'

Verslag  Gemeenteraad 16 December 2020.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Jocelyne, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Verberckmoes Tessa, Benhomaid Samia, Lenaerts Werner,  Ponticello Dina , Schell Daniël.

Verontschuldigd: Peter Roose

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

Toelichting cijfers coronabesmettingen :

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter

De afgelopen week noteerden we 30 nieuwe besmettingen bij inwoners van onze gemeente;

De week voordien waren het er amper 9, dus noteerden we een relatief sterke stijging. Toch moeten we de cijfers enigszins nuanceren. Van die 30, zijn er 10 personen besmet geraakt in rusthuis Woluwedal (8 inwonrs, 2 personeelsleden), en de overige besmettingen zijn volgens onze contacttracers te linken aan familiale contacten. Er waren twee families waar telkens 4 personen besmet zijn.

We moeten die 30 gevallen per week dus in de context zien, het is nog niet zo heel lang geleden dat er soms 30 gevallen per dag te noteren waren. Op niveau van de ELZ , zitten we qua globaal besmettingscijfer op het niveau van begin oktober. Dat is niet zo’n goed nieuws, want die periode was de start van de tweede piek.

Het enige verschil dat we als gemeente toen in de top 5 van Vlaams-Brabant stonden, en dat onze gemeente nu een minder opvallende plaats bekleedt.

Goed nieuws is er te noteren vanuit onze scholen :  in2 scholen er zijn geen besmettingen, in de Windroos slechts 1 leerling in Quarantaine, en in de Fonkel 5 leelingen. Dus geen leerkrachten, die zijn allen beschikbaar, en met het ingaan van de kerstvakantie is dat goed nieuws.

In het WZC hetzelfde goede nieuws : slechts 1 persoon besmet, en ook bij ons personeel zijn er tot gisteren geen personen geïmpacteerd door Covid 19.

Conclusie : ik denk dat we onze burgers moeten blijven sensibiliseren en motiveren om de opgelegde maatregelen te blijven respecteren. Het is te hopen dat we gespaard blijven van een nieuwe piek na nieuwjaar.

Tot slot nog ven meegeven dat de politiediensten blijven actief controleren op de correcte naleving van de maatregelen (mondmasker waar nodig, samenscholingsverbod, horecaregels, avondklok, ..)

Voor onze gemeente zijn er 94 inbreuken geverbaliseerd in de tweede piek. 

A-Punten:

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie en raden december 2020: Toelating tot het hervatten van de tennislessen aan de -12 jarigen van Tennisclub Machelen-Diegem.

Gezien tennis geen contactsport is kunnen kinderen tot 12 jaar de danslessen indoor volgen. Daarom krijgt de vereniging toestemming om de lessen voor kinderen tot 12 jaar te hervatten. Ze respecteren alle maatregelen en zetten alles in om de veiligheidsrichtlijnen strikt toe te passen. De club is daarenboven de enige gebruiker van de desbetreffende infrastructuur. Gezien de strenge protocollen is het advies positief. Dit werd ook besproken op de veiligheidscel.

Besluit: De gemeenteraad keurt de bekrachtiging van de burgemeester unaniem goed.

Politiezone VIMA – vaststelling dotatie 2021

Jaarlijks keurt de gemeenteraad de exploitatietoelage en investeringstoelage aan de politiezone VIMA goed. In 2021 wordt 3.289.466,06 euro aan de politiezone VIMA toegekend voor de exploitatie en 144.550,00 euro als investeringstoelage.

Besluit: De gemeenteraad keurt de dotatie 2021 voor ViMa unaniem goed.

Belastingreglement op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente – aanslagjaren 2021-2025 (aanpassing)

Dit gemeenteraadsbesluit betreft een aanpassing van de gemeentebelasting op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente, zoals die verschillende legislaturen geleden werd ingevoerd in de gemeente en die laatst werd hernieuwd door het gemeenteraadsbesluit d.d. 21 april 2020 houdende het belastingreglement op bewaarplaatsen van motorvoertuigen.

Naar aanleiding van gelijkluidende klachten werden de artikelen 2 § 2, 3 § 2 en 5 § 3 van het besluit van de gemeenteraad van Machelen van 21 april 2020 inzake het belastingreglement op bewaarplaatsen van motorvoertuigen met besluit van de toezichthoudende overheid vernietigd. De gemeenteraad nam hiervan kennis op 17 november 2020. De gemeente heeft het nuttig geoordeeld de door dit reglement beoogde bewaarplaatsen voor motorvoertuigen te belasten teneinde zich aanvullende inkomsten te verschaffen ter financiering van de uitgaven van algemeen nut waaraan de gemeente het hoofd dient te bieden.

Er is immers een duidelijke financiële behoefte aanwezig die de creatie van de belasting rechtvaardigt. De gemeente Machelen staat voor zware uitdagingen precies omdat tezelfdertijd van haar wordt verlangd dat haar begrotingen sluitend zijn. Zodoende moet zij haar inkomsten zoeken op andere terreinen. Het is noodzakelijk om het belastingreglement bij te stellen om het zo correct mogelijk te kunnen toepassen. Het gehanteerde tarief van 45 euro per kwartaal en per parkeerplaats is redelijk en, gelet op de financiële behoeften van de gemeente, verantwoord. De inkomsten van deze belasting werden in de meerjarenplanning ingeschreven voor een bedrag van 300.000 euro per jaar.

Besluit: de gemeenteraad keurt het'Belastingreglement op de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen uitgebaat op het grondgebied van de gemeente - aanslagjaren 2021-2025 (aanpassing)' unaniem goed

Belastingreglement op afgifte administratieve bescheiden

Het schrijven van FOD Binnenlandse Zaken van 02 oktober 2020 waarbij een aanpassing van de prijzen met ingang van 01 januari 2021 zal doorgevoerd worden ivm indentiteitskaarten, internationale reispaspoorten, rijbewijzen, trouwboekje, uittreksel strafregister, ...

Besluit: er wordt met ingang van 1 januari 2021, voor de dienstjaren 2021 tot en met 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve bescheiden. De nieuwe tarieven worden door de gemeenteraad unaniem goedgekeurd.

Aanpassing subsidiereglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie

Met de invoering van de MD cheque wil de gemeente na de herstart van het economisch leven in eerste instantie geldig zijn om de inwoners terug 'uit hun kot' te lokken en weer naar de lokale detailhandel en horeca te brengen. Voor een bepaalde periode en een bepaald budget wil de gemeente via deze MD cheque een hefboom creëren zodat mensen sneller de weg (terug) vinden naar de lokale detailhandel en horeca. Momenteel hebben we 10% van het subsidiebedrag naar de handelaars verbruikt.

Op 7 juli 2020 bij de goedkeuring van het reglement, was er nog geen kennis van een tweede golf enerzijds, noch omtrent de gevolgen die vervat zijn in de diverse MB's tgv de beslissingen van het Overlegcomité. Die tweede golf en de maatregelen daaromtrent getroffen, hebben ertoe geleid dat de invoering en aankoop van de MD cheques, met subsidies, niet zo vlug is gelopen als gepland.

Gezien de huidige situatie, opnieuw een lockdown en het feit dat er heel veel zaken nog of beperkt (onder voorwaarden) kunnen geopend zijn, anderen zeker nog tot 15 januari 2021 zullen gesloten zijn (en misschien zelf langer?), wordt voorgesteld de eindtermijn van de gesubsidieerde MD-Cheques te herzien. We hebben geopteerd voor het volledig weglaten van de einddatum, zodat de inwoners of personen die in Machelen aankopen willen doen en/of van de diensten van onze lokale handelaars willen genieten, hier nog maximaal voor gestimuleerd worden

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

We vinden de actie MD cheques zeker een gepast project, in tijd waar onze zelfstandigen zwarte sneeuw zien door Corona. Aangezien Covid-19 pandemie nog lang niet voorbij is, steunen we het voorstel om de aanpassing van art 2 te maken. We hebben echter nog een aantal opmerkingen en vragen hier over te stellen

  • Momenteel zijn er 41 zelfstandige die zich hebben ingeschreven. Welke acties gaat het beleid nog doen om enerzijds nog meer zelfstandigen aan te trekken voor dit project en anderzijds het nog meer promoten naar buiten toe, in de eerste plaats onze inwoners, om ze te overtuigen van het gebruik van de MD Cheques.
  • Wat met de zelfstandigen die onder de huidige corona maatregelen en restricties niet mogen opendoen? Kappers? Schoonheidspecialisten? ... Indien deze situatie nog maandenlang zou duren voor hen, is er ook voor hen iets uitgewerkt dat hen kan helpen gedurende deze donkere maanden?
  • Is het de bedoeling dat je met de MD Cheques ook sigaretten en lotterij producten kan aankopen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat onze gemeente bijdraagt aan de verkoop van tabaksproducten of kansspelen? Op al deze producten heeft onze zelfstandige een minieme vastgelegde marge.
  • Het maximaal bedrag van MD Cheques per persoon is 1.250€, maar op Kivalo kan er maximum 720€ besteld worden. Kan dit bedrag verhoogt worden naar 1.250€. Hoe controleert men of hier geen misbruik van gemaakt wordt?

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:

Ik heb geprobeerd alle vragen te noteren. Ik heb goed nieuws het zijn er geen 41 maar ondertussen 51 zelfstandigen ingeschreven, we blijven stijgen. Regelmatig doen we actie en kunnen handelaars dit zien, en kunnen zij zich altijd inschrijven, dat is geen enkel probleem.

Ivm acties voor diegene die niet kunnen openen, hoop ik dat ze binnekort wel mogen openen. Er zijn nog geen specificieke actie gericht ook omdat we niet weten wanneer ze mogen opengaan. Er is zeker en vast nog budget voorzien.

Bij het opstellen van dit agendapunt stonden we aan 10%, momenteel zitten we aan 17% van het voorziene bedrag dat reeds gebruikt is. Wat maakt dat we nog 420.000€ op overschot hebben, ik hoop dat ze niet zo lang moeten dicht blijven, want dat wil zeggen dat ze nog jaren dicht zijn. Kan U nog even de andere vragen stellen?

Op de vraag of er met de MD cheques kansspelen en tabak kunnen aangekocht worden?  Dat is een goede vraag, normaal gezien kan dat gewoon in de winkel aangekocht worden, maar ik ga het eens navragen, en tegen volgende gemeenteraad, volgende maand laat ik U dan iets weten.

Het is correct wat u zegt, dat er tot 1.250€ mag aangekocht  worden, dat zou normaal ook zo moeten kunnen op Kivali, als dat niet kan, zal ik contact met hen opnemen, maar ik weet, en dat brengt mij tot uw volgende vraag, wij kunnen controle doen op de mensen die gebruik van de MD cheques,  je moet je naam, e-mail adres opgeven en dergelijke, en zo trekken wij rapporten om te kijken of ze reeds aan die 1.250€ zitten. Er zijn mensen die reeds aan die limiet van 1.250€ zitten. Maar dit kan ik nakijken bij Kivalo.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Het enige puntje dat ik nog wil aanhalen, is dat ik gisteren op de website van Kivalo gekeken heb dat het er 41 waren toen, maar geen probleem hoe meer zelfstandigen hier aan deelnemen hoe beter. 51 is ook al mooi.

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:

Dat kan kloppen, ik ga u uitleggen hoe dat dit komt, dat jij andere cijfers ziet dan wij. Er zijn er 51 geregistreerd, 2 afgekeurd omwille van niet voldoen aan de voorwaarden, 47 goedgekeurd, en 2 nieuwe dit nog moet aanvaard worden, en in die 47 goedgekeurden, zal u er 41 zien op het platform, omdat na de goedkeuring moeten zij nog gegevens inbrengen zoals rekening nummer etc, vooraleer ze op de site terecht komen. Dus dat kan het verschil maken.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Dank U Kris geen probleem, ik hoop dat we zo snel mogen aan de 100% geraken van het te besteden budget, Dank u voor de antwoorden.

Steven Tielemans krijgt het woord van de voorzitter:

Mag ik hierop iets toevoegen? De kansspelen en sigaretten mogen nooit aangekocht worden met een korting, dus normaal gezien zou de winkelier moeten weten, en mag hij die betaling nooit ontvangen, via MD cheques, want daar zit de korting van 10 of 20% op.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

De zelfstandige in kwestie heeft hier direct contact opgenomen met de gemeente, en het antwoord was “postief”, dus maw dat sigaretten wel betaald konden worden met MD cheques. Ik ga er ook bij vertellen, ik heb wat opzoekwerk gedaan, bij andere gemeenten, die ook dergelijke acties doen zoals wij, en daar staat ook nergens in vermeld of dergelijke producten zoals tabakwaren en kansspelen kunnen al dan niet aangekocht worden. Ik weet het ook niet. De zelfstandige heeft het nagevraagd bij de gemeente, er zijn mensen die voor 200 of 300€ aan sigaretten kopen met de MD cheques. Ik stel voor dat we dit onderzoeken en zoals Kris eerder melde van hier een update te geven tegen de volgende gemeenteraad in Januari.

Besluit: Gemeenteraad keurt de aanpassing aan het subsidiereglement, om een wijziging te doen in de eerste zin uit Artikel 2 en dit gedeelte eruit te halen: ‘voor eind 2020’ unaniem goed.

Aanpassing meerjarenplan 2020-2025: vaststelling kredieten 2021-2025

Start van een nieuwe cyclus voor het meerjarenplan 2021-2025.

Jean Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

In januari 2020 hebben wij, weliswaar te laat, van de nieuwe bestuursploeg het MJP voorgesteld gekregen. Een ambitieus MJP met heel wat investeringen en met als slotsom, en wij bekijken de cijfers integraal voor de gehele geïntegreerde organisatie, volgende resultaten in 2025 :

  • Een beschikbaar budgettair resultaat van 6.634.948 euro

Vandaag krijgen wij de herziening van dit MJP voor 2021-2025 en zien we veel slechtere cijfers, en ik wijs naar mijn tussenkomst van november als een wake up call.

De cijfers die we hier zien geven een veel slechter beeld als prognose voor 2025 :

  • Een beschikbaar resultaat van 341.462 euro
  • Een autofinancieringsmarge van 1.131.550 euro

Toch nog even de cijfers erbij halen van het begin van deze legislatuur.

  • Volgens de presentatie van de rekening 2018 (einde vorige legislatuur) was er toen een gecumuleerd budgettair resultaat (gemeente en OCMW samen) van 22.720.937 € en een autofinancieringsmarge van € 4.158.994 €.

Een goed beheerder van de gemeentelijke financiën zorgt er, zoals een goede huisvader voor, dat de gemeente ook op lange termijn financieel gezond kan blijven, ongeacht wie op dat moment deel zal uitmaken van het bestuur.

Met een saldo in 2025 van amper 341.462 € kan men bezwaarlijk stellen dat Machelen ook na deze bestuursperiode voldoende financiële mogelijkheden heeft. Met andere woorden, de kas van onze gemeente Machelen-Diegem dreigt leeg te komen!

Maar er is meer aan de hand !! Eigenlijk is de situatie nog veel erger dan hier voorgesteld.

Cijfermatig stellen we ons toch wel wat vragen bij dit meerjarenplan.

Als we vertrekken van het in januari van dit jaar voorgestelde geraamde resultaat op kasbasis van 6.634.948 euro en we voegen de meevallers uit de rekeningen 2019 erbij en het feit dat deze bestuursploeg nog eens 7 miljoen gaat lenen, dan zouden we moeten eindigen bij constant beleid met een resultaat in 2025 van 17.233.980 euro, zijnde 6.634.948 euro (start mjp 20-25) + 3.559.032 euro (rekeningen 2019) + 7.000.000 leningen

Vandaag legt men ons een MJP voor dat eindig in 2025 op amper 341.462 euro. Daar hebben we toch vragen bij, men kan toch niet een nadelig effect hebben omwille van corona op 1 jaar tijd van om en bij de 17 miljoen?

Investeringen?

Om onze gemeente verder te doen groeien en bloeien zijn er investeringen nodig. Maar ook hier zien we een zorgwekkende evolutie bij de voorstelling van dit MJP 2021-2025 ten overstaan van het originele MJP 2020-2025 zoals dat werd voorgelegd in januari 2020.

In januari 2020 werd, en we baseren ons op schema M2, een investeringspakket voorgelegd van 21.611.237 €

Een vrij ambitieus investeringspakket waarbij het bestuur er toen ook nog van uitging dat men om dit te realiseren geen euro meer moest gaan lenen. Met wat vandaag wordt voorgelegd, zien we echter totaal andere cijfers een totaal aan investeringen van 27.234.122 €.

Het investeringspakket stijgt dus met 5.622.885 euro!

Deze gemeente gaat dus in de volledige mjp periode 20-25 5,6 miljoen meer gaan investeringen maar tegelijk ook 7 miljoen meer gaan ontlenen! Waarvoor dient die 1,4 miljoen extra leningen dan?

Corona- effecten op belastingontvangsten

Tijdens de budgetwijzigingen die het college heeft voorgelegd in 2020 is er gewezen op de nadelige effecten van corona op belastingontvangsten. De aandacht werd gericht op de hotelbelastingen waar men dus voor 2020 uitgaat van een nuljaar en ook voor de volgende jaren zeer voorzichtig is met de ramingen.

Daar kunnen wij in volgen, alleen is de vraag wat met de andere belastingen, heeft men daar voldoende inschatting gemaakt van mogelijke minder ontvangsten. Ik verwijs in de eerste plaats naar de eigen gemeentelijke belastingen als

  • De belastingen op economische bedrijvigheid. In normale omstandigheden brengt die belasting jaarlijks rond de 900.000-1.000.000 euro op, maar we leven niet in normale omstandigheden, vele bedrijven zijn maanden gesloten geweest, winkels waren dicht, machines waren stilgelegd, produceerden niet, voorraden bleven onaangeroerd liggen of magazijnen waren leeg? Is hier mee rekening gehouden?
  • We hebben het al gehad over de effecten van corona op de hotels, hotels waren dicht, diegenen die open zijn hebben een minimale bezetting, mede omdat het passagiersvluchtverkeer niet op gang komt. Maar ook de taxis die bij ons belastingen betalen ondergaan dat lot. Is hiermee rekening gehouden?
  • Bouwbelastingen: we kunnen ons voorstellen dat of de omgevingsvergunningsanvragen niet zo snel als gedacht binnenkwamen, laat staan door de corona maatregelen dat bouwwerven niet zo snel vooruitgingen dan eerst gedacht, dit heeft een effect op inboeken bouwbelastingen, heeft men daar mee rekening gehouden?
  • Belastingen op bewaarplaatsen voor motorvoertuigen: dit reglement, goedgekeurd in april 2020 is deels vernietigd, vandaag krijgen we een nieuw reglement ter goedkeuring, maar is ingeschat in hoeverre die gedeeltelijke vernietiging in 2020 zal leiden tot minderontvangsten?

Heeft het college hiervoor een plan om waar mogelijk tegemoet te komen aan deze bedrijven? In andere gemeenten, zoals bvb in Zaventem heeft men pro-actief gereageerd door een beslissing te nemen om maar een 75% van de belastingen te gaan innen voor sommige van hun belastingen.

Wat heeft het college hiervoor gedaan?

Gaan we niets doen, afwachten, wetende dat misschien een aantal van deze bedrijven over kop kunnen gaan of moeten sluiten, en zodoende wij de kans lopen ook de belastingen kwijt te zijn?

Maar we stellen ons ook de vraag of er rekening is gehouden met mogelijke effecten op de centrale belastingen :

  • Aanvullende personenbelasting, door het stilvallen van bouwprojecten kan het zijn dat nieuwe inwoners niet zo vlug in Machelen komen wonen en dus ook pas later beginnen belastingen te betalen, evengoed kan het zijn dat een deel van onze inwoners nu getroffen zijn geweest door technische werkloosheid en dus daarna, gezien het lagere inkomen, minder belastingen gaan betalen?
  • Onroerende voorheffing : ook hier kunnen nadelige effecten ontstaan, met name het later in gebruik nemen van gebouwen, het in de bedrijvenzone door corona veroorzaakte leegstand, waardoor men vrijstelling kan vragen van onroerende voorheffing
  • Opdeciemen op verkeersbelastingen : door corona is er bij veel bedrijven verplicht thuiswerk en passen vele bedrijven hun mobiliteitsbeleid aan waardoor er minder bedrijfswagens komen, ook de wijzigende belastingen op vlaams niveau vanaf 1 januari zullen wellicht een verschuiving met zich meebrengen in de leasemarkt naar meer elektrische wagens, waardoor onze gemeente minder opdeciemen zal krijgen.

In hoeverre heeft het college binnen dit MJP hiermee rekening gehouden?

Oninvorderbare vorderingen

Elk lokaal bestuur heeft te maken met vorderingen uit belastingen of andere prestaties die uiteindelijk niet ingevorderd kunnen worden, ondanks het feit dat ze al dan niet met een factuur of belastingkohier al zijn uitgestuurd.

Ik heb het daarnet gehad over de hotels en de bewaarplaatsen voor motorvoertuigen:

  • Volgens de informatie die wij beschikken zijn niet alleen vele hotels tijdelijk gesloten maar is 1 hotel in Diegem ( parker hotel) definitief gesloten en zelfs failliet verklaard. Is er geraamd hoeveel achterstallige hotelbelastingen dit hotel heeft en wat de kans is dat die achterstallen nooit zullen geïnd worden? Indien ze nooit geïnd worden moet dit lokaal bestuur ze afschrijven en dit leidt tot een minder goed budgettair resultaat
  • Het zelfde geldt voor quick parking op steenweg op buda, dat staat al maanden leeg en was volgens ons de grootste betaler van de belastingen op bewaarplaatsen voor motorvoertuigen. Ook hier gaat het gerucht dat ze failliet zijn en ook hier de vraag of er hier, via een reservefonds of bestemde gelden, dit college een voorziening heeft aangelegd om deze mogelijke verliezen te dekken.

Hoeveel bedragen die verliezen, want we kunnen ons voorstellen dat dit wel enkele honderdduizenden euros zijn die nog in mindering zullen moeten gebracht worden?

Besluit

Beste collega’s, ik wil afsluiten met mijn besluit van mijn tussenkomst van de maand november : Het is eigenlijk met spijt dat ik al die vaststellingen hier vanavond moet brengen, want u verdient dit niet als verkozenen , en nog minder verdient het personeel en de bevolking dit.

Op twee jaar tijd is deze altijd sterke gemeente haar reputatie als voorloper kwijt. Ik zou mij als hoofdverantwoordelijke van deze situatie, als schepen van financiën en als college, serieus zorgen maken.

Waarom? Dat is de vraag die wij ons stellen? Wil men de waarheid niet zien? Mag de  waarheid niet gezien worden?

Het spreekt voor zichzelf dat het kartel sp.a-spirit-groen tegen dit MJP zal stemmen en dat ik mijn tussenkomst zal laten notuleren, indien dit geen wake up call is voor het college dan hoop ik dat het een wake up call is voor toezicht.

Karina Rombauts krijgt het woord van de voorzitter:

Zoals daarjuist reeds vermeld, dat ik ook op het vorige punt mezelf niet kon voorbereiden door mijn situatie thuis, stel ik voor dat de burgemeester of Gunter toelichting geven. Spijtig dat we gisteren geen vragen ontvangen hebben, anders had Gunter zich daarop kunnen voorbereiden. Ofwel kan Daniel  het doen, want die heeft ook alles bekeken en eraan gewerkt, dus ik stel voor dat Gunter of Daniel eerst begint.

Gunter Covents (waarnemend financieel directeur) krijgt het woord van de voorzitter:

Goedeavond voorzitter, goedeavond raadsleden, ik heb eerst geprobeerd alle vragen en punten te noteren. Als ik er een paar mis, Mr De Groef, doet u mij er maar aan herinneren. In eerste instantie wij hebben wel met een aantal zaken rekening gehouden, zoals ik al maandag heb ook proberen uit te leggen, hebben wij de ontvangsten die we voorzien hebben van onroerende voorheffing en voor de personenbelasting verder doorgeschoven naar volgend jaar en het jaar daarop. Dit in het kader van de te verwachten vertragingen die dat de realisaties van de woongelegenheden heeft opgelopen, en de verkopen ervan, hebben we rekening meegehouden, en hebben we de cijfers zoals de finanancien hebben doorgegeven, hernomen voor 2021 en 2022 voor één van beide.

Dan had u het ook nog over de economische bedrijvigheid, het is zo dat in ons belastingsreglement opgenomen is, maar als ik het verkeerd lees, dan zal de algemeen directeur me er straks wel op terecht wijzen, dat de belasting ondeelbaar is en voor het hele jaar verschuldigd, voor alle belastingsplichtigen. Het feit dat in de aanloop van het aanslagjaar de hoedanigheid verandert heeft geen invloed op de belastingen. Dus in ons belastingsreglement is opgenomen, geen rekening te houden met het stilliggen van activiteiten, al dan niet verplicht door hogere instanties .

De hotelbelasting werd inderdaad op nul gebracht, zoals u gezegd had. Voor de taxi’s hebben wij geen aanpassing  doorgevoerd, dat klopt, en daar kan ik u niet zeggen of we daar meer of minder aanvragen binnengekomen zijn. Daar heb ik geen zicht op. De vernietiging van het belastingsreglement op bewaarplaatsen van motorvoertuigen, heeft in essentie geen invloed op de incohiering van de belasting omdat de vernietigde artikels niet gaan over wie dat de belasting moet betalen, over welke activiteit of prijs. De vernietiging ging eerder over vrijstellingen, maar geen één van de huidige parkeeraanbieders voldoen voor die vrijstellen, en dan was er nog een punt dat vernietigd werd, maar dat is ook niet van toepassing op de huidige belaste ondernemingen voor die bewaarplaatsen.

Dan had u het ook nog even over de investeringen en over het al dan niet financieren met  leningen van die zaken. Ik weet dat ook terug in de vragen die U vorige maand had gesteld, waarop het antwoord geformuleerd is, maar ik weet niet of dat nu moet weergegeven worden, of dat het straks komt, en dan zal daar al veel van in vervat zitten. (Voorzitter stelt voor om daar nu op te antwoorden)

Ik ben een ambtenaar, dus als ik een paar ongetinte politieke uitspraken zou doen, wil ik mij hiervoor nu al excuseren. Het is niet de bedoeling dat ik hier de politicus ga spelen, daar zijn jullie veel beter in veronderstel ik, maar we gaan uw vraag die u vorige maand gesteld heeft in een aantal blokjes beantwoorden.

U had het eerst over de evolutie van de indicatoren, beschikbare budgetair resultaat en de auto financieringsmarge, die in tussen periode 2014-2019 en de periode 2020 – 2025 er degelijk op achteruit gaat, dat ontkennen we niet, hier zijn de cijfers duidelijk zichtbaar maar die zijn wel te verklaren. En dat komt omdat wij het splitsen in 3 antwoorden (zoals maandag), in een exploitatie, investerings en financiering resultaat.

Wat betreft het exploitatie resultaat, ondanks de stijging van de fiscale ontvangsten en de ontvangen subsidies, zijn er toch nog voor grotere kosten en uitgaven aan personeel. Wij hebben een stijging aan fiscale ontvangsten over de ganse meerjarenplan van 25 miljoen, maar de uitgave voor personeel, onder andere door de invulling van het kader Ideamondeo samengesteld, voor de samensmelting  van OCMW en gemeente, dat door het vorige college werd goedgekeurd, kent nu pas zijn volle uitwerking, en dus de aanwerving van die functies. Daarnaast zijn de subsidies voor ViMa en de brandweer aanzienlijk gestegen, dus eigenlijk komen op een stijging van 38 miljoen enkel voor die 2 zaken, als we dan nog eens de dagdagelijkse werking van ons bestuur bijnemen, komen we op een daling van het het exploitatie resultaat met 13,4 miljoen. De stijging en aflossingen die we opgenomen hebben, nog is 3.4 miljoen, en van die stijging van de aflossing zit nog eens 800.000€ nieuwe leningen. Die 7 miljoen waar u daarnet naar verwees, daar zit voor 800.000 van die 7 miljoen van aflossingen in. Maar het grootste saldo, 2.6 miljoen is toe te schrijven aan de huidige lopende rekeningen en de constructie van Farys, die dan ook voorvloeit uit beslissingen uit het verleden, behalve het jeugdcomplex Diegem Sport, waar een aanpassing of renovatie gaat gebeuren, maar ook het GISO, bouw van Sociale huis, GBS De Fonkel, zijn ook allemaal uit het verleden, die nu hun volle uitwerking kennen en hun volle financiele weerslag geven.

Naar investeringsresultaat, daar hebben we niet echt een groot verschil tussen het vorige en het huidige meerjarenplan, misschien wel in het soort van investeringen dat we doen, maar niet in het budget dat we daar tegenover stellen.

Dan het finanicieringsresultaat, dat is in het huidige meerjarenplan, zoals dat net ook gezegd, schrijven we 7  miljoen aan nieuwe leningen in, waar ik nogmaals wil herhalen dat het niet zeker is, dat we die 7 miljoen gaan opnemen en wanneer we dat gaan doen. We nemen die maar op volgens wanneer we die nodig hebben volgens onze behoefte. In het vorige meerjarenplan is er een netto financiering ingeschreven geweest van 18.5 miljoen. Die 18.5 miljoen, was niet een volledig ontleend bedrag bij financiele instellingen, daar zat voor 9 miljoen bij Triodos, de rest waren allemaal diverse constructies rond alternatieve financiering zoals de scholen van morgen, zoals Matexi, en die zijn ook sinds eind vorig meerjarenplan gestart zijn, en die pas nu hun volledige impact weergeven in het huidige meerjarenplan 20-25.

Dus eigenlijk als men die 2 naast mekaar zet, ontlenen we in het meerjarenplan 20-25,  liefst 11.5 miljoen minder dan in het vorige meerjarenplan, daar waar het nu meer zal zijn bij financiele instellingen, werd het in het vorige meerjarenplan via alternatieve trajecten gedaan.

Dus als we de 3 zaken, exploitatie, investerings en financiering resultaten bekijken,  en we nemen daarmee in rekening dat we in 2014-2019 een stijging gekend hebben van 8 miljoen in  beschikbaar budgettair resultaat, dan hebben we inderdaad nu een afname van datzelfde beschikbaar budgettair resultaat van 19.3 miljoen euro. Ondanks het feit dat we die beslissingen van in het verleden moeten dragen, ondanks corona, slagen we er wel in om de verplicting rond de indicatoren te voldoen, zoals u ook reeds eerder had vermeld. En we houden ook verder vast om onze schuld verder af te bouwen.

Dan had U vorige maand ook nog een opmerking ivm de belastingsreglementen, daar in gevraagd geweest of er een onderhoud geweest is met de hotelsector. Ja, dat onderhoud heeft plaats gevonden eind november, waar wij de herziening verder naar beneden hebben gedaan voor de verblijfsbelasting, waar we eerst nog dachten van50% in 2021 te kunnen ontvangen, werd dit bijgesteld naar 20% in 2021. Ivm de kwaliteit van de reglementen, u hebt daarnet gestemd over het belastingsreglement van bewaarplaatsen voor motorvoertuigen, dat is inderdaad zo,  dat wij geconfronteerd zijn met een aantal klachten, zowel bij AWB als als bij rechtbanken, dat is niet enkel in onze gemeente overkomen. Het probleem zit hem niet in de inhoud of de geest van de reglementen, maar eerder in de argumentatie. Op dat vlak is de rechtleer enorm geevolueerd, en moet nu veel beter en gedetailleerd geargumenteerd worden. Vroeger volstond het al gewoon om te zeggen” volgens de budgettaire toestand van de gemeente”, maar dat wordt nu als te miniem beschouwd. De argumentatie eigenlijk stand moet kunnen houden voor de hoven, hebben we daar zoals daarnet gezegd, experitise ingewonnen van advocaten, zodanig we sterker staan tegen over nieuwe klachten.

U had ook iets gevraagd, vorige keer, over personeelszaken, maar ik ga het eerste hebben over de herfinanciering, en dan kan ik straks nog terugkomen op het vorige puntje. Voor de herfinanciering, hadden we in Juni de delegatie  gevraagd aan het college om dit dossier af te ronden. Bij de uitwerking van dit dossier hebben zowel financiele instelling als externe partners het advies gegeven om niet te herfinancieren. U mag ook niet vergeten dat een lening die wij aangaan als openbaar bestuur niet aan dezelfde regels en wetmaatigheden onderworpen is als de prive lening die u aangaat bij uw financiele instelling. Ondanks een lagere rente, zouden we op het einde nog steeds een meerkost hebben van 394.000€. Ons jaarlijks af te lossen bedrag zou lager liggen, dat klopt, waardoor onze financiele indicatoren er beter zouden uitzien, maar we stellen vast dat we momenteel nog in staat zijn om dat zelf te dragen, rekening houdende met de indicatoren, kunnen we deze last zelf dragen, zonder deze schuld te verschuiven in de tijd. Want als wij nu door die herschuiving niet te doen, door die uitstaande schuld op 10 jaar te houden, creeren wij jaarlijks 1 tot 1.2 miljoen € aan ruimte bij. Daar is reeds rekening meegehouden met die ontlening van  7miljoen die ingeschreven staat, is er toch nog altijd een bijkomende ruimte over 10 jaar van 1 tot 1.2 miljoen€. 

Dus het is eigenlijk niet slecht, we maken het ons nu moelijker, ik heb dat maandag gezegd, we moeten harder kijken op die indicatoren omdat die aan de nipte kant zitten, maar ze voldoen nog altijd aan de vereisten, en op die manier bouwen in 10 jaar in plaats van in 20 jaar onze uitstaande schuld van 12 miljoen ongeveer verder af.

Ons resultaat gaat er inderdaad op achteruit, maar er zijn verklaringen voor gegeven, ik hoop dat ze duidelijk waren. Voor zover mijn notities, denk ik dat ik in grote lijnen op uw vragen heb geantwoord, inclusief die van vorige maand.

Jean Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Ik wil Gunter bedanken voor zijn uitgebreide uitleg, ik stel vast dat wij wel van de administratie een antwoord krijgen en niet van het beleid, terwijl het toch het beleid is dat bepaalde beslissingen en keuzes heeft genomen die de administratie moet opvolgen. Ik denk maar in het groot aantal investeringen waar men nog niet aankomt, maar dat is dus een beleidsbeslissing, ik dank dus hier bij de mensen van de adminstratie om uit te voeren wat hen gevraagd wordt.

Wat betreft de huidige aanpassing, die belasting het staat er niet in aangezien er geen bedrijvigheid is, dat is inderdaad zo. Als er geen bedrijvigheid is wordt die belasting niet verminderd voor de bedrijven, dat is ook wat wij constateren. De vraag natuurlijk is of die bedrijven deze belastingen zullen kunnen bedragen aangezien er geen bedrijvigheid is geweest. Wat taxi’s betreft weet men het nog niet, maar ik neem aan dat men niet alles in één keer kan bekijken, en dat dit nog zal bekeken worden in de toekomst.

Wat betreft de belasting op bewaarplaatsen op voertuigen, wat betreft het al dan niet moeten innen, heeft Gunter correct uitgelegd, we moeten gewoon wachten of hier geen rechtzaken van komen.

In het algemeen stel ik vast dat het verminderde resultaat of het slecht resultaat, namelijk van het eindresultaat van 2025 niet onkent wordt, dat is een bedrag van 341.462€. Dat is inderdaad, wat ik ook vorige maand ook al gezegd heb, wat betreft de regeltjes, als men kijkt naar de cijfers, is men naar de hogere overheid in orde. De vraag is echter of men op lange termijn, en dan bedoel ik op een termijn van 6 jaar of meer, of men dan nog wel goed bezig is nu.

Gunter verwijst ook regelmatig naar het verleden, maar dat verleden was gekend, en wij hebben inderdaad heel wat investeringen gedaan, maar dat was ook bekend. Ook de financiering is telkens op OCMW en Gemeenteraad geweest. Heel die financiering was gekend, dus het beleid had dit van in het begin, op het moment dat men zegt van nog investeringen gaat doen of nog leningen aangaan, was het aan het beleid om na te gaan of dat effectief nog wel kon.

Ik bedank nogmaals de administratie voor hun tussenkomst en hun uitleg, ik stel vast dat het beleid hier niet de juiste keuzes heeft gemaakt.

 Gunter Covents (waarnemend financieel directeur) krijgt het woord van de voorzitter:

Nog even terugkomen op uw projectie naar de toekomst toe. U weet dat ons meerjarenplan loopt tot 2025 en dat wij niet meer kunnen weergeven voor de jaren erna. Maar zoals ik al zei, dat er in de toekomst wel beterschap voor de deur staat, begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat de situatie nu barslecht is. We zitten inderdaad maar nipt, maar nipt wil niet zeggen dat het slecht is. Vanaf dat de huidige schuld is afgelost, creeren we ruimte van 1 tot 1.2 miljoen bij. Dus op een meerjarenplan wil dat zeggen dat er terug 5 miljoen bijkomt, en dat jaarlijks, zolang er niet dient bijkomend ontleend te worden. Maar dat kunnen we nu nog aan u niet presenteren, want onze prognose stopt in 2025.

Ivm de huidig uistaande schulden van een aantal belastingsplichtigen. U vroeg voor het hotel in Diegem, en de Quick Parking voor de bewaarplaatsen voor voertuigen, voor hen beide is het inderdaad een aanzienlijk bedrag dat openstaat van 1.2 miljoen, dat is bij het incasso bureau, dat zijn voornaamlijk opgebouwde schulden. Voor Quick Parking heeft onze advocaat er voor kunnen zorgen, dat wij de bevoorrechte schuldeisers zijn, dat wij eerste in lijn staat. Uiteraard voor wat het waard is, want bij faillisementen is dat niet altijd duidelijk.

Mark Grootjans krijgt het woord van de voorzitter:

Bedankt Gunter voor de techniciteit, dat is niet niet mijn ding, maar uwe job, maar vertaald naar beleid. Toch even een woordje uitleg, De cijfers ontkennen wij niet, het is geen evidentie in huidige tijden  de impact van Corona, we gaan ons er niet achter verschuilen, wel reëel is. Als je ziet op 9 maanden in cijfers wat de impact daarvan is, dat is enorm. Ik denk dat we de komende maanden nog steeds voorzichtig verder moeten blijven kijken en altijd weer goed meten in functie van de financiele situatie, goed monitoren, en dan ga je automatisch beslissingen moeten nemen, in functie van het beleid dat je gaat moeten voeren.

Bijkomend hebben we nog een aantal tegenvallers gehad, in die mate proberen wij zo goed mogelijk beleid te voeren zowel voor onze horeca als onze verenigingen, en ik moet toch ook zeggen, zonder dat wij belastingen hebben moeten opslagen, dat is het laatste wat we willen doen, terwijl we dat wel eens zien in andere gemeenten als redmiddel.

Maar het inderdaad zo dat we die cijfers niet kunnen ontkennen, maar dat we toch verder moeten gaan, en hopen dat we ook meevallen gaan hebben, die voor alle duidelijkheid niet in de cijfers zijn opgenomen, en in functie daarvan kunnen we zien hoe we de ontvangsten zullen monitoren en de investeringen die we daar tegen over zetten. Het zal altijd keuzes worden uit een huidig kleiner budget.

Jean Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Ik wil zeggen dat het juist de bedoeling was van mijn tussenkomst om er op te wijzen dat men nog niet de opsoming heeft van de volledige impact. De opsomming die ik gemaakt heb, heeft wel wat tijd en werk gekost, dat is dat men de impact nog niet kent, en dat met de cijfers aan een overschot 341.462€ in 2025 zit,  dan is het juist gevaarlijk dat men nu nog niet zegt, van we gaan nu al een bepaald aantal besparingen doen.

Gunter heeft ook gezegd dat men die schulden, het is goed dat ze nu bij een incasso bureau zit, en dat zijn geen kleine bedragen, ik hoop met jullie, en ik meen dat, dat de gemeente hier in slaagt om deze schulden te innen. Dat is zo een beetje zoals het zwaard van Damocles die ons boven het hoofd hangt.

Onze bedoeling als Kartel, is dat we moeten beseffen hoe slecht onze situatie kan worden tegen 2025, en als goede huisvader nu moeten ingrijpen.

Besluit: NVA, Cd&V, VLD keuren de aanpassing aan het meerjarenplan 2020 – 2025 goed met 15 stemmen, Spa-Spirit-Groen stemmen tegen (10 stemmen)

Aankoop aandelen PajoPower in kader van project DeeldeZon

In kader van het engagement van de gemeente in het project DeeldeZon dienen volgens de overeenkomst 2.000,00 euro aandelen gekocht te worden bij de burgercoöperatie PajoPower. 

PajoPower is een burgercoöperatie die wil bijdragen aan duurzame ontwikkeling van het Pajottenland en de Zennevallei. Omdat ze hun investeringen doen met inbreng van streekgenoten, die dan aandeelhouder worden, zorgen ze er samen voor dat ze de controle over die nieuwe toekomstbestendige infrastructuur en haar rendement bij ons – de burgers en vennoten – houden. Naast ecologische en sociale duurzaamheid, levert dit model economische duurzaamheid op. Voorwaarden voor een echte standvastige democratie. PajoPower is één van de dragende projectpartners binnen het project DeeldeZon.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Op het College van 10 November werd de locatie, soort en gebruik van deelwagensyteem in het kader van ‘Deelde Zon”  besproken en een aantal artikels goedgekeurd. Zo vinden wij het goed dat dit deelsysteem niet enkel meer gebruikt wordt door onze diensten (voor het eerste jaar, aangezien ze in een pre-corona tijdperk maar gemiddeld 3 keer per week werden gebruik, korte verplaatsingen en een kleine 6000km per jaar) uitgebreid wordt naar onze inwoners, waardoor de kost van de deelwagens Nissan Leaf en Renault Zoë lager zal zijn dan voorheen.

Onze vragen zijn:

1. Ivm de selectie van de wagens, of deze Nissan Leaf zal worden aangeschaft bij Nissan Leo Peeters, en of het mogelijk is om eventueel de Renault Zoë (geen garage in onze gemeente) te wijzigen in een vergelijkbaar model van Ford (Garage Trading) of Volkswagen ( Garage Jennes), en dit om ons standpunt van winkelhieren nog meer in de kijker te zetten, door zelf het goede voorbeeld te geven bij onze gemeentelijke aanbestedingen en aankopen.

2. Ivm de locaties van beide wagens. Nu is er besloten geweest om te gaan voor de voorkeurslocatie: de parkings naast de fietsenstalling van de politie en dienstfietsen die vandaag zijn ingekleurd als parkings voor personen met een handicap en als parkingsplaats voor de burgemeester, en dit gebaseerd op argumenten (toegankelijkheid, zichtbaarheid, sociale veiligheid, leidingen naar gemeentehuis, mogelijkheid tot fietsenstalling ernaast op termijn, ... Nu de zichtbaarheid op die locatie is toch wel niet zo groot. Uiteindelijk ziet niemand ze staan op die plek. Een betere lokatie was rechtvoor het gemeentehuis. Daar staat reeds een electrische oplaadpaal, en daar kan dus ook makkelijk nog één worden bijgeplaatst. Hier komt veel meer verkeer en voetgangers voorbij ( bezoekers gemeentehuis, post, apotheker), en dus zal het deelsysteem sneller ingeburgerd geraken dan op de voorkeurlocatie die nu bepaald werd. Is het mogelijk om deze optie recht over het gemeentehuis ook eens te bekijken?

Nu de laadpaal is geen gewone type van laadpaal maar terugleverende laadpalen (Vehicle to Grid) zijn publieke laadpalen waar je niet alleen elektriciteit voor je auto kunt laden, maar tegen een vergoeding ook weer terug kunt leveren aan het openbare net. Ik weet niet of die nu kunnen geplaatst worden aan de voorzijde van het gemeentehuis? Indien niet, stel ik voor van de voorkeurlocatie meer duidelijk aan te geven (verwijderen van de haag bijvoorbeeld) zodoende ze meer zichtbaar zouden zijn.

3. Welk platform van autodeelaanbieder zaler worden gebruikt? Cambio? Partago? Poppy? GetAround? Zen Car? Share Now? Cozy Wheels?

4. Hoe wordt de berekening gemaakt van de kosten voor de gebruiker van het deelsysteem? Via een abonnementsformule of betalen per rit of per tijdsperiode (dag, weekend, week)?

5. Tenslotte indien we succesvol willen zijn, onbreekt er hier een marketing plan hoe we dit bij onze bevolking gaan promoten, misschien is dit nog wat prematuur of voorbarig in deze fase van het project. Maar dit is absoluut nodig aangezien voor de meeste inwoners, het deelwagen concept onbekend zal zijn.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Ik moet eerlijk zeggen, het is wel in hetzelfde kader als de PajoPower, we wijken hier wel wat vanaf, maar het maakt allemaal deel uit van hetzelfde Deelde Zon project. Laten we beginnen met te zeggen dat alles kadert in het project Deelde Zon. Dat houd in enerzijde het plaatsen van fotovoltaïsche zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis die dan verbonden zijn met laadpalen, die op hun beurt verbonden zijn met de electrische deelwagens.

Waarom heeft het bestuur gekozen voor het project Deelde Zon, omdat dit een totaal project was, niet enkel zonnepanelen of enkel electrische deelwagens, dat was een zeer interessant project voor onze doelstelling van duurzaamheid onze mobiliteit en duurzaamheid van onze gebouwen. Wat is nu eigenlijk het grote voordeel aan Deelde Zon, dat het een ontzorging is, dat wij als gemeente zelf niet veel personeel moet aan besteed worden, en dat de grote lijnen worden door Deelde Zon zelgf georganiseerd. Daarin zitten ook die aankoop van electrische wagens, dat u zegt bij de locale handelaars, indien dit mogelijk is sta ik hier natuurlijk achter, maar we moeten rekening houden dat de aankoop op zich kadert in het project Deelde Zon. Ik kan bijvoorbeeld nu niet zeggen of dit kan of niet, maar ik ga dit zeker en vast laten onderzoeken, en als dit mogelijk is zal ik zeker achter de aankoop staan bij onze locale handelaren. Dat is logisch. Ik vind het dus een zeer terechte vraag van u, die ik zeker met veel plezier ga laten onderzoeken, en zal dan ook terugkoppelen daarop.

De tweede vraag ging over de locatie. Daar is het zo dat we rekening houden met verschillende factoren. Eén is dat die zonnepanelen op het dak staan, verbonden zullen zijn met die laadpalen waar de electrische wagen zich zullen bevinden, en dat is zoals u zelf aangaf, dat zijn “slimme laadpalen” die ook energie kunnen teruggeven. Wat is daar ook logisch aan dat die verbinding tussen zonnepanelen naar die laadpalen zo kort mogelijk wordt gehouden. Ik kan me wel terugvinden in uw voorstel of de locatie voor het gemeentehuis beter is, maar men moet wel rekening houden dat deze locatie technisch moeilijk is. Men moet hiervoor onder het wegdek gaan, qua nutsvoorziening toe is dat ook geen makkelijke ingreep.

Wij hebben ook gekeken naar een toekomstig eventueel project, in het kader van de aanpassingen van het gemeentehuis, dus het project naar betere dienstverlening en de reorganisatie van het gemeentehuis. Daar zit ook een gedeelte van de herorganisatie van de parking naast het gemeentehuis, en als we daar dan naar gaan kijken, dan past dit beter in dat kader, omdat de wagens op die locatie te zertten, enerzijds voor ons personeel dat makkelijker toegang zal hebben tot de deelwagens, en anderzijds zullen wij er alles aan doen om die zichtbaarheid te verbeteren en die burgers uit te nodigen naar deze locatie in de vorm van lichtbakens of pictogrammen.

Het zou misschien een betere locatie geweest zijn rechtover het gemeentehuis, maar technisch gezien is dit een moeilijke operatie.

Wat de deelwagens aanbod betreft, we gaan met Cambio samenwerken, en we gaan ook ervoor zorgen naar de toekomst dat andere deelwagen projecten die op ons grondgebied aanwezig is, zullen we streven naar één en dezelfde aanbieder, namelijk Cambio. Dat is niet alleen eenvoudiger voor de gebruikers (anders moeten ze meerdere contracten, meerdere apps gebruiken). Wij kunnen ook zeggen in dat kader dat we reeds ruime contacten hebben gelegd met ontwikkelaars op ons grondgebied, om deelwagens te installeren op hun project, en daar ook vragne wij als ze het in eigen beheer , om voor Cambio te kiezen. Ik ben een voorstander om zo veel mogelijk éénzelfde deelwagenysteem te gebruiken op ons grondgebied. Ik ga mij niet voor uitspreken over de voor of nadelen van Cambio, dat is beslist in het kader van Deelde Zon, in zijn totaliteit.

Qua kostprijs, moet ik u het antwoord voorlopig nog verschuldigd blijven, want het is zo dat de gemeente aan het bekijken is of het fiancieel kan in tussenkomen, in de vorm van subsidies, maar hier zal zeker over teruggekoppeld worden in de toekomst.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Steve ik wil u alvast bedanken voor deze logische antwoorden. Ik denk dat Cambio ook de terechte partner is om mee samen te werken. Cambio heeft ook het grootste aantal gebruikers met 47.000 leden. Dus volgens mij een goede keuze.

Als Kartel staan we zeker achter alle projecten die de duurzaamheid van mobiliteit verbeteren. Misschien dat we ook eens kunnen bekijken niet enkel dit project in de kijker te zetten bij onze inwoners, maar ook andere projecten.

CarAmigo werkt volgens het Airbnb-concept. Het is in feite een auto huren van een particulier. Eigenaars posten hun wagen op de website en komen een prijs overeen met geïnteresseerde huurdersOf bijvoorbeeld, via Cozywheels, dat was vroeger Cozycars, maar die zijn op 1 december van naam veranderd, waar je kan autodelen met je buren. Je kan je aansluiten bij bepaalde lokale groepen of zelf een project opstarten. Cozywheels zorgt voor het platform.

Om te besluiten, wij verwelkomen elke duurzaam project, zoals die Deelde Zon Project. Laten we hopen dat dit een succes mag worden.

Besluit: de gemeente zal voor voor 2.000,00 euro aandelen kopen bij PajoPower. Deze zijn na zes jaar volledig herroepbaar. Ondertussen geniet de gemeente van dividend per jaar, elk jaar te beslissen op de algemene vergadering.

Verlenging gewijzigde verkeerssituatie De Sterrenhemel tot invoering nieuw circulatieplan

Naar aanleiding van de onveilige verkeerssituatie ten gevolge van de Coronamaatregelen ter hoogte van De Sterrenhemel wijzigde de gemeente Machelen de verkeerssituatie in de Toekomststraat. Op basis van de evaluatieresultaten en het feit dat we werken aan een nieuw mobiliteitsplan, willen we de gewijzigde situatie verlengen.

Het door de gemeenteraad bekrachtigde burgemeestersbesluit terzake bepaalde dat de huidige situatie slechts liep tot het Kerstverlof. Verschillende stakeholders werden bevraagd via een evaluatie. De meerderheid van de stakeholders staan positief tegenover de verkeerswijzigingen omdat ze voor een grotere veiligheid zorgen. Toch zijn er ook aandachtspunten die worden meegenomen naar de toekomst:

  • de huidige verkeerssituatie ontmoedigt niet om kinderen met de auto naar school te brengen
  • de Vuurkruisenlaan en Parkstraat krijgen meer verkeer en deze straten zijn daar niet ideaal voor ontworpen
  • de circulatie op de parking kan beter
  • de K&R wordt niet door iedereen als een K&R gebruikt
  • er wordt nog steeds zeer vaak foutief geparkeerd
  • de straat, het kruispunt en het pleintje in het oosten van de school dient bekeken te worden

De gemeente neemt deze en al de andere vermelde werkpunten en suggesties, veelal aangebracht door omwonenden en ouders, maar ook door politie, gemeenschapswacht, ... mee naar het mobiliteitsplan en de planning van de technische dienst. We trachten ook nog een diepgaandere analyse te realiseren van de autobewegingen aan de hand van verkeerscijfers en -data.

De suggesties en bezwaren wegen echter niet op tegen de positieve evaluatie over de verhoogde verkeersveiligheid. Daarom willen we de verkeerswijziging behouden de komende maanden tot er een nieuw circulatieplan voor de gemeente op tafel ligt in kader van het mobiliteitsplan dat momenteel wordt opgemaakt.

Het nieuwe circulatieplan van de gemeente, dat participatief in opmaak is in kader van het mobiliteitsplan en waar doelstellingen als verkeersveiligheid, een duurzamere mobiliteit en parkeerbeleid deel van uitmaken, zal bepalen hoe de verkeerscirculatie permanent, zowel in de Toekomststraat als in de omliggende straten zal gebeuren. De nadruk ligt daarbij op een leefbaar centrum, dus ook in de Parkstraat en Vuurkruisenlaan.

Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord dat de gewijzigde verkeerssituatie in de Toekomststraat, beschreven in het burgemeestersbesluit van 11 september 2020 en bekrachtigd door de gemeenteraad van 15 september 2020, van toepassing blijft tot de invoering van een nieuw circulatieplan in de hele gemeente

Bekrachtiging besluit burgemeester: uitzondering op de aanvullende politieverordening van 29 oktober 2020 in uitvoering van het ministrieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het virus Covid-19 te beperken: Toelating tot de hervatting van de tennislessen aan -12 jarige jongeren van Tennisclub Machelen-Diegem

Met burgemeestersbesluit van 29 oktober 2020 werd de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur gesloten. De tennisclub vraagt om de tennishal te mogen openen voor hun lessen voor kinderen jonger dan 12 jaar. 

Besluit: De gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de bekrachtiging besluit burgemeester omtrent de toelating tot de hervatting van de tennislessen aan -12 jarige jongeren van Tennisclub Machelen-Diegem

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen fractie: Mc Donalds Machelen

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Sinds 3 december hebben we in Machelen ook een McDonald’s in onze gemeente. Wat we vandaag merken, is een enorme stijging van het zwerfafval rond McDonald’s aan de Makro maar ook in het centrum van Machelen. Verschillende drinkbekers, hamburgerdoosjes en take away zakjes liggen verspreid op de publieke weg. We staan net aan het begin van de winter, maar in de lente en zeker de zomer zullen nog meer mensen liever buiten hun eten consumeren, en kan de situatie nog veel erger worden dan het vandaag al is.

Natuurlijk is dit een kwestie van opvoeding van die mensen die denken dat onze straten vuilbakken zijn. Maar er ligt ook een zekere verantwoordelijkheid bij de franchisenemer van McDonald’s. Het bedrijf McDonald’s zelf zet in voor duurzaamheid en wil een milieuvriendelijk imago, en zet voor zichzelf een objectief in voor 92% van de gebruikte materialen zelf in te zamelen en ze te hergebruiken, en ze veronderstellen dat de overige 8% in de vuilnisbak (thuis bijvoorbeeld), maar dat laatste is duidelijk niet het geval.

Onze vraag is wat heeft het beleid reeds preventief gedaan en wat gaat het doen in de nabije toekomst, om ervoor te zorgen dat er minder zwerfvuil van McDonald’s op onze straten beland?

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:

Sta me toe om u eerst overschot van gelijk te geven, ten eerste zijn wij ook verontwaardigd van de minder goede opvoeding, die deze jongeren blijkbaar krijgen van thuis. Ik hoop dat het bij hen thuis properder is. Nu daarmee geef je ook het antwoord van wat het werkelijke probleem is. Uiteraard is dit ook gekoppeld aan Corona, zoals u zei dat Mc Donald 92% in gebruikte materialen wil in te zamelen. Dat is natuurlijk berekend dat de klanten binnen en buiten op het terras kunnen eten en die overige 8% take away dit thuis of elders in de vuilbak zou belanden. Nu moeten we ook wel melden dat de grote meerderheid wel hun afval netjes in de vuilbak smijten. Gelukkig maar.

Ik ben ook langs Mc Donald gereden en heb vestgesteld dat er reeds 7 of 8 grote vuilbakken staan om het afval niet op straat te werpen. Ook heb ik de manager gecontacteerd, en deze wist ons te laten weten dat ook hij gechockeerd was. Hij had al veel gezien, maar dat mensen gewoon hun afval op straat gooien vanuit de auto, was voor hem ook een nieuw gegeven. Dat is duidelijk een gebrek aan respect en opvoeding bij deze mensen, waar het filiaal niet veel kan aan doen.

Wat heeft beleid preventief gedaan? We zijn voor de opening samengekomen om met alle getroffen maatregelen die ik net vermeld heb, als uitkomst. Echter had niemand zich kunnen inbeeld dat zulk gedrag kon gebeuren. Wat gaan we in de toekomst doen?

Na de puinhoop hebben we onmiddelijk contact opgenomen met Mc Donalds, een extra bord gezet aan de uitgang van de drive in, om de mensen er op te wijzen hun afval in de vuilbakken te gooien en niet op de straat. Er is vanauit de facebook campagne van Mc Donalds gestart, om de mensen te sensibiliseren. U heeft het misschien reeds gelezen op Facebook, maar er is ook een kar aangekocht door Mc Donalds, die elke dag om al het restaurant om al het zwerfafval op te ruimen, niet enkel rond hun restaurant en terras, maar ook op de Makro dat ook echt een puinhoop is.  Dat gaan ze dagelijks opruimen. Dat ze open staan om met de gemeente samen sensibiliserings campagne op te richten, en dat ze bereid zijn om hun mensen in te zetten in de gemeente om het zwerfvuil op te ruimen als geste naar de gemeente toe. Ze zijn zeker bereid om actief mee te helpen, en hopen we dat dit zwerfafval zal verminderen van zodra ze effectief mogen volledig opengaan. Ik geef nu graag het woord aan Magda Geeroms die zal toelichten wat onze eigen diensten reeds gedaan hebben.

Magda Geeroms  krijgt het woord van de voorzitter:

Dank voor uw vraag. Met betrekking met het openingsweekend kan ik zeggen dat de reinigingsdienst heel alert hebben gereageerd. Mits een extra inspanning werd het centrum van Machelen reeds tegen de middag opgeruimd. Plus waren er zorgzame burgers die ook hun steentje hadden bijgedragen. Waarvoor dank aan de reinigingsdienst als onze waakzame burgers.

Naar de toekomst toe zal de reinigingsdienst dit verder opvolgen en indien noodzakelijk samenwerken met Mc Donalds, voor latere sensibiliserings acties. Ik kan daarbij ook zeggen dat ik afgelopen weekend gaan wandelen in de dorpskern, en deze lag er kennelijk beter bij dan tijdens het openingsweekend. Dus laat ons hopen dat we zo op de goede weg gaan.

U had mij de vorige gemeenteraad een vraag gesteld ivm de Frans Van Molderstraat en sluikstorten. Wel die eigenaar werd door onze diensten aangeschreven, je weet dat gaat allemaal niet zo snel. Dan wil ik gewoon nog een opmerking geven, dat het naar de toekomst toe, welke ik ook zeg tegen de burgers, dat als je een probleem hebt geeft dat door aan het meldpunt, zeker wat dat sluikstorten betreft. Zo is er een spoor in ons systeem, en kunnen we veel korter op de bal spelen. Sluikstort gaat veel sneller als je dat meld via het meldpunt dan via de gemeenteraad.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Ik zou even willen terugkoppelen naar beide schepen. Laat ons duidelijk zijn dat het Kartel niets tegen Mc Donalds heeft, en we hebben zelf vernomen dat er heel wat werkgelegenheid is opgenomen door onze inwoners, wat wij alleen maar kunnen toejuichen.

Ons probleem is het zwerfvuil. Kris heeft reeds een aantal punten aangehaald die we zeker apprecieren, maar er zijn nog een aantal andere punten toevoegen die Kris als Schepen kan meenemen in zijn overleg met Mc Donalds.

Kunen we een samenwerking opstarten tussen Mc Donalds en Incovo voor een gezamelijke  actie tegen zwerfvuil.

Magda Geeroms  krijgt het woord van de voorzitter:

Magda zegt dat zij deze vraag al gesteld heeft aan Incovo. Het antwoord was dat zij gedacht hadden aan sensibiliserings flyers, maar uit onderzoek blijkt dat dit leid tot nog meer zwerfvuil omdat ze die flyers ook weggooien op straat. Dat was hun antwoord.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Er zijn nog andere mogelijkheden zoals een “prijs” code op de verpakking zodoende mensen het niet zomaar weggooien maar mee naar huis nemen en dan 24 uur later kunnen controleren online of ze een prijs gewonnen hebben.

Andere zaken zijn zoals een wedstrijd te organiseren door Mc Donalds, ivm zwerfvuil, gevolgen, impact en dergelijke meer, zoals bijvoorbeeld in Nederland waar Mc Donalds één groote wedstrijd organiseerde “ You bin it, you win it’ Dat was een groot success. Je kon er verschillende prijzen mee winnen zoals een mountain bikes.

Het platform “Garbage, we take it personally”, dat is een Belgisch project, net zoals die “bakfiets” die aangekocht is geweest om het zwerfvuil op te ruimen kunnen ook bijdrage tot een oplossing.  Er zouden nog meer mobiele camera’s ingezet kunnen worden om de daders op heterdaad te betrappen. Sensibiliseren van klanten in en rond Mc Donald restaurants door extra vuilnisbakken, posters, en dergelijke meer, wordt blijkbaar al gedaan volgens Kris.

Ook kan men eens kijken naar een Nederlands model, en kan Kris eens bespreken met de franchise nemer van de Mc Donalds, waar men een telefonisch oproepnummer heeft, waar mensen kunnen naartoe bellen indien ze zwerfvuil zien liggen op de openbare weg. Mc Donalds in Nederland verbind er zich toe om die dan zo snel mogelijk te komen opruimen.

Wat ook belangrijk is, is de samenwerking van Incovo, gemeente en de basisscholen. Ik weet dat de scholen nu reeds heel wat inzetten op duurzaamheid en dergelijke meer, of een samenwerking met organisaties  & NGO’s zoals Djapo in de basisscholen, die zich met preventieve lessen tegen zwerfvuil aan onze jongeren duidelijk maakt wat kan en niet kan.

Ten tweede zou ik ook graag willen reageren op de reactie van Magda Geeroms. Ik wil duidelijk zijn, dat niemand iets negatief kan zeggen over de alertheid van onze reinigingsdiensten. Inderdaad tegen zondagmiddag was alles al heel netjes opgeruimd door onze reinigingsdiensten, en dus wil ook deze mensen een pluim geven voor hun inzet om al dat zwerfvuil op te ruimen.

In verband met de Frans Vanmolderstraat en het sluikstorten, begrijp ik goed wat het meldingspunt is. Ik wil toch nog maar even kort melden, want ik wil deze dossiers niet opnieuw openen, maar vorig jaar in juni, juli en augustus 2019 werden er meldingen gedaan door de inwoners van de Frans Van Molderstraat op het meldpunt, en dit jaar heb ikzelf,  begin juli zelf de melding gedaan op het meldpunt, en u als Schepen op de hoogte gebracht via e-mail van het onkruid op het voetpad en vraag naar afsluiting van het geheel zodoende sluiktstorten niet langer mogelijk was. Hier is echter nooit antwoord op gekomen, en 2 maand later heb ik het dan maar op de gemeenteraad gebracht. Ik denk dus dat ik hier correct gehandeld heb.  Iedereen kan fouten begaan, ik ook onder andere, maar de melding via het meldpunt zijn wel degelijk gebeurt.

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:

Ik heb uw opmerkingen opgeschreven. Ik heb vooral dat punt ivm oproepnummer van Nederland, en die zaken ivm samenwerking met de scholen lijken me interessant. Ik ga het bespreken met de manager om te bekijken of dit in Belgie ook kan, maar zoals ik al eerder zei, het is een nieuw team in opbouw en zijn bereid voor extra acties te doen om ons gevecht tegen zwerfvuil in onze gemeente  te steunen.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen fractie: Schoolstraten

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Schoolomgevingen zijn vaak drukke plekken vlak voor en na schooltijd. Een schoolstraat geeft voetgangers en fietsers meer ruimte door auto’s te weren op de drukste momenten. Vol­gens de cam­pag­neweb­site Paraatvoordeschoolstraat.be zijn er momenteel 155 school­strat­en in Vlaan­deren.

Een schoolstraat biedt een oplossing voor de verkeersdrukte. Uit ervaring blijkt dat meer ouders kiezen om te voet of met de fiets te komen in plaats van met de auto. Door auto’s uit de straat te weren op de momenten waarop de meeste leerlingen in en uit de school komen, zorg je voor meer verkeersveiligheid, gezondere lucht en aangenamer contact aan de schoolpoort, en vormt hierbij een belangrijke eerste stap vormen richting een aangename en gezonde schoolomgeving.

De straat is toegankelijk voor voetgangers, rijwielen en speed pedelecs. De straat blijft uiteraard ook toegankelijk voor hulpdiensten. Wie toch met de auto komt, kan iets verder parkeren en te voet tot aan de schoolpoort gaan. Uitrijden van de schoolstraat (bv. door bewoners) is toegelaten tenzij anders bepaald door de wetgever. Schepen van Mobiliteit is samen met de externe partner Vectris volop bezig aan het nieuwe mobiliteitsplan uit te werken, en we zijn er zeker van dat schoolveilige omgevingen zeker aanbod komen in dit nieuwe mobiliteitsplan.

Zoals recentelijk in Machelen, aan de school De Sterrenhemel, werden ook veiligheidsmaatregelen genomen, door de straat 1 richtingsverkeer te maken, zouden wij ook graag voorstellen om een testfase in stellen aan de Parochiale Basisschool te Diegem. Hier beschikt men over voldoende parkings in de buurt van de school (Alfons De Cockplein op 350m & ’t Stopsel op 150m, Oude Haachtsesteenweg op 100m). Deze fase zou voor 3 maanden gebeuren en nadien herbekeken worden met de verschillende actoren in dit dossier.

De voordelen zijn talrijk: Gezondere lucht, minder fijnstof, minder gevaarlijke verkeerssituaties, gedragsverandering naar meer duurzame en actieve mobiliteit, verbeterede sociale contacten en gemeenschapsvorming, leerlingen meer zelfstandig naar school, kinderen bewegen meer, minder foutparkeerders en andere verkeersovertredingen en minder lawaai van voertuigen.

Naar aanleiding van het nieuwe circulatieplan van de gemeente, dat in opmaak is in kader van het mobiliteitsplan en waar doelstellingen als verkeersveiligheid, een duurzamere mobiliteit en parkeerbeleid deel van uitmaken is onze vraag is of Schepen van Mobiliteit, deze testcase wil uitproberen, nu we toch bezig zijn om het nieuw mobiliteitsplan uit te werken. Het gaat in eerste instantie om een testfase, alle actoren en stakeholders zullen nadien uitgenodigd worden om deel te nemen aan de evaluatie, en kijken of het effectief werkt en eventueel uitbreidbaar kan zijn naar andere scholen in onze gemeente. Er zijn reeds perfecte uitgewerkte draaiboeken beschikbaar om een schoolstraat te maken. 

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Ik ben blij dat rond dit thema van veilige schoolomgeving de oppositie eigenlijk in dezelfde richting kijkt als de meerderheid. Het is namelijk zo dat wij in de schoot van het mobiliteitsplan, dat stillaan in zijn finale fase begint te lopen, het aspect veilige schoolomgeving hebben opgenomen, en schoolstraten maken hier onderdeel van uit.

Heel concreet, in de week van 1 december werd er al een eerste maal dieper ingegaan op het concept Schoolstraat. Wat bleek daaruit: we moeten ons niet enkel en alleen focussen op de eventuele implementatie van een Schoolstraat op zich, er moet op hetzelfde moment ook onderzocht worden welke andere maatregelen er in combinatie met een Schoolstraat genomen dienen te worden. Bijvoorbeeld onderzoek naar een veilige schoolroute is een zeer belangrijk aspect, want daarmee vergroten we onmiddellijk al de voordelen van een Schoolstraat. De combinatie van beide zorgt ervoor dat we vanaf volgend jaar willen inzetten op de zogenaamde schoolroutekaarten. Een gelijkaardig project werd in het verleden al eens uitgevoerd maar ondertussen is het duidelijk geworden dat een vernieuwde versie noodzakelijk is, rekening houdend met tal van aanpassingen in en rond de schoolomgeving, en natuurlijk ook de wijzigingen die het mobiliteitsplan naar voor zal schuiven, rond onder andere parkeerbeleid en circulatiemanagement.

Tenslotte heeft men ook nog het charter werfverkeer waar men rekening mee dient te houden.

Het is dus een combinatie van deze verschillende factoren die het succes kunnen bepalen van een veilige route naar de scholen en een veiligere schoolomgeving.

Om dan even concreet op uw voorstel in te gaan; in analogie van het proefproject die we hebben opgesteld aan De Sterrenhemel (De Toekomstsraat) zullen we ook een proefproject opzetten voor een Schoolstraat. Alleen kan ik u vandaag nog niet met zekerheid zeggen of we het proefproject voor 1 enkele school zullen opzetten of voor verschillende scholen tegelijk. Daarnaast bekijken we welke scholen hiervoor in aanmerking komen, want niet alle straten zijn geschikt om een schoolstraat in te richten (bijvoorbeeld Toekomsstraat want daar rijden verschillende buslijnen doorheen).

We nemen alvast jullie voorstel aan de Parochiale Basischool ter harte, want dat is volgens ons een locatie die potentieel heeft voor een schoolstraat in te richten.

Ik zal jullie dan ook met plezier verder op de hoogte houden van zodra er meer concrete plannen zijn rond 1 of meerdere proefopstellingen van schoolstraten.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Uw uitleg ziet er heel plausibel uit, en ik denk dat we hetzelfde willen. Ik denk ook dat veilige schoolomgevingen geen politieke kleur hebben en dat we hier alle 24 zitten om ervoor te zorgen dat onze kinderen veilig naar school kunnen gaan.

U hebt het daarnet ook aangehaald, tijdens het agenda punt van de Sterrenhemel in Machelen, ik heb ook alle commentaren en feedback gelezen van het uitgebreide participatie enquete, en daar zou ook de schoolstraat een oplossing zou kunnen zijn. De voorstanders zijn de ouders, omwille van de veiligheid voor hun kinderen, maar men moet niet enkel kijken naar de schoolstraat maar ook naar de omliggende straten die worden gebruikt. In Machelen ondervinden de buurtstraten rond de Sterrenhemel veel meer verkeer dan anders, en zou de schoolstraat de optie kunnen zijn tussen voor- een tegenstanders.  De voorstaanders krijgen hun voordelen (kinderen veilig aan de school kunnen afzetten) en de tegenstanders wegens het verhoogde verkeer,  zullen enkel het nadeel ondervinden een half uur s’morgens en een half uur s’avonds en niet 24 uur.

Uw opmerking ivm de Lijn die er voorbijkomt is terecht, maar ik denk dat dit op te lossen valt. In die 155 schoolstraten die er zijn, of andere gemeenten waar er een wekelijkse markt plaats vind, dat er mits goed en duidelijk overleg met de Lijn tot een oplossing kan komen. De Lijn heeft ook veiligheid als prioriteit.

Maar ik dank u voor het antwoord.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen fractie: Hoe ziet het college de hervorming van de Inter-Vilvoordse Maatschappij voor huisvesting, tot één woonmaatschappij?

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter:

De Vlaamse regering wil tegen 1 januari 2023 dat alle sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM) en sociale verhuurkantoren (SVK) fuseren tot 1 woonactor per gemeente: De Woonmaatschappij. De Vlaamse regering zond hierover een brief naar elke gemeente, dus ook naar de gemeente Machelen. De lokale besturen moeten de regie in handen nemen in dit proces. Zij staan vooral in voor het afbakenen van de werkingsgebieden. In het najaar van 2021 moeten zij een voorstel van werkingsgebied indienen.

Bij het kartel sp.a-spirit-groen is van oordeel dat alle aandacht naar de kerntaak moet gaan: het zoveel mogelijk voorzien van sociale woningen. Wij vrezen dan ook dat deze hervorming heel wat tijd en energie zal kosten, die het uitvoeren van de kerntaak mogelijk in de weg staat. We hebben dan ook een aantal vragen i.v.m deze geplande hervorming:

  1. Denkt het bestuur dat deze hervorming een verbetering in de huidige situatie zal brengen? Zo ja, op welke manier?
  2. Welke stappen zijn er lokaal reeds gezet in het afbakenen van de werkingsgebieden? Is deze hervorming al besproken op het lokaal woonoverleg? Heeft onze gemeente vanuit de Inter-Vilvoordse of via een sociaal verhuurkantoor hierover rees een briefing gekregen?
  3. Gemeenteraden spelen normalerwijze een belangrijke rol in het bepalen van intercommunale samenwerking. In dit dossier is die rol weggelegd voor de burgemeester en het regionale burgemeester overleg. Is het bestuur niet van mening dat deze hervorming beter op de gemeenteraad besproken wordt?
  4. De hervorming zal veel tijd en energie kosten. Deze tijd lijkt ons het bouwritme van de gemeente niet ten goede te komen. Zal deze hervorming een impact hebben op het behalen van het BSO (bindend sociaal objectief) en op het plannen van nieuwe bouwprojecten in het algemeen? Denk maar aan de wijk rond Degeyndgaarde in Diegem en de Tuinwijk in Machelen. Is dit reeds besproken geweest in de meerderheid?
  5. Op welke manier zal het gemeentebestuur het plannen van voldoende sociale woningen garanderen in deze overgangsperiode?

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Elke gemeente heeft van de Vlaamse Regering inderdaad het bericht ontvangen omtrent de eengemaakte woonactor, of zogenaamde woonmaatschappij. Net zoals jullie zijn van mening dat de kerntaak van dergelijke woonmaatschappij moet bijdragen tot meer en beter aanbod van sociale huurwoningen.

Betreffende de eerste vraag of het bestuur denkt dat dergelijke woonmaatschappij een verbetering zal brengen ten opzichte van de huidige situatie kan ik alvast het volgende meegeven: de hervorming waarbij een SHM  , waarvan hun werkgebied tot onze gemeente behoort, en sociale verhuurkantoren – momenteel SVK Webra - één woonactor zullen vormen met maar één speler per gemeente, de woonmaatschappij, als doel het vergroten van het sociaal woonaanbod heeft.

Deze bestuurlijke hervorming zal moeten leiden tot een performant systeem om een sociaal woonaanbod te kunnen realiseren waarbij er een verstrekte regierol is weggelegd voor de gemeente, onder andere door de versterking van de publieke aandeelhouder in de sociale woonmaatschappij en de realisatie van één duidelijk aanspreekpunt voor de uitvoering van het sociaal woonbeleid.

Het vergroten van het aantal en de verbetering van de kwaliteit van sociale woningen blijft daarbij dus altijd het uitgangspunt.

Bij de vorming van een woonmaatschappijen staan de belangen van (kandidaat-) sociale huurders centraal.

Betreffende de 2de vraag: De hervorming werd reeds geagendeerd en besproken op het woonoverleg van 15 september 2020.

Op basis van de nog door Vlaanderen te bepalen criteria zal de gemeente gesprekken opstarten rond de gewenste werkingsgebieden. In het eenvoudigste scenario kan de SHM zich dan beperken tot Machelen en Vilvoorde, aangevuld met het ander sociaal patrimonium. Indien echter bv beslist wordt dan een werkingsgebied minstens 100 000 inwoners moet omvatten, dienen er gesprekken opgestart te worden met omringende gemeenten op te starten.

Het lokaal bestuur zal ten laatste tegen eind 2021 een voorstel van werkingsgebied indienen bij de Vlaamse Regering.

Op het woonoverleg dat op 17 december staat gepland komt deze hervorming ook aan bod.

Het is belangrijk om te melden dat InterVilvoordse HuisvestingsMaatschappij dit aan zowel Vilvoorde als Machelen zal komen toelichten, en wij zullen ook andere maatschappijen, zoals Providentia, zeker ook nog een uiteenzetting komen laten geven.

Betreffende de derde vraag of het bestuur van mening is dat deze hervorming misschien beter op de gemeenteraad besproken wordt; De richtinggevende criteria en de concrete opdracht hieromtrent zullen nog worden uitgestuurd door de Vlaamse overheid. Het lokaal bestuur, waartoe ook de gemeenteraad behoort, kan op basis daarvan ten laatste tegen eind 2021 een voorstel van werkingsgebied indienen bij de Vlaamse Regering. Ik ben van mening dat de gemeenteraad hier dus ook bij betrokken zal worden.

Betreffende de vraag rond het BSO; Eerst en vooral even melden dat wij op basis van verkeerde cijfers, die ons waren toegestuurd, een verkeerde inschatting hadden gemaakt wat ons BSO betrof; daar waar wij van uitgingen dat het BSO reeds was behaald moesten wij spijtig genoeg achteraf vaststellen dat sommige woningen niet meer in aanmerking kwamen om meegerekend te worden. Daarom dat wij het zeer belagrijk, zoniet essentieel vinden om acties te ondernemen om dit BSO alsnog te behalen.

Deze hervorming zal volgens ons een positieve impact hebben op het behalen van het bindend sociaal objectief gelet dat deze bestuurlijke hervorming zal leiden tot een performanter systeem om een verhoogd sociaal woonaanbod te realiseren. En om conreet in te gaan op de voorbeelden dat u opgaf:

  • De aanvraag tot Omgevingsvergunning voor de afbraak van woningen en het bouwen van 12 sociale huurappartementen in de Degeyndtgaarde werd reeds ingediend.
  • Voor Tuinwijk De Heuve werd een ontwerper aangesteld.

Op de laatste vraag kan ik alvast meegeven dat bestaande bouwplannen blijven doorlopen en geen hinder zullen ondervinden van deze hervorming. Het college zal blijven inzetten om het sociaal woonaanbod te vergroten zodoende het BSO behaald kan worden, zoals reeds vermeld in het antwoord op de voorgaande vraag.

Benny Blanckaert krijgt het woord van de voorzitter:

Ik ben blij dat u goed begrepen heeft de noodzaak van deze vraag, een vraag op lange termijn en belangrijk voor onze gemeente.  Daarom ook de vraagstelling vandaag voor dat het in 2021 begint,   dat we beide, zowel beleid als oppositie, voldoende aandacht aanschenken. Ik heb ook genoteerd dat u akkoord bent over de kerntaak, zoveel mogelijk voorzien van sociale woningen, daar ben ik ook heel blij dit te horen.

Ik heb echter ook een klein punthe van kritiek als u zegt dat het bergroten van het sociaal wonen is een voordeel als men spreekt van één woonloket, dat kan een voordeel zijn, door de kennis en ervaring die bij mekaar komen, die één aanspreekpunt betekenen, dat is inderdaad een voordeel. Maar er zijn hier ook nadelen aan verbonden, ik zou willen antwoorden op u reactie, om een aantal nadelen op te lijsten, neem ze mee, want die zijn ook heel belangrijk.

We gaan op korte termijn minder focus hebben op de realisaties, want de woonmaatschappij zal zich volop concentreren op het afkopen van de woning, we dreigen in een stilstand te geraken in de Tuinwijk en De Geyndtgaarde, ook al zijn die reeds gegund.

Tweede probleem is als we één woonloket hebben, zullen we ook over minder sociale begeleiding beschikken, minder mogelijkheden om aan sociale begeleiding te doen, de afstand wordt groter tussen de huurder en de verhuurder. Een derde punt, ik ben een beetje bezorgd, voorlopig, als ik de toekomstige toewijssystemen lees, er gaat minder rekening worden gehouden met de woonnood op een bepaalde plaats.

Als laatste puntje dat ik genoteerd heb, heel belangrijk, de huurprijsberekening zal geen rekening meerhouden met de draagkracht van het gezin. Dat is wel een belangrijke, ik moet het niet uitleggen, u begrijpt dat zelf wel, dat is een aandachtspunt dat zeker te discussieren valt.

HeIk ben blij te horen dat de gemeenteraad erbij wordt betrokken, zie het als een nieuwe kans op het BSO te halen. Ik sluit af met de woorden, “wordt vervolgd”, het is nog prematuur, maar het in een heel belangrijk project voor onze gemeente, op nieveau van sociale woningen. Het geeft de richting weer waar we naartoe gaan. Het moet een correcte richting zijn voor beide actoren, zowel van de woonmaatschappij als de huurder.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Ik vind het steeds interessant om extra, laten we zeggen, om extra informatie mee te krijgen, want in alle eerlijkheid toegeven soms kan men niet aan alle zaken denken, ik neem al die informatie die je gegeven hebt zeker meenemen, en gebruiken in de gesprekken en onderhandelingen ivm met dit thema. Wat u en ik ook al aangaf, dit is een zeer belangrijk project voor onze gemeente, zeker op lange termijn.  Het staat nog in de startblokken, maar daarom vind ik het belangrijk om daarom de gemeenteraad bij te betrekken en voldoende in tussen kan komen.

Bijkomend punt op vraag van sp.a-spirit-groen fractie: Aanpak voortraject 360_ feedbacksystemen

Jean Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Op 10 november keurde het vast bureau het voortraject goed voor een 360° feedbacksysteem.

Wij begrijpen dat dit een voorafname is op de feedbackregeling die zou moeten uitgewerkt worden ten gevolge van

  • De bepalingen in het decreet lokaal bestuur m.b.t. feedback
  • De vooruitzichten om na het nieuwe arbeidsreglement dat vorige maand is goedgekeurd, ook te werken aan een nieuwe rechtspositieregeling.

Wat die nieuwe rechtspositieregeling betreft, weten we dat het enerzijds wachten is op een nieuw besluit van de Vlaamse regering enerzijds maar dat de bevoegde Vlaamse minister ook al aangegeven heeft dat een lokaal bestuur voldoende autonomie zal hebben om zijn eigen accenten erin te leggen.

Op zich hebben we geen probleem mee dat het lokaal bestuur zijn personeelsleden en administratie betrekt bij pogingen om te onderzoeken welk feedbacksysteem om het terrein zijn nut kan bewijzen. Doch we maken ons zorgen omtrent de twee gekozen functies.

Buiten het feit dat één van die twee functies niet binnen de bevoegdheid van het vast bureau valt, wat een juridische moeilijkheid kan betekenen, zijn wij van mening dat de twee gekozen functies nu net twee functies zijn die het afgelopen jaar ontzettende moeilijk hebben gehad:

  • Zij zijn geconfronteerd geweest met sluiting van hun diensten, uitvallen van hun personeel, uitvallen van hun klanten.
  • Zij hebben naast hun reguliere taken nog enorm veel taken mee opgenomen in kader van de volksgezondheid en veiligheid.

Daarenboven, indien men met dit voortraject iets te weten wil komen omtrent de dienst op zich, dan stellen wij vast dat men twee diensten uitkiest die

  • Ofwel het voorwerp zijn geweest van audits die het OCMW zelf besteld had en waarvan de resultaten nu in uitvoering en implementatie zijn of juist zijn opgehouden door de Covid situatie.
  • Ofwel net door het departement een doorlichting hebben gehad met positief eindresultaat.

 Concreet hebben we de volgende vragen:

  • Is er juridisch voldoende afgetoetst dat het vast bureau deze beslissing kan nemen naar de functie toe die niet is aangesteld door de entiteit OCMW?
  • Is dit voortraject voldoende gekaderd, met name dat dit inderdaad als een oefening moet  bekeken worden en niet als een element dat tegen de betrokken personen kan opgeworpen  worden in een formele functionerings- evaluatie- of feedbackcyclus, gezien de juridische basis in de huidige geldende rechtspositieregeling hiervoor ontbreekt?
  • Wordt dit vorige ook voldoende geduid naar de deelnemers in dergelijk 360° voortraject?
  • Wat zijn de vooruitzichten inzake timing op een nieuwe rechtspositieregeling voor het lokaal bestuur?

Daniel Schell krijgt het woord van de voorzitter:

Op 10 november keurde het vast bureau het voortraject goed voor een 360° feedbacksysteem.

Wij begrijpen dat dit een voorafname is op de feedbackregeling die zou moeten uitgewerkt worden ten gevolge van

  • De bepalingen in het decreet lokaal bestuur mbt feedback
  • De vooruitzichten om na het nieuwe arbeidsreglement dat vorige maand is goedgekeurd, ook te werken aan een nieuwe rechtspositieregeling

Wat die nieuwe rechtspositieregeling betreft, weten we dat het enerzijds wachten is op een nieuw besluit van de Vlaamse regering enerzijds maar dat de bevoegde Vlaamse minister ook al aangegeven heeft dat een lokaal bestuur voldoende autonomie zal hebben om zijn eigen accenten er in te leggen.

Op zich hebben we geen probleem mee dat het lokaal bestuur zijn personeelsleden en administratie betrekt bij pogingen om te onderzoeken welk feedbacksysteem om het terrein zijn nut kan bewijzen.

Doch we maken ons zorgen omtrent de twee gekozen functies.

Buiten het feit dat één van die twee functies niet binnen de bevoegdheid van het vast bureau valt, wat een juridische moeilijkheid kan betekenen, zijn wij van mening dat de twee gekozen functies nu net twee functies zijn die het afgelopen jaar ontzettende moeilijk hebben gehad :

  • Zij zijn geconfronteerd geweest met sluiting van hun diensten, uitvallen van hun personeel, uitvallen van hun klanten
  • Zij hebben naast hun reguliere taken nog enorm veel taken mee opgenomen in kader van de volksgezondheid en veiligheid

Daarenboven, indien men met dit voortraject iets te weten wil komen omtrent de dienst op zich, dan stellen wij vast dat men twee diensten uitkiest die

  • Ofwel het voorwerp zijn geweest van audits die het ocmw zelf besteld had en waarvan de resultaten nu in uitvoering en implementatie zijn of juist zijn opgehouden door de covid situatie
  • Ofwel net door het departement een doorlichting hebben gehad met positief eindresultaat

Concreet hebben we de volgende vragen :

  • Is er juridisch voldoende afgetoetst dat het vast bureau deze beslissing kan nemen naar de functie toe die niet is aangesteld door de entiteit ocmw?

Antwoord : Het voortraject vervangt de formele evaluatie of functioneringsprocedures niet maar moet als aanvullend beschouwd worden en dient als persoonlijk ontwikkelingstraject. Wat betreft het onderwijs werd OVSG van dit traject ingelicht (we hebben de juridische dienst daar tevens gecontacteerd) en werd dit positief onthaald. We willen constante feedback rond functioneren meer en meer gaan integreren in de dagdagelijkse werking.

  • Is dit voortraject voldoende gekaderd, met name dat dit inderdaad als een oefening moet  bekeken worden en niet als een element dat tegen de betrokken personen kan opgeworpen  worden in een formele functionerings- evaluatie- of feedbackcyclus, gezien de juridische basis in de huidige geldende rechtspositieregeling hiervoor ontbreekt?

Antwoord : Ja, dat hebben we op die manier gekaderd.  We zien het als een ontwikkelingstraject vooral om het systeem te leren kennen en te evalueren.

  • Wordt dit vorige ook voldoende geduid naar de deelnemers in dergelijk 360° voortraject?

Antwoord : Ja, de twee gekozen titularissen zijn op de hoogte gebracht met een individueel gesprek met teamcoach en HR en zij brengen in januari een toelichting aan de mensen die de vragenlijsten gaan invullen. Dit zal gebeuren in kleine groepjes en conform de coronamaatregelen.

  • Wat zijn de vooruitzichten inzake timing op een nieuwe rechtspositieregeling voor het lokaal bestuur?

Antwoord : de titels worden momenteel stuk voor stuk herwerkt – als alles verder naar planning verloopt agenderen we de volledige RPR op de agenda van mei 2021.

Jean Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter:

Ik wil de algemeen directeur hiervoor bedanken voor de uitleg en begrijp ook dat de schepen hier niet op kan antwoorden, ik heb daar begrip voor. Als het blijft bij een probeersel, heb ik daar geen probleem, als het puur als test gebruikt wordt.

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden.

Goedkeuring verslag gemeenteraad 17 November 2020

Besluit:  het notulenverslag van de gemeenteraad van 17 November  2020 wordt unaniem goedgekeurd.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie en raden December 2020

Besluit: De gemeenteraad keurt de bekrachtiging besluit van de burgemeester van 2 december 2020 inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad December 2020 door te laten gaan virtueel ipv in persoon te vergaderen, unaniem goed.

Bekrachtiging besluit burgemeester: aanpassing aanvullende politieverordening in uitvoering van het ministerieel besluit van   28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van coronavirus Covid-19 te beperken: Intrekking artikel m.b.t. avondklok in de aanvullende politieverordening van 29 oktober 2020 in uitvoering van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken

Met de avondklok in de aanvullende politieverordening van 29 oktober 2020 in uitvoering van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken werden er een aantal maatregelen op lokaal vlak genomen met ondermeer een avondklok tussen 22 uur en 6 uur. Deze avondklok was strenger dan de avondklok die federaal was beslist en was homogeen met de avondklok die ook in de naburige gemeente Vilvoorde werd toegepast, mede omdat wij samen met Vilvoorde de meergemeentepolitiezone VIMA uitmaken en de problematiek gelijklopend was.

Gezien het Ministerieel Besluit van een hogere rechtsorde is, en na overleg binnen VIMA, wordt besloten om de avondklok terug aan te passen.

Besluit: De gemeenteraad keurt unaniem goed de bekrachtiging besluit burgemeester omtrent het interekken van het artikel mbt van de avondklok

Bekrachtiging besluit burgemeester: uitzondering op aanvullende politieverordening van 29 oktober 2020 in uitvoering van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken: Toelaten tot het hervatten van de danslessen aan -12 jarige leden van Jazzmijn VZW

Met het burgemeestersbesluit van 29 oktober 2020 werd de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur gesloten. Jazzmijn vraagt 't Kant te mogen gebruiken voor de opstart van hun danslessen voor kinderen jonger dan 12 jaar. 

Besluit: De gemeenteraad keurt de bekrachtiging besluit burgemeester unaniem goed ivm de opstart van de Jazzmijn danslessen voor kinderen jonger dan 12 jaar in ’t Kant.

Bekrachtiging besluit burgemeester: uitzondering op aanvullende politieverordening van 29 oktober 2020 in uitvoering van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken: Toelating tot het hervatten van de lessen lichamelijke opvoeding in de gemeentelijke sportinfrastructuur voor het GISO

Met het burgemeestersbesluit van 29 oktober 2020 werd de gemeentelijke vrijetijdsinfrastructuur gesloten. Het GISO vraagt om sporthal Bosveld te mogen gebruiken voor hun lessen L.O., zij hebben immers hiervoor toestemming vanuit departement onderwijs om dit te organiseren in gemeentelijke infrastructuur.

Besluit: De gemeenteraad keurt de bekrachting besluit burgemeester unaniem goed ivm de GISO Lichamelijke Opvoeding lessen te hervatten in de gemeentelijke sportinfrastructuur.

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten – budgetwijziging 2020

Besluit: De gemeenteraad geeft unaniem de goedkeuring aan de budgetwijziging van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten – budget 2021

Besluit: De beleidsnota en het budget 2021 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten worden unaniem goedgekeurd

Kerkfabriek Sint-Gertrudis – budget 2021

Besluit: De beleidsnota en het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis worden unaniem goedgekeurd

Kerkfabriek Sint-Catharina – jaarrekening 2019

Besluit: De gemeenteraad geeft unaniem de goedkeuring aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Catharina voor het dienstjaar 2019.

Reglement Winterlichtjes

De gemeente Machelen wil tijdens de kerstperiode het straatbeeld mooi versieren en verlichten om

  • kleur te geven aan de buurten,
  • de inwoners te laten genieten tijdens hun verplaatsingen in het dorp.

We willen de inwoners en handelaars ook oproepen om de eigen woonst of zaak mooi te versieren en koppelen hier een wedstrijd aan. Elke inwoner kan nadien ook stemmen op de mooist versierde huizen. Met dit project willen we ook in deze coronatijden de mensen met hun eigen bubbel een leuke actie laten doen én wandelen of fietsen in eigen gemeente promoten.

In aanvulling op goedgekeurde nota op het college van burgemeester en schepen van 10 november 2020 over de winterlichtjes, hebben we een reglement uitgeschreven voor de actie voor inwoners en handelaars, dit om correctheid en rechtsgeldigheid na te streven en discussies of onduidelijkheid te vermijden.

Besluit:

Artikel 1: Algemeen doel

De gemeente Machelen wil tijdens de kerstperiode het straatbeeld mooi versieren en verlichten om kleur te geven aan de buurten en de inwoners te laten genieten tijdens hun verplaatsingen in het dorp.

We willen de inwoners en handelaars ook oproepen om de eigen woonst of zaak mooi te versieren en koppelen hier een wedstrijd aan. Elke inwoner kan nadien ook stemmen op de mooist versierde huizen. Met dit project willen we ook in deze coronatijden de mensen met hun eigen bubbel een leuke actie laten doen én wandelen of fietsen in eigen gemeente promoten.

Artikel 2: voorwaarden kandidatuur

  • Je huis of handelszaak moet gelegen zijn in Machelen-Diegem.
  • Deelname is gratis
  • Je kan je kandidatuur indienen tot en met 16 december. Daarna wordt enkel je adres vermeld op het stemformulier, geen andere gegevens.
  • De periode waarin je huis/etalage moet versierd zijn is vanaf zaterdag 19 december tot en met zondag 3 januari.
  • Er is één categorie voor ondernemingen en één categorie voor privé-woningen ongeacht grootte.
  • Enkel de versiering zichtbaar vanop de openbare weg komt in aanmerking voor de wedstrijd.

Aanmelden kan via volgend formulier: https://forms.gle/xc5YDPrNEnf71yiR7 of door een formulier af te halen en in te dienen aan de balie van het gemeentehuis, sociaal huis en dienst Vrije Tijd tijdens de openingsuren.

Artikel 3: voorwaarden stemmen en jury

Ten laatste vrijdag 18 december 2020 worden de deelnemende adressen bekend gemaakt via de gemeentelijke diensten en sociale media van de gemeente Machelen-Diegem. Elke inwoner van Machelen-Diegem is jurylid en kan punten geven.

De huizen mogen enkel bekeken worden vanop de openbare weg, er mag zich geen toegang verschaft worden tot privédomein. Er zijn geen criteria voor het uitbrengen van de stem, dit kan naar eigen voorkeur. Iedereen kan maar één keer stemmen, elke stem wordt gekoppeld aan een naam, een e-mailadres en

  • Een rijksregisternummer voor particuliere personen (inwoner)
  • Een ondernemingsnummer voor zelfstandigen en handelszaken

 Dit kan in de periode vanaf zaterdag 19 december 2020 tot en met zondag 3 januari 2021. Je kan op 3 huizen stemmen en/of op 1 handelaar via het onlineformulier dat verspreid wordt via de webpagina en digitale media van de gemeente Machelen of een formulier afhalen in het gemeentehuis, sociaal huis en dienst Vrije Tijd tijdens de openingsuren.

 Artikel 4: resultaatverwerking en prijzengeld

  • De resultaten worden berekend op basis van de ingediende formulieren.
  • De 3 huizen met de meeste stemmen krijgen een prijs.
  • Het adres met de meeste stemmen krijgt een ereplaats en een bon van 150 euro te besteden bij handelaars uit Machelen-Diegem, de tweede krijgt een bon van 100 euro, de derde krijgt een bon ter waarde van 50 euro.
  • De winnende handelszaak krijgt een ereplaats alsook een bon van 150 euro.
  • Ook onder de stemmers worden 3 bonnen van 25 euro verloot.
  • De bonnen worden verstrekt onder de vorm van een MD cheque.

De bepaling en uitreiking van de prijzen zal gebeuren door het college van burgemeester en schepenen. De uitslag van de wedstrijd zal verspreid worden door de gemeente via het gemeentelijk informatieblad, de sociale mediakanalen van de gemeente en een persbericht.

Criteria en procedure bij uitbreidingsronde kinderopvang bij baby’s en peuters van 0-3 jaar

Met het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters wil de Vlaamse overheid stap voor stap voldoende, kwaliteitsvolle kinderopvang realiseren die voor iedereen toegankelijk is. Om aan de vraag naar kinderopvang te voldoen, wil de Vlaamse Regering verder in bijkomende opvangplaatsen investeren. De Vlaamse Regering kan, om die doelstellingen te realiseren, beslissen om voor kinderopvang van baby’s en peuters bijkomende middelen vrij te maken.

In de kinderopvang van baby’s en peuters gaat het dan over een uitbreiding van het aantal plaatsen met

  • de basissubsidie
  • de subsidie voor inkomenstarief
  • en/of de plussubsidie.

Dit is de 'uitbreidingsronde in de kinderopvang’. In een uitbreidingsronde gaat het niet alleen over uitbreiding, maar vaak ook over omschakeling van bestaande plaatsen naar een ander subsidieniveau.

Besluit: de gemeenteraad keurt de criteria en procedure goed, als voorbereiding op de uitbreidingsronde kinderopvang baby's en peuters 0-3 jaar. De gemeenteraad keurt goed dat er een aanvraag zal worden gedaan bij het Agentschap Opgroeien dat er 1/3de van de nieuw in te richten kindplaatsen wordt omgeschakeld.

Verlenging erfpachtovereenkomst gronden jeugdcomplex Kosterstraat

In 2008 sloot de gemeente een erfpachtovereenkomst af met de kerkfabriek van de parochie Sint-Catharina voor gronden van de sportterreinen gelegen aan de Kosterstraat. Deze overeenkomst loopt tot 30 september 2037. In 2013 werd de exploitatie van de infrastructuur op deze gronden door het gemeentebestuur overgedragen aan de S-divisie van Farys.  In 2018 besliste het college van burgemeester en schepenen in het masterplan project Diegem Jeugd Sport het stadiongebouw op deze gronden te renoveren en tegelijk de sportterreinen heraan te leggen.

Farys is bouwheer in dit project. Farys prefinanciert deze investeringen en de gemeente betaalt deze af gespreid over 33 jaar. Farys vraagt nu een erfpacht op de gronden voor de gehele duurtijd van de afbetalingen, zijnde tot 2055. Daarnaast vraagt Farys de gemeente het recht van opstal over te dragen. Hiervoor moet de gemeente als erfpachter toestemming verkrijgen van de eigenaar. Een nieuwe notariële akte dient hiervoor opgemaakt te worden.

Besluit: De gemeenteraad gaat akkoord met een verlenging van de erfpacht tot het jaar 2055 volgens de voorwaarden van de huidige erfpachtovereenkomst. Het gaat om de gronden thans gekadastreerd sectie C, nummers 391E en 394B, en gaat principieel akkoord om bijkomend in deze erfpachtovereenkomst de eigenaar toelating te vragen het zakelijk recht op deze gronden over te dragen aan derden. 

                                                                                                 OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 19 Januari 2021

 

 

'