Verslag Gemeenteraad 24 Januari 2023

Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven,  Gooris Danny, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc, Franky Van Praet, Akaychouch Mohamed, De Groef Jean-Pierre, Ingrid Deblock, Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Top Veysel, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Geeroms Magda, Schell Daniël

Verontschuldigd: Claeys Steve

Afwezig: Benhomaid Samia

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

A-punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap "Youssef" te Diegem

Op 28 oktober 2022 ontving het Agentschap Binnenlands Bestuur een erkenningsaanvraag voor de islamitische lokale geloofsgemeenschap "Youssef" te Diegem. Deze aanvraag voldoet aan de voorwaarden van de verkorte procedure tot erkenning

Het voormelde decreet bepaalt dat bij de erkenning van islamitische en orthodoxe lokale geloofsgemeenschappen, het advies wordt gevraagd van de gemeente op wiens grondgebied de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de islamitische of orthodoxe eredienst gelegen zijn.

Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord met de erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap "Youssef" te Diegem

Goedkeuring verlenging Strategisch Veiligheids- en Preventieplan 1 januari 2023 tot en met 31 december 2024

Het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan wordt verder verlengd voor het jaar 2023 en 2024, van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2024.

Jaarlijks dient de gemeente een voortgangsrapport in bij Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. De Ministerraad nam op 15 juli 2022 de beslissing om het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan te verlengen met twee jaar.

Machelen wenst geen wijzigingen aan te brengen aan het plan voor het jaar 2023-2024. De doelstellingen zoals opgenomen in het plan voor het jaar 2020-2022 worden verlengd tot en met 31 december 2024.

Besluit: de gemeenteraad is akkoord met de verlenging van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2024.

Reglement inwendige orde van de sportinfrastructuren onder exploitatie van Farys

De huidige reglementen dateren van 8 jaar geleden. Een aanpassing is nodig om een beter beheer en valorisatie van de infrastructuur te kunnen nastreven. De huidige reglementen zijn verouderd en bieden na grondige analyse:

  • geen duidelijke vermelding van taken voor beheerder en gebruiker
  • geen duidelijke vermelding van procedures en voorwaarden voor reservaties, annulering en vergoeding hiervoor
  • weinig slagkracht om wanbeheer te straffen
  • geen gelijkwaardige behandeling of reglement per infrastructuur.

Dit is besproken op de sportraad van 5 september en het huidige document werd voorgesteld op de sportraad van 6 december 2022 waarop geen opmerkingen kwamen.

De komende maand zullen Farys en de gemeente zich ook buigen over het tariefreglement.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraadsbesluiten van 25 juni 2014 worden opgeheven vanaf 1 februari 2023 over:

  • Reglement inwendige orde - Sporthal Bosveld
  • Reglement inwendige orde - Sporthal Robusta
  • Reglement inwendige orde - Jeugdcomplex Diegem.

Artikel 2: de gemeenteraad keurt volgend reglement van inwendige orde sportinfrastructuur gemeente Machelen-Diegem geëxploiteerd door Farys goed: "Reglement van inwendige orde sportinfrastructuur gemeente Machelen-Diegem geëxploiteerd door Farys

 Artikel 1: Algemeen

Het reglement van inwendige orde (hierna “het reglement”) heeft tot doel de goede exploitatie (met name de veiligheid, de orde, de zedelijkheid en de hygiëne) van de sportinrichting (in de meest ruime zin begrepen) beheerd door Farys|TMVW (hierna ‘de beheerder’) te verzekeren.

 Dit reglement wordt toegepast op de zalen en terreinen en de daarbij horende kleedkamers, sanitaire ruimtes, toegangsruimten en bergruimtes in volgende sportinrichtingen:

  • Stadiongebouw Heirbaan 9, 1830 Machelen met 1 vergaderzaal, Buitenterreinen, Heirbaan 9, 1830 Machelen met 3 kunstgrasvelden, 1 natuurgrasveld, 1 atletiekpiste en 6 petanqueterreinen
  • Sporthal Bosveld, Heirbaan 10, 1830 Machelen met 1 grote zaal en 1 oefenzaal
  • Sporthal Robusta, Henri Rampelbergstraat 20,1830 Machelen met 1 grote zaal, 1 fitnesszaal
  • Voetbalcomplex Park Diegem, Alfons De Cockplein 10, 1831 Diegem met 1 natuurgrasveld
  • Sportcomplex Calenberg, Kosterstraat 70, 1831 Diegem met 3 kunstgrasvelden en 1 vergaderzaal
  • Tenniscomplex, Vuurkruisenlaan 28, 1830 Machelen met 2 overdekte - en 4 buitenvelden

De cafetaria's en andere niet vermelde ruimten in bovengenoemde inrichtingen vallen niet onder dit reglement.

Door het betreden van de inrichting aanvaarden de bezoekers het reglement, worden zij geacht het te kennen en verbinden zij zich ertoe zich ernaar te gedragen. Het reglement wordt aangeplakt op duidelijk zichtbare plaatsen in de inrichting.

 Dit reglement inclusief de bijlagen treden in werking op 1 februari 2023.

 Artikel 2: Openingsuren en gebruiksrooster

De openingsuren, de sluitingsdagen en het gebruiksrooster, vastgesteld door de beheerder, hangen uit in de inrichting. Alle aankondigingen gebeuren in het Nederlands. De beheerder en de verantwoordelijken zullen voor hun contacten en de communicatie met de gebruikers zich steeds van de Nederlandse taal bedienen.

De inrichting is toegankelijk tijdens de vastgestelde openingsuren en overeenkomstig het gebruiksrooster. Buiten de publieke openingsuren kan enkel toegang verkregen worden tot de inrichting dan na het afsluiten van een gebruikersovereenkomst met de beheerder.

 Artikel 3: Procedure en voorwaarden voor reservaties

Jaarlijks worden alle regelmatige reservaties voor het nieuwe sportseizoen door de gebruikers schriftelijk of via e-mail aangevraagd. Het aanvraagformulier hiervoor kan men verkrijgen bij het Team Beleven en dient ingevuld terugbezorgd te worden tegen een jaarlijks bepaalde datum. Deze datum ligt in de periode mei-juni.

Op basis van de regulier ingediende aanvragen wordt een verdeling maakt voor de bezetting van het volgende seizoen, startend op 1 augustus. De beheerder wijst, in overleg met de gemeente Machelen, deze uren toe en streeft een optimale bezettingsgraad na waarin functionaliteit en efficiënt gebruik van de ruimtes een belangrijke rol spelen, ook de aard van de activiteit, benodigd type ondergrond en aantal actieve deelnemers van de gebruiker worden in overweging genomen. Er wordt steeds gestreefd om maximaal tegemoet te komen aan de vragen van de gebruikers.

 In geval van conflicten in aanvragen waarbij hetzelfde uur en ruimte aangevraagd wordt door verschillende gebruikers en de afweging van de beheerder geen resultaat oplevert, zal de toewijzing gebeuren op basis van onderstaande voorrangsregels:

  • het lokaal bestuur uit Machelen-Diegem
  • erkende verenigingen, scholen en adviesraden uit/van Machelen-Diegem
  • niet-erkende verenigingen uit Machelen-Diegem
  • inwoners van Machelen-Diegem
  • bedrijven uit Machelen-Diegem
  • scholen niet uit Machelen-Diegem
  • verenigingen niet uit Machelen-Diegem
  • niet-inwoners
  • bedrijven niet uit Machelen-Diegem

 

Indien een conflict binnen een categorie, wordt er voorrang gegeven aan historisch gebruik. Na 1 augustus van het betreffende aanvraagjaar gelden deze voorrangsregels niet meer.

 Na toewijzing en goedkeuring van regulier gebruik door de beheerder, wordt de gebruikersovereenkomst opgesteld en digitaal overgemaakt aan de gebruiker. De gebruiker bezorgt de gebruikersovereenkomst ondertekend en correct ingevuld terug binnen 3 weken na de verzending. De gebruiker dient ook de uren aan te vragen in het reservatiesysteem: https://reservaties.machelen.be. De toegekende uren worden pas definitief vanaf het ogenblik dat deze werden goedgekeurd in het systeem én de gebruikersovereenkomst correct ondertekend werd terugbezorgd.

Losse of niet-regelmatige reservaties dienen minstens 4 werkdagen op voorhand aangevraagd te worden bij de beheerder. Deze reservaties worden enkel aangevraagd in het reservatiesysteem via https://reservaties.machelen.be. De toegekende uren worden pas definitief voorbehouden vanaf het ogenblik dat de aanvraag wordt goedgekeurd in het systeem.

De beheerder behoudt zich ten allen tijde het recht voor om de inrichting geheel of gedeeltelijk te sluiten en de reservaties te annuleren voor zolang als nodig en zonder enig recht op schadevergoeding, in geval van:

  • uitzonderlijke gebeurtenissen die betrekking hebben op het sluiten van de inrichting voor het publiek of die vereisen dat de inrichting ter beschikking wordt gesteld aan derden;
  • werken, waar onder meer kan begrepen worden: herstellingswerken, aanpassingswerken, onderhoudswerken, technische werken, vernieuwingswerken,... die het geheeld of gedeeltelijk sluiting van de inrichting vereisen.

 De beheerder kondigt deze gebeurtenissen en werken, indien mogelijk, tijdig aan via affichering in de inrichting.

 Artikel 4: Vergoedingen en annulering

De vergoeding wordt door de beheerder bepaald in overeenstemming met het op datum van de gebruikersovereenkomst vigerende tariefreglement of het vigerende tariefreglement op datum van de losse reservatie waarvan de gebruiker verklaart het te kennen. Het tariefreglement is te raadplegen op de gemeentelijke website, het reservatiesysteem en geafficheerd in de inrichting.

De vergoeding wordt gefactureerd per kwartaal en moet door de gebruiker betaald worden binnen de 30 dagen na factuurdatum. De factuur wordt ter betaling gezonden naar het door de gebruiker opgegeven adres in de gebruikersovereenkomst of naar het opgegeven adres via het reservatieplatform.

Bij niet-tijdige betaling van de openstaande facturen door de gebruiker, is deze laatste van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling administratiekosten verschuldigd, zoals bepaald in het tariefreglement. De beheerder behoudt tevens het recht om in dit geval de verdere toegang en gebruik van de sportinfrastructuur te weigeren.

Alle vergoedingen en kosten voor gebruik van de sportinfrastructuur door de niet-particuliere gebruiker (onder de vorm van verenigingen, clubs, scholen, groepen) die onbetaald blijven, worden gevorderd van de aanvrager/contactpersoon van de niet-particuliere gebruiker.

Annulering van gereserveerde uren door de gebruiker, geeft aanleiding tot het verschuldigd zijn van de gebruikersvergoeding, tenzij deze annulatie tijdig gebeurt door de gebruiker. Een annulering door de gebruiker ontvangen meer dan 4 werkdagen voor de gereserveerde uren, is een geldige annulatie. Deze annulatie dient te gebeuren via het reservatie-systeem https://reservaties.machelen.be

De gebruiker kan zich gedurende de looptijd van de gebruikersovereenkomst of bij losse reservaties op voorgaande bepaling beroepen. Vanaf een derde keer herhaaldelijke of systematische tijdige annulatie van een reservatie door de gebruiker, zal deze een schriftelijke verwittiging krijgen van de beheerder. Vanaf een daaropvolgende inbreuk kunnen sancties worden toegepast.

De beheerder streeft een optimale bezetting van de infrastructuur na en wenst dat elk gereserveerd uur ook effectief wordt gebruikt. Indien uit controle blijkt dat gereserveerde uren drie maal herhaaldelijk of systematisch gedurende de looptijd van de gebruikersovereenkomst of bij losse reservaties niet gebruikt worden, zal deze een schriftelijke verwittiging krijgen van de beheerder. Vanaf een daaropvolgende inbreuk kunnen sancties worden toegepast.

Er is een meldingsplicht van toepassing wanneer de gebruiker een vergoeding vraagt voor de toegang tot de inrichting. De gebruiker dient bij het innen van toegangsgelden voor bezoekers een apart document over te maken aan de beheerder (bijlage B).

 Artikel 5: Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid

De beheerder draagt geen verantwoordelijkheid voor de ontvreemding van en de beschadiging aan voorwerpen van gebruikers en bezoekers. De gebruikers en hun begeleiders zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Een individuele gebruiker met gezondheidsproblemen (bijvoorbeeld epilepsie, hartklachten, suikerziekte) moet daarvan tenminste medegebruikers en/of het door de beheerder aangestelde personeel op de hoogte brengen. De gebruiker ziet erop toe dat zijn leden, trainers, leraren en begeleiders de veiligheidsvoorschriften (laten) toepassen en organiseert hier actief toezicht op. De gebruiker verklaart kennis te hebben van de evacuatierichtlijnen en de inhoud die geafficheerd zijn in de inrichting (zie bijlage F).

De gebruiker verbindt er zich toe alle nodige verzekeringen af te sluiten ter dekking van alle mogelijke gevolgen die zich voordoen naar aanleiding van de toegang tot en het gebruik van de sportaccommodatie.

Indien de gebruiker beschikt over een badge of sleutel, aanvaart deze de verantwoordelijkheid om in te staan voor het openen voor en het sluiten na de aan hem toegekende gebruikersuren. Voor het gebruik wordt verlichting ontstoken door de gebruiker, indien niet geautomatiseerd. Na het sportgebruik worden alle tussendeuren afgesloten en lichten gedoofd indien niet geautomatiseerd. De laatste gebruikersuren eindigen om 23.30 uur.Bij het verstrijken van de sleutelovereenkomst wordt de sleutel/badge spontaan terugbezorgd aan de beheerder.

De gebruiker draagt de verantwoordelijkheid voor de schade aangebracht aan de inrichting. Schade dient ten laatste de eerstvolgende werkdag gemeld te worden via een e-mail aan sportinfrastructuur@machelen.be of via een ander het meldingssysteem indien zo gecommuniceerd door de beheerder.

Indien de gebruiker vóór ingebruikname bemerkingen en tekorten aan de infrastructuur opmerkt, moet hij deze kenbaar maken aan de beheerder via een e-mail aan sportinfrastructuur@machelen.be of via een ander het meldingssysteem indien zo gecommuniceerd door de beheerder. De melding moet vergezeld zijn van bewijsstukken bv. foto’s.

Indien schade, tekorten niet of niet-tijdig gemeld worden, of de infrastructuur niet proper of niet gesloten aangetroffen wordt door de beheerder, kan deze verhaald worden op de laatste gebruiker vóór de vaststelling van de schade of tekorten. Bij het gebruik van muziek door de gebruiker, is de regelgeving van Unisono inzake SABAM en Billijke Vergoeding te respecteren en te betalen door de gebruiker.

De gebruiker meldt elk verbruik van EHBO-materiaal op de voorziene fiche in de EHBO-ruimte of ander lokaal. Behoudens bij overmacht, heeft enkel de verantwoordelijke van de gebruiker toegang tot het EHBO lokaal en zijn enkel zijn gemachtigd tot gebruik van dit lokaal. De gebruiker geeft in de lokalen gevonden ‘verloren’ voorwerpen af te geven aan het aanwezig personeel of plaats het in de hiervoor voorziene ruimte.

Indien een gebruiker bergruimte kreeg toegewezen in de gebruikersovereenkomst mag hier eigen materiaal slotvast afgesloten worden. De beheerder behoudt het recht steeds toegang te hebben tot deze ruimten. De beheerder is niet verantwoordelijk voor schade, diefstal of verlies aan het opgeslagen materiaal. De toewijzing van deze bergruimtes zal gebeuren op basis van de voorrangsregels inzake toewijzing (artikel 2) en de totale hoeveelheid van gebruikersuren in deze infrastructuur.

 Het is de gebruiker verboden om zonder toestemming van de beheerder publiciteit te plaatsen aan de inrichting en al dan niet vergoedingen hiervoor te verkrijgen. Dit worden enkel toegestaan bij: wegneembare reclameborden (niet-permanente of tijdelijke reclame): reclameborden die door de gebruiker worden weggenomen na elk gebruik van de sportinfrastructuur;reclame via ledboarding, enkel actief tijdens et gebruik van sportinfrastructuur.

 

Het aanbrengen van permanente reclameborden is niet toegelaten, behoudens uitdrukkelijke toelating van de beheerder en het sluiten van een voorafgaandelijke overeenkomst (bijlage C). Deze goedkeuring kan enkel gegeven worden aan erkende verenigingen door de gemeente Machelen-Diegem.

 Artikel 6: Gebruik

De gebruiker mag geen andere bestemming geven aan de in gebruik gegeven delen van de accommodatie dan deze vermeld in de gebruikersovereenkomst. Het is de gebruiker niet toe te staan een aparte naamgeving te voorzien voor de sportinrichting, wijzigingen aan te brengen aan de accommodatie of bijkomende inrichting te voorzien in de infrastructuur. Het is de gebruiker niet toegestaan de ter beschikking gekregen delen van de accommodatie, al dan niet tegen vergoeding, aan anderen ter beschikking te stellen.

Kinderen van minder dan achttien jaar moeten steeds vergezeld zijn van een toezichthoudende die actief toezicht houdt tijdens de volledige duur van het gebruik van de inrichting. De gebruiker houdt zich aan het maximum toegelaten personen dat toegang heeft tot de sportinrichting indien dit aantal geafficheerd is in de accommodatie. Indien de gebruiker op voorhand vermoedt dat dit aantal overschreden zal worden, dient voorafgaandelijk een goedkeuring van de beheerder worden gevraagd.

Om autonoom toegang te krijgen tot de inrichting kan de gebruiker sleutels en/of badges ter beschikking krijgen. De gebruiker dient hiervoor per sleutel/badge een sleutelovereenkomst aan te gaan (zie bijlage D). Deze overeenkomst specifieert de verantwoordelijkheden van het gebruik en de gebruiksduur van de sleutel/badge.

De kleedkamers enkel te gebruiken voor, na en tijdens de uren die voor hem werden gereserveerd in het reservatiesysteem. De beheerder bepaalt de duur van het gebruik en het aantal kleedkamers dat ter beschikking staat voor de gebruiker. Toegang tot andere kleedkamers is verboden. De toegewezen kleedkamers staan ter beschikking voor de duur noodzakelijk is voor het omkleden/douchen en dienen behoorlijk gesloten te zijn tijdens het omkleden/douchen.

 Artikel 7: Verblijf

De gebruiker draagt zorg voor de inrichting en laat deze na gebruik op behoorlijke wijze en in dezelfde staat achter zoals hij deze ontvangen heeft. Bij het gebruik van de ruimten wordt de nodige zuinigheid in acht te genomen op vlak van elektriciteits-, gas- en waterverbruik. De ruimten worden net gehouden én gebruiksklaar achtergelaten. Hieronder verstaan we:

Er geen afval meer ligt in de gebruikte ruimten. Hiertoe zijn in de gemeenschappelijke gangen en ruimten voldoende vuilnisbakken voorzien. Het afval is juist gesorteerd en er is geen zwerfvuil aanwezig. Indien er meer afval verwerkt dient te worden dan mogelijk in de voorziene vuilnisbakken wegens bv. een evenement moet de gebruiker zelf hierin voorzien. De gebruikte ruimten droog en bezemschoon zijn. Hiertoe voorziet de beheerder een trekker, handborsteltje en vuilblik.

Het gebruikte sportmateriaal wordt onbeschadigd en op de juiste plaats teruggeplaatst zodat de sportterreinen gebruiksklaar zijn voor een volgende gebruiker. Het opstellen en afbreken van de nodige toestellen dient te gebeuren binnen de gereserveerde uren. Het sportmateriaal, eigendom van andere verenigingen en/of de beheerder wordt niet gebruikt zonder toestemming van de eigenaar.

 

Iedere gebruiker gedraagt zich op een wijze dat de veiligheid, de orde, de zedelijkheid en de hygiëne wordt bevorderd. Dit betekent dat volgende richtlijnen door de gebruikers dienen nageleefd te worden:

  • de sportterreinen enkel te (laten) betreden met proper en aangepast sportief schoeisel voor dat type ondergrond. Daarnaast worden de kleedkamers niet betreden met vuil schoeisel. Buitensporters zijn verplicht hun schoenen te ontdoen van vuil bij het betreden van de binneninrichting.
  • een algemeen rookverbod in de gebouwen en binnen de omheining van de sportterreinen, behoudens de voorziene rookzones;
  • een verbod op het gebruik van alcoholische dranken, behalve in de cafetaria;
  • een verbod op het gebruik van kauwgom in de inrichtingen en op de sportterreinen;
  • een verbod op toegang tot de inrichting op wielen (fietsen, steps, brommers, skateboard, …), uitgezonderd hulpmiddelen voor mindervaliden;
  • een verbod op dieren met uitzondering van hulphonden;
  • een verbod op het aansteken van vuur en vuurwerk, het werpen van voorwerpen vreemd aan de beoefende sport en welke tuigen ook te laten ontploffen of te knallen;
  • een verbod op het plaatsen van ijskasten buiten de cafetaria, uitzonderingen kunnen evenwel toegestaan worden door de beheerder bv. in de EHBO-ruimte;
  • een verbod op het plaatsen van elektrische of andere toestellen buiten de cafetaria, uitzonderingen kunnen evenwel toegestaan worden door de beheerder;
  • een verbod op het te koop aanbieden van waren in en rond de inrichting, tijdelijke uitzonderingen kunnen evenwel toegestaan worden door de beheerder;
  • een verbod op het aanbrengen of uitdelen van enig materiaal (bijvoorbeeld affiches, reclame) in en rond de inrichting zonder toestemming van de beheerder;
  • een verbod op toegang tot de technische ruimten, bergingen en kelders behalve voor aangestelden van de beheerder.

Artikel 8: Toeschouwers en niet-actieve gebruikers

Enkel de actieve leden, trainers en begeleiders van de gebruikers en officials (scheidsrechters, jury, …) worden toegelaten op de sportterreinen en eventuele kleedkamerruimten.

Enkel in het geval van wedstrijden en bijzondere trainingen worden publiek, wedstrijdbegeleiders en andere niet-actieve gebruikers toegelaten tot de inrichting. Zij zijn evenwel niet toegelaten op de sportterreinen zelf, maar nemen plaats op de daartoe voorziene plaatsen, zijnde op de tribune of naast de terreinen. Overdreven lawaai, storende handelingen en baldadigheden vanuit de tribunes en langs de zijlijn zijn verboden. Het is de toeschouwers verboden de speelvelden te betreden en het normale verloop van wedstrijden of trainingen te hinderen of te belemmeren.

Artikel 9: Groepen

Elke gebruiker moet, rekening houdende met de samenstelling van de groep, voldoende begeleiders hebben die gelast zijn met de bewaking en toezicht van de groep. De begeleiders hebben, die gelast met de bewaking en toezicht van de groep. De begeleider(s) van de groep dien(t)(en) onder meer toezicht te houden op de naleving van dit reglement door de groep (bijvoorbeeld toegangsbewijzen, hygiëne, orde, ...).

 Artikel 10: Verplichtingen van de gebruiker en de beheerder

De beheerder heeft het recht om elke persoon die een gevaar dreigt op te leveren voor de veiligheid en de gezondheid van de aanwezigen, de toegang tot de inrichting te verbieden. Zo kan onder meer de toegang worden geweigerd aan personen in staat van dronkenschap of enige andere vorm van intoxicatie, personen die de orde verstoren, personen die dit reglement niet naleven, personen in onzindelijke toestand, personen met niet geheelde wonden en personen lijdend aan besmettelijke kwalen. Desgevallend kan de beheerder een medisch attest eisen waaruit blijkt dat de volksgezondheid niet in het gedrang komt.

Bij weerspannigheid kan de politie opgeroepen worden. In voorkomend geval (bijvoorbeeld diefstal, slagen en verwondingen) wordt de politie onverwijld op de hoogte gesteld van de feiten.

De beheerder verbindt zich ertoe om:

  • Toegang te geven tot de terreinen aan de gebruiker, mogelijks via een badge of sleutel en hiertoe een overeenkomst op te maken te ondertekenen door de gebruiker.
  • De infrastructuur goed te onderhouden en in een goede staat aan de gebruiker aan te bieden.
  • In de infrastructuur voldoende vuilnisbakken te voorzien voor dagdagelijks gebruik en de afvalverwerking zowel logistiek als financieel voor zijn rekening te nemen.
  • Een sportvriendelijk klimaat te voorzien in de inrichting door efficiënt ventilatie en verwarming in te zetten. De technische instellingen van temperatuur en verluchting wordt uitsluitend door het hiertoe gemachtigd personeel van de beheerder geregeld.
  • De materialen en inrichting voor sportbeoefening of andere doeleinden te voorzien zodat de gebruiker de infrastructuur optimaal kan gebruiken.
  • Een jaarlijkse vergoeding te betalen voor mechanische achtergrondmuziek.
  • Alle specifieke veiligheidsvoorschriften van het inrichting en bijhorend materiaal kenbaar te maken aan de gebruiker en de evacuatierichtlijnen zichtbaar te afficheren in de infrastructuur
  • Ruimte te voorzien waar de gebruikers hun eigen werking en evenementen kunnen promoten.
  • Te voorzien in de nodige EHBO-materialen die ter beschikking worden gesteld van de gebruiker.

 

Artikel 11: Sancties

Schade toegebracht aan de inrichting en aan materialen moet door de gebruiker of diegene die daarvoor aansprakelijk is, worden vergoed. Bij inbreuken tegen voorgenoemde artikels kunnen volgende financiële sancties gehanteerd worden: Een minimale administratieve kost van 25 euro vanaf de beheerder een schrijven dient te richten tot de gebruiker.

Indien er als gevolg van inbreuken door de gebruiker, inzet van personeel en middelen dient te gebeuren door de beheerder, worden deze vergoed tegen de tarieven uit hoofdstuk 1 of 2 van het belastingsreglement op het onderhouden en rein houden van openbaar en privaat domein van de gemeente Machelen-Diegem.

Indien de gebruiker een badge of sleutel verliest, zal hiervoor een kost aangerekend worden van 25 euro. Wanneer vastgesteld wordt door de beheerder dat de gebruiker zijn toegekende gebruiksduur overschrijdt, zal een tweede termijn van minimaal een half uur aangerekend worden. Een vermeervoudiging van het te betalen tarief bij foutief gebruik zoals (niet-limitatief):

  • het betreden van de inrichting zonder geldige of goedgekeurde reservatie: 2x het hoogste gebruikerstarief.
  • systematische annulatie van een reservatie door de gebruiker: 2x het hoogste gebruikstarief
  • het niet gebruiken van toegekende gebruiksuren zonder verwittiging door de beheerder: 2x het hoogste gebruikstarief
  • het geven van een andere bestemming van de in gebruik gekregen ruimten: 10x het hoogste gebruikstarief
  • het ter beschikking stellen van de ruimten aan andere gebruikers: 10x het hoogste /bruikstarief.

Daarnaast kan het niet naleven van dit reglement of het overtreden van een eender andere norm, kan onverminderd het recht op schadeloosstelling, aanleiding geven tot volgende sancties:

  • de onmiddellijke verwijdering uit de inrichting;
  • tijdelijke ontzegging van de toegang tot de inrichting;
  • definitieve ontzegging van de toegang tot de inrichting.

 Deze santies kunnen toegepast worden op zowel individuele personen als op groepen. Deze beslissingen worden genomen door de Beheerder. De beslissing tot tijdelijke of definitieve ontzegging wordt per aangetekend schrijven ter kennis gebracht aan de betrokkene(n).

 Artikel 12: Instructies

Het door de beheerder aangeduide personeel is belast met de uitvoering van het reglement. De gebruikers moeten te allen tijde de richtlijnen van het aangeduide personeel door de beheerder opvolgen. In geval van niet naleving van de voorafgaande richtlijnen kan het door de beheerder aangestelde personeel de verdere toegang tot het terrein verbieden.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: gele lijnen Toekomststraat

De aanleiding is een melding omtrent het niet in- en uit de uitrit geraken met de auto door de inwoner van huisnummer 8.

Volgens het reglement van de gele lijnen zullen deze gele lijnen ook worden doorgetrokken voor de inrit van de inwoner van huisnummer 8, waardoor niemand hier mag parkeren. 

Besluit: de gemeenteraad is akkoord voor de plaatsing van gele lijnen in de Toekomststraat ter hoogte van de perceelsgrens van huisnummer 10 en huisnummer 8 tot en met het einde van de uitrit van huisnummer 8 en dit over een lengte van 5 meter.

Aankoop drie percelen grond Constant Hansoulstraat

De gemeente Machelen huurt momenteel het perceel te 1830 Machelen, Constant Hansoulstraat, kadastraal gekend sectie C nummer 0234LP0000, met oppervlakte van 268 m2 van mevrouw Banken.

Het perceel is ingericht als wijkparking, met ongeveer 12 parkeerplaatsen.

Mevrouw Banken was eveneens eigenaar van de twee achterliggende percelen (achterliggend aan het perceel gehuurd door de gemeente), gekend sectie C nummers 0233ZP0000 en 0233A2P0000.

De eigenares is overleden, de erfgenamen hebben de gemeente gecontacteerd.

Bij verkoop betrokken perceel gaan er een aantal openbare parkeerplaats verloren in een wijk waar de laatste jaren door privé-projecten inzake nieuwbouw-verdichting, binnen het RUP centrum Machelen, de parkeerdruk niet verminderd is.

De erfgenamen wensen de drie betrokken percelen in zijn geheel te verkopen:

  • perceel gelegen sectie C, nummer 0233ZP0000: 240 m²
  • perceel gelegen sectie C, nummer 0233A2P0000: 353 m²
  • perceel gelegen sectie C, nummer 0234LP0000: 268 m²

Totale oppervlakte: 861 m²

Na contacten erfgenamen - gemeente is er een akkoord voor een verkoop van deze drie gronden aan de gemeente voor de totale prijs van 350.000 euro.

De percelen zijn dienstig om de parkeerdruk in centrum Machelen verder aan te pakken.

Uiteraard zal rekening gehouden worden met de principes van ontharding en ingroening.

Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van de erfgenamen van mevrouw Joanna Banken van volgende percelen grond te Machelen, gelegen in de Constant Hansoulstraat en momenteel kadastraal gekend als:

  • perceel gelegen sectie C, nummer 0233ZP0000: 240 m²
  • perceel gelegen sectie C, nummer 0233A2P0000: 353 m²
  • perceel gelegen sectie C, nummer 0234LP0000: 268 m²

Totale oppervlakte: 861 m²

Artikel 2: de aankoop gebeurt tegen de prijs van 350.000 euro voor de drie percelen samen, te betalen bij ondertekening van de authentieke akte.

Naamgeving plein Machelen in PPS project kernversterking centrum Machelen

Een nieuwe naam te bedenken voor het plein in de Corneille Peetersstraat: dit is het plein op site B van het PPS project kernversterking centrum Machelen.

De cultuurraad geeft 1 suggestie voor benaming plein in PPS project kernversterking centrum Machelen met algemene consensus: Robustaplein.

Besluit: het plein op site B van de PPS project kernversterking gelegen tussen de Corneille Peetersstraat en de Georges Ferréstraat wordt genoemd "Robustaplein".

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 21 December 2022

Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 21 december 2022 wordt goedgekeurd.

Interne werkverdeling college van burgemeester en schepenen

Besluit: de volgende interne werkverdeling wordt binnen het college van burgemeester en schepenen/vast bureau afgesproken: 

 Burgemeester: Jean-Pierre De Groef  

  • Financiën
  • Burgerzaken
  • Personeelsbeleid
  • Veiligheid en preventie
  • Economie
  • Middenstand

 1ste  schepen: Steve Claeys

  • Mobiliteit
  • Ruimtelijke ordening
  • Stedenbouw
  • Woonbeleid

 2de schepen: Mohamed Akaychouh

  • Organisatie en ICT
  • Communicatie
  • Sport
  • Cultuur
  • Feestelijkheden
  • Toerisme
  • Onderwijs

 3de schepen: Magda Geeroms

  • Openbare werken
  • Milieu
  • Integratie
  • Vlaamse aangelegenheden
  • Dierenwelzijn
  • Kinderopvang

  Voorzitter BCSD* (toegevoegde schepen): Tessa Verberckmoes

  • Sociale zaken
  • Seniorenbeleid
  • Zorg
  • Jeugd

Politiezone VIMA - vaststelling dotatie 2023

Besluit: De bijdrage van de gemeente Machelen zoals ingeschreven in de politiebegroting 2023 en in het MJP:

  • als exploitatiebudget: 3.396.374 euro
  • als investeringstoelage: 144.550 euro

goed te keuren en aan de politiezone VIMA toe te kennen.

Jaarlijks keurt de gemeenteraad de exploitatietoelage en investeringstoelage aan de politiezone VIMA goed. In 2023 wordt 3.396.374 euro aan de politiezone VIMA toegekend voor de exploitatie en 144.500 euro als investeringstoelage.

Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021 van de Kerkfabriek Sint-Catharina te Machelen

Besluit: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021 van de Kerkfabriek Sint-Catharina

OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 14 Febuari 2023