Verslag Gemeenteraad 14 februari 2023

Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven,  Gooris Danny, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc, Franky Van Praet, Akaychouch Mohamed, De Groef Jean-Pierre, Ingrid Deblock, Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Top Veysel, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda,  Schell Daniël

Verontschuldigd: Niemand

Afwezig: Benhomaid Samia

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

A-punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Goedkeuring algemeen nood- en interventieplan gemeente Machelen

Volgens het koninklijk besluit van 22 mei 2019 moet elke gemeente over een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) beschikken waarin de aanpak van noodsituaties omschreven wordt. Voor dit noodplan werd in 2022 een nieuw canvas geschreven en op vraag van de gouverneur diende iedere gemeente in Vlaams-Brabant hun ANIP te herwerken volgens deze structuur.

De raad wordt verzocht het nieuwe algemene nood- en interventieplan voor de gemeente Machelen goed te keuren.

Het ANIP werd door de noodplanningscoördinator afgewerkt en ter goedkeuring voorgelegd aan de veiligheidscel. Op 21 december 2022 keurde de veiligheidscel het ANIP in zijn huidige en uiteindelijke vorm goed. Het ANIP is een document dat dient ter vervanging van de huidige ANIP uit 2010 en vormt het basisdocument voor de hedendaagse multidisciplinaire calamiteitenbestrijding.

Besluit: de gemeenteraad keurt het algemene nood- en interventieplan (ANIP) voor de gemeente Machelen goed.

Advies beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant

Het beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant geeft de inrichting aan van het provinciale ruimtelijke beleid, tussen het Vlaamse en gemeentelijke niveau in. Het omvat een visie en geeft beleidslijnen aan voor vraagstukken die te maken hebben met het invullen van onze ruimte: waar wonen we, hoe verplaatsen we ons, waar plannen we voorzieningen, hoe zorgen we voor een goede balans tussen open ruimte, ruimte voor bedrijven en ruimte voor landbouw, wat met onze energievoorzieningen?

Het beleidsplan gaat uit van volgende inhoudelijke uitdagingen:

Demografie

Cijfers tonen dat de provincie Vlaams-Brabant in 2030 76.000 inwoners meer zou moeten kunnen huisvesten (t.o.v. 2015). Dit zou neerkomen op 44.000 huishoudens. Deze evolutie heeft te maken met een hoge instroom vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest naar het Vlaams Gewest. De stijging van de huishoudens is het grootste in de Vlaamse Rand. Ook de impact op de gezinsverdunning wordt voelbaar. Er is nood aan geschikte woningen die rekening houden met deze demografische ontwikkelingen.

Het juridische beschikbare woonaanbod is niet optimaal gelegen. De demografische groei botst met andere uitdagingen zoals behoud van open ruimte, bereikbaarheid en nabijheid van voorzieningen.

Mobiliteit

De demografische groei, de blijvende aantrekkingskracht van onze centraal gelegen provincie, een groeiend aantal pendelaars, een hoger activiteitenniveau, een hogere welvaart en (te) grote afstanden tussen activiteiten en voorzieningen zorgt voor steeds meer verplaatsingen binnen de provincie. Voor deze verplaatsingen kiezen we in 2 op de 3 gevallen voor de auto. Voor woon-werkverkeer gaat het zelfs over 4 op 5 verplaatsingen. Meer verplaatsingen betekenen meer files, maar ook impact door sluiproutes, structurele files. De grote druk op de verkeersinfrastructuur leidt tot onveiligheid en een vermindering van de leefbaarheid, zowel voor de omwonenden als de gebruikers. Bovendien veroorzaakt het verkeer 44% van de CO²- uitstoot op het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant. Als de huidige tendens aanhoudt, neemt het wegverkeer tegen 2030 met 15 tot 30% toe.

Meer weginfrastructuur biedt geen duurzame oplossing voor dit probleem. Een structurele oplossing voor het mobiliteitsprobleem moet in de eerste plaats ingrijpen op de oorzaak van deze verplaatsingsbehoefte. De ruimte gaan organiseren zodat verplaatsingsbehoeften minimaal zijn is dan ook een belangrijk uitgangspunt.Er dringt zich een modal shift op: van de wagen naar een mix van verschillende vervoersmodi. In de klimaatstudie Vlaams-Brabant wordt een modal shift bepleit van personenwagen naar fiets en openbaar vervoer (50% auto, 25% fiets, 25% openbaar vervoer).

De mobiliteitsuitdaging heeft ook een fundamentele sociale component. De mate waarin iemand zich kan verplaatsen, bepaalt immers ook de mate waarin de persoon kan participeren in de samenleving.

Economische ontwikkelingen

Vlaams-Brabant is een economische welvarende regio. Om deze welvaart te vrijwaren moeten we de concurrentiepositie van onze provincie voortdurend versterken. Het is een uitdaging om de wereldwijde veranderingen op de juiste manier te weerstaan en op te vangen. Dit vergt een grensoverschrijdende blik en een goede kennis van de sterktes, zwaktes en opportuniteiten van de Vlaams-Brabantse economie.

De provincie kent omwille van de internationale uitstraling van Brussel, de luchthaven en de aanwezigheid van de kenniseconomie, een grote aantrekkingskracht voor kantoren. Toch kent de luchthavenregio een aanzienlijke leegstand in de monofunctionele kantoorzones. Het is een uitdaging om dergelijke personeelsintensieve activiteiten op de ruimtelijk meest geschikte locaties te stimuleren en een nieuw toekomstperspectief uit te werken voor de leegstandzones. We moeten hierbij rekening houden met de sectorspecifieke uitdagingen en logica’s.

Ecosystemen en hun diensten onder druk

Ecosystemen voorzien ons van een hele reeks diensten en goederen van onschatbare waarde voor onze maatschappij. De maatschappelijke vraag is veel hoger dan wat de ecosystemen ons te bieden hebben. Ecosystemen staan onder ruimtelijke druk. De open ruimte wordt vaak ingenomen door wonen, economie en mobiliteit. Het innemen van open ruimte gaat sneller dan de bebouwde ruimte te hergebruiken.

Klimaatverandering en energiebehoefte

De provincie Vlaams-Brabant heeft zich geëngageerd om samen met de gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers te evolueren naar een klimaatneutraal Vlaams-Brabant tegen 2040. Klimaatneutraliteit betekent dat we tegen 2040 niet meer willen bijdragen aan de toename van broeikasgassen in de atmosfeer. Om die doelstelling te bereiken, moeten de broeikasgassen die we uitstoten in evenwicht zijn met wat de natuur kan opnemen. Dit komt overeen met een vermindering van 80% van de broeikasgassen tegen 2040 (t.o.v. 2011). Het is een uitdaging om deze mitigatie-ambitie te vertalen in het ruimtelijke beleid.

De klimaatverandering maakt het weer extremer waardoor periode van droogte en wateroverlast ontstaan. Voedselzekerheid, waterschaarste, veiligheid, welvaart, de druk op onze ecosystemen, het zijn uitdagingen veroorzaakt door de klimaatverandering. Er moet niet enkel ingezet worden op klimaatmitigatie maar ook op klimaatadaptatie. Voor het ruimtelijke beleid bestaat de adaptatie-uitdaging er in om de ruimte zo te organiseren dat de provincie en haar inwoners maximaal beschermd worden tegen deze risico’s. De klimaatuitdaging bestaat er in om onze energiebehoefte te verkleinen en bovendien de omslag te maken van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie.

3 ruimtelijke principes overstijgen het niveau van de bouwstenen. Ze zijn zo fundamenteel dat ze niet als strategie maar als basisprincipe van het beleidsplan vormen.

  1. Efficiënt ruimtegebruik en het verhogen van het ruimtelijk rendement met het oog op de afbouw van het bijkomend ruimtebeslag. Het beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant neemt volgende principes op van ruimtelijk rendement
  • Compact bouwen
  • Verwering of meervoudig ruimtegebruik
  • Tijdelijk ruimtegebruik ruimtelijke transformatie
  • Afbouwen van bijkomende ruimtebeslag
  1. Nabijheid en bereikbaarheid sturend maken voor nieuwe ontwikkelingen met het oog op het verminderen van de verplaatsingsbehoefte

Aan de basis van de ruimtelijke mobiliteit liggen 2 grondbeginselen: nabijheid en bereikbaarheid.

Nabijheid en bereikbaarheid zijn inhoudelijk en strategisch sterk aan elkaar gekoppeld. Bereikbaarheid staat voor het gemak waarmee mensen een reeks diensten kunnen bereiken binnen een bepaald tijdsbestek. Bereikbaarheid bestaat uit 2 belangrijke componenten: nabijheid en verplaatsingsmiddel (te voet, per fiets, collectief vervoer, privaat autoverkeer,…). Nabijheid is de afstand die een persoon moet afleggen.

Bereikbaarheid en nabijheid hebben ook een belangrijke sociale component. Ze bepalen immers ook de mater waarin iemand kan participeren in de samenleving. Bereikbaarheid en nabijheid moeten sturend zijn voor de ruimtelijke ontwikkeling. Ruimtelijke ontwikkelingen moeten gebundeld zijn in goed bereikbare kernen.

  1. Het fysische systeem beschermen, versterken en verbinden met het oog op de realisatie van een klimaatbestendig landschap. Menselijke activiteiten hebben hun stempel op het landschap gedrukt maar evengoed heeft het fysisch systeem menselijke activiteiten begrensd en gestuurd. Denk maar aan overstromingen of het verschil in bodemvruchtbaarheid. De uitdagingen van vandaag maken duidelijk dat we de natuurlijke logica en de werking van het fysische systeem moeten beschermen en versterken. Niet alleen in de open ruimte maar ook in de stedelijke- en landelijke gebieden. Ruimtelijke ontwikkelingen mogen geen impact hebben op het fysische systeem.

Gezien de beperkte beschikbare ruimten moet de verschillende ruimtevragen samenhangend bekeken worden. Respect voor het fysische systeem geeft een duidelijke structuur aan de ruimtelijke ontwikkelingen en maakt het cultuurlandschap leesbaar en duurzaam. Deze ruimtelijke strategieën werden vertaald naar 6 thema's die samen het ruimtelijk beleidskader vormen voor de concrete acties en specifieke projecten op provinciaal niveau:

  1. Mobiliteit

Mobiliteit is een beleidsdomein op zich. Toch krijgt het een bijzondere plek in het beleidsplan ruimte Vlaams- Brabant. Mobiliteit is immers het resultaat van de ruimtelijke organisatie van onze activiteiten. En omgekeerd geldt ook: onze verkeersnetwerken hebben op lange termijn een grote invloed op de ruimtelijke ordening.

  1. Voorzieningen

Voorzieningen zoals scholen, winkels, ziekenhuizen en sportvelden vormen een belangrijk onderdeel van onze leefomgeving. Het beschikbaar stellen van een voldoende aanbod aan voorzieningen krijgt daarom bijzondere aandacht in het beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant. Het doel is is een kader bieden voor de juiste functies op de juiste plaats.

  1. Wonen

Waar en hoe we wonen heeft een belangrijke impact op onze ruimte, zeker met de demografische groei. Ruimtelijke ordening kan bijdragen aan de kwaliteit van de woonomgeving en er mee voor zorgen dat een gepaste en kwalitatieve woning voor iedereen beschikbaar is.

  1. Economie

Economie bestaat in diverse vormen, het beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant wil het optimaal functioneren van de economie Vlaams-Brabant versterken en de impact op de ruimte zo goed mogelijk opvangen.

  1. Open ruimte

Open ruimte is de zuurstof voor onze ruimte. Het is dus een kostbaar goed, dat we moeten beschermen. Verder inname van open ruimte tegengaan.

  1. Energie

De opgave om klimaatneutraal te worden vraagt dat we vandaag nadenken over hoe we in de toekomst onze energiebehoefte gaan invullen.De provinciale visie moet uitwerking krijgen, dit onder de vorm van 4 provinciale werven:

  1. Versterken van hoog dynamische kernen (harde ruggengraat)
  2. Kwalitatief ontwikkelen van een zacht open ruimte netwerk (zachte ruggengraat)
  3. Activeren van productieve landschappen met ruimte voor energie
  4. Gebiedsgericht werken (onder de vorm van strategische projecten)

Machelen als hoog dynamische woonkern-vervoerskernen:

Machelen werd binnen het beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant opgenomen als hoog dynamisch woonkern-vervoerskernen. Het ontwerp beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant voorziet een omvattende en geïntegreerde visie voor de toekomstige ontwikkelingen. Het belang en de valkuilen voor de Vlaamse Rand (demografisch) worden voldoende erkend. Ook het belang van de luchthavenregio (economische ontwikkelingen) en het belang van de kanaalzone die reeds een hele tijd in reconversie is worden erkend.

Machelen mag zeker gezien worden als een hoog dynamische kern maar er zal wel moeten gewaakt worden dat de leefkwaliteit verbetert en niet verder belast wordt met hinder van verkeersinfrastructuur, spoorwegen, gewestwegen, ...

Besluit:

de gemeenteraad is principieel akkoord met voorliggende ontwerp beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant. Het belang en de valkuilen voor de Vlaamse Rand (demografisch) worden voldoende erkend. Ook het belang van de luchthavenregio (economische ontwikkelingen) en het belang van de kanaalzone die reeds een hele tijd in reconversie is worden erkend.

Het ontwerp houdt rekening met eerder geuite bezwaren wat betreft de verweving van functies. Bedrijvigheid (logistiek en productie) zijn niet te verweven met andere functies. Binnen de toelichting van de hoog dynamische kernen wordt gesproken van grote woondichtheid. Bouwen van meergezinswoningen en opsplitsing van eengezinswoningen wordt mogelijk gelaten. 

Naast een sterke gezinsverdunning kan ook een sterke vraag naar kwalitatieve gezinswoningen voor grotere gezinnen opgemerkt worden in Machelen (dit heeft vooral te maken met de Stadsvlucht).  Wij merken op dat de opsplitsingen van eengezinswoningen vaak onvoldoende woningkwaliteit biedt en dit ook moeilijk te handhaven is. We zouden hier dan ook de renovatie van ruime gezinswoningen willen stimuleren, gezien de nieuwbouw meergezinswoningen zich vooral richten op de gezinsverdunning.

Rapportering LEKP 1.0

De gemeente Machelen ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 21 september 2021 en moet daarvoor een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opmaken, dat voorleggen aan de gemeenteraad en bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Voor deze rapportering wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

Speciale aandachtspunten bij het rapport:

  • Er is nog geen monitoring voor de doelstelling rond fietspaden.
  • Er is nog geen afbakening van het begrip ‘lokaal sloopbeleidsplan’ en dus ook geen monitoring. Dat is nog in overleg maar hoeft dus niet in rekening gebracht worden voor 2022.
  • De monitoring rond collectieve renovaties is nog onvolledig. Ten eerste wordt momenteel enkel de burenpremie van Fluvius als databron genomen (dit wordt in de toekomst nog uitgebreid). Ten tweede is er slechts een jaarlijkse update, en die gebeurt in mei. De cijfers opgenomen in de rapportage zullen dus maar heel partieel zijn voor 2022.
  • Het cijfer bij de doelstelling rond coöperatieve/participatieve hernieuwbare energieprojecten houdt nog geen rekening met de grootte van het project. 1 groot project is uiteraard evenwaardig aan vele kleintjes. Daarnaast worden momenteel nog alle projecten die in de energiekaart van VEKA (kaartlaag 'Energiecoöperaties in Vlaanderen') opgenomen zijn, meegeteld, in plaats van de projecten sinds 2021 (start LEKP). Dit cijfer is dus nog niet betrouwbaar.
  • De cijfers rond de verledding volgen momenteel nog niet de publicatiekalender. De cijfers dateren van 31 augustus 2022, terwijl de meest recente update volgens de publicatiekalender 31 december 2022 zou moeten zijn. Er wordt momenteel gekeken hoe dat zo snel mogelijk actueel te krijgen.

Voor een aantal zaken (voornamelijk Werf 1) kunnen burgers, bedrijven en verenigingen zelf de opvang van hemelwater, aantal aangeplante bomen, hagen, gevelgroen, etc. op hun privédomein aangeven via de blauwgroen applicatie. We merken dat dit momenteel niet gebeurd, dit zal extra worden aangespoord via de gemeentelijke communicatiekanalen.Besluit:De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: verkeersregeling en voorrangsregeling Heirbaan

Naar aanleiding van verschillende meldingen aangaande de fietsveiligheid, zijn de voorrangsregels op de Heirbaan herbekeken. Vanuit sommige zijstraten van de Heirbaan heb je onvoldoende zicht op het aankomende verkeer. Het is wenselijk om de veiligheid van de fietser te verhogen, dat voertuigen komende uit de zijstraten vertragen, en hierdoor voldoende zicht creëren op het aankomende verkeer. 

Het is dan ook wenselijk, om deze nieuwe reglementering door te trekken, voor heel de Heirbaan (deel tussen rotonde en Kwekerijstraat), zodanig dat de situatie uniform is. Een voorrang van rechts mag nooit een reden zijn voor snelheidsremmende maatregel. Zeker wanneer de voorrang van rechts niet altijd zichtbaar is, zorgt dit juist voor extra onveiligheid. 

Indien blijkt via meldingen of metingen dat de snelheid (het is nu een zone 30) verhoogd, zullen er andere snelheidsremmende maatregels moeten ingevoerd worden (vb. sensibiliseringsbord, versmalling met drempel, ...).

Advies van de politie is positief, mits het kruispunt Melsbroeksestraat met de Heirbaan een stopbord wordt geplaatst in plaats van een voorrangsbord, dit omdat het kruispunt niet overzichtelijk is voor de weggebruikers die uit de Melsbroeksestraat komen, waardoor het noodzakelijk is om op het einde van de Melsbroeksestraat een stopbord en dikke stopstreep zetten, en ook een waarschuwing dat er eerst een fietspad is.

Advies van de dienst mobiliteit is positief.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad heft alle voorgaande reglementen betreffende de Heirbaan op.  

Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord dat de Heirbaan (deel tussen Kwekerijstraat en rotonde) wordt ingericht als voorrangsbaan ter hoogte van volgende kruispunten met volgende straten: 

  • Melsbroeksestraat
  • Vinkenstraat
  • Leeuwerikenstraat
  • Heirbaan (deel tussen Kwekerijstraat en Luchthavenlaan) 

Artikel 3: een verplicht fietspad is ingesteld op de Heirbaan (deel tussen rotonde met de Koningin Fabiolalaan en de Kwekerijstraat) aan beide zijden van de rijbaan, zonder bijzondere beperking of verplichting. 

Artikel 4: een verplicht fietspad is ingesteld op de Heirbaan (deel tussen rotonde met de Koningin Fabiolalaan en de Bosveldsite) aan beide zijden van de rijbaan, zonder bijzondere beperking of verplichting.

Artikel 5: de Heirbaan is verdeeld in rijstroken door witte onderbroken lijnen, vanaf de Kwekerijstraat overgaat in de Heirbaan tot aan de rotonde, met uitzondering van de verhoogde inrichtingen. 

Artikel 6: de oversteekplaatsen voor voetgangers op de Heirbaan zijn afgebakend op volgende plaatsen: 

  • ter hoogte van het kruispunt met de Boskantweg
  • ter hoogte van de rotonde met de Koningin Fabiolalaan, aan huisnummer 66 (Koningin Fabiolalaan)
  • ter hoogte van de rotonde met de Koningin Fabiolalaan, aan huisnummer 97 (Koningin Fabiolalaan)
  • ter hoogte van de verhoogde inrichting aan huisnummer 110
  • ter hoogte van huisnummer 202
  • ter hoogte van huisnummer 209, net achter de bocht. 

 Goedkeuring statuten nieuwe woonactor

Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting wenst de gewijzigde vennootschapswetgeving aan te passen.De aanpassing houdt in dat Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting van een CVBA naar een BV gaat.

In het kader van de erkenning als woonmaatschappij zullen zij de modelstatuten (door de Vlaamse Regering opgelegd) aannemen

Besluit: De gemeenteraad gaat akkoord met de erkenning als woonmaatschappij van de besloten vennootschap "Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting"

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 24 januari 2023

Besluit: het notulenverslag van de gemeenteraad van 24 januari 2023 wordt goedgekeurdInter-Vilvoordse Maatschappij voor

Huisvesting - buitengewone algemene vergadering 22 maart 2023

De oproepingsbrief van 17 januari 2023 Van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting voor de buitengewone algemene vergadering op 22 maart 2023.De gemeente Machelen is aangesloten bij Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.

Besluit: De gemeenteraad keurt de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting goed

Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw - algemene vergadering 22 maart 2023

De oproepingsbrief van 21 december 2022 van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw voor de algemene vergadering van 22 maart 2023. De gemeente is aangesloten bij Regionaal Landschap Brabantse Kouters.

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten van de algemene vergadering van 22 maart 2023