verslag gemeenteraad 21 December 2022
Aanwezig: Claeys Steve, Geeroms Magda, Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven, Gooris Danny, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner, Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc, Franky Van Praet, Akaychouch Mohamed, De Groef Jean-Pierre, Ingrid Deblock, Benhomaid Samia, Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Top Veysel, Schell Daniël
Verontschuldigd: Ponticello Dina, Lagae Gregory
Afwezig: Niemand
Dit zijn de notulen van gemeenteraad:
A-punten
A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:
Verkiezing van een schepen na een akte van voordracht - eedaflegging
Op de gemeenteraad van 3 januari 2022 is de voordrachtsakte voor schepenen (en opvolger) ontvankelijk verklaard en de kandidaten hierdoor geldig verklaard. De betrokken schepenen hebben ter zitting de eed afgelegd. De voordrachtsakte bevatte een einddatum voor het mandaat van tweede schepen in naam van Peter Roose, met name 1 januari 2023.
De van rechtswege ontslagnemende schepen vervolledigt zijn mandaat tot zijn in de akte van voordracht aangeduide opvolger de eed als schepen heeft afgelegd. De opvolger was vernoemend in de voordrachtsakte, zijnde Mohamed Akaychouh, met als ingangsdatum 1 januari 2023.
Gezien de aanduiding in de rechtsgeldige akte van voordracht van een opvolger, wordt de opvolger uitgenodigd tot de eedaflegging.
Besluit: gezien de ontvankelijkheid van de gezamenlijke akte van voordracht van de schepenen, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 3 januari 2022, waarbij met ingang van 1 januari 2023 een einddatum kwam aan het mandaat van Peter Roose als tweede schepen, verklaart de voorzitter van de gemeenteraad de voorgedragen kandidaat-schepen Mohamed Akaychouh, als verkozen verklaard en wordt de rangorde als volgt bepaald:
- Steve Claeys
- Mohamed Akaychouh
- Magda Geeroms
Voor de schepen zijn mandaat kan aanvaarden, legt hij in openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de burgemeester:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." Mohamed Akaychouh is nu schepen.
Burgemeester Jean-Pierre Degroef en Stef Panneels, voorzitter NVA, feliciteren uittredend schepen Peter Roose voor het geleverde werk.
Opname in eigendom gemeente perceel grond Camille Françoisstraat
Eind jaren negentig heeft de gemeente aan de Camille Françoisstraat een stuk grond, (eigendom gemeente en OCMW) ingericht als los-, laad- en toegangsweg tot de garages die konden gebouwd worden in de achtertuinen van de woningen Camille Françoisstraat tussen de nummers 71 en 17.
Voorwaarde was dat eigenaars akkoord waren dat gemeente op hun perceel een dolomietweg kon aanleggen. Wanneer een eigenaar weigerde, stopte het project.Op die manier zijn vijf percelen ingericht.
De eigenaar van het perceel van nummer 71 wenst zijn eigendom te verkopen. In plaats van het gehele perceel te verkopen is hij bereid om het achterste deel waarop de gemeente de dolomietweg heeft aangelegd, kosteloos over te dragen naar de gemeente. Op die manier verzekert de gemeente zich van het verder gebruik van deze weg en kan in de toekomst gepoogd worden om andere eigenaars ook hiervan te overtuigen.
Het blijvend bereikbaar zijn van de gebouwde garages en de mogelijkheid laten nog te voorzien in toegankelijkheid van nog te bouwen garages in de achtertuinen kan bijdragen tot de oplossing van de parkeerproblematiek in deze straat.
Besluit:
Artikel 1: de gemeente is akkoord om het, aangeduid op het plan in bijlage van deze beslissing liggende, als lot 1 met een oppervlakte van 1are en 83 centiare af te splitsen van het perceel kadastraal gekend 1e afdeling sectie C nr. 170C6.
Artikel 2: de gemeente neemt het lot 1, als beschreven in artikel 1, in eigendom met als doel toegangsweg tot vergunde garages in achtertuinen.
Artikel 3: de gemeente neemt het lot 1, als beschreven in artikel 1, in eigendom om niet. De gemeente betaalt de opmetingskosten en de aktekosten m.b.t. betreffende perceel.
Artikel 4: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd de notariële akte te ondertekenen.
Belastingreglement op afgifte administratieve bescheiden
Het schrijven van FOD Binnenlandse Zaken van 11 oktober 2022 waarbij een aanpassing van de prijzen met ingang van 01 januari 2023 zal doorgevoerd worden. Deze prijsaanpassingen zijn naar aanleiding van schrijven Binnenlandse zaken.
De jaarlijkse aanpassingen die de federale overheid toepast op dergelijke belastingen.
Om te vermijden dat er jaarlijks naar aanleiding van een indexaanpassing, het reglement op administratieve bescheiden steeds moet aangepast worden, wordt het reglement op een andere manier vastgesteld.
In het reglement zal in de toekomst enkel de gemeentebelasting specifiek vermeld worden, deze gemeentetaks wordt dan verhoogd met de officiële kostprijs doorgerekend door de bevoegde Federale Overheid voor de productiekost van het desbetreffend product.
Voor de vaststelling van de tarieven, zijnde de som van de gemeentebelasting en de kostprijs aangerekend door de Federale Overheid aan de gemeente, wordt deze laatste afgerond naar het eerstvolgende geheel getal.
Bijkomend wordt een nieuwe vergoeding bijgevoegd voor de aanvraag van de Belgische nationaliteit.
Artikel 1: er wordt met ingang van 1 januari 2023, voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve bescheiden.
Artikel 2: de belasting is verschuldigd bovenop de officiële kostprijs doorgerekend door de bevoegde Federale Overheidsdienst aan de gemeente voor de productiekost van het desbetreffende document. Voor het vaststellen van de tarieven, zijnde de som van de gemeentebelasting en de kostprijs aangerekend door de Federale Overheidsdienst aan de gemeente, wordt deze laatste afgerond naar het eerstvolgende geheel getal.
Artikel 3: de belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.
IK voor Belgen
- Kid’s ID gewone procedure (0€)
- Kid’s ID dringende procedure (5€)
- EIK gewone procedure (6€)
- EIK dringende procedure (20€)
IK voor vreemdelingen
- Gewone procedure EU, EU+, F, F+, N, M, kaarten (6€)
- Gewone procedure A, B, H, K, L, J, I (6€)
- EIK dringende procedure (20€)
- Identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen -12 jaar (5€)
- Attest verlies identiteitskaart (bijlage 12) +1 (5€)
Aanvragen pincode (5€)
Paspoorten (Belgen)
- Paspoort +18 jaar (15€)
- Paspoort -18 jaar (5€)
- Paspoort +18 jaar spoed (25€)
- Paspoort -18 jaar spoed (25€)
- Paspoort +18 jaar super dringend (25€)
- Paspoort -18jaar super dringend (25€)
Paspoorten (Vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen)
- Paspoort +18 jaar (15€)
- Paspoort -18 jaar (5€)
- Paspoort +18 jaar spoed (25€)
- Paspoort -18 jaar spoed (25€)
- Paspoort +18 jaar super dringend (25€)
- Paspoort -18jaar super dringend (25€)
Rijbewijzen:
- Kaartmodel (5€)
- International (4€)
Trouwboekje (20€)
Opzoeking archief per uur (25€)
Belgische Nationaliteit (100€)
Artikel 5: zijn van de belasting vrijgesteld: alle andere administratieve stukken.
Artikel 6: de belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk of 1 maand na afleveren van factuur.
Artikel 7: alle voorgaande gemeenteraadsbeslissingen inzake vaststelling gemeentebelastingen op het afleveren van administratieve bescheiden worden opgeheven
Artikel 8: deze verordening treedt in werking op 01 januari 2023.
Belastingreglement op het aanvragen en/ of melden van een omgevingsvergunning, het aanvragen van een stedenbouwkundig attest en het aanvragen van advies voor notariële splitsingen
Het huidige belastingreglement op aanvragen tot of melding van het exploiteren hinderlijke inrichting goedgekeurd op 18 december 2019 legt enkel een belasting vast voor aanvragen omgevingsvergunningen waar de exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteit van toepassing zijn.
Voor aanvragen omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen, verkavelingen, notariële splitsingen en stedenbouwkundige attesten wordt op dit ogenblik geen bijdrage gevraagd.
Besluit: Artikel 1: het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over belastingreglement op aanvragen tot of melding van het exploiteren hinderlijke inrichting wordt opgeheven.
Artikel 2: er wordt ten behoeve van de gemeente voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025 een gemeentebelasting gevestigd op:
- De aanvragen en meldingen bedoeld in het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
- De aanvragen voor stedenbouwkundige attesten bedoeld in artikel 5.3.1. van de VCRO;
- Het notarieel splitsen van percelen.
Artikel 3: de belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon, rechtspersoon of exploitant van de inrichting die gehouden is tot het indienen van de aanvraag tot of het melden van het exploiteren of veranderen ervan.
Artikel 4:
- 1. Voor de meldingen, vergunningsaanvragen ingediend bij de gemeente Machelen wordt een belasting als volgt vastgesteld:
- Melding voor de uitvoering van stedenbouwkundige handelingen: 55,00 euro;
- Melding van exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit klasse 3: 75,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - eenvoudige procedure zonder verplichte medewerking van een architect: 55,00 euro
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - eenvoudige procedure met verplichte medewerking van een architect: 100,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - gewone procedure: 150,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - gewone procedure met wegeniswerken: 200,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - eenvoudige procedure: 150,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - gewone procedure: 400,00 euro;
- Verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking milieuvoorwaarden op vraag van exploitant: 150,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor een tijdelijke ingedeelde inrichting of activiteit: 150,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor een overdracht van een ingedeelde inrichting of activiteit: 75 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 200,00 euro + 50,00 euro per lot;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met aanleg wegenis: 300,00 euro + 50,00 euro per lot;
- 2. De tarieven vermeld in §1 worden verhoogd met 1 500,00 euro wanneer de vergunningsaanvraag en/of melding een project - MER en/of OVR-rapport omvat.
- 3. Bij aanvragen die tegelijk slaan op stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten - gemengde projecten - worden de van toepassing zijnde tarieven in §1 samengeteld.
Artikel 5:
- 1. Voor de meldingen, vergunningsaanvragen ingediend bij de Vlaamse overheid en de Provincie Vlaams-Brabant wordt een belasting als volgt vastgesteld:
- Melding voor de uitvoering van stedenbouwkundige handelingen: 55,00 euro;
- Melding van exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit klasse 3: 75,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - eenvoudige procedure zonder verplichte medewerking van een architect: 55,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - eenvoudige procedure met verplichte medewerking van een architect: 100,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - gewone procedure: 150,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - gewone procedure met wegeniswerken: 200,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - eenvoudige procedure: 150,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - gewone procedure - klasse 2: 400 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - gewone procedure - klasse 1: 1000,00 euro;
- Verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking milieuvoorwaarden op vraag van exploitant: 150,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor een tijdelijke ingedeelde inrichting of activiteit: 150,00 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor een overdracht van een ingedeelde inrichting of activiteit: 75 euro;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 200,00 euro + 50,00 euro per lot;
- Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met aanleg wegenis: 300,00 euro + 50,00 euro per lot;
- 2. De tarieven vermeld in §1 worden verhoogd met 1 500,00 euro wanneer de vergunningsaanvraag en/of melding een project - MER en/of OVR-rapport omvat.
- 3. Bij aanvragen die tegelijk slaan op stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten - gemengde projecten - worden de van toepassing zijnde tarieven in §1 samengeteld.
Artikel 6: voor de aanvraag stedenbouwkundig attest wordt een belasting vastgelegd van 50,00 euro.
Artikel 7: voor adviesvragen tot een notariële splitsing bij de gemeente Machelen wordt een belasting vastgesteld van 30,00 euro per kadastraal perceel.
Artikel 8: zijn van belasting vrijgesteld:
- Vergunningsaanvragen en meldingen die onvolledig en/of onontvankelijk worden verklaard;
- Vergunningsaanvragen en meldingen die voor de volledigheid en ontvankelijkheid van de aanvraag worden ingetrokken;
- Aanvragen door de Vlaamse overheid of de provincie Vlaams-Brabant;
- Aanvragen door de gemeente Machelen, door de politiezone en de hulpverleningszone van de gemeente Machelen, en door de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar de gemeente deel van uitmaakt;
- Aanvragen in verband met sociale woningen door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappij en woonmaatschappij;
- De inrichtingen geëxploiteerd door beschermde werkplaatsen.
Artikel 9: de belasting is verschuldigd bij het verkrijgen van de omgevingsvergunning en/of melding.
Artikel 10: wat de inrichtingen betreft door het Vlarem gerangschikt in eerste klasse wordt de belasting ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. De overige aanvragen moeten contant worden betaald tegen afgifte van een kwijting. Bij gebreke van contante betaling, wordt de belasting ingekohierd.
Artikel 11: bezwaarprocedure:
- 1. De belastingschuldige of zijn volmachthouder kan bezwaar indienen tegen deze belasting en de administratieve geldboetes voorzien in dit reglement bij het college van burgemeester en schepenen.
- 2. Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Artikel 12: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.
Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie
De gemeente Machelen stapt in de loop van 2023 in op het VastgoedInformatiePlatform (VIP) ontwikkeld door Digitaal Vlaanderen. Via dit portaal zullen in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars aanvragen tot vastgoedinformatie kunnen indienen. Om te kunnen deelnemen aan het VastgoedInformatiePlatform in samenwerking met Agentschap Digitaal Vlaanderen is een reglement nodig.Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Gemeenten werken samen met het Agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld. Het VastgoedInformatiePlatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
De gemeente kan via het VastgoedInformatiePlatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het VastgoedInformatiePlatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. De gemeente Machelen wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.
Besluit: Artikel 1: voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025 wordt er een retributie geheven op het verstrekken van vastgoedinformatie via het VastgoedInformatiePlatform.
Artikel 2: Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
- Vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
- Lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
- Centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
- VastgoedInformatiePlatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
- Vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
- Externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
- Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
De instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018. De instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;De instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
- VIP aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
- Algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
- Persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
- Verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
- Verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
- Betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 3: Algemeen
De gemeente Machelen verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Machelen doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Machelen stelt het vastgoeddossier via het VastgoedInformatiePlatform aan de aanvrager ter beschikking. De aflevertermijn voor het vastgoedinformatiedossier bedraagt maximum 30 dagen.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Artikel 4: er wordt ten voordele van gemeente Machelen een retributie geheven op het afleveren van een vastgoed informatiedossier via het VastgoedInformatiePlatform over een onroerend goed.
Artikel 5: Verschuldigde: De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de vastgoedinformatie.
Artikel 6: Bedrag: Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd op 100,00 euro. Het bedrag van de retributie is verschuldigd per kadastraal perceelsnummer (capakey) waarvoor een vastgoedinformatiedossier wordt aangevraagd.
Artikel 7: Invorderingswijze: De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 8: Verwerking van persoonsgegevens
- 1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Machelen voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
- 2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
- Aanvragers; en
- Houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.
- 3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
- Contact- en identificatiegegevens;
- Financiële gegevens;
- Het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
- Vastgoedinformatie;
- Gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.
- 4. De gemeente Machelen bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Machelen verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Machelen bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.²
- 5. De gemeente Machelen doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Machelen, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst.
Artikel 9: Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Machelen via het VastgoedInformatiePlatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur. Bij de dienst omgeving komt een groot aantal vragen binnen voor kopijen van oude vergunningen en plannen door (nieuwe) eigenaars, VME's, koper van gebouwen.
Retributiereglement over de vergunningen van de tijdelijke innames van het openbaar domein
Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019, houdende “retributiereglement over de vergunningen van de tijdelijke innames van het openbaar domein” bevat enkele artikels die in de huidige maatschappij nog moeilijk hanteerbaar zijn. De praktijk leert ons dat de huidige aanvraagtermijnen voor veel mensen niet haalbaar zijn. Een spoedprocedure voor dringende aanvragen is hier dan ook gewenst.
Tevens bevat het huidige retributiereglement een dubbele verrekening voor inname openbaar domein bij het vergunnen van een container en een kraan.
Besluit: Artikel 1: het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over retributiereglement over de vergunningen van de tijdelijke innames openbaar domein wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed voor de dienstjaren 2023-2025:
"Retributiereglement over de vergunningen van de tijdelijke innames openbaar domein
Artikel 1: de retributie wordt geheven op:
- De tijdelijke inname van het openbaar domein, voor bouw-, afbraak-, wederopbouw-, herstellings-, verbouwings-, schilder-, verhuis-, leverings- en soortgelijke werken;
- De plaatsing en verwijdering van parkeerverbodsborden, voor burgers, verenigingen, bedrijven en instellingen door de diensten van het lokaal bestuur;
- Het gebruik van stellingen waarbij veiligheidshalve het onderliggende weggedeelte ontoegankelijk wordt voor de weggebruikers;
- De innames die het gevolg zijn van werken op de gehele of gedeeltelijke openbare weg; in dit geval wordt de duur van de inname gerekend tot de voorlopige herstelling van de openbare weg. Indien deze werken kaderen in een omgevingsvergunning of een omgevingsvergunningsaanvraag, is het verplicht het (dossier)nummer van de omgevingsvergunning of omgevingsvergunningsaanvraag mee te delen.
Artikel 2: elke aanvraag inzake tijdelijke inname openbaar domein zoals omschreven in artikel 1 dient te gebeuren minimaal 5 werkdagen voordat de inname openbaar domein van start gaat. De aanvraag dient correct en volledig te worden ingediend. Eventuele aanpassingen zullen worden vergezeld door een administratieve kost.
Artikel 3: het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op:
- 0,25 euro per m² en per dag voor alle bouw- en veranderingswerken in het algemeen en met een minimum van 5,00 euro;
- voor het plaatsen van een container wordt een forfaitaire som van 15,00 euro per dag aangerekend;
- voor het plaatsen van een kraan wordt een forfaitaire som van 30,00 euro per dag aangerekend;
- voor het instellen van een parkeerverbod wordt een forfaitaire som aangerekend van 6,00 euro per 2 parkeerplaatsen per dag. Tenzij dit op het openbaar domein anders is aangegeven bedraagt de lengte van 1 parkeerplaats 5 meter.
- 50 euro per set van twee bij elkaar horende parkeerverbodsborden die het begin en het einde van het parkeerverbod aanduiden voor de levering en plaatsing van de palen en borden. Voor elke ingediende vergunningsaanvraag is de betaling van de retributie verplicht, ook wanneer de vergunning later wordt geannuleerd. Wanneer de oorspronkelijk vergunde termijn wordt verkort geeft dit geen recht op (gedeeltelijke) terugvordering van de retributie. De retributie is opeisbaar voor de ganse duur van de vergunde inname.
- een administratieve meerprijs van 25 euro per wijziging of verlenging van de bestaande vergunning.
Artikel 4: in uitzonderlijke gevallen en gevallen van overmacht, waarbij het uitzonderlijk karakter en/of de overmacht dient geargumenteerd aangetoond te worden door de aanvrager, kan afgeweken worden van de 5 werkdagen als vermeld in artikel 2. Wanneer de afwijking wordt aanvaard en de vergunning wordt verleend gebeurt dit mits een extra retributie van 25 euro. De al dan niet aanvaarding van het uitzonderlijk karakter en/of overmacht behoort tot de appreciatiebevoegdheid van de door het gemeentebestuur hiertoe aangestelde. Indien plaatsing van parkeerverbodsborden noodzakelijk blijkt dient de aanvraag met een absolute minimum van 3 werkdagen te worden ingediend.
Artikel 5: de retributie onder artikel 3 en artikel 4 wordt betaald op de bankrekening van het lokaal bestuur Machelen.
Artikel 6: schade veroorzaakt aan het openbaar domein en de daaruit vloeiende herstellingskosten staan los van de betaalde retributie.
Artikel 7: de vergunningen voor de tijdelijke innames van het openbaar domein die worden afgeleverd geeft de aanvrager geen onherroepelijke vergunning, noch op erfdienstbaarheid op het openbaar domein.
Op het eerste bevel van de bevoegde overheid, moet de aanvrager het toegestane gebruik van de inname(s) van het openbaar domein verwijderen of verminderen.
Uit deze afschaffing of vermindering vloeit geen enkel recht van aanspraak op vergoeding van de bevoegde overheid voort.
Wanneer er aan het bevel geen gevolg wordt gegeven, zal ambtshalve zonder nieuwe kennisgeving, tot de verwijdering van de inname overgegaan worden op kosten van de aanvrager of van de eigenaar(s) van het perceel.
De vergunningen worden verleend onder voorbehoud der rechten van derden en op risico van de belanghebbenden.
Artikel 8: worden vrijgesteld van de retributie: tijdelijke inname(s) van het openbaar domein ten gevolge van:
- Werken & evenementen die uitgevoerd worden door of in opdracht van openbare besturen, en daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut;
- Het oprichten of verbouwen van woongelegenheden door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of door haar gewestelijke en/of plaatselijke bouwmaatschappijen en voor de woonmaatschappijen (voor de woonactor);
- De restauratie van als monument geklasseerde gebouwen, van gebouwen gelegen in een als stadsgezicht beschermde zone en van niet-geklasseerde historische panden door het college van burgemeester en schepenen erkend;
- Organisaties zonder winstbejag voor de uitoefening van een openbare eredienst, voor het onderwijs of voor de inrichting van ziekenhuizen of andere gelijkaardige werken van weldadigheid;
- De organisatie van sportwedstrijden, optochten en manifestaties van culturele, sportieve, educatieve of sociale aard op het openbaar domein;
- Wanneer het openbaar domein in gebruik wordt genomen voor het herstellen van gebouwen n.a.v. een natuurramp of een brand. Om voor de vrijstelling in aanmerking te komen, dient de uitvoerder voorafgaandelijk aan de werfinrichting een plan ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeente. Deze vrijstelling geldt niet voor het bekomen van de vergunning op zich;
- De buurt- en wijkverenigingen en comités en de erkende verenigingen, conform de gemeentelijke reglementen terzake, op voorwaarde dat de innames van het openbaar domein wordt gedaan voor een activiteit die betrekking heeft op het doel en/of de werking van hun vereniging/comités;
- Het instellen van een terras voor een vergunde horecazaak overeenkomstig de regelgeving in het terrasreglement;
- Het uitstallen van koopwaar op het openbaar domein mits hiervoor een vergunning is verworven bij het openbaar bestuur.
Artikel 9: de retributie plichtige is de aanvrager van de vergunning tot inname van het openbaar domein. Indien geen aanvraag werd ingediend zal de retributie ambtshalve gevestigd worden ten laste van de rechtspersoon of natuurlijke persoon die het openbaar domein inneemt en als deze niet gekend is ten laste van de eigenaar(s) van het perceel waar de werken worden uitgevoerd. Allen zijn hoofdelijk gehouden tot het betalen van de retributie.
Artikel 10: bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden.
Artikel 11: de plaatsing van parkeerverbodsborden in functie van innames van het openbaar domein valt onder de bevoegdheid van het lokaal bestuur.
Artikel 12: tenzij een wet of een decreet andere strafbepalingen bevat, wordt elke overtreding van dit reglement overeenkomstig artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro. Bij een onrechtmatige inname zal tevens de verschuldigde retributie worden opgeëist.
Artikel 13: de vergunning met betrekking tot het tijdelijk innemen van het openbaar domein dient op een vanop het openbaar domein zichtbare locatie te worden opgehangen."
Retributiereglement op prestaties voor en levering van materiaal aan derden bij aanpassingen aan het openbaar domein op vraag van derden
De gemeentediensten die op vraag van derden werken uitvoeren aan het openbaar domein. Deze werken veroorzaken kosten aan de gemeente. Deze kosten moeten verhaald worden op de aanvrager.
Het huidige retributiereglement op prestaties voor en levering van materiaal aan derden bij aanpassingen aan het openbaar domein op vraag van derden dat in de gemeenteraad van 18 december 2019 goedgekeurd werd, komt door de huidige gezondheidsindex niet meer overeen met de effectieve loonkost van het gemeentepersoneel. Er wordt voorgesteld om de tarieven in het retributiereglement op prestaties voor en levering van materiaal aan derden aan te passen. De retributie voor het aankopen van materiaal voor de aanpassingen aan het openbaar domein dient volgens de meest recente marktprijs te worden verrekend. In dit reglement worden ook de tarieven opgenomen met betrekking tot inzet wagens, bulldozer of veegmachine.
Besluit: Artikel 1: het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over retributiereglement op prestaties voor en levering van materiaal aan derden bij aanpassingen aan het openbaar domein op vraag van derden wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed voor de dienstjaren 2023-2025: "Retributiereglement op prestaties voor en levering van materiaal aan derden bij aanpassingen aan het openbaar domein op vraag van derden
Artikel 1: voorwerp van de retributie
Er wordt op het uitvoeren van werken voor derden op de openbare wegenis een retributie gevestigd.
Deze retributie wordt gevestigd door:
- Alle noodzakelijke verplaatsingen en/of verwijdering van structuurbepalende elementen (o.a. straatmeubilair, openbare verlichting, groenvoorzieningen,...) van het openbaar domein, in functie van een vergund project.
- Alle andere soorten technische prestaties.
Elke aanvraag dient schriftelijk gericht te worden aan het college van burgemeester en schepenen en wordt pas uitgevoerd na goedkeuring ervan.
Artikel 2: schuldenaar
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 3: tarief
De tarieven zijn als volgt:
3.1 Uurlonen tijdens de reguliere werkuren: 60 euro per begonnen uur en per gemeentepersoneelslid
3.2 Kostprijs oproep personeel buiten de reguliere werkuren: 180 euro per begonnen uur en per gemeentepersoneelslid
3.3 Transportkosten 60 euro per begonnen uur voor het gebruik en verbruik voertuigen en machines (wagens, vrachtwagens, bulldozer, veegmachines).
3.4 Aanpassing aan de verharding van het voetpad (tarief is inclusief uurloon)
- 60 euro per begonnen m² met herbruikbare materialen
- 90 euro per begonnen m² met nieuwe materialen
3.5 Aanpassing aan boordstenen (tarief is inclusief uurloon): 30 euro per lopende meter
3.6 Aanleggen inrit: Kostprijs aanpassing aan de verharding van het voetpad (zie artikel 3.4) + aanpassing aan boordstenen (zie artikel 3.5)
3.7 Overige geleverde materialen en diensten worden aangerekend aan de prijs die de gemeente heeft betaald.
3.8 Kosten ten gevolge van aanpassingen door derden worden doorgerekend aan de aanvrager aan kostende prijs. Hieronder vallen onder andere (niet limitatief): verplaatsen en/of tijdelijk wegnemen van openbare verlichting, elektriciteitskast, nutsleidingen op de gevel, ...
3.9 Elke aanpassing zal pas worden ingepland na het voltooien van de betalingen ervan.
Artikel 4: de duur van de aangerekende prestaties is gelijk aan de tijd die verloopt tussen het uur van vertrek en het uur van terugkeer in de gemeentelijke werkliedenloods gelegen in de Felix Timmermanslaan te 1831 Diegem. Elk begonnen uur wordt volledig aangerekend.
Artikel 5: voor de werkzaamheden die op initiatief van de gemeente worden uitgevoerd, zijn de prestatie en gebruik van materialen vrijgesteld van deze retributie.
Artikel 6: de verschuldigde retributie is betaalbaar binnen de dertig dagen na de toezending van de vordering. Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie kan de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen."
Retributiereglement betreffende opslag van goederen afkomstig van uithuiszetting
De gemeentediensten die op vraag van deurwaarder opgeroepen worden bij uithuiszettingen. Opslag van de in beslag genomen goederen. Deze veroorzaken kosten voor de gemeente. Deze kosten kunnen verhaald worden op de eigenaar van de opgeslagen goederen of curator.
Op 18 december 2019 keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende opslag van goederen afkomstig van uithuiszetting goed. Hierin werden vaste retributies vastgesteld voor de opslag van deze goederen. Daar echter het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2016 besliste om beroep te doen op een externe firma voor de opslag van deze goederen heeft het bestuur de effectieve kostprijs voor deze opslag niet in de hand. Het is logisch en billijk dat de retributie wordt bepaald op de tarieven die de externe firma aanrekent.
Besluit: Artikel 1: er wordt een retributie geheven voor de opslag en verwerking van goederen ten gevolge van uithuiszetting. De kostprijs van deze retributie wordt berekend aan de hand van de prijs die de gemeente hiervoor betaalt bij de daarvoor aangestelde firma.
Artikel 2: indien na 6 maanden de eigenaar niet opgedaagd is voor de goederen zal de gemeente de opdracht geven om over te gaan tot het afvoeren van de goederen voor destructie.
Artikel 3: bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie kan de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.
Artikel 4: werkuren die dienen te worden gepresteerd door het gemeentepersoneel worden in rekening gebracht overeenkomstig de bepalingen uit het 'Retributiereglement op prestaties voor en levering van materiaal aan derden bij aanpassingen aan het openbaar domein op vraag van derden', goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2022."
Retributiereglement op de gelegenheidsmarkten
Om de lokale handel te bevorderen moedigt de gemeente meer handelaars aan om deel te nemen aan onze evenementen door de eigen lokale handelaars (grondgebied Machelen-Diegem) en erkende verenigingen van Machelen-Diegem gratis te laten deelnemen aan de markten.
Naar aanleiding van de jaarlijkse jaarmarkt en braderie willen we de lokale handel bevorderen door de lokale handelaars en de erkende verengingen op het grondgebied van Machelen-Diegem gratis te laten deelnemen aan de markten. De kostprijs voor zowel niet-erkende verengingen op het grondegebied, als handelaars en verengingen buiten het grondgebied Machelen-Diegem blijft hetzelfde zoals geschreven staat in het reglement inwendig bestuur op de gelegenheidsmarkten goedgekeurd op de gemeenteraad van 17 maart 2015.
Besluit: Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing vanaf 1 januari 2023 van het retributiereglement op de gelegenheidsmarkten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 september 2020 en vervangt het door:
"Retributiereglement op de gelegenheidsmarkten
Artikel 1: er wordt voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op de gelegenheidsmarkten.
Artikel 2: de retributie is verschuldigd door de entiteit die een standplaats inneemt op de gelegenheidsmarkt.
Artikel 3:
- 1. De retributie voor een standplaats op openbaar domein op de jaarmarkt Diegem, die jaarlijks doorgaat op Paasmaandag, en de braderie Machelen, die jaarlijks doorgaat op de laatste zondag voor Sint-Jan in het centrum van Machelen tenzij anders bepaald door het college van burgemeester en schepenen, wordt vastgesteld op:
- 3 euro per lopende meter wanneer er vooraf wordt ingeschreven en betaald.
- 5 euro per lopende meter na de inschrijvingsperiode of betaling op de dag zelf.
- 2. Er wordt een vrijstelling van de retributie voorzien voor de lokale handelaars en de erkende verenigingen op het grondgebied van Machelen-Diegem en dit voor de jaarmarkt Diegem en de braderie Machelen.
Artikel 4: de retributie voor een standplaats op openbaar domein op de rommelmarkt Diegem, die jaarlijks doorgaat op Paasmaandag, en de rommelmarkt Machelen, die jaarlijks doorgaat op de laatste zondag voor Sint-Jan in het centrum van Machelen tenzij anders bepaald door het college van burgemeester en schepenen, wordt vastgesteld op: 1,50 euro per lopende meter.
Artikel 5: de marktleider controleert de betalingsbewijzen ter plaatse. Bij niet betaling of niet kunnen voorleggen van betalingsbewijs zal de marktleider overgaan tot inning van het verschuldigde bedrag.
Artikel 6: wanneer een marktkramer of een deelnemer aan de rommelmarkt, bij inbreuk van onderhavig reglement, verwijderd wordt of wanneer hij afwezig blijft, zal het deelnamegeld in geen geval, noch geheel, noch gedeeltelijk, terugbetaald worden."
Retributiereglement op de afgifte van een conformiteitsattest
De gemeenteraad keurde op 18 december 2019 hiervoor een retributiereglement goed zonder einddatum.
Een verhoging van de vastgestelde bedragen in het besluit van 18 december 2019 is te verantwoorden gezien Vlaanderen de maximum bedragen vastlegd voor het afleveren van een conformiteisattest en deze hoger zijn dan het huidig gevraagde.
Besluit: Artikel 1: het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over retributiereglement op de afgifte van een conformiteitsattest wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed voor de dienstjaren 2023-2025:
"Retributiereglement op de afgifte van een conformiteitsattest
Artikel 1: er wordt voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025 een retributie geheven op de afgifte van een conformiteitsattest; Voor een kamerwoning, zoals omschreven in titel III van het decreet van 4 februari 1997 houdende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers, en latere wijzigingen, in hoofdstuk 5 van het besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 en 14 juli 1998 en in hoofdstuk 5 van het besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers.
Voor een woning, zoals omschreven in hoofdstuk 21 van het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode en in hoofdstuk 2, afdeling 3 van het besluit van de Vlaamse regering van 6 oktober 1998 betreffende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen.
Artikel 2: het bedrag van de retributie wordt vastgesteld:
- 90 euro voor een zelfstandige woning
- 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 12,50 euro per kamer, met een maximum van 1 250 euro per gebouw.
Artikel 3: de retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsattest.
Artikel 4: de betaling van de retributie gebeurt op basis van de afgehandelde aanvragen, via aanvaarde factuur.
Artikel 5: van deze retributie zijn vrijgesteld:
- Conformiteitsattest voor een kamerwoning:
- De conformiteitsattesten afgeleverd overeenkomstig artikel 9 § 4 van het besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers.
- De vervanging van de uitgereikte attesten, zoals vermeld in artikel 23, tweede lid van het decreet van 4 februari 1997 houdende de kwaliteits-en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers, gewijzigd door de decreten van 3 februari 119 en 14 juli 1998.
- Conformiteitsattesten voor een woning:
- De conformiteitsattesten afgeleverd overeenkomstig artikel 21 §4 van het besluit van de Vlaamse regering van 6 oktober 1998 betreffende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheerrecht op woningen.
Artikel 6: wanneer de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de retributie burgerrechtelijk ingevorderd."
Retributiereglement betreffende stedenbouwkundige en milieu inlichtingen of Vastgoedinformatie
De gemeente Machelen stapt in de loop van 2023 in op het VastgoedInformatiePlatform (VIP) ontwikkeld door Digitaal Vlaanderen. Via dit portaal zullen in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars aanvragen tot vastgoedinformatie kunnen indienen. Andere aanvragers van vastgoedinformatie (burgers, andere overheden,…) zullen pas in een latere fase (vanaf 2024) een aanvraag kunnen indienen via het VIP, het moment dat het VIP voor alle aanvragers en door alle gemeenten verplicht te gebruiken is.
Het nieuwe reglement vervangt vanaf 1 januari 2023 het retributiereglement betreffende stedenbouwkundige en milieu inlichtingen of vastgoedinformatie, dat werd goedgekeurd op 18 december 2019, voor de andere aanvragers (zoals in vorig punt vermeld) tot dat alle aanvragen via het VIP moeten verlopen (vanaf 2024). Tot de opstart van het VIP voor de gemeente Machelen zullen notarissen en de vastgoedmakelaars nog onder dit reglement vallen.
Besluit: Artikel 1: voor de dienstjaren 2023 tot en met wanneer het VIP volledig operationeel is (2024) wordt er een retributie geheven op het afleveren van stedenbouwkundige en/of milieu-inlichtingen of vastgoedinformatie die aangevraagd worden.
Artikel 2: aanvragers die wettelijk verplicht zijn vastgoedinformatie aan te vragen via het VastgoedInformatiePlatform vallen niet onder dit retributiereglement. Voor hen is er een specifiek retributiereglement.
Artikel 3: met inlichtingen wordt bedoeld:
- de algemene stedenbouwkundige inlichtingen over een onroerend goed, noodzakelijk bij de aankoop/verkoop van een onroerend goed, ongeacht of ze aangevraagd worden door notaris, makelaar, immobiliënvennootschappen of particulieren.
- de inlichtingen die in hoofdzaak een overzicht geven van de omgevingsvergunningen en de bodemverontreinigende activiteiten van één of meerdere percelen en/of inlichtingen omtrent activiteiten en/of inrichtingen die vallen onder het milieuvergunningsdecreet van 28 juni 1985 en latere wijzigingen, het Bodemdecreet van 27 oktober 2006 en uitvoeringsbesluit VLAREBO en het omgevingsdecreet.
Artikel 4: de retributie is verschuldigd door de persoon en/of vennootschap die de inlichtingen heeft gevraagd aan het bestuur.
Artikel 5: het bedrag van de retributie wordt bepaald op 100 euro per kadastraal perceel waarop de inlichtingen betrekking hebben.
Artikel 6: zijn van de retributie vrijgesteld de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
Artikel 7: de betaling van de retributie gebeurt op basis van de afgehandelde aanvragen voor inlichtingen, via aanvaarde factuur.
Artikel 8: wanneer de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de retributie burgerrechtelijk ingevorderd.
Retributiereglement voor het digitaal opvragen van documenten en/of plannen die deel uitmaken van een stedenbouwkundig dossier of omgevingsvergunningsdossier
Bij de dienst omgeving komt een groot aantal vragen binnen voor kopijen van oude vergunningen en plannen door (nieuwe) eigenaars, VME's, koper van gebouwen. Dit vraagt voor de dienst opzoekingswerk, scannen, ... Het is te rechtvaardigen om in de vorm van een retributie een bijdrage te vragen voor de gemeentelijke inzet voor het opzoeken en digitaliseren van dossiers uit het archief.
Besluit: Artikel 1: er wordt voor de dienstjaren 2023 tot 2025 een retributie geheven op het digitaal opvragen van documenten en/of plannen die deel uitmaken van het stedenbouwkundig archief. Dit betreft de stedenbouwkundige dossiers, de dossiers uit het DBA-loket en afgeleverde omgevingsvergunningen.
Artikel 2: de retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een digitale kopie uit het stedenbouwkundig archief opvraagt.
Artikel 3:
- 1. Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
- Opvragen stedenbouwkundig dossier uit het archief (aanvragen voor 1 januari 2017): 30,00 euro per dossier;
- Opvragen stedenbouwkundig dossier uit het DBA-loket (aanvragen tussen 1 januari 2017 en 31 december 2017): 30,00 euro per dossier;
- Opvragen omgevingsvergunningsdossier (aanvragen vanaf 1 januari 2018): 30,00 euro per dossier.
- 2. De tarieven voor het opvragen van een dossier uit het archief (aanvragen voor 1 januari 2017) zoals vermeld in §1 worden verhoogd met 5,00 euro per plan (vanaf formaat A2).
Artikel 4: het werk van de architect is beschermd door de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht. Bouwplannen zijn beschermd tot 70 jaar na het overlijden van de architect. Alleen de oorspronkelijke bouwheer kan een kopie krijgen. In alle andere gevallen is de toestemming van de architect of zijn erfgenamen nodig.
Eigenaars van een pand kunnen bij uitzondering wel een afschrift van het bouwplan verkrijgen op voorwaarde dat ze de plannen enkel voor privédoeleinden gebruiken.
Subsidiereglement voor de vestiging van startende handelszaken
Een startende handelszaak op het grondgebied van Machelen-Diegem kan in aanmerking komen voor een "starterssubsidie" van 1 500 euro.
Deze subsidie wordt nu gekoppeld aan het systeem van de MD-cheques.
Ter promotie van de MD-cheques dienen startende zelfstandige handelszaken die in aanmerking willen komen voor de "starterspremie" te verklaren dat ze minstens gedurende 1 jaar gebruik zullen maken van de MD-cheques, waardoor klanten dus bij hen terecht kunnen met MD-cheques als betaalmiddel. Op die manier worden nieuwe handelaars gemotiveerd om deel te nemen aan het systeem van de MD-cheques, dat er op zijn beurt weer voor zorgt dat deze cheques bij meerdere lokale handelaars kunnen gespendeerd worden.
De gemeente doet ook enkele jaarlijkse promotieacties om de MD-cheques te promoten en om ervoor te zorgen dat er meer gespendeerd wordt bij de lokale handelaars.
Andere aanpassingen
Behalve het toevoegen van de MD-cheques als voorwaarde om de subsidie te kunnen verkrijgen, werden er nog enkele aanpassingen gedaan om het reglement te updaten:
- Er word een artikel toegevoegd met relevante definities die in het reglement gebruikt worden
- Alle voorwaarden om de subsidie te verkrijgen worden samen in één artikel gegoten
- Alle uitsluitingsgronden worden samen in één artikel gegoten.
Hoofdstuk 1: Toepassingsgebied en definities
Artikel 1: Doel
Deze subsidie wil het vestigen van handelszaken stimuleren in alle woonwijken en kernen op wandelafstand voor alle inwoners van Machelen-Diegem. Deze subsidie is onderhevig aan het begrotingskrediet en de voorwaarden opgesomd in dit reglement.
Artikel 2: Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
- Handelszaak: elke actieve onderneming of eenmanszaak, waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO) is vereist, dewelke hoofdzakelijk strekt tot de uitoefening van een kleinhandel, namelijk een rechtstreekse en persoonlijke verkoop van goederen en/of diensten aan eindverbruikers.
- Buurtwinkel: een bakkerij, slagerij, kaaswinkel, viswinkel, groentewinkel of superette.
- Startende handelszaak: een handelszaak wordt beschouwd als startend wanneer de begindatum van de vestigingseenheid volgens de inschrijving in het KBO valt na de inwerkingtreding van dit reglement.
- Vestigingseenheid: de plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres waar de handelaar zijn activiteit uitoefent en die in de KBO als dusdanig is aangeduid.
- De MD-cheque: een waardebon die de consument kan aankopen bij het gemeentebestuur en online en die besteed kan worden bij de deelnemende handelaars.
- Deelnemende handelaars: lokale handelaars, vrije beroepen en ambulante handelaars op het grondgebied van Machelen-Diegem die ervoor kiezen deze MD-cheques te aanvaarden.
- Netto verkoopoppervlakte: de winkeloppervlakte bedoeld voor de uitstalling en de verkoop van de aangeboden producten, inclusief de ruimtes voor etalage, vitrine, toonbank en kassa.
Hoofdstuk 2: Subsidie
Artikel 3: Bedrag
De vestigingssubsidie bedraagt 1 500 euro.
Artikel 4: Voorwaarden
Een startende handelszaak komt in aanmerking voor de subsidie onder volgende voorwaarden:
De vestiging van de handelszaak ligt op grondgebied van gemeente Machelen in volgende zones:
- *Deelgemeente Machelen: Ruimtelijk uitvoeringsplan centrum Machelen (RUP Machelen - grafisch plan, artikel 1 wonen (rode zone)
- *Deelgemeente Diegem: Ruimtelijk uitvoeringsplan centrum Diegem (RUP Diegem - grafisch plan, artikel 1 wonen (rode zone)
*De plannen van het RUP zijn terug te vinden op de website van de gemeente Machelen.
- De uitbaters dienen de Nederlandse taal machtig te zijn;
- De handelszaak zal minimum het eerste jaar deelnemende handelaar zijn in kader van de MD-cheques;
- De netto verkoopoppervlakte is niet groter dan 150 m²;
- De handelszaak maakt geen deel uit van een ketenfiliaal, tenzij de uitbating ervan gebeurt onder het statuut van zelfstandig concessiehouder of franchisenemer;
- De handelszaak is geen nachtwinkel, gokkantoor, handelszaak waar gok- en/of loterijproducten kunnen aangekocht worden, handelszaak waar gok- en kansspelen kunnen beoefend worden, telefoonwinkel, zonnecentrum, pand voor het gebruik van waterpijp, massagesalon of aanverwanten;
- Er is vrije toegang tot de handelszaak;
- De aanvrager (t.g.v. toepassing van gemeentelijke reglementeringen) heeft geen achterstallige schulden aan de gemeente;
- De handelszaak beschikt over de vereiste vergunningen en voldoet aan alle wettelijke verplichtingen inzake het uitoefenen van een handelszaak.
Artikel 5: Beperkingen
- 1. De vestigingssubsidie geldt niet voor de herlokalisatie van een bestaande zelfstandige handelszaak binnen het grondgebied van de gemeente.
- 2. Overnames van bestaande handelszaken komen niet in aanmerking voor deze subsidie, tenzij de heropening pas gebeurt na een periode van minimum zes maanden na sluiting van de overgenomen handelszaak.
- 3. Zelfstandige handelszaken, die gestart zijn vóór de inwerkingtreding van dit subsidiereglement, kunnen de vestigingssubsidie niet krijgen.
Artikel 6: Aanwending subsidie
- 1. De vestigingssubsidie moet gebruikt worden voor investeringen nodig voor de opstart van de zaak. Dit zijn onder andere (niet gelimiteerd):
- Verfraaiingswerken van het commerciële gedeelte van het pand en/of met betrekking tot de uitbating
- Aankoop van rekken en toonbank
- Aankoop van machines en toestellen noodzakelijk om de zaak uit te baten
- De aanschaf en het plaatsen van reclame- en uithangborden
- Alle werken die de toegang tot het handelspand voor personen met een handicap verbeteren of mogelijk maken
- Investeringen in hard- en software
- Administratieve oprichtingskosten
- Startersadvies
- …
- 2. Kosten voor de aankoop van producten bedoeld voor wederverkoop zijn niet subsidieerbaar.
Hoofdstuk 3: Procedure
Artikel 7: Aanvraag
- 1. Een aanvraag voor de vestigingssubsidie moet door de uitbater gestuurd worden aan het college van burgemeester en schepenen, Woluwestraat 1, 1830 Machelen of per mail naar economie@machelen.be.
- 2. De aanvraag dient te gebeuren aan de hand van het daartoe voorziene aanvraagformulier te verkrijgen bij de dienst Lokale Economie en op de gemeentelijke website.
- 3. Er worden per kalenderjaar een onbeperkt aantal vestigingssubsidies toegekend. De aanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst.
- 4. De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
- 5. De vestigingssubsidie wordt verleend nadat de kosten door de aanvrager zijn gemaakt. Dit wordt bewezen door schriftelijke documenten (bv. facturen) (zgn. stavingsdossier).
- 6. Het stavingsdossier wordt ingediend binnen de zes maand na de kennisgeving van de principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen. Op basis van dit stavingsdossier beslist het college van burgemeester en schepenen tot de definitieve toekenning van de vestigingssubsidie.
- 7. De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
- 8. Indien het project niet doorgaat, of als het project na de subsidieaanvraag wordt gewijzigd, deelt de aanvrager dit onmiddellijk mee aan het gemeentebestuur. Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen de subsidie geheel of gedeeltelijk te wijzigen of in te houden.
- 9. De verkrijger van de subsidie ondertekent een verklaring en onderwerpt zich hierbij aan dit reglement.
- 10. De gemeente betaalt de vestigingssubsidie pas uit na controle of de opgestarte zelfstandige handelszaak voldoet aan alle voormelde voorwaarden.
Artikel 8: Verificatie en sanctionering
- 1. Het college van burgemeester en schepenen kan alle uitgevoerde werken en gerealiseerde investeringen controleren. Wie weigert mee te werken aan de controles verliest de vestigingssubsidie.
- 2. De zelfstandige handelszaak moet gedurende een ononderbroken en opeenvolgende periode van 2 jaar vanaf de definitieve toekenning van de vestigingssubsidie uitgebaat worden. Is dit niet zo, dan valt de vestigingssubsidie weg. Uitzonderingen zijn overlijden, echtscheiding, …. De beoordelingsbevoegdheid inzake uitzonderingen komt aan het college van burgemeester en schepenen toe.
- 3. Wijziging van de uitbater of wijziging van het hoofdassortiment, in een periode van 2 jaar, is een niet continuïteit. Deze wijziging moet door het college van burgemeester en schepenen vooraf worden goedgekeurd, gebeurt dit niet, dan valt de vestigingssubsidie weg.
- 4. De subsidie wordt teruggevorderd, wanneer wordt vastgesteld dat de voertaal in de handelszaak niet het Nederlands is, zowel in gesproken als geschreven communicatie. Dit gebeurt door controle door het college van burgemeester en schepenen of op basis van klachten van inwoners. De verkrijger krijgt de kans om dit te weerleggen.
- 5. Uitbreiding van de netto verkoopoppervlakte binnen een periode van 2 jaar vanaf de definitieve toekenning van de vestigingssubsidie tot meer dan 150 m², is een niet continuïteit. Deze wijziging moet door het college van burgemeester en schepenen vooraf worden goedgekeurd. Gebeurt dit niet, dan valt de vestigingssubsidie weg.
- 6. Vervalt het recht op een vestigingssubsidie dan moet de reeds ontvangen vestigingssubsidie op het eerste verzoek aan het gemeentebestuur terugbetaald worden.
Hoofdstuk 4: Slotbepalingen
Artikel 9: Betwistingen
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt een gemotiveerde beslissing.
Artikel 10: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023 na goedkeuring door de gemeenteraad en wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website."
Opheffing subsidiereglement voor uitbating van een zelfstandige buurtwinkel om in een minimum aanbod te voorzien
Sinds 2016 kan een buurtwinkel jaarlijks een premie bekomen van 250 euro, mits het kunnen voorleggen van de correcte bewijsstukken. Gezien een subsidie van 250 euro weinig effect heeft op het in stand houden van buurtwinkels, wordt de subsidie afgeschaft en het budget geheroriënteerd.
Premie buurtwinkels
Buurtwinkels konden jaarlijks een premie krijgen van 250 euro ter ondersteuning van de lokale economie. Buurtwinkels die in aanmerking komen zijn bakkers, beenhouwers, kaaswinkels, groentewinkels, ... Een premie van 250 euro heeft echter weinig tot geen effect. Voor fysieke winkels die moeten opboksen tegen de hoge energieprijzen of tegen de online concurrentie, gaat 250 euro het verschil niet maken. In 2021 werden er 8 premies toegekend.
Er zijn dus maar 8 buurtwinkels die ingaan op de premie. Jaarlijks spendeert de gemeente zo'n 2 000 euro aan deze premie; budget dat ook op een andere manier de lokale economie kan ondersteunen.
Acties voor de lokale handelaars
Toen het reglement van de buurtwinkels in voege ging, was er nog geen sprake van de MD-cheques. Intussen wordt er ingezet op het promoten van de MD-cheques; hiervoor worden meerdere promoacties per jaar uitgewerkt om de inwoners aan te zetten lokaal te winkelen. Bovendien is de subsidie voor startende zelfstandige handelszaken ook gekoppeld aan de verbintenis van de handelszaak om mee in te stappen in het verhaal van de MD-cheques.
Verder doet de gemeente nu ook vaker andere lokale acties om de lokale handel in de kijker te zetten. Zo participeert de gemeente nu ook in de eindejaarsactie van provincie Vlaams-Brabant, waar inwoners een prijs kunnen winnen indien ze kunnen aantonen dat ze voor een bepaald bedrag lokaal gewinkeld hebben. Ook vorig jaar werd deelgenomen aan zulke acties.
Budget heroriënteren naar startende zelfstandige handelszaken
Startende zelfstandige handelszaken kunnen volgens het subsidiereglement voor de vestiging van een zelfstandige handelszaak in aanmerking komen voor een eenmalige premie van 1 500 euro. Dit om startende handelszaken een hart onder de riem te steken in de opstart van hun zaak.
Indien de subsidie voor buurtwinkels verdwijnt, komt er 2000 euro vrij om extra te investeren in die startende winkels. Het wordt dan mogelijk om per jaar meer startende handelszaken een premie te geven.
Overgangsperiode
Gezien de subsidie voor de buurtwinkels jaarlijks in januari/februari uitgekeerd wordt voor het voorafgaande jaar, wil dit zeggen dat de uitbetaling voor 2022 nog zal volgen begin 2023. Het budget van 2023 zal dus nog aangewend worden voor de laatste uitbetaling van de subsidie voor buurtwinkels. Vanaf budget 2024 zullen er geen premies voor buurtwinkels meer uitbetaald worden en kan het budget geheroriënteerd worden.
Conclusie
De premie voor buurtwinkels levert niet het gewenste resultaat op. Er zijn weinig winkels die een aanvraag indienen om een premie te bekomen, en zelfs dan is het bedrag van de premie te klein om een degelijk verschil te kunnen maken. De lokale economie kan beter ondersteund worden door in te zetten op andere acties en manieren om de inwoners tot bij de lokale handelaar te krijgen zoals o.a. de MD-cheques. Bovendien kan het budget geheroriënteerd worden naar de startende zelfstandige handelszaken die instappen in het verhaal van de MD-cheques.
Besluit: geldige aanvragen tot het bekomen van de subsidie voor uitbating van een zelfstandige buurtwinkel om in een minimum aanbod te voorzien tot 31 januari 2023, worden nog uitbetaald met een premie van 250 euro
Opheffing retributiereglement op het niet tijdig weggehaalde deelvoertuigen zoals omschreven in de algemene politieverordening op het openbaar domein
Door het besluit van de gemeenteraad van 18 februari 2020 kon het bestuur een retributie heffen op achtergelaten deelsteps en deelfietsen.
Dit besluit is van kracht tot 31 december 2025. Aangezien dit besluit tot op heden nog geen uitvoering heeft gekregen, wordt de opheffing voorgesteld. Vermeld besluit werd ingesteld naar aanleiding van de vaststelling in 2020 dat, voornamelijk vanuit het Brusselse, deelsteps en deelfietsen werden achtergelaten. Vandaag moeten we vaststellen dat we hiermee vandaag niet meer geconfronteerd worden. Navraag bij de technische diensten werkzaam op het openbaar domein en de gemeenschapswachten bevestigde deze stelling.
Eén van de belangrijkste redenen is vermoedelijk het feit dat het gebruik van deze steps en fietsen afgebakend wordt binnen een zgn. free float gebied. Alleen hierbinnen kan je met de voertuigen starten of eindigen. De exploitant kan dit nauwkeurig opvolgen en past bij overschrijding zelf boetes toe.
Voorgesteld wordt om het reglement op te heffen. Om te vermijden dat om de een of andere reden toch nog niet tijdig weggehaalde deelvoertuigen worden opgemerkt, zal een communicatie worden verstuurd naar de gemeenteambtenaren werkzaam op het openbaar domein. Ze zullen worden verzocht bij vaststelling een bericht te sturen naar de exploitant, om het voertuig te komen ophalen.
Besluit: Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van het retributiereglement op het niet tijdig weggehaalde deelvoertuigen zoals omschreven in de algemene politieverordening op het openbaar domein.
Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze: Herinrichting onthaal van gemeentehuis Machelen (2022/558)
In het kader van de opdracht “Herinrichting onthaal van gemeentehuis Machelen” werd een bestek met nr. 2022/558 opgesteld door de dienst organisatiebeheersing. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 231.600,71 euro excl. btw of 280.236,86 euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Besluit: Artikel 1: het bestek met nr. 2022/558 en de raming voor de opdracht “Herinrichting onthaal van gemeentehuis Machelen”, opgesteld door de dienst organisatiebeheersing worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 231.600,71 euro excl. btw of 280.236,86 euro incl. 21% btw.Aanpassing meerjarenplan 2020-2025: aanpassing kredieten 2022, vaststelling kredieten 2023
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen.
Ze kunnen van de gelegenheid gebruik maken om ook de aanpassing van de kredieten voor het lopende jaar vast te stellen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgelegd:
- een aanpassing van de kredieten 2022
- een aanpassing van het Meerjarenplan voor 2022-2025.
De gemeenteraad keurt in eerste instantie de aanpassing voor entiteit gemeente goed, nadien stelt ze ook de goedkeuring van entiteit OCMW vast zoals beslist door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Besluit: Artikel 1: de gemeenteraad keurt de aanpassing aan het meerjarenplan 2020 – 2025 goed zoals voorgelegd in bijlage en deel uitmakende van deze beslissing.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt het deel goed van de aanpassing aan het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn voor de entiteit OCMW heeft vastgesteld in zitting van 21 december 2022.
Arbeidsreglement lokaal bestuur - aanpassing
De besprekingen met het managementteam en hun positief advies bij de voorgestelde aanpassingen van het arbeidsreglement d.d. 20 oktober 2022. De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 14 november 2022 met het tot stand komen van een positief advies tot gevolg.
Besluit: Artikel 1: de aanpassing van het arbeidsreglement lokaal bestuur, zoals vastgesteld in bijlage, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2023, uitgezonderd de gewijzigde wettelijke bepalingen over
- re-integratietraject: inwerkingtreding op 1 oktober 2022
- procedure medische overmacht: inwerkingtreding op 28 november 2022.
Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: schoolstraat Parochiale Basisschool Diegem
Een schoolstraat is een ondertussen gekend concept: gedurende bepaalde momenten van de dag is de straat enkel toegankelijk voor fietsers, speed pedelecs en voetgangers.
- Fietsers en bestuurders van speed pedelecs moeten in de straat stapvoets rijden.
- Prioritaire voertuigen mogen in de schoolstraat rijden wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt en op voorwaarde stapvoets te rijden.
- Het uitrijden van de schoolstraat (bv. door bewoners) is toegelaten, tenzij anders bepaald door de wegbeheerder, en moet ook stapvoets gebeuren.
- Ook voertuigen die in het bezit zijn van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder hebben toegang tot de schoolstraat op voorwaarde dat ze stapvoets rijden.
- De bestuurders die in de schoolstraat rijden, laten een doorgang vrij voor de voetgangers en fietsers en verlenen hen voorrang waarbij er, indien nodig, wordt gestopt.
- Ook mogen de bestuurders de voetgangers en fietsers niet in gevaar brengen en/of hinderen.
Een fysieke afsluiting plaatsen aan het begin van een schoolstraat is wettelijk niet verplicht. Net zoals in andere straten dienen weggebruikers het verkeersreglement, gesignaleerd door verkeersborden, te respecteren. Om dit verkeersreglement duidelijk te maken worden volgende verkeersborden geplaatst: C3 met onderborden ‘schoolstraat’ en een onderbord dat de uren van de schoolstraat weergeeft.
Om de ouders, de bewoners en eventueel andere gebruikers van de straat te sensibiliseren en informeren over de start van de schoolstraat wordt er gedurende een eerste periode wel een hek geplaatst. Nadien wordt er verwacht dat verkeersdeelnemers de verkeerswetgeving respecteren. Er zal in de beginperiode zonder hek ook nog naar de ouders gesensibiliseerd worden dat ze het verkeersreglement dienen te respecteren.
Omdat veel schoolstraten wel met een hek werken, zal het een duidelijke communicatie vragen aan de ouders om duidelijk te maken dat ook zonder hek de schoolstraat wettelijk gezien moet gerespecteerd worden. Er zal geëvalueerd worden of de schoolstraat op deze manier gerespecteerd wordt door de ouders.
De gemeente heeft de inwoners reeds aan de start van de proefopstelling geïnformeerd.
Los van dit verkeersreglement kunnen bijkomende ingrepen in het verkeersreglement van de omliggende straten noodzakelijk blijken om de veiligheid te garanderen. Hiervoor wordt dan een apart verkeersreglement voor de desbetreffende maatregel uitgewerkt.
Schoolstraat Parochiale Basisschool
Het invoeren van een schoolstraat vermijdt gemotoriseerd verkeer in de smalle straten rond de school, de maatregel past in het woonerfkarakter van deze straten en geeft de kans om verkeerschaos aan de schoolpoort te vermijden en het daar ordelijker en veiliger te laten verlopen. Dit maakt de schoolomgeving veel veiliger voor alle weggebruikers. Er zijn verschillende parkeermogelijkheden op stapafstand van de school die actief worden gecommuniceerd met de ouders.
De testfase is afgelopen, en uit de permanente evaluatie is er aangetoond dat de uren blijven behouden en dat er geen bijkomende ingrepen noodzakelijk zijn om de schoolstraat een succes te laten zijn (fysieke ingrepen, doorrijvergunningen, …).
Uren Parochiale Basisschool
Voor de Parochiale Basisschool worden volgende uren vastgelegd voor de schoolstraat:
- ‘s morgens telkens van 8u tot 8u45
- ‘s avonds op ma, di, do en vr van 15u tot 15u50
- woensdagmiddag van 11u45 tot 12u30
Locatie schoolstraten Parochiale Basisschool
De schoolstraat is ingevoerd enerzijds in De Reinelaan en anderzijds aan de Oude Haachtsesteenweg vanaf nr. 113/115 tot einde straat zodat de nabije schoolomgeving gevrijwaard wordt van gemotoriseerd verkeer bij het begin en het einde van de schooldag.
Positief advies van de politie.
Besluit: Artikel 1: de onderstaande maatregel wordt permanent vanaf 1 januari 2023
- De toegang is verboden in beide richtingen, voor gemotoriseerd verkeer
- De maatregel geldt niet voor rijwielen en speed pedelecs
- De toegang is niet verboden voor uitrijdend verkeer van buurtbewoners, weliswaar aan een trage snelheid en rekening houdend met voetgangers en fietsers.
De verkeersregel (schoolstraat) wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord C3
- een onderbord met ‘Schoolstraat’
- een onderbord dat een tijdskader aangeeft
De schoolstraat is van toepassing op volgende straten in Machelen-Diegem met de desbetreffende tijdskader, gebaseerd op de schoolorganisatie en duidelijkheid:
De Reinelaan en Oude Haachtsesteenweg (vanaf nr. 113/115 tot einde straat) op schooldagen van:
- ‘s morgens telkens van 8u tot 8u45
- ‘s avonds op ma, di, do en vr van 15u tot 15u50
- woensdagmiddag van 11u45 tot 12u30
Artikel 2: het bebordingsplan maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de betrokken schoolbesturen, Brandweerzone Vlaams-Brabant West en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.
Artikel 4: er wordt aan de verkeerspolitie en het studiebureau vzw Mobiel 21 opdracht gegeven om te onderzoeken of er nog bijkomende fysieke maatregelen moeten en kunnen genomen worden om de veiligheid in de schoolstraat te verhogen.
Aanduiding vertegenwoordiger in Onderwijssecretariaat van Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap OVSG
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is van de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Op 21 december 2022 werd de schepen verkozen verklaard na een gezamenlijke akte van voordracht en legde hij zijn eed af.
Op dit ogenblik is de vertegenwoordiging in Onderwijssecretariaat van Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG) als volgt:
- Raad van bestuur: Peter Roose
- Effectief vertegenwoordiger: Peter Roose
- Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Jocelyne Vangindertaelen
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat raad van bestuur en effectief vertegenwoordiger.
Besluit: Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen aan Mohamed Akaychouch met 21 stemmen voor en 2 onthoudingen.
Besluit: Artikel 1: wordt voorgedragen voor de raad van bestuur in Onderwijssecretariaat van Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG) ter vervanging van Peter Roose:
Artikel 2: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering in Onderwijssecretariaat van Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap (OVSG) ter vervanging van Peter Roose:
Aanduiding vertegenwoordiger in Scholengemeenschap Noordring basisonderwijs
Op dit ogenblik is de vertegenwoordiger in Scholengemeenschap Noordring basisonderwijs als volgt:
- Effectief lid van het bestuur in het beheerscomité: Peter Roose
- Plaatsvervangend lid van het bestuur in het beheerscomité: Ingrid Deblock
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat effectief vertegenwoordiger in het beheerscomité.
Bij geheime stemming word deze te wijzigen mandaat toegewezen.
Besluit wordt aangeduid als effectief lid van het bestuur in het beheerscomité voor de (buitengewone) algemene vergadering in Scholengemeenschap Noordring basisonderwijs ter vervanging van Peter Roose: Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen aan Mohamed Akaychouch met 21 stemmen voor en 2 onthoudingen.
Aanduiding vertegenwoordiger in Cipal dv
Op dit moment is de vertegenwoordiging in Cipal dv als volgt:
- Effectief vertegenwoordiger: Peter Roose
- Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Jocelyne Vangindertaelen
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat effectief vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Besluit: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering in Cipal dv ter vervanging van Peter Roose: Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen aan Mohamed Akaychouch met 21 stemmen voor en 2 onthoudingen.Aanduiding vertegenwoordiger in Stuurgroep virtuele centrumstad luchthaven
Op dit moment is de vertegenwoordiging in Stuurgroep virtuele centrumstad luchthaven als volgt:
- Effectief vertegenwoordiger: Peter Roose
- Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Steve Claeys
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat effectief vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Besluit: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering in Stuurgroep virtuele centrumstad luchthaven ter vervanging van Peter Roose: Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen aan Mohamed Akaychouch met 21 stemmen voor en 2 onthoudingen.
Aanduiding vertegenwoordiger in IT punt
Op dit moment is de vertegenwoordiging in IT punt als volgt:
- Effectief vertegenwoordiger: Peter Roose
- Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Steve Claeys
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat effectief vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Besluit: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering in IT punt ter vervanging van Peter Roose: Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen aan Mohamed Akaychouch met 21 stemmen voor en 2 onthoudingen.
Aanduiding vertegenwoordiger in Convenant betreffende de toeristische werking
Op dit moment is de vertegenwoordiging in Convenant betreffende de toeristische werking als volgt:
- Lid van Raad van Bestuur: Peter Roose
- Effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering: Gregory Lagae
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat effectief vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Besluit:: wordt aangeduid als Lid van Raad van Bestuur in Convenant betreffende de toeristische werking ter vervanging van Peter Roose: Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen aan Mohamed Akaychouch met 21 stemmen voor en 2 onthoudingen.Aanduiding vertegenwoordiger in Scholengemeenschap Brussel - Vlaams-Brabant
Op dit moment is de vertegenwoordiging in Scholengemeenschap Brussel - Vlaams-Brabant als volgt:
- Effectief vertegenwoordiger: Peter Roose
- Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Ingrid Deblock
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat effectief vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen
Besluit: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering in Scholengemeenschap Brussel - Vlaams-Brabant ter vervanging van Peter Roose: Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen aan Mohamed Akaychouch met 21 stemmen voor en 2 onthoudingen.
Aanduiding vertegenwoordiger in Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand
Op dit moment is de vertegenwoordiging in Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand als volgt:
- Stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur: Peter Roose
- Plaatsvervangend stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur: Stef Panneels
- Lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur: Tessa Verberckmoes
- Plaatsvervangend lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur: Gregory Lagae
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat effectief vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Besluit: wordt aangeduid als stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur in Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand ter vervanging van Peter Roose: Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen aan Mohamed Akaychouch met 21 stemmen voor en 2 onthoudingen.
Verkiezing van een lid van de politieraad
Wanneer een effectief lid voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger of opvolgers heeft, kunnen alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat effectief lid voordragen conform artikel 19 van de wet van 7 december 1998. In dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard in orde van hun voordracht.
Op die basis wordt een lijst opgesteld van de kandidaten waarbij het nieuwe lid via geheime stemming wordt aangeduid.
Besluit: gezien de voorgedragen kandidaten en de uitslag van de geheime stemming wordt Danny Gooris als effectief lid van de politieraad, ter vervanging van het mandaat van Mohamed Akaychouh aangesteld met 1 ongeldige stem, 3 onthoudingen, 1 neen en 18 ja stemmen.
B-Punten:
B-punten zijn “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden
Goedkeuring verslag gemeenteraad 22 november 2022
Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 22 november 2022 wordt goedgekeurd.
Nieuwe samenwerkingsovereenkomst Mobiel Energiehuis
Het Mobiel Energiehuis van 3Wplus heeft als doel een bovenlokale werking in te richten om mensen te stimuleren tot – en te begeleiden bij – een structureel duurzaam energieverbruik, in eerste plaats gerealiseerd door het isoleren en renoveren van bestaande particuliere woningen en rationeel gebruik van die woningen.
3Wplus geeft via het Energiehuis volgende ondersteuning aan de gemeente:
- Sensibiliseren van de inwoners over duurzaam energiegebruik, met een focus op isolatie en energierenovaties. Deze sensibilisering zal gebeuren door het verspreiden van informatie via verschillende communicatiekanalen (infoavonden, flyers, gemeentelijke website, gemeentelijk infoblad, ...) en door het “Mobiel Energiehuis”, een mobiel loket dat jaarlijks gedurende twee weken permanentie houdt in de gemeente. De planning wordt vooraf afgesproken met de gemeente. Per week permanentie wordt de “mobiel” vanuit 3Wplus bemand door de renovatiecoach gedurende 3 halve werkdagen. De gemeente wordt aangemoedigd om randactiviteiten in te richten gedurende de twee weken aanwezigheid van de “mobiel”.
- Individuele begeleiding voor bewoners van de gemeente. Tijdens deze begeleiding zal een analyse gemaakt worden van de huidige toestand van particuliere woningen, van waaruit zal worden vertrokken om adviezen te formuleren. Er wordt gefocust op de isolatieschil van de woning alsook de technische installaties en hernieuwbare energie. Het is de bedoeling om de adviezen actief op te volgen om deze te laten resulteren in effectieve realisatie. 3Wplus rapporteert hierover dan ook jaarlijkse cijfers aan de gemeente. Met 0,25 VTE wordt een geschatte capaciteit van ongeveer 25 renovatiebegeleidingen per jaar voorzien. De capaciteit is sterk afhankelijk van de aard van de dossiers. De renovatiebegeleidingen houden het volgende in: zoeken naar aannemers, offertes vergelijken, extra technisch advies indien nodig en premies aanvragen.
Op het einde van het werkingsjaar zal opnieuw een evaluatie beschikbaar gemaakt worden met alle detailinfo rond uitgevoerde energetische ingrepen, renovatiebegeleidingen, etc.
De huidige samenwerkingsovereenkomst tussen 3Wplus en de gemeente Machelen rond het Mobiel Energiehuis loopt nog t.e.m. 29 februari 2024. De nieuwe overeenkomst zou gesloten worden voor een periode van drie jaar vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025. De reden voor de verlenging voor het einde van de overeenkomst is het feit dat 3Wplus financiële middelen ontvangt van Fluvius, die ze kunnen genereren mits een voldoende lange projecttermijn. Er wordt voorgesteld het contract voor drie jaar af te sluiten, wat voor Machelen twee jaar langer betekent dan voorzien, maar aan een lagere jaarlijkse kostprijs. Dit betekent dat door de daling van de kostprijs via de nieuwe samenwerkingsovereenkomst, het resterend anderhalf jaar uit de lopende overeenkomst bijna opgetrokken kan worden tot drie werkingsjaren zonder veel bijkomende financiering.
Tussentijdse evaluatie Mobiel Energiehuis 2022
- Aantal bezoekers fysiek Mobiel Energiehuis: 12
- Aantal klantencontacten via mail of telefoon: 36
- Aantal uitgevoerde energie-audits: 14
- Aantal ingeplande energie-audits/warmtescans: 2
De communicatiedienst zal over dit initiatief zo gericht en doeltreffend mogelijk communiceren. Zo werd in de laatste editie van Magezien een interview geplaatst met de energiecoach van 3Wplus om de werking en ook de link met de nieuwe Mijn VerbouwPremie meer in de kijker te zetten.
Daarnaast kunnen aanvullend op de reguliere communicatie nog andere zaken gelanceerd worden:
- Flyers bij de onthaalloketten lokaal bestuur, sociale diensten en via de Energiesnoeiers
- Focusartikel over warmtescans in de winter, dit levert uit ervaring doorgaans veel aanvragen op
- Bewonersbrief in gerichte gebieden
- Gerichte campagne op sociale media
- Vaste reminder in het infoblad "Magezien"
- …
3Wplus levert hiervoor telkens de inhoud aan.
Het gemeentepersoneel kan vragen over energie en premies rechtstreeks naar de medewerker van het Mobiel Energiehuis doorsturen. Dat ontzorgt de gemeente en verhoogt het rendement van het project. Bovendien zal het project ook meer centrale coördinatie krijgen, wat zorgt dat er sneller ingegrepen kan worden wanneer er weinig aanvragen zijn.
De diensten huisvesting, duurzaamheid en sociale dienst zullen midden december in overleg de transversale aanpak en verantwoordelijkheden tussen de verschillende diensten rond energie bepalen. 3Wplus zal hier een belangrijke partner vormen op vlak van inhoudelijke en technische ondersteuning en tevens ook aanspreekpunt in de gemeente.
Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord met de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus voor het Mobiel Energiehuis voor een periode van drie jaar (tem 31 december 2025)
Aanstelling gewestelijke GAS-vaststellers
OVAM startte in 2021 een project op ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil. De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024.
Er werden door de gemeente al 10 vaststellers goedgekeurd voor het vaststellen van zwerfvuil. Intussen zijn er 13 nieuwe GAS-vaststellers opgeleid die aangesteld dienen te worden voor zwerfvuil en hondenpoep. De 10 reeds aangesteld vaststellers dienen nog voor hondenpoep aangesteld te worden.
In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil. Intussen zijn er al 23 handhavers opgeleid, waarvan 10 reeds aangesteld door de gemeente.
De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen. De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil. De hoofdfocus van de controleurs ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad. De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, …
De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen. De zwerfvuilhandhavers zijn ook in het weekend en ’s avonds inzetbaar. De lokale besturen kunnen een beroep doen op het team ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil op hun grondgebied. In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de lokale GAS-vaststellers, de GAS-sanctioneringsambtenaar, de milieudienst en de lokale politie. Er is geen verplichting tot een minimum aantal dagen of vaste momenten. Ook een éénmalig evenement (jaarmarkt, kermis, sportmanifestatie) kan in aanmerking komen.
Besluit: Artikel 1: de GAS-vaststellers Gert Holderbeke, Selene Bens, Wim Cox, Frederick Junior Walumona, Yolande Hauwaert, Christian Dokens, Christophe Roberti, Nemo Brailly, Dideke Devos, David Jordens, Robie Peeters, Emmanuel Gheldof en Carmen Dirks worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3 en 5.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 16 maart 2021.
Artikel 2: de GAS-vaststellers Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, Jelle Cambré, Jan Lefevre, Stefan Bonhomme, Bram Jordens, Mark Deneyer, Killian Van Herbruggen en Sonja Wygers worden ook aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op hondenpoep - Artikel 5.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 16 maart 2021.
GISO schooljaar 2022-2023: Goedkeuring van samenwerkingsafspraken GISO en het Centrum voor Leerlingbegeleiding (CLB)
In onderling overleg is de huidige samenwerking met CLB-N Brussel geëvalueerd. Dit gebeurt op jaarlijkse basis.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen die behoren tot het voltijds gewoon secundair onderwijs samenwerkingsafspraken maken om erkend te blijven.
De school is de eerste actor binnen de leerlingenbegeleiding en moet dan ook de schoolinterne leerlingenbegeleiding op zich nemen.
De school is de eindverantwoordelijke van het beleid op leerlingenbegeleiding voor iedere fase van het zorgcontinuüm en zij wordt voor de uitvoering van haar taken ondersteund door schoolexterne instanties.
De school moet samenwerken met een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en neemt daarom het initiatief tot het maken of verlengen van samenwerkingsafspraken met een centrum voor leerlingenbegeleiding.
Het overleg tussen de directie van de school en van het centrum voor leerlingenbegeleiding heeft geleid tot verdere samenwerkingsafspraken.
Besluit: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst CLB N-Brussel en GISO Machelen goedCoöptatie lid lokale gemeenschap voor de schoolraad van GISO MachelenNiet alle plaatsen voor de lokale gemeenschap voor de schoolraad van GISO waren ingevuld. Na het ontslag uit de schoolraad van Josiane De Becker omwille van haar pensioen is er ten individuele titel van Van San Tim een vraag gekomen tot aanstelling van Josiane De Becker (geleiding leerkrachten) in de schoolraad als lid van de lokale gemeenschap.
Na bevraging bij alle leden van de schoolraad werd volgend lid voorgesteld als lid van de lokale gemeenschap:
- Mevr. Josiane De Becker, voormalig personeelslid van GISO Machelen-Diegem. Woonachtig te Diegem.
Zij werd bij consensus gecoöpteerd door de schoolraad van 29 november 2022.
Besluit: als lid van de lokale gemeenschap wordt mevrouw De Becker Josiane gecoöpteerd voor de vertegenwoordiging in de schoolraad van GISO Machelen-Diegem.
Fluvius West - jaarnota 2022
Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van de jaarnota 2022 van Fluvius West
OPGELET
Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad, die zal plaats vinden op Dinsdag 17 Januari 2023
'