'

Verslag van de Gemeenteraad 24 Juni 2020

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Verberckmoes Tessa, Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Jocelyne, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Benhomaid Samia, Lenaerts Werner, Schell Daniël.

Verontschuldigd: Roose Peter, Ponticello Dina

Op Woensdag 24 Juni 2020, staat de 5de  gemeenteraad van het jaar op het programma.

Dit waren de agenda punten van gemeenteraad:

Goedkeuring verslag gemeenteraad 19 mei 2020

Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 19 mei 2020 wordt unaniem goedgekeurd.

Jaarrekening 2019 – Goedkeuring

Afsluiting boekjaar 2019 dat loopt van 01 januari 2019 tot en met 31 december 2019 en waarvan de jaarrekening moet vastgesteld worden voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

Het financieel boekjaar wordt afgesloten met:

  • een positief resultaat op kasbasis van 16 755 646 euro
  • een autofinancieringsmarge van 1 809 744 euro

Besluit: De gemeenteraad keurt unaniem de jaarrekening van 2019 goed

Aanpassing 2020/1 meerjarenplanning 2020-2025.

Verwerken effectief resultaat rekening dienstjaar 2019. Aanpassen en corrigeren ramingen budget 2020 aan de nog te verwachten uitgaven/ontvangsten in 2020.

De voorgestelde aanpassingen 2020/1 aan het meerjarenplan 2020 -2025 geven een meer correcte weergave van de huidig gekende realiteit.

De verwerking van het effectieve resultaat van de rekening over dienstjaar 2019 zorgt ervoor dat de staat van het financieel evenwicht en het gecumuleerd budgettair resultaat voor 2020 een meer getrouw beeld geven. De eerste aanpassing van de meerjarenplanning leidt tot een beschikbaar resultaat in 2025 van 1.678.971 euro en een autofinancieringsmarge van 2.173.792 euro voor het lokaal bestuur.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

We zullen deze aanpassing niet goedkeuren zoals we ook de oorspronkelijke meerjarenplanning niet hebben goedgekeurd omdat er nog altijd heel wat voorstellen gedaan door het kartel en die we hebben opgesomd bij de bespreking van het oorspronkelijke meerjarenplan niet zijn opgenomen.

Besluit: de NVA, CD&V & VLD keuren de aanpassing 2020/1 aan het meerjarenplan 2020-2025 goed, Sp.a-Spirit-Groen stemt tegen.

Herfinancieren uitstaande schuld gemeente

De gemeente heeft nog een aantal leningen uitstaan die een geconsolideerde schuld vertegenwoordigen van 13.092.347,08 euro. Het gaat om 37 leningen met een gewogen gemiddelde rentevoet van 3,46%. Op dit ogenblik situeren de rentevoeten zich, na een eerste informele marktverkenning rond de 1%

Voorstel is om te werken op basis van het typecontract voor leningen van de VVSG. De wettelijke bevoegdheden van de organen van de gemeente en het OCMW voor het aangaan van leningen zijn bepaald door het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. De algemene bevoegdheidsverdelende regels zijn van toepassing op de besluiten over leningen: de gemeenteraad legt de procedure en voorwaarden vast, maar kan deze bevoegdheid delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

De financieel directeur staat gezien zijn bevoegdheid voor het thesauriebeheer in voor het opnemen van de leningen. Voor het herschikken van lopende leningen is de raad bevoegd, maar ook deze bevoegdheid is delegeerbaar.

Wij stellen voor dat de raad de raad het kader, de principes en de wijze van rapportering vastlegt en het uitvoerend orgaan de herschikkingen uitvoert.

Besluit: de gemeenteraad is unaniem akkoord om over te gaan tot een herfinanciering van de nog uitstaande leningen. onder volgende voorwaarden:

  • maximum termijn van 20 jaar
  • maximum te ontlenen bedrag van 15 miljoen euro (geconsolideerde schuld + financiering wederbeleggingsvergoeding).

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie en raden juni

De uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van het Coronavirus vragen om een pragmatische aanpak. Het is noodzakelijk maatregelen te nemen voor de organisatie van de vergaderingen van de gemeenteraadscommissies, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn gepland in de maand juni.

De gemeente beschikt over een notuleringssysteem met een mobiele applicatie. De social distancing maatregelen dienen nog steeds nageleefd te worden. De gemeenteraadscommissies als openbare vergadering te organiseren, maar voor het publiek virtueel/digitaal, gezien de onmogelijkheid van inschatting van het aantal aanwezige toehoorders tijdens een zitting.

De raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad als openbare vergadering te organiseren, maar voor het publiek virtueel/digitaal, gezien de onmogelijkheid van inschatting van het aantal aanwezige toehoorders tijdens een zitting.

Besluit: De gemeenteraad keurt bekrachtiging van het besluit van de burgemeester van 11 juni 2020 inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad juni 2020, unaniem goed.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake heropenen buitensportinfrastructuur

De nationale veiligheidsraad heeft op woensdag 13 mei de beslissing genomen de tweede fase van het afbouwplan op te starten vanaf maandag 18 mei. Dit houdt in dat reguliere sporttrainingen en -lessen in de buitenlucht en in clubverband mogen worden hervat, als ze de veiligheidsafstand respecteren en als er een coach aanwezig is. De groepen mogen niet groter zijn dan 20 personen en sportclubs mogen alleen heropenen op voorwaarde dat alle maatregelen worden genomen om de veiligheid van de sporters te waarborgen. Onder dezelfde voorwaarden mogen ook skateterreinen weer geopend worden.

Verschillende sportfederaties schrijven zelf ook richtlijnen uit voor hun leden en passen deze aan bij nieuwe federale beslissingen. Om deze versoepelingen snel en accuraat op te volgen, moeten de richtlijnen per sport en per locatie gespecifieerd worden. 

Besluit: De gemeenteraad keurt de bekrachtiging besluit van de burgemeester van 20 mei 2020 inzake toelaten sporttrainingen unaniem goed.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake heropenen gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur

De nationale veiligheidsraad heeft op 3 juni de beslissing genomen verdere versoepelingen in te voeren op het vlak van sport en cultuur vanaf 8 juni en 1 juli. De versoepeling houdt in dat vanaf 8 juni indoor sportactiviteiten kunnen hervatten in groepen van maximaal 20 personen, onder bepaalde voorwaarden. Culturele activiteiten zonder publiek kunnen ook hervatten vanaf 8 juni. Culturele activiteiten met publiek zijn toegelaten vanaf 1 juli met maximaal 200 personen

Gezien de nationale veiligheidsraad het toelaat vanaf 8 juni sportactiviteiten en culturele activiteiten zonder publiek te hervatten, heropenen we de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur voor activiteiten toegelaten door de nationale veiligheidsraad. De dienst vrije tijd beoordeelt alle aanvragen tot reservatie en keurt reservaties toe wanneer een veilig gebruik gegarandeerd is. 

Besluit: De gemeenteraad keurt de bekrachtiging besluit van de burgemeester van 9 juni 2020 inzake heropenen gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur.

Rapportering organisatiebeheersing 2019

Het decreet lokaal bestuur voorziet dat er een organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld dat bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het OCMW wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

Gezien de integratie gemeente-ocmw sedert 1 augustus 2018 en het gegeven dat vorm moet gegeven worden aan de nieuwe organisatiestructuur en in het bijzonder aan het team organisatie, wat in de loop van 2019 is van start gegaan, wordt dit jaarverslag beschouwd als het nulpunt/startpunt van het organisatiebeheersingssysteem voor het geïntegreerde lokaal bestuur.

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2019

Principiële beslissing afschaffen gedeelte buurtweg 15 Diegem in het kader van project Lediaan

Het masterplan Lediaan van ontwikkelaar PSR voor het ontwikkelen van de gronden werd principieel goedgekeurd door het college op 14 april 2020, waarbij het afschaffen van een gedeelte van de buurtweg 15 en de verkoop van deze gronden, samen met de gronden van de oude tramzate, aan projectonwikkelaar brownfield developers PSR, wordt voorzien.

De oude tramzate afd.2 sectie C nr.394a2, volgens opmeting 2710m² en de af te schaffen buurtweg 15, volgens opmeting 588m², zullen worden verkocht aan ontwikkelaar PSR brownfield developers, uit Hofstade-Aalst, om de ontwikkeling van het gebied volgens het masterplan mogelijk te maken.

Het masterplan van PSR voor woonontwikkelingen op de site werd door college principieel goedgekeurd op 14 april 2020: dit voorziet de verkoop van de gronden van de oude tramzate 2710m², en de buurtweg 15, na afschaffing, 588m².

Er werd een schatting bekomen voor deze gronden opgemaakt door schatter Patrick Peeters voor 356.000 euro.

De gronden van de afgeschafte buurtweg 15 zullen samen met de oude tramzate worden verkocht voor 350.000 euro, (na aftrek kosten bodemsanering), onder de gebruikelijke voorwaarden zoals vrij en onbelast en vrij van bodemverontreiniging en het vrije gebruik en binnen de realisatie van de brownfieldconvenant, na de defintieve goedkeuring van de afschaffing van het gedeelte van de buurtweg

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Bij deze principiële beslsiing willen we toch een aantal bezorgdheden meegeven :

- We wensen te benadrukken dat de concrete realisatie van sociale last moet gewaarborgd worden zoals voorzien in het gemeentelijk reglement projectlast van 23 januari 2018.

Tijdens de commissie vernamen we dat de promotor deze sociale last wenst te realiseren in een laatste fase en op gronden die momenteel nog eigendom zijn van het OCMW.  We wensen er toch op aan te dringen dat bij de realisatie van een dergelijk groot project (142 bijkomende woongelegenheden) er ook daadwerkelijk sociale woongelegenheden bijkomen.

- Tevens vragen we dat met de promotor afspraken worden vastgelegd i v m een voorrangsregeling voor inwoners van Machelen - Diegem bij de gefaseerde verkoop van de woongelegenheden. We hebben tijdens de commissie vernomen dat de promotor voor een dergelijke vraag zou open staan.

Steve Clays krijgt het woord van de voorzitter:

Ik treed dat zeker bij, die voorwaarden zijn inderdaad zo dat wij dergelijke grote projecten een projectlast opleggen, wij noemen dat ook VLAB invest voorwaarde , maar we gaan die ook in dit project naar voorbrengen en er de toepassing voorzorgen, en er zullen nog andere voorwaarden opgelegd worden, met name alles wat te maken heeft met de voordracht van openbaar domein, dat zijn allemaal zaken die meegenomen zullen worden in verder besprekeningennaar een omgevingsvergunning toe.

Besluit: De gemeenteraad gaat unaniem principieel akkoord te gaan met de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg 15, volgens bijgevoegd plan, in het kader van de ontwikkeling van het project Lediaan.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen Nieuwe Zaventemsesteenweg - Diegem Lo

In de wijk, specifiek voor de inwoners van de Nieuwe Zaventemsesteenweg, is er een parkeerprobleem dat als volgt kan omschreven worden:

  • De parkeergelegenheid op de Nieuwe Zaventemsesteenweg (Diegem-Lo) wordt misbruikt door langparkeerders, al dan niet voor de luchthaven.
  • De omliggende straten zijn ingekleurd als Uitzonderlijk Plaatselijk Verkeer. Hierdoor kunnen de inwoners niet parkeren in deze straten, en dus enkel op de Nieuwe Zaventemsesteenweg parkeren.
  • De parkeerplaatsen worden ook gebruikt als privé parkeerplaats door enkele inwoners, voor het langdurig stallen van verschillende voertuigen (mobilhomes, aanhangwagens, opleggers, bromfietsen).

Sommige inwoners zagen zich genoodzaakt om hierdoor op een verhoogde berm te parkeren met als gevolg dat de politie hen hiervoor beboet heeft.

De parkeerproblematiek op de Nieuwe Zaventemsesteenweg kan verbeterd worden. Daarom werd het volgende ondernomen. Op 7 april 2020 werd afgesproken met de commissaris van PZ VIMA om tijdelijk niet meer op te treden voor overtredingen met betrekking tot parkeren op de verhoogde berm. Dit is echter een tijdelijke maatregel. De politie heeft op 15 april 2020 een analyse van de voertuigen uitgevoerd. Weliswaar is er momenteel een vertekend beeld door de coronacrisis maar er zijn toch enkele opmerkelijke zaken vastgesteld:

  • op 3 voertuigen na waren alle voertuigen ingeschreven op inwoners van de steenweg (door COVID-19 minder pendelaars luchthaven)
  • 2 takelwagens permanent geparkeerd
  • 2 mobilhomes permanent geparkeerd
  • 2 lichte vracht permanent geparkeerd
  • 2 scooters permanent geparkeerd
  • aanhangwagen foutief geparkeerd
  • verschillende bewoners hebben meer dan 2 voertuigen, en parkeren niet op eigen terrein daar waar er wel plaats is

Verschillende van de permanent geparkeerde voertuigen (mobilhome, scooter, aanhangwagen, lichte vracht) zijn van dezelfde bewoners, die dan ook in de naburige straten (Lostraat) andere voertuigen parkeren (waar ze aan “werken”). Vooral aanhangwagens, mobilhomes en takelwagens, die veel plaats innemen, horen daar niet thuis.

Door deze analyse is het duidelijk dat er harder dient opgetreden te worden, en de politie via verkeersborden de mogelijkheid te geven om te verbaliseren voor dit buitensporig gebruik van openbaar domein.

Besluit: De gemeenteraad keurt de beslissing unaniem goed dat het er een parkeren wordt uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen opgelegd in de Nieuwe Zaventemsesteenweg over de gehele parkeerzone

Bekrachtiging samenwerkingsovereenkomst “schakelzorgcentrum Van Helmont”

Op 14 maart 2020 riep Vlaanderen via een nota van haar Agentschap Zorg en Gezondheid, de Vlaamse gemeenten op om de nodige stappen te ondernemen tot het opstarten van zgn. schakelzorgcentra. Deze schakelzorgcentra kregen initieel de opdracht om te zorgen voor extra noodcapaciteit naar aanleiding van de COVID-19 uitbraak.

De structuur, het financieel kader, de verantwoordelijkheden van de partners, alsook de taken van de schakelzorgcentra werden uitgewerkt in de opeenvolgende versies van het ‘Draaiboek schakelzorgcentra’, de laatst gekende versie op datum van ondertekening van deze overeenkomst, betreft versie 1.5. van 26 april 2020.

3 eerstelijnszones, 16 gemeenten en AZ Jan Portaels beslisten conform de instructies van de Vlaamse overheid gezamenlijk het schakelzorgcentrum op te richten. De locatie van het schakelzorgcentrum Van Helmont werd goedgekeurd door de gouverneur, alsook besliste de gouverneur om de stad Vilvoorde aan te duiden als penvoerende organisatie.

Na goedkeuring door de gouverneur werd het schakelzorgcentrum aangemeld bij de Vlaamse overheid. Op 17 april 2020 besliste de Vlaamse overheid dat het beddenhuis van het schakelzorgcentrum Van Helmont geactiveerd moest worden. Op 20 april 2020 opende het beddenhuis van het schakelzorgcentum Van Helmont de deuren.

Op 26 april 2020 bezorgde het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid een nieuw draaiboek, het ‘Draaiboek afstemming van vraag en aanbod’, waarin een bijkomende opdracht aan de schakelzorgcentra werd toegewezen, zijnde de vragen om hulp van zorgvoorzieningen in hun eerstelijnszones af te stemmen op het aanbod aan helpende handen.Dde budgettaire implicatie van deze samenwerkingsovereenkomst wordt geraamd op 12.000 euro, op datum van 11 mei. De juiste afrekening gebeurt na sluiting, ontmanteling, verrekeningen personeelsinzet en ontvangen van alle subsidies.

Besluit: de gemeenteraad gaat ananiem akkoord met het in bijlage van deze beslissing liggende samenwerkingsovereenkomst "schakelzorgcentrum Van Helmont", af te sluiten tussen de drie eerstelijnszones, 16 gemeenten en het AZ Jan Portaels.

Samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en dierenopvangcentrum Zemst, Erasmuslaan 31 te 1804 Zemst (Cargovil)

Het dierenopvangcentrum Zemst contacteerde de gemeente met de melding dat er momenteel plaats is voor een samenwerkingsovereenkomst inzake ophalen van gevonden dieren en zwerfkattenproblematiek.

Naar aanleiding van de problematiek inzake overlast van (zwerf)katten en omdat in de beginselverklaring diervriendelijke gemeente die we begin 2020 ondertekenden bij de provincie staat dat we ons moeten aansluiten bij een erkend dierenasiel (dat beschikt over de nodige vergunning voor opvang van dieren) zijn we hier al een tijd naar op zoek.

De samenwerking in dit project heeft als doel enerzijds de overlast van katten aan te pakken en anderzijds de populatie van zwerfkatten te beperken. Deze overlast gaat vaak gepaard met milieuhinder en/of met een bezorgdheid omtrent volksgezondheid. Anderzijds is er de bezorgdheid van het bestuur en de dierenasielen om de dieren niet aan hun lot over te laten en de steeds groter wordende kattenpopulatie te beperken tot het maatschappelijk en sociaal aanvaardbare.

Door een gebrek aan alternatieven als partners voor dierenopvang en omwille van grote administratieve vereenvoudiging bij de gemeente wordt er gunstig geadviseerd voor een samenwerking met het erkende dierenopvangcentrum Zemst (overeenkomst is jaarlijks opzegbaar).

Deze basisovereenkomst bedraagt 0,30 euro per inwoner. Dus 15.582 (aantal inwoners) x 0,30 = 4.674,60 euro (Jaarlijks automatische indexering).

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Het is zo dat Peter Roose mij begin dit jaar laten weten dat Zemst ging uitbreiden. Dan heb ik op 22 mei een mail gekregen van een ex-gemeenteraadslid en een huidig gemeenteraadslid, ivm dat de gemeente zich kon aansluiten bij het dierenopvangcentrum van Zemst, waarvoor mijn dank. Maar de milieu dienst had reeds een afspraak gemaakt met het dierenopvangcentrum.  De samenwerking met de plaatselijke dierenart zal samen met Zemst doorlopen. Hij is er van op de hoogte gesteld en begrijpt onze beslissing. De jaarlijkse bijdrage is 0.30 per inwoner, zijnde 4.674€. De prijzen liggen zeker niet hoger dan bij de plaatselijke dierenarts. Het dierenopvangcentrum zorgt op voor de opvang van zwerfkatten. De werkwijze is veel eenvoudiger, de inwoners kunnen zich rechtstreeks tot het opvangcentrum richten. Dus ik denk dat dit alleen maar een meerwaarde is, buiten die jaarlijkse subsidiering moeten betalen, maar dat het dit wel waard is.

Besluit: De gemeenteraad beslist om bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst, tussen de gemeente Machelen, en Het dierenopvangcentrum Zemst, Erasmuslaan 31 te 1804 Zemst (Cargovil) in het kader van een vang- en castratie/sterilisatieproject aangaande (zwerf)katten en de opvang en verzorging van honden en katten op het grondgebied van de gemeente Machelen unaniem goed te keuren

Onderhoud Energie Prestatie Contract met VEB

In een traditioneel contract gebeuren studie, implementatie en onderhoud door verschillende partijen. Bij een OEPC (Onderhoud & Energie Prestatie Contract)  is één ESCO (Engergy Service Company) verantwoordelijk voor al deze fases.

In een OEPC worden op voorhand concrete afspraken gemaakt m.b.t. energiebesparingen. Naast het beheer van de technische installaties zorgt de ESCO voor een efficiënte aansturing van de installaties en voert het energiebesparende maatregelen uit om de doelstellingen te behalen. De winst uit deze energiebesparing wordt gebruikt om de investeringen terug te betalen. Indien doelstellingen niet gehaald worden dient de ESCO het verschil terug te betalen aan het Lokaal Bestuur. Betere resultaten dan de doelstellingen worden verdeeld tussen de ESCO en het Lokaal Bestuur.

Een typisch EPC-traject, van aanvraag tot gunning contract, zal ongeveer een periode van een jaar in beslag nemen. Afhankelijk van de beschikbare informatie en de stappen die al gezet zijn, kan dit traject nog verkort worden. De eerste fase (facilitatietraject) bestaat uit: een haalbaarheidsstudie, een scopebepaling, een detailstudie en een overheidscontract. De tweede fase (deze is optioneel) bestaat uit implementatie en garantie.

Het Vlaams Energiebedrijf (VEB) kan optreden als aankoopcentrale. De aanvullende aankoopactiviteiten die VEB in dit kader eveneens zal opnemen, met het oog op ondersteuning van die aankoopactiviteiten zijn:

  • Technische infrastructuur die aanbesteders in staat stelt overheidsopdrachten of raamovereenkomsten te plaatsen voor werken, leveringen of diensten.
  • Adviesverlening over het verloop of de opzet van plaatsingsprocedures.
  • Voorbereiding en beheer van plaatsingsprocedures namens en voor rekening van de betrokken aanbesteder.

Het gebouwpatrimonium van de gemeente Machelen heeft een beduidend verbruik en energiebesparende maatregelen zijn noodzakelijk om dit verbruik te doen dalen. Er wordt voorgesteld om deze energiebesparende maatregelen uit te voeren via een OEPC met een externe partner.

Besluit: de gemeenteraad gaat unaniem akkoord met ondertekening van het Onderhoud Energie Prestatie Contract met VEB.

 Weigering van de erkenning als intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst

De projectvereniging Brabantse Kouters Oost heeft een aanvraag tot erkenning van een intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst ingediend op 13 januari 2020.  Het Ministerieel Besluit heeft volgend besluit: de projectvereniging Brabantse Kouters Oost voldoet niet aan de erkenningsvoorwaarden vanaf artikel 3.3.2 van het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014.

De omgevingsanalyse en het beleidsplan zijn identiek voor Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West. Het gaat om dezelfde strategische keuzes, dezelfde missie en visie, dezelfde doelstellingen en het zelfde plan van aanpak. Het toont niet aan dat het intergemeentelijk samenwerkingsverband over een eigen volwaardig erfgoedpakket en onroerenderfgoedbeleidsplan beschikt. 

Hiermee is onvoldoende voldaan aan de eerste en tweede erkenningsvoorwaarden van artikel 3.3.2 uit het Onroerenderfgoedbesluit.

Besluit: De gemeenteraad neemt kennis van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost van de gemeenten Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst, dat ze niet wordt erkend als intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst.

Bekrachtiging I.W.V.B. in vereffening - algemene jaarvergadering 9 juni 2020

Goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene jaarvergadering op 9 juni 2020. Gezien de algemene jaarvergadering op 9 juni al plaatsvond heeft het college dit op 19 mei goedgekeurd.

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter:

Voor het punt te bekrachtigen op deze vergadering, zou ik als lid van het college van vereffenaars van I.W.V.B, iedereen informeren dat het hier over een belangrijk bedrag gaat van 655.000€. Het gaat hier om een uitkering uit de beschikbare reserves van I.W.V.B. Ik vind het jammer, gezien het toch een aanzienlijk bedrag is dat het bedrag niet vermeld stond in de aanleiding van de e-notulen en ook niet vermeld werd vorige maandag op de gemeenteraadscommissie in het overzicht van de financiele situatie. Het is een mooi bedrag dat vandaag kan gebruikt worden door het goed financiele beleid van het Kartel in de vorige legislatuur.

Besluit: de gemeenteraad bekrachtigt unaniem het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 mei 2020 mbt I.W.V.B. in vereffening - algemene jaarvergadering 9 juni 2020

Bekrachtiging Haviland - algemene vergadering 17 juni 2020

De gemeente Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtakte verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 826 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652. 

Haviland Intercommunale als intergemeentelijke samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur

Besluit: de gemeenteraad bekrachtigd de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 mei 2020 inzake goedkeuring aan de punten op de agenda van de gewone algemene vergadering van 17 juni 2020 en de daarbij horende documentatie voor de goedkeuring van de agenda.

Cipal - algemene jaarvergadering 25 juni 2020

De oproepingsbrief van 7 mei 2020 voor de algemene vergadering van Cipal op donderdag 25 juni 2020 om 16.00 uur.

Besluit: op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 25 juni 2020 unaniem goedgekeurd.

Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting - algemene vergadering 2 september 2020

De oproepingsbrief 30 april 2020 voor de algemene vergadering van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting op 2 september 2020. 

Besluit: De gemeenteraad keurt unaniem de agenda voor de algemene vergadering van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting goed

Bijkomend punt op vraag van Sp.a-Spirit-Groen: Zomerscholen

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter:

De aanleiding voor deze vraag komt omdat we zowel van ouders van kinderen als van vrijwilligers die bereid zijn om les te geven de vraag kregen waarom er geen zomerscholen georganiseerd worden in onze gemeente. Inderdaad, op de lijst van de initiatiefnemers komt onze gemeente niet voor.

De Vlaamse Regering heeft voor de organisatie van zomerscholen namelijk een open oproep gelanceerd naar scholen, lokale besturen en andere initiatiefnemers. In een zomerschool wordt gedurende minstens 10 dagen in juli of augustus een leertraject op maat gekoppeld aan sport, spel en cultuur. Deelname is vrijwillig. De zomerschool is gratis voor de deelnemers, want de Vlaamse Regering voorziet een vergoeding van 25 euro per dag, per leerling. De lokale besturen en scholen kunnen hiervoor een samenwerking aangaan met externe partners. Zoals de plaatselijke jeugdbeweging en/of organisaties die bezig zijn met leerondersteuning.

Het doel van de zomerscholen is om maatwerk op individueel niveau aan te bieden aan kleine groepen kinderen en jongeren (bv. voor Wiskunde of Nederlands). Zodat zij (en hun leerkrachten en ouders) zich bij de aanvang van het schooljaar 2020-2021 gesterkt voelen. Sommige leerlingen hebben door het opschorten van de lessen op school omwille van de COVID-19 pandemie immers een leerachterstand opgelopen. Bij anderen is de bestaande kloof vergroot en nog andere leerlingen werden onvoldoende bereikt.

Gezien het aanbod, gezien de projectdoelstelling en gezien dit volledig past in het actieplan ‘Zorgzame Gemeente’ en het actieplan ‘Kwaliteitsvol Onderwijs voor al onze Kinderen’ vraagt onze fractie zich af waarom dit in onze gemeente niet wordt georganiseerd? Ik meen te weten dat er voldoende doelpubliek aanwezig is in onze gemeente. Onze buurgemeenten, waaronder Zaventem, Vilvoorde, Stad Brussel (Haren) doen dit alvast wel.

Onze fractie vraagt waarom er door ons lokaal bestuur niet ingeschreven werd en vraagt om vooralsnog in te schrijven in dit project Zomerscholen.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Benny, dat is een heel interessant project en we hadden daar ook graag aan meegedaan, Bij de eerste oproep hebben we onze 4 scholen aagesproken om daaraan aan deel te nemen, maar jammer genoeg hebben we van alle 4 een negatieve antwoord gekregen. Dat was toen ook met de heropstart, iedereen zat onder het werk toen, en zag dat niet zitten om deel te nemen. Bij de 2de oproep, 15 juni en dan hebben we opnieuw een oproep gedaan om te kijken of er ondertussen wel interesse was, maar dat was nog altijd niet het geval. Sinds 2 juni is onze deskundige van onderwijs afwezig. Dus was er niemand in onze gemeente omdat te trekken.

Enigste alternatief was dan met Youth Start, vereniging die zich zou bezighouden met kwetsbare jongeren en die wouden het ook wel organiseren, moesten wij enkel de logistiek voorzien, en toeleiding van de jongeren, maar dat is voor 16 clusters. We zijn gaan kijken met het OCMW en GISO ( maar daar zitten weinig kinderen van jongeren), maar we hebben nog geen antwoord gekregen. Zij zien het nog zitten om zomerschool te organiseren, maar het probleem zijn jongeren. Je moet er minimum 10 jongeren hebben. We hebben alles gedaan om mensen te zoeken, geen enkele leerkracht van onze 4 scholen wou hier aan deelnemen. Langs ene kant is dat begrijpbaar, dat die mensen onder druk en stress hebben gestaan en dus niet onmiddelijk zien zitten om in de zomervakantie nog extra te werken.

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter:

Personen in armoede of sociale uitsluiting 12,9% + veel grote en minder grote gezinnen die net boven de armoedegrens leven en die het moeilijk hebben om hun facturen te betalen. Zij kunnen zich geen privé leraar veroorlovenom de kloop op de vullen die de pandemie heeft veroorzaakt.

Indeze corona tijden is het dan ook belangrijk dat een gemeente, zoals de onze, alle beschikbare middelen inzet en een voortrekkersrol opneemt om deze mensen te helpen. Ik vind het bijzonder jammer dat er nog niet ingeschreven werd.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Wij vinden het ook jammer, we hebben ook navraag gedaan bij andere personeelsleden om in te springen. Daniel kan dat bevestigen. Het zijn drukke tijden geweest bij ons, en we willen ervoor zorgen dat niet uitvallen door extra werk te geven, we zijn allemaal bezig met de armoede, we zijn daar allemaal van bewust, en zijn er constant mee bezig.

Bijkomend punt op vraag van Sp.a-Spirit-Groen: GAS Beleid

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Het doel van de “Nieuwe Gemeentewet” van 1999 (ondertussen wel aantal keer aangepast) bestond erin het gevoel van straffeloosheid tegen te gaan door bepaalde inbreuken en weinig ernstige gedragingen (die tóch als overlast worden ervaren) niet langer strafrechtelijk te laten afhandelen, maar eerder door een administratieve sanctie.

De gemeenteraad kan door deze wet een gemeentelijke administratieve sanctie voorzien bij een inbreuk van haar gemeentelijk reglement. Enkele voorbeelden: reglementering betreffende openbare rust (grasmaaien, ijsventer, vuur maken,...) openbare veiligheid (honden aan leiband, werken die hinder veroorzaken,...) en openbare gezondheid (sluikstorten, wildplassen, voetpad sneeuwvrij houden,...).

In een politieverordening kan de gemeenteraad regels vastleggen die er moeten voor zorgen dat de openbare rust, veiligheid en gezondheid in de gemeente gewaarborgd zijn.

Bovendien bleek uit allerlei bevolkingsbevragingen in Vlaanderen dat de burger niet zozeer wakker lag van de ‘echte’ criminaliteit maar zich eerder stoorde aan hondenpoep, zwerfvuil in de straat, lawaaihinder, verkeerd parkeren (op plaatsen voorzien voor mensen met een beperking), vandalisme en dergelijke meer. Het gevolg was een gevoel straffeloosheid bij de overtreder, en van ergernis bij de burger omdat de overheid niet optrad. Net daarom heeft de federale wetgever in 1999 beslist dat de gemeenten de overtredingen op hun lokale politieverordeningen zelf kunnen bestraffen met een administratieve geldboete tot maximum 350 euro. Het instrument van de gemeentelijke administratieve sancties geeft de gemeenten de kans op een lik-op-stuk-beleid tegen overlast te voeren. Niet meer en niet minder. We zijn niet langer afhankelijk van de vervolgingsbereidheid van de parketten en hebben op die manier de volledige handhavingsketen in handen.

Niet zozeer om de inwoners in de gemeente den duvel aan te doen, maar om lokale overlastproblemen in de publieke ruimte – op vraag van de inwoners - aan te pakken. De GAS zijn daarvoor een middel en geen doel op zich. Gemeenten die GAS toepassen informeren en waarschuwen de burgers meestal over het overlastbeleid dat ze voeren. Het is niet de bedoeling om zoveel mogelijk GAS-boetes uit te schrijven, maar als sensibiliseren of het vermanende vingertje niet helpt, dan is het GAS-instrument de spreekwoordelijke stok achter de deur. Zacht waar het kan, hard waar het moet. Wie denkt dat de GAS-boetes de gemeentekas rijkelijk vullen, vergist zich schromelijk: voor elke euro aan GAS-boetes die de gemeente ontvangt, moeten we er twee euro in investeren om het GAS-instrument toe te passen (sanctionerend ambtenaar aanstellen, administratieve ondersteuning, enz...).

Kortom, GAS is een adequaat lokaal instrument om lokale overlastfenomenen aan te pakken. Niet meer maar ook niets minder.

In Machelen hebben we de cijfers van 2018, 2019 en 2020 (tot Mei 2020) ontvangen. Daaruit blijkt dat er 48 GAS werden uitgeschreven goed voor 7.921 euro, en in 2019 werden er 71 GAS uitgeschreven, goed voor 9.733 euro. In 2020 zitten we reeds aan 15 GAS, goed voor 2.405 euro.

Vergelijken we die cijfers bijvoorbeeld voor 2019 met Vilvoorde, dan blijkt dat onze noorderburen maar liefst 554 GAS heeft uitgeschreven. Vergeleken met onze 71 GAS, betekent dit 7.5 keer meer GAS werden uitgeschreven in Vilvoorde dan in Machelen, en dit terwijl Vilvoorde iets minder dan 3 keer zoveel inwoners heeft dan Machelen.

Ons voorstel is:

  • Het investeren in het opleiden van meer gemeente ambtenaars en gemeenschapswachten in het vaststellen van inbreuken waar tegenover GAS staan (40 + 8 uren), zodoende de straffeloosheid bij de overtreders verdwijnt en de burgers hun frustratie afneemt, wetende dat de gemeente er actief mee bezig is, die door de gemeenteraad worden aangeduid.
  • Herbekijken met de sanctionerende ambtenaar van de provincie om bepaalde GAS bedragen te verhogen zonder de proportionaliteit in gedrang te brengen. Zo is vandaag de dag de GAS evenveel veel voor een PMD zak op de verkeerde dag buiten te zetten als voor smaad aan de politie of het niet opvolgen van instructies van de politie, namelijk 80 euro, daar waar tegenover wildplassen of vissen zonder vergunning 140 euro GAS staat. De functie van een politieagent dient gerespecteerd te worden, en dus zouden we hier graag een verdubbeling zien naar 160 euro.
  • Opzetten van een protocolsovereenskomst tussen de gemeente en de Procureur des Konings voor een optimale process behandeling voor bepaalde gemengde inbreuken van de 2de en 3de soort.        
  • Jaarlijks duidelijke communicatie toe naar de burgers in verband met de cijfers wat betreft het aantal GAS uitgeschreven, de waarde ervan, en onder welke categorie ze vallen.
  • Jaarlijkse rapport van de sanctionerende ambtenaar delen met de gemeenteraad.
  • Duidelijk de politieverordening i.v.m. de Nieuwe Gemeentewet te plaatsen op de gemeentelijke website en eventueel een beknopte versie i.p.v. de huidige politieverondening van 51 pagina’s.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Op de gemeenteraad van 21 april dit jaar, werd reeds een vraag gesteld met betrekking tot GAS-boetes, meer bepaald voor te snel rijden in zone 30 en 50. Toen werd uitvoerig uitgelegd wat de beleidsvisie van het college is met betrekking tot GAS-boetes en hoe we dit zouden realiseren.De voornaamste zaken van even opnieuw opsommen:

  • Mits nodige opleiding en wettelijk kader in de toekomst gemeenschapswachten meer ingezet worden binnen het GAS-beleid. Dus nieuwe mensen aangetrokken of aangeworven moeten worden, al dan niet in eigen beheer.
  • Zullen meer gemeenschapswachten vaststellingen kunnen uitvoeren. Bepaalde taken, zoals toezicht aan de scholen, door bijvoorbeeld Wijk-Werkers of vrijwilligers kunnen uitgevoerd worden zodat gemeenschapswachten meer tijd ter beschikking hebben om controle uit te voeren op inbreuken.
  • Gemeentelijke Administratieve Sancties kunnen ook opgelegd worden door de politie. Het betreft dan een proces-verbaal in plaats van een bestuurlijk verslag.
  • Naast vaststellende instantie is ook sanctionerende ambtenaar nodig. Momenteel is die aangesteld bij provincie.
  • In plaats van enkel naar provincie te kijken onderzoeken we ook andere pistes, zoals een samenwerking met intercommunale of Intergemeentelijk Samenwerkingsverband. Mogelijke voordelen, zoals een verlaagde administratieve kost en een beleid die ons toelaat om het bedrag van de boete beter te bepalen, weliswaar binnen de wettelijk geldende termen.
  • Protocolakkoord; noodzakelijk om bepaalde types van GAS-boetes te kunnen uitschrijven (zoals parkeren, stilstaan en te snel rijden), dient samenwerking gedefinieerd te worden betreffende de reglementering tussen de procureur des konings, de gemeente Machelen en stad Vilvoorde en de politiezone VIMA. Hierin de samenwerking tussen elke instantie en de reglementering betreffende de gemengde inbreuken verduidelijkt. Hierin worden ook de voorwaarden voor het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie vastgelegd. Zoals reeds aangegeven > dit traject waar wij met elke partner in overleg zullen treden.

Naast GAS-1 inbreuken (bv wildplassen en sluikstorten), GAS-2 (zwaardere zaken zoals winkeldiefstal) en GAS-3 (bv slagen en verwondingen) >  ook GAS-4 inbreuken te kijken, dit zijn namelijk de inbreuken op verkeer, zoals stilstaan en parkeren, negeren van verkeersborden, en te snel rijden.

Meenemen vanuit uw vraagstelling is dat rapportering naar de gemeenteraad kan faciliteren, voor zoverre dit al niet beschikbaar is.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dank U Steve voor deze uitleg, ik heb ook alles liggen opzoeken qua wetgeving van GAS boetes. Ik ben blij te horen dat er een protocol overeenkomst zal komen in de nabije toekomst met de Procureur des Konings om GAS afhandeling voor inbreuken van de gemengde inbreuken (type 2 en 3 )en  stilstaan & parkeren (type 4) te optimaliseren.

Ivm  de optie om niet langer te werken met de provincie als santionerend ambtenaar en hetzelf in de gemeente uit te voeren, wil je daarmee zeggen dat we iemand zouden aanwerven of zouden we het doen van een 3de partij zoals Haviland? Ik stel anders voor om eens te kijken bij de gemeente Zaventem, waar de gemeente zelf de functie opneemt als sanctionerende ambtenaar, met success trouwens want vorig jaar aleen al werden er 522 GAS boetes uitgeschreven. Zij hebben ook een protocol overeenkomst wat betreft stilstaan en parkeren (gas soort 4) en gaan dit nog uitbreiden. Zij hebben enorm veel werk besteed aan preventie, opvoeding, informatie en sensibilisering alvorens GAS boetes te gebruiken, en dit om later aan te tonen indien overtreders het voor de politierechtbank willen brengen, dat de gemeente Zaventem alles gedaan heeft om zijn inwoners te informeren en sensibiliseren.

Over de bedragen wil ik het ook nog hebben. Het is niet zo dat de sanctionerende ambtenaar autonoom zelf beslist welk de hoogte van de GAS boete is. Dat gebeurt in samenspraak met de gemeente. Vandaar dat een GAS inbreuk zoals het weggooien van een sigaret in sommige gemeente 50€ kost, in een andere 80€ en in nog een andere 160€ is. Dus onze boetes verschillen van bijvoorbeeld in Zaventem. 

De gemeente kan dus aangeven welk bedrag ze willen gebruiken voor bepaalde inbreuken te bestraffen via GAS boetes en nog belangrijker is dat ze die kunnen afstemmen op welke prioriteiten de gemeente stelt ivm GAS boetes.

Bijkomend punt op vraag van Sp.a-Spirit-Groen: Telraam

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Niettegenstaande de straten is onze gemeente voor meer dan 90% een zone 30 zijn, kunnen we elke dag constateren dat er chauffeurs zijn die zich niet aan de toegelaten snelheid van max 30km uur houden. Sommige straten in onze gemeente worden door deze laagvliegers aanzien als een race circuit, waarbij in sommige straten snelheden gezien werden van +90km/uur in dezelfde zone 30.

Snelheidsovertredingen is een materie van de politiezone ViMa, maar toch heeft de gemeente hier een verantwoordelijkheid die ze niet mag of kan ontlopen, namelijk de veiligheid van haar burgers. Het feit dat sommige de snelheidslimieten grofweg aan hun laarzen vegen, is voor vele inwoners in onze gemeente een grote frustratie, omdat de overtreders onvoldoende gesanctioneerd worden.

We begrijpen dat de politie diensten van ViMa het met bescheiden middelen moet doen, zowel aan tools als aan personeel, en ook hun uiterste best doen om deze overtreders te sanctioneren, maar hebben dus operationeel ook hun beperkingen en kunnen moeilijk overal te gelijk zijn.

De gemeente kan hier ViMa een handje toesteken, door meer relevante mobiliteitsdata te voorzien aan ViMa. De gemeente is momenteel bezig om het nieuwe mobiliteitsplan voor te bereiden, en zou hiervan ook kunnen profiteren. Verkeerstellingen zijn essentieel om een gefundeerd mobiliteitsbeleid uit te werken.

Telraam is een systeem van tellingen die multimodaal tellen, en dus zowel auto’s, zwaar verkeer, openbaar vervoer als fietsers en voetgangers registreren, welke de basis vormen van elke verkeerskundige studie. Deze tellingen zijn vandaag beperkt in tijd en in het tellen van modi. Daarnaast zijn ze vaak erg kostelijk.

Nieuwe technologieën zorgen voor innovatieve meetmethoden. Telraam ontwikkelt top technologisch en betrouwbaar meetmateriaal, dat verkeer fijnmazig, continu, multimodaal, correct en samen met de burgers kan tellen én analyseren. Telraam zorgt voor de juiste onderzoeksvraag, en de juiste onderzoekstechnologie.

Inwoners betrekken bij het beleid is steeds belangrijk en ze  engageren zich graag om te ontdekken hoeveel en welk verkeer door de straat komt. Op een participatieve manier wordt zo aan voor het beleid uiterst relevante verkeerstellingen gedaan. Burgers worden begeleid om hun eigen volautomatische verkeersteller te installeren, maar ook om de data te interpreteren en er over te communiceren. Het toestel wordt aan het raam gehangen, en het verkeerstellen kan beginnen.

De burgers bevestigen het Telraam toestel aan de binnenkant van een raam op een van de verdiepingen met zicht op de straat. Zo simpel is het, we betrekken de burgers erbij en ze tellen én denken mee. Zo biedt Telraam de primeur van de volautomatische citizen science verkeerstellingen (voetgangers, fietsers, auto’s en grote voertuigen en de snelheid van auto’s, 24 uur op 24 uur, 365 dagen per jaar), naar analogie met luchtkwaliteitsmetingen zoals Curieuzeneuzen en Luftdaten.

Telraam is dus niet een sanctionerende tool, maar geeft de kans aan het beleid om maatregelen te treffen in straten waar 30km/u snelheidsbeperking gelden, die echter heel uitnodigend zijn om sneller te rijden, te kunnen aanpassen via verschillende opties van snelheidremmers of verkeersremmers zoals plaatsen van bloembakken, paaltjes en dergelijke meer. Met als doelstelling dat er gewoon niet sneller meer kan gereden worden dan de maximaal toegelaten snelheid, of de sluipverkeerroute niet langer voordelig is.

Voorstel:

De gemeente onderzoekt de mogelijkheid van dit burgerparticipatie project Telraam samen met ViMa, om een 35 tal camera’s aan te schaffen, waarbij een aanvraag wordt gedaan aan 35 inwoners in op voorhand specifiek definieerde straten waar zich de boven vermelde probleemsituaties zich voordoen, kosteloos deel te nemen aan dit Telraam project van de gemeente, waardoor continu data kan verzameld worden, dat ViMa kan helpen bij de planning van hun snelheidscontroles, en de gemeente inzicht geeft in mobiliteitsdata die realtime aangeboden worden aan de gemeente.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

De website van Telraam.NET is goed geraadpleegd  want een groot deel van de vraagstelling letterlijk gekopieerd werd van de site. Onze dienst mobiliteit van dit platform reeds op de hoogte werd gesteld op 3 juni 2019.Ook via andere kanalen werd Telraam verleden jaar in kijker gezet; bv inspiratiedag Slimme Regio, department MOW en de pers, ook hier in juli verleden jaar.

Aan mobiliteit informeel gevraagd om platform te analyseren, op 4 juli 2019.Snel bleek dat platform enkele beperkingen inhield waardoor werd geopteerd om niet deel te nemen vanuit onze gemeente.

Opsommen beperkingen:

  • In tegenstelling wat u beweerd is het plaatsen van deze raam-camera helemaal niet zo eenvoudig en evident. Er zijn veel obstakels die ofwel de werking van de camera verzwakken of zelfs volledig blokkeren, bijvoorbeeld Telraam werkt niet indien er een boom, paal, plant of vliegenraam aanwezig is, het kan geen gelijkvloers raam zijn, de maximale afstand van raam tot straat is 15m, een straat met te smalle voetpaden, enzovoort.
  • U beweert ook dat Telraam 24/24u werkt, wel dit is niet het geval. Telraam werkt niet tijdens duisternis, dus in de zomerperiode zal er iets meer geteld worden dan in de winter, maar op een jaar is dat dus een gemiddelde van 11u44min dat Telraam niet werkt. Dus 50% geen metingen.
  • Bovendien geeft Telraam zelf aan dat metingen niet 100% betrouwbaar zijn, bijvoorbeeld bij veel verkeer wordt er geen exacte telling meer uitgevoerd, bij regenweer hetzelfde en de snelheidsmeting is indicatief en kan 10% afwijken.
  • Telraam is ook geen geijkt instrument om snelheid vast te stellen. U beweerd dat Telraam een sanctionerende tool is, ten stelligste ontkennen. Het is zelfs geen officieel vaststellend instrument zoals een flitscamera, dus is er geen sprake van een sanctionerend instrument.
  • onze mening: andere gegevens, zoals metingen uitgevoerd door verschillende bevoegde instanties (politie, AWV, instituut voor verkeerveiligheid, departement MOW) of de talloze mobiliteitsstudies die in onze gemeente worden uitgevoerd, veel meer relevante en accuratere cijfers opleveren.
  • Als we al deze bemerkingen bij elkaar nemen lijkt Telraam wel een leuk project waar betrokken burgers mee kunnen werken (analogie Curieuzeneuzen) maar is het zeker en vast niet voor overheden weggelegd. Er dienen al heel veel tellingen te gebeuren om, gezien de beperkingen van het platform, enige relevante data te verkrijgen. Voorstel om er 35 via de gemeente aan te schaffen zou dus zeker en vast niet het gewenste resultaat opleveren.

Om als laatste nog even terug te komen op de snelheidsovertredingen die in onze gemeente gemaakt worden, > verzekeren dat onze politiediensten op zeer regelmatige tijdstippen controles uitvoeren, en zeker waar de nood het hoogst is.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Steve bedankt voor je boodschap, ik wil beginnen met je opmerking over het copieren van de tekst van de Telraam website. Om een voorstel te maken hoef ik zelf niet te gaan beschrijven wat Telraam is als het op hun website staat. Ik ben blij dat jij ervan op de hoogte bent omwille van je mobiliteits portefeuille, maar voor de meeste mensen is Telraam onbekend en dus is het belangrijk dat er een duidelijke uitleg en omschrijving is van wat Telraam feitelijk is.

De beperkingen heb ik ook gelezen, onder andere zoals de afstand, 1ste verdieping, geen aanwezigheid van bomen en dergelijke, maar ik stel vast dat het wel op andere plaatsen werkt. Het is zo dat het in de meeste straten in onze gemeente mogelijk zijn .

Een puntje moet ik toegeven, foutje van mij, dat Telraam niet meer telt na zonsondergang en dus geen 24 uur op 24 uur data weergeef maar wel 365/365t. Wat betreft de accuratie van de data, is het zo dat er bij de snelheid een variatie kan zijn van maximaal 10% en studies hebben getoond dat er geen verschil of zelfs meer accuraat gemeten wordt met Telraam ipv de traditionale “slangmeting” methode.

Ten slotte, wil ik ook nog even terug komen op jouw feedback dat we blijven inzetten als gemeente, op de controle van snelheid in onze gemeente.

De cijfers van het 1ste semester van 2019 tonen het duidelijk aan van de 8525 snelheidsinbreuken, er 758 genoteerd werden in onze straten on Machelen. Van deze 758 inbreuken werden er 96% vastgesteld op de Oude Haachstesesteenweg en de Luchthavenlaan. De overige 24 inbreuken werden genoteerd op De Cockplein (1), Brucargo (3), Diegemstraat (1), General Lemanstraat (1), Kerklaan (17) en Oude Haachtsesteenweg (1). Uiteindelijk is er gecontroleerd geweest op 4 bewoonde straten in onze gemeente, goed voor 20 snelheidsinbreuken.

Niettegenstaande het in Machelen Telraam niet zou kunnen werken, of niet accurate data zou opleveren, worden er in de volgende gemeente en steden wel van Telraam gebruik gemaakt: Gemeente waar ze al gebruikt worden:

  • Kessel Lo
  • Zandhoven
  • Lubbeek
  • Zoutleeuw
  • Leuven
  • Wilsele
  • Schaarbeek
  • Wijgmaal
  • Turnhout
  • Aalst
  • Antwerpen
  • Gent
  • Kortrijk
  • Mechelen
  • Beringen

Aan de andere kant, juist toevallig deze week verschijnt een van de grootste frustraties van menig Machelaar en Diegemnaar op Facebook, die aangeven dat er probleem is van chauffeurs die denken dat onze straten een race circuit zijn.

Welke straten in Machelen?

  • Leuvensesteenweg
  • Kerkplein
  • Roelandstraat

Welke straten in Diegem?

  • Kosterstraat
  • Kerktorenstraat
  • Broekstraat
  • Stationstraat
  • Vander Aastraat
  • Groenstraat
  • Schetsstraat
  • Gurinckxstraat
  • Jan Dilstraat
  • Jacobsstraat

Allemaal mensen die een frustratie hebben over die laagvliegers die hun straten teisteren. En wat doen wij? Wij werken met ViMA.

ViMa is beperkt in hun mogelijkheden, maar laten we ze dan aub helpen met het voorzien van data waardoor zij hun strategie van snelheidscontroles beter kunnen plannen, bepalen en toepassen, om controles uit te voeren in de bovenvermelde straten, en niet alleen op de Haachtste Steenweg of de Luchthavenlaan, waar natuurlijk ook moet gecontroleerd worden. Maar laten we aub eerst onze straten waar mensen wonen veiliger maken voor onze inwoners.

Bijkomend punt op vraag van Sp.a-Spirit-Groen: Actie tegen sluikstort en zwerfvuil

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Het is tegenwoordig dagelijkse kost. Zwerfvuil en sluikstorten vormen meer en meer een probleem.

En dan spreken we niet enkel van de Rittwegerlaan en de Ringstraat, maar ook in het centrum waar het aantal sluikstorten de voorbije maanden klaarblijkelijk is toegenomen aan de verschillende glasbollen en textiel containers.

Uit studies blijkt dat 63% van de Vlaming zich ergert aan zwerfvuil en sluikstorten, en dat cijfer zal zeker niet lager liggen in onze gemeente, integendeel.

Uit jaarrekening van INCOVO 2018 kunnen we voor onze gemeente de volgende cijfers terugvinden:

In 2018 was er in Machelen één interventie per 22 inwoners. Enkel Vilvoorde scoort hier slechter dan Machelen met één interventie per 12 inwoners. Voor de andere deelnemende gemeenten van INCOVO scoren een veel beter resultaat; Meise (63), Zemst (69) en Londerzeel (184) of maar liefst 8 keer meer dan in Machelen.

Het aantal meldingen voor sluikstorten in 2018 bedroeg 629, goed voor een 550 opruimingen. Het aantal kg sluikstorten aan de glasbollen en textiel containers bedroeg 2.79 kg per inwoner.

Machelen was goed voor 99 ton sluikstort in 2018. Vilvoorde scoorde nog hoger met 153 ton, maar telt bijna 3 keer zoveel inwoners als Machelen. Vergelijken we deze cijfers met de 3 andere gemeenten van INCOVO dan zien we dat Meise (39 ton met 19.164 inwoners), Zemst (33 ton met 23.352 inwoners) en Londerzeel (19 ton met 18.621 inwoners) veel betere cijfers kunnen voorleggen.

De hotspot in Machelen voor sluikstorters met grote hoeveelheden was de Rittwergerlaan en de zijstraten ervan. Hier is momenteel een parkeerverbod ingesteld, en sinds 16 juni volledig afgesloten met een HERAS hekkenwerk, zodoende daar alvast aan geen sluikstort meer kan worden gedaan. Nu moeten we wel opvolgen of er zich geen verplaatsing van sluikstorten doen in de zijstraten van de Rittwergerlaan.

Als we dan kijken naar de bijzettingen en losse stuks aan glascontainers en textiel containers dan zien we verschillende hotspots verspreid over heel de gemeente. Een aantal cijfers qua bijzettingen en losse stukken, statistieken die bijgehouden worden door INCOVO:

  • Sint-Gertrudisstraat / J. Van Obberghenstraat: 536
  • Chrystantenstraat - Turcksinstraat: 404
  • Kosterstraat (voetbalveld):  378
  • Lindenplein / Vanaf juni 2018 Bosveld Sporthal: 357
  • H. Brounsstraat: 318
  • A. Decockplein: 275
  • Broekstraat - Watermolenstraat: 266
  • Nijverheidsstraat / Drive In Makro: 263

Dit zijn enkel de “hot spots” van meer dan 250 bijzettingen.

Het is duidelijk dat er een gevoel is van straffeloosheid heerst bij de daders. Elke inwoner zorgt ervoor dat hij sorteert, juiste afvalzakken gebruikt, gaat naar het container park en dergelijke meer. Sommige denken echter dat ze een uitzondering kunnen zijn. De frustratie groeit enkel maar bij de burger.

INCOVO heeft in 2019 103 sluikstorters betrapt, waarvan 22 Gemeentelijke Administratieve Sancties in Machelen. Dat is een begin, maar was zijn 22 GAS, tegenover 3.802 bijzettingen in 2018? Nauwelijks een tipje van de ijsberg.

De burger vraagt aan het beleid om meer en harder op te treden en kom af te maken met sluikstorten en zwerfvuil. Niets doen is voor onze burger geen antwoord. Wij als gemeente moeten meer doen, en van dit probleem een prioriteit maken.

Dit mag van het beleid eerst een investering vragen wat bertreft cameras en resources, maar ééntje met een directe en grote return on investment. De voordelen zijn klaar en duidelijk:

  • Straffeloosheidgevoel verdwijnt
  • Sluikstorten neemt af
  • Personeel kan ingezet worden op andere activiteiten
  • Frustratie bij de burger neemt af
  • Propere gemeente

 Ons Voorstel:

  • Intensieve samenwerking met INCOVO en een specifiek plan op te stellen voor Machelen om perk en paal te stellen aan het toenemend zwerfvuil en sluikstort
  • Investeren met INCOVO in meer camera’s (volledig toegewijd voor onze gemeente) en extra personeel die de opvolging kunnen doen en aanmaken van de GAS. De kost hiervan kan gerecupereerd worden in een aantal maanden als de sluikstorters meer en meer betrapt zullen worden op heterdaad via onze camera’s.
  • Vermeld op de plaatsen van sluikstorten een boodschap aan de sluikstorters. “Sluikstorten kost je XXX€” of “Vorige maand hebben we XXX overtreders gefilmd”, om het sluikstorten af te raden.
  • Verdubbel de GAS bedragen van sluikstorten in overleg met de sanctionerende ambtenaar van de provincie. Momenteel bedraagt dit 80 euro + de opruimkosten. Grote hoeveelheden sluikstort kunnen dan met het maximum bedrag worden beboet van 350 euro. Hierbij kan rekening gehouden worden met het proportionaliteitsbeginsel, bijvoorbeeld 80 euro voor wegsmijten van sigaret op de openbare weg, en gradatie gewijs hogere GAS bedragen voor zwaardere inbreuken.

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Bedankt voor de vraag Danny, maar dit kan eigenlijk eenvoudiger opgelost worden door je te richten tot de bevoegde diensten.  Hierbij de antwoorden op je voorstellen dit in samenspraak met Incovo en de gemeente.

Wat de samenwerking tussen Incovo en de gemeente betreft die is reeds zeer intensief.

Er bestaat een werkgroep Proper Machelen waarin Incovo het beleid rond zwerfvuil en sluikstort regelmatig bespreekt met de verschillende gemeentediensten.

Dit heeft er onder andere toe geleid dat in 2019 de gegevens van de sluikstorten rond de glasbollen zeer sterk zijn afgenomen. Dit is een gevolg van het ondergronds brengen van glasbollen, de aanleg van kunstgrastuintjes en de blijvende inzet van camera’s op de meest sluikstortgevoelige plaatsen.

Voor wat betreft het sluikstorten is de Rittwegerlaan effectief het grote knelpunt binnen de gemeente Machelen en zelfs over geheel Incovo. Maar hopelijk wordt dit probleem door het plaatsen van de Heras hekken gedeeltelijk opgelost. Incovo verwelkomt de maatregelen die door de gemeente aan de site genomen werden.

Incovo beschikt over vijf camera’s voor het volledige werkingsgebied. Hiermee werden mooie resultaten bereikt. Anderzijds is het zeker niet zo dat de inzet van camera’s zichzelf terugbetaalt. Vooral de werkuren gerelateerd aan het plaatsen van camera’s, bekijken van de beelden, opmaak van Gas en de administratieve opvolging zijn relatief hoog en worden niet gedekt door de inkomsten uit Gas en sluikstorting.

Incovo heeft in het beleidsplan extra middelen gevraagd voor de werking rond zwerfvuil en sluikstort. De gemeente heeft hiermee ingestemd. Ook het werk van het team rein en wegen valt niet te onderschatten, hierbij een paar voorbeelden:

  • ledigen van ongeveer 125 vuilnisbakjes op het openbaar domein -> min 3x/week (indien nodig zomer 5x/week);
  • vegen de goten en voetpaden ;
  • verwijderen zwerfvuil met knijptangen;
  • verwijderen onkruid;
  • bij voor en na evenementen verwijderen van zwerfvuil;
  • bij verlengde weekends komen ze op eigen initiatief werken om de vuilnisbakken te ledigen en zwerfvuil te verwijderen);
  • enz…

Telkens als ze groot sluikstort opmerken wordt dit door hen doorgegeven aan Incovo of

aan de milieudienst. Dat al deze inspanningen een groot resultaat geven valt op in het verschil van cijfers tussen 2018 en 2019. Cijfers onder de 50 werden zowel in 2018 als in 2019 niet

weergegeven. Deze cijfers werden aangeleverd door Incovo.

  • Sint-Gertrudisstraat / J. Van Obberghenstraat: 536 in 2018, 64 in 2019
  • Chrystantenstraat - Turcksinstraat: 404 in 2018, 0 in 2019
  • Kosterstraat (voetbalveld):  378 in 2018, 253 in 2019
  • Lindenplein / Vanaf juni 2018 Bosveld Sporthal: 357 in 2018, 0 in 2019
  • H. Brounsstraat: 318 in 2018, 0 in 2019
  • A. Decockplein: 275 in 2018, 176 in 2019
  • Broekstraat - Watermolenstraat: 266 in 2018, 182 in 2019
  • Nijverheidsstraat / Drive In Makro: 263 in 2018, 0 in 2019

Wat het probleem van het sluikstorten betreft dit is in Machelen te wijten aan verschillende factoren:

  • Onze geografische ligging kort bij Brussel;
  • Onze demografische structuur;
  • En het feit dat Machelen en Diegem omgeven zijn door gewestwegen.

Het zou fijn zijn Danny moesten de mensen op sociale media ook eens respect hebben voor de vele inspanningen die zowel Incovo als de gemeente doen. Want na een melding van sluikstort is dit door Incovo binnen de 48 uur opgeruimd.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Iedereen en ikzelf in onze gemeente zijn tevreden over de werking INCOVO, bewijs daarvan zijn de hoge scores van een survey door OVAM georganiseerd waar INCOVO heel hoog scoort, dus daar valt niets op aan te merken. Wat wij willen aanhalen is dat we niet repressief genoeg optreden. Ik heb daarnet de cijfers aangehaald van 2018, vergeleken met die GAS boetes van 2019, 22 GAS boetes op duizende overtredingen, en dat is te weinig.

Ik heb ook met Jan van Incovo gesproken, en die camera’s kosten 10.000€ voor een camera, en dat op zich is niet het probleem. Telkens wordt er verwezen naar de resource kost of te wel de personeels kost. Inderdaad er moet iemand zijn die dit opvolgt, en dat kost geld zowel voor een voltijdse werknemes als voor een contractor, maar daar hoeven we geen ingenieur voor aan te werven, en kunnen we eventueel beroep doen op een laaggeschoolde werkkracht om de beelden bij inbreuk te gaan nakijken. Die hoeft er ook geen 24 op 24 uur de beelden te bekijken, enkel bij inbreuk, de beelden terugdraaien en kijken of de overtreder kan gevat worden aan de hand van de beelden. Dan kan het dossier doorgegeven worden aan de GAS vaststellende ambtenaar doorgegeven worden.

Melden bij het meldpunt is een oplossing maar onze inwoners doen dit, en zien toch telkens met spijt dat er bijzetting opnieuw geschieden. Niet tegenstaande de verbeterde cijfers voor 2019, blijft de perceptie en frustratie groot bij de inwoners, dat er veel aan sluikstorten wordt gedaan, en onvoldoende overtreders betrapt worden.

Ik zou ook graag willen verwijzen naar Zaventem. In Machelen kost een sluikstort inbreuk 80€. In Zaventem kost hetzelfde sluikstort 150€ voor één zak bij te zetten, 250€ voor 2 zakken en 350€ voor de zwaardere gevallen van sluikstorten. En hier worden ook net zoals bij ons de opruimkosten doorgerekend aan de overtreder, waardoor het hele bedrag vaak rond de 500 à 600€ komt voor de overtreder. Ze hebben ook best practices genoteerd, zoals het gebruik van camera’s. INCOVO beschikt over 13 camera’s voor de 5 gemeentes maar die worden te weinig ingezet.

Bedoeling is dat het beleid moet samenzitten met INCOVO, wat jullie ondertussen wel doen, maar dit probleem aanpakken... het is een probleem, het blijft een probleem en een probleem blijven indien we niet verder optreden. Andere preventie acties zoals het spandoek “opgelet sluikstorter, we houden je in het oog” zijn altijd welkom, maar waarom niet effectief de hoogte van de boetes aangeven voor sluiktstorten of cynish vermelden “sluikstorter, bedankt om onze gemeentekas te spijzen in 2020 met XXX €”.

We zouden graag de GAS boete willen verdubbelen, zonder het proportionaliteits principe in gevaar te brengen. Bijvoorveeld wegsmijten van sigaret is ook sluikstorten/zwerfvuil, behoud hiervoor de boete van 80€ maar voor effectief sluikstorten bijvoorbeeld 160€. Het is vandaag jammer genoeg het geval dat INCOVO komt opruimen na een melding en nog geen 2 uur later staan er opnieuw bijzettingen aan de glascontainer.

Ik ben heel tevreden met de cijfers van 2019, en hopelijk zet zich dit door voor de cijfers in 2020, met Covid 19 als parameter. De bedoeling is om de frustratie weg te nemen bij de burger, en de straffeloosheid bij de overtreder.

Als we vaststellen dat dit een prioriteit is voor onze gemeente, waarom daar ook niet in investeren. Wilen we dit intern of extern laten behandelen, is allemaal bespreekbaar. Dit is geen kritiek op het beleid, maar een vraag om dit probleem voor eens en altijd aan te pakken.  

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Ik ben er mee akkoord hoe droevig het moet zijn voor die INCOVO mensen om vast te stellen dat niet lang nadat ze het sluikstorten hebben opgehaald, er opnieuw aan sluikstorten wordt gedaan. De enige oplossing zou zijn op elke hoek van de straat te zetten om te controleren, maar dat is natuurlijk niet mogelijk. Want camera’s zijn ook niet de oplossing want die gaan maar 30m ver.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Nochtans in Zaventem werken die camera’s wel De voorbije 2 jaar werden er meer dan 200 sluikstortens betrapt op een “hotspot” in Nossegem en is ondertussen het probleem helemaal verdwenen op die locatie. De camera moet natuurlijk op de juiste plaats gezet worden, en je moet ze ter beschikking hebben. INCOVO beschikt over 13 camera’s voor de 5 gemeenten. Mijn voorstel is, neem 1 of 2 camera’s, die uitsluitend tijdens 1 jaar in Machelen worden gebruikt, en dan kunnen we de resultaten bekijken, die hierdoor nog beter kunnen zijn, dan ze vandaag al zijn.

Bijkomend punt op vraag van Sp.a-Spirit-Groen: Huidige toestand en toekomst plannen Gemeentelijk Park Diegem

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Voor een gemeente die voor 77% volgebouwd is, moeten we ervoor zorgen dat de resterende groene zones goed gevrijwaard en onderhouden worden. Het gemeentelijk park in Diegem is de groene long van de deelgemeente. Niettegenstaande dat het gemeentelijke park er mag wezen merken we de laatste tijd toch op dat er aantal zaken ontbreken, minder onderhouden wordt en dat er te weinig in wordt geïnvesteerd.

Voor vele inwoners, is het park “the place to be” om te wandelen, te socializen of te spelen met de kinderen. Door Covid-19 werd het nog maar eens duidelijk hoe belangrijk het is voor onze inwoners om een goed onderhouden park te hebben om er te vertoeven. Wij begrijpen ook dat de gemeentelijke technische en groene dienst beperkt zijn in werkkracht als zowel in werkmiddelen, dus we refereren in ons voorstel niet naar hen, aangezien zij nu reeds al het mogelijke doen om onze gemeente netjes te onderhouden. Graag willen we het beleid aanspreken om te kijken wat hun visie en plannen zijn met het gemeentelijk park in de nabije toekomst.

Vandaag zien we 3 tal speeltuigen voor onze kinderen, de ene al in betere staat dan de andere, twee zandbakken waarvan één zandbak waar het onkruid gewillig zijn weg gaat, lege ruimte waar vroeger het skatepark gevestigd was, een weggestoken basketbal veld, en onbewandelbare paden. Ondanks het lage peil van grondwater in deze periode, is er nog steeds een stuk (aan de trappen) waar het onmogelijk is om over het pad te lopen, en moet men een wijde omtoer maken door het gras om geen natte schoenen te verkrijgen. Voor mensen in een rolstoel of ouders met een kinderwagen, en zo goed als onmogelijke job. Verder zijn er banken waar geen vuilbakje voorzien is met als gevolg de aanwezigheid van heel wat zwerfvuil.

Een aantal zaken zoals het skatepark werd weggenomen wegens dat ze niet voldeden aan alle veiligheidsnormen, en er was sprake van dat dit zo snel mogelijk zou vervangen worden. Vandaag stellen we vast dat de kinderen in Diegem voor het 2de jaar op rij, het met veel minder zullen moeten doen dan hun leeftijdgenootjes in Machelen. Als we dan toch de vergelijking maken met het park in Machelen, merken de inwoners van Diegem dat er een duidelijk verschil is qua inrichting, infrastructuur, speeltuinen, kunst, en dergelijke meer, en vragen zij zich af waarom dit in Machelen allemaal kan, daar waar Diegem het met veel minder en minder kwaliteitsvolle inrichting moet doen.

Wij willen van het Gemeentelijk Park een omgeving creëren, waar alle leeftijden plezier kunnen maken en vrij, ontspannen en sociaal kunnen zijn. Een ruimte voor beweging te bieden om op die manier zowel kinderen als volwassenen te stimuleren om fysiek actief te zijn. Een plaats met fascinerend ontwerp, hoge speelwaarde, compromisloze veiligheid, een unieke innovatie en is ontworpen op inclusie.

Ons voorstel:

De vraag aan het gemeentebestuur om een externe studie te laten maken over een duurzame, moderne, innovatieve inrichting van het park, waar iedereen, zowel jong als oud zijn gading kan in terugvinden.

Dit voorstel kan de volgende suggesties omvatten:

  • Heraanleg van de wandelpaden en de correct drainage om plassen te vermijden
  • Vernieuwing van de speeltoestellen
  • Herstellen van de grasperken waarvan de cyclocross gebruikt maakt
  • Maak gebruik van de hellingen naast de trap aan de Vander Aastraat
  • Zand verversen in beide zandbakken (vooral de grote zandbak achteraan).
  • Skatetoestellen terugplaatsen of invullen met een andere functie
  • Herinrichting van het park dient te geschieden zonder het kappen van enige bomen.
  • Fitness toestellen en beweegbanken voor bv. kracht- en stabiliteitsoefeningen (onder het moto “iedereen beweegt”)
  • Bloemenweide
  • Lig en speelweide
  • Speelbosje
  • Kunst / Recycle arts
  • Drink fontijnen
  • Pic-nic tafel en BBQ

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Danny bedankt voor de vraag maar de werkelijkheid is veel minder rooskleurig dan dat het op papier lijkt.  Wat het park betreft is er zeker meer dan het nodige budget voorzien maar in onze beleidsverklaring gaan wij voor burgerparticipatie en in deze is het zelf onmogelijk om hier geen rekening mee te houden.

Vooraleer het park integraal en zeer duurzaam aan te pakken moeten wij in overleg gaan en rekening houden met de cyclocross, de heraanleg van de Woluwelaan, de voetbalkantine, het Dorpsplein, de fietssnelweg die op de rand van het park zal aangelegd worden, een bevraging van de bevolking, enz…

Maar dit wil niet zeggen dat onze groendienst stil blijft zitten “reeds een paar weken zijn ze bezig om naar korte termijnoplossingen te zoeken” teneinde een aantal kleine verfraaiingen in het park aan te brengen. Ze zullen het park opwaarderen met kleinere ingrepen rekening houdend met de biodiversiteit, natuurwaarden, esthetiek en hierbij de veiligheid en de sociale controle trachten te verhogen.

Wat gaat er in korte termijn gebeuren:

  • Volgende maand komt een houtkunstenaar (zelfde persoon die de bijenboom gesculpteerd heeft in de Tuinwijk) de omgevallen boom aan de ingang naast de pastorij verfraaien. Thema van het kunstwerk 'Natuur in de stad'. De boom wordt ook een volwaardige zitbank.
  • Ze zullen enkele bomen vellen die ziek zijn en een potentieel gevaar vormen.
  • Ze geven extra zorg aan de waardevolle exemplaren.
  • Het park wordt transparanter, groenmassieven worden geleidelijk aan uitgedund.
  • Ze planten dit najaar een zeer groot aantal bloembollen in bepaalde graszones. Ik ben er zeker van dat dit tijdens de voorjaarsbloei een groot aantal bezoekers zal lokken.
  • Herstel van gazon wordt niet meer met enkel graszaad ingezaaid, maar met een kruidenmengsel (vb klaver, madeliefjes, ..). Dit mengsel willen ze ook inzaaien in de reeds bestaande graszones.
  • Het drainageprobleem wordt tijdelijk opgelost door een grachtje te graven om het overtollige water af te laten lopen richting de omliggende beplanting.

Het zijn budgettair kleine acties die wel wat impact zullen hebben. En wij hopen om het park dat al jaren kampt met dezelfde problemen hierdoor tijdelijk te kunnen opwaarderen.

Maar de grotere problemen van het park zoals de slechte staat van de paden, nieuwe speeltoestellen, meubilair, ... kunnen we momenteel niet aanpakken vooraleer er een ontwerpstudie gemaakt is en er meer duidelijkheid is over en rond de in aanhef vermelde spelers en factoren.

Sommige van je voorstellen kunnen wel meegenomen worden in een algemene studie en ontwerp voor de heraanleg van het hele park met Decockplein inbegrepen.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dank U Magda voor uw antwoord. Als ik het goed begrijp gaat er toch een externe studie komen

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Er komt inderdaad een studie. Eerst gaan we in het najaar overleg plegen met de cyclocross, heraanleg van de woluwelaan, en de fietssnelweg van het park, en hierna gaan we voor een studie.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dan moet ik toegeven, dat die studie er komt, maar wel vrij laat. De cyclocross vind 1 maal per jaar plaats, ok er zijn plannen voor de kantine, maar de plannen van de woluwelaan zijn heel onduidelijk, wanneer ze gaan starten. Dat kan 2021, 2022, 2023... Steve, jij weet misschien wanneer de werken starten, je mag straks antwoorden. Mijn vaststelling is dat vandaag de dag, de kinderen in Diegem het nu reeds 2 jaar moeten doen zonder gelijkwaardige speeltuin dan die in Machelen, welke ik een zeer mooie speeltuin vind, ben er trouwens zelf paar keer geweest met mijne zoon. En dat ontbreekt niet.

Ik vind de snelle oplossingen zoals het kunstwerk en het drainage probleem aan te pakken, zeer goed, maar aub wacht niet met die studie. Daar gaat heel wat tijd over, jaren soms, en om eerst een bevraging te doen bij de bevolking, vraagt dat nog meer tijd. Wij stellen voor van eerst een studie te laten maken en met de resultaten daarvan naar de bevolking gaan en feedback vragen.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Het plan is start dit najaar en loopt vanuit Machelen zo richting Diegem. Vroeger stond in de planning dat de werking van de Woluwelaan in Diegem zouden aanvangen na de werken aan de Woluwelaan in Machelen, maar we zijn nu overgekomen dat beide werken tegelijkertijd zullen aanvangen. De Woluwelaan is voorzien gedaan zal zijn tegen eind 2023.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Steve, bedankt maar je spreekt over eind 2023... Vandaag zijn we in 2020. De plannen van de Woluwelaan zijn bekend, en hoeven we dus niet op te wachten om de studie te laten aanvangen. Ik hoop dat die speeltuin er komt tegen 2021, voor deze zomer is het te laat.

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter

Inderdaad Danny, het park in Diegem heeft potentieel en ik vind dat de mensen in Diegem ook recht hebben op een volwaardig park, ik steun uw punt hierbij voor een opwaardering van het park, waarvoor budget  werd ingeschreven. Hadden ze de voorbije jaren telkens een kleine budgetinspanning geleverd, dan was dit zwaar budget van dit jaar niet nodig geweest. We hebben 900.000 € vrijgemaakt voor de studie en de initiele fase.

Bijkomend punt op vraag van Sp.a-Spirit-Groen: Vlaamse Subsidie voor lokaal beleid om het groene karakter verstevigen

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Op Zaterdag 6 juni hebben Vlaams minister van Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) en minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) maken samen 2,2 miljoen euro vrij voor de aankoop en bebossing van gronden in het arrondissement Halle-Vilvoorde.

De verstedelijkingsdruk vanuit Brussel en de populariteit van de regio zet bij kandidaat-kopers het groene karakter van de Rand onder druk. Machelen is hierbij het voorbeeld van in de regio, prognoses voorspellen een aangroei van de inwoners in onze gemeente met bijna 20%. Om het groene karakter te beschermen en te versterken, wilt Vlaanderen de aankoop en vergroening van gronden ondersteunen. Daarvoor maken ze 2,2 miljoen euro vrij.

In dat kader zullen zowel publieke als private spelers 50 procent van de aankoopprijs gesubsidieerd krijgen als gronden groen worden ingekleurd, en zelfs 60 procent van de aankoopprijs als gronden bebost worden. De Vlaamse overheid komt ook voor 80 procent tussen in de kosten voor de inrichting, zoals graafwerken en het aanplanten van bomen of struiken. De oproep staat open voor publieke partners, zoals lokale besturen of OCMW’s, en voor private partners, zoals bijvoorbeeld Natuurpunt. Er is geen sprake van een minimumvoorwaarde, zoals vroeger toen een perceel minstens een halve hectare groot moest zijn. De enige voorwaarde is dat het gerealiseerde groen publiek toegankelijk moet zijn. Projecten kunnen ingediend worden tot 15 september 2020.

Onze vraag is, zal de gemeente ook projecten indienen om de vergroening van onze gemeente te bevorderen?

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Bedankt Danny voor de vraag en hierbij mijn antwoord. We zijn op de hoogte van deze subsidies en proberen deze aan te vragen waar we kunnen. Vb subsidie voor herinrichting buurtparken langs Woluwelaan is recent goedgekeurd.

Wij hebben momenteel een optie op het stuk grond gelegen aan de Heirbaan van de familie De Spoelbergh. Momenteel zijn we al in contact met het Agentschap Natuur en Bos om een dossier trachten samen te stellen om deze subsidie te verkrijgen voor dit stuk grond. Men kan een lichte tussenkomst krijgen bij de aankoop per vierkante meter tussen de 5 tot 7 euro.

Naderhand kan men een subsidie krijgen van 80 % bij bebossing of 50 % bij vergroening. Dit wordt berekend naargelang het aantal vierkante meter van het ontwerpplan. Het randgedeelte van dit stuk grond langs de kant van de sporthal Bosveld zal wel nog voorbehouden worden voor sportaanleg.

Los hiervan werken wij samen met het Agentschap voor de inrichting van de percelen voor de bosbuffer langs de E19. Dit wordt door het ANB voor een groot deel zelf gefinancierd. Dit jaar werd reeds 1 ha bomen aangeplant en de komende jaren worden er nog 4 ha aangeplant.

Bijkomend punt op vraag van Sp.a-Spirit-Groen: Sluikstort problematiek in de Blaironstraat en de Felix Timmermanslaan

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Afgelopen week stond er opnieuw een betreurenswaardig artikel in Het Laatste Nieuws over het afval aan de huizen in de Blaironstraat en de Felix Timmermanslaan. De Werkvennootschap ze in der minne opkocht met het oog op de optimalisatie van de Brusselse ring, maar enkele tuinen werden inmiddels omgetoverd tot een grote stortplaats. Tot frustratie van de bewoners van de nabijgelegen Felix Timmermanslaan.

Niet enkel in de tuinen van de desbetreffende af te breken huizen, maar ook in en op en rond  de “heuvel” van de luchthaven, achter die huizen, ligt er overal sluikstort verspreid. Het is dan ook logisch dat de inwoners van de Felix Timmermanslaan zich afvragen of deze situatie wel goed is voor hun gezondheid. Zo ligt er niet alleen huislijk afval dat heel wat ongedierte aantrekt en laat dit een onaangename geur na,  maar ligt er ook bouwafval, waarvan er mogelijk asbest afval tussen zit.

Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap, liet weten dat de afvalproblematiek al met de gemeente Machelen besproken werd. Onze vraag is of dit effectief gebeurd is en waarom moesten deze inwoners wachten op een update tot als er een journalist langskwam. De werkvenootschap heeft aangegeven dat ze de opgekochte woningen eind dit jaar willen slopen, maar bij de werkvenootschap wisten ze niet dat de situatie zo erg was.

Ik denk dat deze situatie reeds maanden geweten was.  Ons punt is dat er geen twijfel bestaat dat de werkvennotschap onmiddelijk moeten ingrijpen. De situatie is te schrijnend om nu nog weg te kijken van het probleem, en te wachten tot als de eerste bulldozer verschijnt op het einde van het jaar. Dus voor ons kan er dus niet gewacht worden dat alles pas opgeruimd zal worden zodra de sloopwerkzaamheden starten, aangezien die ergens (in het beste geval) eind 2020 voorzien zijn. Deze mensen verdienen een oplossing nu en niet tegen het einde van het jaar.

Het belastingreglement op het onderhouden en rein houden van het openbaar en privaat domein, hoofdstuk 1 onderhouden van eigendommen in artikel 2 wordt beschreven over welke verwaarlozing het gaat, artikel 3 beschrijft wie de belasting verschuldigd is, en in artikel 4 wordt beschreven hoe deze belasting is vastgesteld. De gemeente kan hier dus wel degelijk optreden.

Onze vraag: Kan de gemeente de werkvenootschap vragen om onmiddellijk actie te nemen en al het sluikstort verwijderen, en de heel site met HERAS hekwerk af te sluiten zodoende er niet langer aan sluikstorten kan gedaan worden. Indien hier geen gehoor wordt aangegeven door de werkvenootschap, vragen wij de gemeente om de reglementen toe te passen van het onderhouden en rein houden van het openbaar en privaat domein.

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Danny bedankt voor je vraag, maar eigenlijk is het beter dat je zo een problemen of vragen rechtstreeks aan de bevoegde diensten meldt.  Hierbij mijn antwoord.

Vandaag ging de Werkvennootschap samen met hun aannemer ter plaatse gaan kijken om te zien hoe zij het zwerfvuil of het achtergelaten vuil gaan ruimen. We hebben de vraag gesteld om deze huizen ook af te sluiten. Ze gingen ons hiervan op de hoogte houden.

Ter info: de Werkvennootschap is momenteel bezig met de opmaak van het sloopopvolgingsplan en de asbestinventarissen, evenals met de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor de sloop. Ze zouden de huizen nog dit jaar willen afbreken (uitgezonderd nr. 77). En wij hopen er ook op dat het slopen zal plaats vinden. Want het probleem en de uitstel van de werken aan de Ring sleept reeds jaren aan.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Ik hoor het U zeggen “wij hopen dat...” is voor de inwoners van die straat onvoldoende. Jammer genoeg. En de reden waarom is indien dat bij een andere burger in een andere straat zou voorvallen dan zou er veel sneller opgetreden worden. U zegt dat de werkgenootschap bezig met andere zaken, begrijp ik goed genoeg, maar de werkgenootschap heeft voldoende mensen en middelen om onmiddelijk op te treden en actie te ondernemen. Ik ben er ook langsgeweest, 2 keer zelfs, eerste keer voor de corona wegens melding van sluikstorten rond de “heuvel” en een paar weken terug ben ik opnieuw langsgeweest, en ben ik terug geweest met 2 bewoners van de straat, en het is heel erg gesteld.

De eerste keer ik langs geweest ben waren er mensen hun grote boodschap aan het doen in de tuin. Zo erg is de situatie. Voor de mensen die het niet geloven, die denken van de foto’s dat het nog meevallen, stel ik voor van eens langs te gaan, nu het nog niet afgesloten is, ik hoop dat dit in de nabije toekomst wel is afgesloten, maar het is simpel onvoldoende om terug te gaan naar deze buurtbewoners, die al heel wat te verduren kregen (uitbreiding van de Ring, Brucargo uitbreiding, de Loods...)

Die mensen zien af, en vragen zich af waar is het beleid. Er mogen geen andere praktijken toegepast worden met verschillende maten en gewichten. Het is niet omdat we met de werkvenootschap nog in de toekomst gaan samenwerken, dat zij 6 maand de tijd krijgen om dit op te ruimen, tegenover hetzelfde geval bij een burger stellen we die ingebreke, krijgt die een process verbaal, en als die niet reageert, komt onze gemeente met zijn eigen diensten af, wordt de burger beboet en worden alle kosten gefactureerd, die de gemeente gemaakt heeft aan de overtreder.

Tot slot stel ik voor, ga er eens zitten. Het is vandaag, morgen en overmorgen, 30 graden celsius en meer en de zomer komt er aan, Ga in één van die tuinen zitten met dergelijke stank en ongedierte. Alstublieft ga terug naar de werkvenootschap, we hebben daar een goede relatie mee, en vraag voor een uitzondering, want voor deze mensen is wachten tot december geen oplossing, en nogmaals December, en is voorlopig een beste progrnose. Er moeten nog toestemmingen gekregen worden, een eventuele 2de golf van Corona kan er voor zorgen dat de eerste buldozers van de werkvenootschap verschijnen in Juni 2021. Moeten die mensen dan zo lang nog naast een stort wonen? Ik mag hopen van niet.

Vraag 1: ivm leegstand van de sociale woningen van Intervilvoordse. Maatschappij voor Huisvesting.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Ik ben aangesproken geweest door inwoners van de Zaventemse Steenweg in Diegem en Tuinwijk De Heuve in Machelen.  De in en buurtbewoners klagen over de groote leegstand van sociale woningen, die niet alleen een ongezellig gevoel met zich meebrengt in de buurt, maar ook een onveilig gevoel. Zo staan er in de Geyndtgaarde nog steeds 4 woningen leeg, in Zaventemse Steenweg zijn er dat maar liefst 19 leegstaande woningen, en in en rond de tuinwijk de Heuve staan er 17 woningen leeg. Dus met andere woorden, enkel en alleen in deze 2 buurten staat er 40 woningen leeg, wachtende op renovatie.

Aan de andere kant kunnen we lezen in de jaarrekening van 2019, dat er in Machelen 1.825 ( in 2018 was dat 1.253) en in Diegem 1.179 ( in 2018 was dat 994) ingeschreven kandidaten zijn, maw een lange wachtlijst om aan een sociale woning te geraken. Van deze 3.004 ingeschreven zijn er 15.5% afkomstig van inwoners van Machelen.  Deze cijfers tonen duidelijk aan dat er nood is aan meer sociale huisvesting in onze gemeente.

Volgens cijfers van de overheid in 2018 waren er 214 verhuurde sociale woningen waarvan 84% van de huurders de Belgische Nationaliteit bezit,

Onze vragen zijn:

  • Hoeveel leegstaande structurele sociale woningen zijn er in Machelen & Diegem
  • Hoeveel leegstaande niet structuerele sociale woningen zijn er in Machelen & Diegem
  • Kan de gemeente samenzitten en kijken of de renovaties in beide buurten De Geyndtgaarde en Tuinwijk De Heuve kunnen versneld worden
  • Welke de plannen en de visie is voor Machelen en Diegem voor Intervilvoordse Maatschappij voor Huisvesting voor 2020-2024?
  • Kan de Intervilvoordse Maatschappij voor Huisvesting een 6 maandelijkse update via post leveren aan de buurtbewoners wat betreft de planning?
  • Wat doet de gemeente om zoveel mogelijk mensen terug in de reguliere woningmarkt te krijgen?

 Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

De vraag wordt genoteerd en de antwoorden zullen voorzien worden tegen de volgende gemeenteraad.

Vraag 2 ivm de aanvraag van LED/LCD schermen in onze gemeente

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Op de gemeenteraad van 21 October 2019, heeft Sp.a-Spirit-Groen een via een bijkomend punt op de agenda, een  gemeenteraad van 21 October 2019, een voorstel ingediend betreffende de aanschaf van 4 digitale LED schermen.

In Machelen, sinds een paar decennia, zijn de gemeentelijke infoborden één van de weinige manieren om een evenement binnen onze gemeente kenbaar te maken. Deze infoborden kon men ofwel lenen bij de dienst Vrije tijd ofwel zelf aanmaken (250 cm breed, 33 cm hoog en 12 mm dik). Ze zijn niet meer van deze tijd.

Wij hebben toen gezegd dat anno 2019, ondertussen 2020,  technologische en innovatieve oplossingen een alternatief kunnen bieden, zoals de digitale LED schermen die vandaag meer en meer verschijnen in steden en gemeenten, en wij vinden nog steeds dat Machelen niet langer kan achterblijven.

Schepen Kris Jacobs gaf toen toe dat dit voorstel een goed voorstel was, dat de timing perfect was en het toen die week nog in het MJP was gezet, en verder melde de Schepen dat hij er reeds maanden mee bezig was, maar dat ze voor LCD schermen gaan ipv LED omdat die beter van kwaliteit zijn en meer duurzaam zijn. Afsluitend benadrukte hij nogmaals dat hij er al “heeeeeeeeeellllll” lang mee bezig was.Deze LED boards hadden al heel nuttig kunnen zijn tijdens deze Covid-19 pandemie.

Onze vraag:

Wat is de status is van dit dossier, dat nu 9 maanden geleden werd voorgesteld op de Gemeenteraad, en rekening houdende met het antwoord van Schepen Kris Jacobs (reeds maanden of heeeeeel lang mee bezig), zijn we dus bijna een jaar verder. Is er reeds een prijsaanvraag geschied bij verschillende leveranciers? Graag wat toelichting.

 Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter

Uw vraag klopt buiten dat het LCD schermen zijn ipv LED, maar los daarvan, de schermen staan ingeschreven voor het meerjarenplan in  2021.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dit was niet vermeld in de gemeenteraad van vorig jaar, maar dan zullen we bijna meer dan 2 jaar bezig om 4 of 6 schermen te plaatsen, want toch wel vrij lang is voor dergelijk project.

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter

Dat is mij toen niet gevraagd, en in het meerjarenplan is dat ingeschreven over verschillende jaren.

                                                                                                      OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 15 September 2020

 

'