'

Verslag van de Gemeenteraad 18 December 2019.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, De Wulf Dirk, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Verberckmoes Tessa, Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen Jocelyne, Blanckaert Benny, Ponticello Dina, Van den Berghe Tania, Lenaerts Werner, Schell Daniël.

Verontschuldigd: Leskens Raymonde, Roose Peter, Benhomaid Samia,

Dit waren de agenda punten van gemeenteraad:

 

Goedkeuring verslag gemeenteraad 19 november 2019

Besluit: Het verslag wordt goedgekeurd met éénparigheid van stemmen

Aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad

Tot nu toe begon de RMW om 19.00 en de Gemeenteraad om 19.30. In de praktijk bleek al vlug dat een tijdsspanne van een half uur tussen start van raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad te veel was.

Een eerste aanpassing is gebeurd op de gemeenteraad van 26 juni 2019 door het aanvangsuur van de gemeenteraad op 19.15 uur te plaatsen.

Doch in de praktijk werd gemerkt dat wegens weinig agendapunten er tussen de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad nog een onderbreking moest gehouden worden.

In de praktijk is dit aangepast geworden door op de uitnodigingen 19.05 uur te vermelden voor de gemeenteraad.

Besluit: Het nieuwe aanvangsuur van de gemeenteraad wordt goedgekeurd met éénparigheid van stemmen

Machtiging gemeenteraad inzake het aangaan of wijzigen van verbintenissen die behoren tot de exploitatie, en die verband houden met de courante werking en bestaande dienstverlening

Het gegeven dat het meerjarenplan niet kan vastgesteld worden voor het einde van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen wegens diverse factoren. Het is belangrijk dat de exploitatie van de gemeentediensten kan verder gaan, dat er uitgaven kunnen gedaan worden die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening

Besluit: de gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om in 2020, on afwachting van de goedkeuring van het meerjarenplan door de gemeenteraad, om verbintenissen aan te gaan of te wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de  bestaande dienstverleningmet éénparigheid van stemmen

Akte van erfdienstbaarheid publiek toegankelijke zone project Antonissen Dorpsstraat

In de vergunningen voor het inbredingsproject Antonissen werd voorzien dat er ruime publiek toegankelijke zones werden voorzien die werden goedgekeurd door de gemeenteraad. Om deze overeenkomst hierover vast te leggen heeft de notaris Stoop een akte opgemaakt. Hierin werden de voorwaarden opgenomen die gelden als gevolg van de erfdienstbaarheid.

Het gaat over onderhoud en herstel van de verhardingen, de verlichting, vuilbakken, plaatsen van wegneembare paaltjes, wegnemen zwerfvuil.

Besluit: De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van de akte van erfdienstbaarheid voor het desbretreffende perceel.

Politiezone VIMA - vaststelling dotatie 2020

De gemeente draagt bij tot de financiering van de politiezone VIMA. De exploitatietoelage en de investeringstoelage worden opgenomen in het budget 2020 als onderdeel van het meerjarenplan.

Besluit:  De gemeenteraad keurt jaarlijks exploitatietoelage en investeringstoelage aan de politiezone VIMA goed. In 2020 wordt 2.511.044 euro aan de politiezone VIMA toegekend voor de exploitatie en 144.550 euro als investeringstoelage.

Verhoging aanvullend pensioenstelsel voor contractuele personeelsleden

Het is ongerechtvaardigd en onbillijk is dat alle contractuele personeelsleden (ook in de zorg) nog steeds een opmerkelijk lager pensioen hebben dan de statutaire personeelsleden voor hetzelfde werk. De intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen van 3 december 2019 om de 2de pensioenpijler te verhogen naar 2 % per 1 januari 2020 en naar 3% per 1 januari 2021.

Besluit: de gemeenteraad keurt de verhoging van het aanvullend pensioenstelsel voor alle contractuele personeelsleden met éénparigheid van de stemmen goed.

Oprichting DV 3Wplus

De 3Wplus groep werkt in de 35 gemeenten Halle-Vilvoorde. De DV 3Wplus zal zich inzetten  binnen de beleidsdomeinen werk, welzijn, wonen, energie en klimaat, kinderopvang en sociale economie

Besluit: de gemeenteraad is unaniem akkoord met de beslissing tot oprichting van een overlegorgaan om de samenwerkingsmogelijkheden en voorwaarden te bestuderen voor de oprichting van een dienstverlenende 3Wplus met als baseline Wonen, Werken en Welzijn in Halle-Vilvoorde, die actief zou zijn in de beleidsdomeinen werk, welzijn, wonen, energie, kinderopvang en sociale economie

Samenwerkingsovereenkomst Vimagri 2020-2025

De oorspronkelijke ILV (Interlocale Vereninging) sociale economie is opgericht in 2013 tussen de gemeenten Grimbergen, Machelen en stad Vilvoorde. Onder meer de organisatie van de jobbeurzen is via deze interlokale vereniging gebeurd.

Besluit: De gemeenteraad gaat unaniem akkoord met het voorstel van intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst voor sociale economie voor 2020-2025

Verderzetting van de deelname van de gemeente aan het project ‘Intergemeentelijke Natuur- & Landschapsploegen’ in de periode 2020-2025

De gemeenteraad keurde op 13 december 2013 de Samenwerkingsovereenkomst 2014-2015 goed tussen de provincie Vlaams-Brabant, de gemeenten en Pro Natura v.z.w.. in het kader van de verduurzaming van het project ‘Intergemeentelijke Natuur- & Landschapsploegen.

Deze samenwerkingsovereenkomst werd verlengd voor respectievelijk 2016, 2017 en 2018-2019 en loopt af 31.12.2019. De huidige samenwerkingsovereenkomst van dit project loopt dus eind 2019 af. De provincie Vlaams-Brabant voorziet een opvolging voor deze samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2020-2025.

Besluit: de gemeente neemt deel aan de Intergemeentelijke Natuur- en Landschapsploegen 2020-2025 met 1450 uren (min. 725 uren) waarbij 1450 uren = 1 VTE (Voltijdsequivalent), met als kostprijs een maximale  bijdrage (excl. btw) van:

  • 210 euro per VTE voor 2020
  • 578 euro per VTE voor 2021
  • 002 euro per VTE voor 2022
  • 482 euro per VTE voor 2023
  • 021 euro per VTE voor 2024
  • 622 euro per VTE voor 2025
  • Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst Brabantse Kouters Oost: aanduiding gemeentelijke vertegenwoordigers

De gemeenteraad van 22 oktober 2019 besliste tot goedkeuring oprichting van en toetreding tot deze projectvereniging, goedkeuring van de statuten en het huishoudelijk reglement, gemeentelijke bijdrage en aanduiding gemeentelijke vertegenwoordigers. In een projectvereniging moet elke deelnemende gemeente een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger hebben vanuit de gemeente, doch ook een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger met waarnemende stem die niet  verkozen is op een lijst waarvan de verkozenen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen. 

Worden afgevaardigd:

  • Danny Gooris als effectief lid
  • Benny Blanckaert als plaatsvervangend lid

Besluit: de gemeenteraad is akkoord om artikel 5 van de beslissing van de gemeenteraad van 22 oktober 2019 inzake aanduiding gemeentelijke vertegenwoordigers in de IOED op te heffen.

Voorlegging ter kennisgeving statuten Eerstelijnszone Bravio

In 2017 startte de Vlaamse Regering een hervorming van de eerstelijnszorg in Vlaanderen en het afbakenen van 60 Vlaamse eerstelijnszones (ELZ). Machelen behoort tot de ELZ Bravio, samen met Vilvoorde, Kampenhout , Steenokkerzeel en Zemst.Op 26 september 2019 werd de voorlopige Zorgraad ELZ Bravio geïnstalleerd.

Het Vlaams Agentschap voor Zorg en Gezondheid heeft bepaald dat de Zorgraad een VZW moet zijn. De statuten werden door de voorlopige Zorgraad uitgewerkt en moeten in eerste instantie door de 5 lokale besturen worden goedgekeurd.

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van de statuten van de VZW Zorgraad BraViO

Gemeentelijk reglement houdende de voorwaarden tot het verkrijgen van een machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen op de openbare weg

Vanaf 1 januari 2020 is er een nieuwe Vlaamse taxiwetgeving van kracht. In het kader van deze nieuwe wetgeving zijn de gemeenten bevoegd voor het verlenen van de machtiging bij aanvragen voor het gebruik van taxistandplaatsen op hun grondgebied.

Het is noodzakelijk dat de gemeente Machelen over een aantal taxistandplaatsen beschikt. Rekening houdend met het huidig aantal taxivergunningen wordt de norm vastgelegd op max. 30 taxistandplaatsen/machtigingen. De exploitanten die willen gebruik maken van deze standplaatsen moeten over een machtiging beschikken.

Er wordt hiervoor een ontvangstenraming voorzien in het meerjarenplan van 6.000 euro per jaar.

Besluit: De gemeenteraad keurt unaniem het gemeentelijk reglement goed

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: vaststellen taxistandplaatsen

In aanvulling op de Vlaamse taxiwetgeving heeft de gemeente voorschriften vastgelegd voor de machtigingen voor standplaatstaxi’s op het grondgebied van de gemeente Machelen. Bijgevolg dient de gemeente voldoende standplaatsen in te richten. De straattaxi’s mogen niet parkeren, stationeren of heen en weer rijden op minder dan tweehonderd meter loopafstand van een standplaats voorbehouden voor standplaatstaxi’s, tenzij de rit is besteld.

Besluit: De gemeenteraad keurt de volgende plaatsen goed die als taxistandplaats worden ingericht:

  • Novotel Brussels Airport – Leonardo da Vincilaan 25 - Diegem: 2
  • Crowne Plaza Brussels Airport – Leonardo da Vincilaan 4 - Diegem: 3
  • Parker Hotel Brussels Airport – Bessenveldstraat 15 – Diegem: 1
  • Holiday Inn Brussels Airport – Holidaystraat 7 – Diegem: 2
  • Pentahotel en Thon Hotel Brussels Airport – Berkenlaan 5 en 4 – Diegem: 1
  • Hotel NH Brussels Airport - De Kleetlaan 14B – Diegem: 2
  • Van Der Valk Hotel Brussels Airport – Culliganlaan 4 – Diegem: 2
  • Hotel Ibis Brussels Airport – Bessenveldstraat 17B – Diegem: 1
  • Park Inn by Radisson Brussels Airport – Grensstraat 3 – Diegem: 1
  • NMBS- Station Diegem: 1
  • Dorpsplein Machelen: 1
  • Brucargo gebouw 706: 3

Instellen gezamenlijke aanmeldingsprocedure voor het secundair onderwijs via LOP (Lokaal Overleg Platform) Machelen- Grimbergen-Vilvoorde

Voor het secundair onderwijs zal er vanaf dit jaar aangemeld worden in een grotere regio zodat ouders niet moeten aanmelden in 3 of vier verschillende aanmeldsystemen waardoor er ook verschillende databases ontstaan en plaatsen onnodig vastgehouden worden terwijl de leerling misschien al ingeschreven is in een ander aanmeldgebied. Voor het secundair onderwijs wordt er enkel gewerkt met schoolkeuze en toeval. Volgende gemeenten en LOP's zouden meedoen: LOP Grimbergen, Machelen, Vilvoorde, Leuven, Overijse-Zaventem-Tervuren (geen LOP), LOP-regio Mechelen, Halle-Beersel-St.-Pieters-Leeuw, maar ook Dilbeek, Asse, Ternat,… . Voor het GISO (secundair onderwijs) moet een mandaat gegeven worden aan VZW Comité voor onderwijs Annuntiaten Heverlee, zij zullen de opvolging op zich nemen van het aanmeldsysteem dat verzorgd wordt door KCS Leuven.

Besluit: De gemeenteraad geeft aan het schoolbestuur VZW Comité voor onderwijs Annuntiaten Heverlee het mandaat om:

  • de aangemelde leerlingen te rangschikken;
  • de melding van de definitieve toewijzing of van de melding over het niet kunnen toewijzen van de leerlingen aan een door de ouders gekozen school of vestigingsplaats uit te reiken;
  • de niet-gerealiseerde inschrijvingen mee te delen.

Kerkfabriek Sint-Gertrudis Machelen - meerjarenplanning 2020-2025

Besluit: De gemeenteraad besluit unaniem de goedkeuring te verlenen aan de Meerjarenplanning 2020-2025 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis

Kerkfabriek Sint-Gertrudis - budget 2020

Besluit: De gemeenteraad besluit unaniem de goedkeuring te verlenen aan de beleidsnota en het budget 2020 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten - meerjarenplanning 2020-2025

Besluit: De gemeenteraad besluit unaniem de goedkeuring te verlenen aan de Meerjarenplanning 2020-2025 van de Kerkfabriek van Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten - budget 2020

Besluit: De gemeenteraad besluit unaniem de goedkeuring te verlenen aan de beleidsnota en het budget 2020 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten

Aanvullende personenbelasting

Het huidige reglement op aanvullende personenbelasting dat einde 2015 in de gemeenteraad goedgekeurd werd, vervalt op 31 december 2019.

In het meerjarenplan wordt voor 2020 een ontvangst voorzien van 2.659.659 euro, voor de volgende jaren wordt rekening gehouden met indexering en groei aantal belastingplichtigen.

Besluit: De gemeenteraad keurt met eenparigheid van stemmen de volgende artikels goed:

Artikel 1: voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.

Artikel 2: de belasting wordt vastgesteld op 5% van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Geen verhoging tegenover de vorige legislatuur

Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat belastingplichtige heeft verworven in het aanslagjaar van het voorafgaande jaar

Gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing

Het huidige reglement inzake opcentiemen op de onroerende voorheffing vervalt op 31 december 2019. In het meerjarenplan is voor het jaar 2020 een ontvangstenraming voorzien van 9.214.473 euro die in volgende jaren wordt aangepast op basis van indexering

Besluit: De gemeenteraad keurt met eenparigheid van stemmen de volgende artikel goed

Artikel 1: er worden voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025, 692 opcentiemen op de onroerende voorheffing gevestigd. Geen verhoging tegenover de vorige legislatuur.

Belastingreglement op afgifte administratieve bescheiden

Als een burger zijn identiteitskaart verloren of gesloten is, krijgt hij een document bijlage 12 “bewijs van vervanging of aangifte van verlies, diefstal of vernietiging van een identiteitskaart, een vreemdelingenkaart of elk ander verblijfsdocument”.  Hij is verplicht dit terug af te geven bij het afhalen van zijn nieuwe identiteitskaart. Het valt veelvuldig voor door nalatigheid of onwil van de burger om dit document terug mee te brengen. Er wordt dan terug gemeld dat ze dit document ook verloren zijn en ze dan een nieuw aanvragen.  Om dit te ontraden en de burger er attent op te maken dat dit ook een officieel document is stel ik voor om hierop een taks te heffen,  Het gaat dus wel bij een tweede aflevering van een bijlage 12.

voorstel tot retributie: 5 euro (is ook het bedrag dat geïnd word voor de aanvraag van nieuwe pin en puk code)

Nieuwe tarieven zijn terug te vinden onderaan dit verslag “tarieven officiele documenten”

Besluit: De gemeenteraad keurt de beslissing unaniem goed, met ingang van 1 januari 2020, voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025, dat er een gemeentebelasting gevestigd wordt op de afgifte van administratieve bescheiden.

Belasting op het onderhouden en rein houden van het openbaar en privaat domein

De gemeente wenst het principe van “de vervuiler betaalt” wenst toe te passen.

Het huidige reglement belasting op het onderhouden en rein houden van het openbaar en privaat domein in de gemeenteraad van 20 december 2016 goedgekeurd werd, vervalt op 31 december 2019.

Het reglement belasting op het onderhouden en rein houden van het openbaar en privaat domein van kracht te maken voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025.

In dit reglement worden ook de tarieven opgenomen met betrekking tot inzet wagens, bulldozer of veegmachine.

Artikel 1: er wordt voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 een belasting gevestigd op:

-       onderhoud van eigendommen

er wordt een belasting gevestigd op het onderhouden en opruimen, door of in opdracht van het gemeentebestuur van verwaarloosde onbebouwde terreinen, braakgronden en onbebouwde gedeelten van eigendommen.

Onder verwaarlozing wordt o.a. begrepen: (dit is een niet-limitatieve lijst)

-          Het niet maaien/onderhouden van terreinen of gronden

-          De aanwezigheid van schadelijke distels op de terreinen of gronden

-          Wet betreffende de bestrijding van voor planten en plantaardige producten schadelijke organismen)

-          De aanwezigheid van afval op de terreinen of gronden

-          Overhangende hagen en struiken die de vlotte doorgang op het openbaar domein belemmeren.

              De belasting wordt vastgesteld als volgt:

1)    Bij ambtshalve onderhoud en verwijdering door de gemeente:

-       een uitvoeringskost van 50 euro per begonnen uur en per arbeider

-       een kost van 50 euro per begonnen uur voor de inzet van wagens, vrachtwagens, bulldozer of veegmachines

-       mogelijk verhoogd met de vervoer- en verwerkingskost voor de afvoer: 150 euro/ kubieke meter

-       met een minimum totaal bedrag van 100 euro

 

2) bij het ambtshalve onderhoud en verwijdering door een door gemeente aangestelde aannemer:   een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de door de gemeente aangestelde aannemer verhoogd met een administratieve kost ten belope van 10% van het hier bedoelde factuurbedrag.

       weghalen en verwijderen van goederen en afvalstoffen

Er wordt een belasting gevestigd op het weghalen, verwijderen en opruimen, door de gemeente of in opdracht van het gemeentebestuur, van goederen gestort of achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen, in niet-reglementaire recipiënten of op niet-reglementaire wijze, zoals omschreven in de algemene politieverordening van de gemeente:

  1. Sluikstorten en vervuiling van openbare domeinen
  2. Het achterlaten van afval in en ter hoogte van de publiekelijke huisvuilbakken op het openbaar domein
  3. Graffiti, aanplakkingen, beeld - en fotografisch materiaal en tags die worden aangebracht op de openbare weg, bomen, plakborden, palen, bouwwerken, monumenten en ander openbaar domein

1) Bij ambtshalve verwijdering door de gemeente:

  • een uitvoeringskost van 50 euro per begonnen uur en per arbeider
  • een kost van 50 euro per begonnen uur voor de inzet van wagens, vrachtwagens, bulldozer of veegmachines
  • mogelijk verhoogd met de vervoer- en verwerkingskost voor de afvoer: 150 euro/ kubieke meter
  • met een minimum totaal bedrag van 100 euro

 2) bij ambtshalve verwijdering door een door gemeente aangestelde aannemer:

  • een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de door de gemeente aangestelde aannemer verhoogd met een administratieve kost ten belope van 10% van het hier bedoelde factuurbedrag.

        onrechtmatig geplaatste terrassen en goederen

Er wordt een belasting gevestigd op het weghalen, door of in opdracht van het gemeentebestuur, van elk onrechtmatig op het openbaar domein geplaatst terras, stoel, bank, tafel, windscherm, uitstalraam, kraam, reclamebord,…

de belasting wordt vastgesteld als volgt:

1)    bij ambtshalve verwijdering door de gemeente:

  • een uitvoeringskost van 50 euro per begonnen uur en per arbeider
  • een kost van 50 euro per begonnen uur voor de inzet van wagens, vrachtwagens, bulldozer of veegmachines
  • met een minimum totaal bedrag van 250 euro

 2) bij ambtshalve verwijdering door een door gemeente aangestelde aannemer:

  • een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de door de gemeente aangestelde aannemer.

      onrechtmatig geplaatste antennes en masten.

Er wordt een belasting gevestigd op het weghalen door of in opdracht van het gemeentebestuur van elke onrechtmatig geplaatste hertz- of parabolische antenne die radiodiffusie en televisie ontvangt, of gelijk welke andere gelijkwaardige ontvangstinstallatie.

de belasting wordt vastgesteld als volgt:

1) bij ambtshalve verwijdering door de gemeente:

  • een uitvoeringskost van 50 euro per begonnen uur en per arbeider
  • een kost van 50 euro per begonnen uur voor de inzet van wagens of vrachtwagens
  • met een minimum totaal bedrag van 250 euro.

2) bij ambtshalve verwijdering door een door de gemeente aangestelde aannemer:

  • een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de door de gemeente aangestelde aannemer verhoogd met een administratieve kost ten belope van 10% van het hier bedoelde factuurbedrag.

Omdat die overlast geven of in strijd zijn met plaatselijke en bovenlokale regelgevingen, dan is het billijk dat de gemaakte kosten daarvoor worden teruggevorderd via een gemeentelijke belasting.

Belastingreglement ter bestrijding van leegstand van woningen

Beleidsmatig dient het woonbeleid geoptimaliseerd te worden. Hoofdlijnen zijn:

- zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden

- werken aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.

We pakken leegstand en verloedering aan om het aantal beschikbare woningen te maximaliseren. Het is wenselijk dat op het grondgebied van de gemeente de beschikbare woningen ook optimaal benut worden.Langdurige leegstand van woningen en gebouwen in de gemeente moet voorkomen en bestreden worden en dit past ook past binnen de doelstellingen betreffende het intergemeentelijk project Regionaal Woonbeleid Vilvoorde-Machelen.

In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangsten raming voorzien van 22.000 euro per jaar.

Tarief van de belasting

A: onroerende goederen gelegen in het RUP Machelen-Centrum en het RUP Diegem Centrum

  • 1. De basisbelasting bedraagt voor onroerende goederen gelegen in het RUP Machelen-Centrum en het RUP Diegem Centrum
    • 4.000 euro voor een volledig gebouw of woonhuis
    • 1.000 euro voor een individuele kamer of studentenkamer zoals gedefinieerd in het kamerdecreet
    • 1.500 euro voor elk overig gebouw of woning
  • 2. Het bedrag van de belastingheffing is gelijk aan het resultaat van volgende formule:

 -          De basisbelasting vermenigvuldigd met X+1, waarbij x gelijk is aan het aantal periodes van 12 maanden dat het gebouw, woonhuis, kamer, studentenkamer of elk overig gebouw of woning zonder onderbreking is opgenomen in de gemeentelijke inventaris

-          X mag niet meer bedragen dan 4.

Het aantal termijnen van twaalf maanden dat een gebouw of woning op het leegstandsregister staat, wordt herberekend bij overdracht van het zakelijk recht betreffende het gebouw of de woning.

 

B: onroerende goederen NIET gelegen in het RUP Machelen-Centrum en het RUP Diegem Centrum

  • 1. De basisbelasting bedraagt voor onroerende goederen niet gelegen in het RUP Machelen-Centrum en het RUP Diegem Centrum
    • 2.000 euro voor een volledig gebouw of woonhuis
    • 500 euro voor een individuele kamer of studentenkamer zoals gedefinieerd in het kamerdecreet
    • 750 euro voor elk overig gebouw of woning
  • 2. Het bedrag van de belastingheffing is gelijk aan het resultaat van volgende formule:

-          De basisbelasting vermenigvuldigd met X+1, waarbij x gelijk is aan het aantal periodes van 12 maanden dat het gebouw, woonhuis, kamer, studentenkamer of elk overig gebouw of woning zonder onderbreking is opgenomen in de gemeentelijke inventaris

-          X mag niet meer bedragen dan 4.

Het aantal termijnen van twaalf maanden dat een gebouw of woning op het leegstandsregister staat, wordt herberekend bij overdracht van het zakelijk recht betreffende het gebouw of de woning.

 

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter: De belastingen ter bestrijding van leegstand van woningen en de belastingen op 2de verblijf  moeten op mekaar worden afgestemd om misbruiken te voorkomen.

Leegstand 2019 = 1.250 € /leegstand 2020 : 4000 max x 4 = 16.000

2de verblijf 2019 = 1000 /2de verblijf 2020 = 1.000

Verklaren dat het om een 2de verblijf gaat volstaat om hoge belasting leegstand te ontlopen. Leegstand moet aangepakt worden, maar dan moet ook het 2de verblijf op dezelfde hoogte blijven

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter: Ik zou willen vragen aan de voorzitter om de Gemeenteraad te schorsen voor 5 minuten om deze opmerking te bespreken binnen de coalitie

Na de schorsing van de Gemeenteraad zegt Steve Claeys: Suggestie werd in beraad genomen voor 5 min om beslissing te bespreken. Bedankt om dit toe te lichten Jean Pierre, we hebben beslist om dit Art 9 van de leegstaand hetzelfde tarief voor het 2de verblijf toe te passen, en vraag de voorzitter om onmiddelijk over het nieuwe tarief voor de beide belastingen ter bestrijding van leegstand van woningen en de belastingen op 2de verblijf  te stemmen.

Besluit: De gemeenteraad keurt het belastingsreglement ter bestrijding van leegstand van woningen goed met eenparigheid van de stemmen.

Gemeentebelasting op de tweede verblijven

De personen die niet ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van de gemeente maar er toch verblijven maken eveneens gebruik of kunnen gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur en dienstverlening.Het is billijk dat zij bijdragen tot de financiering van het lokaal bestuur.

In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangstenraming voorzien van 10.000 euro per jaar.

De belasting wordt per tweede verblijf vastgesteld op 1000 euro.

 Besluit: De gemeenteraad keurt gemeentebelasting op de tweede verblijven goed rekening houdend met het nieuwe aangepast tarief dat gelijkgesteld werd met de belastingen ter bestrijding van leegstand met eenparigheid van de stemmen.

Gemeentebelasting ter bestrijding van verkrotting van gebouwen en woningen

Deze belasting een instrument is van het huisvestigingsbeleid binnen de interlokale vereniging voor regionaal huisvestingsbeleid Machelen-Vilvoorde.

Het huidige reglement gemeentebelasting ter bestrijding van verkrotting van gebouwen en woningen dat in de gemeenteraad goedgekeurd werd, vervalt op 31 december 2019. In het meerjarenplan is een ontvangsten-raming voorzien van 2.000 euro per jaar. De belasting bedraagt 1.000 euro per gebouw of woning

Besluit: De gemeenteraad keurt Gemeentebelasting ter bestrijding van verkrotting van gebouwen en woningen goed met eenparigheid van de stemmen.

Belasting op bewaarplaatsen van motorvoertuigen

Op het grondgebied van de gemeente Machelen worden een aantal bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat. In meerjarenplan is hiervoor een raming opgenomen van 300.000 euro per jaar. Het bedrag van de belasting bedraagt 15 euro per maand en per parkeerplaats.

Besluit: De gemeenteraad keurt de belasting op bewaarplaatsen van motorvoertuigen goed met eenparigheid van de stemmen.

Belasting op bouwen en verbouwen

De belasting op bouwen en verbouwen wordt behouden, met inbegrip van de bijkomende vrijstelling ingevoerd voor projecten die voldoen aan het decreet inzake brownfields en het decreet inzake ruimtelijke economie wat betreft duurzame bedrijventerreinen. De vrijstelling is beperkt tot de eerste 100.000 m³, zodat dit een hefboom kan zijn om industriële bedrijfsprojecten mogelijk te maken op moeilijk te ontwikkelen terreinen die anders braak en ongebruikt zouden blijven liggen.

De belasting wordt vastgesteld op:

- voor gebouwen en verbouwingen groter dan 1.000 kubieke meter: 2,50 euro voor elke gebouwde of verbouwde kubieke meter.

Besluit: De gemeenteraad keurt de belasting op bouwen en verbouwen goed met eenparigheid van de stemmen.

Belastingreglement op aanvragen tot of melding van het exploiteren hinderlijke richting

De gemeente maakt onkosten in het kader van de vergunningsprocedures. Het is billijk deze terug te vorderen via een belasting. In het meerjarenplan wordt 6.000€ voorzien.

De belasting wordt vastgesteld:

Voor aanvragen gewone procedure door VLAREM II - bijlage 1 gerangschikt in:

  • Klasse 1: 1000 euro
  • Klasse 1 met MER en/of VR: 2500 euro
  • Klasse 2: 400 euro

Voor aanvragen vereenvoudigde procedure (alle klassen): 150 euro

Voor inrichtingen gerangschikt in de tweede klasse door het algemeen reglement op de bescherming van de bevolking en van de werknemers tegen het gevaar van de ioniserende stralingen wordt de belasting vastgesteld op 100 euro.

Klasse 3 of melding van exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit: 75 euro

Verzoek tot bijstelling of vraag tot  afwijking milieuvoorwaarden op vraag van exploitant: 150 euro

Tijdelijke inrichting: 150 euro

Overdracht: 75 euro

Besluit: De gemeenteraad keurt het belastingreglement op aanvragen tot of melding van het exploiteren hinderlijke richting goed met eenparigheid van de stemmen

Belasting op de onbebouwde gronden en onbebouwde percelen

De gemeente acht het wenselijk om potentiële woonlocaties vrij te maken, om grondspeculatie tegen te gaan en om realiseerbare onbebouwde gronden en onbebouwde kavels te activeren in de gemeente. Teneinde grondspeculatie tegen te gaan, wordt deze belasting, net zoals in vele andere gemeenten, verlengd, om zo bouwgronden sneller op de markt te kunnen krijgen. Gronden en percelen van ondermeer huisvestingsmaatschappijen, eigenaars die maar één onroerend goed hebben en ouders met kinderen ten laste (één perceel per kind ten laste) worden vrijgesteld van deze belasting.

De belasting wordt vastgesteld als een forfaitair bedrag volgens de oppervlakte van de kavel of bouwgrond met de volgende opdeling: 

  • kavel of bouwgrond  < of = 500 m²:                                       250 euro
  • kavel of bouwgrond  500m² < X < 1000m²:                           350 euro
  • kavel of bouwgrond  >1000m²:                                               500 euro

Besluit: De gemeenteraad keurt de belasting op de onbebouwde gronden en onbebouwde percelen goed met eenparigheid van de stemmen

Belasting op de reclameborden zichtbaar vanaf een verkeersweg

De reclameborden zichtbaar vanaf een verkeersweg zijn storend en komen over als vervuilend voor de omgeving. In het meerjarenplan wordt hiervoor een raming voorzien van 40.000 euro per jaar.

De belasting wordt vastgesteld op: 

  • 30 euro per vierkante meter nuttige oppervlakte voor borden kleiner of gelijk aan 10 m², met een minimumbelasting van 30 euro.
  • 100 euro per vierkante meter nuttige oppervlakte voor borden groter dan 10 m² voor borden met rechtstreekse of onrechtstreekse verlichting wordt de belasting verhoogd met 50 %.

De belasting is verschuldigd voor een gans dienstjaar, ongeacht of de borden occasioneel of voortdurend worden geplaatst

Besluit: De gemeenteraad keurt de belasting op de reclameborden zichtbaar vanaf een verkeersweg goed met eenparigheid van de stemmen

Belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten

De hoeveelheid niet-geadresseerd reclamedrukwerk is een belasting voor het milieu, er komt ook regelmatig papier van reclamedrukwerk op de openbare wegen terecht.

Het beginsel dat “de bevuiler betaalt” betekent dat de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging en voor het herstellen van schade voor rekening zijn van de vervuiler.

De gemeente maakt kosten voor de ophaling en de verwerking van het afval dat gegenereerd wordt door de verspreiding van het niet-geadresseerde drukwerk en gelijkgestelde producten, ofwel rechtstreeks door de werking van de eigen reinigingsdienst ofwel onrechtstreeks door haar bijdrage aan INCOVO.

De belasting wordt vastgesteld op:

  • 0,03 euro per verspreid exemplaar beperkt tot eenbladig reclamedrukwerk
  • 0,06 euro per verspreid exemplaar voor alle andere exemplaren. 

Per verspreiding bedraagt de heffing minimum 15 euro.

Voor de berekening van de ambtshalve belasting wordt de mogelijke bedeling op het grondgebied in rekening gebracht.

Het aantal postbussen wordt standaard vastgelegd als volgt:

  • Verdeling verspreid over het hele grondgebied van Machelen/Diegem: 7.300
  • Verdeling enkel binnen de deelgemeente Machelen: 4.375
  • Verdeling enkel binnen de deelgemeente Diegem: 2.925

Besluit: De gemeenteraad keurt de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten goed met eenparigheid van de stemmen.

Belasting op huizen voor erotische lichaamsverzorging

Er zijn nog steeds huizen voor erotische lichaamsverzorging actief in onze gemeente die ook voor overlast zorgen: lawaai, algemeen onveiligheidsgevoel, parkeeroverlast, … De overlast aan de gemeente dat met zich meebrengt, meer politiewerk, een hogere bezetting van het openbaar domein in wijken en een verstoring van de rust in de gemeente.

In het meerjarenplan wordt hiervoor een raming voorzien van 40.000 euro per jaar.

De belasting wordt vastgesteld op 10.000 euro per huis

Besluit: De gemeenteraad keurt de belasting op huizen voor erotische lichaamsverzorging goed met eenparigheid van de stemmen.

Belasting op opslagplaatsen van schroot en buiten gebruik gestelde voertuigen

Er wordt voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de opslagplaatsen van schroot en buiten gebruik gestelde voertuigen. Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld op 2 euro per vierkante meter bestemd voor de exploitatie op 1 januari van het belastingjaar.

Besluit: De gemeenteraad keurt de belasting op opslagplaatsen van schroot en buiten gebruik gestelde voertuigen goed met eenparigheid van de stemmen.

Belastingreglement op economische bedrijvigheid

De grote economische activiteit op het grondgebied van de gemeente en het feit dat hiervoor de gemeentelijke administratie, afvalintercommunale, brandweer- en politiediensten dienen aangepast te worden en dat dit kosten met zich meebrengt.

In het meerjarenplan is hiervoor bij ontvangsten een raming opgenomen van 975.000 euro per jaar.

Basistarieven

  1. Bedrijven zonder klasse van hinderlijkheid         vrijstelling tot 100 m²
  • Minimale aanslag > 100 m² : 75 euro forfaitair                                                                            
  • Bebouwde oppervlakte 0, 60 euro per m²
  • Onbebouwde oppervlakte 0, 15 euro per m²                                       
  1. Hinderlijk bedrijf van de derde klasse                 
  • Minimale aanslag                150 euro forfaitair
  • Bebouwde oppervlakte                         0, 75 euro per m²
  • Onbebouwde oppervlakte                     0, 30 euro per m²
  1. Hinderlijk bedrijf van de tweede klasse               
  • Minimale aanslag                300 euro forfaitair  
  • Bebouwde oppervlakte                         0, 95 euro per m²
  • Onbebouwde oppervlakte                     0, 35 euro per m²
  1. Hinderlijk bedrijf van de eerste klasse                
  • minimale aanslag                500 euro forfaitair
  • Bebouwde oppervlakte                         1, 50 euro per m²
  • Onbebouwde oppervlakte                     0, 50 euro per m²

Maximaal tarief: 100.000 euro forfaitair

Besluit: De gemeenteraad het belastingreglement op economische bedrijvigheid goed met eenparigheid van de stemmen.

Verblijfsbelasting

De gemeente heeft een aantal kleinere uitbatingen en grotere uitbatingen van verhuring van logies. In het meerjarenplan wordt een ontvangstenraming voorzien van 2.420.000 euro per jaar.

Berekeningsgrondslagen en tarieven:

  • 1. De belasting voor de in artikel 7 van “het uitvoeringsbesluit” omschreven logies bedraagt voor:
  • hotels met één of twee sterren:  4,24  euro per bezette kamer per nacht
  • hotels met drie of meer sterren:  5,18 euro per bezette kamer per nacht
  • 2. De belasting voor de verhuurders van logies zoals omschreven in “het uitvoeringsbesluit”, artikel 8 bedraagt 155,00 euro per kamer per jaar.
  • 3. De belasting voor de verhuurder van logies zoals omschreven in “het uitvoeringsbesluit”, artikel 9,
  • voor de 1e   t.e.m. de 9e woongelegenheid               330 euro per woning/jaar
  • vanaf de 10e t.e.m. de 15e woongelegenheid           660 euro per woning/jaar
  • vanaf de 16e woongelegenheid                                  1000 euro per woning/jaar

Dirk De Wulf krijgt het woord van de voorzitter: De verblijfsbelasting is een belangrijk deel van de gemeentelijke financiele slagkracht. Jullie schrijven namelijk een bedrag van 2.4 miljoen € in jullie meerjarenplan. Ik merk echter dat jullie spreken dat er geen belastingsverhoging zou zijn, nu voor deze groep die verblijfsbelasting verschuldigd zijn is er wel degelijk een verhoging en wat voor één !!!

Iemand die een B&B heeft krijgt er een verhoging van 11% aangerekend, namelijk van 140€ naar 155€ per jaar. Dit zijn dan meestal nog inwoners die dit niet echt als winstbejag zien maar eerder een lucratieve bezigheid. De woongelegenheden zoals in Art 9 van het uitoveringsbesluit zien eveneens een verhoging van 10% en 11%. Deze groep zijn de meeste gevallen Machelse ondernemers die geviseerd worden door deze onvoorstelbare verhoging van hun belasting.

De hotels krijgen van hetzelfde laken een broek: tot 2 sterren gaan zij zelfs met 12% stijgen, en de hotels met 3 of meer sterren stijgen met 10%. Mijn vraag is of dit besproken werd met de hotel sector? Zijn de mensen die een B&B of woongelegenheden hebben aangesproken over deze stijging van deze belasting?

Steve Claeys krijgt het woord: Het klopt inderdaad dat we deze verblijfsbelasting verhoogd hebben omwille van vele redenen, oa de infrastructuur in de hotelzone grondig verbeteren, zodoende dat niet enkel de bedrijven in die buurt maar ook om de hotels op termijn meer toegankelijk te maken naar openbaar vervoer, deelmobiliteit (fietsen en steps). Wij hebben ook gezien dat de kamerzetting in 2019 heel hoog was, dus dat wil niet zeggen dat er een problematiek is in kamerbezetting in het algemeen.  Het is ook zo dat het reglement na de aanslagen werd aangepast van een belasting op alle kamers naar een belasting bezette kamers, we behouden dit, wij vinden dit een goed systeel. Desalniettemin zijn we van oordeel dat deze sector bezettingsgraad zeer hoog is, en dat als we dat combineren met een infrastructuur aanpassing, dat dit wel een belastingsverhoging die wij kunnen inzetten. We hebben niet gesproken hotels, met eigenaars van B&B en eigenaars van kamers.

Dirk De Wulf krijgt het woord : Heel nobel om infrastructuur van heel het bedrijven park te verbeteren is  goed, maar om dit om één sector afwentelen omdat te gaan doen is wel vreemd, want ik zie bij de andere reglementen geen verhoging van toepassing is. Ik denk ook dat het bedrag van 2.4 miljoen in mjp, dat het minste van een gemeente die zijn naam waardig is om ondernemingen op zijn grondgebied te ondersteunen, een gesprek het minste had geweest om te gaan doen, zeker omdat de prijsstijging van deze aard. Dit is zeer spijtig, want dit is een zeer belangrijke sector voor onze gemeente, en jullie hebben het nagelaten om daar rekening mee te houden.

Deze ondernemingen, en vooral de hotels, moeten tegen 1 januari 2020 al hun informatica aanpassen, waarop zij niet voorbereid zijn omdat er geen overleg is geweest,  hun eigen reservatieplatform moet aangepast worden en alle wereldwijde reservatieplatformen moeten eveneens deze aanpassing laten doorvoeren den dat 14 voor deze belastingsverhoging van kracht zal worden, en dan spreek ik nog niet over de feestdagen die er aankomen waardoor de moeilijkheid om tijdig als geregeld te krijgen enkel toeneemt.

Besluit: De coalitie keurt de verblijfsbelasting goed, de fractie Sp.a-Spirit-Groen gaat niet akkoord en stemt tegen

Belastingreglement op nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie

De activiteiten van nachtwinkels en privaat bureaus voor telecommunicatie fundamenteel verschillen van deze van de gewone kleinhandel, er wordt ook een publiek aangetrokken dat niet onmiddellijk gedomicilieerd of woonachtig is in de wijk waarin deze zaken gevestigd zijn, met als gevolg dat er kans op overlast is. In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangsten-raming voorzien van 1500 euro per jaar.

De openingsbelasting is een eenmalige belasting vastgesteld op 6 000,00 euro en verschuldigd bij elke opening van een nieuwe handelsactiviteit van een nachtwinkel en/of privaat  bureau voor telecommunicatie. Elke wijziging van uitbating is gelijkgesteld met een nieuwe handelsactiviteit.

De aanslagvoet van de jaarlijkse belasting is vastgesteld op 1.500,00 euro per nachtwinkel en/of privaat bureau voor telecommunicatie. De openingsbelasting en de jaarlijkse belasting zijn ondeelbaar.

Besluit: De gemeenteraad keurt het belastingreglement op nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie goed met eenparigheid van de stemmen

Belastingreglement taxi's en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder

Jaarlijkse belasting per voertuig. 

  • Taxidiensten zonder standplaats op de openbare weg: € 250
  • Taxidienst met standplaats op de openbare weg: € 450
  • Bijkomende belasting voor voertuigen uitgerust met radiotelefonie voor taxidiensten zonder standplaats op de openbare weg: € 50
  • Dienst voor het verhuren van voertuigen met bestuurder en die ook met die voertuigen een vergunning heeft voor taxidienst: € 500
  • Dienst voor het verhuren van voertuigen met bestuurder: € 250
  • Taxidienst en die ook met die voertuigen een vergunning heeft voor dienst voor verhuren van voertuigen met  bestuurder: € 500

Besluit: De gemeenteraad keurt het belastingreglement taxi's en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder goed met eenparigheid van de stemmen

Belastingreglement op ontgravingen

Het huidige belastingreglement op ontgravingen werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 september 2005. Sedertdien is het gebruik van asurnen in graf(urnen)kelders en columbarium toegenomen. Ook de prijs is onveranderd gebleven.

De belasting wordt vastgesteld:

  • Voor het ontgraven van stoffelijke overschotten uit volle grond en grafkelder: 750€
  • Voor het ontgraven van een asurn uit urnenkelder/columbarium: 250€

Besluit: De gemeenteraad keurt het belastingreglement op ontgravingen  goed met eenparigheid van de stemmen

Contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen

Het gemeenteraadsbesluit van 18 oktober 2011 houdende vaststelling tarievenhuisvuilzakken en betalende fracties en het gemeenteraadsbesluit van 19 juni 2018 houdende contant-belasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen worden opgeheven.

De huisvuilzakken worden verkocht tegen volgende prijs:

  • voor PMD-afval (plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons), in pakken van 10, tegen de prijs van 0,15 euro per zak met een inhoudsvermogen van 60 liter.
  • voor GFT-afval (groente-, fruit- en tuinafval), in pakken van 10, tegen de prijs van 0,25 euro per zak met een inhoudsvermogen van 15 liter en 1,20 euro per zak met een inhoudsvermogen van 60 liter.
    - voor restafval, in pakken van 10, tegen de prijs van 0,90 euro per zak met een inhoudsvermogen van 30 liter, en 1,80 euro per zak met een inhoudsvermogen van 60 liter.
  • Andere prijzen zijn terug te vinden op incovo.be

Besluit: De gemeenteraad keurt contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen goed met eenparigheid van de stemmen

Gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein

Sedert verschillende jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders water, gas, elektriciteit, datavoorzieningen, ... een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen.

Het feit dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied, en dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en alsdus een impact hebben op het openbaar domein.

De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per lopende meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt voor werken in rijwegen 0,78 euro, voor werken in voetpaden 0,60 euro en voor werken in aardewegen 0,36 euro.

Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingswerken en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig sluitingspunt. 

Besluit: De gemeenteraad keurt Gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein goed met eenparigheid van de stemmen

Retributie op voornaamswijziging

Vanaf 1 augustus 2018 werd de bevoegdheid van de Minister van Justitie om een voornaamswijziging te doen, overgedragen aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. De bevoegdheid om een familienaam te wijzigen blijft wel bij de Minister van Justitie.

De indiening van de aanvraag dient hierbij te gebeuren in de gemeente waarin men is ingeschreven.

De retributie wordt vastgesteld op 150 euro per aanvraag. Transgender personen betalen 15 euro per aanvraag.Voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en die niet over een voornaam beschikken, is de aanvraag gratis.

 Besluit: De gemeenteraad keurt de retributie op voornaamswijziging goed met eenparigheid van de stemmen

Retributie voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning “bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf” (Elektronische A-kaart)

Voor bepaalde prestaties en diensten die voor de gemeentelijke administratie arbeids-en tijdsintensief zijn en die in het individueel belang of voordeel zijn van diegene die om die prestatie of dienst vraagt, een billijke vergoeding vragen.

Het doorrekenen van de administratieve kosten. De retributie voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de elektronische A-kaart bedraagt:-voor een niet begeleide minderjarige vreemdeling: 25,00 euro;-voor alle anderen: 50,00 euro.

Besluit: De gemeenteraad keurt de retributie voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning “bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf” (Elektronische A-kaart)  goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement  betreffende retributie voor het gebruik van laagspanningskasten door foorreizigers tijdens kermissen

Voorstel is dit retributiereglement voor het gebruik van laagspanningskasten door foorreizigers tijdens kermissen. Voorziene raming in MJP is jaarlijks 4.700€

De foorexploitant betaalt aan de gemeente een ‘all in’-vergoeding voor het gebruik van de gemeentelijke aansluitkast. De vergoeding is forfaitair vastgesteld als volgt:

  1. Diegem Paaskermis:
  • 32 ampère: 160 euro
  • 63 ampère: 250 euro
  1. Machelen junikermis en Diegem septemberkermis:
  • 32 ampère: 65 euro
  • 63 ampère: 125 euro

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement  betreffende retributie voor het gebruik van laagspanningskasten door foorreizigers tijdens kermissen goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement op prestaties voor en levering van materiaal aan derden bij aanpassingen aan het openbaar domein op vraag aan derden

De gemeentediensten die op vraag van derden werken uitvoeren aan het openbaar domein.

Deze werken kosten veroorzaken kosten aan de gemeente. Deze kosten moeten verhaald worden op de aanvrager.

De tarieven van de retributie worden als volgt vastgesteld:

Uurlonen tijdens de reguliere werkuren

  • 50 euro per begonnen uur en per gemeentepersoneelslid

Kostprijs oproep personeel buiten de reguliere werkuren

  • 150 euro per begonnen uur en per gemeentepersoneelslid

Transportkosten

  • Gebruik en verbruik voertuigen en machines (wagens, vrachtwagens, bulldozer, veegmachines): 50 euro per begonnen uur

Aanpassing aan de verharding van het voetpad (tarief is inclusief uurloon) met herbruikbare materialen 51 euro per begonnen m²

  • Met nieuwe materialen 72 euro per begonnen m²

Aanpassing aan boordstenen (tarief is inclusief uurloon) 26 euro per lopende meter

Aanleggen inrit kostprijs aanpassing aan de verharding van het voetpad (zie art. 3.4) + aanpassing aan boordstenen (zie art. 3.5)

Vervangen of plaatsen van onderstaande materialen (excl. loonkost en transport)

  • Vuilnisbak: 450 euro
  • Vierkante paaltjes:
  • Fsc hout vast 121 euro per stuk
  • Fsc hout wegneembaar 248 euro per stuk
  • Kunststof vast 65 euro per stuk
  • Metalen paaltjes vast 115 euro per stuk

Aanpassen aan openbaar groen (incl. groencompensatie, loonkost en transport).

  • Vellen en frezen van boom 500 euro per stuk

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement op prestaties voor en levering van materiaal aan derden bij aanpassingen aan het openbaar domein op vraag aan derden

goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement betreffende vaststelling standplaatsvergoedingen kermissen

Het is nodig om de standplaatsvergoedingen voor de kermissen in de deelgemeenten Machelen en Diegem vast te leggen. Het sociaal economisch weefsel kan versterkt worden door de kemissen.

In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangsten-raming voorzien van 12.000 euro per jaar

  • de standplaatsvergoeding voor de junikermis in de deelgemeente Machelen wordt voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025, als volgt vastgelegd:
    • de standplaatsvergoeding wordt bepaald op € 9/lopende meter. De standplaats voor de autoscooter wordt bepaald op de forfaitaire som van 190 euro. Beiden zijn vast te leggen in een jaarlijks te vernieuwen contract met de foorreiziger.
  • de standplaatsvergoeding voor de septemberkermis in de deelgemeente Diegem wordt, voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025, als volgt vastgelegd:
    • de standplaatsvergoeding wordt bepaald op € 6/lopende meter en vastgelegd in een jaarlijks te vernieuwen contract met de foorreiziger.
  • de standplaatsvergoeding voor de Paaskermis in de deelgemeente Diegem wordt, voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025, als volgt vastgelegd:
    • de standplaatsvergoeding wordt bepaald op € 42/lopende meter en vastgelegd in een jaarlijks te vernieuwen contract met de foorreiziger.
    • de standplaatsvergoeding voor eetkramen langsheen het Alfons De Cockplein aan de straatkant langsheen de woningen, wordt bepaald op € 25/lopende meter.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement betreffende vaststelling standplaatsvergoedingen kermissen goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen

De retributie voor de machtiging voor het gebruik van een taxistandplaats wordt door de gemeente geïnd en vereist een gemeentelijk retributiereglement. n navolging van de Vlaamse taxiregelgeving bepaalt de gemeente Machelen de taxistandplaatsen op haar grondgebied en reikt hiervoor de machtigingen uit.De afgegeven machtigingen geven elk aanleiding tot een jaarlijkse en ondeelbare gemeenteretributie. De retributie bedraagt 200 euro per jaar en per machtiging.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement betreffende de vaststelling standplaatsvergoeding voor frietkramen met vaste verkooppunten op het openbaar domein

De retributie voor de standplaatsvergoeding voor frietkramen met vaste verkooppunten op het openbaar domein dient vastgelegd te worden. Er wordt een retributie geheven als standplaatsvergoeding voor frietkramen met vaste verkooppunten op het openbaar domein ten bedrage van 15,00 euro de strekkende meter per jaar.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement betreffende de vaststelling standplaatsvergoeding voor frietkramen met vaste verkooppunten op het openbaar domein goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglementen betreffende stedenbouwkundige en milieugerelateerde inlichtingen

In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangstenraming ingeschreven van 22.500 euro.

Het bedrag van de retributie wordt bepaald op 75 euro per kadastraal perceel waarop de inlichtingen betrekking hebben.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement stedenbouwkundige en milieugerelateerde inlichtingen goed met eenparigheid van de stemmen

  • Retributiereglement over de vergunningen van de tijdelijke innames van het openbaar domein

De retributie wordt geheven op:

  • de tijdelijke inname van het openbaar domein, voor bouw-, afbraak-, wederopbouw-, herstellings-, verbouwings-, schilder-, verhuis-, leverings- en soortgelijke werken;
  • de plaatsing en verwijdering van parkeerverbodsborden, voor burgers, verenigingen, bedrijven en instellingen door de diensten van het lokaal bestuur.
  • het gebruik van stellingen e.d., veiligheidshalve het onderliggende weggedeelte ontoegankelijk wordt voor de weggebruikers;
  •              de innames die het gevolg zijn van werken op de gehele of gedeeltelijke openbare weg; in dit geval wordt de duur van de inname gerekend tot de voorlopige herstelling van de openbare weg.

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op:

  • 0,25 euro per m² en per dag voor alle bouw- en veranderingswerken in het algemeen en met een minimum van 5,00 euro;
  • voor het plaatsen van een container wordt een forfaitaire som van 15,00 euro per dag aangerekend;
  • voor het plaatsen van een kraan wordt een forfaitaire som van 30,00 euro per dag aangerekend;
  • voor het instellen van een parkeerverbod wordt een forfaitaire som aangerekend van 6,00 euro per schijf van 10 lopende meter/per dag.
  • 50 euro per set van twee bij elkaar horende parkeerverbodsborden die het begin en het einde van het parkeerverbod aanduiden voor de levering en plaatsing van de palen en borden.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement over de vergunningen van de tijdelijke innames van het openbaar domein over de vergunningen van de tijdelijke innames van het openbaar domein goed met eenparigheid van de stemmen

Opheffing retributiereglement op het onderhouden en rein houden van het openbaar en privaat domein

Een retributie is een bijdrage in de kosten op vraag van een burger.De tussenkomsten die hier bedoeld zijn gebeuren niet op vraag van degene die de retributie verschuldigd is, maar omwille van het in gebreke blijven van betrokken. Dit retributiereglement wordt voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 omgezet naar een belastingreglement.

Besluit: De gemeenteraad keurt de opheffing retributiereglement op het onderhouden en rein houden van het openbaar en privaat domein goed met eenparigheid van de stemmen

Opheffing retributiereglement op het ledigen van aal- en septische putten

In 2007 besliste het college van burgemeester en schepenen om in toepassing van de regelgeving op lozen van huishoudelijke afvalwaters, Vlarem I en II, deze diensten enkel nog te verrichten door gebouwen welke niet kunnen aangesloten worden op een bij openbare riolering evenals voor de eigen gebouwen en gebouwen van de onderwijsnetten en instellingen voor gehandicapten. Dit reglement kan ingetrokken worden want is niet meer van toepassing

Besluit: De gemeenteraad keurt de opheffing retributiereglement op het ledigen van aal- en septische putten goed met eenparigheid van de stemmen

Opheffing retributiereglement inzake tarieven maaltijden

Dit retributiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 september 2013, echter zonder einddatum. Er worden geen maaltijden meer beleverd in de scholen, de prijzen voor de maaltijden aan senioren en in het dorpsrestaurant zijn geregeld in een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn aangezien de maaltijden worden geleverd vanuit de keuken  van het woonzorgcentrum.

Ook de soep wordt vanuit de keuken van het woonzorgcentrum geleverd en hiervoor heeft de raad voor maatschappelijk welzijn op 18 december 2019 een nieuw retributiereglement aangenomen.

Gezien de integratie gemeente-ocmw enerzijds maar anderzijds het juridisch blijven bestaan van twee entiteiten, kadert dit in administratieve vereenvoudiging.

Dit retributiereglement wordt ingetrokken.

Besluit: De gemeenteraad keurt de opheffing retributiereglement inzake tarieven maaltijden goed met eenparigheid van de stemmen.

Opheffing retributiereglement tennisterreinen

De gemeenteraad keurde op 19 juni 2007 een retributiereglement goed voor de tennisterreinen. Door de inbreng van het gebruiksrecht van de installaties van de tennisterreinen, door de gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2013, dienden er andere reglementen van toepassing te worden conform de TMVW-reglementen

Dit retributiereglement wordt ingetrokken.

Besluit: De gemeenteraad keurt de opheffing retributiereglement tennisterreinen goed met eenparigheid van de stemmen.

Opheffing retributiereglement op de afgifte van kopijen aan particulieren en bedrijven

In de voorbije jaren:

  • werden de contracten inzake leasing MFC’s heronderhandeld met als gevolg veel lagere prijzen per kopij
  • worden meer en meer documenten per electronische zending(mail) naar particulieren en bedrijven overgemaakt.

Navraag bij de diensten leert dat het aantal afgeleverde kopijen aan particulieren en bedrijven vrij minimaal is. Het gaat in de meeste gevallen om  kopijen inzake decretale, wettelijke verplichtingen of om documenten die dossiergerelateerd zijn en die betrokkene nodig heeft om zijn eigen situatie ook op orde te houden.

Gezien het geringe aantal, de lage vergoeding en de nog lagere kostprijs, is het innen hiervan in verhouding administratief tijdrovend en kostelijk, wordt dit retributiereglement opgehoffen

Besluit: De gemeenteraad keurt de opheffing retributiereglement op de afgifte van kopijen aan particulieren en bedrijven goed met eenparigheid van de stemmen.

Opheffing retributiereglement vervoer uitgeleende materialen

De gemeenteraad keurde op 15 maart 2016 een retributiereglement goed inzake vervoer uitgeleende materialen. In dit reglement werden heel wat uitzonderingen en kortingen opgenomen zodat in de praktijk het aantal uitleners dat moest betalen enerzijds en het bedrag dat hiervoor jaarlijks geïnd moest worden zeer laag was. Volgens berekeningen door team Beleven zou dit per jaar ongeveer 750 euro aan inkomsten bedragen

Besluit: De gemeenteraad keurt de opheffing vervoer uitgeleende materialen goed met eenparigheid van de stemmen.

Aanpassing retributiereglement betreffende niet-geconcedeerde graf- en urnenkelders

Op de begraafplaats van Machelen en Diegem worden urnenkelders geplaatst nu met een bloembakje ervoor. Doordat er een nieuw type urnenkelders is geplaatst, met bloembak ervoor, is deze aankoopprijs licht gestegen. Hierdoor moet er een aanpassing van de prijs van de urnenkelder komen. 

  • de retributie voor een grafkelder: 700 euro
  • de retributie voor een urnenkelder: 375 euro 
  • de retributie voor een columbarium: 600 euro
  • openen van grafkelder voor bijzetting: 350 euro

Besluit: De gemeenteraad keurt de aanpassing retributiereglement betreffende niet-geconcedeerde graf- en urnenkelders goed met eenparigheid van de stemmen.

Retributiereglement betreffende de geconcedeerde graf- en nisconcessies en andere diensten m.b.t. de lijkbezorging

De retributie voor de geconcedeerde graf- en nisconcessies en andere diensten met betrekking tot de lijkbezorging dient vastgelegd te worden voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025.

In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangsten-raming voorzien van 30.000 euro per jaar.

De retributie voor de graf- en nisconcessies die voor de eerste maal worden verleend:

  • voor een grafconcessie in grafkelder voor 50 jaar per kelder (maximum 2 personen): 1.850 euro
  • voor een grafconcessie in urnenkelder voor 50 jaar per kelder (maximum 2 personen): 1.500 euro
  • voor een nisconcessie voor 50 jaar per nis (maximum 2 urnen): 1.500 euro

Vergoeding voor de geleverde prestaties:

  • asverstrooiing op de strooiweide: gratis
  • leveren en plaatsen van een graf-, urnenkelder en nis: in concessieprijs inbegrepen
  • openen van grafkelder voor bijzetting: 350 euro.

De retributies voor concessies bedoeld verleend ten gunste van overledenen die hun woonplaats niet in de gemeente Machelen hadden, worden met 50 % verhoogd.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement betreffende de geconcedeerde graf- en nisconcessies en andere diensten m.b.t. de lijkbezorging goed met eenparigheid van de stemmen.

Retributiereglement betreffende verzegelen lijkkisten voor vervoer buitenland

De kisting van het cremeren of naar het buitenland (met uitzondering van Luxemburg en Nederland) te vervoeren overschot heeft plaats in aanwezigheid van een vertegenwoordiger in het gemeentebestuur, die de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen nagaat.

Inhoudelijk wijzigt er niets aan dit reglement, het tarief wordt, gezien de aanwezigheid van de vertegenwoordiger van het gemeentebestuur kosten met zich meebrengt (materiaal, verplaatsingskosten, uurloon) bepaald op 200 euro. Het is billijk voor deze dienstverlening een retributie te vragen.

In het MJP wordt hiervoor een ontvangstenraming ingeschreven van 1000 euro per jaar.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement betreffende verzegelen lijkkisten voor vervoer buitenland goed met eenparigheid van de stemmen.

Retributiereglement compostbakken en compostvaten

De beslissing van de gemeenteraad van 21 april 2009 betreffende de retributie voor compostbakken vermeldde geen einddatum.Voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 dient het retributiereglement aangenomen te worden.

Naast compostbakken (20€) zijn ook beschikbaar :

  • Aanbouwmodules (20€)
  • compostvaten met  beluchtingsstok (10€)

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement compostbakken en compostvaten goed met eenparigheid van de stemmen.

Retributiereglement op de afgifte van een conformiteitsattest

Het is nodig om de retributie op afgifte van een conformiteitsattest te bepalen.

De gemeenteraad keurde op 18 december 2002 hiervoor een retributiereglement goed zonder einddatum. Vlaanderen bepaalt de maximum bedragen

het bedrag van de retributie wordt vastgesteld:

  • 62,50 euro voor een zelfstandige woning
  • 62,50 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 12,50 euro per kamer, met een maximum van 1.250 euro per gebouw.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de afgifte van een conformiteitsattest goed met eenparigheid van de stemmen.

Retributiereglement inzake de huwelijksplechtigheden

Het huidige retributiereglement is op gemeenteraad van 19 februari 2019 goedgekeurd zonder einddatum.Er wordt een retributie geheven voor huwelijksplechtigheden die plaatsvinden buiten de diensturen.

De huwelijksplechtigheden kunnen plaatsvinden:

  • tijdens de loketuren op donderdag tussen 16.00 u en 19.00 u
  • op vrijdag tussen 14.00 u en 16.00 u
  • op zaterdag tussen 10.00 u en 12.00 u.

Indien een feestdag op donderdag, vrijdag of zaterdag valt, kunnen geen huwelijksplechtigheden gehouden worden die dag.

De huwelijksplechtigheden gehouden op zaterdag tussen 10.00 en 12.00 uur worden onderworpen aan een retributie van 100 euro. In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangsten-raming voorzien van 1000 euro per jaar.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:Onze fractie gaat niet akkoord met deze retributie. Een huwelijk is een speciaal moment waar iedereen moet kunnen aan deel nemen zonder verlof te moeten nemen.Ik stel vast dat het college veel minder flexibel is t o v jonge koppels die hun trouw willen plannen op een dag die voor hen het best past of die een speciale betekenis heeft voor hen. De retributie van 100€ vinden we helemaal niet gepast.

Besluit: De coalitie keurt het retributiereglement inzake de huwelijksplechtigheden goed, de fractie Sp.a-Spirit-Groen stemt tegen..

Retributiereglement betreffende voor- en naschoolse kinderopvang

Voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 wordt volgende retributie aangerekend worden voor de voor- en naschoolse opvang in de basisscholen op het grondgebied van de gemeente, die bediend worden voor deze dienstverlening door de contracterende partij hiertoe aangeduid door het college van burgemeester en schepen van 0,90 euro per begonnen half uur.

In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangstenraming ingeschreven van 125.000 euro.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement betreffende voor- en naschoolse kinderopvang goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement taalkampen en taalateliers

Taalkampen en taalateliers worden jaarlijks georganiseerd in kader van beleid inzake integratie en het Vlaams karakter van de gemeente waarbij uitgegaan wordt van het gegeven dat taal een bindmiddel is.

Een retributie geheven voor de deelname aan de taalkampen en taalateliers ten bedrage van

  • 35 euro per week voor de taalkampen
  • 7 euro per dag voor de taalateliers

In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangstenraming ingeschreven van 875 euro per jaar.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement taalkampen en taalateliers goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement buspasjes schoolbusvervoer

Het gebruik van dit voor- en naschools busvervoer enkel kan door het in bezit hebben van een geldige buspas uitgereikt door de gemeente. Het toepassen van sociale tarieven voor gezinnen met meerdere kinderen en gezinnen met sociale en/of budgettaire problemen deel uitmaakt van het integraal sociaal beleid van de gemeente.

de retributie bedraagt:

  • 60 euro voor een buspasje geldig het gehele schooljaar
  • 25 euro voor een buspasje geldig voor
    • Het eerste trimester (van begin schooljaar tot begin kerst/nieuwjaarsvakantie) of
    • Het tweede trimester (van einde kerst/nieuwjaarsvakantie tot begin paasvakantie) of
    • Het derde trimester (van einde paasvakantie tot begin grote schoolvakantie)

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement buspasjes schoolbusvervoer goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement visvergunningen

De retributie met betrekking tot de individuele visvergunning wordt als volgt vastgesteld:

  • inwoners van de gemeente: 25 euro
  • inwoners van de gemeente die 65 jaar of ouder zijn, inwoners van de gemeente die de leeftijd van 18 jaar nog niet bereikt hebben en inwoners van de gemeente die een erkenning hebben als mindervalide of een erkende mentale of fysieke beperking hebben: 12,50 euro
  • niet-inwoners: 50 euro

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement visvergunningen goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement op huur kerstchalets tijdens de kersthappening

  • 75 euro voor kerstchalets en standen waar drank en eten verkocht wordt voor onmiddellijke consumptie
  • 25 euro voor kerstchalets en standen voor verkoop van artisanale zaken en alles wat niet onmiddellijk geconsumeerd wordt.

In het meerjarenplan wordt hiervoor een ontvangsten-raming ingeschreven van 2000 euro per jaar.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement op huur kerstchalets tijdens de kersthappening goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement betreffende opslag van goederen afkomstig van uithuiszetting

De gemeentediensten die op vraag van deurwaarder opgeroepen worden bij uithuiszettingen. Opslag van de in beslag genomen goederen. Deze veroorzaken kosten voor de gemeente. Deze kosten kunnen verhaald worden op de eigenaar van de opgeslagen goederen of curator.

Wanneer de hoeveelheid opgeslagen goederen meer bedraagt dan 10 m³ (opslag in een container)

  • Huur gedurende 6 maanden: 660 euro
  • Ontzegelen, leegmaken en afvoeren naar het stort na afloop van 6 maanden: 460 euro
  • Ter beschikking stellen vrachtwagen + chauffeur bij afvoeren naar het stort: forfaitair 250 euro (4u) -> indien minder dan 4u: 45 euro/uur voor chauffeur en vrachtwagen en indien nodig 28 euro/uur voor bijrijder
  • Opmaak inventaris: 35 euro

Totale retributie bedraagt maximaal 1.688 euro

Wanneer de hoeveelheid opgeslagen goederen minder bedraagt dan 10 m³ (opslag in een kist)

  • Huur gedurende 6 maanden: 240 euro
  • Ontzegelen, leegmaken en afvoeren naar het stort na afloop van 6 maanden: 300 euro
  • Ter beschikking stellen vrachtwagen + chauffeur bij afvoeren naar het stort: forfaitair 250 euro (4u) -> indien minder dan 4u: 45 euro/uur voor chauffeur en vrachtwagen en indien nodig 28 euro/uur voor bijrijder
  • Opmaak inventaris: 35 euro

Totale retributie bedraagt maximaal 998 euro.

Openen container of kist op vraag van de eigenaar: 50 euro

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement betreffende opslag van goederen afkomstig van uithuiszetting goed met eenparigheid van de stemmen

Retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen

Het retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 september 2015, wordt opgeheven. Er wordt voor de dienstjaren 2020 tot en met 2025 een retributie geheven voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen.

            De retributie voor het verzenden van aanmaningen wordt als volgt vastgesteld:            

  • 1e aanmaning per gewone brief: geen kosten
  • 2e aanmaning per aangetekend schrijven: 7 euro
  • Per bijkomend aangetekend schrijven: 7 euro.

Besluit: De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen goed met eenparigheid van de stemmen

Provisieregeling geringe exploitatie-uitgaven (organisatiebeheersing)

Gezien de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur en gezien de wijzigingen in de organisatiestructuur ondertussen , is een nieuw kaderreglement noodzakelijk teneinde de diensten toe te laten voor geringe exploitatie-uitgaven flexibel te laten werken binnen een kader inzake organisatiebeheersing.

Om dit systeem in voege te laten treden zijn drie stappen nodig :

  • Stap 1 : Algemeen kader goed te keuren op gemeenteraad.
  • Stap 2: besluit van algemeen directeur dat wordt voorgelegd ter advies aan de financieel directeur
  • Stap 3: na advies van financieel directeur maakt algemeen directeur de definitieve besluiten op, stelt de verantwoordelijke beheerders provisie daarvan in kennis en rapporteert elk jaar voor 30 juni aan de politieke organen

Er wordt voorgesteld nu stap 1 te zetten door het  algemeen kader goed te keuren op gemeenteraad in kader van organisatiebeheersing. Het managementteam gaf hier positief advies aan op 21 november 2019.

Besluit: De gemeenteraad keurt de provisieregeling geringe exploitatie-uitgaven goed met eenparigheid van de stemmen

Regeling geringe exploitatie-ontvangsten

Gezien de inwerkingtreding van het decreet lokaal bestuur en gezien de wijzigingen in de organisatiestructuur ondertussen , is een nieuw kaderreglement noodzakelijk teneinde de diensten toe te laten voor geringe exploitatie-ontvangsten flexibel te laten werken binnen een kader inzake organisatiebeheersing.

Om dit systeem in voege te laten treden zijn drie stappen nodig :

  • Stap 1 : Algemeen kader goed te keuren op gemeenteraad.
  • Stap 2: besluit van algemeen directeur dat wordt voorgelegd ter advies aan de financieel directeur
  • Stap 3: na advies van financieel directeur maakt algemeen directeur de definitieve besluiten op, stelt de verantwoordelijke beheerders daarvan in kennis en rapporteert elk jaar voor 30 juni aan de politieke organen

Er wordt voorgesteld nu stap 1 te zetten door het algemeen kader goed te keuren op gemeenteraad in kader van organisatiebeheersing. Het managementteam gaf hier positief advies aan op 21 november 2019.

Besluit: De gemeenteraad keurt de provisieregeling geringe exploitatie-ontvangsten goed met eenparigheid van de stemmen

Bijkomend punt op vraag van de Fracite Sp.a-Spirit-Groen: waarom het meerjarenplan 2020-2025 niet aan de gemeenteraad is voorgelegd?

Jean-Pierre Degroef: Bij het raadplegen van de agenda van de gemeenteraad van 18 december 2019 stellen we vast dat het meerjarenplan 2020 – 2025 niet geagendeerd is.

Nochtans bepaalt artikel 254 van het Decreet Lokaal Bestuur het volgende : “Voor het einde van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld.” In de meeste omliggende gemeenten is dit meerjarenplan wel al goedgekeurd of staat het op de agenda van de maand december.

Die gemeenten behoren tot dezelfde brandweerzone en Vilvoorde behoort zelfs tot dezelfde politiezone en die gemeenten zijn er wel in geslaagd het meerjarenplan tijdig voor te leggen aan de gemeenteraad. Schrijnend is bovendien dat de beleidsverklaring voor diezelfde periode, die trouwens ook nog niet werd toegelicht aan het hoogste democratisch verkozen orgaan zijnde de gemeenteraad, wel al een hele tijd op de gemeentelijke website staat en zelfs in verkorte versie in alle bussen werd gedropt.

Werden al die beloften dan gedaan aan de bevolking zonder na te gaan of de realisatie ervan financieel wel haalbaar is?

Karina Rombauts: Ik wil vooral eerst meegeven men enkel een budget opmaakte door de gemeente en jarenlang dezelfde coalitie de goedkeuring van de budgetten ook al eens werden verschoven naar een volgend jaar. Nu beste collega’s gaat het over een nieuw meerjarenplan voor de komende 6 jaar dat moet worden opgemaakt. Er moet ook rekening gehouden worden met het nieuw decreet local bestuur, de integratie van het OCMW en gemeente, minder personeel op de financiele dienst voor meer werk, en een nieuwe coalitie die geen ondoordachte beslissingen wou nemen

Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020 – 2025 zijn we uitgegaan van een aantal zaken, de beleidsverklaring die al enkele maanden algemeen bekend is, de voorstellen van de diensten, cijfers van de rekening 2018 en de budgetwijziging in 2019. De budgettaire meevaller van vorige legislatuur, de zogezegde 18 miljoen € wil ik ook graag verduidelijken. Bij het vorige meerjarenplan waren er heel veel investeringen voorzien, maar het effectieve uitgevoerde percentage ligt opmerkelijk lager en zeker niet in wat de kerntaken van de gemeente zijn. Investeringen in openbaar domein zoals wegen, voetpaden en zo meer, oa de beveiliging van de gebouwen, hierin moeten we alvast een inhaalbeweging doen.

Het begin cijfer om te starten met de opmaak van het meerjarenplan is daardoor het volgende conform met de resultaten van de 2 budgetwijziging waar alle investeringen zijn afgechecked en opgekuisd. Slechts 11.5 miljoen € en geen 18 miljoen € waarmee we moeten starten. Begin Juli zijn al onze diensten aan de slag gegaan om de beleidsverklaring te vertalen naar een budgettair haalbaar meerjarenplan voor de komende 6 jaar. Intussen zijn er echter een aantal belangrijke elementen opgedoken die ons werk niet hebben vereenvoudigd, en die maakten dat we ons zeer goed moesten beraden voor we dit meerjarenplan sluitend konden maken.

Verwijzend naar de beslissing gemeenteraad van 20 december 2017 bijvoorbeeld, waar toenmalig een budgettaire projectie was opgemaakt tot-2021, met kosten voor politie en brandweer aan normale indexatie, zijn we nu geconfronteerd met plots oplopende kosten voor politie en brandweer. Deze dotaties stijgen met 33% en 40% over de loop van deze legislatuur, niet mis natuurlijk. Dit vergt in totaal meer dan 7 miljoen bijkomend budget van de gemeente. In 2017 was toenmalig uitgegaan van wat men kan noemen een redelijke indexering van 2% per jaar, wat dus veel minder is dat de huidige jaarlijkse stijgingen van gemiddeld 5.58% voor de brandweerkosten en 6.6ù bij de politiekosten. De definitieve cijfers omtremt de brandweer zijn daarenboven ook maar beslist in de zoneraad van 26 november, amper één week voor wanneer het meerjarenplan moest klaar zijn. Daarenboven slepen we nog een hangende kost mee van de afrekening van de brandweerbijdrage van bijna 400.000€ ten gevolge van gerechtelijke procedure omtrent de brandweerbijdrage van 2015. Ik denk niet dat dit vreemd is voor jullie, dat jullie dit nog weten van de vorige jaren.

We willen inzetten op veiligheid, maar zulke verhogingen hadden we ook niet onmiddelijk zien aankomen. Dat betekent dat wij inzake van planning van acties en investeringen goed moet halen, en kijken in welk jaar waar mogelijk is, en blijven inzetten op efficiente diensten in onze dagelijkse werking. Het dient ook gezegd dat het meerjarenplan 2025 wordt verzwaard door de gevolgen van een aantal grote investeringsprojecten die in de vorige legislatuur beslist en uitgevoerd zijn, maar die op dat moment geen of beperkte budgettaire impact hadden. Een zeer voorname kost is de bijdrag aan Farys, voor de beheer en investeringen in sportinfrastructuur. Daar waar in de rekening 2018 de totale werkingsubsidie voor sport nog 1.8 miljoen € was, zal de subsidie voor sport de komende jaren gemiddeld 2.1 miljoen € bedragen. Dit is het gevolg van de oplevering van de vrijetijdssite en het tenniscomplex in 2018 waarvan de terugbetaling pas in de volgende jaren op kruissnelheid komt.

De beslissing van het vorige college op 3 juli 2018, inzake masterplan Diegem Jeugdcomplex, voor een bedrag van bijna 2 miljoen €, inclusief BTW, waarvan de terugbetaling in de volgende jaren 1/9 is opgenomen.  Ten opzichte van vorige jaren stijgt onze bijdrage aan Farys in de jaren 2020-2025 met een gemiddelde van 300.000€ per jaar of op 6 jaar tijd 1.8 miljoen. In de vorige legislatuur werd ook het startschot gegeven voor het project scholen van morgen, met de betrekking van de bouw van het nieuwe GISO complex. Dit GISO complex is begin 2019 pas geopend, de terugbetaling hiervan begint nu pas te lopen en zorgt voor een betaling van beschiksbaarheidsvergoeding van ongeveer 180.000€ per jaar of op 6 jaar ongeveer één miljoen euro.

De meerkosten voor de brandweer en politie in totaal ten opzichte van de bedragen in 2019, bedragen dus 7.134.000€, reken daarmee de meerkost aan Farys bij voor ongeveer 1.8 miljoen en de verhoging aan betalingen voor ongeveer 1 miljoen €, allemaal ten gevolge van beslissingen uit de vorige legislatuur, en men kan opmerken dan een reserve of startbudget van 18 miljoen, dat dan uiteindelijk maar 11.5 miljoen wordt, dus voor alle duidelijkheid is dat volledig opgesoupeerd aan vorige beslissingen.

Daarenboven wil het nieuwe college een meerjarenplan opmaken zonder dat de belastingen op arbeid en eigendom moeten worden verhoogd. Dus de aanvullende personen belasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing waarvan we een engagement nakomen om deze niet te laten stijgen tijdens de legislatuur. Daarnaast hebben we ondermeer met besprekingen met de vakbond, dat er een inhaalbeweging dient te gebeuren inzake arbeidsveiligheid. Wat de veiligheid betreft van de gemeentelijke gebouwen kwamen we tot de vaststelling dat in een recent verleden niet genoeg aandacht aan besteed werd. Ook daarvoor moeten bijkomende middelen worden voorzien. Tevens is er geen interne preventie adivseur aanwezig wat wel wettelijk verplicht is.

In plaats van een zuiver en rekenkundig meerjarenplan te maken, willen wij ons huiswerk wel grondig doen. We hebben contact opgenomen met Vlaanderen, en hebben daarvan de volgende informatie verkregen: “zolang lokaal bestuur geen uitvoerbare kredieten heeft voor het lopende boekjaar, kan het bestuur alleen verbintenissen nagaan of wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en bestaande dienstverlening. Het opstarten van nieuwe investering of het sluiten van een overeenkomst door de opname van een nieuwe lening bijvoorbeeld is niet mogelijk. De plaatsing van een nieuwe bestelling van klein kantoormateriaal is dan wel mogelijk, mits voorafgaande goedkeuring van de raad. Tot dat het bestuur over uitvoerbare kredieten beschikt kan het alleen nog uitgaven doen, dat wil zeggen verbintenissen uitvoeren die voortvloeien uit verbintenissen die zijn aangegaan bij het begin van het boekjaar of uit nieuwe verbintenissen die goedgekeurd zijn door de raad en die behoren tot de exploitatie en die een louter voortzetting van de courant werking en bestaande dienstverlening. Dat is dan ook het voorstel dat wij aan de gemeenteraad en ocmw raad voorleggen.

Als de gemeenteraad in Januari over het meerjarenplan stemt heeft het voor deze korte periode,  geen nadelige gevolgen op de uitbetaling van lonen en betalen van andere rekeningen van de gemeente en OCMW. Machelen is overigen niet de enigste gemeente in Vlaams Brabant die in deze situatie zitten, er zijn gemeente die behoren tot dezelfde brandweerzone, en waarbij het meerjarenplan wel gestemd is, wel we gaan ook geen brand stichten als er bij de buren brand is.

Tot slot wil ik hier aan toevoegen dat het beleidsplan en meerjarenplan uitgebreid toegelicht aan de gemeenteraad op de eerst volgende vergadering van Januari. En dan om te antwoorden op uw laatste vraag of al deze beloften werden gedaan aan de bevolking zonder na te gaan of de realisatie ervan finanancieel haalbaar is. Neen, zeker niet. Tot daar mijn antwoord op uw vraag.

Jean-Pierre De Groef: Enkele van de argumenten die hier werden aangehaald zijn uiteraard ook van toepasseing voor het grootste gedeelde van de andere gemeenten, waar het wel gelukt is. Bijvoorbeeld  de stad hier kortbij, Vilvoorde, ik denk niet dat het daar makkelijker zal zijn om een meerjarenplan te maken.

Wat er gezegd werd van de vorige legislatuur, wil ik de Schepen er aan herinneren dat zij daar deel van uitmaakte, dat zij het allemaal mee hebben beslist, en dat ook al die uitgaven, die prognoses gekend waren. Zeggen dat wij teveel geld hebben opgedaan, ik denk dat dit niet klopt. We hebben ervoor gezorgd dat er een goede start kon nemen, en wat dus helemaal niet juist is dat het in het verleden niet gebeurde. Want op 17 december 2010 heb ik zelf als burgemeester op dat moment het beleidsverklaring van het college voorgesteld en het meerjarenplan. Toen waren we wel op tijd, en waren er ook allerlei regelgeving van toepassing.

Bijkomende Vraag 1

Tania Van Den Berghe: Ik wou even vragen koppels die hun 50ste verjaardag vieren worden die nog steeds uitgenodigd op het gemeentehuis?

Marc Grootjans: Tania die krijgen allemaal een schrijven begin van het jaar met de keuze of wel komen naar het gemeentehuis ofwel gaan wij naar hen thuis toe.

Tania Van Den Berghe: ik ben aangesproken geweest door een koppel die dit jaar 50 jaar getrouwd  is, en die hebben gezegd dat het schepencollege hun eigen uitgenodigd hebben bij hen thuis, maar dat zij geen uitnodiging gekregen hebben voor naar het gemeentehuis te komen.

Marc Grootjans: Ze mogen kiezen Er zijn er dit jaar geweest die op het gemeentehuis zijn, en andere waarbij tijdens hun feest ter plaatse zijn geweest. Als we de naam kunnen weten, kunnen we nakijken of ze effectief correct zijn uitgenodigd zijn. De brieven van volgend jaar liggen klaar en zijn al getekend, de keuze blijft natuurlijk bij de mensen zelf.

Bijkomende vraag 2:

Danny Gooris: Geachte voorzitter, burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden. Graag had ik een vraag willen stellen omtrent de veiligheid aan de Parochiale Basisschool in Diegem. Het gaat me om de verkeersveiligheid aan de Woluwelaan en aan de Kiss & Ride zone aan de ingang van de school.

Een aantal maanden geleden werd er besloten door de coalitie om het zebrapad aan de school op de Woluwelaan te verwijderen. Ik leg mij ook neer bij deze beslissing die genomen werd.  Bij de uitvoering van het verwijderen van de zebrapaden, heeft men de ook toegang aan de zijde van GISO versperd met een nieuw aangepland haag, heeft men het voetpad op de middenberm weg genomen en werder er radars geplaatst, maar die werden ondertussen weggehaald.

Vandaag de dag, ondanks het zaaien op het vroegere wandelpad, groeit er jammer genoeg geen gras en is dat wandelpad op de middenberm nog steeds duidelijk zichtbaar, waardoor het nog door vele voetgangers onterecht wordt gebruikt.

Persoonlijk heb ik zelf een 2tal weken geleden omstreeks 21.00 net een aanrijding vermeden van een voetganger volledig in het zwart gekleed met hoodie op. Voorbij weken heb ik jongeren met de brommer zien oversteken, eergisteren nog bij het stoppen van de lijnbus aan de zijde van de Parochiale Basisschool, 20 jongeren van het GISIO zien oversteken, zonder te kijken of er verkeer aankwam of niet.

Mijn eerste vraag voor deze onveiligheidssituatie is de volgende. In 2023 zijn de werken gepland om de het kruispunt Haachstesteenweg / Woluwelaan ,samen met Woluwelaan opnieuw in te richten, maar het zo laten als het is tot dan, is gewoon geen oplossing. Kan de gemeente geen permanent afspanning/afsluiting  plaatsen van 1.80m hoogte zodoende niemand op die plaats nog de weg over kan steken.

Mijn 2de punt dat ik wil aanhalen is de Kiss & Ride zone. Elke schooldag staan er daar auto’s geparkeerd waar ze niet mogen parkeren. Op de witte lijnen, voor de garages van inwoners en dergelijke meer. Hier komt de veiligheid van de schoolgaande kinderen in het gedrang. Het laatste wat we willen hebben in onze gemeente is een spijtig ongeval in Aalst met dodelijke afloop voor een schoolgaande tiener.

Mijn vraag is kunnen we hier onmiddelijk op korte termijn meer focus leggen op controle en repressief optreden. Op langere termijn preventief jaarlijks bij het begin van elke trimester, telkens opnieuw preventief informeren aan de ouders, zodoende de politie nadien repressief kan optreden, en indien mogelijk misschien andere alternatieve oplossingen te zoeken zoals het afsluiten van de Reinelaan afsluiten tijdens de openings en sluitingsuren van de school (uitgezonderd voor de bewoners) of andere mogelijkheden die de veiligheid van onze schoolgaande jeugd kan garanderen.

Steve Claeys : De oversteek op woluwelaan, er stonden in het begin Herras hekken, die werden elke dag omver geduwd, onze diensten en ook die van AVW hebben die dagelijk gaan rechtzetten, welke geen leuke opdracht was en die veel tijd en geld koste, en anderzijds als ze rechtstonden waren er nog mensen die er overklimmen, dus besloten we om weg te nemen en hebben we  contact met AWV (Agentschap Wegen & Verkeer, die verantwoordelijk voor deze weg en oversteek)  opgenomen, en hen inderdaad de vraag gesteld om een degelijk hekkenwerk verkrijgen, waar zij op antwoorden dat die niet mogelijk was, omdat er een gasleiding onder de middenberm loopt, en om dan de hoge hekken van 1.50 / 1.80m te plaatsen, moet men die stabiel in de grond kunnen verwerken, en dat is op die locatie niet mogelijk. Ik wil daar nog even bij vermelden dat de personen die nog steeds oversteken, wel in strijd zijn met de wetgeving. Ik heb zelf ook daar bijna een aanrijding gehad, aangezien de mensen daar te pas en onpas oversteken. Ik wil toevoegen dat onze gemeenschapswacht aan het kruispunt staat, en daar vele mensen de straat nu opversteken. Het blijft enkel een probleem van hardnekkige personen die er blijven oversteken.

Om te antwoorden op uwe 2de vraag ivm de  Kiss & Ride zone: ik heb ook berichten ontvangen of Facebook waar ik op getagd was,  waar ik normaal nooit zou moeten op antwoorden aangezien dit geen officieel communicatie kanaal is, gaan we kijken of we de kiss & ride kunnen optimaliseren of we daar veiligheidsmaatregelen kunnen treffen, of een betere circulatie kunnen voorzien, al dan niet afschaffen, dat moeten we bekijken op lange termijn of dit de beste oplossing is . Maar vooral meer controle uitgevoerd door de politie, het zijn overtrededingen en is aan de politie vaststellingen te doen en te verbaliseren. Zoals ik al zei gaan we op korte termijn bekijken wat er mogelijk is om het te optimaliseren.

Danny Gooris: Bedankt Steve voor het antwoord, ik kan daar heel wat van in terugvinden. Misschien als het niet mogelijk is om het af te sluiten op de middenberm, eens te bekijken of we het kunnen afsluiten aan de zijkanten van de beide straatkanten, het is maar een voorstel om te zien of het mogelijk is.

Steve Claeys: Dat voorstel werd reeds overgemaakt aan AWV in het verleden op aanvraag van de ex gemeenteraad voorzitter Andre Paneels , maar het antwoord was ook negatief, dat zij in aanloop van de aanpassingen van de woluwelaan op lange termijn, grondige herziening zullen uitvoeren van de Woluwelaan in Diegem

Bijkomende Vraag 3

Jean Pierre De Groef: Ik heb een klein vraagje, kan de mogelijkheid onderzocht worden om het fiestpad onder de brug om naar de Haachstesteenweg te gaan, om daar het fietspad op het voetpad te leggen. Het is een vraag die ik zelf ontvangen heb, omdat dit niet veilig is.

Marc Grootjans:  Ik vind het geweldig alle ideeën die wij in Januari hebben gelanceerd die  gewoon terugkomen, maar dat zijn inderdaad ideeën die we al een jaar hebben, en dat gaat dus uitgevoerd worden en daar zijn budgetten voor voorzien, en ook de tunnel of het “brugske” gaat een opwaardering krijgen met led verlichting en wordt volledig geschilderd, dat je hoogstaand Machelen binnen kan rijden, en fier kan zijn op het vervolg. We gaan dat dus opwaarderen dat was één van onze allereerste bedoeling om één van die ideeën die we al gelanceerd hadden, maar dat zit in de pipeline en mee in het meerjarenplan

Jean-Pierre De Groef: Het is zo dat wij die ideeën niet gepikt hebben van jullie.

Marc Grootjans: Dat is het nadeel van een pintje te drinken na de vergadering

Voorzitter Stef Paneels besluit de vergadering als gesloten.

OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag  17 Januari 2020.

'
Tarieven Officiele Documenten
Excel – 17,5 KB 309 downloads