Verslag van de Gemeenteraad 24 April 2019.
Uitzonderlijk stond de Gemeenteraad gepland op woensdag (omwille van Paasmaandag) . Hieronder kan je de punten terugvinden, wat er besproken en besloten werd. De eerste 2 punten komen uit de agenda van de Raad van Maatschappelijk Welzijn (vroegere OCMW Raad).
Aanwezig: Stef Panneels - voorzitter gemeenteraad, Marc Grootjans - burgemeester, Karina Rombauts, Steve Claeys, Magda Geeroms, Kris Jacobs, Ingrid Deblock - schepenen, Jean-Pierre De Groef, Rony Debeerst, Steven Tielemans, Jochem De Hertogh, Gregory Lagae, Veysel Top, Dirk De Wulf, Mohamed Akaychouh, Peter Roose, Yasemin Ütkü, Tessa Verberckmoes, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Raymonde Leskens, Benny Blanckaert, Dina Ponticello - raadsleden, Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Niemand
Reglement Klusjesdienst
Naar aanleiding van de opdracht die aan Idea Mondea werd gegeven voor de integratie gemeente-ocmw: naar een nieuwe organisatiestructuur, is de werking van de klusjesdienst aan huis van het OCMW en de werking van dienst gebouwen van de gemeente, besproken met het oog op de integratie van de diensten en een efficiëntere werking en eenduidige benadering naar de "klant" toe.
Vanaf 1 mei 2019 geldt er een extra voorwaarde om in aanmerking te komen voor de klusjesdienst aan huis. De aanvrager dient vanaf dan recht te hebben op de verhoogde tegemoetkoming bij zijn/haar ziekenfonds alvorens in aanmerking te komen (inkomensvoorwaarde). Op die manier wordt vermeden dat de dienstverlening die het lokaal bestuur verleent, in concurrentie komt met de privé-sector, zelfstandigen,...
Er werd ook gekozen voor een vereenvoudiging en harmonisering qua kostprijs:
- Werkuren: € 10
- Forfait: € 2,50
- Ticket containerpark en kilometervergoeding blijven ongewijzigd
Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter:
Als kartel begrijpen wij dat, de doelgroep die beroep doet kan doen op de klusjesdienst van de gemeente, best zo goed mogelijk kan gedefinieerd worden. Maar, in het huidig voorstel is niet elke doelgroep betrokken.
Wij vragen de mogelijkheid om kwetsbare gezinnen of alleenstaanden, die zich in een tijdelijke moeilijke situatie bevinden (bijv. Omdat ze een vervangingsinkomen hebben doior een ongeval), ook te voorzien in de doelgroep.
Het kan niet zijn dat men eerst recht moet hebben op het RVT statuut, alvorens een beroep te kunnen doen op onze diensten. De gezinnen en alleenstaanden helpen die het tijdelijk moeilijk hebben, vinden wij als kartel ook noodzakelijk. De tijdelijke hulp kan er voor zorgen dat deze mensen op het juiste ongeblik het ruggesteuntje krijgen dat ze nodig hebben om niet in de problemen te geraken of niet onder de armoedegrens terecht komen. Het geeft ook een extra mogelijkheid aan de maatschappelijke werker van onze dienst extramurale zorg, om deze gezinnen beter te inventariseren en hun de juiste weg te tonen. Controle kan gebeuren via attestering van het vervangingsinkomen, controle van het inkomstenplafond en door hetzelfde sociale onderzoek uit te voeren als bij de inwoners met een RVT statuut. Graag had ons kartel deze kwetsbare groep bijgevoegd aan het reglement.
Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter
Het reglement voorziet vandaag dat iedereen een beroep kon doen op de klusjesdienst ( en dat het niet de bedoeling kan zijn van de gemeente in concurrentie gaat met de zelfstandigen), met de wijziging in het reglement, kunnen vanaf nu enkel mensen die een verhoogde tegemoetkoming hebben, gebruik maken van de klusjesdienst. Sociaal zwakkeren worden zeker niet uitgesloten. De prijs per uur is afgerond naar10€.
Jean Pierre Groef krijgt het woord van de voorzitter
Ik verwijs naar het feit dat het één jaar kan duren alvorens je het RVT statuut ontvangt, en het dan pas mogelijk zou zijn om te genieten van deze dienstverlening. Ons voorstel is dat iedereen een aanvraag kan doen, ook de kwetsbare, die in de begin periode alvorens het RVT statuut te hebben, daar ook kunnen op rekenen, en die dan ook kunnen gebruik maken van de klusjesdienst, na onderzoek van het inkomstenplafond.
Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter
Ik zal het reglement nakijken, en het is niet de bedoeling dat de zwakkere worden uitgesloten. Iedereen moet bij de gemeente terecht kunnen. Indien artikel 2 niet correct zal dit worden aangepast.
Benny Blanckaert vraagt aan de voorzitter om het agenda punt te verplaatsen naar de volgende gemeenteraad.
BESLUIT: goedgekeurd met eenparigheid van stemmen om dit agenda punt te verschuiven naar de volgende gemeenteraad.
Aanpassing tarieven maaltijden aan huis
De laatste aanpassing dateert van 1 februari 2010. Ondertussen is de kostprijs van de bereiding van de maaltijden gestegen. De huidige prijs van € 6 euro is amper voldoende om de foodcost, de logistieke en personeelskosten te dekken.
Onderzoek naar de prijzen van traiteurs actief in omgeving Machelen/Diegem naar hetzelfde doelpubliek, toont aan dat onze huidige prijs van € 6 per maaltijd niet marktconform is. Deze prijzen liggen tussen de 7 en 10 euro.
Het voorstel is om de huidige prijs te verhogen met € 1 per maaltijd (€ 7 in totaal per maaltijd) met behoud van mogelijkheid tot aanvraag van een afwijking (via sociale dienst OCMW).
Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:
Geachte voorzitter, burgemeester, secretaris en collega gemeenteraadsleden, graag had ik bij dit agendapunt een aantal aanmerkingen en toelichtingen willen geven.
De voorbije dagen heb ik zelf een marktonderzoek gedaan ivm de prijzen van de aan huis geleverde maaltijden in alle gemeenten en steden in Vlaams Brabant. In deze provincie bieden 31 van de 35 gemeenten en steden de optie “maaltijden aan huis” aan hun inwoners.
55% van deze gemeenten en steden in Vlaams Brabant gebruiken een tarief voor maaltijden aan huis dat afhankelijk is of gebaseerd is op het inkomen en gezinssamenstelling, met een minimum en maximum prijs. De andere 45%, zoals onder andere onze gemeente, hanteerd één tarief voor de maaltijden aan huis.
De gemiddelde minimum prijs is 5.89€ in Vlaams Brabant, een bedrag dat zelfs lager zou zijn, indien er geen gebruik zou gemaakt worden van dure privé traiteurs in sommige gemeenten. Een grote meerderheid van de gemeenten en steden in Vlaams Brabant bereiden hun maaltijden zelf in huis.
In Machelen zou de prijs van 6€ naar 7€ gaan, een stijging van maar liefst 17%, daar waar de pensioenen enkel werden aangepast via indexering en welvaartaanpassing, een percentage dat ver verwijderd is van de voorgestelde prijstoename van 17%.
Met de voorgestelde prijs van 7€, zijn er in Vlaams Brabant nog 25 gemeenten en steden (of 81%) die een maaltijd onder deze nieuwe prijs van 7€ van de gemeente Machelen, kunnen aanbieden aan hun inwoners
Vandaag zijn er in 65% van de gemeenten en steden in Vlaams Brabant maaltijden aan huis beschikbaar aan minder dan 6€. We zitten hier mooi in het peloton zou ik zeggen, niet te goedkoop en ook niet te duur. Dus waarom een prijsstijging? En ook voor diezelfde 65% van gemeenten en steden die vandaag een maaltijd aan huis aanbieden voor 6€ of minder, zijn de kosten ook voor hen gestegen, net zoals wordt aangegeven in Machelen, om de foodcost, logistiek en personeelskosten te dekken.
Het meest belangrijke argument dat hier wordt aangehaald,” Onderzoek naar de prijzen van traiteurs actief in omgeving Machelen/Diegem naar hetzelfde doelpubliek, toont aan dat onze huidige prijs van € 6 per maaltijd niet marktconform is”, dus dat er aan “benchmarking” gedaan is. Maar dat is niet correct. Men heeft appelen met peren vergeleken, in dit geval heeft men de prijs vergeleken van zelf klaargemaakte maaltijden met die maaltijden die een privé traiteur aanbied, welke een andere maatstaf hanteerd van kwaliteit en dus ook de prijs. Men zou de vergelijking moeten maken met de gemeenten en steden die hun maaltijden zelf klaarmaken.
Conclusie: Extra inkomen van 24.000€ voor de gemeente, maar dit is alweer een extra last, op de groep die het nu al financieel moeilijk heeft. Mensen kunnen zeggen “ok, het is maar 1€ meer” maar een gepensioneerde inwoner, die elke dag een maaltijd aan huis besteld, zal per jaar, nu 365€ meer moeten betalen van een zo goed als hetzelfde gebleven pensioen inkomen. Mijn uiteindelijke vraag is, heeft een rijke gemeente zoals Machelen dit echt nodig? Is dit budgettair wel eigenlijk nodig? Indien ja, zal die extra bron van inkomsten opnieuw worden geinvesteerd in diezelfde groep die nu geimpacteerd wordt?
Mijn onderzoek bewijst alvast dat er geen noodzaak is om de prijs te verhogen.
Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:
De gemeente heeft een onderzoek laten doen door een 3de partij, een overkoepelend organizatie, in meer dan 100 gemeenten waaruit bleek dat de gehanteerde prijs in Machelen niet markt conform waren. In Machelen is er een prijsvermindering voorzien voor mensen die het financieel moeilijk hebben.
Jean Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:
Ik zou graag nogmaals willen weten of dit effectief budgettair wel nodig is. Jammerlijk genoeg is de finanicieel verantwoordelijk hier vanavond niet aanwezig om te vertellen hoe de gemeente er financieel voorstaat. Ik heb dat opgezocht, en vandaag is dat een positief saldo van 5.2 miljoen euro. We spreken hier over 24.000€ maatregel, die alweer een impact heeft op de mensen die het financieel al moeilijk hebben.
Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:
Waar wordt er vermeld dat de inwoners die het financieel minder goed hebben een korting kunnen krijgen bij de aanschaf van een maaltijd aan huis. Hoeveel mensen hebben er in het verleden gebruik van gemaakt?
Dirk De Wulf krijgt het woord van de voorzitter
Ik zou graag willen melden dat indien we over wijzigingen in het reglement moeten stemmen in de gemeenteraad, dat het reglement dan eerst en vooral moet worden toegevoegd aan het agenda punt op het eNotulen platform zodoende het reglement en de wijzigingen kunnen bekeken worden.
BESLUIT: Stemmen voor: N-VA, CD&V, Open VLD. Stemmen tegen: Sp.a, Spirit en Groen
Goedkeuring verslag Gemeenteraad van 19 Maart 2019
BESLUIT: Het verslag van de vorige gemeenteraad werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
Bekrachtiging besluit Burgermeester: Tijdelijke opheffing parkeerverbod Haachtse Steenweg
Voor de Paaskermis in Diegem komen de foorkramers aan op zondag 14 april 2019 en vertrekken uiterlijk op dinsdag 30 april. Door de verdichting van de woonkern in Diegem centrum, met ondermeer de komst van de Okay winkel en het nieuwe GISO, enerzijds en door het ingevoerde verbod op parkeren en stilstaan op de N21, anderzijds, is er geen geschikte plaats om de vrachtwagens van de foorkramers tijdens de kermisperiode te stallen.
Er dringen zich tijdelijke maatregelen op om te vermijden dat er wordt wild geparkeerd. Zonder maatregelen komt de veiligheid van de inwoners, voetgangers, fietsers en automobilisten in het gedrang.
BESLUIT: Bekrachtiging besluit van de burgemeester werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
-
Deelneming aan intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) voor cultuur “Noordrand” periode 2020 – 2025.
In de Vlaamse noordrand bestaat reeds vele jaren met structurele ondersteuning van de provincie Vlaams-Brabant een sterke traditie van bovenlokaal overleg en samenwerking in de vorm van drie intergemeentelijke culturele samenwerkingsverbanden: cultuur- en gemeenschapscentra, bibliotheken en het overlegplatform van cultuurbeleids- en vrijetijdscoördinatoren.
Met het wegvallen van de provinciale culturele rol biedt het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018 nieuwe perspectieven van bovenlokale culturele samenwerking in onze regio in de vorm van een intergemeentelijke projectvereniging voor cultuur (IGS).
We kunnen een werkingssubsidie krijgen van maximaal 100.000 euro per werkjaar, voor een looptijd van zes jaar, als het IGS voldoet aan al de volgende voorwaarden:
- minimaal 4 omliggende gemeenten participeren
- aangesloten gemeenten samen brengen jaarlijks een bedrag in dat minstens gelijk is aan de jaarlijkse subsidie van de Vlaamse Regering
- uiterlijk 1 oktober 2019 een aanvraagdossier indienen met een cultuurnota met een transversale, gedragen en consistente visie op het bovenlokale cultuurwerk voor een periode van 6 jaar.
De volgende indiendatum is pas in 2025.
Uitdagingen en kansen
- Sterk internationaal en superdivers karakter van de regio
- Wegwerken van drempels voor cultuurparticipatie
- Meerwaarde van cultuur voor kinderen en jongeren
- Verbindend potentieel van erfgoed
- Een kwalitatieve en gevarieerde cultuurpraktijk voor iedereen.
Jaarlijkse bijdrage per gemeente: basisbedrag van € 4.000 + 0,25 euro per inwoner: € 7.850
ls stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur van de projectvereniging Noordrand wordt Ingrid De Deblock - aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde van onze gemeente. Als plaatsvervanger wordt Veysel Top aangeduid.
Als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de projectvereniging Noordrand wordt Tessa Verberckmoes aangeduid. Als plaatsvervanger wordt Gregory Lagae. aangeduid als afgevaardigde van onze gemeente.
Als lid van de adviesgroep die de raad van bestuur bijstaat wordt Annick Fragala, diensthoofd vrijetijdsbeleid van de cel Beleven, aangeduid. Zij wordt bijgestaan door Jaboba Godts, cultuurbeleidscoördinator, cel Beleven.
BESLUIT: Toetreding tot de ISG “Noordrand” werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
Organiek Reglement Adviesraden
Het decreet lokaal bestuur voorziet dat een lokaal bestuur moet voorzien in participatie. Een eerste luik werd hiervoor al voorzien in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn inzake verzoekschriften.
Een tweede luik handelt over de mogelijkheid inzake werken met adviesraden. Bij de opstart van een nieuwe legislatuur worden ook de adviesraden vernieuwd.Dit organiek reglement, overlegd in de werkgroep samengesteld uit de bevoegde diensten, regelt de samenstelling, bevoegdheden en organisatie van de adviesraden en geldt zowel voor de decretaal verplichte adviesraden voor jeugd en cultuur als de niet-decretaal verplichte: milieuraad, seniorenraad, welzijnsraad, sportraad en lokaal overleg kinderopvang.
BESLUIT: Organiek reglement van adviesraden werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
Aanpassing subsidiereglement voor jeugdwerkinitiatieven
Het subsidiereglement voor erkende Jeugdwerk initiatieven in de gemeente Machelen–Diegem dateert van 15 september 2009. Recent deden enkele animatoren een aanvraag tot terugbetaling van een kadervorming die ze volgden om als animator bij speelplein Maditopia aan de slag te gaan. We belonen daarmee jongeren die een inspanning doen om zich kwalitatief te vormen voor een erkend jeugdwerkinitiatief zoals speelplein Maditopia, de Chiro’s, het Jeugdhuis en Inkad Diegem.
De recente aanvragen gebeurden telkens het jaar na het volgen van de cursus. Daarop is een tekortkoming vastgesteld binnen het huidige subsidiereglement . Zo voorziet het reglement geen maximumtermijn bij de terugbetaling van de kadervorming bij jongeren. Daarom komt er een een aanpassing voor van het huidige reglement, meer bepaald Hoofdstuk 4.
Voor de aanpassingen is ook gekeken naar de werkwijze in omliggende gemeenten (benchmark).
De voorgestelde aanpassingen:
Het reglement vermeldt de verenigingen (en dus jongeren) die in aanmerking kunnen komen voor de terugbetaling van de kadervorming. Er staat duidelijk vermeld dat het gaat om erkende gemeentelijke jeugdwerkinitiatieven.
Concreet is het voor deze verenigingen mogelijk om jongeren toe te leiden naar een erkende cursus waarmee ze het attest van animator of leider bekomen. Via deze manier promoot de gemeente bij de jeugdverenigingen het volgen van een cursus waarmee de kwaliteit van het jeugdwerk wordt uitgebouwd. De nadruk ligt dus niet op de woonplaats van de jongere. Elke jongere aangesloten bij een erkende Machelse jeugdvereniging met een aanbod op het grondgebied van onze gemeente, komt in aanmerking voor een terugbetaling van de cursus, zelfs al woont de jongere niet in de onze gemeente.
De voorgestelde herwerking maakt duidelijk dat enkel erkende cursussen in aanmerking komen voor een terugbetaling. Het gaat over vormingsinitiatieven erkend door de Afdeling Jeugd van de Vlaamse Gemeenschap. Enkele Vlaamse erkende aanbieders zijn: Vlaamse Dienst Speelpleinwerking, Chiro Vlaanderen, Scouts en Gidsen Vlaanderen, … . Via de website https://cjsm.be/kavo, is een totaaloverzicht van erkende vormingsinitiatieven terug te vinden.
De herwerking vermeldt een duidelijk onderscheid tussen kadervorming voor speelpleinwerk enerzijds en kadervorming voor erkende gemeentelijk jeugdwerkinitiatieven anderzijds (bv. Chiro’s en Jeugdhuis). Het is duidelijk dat de criteria voor elke categorie specifiek zijn en niet onderling toepasbaar zijn. Hieronder volgt de argumentering per categorie:
1) Kadervorming speelpleinwerking
- De jongere brengt het bewijs van deelname vormingsinitiatief binnen voor 15 november in het jaar waarin de vorming werd gevolgd. Dit gebeurt telkens via het team beleven ( de jeugdconsulent) zodat er 1 centraal meldpunt is. Nadien worden de aanvragen gebundeld in één nota en krijgt het college kennis van het overzicht tot terugbetaling van de cursusgelden.
- De jongere ondertekent een engagement tot het afwerken van een stage bij speelplein Maditopia. Zo leiden we de cursisten opnieuw naar onze speelpleinwerking en verzekeren we de invulling van het animatorenteam.
- De focus ligt hier op een fijne samenwerking met de gemeente waarin duidelijk is dat er geïnvesteerd wordt in de jongere zodat hij/zij zich spontaan langer bindt aan onze organisatie.
- De jongere neemt deel aan de speelpleinwerking Maditopia als (hoofd) animator.
- Bovengenoemde criteria vertrekken telkens vanuit het engagement van de jongere. Het gaat om criteria waar ze zelf invloed op hebben en het recht openen tot terugbetaling door die criteria na te leven. De volgende criteria daarentegen vinden buiten de persoon plaats. Het gaat om situaties zoals overmacht.
- Niet aanvaarding van de kandidaat-animator door de gemeente. Bij de voorbereiding van een speelpleinperiode ontvangt de jeugdconsulent kandidaturen van animatoren om mee te werken aan de speelpleinwerking. In overleg met de hoofdanimatoren wordt elke kandidaat geëvalueerd op basis van zijn sterke punten, werkpunten, eerdere ervaringen, … . Daarbij worden sommigen kandidaten niet weerhouden omdat er redenen zijn om hem/haar te weigeren of omdat er al te veel kandidaten zijn. Vooral deze laatste jongeren hebben geen controle over de selectie. Voor hen ziet het reglement ook een terugbetaling van het vormingsinitiatief.
- Ziekte tijdens de volledige of gedeeltelijke duur van de speelpleinen (inclusief het respecteren van de regels omtrent ziekte van de arbeidswetgeving). Ziek worden is niet te voorspellen. De jongere is bijvoorbeeld niet in staat om zijn stage af te werken en zou dus buiten zijn wil niet voldoen aan de criteria. Het reglement komt de jongere tegemoet in deze situatie en voorziet toch een terugbetaling. Opgelet, de jongere dient wel de procedure te respecteren bij ziekte tijdens de speelpleinen. Ze stellen tijdig de jeugdconsulent op de hoogte en sturen het ziektebriefje binnen de 48 u. door.
- Ongeval tijdens de speelpleinwerking. Een ongeval gebeurt altijd onverwachts, waardoor de animator niet meer aan de slag bij het verdere verloop van de speelpleinen. Zo kan ook de stage in het gedrang komen. De jongere behoudt hierbij het recht tot terugbetaling.
- Meer dan ooit studeren jongeren verder aan de hogeschool of universiteit. Soms zijn er herexamens. De jongere neemt bijvoorbeeld de beslissing om de stage uit te stellen om zich te focussen op die blokperiode. Opnieuw voorziet dit reglement het recht tot terugbetaling van het vormingsinitiatief.
2) Kadervorming erkend gemeentelijk jeugdwerk initiatief
De jongere brengt het bewijs van deelname aan het vormingsinitiatief binnen voor 15 november van hetzelfde jaar waarin de vorming gevolgd werd. Dit is gelijkaardig aan die van de kadervorming bij de speelpleinen. Opnieuw worden de bewijzen verzameld bij het team beleven ( de jeugdconsulent).
- De jongere is actief in een erkend jeugdwerk initiatief. De taak van de gemeente bestaat er altijd in om de kwaliteit van het jeugdwerk te verbeteren. Kadervorming geeft jongeren de kans om die kwaliteitsimpuls mogelijk te maken. In onze verenigingen zijn echter niet alleen leden van de eigen gemeente. Er zijn ook leden van omliggende gemeenten. Voor hen moet het ook mogelijk zijn om hun steentje bij te dragen aan die kwaliteitsimpuls. Daarom bestaat dit criterium : Het houdt geen rekening met de woonplaats maar wel waar de jongere zich engageert. Dit moet altijd in een erkend jeugdwerk initiatief zijn binnen de gemeente waarop het reglement de terugbetaling voorziet bij deze jongeren.
Ten slotte stelt de herwerking nog een aanpassing voor in de terugbetaling van het cursusgeld. Voordien was de ambitie om 100% terug te betalen. Nu gaat het reglement voor 75%. Door het procentuele bedrag omlaag te trekken kunnen we meer aanvragen ontvangen en garanderen we dat ze effectief 75% terugkrijgen. Voordien was er soms het probleem wanneer er teveel aanvragen waren voor het voorziene budget.
Daarnaast schrapt de herwerking ook de beperking op het terugkrijgen van de cursusgelden. Voordien kon je eenmalig je geld terugkrijgen bij het volgen van een cursus. Jongeren die zich verder willen specialiseren als hoofdanimator en dus opnieuw een vorming volgen, zien hun inspanning niet beloond worden. Met het nieuwe systeem is het mogelijk om ook hen te belonen.
Tessa Verberckmoes vraagt het woord aan de voorzitter:
Ik wil alleszins benadrukken dat het voorstel van hernieuwing subsidiereglement een mooi initiatief is. Er zijn heel wat positieve onderdelen bewaard, waarvoor dank en er is ook ruimte gemaakt voor verdere vorming van jeugdwerkers. Toch heb ik enkele vragen/bemerkingen bij de aanpassing.
1) Behandelen van aanvragen`
Zoals ik hiervoor al aanhield is het zeker positief dat er ruimte gemaakt wordt voor verdere vorming en dat deze aanvragen dan ingediend kunnen worden, wel zie ik een opening voor meer inspraak van jongeren. Het is volgens mij een positieve zet naar jongerenparticipatie toe om deze aanvragen ook behandeld te laten worden door de jeugdraad of een stuurgroep bijvoorbeeld. Het behandelen van deze aanvragen door het college zou ervoor kunnen zorgen dat vormingen die jongeren misschien wel interessant vinden, niet zouden worden goedgekeurd. Zorg ervoor dat jongeren zelf meer afweten van dit vormingsbudget en dat ze zelf hier grondiger advies in kunnen geven. Laat ze zelf bepalen wat onder terugbetaling kan vallen en wat niet. Geef meer gewicht en meer inspraak aan bijvoorbeeld onze jeugdraad.
We zien dat het jeugdwerk sterk aan het veranderen is. Er wordt minder gekozen voor een langdurig engagement maar naar kortere engagementen maar wel meerdere daarvan. Waar iemand vroeger 7 jaar leiding in de chiro was, wordt er nu vaker gekozen voor enkele periodes als animator in de zomervakantie, een taalkamp met de paasvakantie, enkele jaren leiding in de chiro en misschien nog eens sporadisch mee helpen in een andere sector zoals bijvoorbeeld bejaardenzorg. De jongeren zijn realistischer en staan onder meer druk om hun tijd zoveel mogelijk nuttig te spenderen. Opleidingen worden steeds belangrijker, toekomst staat centraal. Ze zijn op zoek naar de meerwaarde van jeugdwerk en hier mogen we niet aan de kant in blijven zitten. Wij kunnen ervoor zorgen dat deze jongere toch langer engagement opnemen en dit in onze gemeente door echt in te zetten op de meerwaarde van het jeugdwerk in onze gemeente, flexibiliteit en jongerenparticipatie door hen ook echt deel uit te laten maken van het beleid in een gemeente. Het samenwerken van de jongeren op een jeugdraad kan er toe leiden dat ze na hun engagement in bijvoorbeeld de chiro ervoor kiezen om jeugdraadvoorzitter te zijn, een werkgroep in deze jeugdraad te organiseren etc. en dit omdat wij hier dan ook echt gewicht aan hangen en ze dit zien als een leerkans in hun loopbaan. Wij moeten hen uitdagen, maak meer de klik om hen meer verantwoordelijkheid te geven. Wees open over budget voor jeugdwerk. Participeren van jongeren is niet alleen advies vragen en informeren, participeren is jongeren aan het werk zetten, zelf dingen laten formuleren en uitvoeren. Op die manier zorg je er ook voor dat jongeren jeugdwerk echt in kaart brengen.
2) Duidelijkheid in terugbetaling naar jongeren
Ik had verder een vraag over de benchmark met andere gemeenten. Ik vind het een top initiatief dat jongeren die zelf niet eens in onze gemeente zitten maar wel een engagement hier uitvoeren, terugbetaald worden. Maar ik stel me de vraag of dit effectief ook zo wordt uitgevoerd in andere gemeenten. Het moet het algemene doel zijn dat jongeren hiervan echt op de hoogte zijn. Een inwoner van onze gemeente die een cursus volgt en dan zijn/haar stage in Vilvoorde doet maar geen terugbetaling krijgt, zou zonde zijn. Het gaat in deze instantie nog altijd over 1 van onze inwoners die een vorming volgt en een engagement opneemt en jongeren mogen niet de dupe worden van een niet afgelijnd systeem. Hier lijkt me overleg met omliggende gemeentes een noodzaak.
3) Verlaging terugbetaling van 100 naar 75%
In deze kwestie is mijn opmerking heel duidelijk:
In een gemeente waar we toch met een heel groot aantal jongeren zitten, waar kansarmoede nog steeds een groot pijnpunt is en waar er zeker nog mogelijkheden zijn voor de integratie van maatschappelijk kwetsbare jongeren moeten we elke mogelijke drempel kunnen wegnemen om deze vorm van engagement op te nemen. In kader van deze 3 pijlers: jongerenengagement, kansarmoede & integratie moet dit volledig terug betaald worden. Het deelnemen aan de cursus is voor elke jongere een meerwaarde en waar deze meerwaarde voor hen niet opweegt moeten wij ervoor zorgen dat er geen drempel is.
De procentuele sidenote waar er wordt voorgesteld om dezelfde pot te behouden maar dan te verminderen als er meer aanvragen komen is een afstraffing van het engagement van de jongeren. Meer mensen die cursus volgen, doorstromen en actief zijn in onze gemeente is een voordeel, geen nadeel. Dit moet beloond worden, niet afgestraft worden. Pak uit met een jeugdbeleid waar de groei van vrijwilligers en animator jobstudenten wordt aangemoedigd, niet financieel tegengewerkt.
Ingrid Deblock krijgt het woord van de voorzitter:
Eerst en vooral is het reglement is niet zoveel gewijzigd, en de wijzigingen die doorgevoerd geweest zijn, werden besproken met Jasper en de jeuddraad. Wat betreft het probleem van woonplaats, iedereen kan een aanvraag indienen ongeacht waar hij woont, enkel de bijkomende eis die gesteld wordt, is om eerst te gaan kijken of je een terugstorting krijgt in je eigen gemeente. Krijg je die in eigen gemeente, dan hoeft Machelen niets terug te betalen. Heb je in je eigen gemeente geen recht op terugbetaling, dan kan je pas een aanvraag doen in Machelen tot terugbetaling en dit op voorwaarde dat je monitor bent in de gemeente Machelen. Als inwoner van Machelen, wordt je zo bij zo terugbetaald ook als je in een andere gemeente speelpleinen doet.
Ivm 75%, op bladzijde 5 in het reglement staat er vermeld, als er aan alle voorwaarden voldaan is, wordt minimum 75% terugbetaald, omdat er dan meer aanvragen tot terugbetaling kan worden gedaan met het huidige budget.
Tessa Verberckmoes krijgt het woord van de voorzitter:
Ze bevestigd dat de jeugdraad inderdaad werd geraadpleegd, maar in het reglement moet je eerst lid zijn door één van de door de gemeente erkende jeugdverenigingen, en niet elke inwoner zoals verondersteld wordt zou momenteel volgens het reglement een aanvraag tot terugbetaling kunnen doen. In verband met de 75% is een graduele terugbetaling en een plafond, zijn er een aantal zaken die moeten aangepast worden. In de omliggende gemeenten wordt er niet gesproken over een budgettair plafond.
Het is gewoon belangrijk om te weten dat er een aanpassing nodig is ongeacht of het ook al in het oude reglement stond waardoor het reglement zich niet tegen spreekt in terugbetalingen en waarbij jongeren uit Machelen Diegem sowieso terugbetaling krijgen
BESLUIT: Aanpassing subsidie reglement voor jeugdwerkinitiatieven: Stemmen voor: N-VA, CD&V, Open VLD. Stemmen tegen: Sp.a, Spirit en Groen
Zaak der wegen: Aanleg Ringtrambus
Er werden twee aanvragen voor een omgevingsvergunning ingediend voor de aanleg van een infrastructuur voor een ringtrambus van het Brabantnet
De eerste omgevingsvergunning gaat over het aanleggen van een snelle openbaar vervoersverbinding tussen station Vilvoorde en de luchthaventerminal. Hieraan gekoppeld wordt de heraanleg van de Woluwelaan voorzien, met aan de westzijde een bedding voor de Ringtrambus. Voor het realiseren van de Ringtrambus worden verschillende haltes (met schuilinfrastructuur en luifels) langsheen de Woluwelaan uitgewerkt. Voor Diegem-centrum ter hoogte van de Oude Haachtsesteenweg en aan de Oude Woluwelaan. Het aantal rijstroken voor autoverkeer zal van 2x2 naar 2x1 worden aangepast. Het pleintje aan de Oude Haachtsesteenweg wordt hiervoor heraangelegd met hoogwaardige halte-infrastructuur en aangepaste pleinfunctie. Op het plein komen 5 parkeerplaatsen en een fietsenstalling.
De parkeerplaatsen die worden verwijderd worden gecompenseerd aan de overzijde van de Woluwelaan. Ook aan de halte van de Oude Woluwelaan wordt ruime halte-infrastructuur met fietsenstalling voorzien.
Binnen het project wordt de Woluwebeek deels opengelegd met het oog op waterbuffering. In functie van het openleggen van de Woluwebeek zijn reliëfwijzigingen noodzakelijk. Hierdoor ontstaat een landschappelijke inpassing van de infrastructuur met bomen en watervlakken.
Het project sluit aan bij het reeds vergunde project op de R22 van AWV dat de heraanleg van de Woluwelaan voorziet met een vrije trambusbaan aan de zijde van de industriezone.
De tweede omgevingsvergunning gaat over het aanleggen van een snelle openbare vervoersverbinding tussen station Vilvoorde en de luchthaventerminal. Het gedeelte door de Cat-site (tussen Woluwelaan en Station) werd niet opgenomen in deze aanvraag. Hieraan gekoppeld wordt de heraanleg van de Woluwelaan voorzien, met aan de westzijde een bedding voor de ringtrambus. Voor het realiseren van de Ringtrambus worden verschillende haltes (met schuilinfrastructuur en luifels) langsheen de Woluwelaan uitgewerkt. Ter hoogte van de Kerklaan wordt een halte-infrastructuur met fietsenstalling voorzien. Aan de Vilvoordelaan wordt een afslagstrook met verkeerslicht gerealiseerd. De trambusstrook zal hier afdraaien richting de CAT-site. Het project sluit aan bij het reeds vergunde project op de R22 van AWV dat de heraanleg van de Woluwelaan voorziet met een vrije trambusbaan aan de zijde van de industriezone.
Er werd een openbaar onderzoek ingericht voor het project van 21 januari tot 20 februari 2019. De bezwaren werden behandeld in het advies van het college.
De omgevingsaanvraag werd door het college gunstig geadviseerd op 26 februari 2019, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
- De realisatie van de trambuslijn door Diegem-centrum dient samen te gaan met het verminderen van het aantal rijstroken tot 2 op de Woluwelaan en het herstel van het landschap door openleggen van de Woluwebeek. Een ‘tijdelijke’ situatie met 6 rijstroken is totaal onaanvaardbaar in Diegem-centrum.
- Een bijkomend brandweeradvies in functie van de evacuatie van de Parochiale school en eventueel noodzakelijke interventies op het nieuw ingerichte “Diegemplein”.
- Beveiligde voetgangersoversteek aan de Woluwelaan ter hoogte van de haltes zijn noodzakelijk.
- Milderende maatregelen inzake verkeerstroom (mobiliteit, lucht, geluid en trilling) via de Vilvoordelaan en onderzoek naar alternatieve routes op bovenlokale wegenis.
- Doorgaand verkeer tussen de gewestwegen N1 Schaarbeeklei en R22 Woluwelaan dient te worden afgeleid langsheen de gewest Steenweg Buda en niet langsheen de Vilvoordelaan.
- Beveiligde voetgangersoversteek aan de Woluwelaan ter hoogte van de haltes zijn noodzakelijk.
BESLUIT: Omgevingsvergunningen voor Ringtrambus werden goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
Pedagogisch project De Fonkel
Het pedagogisch project van de gemeentelijke basisschool De Fonkel is een weergave van de specifieke punten waarvoor de school staat en waar naar gestreefd wordt, als aanvulling op de vooropgestelde punten aanbevolen door de onderwijskoepel OVSG. De ouders dienen dit document te ondertekenen voor akkoord vooraleer over te gaan tot inschrijving.
Het pedagogisch project is noodzakelijk om te ouders te informeren over de waarden en standpunten van de school en maakt integraal deel uit van het schoolwerkplan
De vier belangrijkste waarden van de Fonkel:
- Zorgzaam = wij zorgen voor de evolutie/ontwikkeling van elk kind
We zetten elk kind centraal. De individuele capaciteiten, verschillen en talenten van de kinderen worden gezien en gehoord. Een positief zelfbeeld en een goede sfeer zijn belangrijk om goed te (kunnen) leren. We zorgen voor een maximale ontplooiing voor elk kind. - Kindgericht = we stimuleren alle kinderen
We geven elk kind optimale groei- en leerkansen door hun ontwikkeling te stimuleren. We houden rekening met de verschillen op vlak van persoonlijkheid en leefsituatie van elk kind die een invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van het kind.
3. Respect = wij hebben respect voor iedereen, voor materiaal en voor gebouwen
Respect is een belangrijke waarde in het leven: voor elkaar, voor elkaars idee en elkaars en voor elk individu. We hebben ook respect voor de omgeving (rondom ons), voor ons eigen materiaal en dat van anderen. De school is een goed voorbeeld en is correct in het contact met iedereen. We hebben goede regels en afspraken nodig die de school en de klassen afspreken en volgen.. De kinderen volgen deze afspraken en hebben respect voor elkaar tijdens activiteiten: ze spelen samen, ze delen en ze werken samen. Ze hebben respect in de school (in de klas, op de speelplaats, …) maar ook buiten de school, bijvoorbeeld tijdens een uitstap.
4. Boeiend aanbod en actief leren / jaarthema’s
We willen de kinderen actief betrekken in de school en het onderwijs. We hebben een interessant aanbod en we werken met jaarthema’s van de instapklas tot en met het zesde leerjaar (bijvoorbeeld: fonkeldroom, helden,… ).. We combineren werken en ontspannen zodat de leerlingen gemotiveerd zijn om de leerdoelen en eindtermen te behalen.
De leefwereld van het kind staat centraal en we werken met realistische situaties en voorbeelden. Interessante daguitstappen, geïntegreerde werkweken en actief leren (realistische situaties) helpen de kinderen/leerlingen om te groeien in het dagelijkse leven.
BESLUIT: Pedagogisch project de Fonkel werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
Algemene visie De Fonkel
In samenwerking met de onderwijskoepel OVSG (Organisatie voor Steden en Gemeenten) werd een algemene visie voor De Fonkel opgebouwd. Deze visie geeft een duidelijke omschrijving van de huidige situatie en het toekomstperspectief van de school.
“De Fonkel laat iedereen schitteren”
De naam en de slogan van onze school verwoorden onze visie op onderwijs.
De Fonkel wil alle leerlingen met hun talenten laten schitteren, maar hen eveneens de kans bieden om nieuwe talenten te verwerven. Wij willen dat onze leerlingen zich in onze school thuis voelen en kunnen ontwikkelen tot gelukkige, zelfbewuste leerlingen die hun eigen talenten en vaardigheden kennen en hun moeilijkheden en beperkingen aanvaarden.
Onze school situeert zich in de rand rond Brussel en onze leerlingen wonen in de gemeente of de omliggende gemeenten. Sedert enkele jaren neemt de meertaligheid in onze school toe. Voor een groot deel van onze leerlingen is het Nederlands de tweede of zelfs de derde taal. Deze meertaligheid is een uitdaging voor ons om onze kinderen in onze Nederlandse taal te onderwijzen en zo hen in de toekomst alle kansen te geven.
Omgaan met verschillen tussen de leerlingen is een positieve uitdaging, want differentiatie betekent immers niet enkel de zwakkere leerlingen ondersteunen, maar ook de sterkere leerlingen uitdagen. Dit trachten we te verwezenlijken door een krachtige leeromgeving te creëren waarin we werken met het hele team aan de voortdurende ontwikkeling van de instappende kleuters tot en met de leerlingen van het zesde leerjaar. Met als doel, onze leerlingen sterk in hun schoenen te laten staan om zo de overstap naar het middelbaar goed voorbereid te kunnen maken.
Om tegemoet de komen aan de noden van al onze leerlingen, bouwen wij een sterk beleid uit dat gericht is op het nastreven van de ontwikkelingsdoelen en het realiseren van de eindtermen. Dit willen we bereiken door zo veel mogelijk te vertrekken vanuit realistische, levensechte situaties uit het dagelijkse leven van het kind en dit door spelenderwijs de verschillende leergebieden te exploreren.
Deze visie geeft een ideaalbeeld weer, geen eindgarantie, wél een inspanningsgarantie. Een specifiekere uitdieping van onze schoolwerking omtrent Nederlands, wiskunde en zorg wordt nader verklaard in de desbetreffende werkdocumenten (visies).
BESLUIT: De Algemene visie De Fonkel werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
Algemene Jaarvergadering TMVS – 11 Juni 2019
De oproepingsbrief 28 maart 2019 voor de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 11 juni 2019.
de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 11 juni 2019 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
- toetredingen
- verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2018
- goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2018
- goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2018
- verslag van de commissaris (lid IBR)
- verlenen van kwijting aan de bestuurders
- in overeenstemming brengen van het register van de deelnemers
- statutaire benoemingen - raad van bestuur
- aanstelling commissaris (lid IBR)
- varia en mededelingen
BESLUIT: goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
OPGELET
Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad, die zal plaats vinden op dinsdag 21 Mei 2019.