Verslag van de Gemeenteraad 17 September 2019.

Aanwezig: Stef Panneels - voorzitter gemeenteraad, Marc Grootjans - burgemeester, Karina Rombauts, Steve Claeys, Magda Geeroms, Kris Jacobs, Ingrid Deblock - schepenen,  Jean-Pierre De Groef, Rony Debeerst, Steven Tielemans, Jochem De Hertogh, Gregory Lagae, Dirk De Wulf, Tessa Verberckmoes, Danny Gooris, Samia Benhomaid, Raymonde Leskens, Benny Blanckaert, Dina Ponticello, Jocelyne Vangindertaelen, , Mohamed Akaychouh, Peter Roose - raadsleden, Daniël Schell, algemeen directeur

Verontschuldigd: Veysel Top, Yasmine Utkü

 

Raad Maatschappelijk welzijn

Kennisname samenstelling Welzijnsraad

In de Welzijnsraad zetelen

  • Anne-Marie Delellio
  • Anluch Osipian
  • Dina Deygers
  • Filip Fredrix
  • Geert Van Hoof
  • Jacqueline Maquoi
  • Joëlle van de Veeken
  • Magda Jappens
  • Marita Felis
  • Mark van Houtven
  • Martine Vande Velde
  • Nancy Helinckx
  • Nancy Godin
  • Paula Van Rijn
  • Rosette Nijs
  • Veerle Lamberts

Kennisname samenstelling Seniorenraad

In de Seniorenraad zetelen:

  • Germaine De Saedeleer
  • Michel Spreutels
  • Jenny De Coninck
  • Danielle Van Laer
  • Ingrid Blommaert
  • Viviane Jots
  • Gerda Van Ceulebroeck
  • Carolina Rutgeerts
  • Rik Haegebaert
  • Dina Deygers
  • Patrick Bisschops
  • Marleen Comyn
  • Francois Bonaventure
  • Agnes Pieraets
  • Sonja Knops

Gemeenteraad:

Goedkeuring verslag Gemeenteraad van 26 Juni 2019

BESLUIT: Het verslag van de vorige gemeenteraad werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Installatie en eedaflegging nieuw gemeenteraadslid

De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw Yasemin Ütkü. De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waaruit blijkt dat de heer Werner Lenaerts als volgende opvolger op de lijst in aanmerking komt om het mandaat op te nemen en het mandaat van Yasemin  Ütkü te voleindigen.

De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van de heer Werner Lenaerts, en wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering, in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan zij voldoet als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

BESLUIT: Onslag van Mevr Yasemin Ütkü en de aanstelling van de heer Werner Leneaerts wordt aanvaard.

Centraal kerkbestuur Machelen – Coördinatie jaarrekening 2018 van de kerkfabrieken te Machelen

De goedkeuring van de Coördinatie jaarrekening 2018 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis, Kerkfabriek Sint-Catherina en Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.

  • Exploitatieresultaat: 67.336,23 euro
  • Investeringsresultaat: 832,41 euro

BESLUIT: De jaarrekenening 2018 werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Kerkfabriek St-Gertrudis – Jaarrekening 2018

De goedkeuring van de jaarrekening 2018 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis

Ontvangsten: 64.150,57

Uitgaven: 48.906,60

Overschot exploitatie: 59.783,80

BESLUIT: De jaarrekenening 2018 werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten – Jaarrekening 2018

De goedkeuring van de jaarrekening 2018 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.

Ontvangsten: 1.829,64

Uitgaven: 4.920,77

Overschot exploitatie: 7.552, 43

BESLUIT: De jaarrekenening 2018 werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Kerkfabriek St-Katharina – Budget 2019

De goedkeuring door de Kerkraad van het budget 2019 van de kerkfabriek Sint-Catharina.

BESLUIT: De beleidsnota en het budget 2019 van de kerkfabriek Sint-Catharina werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Besluit Algemene vergadering d.d. 13 December 2018 Welzijnskoepel West-Brabant tot wijziging van statuten – Goedkeuring

In uitvoering van het decreet lokaal bestuur heeft de Welzijnskoepel zijn statuten aangepast.

OCMW Machelen is lid van de Welzijnskoepel. Conform het decreet lokaal bestuur dient de rechtspersoon gemeente deze statutenwijziging goed te keuren

BESLUIT: de statutenwijziging van Welzijnskoepel West-Brabant werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Kennisneming samenstelling adviesraad – Sportraad

In de Sportraad zetelen:

  • Wim Boulanger
  • Luc Sacré
  • Peter Verdickt
  • Imrane Akaychouh
  • Rudy Huybens
  • Jan Van Baelen
  • Ludo Jappens (secretaris)
  • Serge Kovaleni (voorzitter)
  • Rudy Lahor (ondervoorzitter).

Kennisneming samenstelling adviesraad – Cultuurraad

In de Cultuurraad zetelen:

  • Brigitte Pionet
  • Rik Vercaemer
  • Madeleine Dey (voorzitter)
  • Micheline Van Boeckel
  • Niko Masschelein
  • Gustaaf Humbeeck
  • Magda Jappens
  • Karla Jappens
  • Marika Vandensande
  • Roger Jappens (ondervoorzitter)
  • Noel Vancoillie.

Kennisneming samenstelling adviesraad - Mileuraad

In de mileuraad zetelen:

  • Els Hendrickx
  • Jan Bombaers
  • Martine Devos

 

Aanvullend reglement op politie van het wegverkeer: instellen parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik, en minibussen op parking Makro

Door het gebrek aan signalisatie  en de ligging van de parking Makro aan gewestwegen zeer dicht bij op- en afritten van snelwegen, is er een parkeerproblematiek ontstaan van vrachtwagens, autobussen. Dit geeft een onveiligheidsgevoel aan de klanten van Makro alsmede problemen inzake afval, zwerfvuil en sluikstorten.

De politie beschouwt de parking van Makro gezien zijn ligging en zijn toegankelijkheid als privaat domein met publiek karakter en kan optreden om overlast tegen te gaan, mits de nodige beslissingen.

Om dit probleem tegen te gaan wordt er door Makro signalisatie aangebracht onder vorm van plaatsing van verkeersborden E9b. Dit dient ondersteund te worden door gemeenteraadsbeslissing, zodat kan beboet en opgetreden worden

Rony Debeerst krijgt het woord “Is de kans dat het probleem zich zal verplaatsen naar een andere plaats in Machelen?”

Steve Claeys krijgt het woord: “ In de gemeente is er een verbod voorvrachtwagens boven 3.5 ton, toch is de kans groot is dat ze zich zal verplaatsen, welke besproken werd met de politie zone VIMA en zal de gemeente er tegen blijven optreden”

BESLUIT: De parkeerregeling ingesteld op parking Makro tussen Kerklaan, Woluwelaan, Vilvoordelaan en Nijverheidsstraat uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Retributiereglement op de kerstmarkt

Naar aanleiding van de vaststelling dat het van jaar tot jaar moeilijker werd alle kerstchalets te verhuren.

Gezien de gehanteerde prijzen van 150 en 75 euro als te hoog werden vastgesteld wordt voorgesteld het inschrijvingsgeld te verlagen

de retributie voor de huur van een kerstchalet wordt vastgesteld op: 

  • 75 euro voor standen waar drank en eten verkocht wordt voor onmiddellijke consumptie
  • 25 euro voor verkoop van artisanale zaken en alles wat niet onmiddellijk geconsumeerd word

BESLUIT: Aanpassing van de prijzen voor de kerstmarkt werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Boete bij afwezigheid: doorstorting aan onthaalouders

In het nieuwe huishoudelijke reglement kinderopvang (juni 2019), werden de boetes voor de ouders aangepast. Dit om de ouders te motiveren om te verwittigen wanneer hun kind niet komt. Dit reglement is van toepassing zowel voor het kinderdagverblijf "de Madieliefjes" als voor de dienst onthaalouders.

Onthaalouders voorzien, betalen en maken zelf hun maaltijden. Wanneer er een kind niet komt en de ouders niet verwittigen, hebben ze wel maaltijden voorzien voor dat kind.Onthaalouders zouden de boete moeten krijgen ter compensatie. Wanneer kinderen niet komen, hebben ze ook geen inkomen.

Dit zijn de regels/afspraken:

 Je hebt nog respijtdagen:

  • Je kind komt niet naar de opvang en u verwittigt de opvang voor 9.00 uur: er wordt een respijtdag afgehouden.
  • Je kind komt niet naar de opvang en je verwittigt de opvang NIET voor 9.00 uur: er wordt een respijtdag afgehouden EN u betaalt een BOETE ten bijdrage van de dagprijs.

Je hebt geen respijtdagen meer:

  • Je kind komt niet naar de opvang en je verwittigt de opvang voor 9.00 uur: je betaalt de dagprijs.
  • Je kind komt niet naar de opvang en je verwittigt de opvang NIET voor 9.00 uur:  je betaalt de dagprijs EN je betaalt een BOETE.  De boete is 1 x de dagprijs.  Voor die dag betaal je dus 2 x de dagprijs.

De boetes worden centraal geïnd, ongeacht of het kind wordt opgevangen in het kinderdagverblijf of bij een onthaalouder. Het voorstel is om de boetes die betaald worden door ouders van kinderen die worden opgevangen bij een onthaal ouder per kwartaal door te storten, zodoende hebben de onthaalouders alsnog een vergoeding voor de voorziene maaltijden.

BESLUIT: Het voorstel tot doorstorting aan de onthaalouders werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Samenwerkingsovereenkomst strategisch project reconversie zone Machelen – Vilvoorde

Alle partijen streven naar de reconversie van de oude industriële zone Vilvoorde-Machelen, samenwerking betekent een meerwaarde voor alle partijen. De zone is gekenmerkt door de aanwezigheid van vroegere industriële activiteit wat de reconversie bemoeilijkt o.a. door de aanwezigheid van bodemverontreiniging of bodembedreigende activiteiten, een gebrek aan voldoende infrastructuur, de versnippering van percelen, de financiële lasten en de risico's verbonden aan de ontwikkeling van dergelijke sites, enz.

De verdere ontwikkeling van het projectgebied vereist een integrale benadering.
Hiertoe hebben de partijen op 25 mei 2018 een gezamenlijke aanvraag ingediend hebben bij de Vlaamse overheid voor erkenning en subsidiëring als strategisch project in uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.

Deze aanvraag omvat ook een voorstel betreffende o.a. de gebiedsafbakening, projectdoelstelling en projectstructuur voor dit strategisch project. De partijen achten het opportuun om de in de aanvraag gemaakte afspraken rond gebiedsafbakening, projectdoelstelling, projectstructuur en projectfinanciering te verankeren in een onderlinge overeenkomst teneinde over een voor alle partijen duidelijk afsprakenkader te beschikken voor de verdere uitvoering van het strategisch project.

BESLUIT: De samenwerkingsovereenkomst, tussen Machelen, Vilvoorde, POM en Provincie Vlaams-Brabant voor het strategisch project reconversiezone Machelen-Vilvoorde werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Aanstelling bijkomende GAS vaststeller INCOVO

 

Sinds twee jaren heeft Incovo een belangrijk deel van de handhaving rond sluikstorten op zich genomen. Daartoe werden er sluikstortcamera’s aangekocht (inmiddels vijf) en eigen GAS-vaststellers opgeleid. Deze innovatieve aanpak leidde tot aantoonbare resultaten: het aantal sluikstorten rond glasbollen daalde in het voorbij jaar met 50%. Op andere plekken was er een daling met gemiddeld 20 %.

Om de vlotte afhandeling van de vaststellingen te garanderen werd een bijkomende GAS-vaststeller opgeleid. Het betreft mevrouw Eva Asdou, geboren te Antwerpen op 25 juni 1971 en werkzaam als dispatcher bij Incovo. 

BESLUIT: Het aanstellen GAS-vaststeller Incovo werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen

Klimaatengagement in kader van burgemeesterscovenant 2030

Op 20 mei 2014 ondertekende de gemeente Machelen het Europese Burgemeestersconvenant 2020. Door dit convenant te ondertekenen, engageerde de gemeente zich om op haar grondgebied tegen 2020 minstens 20 % minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 2011. Hoewel het, net zoals bij vele andere gemeenten, onwaarschijnlijk is dat deze doelstelling behaald zal worden, is het toch belangrijk om dit engagement verder te zetten om op deze manier te werken aan een sterk en doorgedreven klimaatbeleid.

Meer dan ooit vertellen afwisselende en steeds fellere periodes van hitte, droogte en overstromingen ons dat het klimaat verandert. De laatste jaren neemt de temperatuur op aarde toe met gemiddeld 0,2 °C. Als het zo verdergaat, overschrijdt de aarde tussen 2030 en 2052 een opwarming met 1,5 °C, zegt het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change). Daarbij waarschuwt ze voor de gevolgen. Een overschrijding met meer dan 1,5 °C moeten we absoluut vermijden.

We moeten dus dringend ingrijpen. Als lokaal bestuur hebben wij hefbomen in handen om het verschil te maken, zowel om minder CO2 uit te stoten (mitigatie) als om ons aan te passen aan de klimaatverandering (adaptatie).

BESLUIT: Het akkoord ondertekening Klimaatengagement Burgemeestersconvenant 2030 en interesseverklaring aanbod provincie Vlaams-Brabant betreffende de opmaak van een SECAP werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Goedkeuren van de subsidieaanvraag Regionaal Woonbeleid

De gemeente Machelen en de stad Vilvoorde werken sinds 1 april 2009 samen rond woonbeleid. Hiervoor ontvangen beide gemeenten Vlaamse en Provinciale subsidies. De huidige subsidieperiode loopt af op 31 december 2019, een nieuwe subsidieaanvraag kan ingediend worden voor de periode 1 januari 2020 - 31 december 2025. 

Het nieuwe subsidiekader voorziet in een reeks verplichte activiteiten en in een reeks aanvullende activiteiten. Binnen de reeds aanvullende activiteiten wordt, rekening houdende met de beschikbare personeelsactiviteit, vooral ingezet op woonkwaliteit en duurzaamheid. De subsidie voor de verplichte activiteiten bedraagt 48.000 euro, de subsidie voor een aanvullende activiteit bedraagt 600 euro per activiteit in Machelen en 1.800 euro per activiteit in Vilvoorde. Momenteel is het provinciale subsidiekader nog niet beschikbaar, eens hier een aanbod voor is zal ook hier op ingeschreven worden

BESLUIT: De subsidieaanvraag voor de periode 1 januari 2020 - 31 december 2025 voor financiering van het Regionaal Woonbeleid Vilvoorde-Machelen werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Haviland – Bijzondere algemene vergadering 23 Oktober 2019

agenda van de bijzondere algemene vergadering van 23 oktober 2019:

  1. notulen van de algemene vergadering van 12 juni 2019: goedkeuring
  2. verlenging bestaansduur Haviland: goedkeuring
  3. voorstel statutenwijziging: goedkeuring
  4. verlenen volmacht aan notaris Frederika Lens om over te gaan tot de coördinatie van de statuten: goedkeuring
  5. toetreding politiezone (art. 8): goedkeuring
  6. benoeming leden algemeen comité: goedkeuring

De gemeente Machelen verzoekt Haviland om haar statutaire bestaansduur te verlengen. De gemeente Machelen gaat akkoord met de verlenging van Haviland als vereniging en haar deelneming ervan. De gemeente gaat akkoord met het voorstel van statutenwijzigingen. 

De vertegenwoordiger (Marc Grootjans, plaatsvervangend Karina Rombauts) van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten op de bijzondere algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 23 oktober 2019 goed te keuren. 

BESLUIT: De agenda van de bijzonder algemene vergadering wordt goedgekeurd met eenparigheid van de stemmen.

Bijkomend punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: Gratis festival vervoer voor onze inwoners

Gregory Lagae krijgt het woord:

“Het kartel sp.a -spirit-groen had graag een voorstel ingediend betreffende de organisatie van gratis festivalvervoer voor onze jonge maar ook voor de iets oudere inwoners. Elke zomer worden er in Vlaanderen enorm veel (hoofdzakelijk) muziekfestivals georganiseerd.  De verschillende grotere festivals zoals Werchter, en Pukkelpop Kiewit Hasselt leggen in samenwerking met de NMBS en de Lijn al extra bussen en treinen in die er voor zorgen om festivalgangers veilig heen en terug te brengen. 

Daarnaast echter zijn er nog vele andere middelgrote en kleinere festivals zoals Colour cafe atominium Laken, Suikerrock in Tienen, Tomorrowland in Boom,Paradise City Melsroek, De Lokerse Feesten, Rock Zottegem, Jospop Schepdaal, Maanrock Mechelen,… waar die extra treinen en bussen niet altijd worden ingezet. 

Bovendien is het zo dat die extra treinen enkel de grotere steden na festivals bedienen zodat onze inwoners nog altijd niet thuis geraken.Iemand die in Hasselt, Brussel, Leuven of Mechelen woont geraakt snel thuis maar voor onze inwoners ligt dit wel iets anders.

Kan de mogelijkheid onderzocht worden om bij bepaalde festivals een gratis festivalbus in te leggen om onze inwoners veilig heen en terug te brengen naar de festivals.Bovendien kan nagegaan worden of er ook evenementenvervoer  in onze gemeente kan ingezet worden om meer mensen de weg naar het Kwadrant te doen vinden door hen gratis vervoer aan te bieden naar activiteiten.

Voorstel tot beslissing:

De gemeenteraad geeft de opdracht om in samenwerking met de vervoerregiomanager van de Vlaamse Rand van De Lijn na te gaan onder welke voorwaarden de gemeente een samenwerkingsovereenkomst kan afsluiten met De Lijn voor het organiseren van evenementenvervoer zowel naar festivals buiten de gemeente als naar activiteiten georganiseerd binnen de gemeente.”

Steve Claeys: krijgt het woord: “ Sta me toe om deze vraag in 2 op te splitsen. Eerst en vooral het vervoer voor  lokaal evenementen. De huidige bestuursploeg heeft al werk gemaakt van lokaal vervoer zowel voor minder mobiele inwoners via de mobiele centrale en de dienst aangepast vervoer. Daar gaan we verder op blijven inzetten, anderzijds zijn wij bezig om vervoer te voorzien in onze gemeente, bijvoorbeeld voor de kerstmarkt en dergelijke.

Voor het vervoer aanbod voor festivals, is er een probleem. Het beleid zoekt meer voor duurzaam beleid,met een visie die meer aansluit bij de visie van Vlaamse regering. We moeten meer investeren in deelsystemen (fietsen, step, auto...) die door meedere mensen tegelijk kunnen worden gebruikt, waar men dan samen naar die punten kunnen rijden naar die festivals. De bussen die vandaag naar de festivals rijden zijn niet de meest ecologische bussen. Het is ook zo of er wel echt vraag is naar een festivalbus, want meeste mensen vertrekken op andere momenten, dagen, en dan wordt dit concept moeilijk beheerbaar, en dan is het de vraag of dit te doen zal zijn met één bus. Dus conclusie: we gaan inzetten op lokaal vervoer”.

Bijkomend punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: Extra bevoegheid “Feestelijkheden” toewijzen aan één van de vijf schepenen en de vraag om een “Dorpsraad Diegem” op te richten.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Op Zaterdag 7 September vond het feest “Diegem Zomert” plaats voor de eerste maal, op de terreinen van de Regimentsberg aan de Chiro Jongens lokalen te Diegem, volledig gescheiden van de Diegemse Kermis op het A. de Cockplein.

Deze laatste editie zal waarschijnlijk de boeken ingaan als de minst succesvolste ooit. Zowel bij de foorkramers kregen we te horen dat zij niet op voorhand op de hoogte werden gesteld van het feit dat “Diegem Zomert” niet op het A. de Cockplein zou plaats vinden. Hun omzet op zaterdag was 70% minder dan vorig jaar, en op zondag zelfs 80% minder. Een sterk verminderde omzet, en daar tegenover staat het factuur voor de staanplaats en de te dure electriciteit. (125€ voor 2 dagen in vergelijking met bijvoorbeeld onze buurgemeente Zaventem 40€ voor 13 dagen). Indien er voor volgend jaar opnieuw gekozen wordt voor hetzelfde concept verkiezen de foorkramers ervoor om niet meer te komen.

Ook bij de organisatie van de Chiro, horen we dat hun voorkeur ook uitgaat naar één locatie samen met de kermis, namelijk het A. de Cockplein. De lage opkomst en het vroege sluitingsuur, stonden niet evenredig met het door hen geleverde werk, en dat zij interesse hebben om extra activiteiten te organiseren.

Op de helft van het A. de Cockplein was er parking voorzien voor de klanten van de zelfstandige, een goed idee, ware het niet dat alle zelfstandige, op eentje na,  ze allemaal gesloten waren gedurende het hele weekend, en dus had men gebruik kunnen maken van heel het A. de Cockplein, met voldoende plaats zoals de voorbije jaren voor de tent en het podium.

Voorstel tot beslissing:

In Diegem gebeurt er al niet veel, en als we “Diegem Zomert” zomaar laten “verloederen” bestaat de kans dat het volgend jaar misschien ook niet meer plaats vind. Er zijn reeds tal van tradities verdwenen rond “Diegem Zomert” (Ommegang, kaarsjes verlichting, rommelmarkt, streekbieren festival)  en dus is het hoogtijd dat we hier in een kentering aanbrengen.

Naar volgend jaar toe zouden we willen vragen aan het beleid om een bevoegdheid toe te voegen aan één van de 5 schepenen voor “Feestelijkheden”, aangezien dit tot vandaag opgenomen wordt door de dienst vrije tijd.

En dit eventueel in samenwerking met een nog op te richten “Dorpsraad Diegem”. Een dorpsraad werkt als vertegenwoordigend orgaan van de verenigingen die in de deelgemeente werkzaam zijn en inwoners van de deelgemeente en zou als opdracht het verstrekken van adviezen aan het gemeentelijk beleid over alle feestelijke aangelegenheden van en over het gemeenschapsleven in de deelgemeente, op verzoek van het beleid of op eigen initiatief. Het zou dezelfde statuten kunnen hebben als een adviesraad, maar dat hoeft niet, indien de opdrachten en bevoegdheden duidelijk omschreven worden in een charter. Evenementen gedragen door een dorpsraad hebben meer kans op slagen, omwille van hun uitgebreide netwerk van vrienden en kennissen in de deelgemeente

Een goed referentiepunt hoeven we niet ver te zoeken, namelijk in Zaventem. Daar is er een schepen aangeduid die “feestelijkheden” als bevoegdheid heeft, en heeft bijna iedere andere schepen een locale dorpsraad (Nossegem, Woluwe, Sterrebeek, ...) aan zijn of haar bevoegdheden toegevoegd gekregen.

Conclusie:

Er zijn heel wat mensen in Diegem die een handje willen toesteken, maar dan moet de officiële vraag van het beleid er ook komen, en moet er een bepaald budget voorzien worden. Ik denk dat er voldoende opties zijn, om opnieuw wat zuurstof te pompen in een opgewaardeerd “Diegem Zomert” indien er effectief werk van gemaakt kan worden.

Marc Grootjans krijgt het woord “ Het was inderdaad geen topeditie, maar om te zeggen dat het de slechtste ooit was is nu ook niet correct. Vorig jaar was het ook al niet zo super, en dus vonden we het tijd om dit jaar iets nieuws te proberen op de regimentsberg. Ik heb geen kritiek ontvangen over de lokatie, die gezelliger was dan de Cockplein. Het beleid heeft nog geen kans gehad om samen te zitten met dienst vrije tijd om alles eens te overlopen.

Voor de foorkramers gaan we zien om ze in de toekomst meer te betrekken, en voorzien we een compensatie onder de vorm van gratis staanplaats. De koers was een goed iniatief, maar was getimed samen met de opening van de feesten, en had beter op mekaar kunnen afgestemd worden. Het laten “verloederen” van Diegem Zomert is geen optie. Tradities moeten blijven.

In verband met de vraag om een bevoegdheid “feestelijkheden” aan te duiden aan een schepen, vind het beleid dat dit een “interne keuken” aangelegenheid is, waarover enkel het beleid bepaald, en geen zaak voor andere, en dus wordt er geen bevoegheid “Feestelijkheden” toegevoegd. We blijven samenwerken met de betrokken diensten zoals de dienst vrije tijd.

Op de vraag van een dorpsraad zijn we wel genegen, alhoewel we de deelgemeente Diegem als Machelen hetzelfde willen behandelen. Wij zijn wel bereid om eens contact op te nemen met de gemeente Zaventem om te kijken hoe dit in zijn werk gaat, en indien er voordeel uit halen is voor onze gemeente, kunnen we deze optie nogmaals bekijken. We zullen in de toekomst met Diegemnaars betrekken bij dergelijke evenementen en het nodige budget voorzien om een betere Diegem Zomert editie te organiseren.

Danny Gooris krijgt het woord opnieuw van de voorzitter “Het was misschien verkeerd omschreven in mijn pleidooi ‘slechtste editie ooit’ “ en hij bedankt Mark Grootjans voor zijn antwoord.

Voor het afsluiten van de Gemeenteraad werd er nog een vraag gesteld.

 Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

“Graag had ik een vraag willen stellen over de huidige situatie van het voetpad in de Frans Van Molderstraat ter hoogte van huisnummers 14 en 16.

Indien toegestaan had ik graag een copietje met wat foto’s ( zie hieronder toegevoegd) uitgedeeld aan alle gemeenteraadsleden, om een beter beeld te schetsen over wat er aan de hand is in deze straat.

Het onkruid ter hoogte van huisnummer 14/16 heeft het volledige voetpad overgenomen. Op sommige plaatsen is het onkruid meer dan 2 meter hoog en 1 meter breed.

Een buurtbewoner heeft deze situatie sinds meer dan 1 jaar meerdere malen aangehaald via het meldpunt van de gemeente en heeft ook de laatste maanden contact gehad met een gemeenteraadslid van het beleid, en top op vandaag is er nog niets veranderd.

In 2018 heeft deze buurtbewoner het onkruid zelf nog verwijderd, en ondertussen heeft de brandweer ook een deel van privé weg naar de garages vrijgemaakt en is INCOVO verschillende keren moeten langskomen om zwerfvuil en stortvuil op te ruimen.

Volgens politie reglement VIMA, Hoofdstuk 2, Afdeling 2, Artikel 11 “Voetpaden, bermen en onderhoud van eigendommen”, staat er duidelijk in paragraaf 3 dat “ De voetpaden en bermen van al dan niet bewoonde gebouwen en terreinen dienen te worden onderhouden en proper gehouden. Deze verplichtingen berusten voor leegstaande gebouwen of onbebouwde terreinen op iedere houder van een reëel recht op het goed met name eigenaars, vruchtgebruikers, erfpachters, opstalhouders, titularis van een gebruiksrecht, recht van bewoning, erfdienstbaarheid of huurders.

Maw, eigenaar van het pand is verantwoordelijk voor het onderhoud van het voetpad. In dit geval is het huisnummer onbekend bij de gemeente, maar uit nader onderzoek is gebleken dat dit huis een uitzonderlijk geval is waar de eigendom op 3 verschillende namen staat, namelijk op de naam van de oorspronkelijke eigenaar, Matexi en een onderaannemer van Matexi.

Waarom kan de gemeente er niet voor zorgen dat er met één van deze 3 partijen contact wordt opgenomen met de dringende vraag om dit voetpad onkruidvrij te maken. Voetgangers moeten nu de straat op of de straat oversteken om langs deze 2 huizen te geraken.

Dit is toch een ondenkbare toestand,  in onze gemeente, op een plaats nog geen 300 meter van het Gemeentehuis.

Daarom is mijn vraag, wanneer kan dit voetpad er opnieuw netjes bijliggen zoals in de rest van onze gemeente”.

Magda Geeroms krijgt het woord: “Ik ben hier pas sinds gisteren op de hoogte van gebracht en we gaan samen met de betrokken diensten dit zo snel mogelijk oplossen”.

Danny  Gooris krijgt het woord opnieuw “Het is een probleem dat reeds maanden geleden werd gemeld, en niet sinds gisteren, maar ben blij dat het spoedig opgelost zal worden”.

De Voorzitter besluit de gemeenteraad voor gesloten.

OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 21 oktober  2019.