Verslag van de Gemeenteraad 18 Februari 2020.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, De Wulf Dirk, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Verberckmoes Tessa, Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Roose Peter, Jocelyne, Blanckaert Benny, Ponticello Dina, Van den Berghe Tania, Lenaerts Werner, Schell Daniël.

Verontschuldigd: Benhomaid Samia

Dit zijn de agenda punten van gemeenteraad:

Goedkeuring verslag gemeenteraad 21 Januari 2020.

Besluit: Het verslag wordt goedgekeurd met éénparigheid van stemmen

Kennisname ontslag gemeenteraadslid Dirk De Wulf

Op 4 januari 2019 is de heer Dirk De wulf geïnstalleerd als gemeenteraadslid.

Op 22 januari 2020 heeft hij schriftelijk zijn ontslag ingediend als gemeenteraadslid.

De Voorzitter heeft de kennisgeving ontvangen. Het ontslag is definitief.

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer Dirk De Wulf als gemeenteraadslid

Installatie en eedaflegging nieuw gemeenteraadslid

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waaruit blijkt dat de mevrouw Nadine Gurickx als volgende opvolger op de lijst in aanmerking komt om het mandaat op te nemen en het mandaat van Dirk De Wulf te voleindigen. 

Om rechtsgeldig te kunnen zetelen als gemeenteraadslid dient het gemeenteraadslid:

  • In orde te zijn met zijn geloofsbrieven
  • De eed afgelegd hebben in openbare zitting

De geloofsbrieven zijn volgende stukken:

  • Uittreksel uit het bevolkings- of rijksregister
  • Uittreksels uit het stafregister, model 1
  • Verklaring op eer dat ze zich niet bevinden in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals bepaald in artikel 10 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Deze stukken zijn door de algemeen directeur aan de voorzitter van de gemeenteraad overhandigd. Hieruit blijkt dat de geloofsbrieven in orde zijn en de kandidaat niet in een geval van onverenigbaarheid zich bevindt.

Besluit: de gemeenteraad keurt de geloofsbrieven unaniem goed van mevrouw Nadine Gurickx, opgeroepen als aangeduide opvolger naar aanleiding van het ontslag van de heer Dirk De Wulf.

Nadine Gurickx wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering, in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan zij voldoet als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

Nadine Gurickx wordt tot gemeenteraadslid-titularis aangesteld. Zij zal het mandaat van de heer Dirk De Wulf voleindigen. Zij zal de laatste voorkomen op de ranglijst van de raadsleden. 

Dading gemeente Machelen / Vertongen inzake grondinname

Op 13 februari 2001 heeft het college de verkavelingsvergunning aan Matexi afgegeven verwijzende naar de overeenkomst om alle gronden die in openbaar domein moeten komen, gratis over te dragen.De eerste fase van deze kosteloze grondoverdracht is gefinaliseerd door beslissing van 22 juli 2008.De tweede fase van de kosteloze grondoverdracht is pas gefinaliseerd met een notariële akte van 27 september 2016, na beslissing van college van 23 augustus 2016.

De gemeente werd gecontacteerd door de eigenaar (Mevr. Vertongen) betreffende het perceel gelegen in de Kwekerijstraat nr. 22 omdat volgens hun gegevens er een voetweg  gedeeltelijk op hun perceel aangelegd werd. Mevrouw Vertongen heeft een omgevingsvergunning verkregen voor het bouwen van een woning met een garage in haar tuin.

Door het gegeven dat de voetweg gedeeltelijk op haar perceel is aangelegd is er nu het probleem dat na bouwen van het huis de doorgang tussen huis en de aangelegde buurtweg en groenvoorzieningen te smal is om nog met een wagen door te geraken, wat betekent dat het bouwen van een garage er niet meer mogelijk is.

Op 23 augustus 2019 is er een overleg geweest tussen

  • Gemeente Machelen: Algemeen directeur en de gemeentelijke stedenbouwkundige omgevingsambtenaar 
  • Mevrouw Vertongen, bijgestaan door haar raadsman en landmeter.

Om de feitelijke grens eenduidig vast te leggen werd er door beide partijen (door mevr. Vertongen en gemeente Machelen) een onafhankelijke landmeter aangeduid. Uit de vaststellingen van de onafhankelijke landmeter blijkt inderdaad dat de voetweg gedeeltelijk werd aangelegd op het perceel van mevr. Vertongen. Net op dit gedeelte van de voetweg zijn destijds voornamelijk de nutsleidingen aangelegd (Riolering, openbare verlichting, ...).

Mogelijke oplossingen zijn:

  • Mevrouw Vertongen wenst absoluut haar garage te bouwen: dat houdt in dat wij de buurtweg en vooral het groen en de nutsvoorzieningen op onze kosten moeten opbreken, versmallen en heraanleggen, met de mogelijkheid dat we bijna geen toegankelijke voetweg meer overhouden, terwijl dit een voetweg is die wijk ter bank verbindt met de bushaltes in Kwekerijstraat
  • Mevrouw Vertongen verkoopt de grond die haar eigendom is aan gemeente, voetweg kan blijven liggen, al de rest ook, maar omwille van het niet kunnen bouwen van de garage dienen wij een andere oplossing te vinden voor mevrouw Vertongen haar probleem tot stallen van haar voertuig.

Deze 2de oplossing werd door beide partijen geprefereerd, en is mondeling bevestigd op de vergadering van 23 augustus 2019 en dit bestaat er in dat het plaatsen van een carport opzij van de woning van mevrouw Vertongen, carport die inzake bouwlijn dan op gelijke hoogte ligt als bouwlijn van de woning ten westen van mevrouw Vertongen.

Deze oplossing heeft voordelen voor:

  • Gemeente; beperken van de kosten indien oplossing a) zou gekozen worden
  • Mevrouw Vertongen: eindelijk duidelijkheid ook voor haar gezien ze ten tijde van bouwvergunning al overeenkomsten met aannemer had gemaakt voor bouwen garage.

Het voorstel tot vergelijk is dan ook het volgende:

  • Betalen grondwaarde
  • Betalen schadevergoeding
  • Principieel bevestigen dat omgevingsvergunning voor een carport kan afgeleverd worden

Dit betekent

  • Aankoop grond 64 ca geschat op 5050 euro door schatter
  • Schadevergoeding 11.500 euro
  • Schriftelijke bevestiging dat carport kan vergund worden conform ingediende plannen

Besluit: Gemeenteraad gaat unaniem akkoord te gaan met het ontwerp van dading tussen de gemeente Machelen en mevrouw Vertongen

Goedkeuring deontologische code personeel lokaal bestuur Machelen (gemeente & OCMW)

Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijke deontologische code moeten vaststellen voor het personeel.In het kader van de integratie gemeente en OCMW, is beslist een nieuwe gezamenlijke deontologische code op te stellen voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur en als bijlage aan het arbeidsreglement op te nemen.

De deontologische code is bedoeld om een houvast te bieden aan het personeel om hun functie op een betrouwbare en correcte manier uit te oefenen, ook in complexe situaties waarbij het niet altijd duidelijk is wat correct en gepast is.

Besluit: De gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de deontologische code voor het personeel van het lokaal bestuur Machelen (gemeente en OCMW) .

Aanpassing politieverordening: handhaving achtergelaten deelsteps

Regelmatig wordt de gemeente geconfronteerd met de problematiek van achtergelaten deelsteps en deelfietsen (voornamelijk uit het Brusselse).Vaak vertrekken de gebruikers in Brussel en laten ze in Machelen-Diegem hun voertuig achter op willekeurige plaatsen. Dit kan zijn omdat de batterij plat is of omdat de gebruiker zijn of haar bestemming heeft bereikt.

In overleg met de pz Vima en stad Vilvoorde kan dit probleem aangepakt worden onder meer door een toevoeging in de algemene politieverordening en een bepaling toe te voegen die het verboden maakt om dergelijke systemen te exploiteren zonder vergunning en die het verboden stelt om de deelsteps en deelfietsen hinderlijk achter te laten.

Besluit: De gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de aanpassing van de politieverordening

Kennisname nieuw lid sportraad

Begin dit jaar werd een nieuwe oproep gedaan naar erkende verenigingen die nog niet aangesloten waren in de (nieuwe) sportraad, hierop reageerden Koninklijke Smash Club Diegem, Multtic Machelen, The Rookies, ZVK Sjaloom, Veteranen Volleybal Machelen, Tennisclub Machelen-Diegem, Teda vzw.

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van volgende nieuwe leden van de adviesraad sport:

Zowel de effectieve als de plaatsvervangende leden zijn stemgerechtigd.

vereniging                                           naam                                   stemgerechtigd

Multtic Machelen vzw                     Danny Maebe                   effectief lid

                                                                Tim Calcoen                      plaatsvervangend lid

The Rookies                                        Geert van Rompaey       effectief lid

                                                                Mike Van Der Schelde   plaatsvervangend lid

ZVK Sjaloom                                       Nick Maton                       effectief lid

                                                               Tom Clarkson                    plaatsvervangend lid

Veteranen Volley Machelen         Joeri Elsen                         effectief lid

                                                               André Jans                        plaatsvervangend lid

Tennisclub Machelen-Diegem     Jan Cornelis                       effectief lid

                                                               Emiel Van den Eede       plaatsvervangend lid

Teda vzw                                             Inge Hansart                     effectief lid

Koninklijke Smash Club Diegem Francis Hoovelts              effectief lid

                                                              Danny De Boeck              plaatsvervangend lid 

Reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur

Teneinde de problematiek van de deelstepfietsen op te lossen is er een bepaling toegevoegd aan de algemene politieverordening. Het is echter vanuit mobiliteitsbeleidspunt belangrijk dat dergelijke systemen wel mogelijk worden op het grondgebied.

Echter, teneinde dit niet te laten uitmonden in een overlast op het openbaar domein en voor de bevolking, is het noodzakelijk hieromtrent een reglementair kader te maken betreffende de voorwaarden en modaliteiten op deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur.

Retributiereglement op het niet tijdig weggehaalde deelvoertuigen zoals omschreven in de algemene politieverordening op het openbaar domein

Teneinde in combinatie met de nieuwe bepaling in de algemene politieverordening het toch mogelijk te maken dat dergelijke deelsystemen op het grondgebied zouden mogelijk gemaakt worden, omdat ze kunnen bijdragen aan de mobiliteitsproblematiek, is het noodzakelijk hiervoor een reglementair kader te maken.

Besluit: de gemeenteraad keurt het reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur unaniem goed.

Retributiereglement op het niet tijdig weggehaalde deelvoertuigen zoals omschreven in de algemene politieverordening op het openbaar domein.

Regelmatig wordt de gemeente geconfronteerd met de problematiek van achtergelaten deelsteps en deelfietsen (voornamelijk uit het Brusselse).

Vaak vertrekken de gebruikers in Brussel en laten ze in Machelen-Diegem hun voertuig achter op willekeurige plaatsen. Dit kan zijn omdat de batterij plat is of omdat de gebruiker zijn of haar bestemming heeft bereikt. In overleg met de pz Vima en stad Vilvoorde is dit probleem aangepakt door een toevoeging in de algemene politieverordening en een reglement die het verboden maakt om dergelijke systemen te exploiteren zonder vergunning.

De aanpassing van de politieverordening en het reglement inzake vergunning zijn goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 februari 2020. Wanneer het probleem zich toch voordoet en de gemeentelijke diensten dergelijke deelsteps en deelfietsen van het openbaar domein moeten verwijderen, is het aangewezen om hiervoor een retributie te eisen.

Besluit: Er wordt voor een termijn eindigend op 31 december 2025 een retributie geheven op het weghalen, opruimen en verwijderen, door of in opdracht van het gemeentebestuur, van niet tijdig weggehaalde deelvoertuigen zoals omschreven in de algemene politieverordening op het openbaar domein. De retributie is verschuldigd door de gebruiker,  huurder, eigenaar  of exploitant die  hoofdelijk aansprakelijk zijn  voor de betaling van de retributie.

De retributie wordt vastgesteld als volgt:

  • Bij het ambtshalve verwijderen door de gemeente: een bedrag van 110 euro
  • Bij het ambtshalve verwijderen door een derde in opdracht van de gemeente: een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de derde.

Regionaal landschap Brabantse Kouter – Aanduiden nieuwe vertegenwoordiger

De gemeente is vennoot van deze intercommunale en dient hierin een vertegenwoordiging te voorzien. Gezien het ontslag van Dirk De Wulf als gemeenteraadslid vervalt ook zijn mandaat als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen.

De gemeente dient dit mandaat in te vullen: 1 effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen uit de minderheidsfractie die zetelt de eerste twee jaar van de looptijd van de nieuwe raad van bestuur.

De fracties hebben hun kandidaturen kunnen indienen. Voorgedragen kandidaat is Benny Blanckaert

Besluit: De gemeenteraad keurt de beslissing unaniem goed dat Benny Blanckaert wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen

Regionaal landschap Brabantse Kouter – Algemene vergadering 18 Februari 2020

Besluit: de gemeenteraad beslist unaniem goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van 18 februari 2020.

VENTUM&green – Buitengewone Algemene Vergadering 10 Maart 2020

De deelnemingen van de gemeente Machelen in de Intercommunale van Brabant voor Elektriciteit en GAS CVBA (hierna "I.B.E.G."). De raad van bestuur van I.B.E.G. van 17 december 2019 heeft besloten tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap VENTUM&green

Besluit: de gemeenteraad verleent unaniem haar goedkeuring om deel te nemen aan de BAV van I.B.E.G. op 10 maart 2020 om 17u00 en stelt Stef Panneels aan als mandataris  teneinde de gemeente Machelen te vertegenwoordiger op de BAV van I.B.E.G. en te stemmen op alle punten van de dagorde van die BAV. Karina Rombauts zal de gemeente vertegenwoordigen.

Bijkomende punt op aanvraag van sp.a-spirit-groen fractie: Tournée minerale

Benny Blanckaert krijgt het woord: “Februari is de maand van Tournée Minérale, een goed initiatief om burgers te laten nadenken over hun alcoholgebruik en om aan te tonen dat gezelligheid en plezier ook zonder alcohol kan.

De gemeente heeft in de voorbije jaren dit initiatief altijd ondersteund om inwoners en handelaars ertoe aan te zetten om ook mee te doen. We zijn enigszins verbaasd dat we merken dat er dit jaar in gespreide orde wordt meegedaan aan dit initiatief: enerzijds door de gemeente en anderzijds door de Welzijnsraad en dit door 2 verschillende teams.

Deze manier van werken strookt toch niet met de beleidsverklaring (pag 4 en pag35) waarin we in de inleiding lezen dat het lokaal bestuur een integraal beleid gaat voeren? Via  het magazine Visie kondigt  de schepen van welzijn aan dat alle horecazaken werden aangeschreven om mee te doen met 2 wedstrijden en daarnaast ook dat de gemeente het charter van gezonde gemeente heeft ondertekend.

Tegen de deelname aan Tournée Minérale hebben wij uiteraard geen bezwaar, maar de aanpak lijkt ons niet de juiste te zijn en zeker geen goed voorbeeld te zijn van maximale integratie.

25 deelnemers in totaal voor Machelen–Diegem, verdeeld over 2 groepen dan nog, lijkt ons geen groot succes”

Daarom volgende vragen:

  • Is deze werkwijze besproken/genotuleerd in het vast bureau of het college?
  • Wanneer heeft het bevoegd orgaan beslist om het charter van gezonde gemeente te ondertekenen?
  • Van wie ging de communicatie uit voor deze actie(s)? Van de 2 betrokken schepenen (welzijn en middenstand)?
  • Is er budget voorzien voor deze actie (cfr 2 wedstrijden) en zo ja, op welk actieplan en actie binnen het meerjarenplan?
  • Hoeveel horecazaken doen er effectief mee?

Karina Rombauts krijgt het woord:

Bedankt Benny voor de vraag. Altijd leuk dat er zoveel vragen zijn over welzijn, dat is teken dat er veel interesse voor is.  Het initiatief altijd ondersteund is door inwoners & lokale handelaars, en dat is nu ook zo geweest. Dat jij verbaasd bent dat er gespreide orde is, is niet correct want dit initiatief werd geleid en gecordineerd door onze deskundige van kind & welzijn, die sinds een paar maanden in dienst is bij ons. Er zijn interdaad 2 teams, welzijn en de gemeente. Sinds 2018 doen we er aan mee met 2 teams.  Elke groep, vereniging of team kan zich inschrijven in Tournée Minerale.

De Welzijnsraad is een echte actieve groep mensen die trots zijn op hun lidmaatschap en meedoen sinds 2018, en om de inwoners een kans de tegen om zich inschrijven bij een team hebben we team Machelen opgericht. Een iniatief om als individu te kunnen inschrijven, want mensen kunnen zich ook inschrijven via hun werk of dergelijke. Voor ons was het eerder om te sensibiliseren.

Dit is de eerste keer dat we  zo op een integrale en domein overschreidende manier te werk zijn gegaan. Kind & Welzijn, collega’s van jeugd en sport, de dienst lokale economie  en communicatie dienst (die zowel voor de interne als externe communicatie gezorgd hebben).

De welzijnsraad heeft zijn akkoord gegeven om deel te nemen aan Tournée Minerale, de collega’s van jeugd en sport hebben hun acterban aangeschreven, want dit was er een speciale actie naar sportvereningingen toe, vandaar dat zij hun sportclubs hebben aangeschreven, ook de locale horeca werd aangesproken en een flyer opgesteld voor het uitnodigen van horecazaken.

Er werd toestemming gevraagd aan de Algemene Directeur, om gemeenschapswachten in te schakelen voor de verdeling van flyers. Er was een nieuwsbericht met oproep van deelname, via het intranet, mededeling via het clubboard, en de dienst zorgde voor Facebook posts, Website nieuwsberict,  artikel in het Magazien. Ik denk dus wel dat ik kan staven dat er een integraal domein overschrijdend initiatief is geweest waar we geprobeerd hebben om alle personeelsleden erbij te betrekken.

Het artikel was geen aankondiging, maar zoals alle schepenen en gemeenteraadsleden, worden wij door verschillende media opgebeld voor interviews, ik denk dat iedereen dat wel al eens heeft meegemaakt, en dat was eigenlijk een interview, waarbij ze wisten dat wij deel zouden nemen aan Tournéé Minerale, via de organisator van dit event.

Ok, 25 deelnemers in totaal is niet veel, dat is waar, maar zoals ik al eerder zei, kon iedereen zich op eigen initiatief inschrijven, onze bedoeling was niet om “zoveel deelnemers” hebben ingeschreven, maar eerder de sensibilisering te doen voor onze werknemers en inwoners om de aandacht te vestigen op wat alcohol allemaal kan veroorzaken.

Op de volgende vragen zal ik dan ook antwoorden:

  • Is deze werkwijze besproken/genotuleerd in het vast bureau of het college?

De deelname werd besproken in het Vast Bureau van 3 december 2019, verdere uitwerking werd gedaan door project leider en de bevoegde schepen. Na elke activeit was er een evaluatie die op het Vast Bureau of het College besproken.

  • Wanneer heeft het bevoegd orgaan beslist om het charter van gezonde gemeente te ondertekenen?

Hier gaat het over een verderzetting, want de charter bestond reeds sinds 2013.  Op het Vast Bureau van 26 September 2019 werd hierover gecommuniceerd. Ik verwijs nu ook verder naar de beleidsverklaring want daar staat “De reden voor een gezonde gemeente is een extra stimulans om zo verder te gaan”

  • Van wie ging de communicatie uit voor deze actie(s)? Van de 2 betrokken schepenen (welzijn en middenstand)?

Neen, want zoals eerder vermeld, alle communicatie ging uit van de communicatie dienst en besproken met het College

  • Is er budget voorzien voor deze actie (cfr 2 wedstrijden) en zo ja, op welk actieplan en actie binnen het meerjarenplan?

Er is een klein budget voorzien van 100€ op actieplan van 3 & 6

  • Hoeveel horecazaken doen er effectief mee?

2 handelaars

 

OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 17 maart 2020.