'

Verslag van de Gemeenteraad 19 Mei 2020.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Verberckmoes Tessa, Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Roose Peter, Jocelyne, Blanckaert Benny, Ponticello Dina, Van den Berghe Tania, Benhomaid Samia Lenaerts Werner, Schell Daniël.

Verontschuldigd: Kris Jacobs

Dit waren de agenda punten van gemeenteraad

1 Goedkeuring verslag gemeenteraad 21 april 2020

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Goedeavond iedereen. Ik wou toch nog even terugkomen op dit punt, want dit heeft toch even op mijn lever blijven liggen, dat er over mij gezegd geweest is dat ik bewust of onbewust gelogen heb, en ik kan hier wel bij bevestigen dat de verslagen van de welzijnsraad op het bast bureau van 3 december 2019 zijn gekomen, dat waren 2 verslagen 26 September en 21 November waar ze beide besproken werden op het college. In dat punt was er ook geen besluit, en als er geen besluit is wordt dat dan ook niet opgenomen in het verslag dat de gemeenteraadsleden worden toegestuurd. Maar het is dus wel degelijk besproken geweest, en je kan dit steeds bij mij of bij de algemene directeur komen kijken in de notulen van de vergadering, dat staat daar wel degelijk in. Ik heb dus niet bewust of onbewust gelogen en dat wou ik toch even rechtzetten.

Ik ga me wel verontschuldigen dat ik op een bepaald moment gezegd heb dat het vast bureau op 26 september was, maar dat was het welzijnsraad van 26 September, maar het stond wel degelijk op het vast bureau van 3 december, tot daar mijn mededeling.

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter:

Ik wens te reageren op mijn beurt, wij moeten het steeds doen met de gegevens die we hebben, als de schepen vandaag toegeeft dat het niet genotuleerd staat, dan was mijn vraag correct. Mijn vraag was, en ik herhaal ze nogmaals eens voor alle duidelijkheid, Is deze werkwijze besproken in het Vast Bureau? Wanneer heeft het bevoegd orgaan beslist om het charter van gezonde gemeente te ondertekenen. Wanneer de schepen van welzijn meer dan 1 week de tijd heeft om een antwoord voor te bereiden, blijkt dat op de vergadering van de gemeenteraad 2 data worden gegeven, de eerste datum waar er geen notulen staat geschreven van dat onderwerp dat de schepen vandaag heeft toegegeven, en de 2 datum een denkbeeldige vergadering, dan moet U perfect begrijpen dat wij ons punt sterk maken. Ik blijf er nog steeds bij dat ons punt waarover het uiteindelijk ging, want de schepen heeft dat iedereen en alles bij betrokken maar het punt gaat over het feit dat we bewezen hebben dat de maximale integratie, integrzaal beleid absoluut niet in de Tournée Minerale, dat trouwens een zeer belangrijk en interessant punt is, we hebben bewezen dat integraal beleid hier niet voldoende is toegepast, en dat is uiteindelijk het punt dat ons Kartel wou maken, het integraal beleid, de maximale intergratie was minder dan min en daarom hebben wij ons punt gemaakt. Dank U wel.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Geen commentaar Voorzitter.

Besluit: De gemeenteraad keurt het verslag van 21 April goed met 24 stemmen voor en 1 tegen.

2 Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad mei 2020

De gemeente beschikt over een notuleringssysteem met een mobiele applicatie. De meerderheid/alle leden van de vergaderingen zijn bereid om

  1. De verenigde gemeenteraadscommissie als besloten zitting te organiseren
  2. De raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad digitaal te laten verlopen.

Besluit: De gemeenteraad keurt de bekrachtiging van het besluit van de burgemeester van 8 mei 2020 inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad mei 2020, unaniem goed.

3 Bekrachtiging besluit burgemeester inzake zitting Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst 23 april 2020

Met het burgemeestersbesluit van 23 april 2020 is er beslist dat de zitting van het Bijzonder comité voor de sociale dienst virtueel zal verlopen. De uitzonderlijke omstandigheden door het Coronavirus Covid-19 vragen om een pragmatische aanpak waarbij het noodzakelijk is maatregelen te nemen voor de organisatie van de vergaderingen voor het BCSD. 

Besluit: de gemeenteraad keurt de bekrachtiging van het  besluit van de burgemeester van 23 april 2020 om het Bijzonder comité voor de sociale dienst virtueel te laten verlopen, unaniem goed.

4 Bekrachtiging besluit burgemeester inzake eerste fase heropenen sportinfrastructuur 4 mei 2020

De nationale Veiligheidsraad heeft op vrijdag 24 april een beslissing genomen over de eerste fase van de heropstart van de sportsector, die ingaat vanaf 4 mei. Beslissing nationale Veiligheidsraad:

  • Fysieke activiteit in open lucht is toegestaan met maximaal twee personen, naast de mensen die onder hetzelfde dak wonen, op voorwaarde dat fysieke afstand altijd gerespecteerd wordt (dus jezelf +2 of gezinsleden onder zelfde dak + 2). Het zal ook toegestaan zijn om andere contactloze sporten te beoefenen in de buitenlucht. Maar toegang tot kleedkamers, gemeenschappelijke douches en cafetaria’s is nog altijd verboden.
  • Bijvoorbeeld nieuw toegelaten: Tennis, golf, vissen, kajak, atletiek, … de opsomming is niet limitatief.

Besluit: De gemeenteraad keurt de bekrachtiging van het besluit van de burgemeester van 30 april 2020, eerste fase heropenen sportinfrastructuur vanaf 4 mei 2020 unaniem goed.

5 Bekrachtiging besluit van de burgemeester inzake openen foodtrucks

De nationale veiligheidsraad heeft in kader van de uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van het Coronavirus beslist dat de winkels onder bepaalde omstandigheden terug open mogen. Foodtrucks en andere kraampjes zijn mogelijk als ze toestemming hebben van de lokale overheid. Twee aanbieders van voeding via foodtrucks en andere kraampjes hebben de toelating gevraagd.

Besluit: de gemeenteraad keurt de bekrachtiging van het besluit van de burgemeester van 8 mei 2020 voor het openen foodtrucks, unaniem goed.

6 Wegvallen zitpenningen zittingen april

Met burgemeestersbesluit van 8 april 2020 is er beslist dat de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad van 21 april 2020 verboden wordt. De zittingen zijn digitaal via eNotulen applicatie en virtueel via MS Teams verlopen. 

Dit burgemeestersbesluit is genomen tgv de uitzonderlijke omstandigheden door het Coronavirus en die om een pragmatische aanpak vragen waarbij het noodzakelijk is maatregelen te nemen voor de organisatie van de vergaderingen de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad. De burgemeestersbesluiten werd bekrachtigd door de gemeenteraad. 

De raadsleden hebben aangegeven een inspanning te willen doen om tegemoet te komen aan de budgettaire implicaties van deze corona-crisis waarbij de gemeente ook nog middelen wil vrijmaken ter ondersteuning inwoners, verenigingen, bedrijven en handelaars.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

We gaan als kartel uiteraard akkooord met het laten wegvallen van deze zitpenning, het was trouwens één van onze voorstellen vorige gemeenteraad.  

Wij hebben wel 2 vragen: Waar wordt de financiële inspanning van de leden van het college van burgemeester en schepenen vastgelegd ? Is  al bepaald hoe deze besparing zal besteed worden ?

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter:

We engageren als College om de dubbele netto zitpeninning af te staan, ik heb vorige maand afgesproken op de gemeenteraad, we moeten dit nog bespreken met de Algemeen Directeur, we engageren ons hierbij officieel om te doen, om de dubbele zitpenning te storten in dat fonds. Wat we er precies mee gaan doen, dat gaan we achteraf bekijken als we een totaal overzicht hebben van de implicaties die er voor de gemeente voor handen zijn maar het zal zeker zijn ten voordele van verenigingen en zelfstandigen van onze gemeente, maar daar gaan we U zeker bij betrekken.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Ik onthoud dat we erbij zullen betrokken worden, en wij zullen dus positief stemmen op dit agenda punt.

Besluit: De Gemeenteraad is unaniem akkoord met het wegvallen van de zitpenningen van RMW & Gemeenteraad van april 2020.

7 Goedkeuring algemene samenwerkingsafspraken centrum leerlingenbegeleiding N-Brussel en GBS De Fonkel

Het huidig beleidscontract met het CLB loopt af op 31 augustus 2020. De samenwerkingsafspraken goed te keuren tussen centrum leerlingenbegeleiding N-Brussel en GBS De Fonkel.

Door de maatregelen om de verspreiding van COVID-19 te voorkomen, kon dit punt niet eerder op de gemeenteraad, daardoor heeft het college dit op 28 april al goedgekeurd mits deze beslissing te laten bekrachtigen door de eerstvolgende gemeenteraad.

Besluit: De gemeenteraad bekrachtigt unaniem het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 april 2020 inzake goedkeuring samenwerkingsafspraken tussen centrum leerlingenbegeleiding N-Brussel en GBS De Fonkel.

8 Akteneming ontslag en aanstelling nieuw lid GECORO

Mevrouw Marjan Migom werd, op voordracht van het Vlaams netwerk van ondernemingen (VOKA), door de gemeenteraad van 21 mei 2019  verkozen tot effectief lid van de GECORO voor de geleding werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting vereniging handelaars. Mevrouw Marjan Migom is ontslagnemend.

VOKA doet een nieuwe voordracht zijnde de heer Eric De Pessemier om haar te vervangen in de GECORO. 

Besluit: De uitslag van de geheime stemming is 25 keer “ja” stem.

9 Sibelgas - gewone algemene vergadering 23 juni 2020

Besluit: De gemeenteraad keurt unaniem de agenda voor de gewone algemene vergadering van dinsdag 23 juni 2020 goed.

10 I.B.E.G. - gewone algemene vergadering 23 juni 2020

Besluit: de gemeenteraad beslist unaniem de  goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de gewone algemene vergadering I.B.E.G. van 23 juni 2020

11 Havicrem - algemene vergadering 17 juni 2020

Besluit: de gemeenteraad beslist unaniem de goedkeuring te verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van 17 juni 2020

12 Incovo - statutaire jaarvergadering 19 juni 2020

Besluit: de gemeenteraad beslist unaniem goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de statutaire jaarvergadering van 19 juni 2020

13 Bijkomend punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: welke voorwaarden worden gesteld aan de verkoop van de oude tramzate en gedeelte van buurtweg 15 in Diegem

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Het college heeft op 28/4/2020 beslist principieel akkoord te gaan met de verkoop van de gronden van de oude tramzate en een gedeelte van buurtweg 15 in Diegem.

Dit zuivere privé-project, met een aantal woongelegenheden van misschien wel een tienvoud van wat Vlabinvest samen met de Inter -Vilvoordse op een andere plaats in Diegem wou realiseren, krijgt dus, in tegenstelling met het sociale woonproject, wel een positief advies van het college.

Het gaat hier om een totale oppervlakte van 3.298 m² en is gezien ook de ligging ervan belangrijk voor de ontwikkeling van het gebied. Zolang de gemeente eigenaar is van het bovenstaande kan ze in ruime mate beïnvloeden hoe dit hele gebied ontwikkeld wordt.

Deze gemeentelijke eigendom verkopen zonder er voorwaarden aan te koppelen is dan ook niet te verantwoorden.

Vandaar deze vragen:

  • Welke voorwaarden worden er verbonden aan de verkoop van de gronden door de gemeente (open ruimte, maximumaantal te realiseren woongeleenheden, toewijzingsvoorwaarden woongelegenheden, …)?
  • Welke waarborgen zullen er opgenomen worden in de op te maken Brownfieldconvenant (open ruimte, maximumaantal te realiseren woongeleenheden, toewijzingsvoorwaarden woongelegenheden, …)?
  • Gaat men een sociale last opleggen in het project PSR en zo ja, hoeveel en op welke manier?

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Bedankt mijnheer de voorzitter, Collega De Groef. Sta mij toe toch even iets te verduidelijken. Het project De Lediaan is nog niet vergund, dit tegenstaande het project aan de Reinelaan wel al vergund werd. Vlabinvest heeft in alle spoed een principiële vraag gesteld waar ik het in detail zal over hebben bij het volgende agendapunt.

Om het project De Lediaan toe te lichten is op mijn vraag een extra commissie in juni geagendeerd, zodoende de stand van zaken aan de gemeenteraadsleden kon meegedeeld worden, en er gericht vragen konden gesteld worden. Het is spijtig dat ik vandaag al enige toelichting zal moeten geven om het antwoord op uw vragen te kunnen kaderen.

Om niet alle details van de toelichting van volgende maand reeds te moeten meegeven zal ik zeer kort en concreet op uw vragen beantwoorden:

  • Er zitten geen rechtstreekse voorwaarden verbonden aan de verkoop van de gronden op zich. De verkoop van deze gronden zullen nodig zijn om het project, zoals beschreven in het masterplan, te kunnen realiseren. Het college heeft enkel een principieel akkoord goedgekeurd om deze gronden te verkopen, echter de definitieve verkoop kan enkel bekrachtigd worden door de gemeenteraad. Zo ver zitten we dus nog niet. De voorwaarden met betrekking op het project liggen verwerkt in het masterplan en zullen nog verder vastgelegd worden binnen de omgevingsvergunning, als stedenbouwkundige voorwaarden en projectlast.
  • Een brownfieldconvenant is een instrument om een afsprakenkader vast te leggen; in dit geval tussen een ontwikkelaar, de gemeente en Vlaanderen, om een projectgebied vast te leggen waar een realisatie kan plaatsvinden, waarin vervuilde grond gesaneerd dient te worden. In het brownfieldconvenant wordt verwezen naar het masterplan, waar de verschillende elementen worden beschreven: woningen, publiek park, bodemsanering, parkeren, ontsluiting, etc….
  • Het college zal nog bijkomende stedenbouwkundige voorwaarden opleggen, zeker in verband met de aanleg van het publieke park, de ontsluitingen, fiets en wandelpaden, eventueel opname van het park in openbaar domein, voorwaarden voor onderhoud domein, enzoverder. De voorwaarden zijn dus nog niet definitief vastgelegd.
  • De projectlast, of zoals u de sociale last noemt, zal inderdaad ook opgelegd worden. Het is in dit project zelfs noodzakelijk volgens ons reglement. Ook deze voorwaarde wordt momenteel nog besproken, een idee is bijvoorbeeld om de bestaande sociale woningen naast supermarkt Aldi mee op te nemen in het project, met uitbreidingsmogelijkheden. Dit ligt dus ook nog niet definitief vast.

Ik hoop met deze informatie alvast uw vragen te hebben beantwoord en stel voor om details met betrekking tot de inhoud van het masterplan (vierkante meters, vervuilingsproblematiek, aantal woningen, enz) en de brownfieldconvenant verder te behandelen tijdens de commissie. De ideale gelegenheid om dieper in te gaan op de cijfers van dit project. Ik nodig alvast iedereen met plezier uit om de commissie bij te wonen

Jean Pierre De Groef  krijgt het woord van de voorzitter:

Ik hoop dat er wel voorwaarden worden opgelegd. De bedoeling van de vraag is om niet te snel zeggen voor de definitieve verkoop, zolang je eigenaar bent, heb je meer te zeggen. Op de omgevingsvergunning kan je voorwaarden opleggen, zolang je eigenaar bent, zoals de toewijzings voorwaarden (sociale woning) zoals we dit in het verleden met Matexi gedaan hebben, dan sta je sterker omdat het project niet gerealiseerd kan worden als de gemeente dat stuk grond niet verkoopt.  Het is goed dat dit verder besproken wordt.

14 Bijkomend punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: Waarom gaat het college niet akkoord met de ontwikkeling van een woonproject met sociaal karakter

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Vlabinvest, een publieke provinciale instelling met als opdracht het realiseren van betaalbaar wonen in Vlaams-Brabant, heeft het akkoord van het college gevraagd om in samenspraak met de huisvestingsmaatschappij Inter-Vilvoordse haar voorkooprecht uit te oefenen voor een perceel grond gelegen te Diegem, De Reinelaan.

Het college heeft op 14 april beslist niet akkoord te gaan met de ontwikkeling van een woonproject met sociaal karakter met als eigenaardige motivatie: “de locatie en de voorgeschiedenis van het dossier”. Hiermee gaat een unieke kans verloren om op dat terrein een publiek initiatief te ontwikkelen dat dan kan aangepast worden aan de noden/wensen van de buurt en de aanliggende eigenaars (waaronder de parochiale basisschool).

Als dit terrein in publieke handen zou komen kan door het beslissingsrecht van het college en de inspraak van de gemeente in de Inter-Vilvoordse een project ontwikkeld worden dat veel beter aansluit bij de plaatselijke noden. In de beleidsverklaring van het college lezen we: “We zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod... Het aantal sociale woningen moet omhoog. En verder: Het aantal sociale woningen mag niet meer dalen, integendeel, er moeten nog bijkomende sociale woningen worden gebouwd. Hiervoor wordt samengewerkt met de Inter-Vilvoordse, Vlabinvest of een sociaal verhuurkantoor.”

Toch geeft men hier de voorkeur aan een privé-ontwikkelaar en blokt men een publiek initiatief af.

Daarom deze vragen:

  • Waarom weigert het college positief advies te geven voor de lokale woontoets aan dit project van Vlabinvest? Wat bedoelt men met de vage motivatie “gezien de voorgeschiedenis van het dossier”?
  • In welke mate voldoet het privéproject waarvoor eerder een vergunning werd gegeven beter aan de noden dan een project van Vlabinvest?
  • Welke initiatieven zal het college wel ondersteunen om het Bindend Sociaal Objectief voor de gemeente Machelen tegen 2025 te halen?

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Dank u mijnheer de voorzitter, Collega De Groef, Sta mij toe de historiek van het perceel in kwestie even kort toe te lichten. Het betreft het perceel gelegen aan de achterkant van de speelplaats van de parochiale basisschool in Diegem, tussen de Reinelaan en de Haachtesteenweg. Momenteel is het een groenzone met een prachtige boom en enkele publieke parkeerplaatsen.

Op 20 maart 2018, tijdens de vorige legislatuur, waar het Kartel deel van uitmaakte, werd een vergunning afgeleverd aan een privaat ontwikkelaar om op dit perceel 23 appartementen te bouwen.

Het afleveren van deze vergunning was in onze gemeente een veel besproken onderwerp, en terecht want deze locatie was perfect om de parochiale basisschool de kans te bieden uit te breiden. Er werd tegen deze vergunning dan ook beroep aangetekend. De deputatie Vlaams-Brabant heeft het beroep echter verworpen, waarna er een beroep werd ingediend bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Deze raad heeft in oktober 2019 de vordering tot vernietiging verworpen waardoor de vergunning rechtsgeldig is en niet meer kan aangevochten worden.

U stelt, en ik citeer ‘dat hier een unieke kans mee verloren gaat om op dat terrein een publiek initiatief te ontwikkelen dat dan kan aangepast worden aan de noden/wensen van de buurt en de aanliggende eigenaars (waaronder de parochiale basisschool).’

Het is uw fractie die in de vorige legislatuur een vergunning heeft afgeleverd aan een private ontwikkelaar. Mijn tegenvraag is daarom: ‘waarom werd er toen, wanneer de opportuniteit voor de hand liggend was, geen rekening gehouden met een publiek project of de parochiale basisschool, en toch vergund aan een private ontwikkelaar?’.

Om een concreet antwoord te bieden op uw vragen:

  • Het college is principieel niet akkoord met het idee van Vlabinvest om op deze locatie 25 sociale appartementen te bouwen, trouwens 2 meer dan voorzien in het vergunde project. Het college is van oordeel dat deze locatie niet geschikt is voor de bouw van appartementen, en beter was vrijgehouden voor de uitbreiding van de parochiale school. Binnen de afgeleverde vergunning is geen ruimte om af te wijken van enkel appartementen te bouwen, zodoende er geen tegemoetkoming mogelijk is voor de noden van de parochiale basisschool. Zelfs indien Vlabinvest binnen de afgeleverde vergunning zou blijven is dit niet mogelijk. Er werden in de vraagstelling van Vlabinvest ook geen enkele garantie aangeboden om bij een eventuele nieuwe vergunningsaanvraag een uitbreiding van de school te voorzien. Wat “Gezien de voorgeschiedenis” betreft heb ik alvast in de inleiding van mijn betoog besproken.
  • Het privéproject voldoet niet beter of slechter dan de vraag van Vlabinvest. Het college is van oordeel dat deze locatie niet geschikt is voor appartementen op te bouwen. Een uitbreiding van de school, met deels behoud van het groen en de publieke parkeerplaatsen, heeft onze voorkeur.
  • Het college is van oordeel dat het goedkeuren van deze principiële vraag van Vlabinvest om op deze locatie, en binnen de afgeleverde vergunning, appartementen te bouwen geen aanleiding kan zijn, om ons standpunt plots te veranderen, louter en alleen met als doel het sociaal objectief te behalen. Het is de bedoeling om deze doelstelling te behalen met bijvoorbeeld volgende initiatieven:
    • WarmNest: dit initiatief is net opgestart en zorgt ervoor dat leegstand aangepakt wordt, door begeleiding van de eigenaars tot renovatie en subsidies, met voorwaarde om nadien de woning via SVK te verhuren.
    • Verdichten van bestaande sociale woningen, die leegstaan of verouderd zijn. Als voorbeeld de sociale woningen op de Zaventemsesteenweg.
    • De intercommunale voor huisvesting heeft vergevorderde plannen om projecten, op gronden waar zij reeds eigenaar van zijn, in onze gemeente uit te voeren.
    • Via de projectlast, voor ontwikkelingen groter dan 0,5ha.

Ik wil besluiten dat het een gemiste kans was om in 2018 de vergunning af te leveren, zonder rekening te houden met de uitbreidingsnoden van de parochiale basisschool, en zonder sociale voorwaarde. Hierdoor bevinden we ons nu in de situatie zoals ze zich voordoet.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geantwoord op uw vragen.

Jean Pierre De Groef  krijgt het woord van de voorzitter:

Ik heb jaren samen met Vlab invest gezeten op de provincie, en  ik weet dat er wel met die mensen te spreken , en dat er wel bereidheid was, want zij ook moeten hun aantallen halen,   en indien men er de tijd had genomen, om te kijken wat er mogelijk zou geweest zijn. Het makkelijkste is natuurlijk het project over te nemen, maar het is ook in vele andere gemeente bewezen dat er daar ook andere mogelijkheden waren. Het is nu wat het is.

Wat betreft het sociaal objectief, aantal dingen stonden als klaar zoals Zaventemste Steenweg & SVK. Elk project is welkom, want er moeten 88 woningen gerealiseerd worden in deze legislatuur.

15 Bijkomend punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: Mondmaskers

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Op de vorige gemeenteraad van 21 April werd reeds de aankoop van mondmaskers door het Kartel aangekaart. Ons advies was van niet te wachten op informatie van hogerhand, maar onmiddellijk de mondmaskers reeds te bestellen zodoende onze bestelling reeds geplaatst zou zijn, vooraleer elke andere gemeente op zoek ging naar mondmakers, met een aanzienlijke verhoging van de vraag naar mondmaskers en de bijgevolg sterke prijsstijging die daarmee gepaard gaat.

Het antwoord van het college was om geen ad hoc beslissingen te nemen, dat ze ervoor ging zorgen dat elke inwoner tijdig een mondmasker zou hebben wanneer het nodig is, dat ze actief reeds bezig waren met het zoeken naar leveranciers (dat er reeds 2 geconfirmeerd hadden die voldoende stock hadden), en vooral dat ze gingen afwachten tot wat de Nationale Veiligheidsraad ging adviseren of opleggen.

Volgens mij heeft het beleid een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid en gezondheid van zijn burgers.  Op 14 mei, na bijna 4 weken, werd er gecommuniceeerd dat de maskers zijn aangekomen, toch wel een ruime tijd later dan in onze omliggende gemeenten, en ze moesten nog verdeeld geraken aan de 65 plussers en onze jongeren tussen 12 en 20. Dat wil zeggen dat het overgrote deel van onze bevolking (+-68%) vandaag, 19 mei, nog geen masker heeft mogen ontvangen. De burger begint zijn geloof in het beleid en vooral zijn geduld te verliezen. Uiteindelijk waren sinds 4 mei maskers verplicht op het openbaar vervoer, en sinds 15 mei, ook voor onze schoolgaande jeugd.

Ik heb dan ook gelezen in het verslag van college van burgemeester en schepenen, van 28 april, dat er 2 aankooporders gedaan zijn voor telkens 5.000 was- en herbruikbare mondmaskers, telkens bij een lokale handelaar, welke ik ten zeerste goedkeur onder het moto van “winkelhieren”. Maar opvallend is dat de eerste batch van 5.000 mondmaskers 17.245 euro kosten (3.45 euro per mondmasker), en de 2de batch van 5.000 mondmaskers 8.470 euro (1.69 euro per mondmasker). Had men deze maskers reeds 2 weken eerder besteld, hadden we de mondmaskers waarschijnlijk veel sneller ontvangen, en had ondertussen elke inwoner een mondmasker ontvangen.

Wij merken hier dus toch een aanzienlijk verschil in aankoopprijs of te wel een verdubbeling in de prijs voor hetzelfde aantal mondmaskers

Mijn vragen zijn:

  • Kan U uitleggen hoe men aan dergelijk prijsverschil komt? (zijn de goedkopere van mindere kwaliteit? Niettegenstaande ze beide de identiek dezelfde omschrijving hebben in het CBS verslag)
  • Wanneer gaan de rest van de bevolking hun mondmasker ontvangen? Kan er hierover meer transparant gecommuniceerd worden?
  • Zal uiteindelijk iedere burger effectief een masker ontvangen? Zullen 10.000 voldoende zijn? (15.459 inwoners, minus 0-12 jarigen)
  • Zijn er nog andere doelgroepen die voorrang zullen krijgen?
  • Hoe zal de effectieve verdeling voor de rest van de inwoners gebeuren? Is hier reeds een plan van gemaakt?  Kan het niet zo organiseerd worden dat:
    • Gemeenteraadsleden actief deelnemen aan de verdeling
    • Er een oproep gedaan wordt aan de vrijwilligers en verenigingen om de verdeling mee in goede banen te leiden.

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter:

Klopt inderdaad dat we er daar vorige maand hebben over gesproken over die mondmaskers, maar net zoals U deelt het College de bekommernis om de mondmaskers voor onze burgers maar ook voor ons personeel. Ik heb ook de vorige gemeenteraad gezegd dat we reeds contact gelegd hadden met een aantal leveranciers om te kunnen anticiperen, maar ik heb ook tegelijkertijd gezegd dat we moesten wachten op de beslissing van de nationale veiligheidsraad en de noodplanning, om te  te zien wie, voor wie de mondmaskers verplicht zouden zijn, en onder welke omstandigheden. En in functie daarvan hebben wel degelijk actie ondernomen, ik had dan wel zekerheid dat we kortetermijn aan die maskers zouden geraken. En dat is geen evidentie, want ik kreeg elke dag in de mailbox viel er een aanbiedingen binnen, om mondmaskers te kopen aan de meest diverse prijzen, maar de betrouwbaarheid was niet altijd gegarandeerd.

Wat hebben we gedaan, binnen de 10 dagen hadden 15.000 mondmaskers ter beschikking, wat er hadden 5.000 besteld bij ASCO uit de cargozone, ook op ons grondgebied, via een contact persoon die zuiver Machelaar is. We hebben er 5.000 besteld bij een Diegems bedrijf gekocht, en in tegenstelling tot de aankoopprijs van ASCO (3.75€) hebben we die kunnen aankopen 1.50€. Ik vind het wel grappig dat jullie nu mee zijn met de rekening  die we moeten betalen, ik denk dat we de prioriteit hebben om de mensen zo spoedig mogelijk kunnen verder helpen, en ik lees altijd toch dat we een schatrijke gemeente zijn, dus op die halve of één euro zal het nu ook niet komen.

We hebben onmiddelijk 3.500 en 1.500 bij besteld of in optie genomen. Die liggen daar en werden 2 dagen nadien  geleverd. We hadden dus 15.000 maskers , die waren gecertifieerd, ik ben ze nu niet in detail gaan bekijken wat het verschil is, maar ze waren hier op datum 6 mei. Hoe werden die afgeleverd? We hebben dan gekozen ook 2 doelgroepen als eerste te voorzien: 12-20jarige om dat zij naar school en via het openbaar vervoer moeten reizen en senioren, als meest kwetsbare doelgroep.

We hebben dat dan ook opgelijst, en we hebben onmiddelijk de maskers voor heel hun gezin voorzien en zo hebben we aflopen donderdag 14 en vrijdag 15 mei, in totaal 9.042 mensen van een mondmasker voorzien. De bedeling en voorbereiding werd gedaan door onze diensten, want via de bpost was dit veel te duur en ik vermoed in deze tijden ook niet 100% betrouwbaar, want ik heb vernomen dat er maskers uit de brievenbussen gestolen. De bedoeling was de overige maskers op afroep te gaan leveren, aangezien toch heel wat mensen zelf hebben aangekocht, zelf gemaakt, of gekregen hebben via het werk of cia andere kanalen. We zien reeds voldoende mensen aan de winkels staan  of die met de auto rijden met mondmasker aan.

Dat was een beetje de bedoeling, maar uiteindelijk hebben we voldoende maskers aan een degelijke prijs kunnen inkopen, en het was dan ook logisitiek interessanter om die adressen op te lijsten, en die dan zo te leveren. Daar zijn we nu in volle voorbereiding van, vandaag of morgen wordt dat gefinaliseerd en dan denk ik dat volgende week Maandag ten laatste Dinsdag iedere burger een mondmasker zal ontvangen hebben met de nodige instructies. Ik herhaal, het mondmasker is maar één deel van de bestrijding tegen Corona , we moeten abosuluut de social distance maatregelen respecteren, handen wassen, afstanden bewaren, de bubbels niet te frequent vermengen, dat zijn prioritaire maatregelen, en het mondmasker is daarin ondersteunend indien deze maatregelen niet kunnen genomen worden.

Zijn we daarmee later dan andere gemeente? Veel vroeger was zeker niet evident geweest. Ik kan u momenteel zeggen dat heel wat gemeente nog geen maskers heeft ontvangen. En wat betref het verlies van vertrouwen van de burger, laat ik volledig over aan u, ik wil gewoon zeggen dat we spontaan heel wat woorden van dank en appreciatie ontvangen hebben voor wat het College gedaan heeft.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dank U burgemeester voor de antwoorden. Ik heb een aantal punten uiteindelijk. Wij vinden dat de communicatie niet goed verlopen is, want ik heb zelf alles moeten opvolgen via via de communicatie van de gemeente.

Op 28 April stond er duidelijk geschreven: Gemeente voorziet gratis mondmasker voor alle inwoners.  Het artikel omvat het volgende: Om ons voor te bereiden op het einde van de lockdown heeft het college beslist om elke inwoner van de gemeente te voorzien van een herbruikbaar en wasbaar mondmasker.

De federale regering besliste vrijdag (dus 24 April !!)  om de strenge maatregelen geleidelijk te versoepelen. Mondmaskers spelen hier een belangrijke rol in. We willen er als gemeente graag voor zorgen dat onze inwoners zelf geen inspanningen moeten doen om mondmaskers aan te kopen. Daarom gaat Machelen over tot de aankoop van mondmaskers voor al zijn inwoners. 

De eerste lading maskers wordt tegen begin mei verwacht. Op dit moment organiseert het lokaal bestuur zich om de verdeling zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren. Hierover zal later uitgebreid gecommuniceerd worden.

Op 28 April staat er in het verslag van het college dat er 2 maal is overgegaan tot een aankoop van 5.000 mondmaskers, en dus niet de 15.000 die eerder werden vermeld. Dat stond er niet bij, en kan ik dus moeilijk overbeoordelen.

Dan was er tijdelijk op 07 Mei en een tijdelijke update:

Daar werd duidelijk in vermeld dat er een verdeling ging zijn met focus op kwetsbare groepen zoals de +65j en de 12-20jarige jongeren. Aangezien cijfers niet beschikbaar zijn hoeveel kinderen tussen 12-20jaar één of twee ouders hebben, en hoeveel broers of zussen hebben, heb ik daar ook in mijn berekening geen rekening gehouden.

Er stond wel in dat in een volgende fase (wanneer dat wist niemand op dat moment) wordt onderzocht op welke manier we een eventuele (dus dat stond toen nog niet vast !!!) verdeling van de resterende maskers kunnne relealiseren voor de inwoners die niet tot deze 2 categorien (+65 en 12-20 jarigen en hun gezin) behoren.

Dus dat is al helemaal iets anders dan wat er 10 dagen ervoor werd gecommuniceerd werd op 28 April.

Wat mij ook ten sterkste verbaasd is dat die communicatie van op 07 Mei niet meer terug te vinden is op de website van de gemeente? Waarom is die verwijderd, niet tegenstaande alle andere updates rond die periode er nog wel duidelijk op staan?

Dan is er gisteren de update van 18 Mei  gekomen? Is die er gekomen omdat het vandaag als agenda punt op de Gemeenteraad stond? Bij de eerste levering is de verdeling begonnen de dag zelf volgens mij, die zijn op 14 mei toegekomen en die zijn onmiddellijk verdeeld geweest, en nu begint het pas een week later? Nu moeten we een week wachten voor de eerste verdeling gebeurt naar de rest van de burgers. We hebben er 9042 bezorgd op 2 dagen, om eerlijk te zijn wat een prachtige prestatie is,. Maar nu voor de resterende 3 a 4.000 moeten we een week wachten

Kortom, beide updates waren helemaal niet duidelijk, niet transpartent, en hebben voor heel wat verwarring geleid bij de inwoners, waarvan er een groot deel dan maar zelf maskers is gaan aankopen of zelf gemaakt, en dat kon toch niet de bedoeling zijn. Net zoals je zei, confirmeer ik dat er zeker positieve opmerkingen zijn gemaakt op social media, maar er waren heel wat vragen die gesteld werden door de burgers.

Wij willen tijdens deze corona toestanden helemaal geen politiek voordeel halen of politiek spelletje spelen, en wil er duidelijk op wijzen dat beleid voeren in Covid-19 periode is zeker geen lachtertje en niet makkelijk is, maar we mogen er toch als oppositie op wijzen dat:

  1. Het beleid veel sneller had moeten handelen (zoals we reeds opgemerkt hadden in de vorige gemeenteraad), zodoende we mondmaskers aan marktconforme prijzen hadden kunnen aankopen ((geen verdubbeling van prijzen), en waardoor de leveringstermijn heel wat kleiner zou geweest zijn, zodoende ze op reeds beschikbaar zou geweest zijn voor 04 mei wanneer ze verplicht waren op het openbaar vervoer.
  2. Het beleid in haar communicatie niet klaar, niet consistent, niet transparent en vooral niet duidelijk is geweest. Er waren maar 2 (uiteindelijk 3)communicatie updates alvorens de gegevens duidelijk waren en die spraken mekaar dan nog tegen ook. En die tweede is dan ook nog eens mysterieus verdwenen van de website.
  3. De organisatie van het beleid niet op punt stond. Uit communicatie van 28 April bleek, en ik citeer “Op dit moment organiseert het lokaal bestuur zich om de verdeling zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren” blijkt dat vandaag ook niet het geval is. Inderdaad voor de eerste 2 groepen (+65 en 12-20 jarigen met hun gezin) hebben ze dit geregeld gekregen en inderdaad ik heb het reeds gezegd dat het mooie prestatie is om die 9.000 mensen te voorzien van een mondmasker, maar de rest moet nog een week wachten. Hadden we dit beter kunnen afstellen had dit sneller kunnen gebeuren.
  4. Sta open voor hulp, vraag het. Wij zijn oppositie, ik besef dat, wij moeten onze rol uitvoeren, maar in feite zoals vandaag kunnen we ook helpen. Als je het niet aan ons vraagt, vraag het dan aan de mensen of verenigigingen van onze gemeente of ze in deze Covid-19 niet als vrijwilliger mee willen komen helpen, met de verdeling en andere logistieke zaken.

Om af te sluiten, nogmaals Covid-19 is voor iedere persoon moeilijk, maar ook voor het beleid van een gemeente. Het is gewoon jammer dat we een opportuniteit gemist hebben om pro-actief te handelen, ipv wachten op beslissingen van hoger hand en de nationale veiligheid, ondanks ons positief advies op de vorige gemeenteraad van de oppositie.

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter:

Ik wil nog even iets kort toelichten. Het verwijt dat we niet efficient zijn geweest, ik denk dat we van in het begin voor Corona, van voor de lock down begonnen zijn met efficient te handelen, maar we liggen dat niet van de daken te roepen, we zou misschien beter en efficienter elke dag communiceren van wat we doen, dat is een goede les die we geleerd hebben en we gaan dat ook toepassen in de toekomst.

Het feit dat er maar één persoon positief getest is op WZC na 10 weken, we hebben van in het begin gezorgd voor de nodige beschermingsmaatregelen voor alles en de goede handhaving ervan.

Wat betreft de aankoop, ik kan U zeggen dat het eerste lot bij ASCO, staat nu nog altijd bij de douane, dank zij mijn goede contacten en de flexibiliteit van mijn contactpersoon dat wij die nog hebben. HAVILAND heeft ze nog altijd niet en zal ze volgende week nog altijd niet hebben.  Het is makkelijk te roepen aan de zijlijn, maar we hebben gedaan wat we moesten doen.

16 Bijkomend punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: Inkomsten en heffingen op leegstaande en verwaarloosde gebouwen

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Het Vlaams Gewest voert jaarlijkse heffingen in voor leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten.  Er wordt er een jaarlijkse heffing ingevoerd vanaf het kalenderjaar dat volgt op de derde opeenvolgende registratie in de inventaris, zijnde het aanslagjaar.

Voor de berekening van de heffing worden 4 tarieven toegepast op telkens een deel van het kadastraal inkomen:

Toepasselijke schijf van het KI (in euro) Heffingspercentage

  • 0 – 12.350:                                     Heffing van 150 %
  • 12.351 – 37.150:                           Heffing van 125 %
  • 37.151 – 74.350:                           Heffing van 100 %
  • meer dan 74.350:                          Heffing van 75%

De gemeenten die hun gemeentelijke lijst hebben ingestuurd vóór 1 maart van het kalenderjaar hebben recht op 20 % van de elk jaar geïnde heffingen, interesten en administratieve geldboetes niet meegerekend, die betrekking hebben op de bedrijfsruimten die op hun grondgebied zijn gelegen.

Onze gemeente telde in 2019 15 leegstaande/verwaarloosde bedrijfsgebouwen op de inventaris, waarvan er achteraf 2 werden geschrapt na beroep bij de dienst Omgeving van het Vlaams Gewest.

In het belastingsreglement ter bestrijding van leegstaand van woningen staan er in artikel 9, de tarieven van belasting die tot 4.000 euro gaan in RUP van Machelen en Diegem, en tot 2.000 euro buiten het RUP van Machelen en Diegem. Maar hierin staan geen bedrijfsgebouwen of kantoren in vermeld.

Een “goed” voorbeeld van dergelijk leegstaand/verwaardloosd pand is het bedrijfskantoor van Berkenlaan 6 te Diegem. Dit gebouw is aan de binnenzijde volledig gestript, en aan de buitenkant zijn de deuren letterlijk en figuurlijk met houten planken toegeklopt, is er een raam stuk en staat er raam gewoon open.  Uit ontvangen documenten van desbetrefffende dienst van de gemeente heb ik gezien dat dit gebouw niet is opgenomen in de inventaris van bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimte van onze gemeente. Wel is er Berkenlaan 7 opgenomen onder referentie 2019/23047/0035, waar vandaag de dag een nieuw parkingcomplex is gevestigd, welke helemaal niet verwaarloosd is.

En als je denkt dat het niet erger meer kan, wordt de parking van Berkenlaan 6 dan weer gebruikt door sommige personen als een 2de containerpark, en smijten ze hun sluikafval (meestal bouwafval maar ook huislijk afval) gewoon op de parking rond het gebouw. Foto's zijn terug te vinden helemaal onderaan het verslag.

De eigenaar, Growners heeft dan ook niets gedaan om er voor te zorgen dat het pand is afgesloten voor iedereen, en maakt ook geen advertenties meer op hun website van het gebouw, maar doet wel degelijk voor een ander gebouw in Diegem in hun eigendom, namelijk het Park Station bedrijfskantoor dat van een meer recentelijk bouwjaar geld.

De foto’s in bijlage in de e-notulen geven maar een heel kleine weergave van de huidige situatie.

Mijn vragen zijn:

  • Heeft de gemeente de eigenaar reeds aangesproken over de leegstand van het gebouw?
  • Heeft de dienst een vergissing begaan met Berkenlaan 7 op de lijst te zetten in plaats van Berkenlaan 6?
  • Sinds welk jaar staat dit gebouw Berkenlaan 7 op de inventaris van leegstaande en verwaarloosde bedrijven?  Hoeveel heffeningen heeft het Vlaams Gewest en de Gemeente Machelen ontvangen voor dit gebouw in 2019? Wat waren de totale inkomsten van de gemeente in 2018 en 2019 voor alle leegstaande en verwaarsloosde gebouwen?
  • Heeft de gemeente dit jaar en de voorbije 2 jaren, de lijst van leegstaande bedrijgsgebouwen tijdig (voor 1 maart van elk jaar) verstuurd naar het Department Omgeving van het Vlaams Gewest?
  • Kan de gemeente optreden tegen de verloederde toestand rond het gebouw Berkenlaan 6, en de eigenaar vragen om het gebouw hermetisch af te sluiten, aangezien de hygiene en gezondheid in het gevaar komen, rekening meehoudende dat dit geen mooi beeld geeft voor hotelgasten van het naast gelegen Thon en Pentahotel.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Dank u mijnheer de voorzitter, Collega Gooris, dat zijn heel wat vragen,een hele boterham, en ik ga dus ook in een dikke boterham mijn antwoord formuleren. Ik wil starten met te vermelden dat ik uw betrokkenheid als burger voor onze gemeente ten zeerste apprecieer, zeker als het een melding betreft van sluikstorten. Het is onze plicht als burger om elke vorm van sluikstorten te melden, en bij de vaststelling die u heeft gedaan kan ik alleen meer bevestigen dat het schandalig is dat anderen zo brutaal misbruik maken van de huidige situatie om hun afval te dumpen op deze tijdelijk afgelegen plek (Foto's zijn terug te vinden helemaal onderaan het verslag.). Want de plaats is momenteel inderdaad tijdelijk afgelegen, enerzijds omdat het een perceel betreft waar het gebouw van leeg staat, anderzijds omdat er door de COVID-19 situatie op deze locatie geen sociale controle meer is, waar doorgaans wel veel beweging is door de bedrijven en hotels.

Om de locatie even te schetsen; Berkenlaan 7 en 6 bevinden zich naast het recent gerenoveerde Greenhouse BXL gebouw, maar de hoofdtoegang bevindt zich in de Berkenlaan, dewelke een doodlopende straat is, waar op het einde ook Penta Hotel gelegen is. Ik heb bij het ontvangen van uw agendapunt en bijhorende foto’s onmiddellijk onze diensten ingeschakeld om de situatie ter plekke te gaan vaststellen en de eigenaar te contacteren.

Het betreft hier namelijk privéterrein en zodoende kan de gemeente in eerste instantie niet zelf de opruiming organiseren, ook niet via onze afvalintercommunale. Wij trachten dus eerst met de eigenaar in contact te komen, en het is ons de dag nadien ook al gelukt. Ik kan u meedelen dat de eigenaar bevestigd de situatie in orde te brengen. Wij zullen dit zodoende ook opvolgen.

Ik hoop dat ik u hierbij al voldoende van antwoord heb gediend wat het sluikstorten betreft. Mag ik enkel nog als suggestie meegeven dat u dergelijke melding ook sneller kan maken via ons meldpunt, dan zal er ook sneller actie kunnen ondernomen worden. Zo hoeven we niet te wachten tot de volgende gemeenteraad. Bijkomend wil ik ook meegeven dat u voorzichtig moet zijn bij het nemen van foto’s van het gebouw, en zeker de binnenkant van het gebouw. Het betreft hier namelijk privéterrein, en door de staat van het gebouw is het voor uw eigen veiligheid dat vaststellingen via de politie of onze administratieve diensten dienen te gebeuren.

Daarnaast had u nog extra vragen betreffende de leegstand:

U geeft aan dat er in het belastingsreglement ter bestrijding van leegstand van woningen geen vermelding is naar bedrijfskantoren of gebouwen. Dat klopt en is ook logisch: leegstand van woningen is een materie van de gemeente, leegstand van bedrijfsruimtes daarentegen een Vlaamse materie. Het is de taak van de gemeente om de inventaris van leegstaande bedrijfsruimtes op te maken en door te sturen naar Vlaanderen. Op dergelijke inventaris zijn beroepsprocedures en schrappingen mogelijk. Uiteindelijk ontvangt de gemeente een uittreksel van de weerhouden gebouwen, waarop 20% van de belasting naar de gemeente wordt overgedragen.

Om concreet op uw vragen te beantwoorden:

  • Betreffende uw eerste en laatste vraag; Ja, de gemeente heeft de eigenaar aangesproken over de huidige toestand, waarop deze ons bevestigd heeft dit zo snel mogelijk in orde te brengen. De gemeente is ondertussen ook al enkele maanden in gesprek met de eigenaar om een nieuwe ontwikkeling op de site uit te werken.
  • Neen, onze diensten hebben geen vergissing begaan. Berkenlaan 7 stond op de inventaris van 2019 maar is ondertussen op de inventaris van 2020 als afgebroken vermeld (dit is het perceel waar nu de ondergrondse parking aanwezig is). Berkenlaan 6 staat niet op de lijst omdat hier een nieuw project in opmaak is en het gebouw wordt voorbereid voor slopen. U heeft blijkbaar de lijst van 2019 ingekeken, niet de recentste van 2020.
  • De heffingen die de gemeente ontvangt zijn in zijn geheel, dus niet specifiek per gebouw. Voor 20019, aanslagjaar 2018, komt dit neer op 2731,97€.
  • Ja, de gemeente heeft dit jaar en de voorbije jaren tijdig de lijst ingediend, voor 1 maart en via RWO Datamanager van de Vlaamse Overheid.

Geachte collega Gooris, Ik hoop dat ik hiermee voldoende antwoord heb kunnen geven op uw vragen.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dank U wel Steve, dat was inderdaad een hele boterham, en al mijn vragen zijn beantwoord, waarvoor dank.

17 Bijkomend punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: Fotowedstrijd

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Het kartel sp.a -spirit-groen had graag een voorstel ingediend om een fotowedstrijd uit te schrijven naar onze inwoners toe.

De website van een gemeente is het visitekaartje naar al zijn inwoners toe en bezoekers van buiten de gemeente. De website omvat niet enkel alle relevante informatie, maar ook de laatste nieuwtjes en activiteiten die door de gemeente worden georganiseerd en dit principe geld ook voor Machelen.

Probleem is dat de 3 foto’s, die op de banner verschijnen op de homepagina van machelen.be, niet de schoonheid van onze gemeente weergeeft. Zo zijn er foto’s van de inkom aan het gemeentehuis (met reclame in de weerspiegeling van de glazen deuren en vensters, van “Verelst Bouwwerken”), het perron van het station in Diegem met het gebouw van Bayer op de achtergrond en een minder goede foto van het Kasteel Pellenberg.

Wij stellen voor om een fotowedstrijd #MooiMaDi 2021 uit te werken, waaraan alle inwoners kunnen deelnemen en maximum 5 foto’s (een leuke plek, een historisch gebouw, een prachtig uitzicht, een sfeerbeeld…) kunnen insturen die in onze gemeente werden genomen. Zo vergroot men de betrokkenheid en participatie van de inwoners met de gemeente. Deelnemers hoeven echt geen professioneel SLR - toestel te hebben, maar kunnen ook foto ’s doorsturen die ze gemaakt hebben met hun smartphone.

 Een onpartijdige te bepalen expertenjury (bestaande uit eventueel professionele fotografen in onze gemeente, ....), zou het wedstrijdreglement kunnen opmaken, en zou van iedere deelnemer de beste foto uitkiezen. Deze foto’s worden dan allemaal op de website van Machelen of op de Facebook- pagina van de gemeente geplaatst, zodoende dat elke inwoner  die wil, kan online stemmen welke foto’s de mooiste zijn. Tevens zouden deze foto’s ook tentoongesteld kunnen worden tijdens een expositie in de Bosveldsite en Zaal ‘t Zand, of tijdens andere evenementen zoals Machelen of Diegem Zomert, Paaskermis, ...waar ook de mogelijkheid gegeven wordt aan mensen die niet online kunnen stemmen, via papier ook hun voorkeur of stem kunnen uitbrengen.

De winnaars zouden dan een mooie prijs van de gemeente (bijvoorbeeld een opleiding voor digitale fotografie (beginners of geavanceerd, afhankelijk van hun niveau), de winnende foto’s zouden dan verschijnen op de website van Machelen in plaats van de huidige, en deze foto’s zouden ook tentoongesteld kunnen worden in het gemeentehuis.

Onze gemeente heeft tal van mooie plekjes, waarvan er verschillende inwoners prachtige foto’s van hebben genomen en die reeds via sociale media werden gedeeld. Deze competitie kan een jaarlijks evenement worden en plaatst onze gemeente in een mooi daglicht.

In het beleidsplan wordt er regelmatig geschreven van burgerparticipatie en de keuze voor burgerinspraak, wel dit voorstel past daar volledig in. 

Conclusie: aan de dienst Vrije tijd wordt de opdracht gegeven om een fotowedstrijd #MooiMaDi uit te werken.

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter:

Dank u wel Danny, het is ook wel zo dat het College uw bekommernis deelt wat betreft het imago en de positieve uitstraling van de gemeente. Het is ook een feit dat omwille van Corona heel wat inwoners de afgelopen weken op wandel geweest zijn in hun buurt of een fietstochtje gemaakt hebben en zo heel wat interessante plekjes ontdekt hebben in hun eigen gemeente. Het is belangrijk dan ook dat we deze mooie plekken kenbaar maken zowel aan onze inwoners maar ook daarbuiten zodoende we onze marketing zo goed mogelijk verzorgen.

Zo heeft het college deze middag  in gegaan op een interessant voorstel in te gaan van Ring TV, om een promo filmpje te maken over onze gemeente, welke binnekort tijdens 4 weken zal vertoont worden.

De website is inderdaad het medium dat gebruikt wordt door de inwoners om informatie op te zoeken, en het klopt dat de foto’s op de website niet tot de verbeelding spreken, en we zullen er voor zorgen dat we die tussendtijds regelatig voorzien van nieuwe foto’s.

Wat het idee betreft van een grotere fotowedstrijd, lijkt dat alvast een goed concept dat ons genegen is. Ik wil tevens ook opmerken dat we reeds een foto wedstrijd hebben, namelijk “Beeldig Machelen”, op de eerste pagina van Magazien, maar uiteraard iets kleinschaliger.

Mijn eerste spontane bedenking bij de fotowedstrijd op grotere schaal, wat met beroepsfotografen, maar daar heb jezelf al ingepikt,  heb ik begrepen, want we hebben er een aantal in onze gemeente, en inwoners met een smartphone foto’s indienen, zouden dan buiten de prijzen vallen, maar daar valt allemaal wel een mouw aan te passen.

Waar het omgaat is dat de gemeente in een positief daglicht gesteld wordt,  maar niet enkel om de mooie plaatsen in beeld te brengen maar door de mensen zelf. Het warme hart dat we de laatste weken hebben getoond in Machelen Diegem, mag ook inspirerend werken om dit in kaart te brengen.

Het idee om iets breder open te trekken en ruimer te zien, dan beeldende kunsten (schilders, beeldhouwerkers, tekenateliers etc...) om  er zo jongeren er bij te betrekken om zoveel mensen rond dit project te scharen.

Besluit:  De gemeenteraad keurt het voorstel unaniem goed van het College dat zal opdracht geven aan de dienst vrije tijd om te onderzoeken en een project uit te werken hoe we Machelen-Diegem in een positieve manier in beeld kunnen brengen zowel via foto’s als andere beeldende kunsten.

18 Bijkomend punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: EVApp

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Het kartel sp.a -spirit-groen had graag een voorstel ingediend betreffende het initiëren van de EVApp.

Nog niet zolang geleden hebben we het zelf kunnen meemaken in Diegem. Onze Pastoor verstikte bijna door een stukje vlees dat bleef hangen in de slokdarm, maar gelukkig werd er op tijd een kennis bijgeroepen die een EHBO - cursus had gevolgd en die ook in opleiding was om ambulancier te worden. Hij zorgde ervoor dat Mr Pastoor het gehaald heeft alvorens de hulpdiensten aangekomen waren. Diezelfde dag was er net hetzelfde geval bij een andere Machelse inwoner, maar die had jammer genoeg niet het geluk van iemand te kennen in de buurt met EHBO - ervaring, en hij stierf diezelfde dag onderweg naar het ziekenhuis.

Daardoor ben ik gaan kijken of er niets is wat we kunnen doen op technologisch vlak om dergelijke toestanden te voorkomen, iets dat mensen de nodige hulp kan bieden tot de hulpdiensten ter plaatse komen. En ik vond interessante applicatie, namelijk EVApp.

Emergency Volunteer Application of EVapp is een smartphone-applicatie, die bij een hartstilstand medisch geschoolde vrijwilligers (dokters, verpleegkundigen, paramedici, Rode Kruis vrijwilligers, etc.) mobiliseert om de tijd tot de aankomst van de urgentiedienst te overbruggen.

Op het moment dat de 112-centrale een oproep krijgt voor een mogelijke hartstilstand, activeren zij niet enkel hun klassieke middelen (Ambulance/PIT/MUG), maar ook een netwerk van medisch getrainde vrijwilligers. Deze krijgen een melding via hun smartphone. Zodra zij de oproep aanvaarden, krijgen ze de locatie van slachtoffer en nabije AED. De ingebouwde gps-functie leidt hen ter plaatse en zo kunnen zij een verschil maken.

Verder bevat EVapp ook de liijst van de nabije AED’s en zal de applicatie de vrijwilliger begeleiden naar een AED als deze nabij is. Op deze manier zorgt de applicatie dat de tijd gebufferd wordt tot aankomst van de urgentiediensten. Door het spoediger toedienen van CPR en het gebruik van een AED worden ook de overlevingskansen substantieel verhoogd. Heeft de geschoolde vrijwiller geen smartphone? Geen probleem. EVapp kan de vrijwilliger via sms waarschuwen als er een hartstilstand plaatsvindt in je omgeving.

Met andere woorden, EHBO lesvolger, arts, student geneeskunde, kinesisttherapeut, verpleegkundige of andere medische opleidingen zoals ambulancier of MUG/PIT-verpleegkundige, Rode Kruis- of Vlaamse Kruis-vrijwilliger, brandweerman of politieagent mits voorlegging van de behaalde relevant attesten kunnen deel uitmaken van het lokale Evapp netwerk van vrijwillgers.

Tijd is een cruciale factor bij hartfalen. Het lijkt me dus interessant om te bekijken of burgerhulp-verlening in onze gemeente hierbij het verschil kan maken

Voorstel: de gemeente onderzoekt de mogelijkheid om EVApp uit te rollen in Machelen- Diegem, en neemt zo haar taak en verantwoordelijkheid op voor het beschermen van haar inwoners.

Besluit: Dit punt wordt samen behandeld met het volgende agenda punt AED

19 Bijkomend punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: AED

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Het kartel sp.a -spirit-groen had graag een voorstel ingediend betreffende de AED’s

Op 2 oktober 2018 mocht de gemeente Machelen zich een “Hartveilige Gemeente” van het Rode Kruis noemen. Vandaag staan er op de gemeentelijke website 7 beschikbare AED’s.

  • Sporthal Bosveld
  • Bosveldsite
  • GC ’t Kwadrant
  • Jeugdvoetbalcomplex Diegem
  • Gemeentehuis Machelen
  • ’t Kant
  • Woonzorgcentrum Parkhof

Op 2 oktober 2019 mocht de Klink de 8ste AED in ontvangst nemen. Er werd ook reeds in 2018 een AED toestel in de Tennisclub TC Machelen-Diegem geplaatst.  Deze staan nog steeds niet vermeld op de website van de gemeente.

Dus een totaal van 8 beschikbare AED’s, maar uit onderzoek blijken die niet allemaal “beschikbaar” te zijn. Na controle zijn er slechts 4 AED’s beschikbaar:

  • Gemeentehuis Machelen
  • Woonzorgcentrum Parkhof
  • GC’t Kwadrant
  • De Klink

Alle andere zijn intern in een gebouw en onbereikbaar voor onze inwoners. Het nut van deze AED’s verminderd aanzienlijk bij sluitingsuren/dagen of zoals de huidige Covid-19 pandemie.

Trouwens is het me ook opgevallen, dat er geen AED beschikbaar is voor de inwoners van Diegem-Lo. Studies tonen aan dat AED’s enkel nuttig zijn voor inwoners, indien ze op max 1.2 km beschikbaar zijn of een heen en weer verplaatsing van 4 tot 6 min maximaal vergen. Deze inwoners betalen net zoals alle onze andere inwoners belastingen en hebben dus ook het recht om een AED toestel in hun buurt te hebben.

Mijn vragen zijn:

Kan de lijst op machelen.be upgedate worden (Klink & TC Machelen – Diegem), en eventueel een map of hyperlinked worden met een aantal duidelijk foto’s op welke locatie in of rond het gebouw geplaatst zijn? Kunnen er borden geplaatst worden die de locaties van de AED’s tonen.

  • Hoe vaak en door wie wordt de werking van deze AED’s gecontroleerd of onderhouden? Wanneer was de laatste keer?
  • Wat doet het beleid om burgers te informeren over cursussen reanimatie in onze gemeente en om hen aan te moedigen deel te nemen? Hoeveel inwoners hebben deelgenomen aan dergelijke cursus in 2019 en de eerste maanden van 2020?
  • Worden de adviesraden hierbij betrokken ?
  • Welke zijn de partners hieromtrent voor de gemeente?

Naast deze vragen stelt het kartel voor dat de gemeenteraad volgend besluit neemt:

 Voorstel

  • De gemeente Machelen koopt een extra AED toestel dat geplaatst zal worden in Diegem-Lo ( aan de voorkant van de Kerk)
  • De gemeente Machelen zorgt voor de omzetting van de AED’s in  Bosveldsite, Sporthal Bosveld, ’t Kant, TC Machelen- Diegem en Jeugdvoetbalcomplex Diegem Sport van interne AED’s (achter slot & grendel) naar publiek toegankelijke AED’s.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Bedankt voor deze uitgebreide toelichting Danny. Het is inderdaad een heel interessant onderwerp zeker voor onze bewoners. Tot Februari was dit de verantwoordelijkheid van de dienst “vrije tijd” waren zij bezig met de AED’s. Maar misschien zoals je al weet, hebben we midden februari een preventie ambtenaar aangenomen, en heeft hij de AED’s onder zijn verantwoordelijkheid, en in een breder concept alles wat te maken heeft met de EHBO. Hij doet dat in samenwerking met de gebouw verantwoordelijke, dienst overschreidend met de welzijnsraad en andere betrokken partijen zowel voor opleiding, communicatie en zo meer, in kader van EHBO.

Wat het aantal locaties bevat, we hebben 10 toestellen ondertussen, waarvan er 6 toegankelijk zijn.

Ik zal eerst zeggen welke ontbreken. We hebben er nog één in GISO, maar die is nog niet geinstalleerd, maar we moeten dat daar nog bekijken met “Scholen van Morgen”, om die te plaatsen. Wij mogen daar zelf geen plaatsen aan de buitenkant van het gebouw, dat moet gebeuren door de “Scholen van Morgen”, maar we zijn daar dus mee in contact, en het toestel zelf is reeds aangekocht.

Die van het Sporthal bosveld staat buiten, deze ben je vergeten, en is dus ook publiekelijk toegangbaar. Dus in het totaal zijn er 6 publiekelijk toegangbaar.

De AED van TC Machelen Diegem, is op minder dan 250 meter gelegen dan de AED van het Sociaal Huis, dus daar is er een alternatief voor. En de AED van Bosveldsite is gelegen op 200m van de AED van de Sporthal Bosveld. Ik weet niet of je het weet maar die van de Bosvelsite staat aan de binnenkant van de atletiekpiste, en 200m verder staat er dus één aan de Sporthal Bosveld.

En inderdaad de lijst op de website is niet volledig, maar daar wordt aan gewerkt, met foto materiaal, hyperlinks, alles zal mee in deze update opgenomen worden. Er is een standaard signalisatie  aan de hand van pictogrammen. Vorig jaar hebben we met de welzijnsraad een inventaris gedaan, hebben we een ronde gedaan, zijn er foto’s genomen, nota genomen van toestellen die niet goed zichtbaar waren. Daardoor zijn we op zoek gegaan naar beter signalisatie, dat wordt nu door onze preventie ambtenaar onderzocht.

We hebben de toestellen aan de FARYS gebouwen onder contract liggen (er zal binnenkort een nieuwe firma aangesteld worden voor de onderhoud). Voor de niet FARYS gebouwen zijn we in overleg met de preventie ambtenaar hoe we onze contracten in orde kunnen brengen. Maandelijks is er een controle van de status van de toestellen, en  dat wordt gedaan door eigen personeel. De laatste keer werd een controle gedaan op 22 April.

Wat betreft de opleidingen hebben er 10 inwoners in mei 2020 en 8 inwoners in juni 2019 deelgenomen aan een cursus. Door de corona toestanden is het project een beetje stil gevallen, want onze preventie ambtenaar is bezig met andere prioriteiten, zoals de risico analyse van de scholen. Zijn priorteiten liggen nu rond het kader van Covid 19, maar later zal hij dit terug oppikken.

De partners waarmee we samenwerken zijn FARYS en Rode Kruis. Zoals altijd werkt de welzijnsraad actief mee, zo hebben we de inventaris vorig jaar gemaakt, hebben we voorstellen gedaan qua organisatie, hebben we de app van het Rode Kruis toegevoegd en er promotie voor gemaakt. Maar op deze app zijn de AED’s ondertussen niet meer beschikbaar. We zijn dan op zoek gegaan naar een andere app, ReaApp waarbij je door FOD verplicht bent om alle AED’s op te registreren. Als je daarop gaat kijken, daar staan er al een paar op, niet allemaal, maar de registratie is reeds gedaan.

Het is daarom dat we aan kijken zijn welke app het belangrijkste is. Je spraak daarnet van Evapp, dat lijkt heel interessant, maar dat staat nog wel in zijn kinderschoenen, want er is nog maar enkel een proefproject in Hoogstraten actief, lijkt ons heel interessant, we gaan dat zeker meenemen, als we gaan kijken naar we gaan kijken naar de meest geschikte app. Want elke app heeft zijn voor en nadelen, en we gaan dat zeker onderzoeken.

Het is zoals je gezegd hebt, dat het gebruik van AED is heel belangrijk tijdens reanimatie, welke de overlevingskans vergroot aanzienlijk, maar dat toestel maakt ook deel uit van een reanimatieprocess, waarbij ook nog steeds manueel hart massage en mondbeademing moet toegediend worden. Het is geen wondermiddel, en het heeft weinig nut als de gebruikers geen kennis  van reanimatie hebben. Het is daarom dat de preventie ambtenaar, zoveel mogelijk personen van een goede opleiding te voorzien, dat is de belangrijkste stap  daar naartoe.

Het AED toestel in de TC Machelen Diegem vinden wij geen toegevoegde waarde, omdat er permanent toegankelijk alternatief is op 200m. En het verplaatsen van de AED bij de Jeugdvoetbal centrum van Diegem Sport, dat wordt opgenomen in de werklijst en gaan we bekijken waar we het toestel het beste kunnen plaatsen.

Wat betreft AED in Diegem Lo, daar zijn we nog niet uit of we er daar één gaan plaatsen. We zouden graag een onderzoek doen om te kijken waar de beste locaties zijn om een AED te plaatsen. Er zijn misschien ook nog andere wijken die er geen hebben, dat gaan we ook bekijken, want we moeten natuurlijk ook voldoende mensen hebben die het AED kunnen gebruiken.

We zien dus het project ruimer, en nu vooral met de preventie ambtenaar, en ons voorstel zou zijn dat de preventie werking het doel heeft gesteld om een actief beleid rond EHBO uit te werken zowel naar het gemeente personeel als naar de burgers toe, het voorzien van de nodige opleiding in combinatie met een goed communcatie mix zoals website, MaDi magazine, registratie van AED apps (ReaApp en AVapp) etc.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Ik wil graag nog iets toelichten, beginnende met het laatste wat je zei ivm EVApp, ik heb er onderzoek  naar EVApp gedaan, en dat is de enigste app die goedgekeurd is door de Federale Overheid, er zijn geen andere apps beschikbaar in Belgie als het komt op burgerhulpplatformen die goedgekeurd zijn door de overheid. Het is inderdaad een piloot project in Hoogstraten, en in Gent kijken ze er naar de mogelijkheid om EVApp uit te rollen. Maar daar moeten we niet naar kijken. Ik denk dat we ook als gemeente een voorloper kunnen zijn in Vlaams Brabant en Brandweer zone Vlaams Brabant West.

Ik had gehoord dat je zei, als ik me niet vergis dat jezelf iets zou willen organiseren en dat je dat mooi omschreef, maar dat is niet mogelijk, want het moet goedgekeurd worden door de overheid. Ook wil ik graag benadrukken dat in de Evapp enkel vrijwillers kunnen geregistreerd worden die een cursus tot reanimatie gevolgd hebben, bijvoorbeeld ik kan mezelf enkel vrijwilliger stellen als ik een opleiding volg bij het rode kruis. Het is duidelijk dat je een diploma of attest moet kunnen voorleggen indien je jezelf wil opgeven als vrijwilliger.

In verband met de AED’s, ik wil duidelijk stellen dat mensen geen opleiding nog hebben om een AED te gebruiken. De AED geeft gesproken instructies door wat je moet uitvoeren.

Wat betreft Diegem Lo, vinden we het goed dat dit deel uit zou maken in een groter onderzoek naar andere locaties waar geen AED beschikbaar is, maar ik wil toch duidelijk zeggen, dat je vermelde dat er sommige plaatsen 2 AED’s beschikbaar zijn (250m van mekaar), en dan geen in Diegem Lo of andere locaties waar geen AED’s beschikbaar zijn, dan moet het mogelijk zijn om er extra bij te plaatsen op deze locaties.

Ivm signalisaties naar de AED’s toe, ik heb dat gezien in andere gemeenten, ik heb gehoord dat jullie er mee bezig zijn. Ik heb echter alle AED’s afgelopen, en ik vond bijvoorbeeld geen AED toestel aan Sporthal Bosveld, en die van de Bosveldsite, hangt blijkbaar aan de achterkant van het gebouw aan de atletiekpiste, wel nu de poort aan de ingang van de atletiekpiste is gesloten (op slot) en dus niet toegankelijk. Ik heb duidelijk liggen zoeken waar ze stonden, en ik heb ze niet gevonden. Ik heb dat gedaan in alle rust en zonder druk, en als ik ze dan niet vind, dan kan je begrijpen wanneer je de AED effectief nodig hebt om een slachtoffer te helpen, nog moeilijker wordt om deze AED’s terug te vinden.

In verband met GISO, uit onderzoek worden de meeste AED’s aan apotheken en scholen gehangen. Ok, 300 m verder hangt er ééntje aan de ’t Kwadrant die wel toegankelijk is. Maar het is daarom dat ik wil voorstellen om samen met de preventie ambtenaar in de toekomst een plan op te maken waarbij alle toestellen aan de buitenkanten van de gebouwen hangen in plaats van binnen in het gebouw. Want uiteindelijk, als er iets voorvalt, en je kon er niet aan of je kon ze niet vinden, dat zijn echte rampen voor het slachtoffer en de families van het slachtoffer.

We kunnen dit voorkomen mits een kleine aanpassing, want het aankopen van een AED schommelt rond de 2.000€, je kan daar iets duurder of goedkoper in gaan. Dus dat zou geen probleem mogen zijn voor onze gemeente om die aan te schaffen en ervoor te zorgen dat deze “donkere” plekken waar momenteel geen AED’s beschikken, verdwijnen.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Ik wil nog even terugkoppelen met wat Danny gezegd heeft. De AED van GISO wordt wel degelijk aan de buitenkant geplaatst zal worden en is publiek toegankelijk. Ik heb ook gezegd dat we een inventaris gemaakt hebben en dat we dat ook in kaart gebracht hebben al bestaande AED’s die we hebben en dat dat we ook gezien hebben dat ze niet altijd zichtbaar waren. Vandaar de signalisatie, waaraan we gaan werken, ook in het project zit.

Ik vond daarnet dat je nogal vrij kort door de bocht ging, wanneer je zei dat de AED gesproken instructies geeft aan diegene die de AED zou gebruiken en wat je moet doen. Ik ga je eerlijk zeggen, als ik dat moet doen, ik kan dat niet als ze mij gewoon die instructies geven, ik ben daar niet handig in, ik zou panikeren dus het is niet alleen dat die instructies door het toestel zo makkelijk zijn om uit te voeren, ik denk dat opleidingen heel belangrijk zijn. Sommige mensen kunnen dat wel, maar dat is niet aan alle mensen meegegeven.

Ivm Diegem Lo heb ik niet gezegd dat we dit niet gaan doen. We zouden graag een onderzoek doen in de gemeente waar we er gaan zetten, maar we kunnen er natuurlijk niet op elke hoek van de straat zetten. Dat gaan we zeker doen.

Ik heb ook niet gezegd dat we zelf een app gaan ontwikkelen , maar wel onderzoek willen doen naar welke de beste app is. Onze preventie adviseur heeft veel ervaring, kennis  en heeft onderzoek gedaan, en sluit Evapp zeker niet uit en gaat dat ook mee onderzoeken, maar er zijn nog ook andere apps.

Ik wou dat even uitklaren omdat ik dacht dat het misschien niet duidelijk was.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Mijn excuses indien iets verkeerd begrepen zou hebben, het ging nogal snel en ik moest nota nemen, maar ik zou graag een onderscheid willen maken tussen AED’s en EVApp. Studies tonen inderdaad aan dat 18% mensen een AED zouden gebruiken indien beschikbaar, maar bij EVApp zijn alle vrijwilligers opgeleid en kunnen die de AED perfect gebruiken.

Ik wil nog even duidelijk maken Karina aan de preventie ambtenaar, hij is er wel nu niet, maar Karina als je de boodschap kan doorspelen, er is geen andere app beschikbaar dan EVApp. Er zijn in het buitenland zoals in Nederland, Denemarken en Zweden wel andere apps beschikbaar, maar in Belgie is er maar één officieel goedgekeur app door de overheid en dat is EVApp. Indien gewenst kan ik de contact personen doorspelen van EVApp, dan kan je hetzelf bekijken met EVApp.

Besluit: De gemeenteraad keurt het volgende voorstel unaniem goed in verband met punt 18 en 19:

  • De preventiewerking heeft als doel om een actief beleid rond Eerst Hulp verder uit te werken, zowel naar de burgers als naar personeel toe. 
  • Onderzoek naar de geschikste app's zal mee delen uitmaken van dit onderzoek, zoals REANIM en/of EVapp, Rode kruis...
  • Het voorzien van de nodige opleiding, in combinatie met een goede communicatiemix (website met foto's en instructies, Magazien, registratie op AED-apps)
  • Een uitgebreid onderzoek naar locaties waar publiek toegankelijke AED's kunnen geinstalleerd worden

                                                                                                                  OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 16 Juni 2020

'