Verslag Gemeenteraad 17 September 2024

Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven, Gooris Danny, Hanon Patrick, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Jocelyne Vangindertaelen, De Groef Jean-Pierre,  Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda, Akaychouch Mohamed, Veysel Top, Patrick Vanderauwera, Frank Van Praet , Roosens Peter, Gregory Lagae, Nadine Gurinckx, Patrick Vanderauwera, Mohamed Akaychouch , Ingrid Deblock, Schell Daniël

Verontschuldigd: Jocelyne Vangindertaelen, Franky De Smet

Afwezig: Benhomaid Samia,

Voorzitter: Stef Panneels

 

Start gemeenteraad: 20.05

Einde gemeenteraad: 22.00

Duurtijd: 1u55min

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:        

A-Punten:

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter

als bijlage bij dit besluit.

Aanstelling gewestelijke GAS-vaststellers (OVAM)

OVAM startte in 2021 een project op ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil.

Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil.

De looptijd van het project was tot midden 2024, maar een verlenging is voorgesteld tot en met december 2024.

In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil. De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen.

De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil.De hoofdfocus van de controleurs ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad. De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend.

Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, … De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen. De zwerfvuilhandhavers zijn ook in het weekend en ’s avonds inzetbaar.

De lokale besturen kunnen een beroep doen op het team ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil op hun grondgebied. In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de lokale GAS-vaststellers, de GAS-sanctioneringsambtenaar, de milieudienst en de lokale politie. Er is geen verplichting tot een minimum aantal dagen of vaste momenten. Ook een éénmalig evenement (jaarmarkt, kermis, sportmanifestatie) kan in aanmerking komen.

In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil.

Besluit: de verlenging tot en met december 2024 van het door OVAM aangeboden project ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil wordt goedgekeurd.

Aanstelling vaststeller in kader van gemeentelijke administratieve sancties

Melissa De Snijder is sinds 11 september 2023 in dienst als gemeenschapswacht bij gemeente Machelen.

Zij heeft sindsdien de opleiding gemeenschapswacht en de opleiding GAS-vaststeller tot een goed einde gebracht.

Na haar aanstelling als gemeenschapswacht-vaststeller door de gemeenteraad kan zij voor de gemeente vaststellingen doen in kader van de GAS.

De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voorziet in artikel 21, §1 1° voor gemeenteambtenaren de mogelijkheid om inbreuken vast te stellen die het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties. De gemeenteambtenaren moeten voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden vastgelegd in een Koninklijk Besluit.

Deze voorwaarden zijn de volgende:

  1. Tenminste 18 jaar oud zijn;
  2. Niet veroordeeld zijn geweest tot een correctionele of criminele straf behoudens veroordelingen wegens inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer; 
  3. Minstens beschikken over een getuigschrift van het secundair onderwijs en 
  4. Voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding.

Het gaat om een 40 uur durende opleiding die vier verschillende onderdelen omvat:

  1. De wetgeving met betrekking tot de gemeentelijke administratieve sancties; 
  2. Conflictbeheersing + positieve conflictbeheersing met minderjarigen; 
  3. Het vaststellen van de overtredingen en de redactie van de vaststelling en 
  4. De werkingsbeginselen van de politiediensten. 

Van alle gedoceerde onderdelen wordt een examen afgenomen. De kandidaat is geslaagd indien hij voor elk onderdeel minimum 50% van de punten heeft behaald en minimum 60% van de punten heeft behaald voor het totaal van alle onderdelen.

Melissa De Snijder voldoet aan de minimumvoorwaarden om aangesteld te worden als gemeenschapswacht-vaststeller.

De getuigschriften van de gevolgde opleidingen inzake gemeenschapswacht en GAS-vaststeller zijn overgemaakt en in orde

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Ik weet dat we begin vorig jaar de goedkeuring in de gemeenteraad gegeven hebben zodat gemeenschapswachters GAS4 boetes kunnen uitschrijven. Er zijn nadien andere redenen geweest op Vlaams/Nationaal niveau, die er voor gezorgd hebben dat de effectieve uitvoering van deze beslissing op zich heeft laten wachten. Mijn vraag is sinds wanneer kunnen onze gemeenschapswachten GAS-4 boetes uitschrijven, en indien dit al een tijdje geleden is, zou ik graag de cijfers verkrijgen van het aantal uitgeschreven GAS-4 boetes door onze gemeenschapswachten. Ik dank u.J

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord:

Alles is rond sinds 1 augustus en de cijfers zullen we voorzien tegen volgende gemeenteraad

Besluit: Artikel 1 mevrouw Melissa De Snijder, geboren op 16 september 1999, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het lokaal bestuur Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie.

Overeenkomst erfdienstbaarheid openbaar nut - PPS kernversterking centrum Machelen - site B

In 2017 keurde de gemeenteraad de PPS overeenkomst goed inzake kernversterking centrum Machelen, in 2018 volgde er een addendum. De PPS overeenkomst is ondertussen uitgevoerd wat betreft site A (Kadeekeshof), D (Notaristuin) en C (de Hoven).

Voor site B is een omgevingsvergunning verstrekt, tevens is al een beslissing genomen omtrent de naam van het openbaar plein op deze site met voetgangersdoorgaan (Robustaplein). Teneinde de bouw van site B te kunnen aanvangen dient er een overeenkomst inzake erfdienstbaarheid openbaar nut goedgekeurd te worden.

Deelsite B1 omvat drie percelen gelegen tussen de George Ferréstraat en de Cornelis Peetersstraat te 1830 Machelen, kadastraal gekend als Machelen 1ste Afdeling, Sectie A, nrs. 192V, 197R4 (deel) en 197P4 (deel).

Op Deelsite B1 zullen drie gebouwen (Hoekgebouw, Patiogebouw en Jongensschool), een ondergrondse parking en een buurtplein worden gerealiseerd. Het buurtplein zal publiek toegankelijk zijn en zal een doorgangsfunctie vervullen. De grondschotel van het buurtplein blijft echter privaat domein en zal onderdeel uitmaken van de gemene delen van de vereniging van mede-eigenaars.

De gemene delen van de vereniging van mede-eigenaars zijn het lijdend erf. Elke private kavel binnen de VME zal een aandeel in die gemene delen omvatten.

Ingevolge dit rooilijnplan is het Buurtplein bestemd als gemeenteweg in de zin van artikel 2, 6° van het Decreet Gemeentewegen, waarbij evenwel wordt benadrukt dat de bedding van de weg en de ondergrond privaat domein zijn en blijven.

Door de vastlegging van deze nieuwe gemeenteweg rust op de Gemeente in beginsel de rechtsplicht om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van de gemeenteweg overeenkomstig de in het Decreet Gemeentewegen opgenomen instrumenten en handhavingsmaatregelen. Voor de goede orde bevestigen de Partijen in voorliggende overeenkomst dat voorgaande evenwel geen afbreuk doet aan de tussen hen gemaakte afspraken omtrent de effectieve aanleg van het Buurtplein, die zal gebeuren door de Opstalhouder.

Aangezien het een nieuwe gemeenteweg betreft, rust in principe op de Gemeente ook de rechtsplicht om over te gaan tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg. Deze verwerving zou echter onverenigbaar zijn met de in de PPS-overeenkomst beoogde ontwikkelingsprincipes en de zakenrechtelijke structuur zoals hierboven toegelicht. De grondschotel (omvattende de bedding en de ondergrond van het Buurtplein) vormt immers privaat domein dat een onderdeel uitmaakt van de gemene delen van de VME en als dusdanig zal worden overgedragen aan de mede-eigenaars. Bovendien is deze verwerving overbodig, vermits het doel van deze rechtsplicht (de realisatie van de nieuwe vastgelegde gemeenteweg) reeds verzekerd wordt door de PPS-overeenkomst tussen de Gemeente en de Opstalhouder.

Bijgevolg wensen Partijen toepassing te maken van de mogelijkheid zoals voorzien in artikel 26, §2, lid 2 van het Decreet Gemeentewegen en een overeenkomst te sluiten waarbij een erfdienstbaarheid van openbaar nut vastgelegd wordt (hierna “de Overeenkomst”). Het statuut van gemeenteweg geldt immers ongeacht de eigenaar van de grond.

Het statuut van gemeenteweg van het Buurtplein is beperkt tot deze erfdienstbaarheid van openbaar nut. De erfdienstbaarheid van openbaar nut zal eeuwigdurend en kosteloos gelden. Ter vervollediging: op site B zal de gevel van het oude gemeentehuis worden behouden en de contouren en uitzicht van de oude jongensschool.

Besluit : de gemeenteraad keurt de overeenkomst erfdienstbaarheid openbaar nut, in bijlage liggende van deze beslissing, goed.

Landinrichtingsproject Woluwe - Trawool - Floordambos: goedkeuring samenwerkingsovereenkomst

In kader van het Landinrichtingsplan “Woluwe-Trawool-Floordambos” dat werd goedgekeurd bij Ministerieel besluit op 23 december 2022 stelt de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) de gemeente een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Machelen en de VLM voor betreffende de uitvoering en financiering van de ontharding van 4 straten in kader van het voorliggende LIP:

De Leuvensesteenweg, de Koningin Astridlaan, de Boskantweg en de Heirbaan zijn allen gelegen op het grondgebied van de gemeente Machelen. Er zijn onthardingswerken gepland aan (delen van) deze straten die zowel ten laste zijn van de VLM als ten laste van de gemeente.

De VLM en de gemeente Machelen beslissen om deze werken, voor rekening van verschillende aanbestedende overheden om redenen van efficiëntie samen te voegen tot één enkele overheidsopdracht en de VLM aan te duiden om in hun gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van deze overheidsopdracht als aanbestedende overheid op te treden, overeenkomstig het artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.

Machelen is voor zijn grondgebied de uitvoerder van het onderdeel “Groen-blauwe dooradering in de bebouwde ruimte 2.0” uit de Lokale Gebiedsdeal Droogte 2.0.

Deze maatregel voorziet in de ontharding van overgedimensioneerde wegen in functie van meer groenaanleg.

Deze fase van het reeds goedgekeurde landinrichtingsproject past binnen het beleid van

  • vergroening, ontharding, groen-blauwse dooradering,
  • het meer voorzien van bossen op het  grondgebied onder meer in de open kouters.

Dit project past in het beleid van het strategisch project Woluwevallei en van de gemeente m.b.t. het versterken van groenblauwe netwerken (uitvoering klimaatplan en hemelwaterdroogteplan). Via ontharding, bevorderen van lokale infiltratie, afkoppeling van grachten van het rioleringsstelsel en vertraagde afvoer, willen we ervoor zorgen dat regen- en bronwater zo lang mogelijk in het landschap kan blijven

Danny Gooris krijgt het woord

In één van de bijlages staat een map waar de onthardingen zullen gedaan worden.Ontharding van de Koningin Astridlaan, Boskantveldweg en de Heirbaan.  Eén van deze 3 locaties is het einde van de Heirbaan aan de sporthal. Wil dat zeggen dat we nog via deze Heirbaan aan de parking van de Bosveld site geraken, of er een nieuwe toegangsweg wordt aangelegd?

Magda Geeroms krijgt het woord:

Het gaat hier over de groene rand rond machelen. Nu keuren we dat goed op de gemeenteraad, we hebben hiervoor subsidies ontvangen, en er is ook een studie fase over wat je hebt opgenoemd, maar de parking van de bosveldsite, zal steeds bereikbaar zijn. Op het einde van de Konigin Astridlaan.

Danny Gooris krijgt het woord

Dank U Magda, maar mijn vraag is of de Heirbaan gaat afgesloten worden vanaf de Boskantweg tot aan de Bosveld site of begrijp ik dat verkeerd

Magda Geeroms krijgt het woord

Daar gaat altijd een plaats vrijgehouden worden voor de wagens, zodoende Bosveld site bereikbaar is.

Besluit: de gemeenteraad keurt het samenwerkingsvoorstel van deze fase in het landinrichtingsplan Woluwe-Trawool-Floordambos goed, betreffende uitvoering en financiering ontharding van 4 straten i.k.v. het landinrichtingsplan Woluwe - Trawool - Floordambos.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Verplaatsen van verkeersbord E1 in de Ferdinand Campinestraat

De bewoner van de Ferdinand Campinestraat 51 te Diegem kan zijn garage niet inrijden of verlaten wanneer er een wagen geparkeerd staat aan de overzijde van de straat.

Om dit op te lossen zal het verkeersbord E1 aan de overzijde van de straat verplaatst worden. Wanneer het verkeersbord E1, aan de overzijde van de Ferdinand Campinestraat 51 te Diegem, 15 meter naar voor wordt opgeschoven zal het niet meer toegelaten worden zich hier te parkeren.

Hierdoor zal de bewoner van dit adres niet meer gehinderd worden bij het inrijden of verlaten van zijn garage.

Besluit : de gemeenteraad gaat akkoord met het verplaatsen van verkeersbord E1 ter hoogte van de Ferdinand Campinestraat 51 te Diegem.

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Parkeerplaats parking sportcomplex Calenberg voorbehouden voor dienstvoertuigen

Op vraag van de hulpdiensten wordt er een parkeerplaats voorbehouden voor dienstvoertuigen op de parking van het sportcomplex Calenberg.

Zo kunnen zij steeds vlot aanrijden tijdens sportwedstrijden en drukke momenten.

Door het creëren van een parkeerplaats voorbehouden voor dienstvoertuigen op de hoek van de parking aan het sportcomplex Calenberg wordt:

  • Het probleem van de zichtbaarheid van fietsers op de fietssnelweg gedeeltelijk opgelost.
  • Is er steeds een oplossing wanneer hulpdiensten ter plaatse dienen te zijn.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Geachte voorzitter,

Op dit agendapunt, voor een parkeerplaats voor te houden  voor dienstvoertuigen op de parking van het sportcomplex Calenberg, zou ik graag nog iets extra willen aanbrengen, welke de veiligheid  van de fietsers op de naastgelegen fietssnelweg kan verbeteren, door het verbeteren van de zichtbaarheid van de bestuurders die naar de brug toerijden en voorrang moeten verlenen, maar ook voor de fietser die de straat moeten oversteken richting Zaventem.

Vaak staan er dus wagens geparkeerd tijdens de activiteiten op het sportcomplex, die het zicht beperken voor enerzijds de fietsers, maar nog belangrijker dus voor de bestuurders die naar de brug toerijden.

Mijn voorstel is om de 5 parkeerplaatsen voor mensen met een beperking, te verplaatsen, naast de plaats die zal voorbehouden worden voor de dienst voertuigen. De locatie waar nu de plaatsen zijn voor mensen met een beperking zouden dan omgevormd worden naar 8 reguliere parkeerplaatsen.

Vandaag kan men vaststellen dat die 5 parkeerplaatsen voor mensen met een beperking, zelden bezet zijn. Bij de nieuwe locatie creëert men dan zo goed als 30 meter vrij zicht voor de bestuurders die naar de brug rijden, of de fietser die het kruispunt wil oversteken richting Zaventem.

De mensen met een beperking zullen welgeteld 15 meter extra moeten wandelen, dan vandaag het geval is, dus dat zou geen showstopper mogen zijn.

Ik heb foto’s genomen vandaag om het beter te kunnen visualiseren, en zou ze graag met jullie willen delen.

Ik veronderstel dat er vandaag hierover geen beslissing kan genomen worden, maar het zou mooi zijn eventueel reeds op de volgende gemeenteraad dit punt terug te zien als nieuw agendapunt. De wijziging van de parkeerplaatsen zou praktisch snel kunnen gerealiseerd met minimaal of zelfs geen budget, en zo er voor zorgen dat we onze straten veiliger maken en fietsers geen angst moeten hebben voor de Kosterstraat over te steken.

Ik dank u.

Op de linkse foto ziet U de zichtbaarheid van het voorstel dat we vandaag gaan stemmen, op de rechtse foto ziet U mijn voorstel. U kan dus vaststellen dat de zichtbaarheid van de fietser voor de autobestuurder verschillende malen beter is op de rechtse foto dan op de linkse foto. De  rechtse foto bied 30 meter zichtbaarheid van de fietser voor de autobestuurder en zorgt zo voor een veiliger verkeersomgeving.

Schepen Steve Claeys krijgt het woord:

Ik ga beginnen te zeggen dat de parkeerplaatsen voor mindervaliden opgenomen zijn in een vergunning, en die worden altijd voor toegankelijkheid zo kort mogelijk bij de ingang van het complex gezet, dus het verplaatsen van die parkeerplaatsen van mindervaliden die dan 15 meter meer moeten stappen, klinkt dan een beetje raar, maar we gaan dit moeten bekijken,  en zoals u al reeds aangegeven heeft kunnen dat hier nu niet beslissen maar moet er een onderzoek naar gedaan worden zowel bij dienst mobiliteit als de toegangkelijkheidstoets,om te zien of dit wel een meerwaarde betekenis kan hebben. Ik kan u alleen maar zeggen als mindervaliden 15 m moeten stappen, dan vrees ik dat dit niet aan de noden tegemoet komt van de mindervaliden. Maar we gaan het onderzoeken en tegen de volgende gemeenteraad gaan we u voorzien van een antwoord.

Bijkomende punt op vraag van Open VLD: onderzoek naar toewijzing van sportinfrastructuren en mogelijke belangenvermengingen.

Kris Jacobs krijgt het woord:

Recent hebben meerdere sportclubs in Machelen hun ongenoegen geuit over de herverdeling van uren in de sportinfrastructuur, waarbij ze uren moeten afstaan aan andere clubs. Vooral de toewijzing van een groot aantal uren aan de vereniging Inkad, waarvan de voorzitter familie is van de sportschepen, roept vragen op. Er heerst een sterke indruk van mogelijke belangenverstrengeling en machtsmisbruik, wat de sportverenigingen en de bredere gemeenschap ernstig zorgen baart.

  1. Onafhankelijk onderzoek:De gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met het instellen van een onafhankelijk onderzoek naar de recente toewijzing van uren in de sportinfrastructuur, met specifieke aandacht voor mogelijke belangenverstrengeling en de naleving van de geldende toewijzingscriteria. Dit onderzoek moet uitgevoerd worden door een externe en neutrale partij om de objectiviteit en transparantie te waarborgen.
  2. Herziening van het toewijzingsproces:Op basis van de resultaten van het onderzoek wordt voorgesteld om het huidige toewijzingsproces te herzien. Het doel is om ervoor te zorgen dat alle sportclubs in de gemeente op een eerlijke en transparante manier behandeld worden, en dat er geen sprake kan zijn van vriendjespolitiek of machtsmisbruik.
  3. Verbeterde communicatie:Er dient een evaluatie te komen van de communicatie tussen het gemeentebestuur en de sportclubs met betrekking tot wijzigingen in de uurtoewijzing. Het laattijdig informeren van de clubs heeft gezorgd voor chaos en wantrouwen. Het is noodzakelijk om voortaan tijdig en helder te communiceren en de clubs actief te betrekken bij het besluitvormingsproces.
  4. Duidelijke beleidslijnen en boetesystemen:Gezien de opmerkingen van de burgemeester over het niet-uitvoeren van boetes voor overmatig reserveren zonder gebruik van faciliteiten, moet er een duidelijk en eerlijk boetesysteem worden ingevoerd. Dit moet bijdragen aan een efficiënter gebruik van de sportinfrastructuur en voorkomen dat clubs onevenredig veel uren reserveren zonder deze effectief te benutten.
  5. Langetermijnoplossingen:Gezien de groeiende vraag naar sportinfrastructuur, wordt voorgesteld om sneller werk te maken van de bouw van een tweede sporthal in de gemeente. In afwachting daarvan kan onderzocht worden of tijdelijke oplossingen mogelijk zijn om de druk op de bestaande infrastructuur te verlichten.

Verantwoording: Het is van cruciaal belang dat het gemeentebestuur vertrouwen behoudt van zijn inwoners en verenigingen. Door deze kwestie zorgvuldig te onderzoeken en structurele aanpassingen te maken, kan de gemeente aantonen dat zij handelt in het belang van alle sportverenigingen en niet in het voordeel van een specifieke groep. Alleen door transparantie en eerlijkheid te waarborgen, kan het vertrouwen in de beleidsvoering hersteld worden.

Mohamed Akaychouch en Jean-Pierre De Groef krijgt het woord:

"Vooreerst wil ik het hebben over de motivatie voor deze vraagstelling.

In de inleiding wordt gesproken over een groot aantal uren die aan Inkad worden toegewezen.

Voor alle duidelijkheid Inkad is een erkende vereniging die evenveel rechten heeft dan de andere erkende verenigingen.

Laat ons dan eens gaan kijken naar de werkelijkheid. De huidige verdeling van de sportinfrastructuur ziet er als volgt uit:

Binnen infrastructuur per vereniging Units Bezettingspercentage
VBTM (Volley) 102 40,35%
BCMD (Basket) 64,5 25,51%
Bamadi (Badminton) 21,5 8,5%
Inkad ( Zaalvoetbal) 16,25 6,4%
Teda (Dans) 13 5,1%
Volley IOT (Volleybal) 12
Diegem Sport (Voetbal) 8
Volley Veteranen (Volleybal) 6
Smash Club Diegem (ping-pong) 3
Multic 2
ZVK Sjaloom (zaalvoetbal) 1,5
The Rookies (zaalvoetbal) 1,5
Hara-Kiri (zaalvoetbal) 1,5
Buiteninfrastuctuur per vereniging Units Bezettingsgraad
Diegem Sport (voetbal) 104,5 49,6%
KSC Machelen (voetbal) 63 19,7%
INKAD (voetbal) 14,5 6,8%
Lacrosse 13 6,1%
MAC (Atletiek) 11
Veteranen Machelen (voetbal) 2,5
FC Cité (voetbal) 1,5
IOT Voetbal 1

Met een toewijzing van 6% zowel wat binneninfrastructuur als buiteninfrastructuur kan men toch moeilijk spreken van “een groot aantal uren” en al zeker niet van een buitensporige toewijzing.

Er worden in de inleiding grote woorden gebruikt zoals belangenverstrengeling en machtsmisbruik.

Het is toch niet omdat de voorzitter van een vereniging familie is van een schepen dat aan die vereniging minder uren mogen toegekend worden dan aan andere verenigingen.

De goedkeuring van de toewijzing van de uren is op 23 juli eenparig door het college van burgemeester en schepenen genomen en dus niet door een individuele schepen.

Indien het raadslid harde bewijzen heeft van zijn zware beschuldigingen dan kon hij bij de toezichthoudende overheid, overeenkomstig de artikelen 330 tot 333 van het decreet lokaal bestuur, klacht neerleggen.

Nu 2 maanden na de collegebeslissing terzake hebben wij geen weet van een ingediende klacht bij de toezichthoudende overheid noch van de opvraging van het dossier door de toezichthoudende overheid.

Ook bij het gemeentebestuur is geen enkele klacht ontvangen van welke vereniging dan ook.

Wel hebben wij ook in de pers gelezen dat 1 vereniging niet blij zou zijn met de toegekende uren alhoewel die vereniging aanzienlijk meer uren heeft toegewezen gekregen dan Inkad.

Om verder in te gaan op de vraag van het raadslid wil ik verduidelijken dat er wel degelijk een procedure voor toewijzing is vastgelegd voor de toewijzing van de uren.

Als principe wordt hierin het volgende gehanteerd:

Op basis van de regulier ingediende aanvragen wordt een verdeling maakt voor de bezetting van het volgende seizoen, startend op 1 augustus. De beheerder wijst, in overleg met de gemeente Machelen, deze uren toe en streeft een optimale bezettingsgraad na waarin functionaliteit en efficiënt gebruik van de ruimtes een belangrijke rol spelen, ook de aard van de activiteit, benodigd type ondergrond en aantal actieve deelnemers van de gebruiker worden in overweging genomen. Er wordt steeds gestreefd om maximaal tegemoet te komen aan de vragen van de gebruikers.

Wat de communicatie betreft klopt het dat die dit jaar niet optimaal verlopen is.

Iedere vereniging heeft eind mei de vraag gekregen om hun voorkeur voor seizoenreservaties door te geven voor seizoen 2024-2025.

Uit voorbije jaren leerde we ook dat er regelmatig leegstaande infrastructuur was, en dat optimalisaties dus aangewezen waren om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk burgers gebruik kunnen maken van de infrastructuur. Deze oefening werd gemaakt tegelijkertijd op basis van de aanvragen door de verschillende verenigingen.

In deze aanvragen waren er uiteraard dubbele boekingen met verschillende verenigingen. Daarvoor werd telkens een oplossing/alternatief gezocht door de sportfunctionaris.

Deze planning met de oplossingen/alternatieven werd op het college voorgesteld en ook goedgekeurd op 23 juli.

Doordat sommige aanvragen laattijdig binnenkwamen, werd de planning dit jaar ook relatief laat op college geagendeerd, waardoor de communicatie over de toegekende uren ook later dan normaal gebeurde.

We begrijpen uiteraard dat dit altijd niet even handig was voor de betrokken verenigingen, en werken er zeker aan om deze werkwijze naar volgend jaar toe te optimaliseren en sneller duidelijkheid over de seizoensplanning te kunnen communiceren, zodat verenigingen geen moeilijkheden ervaren in het plannen van hun seizoenstart.

Wat het boetesysteem betreft voorziet het reglement van inwendige orde het volgende:

Artikel 11 voorziet dat wanneer de gebruiker de toegekende gebruiksuren niet gebruikt zonder verwittiging door de beheerder, kan een sanctie worden opgelegd met name 2x het hoogste gebruikerstarief (wat conform het tariefreglement goedgekeurd door gemeenteraad in mei 2023 25 euro per uur bedraagt.

We merken op dat dit in de praktijk inderdaad nog nooit is toegepast omwille van diverse redenen:

  • door personeelstekorten onvoldoende inzet om controle te doen;
  • heel veel afzeggingen werden door tal van verenigingen wel tijdig gecommuniceerd (trainer ziek, schoolverlof, forfait tegenstander,…);
  • wij hebben begrip dat dit soms ook niet tijdig kan verwittigd worden zoals bij forfait tegenstander.

Het is ook zo dat we weinig of geen meldingen krijgen, en we hier ook geen politieagent willen spelen naar onze verenigingen toe maar wij noteren uw bemerking en uw vraag tot meer toepassen van dit systeem voor alle clubs.

Tenslotte wat de langetermijnoplossing betreft kan ik u meedelen dat het college van burgemeester en schepenen al op 3 september 2024, dus nog voor het raadslid zijn vraag stelde, de opdracht aan Farys heeft gegeven tot het voeren van een onderzoek naar de technische mogelijkheden van uitbreiding van de sporthal Bosveld en tot inschatting van de nodige investering hiervoor.

Ik hoop dat ik hiermee voldoende geantwoord heb op uw verschillende punten.

Als u alsnog wenst dat er over uw vraag gestemd wordt stel ik als amendement voor:

  1. De gemeenteraad stelt vast dat de meegedeelde verdeling van het aantal uren toegewezen aan de verschillende verenigingen geen objectieve aantoonbare elementen bevat die wijzen op van machtsmisbruik of belangenvermenging. De gemeenteraad stelt tevens vast dat er geen klacht is ingediend bij de toezichthoudende overheid of bij het gemeentebestuur zelf.
  2. De gemeenteraad vraagt er over te waken dat in de volgende jaren de communicatie naar de verenigingen toe tijdig gebeurt.
  3. De gemeenteraad neemt kennis dat er een boetesysteem bestaat voor gereserveerde uren die niet gebruikt worden. Het zal aan het toekomstig college van burgemeester en schepenen en beheerder Farys zijn om te beslissen hoe snel dit boetesysteem wordt toegepast.
  4. De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat het college van burgemeester en schepenen aan Farys de opdracht heeft gegeven tot het voeren van een onderzoek naar de technische mogelijkheden van uitbreiding van de sporthal Bosveld en tot inschatting van de nodige investering hiervoor.

Na debat trekt raadslid Kris Jacobs zijn vraag tot stemming in en wordt het punt afgesloten.

Bijkomend punt op vraag van CD&V: Afschaffing schoolbus en kosten

Veysel Top krijgt het woord:

Ik breng vandaag naar voren de onverwachte afschaffing van het schoolbusvervoer sinds het einde van vorig schooljaar. Deze beslissing, dat genomen zonder overleg en transparantie, veroorzaakt toch wat problemen voor veel ouders en leerlingen die verder van de scholen wonen.

Ik stel voor dat schepen van Onderwijs een grondig onderzoek instelt naar de reden waarom de kosten voor het schoolbusvervoer oplopen tot, zo te verstaan, 400.000 euro en een betaalbaar alternatief wordt uitgewerkt voor gezinnen die ver van de scholen wonen, zeker wanneer er geen openbaar vervoer beschikbaar is.

Deze maatregel is nodig omdat de huidige situatie niet alleen oneerlijk is voor de getroffen gezinnen, maar ook financieel onbegrijpelijk is. Het hoge bedrag voor schoolvervoer is buitensporig en roept ernstige vragen op over de besteding van gemeentelijke middelen. Bovendien zorgt het gebrek aan communicatie en planning ervoor dat gezinnen nu geen alternatieven hebben.

Mohamed Akaychouch krijgt het woord:

Eerst en vooral willen we verduidelijken dat 3 van de 4 basisscholen hebben zelf aangegeven af te zien van het voor- en naschools leerlingenvervoer omdat ze

  • Geen leerlingen hebben die hiervan gebruik maken (bv. PBD: 2 leerlingen die op minder dan 500m van de school wonen)
  • Zelf een analyse voorzagen waaruit blijkt dat leerlingen binnen een straal van 2km rond de school wonen
  • Vinden dat dit niet past in een veilige schoolomgeving waar ingezet moet worden op fiets- en wandelcultuur
  • Vinden dat er ondertussen voldoende alternatieven bestaan
  • Zelf verder inzetten van voor- en naschools busvervoer zonder dat de basisscholen zelf zorgen voor opvang richting klassen en ’ s avonds toeleiding naar de bus zou de hele situatie dus veel onveiliger maken.

Leerlingenvervoer – oplopende kosten

  • Het leerlingenvervoer wordt toegekend via een overheidsopdracht die op een overheidsplatform gepubliceerd moet worden en mogelijke leveranciers kunnen inschrijven. In dit bestek wordt opgenomen: het huren van 2 bussen en 2 chauffeurs gedurende een volledige dag voor het volledige schooljaar (excl. weekends, schoolvakanties en schoolvrije dagen). Het vervoer via busmaatschappijen is de laatste jaren (sinds corona) enorm gestegen in prijs ( energiecrisis, hoge inflatie).
  • Scholen zelf gaan trouwens ook minder vaak met ongeregeld vervoer op uitstap omdat de kosten gewoon niet langer haalbaar zijn. Deze prijsstijgingen hebben ook wij opgemerkt bij het uitschrijven van de gunning. Dat is de reden waarom wij nu werken aan een schoolprogrammatie voor culturele activiteiten in GC Kwadrant
  • Bij een overheidsopdracht gunnen wij volgens een scoring waarbij de meest voordelige prijs ook het hoogst aantal punten scoort (groot gewicht ligt op prijs, daarnaast ook kwaliteit en milieuvereisten waarvan de voorwaarden voor beiden de laatste jaren ook strenger werden voor alle busmaatschappijen)
  • We zijn afhankelijk van de ingediende offertes. Het lokaal bestuur is hier voor de prijs mee afhankelijk van de marktwerking en prijszetting. Wel vragen we specifieke milieunormen en een basisveiligheid voor onze zittende kinderen.
    • De kosten zouden verder oplopen rekening houdende met de nog vele geplande werken aan woluwelaan door de werkvennootschap ( bvb zo zou de aanpak zuidelijke kant woluwelaan het bijna praktisch onmogelijk maken voor een groot voertuig als een bus om nog degelijk door te geraken, gevolg veel omrijden, file, vertraging)
  • Daarnaast zijn we afhankelijk van vrijwilligers die een vergoeding ontvangen voor hun geleverde prestaties (ochtend en avondprestaties)
    • Het uitrijden van de bus is afhankelijk van de beschikbaarheid van een vrijwilliger als vaste busbegeleider niet beschikbaar is (wettelijke vakantie, ziekte, …), de chauffeur mag wettelijk niet vertrekken zonder begeleider ( vorig schooljaar hadden we een 10-15 dagen dat onverwacht de begeleider voor allerlei redenen niet beschikbaar was en dus de bus effectief niet vertrok)
    • wel een zware logistieke opdracht aangezien er geen verplichte opdracht onder de vrijwilliger mag vallen.
    • Personeelskost gemeentelijke busbegeleiders

Leerlingenvervoer – jaarlijkse analyse

  • De grondige onderzoeken die worden voorgesteld die de schepen van onderwijs zou moeten instellen, vinden al 2 jaar plaats. Op basis van de aangekochte buspassen en de opgegeven haltes door de ouders wordt al 2 jaar een analyse voorgelegd aan het college. Het raadslid is daarvan in kennis gezien dit allemaal werd dit jaar genotuleerd onder meer in de verslagen van 23 april 2024 (analyse) en 21 mei 2024 ( opstart overheidsopdracht)
  • Analyse 2023 (meest actuele):
    • Kinderen op bus Machelen naar GO! De Fonkel zitten gemiddeld 42 minuten op de bus, met uitschieters van 57 minuten voor kinderen die instappen aan de P. Schroonstraat (terwijl hier een afstand van 1.6km te overbruggen moet worden)
    • Kinderen op bus Machelen naar GO! De Fonkel wonen gemiddeld 2 kilometer van de school
    • Kinderen op bus Diegem naar GO! De Fonkel zitten gemiddeld 16 minuten op de bus met uitschieters van 50 minuten voor kinderen die opstappen aan de F. Campinestraat (terwijl hier een afstand van 1.5km te overbruggen moet worden)
    • Kinderen op bus Diegem wonen gemiddeld 0.9km van de school
    • Kinderen op bus Machelen naar GO! De Sterrenhemel zitten gemiddeld 36 minuten op de bus, met uitschieters van 48 minuten voor zij die opstappen aan de P. Schroonstraat (terwijl hier een afstand van 0.95km te overbruggen moet worden)
    • Kinderen op bus Machelen naar GO! De Sterrenhemel wonen gemiddeld op 1.9km van de school
    • Kinderen op bus Machelen naar VBS De Windroos zitten gemiddeld 33 minuten op de bus met uitschieters van 35 minuten voor zij die opstappen aan de Oudsstrijdersstraat (terwijl hier een afstand van 0.7km te overbruggen moet worden)
    • Kinderen op bus Machelen naar VBS De Windroos wonen gemiddeld op 1.9km van de school
  • Van de meer dan 1500 leerlingen in het Machelse basisonderwijs is er op het leerlingenvervoer maar een maximumcapaciteit van 51 leerlingen per bus (bus Diegem en bus Machelen). In totaal kunnen zodus maar maximum 102 leerlingen tegelijkertijd kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer in tegenstelling tot de 1400 die dagelijks wel zelfstandig op school moeten raken.
  • Leerlingen die gebruik maken van de schoolbus zitten vaak lange tijd voor een korte afstand op de bus. Dit komt ook het welbevinden van de kinderen niet ten goede.

Leerlingenvervoer – omgevingsanalyse

  • Vergelijking met de Vlaamse rand (18 gemeenten + Machelen)
    • 17 gemeenten richten geen leerlingenvervoer in, waarvan 12 zelfs een grotere oppervlakte hebben dan Machelen waarover ouders zich moeten verplaatsen
    • 2 gemeenten richten het wel in (Overijse en Sint-Genesius-Rode). Overijse tarief 332 euro per kind per jaar (hebben ook 10 basisscholen ipv onze 4); St-Gen-Rode enkel voor inwoners Rode en aan 165 euro per kind per jaar
  • Advies politiezone: niet verantwoord om schoolbussen door nauwe centra te sturen. Regelmatig stoppen, langer stilstaan bij eindhaltes (tevens niet-reglementair (lossen&laden ó wachten))
  • Advies mobiliteit: zwaar verkeer net willen mijden uit de dorpscentra om het verkeersveilig te maken voor mensen die wel kiezen voor duurzame vervoersmogelijkheden. Valt niet te verklaren dat we dan op eigen initiatief zelf zwaar vervoer meermaals daags door centra sturen
  • Door omleidingen en wegenwerken zitten kinderen nog langer op de bus en kwamen ze ook meermaals te laat op school. De bus moet vaak ook grotere afstanden afleggen om zich te kunnen manoeuvreren

Leerlingenvervoer – wetgeving

  • Het voor- en naschools leerlingenvervoer is een sociaal voordeel op lokaal niveau. Het staat een lokaal bestuur vrij het al dan niet in te richten. Een lokaal bestuur is zodus NIET verplicht leerlingenvervoer in te richten.
  • Beleidsverklaring 2022-2025: stimuleren van duurzame mobiliteit voor korte afstanden (een gemiddelde van 2km is hier een korte afstand)

Leerlingenvervoer – alternatieven en sensibilisering

  • Voor- en naschoolse opvang met brede openingsuren en sociaal tarief voor financieel kwetsbare gezinnen (automatische toewijzing) maar waar ook pedagogisch kwaliteitsvol met deze kinderen omgesprongen wordt ipv +/-60 minuten stil te moeten zitten op een bus. De tarieven zijn goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 mei 2024.
  • Octopusgemeente en High-Five: sensibilisering en binnenbrengen fiets- en wandelcultuur, het high five project is opgestart in de basisscholen van deelgemeente Machelen, en na de werken in centrum Diegem zal dit volgend schooljaar ook uitgerold worden in deelgemeente Diegem.
  • Fietsinitiatie (Huis van het Kind) en verkeersweken scholen: leren fietsen, fietsen in het verkeer, verkeersveiligheid aanleren of herhalen (jaarlijks)
  • Fietslessen voor volwassenen: voor ouders waarbij de fietscultuur niet aanwezig was doorheen hun leven en zich niet kunnen verplaatsen met de fiets (mogelijk maken dat ouders met de fiets hun kind naar school kunnen brengen)
  • Project veilige schoolomgevingen (gemachtigd opzichterstraject veiligheid en preventie waarvoor momenteel de oproep voor vrijwilligers en de daarna volgende opleiding loopt , glasbolreflectoren, High-Five, fietsstraten, uitgebreide zone 30, herschilderen en bijschilderen zebrapaden…)
  • Gezamenlijk aanmeldsysteem zorgt ervoor dat steeds meer ouders hun kind kunnen laten schoollopen op een school dichtbij huis dankzij de ordeningscriteria
  • De kinderen die vorig schooljaar een schoolbuspas hadden aangekocht, kunnen dit jaar een bussy pas van de Lijn kopen die wij volledig terugbetalen
  • Basis van het zwembadvervoer blijft behouden omdat we het belangrijk is in het kader van de leerplannen en levensvaardigheden dat kinderen nog leren zwemmen
  • In het kader van het BOA-decreet zou een behoud van het leerlingenvervoer ook de uitwerking van BOA tegenwerken gezien we dan de doelgroep niet bereiken vermits die voor een bepaalde deel op die momenten op de bus op en af zitten.

Conclusie:

Rekening houdende met

  • de flankerende maatregelen die getroffen worden,
  • de situatie van de weginfrastructuur die door werken door hogere overheden de doorgang van de bus alleen maar moeilijker maakt en reistijd voor kinderen langer
  • het in verhouding geringe succes en capaciteit van de schoolbussen
  • de bezorgdheid omtrent de duurzaamheid en het klimaat
  • de vraag bijna alle basisscholen om te stoppen met dit voor- en naschools busvervoer

zijn wij van mening dat we hier een correct beleid en communicatie hebben gevoerd en om in te gaan op de vraag van het raadslid, uit dit antwoord blijkt dat er al een gedegen analyse is gebeurd en er dus geen verder onderzoek moet gebeuren.

Besluit: Volgende artikel werd met 3 stemmen voor, 1 onhouding en 18 stemmen tegen niet goedgekurd

Artikel 1: ik verzoek de gemeenteraad om akkoord te gaan met een besluit dat de schepen van Onderwijs zo snel mogelijk een plan te ontwikkelen voor een betaalbaar en toegankelijk alternatief voor de getroffen gezinnen, in overleg met alle betrokken partijen

Vraag van onfhankelijk raadslid Gooris : Fietspaden

Danny Gooris krijgt het woord

Sinds 2 September gaan onze kinderen terug naar school, en pp 11 september startte de Machelse basisscholen met het project High-Five. Een initiatief dat kinderen stimuleert om op een veilige en gezonde manier naar school te gaan. Iets wat ik alleen maar kan toejuichen zoals iedere ouder.

Jammer is het wel dat fietsbanen, veel van hun kleur hebben verloren, zoals de Koningin Fabiolalaan en de Koning Albertlaan, maar ook op de Heirbaan voor naar de Bosveldsite te gaan, zien we slechts wat of helemaal geen rode verf meer die oorspronkelijk het fietspad aanduidde.

Mijn vraag is of de gemeente opnieuw een verflaag kan aanbrengen op deze belangrijk en drukke wegen zodoende onze jongeren maar ook alle andere fietser zich veilig op de straten en lanen in onze gemeente kunnen bewegen.

Ik dank u.

Steve Claeys krijgt het woord

Dank u wel raadslid Gooris. We hebben dat ook gezien, maar volgens de letter van de wet is het niet verplicht om deze fietspaden of suggestie stroken aan te brengen in een zone 30, die van toepassing is op het gehele grondgebied van de gemeente Machelen. Maar we gaan dit bekijken wat de mogelijkheden zijn, en zullen later terugkoppelen tot bij jou.

Vraag van onfhankelijk raadslid Gooris : Woluwelaan

Danny Gooris krijgt het woord

Ter hoogte van de uitrit van de gevangenis die aansluit op de Woluwelaan zijn er 2 zaken die ik graag zou aankaarten:

Vele bestuurders rijden niet naar rechts bij het uitrijden van de gevangenis, maar steken de Woluwelaan over, en rijden over het gearceerde vlak, waar normaal geen verkeer mag rijden, om zo richting Machelen te rijden. Er staan nochtans 2 betonnen blokken van +-3 meter, maar de opening tussen deze 2 blokken is groot genoeg om er toch door te rijden.

Mijn vraag: Zou de gemeente of partner (gewest weg) kunnen voor zorgen dat deze route volledig geblokkeerd wordt, en de bestuurders verplicht naar het kruispunt Woluwelaan – Haachtsesteenweg worden gestuurd.

100 meter verder staan er tegenwoordig vrachtwagens geparkeerd ter hoogte van de middenberm voor de sorteerstroken om links af te slagen naar Melsbroek, en dit soms dagenlang.

Mijn vraag: is het mogelijk om hier een aantal verbodsborden op stilstaan en parkeren worden geplaatst? Of dat deze zone gearceerd wordt

Steve Claeys krijgt het woord:

Dank u raadlid Gooris, zoals U weet is de Woluwelaan een gewestweg, waar wij als gemeente geen zeggenschap in hebben. Ik ga navragen met de respectievelijke diensten die verantwoordelijk zijn voor de Woluwelaan om te kijken wat we kunnen doen, om die oversteekplaats aan de uitrit van de gevangenis te sluiten. Voor uw 2de punt, ik heb dat ook gezien dat er vrachtwagens geparkeerd staan, ik ga hiervoor contact opnemen met politiezone ViMa om te kijken wat we kunnen doen om te verhinderen dat hier nog vrachtwagens zich parkeren.

Vraag van onfhankelijk raadslid Gooris : Makro site

Danny Gooris krijgt het woord

Begin maart 2024, werd een update gegeven door onze burgemeester, dat de voormalige site van Makro in Machelen tijdelijk door Tesla gebruikt zou worden als opslagplaats voor auto's die nog moeten afgeleverd worden. Het zou gaan om een 1.400 Tesla wagens.

Mijn vraag is: Komen die wagens er nog? Indien ja, wanneer? Indien neen, wat is de bestemming dan voor de Marko site. Een winkelcentrum genre Malinas zoals in Mechelen Noord zoals in de krant verscheen?  Graag een update aub.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord

Ik kan U vertellen dat de Tesla auto opslagplaats er niet zal komen. De officiele reden zou zijn, omdat de naam “Tesla” vermeld geweest is in de media. Verder gaan we tegen eind dit jaar de definitieve plannen hebben, en voorlopig kan ik zeggen dat we hier commerciele winkels willen plaatsen op het oude terrein van de Makro. Onze eerst volgende afspraak met de grondeigenaars is gepland voor begin oktober.

Vraag van onfhankelijk raadslid Gooris : Kosterstraat

Danny Gooris krijgt het woord

Sinds enige tijd zijn de borden verwijderd voor de fietsers om via de Kosterstraat, na de spoorwegbrug, naar Diegem centrum naar beneden te rijden. Doch blijven er tientallen fietsen en steps naar beneden rijden, wat leidt tot gevaarlijke toestanden.

Zo is er begin september volgens een buurtbewoner een step tegen een aankomende auto tegengereden. De persoon op de step is gevallen, de bestuurder is gestopt, en uiteindelijk zijn beide partijen hun weg kunnen vervolgen, maar volgens de buurtbewoner kon dit veel slechter afgelopen zijn.

Mijn vraag: Kan de gemeente in overleg met ViMA bekijken welke mogelijkheden er zijn, om het verbod van de kosterstraat in rijden als fietser, step gebruiker om te voorkomen dat we binnenkort met een fataal ongeluk te maken hebben.

Steve Claeys krijgt het woord:

De borden die het toelieten aan fietsers om de Kosterstraat naar beneden te rijden naar het centrum, zijn reeds lange tijd (12 jaar?) weggenomen. Ik weet niet of er verbodsborden bestaan om aan te duiden dat het inrijden van een straat door fietser verboden is. Ik zal contact opnemen met de dienst mobiliteit en politie zone ViMa om te kijken wat hier mogelijk is.

Vraag van onfhankelijk raadslid Gooris : Tragedie Blijde Inkomstraat

Danny Gooris krijgt het woord

Mijn laatste punt gaat over de tragedie die heeft plaats gevonden op 26 Augustus 2024, waar een burenruzie, een aanslepende ruzie over een parkeerplaats geleid heeft, tot  het overlijden van één van de inwoners van de Blijde Inkomstraat.

Laat het me duidelijk stellen, dat er in dit geval enkel slachtoffers zijn, zowel de familie van het slachtoffer, als de familie van de dader. Ook wil ik duidelijk stellen dat ik niemand met de vinger wil wijzen, want deze zaak heeft niemand gewild.

Wat ik wel zou willen delen met jullie, is wat we er als gemeente kunnen aan doen (als dat nog niet is gedaan), om te kijken hoe we dergelijke toestanden kunnen voorkomen.

Het is geweten dat de politie blijkbaar reeds verschillende keren heeft moeten optreden rond dit probleem in het verleden. Zij zijn er telkens in geslaagd de rust te doen weerkeren.

De gemeente heeft buurt bemiddelaars. In de toekomst zou er eventueel overleg plaats kunnen vinden tussen de gemeente en ViMA (zoals nu reeds geschied), om dergelijke buur problemen aan te kaarten, zodoende de gemeente een buur bemiddelaar kan uitsturen, om met de beide partijen te spreken, en het lont uit het vuur te halen, en zo trachten de gemoederen te bedaren, met als ultieme doelstelling het probleem tussen beide partijen op te lossen. Ook al is dat altijd mogelijk.

Maar een dergelijke aanpak in de toekomst zou kunnen voorkomen dat dergelijke fatale gevolgen zich opnieuw voordoen zoals op noodlottige maandag 26 augustus.

Na 26 augustus hebben er 2 mensen mij gecontacteerd dat er zich dergelijk vijandig gedrag voor doet op 2 andere plaatsen in onze gemeente, en dit ook voor een parkeerplaats.

Mijn vraag is simpel, wat kunnen wij, allemaal hier aanwezig, als gemeenteraad doen om dit in de toekomst te vermijden.

Indien dergelijke maatregelen (inzet van buurbemiddelaar) getroffen geweest zijn in dit dossier door de gemeente, dan graag een woordje uitleg.

Ik dank u

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord:

Voor bemiddeling moeten beide partijen akkoord zijn wat hier niet het geval is. We voorzien inderdaad zoals U reeds vermelde, als gemeente in burenbemiddeling. Uit het dossier kan ik afleiden dat politie en sociale assistenten van VIMA hebben hun werk gedaan.

B-punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 26 juni 2024

Besluit : Het verslag van gemeenteraad 26 Juni 2024 wordt unaniem goedgekeurd

Overeenkomst nr. 24/039 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Machelen voor de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande, met toepassing van beraadslaging nr. 16/008 van 2 februari 2016 (en wijzigingen) van de kamer sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité, overeenkomstig artikel 11bis van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid

Naar aanleiding van de noodzakelijke aanpassingen aan het retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen en de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen (van 28 mei 2024) dienen we een hernieuwde overeenkomst te sluiten met de Kruispuntbank Sociale Zekerheid, teneinde het sociaal tarief automatisch te kunnen toekennen aan gezinnen binnen en buiten Machelen, die school lopen in een Machelse basisschool en die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming.

In het kader van het bestrijden van kinderarmoede is het belangrijk om de opvang betaalbaar te houden voor gezinnen en alleenstaande ouders die het moeilijk hebben.

De automatisering van het recht op een sociaal tarief voor de voor- en naschoolse opvang in onze Machelse basisscholen, is één van de mogelijke oplossingen om de non-take-up van de rechten te verminderen bij deze kwetsbare doelgroep. Op deze manier zorgen we ervoor zij geen extra administratieve stap moeten zetten om van dit tarief te kunnen genieten.

Via de overeenkomst met de Kruispuntbank kunnen we een automatische toekenning regelen voor alle kinderen, ook diegene die niet in Machelen wonen. Dit maakt de procedure voor iedereen kind gelijk en maakt het makkelijker werken voor 3WPlus (geen aparte regelingen en administratie).

Deze overeenkomst geldt voor een langere periode tot en met 2028 in correlatie met de duur van het bestaande retributiereglement.

Besluit : De gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de overeenkomst tussen het lokaal bestuur Machelen en Kruispuntenbank Sociale Zekerheid, toegevoegd

Bekrachtiging beslissing college van burgemeester en schepenen nominatieve subsidie Diegem voor het Goede Doel

Zoals elk jaar organiseert Diegem voor het Goede Doel ook dit jaar weer een actie met als bedoeling een concreet goed doel te steunen.

Nominatieve subsidies vereisen goedkeuring door de gemeenteraad

De vereniging Diegem voor het Goede Doel zorgt jaarlijks niet enkel voor steun aan een goed doel maar verzorgt ook door haar acties het sociaal leven en sociale cohesie in Diegem.

Het goede doel dat dit jaar gesteund wordt is het thema dementie:

Een gelukkige en gezonde oude dag: zo zien we de laatste levensjaren graag. Iedereen wenst zich een menswaardig leven tot het einde: belangrijk is niet zozeer hoe oud, maar veeleer kwaliteit van leven, prettig ouder worden. 

Onze maatschappij kent meer en meer ouderen, maar ook jongere mensen met dementie. Ook voor hen is menswaardig ouder worden belangrijk: geven en ontvangen van aandacht, vriendschap, zinvolle activiteit, stimulatie… 

Dit vergt een aparte benadering en manier van werken: belevingsgerichte zorg, zintuigactivering… maken een wezenlijk verschil bij deze personen. Bij belevingsgerichte zorg gaat het erom dat je doet wat bij iemand past, ieder is immers UNIEK.

We vergeten daarbij ook zeker hun partner, familieleden en zorgverleners niet.

Besluit : De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 juli 2024 over nominatieve subsidie (1.000€)

Steun aan Diegem voor het Goede DoelBekrachtiging beslissing college van burgemeester en schepenen nominatieve subsidie Stichting Stop Alzheimer

De Stichting Stop Alzheimer zet zich in om Alzheimeronderzoek aan Belgische Universiteiten te steunen.

In ons land kampen momenteel 220.000 mensen met dementie, de ziekte van Alzheimer is met 70% de meest voorkomende vorm van dementie.

Nominatieve subsidies dienen door de gemeenteraad beslist te worden.

Eric Moens, gewezen inwoner van Machelen, rijdt voor de tweede maal ten voordele van het onderzoek naar Alzheimer en aanverwante ziektes mee in de actie 100 cols - 4100 km - 80.000 hoogtemeters.

Omdat hij met eigen ogen ziet wat dementie doet met patiënten en hun families wil Eric met zijn prestatie fondsen inzamelen voor De Stichting Alzheimer Onderzoek.

De Stichting Alzheimer Onderzoek is een Belgische non-profit organisatie van openbaar nut. De belangrijkste doelstelling van de stichting is financiële steun geven aan wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaken en mogelijke behandelingsmethoden van de ziekte van Alzheimer en aanverwante hersenziekten. De stichting wil de toekomst waarin Alzheimer en dementie kan voorkomen of genezen worden dichterbij brengen.

Kaderend in ons preventie gezondheidsbeleid wordt voorgesteld deze actie te steunen.

Besluit : de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 augustus 2024 over nominatieve subsidie (1.000€) Stichting Stop Alzheimer.

 

Opgelet: Dit is een voorlopig verslag. Het volledige en goedgekeurde verslag zal U kunnen terugvinden op de website van de gemeente machelen (www.machelen.be) van zodra het verslag is goedgekeurd op de volgende gemeenteraad van 22 OKTOBER 2024