Verslag van de Gemeenteraad 22 Oktober 2019.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, De Wulf Dirk, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Roose Peter, Verberckmoes Tessa, Gooris Danny, Hanon Patrick, Benhomaid Samia, Vangindertaelen Jocelyne, Leskens Raymonde, Blanckaert Benny, Ponticello Dina, Van den Berghe Tania, Lenaerts Werner, Schell Daniël.

Verontschuldigd:

Goedkeuring verslag Gemeenteraad van 17 September 2019

BESLUIT:  Goedkeuring voor de verdaging van de het goedkeuren van het vorige verslag, naar de Gemeenteraad van volgende maand, door een technisch probleem

Punt van vorige gemeenteraad: Onkruid in Frans Vanmolderstraat

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter: Ik heb navraag gedaan bij de bepaalde diensten, en in uw punt dat u aanbracht, werd vermeld dat er verschillende meldingen gedaan werden bij de gemeente in verband met klachten over het onkruid in de Frans Vanmolderstraat. Onze diensten hebben hier inzake, geen enkel melding teruggevonden in de voorbije 12 maanden. Tevens uw vermelding van de eigenaars van het pand zijn niet correct, en het onkruid is door de eigenaar, Matexi, verwijderd geweest. Er zijn een 1.000 meldingen per jaar die telkens worden opgevolgd maar hier vinden wij niets van terug. We gaan in de toekomst de wijkagenten inzetten om mensen aan te manen om hun voetpad onkruid vrij te houden, en zij die daar niet willen aan voldoen, kunnen dan beboet worden met een gasboete.

Danny Gooris krijgt het woord: Dank U Magda, ik ben blij dat het onkruid eindelijk is verwijderd, maar zou toch een aantal punten die je vermelde willen rechtzetten. Eerst en vooral of er nu melding is geweest of niet, kan ik moeilijk weerleggen. Ik ga het met de persoon in kwestie nakijken, maar zij vertelde me dat ze verschillende meldingen heeft gedaan. Ik wil daar later nog op terug komen. Ten tweede de informatie ivm de eigenaars van het pand, heb ik verkregen via de gemeentelijke diensten en is dus wel correct, en ten derde heeft niet de eigenaar van het pand, Matexi, het onkruid uitgedaan, maar wel een buurvrouw van de dame die me gecontacteerd heeft, die het niet langer kon aanzien. Matexi is nadien wel langsgekomen om het uitgetrokken onkruid mee te nemen, en heeft verder alles netjes opgeruimd. Dat zijn de feiten. Ik vind het goed dat de wijkagenten er bij betrokken worden, maar het belangrijkste is dat het onkruid uiteindelijk is verwijderd en de Frans Vanmolderstraat terug mag gezien worden.

INCOVO: Kennisname ontslag bestuurder met waarnemende stem

De heer Dirk De Wulf laat weten op 17 september 2019 zijn ontslag te geven als bestuurder met waarnemende stem omwille dat de vergadering van de Raad van Bestuur van Incovo door gaat op vrijdag namiddag om 16.00 uur, en om beroepsredenen niet aanwezig kan zijn. De secretaris-directeur wenst dit tijdstip niet aan te passen.

BESLUIT: de gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer Dirk De Wulf als bestuurder met waarnemende stem

Intergemeentelijke Ontroerend Erfgoed Brabantse Kouters Oost: Goedkeuring oprichting van en toetreding tot projectvereniging, goedkeuring van de statuten en het huishoudelijk reglement, gemeentelijke bijdrage, aanduiding gemeentelijke vertegenwoordigers

Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK het initiatief genomen om samen met gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.

Voor de oprichting van deze vereniging wordt een participatietraject met vertegenwoordigers van de verschillende gemeenten en doelgroepen doorlopen. Op basis van dit traject wordt het aanvraagdossier opgemaakt, een aanvraagdossier dat een omgevingsanalyse, beleidsplan, organisatiestructuur en meerjarenbegroting omvat.

De oprichting van de projectvereniging is voorzien voor 18 december 2019, dit om toe te laten dat de projectvereniging nog vóór de deadline van 15 januari 2020 het aanvraagdossier voor erkenning als IOED bij de Vlaamse Overheid kan indienen

Besluit: De gemeenteraad stemt in met oprichting van de projectvereniging, ontwerp van de statuten, huishoudelijk reglement, aanvraag tot erkenning, en duid de volgende personen aan als:

  • Effectieve vertegenwoordigers:
    • Mr Ingrid Deblock
    • Mr Steve Claeys
  • Plaatsvervangende vertegenwoordigers
    • Mr Karina Rombauts
    • Mr Magda Geeroms

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: definitief signalisatieplan Schetswijk

Naar aanleiding van de nieuwe aanleg van de Schetsveldwijk wordt er een definitief signalisatieplan voorgesteld. Op basis van het advies van de verkeerspolitie werd een signalisatieplan opgemaakt, dit werd als bijlage opgenomen. Bij dit circulatieplan is ook opgenomen dat de Machelenstraat (en gedeeltelijk Broekstraat) enkele richting wordt. Dit om de verkeersafwikkeling ter hoogte van het kruispunt met Jan Dilsstraat en Broekstraat optimaal te laten verlopen

Na de aanleg van de Schetsveldwijk zal een nieuw signalisatieplan in voege treden, zo worden volgende straten enkele richting:

  • Jan Dilsstraat
  • Willem Willoxstraat
  • Jan Baptist Jacobsstraat
  • Machelenstraat

Ook geldt er in de wijk een woonerfstatuut in volgende straten:

  • Jan Dilsstraat
  • Willem Willoxstraat
  • Jan Baptist Jacobsstraat
  • Schetsstraat

De Broekstraat blijft qua statuut ongewijzigd t.o.v. bestaande situatie en blijft een zone 30 + fietsstraat

Besluit: Definitieve signalisatieplan Schetswijk werd met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.

Nieuwe algemene politieverordening

Bij de start van elke legislatuur wordt er altijd in overleg met de nieuwe colleges en de politiezone nagegaan in hoeverre de algemene politieverordening dient aangepast te worden.

De nieuwe algemene politieverordening is tot stand gekomen door overleg met de stad Vilvoorde, pz Vima, gemeente Machelen en FOD Economie, waarvoor aanwezig waren burgemeester, handhavingsambtenaar, kabinetsmedewerker, diensthoofd gas, preventieambtenaar.

De nieuwe politieverordening gaat in voege van af 23 oktober 2019.

Besluit: de gemeenteraad keurde de nieuwe algemene politieverordening goed met eenparigheid van stemmen.

Kennisname nieuw lid adviesraad: Sportraad

Nieuwe lid voor de Sportraad van de vereniging VBT Machelen:

  • Ellen Serkeyn (Effectief lid) & Karin Schuhle (plaatsvervangend lid)

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het nieuwe lid van de adviesraad sport

INFRAX West – Buitengewone algemene vergadering 9 december 2019

Besluit: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering goed met eenparigheid van stemmen.

Fluvius OV – Buitengewone algemene vergadering 10 december 2019

 Besluit: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering goed met eenparigheid van stemmen.

B.E.G. – Gewone algemene vergadering 17 December 2019

Besluit: de gemeenteraad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering goed met eenparigheid van stemmen.

Sibelgas – Buitengewone algemene vergadering 17 December 2019

Besluit: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering goed met eenparigheid van stemmen.

Haviland – Buitengewone algemene vergadering 18 December 2019

Besluit: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering goed met eenparigheid van stemmen.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-Spirit-Groen fractie: invoeren vrijetijdspas

Mohamed Akaychouh krijgt het woord van de voorzitter: “Onze gemeente heeft de voorbije legislatuur heel veel geïnvesteerd in haar vrijetijdsinfrastructuur. Erkende verenigingen blijven beschikken over een gemoderniseerde infrastructuur die ze gratis kunnen blijven gebruiken. Daardoor zijn verenigingen ook meer en meer gaan investeren in hun eigen werking, wat zeer positief is voor onze gemeente!

Spijtig genoeg bereiken deze verenigingen niet iedereen. 640.000 Vlamingen leven nog steeds onder de armoedegrens. In onze gemeente zijn er in 2017, 13,1 % kinderen geboren in een kansarm gezin, 22,7 personen per 1000 inwoners zijn leefloontrekkers (18-24) en 12 % van onze inwoners hebben betalingsmoeilijkheden. Daarnaast hebben ook gezinnen uit de middenklasse het niet altijd even gemakkelijk om rond te komen en daarom is het belangrijk dat iedere inwoner t.e.m. 18 jaar het recht krijgt om van de vrijetijdspas gebruik te mogen maken.

De lidgelden zijn de laatste jaren drastisch gestegen. Neem het voorbeeld van de voetbalclubs waar men vroeger tussen de 150 en 200 euro per kind moest betalen, bereikt men nu de grens van 500 euro. Verenigingen zijn vrij in het kiezen van hun lidgelden, maar mensen in armoede en de werkende middenklasse hebben hun lonen niet zo drastisch zien stijgen.

Vrije tijd is een basisrecht voor iedereen. Zowel voor mensen in armoede als voor de werkende mens. Via een vrijetijdspas wil onze fractie ervoor zorgen dat elke inwoner kan participeren aan het vrijetijdsleven in onze gemeente. Je kan kortingen krijgen op activiteiten van het gemeentebestuur en op lidgelden en/of activiteiten van sportverenigingen, sportkampen, … .

Aan de hand van de vrijetijdspas worden er kansen geboden aan het brede publiek om van cultuur, sport, bibliotheek, toerisme en jeugdwerk te kunnen proeven. Verenigingen die gesubsidieerd worden door de gemeente zijn verplicht om de vrijetijdspas te accepteren.

VOORSTEL:

De gemeente Machelen kent een vrijetijdspas toe onder volgende voorwaarden:

- Inwoners t.e.m. 18 jaar, hebben recht op een vrijetijdspas met een waarde van 100 euro.

- Inwoners t.e.m. 18 jaar die tot de doelgroepen “personen in armoede” behoren, hebben recht op een vrijetijdspas met een waarde van 200 euro.

  • Inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de ziekte- en invaliditeitsverzekering;
  • Inwoners die een inkomen ontvangen van het OCMW of een vergoeding van de Rijksdienst voor Pensioenen als persoon met een handicap;
  • Inwoners die in budgetbegeleiding, budgetbeheer of collectieve schuldenregeling zijn;
  • Inwoners met een handicap.

De aanvraag voor de vrijetijdspas kan ingediend worden bij de sociale dienst van het OCMW, bij de vrijetijdsdiensten jeugd, sport, bibliotheek en aan het onthaalloket van het gemeentehuis. Een vrijetijdspas is 1 kalenderjaar geldig en moet jaarlijks vernieuwd worden.

Wat betekent dat voor de verenigingen?

Verenigingen die gesubsidieerd worden door de gemeente zijn verplicht om de vrijetijdspas te accepteren. Jaarlijks wordt er door de gemeente een budget voorzien. Verenigingen die zich aansluiten bij de vrijetijdspas, wordt een tussenkomst verleend op de deelnameprijs.

De vereniging vraagt zijn tussenkomsten aan via de vrijetijdsdienst, met een daartoe bestemd aanvraagformulier waarop de organisator een gedetailleerd overzicht geeft betreffende de toegestane vrijetijdspas-kortingen. De vereniging kan 100 % van de tegenstaande kortingen terugvorderen.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter: Bedankt voor de uiteenzetting, ik verwijs graag naar 2 mails, namelijk die van 22/08 die jij verstuurd hebt naar de sociale dienst van OCMW met de vraag om de acties vrijetijdsplan te brengen op de gemeenteraad. Op 04/09 heeft de sociale dienst van OCMW geantwoord wij hebben inderdaad aanvragen ontvangen ivm financiering van sportactiviteiten voor kinderen in onze gemeente. De vrijetijdspas maakt deel uit van het meerjarenplan, welke we nog aan het uitwerken zijn. Na deze mails zijn er geen verdere emails uitgewisseld. In januari 2019 werd een werkgroep samengesteld uit leden van het bijzondere comité van de sociale dienst, schepen van sociale zaken, schepen van vrije tijd, algemeen directeur, en afgevaardigden van de sociale dienst.

Doel van de werkgroep is dat hulpverleningskaders uitgewerkt worden (interne richtlijnen naar de maatschappelijke werkers toe). Tussenkomst in participatie en sociale activering komen hier aan bod. Voor  sociale culturele, sport kan er een financiele steun toegewijst, en daarvoor zijn er 2 koninklijke besluiten worden opgenoemd ter ondersteuning. KB29/07/2019 is voor de maatregel voor de bevordering van de participatie en sociale activatie van de gebruiker van de dienstverlening van het openbare centrum van welzijn voor het jaar 2019. Het  tweede KB is voor de financiele toekenning aan bepaalde OCMW als gevolg van de hervorming van de maatrregelen, ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening voor het jaar 2019.  Iedereen die aan inkomensvoorwaarden voldoet kan een tussenkomst krijgen. Hierbij hebben wij 2 categorieen bepaald, namelijk de -18jarige moeten een eigen bijdrage van 25€ betalen per aansluiting (meerdere aansluitingen zijn mogelijk), voor maximale  tussenkomst aan 250€, voor de 2 categorie +18 jarige, betalen 50€ eigen bijdrage (beperkt tot één aansluiting) en kunnen  maximaal 200€ als tussenkomst krijgen.  

Dit is al een paar maand maand in voege, ook in het verleden waren er ook toekenningen, wanneer een sociale dossier werd ingediend, maar toen waren de tussenkomsten nog niet vastgelegd. Deze subsidie is niet begrenst, maar iedereen die aan de inkomensvoorwaarden voldoet kan een tussenkomst krijgen. Het budget kan aangepast worden indien budget niet langer voldoet om aan de aanvragen te beantwoorden.

We moeten naar een aantal elementen, in het voorstel van de vrijetijdspas wordt onder andere geschreven dat verenigingen die genieten van financiele steun van de gemeente verplicht zijn deze vrijetijdspas te aanvaarden. Deze verplichting dient opgenomen te worden in het reglement van het team beleven. De fractie is in zijn voorstel hieraan voorbijgegaan. De aard van de tussenkomst of de deelnameprijs zal ook afhankelijk zijn van vererning, haar werking, haar doel, haar lidgelden, ook hier gaat de fractie aan voorbij.

Daarom beschouwen wij de vrijetijdspas als onderdeel van een integreerd en transversaal beleid. Het is de bedoeling om de burgers te betrekken bij het beleid. We gaan voor toespraak en participatie van onze adviesraden en verenigingen met een focus voor kinderen. Dit voorstel nu eenzijdig opleggen, zou hier tegen ingaan. De administratie moet zo makkelijk mogen gehouden worden, en waar mogelijk te digitaliseren.

Wij willen met de verenigingen een engagement verklaringen opmaken om mensen die het financieel en sociaal moeilijk hebben te laten deelnemen aan het verenigingsleven en hen uit hun sociaal isolement te halen.

De conclusie is dan ook dat het voorstel van de fractie een beter ondersteunend element is dat voor ons gewenste beleid maar dat dit nog verder moet worden uitgewerkt, met participatie van alle betrokkenen, en dat het reglementair kader groter wordt, dan wat hier wordt voorgesteld.

Mohamed Akaychouh krijgt het woord van de voorzitter: Het stemt mij positief dat er hier is reeds over nagedacht. Het is ook belangrijk dat deze mensen ook gehoord worden, en het is belangrijk dat dit deel uitmaakt van het meerjarenplan. Daarnaast is het ook belangrijk dat we niet enkel mensen die het financieel moeilijk hebben, maar ook wordt nagedacht over ALLE inwoners of die we ook kunnen helpen.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter: wij zien het ruimer, en verkiezen voor geen leeftijdsgrens te gebruiken want ook studenten kunnen het moeilijk hebben die we ook de kans willen geven om deelnemen in de sociale activiteiten, maar we moeten het nog verder uitwerken.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter: Namens de fractie dat we blij zijn dat het in meerjarenplan opgenomen wordt, en we zullen dan oordelen of het voorstel goed is voor alle machelaars, als het in de beleidsverklaring hebben we als gemeenteraad nog niet hebben kunnen bekijken en ik hoop dat dit ten gepaste tijd zal gebeuren.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-Spirit-Groen fractie: aanvraag tot ereburgerschap voor Eerwaarde Vital Orolé

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter: In September 1956 kwam priester Vital Orolé toe in Diegem op 23 jarige leeftijd. In 2019 wil dat zeggen dat hij met zijn 63 jaren dienst voor de deelgemeente Diegem, de langst werkende priester is in Belgie, en nog steeds is hij actief bezig met zijn parochie.

Priester Vital heeft een Curriculum Vitea om U tegen te zeggen. Als we al naar de cijfers kijken, dan kan je alleen maar zeggen dat ze indrukwekkend zijn. Tijdens zijn 63 jarige loopbaan als priester in Diegem heeft hij meer dan 40.000 eucharistie vieringen gedaan, 1.800 huwelijken gezegend, 2.700 begrafenissen gedaan en 1.375 doopsels gevierd.

Prestaties die zelfs het Vaticaan in Rome niet zijn ontgaan, waardoor hij begin dit jaar, op 27 maart 2019, ontboden geweest is op de algemene audientie van de Heilige Vader, Zijn Heiligheid Paus Franciscus.

Deze burgervader in Diegem kent iedereen en is op 88 jarige leeftijd nog steeds actief, zowel in Diegem als Diegem-Lo. Hij wordt op handen gedragen door de inwoners van Diegem en Machelen, en draagt nog steeds een warm hart toe aan de Chiro Jongens en Meisjes. Tot een paar jaar terug ging hij traditie getrouw nog steeds mee op Chiro kamp bij de jongens en meisje, en staat hij elk jaar garant voor ongelofelijk lange wachtrijden op de jaarlijkse Parochiale Eetdagen, en maakt hij elk jaar van de Paasviering iets ongelofelijks moois.

In het verleden heeft reeds een inwoner een ereburger titel gekregen. Joanna Turcksin, in de volksmond "Woinke Turck", kreeg voor haar 112-de verjaardag van toenmalig burgemeester Jean-Pierre De Groef een oorkonde gekregen met de titel "ereburger van Machelen". Turcksin was de oudste levende Belg ooit en behoorde tot de tien oudste mensen ter wereld en omdat ze het imago van de gemeente uitdraagt "als een plaats waar het goed is om te leven" en steeds een voorbeeld was van werklust en gezondheid.

Ons voorstel is om priester Vital Orolé voor te dragen als kandidaat om de titel van “Ereburger” in ontvangst te mogen nemen. 

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter: Dank u wel, Danny, iedereen kent pastoor Vital, en zijn curriculum inderdaad de moeite is, en dat we dit idee zeer genegen zijn, en met andere collegas gesproken en dat we zeker invulling kunnen aangeven, en wat we ook moeten doen in welk kader dergelijke aanvragen te kunnen beantwoorden. Navraag bij andere gemeente hebben ze een met een uitgebreid “guldenboek” met aantal voorwaarden, maar bij pastoor Vital spreken de referenties voor zich en zullen we hier werk van maken. We willen net zoals bij Woinke Turck, dat deze mensen het nog mogen beleven in gezonde toestand en bij volle bewustzijn en samen kunnen genieten met de burgers. Bij deze,  gaan wij van uw voorstel werk maken, en dat zal iets zijn voor volgend jaar.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-Spirit-Groen fractie: Overlast gokkantoor in de Kerktorenstraat in Diegem

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter: De bewoners van de Kerktorenstraat in Diegem klagen over overlast door een gokkantoor. De klanten van de zaak, waar vooral gewed kan worden op sportwedstrijden, veroorzaken onder andere verstoring van de openbare orde, rust en veiligheid van de buurtbewoners. Ze nemen het ook al niet te nauw met de verkeersregels (parkeren voor een garage van de buurtbewoners, op het trottoir, blokkeren de straat door stil te staan op de weg of rijden met hoge snelheid achteruit door de eenrichtingsstraat),  

Daarnaast is er ook lawaai hinder. De klanten van het gokkantoor staan steeds in een groepje buiten te roepen, met vooral de bedoeling om de buurtbewoners uit te dagen. Zeker tijdens de warme periodes wanneer het goed weer is kunnen de buurtbewoners nooit hun ramen open laten staan.

Er is ook een probleem van geurhinder, de klanten van het gokkantoor staan regelmatig buiten aan het roken van canabis, en gebruik van andere illegale drugs en laten afval rondslingeren. Zowel voor de buurtbewoners als voor de voorbijgangers is dit onmiddelijk merkbaar en vragen de jonge kinderen zich af wat er aan hand is en sommige klagen zelf over hoofdpijn.

Bovendien is er ook duidelijk het gevoel van onveiligheid. Mensen steken de straat over indien de klanten van het gokkantoor buitenstaan, gewoon om eventuele problemen te vermijden als ze langs het gokkantoor willen gaan, zijn er mensen die s’avonds niet langer durven buiten te komen, en parkeren de buurtbewoners hun wagen niet in de buurt van het gokkantoor, omwille van het risico van schade aan hun voertuig te ondervinden.   

Geregeld zou er ook gevochten worden onder de hangjongeren, en de politie is reeds ettelijke malen op de hoogte gebracht van al deze praktijken met als gevolg een lijst van PV’s. Verschillende malen hebben buurtbewoners vastgesteld dat er minderjarigen worden toegelaten in het gokkantoor.

Als gemeente moeten we ons de vraag durven stellen, of een gokkantoor wel thuishoort in Diegem? Het ligt plat in het centrum, elke dag komen er tientalle kinderen voorbij naar en van de school. Is dit wel te verantwoorden? Vandaag de dag kan er op alles en nog wat gegokt worden op online gok platformen, en dus heeft een fysiek kantoor eigenlijk geen enkel voordeel meer.

Onze vragen is voor de coalitie is de volgende:

  • Wat gaat de gemeente doen om de openbare orde, veiligheid en rust opnieuw te herstellen en waar te borgen in de buurt?
  • Wat is de opinie van VIMA?
  • Hoeveel oproepen bij VIMA zijn er de voorbije 12 maanden geweest betreffende de overlast met de gokkantoor?

Ons voorstel is dan ook om de openingsuren te herleiden van de huidige openingsuren 10.00 tot 22.30 tot de volgende openingsuren  van 10.00 tot 19.00 of ingeval van verdere continue inbreuk op de openbare orde, veiligheid en rust, over te gaan tot het voorstel om het gokkantoor te sluiten.

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter: Dit is inderdaad een enorme bron van ergenis, niet alleen de laatste maanden, maar ook de voorbije jaren. De ligging is totaal ongepast, en uiteraard brengt dat overlast, waar we absoluut van af willen. Ik weet dat we dat de vergunning dateerd van 10 Februari 2016, en dat het toenmalig college heeft alles gedaan voor dit af te keuren en door een negatief advies te geven, maar dat is toen door de kansspelencommissie van tafel geveegd. Nu in 2019 moest dit hernieuwd worden, en ik heb net hetzelfde gedaan, een negatief advies gegeven met een zo breed mogelijk kunnen gaan met onze argumenten, maar opnieuw werd dit advies weggelachen door de kansspelencommissie. Tot absurd, want volgens hun reglement mag geen gokkantoor aanwezig zijn waar jongeren regelmatig voorbijkomt. Verschillende aspecten werden opgebracht zoals maatschappelijk en sociaal overlast, verkeersoverlast, imago verlagend, negatieve uitstraling van buurt, feit dat de plaatselijke bevolking, de jeugd en de werknemers die er dagelijks moeten passeren, enz zijn allemaal niet weerhouden geweest.

Sinds deze zomer zijn er opnieuw meer klachten, in het begin waren er te weinig klachten, burgers ergerden zich wel aan het gokkantoor maar deden hiervan niet altijd melding bij de politie, tot als de politie reageerde en vroeg aan de inwoners om meer meldingen te maken van de overlast, en sindsdien zijn die klachten toegenomen.  Concreet zijn er 17 klachten geweest in September en 6 in oktober. De klachten gaan over geluidsoverlast, hangjongeren en softdrugs gebruik.

Die klachten stapelen zich op de laatste tijd, de buurt is dat beu en wij zij dat ook beu, en mogelijk bied er zich een nieuwe opportuniteit aan om een dossier aan te maken om dat kantoor als nog te kunnen sluiten. De nieuwe wet op kansspelen is recent gewijzigd, (07/05/2019) en die geeft grotere bevoegdheid aan de gemeente voor het toekennen van vergunningen. Nieuwe regels met betrekking tot de gokkantoren waarin staat dat ze zich niet mogen bevinden in de buurt van onderwijs instellingen en ziekenhuizen. Exact wat hier werd weggeveegd van tafel, bied nu een nieuwe mogelijkheid om een dossier aan te maken. Ik zie ook tijdens de middag heel wat GISO jongeren daar ook gezien die een broodje halen in de buurt, en dan blijven hangen aan het gokkantoor.

Ik heb aan VIMA 2 zaken gevraagd. Nog frequenter langsgaan, controles uitvoeren, dossier meer stofferen, en ons een globaal genuanceerd rapport te leveren om zoveel mogelijk argumenten te verzamelen om het dossier op te maken. De politie is beperkt in middelen, maar ze gaan er extra focus opleggen, maar nogmaals vragen wij de burgers van zodra er opnieuw overlast is, onmiddelijk melding te maken bij te politie.

Ik heb gesproken met de uitbater van het gokkantoor, hij beweert dat hij geviseerd wordt door één of 2 burgers, en dat ik ook zo want de meeste oproepen bij de politie zijn van 2 burgers, maar dat doet er niet toe. Hij geeft ook aan dat zijn kantoor niet rendabel is, en dat Ladbroke de gewoonte heeft om niet rendabele kantoren te sluiten, en die elders in andere gemeente of steden te openen. Dus misschien lost het zichzelf op.

In afwachting gaan we dit dossier verder stofferen.

Danny Gooris krijgt het woord: inderdaad, volgens de uitbater is dat volgens de uitbater één of 2 personen die hem viseren, maar ik ben bij 8 mensen langsgeweest in de directe buurt van het gokkantoor, en alle 8 zeggen hetzelfde, en dat kan geen toeval meer zijn. Ten tweede, het is inderdaad niet rendabel, het gokkantoor is 7 op 7 open, 365 dagen,  van 11.00 tot 22.30, en in 2018 heeft het de resultaten bekend gemaakt aan de overheid. De winst voor heel 2018 was om en bij de 18.000€. Ten derde, er zijn vandaag 684 gokkantoren in Belgie, de koning heeft bij koninklijk besluit besloten om dit cijfer terug te brengen tot 600 tegen eind 2019, zodus maken we hier een extra kans als we een goed dossier kunnen indienen. Ten vierde is het zo ivm de ligging dat een gokkantoor niet in de nabijheid van scholen, kerk, moskee, plaatsen waar jongeren regelmatig langskomen, en ook niet op minder dan 1km van een gevangenis mag gevestigd zijn. Het is niet makkelijk om een gokkantoor te sluiten. Hans Bonte heeft het in Vilvoorde eerder dit jaar ook geprobeerd, maar is er niet in geslaagd het gokkantoor te sluiten. Maar als we er niets aan doen, verandert er ook niets, maar het kan niet zijn dat de mensen niet durven buiten te komen s’avonds omwille van het gokkantoor.

Ikzelf heb het mogen ervaren tijdens mijn buurtbezoek wanneer een intimidatie was van de uitbater van het gokkantoor, die mij de ingang blokkeerde om het appartement te betreden naast het gokkantoor, met als commentaar “wat kom jij hier doen? Wat kunnen wij voor jou doen”. Uiteindelijk Marc ik vind jouw voorstel prima, en ben dan ook bereid om hier aan mee te werken, en zal jou morgen extra informatie doorsturen die ik gevonden heb.  

Bijkomend punt op vraag van sp.a-Spirit-Groen fractie: Digitale LED Schermen

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter: De inwoners van onze gemeente informeren én up-to-date houden is geen simpele taak. Digitale LED schermen laten een bestuur, via een eenvoudig contentsysteem al de gemeentelijke boodschappen in no-time op de schermen in uw buurt verschijnen.

Sociale media communicatie kanalen zijn al een verbetering ten opzichte van een aantal jaar geleden, maar niet iedereen begeeft zich elke dag op social media. Volgens research hebben 28% van de Vlamingen geen sociale media account (Facebook, Youtube, Whatsapp, Instagram). Deze mensen moeten ook aangesproken worden, en dat doen deze Digital LED schermen zeker.

In Machelen, sinds een paar decennia, zijn de gemeentelijke infoborden één van de weinige manieren om een evenement binnen onze gemeente kenbaar te maken. Deze infoborden kon men ofwel lenen bij de dienst Vrije tijd ofwel zelf aanmaken (250 cm breed, 33 cm hoog en 12 mm dik). Ze zijn niet meer van deze tijd.

Vandaag, anno 2019 kunnen technologische en innovatieve oplossingen een alternatief bieden, zoals de digitale LED schermen die vandaag meer en meer verschijnen in steden en gemeenten, en wij vinden dat Machelen niet langer kan achterblijven.

De digitale LEDschermen laten een gemeente toe, gemakkelijk informatie te verspreiden, uw

communicatie duidelijk te voeren en op een efficïente, doeltreffende wijze uw communcatie of  publiciteit te verzorgen. Het assortiment en spectrum aan mogelijkheden is oneindig. Een ledscherm trekt onmiskenbaar de aandacht en is perfect voor het meedelen van tijd, weer- en verkeersinfo, acties en promoties, evenementen, nieuwigheden, en andere belangrijke of nuttige informatie, gelijk welke informatie die wij als gemeente kenbaar willen maken.

Het afwisselen van deze informatieblokken met reclameblokken versterkt het concept aanzienlijk, en x % van de deze zendtijd voor commerciele mededelingen kan men vrij houden voor lokale adverteerders zodat het scherm ook nuttig is voor uw lokale handelaars. Last but not least, deze reclameblokken zorgen ervoor dat het systeem betaalbaar blijft. Hiervoor kan men eventueel beroep doen op een externe partner.

De Ledschermen treden ’s morgens om 7u00 in werking tot 23u00. 7 dagen op 7, 365 dagen per jaar. Dit geeft totaal 16u zendtijd per dag waarvan de gemeente bepaald hoeveel uur aan gemeentelijke info, en hoeveel uur aan reclameblokken.

Concreet bijvoorbeeld kan de gemeente dagelijks  10 boodschappen op de digitale borden plaatsen. Die verschijnen ongeveer 200 keer per dag. Naast de gemeentelijke boodschappen en mededelingen van algemeen nut, leent de gemeente een deel van de zendtijd ook uit voor gratis promotie van publieke activiteiten van Machelse verenigingen of organisaties. Zij zouden hiervoor bijvoorbeeld terecht kunnen bij de dienst Vrije Tijd.

Afhankelijk van de kwaliteit van het digitale LED Scherm kunnen er ook video’s op geplaats worden of zelfs livestreaming van een event dat zich op een andere locatie afspeelt.

Mijn voorstel is om 4 digitale led schermen te plaatsen in onze gemeente op een duidelijk zichtbare plaats

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter: Bedankt voor het idee. Als schepen ben ik daar al maanden mee bezig, uw timing is perfect, het is vorig jaar in het meerjaren plan gezet, het zullen geen LED’s zijn maar LCD die beter zijn van kwaliteit en gaan een stuk langer mee. Het zullen er meer zijn dan 4.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-Spirit-Groen fractie: Vuurwerk overgang naar nieuwjaar 2019-2020

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter: Vuurwerk met de jaarovergang, van Sydney tot Moskou, van New York tot Beijing, overal wordt er vuurwerk afgeschoten. Vuurwerk is voor jong en oud een magisch moment van gedeelde vreugde. Maar bij de dieren lokken die onverwachte, luide knallen paniek uit. Gestresseerd en verward vluchten dieren soms ver weg van de lichtflitsen en het geluid. Elk jaar opnieuw lopen dieren verloren of raken ze gewond. Of erger nog: sterven ze.

Tijdens de voorbije overgang van oud naar nieuw, hebben vele mensen in onze gemeente zich geërgerd aan het aanhoudende vuurwerk. Normaal gezien moest er een vergunning aangevraagd worden bij de gemeente door iedere gebruiker. Uit navraag bleek dat er 2 aanvragen goedgekeurd werden. Desondanks werd er op verschillende plaatsen in onze gemeente vuurwerk afgeschoten. Ook werd er al soms dagen of meestal uren voor middernacht op 31 december vuurwerk afgeschoten.

Vaak werd er verwezen naar de Politiezone VIMA. De politie zit elk jaar tijdens de overgang van oud naar nieuw, met een beperkte capaciteit  aan mankrachten;  en die moet er dan over waken dat er in Vilvoorde, Koningslo; Houtem,  Peutie, Machelen, Diegem en Diegem Lo geen illegaal vuurwerk wordt afgeschoten. Dat is een “mission impossible”, aangezien de Politiezone VIMA andere, belangrijkere taken heeft dan het opvolgen van illegaal afgeschoten vuurwerk. Boetes opleggen van 350€ schrikt de gebruiker echter niet af, als er geen controles zijn, en dus is de pakkans minimaal. Daarnaast moet men er rekening meehouden dat vuurwerk een vluchtig gegeven waarbij het moeilijk is om te achterhalen wie er precies achter zit.

In onze gemeente zijn er voor- en tegenstanders. Die laatste categorie zijn inderdaad dierenliefhebbers, meestal eigenaar van één of meerdere huisdieren. De getuigenissen op sociale media zijn talrijk en het aantal mensen dat vuurwerk wil afschaffen, is aanzienlijk. Dierenvrienden hoeven dan niet meer thuis te blijven om hun trouwe viervoeters te kalmeren en te vrijwaren van ongelukken. En de dieren zelf hoeven de ellende van knallen en lichtflitsen niet meer te ondergaan. 

We moeten dus inderdaad de afweging maken of een totaalverbod al dan niet beter is. Het zal echter altijd moeilijk blijven om een totaalverbod te handhaven maar dan heb je tenminste het voordeel van de duidelijkheid. Ook meer politie manschappen actief inzetten is misschien een optie. In Vilvoorde werd er een petitie georganiseerd om de afschaffing te bekomen. Meer dan 900 handtekeningen werden verzameld.

Er zijn ook echte andere oplossingen dan een totaalverbod, die mens- en diervriendelijk zijn. Klank- en lichtspektakels zijn zo mogelijk nog feestelijker dan vuurwerk (vorig jaar in Heist o/d Berg). Ook geluidsarm vuurwerk kan een optie zijn.

De inwoners preventief informeren in verband met het gevaar van vuurwerk afschieten en de impact voor dieren, moet ook deel van de oplossing uitmaken. Duidelijke afspraken zoals de uren wanneer er wel vuurwerk mag afgestoken worden, bijvoorbeeld enkel tussen 23.00 en 01.00, zou dan ook aanvaardbaar zijn voor de meeste inwoners die geen afschaffing wensen van het vuurwerk.

Andere suggestie kan zijn dat we voor Machelen en Diegem, één bepaalde locatie afspreekt (beperkte impact, waar niet veel inwoners wonen, bijvoorbeeld in Machelen de parking van Makro, in Diegem eventueel het Bessenveld)  waar iedereen op eigen risico, onder toezicht van de brandweer zijn eigen vuurwerk kan afschieten, opnieuw tussen bepaalde uren.

Tenslotte, waarom kan de gemeente hetzelf niet organiseren. Afwisselend, het ene jaar in Diegem, het andere in Machelen, waarbij de gemeente dan zou opteren voor stil vuurwerk of licht- en klankspel, en combinereren met een nieuwjaarsdrink, die dit jaar plaats vond op 04 januari. Zo kunnen de mensen de overgang naar het nieuwe jaar samenvieren, en na het vuurwerk hun wensen overbrengen aan vrienden en andere inwoners van Machelen met een glaasje frisdrank of bubbels van de gemeente.

Onze vraag aan de coalitie is om een duidelijk keuze te maken en een duidelijke standpunt in te nemen, want noch vis noch vlees, zal op termijn alleen maar leiden tot nog meer frustraties in onze gemeente. Wij verkiezen een oplossing te vinden, waarin voor- en tegenstanders zich kunnen terugvinden.

Voorzitter Stef Panneels neemt het woord: op 27 mei is er nieuw decreet uitgekomen dat geld in Vlaanderen om een algemeen verbod om vuurwerk af te steken. Gemeenten mogen nog enkel in speciale uitzondering van deze regel afwijken. Wensballonnen zijn daar en tegen nooit meer toegelaten wegens het risico van brandgevaar.

 Magda Geeroms krijgt het woord: ik ga ook verwijzen naar nieuwe reglementering. Het decreet van 26 April 2019, houdende een reglementering op het gebruik van vuurwerk, voetzoekers, carbuurkanonnen en wensballonnen, en artikel 4.3.4 in de nieuwe politieverordering en gelet op punt 13, een verklaring die wij als gemeente opnieuw wensen te ondertekenen. Daarom zal de gemeente zullen we de vlaamse regelgeving opvolgen, indien er uitzonderingen worden gevraagd, zullen wij enkel toestaan voor geluidsarm vuurwerk, en zullen wij als gemeente zorgen voor sensibilisering voor de gevaren over vuurwerk. Bijkomend willen we vermelden dat het verbod op vuurwerk was eveneens vorig jaar van toepassing, en desondanks werd er op verschillende plaatsen vuurwerk afgeschoten. Daarom zullen we communiceren door alle mogelijk kanalen (onze site, flyers...) een bewustmaking campagne ivm de gevaren en het verbod van vuurwerk. Indien er toch hardleerse inwoners zijn, en er komen officiele klachten binnen zullen deze doorgespeeld worden naar de politie. Het is nu kort dag, maar voor volgend jaar kunnen we evntueel iets organiseren.

 2 extra vragen

 Vraag 1: Autoinbraken plaag Diegem

 Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter: Zoals iedereen hier wel zal weten is Diegem eind vorige maand September, geteisterd door een resem auto inbraken. Ook deze maand zijn er nog diefstallen gemeld, waarvan de feiten zich hoofdzakelijk afspelen rond 04.00 s’morgens. Door deze auto inbraken voelt de burger in Diegem zich niet meer 100% veilig, en vragen ze ons, wat wij daar kunnen aandoen rekening houdende methet feit dat de middelen die de politie ter zijner beschikking heeft echter beperkt zijn. Wat stellen jullie voor, in de periode waar het nu sneller donker wordt, te doen om de veiligheid en gemoedsrust te laten terugkeren in onze gemeente?

 Marc  Grootjans krijgt het woord: Dat is nu één van die vragen waar we graag op voorbereid zijn, nu uw collega heeft zich morgen voorbereid voor de politieraad, waarbij de commissaris een antwoord zal geven. Dat is een plaag geweest in de bovenwijk van Diegem, er zijn 2 daders gefilmd geweest, maar zijn nog niet geidentificeerd geweest. De politie doet er ook frequente controle, en hebben ook bijstand gekregen van de federale diensten, namelijk de politie te paard die er patrouilles doen. Het cijfer van interventies ga ik morgen krijgen op de politie raad.

Vraag 2: Zwaar verkeer in dorpskernen

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter: en weerkerend probleem is het zwaar vervoer verkeer in het centrum van de gemeente. U hebt het wellicht ook al opgemerkt: steeds meer buitenlandse vrachtwagenchauffeurs proberen files te ontwijken door zich een weg te banen door dorpskernen. Ze volgen blindelings hun GPS-app Waze, en rijden zich vervolgens vast in de smalle straatjes. Om die problematiek aan te pakken werd er in April 2019 door de gemeente een taskforce opgericht om zo e het zwaar verkeer in de dorpen aan banden te leggen. Begin deze maand, was het weer zover, een tientonner had zich opnieuw vastgereden in Machelen centrum, om aan zijn uiteindelijk bestemming, de industrie zone te geraken, met alle gevolgen vandien voor de eigenaar van de wagen die reglementair geparkeerd stond. We zijn nu 6 maanden verder, graag had ik geweten of deze mobiliteitsproblemen in kaart zijn gebracht,  welke concrete acties er ondertussen zijn genomen, (circulatieplannen opgemaakt? Google gecontacteerd, WAZE ...) om dergelijke onfortuinlijke ongelukken te vermijden in de toekomst. Wachten tot het mobiliteitsplan in uitvoering komt is geen optie, als er geen tussentijdse oplossing komt zoals bijvoorbeeld het plaatsen van het C25 verkeers verbodsbord (vrachtwagens langer dan 10m verboden) bij het inrijden van het centrum van Machelen).

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter: Ik lees ook Facebook Danny, maar eerst en vooral wil ik duidelijk maken, dat het woord “taskforce” verkeerd geinterpreteerd en meegedeeld. Er is geen taskforce opgericht, maar er is overleg geweest met WAZE om hun kaarten aan te passen. Natuurlijk zijn er meerdere apps zoals WAZE voor gebruik van GPS, en er is ook overeengekomen met WAZE dat bepaalde mensen van onze adminstratie rechtstreeks op het WAZE platform aanpassing zelf kunnen aanbrengen op de kaarten van WAZE. Om even terug te komen op uw voorstel van het plaatsen van een C25 Verkeers verbodsbord, dat dit misschien een probleem vormt voor de Carrefour Express, die dan misschien niet langer kan bevoorrraad worden. Verder wil ik ook zeggen dat de problematiek, zoals u zelf aanbracht zich toespitst op buitenlandse chauffeurs die blindelings hun GPS app volgen.  Zelfde problematiek doet zich voor aan de loods in de Felix Timmersmansstraat. We zijn momenteel aan het bekijken welke maatregelen kunnen nemen, en als laatste wil ik ook melden dat dit probleem in het mobiliteitsplan zal opgenomen worden.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter: Ik moet het nog even nakijken, maar volgens mij moeten er borden zijn, die een uitzondering toestaan om lokaal te kunnen leveren. Zoals dat zich in grote steden ook een probleem vormt. Ik zou graag hebben om een tussentijdse oplossing kunnen voorstellen, ook al wordt dit in het mobiliteitsplan opgenomen, omdat het niet leuk is voor die mensen om elke morgen op te staan om te kijken of hun wagen er nog steeds staat of niet is aangereden door een vrachtwagen die er niet moest zijn. Dus als we iets kunnen doen tot als het mobiliteitsplan in voege treed, zou schitterend zijn.

Dirk De Wulf krijgt het woord van de voorzitter: Men moet eens nakijken in het akkoord, dat voor de toelevering van Carrefour Express, dat zij niet grote vrachtwagens mogen gebruiken voor toelevering.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter: Dat klopt inderdaad, men moet ook rekening houden zoals vrachtwagens voor de bouwprojecten, maar ik zal het zobijzo in overweging nemen om te kijken wat we kunnen doen. Verkeersborden worden ook vaak genegeerd, en ik kan niet op elke hoek van de straat een rijkswachter zetten, maar het staat wel in ons mobiliteitsplan, het invoegen van ADR camera’s.

OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Woensdag  26 Juni 2019.