Verslag van de Gemeenteraad 20 Oktober 2020.
Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Jocelyne, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Verberckmoes Tessa, Benhomaid Samia, Lenaerts Werner, Roose Peter, Ponticello Dina , Schell Daniël.
Verontschuldigd: niemand
Dit zijn de notulen van gemeenteraad:
Goedkeuring verslag gemeenteraad 15 september 2020
Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 15 september 2020 wordt unaniem goedgekeurd.
Toevoeging Agendapunt bij hoogdringendheid: bekrachtiging besluit Burgemeester
Het is noodzakelijk om de verdere verspreiding van Covid-19 in de scholen te beperken en de infrastructuur enkel nog te gebruiken van schoolgebonden activiteiten.
Besluit: DE gemeenteraad keurt de bekrachtiging besluit burgemeester - sluiting sportzalen in de scholen voor externen, unaniem goed.
Huishoudelijk reglement gemeenteraad
- Het eerste voorstel is om te werken met A en B punten
- A punten zijn punten die beleidstoelichting vergen van het college of die dienen ingeleid te worden door de voorzitter én uiteraard de punten die de raadsleden zelf aanbrengen.
- B punten zijn punten die geen politiek debat of toelichting vergen maar die decretaal op agenda moeten komen en waarbij het in principe volstaat dat de voorzitter de titel aanbrengt.
Bedoeling is dat bij opstellen agenda het college eerst aanduidt wat voor hen A en B punten zijn, tot vijf dagen voor de vergadering kunnen raadsleden punten bijvoegen: dit zijn A punten. Raadsleden kunnen tot de dag voor de raad om 12 uur 's middags aangeven welke B punten zij ook als A punt willen zien, dan wordt dit aangepast. We kunnen niet uitsluiten dat een raadslid bij opening van vergadering toch nog aangeeft dat een B punt een A punt moet zijn. Om dit in te voeren is een wijziging in het huishoudelijk reglement nodig. We zijn te rade gegaan bij VVSG die ons ook good practices van andere lokale besturen hebben bezorgd.
- Mondelinge vragen na einde agenda
Hier geven we de verschillende mogelijkheden van antwoord door het college enerzijds en, indien het college toch ter zitting wenst te antwoorden, de beperking inzake repliek en wederrepliek, om te vermijden dat mondelinge vragen een politiek debat worden (hiervoor hebben raadsleden andere instrumenten zijnde de op voorhand in te dienen vragen).
Besluit: de gemeenteraad keurt het nieuwe gecoördineerde huishoudelijk reglement van de gemeenteraad unaniem goed.
Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie en raden oktober 2020
De gemeente beschikt over een notuleringssysteem met een mobiele applicatie. De social distancing maatregelen dienen nog steeds nageleefd te worden. De gemeenteraadscommissies, de raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad als openbare vergadering te organiseren, maar voor het publiek virtueel/digitaal, gezien de onmogelijkheid van inschatting van het aantal aanwezige toehoorders tijdens een zitting.
Besluit: De gemeenteraad keurt de bekrachtiging besluit van de burgemeester van 6 oktober 2020 inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad oktober 2020, virtueel door te laten gaan, unaniem goed.
Verhoging werkgeversbijdrage maaltijdcheques tot 6,91 euro vanaf 1 juli 2020 en eenmalige toekenning ecocheque voor periode van 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2020 in uitvoering van sectoraal akkoord 2020
Uitvoering 1e verplichte koopkracht verhogende maatregel uit sectoraal akkoord 2020: verhoging maaltijdcheques vanaf 1 januari 2020 met een maximum van 100 euro per VTE. Het bestuur kan nog een verhoging van de huidige werkgeversbijdrage van de maaltijdcheques met 0,50 euro doorvoeren tot de maximale werkgeversbijdrage van 6,91 euro, waardoor de maximale nominale waarde van de maaltijdcheque van 8 euro bereikt wordt.
Aangezien de waarde van de maaltijdcheques niet met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020 kan verhoogd worden, kan het bestuur deze maatregel pas invoeren vanaf 1 juli 2020. Voor de periode van 1 januari 2020 tot 30 juni 2020 moet het bestuur nog een regularisatie doorvoeren voor het resterend bedrag van 50 euro per personeelslid. Deze inhaalbeweging moet eind 2020 gerealiseerd zijn via de toekenning van eco-, cultuur-, sport- of cadeaucheques/lokale handelaarsbonnen.
Besluit: De gemeenteraad keurt de verhoging werkgeversbijdrage maaltijdcheques tot 6,91 euro vanaf 1 juli 2020 en eenmalige toekenning ecocheque voor periode van 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2020 in uitvoering van het sectoraal akkoord 2020, unaniem goed.
Verhoging bijdragevoet tweede pensioenpijler contractueel personeel vanaf 1 januari 2020 in uitvoering van sectoraal akkoord 2020
Uitvoering 3e verplichte koopkracht verhogende maatregel uit sectoraal akkoord 2020: vanaf 1 januari 2020 wordt de sectoraal afgesproken minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler van het contractueel personeel opgetrokken naar 2,5%.
Sinds 1 januari 2020 werd voor het contractueel personeel van de gemeente de bijdragevoet tweede pensioenpijler opgetrokken naar 2% en vanaf 1 januari 2021 voorzien naar 3%. Het bestuur moet bijgevolg voor het jaar 2020 nog een verhoging van de huidige bijdragevoet tweede pensioenpijler doorvoeren van 0,5%.
Besluit: Verhoging bijdragevoet tweede pensioenpijler contractueel personeel naar 2,5% vanaf 1 januari 2020 in uitvoering van het sectoraal akkoord 2020. Verhoging naar 3% vanaf 1 januari 2021 was al voorzien.
Gemeentepersoneel: jaarlijkse koopkrachtverhoging van 200 euro in uitvoering van sectoraal akkoord 2020
Uitvoering 2e verplichte koopkracht verhogende maatregel uit sectoraal akkoord 2020: een recurrente koopkrachtverhoging van 200 euro per VTE onder de vorm van reglementair bepaalde cheques vanaf 1 januari 2020.
Dat bedrag wordt toegekend via de invoering van eco-, cultuur- of sportcheques, via de invoering van geschenkcheques of lokale handelaarsbonnen, of door een combinatie van die cheques. De cheques moeten toegekend worden met respect voor en binnen de grenzen van de daarvoor geldende fiscale wetgeving en sociale zekerheidsregels.
Besluit: De gemeenteraad keurt een jaarlijkse koopkrachtverhoging van 200 euro voor het personeel vanaf 1 januari 2020 in uitvoering van het sectoraal akkoord 2020. Deze zal toegekend worden onder de vorm van ecocheques en lokale handelaarsbonnen (MD cheques) unaniem goed.
Overeenkomst houdende de personeelsregeling van de ILV regierol sociale economie tussen Vilvoorde, Machelen en Grimbergen
Op 18 december 2019 keurde de gemeenteraad de nieuwe samenwerkingsovereenkomst goed voor de ILV sociale economie. Ondertussen is er een ontwerp overeenkomst m.b.t. de personeelsregeling.
De stad Vilvoorde wijst een personeelslid toe dat halftijds (1/2 VTE) toegewezen is aan het tot uitvoer brengen van de regierol sociale economie. De stad Vilvoorde wordt hiervoor vergoed door de ILV VMG, ter waarde van 25 000 euro per jaar. Bij afwezigheid, ziekte of vertrek van dit personeelslid wordt zo snel mogelijk voorzien in een gepaste vervanging.
Het personeelslid zal op locatie gaan bij de verschillende gemeentes, bijvoorbeeld om aan te sluiten op bepaalde teamvergaderingen, voeling te creëren met de OCMW’s en/of om beschikbaar te zijn voor het beantwoorden van vragen komende van de medewerkers van de verschillende lokale besturen. Het personeelslid maakt jaarlijks een voorstel op van de acties die dat jaar bij voorkeur worden uitgevoerd. De financiering van dit personeelslid verloopt via de 50.000 euro subsidies die de ILV SE jaarlijks krijgt.
Besluit: de gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de samenwerkingsovereenkomst houdende de personeelsregeling van de ILV regierol sociale economie tussen Vilvoorde, Machelen en Grimbergen.
Aankoop grond perceel Heirbaan
Het betrokken perceel gelegen tussen Boskantweg, Heirbaan en sporthal Bosveld is een groot terrein dat dienstig kan zijn als uitbreiding park, bebossing, uitbreiding recreatieve faciliteiten. We hebben van de eigenaar het aanbod gekregen dit aan te kopen. De verkoper zorgt ervoor dat de pacht tijdig is opgezegd zodat wij geen verbrekingsvergoeding dienen te betalen. Diensten milieu en stedenbouw zijn momenteel bezig met de bodemattesten en stedenbouwkundige inlichtingen. Tevens wordt nog nagekeken voor welke subsidies we in aanmerking komen.
Dit perceel aankopen is een uitbreiding van het openbaar domein en kan ervoor zorgen dat er een verdere vergroening, bebossing van de gemeente kan komen. Het perceel kan aangekocht worden en op basis van de eventuele bekomen subsidies kan de indeling ervan aangepast en aangepakt worden. Financiele impact is 170.000€
Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:
Ik wou even toelichten, het is een deel naast de Bosveld site, het sportcomplex van Bosveld, dat momenteel bewerkt wordt door een boer, en dat wij de mogelijkheid gehad hebben omdat stuk aan te kopen, wij dachten dat dit een zeer aantrekkelijk offer was om zowel onze groene zone en recreatiezone te kunnen uitbreiden, omdat het aansluit bij de huidige infrastructuur voor sport en het park. Daarom dat wij deze onderhandelingen hebben verder aangegaan, met het gevolg dat we dit resultaat dat we tot een overeenkomst gekomen zijn met de verkoper.
Besluit: de gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de verkoopovereenkomst voor de verkoop grond Heirbaan voor de aankoop van het perceel grond , kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C nr 310e, met een oppervlakte volgens de kadastrale gegevens van 1ha 84a 87ca en gelegen in recreatiegebied, tegen de prijs van 170.000 euro
Overdracht gronden erfpacht Den Rottenbosch
De beslissing van de gemeenteraad 19 september 2017 'Afsluiten erfpachtovereenkomst gronden "Den Rottenbosch" met betrekking tot aanleg buurtparken'. Op 6 augustus werd de akte erfpacht De Rottenbosch ondertekend door de heer Blieck, voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Donderdag 1 oktober laat Notaris weten dat de heer Blieck overweegt om de terreinen te schenken aan zijn kinderen. Het gaat om een geheel perceel gronden gelegen aan de Woluwelaan, ter plaatse genaamd 'Den Rottenbosch', en met een toegang vanaf de Broekstraat
Besluit: de gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de overdracht naar de kinderen als erfpachtverleners voor de gronden. Het gaat om een geheel perceel gronden gelegen aan de Woluwelaan, ter plaatse genaamd 'Den Rottenbosch', en met een toegang vanaf de Broekstraat
Zaak der wegen - aanleg fietsbrug A201 – Harenweg
Er wordt door de Vlaamse overheid, namelijk De Werkvennootschap, een fietsbrug aangelegd over de A201 in het kader van een Quick Win voor de werken aan de ring rond Brussel, waardoor de missing link tussen de Harenweg en de weg naar Sint-Stevens-Woluwe, beide bestaande uitgeruste fietswegen, wordt gerealiseerd, in het kader van de realisatie van een fietssnelweg. Tevens wordt het openbaar domein en de rooilijnen van de bestaande gemeentewegen waar de fietsbrug op aansluit aangepast.
Er werd een openbaar onderzoek ingericht waarbij één bezwaarschrift werd ingediend. Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op de zaak der wegen en de aanpassing van de wegen. Het college bracht op 22 september een gunstig advies uit over deze aanvraag voor omgevingsvergunning. De werken worden uitgevoerd en gefinancierd door de Vlaamse overheid. Het dagelijks onderhoud (niet het structureel onderhoud) van het brugdek (vegen en ijzelbestrijding) vallen ten laste van de gemeente en zullen opgenomen worden in de reguliere exploitatie en werking.
Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:
Een kleine toelichting om het belang van deze projecten te onderstrepen. We zijn natuurlijk heel blij dat de vlaamse overheid en provincie dat zij blijven investeren op ons grondgebied voor de fietsers en de voetgangers. In dit geval een belangrijke ontsluiting die boven de Leopold III laan op de A201 de verbinding legt naar Zaventem en St Stevens Woluwe toe. We zijn blij dat dit dossier in een stroomversnelling is geraakt. Ik wil nog even vermelden, wat belangrijk is voor de raadsleden, dat we momenteel verder aan het onderhandelen zijn met Zaventem om te kijken of we tot een realisatie of onderhoudsconvenant kunnen komen betreffende het onderhoud van de wegen die ten laste zijn van de gemeente Machelen en Zaventem. De onderhandelingen zijn nog steeds bezig, maar gaan de goede kant uit.
Besluit: de aanleg van een fietsbrug en aanpassing van de omliggende wegen, met het rooilijnplan, voor de aanleg van een fietsbrug tussen de Harenweg en de Weg naar Sint-Stevens-Woluwe, in het kader van een aanvraag voor omgevingsvergunning door De Werkvennootschap, wordt unaniem goedgekeurd.
Huishoudelijk reglement op graf-, nis- en urnenveldconcessies (uitbreiding)
De twee begraafplaatsen worden heringericht, voor een rustgevend geheel van graven, urnen, strooiweiden en sterretjesweiden. We gaan voor duurzame, biodiverse, groene en toegankelijke begraafplaatsen die een rustplek zijn voor inwoners, met de nodige sanitaire voorzieningen.
Om dit te bewerkstelligen is het aangewezen om zowel een huishoudelijk reglement en een politieverordening uit te vaardigen die aangelegenheden regelen die noodzakelijk zijn voor een respectvol en ordelijk begraafplaatsenbeheer en lijkbezorging, zodat de nodige administratieve en uitvoerbare acties kunnen ondernomen worden.
In het huishoudelijk reglement wordt extra aandacht besteed aan een verduidelijking rond de vervallen, bestaande en nieuwe concessies en niet-geconcedeerde graven. Er is gekozen voor duidelijke administratieve afspraken om een zo goed en breed mogelijke dienstverlening en eenduidige communicatie aan en naar de bevolking te kunnen bieden.
Tijdens de bespreking op de gemeenteraad van september waarop het huishoudelijk reglement is goedgekeurd is de mogelijkheid voorgesteld door raadslid Jean-Pierre De Groef om bij ontruiming ook de mogelijkheid te voorzien om, ingeval geen concessie wordt genomen, een naamplaatje te kunnen krijgen aan te brengen op een herdenkingsmuur/monument conform de bepalingen voorzien voor het kinderkerkhof en de oudstrijders.
In hoofdstuk 3- concessies wordt in artikel 3.5 volgende alinea toegevoegd: Omvorming van een niet-geconcedeerde begraving naar een naamplaatje, aangevraagd tijdens de procudure van 01 oktober 2020 en 30 september 2021. De niet-geconcedeerde begravingen, waarvoor, in de periode van 01 oktober 2020 en 30 september 2021, of na het verstrijken van de termijn van 15 jaar, de omvorming naar een naamplaatje werd aangevraagd, zijn toegekend voor een termijn van 30 jaar , niet verlengbaar, die aanvangt op toekenning van het college van burgemeester en schepenen.
De omvorming van een niet-geconcedeerde begraving naar een naamplaatje dient te gebeuren, door de echtgenoot of samenwoonden partner, of door de nabestaanden 1ste of 2de graad. Het tarief van het naamplaatje wordt, op het ogenblik van de aanvraag en volgens de voorwaarden opgenomen in het tariefreglement, onmiddellijk betaald..
In Hoofdstuk 4 - Percelen – Afmetingen Grafmonumenten – Graftekens – Gedenkplaten – Beplantingen – Onderhoud wordt in artikel 4.9 volgende alinea toegevoegd : Naamplaatjes op de herdenkingsmuur/plaat na ontruiming niet-geconcedeerde begravingen. De naamplaatjes op de herdenkingsmuur/plaat na ontruiming niet-geconcedeerde begravingen kunnen worden geleverd volgens het model, vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
De naamplaatjes worden gedurende een termijn van 30 jaar bewaard, mits betaling van de tarieven vastgesteld in het retributiereglement.
Besluit: de gemeenteraad voegt volgende bepalingen toe aan het door de gemeenteraad op 15 september 2020 goedgekeurde huishoudelijk reglement op graf, -nis en urnenveld concessies.
Retributiereglement op graf-, nis- en urnenveldconcessies (uitbreiding)
Naar aanleiding van een nieuw huishoudelijk reglement met een veranderd systeem van concessies was het noodzakelijk om het retributiereglement aan te passen. Op 15 september 2020 heeft de gemeenteraad dit nieuw retributiereglement goedgekeurd. Tijdens de bespreking op de gemeenteraad is de mogelijkheid voorgesteld door raadslid Jean-Pierre De Groef om bij ontruiming ook de mogelijkheid te voorzien om, ingeval geen concessie wordt genomen, een naamplaatje te kunnen krijgen aan te brengen op een herdenkingsmuur/monument conform de bepalingen voorzien voor het kinderkerkhof en de oudstrijders (cfr artikel 2 §8).
Op 22 september 2020 heeft agentschap binnenlands bestuur opmerkingen gemaakt omtrent het kosteloos voorzien van urnenkelders en columbariums bij niet-geconcedeerde begravingen enerzijds en het vermelden van de kostprijs van de kelders, urnenkelders en nis-columbariums.
Het is noodzakelijk een samenhang te hebben tussen huishoudelijk reglement, politieverordening en retributiereglement vanuit oogpunt:
- Mogelijke verlengingstermijnen concessies
- Onderhoud en beheer begraafplaatsen toekomst.
- bijkomend het aanbrengen van naamplaatjes: Deze mogelijkheid laat toe een herdenking nog te hebben aan de overledenen zonder al te zware kosten.
Tevens wordt voldaan aan de opmerkingen van binnenlands bestuur.
Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:
Dank u voorzitter. De aankondiging van de herinrichting van het kerkhof te Machelen, heeft heel wat gemoederen en commotie teweeg gebracht. Vele inwoners hebben geliefkoosde familieleden of vrienden op deze begraafplaats begraven. Bij het nakijken van de retributie reglement zou ik graag een aantal opmerkingen willen geven en een vraag stellen.
Oorsprong van deze vraag is er gekomen, toen ik zag dat de naamkaartjes, momenteel hangende aan de gedenkenzuil, 250€ kosten voor 30jaar. Deze kaartjes zijn niet groter dan de gemiddelde smartphone, simpel aangemaakt en gegraveerd , en allemaal in dezelfde standaard grootte. Ik ben dan ook gaan kijken bij omliggende gemeenten (Vilvoorde, Zaventem, Grimbergen, Kampenhout, Opwijk, Overijse, Zemst en ten slotte de rijkere gemeenten zoals Brasschaat en Knokke. Tot mijn grote verbazing stelde ik vast dat het prijsverschil tussen onze gemeente Machelen en de andere gemeenten aanzienlijk was. Andere gemeenten bieden de naamkaartjes het soms gratis aan, maar de meeste vragen een som tussen de 15 en 75€.
Omwille van deze aanzienlijke prijsverschillen bij de naamkaartjes, heb ik dan ook de prijzen vergeleken van de grafkelders, urnes, nis en columbaria met dezelfde omliggende gemeenten. Hier ook blijkt dat Machelen de één van de hoogste cijfers hanteerde voor een concessie van 1 persoon voor 30 jaar. Zo bedraagt een grafkelder voor 1 persoon voor 30jaar, in Machelen, 1.000€ (exclusief kostprijs kelder), vergelijken we dit met Zaventem (1.000€ voor 2 personen + 700 voor de stoffelijke resten of 850€ per persoon), Kampenhout 1050 voor 2 personen (525 per persoon), Grimbergen1.600€ voor 2 personen(800€ per persoon). Enkel Vilvoorde vraagt nog meer dan Machelen met 2400€ voor 2 personen plus aankoop grafkelder 1.000€. In Knokke kost een grafkelder ook 1500€ en in Brasschaat 660€.
Bij de prijzen van de nissen en columbaria zijn de prijsverschillen nog groter dan bij de grafkelders. Machelen vraagt 1.000€ voor 1 persoon voor 30 jaar, en buiten opnieuw Vilvoorde (2400 voor 2 urnes), zijn alle bedragen in de andere gemeente aanzienlijk lager. Zaventem 600€ (2 personen voor 25 jaar), Kampenhout 1.050€ (voor 2 personen en 30 jaar), Wemmel 800€ (voor 2 personen en 20 jaar), Zemst 500€ en Overijse 300€. In Knokke kost een urne 900€ en in Brasschaat 300€.
De andere prijsverschillen bij het opgraven, openen van grafkelder of urnekelder zijn kleiner dan de prijsverschillen van de concessie van grafkelders en urnekelders, nissen en columbaria. De retributie tarieven voor niet inwoners van Machelen – Diegem is dan weer goedkoper (50% meer dan tarieven voor inwoners) in Machelen dan bij andere gemeenten, waar men de prijs van inwoners maal 2, 3 of zelfs meer doet. Misschien kan men daar compenseren van de eventuele verlaging van prijzen voor concessies van grafkelders, urnekelders, nissen en columbaria, en de tarieven voor niet inwoners of gelijkgestelden, aanzienlijk te verhogen.
Ten slotte had ik ook graag een groep van mensen toegevoegd gezien in art 3, aan de groep die gelijkgesteld wordt met personen ingeschreven in de Diegemse en Machelse bevolkingsregisters. Er zijn namelijk heel wat mensen die een groot gedeelte van hun leven in onze gemeente hebben doorgebracht, maar die voor hun overlijden al een tijdje in een andere gemeente woonden, en die toch graag in Machelen of Diegem zouden begraven worden omwille van de familie nabestaanden die nog steeds in onze gemeente ingeschreven zijn. Is het niet mogelijk om deze groep op te nemen in dit retributie reglement, zoals bij vele gemeente het geval is (Personen die de Diegemse / Machelse bevolkingsregisters voor bijvoorbeeld min 20 jaar ononderbroken waren ingeschreven).
Retributie reglementen zijn echter heel complex, en de prijzen varieren van gemeente tot gemeente. Het kan dan ook nooit de bedoeling zijn van winst of verlies te maken op kerkhoven, maar gewoon om break-even te draaien, om uit de kosten te geraken.
Vandaar onze vraag aan het beleid of jullie bereid zijn om een volledige herziening te maken van de huidige vastgesteld tarieven op de retributie van graafplaatsen, concesssie op begravingen, urnes, nissen, columbaria en naamkaartjes en die gelijk te schakelen met de tarieven van de verschillende buurgemeenten (uitgezonderd Vilvoorde). Onze inwoners zullen er alvast mee gebaat zijn.
Danny Schell krijgt het woord van de voorzitter:
Voorzitter, ik kan daar natuurlijk technisch op antwoorden, de cruciale graag van raadslid Gooris over al dan niet de herziening van de tarieven te doen, laat ik uiteraard over aan het beleid. Maar technisch, het is inderdaad zo dat in de vorige gemeenteraad, om een tussenoplossing te maken met naamkaartjes te werken, en ik kan mij voorstellen dan van me vraagt 250€ voor een naamkaartje, en dat het duur is kan je over discussiëren. Maar dat men vandaag kijkt hoe we de naamplaatjes vandaag aanbrengen. Het is wel zo, en dat kadert in het concept van de heraanleg van de begraafplaats, dat we er sterk aan denken, en daar zijn we nu aan het werken, want we hebben dit vandaag in het college aangekaart, om met Pronatura in zee te gaan om het ontwerp van een concept. Het is wel zo dat indien men het huishoudelijk reglement leest dat er uiteindelijk dat er maar een 3-tal monumenten op de begraafplaats in Machelen zullen komen. Ten eerste voor de Oudstrijders, ten tweede het monument dat gecombineer zal worden met die van de kinderbegraafplaats en sterretjeweide, en een derde momument voor de algemene begravingen waar we iedereen tussen mekaar leggen.
Het is wel ons idee om in de loop van volgend jaar een voorstel uit te werken waarbij we eigenlijk trachten om een kunstenaar aanduiden die het beter zal doen, dan wat we tot nu gedaan hebben met betonnen panelen en gewone naamplaatjes hebben gedaan. Ik denk wat de daar naar zeker betere kwaliteit gaan dan wat we nu doen.
Waarom staat dat volledig retributie reglement terug op de agenda, want eigenlijk was het enkel de vraag om de uitbreiding te voorzien zoals in het huishoudelijk reglement, dat was omdat na de gemeenteraad van september, omdat het toezicht wanneer wij de besluiten lijst hebben overgemaakt, en het retributie reglement heeft opgevraagd, en ons heeft gecontacteerd om te zeggen, dat zij wel zien waar wij naar toe willen, maar eigenlijk zijn jullie niet conform met het decreet op de lijkbezorging en begraafplaatsen. Er zijn 2 grote principes die je moet hanteren en je vind die wel terug, ongeacht de hoogte van de prijs, terug in het retributie reglement.
Dat is ten eerste als je het reglement vergelijkt met het retributie reglement dat we vorige maand hebben goedgekeurd, voor de niet geconcedeerde begravingen, wat men de begraving in volle grond noemt, kiezen wij als bestuur hoeveel wijzen van begravingen er zijn. Daar hebben wij in Machelen de gekozen voor de maximale keuze, dat je ofwel in volle grond begraven, bijgeplaatst in een grafkelder, urnekelden, columbarium of asverstrooing. Gezien wij gekozen hebben als gemeente voor deze wijze van begravingen, hebben we onmiddelijk aan toegevoegd in het reglement dat wij de wettelijke grafrust termijn voorzien was voor 10 jaar verlengd hebben tot 15 jaar.
Als je dan het retributiereglement leest van vorige maand, dan zag je dat we toch een kostprijs vroegen voor het begraven (eigenlijk gratis), maar dat we de kostprijs zouden aanrekenen van het nis of columbarium. Het toezicht heeft daar ons over aangesproken, dat dit eigenlijk niet kan. Gratis begraven is gratis begraven. Op dat vlak is art 1 veel goedkoper geworden dan wat we vorige maand hebben voorgesteld.
Nu betreffende de geconcedeerde begravingen, daar heeft het toezicht het volgende geoordeeld. Als men het reglement van vorige maand leest, dan ziet u dat die prijzen verschillen. Ik geef een voorbeeld voor een begraving in kelder, waar in principe tot maximum 2 personen perceel in kunnen liggen, is het 1.000€ per persoon verhoogd met de kostprijs van de kelder. Ten eerste heeft het toezicht gezegd dat je dat ook in het reglement met zetten, voor de duidelijkheid dat is 700€. Volgens het reglement van vorige maand, zou het dan zijn dat mensen 2 keer 1700€ zou moeten betalen, en dat was niet de bedoeling van het reglement. Een tweede punt dat het toezicht heeft gegeven is dat je ook hier de gelijkheid moet resepecteren. Als jij als gemeente concessies wil toekennen, of dit nu een grafkelder, urnekelder of columbarium is, dan moet je ten eerste van de wijze is vrij aan de nabestaande om te kiezen, maar die vrije keuze wil ook zeggen dat je dezelfde prijzen moet hanteren. Dus hebben we daar een gemiddelde van gemaakt, en dus geen 1.700, 1.600 en 1.400€ van maar maken we er gewoon 1.500€. Tot zover de technische uitleg waarom we met dit volledig reglement terug te keren naar de gemeenteraad.
Wat uw laatste punt betreft om de verhoging voor niet-inwoners niet toe te passen, daar denk ik dat Art 3, het laatste punt reeds voldoet aan uw vraag. We zeggen inderdaad de retributies voor concessies bedoeld in artikel 1 en verleend ten gunste van overledenen die hun woonplaats op het ogenblik van hun overlijden niet in de gemeente Machelen hadden, worden met 50% verhoogd, maar dat die niet verhoogd worden, en puntje 2 staat: “Personen die vroeger in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Machelen waren ingeschreven maar die omwille van hun ouderdom, ofwel omwille van ziekte, inwoonden bij één van hun kinderen buiten de gemeente, ofwel opgenomen werden in een instelling buiten de gemeente en er verbleven tot aan hun overlijden”.
Je kan dit natuurlijk ruimer of smaller interpreteren dan een bepaald jaartal opplakt. Dan kan de situatie voordoet dat een overledene daar net niet aan voldoet, wat moeten ze daarmee dan doen. Ik denk dat we daar de nodige vrijheid hebben voor interpretatie voor inderdaad, als de band met Machelen duidelijk is dat we dit toestaan. We hebben dat ook in het verleden door de dienst burgerzaken in overleg met de burgemeester is dat altijd heel soepel geinterpreteerrd als de band met Machelen duidelijk was, en werd dat toegestaan.
Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:
In verband met de naamplaatjes, ik heb dat ook gezien bij de andere vergeleken omliggende gemeenten zijn daar ook reeds mooie kunstwerkjes aanwezig, en daar zijn de prijzen ook vandaag tussen de 15€ en de 70€, en geen 250€. Ten tweede ik heb ook het retributie reglement van vorige maand grondig doorgenomen, en ivm dat puntje 2 in artikel 3 waar jij naar verwijst gaat over mensen die ziek of die een rusthuis terecht gekomen zijn. Maar de mensen die na ettelijke jaren in onze gemeente gewoond te hebben, die niet ziek zijn of in een rusthuis terecht komen, maar die later aan een normale natuurlijke dood sterven (hartaanval bijvoorrbeeld) die worden niet omsschreven in dat artikel en vallen daarbuiten, met als gevolg dat zij 50% meer moeten betalen dan inwoners van onze gemeente. Nu als u daarnet zei dat als de band met Machelen bewezen is vormt dat geen probleem met de gemeente, dan is het voor mij ook geen probleem, maar momenteel staat deze groep nergens vermeld in het reglement onder de noemer van “gelijkgesteld met de inwoners”.
Maar mijn vraag is uiteindelijk onbeantwoord. Zouden jullie, het beleid, eventueel de prijzen willen vergelijken met andere gemeenten, omdat onze gemeente er te duur uitkomt. Als je dat vergelijkt met andere gemeente kom ik tot de conclusie dat we duurder zijn dan andere gemeenten. Mijn vraag is of het beleid bereid is om die prijzen her te bekijken en eventueel aan te passen indien dit correct blijkt te zijn. Ik heb de cijfers bij de omliggende gemeente kunnen terugvinden dus veronderstel ik dat jullie die ook kunnen terugvinden.
Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:
Het is inderdaad zo dat we een zeer uitgebreide uitleg hebben gekregen van de algemeen directeur, maar onze vraag is duidelijk naar het beleid, of ze bereid zijn om inderdaad die tarieven die aanzienlijk hoger liggen te herbekijken, en raadslid Danny Gooris heeft daar degelijk onderzoek voor gedaan, dus nogmaals is het beleid bereid omdat eens te bekijken. Dat is een vraag naar het beleid toe, want zij besturen de gemeente, of zij zouden het toch moeten besturen.
Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:
Aangezien wij dit in de vorige gemeenteraad geen discussie over was, zouden we dus willlen overgaan tot de stemming.
Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:
We krijgen dus geen antwoord.
Besluit: De volgende artikels worden goedgekeurd met 14 (NVA, CD&V en VLD) en met 10 stemmen afgekeurd (SP.A-Spirit-Groen)
Artikel 1: er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de niet-geconcedeerde graf, -nis en urnenveld concessies:
- 1. In niet geconcedeerde graven, nissen en urnenvelden kan er altijd slechts 1 overleden persoon begraven worden.
- 2. Gewoon graf volle grond: 15 jaar gratis grafrust, Urnenkelder: 15 jaar grafrust gratis, Nis in columbarium: 15 jaar grafrust gratis
- 3. Asverstrooiing: 15 jaar gratis inbegrepen het aanbrengen van een naamplaatje op de herdenkingsmuur/plaat. Hernieuwing naamplaatje op de herdenkingsmuur/plaat bij asvertrooiïng: 250 euro voor een periode van 30 jaar.
- 4. Plaatje bij de sterretjesweide: gratis
Artikel 2: er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de graf, nis en urnenveld concessies. De retributie voor inwoners wordt vastgesteld als volgt:
- 1. Grafkelder: 30 jaar 1500 euro per persoon, verlenging concessie: 30 jaar: 1000 euro per persoon
- 2. Urnenkelder: 30 jaar 1500 euro per persoon, verlenging concessie: 30 jaar: 1000 euro per persoon
- 3. Nis columbarium 30 jaar: 1500 euro per persoon, verlenging concessie: 30 jaar: 1000 euro per persoon
- 4. Kinderbegraafplaats (voor kinderen tot 12 jaar): Concessie 50 jaar: gratis, Verlenging concessie 30 jaar: gratis (ambtshalve). Indien er niet gekozen wordt voor een verlenging, engageert het lokaal bestuur zich tot het gratis aanbrengen van een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat.
- 5. Begraving op perk oudstrijders: Concessie 50 jaar: gratis, vVerlenging concessie 30 jaar: gratis (ambtshalve). Indien er niet gekozen wordt voor een verlenging, engageert het lokaal bestuur zich tot het gratis aanbrengen van een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat.
- 6. Prijs ontgraving: 1000 euro taks. Concessie 30 jaar naar aanleiding van ontgraving: 1500 euro per persoon. Bijkomende concessie 1 persoon 30 jaar: 1000 euro per persoon
- 7. Vergoeding voor de geleverde prestaties: Openen van grafkelder voor bijzetting: 350 euro
- 8. Naar aanleiding van de ontruiming van een niet-geconcedeerd graf, -nis of urne, kunnen de nabestaanden een aanvraag doen om een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat te laten plaatsen: 250 euro voor een periode van 30 jaar herdenking, niet verlengbaar.
Artikel 3: de retributies voor concessies bedoeld in artikel 1 en verleend ten gunste van overledenen die hun woonplaats op het ogenblik van hun overlijden niet in de gemeente Machelen hadden, worden met 50% verhoogd. De tarieven worden niet verhoogd met 50% voor:
• Personen die de gemeente effectief bewonen, doch krachtens wettelijke bepalingen of internationale overeenkomsten vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkings- of vreemdelingenregisters.
• Personen die vroeger in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Machelen waren ingeschreven maar die omwille van hun ouderdom, ofwel omwille van ziekte, inwoonden bij één van hun kinderen buiten de gemeente, ofwel opgenomen werden in een instelling buiten de gemeente en er verbleven tot aan hun overlijden.
Retributiereglement buspasjes schoolbusvervoer
Door de opgelegde veiligheidsmaatregelen om het Corona-virus in te dijken werd er beslist om het schoolbusvervoer integraal stil te leggen van 18 maart tot en met 17 mei 2020 voor alle basisscholen in Machelen. Vanaf 18 mei 2020 werd er een gedeeltelijke opstart voorzien voor de kinderen van Machelen naar GBS De Fonkel omdat zij de grootste afstand diende te overbruggen en we geen veilig busvervoer konden garanderen voor alle leerlingen uit de verschillende basisscholen. Voor een groot deel van leerlingen is het busvervoer niet heropgestart.
Een aantal ouders stellen nu de vraag of zij recht hebben op een terugbetaling. Een terugbetaling pro rata is een billijke en redelijke manier van handelen omdat er ook niet voorzien kon worden in een alternatieve dienstverlening.
Besluit: in de gemeenteraadsbeslissing van 17 mei 2017 houdende het retributiereglement betreffende buspasjes schoolbusvervoer, wordt artikel 6 opgeheven en vervangen door volgende bepaling: Artikel 6: teruggave van de betaling of een gedeeltelijke teruggave kan, met ingang van 18 maart 2020, uitzonderlijk toegestaan worden na beslissing van het college van burgemeester en schepenen. De gemeenteraad keurt het retributiereglement betreffende buspasjes schoolbusveroer goed. Totale terugbetaling is 1.425€.
Schoolreglement GBS De Fonkel
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs goedgekeurd op datum 21 september 2018 is aan actualisatie toe.
Besluit: Artikel 1: het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 september 2018 wordt opgeheven.
Artikel 2: het nieuwe schoolreglement wordt goedgekeurd, geldig vanaf het schooljaar 2020-2021.
TMVS dv - buitengewone algemene vergadering 8 december 2020
Besluit: De gemeenteraad keurt de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 8 december 2020 om 14.30 uur., unaniem goed.
Fluvius ov - buitengewone algemene vergadering 9 december 2020
Besluit: De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 9 december 2020, unaniem goed
Fluvius West - buitengewone algemene vergadering 10 december 2020
Besluit: De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 10 december 2020 unaniem goed
I.B.E.G. - buitengewone algemene vergadering 22 december 2020
Besluit: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. op 22 december 2020.
Sibelgas - buitengewone algemene vergadering 22 december 2020
Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas op 22 december 2020
Bekrachtiging besluit burgermeester: sluiten van sportzalen in de scholen voor externen
Het is noodzakelijk om de verdere verspreiding van Covid-19 in de scholen te beperken en de infrastructuur enkel nog te gebruiken voor schoolgebonden activiteiten. Daarom, met ingang van 14 oktober 2020, zal de sportinfrastructuur van de scholen van Machelen-Diegem niet meer gebruikt worden voor verenigingen.
Besluit: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 14 oktober 2020 inzake sluiting sportzalen in de scholen voor externen.
Bijkomend punt op aanvraag van Sp.a-Spirit-Groen: Waarom reageert het Machelse beleid niet op de barslechte coronacijfers? Waar blijft de communicatie naar de bevolking en de betrokken factoren?
De officiële cijfers van het aantal besmettingen met het Coranavirus Covid–19 zijn al een hele tijd duidelijk barslecht voor onze gemeente:
Op 11 oktober bv stond Machelen met 948 besmettingen per 100.000 inwoners op de weinig benijdenswaardige 5de plaats van de 581 gemeenten van heel België.
De aanliggende buurgemeenten doen het duidelijk beter:
- Brussel (Haren): 696
- Zaventem: 681
- Vilvoorde: 664
- Steenokkerzeel: 293
- Zelfs steden als Leuven (160) en Mechelen (289) hebben betere cijfers.
Van alle Brusselse gemeenten heeft alleen Sint-Jans-Molenbeek slechtere cijfers dan onze gemeente Machelen.
Daarom onze vragen:
- Heeft het beleid een verklaring voor deze duidelijk zeer slechte cijfers? Beschikt het beleid over gegevens die deze cijfers en het verschil met de andere gemeenten kunnen verklaren?
- Waarom vaardigt het beleid geen lokale maatregelen uit om deze toestand aan te pakken?
- Waarom gebeurt er geen extra lokale communicatie naar de bevolking toe om deze toestand te verklaren en te verhelpen?
- Is er een overleg geweest met de huisartsen i.v.m. deze toestand en worden zij periodiek geïnformeerd over de plaatselijke toestand?
- Is er gemeentelijk overleg geweest met de politie (bv in de gemeentelijke veiligheidscel) om de handhaving van bovengemeentelijke maatregelen af te stemmen op de specifieke slechte Machelse toestand?
Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter:
De cijfers op basis van de incidentiefactor (aantal positieve gevallen per 100.000) zijn voor onze gemeente inderdaad extreem zorgwekkend; het is goed dat we hier nu wat duiding over kunnen brengen.
U vraagt naar een verklaring, maar die is helaas niet eenduidig te geven. Verschillende factoren spelen een rol in de exponentiële groei van het aantal besmettingen. Ik geef jullie alvast volgende pertinente vaststellingen mee :
Drie kwart van de besmettingen situeren zich in intra familiale kringen. We merken veel grote gezinnen waar meerdere personen positief getest zijn, we spreken hier van 4, 5, tot 8 en zelfs ééns 10 personen in 1 gezin die allen positief getest zijn. We merken dat deze families dan andere familieleden opzoeken, of hun schoonfamilie opzoeken, en op die manier mekaar gaan besmetten. Als een paar grote families mekaar besmetten, in die orde van grootte, dan gaat de verspreiding ook bijzonder snel. In die familiale interacties, zijn er ook zeer frequente linken te leggen naar omliggende gemeenten uit het brusselse (Sint-Joost, Schaarbeek) en met Vilvoorde.
Een andere belangrijke vaststelling is de sterke stijging van de jong volwassenen in de groep van besmette personen. Het leeftijdsegment van jongeren tussen 12 tot 30 j is momenteel als grootste groep vertegenwoordigd. Jongeren zijn bijzonder nonchalant in hun gedrag, voelen zich niet betrokken, nemen de maatregelen niet zo nauw. Als ze besmet zijn, is dat vaak zonder symptomen. Maar ze beseffen niet dat ze op die manier de meest kwetsbaren in hun eigen families in groot gevaar brengen.
Het virus is een drietal weken geleden ook binnen gedrongen in ons WZC. De situatie is daar relatief onder controle, dank zij de snelle invoering van aangepaste en verstrengde maatregelen. Maar heeft toch een impact op de totale cijfers van de gemeente. In de scholen merken we nu steeds meer impact van corona, zowel naar aantal besmettingen als het aantal leerlingen die in quarantaine moeten. Mijn vermoeden is dat onze scholen de komende weken in de problemen kunnen komen, zeker nu een nieuwe strategie van testen in voege wordt gebracht ( personen zonder symptomen worden niet meer getest).
De demografische samenstelling van onze bevolking is van die aard dat we momenteel 91 verschillende nationaliteiten van burgers hebben die in onze gemeente wonen. Dat is enorm veel, op 15.600 inwoners, en een relevante indicator voor de stedelijke problematiek waarmee we te maken hebben. We weten ook dat 60% van de gezinnen niet het nederlands als moedertaal heeft. Ook qua verschillende culturen kennen we een enorme diversteit binnen onze bevolking. Het blijkt enorm moeilijk om veel van die gezinnen te bereiken, taal en communicatie is hier een groot probleem. De contacttracing en bronopsporing loopt hier ook deels op vast Die andertalige medeburgers volgen onze “klassieke” communicatiekanalen helemaal niet: zij consulteren de gemeentelijke website niet, ze kijken niet naar VRT, VTM of Ring TV, zij lezen HLN of Nieuwsblad niet, enz. Vandaar ook dat vele besmette personen de bittere ernst van de situatie niet beseffen, dat zij geen besef hebben van het gevaar dat ze voor anderen betekenen, en ik vermoed dat in de praktijk de quarantaine regels niet altijd correct gerespecteerd worden. En dat is toch van essentieel belang om de verdere verspreidingen in te dijken.
Waar de besmettingen worden opgelopen, dat is niet duidelijk. Veel jongeren uit onze gemeente gaan naar middelbare scholen in Vilvoorde en Zaventem, waar toch problemen inzake besmettingen bekend zijn. Zij maken hiervoor ook gebruik van het openbaar vervoer; er gaan dagelijks ook 900 Machelaars met de MIVB bussen naar Brussel werken. Bussen, en Brussel, dat is niet zonder risico zoals de statistieken uitwijzen.
In antwoord op uw vraag waarom er geen bijkomende lokale maatregelen uitgevaardigd zijn . Ik denk dat we met vele mensen de situatie rond Covid dagelijks opvolgen en al heel wat maatregelen hebben genomen. In de eerste plaats dienen we de federale en de provinciale maatregelen in voege te brengen; dat doen we steeds snel en efficiënt, we spelen hier echt wel kort op de bal. Maar we kunnen lokaal slechts extra maatregelen nemen als we dit kunnen kaderen in een zeer concrete situatie waar zich een probleem stelt. Ik zie geen reden om een extra avondklok in te stellen, of een algemene mondmaskerplicht, dat heeft geen zin..
Linken van besmette personen en de horeca waren er niet. Horeca is nu gesloten, al hebben heel veel zaken echt hun best gedaan om zich heel strikt aan de maatregelen te houden. Wat we vorige week nog wel hebben gedaan, is een bezoek aan 3 horecazaken, de slechte leerlingen van de klas. Ik ben ze persoonlijk gaan bezoeken om hen op hun plichten te wijzen, en een correcte naleving van de horecaregels te eisen.
Een bijkomende maatregel die we hebben ingevoerd sinds gisteren maandag, is de mondmaskerplicht in nabijheid van onze scholen. Even belangrijk is de bijkomende ondersteuning die we bepleit hebben in de Veiligheidscel, en intussen ook bekomen, extra middelen voor de brontracering. Een extra persoon plus één extra vrijwilliger zullen extra worden ingezet om in te staan voor de dagelijkse calls en sensibilisatie van besmette personen.
Ik wil er terzijde ook op wijzen dat we als allereerste gemeente in Vlaanderen met het Giso een school in code oranje hebben laten starten, wat een goede beslissing is gebleken. We hebben ook als eerste gemeente beslist om de cyclocross niet te laten doorgaan, beslissing die door Flanders Classics niet zo geapprecieerd werd. Maar intussen zijn er nog 14 andere organisaties die hetzelfde beslist hebben. Dit om maar te zeggen dat we situatie sinds eind augustus zo goed mogelijk proberen in te schatten.
Wat de extra lokale communicatie naar de bevolking betreft, ben ik van oordeel dat we als gemeente wel goed hebben gecommuniceerd over de problematiek. Alle beschikbare en relevante informatie inzake Covid 19 wordt steevast online op onze website gecommuniceerd. We hebben op de website een centrale pagina:. Op deze pagina actualiseren we steeds de specifieke Machelen richtlijnen. Op de algemene pagina informeren we, maar sensibiliseren we om de gouden regels te respecteren. Iets waar de provincie de nadruk op legt. Op deze pagina staan ook heel wat hulplijnen om mensen wegwijs te maken voor mentale, emotionele ondersteuning. Naar aanleiding van de nieuwe maatregelen hebben we voor sport en horeca ook aparte rubriek gemaakt die rechtsreeks linkt naar de correcte externe paginas. Op deze pagina vind je ook de link naar agentschap inburgering met alle mogelijke vertalingen die ze aanbieden. Op de website worden ook steeds nieuwsberichten gemaakt bij nieuwe maatregelen.
Via Facebook maken we van alle nieuwe maatregelen we een post. Bv mondmaskerplicht aan de scholen. We blijven sensibiliseren zo wijzigen we steeds de omslagfoto met een coronafoto die de actualiteit weergeeft in pictogrammen. Aan alle openbare gebouwen hangen affichering met de maatregelen in huis. Ook via Magezien wordt in iedere editie iets over corona gecommuniceerd. Editie 3 was volledig gewijd aan corona. In deze editie hebben we 1) geïnformeerd 2) gesensibiliseerd en 3) warme beelden van mensen die elkaar helpen en collega’s aan het werk gepubliceerd
Met de artsen zelf, is er geen rechtstreekse communicatie geweest door onze diensten. Die mensen hebben ook hun handen meer dan vol de laatste tijd. Wel hebben we wekelijks een Veiligheidscel, en daarin hebben de artsen een vertegenwoordiging via de huisartsenkring Harno, alsook via de eerstelijnszorg Bravio.
Handhaving van maatregelen is inderdaad een cruciale factor in de verdere bestrijding van Covid19. Persoonlijk heb ik meerdere keren per week informeel telefonisch overleg met de korpschef ivm de handhaving, of met de Directeur Operaties voor praktische zaken. Elke maandag krijg ik ook een briefing van de vaststellingen handhavingen. Ik wil hierbij benadrukken dat de politie heel goed werk heeft geleverd de afgelopen maanden. De frequente aanpassingen van maatregelen, de versoepelingen, opnieuw verstrengen, en dergelijke. is voor de handhaving alles behalve evident. Verder krijgt de korpschef ook de verslagen van de vergaderingen van de Veiligheidscel. Indien er zeer specifieke punten voor politie op de agenda staan, worden zij uiteraard ook mee uitgenodigd.
Hopelijk heb ik u hiermee een aantal antwoorden en verduidelijkingen kunnen geven op uw vragen. Mijn persoonlijke inschatting, op basis van de evoluties die we nu dagelijks zien, is dat we nog voor een aantal bange, cruciale weken staan.
Ik zou bij deze een oproep willen doen aan alle mandatarissen om uw taak in deze moeilijke tijden verder te behartigen, en zoveel als mogelijk familie, vrienden, buren, kennissen, iedereen eigelijk, te blijven wijzen op strikte naleving van de 6 basisregels, en hierin zelf een voorbeeld te blijven stellen.
Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:
Ik kan alleen maar zeggen dat het allemaal wat laat komt. Dat die communicatie wel nodig was, de burgemeester zegt dat bepaalde groepen niet bereikbaar zijn, wel dan moet men daar iets aan doen om die mensen wel te bereiken. Wat die huisartsen betreft, het zijn de huisartsen zelf die me hebben geraadpleegd om te zeggen dat zij niet horen vanuit de gemeente, en wat de politie betreft weet ik van de korpschef dat hij nog naar geen enkele veiligheidoverleg is geweest in Machelen, daar waar hij wel in Vilvoorde elke week aanwezig is bij hun veiligheidsoverleg.
Ik maak me vooral zorgen, ik ben bezorgd, ik krijg veel vragen, maar waarschijnlijk de burgemeester, schepen en raadsleden ook, maar ik wil er op wijzen dat de situatie in Machelen is wel specifiek, is wel veel erger dan in de omliggende gemeente, dus zeggen dat er niets moest gedaan worden is wel niet correct. Volgens mij hadden we net wel sneller moeten hebben gereageerd, het is inderdaad dat wel specifieke gemeenten zijn, maar dan moet je wel specifiek optreden, en zoeken naar bepaalde contact personen die wel zorgen voor die communicatie naar die bepaalde groepen.
Ik denk dat dit al had moeten gebeuren, en ik hoop dat dit nu nog wel gaat gebeuren, want het is inderdaad wel zo dat heel wat mensen zich houden aan de oplegde richtlijnen maar een aantal groepen niet, en dan moet de gemeente de moed hebben om die en hun contact personen aan te spreken. Ik hoop dat dit dan vanaf nu proberen.
Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter:
We hebben al een aantal contacten gelegd met doelgroepen, maar je moet echt influencers hebben binnen die groepen, die moeten hen kunnen bereiken en ik merk dat dit niet altijd het geval is. Helaas, ik heb vorige week, nochtans we hebben een grote Turkse gemeenschap, waarbij we 10.000’en mensen kunnen bereiken via een lokaal infoblad en via digitale weg, en ik heb vorige week nog een Turks restaurant gezien waar de mensen nog om 00.30 s’nachts nog met waterpijpen de apres diner aan het vieren waren. Om maar te zeggen dat er na 7 maanden nog steeds hun voeten vegen aan de maatregelen. Dat is niet altijd evident. Als je dan spreekt over concrete maatregelen, ik zou niet weten welke concrete maatregelen we nog konden nemen. Men moet ook maatregelen treffen die heel effectief zijn in uw gemeente, want dat is een richtlijn van de gouverneur, zonder dat ze effecten hebben op de omliggende gemeenten. We zijn daar permanent mee in overleg. Het klopt inderdaad dat ze in Vilvoorde, we hebben stedelijke problematiek, hebben ze in hun wekelijks veiligheidsoverleg, iets complexer dan in onze gemeente, zeker naar de horeca, waar Vilvoorde ze verplicht wilden sluiten, waarbij bij ons geen enkel probleem zich produceerde. Het is inderdaad zo dat onze korpschef daar wekelijkse werd op uitgenodigd, maar wij zijn elke week in overleg.
We gaan zoveel mogelijk blijven inzetten op communicatie, we moeten dat allemaal samendoen, om het virus te stoppen, maar de cijfers blijven stijgen, maar ik vermoed zolang wij niet aan de deur kunnen kloppen, met telefoontjes alleen gaat het niet lukken om de boodschap over te brengen van “Blijf in uw kot”. Laat niemand binnen, ga niet werken, uw kinderen gaan niet naar school, blijf gewoon thuis.
Helaas zijn er ook privacy regels waardoor wij niet beschikken over de addressen van de besmette personen, anders stond ik voor hun deur om hen persoonlijk tot de orde te roepen.
Vraag 1 einde gemeenteraad: Evillas
Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:
Ik vermoed dat iedereen van de gemeenteraad dezelfde enveloppe heeft ontvangen van het project van Evillas? Ik wou gewoon vragen of er reeds een een stand van zaken kan meegedeeld worden en of het college reeds een standpunt heeft ingenomen in dit dossier?
Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:
Ik kan daar heel kort iets over zeggen, het is inderdaad zo dat het openbaar onderzoek is afgelopen sinds een aantal weken, dat onze dienst ruimtelijke ordening nu het advies aan het voorbereiden is, en dat dit nog niet op het college besproken is. We hebben inderdaad allemaal de enveloppe goed ontvangen.
Update Kris Jacobs op vraag gesteld door raadslid Danny Gooris in de vorige gemeenteraad ivm overheidsopdrachten en MD cheques:
Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:
Ik had raadslid Danny Gooris beloofd, vorige gemeenteraad, om de exacte cijfers zou geven, wat betreft overheidsopdrachten, ze hebben dit voor mij uitgezocht. De cijfers van 1 januari 2018 tot vandaag zijn de 40 overheidsopdrachten (30.000€ exclusief BTW) door de gemeenten uitgeschreven, waarvan er 10 zijn waarbij Machelse bedrijven betrokken zijn geweest. Het feit dat sommige bedrijven soms niet in aanmerking komen voor de gevraagde overheidsopdrachten, dan gaan we gaan kijken in onze buurgemeenten. Los daarvan zijn er nog andere opdrachten uitgeschreven onder 30.000€ waar onze Machelse bedrijven ook hebben aan deelgenomen zoals onze printers bij Canon in Diegem. Maar concreet van overheidsopdrachten zijn er 25% waar bij Machelsen bedrijven hebben deelgenomen, waarvan 33% de opdracht effectief heeft binnengehaald of te wel 3 op de 40 overheidsopdrachten. Deze gunning wordt gekoppeld aan technische bepalingen en de prijs. De gemeente neemt steeds de goedkoopste offerte.
Op uw 2de vraag in verband met de MD cheques, vroeg je hoeveel handelaars aan de MD cheques wilden deelnemen. Op dat moment waren er dat 117 zelfstandigen die wilden meedoen, dat waren mensen die we opgebeld hebben en effectief wilden meedoen. We zijn daarmee vorige week gestart en er zijn er nu 26 geregistreerd op Kivalo, daar waar er maar 15 momenteel staan opgelijst. Hoe komt dat? We hebben de handelaars een brief gestuurd en gebeld, en zij moeten hen nu registreren, dan wordt dit door ons aanvaard, en moeten ze hun bankrekening doorgeven waar de terugbetaling zal gebeuren.
Misschien nog een leuk weetje, dat er momenteel al wat MD cheques verkocht zijn voor een totaal van 2.225€.
Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:
Dank u wel Kris, mijn enige vraag is nog hoe kan een Machels bedrijf deelnemen aan zo een overheidsopdracht? Wat is het process hiervoor? Hoe kunnen zijn zich laten inschrijven voor bepaalde uitbestedingen van boven de 30.000€?
Mijn 2de reactie gaat over de MD cheques. Ik denk dat 25 deelnemende handelaars is zeker geen slecht begin, maar als ik zie op de gemeentelijke website dat er 246 zelfstandigen zijn in onze gemeente, dan hoop ik toch dat we dit cijfer van 25 nog aanzienlijk kunnen verhogen.En dat we die 117 mensen die interesse getoond hebben, dat die ook effectief gaan registreren.
Een andere opmerking is het volgende. Uiteindelijk gaat het hierover 100.000€ van onze inwoners, van hun belastinggeld. En hierover heb ik ook nog een opmerking. Op de infofiche voor handelaars staat er “Alle rechtspersonen en verenigingen van Machelenen van daarbuiten” kunnen de MD cheque aankopen of gebruiken. Aangezien dit budget voor de MD cheques afkomstig is uit het gemeentelijk budget, begrijp ik niet goed dat deze MD cheques kunnen aangekocht worden door mensen die van buiten onze gemeente zijn. Zij dragen financieel (lees belastingen) niets bij tot onze gemeentelijke inkomsten, maar genieten toch van een voordeel, die eigenlijk enkel en alleen zou mogen dienen voor onze inwoners, die wel bijdragen tot de inkomsten van van de gemeenten.
Ik zou ook graag willen vragen of de berichtgeving op de gemeentelijk website kan worden uitgebreid met informatie zoals “wat is het maximale bedrag dat je kan aankopen/gebruiken met MD cheques” of “hoe lang zijn deze MD cheques geldig” en dergelijke meer. Ook gelieve 25 zelfstandigen die geregistreerd zijn op Kivalo, te publiceren op de website. Momenteel staan er 9 op de webite en 15 op Kivalo platform, laatste update was gedaan op 12 oktober.
Conclusie, de MD cheques zijn een heel goed iniatief, dat we zelf hebben voorgesteld op de gemeenteraad van April, maar zouden we willen vragen om het aanbod van MD cheques beperkt moeten worden tot enkel de inwoners van onze gemeente en we denken dat mits betere promotie en communcatie (flyers), we hebben vandaag al gehoord dat de communicatie geschied via de website, vergeet jammer genoeg niet dat niet alle inwoners toegang hebben tot het internet, en zou een flyer in de bus dit probleem verhelpen, en dus mits een betere communicatie kan dit een succesvol project worden, welke voor onze zelfstandigen, een hart onder riem zou zijn in deze moeilijke periode. De periode van de lockdown van de horeca kan gebruikt worden om het aantal zelfstandigen in de horeca die deelnemen aan de MD cheques te verhogen.
Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:
Dat de website sinds 12 oktober is upgedate is correct, maar de lijst van handelaars is ondertussen op mijn vraag afgehaald. Waarom? Omdat de mensen van de gemeentelijke website niet even snel kunnen handelen als op Kivalo, waar alles up to date vermeld staat.
Waarom mensen buiten de gemeenten ook MD cheques kunnen aankopen? Dat is makkelijk, dit is een subsidie niet voor onze inwoners van Machelen maar voor de lokale zelfstandigen te steunen. Dat wil zeggen als er een persoon van buiten Machelen, een cheque wil cadeau doen van een kapper, frituur, een horecazaak, schoonheidsalon of eender welke zaak binnen Machelen, dan kunnen zij dit schenken aan een familielid die in Machelen woont dan kunnen zij die MD cheques voor die persoon kopen. De MD cheque wordt altijd uitgegeven aan de lokale economie in Machelen. Zij waren altijd het hoofddoel van deze steun.
Het maximale bedrag is 1.250€ per persoon, dat staat ook in het reglement, maar we hebben dit niet vermeld op de website, omdat wij denken dat de mensen daar vrij correct gaan in handelen. Wij zien ook per persoon wie voor hoeveel gekocht heeft, en die zal er ook op terecht gewezen indien dit extra vagant te zijn.
In verband met communicatie, zijn we live gegaan vorige week maandag, hebben we een bericht gezet op onze website en facebook, is het verschillende kranten gepubliceerd met artikel in papier en digitaal, de zelfstandige krijgen een raamsticker, uiteraard ook flyers bij de handelaars, en de volgende Magazien is de MD cheque aangehaald. Enkel VTM nieuws hebben we niet gehaald, sorry er waren nog andere gemeentes die zo’n check hadden. Mond aan mond reclame is nog altijd de best manier.
Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:
Ik heb uw communicatie punten goed gehoord, maar we hebben het daarnet gehad over die 91 nationaliteiten in onze gemeente. De communicatie gedaan is goed voor ons, maar we missen volledig die groep van 91 nationaliteiten. Ten tweede dat we niet zomaar kunnen vertellen aan onze inwoners dat we hun belastinggeld zomaar uitgeven aan mensen buiten onze gemeente, die dan zo goedkoper kunnen aankopen in onze gemeente. Dat krijgen jullie volgens mij zomaar niet verkocht aan onze inwoners. Dit staat trouwens zo niet in het reglement van de MD Cheques.
Voor mij was het beter geweest de actie te houden over een langere periode, maar dan voor onze eigen inwoners, die datzelfde gelddan ook zouden spenderen in de lokale economie. Het gaat ons over “winkelhieren” voor onze inwoners en niet “winkeldaaren” voor niet inwoners van onze gemeente. Maar dat is blijkbaar al besloten. Ik vraag mij af hoe de burger erover denkt of wat zij er van vinden dat wij hun belastingsgeld zomaar besteden aan mensen van buiten de gemeente?
Vraag 2 einde gemeenteraad: Bouw project Bessenveld East Lower Side
Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:
ik heb dezelfde vraag voor collega Steve Claeys, als de vraag daarstraks van Jean-Pierre De Groef ivm Evillas, maar dan deze keer ivm het bouwproject Bessenveld East Lower Side. Kunnen we hier een stand van zaken ontvangen?
Steve Claeys krijgt het wood van de voorzitter:
Ik kan hier dezelfde reactie geven. momenteel is ons team van ruimtelijk ordening het advies aan het schrijven, e nadien zal het bekeken worden op het college, en nadien zullen we dit dan ook meedelen.
Dankwoordje
Last but not least een speciaal dankwoordje uit naam van alle raadsleden, aan gemeenteraadslid Peter Roose, die met verve het voorzitterschap heeft waargenomen van deze gemeenteraad, ter vervanging van Stef Paneels, die wel present was, maar keelproblemen had. Peter heeft dit fantastisch gedaan, waarvoor onze dank.
OPGELET
Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad, die zal plaats vinden op Dinsdag 17 November 2020
'