'

Verslag van de Gemeenteraad 15 September 2020.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Jocelyne, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Benhomaid Samia, Lenaerts Werner, Roose Peter, Ponticello Dina , Schell Daniël.

Verontschuldigd: Verberckmoes Tessa

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

Goedkeuring verslag gemeenteraad 07 Juli 2020

 Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter

Ik wens terug te komen op de mededeling in het verslag van vorige raad van maatschappelijk Welzijn. De burgemeester heeft tijdens de vorige GR een openbare mededeling voorgelezen. Deze mededeling kwam tot stand na samenwerking tussen meerderheid en oppositie.

De mededeling betrof de uitgewerkte steunmaatregelen om de lokale economie, jeugd, cultuur, sport en de sociale doelgroepen een duw in de rug te geven. Dit omdat zij lijden onder de COVID 19 pandemie. Als reactie op deze mededeling stak schepen van Welzijn Karina Rombauts haar hand omhoog om een vraag te stellen. Deze vraag bleek later eigenlijk een opmerking te zijn tegenover haar eigen meerderheid.

Ze begreep niet waarom deze mededeling door haar burgemeester toen moest gebeuren. Dit aangezien de bestedingsmodaliteiten nog niet volledig gekend waren vanuit de overheid en dat de gemeentediensten hier nog volop mee bezig waren.  We zijn nu 2 maanden later en ik had gehoopt in het verslag of op de agenda van de RMW van vandaag het uiteindelijke, volledige bestedingskader te lezen. Maar niets is minder waar...

Daarom mijn vraag :

  • Zijn de richtlijnen van de hogere overheid omtrent de bestedingsmodaliteiten nog niet ontvangen?
  • Indien ze ontvangen zijn, was het college of het vast bureau dan al op de hoogte gebracht van de uitwerking binnen de dienst. De oppositie in ieder geval niet.
  • Indien de richtlijnen toch werden ontvangen, waarom worden deze dan niet op de agenda geplaatst in de RMW of GR van vandaag?

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Ok, ik ga het eerste stuk van uw vraag niet antwoorden omdat dit niet relevant is. Op het tweede gedeelte ga ik wel antwoorden. Er zijn namelijk sinds juli heel wat veranderingen geweest. We zijn daarop volledig mee bezig, onze sociale dienst is aan het uitwerken, we hebben daarvoor iemand speciaal aangenomen. Er zal meer veel meer duidelijkheid verschaft worden, en dit komt normaal op de agenda van het schepen college van 5 october 2020.

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter

Ik vind het spijtig dat de communicatie verkeerd is gelopen. ik had liever vandaag iets meer over die steunmaatregelen vernomen,  ik vind het niet normaal dat u niets vermeld in de Raad van Maatschappelijk Welzijn of in de Gemeenteraad, ook al is het werk nog niet volledig af in jullie diensten. Ik had graag daarover iets gehoord vandaag. Nu moeten we wachten tot oktober. In oktober gaat het dan de vraag zijn “gaan jullie het al besteed hebben” of “gaan jullie pas beginnen met het besteden”? In het laatste geval zijn we 3-4 maand verder nadat jullie de subsidies gekregen hebben of jullie verondersteld werden om actie te nemen. Ik vind dat niet normaal. Vandaar mijn vraag.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Daar zijn subsidies bij  die je tot 2 jaar kan uitstellen, we hadden bij aanvang niet veel zaken om geld aan aan te besteden. Hier kruipt heel veel werk in en in oktober gaan jullie een heel uitgewerkt project verkrijgen met alle details. Ik ga hier niet komen met half afgewerkte documenten. Ik ga het verder uitwerken en bekijken waar we het geld aan het best kunnen besteden.

Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 7 juli 2020 wordt unaniem goedgekeurd.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie en raden september 2020

Tengevolge van het heropstarten van de scholen, en de maatregelen die zij dienen te nemen inzake COVID-19 ontstaat er een gevaarlijke verkeerssituatie in de Toekomststraat tussen Albertlaan en Parkstraat, dringende maatregelen mbt verkeersveiligheid zijn nodig.

Gezien het advies van de Veiligheidsraad van 8 september 2020, is het noodzakelijk om alle betrokken partijen in kennis te stellen van het verbod, gezien de grootte van het evenement is het immers zo dat voorbereidingen anders nu zouden moeten starten.  

Besluit: De gemeenteraad gaan unaniem akkoord met de spoedbehandeling van volgende agendapunten:

  1. Bekrachtiging besluit burgemeester - tijdelijke verkeerssituatie in Toekomststraat: veiligheid rond Basisschool Sterrenhemel tgv de coronamaatregelen voor de basisscholen
  2. Bekrachtiging besluit burgemeester - wereldbeker cyclocross zondag 27 december 2020 - verbod op het organiseren van betrokken veldritten in Diegen

Kennisname brief van ABB m.b.t. inhoudelijke vaststellingen bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025

De gemeente beschikt over een notuleringssysteem met een mobiele applicatie. De social distancing maatregelen dienen nog steeds nageleefd te worden. De gemeenteraadscommissies als openbare vergadering te organiseren, maar voor het publiek virtueel/digitaal, gezien de onmogelijkheid van inschatting van het aantal aanwezige toehoorders tijdens een zitting.

De raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad als openbare vergadering te organiseren, maar voor het publiek virtueel/digitaal, gezien de onmogelijkheid van inschatting van het aantal aanwezige toehoorders tijdens een zitting.

Besluit: Er word kennis genomen  van de bekrachtiging besluit van de burgemeester van 4 september 2020 inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad september 2020.

Klachtenrapport 2019

Het klachtenrapport 2019. Dit zijn de klachten die volgens het klachtenreglement in het afgelopen jaar werden geregistreerd en afgehandeld. Omwille van de privacy, werden de persoonsgegevens weggelaten uit het rapport.

Er werden in 2019 exact 4 klachten geregistreerd, 2 klachten voor de dienst burgerzaken, 1 klacht voor het onthaal en 1 klacht voor Pro Natura (kerkhof onderhoud)

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het klachtenrapport 2019.

Verlenging Strategisch Veiligheids- en Preventieplan van 01.01.2020 tot en met 31.12.2020

Het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan wordt verder verlengd voor het jaar 2020, van 01-01-2020 tot en met 31-12-2020. De twee aandachtspunten in dit plan zijn enerzijds de preventie van inbraken in woningen en anderzijds de preventie van inbraken in auto's.

De acties zoals het verschaffen van technopreventief advies en subsidies voor maatregelen om woningen inbraakbeveiligd te maken, alsmede de Buurtinformatienetwerken en de sensibiliseringsacties inzake voorkomen van diefstallen uit auto's worden verder gezet.

Besluit: de gemeenteraad keurt de verlenging unaniem goed van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan van 01-01-2020 tot 31-12-2020 zonder wijzigingen goed. 

Goedkeuring brownfieldconvenant 167, de Vlaamse Regering, de gemeente Machelen en NV. PSR brownfield developers, Oude Haachtsesteenweg Diegem

Met dit brownfieldconvenant wordt getracht om op de oude vervuilde site een ontwikkeling mogelijk te maken die past binnen het ruimtelijk beleid van Vlaanderen en het lokaal bestuur. De definitieve afschaffing van het gedeelte van buurtweg 15 wordt aan de gemeenteraad van 15 september te goedkeuring voorgelegd.

De verkoop van de gronden van de afgeschafte buurtweg 15 en de oude tramzate die zich in het projectterrein van  NV PSR, Lediaan bevinden, worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd op 15 september 2020.

Het masterplan Lediaan van ontwikkelaar NV.PSR voor het ontwikkelen van de gronden aan de Oude Haachtsesteeenweg in Diegem werd principieel goedgekeurd door het college op 14 april 2020.

De inspraakprocedure is door Vlaio digitaal georganiseerd. De verkoop van de gronden van de oude tramzate en de buurtweg 15 wordt aan de gemeenteraad voor goedkeuring voorgelegd bij de definitieve goedkeuring van de afschaffing van buurtweg 15.  Er is een akkoord voor aankoop van deze gronden door NV.PSR, onder de gebruikelijke voorwaarden zoals vrij en onbelast en vrij van bodemverontreiniging en het vrije gebruik en binnen de realisatie van de brownfieldconvenant.

In het kader van het decreet betreffende de Brownfieldconvenanten van 30 maart 2007, wordt het afsluiten van een Brownfieldconvenant voorzien dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Tijdens de inspraakprocedure werden geen bezwaren of opmerkingen ingediend.

De Vlaamse regering heeft het convenant reeds goedgekeurd.

De site, gelegen langsheen de Oude Haachtsesteenweg, is een onderdeel van het master-beeldkwaliteitsplan van de gemeente Machelen en ligt binnen het goedgekeurde RUP ‘Diegem Centrum’. Beide planningsinstrumenten beogen het opvullen van open binnengebieden en het weer aan elkaar breien van woonweefsel. In het kader hiervan zal voorliggende site ontwikkeld worden als inbreidingsproject. Er zal bij de verdere ontwikkeling een mix van grondgebonden woningen, appartementen en urban villa’s vooropgesteld worden. De site biedt voldoende ruimte voor een kwalitatieve invulling.

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter:

Het gaat hier om een project waarbij in totaal 233 woonentiteiten zullen gerealiseerd worden, waarvan 49 in een tweede fase. In de tekst van de brownfieldconvenant lezen we bij de doelstellingen :

2.5 Doelstellingen:

Het Masterplan gaat uit van een totaalvisie op het projectgebied, met inbegrip van de aanpalende OCMW site (perceel nr. 439/D en 439/E) die in een latere fase een nieuwe bestemming zou kunnen krijgen of mee geïntegreerd kan worden in het projectgebied. De Actoren zullen gesprekken opstarten met de eigenaar van deze percelen met het oog op de integratie en/of verwerving van deze percelen.

 

We hebben in het verleden al de vraag gesteld waar de sociale last voor dit toch wel omvangrijke project van 233 woonentiteiten zal gerealiseerd worden. Het antwoord was toen  dat dit zou gebeuren in de 2de fase en op de gronden waar  thans de appartementsgebouwen eigendom van het OCMW staan. Volgens het reglement goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 januari 2018 moet er voor een project met 233 woongelegenheden een projectlast opgelegd worden van 24 woongelegenheden.

In de brownfieldconvenant staat dus enkel vermeld dat “de actoren (dus de promotor) gesprekken zal opstarten met de eigenaar (dat is het OCMW/de gemeente) over de integratie of verwerving van deze percelen.”

Het moet toch duidelijk zijn dat het de bedoeling is van een projectlast dat er bijkomende sociale woningen gerealiseerd worden en niet dat sociale wooneenheden die nu al eigendom zijn van het OCMW/gemeente overgenomen worden om zo te voldoen aan de sociale last.

  • Waarom wordt de regeling i v m de projectlast en de integratie of overdracht van de gronden en gebouwen thans eigendom van het OCMW niet opgenomen in het brownfieldconvenant, terwijl de gemeente toch mede-ondertekenaar is van dit convenant ?
  • Waarom wordt niet bepaald wanneer de fase 2 en dus de projectlast moet gerealiseerd worden ? Welke waarborgen worden ingebouwd dat dit wel degelijk zal gebeuren en niet gestopt wordt na fase 1 ?
  • Waar worden afspraken vastgelegd met de promotor over een eventuele voorrangsregeling bij de toewijzing van dit toch aanzienlijk aantal bijkomende woongelegenheden ?
  • Staan alle meerderheidsfracties achter dit toch wel grootschalige bouwproject want dit is toch in volledige tegenstelling met bepaalde verkiezingsbeloften en -standpunten ?

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Het klopt inderdaad dat  in een vorige gemeenteraad die vragen reeds gesteld geweest zijn, ik heb daar toen al een antwoord gegeven .Ik zal ze even nog concreet beantwoorden. De sociale last is  een regelement dat opgesteld is om tegemoet te komen,  aan de vraag om een vorm van sociaal draagvlak te maken bij grootschalige bouwprojecten. In dat regelement staat er effectief dat er 10% kan opgelegd worden, maar er staat ook in dat er andere mogelijkheden zijn.

Wij hebben geopteerd om de sociale last niet in de brownfield convenant op te nemen, maar wel op te nemen in de omgevingsvergunning. Waarom we dat doen? Omdat daar de sociale last en eventueel andere lasten goed geformuleerd kunnen worden. Dat is al een vraag op uw eerste en tweede vraag. Wanneer worden die sociale lasten opgelegd worden? Dat zal tijdens de onderhandelingen, die nog steeds bezig zijn, gebeuren in het kader van de omgevingsvergunning.

Wat betreft de voorrangregels, we gaan de VLABInvest voorrangsregels opleggen, dat doen we bij elk grootschalig project en de promotor is daarmee volledig akkoord.

Ivm de laatste vraag, het is zo dat dit een project gerealiseerd wordt op zeer vervuilde grond, en het is zo dat wij als beleidsploeg er voor kiezen om zeer vervuilde grond daar toch de kans laten om die te laten saneren. Aangezien dit een heel hoge kost is, kan de gemeente dit niet zelf trekken, en wordt dit meestal opgenomen wordt door een bouwpromotor, die zowel de saneringskost als de bouwkost, op zich neemt maar natuurlijk de saneringskost is zodanig groot dat de intensiteit van het bouwen hoger ligt dan andere projecten. Het voornamelijk voor die reden, het is een terrein dat niet toegankelijk is, en met de bouw van dit project komt er weliswaar wooneenheden gerealiseerd, maar er komt ook een  groene ruime omgeving voor alle inwoners van Machelen en Diegem

 Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter:

Ik wil bondig repliceren, wij willen dit Vlabinvest voorrangregels rond de omgevingsvergunning en de andere voorwaarden toch ergens zien geschreven staan.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Die gaan opgelegd worden in het kader van de omgevingsvergunning. Ik kan ook bevestigen dat de bouwpromotor al 100% mee akkoord is. Het is een vlaamse ondernemer,  die ziet er zeker naar uit, om het vlaamse karakter in die omgevingsvergunning ook te verwerken.

Besluit: De coaltie (CD&V-NV-A-VLD) stemmen(15) voor, het kartel (Sp.a-Spirit-Groen) stemmen (9) tegen om het Bronwfieldconvenant met de daarbijhorende bijlagen, aangehecht aan deze beslissing, afgesloten tussen de gemeente Machelen, de Vlaamse regering en NV. PSR. Brownfield developers goed te keuren.

Definitieve beslissing afschaffen gedeelte buurtweg 15 Diegem in het kader van woonproject PSR, Lediaan, en de verkoop van de gronden aan NV. PSR samen met de oude tramzate

Het masterplan Lediaan van ontwikkelaar NV.PSR voor het ontwikkelen van de gronden werd principieel goedgekeurd door het college op 14 april 2020, waarbij het afschaffen van een gedeelte van de buurtweg 15 en de verkoop van deze gronden, samen met de gronden van de oude tramzate, aan projectonwikkelaar brownfield developers PSR, wordt voorzien.

Er wordt een brownfieldconvenant afgesloten met de Vlaamse Regering en de NV PSR voor de bodemsanering en realisatie van het project Lediaan. Het gedeelte van de buurtweg 15 Diegem dat wordt afgeschaft is niet meer in gebruik. Het goedgekeurde masterplan Lediaan voorziet een publiek toegankelijke centrale zone in het project waardoor de doorwaadbaarheid van het gebied verzekerd wordt door de aanleg van publiek toegankelijke voetgangerswegen.

De oude tramzate afd.2 sectie C nr.394a2, volgens opmeting 2710m² en de af te schaffen buurtweg 15, volgens opmeting 588m², zullen worden verkocht aan ontwikkelaar PSR brownfield developers, uit Hofstade-Aalst, om de ontwikkeling van het gebied volgens het masterplan mogelijk te maken. De NV PSR is de enige aanpalende eigenaar van de afgeschafte Buurtweg 15 en van de oude tramzate. Er werd in het kader van het masterplan Lediaan een akkoord bekomen van NV PSR voor de aankoop van deze gronden.

Er werd een schatting bekomen voor deze gronden opgemaakt door schatter Patrick Peeters voor 356.000 euro. Er is een akkoord voor aankoop van deze gronden door NV. PSR, onder de gebruikelijke voorwaarden zoals vrij en onbelast en vrij van bodemverontreiniging en het vrije gebruik en binnen de realisatie van de brownfieldconvenant.

De gronden van de afgeschafte buurtweg 15 zullen samen met de oude tramzate worden verkocht voor 350.000 euro, onder de gebruikelijke voorwaarden zoals vrij en onbelast en vrij van bodemverontreiniging en het vrije gebruik en binnen de realisatie van de brownfieldconvenant, na de definitieve goedkeuring van de afschaffing van het gedeelte van de buurtweg

Besluit: De coaltie (CD&V-NV-A-VLD) stemmen (15) voor, het kartel (Sp.a-Spirit-Groen) stemmen tegen (9) om definitief akkoord te gaan met de gedeeltelijke afschaffing van de buurtweg 15, volgens bijgevoegd plan, in het kader van de ontwikkeling van het project Lediaan van NV PSR.

Subsidiereglement voor de vestiging van een zelfstandige handelszaak

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter

*** aangezien de audio niet optimaal was, zal u voor het  volledige antwoord van Kris Jacobs moeten wachten op de officiele audio van de gemeente ***

Besluit:

Naar aanleiding van de aanvragen voor een subsidie voor starters die niet in de opgenomen straten gevestigd zijn, is het aangeraden om de woonzones van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) toe te passen in dit reglement.

Artikel 1: het subsidiereglement inzake vestiging zelfstandige handelszaak, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 20 december 2016, wordt met ingang van 1 oktober 2020 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement:

"Artikel 1 - Algemeen principe:
Deze subsidie wil het vestigen van zelfstandige handelszaken stimuleren in alle woonwijken en -kernen op wandelafstand voor alle inwoners van Machelen-Diegem. Deze subsidie is onderhevig aan het begrotingskrediet en de voorwaarden opgesomd in dit reglement.

 Artikel 2 - Definiëring doelgroep:  Enkel de vestiging van een zelfstandige handelszaak, uitgebaat door de aanvrager en verkrijger van de subsidie komt in aanmerking voor de ondersteuning/subsidie. Volgende handelszaken krijgen geen subsidie:

  • Winkels met een netto verkoopoppervlakte groter dan 150m². De netto verkoopoppervlakte is de winkeloppervlakte bedoeld voor de uitstalling en de verkoop van de aangeboden producten, inclusief de ruimtes voor etalage, vitrine, toonbank en kassa.
  • Ketenfilialen, tenzij de uitbating ervan gebeurt onder het statuut van zelfstandig concessiehouder of franchisenemer.
  • Nachtwinkels, gokkantoren, handelszaken waar gok- en/of loterijproducten kunnen aangekocht worden, handelszaken waar gok- en kansspelen kunnen beoefend worden, telefoonwinkels, zonnecentra, panden voor het gebruik van waterpijp, massagesalons en aanverwanten.
  • Handelszaken waar geen vrije toegang is.

De vestigingssubsidie geldt niet voor de herlokalisatie van een bestaande zelfstandige handelszaak binnen het grondgebied van de gemeente. Overnames van bestaande handelszaken komen niet in aanmerking voor deze subsidie, tenzij de heropening pas gebeurt na een periode van minimum zes maanden na sluiting van de overgenomen handelszaak. Zelfstandige handelszaken, die gestart zijn vóór de inwerkingtreding van dit subsidiereglement, kunnen de vestigingssubsidie niet krijgen.

 Artikel 3: de vestigingssubsidie wordt alleen toegekend voor de opening van een zelfstandige handelszaak, conform de bepalingen van artikel 2 van dit reglement, in volgende zones als volgt afgebakend:

  • Deelgemeente Machelen: Ruimtelijk uitvoeringsplan centrum Machelen (RUP Machelen- grafisch plan, artikel 1 wonen (rode zone))
  • Deelgemeente Diegem: Ruimtelijk uitvoeringsplan centrum Diegem (RUP Diegem- grafisch plan, artikel 1 wonen (rode zone))

De plannen van het RUP zijn terug te vinden op de website van de gemeente Machelen.

Artikel 4 - Taal: De voertaal in Machelen-Diegem is Nederlands. De uitbaters dienen dus de Nederlandse taal machtig te zijn om in aanmerking te komen voor de premie.

 Artikel 5 - Premiebedrag: De vestigingssubsidie bedraagt 1.500 euro. Er worden per kalenderjaar een onbeperkt aantal vestigingssubsidies toegekend. De aanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst.

Artikel 6 - Aanwending vestigingssubsidie: De vestigingssubsidie moet gebruikt worden voor investeringen nodig voor de opstart van de zaak. Dit zijn:

  • verfraaiingswerken van het commerciële gedeelte van het pand en/of met betrekking tot de uitbating:
    • Aankoop van rekken en toonbank
    • Aaankoop van machines & toestellen noodzakelijk om de zaak uit te baten
    • Aanschaf van het plaatsen van reclame en uithangborden
    • Alle werken die de toegang tot het handelspand voor personen met een handicap verbeteren of mogelijk maken
    • Investeringen in hard and software
    • Administratieve oprichtingskosten
    • Startersadvies
    • ..

Kosten voor de aankoop van producten bedoeld voor wederverkoop zijn niet subsidieerbaar.

Artikel 7 - Aanvraagprocedure:  Een aanvraag voor de vestigingssubsidie moet gestuurd worden aan het college van burgemeester en schepenen, Woluwestraat 1, 1830 Machelen of per mail naar economie@machelen.be. De aanvraag moet volgende elementen bevatten:

  • omschrijving van het project
  • beschrijving van de vestigingsplaats
  • bewijs van beroepskennis

Beantwoordt de aanvraag niet aan voormelde voorwaarden? De aanvraag wordt als niet-ontvankelijk beschouwd. De aanvraag krijgt geen rangorde toegekend en wordt niet verder behandeld. De aanvrager krijgt een brief.

Beantwoordt de aanvraag wel aan voormelde voorwaarden? De aanvrager ontvangt een ontvangstmelding. De ontvangstmelding vermeldt de datum van ontvangst, de rangorde die aan de aanvraag is toegekend, en het verdere verloop van de behandeling van de aanvraag. De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen. De vestigingssubsidie wordt verleend nadat de kosten door de aanvrager zijn gemaakt. Dit wordt bewezen door schriftelijke documenten (bv. facturen) (zgn. stavingsdossier).  Het stavingsdossier wordt ingediend binnen de zes maand na de kennisgeving van de principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen.

Op basis van dit stavingsdossier beslist het college van burgemeester en schepenen tot de definitieve toekenning van de vestigingssubsidie. De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen. Indien het project niet doorgaat, of als het project na de subsidieaanvraag wordt gewijzigd, deelt de aanvrager dit onmiddellijk mee aan het gemeentebestuur.  Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen de subsidie geheel of gedeeltelijk te wijzigen of in te houden.

Artikel 8 - Betaling : De gemeente betaalt de vestigingssubsidie pas uit na controle of de opgestarte zelfstandige handelszaak voldoet aan alle voormelde voorwaarden. Indien de aanvrager (t.g.v. toepassing van gemeentelijke reglementeringen) nog achterstallige schulden aan de gemeente heeft, krijgt de aanvrager geen subsidie. De verkrijger van de subsidie ondertekent een verklaring en onderwerpt zich hierbij aan dit reglement, in het bijzonder aan artikel 9.

 Artikel 9 - Verificatie en sanctionering: Het college van burgemeester en schepenen kan alle uitgevoerde werken en gerealiseerde investeringen controleren. Wie weigert mee te werken aan de controles verliest de vestigingssubsidie. De zelfstandige handelszaak moet gedurende een ononderbroken en opeenvolgende periode van 2 jaar vanaf de definitieve toekenning van de vestigingssubsidie uitgebaat worden. Is dit niet zo, dan valt de vestigingssubsidie weg.

Uitzonderingen zijn overlijden, echtscheiding, …. De beoordelingsbevoegdheid inzake uitzonderingen komt aan het college van burgemeester en schepenen toe.  Wijziging van de uitbater of wijziging van het hoofdassortiment, in een periode van 2 jaar, is een niet-continuïteit. Deze wijziging moet door het college van burgemeester en schepenen vooraf worden goedgekeurd, gebeurt dit niet, dan valt de vestigingssubsidie weg.

De subsidie wordt teruggevorderd, wanneer wordt vastgesteld dat de voertaal in de handelszaak niet het Nederlands is, zowel in gesproken als geschreven communicatie. Dit gebeurt door de controle door het college of op basis van klachten van inwoners. De verkrijger krijgt de kans om dit te weerleggen. Uitbreiding van de netto verkoopoppervlakte binnen een periode van 2 jaar vanaf de definitieve toekenning van de vestigingssubsidie tot meer dan 150m², is een niet-continuïteit. Deze wijziging moet door het college van burgemeester en schepenen vooraf worden goedgekeurd. Gebeurt dit niet, dan valt de vestigingssubsidie weg.

Vervalt het recht op een vestigingssubsidie dan moet de reeds ontvangen vestigingssubsidie op het eerste verzoek aan het gemeentebestuur terugbetaald worden."

Artikel 10 – Inwerkingtreding: Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2020.

De gemeenteraad keurt dit agendapunt unaniem goed.

Retributiereglement op gelegenheidsmarkten

Naar aanleiding van het terugvorderen van het inschrijvingsgeld bij het niet opdagen op de dag van de jaarmarkt te Diegem of de braderie te Machelen, wordt voorgesteld een artikel bij te voegen zodat het voor zowel de inschrijvers als de diensten van het lokaal bestuur duidelijk is en er in voorkomend geval ook geen bijkomend administratief werk is.

Artikel 1: het retributiereglement op de gelegenheidsmarkten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 maart 2019, wordt ingetrokken.

Artikel 2: met ingang van heden en eindigend op 31 december 2025, wordt een retributie geheven op de gelegenheidsmarkten. Het plaatsrecht op het openbaar domein tijdens de dagen, opgesomd in artikel 2, punten 1. jaarmarkt Diegem en 3. braderie Machelen, van het reglement van inwendig bestuur op de gelegenheidsmarkten goedgekeurd op de gemeenteraad van 17 maart 2015, wordt vastgesteld op:

  • 3 euro de lopende meter wanneer er vooraf wordt ingeschreven en betaald.
  • 5 euro per lopende meter na de inschrijvingsperiode of betaling op de dag zelf.

Het plaatsrecht op het openbaar domein tijdens de dagen, opgesomd in artikel 2, punten 2. rommelmarkt Diegem en 4. rommelmarkt Machelen, van het reglement van inwendig bestuur op de gelegenheidsmarkten goedgekeurd op de gemeenteraad van 17 maart 2015, wordt vastgesteld op: 1,50 euro per lopende meter.

Artikel 3: de marktleider controleert de betalingsbewijzen ter plaatse. Bij niet betaling of niet kunnen voorleggen van het betalingsbewijs zal de marktleider overgaan tot inning van het verschuldigde bedrag.

Artikel 4: wanneer een marktkramer, bij inbreuk van onderhavig reglement verwijderd wordt of wanneer hij afwezig blijft, zal het deelnamegeld in geen geval, noch geheel, noch gedeeltelijk, terugbetaald worden.

Artikel 5: dit retributiereglement wordt aan de toezichthoudende overheid gezonden.

Besluit: Artikel 4 werd toegevoegd dat wanneer een marktkramer, bij inbreuk van onderhavig reglement verwijderd wordt of wanneer hij afwezig blijft, zal het deelnamegeld in geen geval, noch geheel, noch gedeeltelijk, terugbetaald worden. Gemeenteraad keurt dit agendapunt unaniem goed.

Princiepsbeslissing benaming straat: Neerhofdreef

Bij het herschrijven van het gemeentelijk reglement graf, -nis en urnenveldconsessies is gebleken dat de straat die leidt naar het kerkhof van Diegem geen naam heeft.  Dit zorgt voor verwarring bij de administratie, communicatie met ondernemingen, het uitvoeren van begravingen en mogelijks ook bij de hulpdiensten.

Om dit probleem op te lossen is het noodzakelijk om de weg die van de Zaventemsesteenweg naar het kerkhof van Diegem leidt, een naam te geven. De straat ligt in het verlengde van de straat Neerhofstraat, een autovrije straat, deze wordt enkel gebruikt voor de doorgang van begrafenisstoeten. Naar analogie met de Kerkhofdreef in Machelen en gezien deze straat te Diegem in het verlengde ligt van de Neerhofstraat, wordt voorgesteld om dit gedeelte straat Neerhofdreef te noemen.

Besluit: De gemeenteraad keurt het principieel akkoord unaniem goed om de straat gelegen tussen de Zaventemsesteenweg en het kerkhof van Diegem "Neerhofdreef" te noemen.

Retributiereglement op graf, -nis en urneveldconcessies

Naar aanleiding van een nieuw huishoudelijk reglement met een veranderd systeem van concessies is het noodzakelijk om het retributiereglement aan te passen.

Besluit:

Artikel 1: er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de niet-geconcedeerde graf, nis en urnenveld concessies. In niet geconcedeerde graven, nissen en urnenvelden kan er altijd slechts 1 overleden persoon begraven worden. Gewoon graf volle grond: 15 jaar gratis grafrust, urnenkelder: 15 jaar grafrust gratis, bijkomend de kostprijs van een urnenkelder , nis in columbarium: 15 jaar grafrust gratis, bijkomend de kostprijs van een columbarium en asverstrooiing: 15 jaar gratis inbegrepen het aanbrengen van een naamplaatje op de herdenkingsmuur/plaat. Hernieuwing naamplaatje op de herdenkingsmuur/plaat bij asvertrooiïng: 250 euro voor een periode van 30 jaar. Het Plaatje bij de sterretjesweide: gratis

Artikel 2: er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de graf, nis en urnenveld concessies. De retributie voor inwoners wordt vastgesteld als volgt: 

  • 1. Grafkelder: 30 jaar 1000 euro per persoon, verhoogd met de kostprijs van de kelder. Verlenging concessie: 30 jaar: 1000 euro per persoon. 
  • 2. Urnenkelder: 30 jaar 1000 euro per persoon, verhoogd met de kostprijs van de urnenkelder. Verlenging concessie: 30 jaar: 1000 euro per persoon.
  • 3. Nis columbarium 30 jaar: 1000 euro per persoon, verhoogd met de kostprijs van de nis – columbarium. Verlenging concessie: 30 jaar: 1000 euro per persoon.
  • 4. Kinderbegraafplaats (voor kinderen tot 12 jaar: Concessie 50 jaar: gratis Verlenging concessie 30 jaar: 1000 euro. Indien er niet gekozen wordt voor een verlenging, engageert het lokaal bestuur zich tot het gratis aanbrengen van een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat.
  • 5. Begraving op perk oudstrijders: Concessie 50 jaar: gratis. Verlenging concessie 30 jaar: 1000 euro. Indien er niet gekozen wordt voor een verlenging, engageert het lokaal bestuur zich tot het gratis aanbrengen van een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat.
  • 6. Prijs ontgraving: 1000 euro taks. Concessie 30 jaar naar aanleiding van ontgraving: 1000 euro per persoon, verhoogd met de kostprijs van de kelder. Bijkomende concessie 1 persoon 30 jaar: 1000 euro per persoon
  • 7. Vergoeding voor de geleverde prestaties: Openen van grafkelder voor bijzetting: 350 euro

Artikel 3: de retributies voor concessies bedoeld in artikel 1 en verleend ten gunste van overledenen die hun woonplaats op het ogenblik van hun overlijden niet in de gemeente Machelen hadden, worden met 50% verhoogd. De tarieven worden niet verhoogd met 50% voor:
• Personen die de gemeente effectief bewonen, doch krachtens wettelijke bepalingen of internationale overeenkomsten vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkings- of vreemdelingenregisters.
• Personen die vroeger in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Machelen waren ingeschreven maar die omwille van hun ouderdom, ofwel omwille van ziekte, inwoonden bij één van hun kinderen buiten de gemeente, ofwel opgenomen werden in een instelling buiten de gemeente en er verbleven tot aan hun overlijden.

 Artikel 4: volgende retributiereglementen worden ingetrokken:

  • Het retributiereglement op de niet geconcedeerde graf- en urnenkelders, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019.
  • Het retributiereglement op de geconcedeerde graf- en nisconcessies en andere diensten m.b.t. de lijkbezorging, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 december 2019.

Artikel 5: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 1 oktober 2020.

Korte toelichting besluitenlijst: In samenhang met het nieuwe gemeentelijke reglement en politieverordening voor de begraafplaatsen worden de retributies ook aangepast. De 10 jaar gratis grafrust wordt verlengd tot 15 jaar. De termijnen en prijzen van concessies worden eenduidig gemaakt ongeacht de wijze van ter aarde bestelling.   

Huishoudelijk reglement op de graf, -nis en urnenveldconcessies

In de beleidsverklaring staat: De twee begraafplaatsen worden heringericht, voor een rustgevend geheel van graven, urnen, strooiweiden en sterretjesweiden. We gaan voor duurzame, biodiverse, groene en toegankelijke begraafplaatsen die een rustplek zijn voor inwoners, met de nodige sanitaire voorzieningen.

Om dit te bewerkstelligen is het aangewezen om zowel een huishoudelijk reglement en een politieverordening uit te vaardigen die aangelegenheden regelen die noodzakelijk zijn voor een respectvol en ordelijk begraafplaatsenbeheer en lijkbezorging, zodat de nodige administratieve en uitvoerbare acties kunnen ondernomen worden. In het huishoudelijk reglement wordt extra aandacht besteed aan een verduidelijking rond de vervallen, bestaande en nieuwe concessies en niet-geconcedeerde graven. 

Er is gekozen voor duidelijke administratieve afspraken om een zo goed en breed mogelijke dienstverlening en eenduidige communicatie aan  en naar de bevolking te kunnen bieden. 

Gezien de nieuwe vormen van ter aardebestelling enerzijds, de gewijzigde verhoudingen in aantallen tussen de verschillende vormen anderzijds en gegeven dat teneinde het beleid te kunnen waarmaken het noodzakelijk is dat de inrichting en het toekomstig beheer van de begraafplaatsen op een andere wijze moet gebeuren, is het noodzakelijk om een volledig nieuw huishoudelijk reglement te maken. 

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter:

Na de uitgebreide uitleg van gisteren heb ik nog 2 vragen, 2 practische

  • Ik veronderstel dat de ontruiming van de niet – geconcedeerde graven zal gebeuren in fasen beginnende met de oudste graven eerst of gaat men alles in 1 keer aanpakken ?
  • Kan de mogelijkheid onderzocht worden om na de ontruiming van een niet – geconcedeerd graf (na 15 jaar ) er een naamplaatje wordt geplaatst op een herdeng-kingsmuur( vergelijkbaar met wat kan bij asverstrrooiing) tegen de prijs van 250 € voor een periode van 30 jaar ? Zo zouden de nakomelingen toch nog een aandenken hebben om naartoe te komen zonder dat het hun minstens 2.000 € kost.

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter:

Uw eerste vraag was rond de niet geconcedeerd graven, of dat die allemaal te samen geruimd worden. Eingelijk weten we dat nog niet, want we moeten daarvoor een overheidsopdracht  uitschriijven,   normaal zullen we daarbij werken met de oudste eerste, maar eigenlijk gaan we dit volgens rijen doen. De mensen zullen zobij zo de kans krijgen om terug te verlengen, maar ze moet betalen indien ze herlegd worden. Daar kan ik u nu geen concreet antwoord op geven, maar we kunnen dit bespreken met de mensen die de ruiming zullen voor hun rekening nemen.

Uw 2de vraag voor de graven die weggenomen worden, kunnen we eventueel nog altijd aanpassen in het reglement, om die naamkaartjes, op een boom of op een  kunstwerk te plaatsen.

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter:

Op dit ogenblik vervalt alles na 15 jaar voor die mensen. En op dat moment zou ik voorstellen om  gelijk te schakelen met iemand die een asverstrooing doet, voor dezelfde prijs, want anders is er voor die mensen niets meer voorzien, of een optie van 2.000€. Het is voor de minder vermogende dat zij nog iets hebben na 15 jaar. Kan dit nog aangepast worden

Daniel Schell krijgt het woord van de voorzitter:

Het is een vrij technische matere uiteraard. Het decreet op lijkbezorging voorziet dat je in elke gemeente 10 jaar gratis grafrust krijgt. Naar aanleiding van dit nieuw reglement hebben we voorgesteld, om de pil een beetje te verzachten, in Machelen krijg je 15 jaar gratis grafrust bij de niet geconcedeerde graven.

Voor alle duidelijkheid enkel op de begraafplaats van Machelen, en ik wil u ook uitleggen waarom nog niet in Diegem, waar dit reglement ook in de toekomst van toepassing zal zijn in Diegem. Omdat het ruimingsplan dat we hebben opgesteld gaan we voorlopig starten alleen in Machelen is omdat we op dit moment nog geen duidelijkheid in Diegem wat er gebeuren zal, welk scenario de vlaamse regering zal kiezen voor de heraanleg van de Ring. Eén van die scenarios zou kunnen zijn dat een stuk van de diegemse begraafplaats onteigend zou worden, dan gaan we dat op dat moment bekijken.

Maar terug naar de begraafplaats in Machelen en het ruimingsplan, het is eigenlijk zo dat we in Machelen nooit geruimd hebben omdat we plaats genoeg hadden, op zich is dat geen probleem, tot het moment iedereen heeft dat wel gelezen inde kranten, dat elke gemeente geconfronteerd werd met het pesticiden verbod, en dat de manier van begraven volledig gewijzigd is. Als we vandaag de cijfers zien, het aantal overlijdens is ongeveer hetzelfde gebleven, maar de manier waarop men begraven wordt is de laatste 20 jaar enorm gewijzigd. In volle grond wordt bijna niet meer begraven, men kiest voor een urne, urnekelder, colombarium, of men kiest voor een asverstrooing. Het gaat op 1.200 – 1.300  graven ongeveer in Machelen, die al veel langer dan 15 jaar gratis grafrust hebben. Het is vooral geinspireerd door problematiek van het beheer en de onderhoud van onze begraafplaats. Maar zoals Martine Verbeek gisteren zei, het keuzerecht ligt bij de nabestaanden.

Voor uw tweede vraag, ik denk dat het op zich daarom niet onmiddelijk wel in  het retributie reglement moet opgenomen worden in uw voorstel, maar daarvoor niet in het huishoudelijk reglement moet. We gaan dit wel doen in de periode wanneer we de mensen de kans geven om te beslissen  over een ontruiming of over te gaan naar een concessie, zijn we samen met de adminstratie ondertussen bezig zowel met prive ontwerpers als met hoge scholen die reeds werken gedaan hebben op begraafplaatsen, als met de VZW en intercommunales waarmee we samenwerken zoals Brabantse Kouters en Pro Natura, zijn we op dit moment aan het bekijken hoe we de herinrichting gaan aanpakken. Sterretjeswijde en perceel voor biologisch afbreekbare urnes waar ook gedenktekens moeten geplaatst worden, kunnen we bekijken en of uw suggestie hier mogelijk zijn, en ik denk dat moet kunnen. Inderdaad uw vergelijking is heel terecht doet dat desnoods aan dezelfde prijs waarmee je uw naamplaatjes kunt verlengen zoals bij de asverstrooiwijde.

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter:

Inderdaad maar dat moet ergens opgenomen worden in een reglement. Want nu is de enige keuze een concessie. Gewoon een plaatje hangen. Het is gewoon na 15 jaar, want 15 jaar is niet zolang, dat zij voor een betaalbare prijs, dat zij ook gewoon een uitzicht hebben voor na die 15 jaar, dat zij niet de kosten voor de opgravingen en graf moeten betalen, want met die 2.000€ kom je niet toe, en zit je al snel aan 2.500€, waarbij je voor 1/10de van de prijs ook een mooie oplossing zou kunnen hebben.

Daniel Schell krijgt het woord van de voorzitter:

Ik denk dat we onze stemming voorbij zijn met ons retributie reglement, ik denk dat best uw suggestie opnemen in een wijziging, en die voor brengen op één van onze volgende gemeenteraden. Dat zou mijn voorstel zijn.

Besluit: De gemeenteraad keurt volgend gemeentelijk reglement op graf, -nis en urnenveldconsessies unaniem goed.

Politieverordening op de begraafplaatsen en de lijkbezorging

In de beleidsverklaring staat: De twee begraafplaatsen worden heringericht, voor een rustgevend geheel van graven, urnen, strooiweiden en sterretjesweiden. We gaan voor duurzame, biodiverse, groene en toegankelijke begraafplaatsen die een rustplek zijn voor de inwoners, met de nodige sanitaire voorzieningen. 

Om dit te bewerkstellingen is het aangewezen om zowel een huishoudelijk reglement en een politieverordening uit te vaardigen die aangelegenheden regelen die noodzakelijk zijn voor een respectvol en ordelijk begraafplaatsenbeheer en lijkbezorging, zodat de nodige administratieve en uitvoerbare acties kunnen ondernemen worden. In het huishoudelijk reglement wordt extra aandacht besteed aan een verduidelijking rond de vervallen, bestaande en nieuwe concessies en niet-geconcedeerde graven.

Er is gekozen voor duidelijke administratieve afspraken om een zo goed en breed mogelijke service en communicatie aan en naar de bevolking te kunnen aanbieden

Besluit: de gemeenteraad keurt onderhavige politieverordening op de graf, -nis en urnenveldconcessies unaniem goed, de verordening gaat van kracht op 1 oktober 2020.

Bekrachtiging besluit Burgemeester - Tijdelijke verkeerssitutatie in de Toekomststraat; veiligheid rond basisschool De Sterrenhemel tgv de coronamaatregelen voor de basisscholen

Ten gevolge van de Coronamaatregelen (afstandsregels, extra hygiënemaatregelen) zijn de scholen gedwongen de toestroom van kinderen en ouders te herorganiseren. Deze herorganisatie heeft op sommige plaatsen impact op het gebruik van het openbaar domein en de verkeersveiligheid. Specifiek aan basisschool De Sterrenhemel ontstaat er een probleem ter hoogte van de Toekomststraat waar nu alle ouders en kinderen van de lagere school ’s morgens binnen komen ter hoogte van de parking. 

Na een observatiemoment met aanwezigheid van politie, technische dienst en dienst omgeving (mobiliteit) kwamen de verschillende deskundigen grotendeels tot dezelfde vaststellingen: 

Zichtbare problemen en vaststellingen:

  • Het straatprofiel is te smal om bussen en auto’s in tegengestelde richting te laten passeren. Dit zorgt ervoor dat auto’s soms noodgedwongen het voetpad op moeten. Er zijn heel veel ouders die hun kinderen te voet naar school brengen. Dit is positief, maar de ruimte op het voetpad is beperkt. Ouders gebruiken vooral het voetpad aan de zijde van de school. 
  • Ouders gebruiken willekeurige locaties als Kiss&Ride plaats omdat de voorziene plaats niet meer beschikbaar is wegens het installeren van een wachtzone ten gevolge van de hygiënemaatregelen (de wachtzone is ingesteld omwille van de noodzaak aan hygiënemaatregelen) 
  • De gemeenschapswacht geeft aan dat auto’s het kruispunt van de Toekomststraat en de Koning Albertlaan blokkeren wanneer zij kinderen laten oversteken. 

Met een tijdelijke opstelling kunnen deze problemen aangepakt worden. Er zal een evaluatie georganiseerd worden om nadien te bekijken (in kader van het mobiliteitsplan) hoe we de situatie permanent verkeersveilig kunnen maken. 

Wijzigingen tijdelijke opstellingen ten opzichte van de huidige situatie:

  • Het stuk van de Toekomststraat tussen de Koning Albertlaan en de Parkstraat wordt éénrichtingsverkeer, behalve voor fietsers. Het verkeer dat van de Koning Fabiolalaan komt zal omgeleid worden via de Parkstraat en de Vuurkruisenlaan. De verkeerssignalisatie zal aan de nieuwe situatie aangepast worden. De parkeerstrook ter hoogte van huisnummers 46 tot en met 54 in de Toekomststraat wordt verplaatst naar de overzijde van de straat (aansluitend op het voetpad ter hoogte van de parking van de school). De oude parkeerstrook verdwijnt (overschildering van witte lijnen met zwarte verf). De nieuwe parkeerstrook wordt ingericht als een K&R-parking.  Er komt een infobord dat zal aanduiden dat dit een K&Rzone is tussen 8u00 en 8u30. De rest van de periode kunnen omwonenden gebruik maken van de parkeerstrook. Deze wijziging heeft verschillende voordelen: het verkeer zal gedwongen vertragen ten gevolge de asverschuiving en kinderen kunnen gemakkelijk uitstappen ter hoogte van de parking en zijn dan meteen aan de juiste schoolzijde. Ze moeten niet meer oversteken. 
  • De afwikkeling van verkeer op de parking wordt gewijzigd. De parking van de school thv de Toekomsstraat wordt afgesloten aan de westzijde. Auto’s rijden dus ter hoogte van de huidige ingang van de parking (thv het kruispunt bij de Parkstraat) dus zowel op als van de parking. Op deze manier wordt de wachtzone ten gevolge van de Coronamaatregelen écht autovrij wat een veel veiligere situatie geeft. Signalisatie zal aangebracht worden op gebruikers van de parking er op te wijzen dat ze bij het uitrijden van de parking niet meer rechtsaf mogen slaan. De wachtzone is recent ingevoerd omdat ouders en grootouders anders ten gevolge van de Coronamaatregelen op het voetpad stonden. Ter hoogte van de wachtzone zal een extra fietsenstalling geplaatst worden.
  • Eén van de mobiele borden “zone 30km, groot genoeg?” zal verplaatst worden zodat zij die in de Toekomststraat rijden ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertlaan beseffen dat er hier traag dient gereden te worden. 

Extra waarschuwingsborden dat de situatie gewijzigd is, zullen ook voorzien worden. De omwonenden, de ouders van de school en busdiensten worden op de hoogte gebracht. De politie en gemeenschapswacht zal extra aandacht besteden aan de nieuwe omgeving en mensen wegwijs maken in de nieuwe regels. Timing: de proefopstelling zal onmiddellijk starten na het aanbrengen van de nodige signalisatie en zal eindigen tegen de Kerstvakantie, hetgeen de nodige tijd geeft  om de situatie goed te evalueren. 

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Zou graag toelichten dat het om een dringende en uitzondelijke situatie gaat. Het is zo dat we in het kader van het mobiliteitsplan, waarin we in de project stuurgroep zitten in de laatste fases, grote aandacht schenken aan de veiligheid aan de scholen. Echter is het nu zo door de Covid-19 maatregelen, aan de school zodanig gewijzigd zijn door de toestroom van de kinderen en ouders, dat wij in samenspraak met de school, het gaat hier over De Sterrenhemel omdat daar de situatie het ernstigst is, en in samenwerking met de politie verkeersdiensten, mobiliteitsdienst en technische dienst bekeken hebben hoe we de situatie kunnen verbeteren. Het gaat op een tijdelijke proefopstellingomdat we die graag willen evalueren tegen kerst, om begin 2021 in een definitieve oplossing voor kunnen vinden.  We zullen dit ook bij de Fonkel doen, en gaan ook met de andere scholen overleggen.

Politie is reeds gestart met tellingen en snelheid metingen, zodoende we het verschil kunnen zien en de impact op de Parkstraat en eventueel kunnen bijsturen.

Besluit: De bekrachtiging besluit van de burgemeester van 11 september 2020 inzake tijdelijke verkeerssituatie in Toekomststraat: veiligheid rond Basisschool Sterrenhemel tgv de coronamaatregelen voor de basisscholen, wordt unaniem goedgekeurd.

Bekrachtiging besluit Burgemeester – Wereldbeker Cyclocross zondag 27 December 2020: Verbod op het organiseren van de betrokken veldritten in Diegem

Elk jaar worden er, in principe op de laatste zondag van de maand december, door wielerclub Sint-Anna-Vooruit, binnen een regelmatigheidscriterium, diverse veldritten georganiseerd. Dit evenement trekt heel veel volk, naar schatting, op basis van informatie van de organisator zelf, tussen de 20.000 en 25.000 aanwezigen. Door de coronacrisis zijn maatregelen over de organisatie van grote evenementen noodzakelijk én hoogdringend.

  1. Aantal aanwezigen: Vorige editie waren er +/- 23.000 toeschouwers
  2. Als het evenement zonder toeschouwers zou  doorgaan dan zitten we nog steeds met een grote concentratie aanwezigen:  +/- 1.750 inwoners (zonder gasten); +/- 250 crewleden (organisatie & medewerkers); 150 deelnemers + 5 begeleiders per deelnemer (750p):  Dit komt al snel aan +3000 aanwezigen “zonder publiek”.
  3. Als er geen officieel publiek toegelaten is er nog steeds de mogelijkheid van een oncontroleerbare en niet te handhaven en grote toestroom van gasten van inwoners en bezoekers van lokale horeca. Het volledige centrum van Diegem, parcours en de horeca voor 1 dag afsluiten is onmogelijk. Dit zou een overrompeling zijn die moeilijk te handhaven gaat worden.
  4. De gemeente Machelen heeft momenteel een incidencecijfer van >50 en wordt gezien als een van de risicogemeenten aan de rand van Brussel. We kunnen de situatie van december niet voorspellen maar op basis van de huidige cijfers is het organiseren van dit evenement, mede omwille van het feit dat de voorbereidingen nu moeten starten, moeilijk te verenigen met de maatregelen die we als lokaal bestuur nemen om het virus verder in te dijken.
  5. Een circulatieplan uittekenen waarbij de aanwezigen elkaar niet kruisen is niet haalbaar door de smalle stoepen op sommige stukken van het parcours.
  6. We hebben nog geen zicht op de maatregelen die in december van kracht zullen zijn maar gezien de huidige situatie inzake besmettingen is het aannemelijk dat er geen terugkeer naar een normale situatie zal zijn.
  7. De beslissing dient nu genomen te worden op basis van onder meer het MB dat we vandaag kennen.
  8. Het inrichten van de ambiancetent en de VIP ruimtes moeten voldoen aan de beperking van 200 personen. We kunnen niet toestaan dat deze als een apart evenement gezien worden aangezien de deelnemers nadien ook naar de cross gaan kijken en er daar ook een beperking is van max. 400 toeschouwers.
  9. Als de medewerkers de COVID-maatregelen moeten volgen zal de opbouw langer duren waardoor er ook meer hinder zal zijn voor de inwoners en de mobiliteit.
  10. De veiligheidscel van 8 september 2020 heeft een negatief advies uitgebracht.

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter

Het grootste evenement van onze gemeente, hebben we een spijtige beslissing  moeten nemen maar ook de enige juiste. De organisator moest starten met de voorbereiding rond deze periode en we hebben dan ook de veligheidscel samen met alle partijen bijeengeroepen, en de conclusie was dat er maar één bepaalde beslissing kon genomen worden.

Corona cijfers voor onze gemeente zijn niet goed, in stijgende lijn sinds een aantal weken,en dat was onze eerste bekommernis, en ook dat we moeilijk konden voorspelen hoe de situatie in december zou zijn, en het feit dat we nu moesten beslissen maakte het er niet makkelijk op.

Hadden we het zonder publiek georganiseerd hadden we toch minstens 3.000 mensen op het circuit gehad (alle inwoners, alle renners en creditaties...). Op bepaalde plaatsen hadden we niet voldoende plaats om aan de covid distance maatregelen te voldoen, en konden ze de wedstrijd niet correct organiseren.

Andere vrees dat indien we de wedstrijd laten doorgaan,  er veel mensen van andere gemeenten graag  bij geweest zouden zijn en zouden afzakken naar Diegem, en dat zou  onmogelijk om te handhaven, een groot probleem voor politie.

Ander groot probleem is de opbouw had dubbel zo lang geduuurd hebben, dat wil zeggen dat we de helft van de Cockplein verkeersvrij moeten maken voor een maand, en dat zou niet in goede aarde gevallen zijn bij onze Diegemse zelfstandigen.

We hebben dit afgestemd met de organisatior, jammer voor dit negatief advies, maar zij hebben er ook begrip voor. Het is een spijtige situatie die we niet in de hand hebben. Het enigste kleine voordeel is dat ook geen extra kosten moeten spenderen tegenover kleinere inkomsten,  en zo kunnen zij zich volledig inzetten op editie 2021.

Besluit: de gemeenteraad keurt de bekrachtiging  van besluit van de burgemeester van 11 september 2020 inzake Wereldbeker cyclocross zondag 27 december 2020 - verbod op het organiseren van betrokken veldritten in Diegem, unaniem goed.

Bijkomend punt op aanvraag van Sp.a-Spirit-Groen: Aanbestedingen en winkelhieren

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Het zal iedereen hier niet verbazen dat de COVID-19 pandemie een grote impact heeft gehad op onze zelfstandigen en KMO’s. Het ziet er naaruit dat er in de nabije toekomst niet veel zal veranderen en dit tot we beschikken over een vaccin en we terug min of meer het “vroegere” normaal kunnen benaderen.

In het begin van de Covid-19 pandemie werd een door het beleid terecht gewezen op winkelhieren, om zo onze zelfstandige en KMO’s te steunen tijdens deze moeilijke periode. 

We merken echter op dat er vaak bij deze publieke aanbestedingen zelden of geen gebruik gemaakt wordt van de KMO’s en multinationals op ons grondgebied. Zij worden hierover niet gecontacteerd. Niettegenstaande al deze zaken wel degelijke belastingsgeld in het laadje brengen van onze gemeente, zou het dus mooi zijn indien zij meer betrokken worden in onze vraag naar deelnemers in onze publiekelijke aanbestedingen.

Zij moeten dan vanzelfsprekend voldoen aan alle voorwaarden, net zoals KMO’s en multi nationals die gevestigd zijn buiten onze gemeente Ze hebben geen prioriteit tegenover die laatste groep. De gemeente zal zoals altijd in eer en geweten kiezen voor de beste optie qua prijs en kwaliteit, zoals ook vandaag de dag geschied.

Onze vraag aan het beleid is:

  • Hoeveel Machelse KMO’s en multinationals zijn uitgenodigd geweest om deel te nemen aan de aanbestedingen van 1 Januari 2018 tot en met 1 September 2020 ? Graag hadden we ook het volledige aantal aanbestedingen te weten gekomen.
  • Wat is de gemeente van plan om meer KMO’s en multinationals uit onze gemeente te betrekken bij het opstellen van de gemeentelijke aanbestedingen, of maw het winkelhieren toe te passen voor KMO’s en multinationals ?

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter

*** aangezien de audio niet optimaal was, zal u voor het  volledige antwoord van Kris Jacobs moeten wachten op de officiele audio van de gemeente ***

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Kris bedankt voor het antwoord. Ik heb eerst en vooral het agendapunt tijdig doorgestuurd, namelijk donderdag 10 Novembe zoals het moet volgens het regelement, dus meer dan één dag voorbereiding was mogelijk, maar ik heb er geen probleem ik kan gerust een maand wachten om de exacte cijfers te krijgen op mijn vraag.

Zo is er de  aanbesteding voor de aankoop van een afspraken en klantenbegeleidingssyteem, gedgekeurd in het College van 18 Augustus, en toegewezen werd aan JCC Software uit Nederland. Logins uit Mechelen en Q-matic uit Zaventem werden ook aangeschreven maar hebben niet geantwoord. Nakijken op google blijkt dat er voor dergelijke uitbestedingen er toch voldoende service providers voorhanden zijn in Belgie ( en misschien zelfs in onze gemeente) om degelijke CRM oplossing aan te bieden (inclusief afspraak en klanten begeleiding).

Graag willen wij voorstellen om een lijst te maken van de aanbestedingen van de voorbije 5 jaar, samen met een lijst aanbestedingen die het beleid van plan is te maken tot 2024, en die aan alle zelfstandige, KMO’s en multi-nationals, en hen zelf laten beslissen waar en bij welke aanbesteding zij eventueel graag zouden willen mee deelnemen.  Zo weet de gemeente bij welke aanbesteding welke locale KMO of multi-national kan deelnemen.

Ik heb de laatste jaren gezien dat er buiten de aankopen van de mondmaskers door Mark Grootjans bij KMO’s in Diegem en Machelen, dat er ook nog een zout  strooi contract is toegekend aan een Diegemse onderneming, maar verder zie ik niet veel KMO’s en ondernemingen die uitgenodigd worden om deel te nemen aan deze aanbestedingen voor onze gemeente.

We kijken naar de aanbestedingen en we hopen zoals je zelf zei dat er in de toekomst meer Machelse en Diegemse KMO’s, bedrijven en ondernemingen zullen deelnemen aan onze aanbestedingen, nogmaals zonder prioriteit of voorkeur te krijgen.

Nog een laatste vraag, ivm die subsidies van 100.000€ van deze cheques, hoeveel zelfstandige en KMO’s zich hebben ingeschreven in dit project, en hoeveel is er reeds uitgegeven?

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter

*** aangezien de audio niet optimaal was, zal u voor het  volledige antwoord van Kris Jacobs moeten wachten op de officiele audio van de gemeente ***

Bijkomend punt op aanvraag van Sp.a-Spirit-Groen: Roekeloos en associaal gedrag in het verkeer

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Niettegenstaande 95% van de straten in onze gemeente een maximumsnelheid limiet hebben van 30km/uur, zijn er nog steeds chauffeurs, die denken dat ze een toertje aan het maken zijn op het circuit van Francorchamps.

Verschillende mensen uit alle hoeken van onze gemeenten klagen hier nu reeds meerdere malen over deze te snel rijdende chauffeurs, die geen respect hebben voor de zwakke weggebruiker. Dat de frustratie bij onze bevolking hoog oploopt, was onlangs nog te zien in de Broekstraat waar iemand “het recht” in eigen handen nam, door eieren naar de “patser” te gooien, met alle gevolgen van dien.

Het beleid reageerde in de krant dat we eerst de roekeloze chauffeur op heterdaad moeten betrappen, en dat het onmogelijk is om een politiepatrouille permanent te vestingen in geteisterde straten, en dat we moeten wachten tot de uitrol van het mobiliteitsplan in de loop van 2021.

Wij vinden echter dat er onmiddellijk moet worden opgetreden, of moeten er eerst slachtoffers vallen.  Natuurlijk is het mobiliteitsplan hier in belangrijk, maar in afwachting vragen we om nu reeds acties te ondernemen, bijvoorbeeld mobiele camera’s te in te zetten, gaan spreken met de eigenaars, en vooral nu reeds bekijken wat er mogelijk is door het politiereglement. Eventueel voorzien in een retributiereglement voor in beslag genomen voertuigen van chauffeurs die roekeloos rijden. In andere gemeenten en steden worden de auto’s voor minimum 14 dagen in beslag genomen. Indien nodig dient hier een aanpassing aan het politiereglement te gebeuren. Hiermee kunnen we de strijd tegen straatracen en asociaal verkeersgedrag aanpakken.

Onze vraag aan het beleid is om van de onmiddellijke aanpak van dit probleem een prioriteit te maken. Haal deze jonge chauffeurs uit ons verkeer en maak onze gemeente verkeersveiliger.

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter

Iedere burger en buurt recht heeft op aangename straat en wijk. Dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds denk ik, dat we het hier allemaal over eens zijn. Helaas zijn er een paar individuen die een manifest gebrek aan respect en burgerzin tonen en met hun onaangepast machogedrag voor ergernis en frustratie zorgen in de buurt. Ik erger me daar ook aan.

Het voorval waarnaar je verwijst is inderdaad is een voorbeeld van verkeerd rijgedrag en een vorm van verkeersagressie. Dergelijk zaken worden snel opgepikt door sociale media en wereldkundig gemaakt . Het zijn ook die sociale media die het uitvergroten, zodoende dat de perceptie kan ontstaan dat die meer de regel is dan uitzondering, wat volgens mij niet correct is.

Je moet bijna een politieploeg hebben ter plekke om de overtreder te betrappen, en zoals jullie weten hebben we geen ploegen op overschot, om permanent post te vatten in de straat. Dat wil niet zeggen dat we hier niets kunnen aandoen. We hebben dan ook het voorval laten natrekken door de wijkagent die bij de overtreder is langsgeweest, en blijkbaar zou dit geval te maken hebben met een burenruzie in verband met geluidsoverlast.

Veiligheid is wel belangrijk in deze straten, en aandachtspunten voor ons. We zetten in op sensibiliseren. We hebben aan VIMA gevraagd als ze een medling krijgen om gerichte snelheidscontroles uit te voeren. Er zijn de voorbije maanden verschillende frequente snelheidscontroles geweest in Machelen en Diegem. Straten met éénrichtingsverkeer zijn iets gevoeliger voor overtreders, de vaststelling is dat er een verhoogd percentage van chauffeurs zijn die zich niet aan de snelheden houden.

Iets meer structureel, op termijn zullen we tewerkgaan via het mobiliteitsplan, waar Steve Claeys aan werkt, welke begin volgend jaar zal worden uitgerold, op korte termijn zullen er ook een aantal vsnelheidsremmers op bepaalde plaatsen gezet worden zoals bijvoorbeeld in éénrichtingstraten.

Het inzetten van camera’s en anonieme voertuigen is reeds ter sprake geweest op de politieraad, en moeten we verder bekijken. Maar inderdaad we merken het meer en meer jongere chauffeurs die een grens overschrijven ivm rijgedrag, maar het blijft meer de uitzondering dan de regel. Controles zullen ervoor zorgen dat we die mensen zullen kunnen sensibiliseren. Ik zal het met de korpschef er over hebben, want in Antwerpen zijn bijvoorbeeld al een aantal auto’s in beslag genomen. Maar je moet die overtreders eerst op heterdaad kunnen betrapt worden.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Bedankt Mark voor de uitgebreide uiteenzetting. Ik denk dat er veel punten in zitten die wij ook steunen. Ik denk dat niemand hier in deze zaal niemand zit te wachten tot het eerste slachtoffer, alovrens we zouden gereageerd hebben. Daardoor hoop ik dat via de politieraad een aantal maatregelen onmiddelijk kunnen treffen, dat we de overtreders ontmoedigen, en ze eventueel hun wagen kunnen in beslag nemen.

Bijkomend punt op aanvraag van Sp.a-Spirit-Groen: Ticketsysteem vs Meldpunt

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Vandaag kunnen onze inwoners die een vraag hebben ivm een dienstverlening, of iets willen melden, of een klacht hebben terecht op de website. Daar hebben zij de keuze tussen de meldingskaart en het klachtenformulier.

Bij de meldingskaart vul je eerst je gegevens in, daarna de inhoud van je melding via een optie van verschillende categorieen, en vervolgens geef je de plaats en de omschrijving van je melding in. De meldingskaart wordt aangemaakt.  Daarna krijg je een mail dat ze goed ontvangen is. Het klachtenformulier volgt ongeveer het zelfde proces, behalve dat hier ook wordt gevraagd welke stappen je reeds ondernomen hebt, en welke oplossing je voorstelt. Bij deze laatste wordt je dossier behandeld binnen de 45 kalenderdagen na ontvangst van de klacht.

De voorbije maanden zijn er me verschillende mensen komen vertellen dat het opmaken van de meldingskaart geen probleem is, maar de opvolging ervan is dat echter wel. Vaak wordt er geen antwoord geformuleerd en blijft de melder informatieloos achter en moet hij gewoon afwachten wanneer er iets aan zijn melding wordt gedaan of niet.

Ook voor de gemeenteraadsleden zou het interessant zijn om te weten hoeveel meldingen er elk jaar ontvangen worden, en welke categorieën de meeste meldingen ontvangen? Hoe lang was de gemiddelde duurtijd voor het sluiten van de meldingskaart (lees een oplossing gevonden), en dergelijke meer.

Vandaag de dag zijn er ticketingsystemen  (het loggen van een probleem online, met opvolging) beschikbaar zoals die gebruikt worden bij onder andere service providers zoals Telenet of Proximus. Hier kan men niet enkel een probleem melden, maar kan men ook real - time het proces volgen tot aan  de oplossing of kan men later nog extra informatie toevoegen, en kan men ook bekijken wat de dienst in kwestie heeft geantwoord of van plan is om te doen bijvoorbeeld.

Onze vraag daarom is of het beleid het meldpunt kan veranderen naar een digitaal ticketingsyteem, waar tal van voordelen uitgehaald kunnen worden voor de bewoners ( user friendly, meer informatie, up-to-date, real time,.... ) en voor de gemeente (meer effecient, betere dienstverlening, rapporterings-mogelijkheden, vermijden van duplicate meldingen, optimalisering resources ...)

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter

*** aangezien de audio niet optimaal was, zal u voor het  volledige antwoord van Kris Jacobs moeten wachten op de officiele audio van de gemeente ***

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Een paar puntjes duidelijk maken, ik stel hier niet de werking van onze gemeentelijke diensten in vraag. Het gaat hier over een digitaal systeem. Dat ik niet op de hoogte ben van alle nieuwste cijfers is maar normaal, ik zit niet in de coalitie, maar in de oppositie. Aangezien er geen communnicatie is naar ons toe, dan kan ik alleen maar mijn best doen om de meeste recente cijfers te achterhalen. U zei daarnet dat u er al lang mee bezig bent met dit project, maar sta me toe dat ik een aantal maanden geleden u ook mij vertelde dat u met het project van de digitale borden ook al lang mee bezig was. Ik hoop dat u met deze aanbesteding en planning van een ticketingsysteem reeds verder zit dan de aanbesteding met uw digitale boards.

Ik wil ook aanhalen waarom dit project belangrijk is en een duidelijk voorbeeld dat het meldpunt systeem aan vervanging toe is:

Overmorgen is het exact 1 jaar geleden, toen ik op 17 September 2019 een extra vraag stelde in verband met Frans Van Molderstraat met het onkruid en het sluikstorten aan huisnummer 14. Toen kreeg ik het antwoord van Schepen Magda Geeroms dat ze pas de dag ervoor op de hoogte werd gesteld van dit probleem en dat ze dit zo snel mogelijk ging samenzitten met de betrokken diensten om dit op te lossen. De oplossing is er gekomen toen ik zelf met Matexi belde om te vragen om dit op te kuisen, welke ze ook van plan waren, ware het niet dat de dag ervoor dat Matexi ging langskomen, de dame die de melding had gedaan, besloot om zelf in actie te schieten, en hetzelf allemaal weg te doen, omdat ze het niet langer meer kon aanzien. Er werd mij toen nadien gemeld door de Schepen Magda Geeroms , dat ik dit had kunnen melden via het meldpunt en dat dit niet nodig was om dit te melden via de gemeenteraad

Wel vandaag, 15 September, moet ik jammer genoeg dit punt weer op de agenda brengen van de gemeenteraad. Zoals op aanvraag vorig jaar van de Schepen Magda Geeroms, heb ik netjes dit jaar het zelf gemeld via het meldingspunt op  Maandag 20 Juli (ik heb de mail hier bij me), en de dag nadien heb ik een mail ontvangen van de Schepen  Magda Geeroms met het volgende; “Bedankt om dit nog eens via mail te melden. Wij zijn ons bewust van de toestand van de bouwvallige gebouwen in de Frans Van Molderstraat. Samen met de TD en de dienst RO zal eens bekeken worden wat hier op korte termijn kan gebeuren” Volgende week zal het net iets meer dan 2 maand zijn, en zal er nog steeds onkruid staan er over heel het voetpad, de autobanden, de ettelijke zakken afval, en sluikafval (inclusief autobanden).

Mijn vraag is aan de schepen of ze me kan vertellen welke termijn zij in gedachten had toen ze schreef “op korte termijn”, en nog belangrijker, wanneer mogen de mensen in de Frans Van Molderstraat,  weer over een volledig onkruidvrij voetpad beschikken, want nu moeten ze op straat wandelen, want aan de overzijde is er door de bouwwerf geen voetpad beschikbaar, en wanneer zal het sluiktstorten verwijderd worden en de hele site afgemaakt worden met HERES hekken zodoende sluikstorten daar geen mogelijkheid meer is.

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter

*** aangezien de audio niet optimaal was, zal u voor het  volledige antwoord van Kris Jacobs moeten wachten op de officiele audio van de gemeente ***

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Ik noteer u vraag nog eens, en ga het nog eens nakijken. Ik weet waarover je het hebt, over die lege gebouwen die er staan. Ik kijk het na en bezorg u tegen volgende keer een antwoord.

Bijkomend punt op aanvraag van Sp.a-Spirit-Groen: Bessenveld Lower East Side

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Er is een openbaar onderzoek over een vergunningsaanvraag (fase2) van A-New Group gevoerd tussen 7 augustus en 5 september, over de bouw van Hotel A (185 kamers), kantoor (4.323m2), Hotel C (153 kamers) en Hotel D (172 woonunits) en 442 ondergrondse parkeerplaatsen.

Tot grote verbazing van alle inwoners van de Victor Servranckxstraat, Kerkveld, Bosveld en Vandeverveken straat, waar niemand iets wist of gehoord had van dit megagroot project van 510 hotelkamers en kantoor van 4.323m².

Het Kartel is duidelijk tegen dit monumentaal grootscheeps project.

Onze vragen naar het beleid zijn de volgende:

  • Hoe staat het beleid tegenover deze aanvraag van omgevingsvergunning?
  • Wat is jullie visie over de invulling van de rest van het Bessenveld (17 hectare).
  • Welke impact verwachten jullie qua mobiliteit?
  • Op welke manier werden de buurtbewoners ingelicht? Welke impact voorzien jullie voor de buurt?
  • Wat zijn de plannen indien blijkt dat het hotel, Apart - Hotel en kantoor niet aan voldoende bezetting geraken?
  • Is er in dit groots project ook rekening gehouden met de zelfstandigen van Diegem Centrum?

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Ik wil nog even terugkomen op het vorige punt, dat u niet alle Colleges van Burgemeester en Schepenen naleest maar dat u wel elke omgevingsvergunning uitzoekt. Even de historiek schetsen, Bessenveld is inderdaad een groot terrein, waarvoor enkel luchthaven gerelateerde kantoren en diensten kunnen gevestigd worden, onder andere hotels en kantoren. Tijdens de vorige legislatuur in Apil 2018  werd een stedebouwkundige vergunning afgeleverd voor 3 fases, deze waarover we het hebben is fase 2. Het openbaar onderzoek is ondertussen is inderdaad afgelopen op 05 September 2020. Momenteel is onze dienst dus bezig met de bezwaren van dit onderzoek in te kijken en het te dossier volledig te analyseren op de ruimtelijke ordering. Tot hier de inleiding, alvorens ik op de 5 vragen zal antwoorden

Het concept van deze aanvraag past in onze visie, om van onze bedrijvenzone een modern type, duurzame werk – verblijfsplek te maken waar naar de toekomst toe, verwevenheid wordt gemaakt tussen  werken en verblijven, ontspannen maar ook andere programmatie, zoals recreatie, publieklijke voorzieningen en horeca aanwezig zal zijn.

Vergeten we allemaal dat de klassieke bedrijvenzones niet duurzaam zijn en alleen gefocused zijn op het werken, mensen komen toe om 09.00 en vertrekken om 17.00, maar ook tijdens de weekends en s’avonds is het er een verlaten gebied. Dit willen we niet meer doen, dit is niet meer van deze tijd, dus we gaan onze strategische positie naar de luchthaven en naar Brussel niet uit handen geven. Kijk maar eens naar Zaventem waar de leegloop al een hele tijd aan de gang is.

Wij gaan dit niet doen. Deze visie past niet enkel in deze van het huidige lokale beleid maar ook de vernieuwde visie  van Vlaanderen, die ook zeggen dat kantoorwijken zo verschillend mogelijk programmaties moeten krijgen. Het project valt zowel in het totaal project van renovaties, als bestaande leegstaande gebouwen, gecombineerd met nieuwe gebouwen, die voldoen aan al de voorwaarden om duurzaam te zijn. Tot zover mijn antwoord op uw eerste vraag.

Voor uw 2de vraag, kan ik U zeggen dat over het gehele Bessenveld (groot terrein) al sinds het begin van deze legislatuur gesprekken zijn gevoergd met de ontwikkelaar en de Vlaamse Overheid. Deze zijn ook niet nieuw, en waren reeds gestart in de vorige legislatuur. Het is zo dat we voor deze grote zone, we niet zomaar het eerste beste programma gaan toelaten. Het belangrijkste is dat er een meerwaarde is voor onze gemeente als er iets komt, dat men zeer grote open ruimte en groen wordt gevrijwaard, en we moeten ook zien dat Vlaanderen, die een grote inspraak heeft, waar hun meerwaarde een surplus is in dergelijke projecten.

Er zijn ook bij projecten  verschillende zaken besproken, maar er zijn nog geen concrete plannen, behalve een aantal masterplannen, die af en toe bijgepast worden, maar die nog steeds niet voldoen aan onze eisen. Indien wij in de toekomst toch een masterplan ontvangen, zullen wij zeker en vast gesprekken voorzien met alle inwoners.

Wat vraag 3 betreft, op gebied van mobiliteit, ligt deze bedrijvenzone heel centraal tussen lucthaven en Brussel, met een aantal verkeersaders, daarnaast hebben we ook het treinstation in Diegem en enkele buslijnen. Het is wel zo dat de gemeente, provincie als vlaams gewest zeer sterk gaan investeren rond de bedrijven zone in Diegem, zoals de F3 fietsautostrade parallel met de treinsporen, gaan we aan het station een fietsdeel systeem installeren, een fietsbrug over de A201, de werken van ABV en de Werkvenootschap aan het knooppunt van de A201 en de Ring, wordt de Leopold III laan convertie naar een stedelijke boulevard, komt er ook 2 tramlijnen naar de Luchthaven en tenslotte de RingTramBus. Kortom al deze maatregelen zullen ervoor zorgen dat de modal shift in beweging zal brengen. Elke type bedrijf zal zijn eigen vervoersmiddel kunnen kiezen.

Om te antwoorden op uw 4de vraag, de aanvraag werd ingediend, openbaar onderzoek werd afgerond, maar dat had ik al eerder gemeld. De vraag is gesteld aan de promotor voor een info moment te organizeren. Die zal doorgaan in zaal ’t Zand maar de datum heb ik nog niet ontvangen, maar zal later via officiele kanalen medegedeeld worden, en de ontwikkelaar zal dan informatie verschaffen over het project.

Het is onze taak om de impact op de buurt zo laag mogelijk te houden. Wij doen dat door steeds te zeggen dat er een grote bufferzone moet zijn, die is ook zo ingekleurd, omdat er tussen de woonwijk en het project een heel mooie groene bufferzone moeten worden voorzien. Maar anderzijds hebben wij gevraagd aan de promotor van in het begin, dat de gebouwen aan de Holidaystraat het hoogst kunnen zijn, en zo trapsgewijs afgebouwd worden richting woonwijk, zo krijgt men natuurlijk veel minder inkijk en hinder.

Ik las ook uw website, ja inderdaad, ik lees dat ook natuurlijk, u het had over de schaduw van dergelijk gebouw op de buurt, ik heb dat laten onderzoeken, en daaruit blijkt dat de schaduw enkel aanwezig zal zijn in de maanden van november, december, januari gedurende de zonsopkomst  voor maximum een half uur, en dus voor de rest van het jaar is er geen schaduw impact.

We hebben ook gevraagd een zachte verbinding aan te leggen zodoende de mensen niet door het veld hoeven te ploeteren, er ligt eigenlijk al een mooi aangelegd padje.

Nu de omgevingsvergunning, beschrijft duidelijk welke functies er aanwezig zijn in een project. Zoals mobiliteitsduur, aanvraag van de vergunning, het afleveren van een vergunning, en het definitieve opleveren van het project. Dat is altijd meerdere jaren. Als er vandaag een omgevingsvergunning geleverd wordt, staat het gebouw er morgen niet, het is altijd een lange termijnsvisie, een project van meerdere jaren. Als er op het moment van de oplevering eventueel nood is aan een aangepaste functie zal er dan een functiewijziging aangevraagd worden en zullen we dat op dat ogenblik bekijken.

Ten slotte hebben we voor elk project bij de bedrijven om zoveel mogelijk rekening te houden met de zelfstandigen. Hoe hebben we dit gedaan in dit project? Eerst en vooral gaat de voorkeur uitgaan om de lokale handelaar de kans te geven om in de nieuwe gebouwen een nieuwe of bijkomende  zaak uit te baten en zullen we de gebruikers van de site stimuleren om naar de Diegemse  handelskern en zelfstandige te gaan, en kijken we hoe we met reclame kunnen maken voor onze zelfstandige.

Bijkomend wil ik ook meegeven dat onze bedrijvenzone, cargozone, en nijverheidszone binnekort langs de Woluwelaan, belangrijk zijn voor onze inkomsten, en is het dus belangrijk dat we blijven investeren om deze gebieden te ontwikkelen naar de nieuwe norm. Als we dit nu niet doen, dan is de de kans, in de toekomst bedrijven ons links laten liggen, en dat willen we in deze economische tijden niet willen hebben.

Ten slotte wil ik een aantal cijfers op uw website laten rechtzetten die totaal niet correct zijn. Er zijn exact 1.758 hotelkamers aanwezig op ons grondgebied, waarvan er vandaag 1.334 opperationeel zijn, en dus niet meer dan 2.000 zoals op uw website staan. U vermeld ook dat andere projecten reeds zijn goedgekeurd, ik viel bijna van mijn stoel, want Eagle, Airport Plaza en Wings zijn er enkel onderzoeken aangevraagd voor een omgevingsvergunning, ik zou graag hebben dat u dat rechtzet op uw website.

U schreef ook dat op de Grand Depart van de TdF vorig jaar de hotels niet volzet waren, nietegenstaande ik de cijfers heb van de verschillende hotels waaruit wel blijkt dat de hotels die dagen volzet waren. Ik zal ze u meegeven.

Ik ga hier afsluiten, en wil ik zeggen dat een objectief standpunt gemaakt wordt op feiten en niet op, als men feiten maakt op basis van eigen standpunten, zal het nooit objectief zijn.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Ik dank u voor uw ruim antwoord, maar als ik niet beter zou weten, ik zou zeggen dat jij werkt voor de bouwpromotor of ontwikkelaar.

Ik wil op een aantal gemelde punten inpikken. Ik hoop dat ik voldoende tijd krijg van de voorzitter, want dit agendapunt is wel degelijk belangrijk voor onze inwoners.

Het is zo dat het mobiliteitseffectenrapport wel een heel rooskleurig beeld weergeeft. Zo voorspelt men een 700 tal mobiliteits bewegingen per dag, en dit voor 510 kamers en 200-tal kantoor werknemers dat is toch wel heel weinig of komt 5% van de hotelgasten met de fiets . In hetzelfde  mobiliteitseffectenrapport gaat de ontwikkelaar ervan uit dat het hotel voor 60% zal bezet worden, en het Apart hotel voor 50%. Dat wil zeggen dat er 135 hotelkamers te veel gebouwd zijn, en voor het Aparthotel er 86 woonunits te veel gebouwd zullen worden die zullen leegstaan. Waarom bouwt men dan in deze grootte, als men nu al weet dat ze nooit volledig bezet zullen geraken.

U sprak daarnet ook over die bufferzone, die was vroeger groter voorzien dan in het huidge plan, dat is nu maar 60m, en ook het trapgewijze bouwmodel voorstel van 14 verdiepingen botst zo met de woonwijk, het grote probleem is het zicht vanuit de woonwijk naar het project toe.

U had het ook over luchthaven gerelateerde kantoren en diensten, ik vraag me af waarom iemand zou willen investeren in dergelijk project als je weet hoeveel kantoorruimte er nu reeds leegstaat  en de hotelsector het water aan de lippen staat. Dat is de eerste vraag, en nogmaals ik refereer terug naar het mobiliteitseffectenrapport, waar men rekening zal houden meteen  maximum bezetting van 50% en 60%.

Bij de aanvang van het nieuwe legislatuur had het huidige beleid duidelijk in de beleidsverklaring gemeld en ik lees het letterlijk af “Als lokaal bestuur willen we dicht bij de realiteit, dicht bij de mensen staan. We kiezen resoluut voor inspraak en participatie van en met onze inwoners, adviesraden en verenigingen, met specifieke aandacht voor kinderen. Machelen-Diegem blijft een gemeente op mensenmaat, met groenvoorzieningen, twee aantrekkelijke en evenwaardige dorpskernen” of een beetje verder “Communicatie/participatie is dé rode draad met betrekking tot onze beleidsintenties en –uitvoering” .... Wel als ik dit lees en zie wat er gebeurt is in dit project, dan stel ik me de vraag waar was die inspraak van de burger?  Waar was die communicatie naar de burger toe? Die was er niet.

Ik wil ook nog vermelden dat het onderzoek voor de omgevingsvergunning niet wettig is verlopen en dit om de simpele reden dat er enkel een onderzoek naar omgevingsvergunning affiche in de Holidaystraat heeft omhoog gehangen en niet in de Victor Servranckxstraat. Volgens de vlaamse wetgeving moet er een onderzoek voor omgevingsvergunning affiche getoond worden op elke straat waar het project op uitgeeft, en dit project geeft ook uit op de Victor Servranckxstraat, en dus is de wettige procedure niet gevolgd waardoor tal van op en aanmerkingen, bezwaren en klachten niet gemaakt kunnnen zijn door de buurt bewoners aangezien zij nooit op de hoogte gesteld geweest zijn van dit onderzoek naar deze omgevingsvergunning, waardoor dit hele onderzoek vervalt en niet wettig is geschied.

 

In de pers spreekt de Schepen Steve Claeys zichzelf dan weer tegen. In het ene artikel mag het niet “botsen met de residentiele buurt”,  Ik denk dat 14 verdiepingen tegenover 2 verdiepingen met toch moeilijk kan ontkennen dat er geen “botsing” is tussen beide, maar in het ander artikel staat er “maar in onze gemeente moet men zich sowieso houden aan een maximale hoogte die wordt opgelegd door Skeyes”. De vraag is of de Schepen wel weet hoe hoog de maximale toegelaten bouwhoogte is van Skeyes?

Waarom kan er niet een project komen zoals het er naastgelegen project van Bouwheer Green Village en The House of Development, met een maximum van 2 verdiepingen? Dat zich veel beter integreerd in de residentiele woonwijk. Waarom kan dit hier niet?

Ik wil ook terugkomen op het feit van de luchthaven gerelateerde kantoren en diensten voor het Bessenveld, zoals hotels en kantoor, rental cars en dergelijke meer. In de stedbouwkundige aanvraag staat duidelijk vermeld (Pag 11) dat “de studio’s en appartementen voldoen aan de normen die de gemeente Machelen oplegt voor residentiële studio’s en appartementen, zodat in de nabije toekomst mits een akkoord voor een nieuw RUP het ook mogelijk zal zijn hier een domicilie aan te vragen”. Is dit wat de ontwikkelaar en de gemeente willen bekomen, want dit is strijdig met de invullingsvoorwaarden voor de luchthaven gerelateerde kantoren en diensten, bertreffende het Bessenveld. Dus van deze leegstaande kamers en woonunits wil men omvormen tot residentieel wonen, iets wat in strijd is met de invulling vereiste van luchthaven gerelateerde kantoren en services en niet voor het uitbreiden van woonwijken. Ik denk dat dit volledig  in strijd is met jullie verkiezingsbelofte en beleidsvisie, namelijk het aansnijden van groene zones om extra bij te bouwen, eventueel nu als hotels, maar waarvan jullie nu al weten dat die nooit volledig bezet zullen worden, zoals nogmaal in het mobiliteitseffectenrapport, en ze dan eventueel zouden een functiewijziging naar residentieel wonen toestaan.

 

Wat bertreft kantoren, homeworking of thuiswerken bleek tijdens Covid-19 een nieuw succesvol gegeven, en volgens survey’s, blijkt dat deze nieuwe werk trend niet zal verdwijnen, Uit onderzoek blijkt dat post covid-19,  dat 50% van de bedrijven hun voorkeur uitgaat naar homeworking, en dus zal deel uitmaken van de nieuwe standard, en zo zal het overaanbod aan kantoorruimte enkel maar toenemen in de toekomst. De huidige toestand in onze bedrijvenzone is nog niet “code rood” maar zeker en vast “code oranje”. Nogmaals niemand wil een 2de Keiberg scenario in Diegem binnen nu en een aantal jaren.

Als ik langs de kantoren langsloop rechtover het Bessenveld, waar de maximum hoogte 6 verdiepingen is van elk gebouw, vraag ik me af waarom daar niemand er aan gedacht heeft om bijvoorbeeld 14 verdiepingen hoog te bouwen. Omdat het toen niet kon? Waarom kan het dan wel aan de overkant van de straat? Ik heb gezocht naar het RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) voor het Bessenveld, maar kan het nergens niet terugvinden, en kan hier dus geen antwoord opgeven.

Ivm dat info moment met de ontwikkelaar, dat is goed, maar ik vrees ervoor, dat tegen dan alles in kannen en kruiken zal zijn, en dat er weinig of geen ruimte zal zijn voor inspraak of aanpassing. De mensen van de Servranckxstraat en buurtstraten zijn volledige in het ongewisse en weten niet wat er staat te gebeuren, Een gebouw van 14 verdiepingen, ik zou zeggen Steve, komt eens langs om te kijken , en dan zal je nu zien, dat vandaag het gebouw van Deloitte (ook eigendom nu van Apart group,  welk mmar 6 verdiepingen telt, en nog verder van de Servranckxstraat staat; en dat is al een mastadont van een gebouw. Het Apart-Hotel komt op 60m van de straat met 5 verdiepingen.

En ook van de zelfstandige dat u sprak, ik vind je voorstel wel mooi om voorkeur te geven aan onze zelfstandige, om een nieuwe of bijkomende zaak uit te baten in het project, maar de realiteit vandaag is helemaal anders, dat onze zelfstandige alle moeite hebben om het woord boven het water te houden, en die gaan niet een nieuwe zaak of een bijkomende zaak gaan uitbaten in dergelijk project, waarbij de kosten wel aanzienlijk zullen zijn om te huren of een zaak uit te baten.

Ik kan hier nog langer over doorgaan, maar ga het hierbij laten.

 Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Ik weet inderdaad wel wat de maximale bouwhoogte is van Skeyes, dat is 87.5m. Waarom is dat voor andere zones niet van toepassing? Omdat het ILS systeem van Skeyes problemen heeft in bepaalde zones, waar 67m en andere 44m maximaal hoog gebouwd mag worden. Dit project valt onder deze norm.

Er is de onafhankelijkheid van het dossier, er is een openbaar onderzoek geweest en nu zal onze administratie van ruimtelijk ordening,  het volledige dossier dat is ingediend onderzoeken, dat is de normaalste gang van zaken. U bent blijkbaar specialist inzake mobiliteit en ruimtelijke ordening, ik zou zeggen solliciteer bij ons in de gemeente, want we zoeken nog een team coach ruimtelijke ordening.

Het zijn geen 14 verdiepen boven de grond, maar 11 verdiepen boven de grond en 3 eronder. Ik ken de locatie heel goed want ik werk daar, en ik kom u daar soms ook tegen. Het is ook zo dat we door Corona nu in een andere situtie zit en het moeilijk heeft, maar het was zo dat onze handelskernen heel goed draaiden voor Corona dank zij de bedrijvenzone. Als die bedrijvenzone blijft groeien zal dat ook positief zijn voor de handelskernen. Ik vind heel kortzichtig “ze staan nu allemaal met de lippen aan het water”, maar dat heeft niets te maken met de bedrijvenzone maar met Covid-19. We vinden dit een allemaal een spijtige zaak, maar om elk project zo maar af te schieten met valse cijfers vind ik wel heel laag.

Ik zal u met veel plezier komen vergezellen om ter plaatse het te gaan bekijken, ook niet vergeten dat het gebouw staat op een mooie tallet naar beneden, dus wel heel wat lager zal staan. Waarom zou een toren niet kunnen? Waarom wel? Ik ga dat overlaten aan dienst van Ruimtelijke Ordening die onafhankelijk advies geeft, gebaseerd op feiten. Wat betreft het onderzoek naar omgeveningsaanvraag, ongeldig is, ga ik overlaten aan dezelfde experts, en ik ga het hierbij laten.

Bijkomend punt op aanvraag van Sp.a-Spirit-Groen: Visie verdere uitbreiding hotelsector in onze gemeente.

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter

De hotelsector is een zeer belangrijke bron van inkomsten voor onze gemeente met jaarlijks een oorsponkelijk geraamd bedrag van 2.420.000 euro. De Coronacrisis heeft een serieuze impact op de bezetting van hotelkamers, vooral omdat het in onze gemeente grotendeels om zakenklanten gaat. De hotels zouden momenteel slechts een bezetting hebben van 10 tot 15 %.

We zijn als kartel enerzijds bezorgd om de hotelsector, die toch al jaren de gemeentekas heeft gespijsd, en over de tewerkstelling binnen deze sector. Anderzijds zijn we uiteraard bezorgd over onze gemeentelijke financies die tot voor de crisis serieus ondersteund werden door deze sector.

Bovenop de Coronacisis vernemen we dat er steeds maar nieuwe projecten de kop opsteken om het aantal hotelkamers nog uit te breiden. Door deze situatie kunnen er serieuze vragen gesteld worden over de leefbaarheid en dus het verder bestaan van een economisch haalbare hotelsector in onze gemeente.

Een eerste hotel heeft reeds de boeken neergelegd. We moeten ervoor zorgen dat we de zogenaamde “kip met de gouden eieren” niet verjagen en moeten dus vermijden dat we zowel wat inkomsten als wat tewerkstelling betreft het slachtoffer worden.

Daarom deze vragen:

  • Welke initiatieven overweegt het college om het aantal hotelkamers in de gemeente binnen economisch haalbare proporties te houden?
  • Wordt er een overleg gepland met de hotelsector?

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Ik kan alleen maar bevestigen van uw bezorgdheid over de hotelsector., het is een zeer belangrijke partner voor onze gemeente, met name dat zij een zeer grote bron van inkomsten zijn voor onze gemeente. We hebben ook altijd in het verleden, ook onder uw beleid, goed samengewerkt met de deze sector, het is inderdaad zo dat Covid-19 , sinds een aantal maand ons in de greep houd, en brengt een ongewone situatie mee die een grote impact heeft op de economie maar ook de hotelsector wordt heel hard getroffen door deze pandemie

Waardoor de situatie natuurlijk niet te vergelijken is met de situatie van een aantal maanden geleden, pre-covid periode. We zijn ook van mening dat investeringen in deze crisis periode van groot belang zijn, omdat enerzijds tewerkstelling voorziet, anderzijds toebrengt in onze visie, waar wij investeringen stimuleren, ik vind het belangrijk dat ondernemen willen investeren in onze gemeente, en als men kijkt naar de pipeline van projecten en aanvragen die zijn ingediend (openbare onderzoeken) dan stelt me dit wel hoopvol dat onze locaties nog zeer gegeerd zijn in onze gemeente voor ondernemers. Als ik dan kijk naar andere gemeenten, is het daar veel somberder. Het is postief dat die stimulans in onze gemeente nog bestaat.

Samen met alle sectoren, willen we ervoor zorgen dat de bedrijvenzone blijft groeien, dat er een juiste balans is tussen wonen, werken, verblijven maar ook recreatie en ontspanning, want dat wordt meer en meer belangrijker, en dat het dus noodzakelijk dat we nu al beslissing durven te nemen, om toekomst perspectieven te bieden.

Het is ook zo dat ikzelf en de burgemeester gecontacteerd geweest zijn door de hotelsector, en wij zullen op zeer korte termijn samen zitten, niet om enkel de huidige situatie te bespreken, maar ook om meer uitleg te verschaffen over de toekomst van de regio maar ook voor de projecten die reeds vergund zijn of die in de pipeline zitten, maar ook de infrastructurele aanpassingen die er ivm mobiliteit staan aan te komen. We zijn van plan een eerste inlichting sessie te geven voor het Pegasus Park, om uit te leggen welke werken er komende zijn, en zij kunnen zich ook inschrijven op een platform zodoende zij steeds op de hoogte gebracht kunnen worden.

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter

Er zijn nieuw hotels die er gaan komen, maar we moeten ook rekening mee houden met de hotels die er nu al zijn, juist om te vermijden dat er te veel zouden zijn, want het zou niet de eerste gemeente zijn, waar ze van veel niets meer hebben. Ik vind dat er hier wel een visie moet ontwikkeld worden, dat het aantal binnen bepaalde normen blijft, in samenspraak met de hotelsector in zijn geheel.

Rondvraag: de leegstand van de sociale woningen van Intervilvoordse

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Tijdens de gemeenteraad op 24 Juni had in een rondvraag gesteld ivm de leegstand van de sociale woningen van Intervilvoordse. Maatschappij voor Huisvesting. Toen werd er me door de voorzitter dat dit punt onmogelijk kon geantwoord worden omwille van het grote aantal vragen en het niet beschikken van de exacte cijfers. Er werd voorgesteld toen om deze vraag meenemen naar de volgende gemeenteraad om zo een volledig antwoord op al mijn vragen te voorzien.

Tijdens de gemeenteraad daarop 7 Juli heb ik geen antwoord gekregen, en heb ik er ook geen nota van gemaakt omwille van dat deze gemeenteraad net 2 weken na mijn vraag plaats vond. Maar nu zijn we 3 maanden verder, en heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vragen die toch duidelijk gedefinieerd waren. Mijn vraag is nu, waarom krijg ik geen antwoord op mijn vragen, en wanneer kan ik die antwoorden ontvangen?

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Het klopt inderdaad dat die vragen nog niet betwoord zijn, ik heb na die gemeenteraad van 24 Juni, want het was een uitgebreide vraag met heel wat cijfers en zeer specifieke vragen, heb ik het audio verslag geconsulteerd, maar u staat er spijtig genoeg niet op of ik versta helemaal heel slecht. Het is inderdaad mijn fout, ik had aan u onmiddelijk achteraf moeten vragen om de vraag door te sturen, dus als u ze mij schriftelijk doorspelen, dan zal ik zo snel mogelijk, niet volgende maand, maar zeer snel een antwoord bezorgen.

 

OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 20 October 2020

 

'