de vertegenwoordiging in Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand als volgt:

  • Stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur: Mohamed Akaychouh
  • Plaatsvervangend stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur: Stef Panneels
  • Lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur: Tessa Verberckmoes
  • Plaatsvervangend lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur: Gregory Lagae

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur . Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.

Besluit: wordt aangeduid als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur in Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert

Aanduiding vertegenwoordiger in Eerstelijnszone BraViO

n 2017 startte de Vlaamse Regering een hervorming van de eerstelijnszorg in Vlaanderen en het afbakenen van 60 Vlaamse eerstelijnszones (ELZ). Machelen behoort tot de ELZ Bravio, samen met Vilvoorde, Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst.

Op 26 september 2019 werd de voorlopige Zorgraad ELZ Bravio geïnstalleerd.

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.

Op dit ogenblik is de vertegenwoordiging in Eerstelijnszone BraViO als volgt:

  • effectief vertegenwoordiger: Tessa Verberckmoes
  • plaatsvervangend vertegenwoordiger: Benny Blanckaert

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor een effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger.

Bij geheime stemming worden deze mandaten toegewezen. 

Besluit:

Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert

Artikel 2: wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger ter vervanging van Benny Blanckaert : Jean Pierre De Groef

Themawerkgroep welzijn en zorg Toekomstforum - Afvaardiging vertegenwoordiger

Op 5 juni 2019 hebben de 35 burgemeesters en de gedeputeerden van de regio opnieuw een samenwerkingsovereenkomst ondertekend waarmee ze zich voor de komende zes jaren in het Toekomstforum Halle-Vilvoorde engageren.

Binnen dit burgemeestersoverleg werden specifieke inhoudelijke themawerkgroepen opgericht.

De themawerkgroep Zorg en Welzijn heeft als doelstelling te komen tot een gezamenlijke strategie voor het wegwerken van de achterstand van het zorg- en welzijnsaanbod in de regio, en dit door middel van overleg tussen de beleidsmakers.

Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad dient zij vervangen te worden

Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in de themawerkgroep welzijn en zorg:

- effectief: Tessa Verberckmoes

- plaatsvervanger: Magda Geeroms

Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor de effectieve  vertegenwoordiger.

Bij geheime stemming wordt dit mandaat toegewezen

Besluit: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert

Ons Tehuis Brabant - kennisneming jaarverslag en jaarrekening 2022 + subsidie 2023

Ons Tehuis Brabant bezorgde hun jaarverslag en jaarrekening 2022 en vraagt daarbij ook een tussenkomst in de werkingskosten aan voor het jaar 2023.

Ons Tehuis Brabant heeft 5 bewoners die woonachtig zijn in onze gemeente. In het verleden werd beslist een subsidie van 1.000 euro per bewoner uit onze gemeente te geven, met een maximum van 5.000 euro. In het budget is deze 5.000 euro voorzien

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag en jaarrekening 2022 van Ons Tehuis Brabant vzw.

Bijkomend punt op vraag van raadsleden Marc Grootjans en Patrick Hanon: Huidige situatie WZC Parkhof

Marc Grootjans krijgt het woord:

Sinds meerdere weken ontvangen we vrij negatieve berichten over een minder goede gang van zaken  in het rusthuis Parkhof.   De dienstverlening naar de bewoners gaat opmerkelijk achteruit. De kwaliteit van de maaltijden  is ronduit bedroevend te noemen, de dienstverlening blijkt eveneens ondermaats.  Bovendien werd recent ook afdeling Pellenberg gesloten. Dit is  absolute beschamend ! Dit is een vrij recente nieuwbouw waarvoor de gemeente nog maar een aantal jaren terug een enorme investering heeft gedaan, en waarmee destijds ook gepronkt werd als exponent van een knap sociaal beleid.

Bovendien blijken het afgelopen jaar ook de dagprijzen reeds een paar maal opgeslagen.  Het kan niet de bedoeling zijn dat zorgbehoevende inwoners alsmaar meer moeten betalen voor een minder kwalitatieve zorg.

Het is onze overtuiging dat alle bewoners een kwaliteitsvolle zorg verdienen, aan een sociaal voordelig tarief.  Dit blijkt in de huidige omstandigheden duidelijk  niet het geval te zijn.

Welke verklaring heeft het College voor de huidige situatie ? En welke zijn de initiatieven die het College zal nemen om de situatie opnieuw op niveau te brengen, en aan de noodzakelijke vereisten te voldoen?

Benny Blanckaert krijgt het woord:

Bedankt voor jullie vraag. Dat de woonzorgcentra een moeilijke periode doormaken, is geen geheim. Iedereen heeft wellicht al gehoord van de onhoudbare druk in de zorg en ook ons eigen WZC ontsnapt daar niet aan. De schaarste van verpleegkundigen en zorgkundigen op de arbeidsmarkt, maakt dat het beroep zelfs het hoogst genoteerde knelpuntenberoep is.

Op de zitting van 20 juni 2023, ging het Vast Bureau akkoord om een onmiddellijke opnamestop door te voeren in ons WZC. Dit enerzijds als preventieve maatregel tegen de onhoudbare druk op zowel de financiering- als op de personeels- (erkennings-)norm. En anderzijds, om de garantie op een kwaliteitsvolle zorg naar bewoners toe te garanderen.

Een weloverwogen beslissing. Daar het Vast Bureau eerst de opdracht had gegeven om verschillende scenario’s uit te denken, vooraleer er een maatregel van deze omvang werd doorgevoerd. Zo werd er uiteindelijk geopteerd voor een natuurlijke afbouw van 105 residenten naar 90. Dit om de zorg voor deze 90 bewoners te stabiliseren zolang er geen vaste verpleegkundigen in dienst komen.

Bijkomend bij deze preventieve maatregel, legde het Vast Bureau ook enkele belangrijke voorwaarden op aan het WZC. Ik citeer:

-  Optimalisatie zorgplanning op basis van de zorgbarometer.

-  Logistieke optimalisatie in functie van de herlocatie van de gevulde bedden.

-  Een duidelijk personeelsbezettingsplan. 

Met andere woorden:

Het sluiten van afdeling Pellenberg is niet ‘beschamend’ te noemen zoals jullie schrijven maar is nu net het resultaat van een preventieve maatregel en beredeneerde beslissing van onze directie woonzorgcentrum om de zorg voor onze residenten te kunnen blijven garanderen.

De doelstellingen voor vandaag en morgen zijn heel duidelijk. We moeten opnieuw naar een stabieler personeelsbestand. Medewerkers, verpleegkundigen en zorgkundigen vinden in vaste loondienst, dat is de opdracht. Ons organisatiemodel zo vastleggen dat er slagvaardig en toekomstgericht kan gewerkt worden.

Uiteraard werd er na de voorafgaand geciteerde Vaste Bureaus niet stilgezeten. Er werden recent heel wat zaken doorgevoerd, eveneens als er in de nabije toekomst nog zullen volgen. Ik noem er enkelen:

  • Er wordt werk gemaakt van het aanwerven van medewerkers door een op de zorg gebaseerd recruteringsplan, in samenwerking met het HR-team.
  • Er gaan zorgkundigen van het eigen personeel via een project opgeleid worden tot verpleegkundigen. Met name, ‘project 600’.
  • Er gaat een duidelijke afbakening gemaakt worden inzake verantwoordelijkheden zowel operationeel als hiërarchisch.
  • Er zal transparant gecommuniceerd worden zowel naar intern personeel als naar externen.
  • Momenten van overdracht en briefing worden ingevoerd.
  • Kwaliteitscontroles worden verfijnd.
  • Het uitsplitsen van een hybridefunctie voor huismoeder/poets wordt ook ingeleid.
  • We nemen deel aan jobbeurzen
  • We onderzoeken het project ‘Zij-instromers in de zorg’ om vrijwilligers te integreren in ons WZC.

De opmerking die gemaakt wordt over het eten heb ik doorgestuurd naar de directeur van het woonzorgcentrum.

Zij heeft me geantwoord dat klachten vaak over persoonlijke voorkeuren en smaken gaan, bvb te veel of te weinig zout, voorkeur voor bloem- of vastkokende aardappelen.

Ik kreeg de bevestiging dat er nog steeds wekelijks overleg gebeurt tussen de huismoeders en de verantwoordelijken van de keuken over menukeuzes en eventuele aanpassingen. Ik kreeg ook de bevestiging dat er nog steeds familieraden en gebruikersraden georganiseerd worden waar iedereen zijn mening kan geven of zijn vraag kan stellen.

In het laatste verslag van de familieraad dat ik opgevraagd heb, staat zelfs dat de vergadering concludeert dat er een goede kwaliteit van eten is en dat de variatie in het eten een groot pluspunt is.

Wat betreft de dagprijs van ons woonzorgcentrum: Ik heb de prijzen opgevraagd en er is een prijsaanpassing geweest op 1 september 2023. De vorige dateerde van 1 augustus 2022 en die daarvoor van 1 februari 2021. Kortom ieder jaar.

Dit is een aanneembare modificatie, zeker wanneer we dit in een breder maatschappelijk en economisch perspectief plaatsen. Het is cijfermatig een feit dat ons woonzorgcentrum zich qua prijs aan de ondergrens bevindt en dat we binnen de huidige sociaal-economische toestand kunnen spreken van een sociaal voordelig tarief.

Tot slot wil ik eindigen met een zin uit jullie vraag:

Zoals in de vraag vermeld, is het WZC een recente nieuwbouw, een investering die getuigt van een knap sociaal beleid. We zijn hier nog steeds fier op en zetten dit beleid dan ook verder. Binnen de huidige sociaal-economische status, is weerbaarheid een essentieel element. En weerbaarheid bouw je binnen een WZC op met een sterke intramurale zorg.

Bijkomend punt op vraag van raadsleden Marc Grootjans en Patrick Hanon: situatie met betrekking tot nachtelijke straatverlichting 

Patrick Hanon krijgt het woord:

Sinds ruim een jaar wordt de straatverlichting ’s nachts gedoofd, vanaf 23u00. Deze situatie werd destijds ingevoerd door financiële overwegingen ten tijde van de uitbraak van de energiecrisis ten gevolge van het Russisch-Oekraïens conflict. De prijzen waren toen enorm hoog gestegen, waardoor die beslissing redelijk rechtvaardig en acceptabel was.

Op de Europese markten zijn de energieprijzen intussen terug genormaliseerd naar de vroegere toestand, en de vraag van vele inwoners is waarom de lichten ’s nachts nog steeds gedoofd blijven.  In deze situatie zijn er mensen die zich niet altijd veilig voelen, waarvoor toch begrip kan worden opgebracht.

Wat is het standpunt van het College, en kan er overwogen worden om de verlichting opnieuw aan te laten gedurende de nachturen?

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord:

Leidingen en lussen stoppen niet aan de gemeentegrenzen. Daarom was overleg nodig.

De burgemeesters van Halle ^Vilvoorde hebben gezamenlijk beslist over te gaan naar volgende brandregime : doven openbare verlichting schuift 1 uur op (middernacht i p v 23 u) en zondagnacht blijven lichten aan. 29 van de 33 gemeenten gaan hiermee akkoord. Dit regime zal ingaan vanaf 9 oktober?  We gaan dus van 30 uur per week doven naar 20 uur per week.

Belangrijk is dat het doven van de lichten de criminaliteitscijfers niet door stijgen, integendeel.  Dit blijkt uit een onderzoek van de gouverneur in de 23 politiezones. Wat Machelen – Diegem betreft zijn de cijfers zelfs gedaald : in dezelfde periode zijn b v hetraantal woninginbraken gedaald van 52 naar 43 en het vandalisme van 57 naar 36.

De perceptie is misschien anders maar de cijfers zijn duidelijk. 

Het doven van de lichten is ook goed voor het klimaat en de natuur : dit nieuwe brandregime zal zorgen voor een vermindering van 13500 ton CO2 – uitstoot per jaar.

B-Punten

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 28 juni 2023

Besluit: De gemeenteraad keurt het verslag van 28 Juni unaniem goed

Opheffing subsidiereglement uitstappen basisscholen in de gemeente Machelen-Diegem

Het lokaal bestuur besteedt heel wat middelen in flankerend onderwijs inzake de sociale voordelen/andere voordelen in het basisonderwijs (decreet flankerend onderwijs). De laatste jaren zijn daar nog andere initiatieven bijgekomen om in te spelen op aspecten als integratie en taal, buitenschoolse activiteiten, mobiliteit,....

Teneinde het volledige budget zo efficiënt mogelijk in te zetten wordt een herallocatie van de middelen voorgesteld, om dit te realiseren dient een bestaand subsidiereglement uitstappen basisscholen in de gemeente Machelen-Diegem opgeheven te worden.

In het kader van de gevraagde optimalisatie van onze budgetten in functie van de doelstellingen vooropgesteld in de beleidsverklaring, het herwerken van subsidiereglementen en het kritisch in vraag stellen waarom we bepaalde flankerende initiatieven willen blijven ondersteunen/en welke niet, werden deze voordelen gezamenlijk geanalyseerd.

In dat gehele kader werd beslist om de financiële ondersteuning voor de uitstappen voor basisscholen stop te zetten.

Deze budgetten zullen geherinvesteerd worden door het aanbieden van culturele, sportieve en educatieve activiteiten op ons eigen grondgebied dicht bij de scholen (schoolvoorstelling in thema door Vrijetijd - Huis van het Kind) in onze eigen gemeentelijke infrastructuur of op school, in het brugfigurenproject, mobiliteitsaanpak en betere omkadering van de voor- en naschoolse opvang (via BOA).

Raming: 22.500 euro.

Besluit: het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2012 subsidiereglement uitstappen basisscholen wordt opgeheven vanaf 1 september 2023.

Intrekking gemeenteraadsbeslissing artikel 31 Omgevingsvergunningsdecreet inzake omgevingsvergunning Broeklin project. Beslissing over het vastleggen publiek toegankelijke interne wegenis - OMV_2020119327

Op 24 maart 2021 werd een omgevingsvergunning verleend door de Vlaamse overheid voor Broeklin project: maakwinkels- recreatie- KMO en bedrijventerrein- Kantoren- Parking- Park- Fiets- en wandelpakden, milieu klasse 2 en 3: lozen van huishoudelijk afvalwater- het exploiteren van koelinstallaties en warmtepompen, transformatoren, een noodgroep- opslagplaats voor diesel voor noodstroomaggregaat - opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen - het uitbaten van 2 concertzalen en 2 opnamestudio’s. Deze vergunning werd door de Raad voor Vergunningsbetwisting vernietigd op 15 december 2022, binnen de 6 maanden na de betekening van het vernietigingsbesluit zou een nieuwe beslisisng moeten worden genomen.

Op 4 juli 2023 werd het dossier door de aanvrager ingetrokken en er werd een nieuw dossier ingediend. 

Op 16 maart 2021 werd door de gemeenteraad van Machelen een beslissing genomen in het kader van de aanleg van publiek toegankelijk wegenis, deze maakte deel uit van de omgevingsvergunning die werd ingetrokken bijgevolg zal ook de gemeenteraad zijn beslissing van 16 maart 2021 intrekken.

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraadsbeslissing van 16 maart 2021 artikel 31 Omgevingsvergunningsdecreet inzake omgevingsvergunning Broeklin project. Beslissing over het vastleggen publiek toegankelijke interne wegenis - OMV_2020119327 wordt ingetrokken

Samenstelling van de deontologische commissie.

De gemeenteraad van 18 april 2023 keurde de oprichting van de deontologische commissie goed.

De gemeenteraad van 23 mei 2023 besliste tot de samenstelling van de deontologische commissie.

Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie.

De samenstelling dient aangepast te worden naar aanleiding van:

  • de wijziging sedert 1 september 2023 van de voorzitter van de gemeenteraad, tevens voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
  • leden die niet meer tot een fractie behoren en de CD&V-fractie dus nieuwe leden kan voordragen

De voorzitter ontving van de betrokken fracties een voordracht.

Besluit: de deontologische commissie van de gemeenteraad wordt als volgt samengesteld

  • Stef Panneels, voorzitter
  • Samen Vooruit: Greg Lagae, effectief en Jean-Pierre De Groef, plaatsvervanger
  • N-VA: Nancy Van Harck, effectief en Peter Roose, plaatsvervanger
  • CD&V: ......, effectief en ......, plaatsvervanger
  • Open VLD fractie: Kris Jacobs, effectief.

Vervanging voorzitter

Op de gemeenteraad van 28 juni 2023 werd de heer Stef Panneels verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad, met ingang van 1 september 2023.

De voorzitter van de gemeenteraad is tevens van rechtswege de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Als de voorzitter tijdelijk afwezig is (bv. vakantie, korte ziekte) of niet mag deelnemen aan en stemmen over een agendapunt, dan mag hij zelf een vervanger kiezen.

De heer Stef Panneels heeft per mail medegedeeld dat zijn vervanger de heer Peter Roose zal zijn.

Besluit:

de gemeenteraad neemt kennis van de schriftelijke mededeling van de voorzitter van de gemeenteraad, Stef Panneels, dat hij bij kortstondige afwezigheid zal vervangen worden door Peter Roose.

Interne werkverdeling college van burgemeester en schepenen

Op de gemeenteraad van 28 juni 2023 werd akte genomen van het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid met ingang van 1 september 2023.

Op de raad voor maatschappelijk welzijn werd vervolgens ook een nieuwe voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst verkozen verklaard als toegevoegd schepen

Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de volgende interne werkverdeling binnen het college van burgemeester en schepenen/vast bureau: 

 Burgemeester: Jean-Pierre De Groef  

  • Financiën
  • Burgerzaken
  • Personeelsbeleid
  • Veiligheid en preventie
  • Economie
  • Middenstand

 ste  schepen: Steve Claeys

  • Mobiliteit
  • Ruimtelijke ordening
  • Stedenbouw
  • Woonbeleid

2de schepen: Mohamed Akaychouh

  • Organisatie en ICT
  • Communicatie
  • Sport
  • Cultuur
  • Feestelijkheden
  • Toerisme
  • Onderwijs

 3de schepen: Magda Geeroms

  • Openbare werken
  • Milieu
  • Integratie
  • Vlaamse aangelegenheden
  • Dierenwelzijn
  • Kinderopvang

 Voorzitter BCSD* (toegevoegde schepen): Benny Blanckaert

  • Sociale zaken
  • Seniorenbeleid
  • Zorg
  • Jeugd

Samenwerkingsovereenkomst  met de Kruispuntenbank Sociale Zekerheid in het kader van de gegevensuitwisseling in het project 'geharmoniseerde sociale statuten-afgeleide rechten'(GSS) voor het automatische toepassing van het  sociaal tarief in de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen en de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in de Machelse basisscholen

Naar aanleiding van de goedkeuring van het retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen en de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen ( dd. 28/06/2023) dienen we een samenwerkingsovereenkomst te sluiten met de Kruispuntbank Sociale Zekerheid, teneinde het sociaal tarief automatisch te kunnen toekennen aan Machelse gezinnen, die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming.

Momenteel is deze automatisering enkel van toepassing op Machelse inwoners waarvan de kinderen schoollopen in een Machelse basisschool, niet-inwoners dienen nog een staving te doen aan de hand van een vignet van de mutualiteit wanneer hun kinderen schoollopen in een Machelse basisschool.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Machelen en Kruispuntenbank Sociale Zekerheid, toegevoegd als bijlage bij dit besluit en keurt deze goed.

Cipal dv - buitengewone algemene vergadering 12 oktober 2023

De gemeente Machelen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").

De oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 met de toelichting betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.

De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.

Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

Besluit: op basis van de bekomen documenten worden de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 goedgekeurd.

 

OpgeletDit is een voorlopig verslag. Het volledige en goedgekeurde verslag zal U kunnen terugvinden op de website van de gemeente machelen (www.machelen.be) van zodra het verslag is goedgekeurd op de volgende gemeenteraad van 21 Oktober 2023