Verslag gemeenteraad 26 April 2022

Aanwezig: Claeys Steve, Geeroms Magda,  Panneels Stef, Debeerst Rony, Lagae Gregory,  Tielemans Steven,  Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania; Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc en Benhomaid Samia, Franky Van Praet, Akaychouch Mohamed, De Groef Jean-Pierre, Ponticello Dina, Ingrid Deblock, Schell Daniël

Verontschuldigd:

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

A-punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Motie over het personeelstekort in de politiekorpsen Halle-Vilvoorde

Onze gemeente maakt deel uit van het arrondissement Halle-Vilvoorde die een toenemende stedelijke druk vanuit Brussel ervaart en zijn bevolking zeer snel ziet toenemen. De stedelijke druk gaat gepaard met (bijkomende) criminele fenomenen, problemen van openbare orde, handhaving en gerechtelijke opvolging.

De criminaliteitsgegevens en de huidige demografische evoluties in de regio doet de vraag naar kwalitatieve politiezorg spectaculair toenemen. Al in 2019 zijn er vanuit de burgemeesters van Halle-Vilvoorde duidelijke signalen gegeven aan de hogere overheden over het tekort aan politieambtenaren en hoofdinspecteurs in de politiezones van Halle-Vilvoorde.

In Halle-Vilvoorde worden de personeelstekorten vastgesteld op alle aspecten van het politiewerk, o.a. ook bij de federale diensten ‘verkeer’ en bij interventie-eenheden. De vooruitzichten op de korte en op de middellange termijn zijn bijzonder onrustwekkend voor onze regio: er is een grote uitstroom van politieambtenaren te verwachten die onvoldoende gecompenseerd worden door nieuwe instroom.

Deze tekorten hebben en zullen een steeds grotere impact hebben op de werking en de kwaliteit van de dienstverlening binnen onze politiezone en de andere zones van het arrondissement Halle-Vilvoorde. Het tekort aan politieambtenaren is ook bij de federale korpsen van Halle-Vilvoorde een probleem. Een aantal politiezones zijn genoodzaakt zijn om politiekantoren ‘s nachts niet langer te bemannen, of nachtpatrouilles te  moeten verminderen, of bepaalde basispolitietaken niet langer op te nemen.

Besluit: 

Artikel 1: de gemeenteraad van Machelen-Diegem vraagt uitdrukkelijk dat de federale regering onmiddellijk actie onderneemt om de precaire veiligheidstoestand door een chronisch gebrek aan politieambtenaren in Halle-Vilvoorde aan te pakken en de open brief van de 13 korpschefs van Halle-Vilvoorde ter harte te nemen. Er moeten dringend maatregelen voor de korte en voor de langere termijn genomen worden.

Artikel 2: de gemeenteraad vraagt aan de federale regering om:

  • dringend een oplossing uit te werken voor het structurele concurrentienadeel van de korpsen in Halle-Vilvoorde ten gevolge van de betere verloning van politiemedewerkers in het aangrenzend Hoofdstedelijk Gewest weg te werken. Hierbij dient onderzocht of de invoering van een Randpremie voor politiemedewerkers uit Halle-Vilvoorde deze kloof kan wegwerken.
  • een oplossing uit te werken voor de te lage dotatie van de politiezones voor Halle-Vilvoorde in verhouding tot de politiezones elders in het land.
  • in te zetten op een versterkte rekrutering, kwantitatief en kwalitatief.

Artikel 3: de gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om via het burgemeestersoverleg Toekomstforum Halle-Vilvoorde gezamenlijk verdere stappen te zetten naar de federale overheid om de urgentie en de zwaarwichtigheid van onze veiligheidssituatie te benadrukken en te verduidelijken en vanuit de regio concrete voorstellen uit te werken om de problematiek aan te pakken

Motie tegen open asielcentrum

De staatssecretaris voor asiel en migratie, Sammy Mahdi, heeft de eenzijdige beslissing genomen om in Diegem, in het vroegere Parker Hotel, in de loop van de maand mei een open asielcentrum te openen voor 375 asielzoekers, bestaande uit gezinnen en niet begeleide minderjarigen.

De beslissing is door Fedasil medegedeeld, zonder ruimte voor verder overleg. Gezien de  eenzijdige beslissing van Fedasil onvoldoende rekening houdt met de effecten en mogelijke risico’s op vlak van veiligheid, bedrijvigheid, ruimtelijke ordening, budget en gezien dergelijk open asielcentrum de draagkracht van de gemeente en het bestuur ondermijnt, vraagt de gemeenteraad met aandrang dat de bevoegde Staatssecretaris en Fedasil de beslissing terugdraait en het asielcentrum niet te openen te Diegem.

De volledige motie:

De gemeenteraad stelt vast dat zonder voorafgaandelijk overleg of enige vorm van inspraak vanwege het gemeentebestuur Staatssecrearis Sammy Mahdi eenzijdig beslist heeft een open asielcentrum voor 375 personen te openen in de hotelzone te Diegem. Fedasil is enkel feiten komen meedelen op het moment dat de beslissing al een voldongen feit was.

De gemeenteraad wijst erop dat :

  1. de gemeente vandaag al onder enorme druk staat , immers aan de zuidzijde op de grens van de gemeente is een mega-gevangenis in aanbouw met ongeveer plaats voor 1300 gedetineerden (waarvan 75 % in open of halfopen detentie), dit jaar nog te openen, waarbij de ontsluitingsweg van deze gevangenis op ons grondgebied ligt.
  2. uit de open brief van de korpschef aan minister Verlinden dd. 4 april 2022 blijkt dat de basispolitiezorg nu al ernstig onder druk ligt en de korpschef nu al genoodzaakt is tot afbouw van een aantal aspecten die fundamenteel zijn voor het uittrollen van de basispolitiezorg en dit door een tekort aan manschappen, wat dus met het met het instaleren van bijkomende instellingen die veiligheidsrisico’s inhouden de algemene veiligheid in het gedrang brengt;
  3. uit het antwoord op een parlementaire vraag dd 4 april blijkt dat het aantal incidenten van agressie in 4 jaar tijd verdubbeld is (1281 in 2021) in asielcentra;
  4. het hotel waar het open asielcentrum gevestigd wordt vlak in de buurt ligt van internationale instellingen als Navo, Eurocontrol, internationale hotels en een Europese school. .
  5. dit hotel gelegen is in de bedrijvenzone Diegem-Zuid, een zone die door de Vlaamse Overheid aangeduid is als toplocatie voor luchthaven gerelateerde kantoren en diensten, dat deze locatie sterke troeven heeft om internationale bedrijven aan te trekken, dat deze toplocatie evolueert naar een gemengd  kwalitatief gebied, waar naast internationale kantoren en hotels, ook kwalitatief gewoond wordt en aangepaste voorzieningen en recreatie eveneens ontwikkeld kunnen worden op niveau van de bedrijvigheden die zich daar kunnen ontwikkelen.
  6. er in de dichte nabijheid er al tal van faciliteiten zijn voor asielzoekers, met name op Keiberg te Zaventem ( dat op de grens ligt van de gemeente en aansluit op de zone waar het huidig asielcentrum gepland wordt) en het asielcentrum 127 bis te Steenokkerzeel.
  7. dat het gebied waar dit asielcentrum gepland wordt, de komende jaren onder zeer zware druk gaat staan omwille van grote infrastructuurwerken :  de werkvennootschap zal hier allerlei infrastructuurwerken opstarten voor aanleg luchthaventram en – haltes, fietssnelwegen, herinrichting A201, herinrichting op- en afritten A201.
  8. de gemeente geen capaciteit, noch logistiek, infrastructureel, personeels- en budgetmatig heeft , voor opvang asielzoekers met betrekking tot sociale begeleiding, toeleiding, onderwijs, kinderopvang, jeugdwerk,…. De gemeente staat hier door zijn grote groei al voldoende zelf onder druk (snelst groeiende gemeente van Vlaanderen);
  9. de algemene draagkracht van de gemeente al zeer zwaar is belast op sociaal vlak en zeer hoog scoort wat betreft subjectieve armoede, inwoners met betalingsmoeilijkheden, leefloontrekkers, inwoners van niet – EU – herkomst, aantal kleuters en leerlingen in het lager onderwijs die niet-Nederlands als thuistaal hebben, zodat de sociale dienst van het OCMW al zeer zwaar belast is ;
  10. Dat door de vestiging van dit asielcentrum in een gebouw dat kan ingezet worden, en altijd ingezet is geweest, voor de hotelcapaciteit rond de luchthaven, navo, eurocontrol,,… de gemeente , gerekend aan een normale hotelbezetting in deze zone, ongeveer minimaal 500.000 euro hotelbelastingen misloopt.

Conclusie :

Gezien de  eenzijdige beslissing van Fedasil onvoldoende rekening houdt met de effecten en mogelijke risico’s op vlak van veiligheid, bedrijvigheid, ruimtelijke ordening, budget en gezien dergelijk open asielcentrum de draagkracht van de gemeente en het bestuur ondermijnt, vraagt de gemeenteraad met aandrang dat de bevoegde Staatssecretaris en Fedasil de beslissing terugdraait en het asielcentrum niet opent te Diegem.

 Besluit: de gemeenteraad keurt unaniem de in bijlage van deze beslissing liggende motie goed tegen de opening van een open asielcentrum in Diegem en maakt een afschrift hiervan over aan de bevoegde Staatssecretaris voor asiel en migratie en aan Fedasil.

Wijziging rechtspositieregeling

In de raden van december 2021 werd de nieuwe RPR goedgekeurd. In deze rechtspositieregeling zijn een aantal toelagen voorzien zoals de managementtoelage en de verstoringstoelage.

Teneinde een accumulatie van mogelijke toelagen aan een beperkte doelgroep te vermijden is er in overleg met de vakbonden een onderhoud geweest om een kleine aanpassing te doen aan de rechtspositieregeling.

ACOD en ACV-CSC zijn akkoord om in de goedgekeurde rechtspositieregeling in artikel 253

"Het personeelslid dat onvoorzien buiten zijn arbeidstijdregeling wordt opgeroepen voor een dringend werk, ontvangt per oproep een verstoringstoelage. De verstoringstoelage bedraagt 4 keer het uurloon.

Als berekeningsbasis voor het uurloon geldt het bruto-uursalaris, eventueel verhoogd met de haard of standplaatstoelage, de toelage voor het waarnemen van een hogere functie of de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering." de volgende zin aan toe te voegen: "Personeelsleden die deel uitmaken van het managementteam komen niet in aanmerking voor de verstoringstoelage."

Concreet betekent dit dat de beide directeurs, de 3 teamcoaches en de HR manager niet in aanmerking komen voor de verstoringstoelage, dit wordt beschouwd als inherent aan hun managementfunctie in voorkomend geval. Concreet komen de  3 teamcoaches en de HR manager wel verder in aanmerking voor de managementtoelage. De beide directeurs kunnen daar geen aanspraak op maken.

Besluit:

Artikel 1: in artikel 253 van de door de gemeenteraad op 22 december 2021 goedgekeurde rechtspositieregeling wordt volgende zin aan toegevoegd: "Personeelsleden die deel uitmaken van het managementteam komen niet in aanmerking voor de verstoringstoelage".

Artikel 2: deze nieuwe bepaling (toevoeging in artikel 253)  in de rechtspositieregeling lokaal bestuur treedt in werking op 1 mei 2022

Toetreding tot OFP PROLOCUS voor tweede pensioenpijler contractueel personeel

Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel. Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, die aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.

Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds). Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

Door de toetreding bij een IBP ( instelling voor bedrijfspensioenvoorziening) is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en heeft het bestuur naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig – punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf.

Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt. Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is:

  • ten eerste oefent het bestuur toezicht uit op OFP PROLOCUS via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, zoals op haar eigen diensten;
  • ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen;
  • ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en
  • ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen. Het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen; wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement behaald worden: momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (= aangeslotenen in dienst van het bestuur) en 0% voor passieve aangeslotenen (= aangeslotenen die het bestuur verlaten hebben en hun pensioenreserves in OFP PROLOCUS hebben laten staan).

Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen. Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep heeft territoriale personeelsmobiliteit geen gevolgen voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.

De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene; deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

Besluit:

Artikel 1: met ingang van 1 januari 2022 treedt het gemeentebestuur voor de tweede pensioenpijler contractueel personeel toe tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG). Hiertoe wordt onverwijld een verzoek gericht tot OFP PROCOLUS tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering.

 Artikel 2: de gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met

  • de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS;
  • het kaderreglement en het basis pensioenreglement MIPS volgens de hierna vermelde keuzes.

Er wordt kennis genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

Ontbinding en invereffeningstelling Machelse Bouwmaatschappij

In 1968 werd de Machelse Bouwmaatschappij opgericht met als doel het bouwen, aankopen, uitrusten, verhuren en verkopen van sociale woningen en appartementen, van onroerende goederen voor gemeenschappelijk gebruik, zoals installaties voor verwarming, wasserij, parking, nursing, riolering, tuinaanleg en andere inrichtingen van openbaar nut. De Machelse Bouwmaatschappij heeft al jaren een "slapend" bestaan.

Doorheen de jaren is het woonbeleid grondig veranderd, niet alleen op regelgevend vlak, doch ook op het terrein: de woonactoren zijn in oprichting, het lokaal bestuur (zowel gemeente als OCMW) hebben ofwel op zichzelf, of via samenwerkingsovereenkomsten of PPS overeenkomsten heel wat bewoning voorzien voor doelgroepen. De Machelse Bouwmaatschappij heeft geen activiteiten meer, geen te ontwikkelen gronden meer, geen lopende leningen meer.

Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding en in vereffeningstelling van de Machelse Bouwmaatschappij.

Vrijstelling retributie voor urnenveldconcessie

Vital Orolé, priester te Diegem, geboren op 31 januari 1931, overleed op 3 maart 2022. Hij was ere-burger van de gemeente Machelen-Diegem. Gezien zijn wens om zijn as bij te zetten in de kerk van Diegem wegens wettelijke bepalingen niet kon ingewilligd worden is gekozen voor een bijplaatsing in een urnenconcessie voor 1 persoon op het kerkhof van Diegem.

Besluit: de gemeenteraad is akkoord om in afwijking van het retributiereglement op de graf-, nis- en urnenveldconcessies, de urnenconcessie voor EH Vital Orolé, ere-burger van de gemeente, gratis toe te staan.

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 22 maart 2022

Besluit: de gemeenteraad keurt het verslag van 22 maart 2022 unaniem goed.

Coöptatie leden lokale gemeenschap voor de schoolraad van GISO Machelen

Na het aanduiden van de leden binnen de geleding van het personeel, de leerlingen en de ouders voor de schoolraad van GISO Machelen, was de laatste stap de coöptatie van de leden van de lokale gemeenschap. Na bevraging bij alle leden van de schoolraad werden volgende leden voorgesteld als lid van de lokale gemeenschap:

  • Dhr. Willy De Bouw: voormalig directeur van GISO Machelen en trainer en bestuurslid Diegem Sport
  • Dhr. Kris Hernalsteen: Wijkagent Diegem

Zij werden bij consensus gecoöpteerd door de schoolraad van 1 februari 2022 en hebben hun mandaat binnen de schoolraad schriftelijk aanvaard.

Besluit: als leden van de lokale gemeenschap worden Dhr. Willy De Bouw en Dhr. Kris Hernalsteen gecoöpteerd voor de vertegenwoordiging in de schoolraad van GISO Machelen.

GBS De Fonkel: vernieuwing schoolraad 2022-2026

De directeur heeft de bevragingen gedaan bij het personeel en de ouders. Hieruit is gebleken dat er niet meer kandidaten waren dan het aantal effectief te begeven mandaten. 

Artikel 1: de gemeenteraad het schoolbestuur te machtigen om de vertegenwoordiging in alle geledingen van de schoolraad van de Gemeentelijke  Basisschool De Fonkel te vernieuwen.

Artikel 2: de volgende personen zijn verkozen als effectieve vertegenwoordigers in de schoolraad:

  • geleding personeel:
  • Cindy Van Leemputten, Oudstrijdersstraat 23, 1830 Machelen
  • Kristin Geldhof, De Reinelaan 5, 1831 Diegem
  • geleding ouders:
  • Corinne Claert (mama van Axl Verlooy) Sint Katarinastraat 30, 1831 Diegem
  • Jill De Troyer (mama van Nida en Enes Sarar) Broekstraat 13, 1831 Diegem
  • Jane De Troyer (mama van Ilyas De Troyer), Broekstraat 15, 1831 Diegem
  • geleding lokale gemeenschap:
  • Isabelle Blanckaert, Mussenstraat 1, 1830 Machelen
  • Guido Blanckaert, A. De Cockplein 21 b4, 1831 Diegem
  • Jozef Vanden Broeck, Oude Haachtsesteenweg, 1831 Diegem
  • geleding schoolbestuur: Ulla Wynants, directeur

Artikel 3: de schoolraad wordt samengesteld voor 4 jaar in het basisonderwijs.

Aanduiden vaste secretaris in GECORO

Sedert 2019 oefent de heer Maurits Lauwers de functie uit van vaste secretaris van de GECORO. Maurits Lauwers gaat op pension op 1 mei 2022. De GECORO heeft een vaste secretaris nodig. Er wordt voorgesteld mevrouw Liesa Demuylder, die de functie omgevingsambtenaar uitoefent, aan te duiden.

Besluit: artikel 3 van de gemeenteraadsbeslissing van 21 mei 2019 inzake samenstelling GECORO wordt, tengevolge van de pensionering van Maurits Lauwers, huidig vaste secretaris, als volgt gewijzigd: als vaste secretaris wordt aangeduid: mevrouw Liesa Demuylder.

Opheffing subsidiereglement voor de aankoop van een fotovoltaïsch systeem

De goedkeuring tot aanvraag van de groenestroomcertificaten via het VREG was één van de voorwaarden waaraan moest voldaan zijn om deze subsidie te kunnen verkrijgen. De installaties van zonnepanelen die gekeurd werden na 14 juni 2015 kunnen geen aanspraak meer maken op groenestroomcertificaten. Daarom kan hier ook niet meer aan voldaan worden. Sinds deze datum is deze subsidie dan ook niet meer aangevraagd geweest en niet meer verleend door de gemeente.

Besluit: de beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2011 inzake subsidiereglement voor de aankoop van een fotovoltaïsch systeem wordt opgeheven. 

Projectvereniging Brabantse Kouters Oost/West - activiteitenverslag, jaarrekening, planning en begroting van de projectvereniging

Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereieden.

Dit leidde tot de oprichting van twee projectverenigingen ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters: Brabantse Kouters Oost (gemeenten Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Zemst en stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel). De gemeente Machelen stemde in met de oprichting van en toetreding tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost tijdens de zitting van de gemeenteraad van 22 oktober 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.

De beide projectverenigingen (Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.

Besluit:

  • Artikel 1: het gezamenlijke activiteitenverslag van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.
  • Artikel 2: de jaarrekening van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost goed te keuren.
  • Artikel 3: de gezamenlijke begroting van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.
  • Artikel 4: de gezamenlijke planning van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.

Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Noordrand - kennisneming jaarverslag 2021

In 2019 trad gemeente Machelen toe tot het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand.

Besluit: De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand.

Providentia cvba - algemene vergadering 12 mei 2022

Besluit: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Providentia cvba op 12 mei 2022

Fluvius ov - algemene vergadering tevens jaarvergadering 8 juni 2022

Besluit: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging

Fluvius West - algemene vergadering tevens jaarvergadering 20 juni 2022

Besluit: de gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 20 juni 2022

TMVS dv - algemene jaarvergadering 21 juni 2022

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 21 juni 2022

VENTUM&green - gewone algemene vergadering 21 juni 2022

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de gewone algemene vergadering VENTUM&green van 21 juni 2022 

Haviland - gewone algemene vergadering 22 juni 2022

Besluit: de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 worden goedgekeurd.  

I.B.E.G. - gewone algemene vergadering 28 juni 2022

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de buitengewone algemene vergadering I.B.E.G. van 28 juni 2022

Sibelgas - gewone algemene vergadering 28 juni 2022

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de gewone algemene vergadering Sibelgas van 28 juni 2022

 

                                                                                                          OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 17 Mei 2022