Verslag van de Gemeenteraad 04 Januari 2021.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Vangindertaelen Jocelyne, Leskens Raymonde, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Verberckmoes Tessa, Benhomaid Samia, Lenaerts Werner,  Ponticello Dina , Schell Daniël.

Verontschuldigd: Niemand

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

De voorzitter, Stef Panneels opent de gemeenteraad met de volgende mededeling:

Als voorzitter van de gemeenteraad, deel ik U officieel  het volgende mee:

Op 14 oktober 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Bij de start van de nieuwe legislatuur is de burgemeester benoemd geworden. In de desbetreffende voordrachtsakte was de vervanging voorzien met ingang van 1 januari 2021. Dat betekent dat de huidige burgemeester, Marc Grootjans, van rechtswege ontslagnemend is op 31/12/2020.

Het verkozen gemeenteraadslid die het mandaat van Burgemeester met ingang van 1 januari 2021 zou opnemen, heeft naar wij weten de eed nog niet afgelegd. Er dient dus toepassing gemaakt te worden van de continuïteitsregel voorzien in artikel 61 decreet lokaal bestuur. Het Besluit dat ik U dus officieel moet meedelen als voorzitter van de gemeenteraad luidt dan ook als volgt :

Gezien met het Ministerieel Besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2018  de heer Marc Grootjans benoemd werd tot Burgemeester van de gemeente Machelen, hij op 21 december 2018 de eed heeft afgelegd in handen van de provinciegouverneur,  en de opvolger zoals vermeld in de voordrachtsakte, het mandaat niet opneemt, is de heer Marc Grootjans, op basis van artikel 61 decreet lokaal bestuur met ingang van 1 januari 2021 waarnemend burgemeester.

Tot zover deze officiële mededeling.

In de praktijk wil dit zeggen : Marc Grootjans blijft dus waarnemend burgemeester tot het volledige proces voor benoeming van een nieuwe burgemeester opnieuw doorlopen is

Voor het goede begrip: de bevoegdheden van een waarnemend burgemeester zijn volledig identiek aan die van een benoemde burgemeester.

A-Punten:

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter

 Ontslag van een schepen - invullen openvallend mandaat

De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling van de voorzitter van de gemeenteraad in verband met het ontslag van een schepen. De gemeenteraad beslist of het openvallend mandaat van schepen effectief opnieuw wordt ingevuld.

Tengevolge van de inwerkingtreding van het Decreet Lokaal Bestuur zal de gemeente Machelen vanaf nu nog slechts maximum 4 schepenen tellen in het College van Burgemeester en Schepenen, naast de Burgemeester. Deze mandatarissen zullen ook, zoals geregeld in het Decreet Lokaal Bestuur, het Vast Bureau vormen.

Deze regeling is uitgezonderd de regeling met betrekking tot de verkiezing van de Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. In voorkomend geval zal het College van Burgemeester en Schepenen, en dus ook het Vast Bureau, één schepen meer tellen dan het maximumaantal zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse regering van 25 mei 2018.

De heer Stef Panneels, voorzitter van de gemeenteraad, verschaft volgende toelichting :

Op 26 december 2020 heeft schepen Rombauts per mail aan mij haar ontslag als schepen gegeven. De mail kan als schriftelijke mededeling worden beschouwd. Ik heb haar medegedeeld per mail daar kennis van genomen te hebben. Daaropvolgend heb ik de agenda van de gemeenteraad aangevuld en de algemeen directeur de opdracht gegeven de bedoelde agendapunten open te zetten in echo. De raadsleden zijn daarvan in kennis gesteld per mail, zoals gebruikelijk.

Conform artikel 48 van het decreet lokaal bestuur is dit ontslag definitief zodra ik als voorzitter deze kennisgeving ontvangen heb. Mevrouw Rombauts moet haar mandaat als schepen verder zetten tot haar opvolger is geïnstalleerd weliswaar.

De beslissing die nu voorligt is toepassing van artikel 49 § 1 waarbij de gemeenteraad eerst moet beslissen of het opengevallen mandaat wordt ingevuld. Over dit invullen gaat dus de stemming in dit punt. De kennisname is enkel ter mededeling.

Besluit:

Artikel 1: kennisname mededeling door de voorzitter van het ontslag van Karina Rombauts als schepen.

Artikel 2: de gemeenteraad beslist met 21 stemmen (Panneels Stef, Grootjans Marc, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Akaychouh Mohamed, Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Jocelyne, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner) tegen en 4 voor (Rombauts Karina, Top Veysel, Benhomaid Samia, Ponticello Dina),  om het openvallend mandaat van schepen niet effectief opnieuw in te vullen.

Verkiezing van een schepen na een akte van voordracht – eedaflegging

De gemeente Machelen telt in het College van Burgemeester en Schepenen 4 schepenen, naast de Burgemeester. Deze mandatarissen vormen ook, zoals geregeld in het Decreet Lokaal Bestuur, het Vast Bureau. Deze regeling is uitgezonderd de regeling met betrekking tot de Voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, die als schepen is toegevoegd.

De heer Stef Panneels, voorzitter van de gemeenteraad, geeft de volgende toelichting :

Ten gevolge van het ontslag als schepen,  ingediend door mevrouw Karina Rombauts, bij de voorzitter van de gemeenteraad, en de beslissing van de gemeenteraad om het openvallend mandaat van schepen echter niet in te vullen, is de voordrachtsakte die was ingediend en bezorgd aan de algemeen directeur binnen de voorziene termijn en waarvan de algemeen directeur  een afschrift van deze akte bezorgd  heeft aan de burgemeester en de voorzitter, echter zonder voorwerp geworden.

De voorgaande beslissing betekent dat er voor de rest van de bestuursperiode 1 schepen minder is.

De algemeen directeur  heeft de akte van voordracht van de kandidaat-schepen aan de voorzitter van de gemeenteraad overhandigd doch deze is zonder voorwerp gezien de beslissing van de gemeenteraad om het openvallend mandaat van schepen niet in te vullen

Besluit:

Artikel 1 : het agendapunt inzake verkiezing van een schepen na een akte van voordracht-eedaflegging is zonder voorwerp geworden gezien de beslissing van de gemeenteraad om het openvallend mandaat van schepen niet in te vullen.

Artikel 2 : de voorzitter van de gemeenteraad deelt de gemeenteraad wel de rangorde van de schepenen mede tengevolge van de beslissingen van de gemeenteraad van 4 januari 2021 :

De rangorde  wordt als volgt bepaald:

  1. Steve Claeys
  2. Magda Geeroms
  3. Kris Jacobs
  4. Ingrid Deblock

Artikel 3 :  het agendapunt wordt door de voorzitter van de gemeenteraad zonder stemmingen afgesloten.

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden.

Goedkeuring verslag gemeenteraad 16 december 2020

Besluit:

Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 16 december 2020 wordt goedgekeurd.

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad 4 januari 2021

De gemeente beschikt over een notuleringssysteem met een mobiele applicatie. De social distancing maatregelen dienen nog steeds nageleefd te worden. De raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad als openbare vergadering te organiseren, maar voor de raadsleden en het publiek virtueel/digitaal, gezien de onmogelijkheid van inschatting van het aantal aanwezige toehoorders tijdens een zitting.

Besluit:

Enig artikel: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 16 december 2020 inzake raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad 4 januari 2021.  

Vaststelling van de ranglijst van de gemeenteraadsleden

Er dient een rangorde bepaald te worden van de gemeenteraadsleden. Deze rangorde is van belang om te voorzien in de vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad (als die niemand schriftelijk heeft aangewezen) of van een schepen, die tijdelijk afwezig is.

Daarnaast is deze rangorde van belang voor de mogelijkheid dat een ambtenaar van de burgerlijke stand bij zijn verhindering tijdelijk vervangen wordt door de burgemeester, een schepen of een raadslid in de volgorde van hun benoeming.

De rangschikking wordt op de installatievergadering vastgesteld aan de hand van de anciënniteit van de raadsleden.  De opvolgers die na de installatievergadering als raadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de bijgevoegde rangorde van de gemeenteraadsleden:

  1. Jean-Pierre De Groef
  2. Marc Grootjans
  3. Rony Debeerst
  4. Gregory Lagae
  5. Ingrid Deblock
  6. Steven Tielemans
  7. Karina Rombauts
  8. Veysel Top
  9. Steve Claeys
  10. Mohamed Akaychouh
  11. Magda Geeroms
  12. Peter Roose
  13. Tessa Verberckmoes
  14. Stef Panneels
  15. Danny Gooris
  16. Patrick Hanon
  17. Samia Benhomaid
  18. Jocelyne Vangindertaelen
  19. Raymonde Leskens
  20. Benny Blanckaert
  21. Dina Ponticello
  22. Kris Jacobs
  23. Tania Van den Berghe
  24. Werner Lenaerts
  25. Nadine Gurickx

Inzet in preventie, sensibilisering, bronopsporing, contactopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, aandacht voor kwetsbare personen en groepen in verband met corona

De Vlaamse regering besliste op 13 november 2020 aan de Covid-19 teams van de ELZ, subsidies toe te kennen wanneer ze een samenwerkingsovereenkomst zouden afsluiten met de lokale besturen en andere betrokken partijen in kader van het opstellen van een pool huisbezoekers en telefonische brontraceerders. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld die ter goedkeuring aan het vast bureau wordt voorgelegd waarna deze beslissing ter bekrachtiging aan de raad voor maatschappelijk welzijn zal voorgelegd worden.

De Vlaamse regering besliste op 13 november 2020 een specifieke subsidie toe te kennen aan de lokale besturen in kader van preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantainecoaching en contactonderzoek.

De lokale besturen kiezen in het kader van dit besluit tussen 2 opties met subsidies.

Het college van burgemeester en schepen kiest om de inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching; er wordt een financiering voorzien op basis van het aantal inwoners van de gemeente; 0.125 euro per inwoner en per maand (voor Machelen: +/-1945 euro).

Deze subsidie loopt van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021. (kan eventueel verlengd worden naargelang de situatie op dat moment).

Deze subsidie is enkel voor lokale besturen niet voor de zorgraden of Covid-19-teams.  Er moeten wel afspraken gemaakt worden met de Covid-19-teams zodat er geen dubbel werk wordt verricht.

Stappenplan:

  • Bekendmaking keuze voor 11 december 2020
  • Na ontvangstmelding keuze lokaal bestuur met link voor de samenwerkingsovereenkomst met bijlagen via digitaal loket ABB
  • Vervolledigen en ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst en de bijlagen
  • Goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst en de bijlagen door bevoegd lokaal orgaan
  • Ondertekende samenwerkingsovereenkomst met bijlagen bezorgen via digitaal loket ABB en AZG
  • Ontvangst definitief ondertekende verwerkersovereenkomst en samenwerkingsovereenkomst
  • Toegang tot de interne controletoren en eventueel het scripts en formsplatform
  • Opleiding en helpdesk

Subsidie: +/- 1945 euro per maand

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepen van 8 december 2020 "De samenwerkingsovereenkomst inzake inzet in preventie, sensibilisering, bronopsporing, contactopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, aandacht voor kwetsbare personen en groepen in verband met corona"

Samenwerkingsovereenkomst fase 2 warmtenetscreening Buda+ - Cluster Broeksite

Uit de eerste fase van de oriënterende warmtescreening werd de warmtevraag, warmteaanbod en mogelijke verbindingen tussen beiden in beeld gebracht. Dit liet toe om kansrijke zones voor de aanleg van collectieve warmtesystemen op te sporen. De tussentijds resultaat van fase 1 wijst één kansrijke zone op korte termijn:

- cluster Proximus/Broeksite, Cluster Broeksite.

Voor deze cluster zou een technisch ontwerp uitgewerkt dienen te worden (= fase 2). Een technisch concept is een mogelijk traject, waarbij warmtevrager en -bron met elkaar verbonden worden. Dit traject wordt op een conceptueel niveau uitgewerkt, inclusief een beknopte business-case. Als het initiële potentieel wordt bevestigd kunnen de stakeholders rond de tafel gebracht worden om de verwachtingen op elkaar af te stemmen voor opmaak van een ontwerp-intentie-overeenkomst.

De vooropgestelde samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten tussen gemeente Machelen en Provincie Vlaams-Brabant.

Besluit:

Artikel 1: de samenwerkingsovereenkomst aangaande de uitvoering van de warmtenetscreening voor Buda+ (fase 2), zoals gevoegd bij deze beslissing goed te keuren.

 Artikel 2: de provincie Vlaams-Brabant op de hoogte te brengen dat de uitvoering van de opdracht kan worden aangevat overeenkomstig de offerte

 

                                                                        OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 19 Januari 2020