Verslag van de Gemeenteraad 16 Febuari 2021.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Jocelyne, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Verberckmoes Tessa, Benhomaid Samia, Lenaerts Werner,  Ponticello Dina , Schell Daniël.

Verontschuldigd: Niemand

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

A-Punten:

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie en raden februari 2021

Uitvoering deelakkoord VIA 6 – eenmalige aanvulling van de eindejaarstoelage 2020 voor het personeel van de erkende diensten kinderopvang en het administratief personeel woonzorgcentrum.

Op 24 november 2020 werd door de Vlaamse regering, de vakbonden en de werkgeversfederaties in de publieke en private socialprofitsectoren een voorakkoord afgesloten over een opwaardering van een aantal sectoren, waaronder de zorgvoorzieningen (VIA 6 voor de periode 2021-2025). Dat moet zorgen voor meer koopkracht, meer mensen op de werkvloer en meer werkbaar werk voor de Vlaamse zorgsector. In uitvoering van dit voorakkoord sloten de sociale partners en de Vlaamse regering op 22 december 2020 een deelakkoord VIA 6 over de concrete invulling van de koopkrachtmaatregelen voor de publieke sector.

Een van de maatregelen in het akkoord is een eenmalige aanvulling van de eindejaarstoelage 2020 voor het zorgpersoneel. Omwille van de coronacrisis wensen de sociale partners een onmiddellijke financiële waardering te geven aan het personeel in de VIA-zorgsectoren. De eenmalige aanvulling van de eindejaarstoelage 2020 gebeurt retroactief door een verhoging van het variabel gedeelte met 1,1% van het jaarsalaris (variabel bedrag in 2020 lag vast op 2,5%).

In theorie staat hier een even grote subsidie tegenover van de Vlaamse overheid, wat maakt dat het geen impact heeft op de financiële evenwichten. Het advies van het Agentschap Binnenlands Bestuur met betrekking tot de boeking van deze uitgaven: De verhoogde loonkost, alsook de subsidie die ermee samenhangt, mogen geboekt worden, (eventueel) in overschrijding van de kredieten. Een aanpassing van de kredieten voor 2020 kan immers niet meer.

Besluit

Artikel 1: Deze beslissing is van toepassing op de personeelsleden tewerkgesteld in de erkende diensten van kinderopvang, zijnde het kinderdagverblijf en de dienst voor onthaalouders, en de administratief medewerkers tewerkgesteld in het woonzorgcentrum.

Artikel 2: De gemeenteraad verhoogt het variabel bedrag van de berekening van de eindejaarstoelage van het jaar 2020 met 1,1%, rekening houdend met de prestatiebreuk van het personeelslid, zodat de nieuwe berekeningswijze voor een voltijds equivalent als volgt is: 1.288,43 euro vast bedrag + 3,6% variabel bedrag (+1,1%) = nieuw bedrag eindejaarstoelage 2020 voor een VTE

Contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen

Minister Demir heeft in december 2020 beslist om de producentenverantwoordelijkheid voor afval van oude matrassen in te voeren met ingang van 1 januari 2021 (Vlarema onderafdeling 3.4.8). Dit impliceert dat inwoners zelf niet langer moeten instaan voor de vergoeding van de kosten voor de verwerking en recyclage van oude matrassen. Voortaan draagt de sector deze kost, weliswaar op basis van extra kosten aangerekend bij de aankoop van matrassen. 

Incovo heeft inmiddels met Valumat een overeenkomst getekend zodat de vergoeding voor de kosten van oude matrassen verzekerd is. Sinds 1 januari 2021 worden voor matrassen op het recyclage park geen kosten meer aangerekend. Door de tarieven voor matrassen in het nieuwe belastingreglement te schrappen wordt het reglement aangepast aan deze nieuwe situatie. Het afval afkomstig van matrassen wordt geschat op ca. 0,5 kg per inwoner per jaar.

Aan de hand van de eerste ervaringen wordt ook de regeling voor de recyclagepark badge als alternatief voor de elektronische identiteitskaart verfijnd. Deze kaart wordt gratis voor erkende verenigingen. Voor KMO's wordt een eenmalige bijdrage van 20 euro gevraagd, evenals voor personen met eigendom of verblijf in de gemeente zonder domicilie (tweede verblijvers, verbouwing voor domiciliewijziging, eigendom na sterfgeval, expats, ...). 

Besluit: Sinds 1 januari 2021 worden voor matrassen op het recyclage park geen kosten meer aangerekend. 

Retributiereglement voor de bibliotheek bij overstap naar het eengemaakt bibliotheeksysteem 

Gemeente Machelen heeft reeds eerder een overeenkomst afgesloten met Cultuurconnect voor de aansluiting van de bibliotheek bij het Eéngemaakt bibliotheeksysteem of EBS.

De Intergemeentelijke Samenwerking (IGS) Noordrand stimuleerde de bibliothecarissen ook om samen een gemeenschappelijk reglement op te stellen zodat een EBS-samenwerking op niveau 2 mogelijk werd.

Alle regels en tarieven werden tijdens de regiovergaderingen opnieuw bekeken, hun nut besproken en getoetst aan de dagelijkse praktijk. Bij verschillen werden compromissen gezocht, gedreven door de wens om het voor de gebruikers zo duidelijk mogelijk te houden.

Positief advies van de beheerraad d.d. 14 januari 2021.

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad keurt het retributiereglement voor de bibliotheek bij overstap naar het eengemaakt bibliotheeksysteem (EBS) unaniem goed.

 "Artikel 1: er wordt vanaf 4 maart 2021 ten behoeve van de gemeente een retributie gevestigd op de in artikel 2 vermelde administratieve prestaties in de bibliotheek.

Artikel 2: de retributie bedraagt:

Lidmaatschap

  • Personen ouder dan 18 jaar:                                                                5,00 euro
  • Personen jonger dan 18 jaar:                                                               gratis
  • Inwoners van Machelen en Diegem betalen geen lidmaatschap. gratis
  • Nieuwe lidkaart bij diefstal of verlies                                                  3,00 euro
  • Reservatie van materialen                                                                    1,00 euro
  • Aanvraag uit andere bibliotheek (IBL)                                               2,50 euro

Vergoeding bij overschrijden van uitleentermijn

  • Vergoeding per dag per materiaal                                                      0,10 euro
  • Portkost herinneringsbrief                                                                    1,00 euro

Fotokopieën en afdrukken

  • Kopie of afdruk zwart/wit A4                                                              0,10 euro
  • Kopie of afdruk in kleur A4                                                                  0,50 euro
  • Kopie of afdruk zwart/wit A3                                                             0,20 euro
  • Kopie of afdruk in kleur A3                                                                1,00 euro

Verloren of beschadigde materialen of na het verstrijken van de laatste betalingstermijn worden aangerekend aan de aankoopprijs incl. btw.

Verkoop materialen voor het grote publiek: 0,50 euro per materiaal

Het lidmaatschap wordt geblokkeerd bij 5,00 euro openstaande kosten (lidgeld niet meegerekend). In dat geval kan er niets meer uitgeleend of verlengd worden tot de kosten betaald zijn.

Gebruikersreglement voor de bibliotheek bij overstap naar het eengemaakt bibliotheeksysteem

Gemeente Machelen heeft reeds eerder een overeenkomst afgesloten met Cultuurconnect voor de aansluiting van de bibliotheek bij het Eéngemaakt bibliotheeksysteem of EBS. Op dit moment leeft er in Vlaams-Brabant de wens om met heel de provincie samen te werken volgens de door Cultuurconnect aangeboden mogelijkheid van samenwerking op niveau 1. Dit houdt in dat wie lidgeld betaalde in één bibliotheek van het netwerk, automatisch ook lid is van de andere bibliotheken van het netwerk.

Het SLIM netwerk dat in Limburg opgestart werd, gaat verder als open bibliotheeknetwerk dat hopelijk kan uitgroeien tot heel het EBS. De Intergemeentelijke Samenwerking (IGS) Noordrand stimuleerde de bibliothecarissen ook om samen een gemeenschappelijk reglement op te stellen zodat een EBS-samenwerking op niveau 2 mogelijk werd.

Alle regels en tarieven werden tijdens de regiovergaderingen opnieuw bekeken, hun nut besproken en getoetst aan de dagelijkse praktijk. Bij verschillen werden compromissen gezocht, gedreven door de wens om het voor de gebruikers zo duidelijk mogelijk te houden.

Lid worden van de bibliotheek gebeurt met een geldige identiteitskaart of een geldig persoons- en Belgisch adresbewijs. Kinderen tot en met 11 jaar kunnen zich enkel inschrijven wanneer ze vergezeld zijn door een ouder of voogd met een geldige identiteitskaart of een geldig persoons- en Belgisch adresbewijs. Kinderen en personen die niet over een elektronische identiteitskaart beschikken, ontvangen bij de inschrijving een lidkaart.

Lidmaatschap en tarieven

  • Kinderen en jongeren tot en met 17 jaar zijn gratis lid.
  • Vanaf 18 jaar betaal je eenmaal per jaar 5,00 euro voor 12 maanden.
  • In een aantal bibliotheken van Noordrand wordt hiervan afgeweken voor een of meer lenerscategorieën. Zie verder bij ‘Specifiek voor jouw bibliotheek’.
  • Vervanging van de lidkaart door verlies of beschadiging kost 3,00 euro.
  • Je mag je elektronische identiteitskaart of lidkaart niet door iemand anders laten gebruiken.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad keurt het nieuw gebruikersreglement voor de bibliotheek unaniem goed.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: proefopstelling éénrichtingsverkeer in de Viaductstraat

In fase 3 van de wegenwerken aan de Woluwelaan zal wijk Beaulieu afgesneden worden van de Woluwelaan om sluipverkeer door de wijk en het centrum van Machelen te vermijden.

De inwoners van de wijk Beaulieu zullen de Viaductstraat kunnen/moeten gebruiken.

De Viaductstraat is echter vrij smal. Daarom willen we van deze straat tijdelijk een éénrichtingsstraat maken. Omdat de Rampelbergstraat vandaag al grotendeels éénrichting is (naar centrum Machelen), wordt de Viaductstraat éénrichting uit Machelen.

De straat zal éénrichting zijn voor gemotoriseerd verkeer en tweerichting voor fietsers. Qua timing zal de invoering maximaal afgestemd worden op de werken van de Woluwelaan.

De straat is, door de geparkeerde wagens, te smal om met twee wagens elkaar te passeren waardoor wagens uitwijken tot op het voetpad wat tot gevaarlijke situaties leidt voor voetgangers en fietsers.

Op sommige plaatsen is het voetpad in deze straat ook erg smal. Op termijn kan een herinrichting tot definitieve éénrichtingsstraat ruimte creëren voor alle gebruikers van de straat. Deze straat zal immers mogelijk een belangrijke ontsluitingsroute worden voor voetgangers en fietsers naar ontwikkelingen aan de overkant van de Woluwelaan en de halte van de Ringtrambus vlakbij.

Er zal met de bewoners van Beaulieu en de Viaductstraat, Rampelberg, Henri Broun en Pierre Raedemakers gecommuniceerd worden in afstemming met de werken aan de Woluwelaan en hen aangeboden worden om feedback over de situatie door te geven aan de mobiliteitsdienst. Er zullen extra waarschuwingsborden geplaatst worden dat de situatie gewijzigd is

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een tijdelijke testopstelling waarbij de Viaductstraat louter éénrichtingsverkeer wordt voor gemotoriseerd verkeer richting naar de Woluwelaan. Voor fietsers blijft het een tweerichtingsstraat

Intrekking gemeenteraadsbeslissing van 17 november 2020: Zaak der wegen - heraanleg verschillende straten: Nieuwbrugstraat, Beaulieustraat, Nijverheidslaan, Rittwegerlaan (gedeelte), Emmanuellaan (gedeelte)

Op 5 juni 2009 hebben het Vlaamse Gewest, de Gemeente Machelen, NV. Uplace en Ushop NV een brownfieldconvenant afgesloten met betrekking tot het project Uplace (nu Broeklin) Machelen, zoals sindsdien gewijzigd middels een eerste addendum van 21 mei 2010 en een tweede addendum van 13 februari 2015.  Op 17 november 2020 heeft de gemeenteraadsbeslissing een beslissing genomen mbt de zaak der wegen in het kader van de werken voor de aanleg en aanpassing van verschillende gemeentewegen, Nieuwburgstraat, Rittwegerlaan (deel), Beaulieustraat, Nijverheidslaan en Emmanuellaan (deel) worden goedgekeurd. Er werd vastgesteld dat de uitvoering van de werken gebeurt binnen de goedgekeurde rooilijnen van de gemeentewegen.

Gezien de evolutie van het dossier, met name aanpassingen, bezwaren en behandeling hiervan, wordt voorgesteld de beslissing van de gemeenteraad van 17 november 2020 inzake zaak der wegen - heraanleg verschillende straten: Nieuwbrugstraat, Beaulieustraat, Nijverheidslaan, Rittwegerlaan (gedeelte) en Emmanuellaan (gedeelte) in te trekken. 

Er werd een gewijzigde vergunningsaanvraag ingediend. Een nieuw voorstel voor aanpassing gemeentewegen, overeenkomstig de gewijzigde aanvraag, zal na het openbaar onderzoek worden voorgelegd aan de gemeenteraad. 

Besluit:

Enig artikel: de beslissing van de gemeenteraad van 17 november 2020 inzake zaak der wegen - heraanleg verschillende straten: Nieuwbrugstraat, Beaulieustraat, Nijverheidslaan, Rittwegerlaan (gedeelte) en Emmanuellaan (gedeelte) wordt ingetrokken.

Verkoop perceel grond langsheen Kennedylaan aan aanpalende eigenaar

Naar aanleiding van een vraag van projectontwikkelaar Candor voor de aankoop van een perceel grond van de gemeente gelegen langs de Kennedylaan hebben wij de schatting aangevraagd.

Het gaat over een grondoverschot waarvan de gemeente eigenaar is geworden bij de aanleg van de Kennedylaan.

De ontwikkelaar wil op het aangrenzend perceel Berkenlaan 6 een hotelproject (2 gebouwen) realiseren en wil deze grond aankopen om de aansluiting te voorzien met de Kennedylaan en de oppervlakte van het perceel te vergroten. Het project zou binnenkort worden ingediend.

Het perceel heeft een oppervlakte van 16are 83ca en er blijft een strook van 5m langsheen de Kennedylaan behouden voor de aanleg van voetpad en fietspad. Financiele impact: 483.000 euro aan ontvangsten

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende perceel grond langsheen de Kennedylaan aan Candor, gelegen aan de rand van het kantorenpark van Machelen/Diegem Industrie: Machelen Afdeling 2 Sektie B zonder nummer, deel niet gekadastreerd domein.

  • Aard: Beboste grond                           
  • Oppervlakte: 16a 83 ca.

Resolutie aangaande Brusselse stadstol

Volgens het Brusselse project SmartMove zullen pendelaars die vanaf 2022 Brussel binnenrijden met de wagen een tolheffing plus een kilometervergoeding moeten betalen. Het systeem bestaat uit een stadstol en daarbovenop een heffing per gereden kilometer die varieert volgens spits- en dalperiode en het aantal fiscale pk’s van het voertuig. Voor de Brusselaars komt er een gedeeltelijke compensatie door de afschaffing van de verkeersbelasting. Voor de Vlaamse (en Waalse) autopendelaars is het een nieuwe bijkomende belasting. De belasting zal gelden over de volledige oppervlakte van het gewest en zou kunnen oplopen tot 2.000 euro per jaar. In totaal rekent Brussel op een opbrengst van maar liefst een half miljard euro.

Hoewel de exacte modaliteiten nog bekend moeten worden, is het duidelijk dat het gaat om een fiscale ongelijkheid en een zuivere belastingverhoging. Meer dan de helft van de 700.000 Brusselse jobs wordt ingevuld door niet-Brusselaars. Van onze gemeente werken er 2.411 pendelaars in het Brussels gewestBijna veertig procent van deze pendelaars gaan naar Brussel met de auto. In Brussel zijn er immers heel veel plaatsen die niet gemakkelijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.

De inwoners van Machelen gaan ook naar Brussel voor dienstverlening, voor winkels, voor cultuur. Ze zouden binnenkort allemaal tol moeten betalen om van zo’n noodzakelijke dienstverlening te kunnen genieten. Erger nog is dat de inwoners en ook de gemeente zelf door de onvolledige splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde nog steeds aangewezen zijn op de rechtbanken in Brussel. Als die tol er komt, zullen slachtoffers, opgeroepen getuigen en daders om zich te verplaatsen naar hun proces en om aanwezig te kunnen zijn, binnenkort tol moeten betalen. Dat is onaanvaardbaar.

Een belasting op het gebruik van de auto in plaats van op het bezit ervan is principieel niet verkeerd, maar dan moet de pendelaar kunnen beschikken over voldoende alternatieven: een performant openbaar vervoer, randparkings en park-and-rides, mobipunten, een netwerk aan veilige en vlotte fietssnelwegen enzovoort. Brussel mag geen kosten doorschuiven naar de pendelaars van Machelen. De impactstudie wijst bovendien uit dat de tol niet in verhouding staat tot de eventuele tijdswinst door minder files. De welvaart van onze pendelaars gaat er dus hard op achteruit.

De plannen van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering om een stadstol in te voeren kwamen eerder al aan bod in het Vlaams Parlement. Vlaanderen ondernam verschillende pogingen om tot overleg te komen, maar voorlopig bleven die zonder succes. Begin december keurde het Vlaams Parlement dan een resolutie goed waarin men de Vlaamse Regering oproept op om ‘alle juridische middelen’ aan te wenden om ervoor te zorgen dat de stadstol de Vlaamse pendelaar niet discrimineert. Ook in het Waalse parlement klonk een zelfde oproep.

Het is onaanvaardbaar dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een éénzijdige belastingverhoging oplegt aan onze pendelaars. Het argument dat Brussel enkel maar gebruik maakt van zijn gewestelijke autonomie is onjuist omdat ook een het grote impact heeft op de belangen van de andere gewesten. Dit eenzijdig, zonder onderling overleg en akkoord doorvoeren, is geen goed of positief nabuurschap.

Via deze resolutie vraagt de gemeenteraad van Machelen aan de Vlaamse Regering om aan te dringen bij de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om actief de dialoog aan te gaan met de andere gewesten, én met de gemeentebesturen in haar ommeland, over haar voornemen tot invoering van een kilometerheffing of stadstol.

We pleiten in de eerste plaats voor overleg. Daaruit volgt ook best een samenwerkingsakkoord. Indien deze dialoog geen oplossing biedt, moet de Vlaamse Regering alle juridische middelen aanwenden om ervoor te zorgen dat de pendelaars vanuit Vlaanderen niet wordt gediscrimineerd.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad van Machelen verzet zich tegen de eenzijdige belastingverhoging die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest door een stadstol en kilometerheffing wil opleggen aan onze pendelaars.

Artikel 2: de gemeenteraad vraagt aan de Vlaamse Regering om:

  • Aan te dringen bij de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om actief de dialoog aan te gaan met de andere gewesten, én met de gemeentebesturen in haar ommeland, over haar voornemen tot invoering van een kilometerheffing of stadstol.
  • Als de dialoog met de andere gewesten geen oplossing biedt, alle juridische middelen aan te wenden opdat de pendelaars vanuit Vlaanderen door de invoering van een kilometerheffing en/of stadstol niet gediscrimineerd wordt.

Artikel 3: de gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om contact op te nemen met het burgemeestersoverleg Toekomstforum Halle-Vilvoorde om na te gaan.

DeeldeZon: Toetreding tot raamovereenkomst Haviland voor zonnepanelen en leasing van deelwagens

In kader van het project DeeldeZon is het de bedoeling dat er voor minstens 5 jaar twee elektrische deelwagens geplaatst worden aan het gemeentehuis, gekoppeld aan zonnestroom op het dak van het gemeentehuis.

Deze twee elektrische deelwagens, aangekocht binnen het project DeeldeZon door Klimaatpunt en door hen ingebracht bij Cambio, zouden via een leasingcontract beheerd worden. Het is wenselijk en efficiënt om hiervoor in te stappen in de overeenkomst elektrische deelwagens via Haviland om op die manier te voldoen aan de wet op de overheidsopdrachten. Gemeenten, zoals Machelen, die intekenden op de subsidie stroomversnellers kunnen op deze overeenkomst intekenen. De leasing in die overeenkomst verloopt via Cambio.

De wagen wordt gedeeld door gemeentepersoneel en/of inwoners. Elke bestuurder heeft de mogelijkheid om zowel een zakelijk als privé-profiel aan te maken. De deelwagen kan ontgrendeld worden met behulp van een badge of een smartphone. Er wordt samen met de deelwagen één laadpas voorzien die bij alle publieke laadinfrastructuur in Europa gebruikt kan worden. Deze kosten voor het opladen zitten verwerkt in de verbruikskosten. De samenwerkingsovereenkomst met Cambio maakt geen onderdeel uit van de raamovereenkomst met Haviland, maar wordt nadien afgesloten tussen gemeente en Cambio.

De gemeente heeft in kader van DeeldeZon een overeenkomst rond de plaatsing van zonnepanelen en leveren van zonnestroom afgesloten met PajoPower. Deze overeenkomsten konden afgesloten worden omdat PajoPower de overheidsopdracht voor het plaatsen en onderhouden van zonnepanelen en het leveren van energie met burgerparticipatie van Haviland binnen haalde. Om te voldoen aan de wet op de overheidsopdrachten dient de gemeenten een samenwerkingsovereenkomst met Haviland te ondertekenen.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad keurt de deelname aan de twee raamovereenkomsten van Haviland voor leasing elektrische deelwagens en leasing zonnepanelen unaniem goed en tekent hiertoe de samenwerkingsovereenkomsten met Haviland voor een budget van 1 176,12 euro (12u x 81 euro excl. btw) per samenwerkingsovereenkomst

Vacantverklaring statutaire betrekking van financieel directeur (decretale graad) bij wijze van aanwerving en aanleggen wervingsreserve

De gemeenteraad besliste op 19 juni 2018 tot aanstelling van de financieel directeur. Op de gemeenteraad van 16 februari 2021 wordt het voorstel voorgelegd tot beëindiging van het dienstverband. Daarmee wordt de decretale graad van financieel directeur terug vacant.

Het is van strategisch belang om zo snel mogelijk de functie van financieel directeur in te vullen in het belang van de continuïteit, het financieel en budgettair beleid en beheer van het lokaal bestuur.

Weddekost van 1 financieel directeur, geraamd op, naargelang de jaren relevante ervaring verwoord in de anciënniteit, 150.000 euro op jaarbasis (alle looncomponenten en patronale bijdragen inbegrepen)

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Ik heb 2 opmerkingen. Ten eerste wat als de voorgestelde  dading straks in de besloten vergadering niet wordt goedgekeurd, dan stemmen wij nu een punt dat zonder voorwerp is, de betrekking is nog niet vacant en we gaan ze nu reeds vacant verklaren, dus één volgens ons is dit punt voorbarig in de agenda.

Punt 2, ook belangrijk, een dossier dat al lang loopt, en willen we opmerken dat het niet enkel binnen het college niet zo goed gaat, maar dat ook de relatie met het personeel niet zo is zoals ze zou moeten zijn. Ik wil nog even zeggen dat we op nog geen 2 jaar tijd, verschillende topambtenaren hebben moeten laten gaan, zijnde 2 financieel beheerders één vroegere OCMW secretaris, en ik wil toch opmerken, ik weet niet of andere raadsleden die reeds hebben berekend,  dat dit in totaal niet minder dan 760.741€  heeft gekost aan de gemeente. En dat is ook de reden waarom het kartel hierover neen zal stemmen.

Daniel Schell krijgt het woord van de voorzitter:

Op de eerste vraag wil ik zeker antwoorden, en ik kan hem daar voor een deel bijtreden, anderzijds hebben we dit ook juridisch afgechecked,  en ook daarom dat in het voorstel tot beslissing  artikel 5 is opgenomen. Uiteraard kunnen we deze beslissing maar uitvoerbaar verklaren onder de opschortende voorwaarde dat wat het geen in het vervolg van deze gemeenteraad nog goedgekeurd moet worden; De reden waarom dat we hebben voorgesteld aan het college omdit deze maand reeds op de agenda te plaatsen is gewoon de timing. Ik bedoel daarmee, je hebt er mee naar verwezen. Het is een dossier dat reeds meerdere malen is aangehaald in de gemeenteraden, het is zo dat als wij moeten wachten tot 16 maart dan verliezen 4 weken om te publiceren, en als wij dit punt vandaag zouden goedkeuren, dan kan de personeelsdienst verder gaan met het verzorgen van de publicatie, met het zoeken naar juryleden , met het aanstellen van een externe firma die de examen procedure zou uitvoeren, conform de rechtspositie regeling, dat vraagt toch ook wat tijd, ondertussen zitten we ook met het gegeven, los van die 2de vraag, waar ik als ambtenaar niet zal op ingaan, dat we geen financieel directeur hebben, in deze omstandigheden, met alle werk dat hier op tafel ligt, is het noodzakelijk om deze functie in te vullen, en daarom hebben wij voorgesteld ana het college om dit op deze gemeenteraad reeds op de agenda plaatsen, maar ik herhaal, mits artikel 5.

Jean Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Gezien onze 2 opmerking zullen wij onze neen stem behouden als kartel.

Besluit:

De gemeenteraad keurt met 15 stemmen (NVA-CD&V-VLD - onafhankelijke) dit artikel goed en 10 stemmen tegen (Kartel

Artikel 1: de statutaire betrekking van financieel directeur, decretale graad, vacant te verklaren via de procedure van aanwerving en aanleggen wervingsreserve.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen: Vaststelling structurele onbestuurbaarheid

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Aanleiding en doel

 De stemmingen, al dan niet in openbare of besloten zitting, of al dan niet openbaar of geheim, tijdens de voorbije vergaderingen van de gemeenteraad, de gedane uitspraken tijdens deze gemeenteraden, opgenomen ofwel in het zittingsverslag en/of het notulenverslag. Het gegeven dat ook in de voorbije twee jaar er indicaties waren tijdens diverse gemeenteraadszittingen dat bestuurbaarheid en de stabiliteit van de gemeente ernstig in gedrang kon komen.

De verklaringen in de pers van diverse verkozenen, deel uitmakend van het college of recentelijk ontslag genomen uit dit college.

Met dit voorstel wensen wij niet het individueel disfunctioneren van één of meerdere leden van het college aan te kaarten, maar willen wij, gezien dit politiek orgaan als een collegiaal orgaan dient op te treden, de rust doen terugkeren in onze gemeente en dit door terug een stabiele politiek klimaat te krijgen door terug de bestuurbaarheid en stabiliteit te garanderen.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikelen 40,41, 46  en 104.

Advies en motivering

Na de verkiezingen van oktober 2018 was de samenstelling van de gemeenteraad  als volgt :

  • Kartel sp.a-spirit-groen : 10 verkozenen
  • CD@V: 7 verkozenen
  • N-VA: 6 verkozenen
  • Open VLD: 2 verkozenen

 

Er werden de nodige voordrachtakten ondertekend en ingediend voor de mandaten van burgemeester, schepenen, voorzitter BCSD en voorzitter gemeenteraad. Al deze aktes werden ondertekend door de 15 verkozen raadsleden van de partijen CD@V, N-VA en Open VLD, zodat de nieuwe meerderheid over 15 van de 25 zetels in de gemeenteraad kon/zou beschikken.

Reeds bij de installatievergadering bleek er een eerste barstje in deze nieuwe coalitie aan de oppervlakte te komen. Immers, mevrouw Ponticello, verkozene op de Open-VLD lijst, verklaarde op 4 januari tijdens de installatievergadering, na haar eedaflegging in openbare zitting dat ze beslist had om uit te treden uit de OpenVLD  - fractie en voortaan als onafhankelijke te zetelen in de gemeenteraad.

Met brief van 14 januari, per mail bezorgd aan de voorzitter van de gemeenteraad , herhaalde zij haar standpunt en verzocht ze dit ter kennis te laten nemen op de gemeenteraad. De gemeenteraad nam kennis op 22 januari 2019.

Dat de meerderheid, in se het college van burgemeester en schepenen,  haar raadsleden onvoldoende kon overtuigen van de noodzaak deel te nemen aan het bestuur van de gemeente, bleek ook uit de gemeenteraadszitting van 26 juni 2019 waarbij er 3 raadsleden van de meerderheid niet aanwezig waren.  De oppositie, om het quorum te behouden, was toen nog bereid om aanwezig te blijven op de vergadering, zodat belangrijke dossiers als de eerste budgetwijziging toch konden besproken en gestemd worden.

 

Op de gemeenteraadszitting van 18 december 2019 kwam de fractieleider sp.a-spirit-groen tussen om te wijzen op een discrepantie tussen de  voorgestelde belastingsreglementen enerzijds ter bestrijding van leegstand van woningen en anderzijds op de tweede verblijven. Hierop diende de gemeenteraad geschorst te worden omdat er duidelijk geen standpunt van het college beschikbaar was en er een onenigheid was tussen enerzijds de schepen bevoegd voor huisvestingsbeleid en anderzijds de schepen van financiën. Na enkele minuten werd de zitting hervat en werd de voorgestelde aanpassing van de oppositie aanvaard.

 

Op deze gemeenteraadszitting van 18 december 2019 werden wel alle belasting- en retributiereglementen voorgelegd voor de jaren 2020-2025, doch het college slaagde er niet in om een sluitend meerjarenplan 2020-2025 voor te leggen. Vanuit de oppositie was er toen nog begrip en in het belang van de inwoners en personeel werd machtiging gegeven aan het college van burgemeester en schepenen om in 2020, in afwachting van de goedkeuring van het MJP, verbintenissen aan te gaan of te wijzigen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening. Door deze manier van werken werd artikel 254 van het decreet lokaal bestuur niet gerespecteerd aangezien het meerjarenplan dus niet tijdig werd vastgesteld.

 

Het MJP 2020-2025 werd voor beslissing geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad van 21 januari 2020, maar het volledige ontwerp moest dus ten laatste in het bezit zijn van ieder gemeenteraadslid op 7 januari 2020 terwijl de raadsleden de algemene strategische nota en de financiële nota pas ontvangen hebben op 8 januari 2020 rond 18.00 uur, dus laattijdig. Andere verplichte documenten, zoals o.m. de strategische nota voor de gemeente en vele andere van de 17 bijlagen die deel uitmaken van het dossier, werden zelfs slechts toegevoegd op 10 januari 2020.

 

Gezien enerzijds het college er niet in geslaagd was het MJP te agenderen op de raden van december en anderzijds zelfs de agendering op de raden van januari procedureel twijfelachtig kon genoemd worden, kon toen al de indruk ontstaan dat, al dan niet door interne vetes en/of wantrouwen binnen de meerderheid/college, de bestuurbaarheid en stabiliteit van de gemeente onzekerder werd.

Op 18 februari 2020 diende de gemeenteraad in besloten zitting te beraadslagen en te beslissen over  de aanstelling van een waarnemend financieel directeur. Het kartel sp.a-spirit-groen diende op dit punt een aantal amendementen in om de ambtenaar, die de in ziekteverlof zijnde financieel directeur verving, de waarnemingstoelage toe te kennen vanaf de eerste dag enerzijds en anderzijds de in ziekteverlof zijnde financieel directeur door te sturen naar de bevoegde medische dienst om de medische geschiktheid na te gaan voor het verder  uitoefenen van de functie door betrokkene. Hierop diende de voorzitter van de gemeenteraad de zitting te schorsen omdat er duidelijk een meningsverschil was tussen ondermeer de schepenen van N-VA en de schepen van financiën (CD@V).

In de wandelgangen van het gemeentehuis ontspon zich toen een hoogoplopende ruzie tussen de beide kampen in het college die ternauwernood door de voorzitter van de gemeenteraad kon bedwongen worden, maar die, gezien die ruzie zich afspeelde in een aangrenzend lokaal tijdens de schorsing van de raad, kon gehoord/gezien worden door een tiental getuigen alsmede enkele leden van het kartel sp.a-spirit-groen die van de schorsing gebruikt maakten om even te pauzeren.

Na bijna een half uur schorsing voor een agendapunt dat eigenlijk geen beleidsitem is, werden de amendementen van de oppositie eenparig goedgekeurd.

 

Op de raad  voor maatschappelijk welzijn van 21 april 2020 stond het reglement maaltijden aan huis geagendeerd. Het kartel spa.spirit-groen had al in de zitting van 24 april 2019 erop gewezen dat de prijs te hoog was en deelde mee tegen te stemmen. Echter, drie leden van de meerderheidsfractie van CD@V stemden ook mee tegen waardoor het punt niet goedgekeurd werd.  Het punt werd de maand daarop terug door het college/vast bureau geagendeerd en dan wel meerderheid/minderheid goedgekeurd.

 

Op de gemeenteraad van 7 juli 2020 waren er opnieuw maar 11 van de 15 leden van de meerderheid aanwezig, terwijl er net op die zitting het bestedingskader inzake de middelen uit het Vlaams Noodfonds voor cultuur, jeugd en sport werd geagendeerd, van het grootste belang om de verenigingen in de moeilijke corona-tijden te ondersteunen en te doen overleven en om de eigen gemeentelijke jeugdwerking tijdens de zomermaanden mogelijk te maken. Weeral wilde de oppositie aanwezig blijven op de raad om zo het quorum te behouden. 

 

Op de gemeenteraad van 17 november 2020 stond de beslissing omtrent de tweede budgetwijziging 2020 op de agenda. Tijdens de bespreking van dit punt analyseerde de fractieleider van sp.a – spirit-groen de budgettaire situatie van het lokaal bestuur, concluderend op basis van de budgettaire resultaten, en wijzende op het gegeven dat met bepaalde zaken als een nakende dading met een statutair personeelslid en het effect van een gedeeltelijke schorsing van een belastingreglement nog geen rekening werd gehouden, dat deze situatie het kartel grote zorgen baarde. De, conform  de interne werkverdeling van het college, politiek verantwoordelijke en bevoegde schepen, weigerde te antwoorden en schilderde de tussenkomst af als zijnde een persoonlijke aanval. Dit voorval was een duidelijk teken dat er geen bereidheid was om politieke verantwoordelijkheid te dragen waardoor het politiek orgaan, dat het college is, stuurloos of geblokkeerd dreigt te geraken en de gemeenteraad zijn functie van controleorgaan van het college niet kon uitoefenen.

 

Ook op de volgende gemeenteraad, op 16 december 2020, gaf de bevoegde schepen geen antwoord op de vragen over de financiële situatie van de gemeente al was er ondertussen een maand tijd geweest om een antwoord voor te bereiden.

Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2020 stond de gunning van de aanstelling van een externe keukenbeheerder op de agenda. De bevoegde schepen van welzijn gaf geen antwoord op de vragen van de oppositie maar gaf de opdracht aan de algemeen directeur om een antwoord te geven.

Op de gemeenteraad van 16 december 2020 stond het meerjarenplan 2021-2025 op de agenda. Ook hier gaf de schepen van financiën geen antwoord op de vragen van de oppositie. De waarnemend financieel directeur diende de uitleg te geven. De blokkering, onwil, of gebrek aan politieke verantwoordelijkheid, reeds getoond op de gemeenteraad van 17 november 2020, werd hierdoor alleen maar duidelijker.

 

Bij het begin van de legislatuur was in de desbetreffende voordrachtsakte voor burgemeester de vervanging voorzien met ingang van 1 januari 2021. De voorzitter van de gemeenteraad deelde echter de gemeenteraad op 4 januari 2021 mede dat het verkozen gemeenteraadslid die het mandaat van Burgemeester met ingang van 1 januari 2021 zou opnemen, tot dan toe, volgens de informatie waarover de gemeente beschikte op dat ogenblik,  nog niet de eed als burgemeester had afgelegd.

Dat betekende dus de burgemeester, Marc Grootjans, van rechtswege ontslagnemend was op 31 december 2020. Er dient toepassing gemaakt te worden van de continuïteitsregel voorzien in artikel 61 decreet lokaal bestuur.

 

Gezien met het Ministerieel Besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2018  de heer Marc Grootjans benoemd werd tot Burgemeester van de gemeente Machelen, hij op 21 december 2018 de eed heeft afgelegd in handen van de provinciegouverneur,  en de opvolger, zoals vermeld in de voordrachtsakte, volgens onze informatie de eed nog niet heeft afgelegd, is de heer Marc Grootjans, op basis van artikel 61 decreet lokaal bestuur met ingang van 1 januari 2021 waarnemend burgemeester. De reden waarom de eed nog niet was afgelegd noch de mededeling dat afstand was gedaan van het mandaat als burgemeester, werd niet medegedeeld, ook niet door het betrokken raadslid, nochtans aanwezig op deze raad.

 

Het betrokken raadslid, dat conform de oorspronkelijke voordrachtsakte van burgemeester, met ingang van 1 januari 2021 het burgemeestersambt zou opnemen ( het desbetreffende MB was overigens al genomen door bevoegd minister Bart Somers), had daarentegen wel haar ontslag als schepen op 26 december 2020 ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad.

 

Dit was allemaal voorzien, in normale omstandigheden, want in handen van de algemeen directeur was een voordrachtakte van schepen (vervanging) neergelegd op 26 november 2020, voorzien van de decretaal voorziene handtekening, ja zelfs van de handtekeningen van de 15 leden van de meerderheidsfracties. Naar aanleiding van het ontslag van schepen, diende de gemeenteraad echter eerst te stemmen of het openvallend mandaat zou ingevuld worden. Gezien de voordrachtakte die er was, was de verbazing dan ook heel groot dat dit punt met 21 stemmen tegen werd weggestemd! Slechts 4 leden van de meerderheid stemden dus “Ja” terwijl de andere 11 leden van de meerderheid dus meestemden met de oppositie.

 

Dit was, na alle vorige barstjes in de cohesie in de bestuursploeg, met een negatieve weerslag op bestuurbaarheid, continuïteit en stabiliteit, een zeer grote breuk binnen de meerderheid. Het college van Burgemeester en schepen, vanaf dan samengesteld met een schepen minder, besliste op 5 januari om de interne werkverdeling aan te passen aan deze nieuwe realiteit.

Tevens besliste het College ook om de Voorzitter van de gemeenteraad te verzoeken om de gemeenteraad op 19 januari 2021 een aantal mandaten in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, instellingen, vzw’s… waarin de gemeente vennoot of lid is, opnieuw toe te wijzen, uitgaande van de nieuwe realiteit van de samenstelling van het college met 1 schepen minder en de nieuwe interne werkverdeling.

 

Tijdens de gemeenteraad van 19 januari 2021 in openbare vergadering in geheime stemming bleek echter dat, ondanks dat het college voor alle, behalve voor vier mandaten, kandidaten had voorgedragen, al deze mandaten toekwamen aan kandidaten uit de oppositie met uitzondering van vier mandaten die de ontslag genomen schepen behield.  Met andere woorden, naargelang het mandaat hadden 3 tot 4 raadsleden van de meerderheid meegestemd voor kandidaten uit de minderheid! Hierdoor zullen niet de vertegenwoordigers van het college maar wel leden van de oppositie de gemeente moeten vertegenwoordigen in deze instellingen/samenwerkingsverbanden en zal de oppositie daar dus de standpunten van het college moeten toelichten/vertolken !

 

Ook tijdens de gemeenteraad van 19 januari 2021 kan een raadslid van de meerderheid tussen om haar ongenoegen te laten blijken omtrent het aanwezig zijn op het gemeentehuis van leden van het college als mede over de nieuwe interne werkverdeling.

 

Het is duidelijk, ook in de repliek van waarnemend burgemeester omtrent de reden waarom het openvallend mandaat van schepen in te vullen, niet werd goedgekeurd door de gemeenteraad ( “We hebben hem drie maal uitgenodigd voor een gesprek, een verkennend gesprek om samen te bekijken, welke bevoegdheden gaan we verdelen, hoe gaan we dat aanpakken, hoe werken wij. Dat is één maal telefonisch gebeurd door Ingrid Deblock en twee maal via de WhatsApp waarop hij niet of nooit op geantwoord heeft. Op het moment dat men enerzijds al een wantrouwen uitspreekt naar de burgemeester als voorzitter van het college en anderzijds op de uitnodigingen van het college niet ingaat, hebben wij met het college lang nagedacht en gekeken wat gaan we doen. Gaan we alsnog, iemand die blijkbaar geen vertrouwen heeft in de zaak, in ons college opnemen of gaan we verder en herverdelen we de bevoegdheden. Uiteindelijk hebben we de beslissing genomen om geen risico te nemen”) , dat er een definitieve vertrouwensbreuk is in de meerderheid, die het maakt dat de meerderheid ipv te bestaan uit 15 raadsleden op dit ogenblik maar een zekerheid meer heeft over  11 raadsleden, met andere woorden, het college kan niet meer rekenen op de steun van de meerderheid van de gemeenteraadsleden  en dat op een ogenblik dat zich zware dossiers inzake budgettaire sanering, het mobiliteitsplan, het vaccineren en verder beschermen van de bevolking tegen covid-19 aandienen.

 

Tijdens de gemeenteraad van 19 januari 2021 deelde de voorzitter van de gemeenteraad ook de brief van de gouverneur mede waaruit bleek dat het raadslid dat al twee jaar wist dat ze de burgemeester ging opvolgen, wel degelijk in december was opgeroepen om haar eed af te leggen (ze moest immers op 1 januari 2021 de verantwoordelijkheid van burgemeester opnemen), doch pas op 17 januari 2021 de gouverneur had laten weten het ambt niet op te nemen. Al die weken was de gemeente dus in volledige onwetendheid wat betreft toch de belangrijkste functie binnen het politieke bestel.

 

Ondertussen blijkt ook dat door alle strubbelingen er onvoldoende stemmen kunnen gevonden worden binnen de bestaande “meerderheidscoalitie” om een nieuwe burgemeester voor te dragen.

Al het voorgaande toont aan dat er een steeds grotere structurele politieke impasse is gegroeid waardoor het voeren van een beleid onmogelijk is en belangrijke noodzakelijke beslissingen niet genomen kunnen worden.

Het College heeft geen enkele garantie meer dat  ze de steun van de meerderheid  heeft, bijgevolg is het voeren van een degelijk geïntegreerd, transversaal beleid dat ook voor de nodige continuïteit en stabiliteit kan zorgen, onmogelijk geworden en is de gemeente onbestuurbaar. 

 

Tot onze spijt wordt deze vaststelling ook nog eens versterkt door wat wij in de regionale pers gelezen en gehoord hebben de voorbije weken : 

  • Weigeren om voordrachtsakte burgemeester te ondertekenen
  • We stevenen op onbestuurbaarheid af
  • Ons geduld is op
  • Er worden spelletjes gespeeld
  • We hebben eigenlijk geen meerderheid meer
  • Inwoners vergelijken dit met een kleutertuin
  • Dit gaat om wraakacties
  • Gechanteerd om schepenzitje af te staan
  • Koehandel voor handtekeningen
  • Meerderheidsleden kiezen kant van oppositie bij geheime stemming
  • Uitspraak wd burgemeester : “Het is niet omdat de drie partijgenoten nu wel plots een handtekening zetten dat ze deze meerderheid de komende vier jaar zullen steunen”.

De aanhoudende tekenen van wantrouwen en onenigheid binnen de meerderheid, die duidelijk blijken uit het stemgedrag en de aangehaalde feitelijkheden, hebben zeer nadelige gevolgen voor de gemeente en haar inwoners, die het hanteren van de uitzonderingsprocedure van de structurele onbestuurbaarheid verantwoorden.

 

De ontstane vertrouwensbreuk heeft tot gevolg dat de huidige beleidscoalitie duidelijk niet meer kan rekenen op de meerderheid der stemmen in de gemeenteraad nodig voor het voeren van een stabiel beleid, zoals blijkt uit de publieke stemming in de gemeenteraad van 4 januari i v m de invulling van een schepenambt (21 tegenstemmen – 4 stemmen voor), de 9 geheime stemmingen in de gemeenteraad van 19 januari waarbij telkens een oppositielid werd aangeduid, in 3 gevallen zelfs na herstemming in een tweede ronde, en uit het feit dat er niet voldoende stemmen kunnen gevonden worden binnen de huidige “meerderheid” om een burgemeester voor te dragen.

 

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad stelt de structurele onbestuurbaarheid vast van de gemeente, in toepassing van artikel 46 van het decreet lokaal bestuur

Artikel 2: de gemeenteraad draagt de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur op de Vlaamse Regering in kennis te stellen van deze beslissing.       

 Raymonde Leskens krijgt het woord van de voorzitter:

Beste collega’s raadsleden. Met veel enthousiasme en daadkrachtig begonnen we ongeveer 2 jaar geleden aan deze legislatuur. Een dynamisch college waar onze 2 N-VA schepenen zich een weg baanden door de hun toevertrouwde beleidsdomeinen.  Het was hard werken doch onze doelstellingen indachtig was hun geen inspanning teveel. De goede verstandhouding met het personeel  en andere actoren zorgde ervoor dat resultaten geboekt werden en projecten stilaan vorm kregen binnen onze gemeente.

Tot we ons als fractie zorgen gingen maken over de toch wat gespannen sfeer binnen het college. De coronacrisis waar we sinds het voorjaar 2020 mee af te rekenen hebben, maakte het natuurlijk niet makkelijker. Echter in moeilijke tijden is een serene sfeer en goede communicatie belangrijk om de juiste en collegiale beslissingen te nemen in het belang van de gemeente.

Er ging echter veel energie verloren in het houden van onnodige discussies waar we als fractie zelf getuige van waren o.a. tijdens een overleg met de meerderheidsfracties. Het gedrag van een CD&V kopstuk was van die aard dat beledigingen in het rond vlogen en de voordrachtsakte van Veysel Top verscheurd werd. Ongepast vonden we. 

 Desondanks werd een nieuwe akte om Veysel Top voor te dragen als schepen, door heel onze fractie ondertekend. Doch toen liep het blijkbaar helemaal fout binnen de CD&V zeker wat het burgemeesterschap betrof. U heeft dit uitgebreid kunnen lezen in de pers. Als N-VA fractie konden we enkel lijdzaam toekijken en hopen dat onze coalitiepartner de plooien alsnog glad kon strijken. 

Maar het kwam niet goed.  Een toekomstige schepen die zijn eigen burgemeester niet steunt, kon alleen maar de goede werking van het college verder in het gedrang brengen. Ook in eigen rangen deelden sommige CD&V-ers die mening zoals uit de stemming bleek. Met 21 stemmen tegen werd op de gemeenteraad van 4 januari dan ook beslist om het opengevallen schepenambt niet in te vullen.

De vrijgekomen bevoegdheden werden  de dag nadien verdeeld onder de resterende 4 schepenen. Het zal hard werken worden. Deze situatie had kunnen vermeden worden mocht er eensgezindheid geweest zijn binnen de CD&V. Dit toch wat ‘eigenzinnig’ gedrag heeft een nefaste invloed op de goede verstandhouding die er hoort te zijn onder coalitiepartners. En onze grootste verbazing moest nog komen.

 Ook de mandaten, als belangrijke bron aan informatie, zouden toekomen aan de bevoegde schepen zoals dat hoort binnen een meerderheid. Echter met uitzondering van bepaalde mandaten met alsnog Karina Rombauts als kandidaat, haalde de oppositie op de gemeenteraad van 19 januari de andere mandaten binnen . Dit onaanvaardbaar stemgedrag waaruit duidelijk blijkt dat bepaalde leden van de meerderheid om welke reden dan ook meestemden met de oppositie,  was meer dan een druppel die de emmer deed overlopen. Dergelijk onbetrouwbaar stemgedrag heeft een ontegensprekelijke  impact op de goede werking van het college en de gemeente.  We hebben geen meerderheid meer.

En eens is het geloof, geduld en vertrouwen op. De vele uitdagingen waar onze gemeente voorstaat  vragen om een stabiele coalitie. 

Dat is primordiaal. En u CD&V verwacht van ons datgene waar u zelfs binnen uw eigen partij niet toe in staat bent namelijk eensgezindheid! We vrezen “dat door water bij de wijn’ te doen, de wijn er niet beter zal op worden. Dus voor het welzijn van onze schepenen, de gemeente en haar personeel en niet het minst onze inwoners zal de N-VA fractie de ‘onbestuurbaarheid’ mee goedkeuren.  We hadden het liever anders gezien.

Ik dank u.

Veysel Top krijgt het woord van de voorzitter:

We hadden de voorbije 2 jaar een goede samenwerking, een samenwerking die op prijs werd gesteld. De strubbelingen binnen een partij, zijn zoals problemen in een gezin. Een gezin, een familie hebben altijd problemen. Uiteindelijk wat een gezin een gezin maakt is het feit dat er wordt uitgesproken, en die uitspraak is er gekomen, we hebben een voltallige bestuursvergaderingen gehad met de gehele CD&V, hebben besloten om de plooien terug glad te strijken, en dat is ook geschied. Iedereen heeft de akte van voordracht voor Marc Grootjans ondersteund en getekend, voor het welzijn van onze gemeente. Dat hebben we gedaan om de samenwerking verder  te ondersteunen, maar dit is niet gelukt aan de andere kant, aan jullie kant niet gelukt, en dat is heel spijtig om te zien, het enigste wat wij kunnen zeggen als CD&V fractie is “tot binnen 4 jaar”.

Besluit: De gemeenteraad besluit met 16 stemmen voor (Kartel + NVA) om de onbestuurbaarheid van de gemeente te bevestigen. 9 raadsleden stemmen tegen.

Voorzitter Stef Panneels neemt het woord

Wat het vervolg betreft, ik zal samen met de algemeen directeur ofwel vanavond nog of ten laatste morgen vroeg de vlaamse regering op de hoogte brengen van deze beslissing. We gaan dan moeten wachten op de reactie van deze Vlaamse Regering, hoe deze spijtige situatie zal verder evolueren. Ik veronderstel dat niemand onder ons enige ervaring heeft met deze situatie, en samen met de algemeen directeur engageer ik mij om de gemeenteraad op de hoogte te houden, indien wij informatie krijgen van boven lokaal, want het iniatief ligt nu bij hen.

B Punten

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden.

Goedkeuring verslag gemeenteraad 19 Januari 2021

Besluit: De gemeenteraad keurt het notulenverslag van de gemeenteraad van 19 januari 2021 unaniem goed.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie en raden februari 2021

De gemeente beschikt over een notuleringssysteem met een mobiele applicatie. De social distancing maatregelen dienen nog steeds nageleefd te worden. De gemeenteraadscommissies als openbare vergadering te organiseren, maar voor de raadsleden en het publiek virtueel/digitaal, gezien de onmogelijkheid van inschatting van het aantal aanwezige toehoorders tijdens een zitting.

De raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad als openbare vergadering te organiseren, maar voor de raadsleden en het publiek virtueel/digitaal, gezien de onmogelijkheid van inschatting van het aantal aanwezige toehoorders tijdens een zitting.

Besluit:

Enig artikel: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 2 februari 2021 inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad februari 2021.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake uitzondering op de aanvullende politieverordening van 29 oktober 2020 in uitvoering van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken - Toelating tot het hervatten van het gebruik van de sportinfrastructuur voor sportverenigingen voor de organisatie van hun werking -13 jarigen

Met het burgemeestersbesluit van 29 oktober 2020 werd de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur gesloten. Omdat de cijfers in Machelen veel hoger lagen dan in de rest van het land hebben we voor de sportinfrastructuur toen strengere maatregelen genomen.

Nu de cijfers stabiliseren in onze gemeente, kan de sportinfrastructuur terug opengaan, gelijkgeschakeld aan de huidige Vlaamse maatregelen. Toelating tot het hervatten van het gebruik van de sportinfrastructuur voor sportverenigingen voor de organisatie van hun werking -13 jaar. De cijfers van Machelen zijn niet meer de hoogste van Vlaanderen en veel strenge maatregelen lijken dus niet meer nodig. De clubs zijn vragende partij om terug sport aan -13 jarige indoor te organiseren, ook in de buurgemeenten kan dit (opnieuw). Team Beleven wil de verenigingen terug de kans geven om op te starten en het sportleven opnieuw op te starten en adviseert dit positief.

Team Beleven wil wel enkele beperkingen toepassen:

  • Maar 1 gebruiker op hetzelfde moment toelaten per infrastructuur
  • Tussen de gebruikers steeds vanuit de gemeente een kuis- en ontsmettingsbeurt te voorzien
  • De clubs de andere maatregelen cfr. mondmaskers, ontsmetting, ... strikt te laten toepassen en controleren. 

Gezien de strenge protocollen is het advies positief, dit werd ook besproken op de veiligheidscel.

Besluit:

Enig artikel: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 12 januari 2021 inzake uitzondering op aanvullende politieverordening van 29 oktober 2020 in uitvoering van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken - Toelating tot het hervatten van het gebruik van de sportinfrastructuur voor sportverenigingen voor de organisatie van hun werking -13 jaar.            

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake wijziging bij foodtruck Bodet

De nationale veiligheidsraad heeft in kader van de uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van het coronavirus beslist dat de winkels onder bepaalde omstandigheden terug open mogen. Foodtrucks en andere kraampjes zijn mogelijk als ze toestemming hebben van de lokale overheid. Eén van de aanbieders van voeding via foodtrucks en andere kraampjes heeft al eerder toelating gekregen maar wil zijn assortiment uitbreiden.

Het assortiment van foodtruck Bodet uit te breiden met frietjes, hamburgers, hot-dog, reuze worsten, frituursnacks, suikerspin, popcornemmers en dergelijke snacks. Het geheel wordt afgehandeld binnen het privé-domein van de aanvrager.

Besluit:

Enig artikel: bekrachtiging besluit burgemeester van 20 januari 2021 inzake wijziging bij foodtruck Bodet.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake de controle en handhaving van de quarantaineverplichting m.o.h. op de beheersing en bestrijding van het Covid-19 pandemie

België wordt geconfronteerd met de Covid-19 pandemie. De karakteristieken van het coronavirus Covid-19, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid, het sterfterisico en het aantal gevallen die werden gedetecteerd dwingen tot het opleggen en doen naleven van bepaalde maatregelen, in het bijzonder de quarantaine- en isolatieplicht.

Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid werd federaal de quarantaineverplichting opgelegd in volgende omstandigheden:

  • Men heeft een positieve Covid-19 test afgelegd.
  • Men wordt beschouwd als een hoog risicocontact omdat men mogelijk in aanraking is gekomen met een besmet persoon. 
  • Men keert terug naar België na een verblijf in een rode zone van meer dan 48u. 
  • Men heeft een bevel tot quarantaine gekregen na evaluatie van het passenger location form (PLF) dat werd ingevuld bij terugkeer naar België vanuit een andere zone. 

Artikel 47/1 van het preventiedecreet bepaalt dat de lokale besturen instaan voor de controle en de handhaving van deze quarantaine- en isolatieverplichtingen.

Omdat voorgaande ook betrekking heeft op personen die tijdens de kerstvakantie in het buitenland verbleven, is enkel verder uitstel om aan controle en handhaving te doen onaanvaardbaar.

De urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het coronavirus Covid-19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking, met inbegrip van de inwoners en bezoekers van onze gemeente, verplichten de Burgemeester onmiddellijk de nodige stappen te nemen - in het bijzonder het ondertekenen van het gebruikersprotocol en het organiseren van de controle en handhaving - om de openbare gezondheid in het algemeen, en de gezondheid van de bezoekers en inwoners van onze gemeente in het bijzonder, op een adequate manier te vrijwaren.

Het ondertekenen van het gebruikersprotocol, dat gesloten wordt tussen de gemeente en het Agentschap Zorg en Gezondheid, is essentieel om de quarantaineverplichting op lokaal niveau te kunnen controleren en handhaven, om op die manier de verdere verspreiding van het Covid-19 virus tot een minimum te beperken

Besluit

Enig artikel: bekrachtiging besluit burgemeester van 20 januari 2021 inzake de controle en handhaving van de quarantaineverplichting m.h.o. op de beheersing en bestrijding van de Covid-19 pandemie. 

Regionaal Landschap Brabantse Kouters - algemene vergadering 24 februari 2021

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van 24 februari 2021,

                                                                      OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 16 Maart 2020