Verslag Gemeenteraad 22 oktober 2024
Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven, Gooris Danny, Hanon Patrick, Lenaerts Werner, Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Jocelyne Vangindertaelen, De Groef Jean-Pierre, Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda, Akaychouch Mohamed, Patrick Vanderauwera, Frank Van Praet , Roosens Peter, Gregory Lagae, Nadine Gurinckx, Patrick Vanderauwera, Mohamed Akaychouch , Ingrid Deblock, Schell Daniël
Verontschuldigd: Franky De Smet; Veysel Top
Afwezig: Benhomaid Samia,
Voorzitter: Stef Panneels
Aanvang: 20.08
Eind: 20.53
Dit zijn de notulen van gemeenteraad:
A-Punten:
A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter.
Kerkfabriek Sint-Gertrudis Budget 2025
De goedkeuring door de Kerkraad van het budget en de beleidsnota 2025 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis op 26 juni 2024.
De nog investeringstoelage van 200.000,00 euro wordt niet goedgekeurd wegens onvoldoende motivatie.
De huidige investeringstoelage van 50.000,00 euro is nog niet geboekt.
Dit is door het lokaal bestuur aan de kerkfabriek duidelijk gemaakt tijdens een overleg op 11 oktober 2024. De kerkfabriek kan de huidige investeringstoelage al aanwenden ( 50.000 euro) en zal met meer motivatie , ondersteund door tijdslijn en offertes, een budgetwijziging indienen.
Er dient te voorzien worden in
- woonstvergoeding bedienaar eredienst voor 4.900,00 euro in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2024 inzake woonstvergoeding van de bedienaar van de eredeinsten
- een exploitatietoelage van 3.163,00 euro
Op te nemen in MJP 2024-2025, budget 2025.
Danny Gooris krijgt het woord:
Dank u voorzitter, ik weet dat het dossier onvolledig is, en dus de investeringstoelage niet is goedgekeurd. Is dit definitief, of kunnen ze hun dossier nog aanvullen en de investeringstoelage nog ontvangen.
Jean Pierre Degroef krijgt het woord:
Het dossier is niet volledig, zo stonden er bedragen in, maar geen specificaties.De afspraak is dat zij terug een nieuw dossier kunnen indienen en dat bij begrotingswijzing, dat zal goedgekeurd moeten worden door de gemeenteraad of wij die dan al dan niet toepassen. Wij hebben ook gevraagd dat wij ook graag zouden zien welke inspanning zij zelf kunnen doen zodanig dat bedrag niet volledig ten laste valt van de gemeente.
Besluit: de beleidsnota en het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis wordt deels goedgekeurde, wat betreft de exploitatietoelage en de woonstvergoeding.
Financiële Evaluatie: Diegem Klinkt 2024
- De Pastorijvrienden ontvangen jaarlijks een nominatieve subsidie voor de organisatie van Diegem Klinkt!. Het bedrag van de subsidie wordt jaarlijks voorzien in het MJP en bedraagt minimaal 7.500 euro.
- Om de subsidie aan te vragen stuurt de vereniging jaarlijks een verzoek tot betaling van de subsidies met bijgevoegd een onkostenraming voor 1 mei naar het college van burgemeester en schepenen.
- De nominatieve subsidie wordt uitgekeerd binnen de maand na kennisname door het college van burgemeester en schepenen.
- Na afloop van het evenement Diegem Klinkt, stuurt de partner binnen de 2 maand een afrekening van ontvangsten en uitgaven ter kennisneming aan het college van burgemeester en schepenen.
- De partner neemt de verantwoordelijkheid op zich om altijd te voldoen aan de bepalingen van het gemeentelijke reglement inzake erkenning van verenigingen.
- Door het afsluiten van deze convenant en de toekenning van de nominatieve subsidie accepteert de vereniging geen aanspraak te kunnen maken op de subsidies vrijetijd zoals bepaald in het subsidiereglement jeugd, cultuur en sport, goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 juni 2022.
Evaluatie van de doelstellingen
Diegem Klinkt 2024 werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd en de eerste keer onder het goedgekeurde convenant dat voorziet in de een minimale nominatieve subsidie aan de cultuurvereniging 'De Pastorijvrienden'.
De organisatie wordt gedragen door een samenwerking tussen een aantal plaatselijke verenigingen, waaronder DISWIT en Chiro Diegem. Door het succes van de eerste editie en om het volk wat te spreiden, is het feestweekend, ter ondersteuning van de septemberkermis, zowel op vrijdag- als zaterdagavond doorgegaan en hebben ze er een echt feestweekend van gemaakt.
Vrijdagavond lag het accent op optredens, gezellig samenzijn en dans. Zaterdag startte het event om 14.00 uur, met de opening van de kermis, kinderanimatie en een cafe-terras in de pastorietuin. Vanaf 17.00 uur was er BBQ voorzien, gezellig samenzijn nadien met muziek. De opkomst was een succes en de doelstellingen van Diegem Klinkt werden zeker bereikt:
- gemeenschapsvorming & ontmoeting creëren,
- samenwerking tussen verschillende verenigingen en een aanbod van podiummuziek.
- de Septemberkermis.
Er kwam heel wat kijken bij de organisatie en vroeg vooral de inzet van een groot aantal vrijwilligers, zowel voor de inrichting en het onderhoud van de prachtige tuin als alle activiteiten voor vóór, tijdens en na het evenement. Heel veel leden van Chiro, DISWIT en Pastorijvrienden hebben geholpen bij de maandenlange voorbereidingen, aantal gepresteerde uren wordt geraamd op +/-520.
Afrekeningen uitgaven: volgens de gegevens door de organisatoren overgemaakt bedraagt deze 10.033,09 euro.
De minimale nominatieve subsidie zoals in convenant voorzien bedraagt 7.500,00 euro.
Het gegeven dat de gemaakte kosten hoger zijn dan de minimale nominatieve subsidie heeft als redenen:
- de stijgende prijzen in de evenementensector
- twee dagen georganiseerd
- betere kwaliteit van het aanbod optredens.
Naar veiligheid en sociale verbinding toe dient opgemerkt dat de spreiding over twee dagen gezorgd heeft voor een betere spreiding van bezoekers en dus toegedragen heeft tot een veiliger evenement en dat de ondersteuning van de kermis door het evenement vlakbij te organiseren beter was.
De uitgaven van artiesten en eventmateriaal bedroegen daardoor uiteindelijk, afgerond, 10.000,00 euro
Voorstel is om over te gaan tot een een bijkomende uitbetaling van de nominatieve subsidie van 2.500,00 euro voor 2024
Danny Gooris krijgt het woord:
Ik kan bevestigen, want ik was ook aanwezig op Diegem Klinkt, dat het heel goed georganiseerd was door de pastorij vrienden, een geweldig evenement. Het enigste wat ik zou willen vragen aan de gemeente of ze iets extra kunnen doen ivm de kermis. Dit jaar stonden er tijdens de Septemberkermis maar 2 kramen en kan je dus moeilijk spreken van een kermis. Als we niets doen, geen aandacht aan besteden of niet investeren gaat er misschien volgend jaar geen kermis meer zijn, en dat zou jammer zijn dat het dan een einde zou beteken van een lange traditie. Vroeger waren het telkens 6 of 7 foorkramers, zelfs één keer 8, maar dit jaar waren het dus maar 2. Als we dit als gemeente eens zouden kunnen bekijken, zou mooi zijn.
Jean-Pierre Degroef krijgt het woord:
Het enigste wat ik hier kan over zeggen dat het elk jaar moeilijker wordt, en ook aan de wijziging van de verschillende kermissen om mensen aan te trekken. Problematisch, als men weet dat vorig jaar de kermis geen succes was, dan probeer je nu ergens anders om aan plaats te geraken. Vroeger, was het heel moeilijk om een plaats te hebben, want je had vaste plaatsen of vaste data, en volgens mij zijn er minder en minder kandidaten om die plaatsen op te vullen. Wij spreken natuurlijk wel met die mensen van de kermis.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de uitbetaling van een bijkomende nominatieve subsidie van 2.500,00 euro voor de organisatie van Diegem Klinkt 2024 op rekeningnummer BE21 7340 7308 8903 van De Pastorijvrienden.
Artikel 2: teneinde dergelijke afrekeningen met een hogere uitgavenstaat en mogelijks hogere nominatieve subsidie te vermijden of te beperken minstens dient voor editie 2025 goed op voorhand een budgettaire raming gemaakt te worden door de organisatoren en in bespreking met team beleven binnen het goedgekeurde convenant.
Bessenveldsite – Project Uptown – onteigening en verkoop grond
Op 22 december 2021 nam de gemeenteraad het besluit om het gebied, beter gekend onder de benaming Bessenveld, te ontwikkelen tot een hoogwaardige, integraal duurzame en gemengde bestemming.
Het masterplan beslaat een oppervlakte van ca. 27 hectare en voorziet een derde hiervan voor publieke parkstructuur. Publieke ruimtes maken de site vitaal en leefbaar. Verder zal ongeveer 25.000 m² of 7% van het BVO wordt bestemd als maatschappelijk vastgoed. Om dit alles te bekomen werd een samenwerking opgezet met de NV Project Bessenveld.
Bovenvermelde principes van het project Uptown werd, in uitvoering van dezelfde gemeenteraadsbeslissing, gedetailleerd vastgelegd in een kaderovereenkomst tussen de gemeente en de ontwikkelaars. Het grootste deel van de site is al van de NV Project Bessenveld.
Teneinde te komen tot een coherent aaneengesloten terrein ontbreken nog een aantal gebieden met een totaaloppervlakte van 27.501,31 m². Deze zijn momenteel in eigendom van de Belgische Staat, de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en de Werkvennootschap (gegevens uit kadaster en de MAGDA apllicatie)
De nota van 22 december 2021 gelastte het college van burgemeester en schepenen eveneens om deze terreinen via minnelijke onderhandelingen te onteigenen. De financiële weerslag van deze onteigeningen op de gemeentelijke begroting is nihil, vermits ze volledig ingedekt worden door de NV Project Bessenveld.
Stand van zaken
De akte inzake minnelijke schikking met betrekking tot de gronden van OCMW Brussel is ondertussen verleden. Om praktische redenen en onnodige financiële transacties te vermijden, hebben de NV Project Bessenveld en de gemeente Machelen onderling afgesproken dat de gelden meteen van de rekening van de NV Project Bessenveld aan de eigenaar(s) zullen gestort worden, zonder tussenkomst van de rekeningen van de gemeente Machelen.
Er is nu ook een akkoord met de eigenaars omtrent de minnelijke schikking.
Het gevolg is dat de gemeente Machelen in dezelfde mate als destijds voor de gronden van het OCMW Brussel betrokken tussenkomende partij is, vermits de overdracht van gronden behorende tot een openbare instelling via minnelijke schikking de tussenkomst van een ander openbaar bestuur nopen.
Het terrein situeert zich in Machelen, 2de afdeling, sectie B, nummers 13N2, r. 10t,3C2, 45A, 46A,43A,44,51B,13X,13W,13V,49D,49C en 49B met een totale kadastrale oppervlakte van 27.501,31 m².
De schatting heeft geleid tot een totale “onteigeningsvergoeding” van 5.712.828 euro + transactiekosten tussen overheden (3% wederbelegging), in totaal 5.884.213 euro, prijs waartegen de gronden via minnelijke schikking ook worden overgedragen.
De timing voorziet dat de akte aankoop bij minnelijke schikking wordt verleden op 7 oktober met op het zelfde moment de verkoopakte van deze percelen aan de NV Project Bessenveld.
Beide aktes zullen verleden worden ten kantore van Notaris Boeykens & Guldemont, geassocieerde notarissen, Van Breestraat 7, 2018 Antwerpen.
Voor de ondertekening van de beide aktes wordt gevraagd de handtekenbevoegdheid via collegebeslissing te delegeren aan de voorzitter van de gemeenteraad, algemeen directeur en financieel directeur.
Rekening houdende met de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 en meer bepaald artikel 2, kan het college van burgemeester en schepenen uitvoering geven aan het gevraagde.
Voorwaardelijke goedkeuring
Het spreekt vanzelf dat de aktes pas zullen worden verleden als het bewijs geleverd wordt dat de gelden meteen van de rekening van de NV Project Bessenveld aan de eigenaar gestort zijn, zonder tussenkomst van de rekeningen van de gemeente Machelen.
Vastgesteld werd ook dat een aantal organisaties en overheden op het te verwerven terrein een Vlaams voorkooprecht genieten.
Voor wat de gemeente Machelen betreft is het, de gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2021 indachtig, duidelijk dat het voorkooprecht niet wordt uitgeoefend.
ondertussen heeft de instrumenterende notaris laten weten dat de contracterende partij in de op te stellen notariële akte de NV Bessenveld 4 zal zijn.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 oktober 2024 over Bessenveldsite - project Uptown - onteigening en verkoop grond, met 21 stemmen voor en één stem tegen (Raadslid Gooris)
Artikel 2: de Bessenveld 4 NV zal in deze optreden als koper van de gronden.
Reglement van toekenning van een eretitel aan raadsleden, schepenen, gemeenteraadsvoorzitters of voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn bevoegd om de voorwaarden te bepalen voor het toekennen van eretitels aan raadsleden, schepenen, gemeenteraadsvoorzitters, voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan voor een gewezen mandataris van het lokaal bestuur.
De gemeenteraad kan nu naar eigen inzichten een aantal ere-titels toekennen.
In het verleden was dit enkel voor ere-schepenen.
Het toekennen van de ere-titel burgemeester komt toe aan de bevoegde minister op voordracht en voorstel van de gemeenteraad
Besluit:
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het reglement goed voor de toekenning van een eretitel aan raadsleden, schepenen, gemeenteraadsvoorzitters of voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
“Reglement voor toekenning van een eretitel aan raadsleden, schepenen, gemeenteraadsvoorzitters of voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Artikel 1: het lokaal bestuur Machelen reikt titels van ereraadslid, ereschepen, eregemeenteraadsvoorzitter of erevoorzitter en erelid van het bijzonder comité voor de sociale dienst uit.
Artikel 2:
- 1. Om de titel van ereraadslid te krijgen moet het aftredend raadslid:
- Gedurende ten minste 18 jaar in de gemeenteraad en/of raad voor maatschappelijk welzijn van de gemeente Machelen hebben gezeteld.
- Van onberispelijk gedrag zijn
- 2. Om de titel van ereschepen te krijgen moet de aftredend schepen:
- Gedurende 12 jaar de functie van schepen bij de gemeente Machelen uitgeoefend hebben.
- Van onberispelijk gedrag zijn.
- 3. Om de titel van eregemeenteraadsvoorzitter te krijgen moet de aftredende gemeenteraadsvoorzitter:
- Gedurende 12 jaar de functie van gemeenteraadsvoorzitter bij de gemeente Machelen uitgeoefend hebben.
- Van onberispelijk gedrag zijn.
- 4. Om de titel van erevoorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst te krijgen moet de aftredend voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst:
- Gedurende 12 jaar de functie van voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst bij de gemeente Machelen uitgeoefend hebben.
- Van onberispelijk gedrag zijn.
- 5. Om de titel van erelid van het bijzonder comité voor de sociale dienst te krijgen moet het aftredend lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst:
- Gedurende 18 jaar in het bijzonder comité voor de sociale dienst van de gemeente Machelen hebben gezeteld.
- Van onberispelijk gedrag zijn.
Artikel 3: de ambtstermijnen zoals vermeld in artikel 2 hoeven niet aaneensluitend te zijn.
Artikel 4: onder onberispelijk gedrag vermeld onder artikel 2 wordt verstaan het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling of een zware tuchtstraf of andere erg onterende feitelijkheden.
Artikel 5:
- 1. Het verzoek tot verlening van eretitel wordt op initiatief van het college van burgemeester en schepenen ingediend bij de gemeenteraad met de vermelding van de perioden waarin het ambt werd uitgeoefend.
- 2. De betrokkene kan het college van burgemeester en schepenen laten weten dat hij/zij afziet van de eretitel waarop hij/zij recht heeft.
- 3. Volgens de voorwaarden zoals in artikel 2 bepaald, kan aan een mandataris postuum de eretitel worden verleend. De rechtsopvolgers van de mandataris dienen hiermee in te stemmen.
- 4. Telkens bij het beëindigen van de legislatuur of het voortijdig beëindigen van het ambt van gemeenteraadslid, schepen, gemeenteraadsvoorzitter of voorzitter en lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, zal het college van burgemeester en schepenen nagaan wie als gewezen mandataris in aanmerking komt voor een eretitel.
Artikel 6:
- 1. De titel van ereraadslid, ereschepen, eregemeenteraadsvoorzitter, erevoorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en erelid van het bijzonder comité voor de sociale dienst mag niet gevoerd worden door personen die nog steeds een mandaat bekleden bij het lokaal bestuur.
- 2. De gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn kan de titel intrekken als de betrokkene een zware strafrechtelijke veroordeling, een tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat.
Artikel 7: de gemeenteraad is bevoegd voor het toekennen van de titels ereschepen, ereraadslid of eregemeenteraadsvoorziter. De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het toekennen van de titels erevoorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst en erelid bijzonder comité voor de sociale dienst.
Artikel 8: het verlenen van een eretitel wordt behandeld in de openbare zitting, maar de stemming is geheim. De gemeenteraad of raad voor maatschappelijk welzijn neemt de beslissing bij eenvoudige meerderheid van de stemmen.”
Reglement gefaseerde invoer van het verplicht conformeitsattest
In het kader van beleidsprioriteit 2 van Wonen in Vlaanderen werkt de gemeente Machelen aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving. Om dit beleid te versterken wil de gemeente Machelen het conformiteitsattest verplichten. Het verplichten van het conformiteitsattest voor huurwoningen helpt de gemeente Machelen bij het bewaken en het verbeteren van de kwaliteit van de huurwoningen.
De invoer van het verplicht conformiteitsattest zal betekenen dat de verhuurder moet kunnen aantonen dat de woning die hij wenst te verhuren voldoet aan de woningkwaliteitsnormen zoals deze zijn vastgesteld in de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Woningen met een conformiteitsattest garanderen veiligheid, gezondheid en woonkwaliteit voor de huurder.
De verplichting van het conformiteitsattest zal gefaseerd ingevoerd worden, de oudste huurwoningen komen eerst aan bod. Op deze manier zullen de huurwoningen met het hoogste risico op gebreken als eerste gecontroleerd worden. Het doel is te starten met de woning met een bouwjaar van 1975 of eerder.
Het advies is om het verplicht conformiteitsattest in te voeren vanaf 2025. In de vorige gemeenteraadsbeslissing was deze datum niet vastgesteld.
De gefaseerde invoer van het conformiteitsattest zal helpen bij de verbetering en bewaking van de kwaliteit van de huurwoningen in de gemeente. Middels de fasering zullen de oudste huurwoningen als eerste aan de beurt komen. Deze woningen hebben de grootste kans op gebreken en hebben daarom prioriteit. Daarnaast zal de fasering helpen de werkdruk te spreiden.
Het garanderen van kwaliteitsvolle huurwoningen is belangrijk, het invoeren van het verplicht conformiteitsattest draagt bij aan beleidsprioriteit 2, werken aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Aangezien 31,9% van de huishoudens in Machelen in 2022 in een huurwoning woonden is het van belang dat de gemeente kan garanderen dat deze voldoen aan de minimale kwaliteitsnormen.
Daarnaast kan tijdige renovatie van woningen voorkomen dat deze later ongeschikt of onbewoonbaar verklaard moeten worden of dat deze verwaarloosd raken.
Besluit:
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de invoering van het verplicht conformiteitsattest.
"Reglement verplicht conformiteitsattest
Artikel 1: Doel
De gemeente Machelen wenst in te zetten op de verbetering en bewaking van de woningkwaliteit van de huurwoningen binnen de gemeente. De realisatie van dit doel tracht Machelen te bereiken middels de invoering van een verplicht conformiteitsattest (cf. artikel 3.2 Vlaamse Codex Wonen van 2021). De invoering van een verplicht conformiteitsattest zal betekenen dat de verhuurder zal moeten kunnen aantonen dat de woning die hij ter beschikking stelt voldoet aan de woningkwaliteitsnormen zoals deze zijn vastgesteld in de Vlaamse Codex Wonen van 2021. De gemeente wil op deze manier garanderen dat alle huurwoningen minstens aan de minimale veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsnormen voldoen zoals deze omschreven worden in de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.1.
Artikel 2: Definities
In dit reglement hebben de onderstaande termen de ernaast vermelde betekenis.
- 1. Conformiteit: definitie als vermeld in artikel 1.3, §1, eerste lid, 8° Vlaamse Codex Wonen van 2021
- 2.Conformiteitsattest: een attest zoals vermeld in artikel 3.6 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
- 3. Woning: definitie als vermeld in artikel 1.3, §1, eerste lid, 66° Vlaamse Codex Wonen van 2021
- 4. Huurwoning: elke woning die verhuurd is, te huur wordt aangeboden of ter beschikking wordt gesteld, als hoofdverblijfplaats
- 5. Hoofdverblijfplaats: definitie als vermeld in artikel 1.3, §1, eerste lid, 21° Vlaamse Codex Wonen van 2021
- 6. Verhuurder: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of onderverhuurder een woning verhuurt of te huur of ter beschikking stelt
- 7.Bouwjaar: jaar waarin de opbouw van de woning werd beëindigd, zoals gekend bij FOD Financiën, Patrimoniumdocumentatie
- 8.Ter beschikkingstelling: de toelating een woning te betrekken anders dan via een huurcontract, bijvoorbeeld gratis, kost en inwoon in ruil voor arbeid, bewust gedogen van krakers, …
Artikel 3: Toepassingsgebied
Voor elke huurwoning die nieuw verhuurd wordt, nieuw ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats, of te huur gesteld wordt, moet de verhuurder of ter beschikkingsteller een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen. Deze verplichting kent een gefaseerde invoering voor alle nieuwe verhuringen en nieuwe terbeschikkingstellingen op basis van het bouwjaar van de huurwoning:
- Vanaf 1 januari 2025voor alle huurwoningen van bouwjaar 1975 en ouder
- Vanaf 1 januari 2027 voor alle huurwoningen van bouwjaar 1994 en ouder
- Vanaf 1 januari 2030 zal het conformiteitsattest voor allehuurwoningen verplicht zijn, ongeacht leeftijd en ongeacht of deze reeds verhuurd zijn, nieuw verhuurd zijn of ter beschikking gesteld zijn.
Artikel 4: Regels
- 1.De verhuurder of ter beschikkingsteller moet de aanvraag voor een conformiteitsattest indienen. De bewijslast van het indienen en de ontvangst ligt bij de aanvrager.
- 2. De verhuurder of ter beschikkingsteller is verplicht een conformiteitsattest te kunnen voorleggen op de volgende momenten:
(i) Bij nieuwe verhuringen wordt het conformiteitsattest ten laatste verplicht gesteld op de dag dat de huurovereenkomst wordt ondertekend om de huurder maximaal te informeren vooraleer hij zich juridisch verbindt tot bepaalde verplichtingen;
(ii) Bij nieuwe terbeschikkingstellingen moet het conformiteitsattest ten laatste op de eerste dag van de terbeschikkingstelling beschikbaar zijn.
- 3. Zolang niet aan de verplichting van paragraaf 2 is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. Deze aanvraag moet ten laatste worden ingediend op de verjaardag van de dag waarop de verhuurder bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. De verhuurder is verantwoordelijk het conformiteitsattest op tijd aan te vragen. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na verzending.
Wanneer een conformiteitsattest verplicht is voor de woning en het huidige attest vervalt tijdens de periode van verhuring of te huurstelling, dan begint de jaarlijkse aanvraagverplichting te lopen van op de dag van het verval.
- 4. De aanvraag van een conformiteitsattest houdt geen toekenning in. De toekenning van een conformiteitsattest is afhankelijk van een conformiteitsonderzoek en de gedane vaststellingen wat betreft de dan geldende technische vereisten en normen met toepassing van of krachtens de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Artikel 5: Geldigheidsduur van het conformiteitsattest
- 1.Het conformiteitsattest is 10 jaar geldig. Voor het conformiteitsattest geldt een geldigheidsduur van 5 jaar indien de woning meer dan 4 gebreken van categorie I (cf. artikel 3.1, Vlaamse Codex Wonen van 2021) heeft.
- 2. Het conformiteitsattest kan om redenen zoals vermeld in artikel 3.9 van de Vlaamse Codex Wonen van rechtswege vervallen.
- 3. Wanneer de geldigheidsduur van het conformiteitsattest is verlopen zal er een nieuw conformiteitsattest aangevraagd moeten worden door de verhuurder of ter beschikkingsteller. Een nieuw conformiteitsonderzoek zal moeten worden uitgevoerd.
- 4. De geldigheidsduur van conformiteitsattesten afgeleverd voor de inwerkingtreding van dit reglement blijft ongewijzigd.
Artikel 6: Kostprijs van het conformiteitsattest
- 1. De vergoeding voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek in het kader van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest bedraagt 200 euro.
- 2. De vergoeding is verschuldigd door de aanvrager en wordt betaald op basis van de afgehandelde aanvragen, via aanvaarde factuur.
- 3. Indien de afgifte van een conformiteitsattest wordt geweigerd of het conformiteitsattest is vervallen, dient een nieuwe aanvraag gedaan te worden. Bij elke nieuwe aanvraag is de vergoeding verschuldigd.
- 4. Wanneer de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de retributie burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 7: Sancties
Inbreuken op artikel 3 en 4 van dit reglement kunnen worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete van maximaal 350 euro. In het geval van meerdere eigenaars geldt er hoofdelijkheid en ondeelbaarheid voor deze boete.
Artikel 8 : de gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2024 inzake reglement gefaseerde invoer van het verplicht conformiteitsattest wordt ingetrokken.
Artikel 9: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 10: het lokaal bestuur maakt dit reglement bekend op de gemeentelijke website en neemt het op in de besluitenlijst."
Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Zebrapaden Woluwestraat 1D, kinderdafverblijf De Madeliefjes
Aan de ingang van de parking, gelegen in de Woluwestraat, naast Kinderdagverblijf 'De Madieliefjes' en het kruispunt met de Georges Ferréstraat, zorgt het ontbreken van zebrapaden voor gevaarlijke situaties.
De personeelsleden van het kinderdagverblijf hebben kennis gegeven dat voetgangers, waaronder ouders en kinderen, tussen het verkeer door oversteken, aangezien er geen vaste oversteekplaatsen zijn.
Aan het zebrapad ter hoogte van het kinderdagverblijf parkeren wagens zich te dicht tegen de oversteekplaats, wat het zicht hindert voor de aanrijdende wagens. Dit maakt het oversteken van dit zebrapad onveilig. Het aanbrengen van verdrijvingsvlakken zal deze oversteekplaats veiliger maken.
Om de veiligheid van de voetgangers en kinderen te garanderen alsook de doorstroming van het verkeer te waarborgen, wordt voorgesteld twee zebrapaden in te richten. Deze worden voorzien in de Georges Ferréstraat ter hoogte van het kruispunt met de Woluwestraat én in het verlengde van het voetpad komende van het Gemeentehuis richting het kinderdagverblijf (ingang parking).
Aan weerszijden van de oversteekplaats gelegen aan het kinderdagverblijf zal een driehoekig verdrijvingsvlak geschilderd worden met hierin potloodpalen, een kickback en een attentiebord van het kinderdagverblijf. Hierdoor kan er niet meer te dicht tegen de oversteekplaats geparkeerd worden wat de zichtbaarheid verhoogt. Op deze manier kunnen voetgangers zich op een veilige manier verplaatsen over de rijbaan en worden zij aangekondigd voor het in- en uitkomende verkeer van de parking.
Het attentiebord van het kinderdagverblijf wordt in beide richting van de Woluwestraat geplaatst. Dit om de zichtbaarheid van het kinderdagverblijf optimaal te verhogen.
ZIE FOTO'S ONDERAAN
Besluit:
Artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het aanbrengen van verdrijvingsvlakken, zebrapaden en extra signalisatie aan het kruispunt bij Kinderdagverblijf De Madieliefjes.
Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Stopstrepen aan fietsnelweg Diegem
Naar aanleiding van verschillende meldingen over onveilige situaties aan de fietssnelweg trachten we het aankomend fietsverkeer veiliger de fietssnelweg te laten gebruiken door de haaientanden aan de aanpalende straten van de fietssnelweg te vervangen door stopstrepen.
Een stopstreep biedt meer bescherming voor fietsers doordat het auto's verplicht stilzet op een veilige afstand, terwijl haaientanden bestuurders dwingen om op de fietsers te letten, maar niet altijd tot een volledige stop leiden.
Stopstrepen helpen om fietsers meer ruimte te geven bij kruispunten. Auto's moeten verder van de fietsoversteekplaats stoppen, waardoor fietsers beter zichtbaar zijn en veilig kunnen oversteken.
Stopstrepen kunnen dus effectiever zijn op plekken waar duidelijkheid en zichtbaarheid van fietsers belangrijk is, omdat ze bestuurders dwingen te stoppen en beter uit te kijken. Haaientanden zijn nuttig voor het regelen van voorrang, maar zijn minder dwingend wat betreft stoppen, waardoor het risico op ongelukken iets groter kan zijn.
ZIE FOTO'S ONDERAAN
Besluit:
Artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het vervangen van de haaientanden aan de aanpalende straten van de fietssnelweg door stopstrepen
Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Plaatsen van gele onderbroken lijnen en neerklapbare afzetpaal aan brandweg Residentie de Hoven
Verschillende meldingen waarbij de brandweg in Residentie de Hoven, gelegen in de Georges Ferréstraat, geblokkeerd is door wagens die daar regelmatig vóór en op geparkeerd staan. Aangezien dit een brandweg is, dient deze ten alle tijden vrij te blijven.
- Door het intekenen van gele onderbroken lijnen verhoogt dit de zichtbaarheid dat er niet vóór de brandweg geparkeerd mag worden.
- Door het installeren van een neerklapbare afzetpaal kan er niet meer geparkeerd worden op de brandweg zelf.
Hulpdiensten hebben steeds een sleutel in de wagen waarmee de afzetpaal vlot neergelegd kan worden.
ZIE FOTO'S ONDERAAN
Besluit
Artikel: de gemeenteraad is akkoord met het plaatsen van een antiparkeerpaal en het aanbrengen van een gele onderbroken lijn op de brandweg in Residentie de Hoven, gelegen in de Georges Ferréstraat.
Aanpassing politieverordening: Aanpassing conform GAS wetgeving, lachgas en blindegeleidehonden
Hieronder worden enkele wijzingen voor de algemene politieverordening opgesomd. Eens de wijzigingen goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen brengt de dienst Veiligheid en Preventie de gewijzigde algemene politieverordening op de gemeenteraad. Stad Vilvoorde is hiervan op de hoogte en onderneemt ook de nodige stappen.
- Op 23 november 2023 keurde het parlement de aanpassingen van de wet op de Gemeentelijke Administratieve Sancties goed. Om de algemene politieverordening conform de nieuwe GAS-wetgeving te maken, moet volgende aangepast worden:
- Op pagina's 59, 60 & 61 wordt, overal waar er sprake is van een maximumboete, het bedrag vervangen door de zin “zoals voorzien in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties".
- De woorden '(lokale) bemiddeling' worden vervangen door het woord 'GAS-bemiddeling' (Veiligheid en Preventie).
- Eind maart 2024 verscheen een nieuw koninklijk besluit betreffende het oneigenlijk gebruik van de distikstofmonoxide in het Belgisch Staatsblad. Dit betreft lachgas. Het besluit voorziet strafrechtelijke sancties op het oneigenlijk gebruik van lachgas. Door deze gewijzigde regelgeving en het voorzien van strafrechtelijke sancties, verliezen lokale besturen de mogelijkheid om het oneigenlijk gebruik van lachgas te bestraffen met gemeentelijke administratieve sancties. Om die reden moeten we artikel 3.2.10, dat het oneigenlijk gebruik van lachgas verbiedt in onze algemene politieverordening, schrappen.
- In de algemene politieverordening staan enkele vormelijke fouten:
- In de inhoudstafel: Onder het punt 'Onderafdeling 2.4.1.' staat '7° Groenten-, fruit- en tuinafval (GFT)', dit is door een fout in de opmaak in de inhoudsopgave opgenomen.
- Hoofdstuk 2 – De openbare netheid en gezondheid, Afdeling 2.4.Verwijdering van bepaalde afvalstoffen, Onderafdeling 2.4.1. Algemeen, Artikel 2.4.1.5. --> schrijffout bij 4°, en schrijffout bij 7°, er mist een overgang naar een nieuwe regel.
- Hoofdstuk 6 – Bijzondere bepalingen, Afdeling 6.4. Onderrichtingen bij verkiezingen, Artikel 6.4.3. --> schrijffout = gemeentelijk i.p.v. gemeentelijke.
- Hoofdstuk 6 – Bijzondere bepalingen, afdeling 6.6. Bijzondere bepalingen het Strafwetboek, Artikel 6.6.1. --> Ondertitel is niet aangepast (er staat nog 5.6.1.).
- In België zijn eigenaars van blindengeleidehonden niet vrijgesteld van opruimplicht voor de uitwerpselen van hun hond. Het wordt slechtziende eigenaars wel aangeleerd maar het blijft niet vanzelfsprekend voor de eigenaars. In sommige steden en gemeenten wordt er reeds voorzien in een vrijstelling voor de eigenaars van blindengeleidehonden voor wat betreft het opruimen van de uitwerpselen. De vraag werd gesteld aan een lid van het college van burgemeester en schepenen in Vilvoorde of het eventueel een optie is om een soortgelijke bepaling op te nemen in de algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen.
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad beslist dat, in de algemene politieverordening, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 September 2023, de volgende wijzigingen worden goedgekeurd:
- De voorgestelde wijzigingen om de politieverordening conform te maken met de nieuwe GAS wetgeving;
- Het artikel 3.2.10 betreffende lachgas wordt geschrapt;
- De genoemde vormelijke fouten worden verbeterd;
- Eigenaars van blindengeleidehonden worden vrijgesteld van de opruimplicht voor de uitwerpselen van hun hond.
Artikel 2: dit besluit treedt in na goedkeuring van de politieverordening op de gemeenteraden van Vilvoorde en Machelen.
Concessieovereenkomst voor een betaalkiosk
Door de ingrepen van een aantal grootbanken om de kosten te beperken en de aandeelhouderswaarde te verhogen, is er een daling van het aantal bankkantoren en vooral een daling van het aantal bankautomaten.
Batopin heeft de opdracht gekregen om, na marktstudie, in elke gemeente minstens 1 cash-punt te voorzien.
Uit hun marktstudie is gebleken dat deelgemeente Diegem de aangewezen locatie is.
Op dit ogenblik zijn er in de gemeente nog volgende bankautomaten:
- deelgemeente Machelen - Kerklaan verbonden aan bankkantoor Argenta
- deelgemeente Diegem - Decockplein in het oud bankkantoor ING, waar fysiek geen bankactiviteiten meer plaatsvinden.
De vroegere bankautomaten bij BNP Paribas Fortis (Diegem), Belfius en KBC (Machelen) zijn verdwenen.
Het gevolg hiervan is
- dikwijls geen cashgeld voorhanden
- onveilige en onreine toestanden in het lokaal bankautomaat Diegem.
Het is de bedoeling om de bevolking de garantie te geven om op een veilige manier cash geld te kunnen blijven afhalen op redelijke afstand, ttz binnen de dorpskernen.
Batopin heeft de site onderzocht.
Het voorstel is een cash-punt te voorzien op de hoek Woluwelaan/Decockplein, een goed verlicht en toegankelijk punt.
De keuze van deze locatie is mede ingegeven door het Masterplan Diegem en het voortraject bij Aquario tot heraanleg Decockplein, zodat deze locatie minimale hinder geeft bij mogelijke uitvoeringen.
Bedoeling is te werken met een concessieovereenkomst.
Batopin is zelf verantwoordelijk voor de aanvragen inzake omgevingsvergunning en nutsleidingen.
Er dient door de gemeente geen jaarlijkse kost betaald te worden voor de concessie behalve wanneer op ons bevel moet overgegaan worden tot herplaatsing. Gezien het een dienst van openbaar nut is via concessie kan vrijstelling of compensatie voor de eventuele belastingen.
Batopin is maar verplicht tot plaatsing van 1 betaalautomaat per gemeente, in dit geval deelgemeente Diegem.
Voor deelgemeente Machelen lopen nog onderhandelingen via het college van burgemeester en schepenen.
ZIE FOTO'S ONDERAAN
Besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het ontwerp van concessieovereenkomst tussen gemeente Machelen en Batopin goed voor de plaatsing van een cash-punt te Diegem volgens het site-visite rapport, samen met het ontwerp van concessieovereenkomst in bijlage van deze beslissing liggende en er deel van uitmakende.
Antwoorden op de vragen van Raadslid Gooris van de gemeenteraad 17 September 2024
Vraag omtrent Fietspaden van Raadslid Gooris
Mijn vraag is of de gemeente opnieuw een verflaag kan aanbrengen op deze belangrijk en drukke wegen zodoende onze jongeren maar ook alle andere fietser zich veilig op de straten en lanen in onze gemeente kunnen bewegen.
Antwoord Steve Claeys
17/09/24: Dank u wel raadslid Gooris. We hebben dat ook gezien, maar volgens de letter van de wet is het niet verplicht om deze fietspaden of suggestie stroken aan te brengen in een zone 30, die van toepassing is op het gehele grondgebied van de gemeente Machelen. Maar we gaan dit bekijken wat de mogelijkheden zijn, en zullen later terugkoppelen tot bij jou.
22/10/24: Raadslid Gooris, U had inderdaad deze vraag gesteld, en we zijn daarop dieper ingegaan, en ik heb vandaag nog extra informatie voor u, zoals we beloofd hadden. Ik ga ingaan op uw vraag van de fietspaden hun kleur verloren hadden en of ze niet opnieuw konden aangebracht worden. Ik heb vorige maand geantwoord dat in een zone 30 in principe niet meer nodig was, we hebben dat nu iets meer onderzocht. Het is zo dat in zone 30 niet meer wordt toegelaten van fietspaden (onderbroken witte lijnen aan beide zijden) te plaatsen omwille van het trage karakter en eigenlijk het aanbrengen van fietspaden dat die dus in een zone 30 niet meer noodzakelijk zijn. De oplossing hier zou zijn om fiets suggestiestroken aan te brengen, dat zijn gekleurde banen maar zonder witte onderbroken strepen.
Het is dan zo dat we dit even verder gaan bekijken zijn, en we gaan inderdaad onze diensten opdracht geven, om de locaties waar het echt wel nodig is, fiets suggestiestroken gaan aanleggen. Dat gaat natuurlijk niet allemaal in 1 keer gebeuren, maar we gaan starten in de straten die het meest aangewezen zijn, en dus de fietspaden zullen niet terugkeren op het wegdek, maar vervangen worden door fiets suggestiestroken.
Vraag omtrent Woluwelaan van Raadslid Gooris
Mijn vraag is: Zou de gemeente of partner (gewest weg) kunnen voor zorgen dat deze route waar voertuigen de Woluwelaan illegaal over gearceerde lijnen, oversteken, volledig geblokkeerd wordt, en de bestuurders verplicht naar het kruispunt Woluwelaan – Haachtsesteenweg worden gestuurd, en of het mogelijk is het mogelijk om op de plaats waar vrachtwagens/bussen zich parkeren op de middenberm ter hoogte van WZC Woluwedal, hier een aantal verbodsborden op stilstaan en parkeren kunnen worden geplaatst, of dat heel deze zone gearceerd wordt?
Antwoord Steve Claeys:
17/09/24: Dank u raadlid Gooris, zoals U weet is de Woluwelaan een gewestweg, waar wij als gemeente geen zeggenschap in hebben. Ik ga navragen met de respectievelijke diensten die verantwoordelijk zijn voor de Woluwelaan om te kijken wat we kunnen doen, om die oversteekplaats aan de uitrit van de gevangenis te sluiten. Voor uw 2de punt, ik heb dat ook gezien dat er vrachtwagens geparkeerd staan, ik ga hiervoor contact opnemen met politiezone ViMa om te kijken wat we kunnen doen om te verhinderen dat hier nog vrachtwagens zich parkeren.
22/10/24: Daar gebeuren inderdaad heel wat feiten die niet conform zijn met de wetgeving van mobiliteit, dus afdraaien over gearceerde vakken, en ook regelmatig vrachtwagens op de middenberm. Ik had vorige maand geantwoord dat dit grotendeels valt onder de verantwoordelijkheid van het Agentschap Wegen & Verkeer, en onze diensten zijn dan met hen in gesprek gegaan. Die waren blijkbaar niet op de hoogte van de problematiek maar vonden het wel interessant om te horen dat wij dat als gemeente hebben kunnen aangeven. Nu ze gaan zelf een onderzoek instellen en hebben ook de vraag gesteld, mocht er eventueel bewijsmateriaal (foto’s of video’s) zouden zijn, dan kunnen die overgemaakt worden aan onze dienst mobiliteit (mobiliteit@machelen.be) en die gaan het dan doorsturen naar Agentschap Wegen en Verkeer. Maar zij zijn dus nu op de hoogte van deze problematiek.
Vraag omtrent Kosterstraat van Raadslid Gooris
Mijn vraag: Kan de gemeente in overleg met ViMA bekijken welke mogelijkheden er zijn, om het verbod van de Kosterstraat in rijden naar Diegem centrum, als fietser of step gebruiker om te voorkomen dat we binnenkort met een fataal ongeluk te maken hebben
Antwoord Steve Claeys:
17/09/24: De borden die het toelieten aan fietsers om de Kosterstraat naar beneden te rijden naar het centrum, zijn reeds lange tijd (12 jaar?) weggenomen. Ik weet niet of er verbodsborden bestaan om aan te duiden dat het inrijden van een straat door fietser verboden is. Ik zal contact opnemen met de dienst mobiliteit en politie zone ViMa om te kijken wat hier mogelijk is
22/10/24: Een bepaald bord zou weggenomen zijn, zodoende de fietsers niet langer de straat in mogen rijden riching Diegem centrum. Wij hebben dat ondertussen laten onderzoeken door onze diensten, ze hebben ondertussen extra materiaal aangebracht op het wegdek. Misschien hebben jullie het al gezien op de kruising van de brug en de kosterstraat, en dat het nu duidelijk is dat er niet mag worden ingereden in de Kosterstraat richting centrum. Momenteel is er wel even een omleiding voorzien die wel aanwezig, maar na de werken worden deze borden weggehaald worden. En we gaan dit blijven verder opvolgen
Vraag omtrent GAS Boetes van Raadslid Gooris
Mijn vraag is of we een overzicht kunnen krijgen van de GAS 1 (overlast) en GAS 4 (parkeer) overtredingen kunnen krijgen?
Antwoord Jean Pierre Degroef:
In het afgelopen jaar, van 1 oktober 2023 tot 1 oktober 2024, zijn er verschillende GAS-vaststellingen gedaan in onze gemeente door zowel de politie, incovo, als onze gemeenschapswachten.
In totaal werden er 2058 vaststellingen gemaakt over de periode 1 oktober 2023-1 oktober 2024.
- De politie heeft in totaal 1017 vaststellingen gedaan, voor GAS 1 en GAS 4 samen.
- Onze gemeenschapswacht-vaststellers hebben voor GAS 1 in die periode 659 vaststellingen gedaan.
- Onze gemeenschapswachten-vaststellers, die pas sinds half augustus 2024 bevoegd zijn voor GAS 4 vaststellingen, hebben 155 vaststellingen tussen 15 augustus 2024 en 1 oktober 2024.
- Incovo deed 227 vaststellingen over deze periode (allen GAS 1).
Vaststellingen per onderdeel:
- Voor GAS 1 zijn er 989 vaststellingen gedaan.
- Voor GAS 4zijn er 1069 vaststellingen gedaan.
Boetes uitgeschreven per onderdeel:
- Voor GAS 1 zijn er 986 boetes opgelegd.
- Voor GAS 4 zijn er 1069 boetes opgelegd.
In totaal zijn er momenteel al 2019 boetes uitgeschreven in de periode van 1 oktober 2023 tot 1 oktober 2024. Nog niet alle boetes zijn verwerkt en of effectief uitgedeeld.
De kosten per dossier voor de sanctionerend ambtenaar, ongeacht of de vaststelling uiteindelijk leidt tot een GAS-boete, bedragen:
- 54 per dossier voor GAS 1.
- 27 euro per dossier voor GAS 4.
- 18 per dossier voor overtredingen binnen de Blauwe Zone.
De GAS-boetes uitschrijven behoort tot de bevoegdheid van de sanctionerend ambtenaar, die door gemeenteraadsbeslissing is toegewezen aan een aangesteld personeelslid van Haviland.
Vraag omtrent update Makro Site van Raadslid Gooris
Mijn vraag is: Komen die wagens er nog? Indien ja, wanneer? Indien neen, wat is de bestemming dan voor de Marko site. Een winkelcentrum genre Malinas zoals in Mechelen Noord zoals in de krant verscheen? Graag een update aub
Antwoord Jean Pierre Degroef:
17/09/24: Ik kan U vertellen dat de Tesla auto opslagplaats er niet zal komen. De officiele reden zou zijn, omdat de naam “Tesla” vermeld geweest is in de media. Verder gaan we tegen eind dit jaar de definitieve plannen hebben, en voorlopig kan ik zeggen dat we hier commerciele winkels willen plaatsen op het oude terrein van de Makro. Onze eerst volgende afspraak met de grondeigenaars is gepland voor begin oktober
23/10/24: We zijn nog altijd in een voorbereidende fase, in principe zou het zijn dat tegen eind dit jaar, een zo goed als mogelijk definitef plan, allez voor zover een plan definitief kan zijn, want gezien de grootte zal er een MOBER (mobiliteitsonderzoek) nodig zijn, en het is ook zo dat we naar mobiliteit samen met wat er geschied met de CAT-site ook wat aanpassingen zullen moeten doen, dat dossier is nog steeds in voorbereiding, maar er wordt continue aan verder gewerkt en we zijn regelmatig in contact met die mensen.
B-punten:
B-punten zijn “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden
Goedkeuring verslag gemeenteraad 17 september 2024
Besluit: De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van het financiële boekjaar 2023 van de gemeente Machelen
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente Machelen.
Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente Machelen.
Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van het financiële boekjaar 2023 van de Kerkfabriek Sint Getrudus
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van het financiële boekjaar 2023 van de Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Centraal Kerkbestuur Mechelen – Coördinatie budget 2025
De goedkeuring van de coördinatie budget 2025 van centraal kerkbestuur
De investeringstoelage van Kerkfabriek Sint-Gertrudis van 200.000,00 euro wordt niet goedgekeurd wegens onvoldoende motivatie. De huidige investeringstoelage van 50.000,00 euro is nog niet geboekt.
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten en Kerkfabriek Sint-Catharina hebben het budget 2025 nog niet ingediend.
Daardoor is het budget onvolledig en kan er geen uitspraak worden gedaan omtrent budget centraal kerkbestuur
Besluit: geen goedkeuring te verlenen aan het budget centraal kerkbestuur 2025 wegens volgende redenen:
De investeringstoelage van 200.000,00 euro is onvoldoende gemotiveerd.Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten en Kerkfabriek Sint-Catharina hebben budget 2025 nog niet ingediend, waardoor budget centraal kerkbestuur onvolledig is
Aanstelling gewestellijke GAS vaststellers
OVAM startte in 2021 een project op ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil. De looptijd van het project is tot eind december 2024 maar verlenging is waarschijnlijk.
Er is een noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden.
Voorheen werden de vaststellers bij name aangesteld en moest dit telkens worden bijgewerkt. Bij deze wordt OVAM aangesteld als gewestelijk vaststeller
Besluit;
Artikel: de OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op [reglementering: opsomming artikelnummers scope Zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3. en 6.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 25 september 2023, voor de duur van het project.
Beëindiging kaderovereenkomst “Fluvius Duurzame gebouwen”
Op 27 april 2020 sloot de opdrachthoudende vereniging Sibelgas met het lokaal bestuur Machelen een kaderovereenkomst waarin, middels haar werkmaatschappij Fluvius System Operator cv, energiediensten aan het bestuur aanbood, de zogenaamde ESCO/EDLB-diensten.
Door het wijzigingsdecreet van het energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft netbeheer, energie-efficiëntie en milieuvriendelijke energieproductie wordt het dienstenaanbod over ESCO/EDLB stop gezet vanaf 1 januari 2025.
Lopende overeenkomsten worden nog uitgevoerd.
Besluit:
Artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de beëindiging van de kaderovereenkomst Sibelgas "Fluvius duurzame gebouwen" vanaf 1 januari 2025.
Cipal dv algemene vergadering 07 November
De oproepingsbrief van 12 september 2024 van Cipal dv voor de algemene vergadering 7 november 2024.
De gemeente Machelen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipa
Besluit: op basis van de bekomen documenten en toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd
Creat Service dv buitengewone algemene vergadering 26 November
De oproepingsbrief van 5 september 2024 van Creat Services dv voor de buitengewone algemene vergadering op 26 november 2024; waarin de agenda werd gedeeld.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Creat Services dv.
Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 26 november 202
Farys ov buitengewone algemene vergadering 29 November
De oproepingsbrief van 17 september 2024 van Farys ov voor de buitengewone algemene vergadering op 29 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Farys ov.
Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Farys ov van 29 november 2024
Fluvius ov buitengewone algemene vergadering 13 November
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 2 september 2024 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Besluit: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 202
Fluvius West buitengewone algemene vergadering 20 November
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 19 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 20 november 2024 plaatsheeft in "Salons Saint-Germain, De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide".
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West.
De documentatiestukken over deze agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West.
Besluit: de gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West van 20 november 2024
Havicrem buitengewone algemene vergadering 20 November
De gemeente is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Besluit: de agendapunten 1, 3 en 4 van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 20 november 2024 worden goedgekeurd.
Haviland buitengewone algemene vergadering 27 November
De gemeente Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale.
Haviland Intercommunale is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
Besluit: de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024 worden goedgekeurd.
I.B.E.G buitengewone algemene vergadering 26 November
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. op 26 november 2024 die plaatsheeft in "Living Tomorrow (zaal Vision Room)
De deelneming van de gemeente Machelen in de Intercommunale van Brabant voor Elektriciteit en GAS, cvba, opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel Laurent Benoit Dewezplein 6 te 1800 Vilvoorde.
De raad van bestuur van I.B.E.G. van 24 september 2024 heeft de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. samengeroepen en bepaald dat deze op 26 november 2024 zal plaatsvinden.
Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. op 26 november 2024
Sibelgas buitengewone algemene vergadering 26 November
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas op 26 november 2024 die plaatsheeft in "Living Tomorrow (zaal Vision Room), Indringingsweg 1 te 1800 Vilvoorde.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Sibelgas.
De agenda met documentatiestukken zijn opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 24 september 2024 en kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Sibelgas.
Een dossier met documentatiestukken zijn per brief van 26 september 2024 overgemaakt aan de gemeente
Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas van 26 november 2024
Ons Tehuis Brabant vzw kennisname jaarverslag en jaarrekening 2023 + subside 2024
Ons Tehuis Brabant vzw bezorgde hun jaarverslag en jaarrekening 2023 en vraagt daarbij ook een tussenkomst in de werkingskosten aan voor het jaar 2024.
Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag en jaarrekening 2022 van Ons Tehuis Brabant vzw.
Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams Brabant vzw Ontbinding van de vereniging
De gemeente Machelen is lid van Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant vzw (ERSV).
Op de algemene vergadering van Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant vzw van 23 juni 2021 werd beslist om de vereniging te ontbinden.
Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van de vrijwillige ontbinding van de vereniging zonder winstoogmerk Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant
Opgelet: Dit verslag is een voorlopig verslag. Het officiele verslag zal na goedkeuring op de volgende gemeenteraad gepubliceerd worden op de website van de gemeente Machelen. Volgende gemeenteraad zal plaats vinden op 19 November 2024, aanvang om 20.05 in het gemeentehuis van Machelen.
De locatie van de 4 nieuwe stopborden voor de fietsnelweg Kosterstraat en Van Keerbergenstraat in Diegem
Nieuw voetpad aan het kinderdagverlijf De Madeliefjes in de Woluwestraat in Machelen
Plaatsen van gele onderbroken lijnen en neerklapbare afzetpaal aan brandweg Residentie de Hoven aan de George Ferréstraat in Machelen
Locatie ATM (Automated Teller Machine) in Diegem aan de Cockplein (naast de Woluwelaan) in Diegem (Batopin)