Verslag gemeenteraad 28 juni 2023
Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven, Gooris Danny, Hanon Patrick, , Lenaerts Werner, Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc, De Groef Jean-Pierre, Ingrid Deblock, Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda, Schell Daniël
Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, Frank Van Praet, Akaychouch Mohamed,
Afwezig: Benhomaid Samia; Veysel Top
Dit zijn de notulen van gemeenteraad:
A-Punten
A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:
Goedkeuring jaarrekening 2022 en financiële rapportage 2022
Ter afsluiting van het boekjaar, lopende van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, wordt de jaarrekening 2022 voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening, entiteit OCMW, door de raad maatschappelijk welzijn en keurt nadien de geconsolideerde jaarrekening voor beide entiteiten goed
De jaarrekening en de documentatie bij de jaarrekening 2022 kan worden geraadpleegd door de raadsleden. Ook het financieel rapport van de financieel directeur over de thesaurietoestand, de debiteuren, de budgetuitvoering en de visums is toegevoegd.
Het managementteam heeft op 25 mei 2023 advies uitgebracht.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022, entiteit OCMW, goed zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2023.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022, entiteit gemeente, goed.
Artikel 3: de gemeenteraad keurt de geconsolideerde jaarrekening 2022 voor het lokaal bestuur Machelen goed.
Artikel 4: de gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportage 2022 over de thesaurietoestand, de debiteuren, de budgetuitvoering en de visums.
Realisatieconvenant mobiliteit project Lediaan
De ontwikkelaar PSR Brownfield Developers NV, vraagt de toestemming om in kader van het project De Lediaan, af te wijken van de parkeernorm bepaald in RUP Centrum Diegem van 1,5 naar 1,3 mits een vergoeding die integraal wordt ingezet in het realiseren van een modal shift.
In kader van de strategische visie naar een modal shift en deelmobiliteit is een verlaging van de parkeernorm van 1,5 naar 1,3 in ruil voor middelen die integraal kunnen geïnvesteerd worden in minstens 3 deelwagens gedurende 5 jaar een meerwaarde.
Deze strategische visie van de gemeente wordt ook ondersteund door het onderzoek naar de parkeerbehoefte en -ratio
De gemeente zal 5 000 euro ontvangen per parkeerplaats die niet wordt aangelegd.
Deze middelen zullen door de gemeente aangewend worden binnen de algemene begroting om de engagementen inzake onder meer sensibilisering en deelwagens mogelijk te maken.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de realisatieconvenant in kader van het project De Lediaan goed op voorwaarde van uitvoering van een minimale parkeernorm van 1,3 en betaling van een som van 5 000 euro aan de gemeente per niet-uitgevoerde parkeerplaats met 17 stemmen voor en 1 onthouding
Klimaatactieplan 2030
De gemeente Machelen ondertekende net zoals 6.458 andere Europese steden en gemeenten het Burgemeestersconvenant 2030 op 21 september 2021. De gemeente verklaart hiermee het engagement aan te gaan om de CO2 uitstoot op haar grondgebied met minstens 40% te reduceren en daarboven een adaptatiebeleid op te maken. Na ondertekening moet een Klimaatactieplan worden opgemaakt waarin het volgende wordt opgenomen:
- Mitigatieplan met CO2 nulmeting
- Adaptatieplan met risico- en kwetsbaarheidsanalyse
Dit plan moet 2 jaar na ondertekening ingediend worden. Na indiening moet er iedere twee jaar gemonitord worden over de uitvoering van het actieplan en iedere vier jaar moet er een update komen van de nulmeting. I.s.m. Zero Emission Solutions en Sumaqua werd een volledige analyse van de situatie in Machelen op vlak van klimaatmitigatie en -adaptatie opgesteld.
Aan de hand van verschillende participatiemomenten (klimaattafel en thematische werkgroepen met relevante actoren en experten) zijn acties en maatregelen naar voren gebracht op maat van de gemeente, rekening houdende met voldoende betrokkenheid van zowel inwoners als bedrijven.
Het Klimaatactieplan heeft het doel om:
- Het grondgebied van Machelen versneld koolstofvrij maken en zo een bijdrage leveren om de globale opwarming van de aarde onder de 2°C te houden.
- De mogelijkheden te versterken om ons aan te passen aan de impact van de klimaatverandering en de gemeente er beter op voor te bereiden.
- De energie-efficiëntie en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen op het grondgebied te verhogen en aldus de toegang tot veilige, duurzame en betaalbare energie voor alle betrokkenen garanderen.
Mitigatieplan:
Het Mitigatieplan beschrijft de stand van zaken op vlak van uitstoot van broeikasgassen t.o.v. het referentiejaar 2011 en hoe deze uitstoot in Machelen kan verlaagd worden.
De belangrijkste bevindingen van het Mitigatieplan zijn:
De CO2-uitstoot van het grondgebied van Machelen daalde na het schrappen van de impact van de snelwegen en luchthaven tussen 2011 en 2019 van 109.436 ton naar 100.691 ton, of een daling van 7,99%. De verantwoordelijke sectoren voor deze CO2-uitstoot zijn:
- Huishoudens
- Openbare verlichting
- Industrie (niet-ETS)
- Openbaar vervoer
- Tertiaire sector
- Landbouw
- Particulier en commercieel vervoer
- Overig (waaronder gemeentelijke diensten)
In Machelen-Diegem is de tertiaire sector (hotels, kantoren, handelaars) met afstand de grootste energieverbruiker en CO2-uitstoter, gevolgd door transport. Ten opzichte van 2011 daalden vooral de sectoren tertiair en industrie (respectievelijk met 17,34% en 52,88%). Huishoudens en transport stegen met respectievelijk 11,67% en 33,04%. Opvallend is het gebruik van steenkool door huishoudens, industrie en landbouw. Ook stookolie levert nog een forse bijdrage.
Om de uitstoot van broeikasgassen maximaal te gaan reduceren moet er op volgende 5 pijlers worden ingezet:
- Omslag naar 100% hernieuwbare elektriciteitsproductie
- Elektrificatie van het voertuigenpark
- Energetisch opwaarderen van de woningen
- Energie-efficiëntie in industrie en tertiaire sector
- VerLEDding van de openbare verlichting
Het plan toont hoe het lokaal bestuur door in te zetten op alle sectoren de CO2 op het grondgebied met minstens 40% kan reduceren tegen 2030. Elke sector heeft zijn eigen uitdagingen en vraagt een verschillende aanpak. Wel is duidelijk dat de tertiaire sector zeer zwaar doorweegt in Machelen. Daar kan besparing en omschakeling naar een duurzamere energievoorziening snel een groot verschil maken. Tegelijk neemt de vraag naar energiezuinige en milieuvriendelijke behuizing toe. Er is nood aan een grote gedrags- en mentaliteitsverandering bij alle partijen.
Adaptatieplan:
Het adaptatieplan bespreekt eerst en vooral de te verwachten klimaatverandering en gevolgen op niveau van de gemeente Machelen. Er wordt hierbij gekeken naar wateroverlast, droogte en hitte.
Daarnaast werden de noden en de kansen bekeken. Deze analyse geeft een idee van de nodige omvang, de geschikte types en de prioritaire locaties van adaptatiemaatregelen binnen de gemeente. Ook laat het toe om opportuniteiten te identificeren. Er wordt ook dieper ingegaan op de mogelijke adaptatiemaatregelen die in Machelen kunnen gerealiseerd worden. Telkens worden de belangrijkste concepten aangehaald, de uitvoering besproken en een beoordeling gegeven van de effectiviteit van de maatregel.
Er zijn een 55-tal concrete maatregelen die het resultaat zijn van een diepgaande analyse in samenspraak met lokale adviesraden en experten. Deze maatregelen zijn onderverdeeld in de volgende domeinen:
- Ontharden en vergroenen in bebouwd gebied gemeente
- Versterken van de open ruimte
- Klimaatrobuuste land- en tuinbouw
- Duurzaam waterbeheer
- Communicatie, sensibilisering en monitoring
- Klimaatgezonde bedrijventerreinen
De gemeente Machelen moet als één van de meest verharde en verstedelijkte gemeenten in Vlaanderen zich voorbereiden om de effecten van de klimaatverandering dragelijk te maken.
De kernboodschap van het Klimaatactieplan ligt in het feit dat het lokaal bestuur naast het verduurzamen van de eigen diensten en het publiek domein en het koolstofvrij maken van het grondgebied ook de focus leggen moet op het aannemen van een informerende, inspirerende en faciliterende rol om alle partijen en sectoren aan te sporen samen te werken en mee hun schouders te zetten onder het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Besluit: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende Klimaatactieplan (SECAP) goed.
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten - jaarrekening 2022
Besluit: gemeenteraad besluit de goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten voor het dienstjaar 2022
Kerkfabriek Sint-Gertrudis - jaarrekening 2022
Besluit: de gemeenteraad besluit de goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis voor het dienstjaar 2022
Kerkfabriek Sint-Catharina - jaarrekening 2022
Besluit: goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Catharina voor het dienstjaar 2022
Retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen én de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen
De organisatie van de voor- en naschoolse opvang (schoolvrije dagen en opvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie) voor de Machelse basisscholen zal in opdracht van het lokaal bestuur vanaf 1 september 2023 door dienstverlener 3wplus gebeuren.
In dat kader dienen er de nodige wijzigingen aangebracht te worden in het gelinkte retributiereglement wat betreft de inningsprocedure en bijkomende tarieven voor de gecentraliseerde vakantieopvang.
Hierbij worden de tarieven ook aangepast:
- bepaalde tarieven meer marktconform te maken maar wel nog betaalbaar voor alle ouders
- invoeren van een sociaal tarief voor de meest kwetsbare gezinnen, meer bepaald gezinnen met een verhoogde tegemoetkoming.
Volgende wijzigingen moeten doorgevoerd worden
- Aangepaste inningsprocedure: zelfde principe zoals met de vorige dienstverlener. Concreet: 3wplus verzorgt de registratie, facturatie en inningsopvolging volgens de tarifering opgenomen in dit reglement. Automatische opvolging via het softwareprogramma van 3wplus. De bijdragen worden maandelijks doorgestort aan het lokaal bestuur.
- Invoeren van een tarief tijdens de herfst-, kerst- en krokusvakantie
Toepassen van hetzelfde tarief als op de schoolvrije dagen (transparantie). De werking van 3Wplus richt zich specifiek professioneel op kinderen, 3Wplus werkt met opgeleid opvangpersoneel en hanteert daar ook de nodige kwaliteitsvereisten voor. - Gezinnen kunnen het volledige bedrag recupereren via de personenbelasting én door de invoering van een sociaal tarief voor de meest kwetsbare van -50% komt deze prijs in de prijssetting van onze eigen activiteiten (Speelpleinen = 7 euro/dag).
Verhoging van het basistarief (en de daaraan gerelateerd bedragen) met 0,10 euro
Van 0,90 euro → 1,00 euro. Het basistarief is sinds 2014 onveranderd gebleven. De organisatieonkosten zijn ondertussen behoorlijk gestegen (recent ook door de vele indexsprongen). Om deze stijging wat te compenseren en ook het relatief kleine verlies door de eventuele invoering van het sociaal tarief wat te dekken, wordt een minimale stijging van het basistarief voorgesteld, die lager is dan de indexaanpassingen sedert 2014.
- Invoeren van een sociaal tarief ( -50% korting). In het kader van het bestrijden van kinderarmoede is het belangrijk om de opvang betaalbaar te houden voor gezinnen en alleenstaande ouders die het moeilijk hebben. Invoering van een sociaal tarief voor de ouders die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming.
- Verhoging van het tarief schoolvrije dagen (alsook toepassing van dit tarief voor de opvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie): van 11,20 euro → 14 euro per opvangdag.
Dit tarief staat eigenlijk in correlatie met het maximale fiscale aftrekbare bedrag kinderopvang maar werd door de jaren heen nooit mee verhoogd in het toegepaste retributiereglement. Ondertussen is het maximale aftrekbare bedrag de afgelopen jaren gestegen van 11,20 euro naar 14,40 euro. Dit bedrag kan een gezin integraal terug trekken via de personenbelasting.
Ook hier is er de mogelijkheid van sociaal tarief. - Aanpassing registratietijd ochtendopvang. We stellen voor om de registratie te starten vanaf de start van de opvang 7.00 tot 8.00 uur voor iedere school. Door de ochtendspits creëerden ouders vaak na 8 uur wachtrijen aan de schoolpoort om geen opvang te moeten betalen. Door de opvang betalend te maken vanaf de start van de opvang tot 8 uur wordt dit probleem gecounterd. Er blijft wel opvang doorgaan tot en met een kwartier voor het begin van de school door 3Wplus.
Besluit:
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed:
"Retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen én de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen-Diegem"
Artikel 1: deze opvang wordt in opdracht van het lokaal bestuur georganiseerd door 3wplus, Z5 Mollem 250, 1730 Asse met ingang van 1 september 2023 in alle basisscholen op het grondgebied van Machelen-Diegem.
Artikel 2: Tarieven
Tarief ochtend- en avondopvang schooldagen:
Basistarief:
1 euro per begonnen half uur per kind
- Sociaal tarief:
0,50 euro per begonnen half uur per kind
Woensdagnamiddag:
Basistarief:
1 euro per begonnen half uur per kind
- Kortingstarief:
vanaf 2 kinderen van hetzelfde gezin: 0,70 euro per begonnen half uur/kind
* Sociaal tarief:
- 0,50 euro per begonnen half uur per kind
Tarief opvang op schoolvrije dagen en in de herfst-, kerst- en krokusvakantie
Basistarief:
-
- Hele dag (>6u): 14 euro
- Vanaf 2 kinderen: 11 euro
- Halve dag (<6u): 7,00 euro
- Halve dag (Vanaf 2 kinderen): 5,00 euro
- Sociaal tarief:
- Hele dag (>6u): 7,00 euro
- Vanaf 2 kinderen: 5,50 euro
- Halve dag (<6u): 3,50 euro
- Halve dag (vanaf 2 kinderen): 2,50 euro
Het sociaal tarief wordt automatisch toegepast voor Machelse gezinnen.. Niet-Machelse gezinnen dienen telkens vóór 1 september van het schooljaar een attest van verhoogde tegemoetkoming voor te leggen.
Artikel 3: Te laat ophalen
De tarieven bij te laat komen worden als volgt geregeld:
- Een ouder die door onvoorziene omstandigheden niet vóór 18 uur zijn kinderen kan ophalen, dient de coördinator van de opvang te verwittigen. Het basistarief per overschreden half uur loopt dan gewoon door.
- Indien de ouders niet verwittigen, zal een supplement van 5,00 euro per begonnen half uur per kind betaald te worden.
Artikel 4: Annulatie gecentraliseerde vakantieopvang en op schoolvrije dagen
Annuleren is mogelijk tot 2 werkdagen voor de aanvang van de vakantieopvang.
Wanneer niet geannuleerd wordt én het kind is niet aanwezig, zal er een extra annulatiekost aangerekend worden van 7,00 euro (halve dag) of 14,00 euro (hele dag).
Uitzonderingen zijn mogelijk ingeval van overmacht situaties, zoals ziekte, overlijden familielid, ... en dit na voorlegging van bewijsstukken binnen de 5 werkdagen na de afwezigheid.
Artikel 5: Scanningstijden
De scanningstijden worden bepaald zoals in bijlage van dit reglement liggende. De gemeenteraad draagt zijn bevoegdheid over aan het college van burgemeester en schepenen om in functie van wijzigende begin en einde lestijden de nodige aanpassingen te doen na overleg met de betrokken basisscholen.
Artikel 6: Registratie en inningsprocedure ouderbijdragen
De opvangmomenten worden door 3wplus per kind ’s ochtends en ’s avonds geregistreerd en in opdracht van het lokaal bestuur maandelijks gefactureerd aan de ouders.
Volgende inningsprocedure zal gehanteerd worden:
- Week 1: facturatie
- Week 3: betaling door de ouders (bij voorkeur via domiciliëring)
- Week 4: 1ste herinneringsmail per e-mail via het softwareprogramma of per brief
Deze herinnering geeft aan dat de factuur betaald moet worden binnen de 5 werkdagen, zoniet volgt er een administratieve boete van 25 euro. - Week 6: 2de herinnering per e-mail via het softwareprogramma of per brief.
Deze herinnering geeft aan dat er een boete van 25 euro is aangerekend en dat het openstaand bedrag incl. boete binnen de 5 werkdagen betaald dient te worden. Zoniet zal de voor- en naschoolse opvang stopgezet worden en zal er een gerechtelijke procedure via de gerechtsdeurwaarder Modero opgestart worden. - Week 8: het dossier wordt samen met alle facturen, de ingebrekestellingen, het openstaand saldo en contactgegevens gebruiker doorgegeven aan een sociale gerechtsdeurwaarder, Modero. Deze organisatie zal een communicatie opmaken met een minnelijke in gebreke stelling.
Artikel 7: de vorige gemeenteraadsbesluiten inzake retributiereglement betreffende de voor en naschoolse kinderopvang van 21 september 2021 worden per 1 september 2023 opgeheven.
Artikel 8: het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt in kennis gesteld van dit reglement.
Artikel 9: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 1 september 2023."
Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: éénrichtingsverkeer Blijde Inkomststraat en Melkstraat
Tijdens de werken aan het Lindenplein was de toegang tot de rotonde versperd.De Blijde Inkomststraat en Melkstraat werden tijdelijk ingericht als éénrichtingsverkeer straten. Dit tijdelijk éénrichtingsverkeer in beide straten is positief bevonden tijdens de werken aan het Lindenplein. De Blijde Inkomstraat is smaller, en het kruisen met 2 auto's is op verschillende plaatsen moeilijk.
De nieuwe inrichting van de Woluwelaan heeft als mogelijk gevolg dat gemotoriseerd verkeer komende van de Haachtsesteenweg, die richting de Beaulieu-wijk rijden, via de Blijde Inkomststraat, hun weg zullen vinden.Er werd een bevraging georganiseerd bij de inwoners om deze tijdelijke situatie verder te evalueren, op basis van algemene vragen om meer inzicht te krijgen in het mobiliteitsprofiel van onze bewoners ter ondersteuning van het algemene mobiliteitsbeleid van de gemeente.
Deze bevraging was volledig anoniem.
De werken aan de Woluwelaan en het kruispunt met de Budasteenweg zijn onderbroken.
Hierdoor is de toegang met de Beaulieu-wijk langs de Woluwelaan versperd. Mogelijks zal er gemotoriseerd verkeer komende van de Haachtsesteenweg, richting deze wijk rijden via de Blijde Inkomststraat.
Indien we de Blijde Inkomststraat niet éénrichting maken, dan zal dit voor conflicten zorgen. Eénrichtingsverkeer voor gemotoriseerde voertuigen zorgt er ook voor dat er mogelijks plaats vrij komt op het openbaar domein, (zeker in de Melkstraat), om in de toekomst de voetpaden kwalitatief te verbeteren enerzijds en mogelijks te kunnen ontharden anderzijds.
Resultaten bevraging:
Zowel voor de Blijde Inkomststraat en de Melkstraat wordt de nieuwe verkeerssituatie, na het invoeren van het éénrichtingsverkeer, veiliger bevonden dan diegene vóór de testopstelling. De resultaten van de bevraging tonen aan dat een meerderheid van de inwoners aangeeft positief tegenover de verkeersaanpassingen te staan.
Advies:
Het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Blijde Inkomststraat en de Melkstraat o.b.v. de evaluatie na testopstelling en positieve respons na bevraging bij de inwoners.
De inrichting van beide straten verloopt volgens bijgevoegd bordenplan dat voortvloeit uit de testopstelling. Huidige signalisatie zal aangepast worden naargelang de rijrichting in beide straten.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de evaluatie van de nieuwe verkeerssituatie Blijde Inkomststraat en Melkstraat.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging in het verkeersreglement waarbij de Melkstraat tussen de Blijde Inkomststraat en de Diegemstraat en Blijde Inkomststraat tussen de Melkstraat en de Diegemstraat, éénrichtingsverkeer wordt met uitzondering voor fietsers. 17 Stemmen voor, 1 onthouding
Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Twee parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden (huisnummers 68 en 90), éénrichtingsverkeer en tonnagebeperking Kerklaan
Eind de jaren 1990/begin de jaren 2000, onder meer door de opmaak van de bijzondere plannen van aanleg, werd, voor de oude industriezone van Machelen, een visie ontwikkeld waarbij de Kerklaan een belangrijke verbindingsweg wordt voor voetgangers en fietsers.
Langsheen de Kerklaan komt woonontwikkeling, gemengd met kantoorfunctie en lokale bedrijvigheid. Doorgaand verkeer en vrachtverkeer wordt afgeleid naar de Vilvoordelaan en de Steenweg Buda, waardoor op de Kerklaan, dankzij het instellen van eenrichtingsverkeer, meer ruimte vrijkomt voor brede voetpaden en fietspaden.
Er wordt ook voorzien dat ter hoogte van de spoorlijn in de Kerklaan een nieuwe treinhalte komt op de lijnen 25/27 en 26, ter vervanging van de gesloten treinhaltes Machelen (lijn 26) en Buda (lijn 25/27), die meer in het zuiden zijn gelegen.De Kerklaan wordt bijgevolg uitgebouwd tot een as, als verbinding tussen dorp Machelen, de woonontwikkelingen en bedrijvigheid langsheen de Kerklaan, de toekomstige treinhalte en de verbinding over het kanaal naar Park Drie Fonteinen. Eénrichtingsverkeer richting Vilvoorde tussen Woluwelaan en Rittwegerlaan is hiervoor noodzakelijk, net als het weren van doorgaand zwaar verkeer.
Deze visie wordt bevestigd bij de opmaak van het ruimtelijk structuurplan Machelen (2009), waarbij rond de Kerklaan en zone viaduct een strategische hoogwaardig ontwikkeling wordt gepland, als motor voor de reconversie van de oude industriezone Machelen. Bij de opmaak van het bovenlokaal fietsnetwerk door de Provincie Vlaams-Brabant wordt de Kerklaan als het aangewezen tracé voor de fietssnelweg aangeduid.
De noodzakelijke ruimte voor het aanleggen van kwalitatieve fietsinfrastructuur is mogelijk dankzij het invoeren van eenrichtingsverkeer (richting Vilvoorde), waardoor meer ruimte vrijkomt voor fietspaden. Deze fietssnelweg, die door Machelen-centrum loopt, zal aansluiten op de fietssnelweg langsheen de spoorlijn.
Door de Afdeling Wegen en Verkeer werd een nieuw profiel voor de Woluwelaan ontwikkeld, met ruimte voor een vrije busbaan voor de Ringtrambus. Op die manier wordt de reconversiezone versterkt met hoogwaardig openbaar vervoer. Bij de plannen voor de heraanleg van de Woluwelaan (momenteel in uitvoering) is rekening gehouden met de gewijzigde verkeersafwikkeling door de bedrijvenzone van Machelen.
De Vilvoordelaan en Steenweg Buda zullen als bovenlokale verbindingen worden uitgebouwd en de Kerklaan krijgt een lokale ontsluitingsfunctie met eenrichtingsverkeer met extra ruimte voor voetgangers en fietsers. Aansluitend hiermee werd voor de Kerklaan een nieuw ontwerp opgemaakt om een kwalitatieve voetgangers en fiets-as te voorzien met eenrichtingsverkeer. De werken werden reeds uitgevoerd. Het nieuw uitgerust ontwerp en het daarbij horend signalisatieplan is in tussentijd opgesteld alsook ingericht.
De Kerklaan is een centrumhoofdstraat (lokale weg type II) en dus bedoeld voor lokaal verkeer en verkeer (voornamelijk fietsers en voetgangers) naar het toekomstige station aan de Kerklaan.
Om de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers te optimaliseren werd de ruimte herverdeeld waarbij deze doelgroepen voldoende ruimte kregen aan beide zijden van de straat. De wijziging naar éénrichting met beperking voor zwaar verkeer met voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers versterkt dit doel.
Bijkomend worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden ter hoogte van huisnummers 68 en 90 in de Kerklaan.
Op een gedeelte van de Kerklaan wordt een verbod voor parkeren en stilstaan ingevoerd, dit ter hoogte van de Ford garage Trading (strook van 28 meter) en Toyota De Bruyn (strook van 24 meter), waarbij de mogelijkheid wordt gegeven om te laden en te lossen van 6u tot 18u, van maandag tot en met vrijdag.
Aangezien het laden en lossen niet op de eigen terreinen kan gebeuren, wordt er op deze manier voor gezorgd dat de verkeersveiligheid en doorstroming in de Kerklaan alsnog gefaciliteerd kan worden.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met wijziging in het verkeersreglement waarbij de Kerklaan tussen Woluwelaan en kruispunt Rittwegerlaan/Nijverheidsstraat éénrichtingsverkeer wordt richting Vilvoorde met een verbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton met uitzondering van lokaal bestemmingsverkeer.
Aan beide zijden van de baan wordt een fiets- en voetpad voorzien. De fietsvoorzieningen voldoen aan de ontwerpeisen van een fietssnelweg.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met de inrichting van twee parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden ter hoogte van huisnummers 68 en 90 in de Kerklaan.
Artikel 3: de gemeenteraad gaat akkoord met het verboden parkeren en stilstaan ter hoogte van huisnummer 80 (strook van 28 meter) en huisnummer 56 (strook van 24 meter), waarbij de mogelijkheid wordt gegeven om te laden en te lossen van 6u tot 18u, van maandag tot en met vrijdag.
Aanduiding lid toewijzingsraad woonmaatschappij
De sociale huisvestingsmaatschappij/de woonmaatschappij Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting (werkingsgebied Halle-Vilvoorde Oost) verzoekt om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied Halle-Vilvoorde Oost (Vilvoorde en Machelen)
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement.
Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad.
De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels.
Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen.
De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren.
De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement.
Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad.
De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Inzake samenstelling is informatie ingewonnen door intervilvoordse bij de hogere overheid, daaruit is het volgende gekomen :
- in de toewijzingsraad worden geen politiek mandatarissen opgenomen
- de toewijzingsraad wordt een operationele toewijzingsraad die gaat over de toepassing in individuele dossiers van versnelde toewijzing
- deze toewijzingsraad zal tweemaandelijks samenkomen waar de vertegenwoordigers hun individuele dossiers kunnen agenderen
- er wordt geen wegingskader opgemaakt, is ook niet decretaal verplicht, omdat een wegingskader gezien de diversiteit van mogelijke dossiers, er toe kan leiden dat dossiers met grote woonnood actueel zouden geblokkeerd kunnen geraken
- in se wordt de toewijzingsraad dan de "opvolger" van de commissie versnelde toewijzing
- beleidsmatig en politiek is het echter wel zo dat op basis van de woonnoden, er ook een herziening, lees mogelijke verstrenging, kan zijn van de toewijzingsregels. Dit dient wel via de politieke organen afgeklopt te worden van elke deelnemende gemeente.
- hiervoor zal vanuit voorstel toewijzingsraad uiterlijk in september een tekst worden voorbereid en worden toegelicht aan de collega's vilvoorde en machelen, waarna een eventuele herziening toewijzingsreglement op de bevoegde raden kunnen komen
vandaag maken volgende personen deel uit van de voorlopige toewijzingsraad:
- Carine Pepermans, hoofd maatschappelijk werker
- Elke De Coninck, maatschappelijk werker
Voorstel is om hen ook als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.
Besluit:
Artikel 1: Carine Pepermans wordt, bij geheime stemming, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Machelen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Halle-Vilvoorde Oost.
Artikel 2: Ellen De Coninck wordt, bij geheime stemming, aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente Machelen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Halle-Vilvoorde Oost.
Sibelgas - buitengewone algemene vergadering 29 augustus 2023 (Fusie DNB Fluvius Halle-Vilvoorde)
Besluit:
Artikel 1: zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas van 29 augustus 2023 met onderstaande agenda:
Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2025 van de aandelen C(e) en C(g) à rato van 25 euro per eigen eigenvermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit en aardgas.
c. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (artikel 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (artikel 12:61 WVV) en van de Commissaris (artikel 12:62 WVV), met belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (artikel 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen op de administratieve zetel van Sibelgas kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
d. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
e. Aanvaarding van de toetreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerkenmet betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst vanaf 1 januari 2025.
Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken, met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2025 van de aandelen C(e) en C(g) à rato van 25 euro per eigen vermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit en aardgas.
c. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (artikel 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (artikel 12:61 WVV) en van de Commissaris (artikel 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (artikel 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen op de administratieve zetel van Sibelgas kennis nemen van voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikel 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
d. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
e. Aanvaarding van de toetreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken van de gemeenten Affligem en Bever van 1 januari 2025.
f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 3.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
Goedkeuring van de creatie en uitgifte per 1 januari 2025 van een nieuwe soort aandelen Aw, Ar, Apt, Apg, Ape, Aov, Ate en winstbewijzen Cw, Cr, Cpt, Cpg en Cpe.
Goedkeuring van de statutenwijzigingen van de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (daarin hernoemd tot Fluvius Halle-Vilvoorde), meer in het bijzonder wat betreft:
a. Wijziging van het voorwerp.
b. Aanpassingen ingevulde de partiële splitsingen door overneming vermeld in de agendapunten 2 en 3.
c. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
d. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen.
e. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot dit agendapunt vast te stellen.
Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 t.e.m. 5 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 t.e.m. 5 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Artikel 2: statutenwijzingen
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Sibelgas, met inbegrip van de naamswijziging en wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
Artikel 3: partiële splitsing door overneming van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kappele-Op-Den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Sibelgas wordt verzocht de toetreding van voornoemde gemeenten voor voornoemde activiteiten te willen aanvaarden.
Artikel 4: partiële splitsing door overneming van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, strategische participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken van de gemeenten Affligem en Bever
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) van de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken verbonden aan de gemeenten Affligem en Bever.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Sibelgas wordt verzocht de toetreding van voornoemde gemeenten voor voornoemde activiteiten te willen aanvaarden.
Artikel 5: de betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 6: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas op 29 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 5 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Ontslag gemeenteraadslid
De brief van mevrouw Tessa Verbeckmoes, ontvangen per mail van 6 juni 2023 en gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur, en als dusdanig opgenomen in het register van inkomende briefwisseling, waarbij zij haar ontslag aanbiedt als gemeenteraadslid met ingang van 1 september 2023.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad neemt akte van het schriftelijk ontslag van mevrouw Tessa Verberckmoes met ingang van 1 september 2023.
Artikel 2: haar opvolger, conform de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen, is opgeroepen voor de gemeenteraad om de eed af te leggen en het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen.
Installatie en eedaflegging nieuw gemeenteraadslid
Ontslag van mevrouw Tessa Verberckmoes als gemeenteraadslid met ingang van 1 september 2023.
De gemeenteraad heeft kennis genomen van het ontslag van de mevrouw Tessa Verberckmoes als gemeenteraadslid met ingang van 1 september 2023.
Het gemeenteraadslid dat zijn ontslag heeft gegeven wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waaruit blijkt dat de heer Patrick Vanderauwera als volgende opvolger op de lijst in aanmerking komt om het mandaat op te nemen met ingang van 1 september 2023 en het mandaat van Tessa Verberkmoes te voleindigen.
Om rechtsgeldig te kunnen zetelen als gemeenteraadslid dient het gemeenteraadslid:
- In orde te zijn met zijn geloofsbrieven
- De eed afgelegd hebben in openbare zitting
De geloofsbrieven zijn volgende stukken:
- Uittreksel uit het bevolkings- of rijksregister
- Uittreksels uit het strafregister, model 1
- Verklaring op eer dat ze zich niet bevinden in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals bepaald in artikel 10 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Deze stukken zijn door de algemeen directeur aan de voorzitter van de gemeenteraad overhandigd.
Hieruit blijkt dat de geloofsbrieven in orde zijn en de kandidaat niet in een geval van onverenigbaarheid zich bevindt.
4b
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van de heer Patrick Vanderauwera, opgeroepen als aangeduide opvolger naar aanleiding van het ontslag van mevrouw Tessa Verberckmoes.
Artikel 2: Patrick Vanderauwera wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering, in handen van de voorzitter van de voorgeschreven eed af te leggen, waarbij hij voldoet als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Verkiezing voorzitter gemeenteraad
Op 3 januari 2022 werd de heer Benny Blanckaert, in opvolging van de heer Jean-Pierre De Groef, tot voorzitter van de gemeenteraad verkozen verklaard.
De voorzitter van de gemeenteraad is van rechtswege ook de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de voorzitter van de deontologische commissie.
De heer Benny Blankaert, huidig voorzitter, heeft zijn ontslag uit de functie als voorzitter aangeboden met ingang van 1 september 2023.
Er is een nieuwe akte van voordracht aan de algemeen directeur bezorgd binnen de termijn van uiterlijk acht dagen voor deze vergadering van de gemeenteraad. De akte bevat een opvolger in de loop van de resterende zittingsperiode.
De algemeen directeur heeft de akte van voordracht aan de voorzitter van de vergadering overhandigd.
De akte is ontvankelijk:
- Zij bevat alle noodzakelijke gegevens en handtekeningen (meer dan de helft van de gemeenteraadsleden die de eed hebben afgelegd en een meerderheid van de gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst als die van de voorgedragen kandidaat zijn verkozen).
- De kandidaat voorzitter bezit de Belgische nationaliteit
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het ontslag uit de functie van voorzitter gemeenteraad van de heer Benny Blanckaert met ingang van 1 september 2023.
Artikel 2: na onderzoek van de ontvankelijkheid van de voordracht van de kandidaat-voorzitter voor de gemeenteraad door de voorzitter, verklaart de voorzitter deze kandidatuur geldig en is de voorgedragen kandidaat, Stefan Panneels tot voorzitter verkozen met ingang van 1 september 2023
Vaststelling rangorde van de gemeenteraadsleden
Er dient een rangorde bepaald te worden van de gemeenteraadsleden.
Deze rangorde is van belang om te voorzien in de vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad (als die niemand schriftelijk heeft aangewezen) of van een schepen, die tijdelijk afwezig is.
Daarnaast is deze rangorde van belang voor de mogelijkheid dat een ambtenaar van de burgerlijke stand bij zijn verhindering tijdelijk vervangen wordt door de burgemeester, een schepen of een raadslid in de volgorde van hun benoeming.
De rangschikking wordt op de installatievergadering vastgesteld aan de hand van de anciënniteit van de raadsleden.
De opvolgers die na de installatievergadering als raadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Gezien het ontslag van gemeenteraadslid Tessa Verberckmoes per 1 september 2023 en de aanduiding van de opvolging ingaande op die datum, dient de rangorde opnieuw vastgesteld te worden.
Besluit:
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de bijgevoegde rangorde van de gemeenteraadsleden die van toepassing wordt met ingang van 1 september 2023.
- Jean-Pierre De Groef
- Marc Grootjans
- Rony Debeerst
- Gregory Lagae
- Ingrid Deblock
- Steven Tielemans
- Veysel Top
- Steve Claeys
- Mohamed Akaychouh
- Magda Geeroms
- Peter Roose
- Stef Panneels
- Danny Gooris
- Patrick Hanon
- Samia Benhomaid
- Jocelyne Vangindertaelen
- Benny Blanckaert
- Dina Ponticello
- Kris Jacobs
- Tania Van den Berghe
- Werner Lenaerts
- Nadine Gurickx
- Nancy Van Harck
- Franky Van Praet
- Patrick Vanderauwera
B-Punten
B-punten zijn “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden
Goedkeuring verslag gemeenteraad 23 mei 2023
Besluit: De gemeenteraad keurt het verslag van 23 mei unaniem goed.
Klachtenregister 2022
Het klachtenregister 2022 bevat de klachten (10) die volgens het klachtenreglement in het afgelopen jaar werden geregistreerd en afgehandeld.
Gemeenteraad neemt kennis van het aantal klachten en gevolg dat er, indien nodig, aan gegeven is.
Omwille van de privacy, werden de persoonsgegevens weggelaten uit het rapport. Het managementteam heeft kennis genomen van dit rapport op 8 juni 2023.In het kader van organisatiebeheersing zal in de toekomst nog meer ingezet worden op het verbeteren van onze interne processen, dit kan klachten vermijden.
Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het klachtenrapport 2022 in bijlage van deze beslissing liggende
Rapport organisatiebeheersing 2022
Het decreet lokaal bestuur voorziet dat er een organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld dat bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het OCMW wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn?
Gezien de integratie gemeente-ocmw sedert 1 augustus 2018, wordt dit rapport organisatiebeheersingssysteem opgemaakt en beschouwd voor het geïntegreerde lokaal bestuur.
De rapportering is voorgelegd en besproken op het managementteam van 8 juni 2023.
In volgende jaren zal een verdere inhoudelijke verdieping van deze rapportering worden aangepak
Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2022 zoals in bijlage liggende
Toetreding tot Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie Noordrand
de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand is opgericht. Deze heeft 100.000 euro werkingssubsidies verkregen. Lokale besturen zijn zich bewust van en zetten in op de samenhang tussen beleidsdomeinen en actieterreinen, tussen vrije tijd en sociaal beleid. De lokale overheid heeft hierbij een cruciale verantwoordelijkheid als regisseur en facilitator.
Cultuur Noordrand zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio.
‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen.
De betrachting van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie om drempels naar vrijetijdsparticipatie (ruimer dan enkel cultuur) voor mensen in armoede weg te werken sluit perfect aan bij deze strategische uitdaging, maar is ook binnen de bredere regionale werking van het IGS een logische stap. De verkennende gesprekken naar aanloop van de oprichting van de IGS Cultuur Noordrand resulteerden in een vraag naar prioritaire aandacht voor kwetsbare bevolkingsgroepen in de Cultuurnota.
Het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie wil deze structurele samenwerking verwezenlijken.
De afsprakennota RNVTP Noordrand is een subsidieaanvraag voor de creatie van een regionaal en structureel samenwerkingsverband met als doel het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede, het verbreden van het vrijetijdsaanbod en het stimuleren van vrijetijdsparticipatie.
Volgens het participatiedecreet van 18 januari 2008 bevat het lokaal netwerk volgende verplichte partners:
- Gemeentelijke diensten of dienst, bevoegd voor vrije tijd (minstens de cultuur-, jeugd- en sportdienst moeten deel uitmaken van het lokaal netwerk);
- Het OCMW;
- De vereniging van personen in armoede die actief zijn in de gemeente of bij afwezigheid van zulke partner, andere relevante organisaties die in hun werking onder meer personen in armoede hebben.
Daarnaast kunnen andere gemeentelijke diensten of andere externe leden deel uitmaken van het netwerk. Dit is echter niet verplicht.
Wanneer een intergemeentelijk samenwerkingsverband een regionaal netwerk opricht, moet niet elke deelnemende gemeente over een armoedepartner beschikken. De in de regio aanwezige verenigingen waar armen het woord nemen volstaan voor de totaliteit van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie.
Positief advies van de adviesgroep (04 mei 2023) en raad van bestuur (11 mei 2023) Cultuur Noordrand.
Er wordt voorgesteld toe te treden tot het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie Noordrand.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad wenst toe te treden vanaf 2024 tot het Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie Noordrand.
Artikel 2: de gemeenteraad verklaart zich akkoord met de Afsprakennota Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie (RNVTP) Noordrand zoals in bijlage van deze beslissing liggende.
Reglement bij de implementatie van de UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IGS Cultuur Noordrand
De projectvereniging Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand is opgericht en heeft 100.000 euro werkingssubsidies verkregen.
Lokale besturen zijn zich bewust van en zetten in op de samenhang tussen beleidsdomeinen en actieterreinen, tussen vrije tijd en sociaal beleid. De lokale overheid heeft hierbij een cruciale verantwoordelijkheid als regisseur en facilitator.
Cultuur Noordrand zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio, ‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen.
UiTPAS is een instrument voor verbreding, verhoging en verdieping van vrijetijdsparticipatie, het verlagen van drempels met bijzondere aandacht voor mensen in armoede, en communicatie.
UiTPAS heeft 3 basisprincipes die elke UiTPAS aanbieder moet aanvaarden:
- UiTpunten sparen
- UiTpunten ruilen voor voordelen
- Toekennen van kansentarief voor mensen in armoede, met een solidaire kostendeling tussen deelnemer, aanbieder en overheid.
De gemeente Asse startte reeds met de UiTPAS, andere gemeenten uit regio Noordrand kunnen instappen zonder een aanvraag tot implementatie bij de Vlaamse Regering in te dienen. De gemeenten nemen de specifieke voorwaarden die de Vlaamse Regering opstelt en die Asse toepast over:
- Solidaire kostendeling 20-40-40
- Doelgroepcriteria gebaseerd op het statuut verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling
Toetredingsbeslissing/doel UiTPAS Noordrand
Het uitrollen van de UiTPAS Noordrand voor de hele vrijetijdssector is een belangrijk instrument om vrijetijdsparticipatie te verhogen en te diversifiëren voor alle inwoners van de Noordrand en specifiek gericht op het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede.
UiTPAS Noordrand biedt heel wat meerwaarde:
- Meerwaarde voor de participant/gebruiker
- Groter & gevarieerd aanbod
- Gerichte en/of extra gids in het vrijetijdsaanbod
- Smaakverbreding
- Meerwaarde voor organisatoren/verenigingen
- Groter potentieel publiek wordt aangeboord
- Verbreding of aanboren van een nieuw publiek
- Extra mogelijkheden om in te zetten op doelgroepen
- Extra data
- Kennisdeling
- Meerwaarde voor gemeenten
- Inzetten op dienstverlening
- Efficiëntieslag
- Afstemming aanbod – publiek
- Werken aan doelgroepenbeleid
- Extra data
- Kennisdeling
Voorstel is toe te treden tot UiTPAS Noordrand.
Besluit:
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend reglement goed over implementatie UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IHS Cultuur Noordrand.
Hoofdstuk I - Start
Artikel 1: er wordt toegetreden in 2024 tot UiTPAS Noordrand.
Hoofdstuk II - Tarieven
Artikel 2: kostprijs UiTPAS
- Volwassenen: 5,00 euro
- < 18-jarigen: 2,00 euro
- Kansentarief: 1,00 euro
Verlies/diefstal gewone pas: 2 euro kansenpas: 0 euro
Lokaal kan men afwijkende tarieven hanteren, maar de gemeente/stad staat zelf in voor de verdeling, opvolging en betaling. Een UiTPAS aan gewoon tarief kan in heel de regio gekocht worden. UiTPAS aan kansentarief kan enkel in de eigen gemeente aangekocht worden.
Hoofdstuk III - Kostendeling
Artikel 3:
- 1. Volgende solidaire kostendeling wordt gehanteerd:
- 20% wordt betaald door de gebruiker
- 40% wordt betaald door de organisator
- 40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder
- 2. De 5%-regel wordt de maatstaf.
De eerste 5% van deelnemers met kansenpas t.o.v. het totaal aantal deelnemers verloopt via 20-40-40-regel. Vanaf 6% van deelnemers met kansenpas verloopt de verdeling volgens 20-80 regel (= 80% voor gemeente van domicilie deelnemer).
Hoofdstuk IV - Doelgroepen
Artikel 4: de doelgroepenbepaling mensen in armoede gebeurt op basis van de verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling.
Artikel 5:
- 1. Er wordt een derde niet-formele categorie van toekenning toegelaten: Er zijn lokaal mensen in armoede te bemerken of te detecteren die toch buiten deze 2 categorieën vallen, maar in een precaire (financiële) situatie verkeren of risico hierop lopen.
- 2. De niet-formele toekenning gebeurt lokaal op basis van wederzijds vertrouwen door het aanbrengen van bepaalde inwoners via sociale diensten of andere (sociale) partners die vaak ook een signaalfunctie hebben.
- 3. Het lokale bestuur stelt een ambtenaar of dienst aan die hierin een aanspreekfunctie opneemt en zorgt voor advies en beslissing. De namen worden op regelmatige basis geagendeerd respectievelijk op het college van burgemeester en schepenen en deze beslissingen worden ter kennisgeving aan het vast bureau voorgelegd.
- 4. De aantallen van deze in artikel 4 omschreven categorie worden jaarlijks ter kennisgeving anoniem geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk V - Fasering
Artikel 6:
- 1. Het aanbod wordt gedaan in volgende verschillende fasen:
- Fase 1: gemeentelijk aanbod
- Fase 2: aanbod van verenigingen
- Fase 3: aanbod van commerciële partners
- 2. De timing tussen elke fase is een bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk VI - Ondersteuning en implementatie
Artikel 7: binnen cultuur noordrand en het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie zal met middelen van Cultuur Noordrand om een regiocoördinator UiTPAS Noordrand en regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie 0,5 VTE (PC 329 barema B1c) voor 2023, 2024 en 2025 aangeworven worden.
Artikel 8: binnen het MJP zullen lokaal voldoende personele middelen vrijgemaakt worden of door middel van een verschuiving van takenpakket door te voeren in functie van UiTPAS Noordrand: minimaal 0,2 VTE (kleine gemeenten) tot maximaal 0,5VTE (grote gemeenten).
Hoofdstuk VII - Integratie en layout UiTPAS
Artikel 9: de bestaande passen en kortingssystemen worden zoveel mogelijk geïntegreerd in UiTPAS inbegrepen het linken van pARTkoer/scholenwerking/BOA aan UiTPAS.
Artikel 10:
- 1. De UiTPAS zal uniform in heel de regio dezelfde layout hebben aan de voorzijde.
- 2. Aan de achterzijde zal het logo lokaal bestuur vermeld, zijnde het lokaal bestuur waar de pas wordt aangeschaft."
Bekrachtiging beslissing college van burgemeester en schepenen over Providentia cvba - buitengewone algemene vergadering 15 juni 2023
Besluit: Artikel 1: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 juni 2023 over Providentia cvba - buitengewone algemene vergadering 15 juni 2023.
OpgeletDit is een voorlopig verslag. Het volledige en goedgekeurde verslag zal U kunnen terugvinden op de website van de gemeente machelen (www.machelen.be) van zodra het verslag is goedgekeurd op de volgende gemeenteraad van 19 September 2023
'