Verslag gemeenteraad 23 Juni 2021

Aanwezig: De Groef Jean-Pierre, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Claeys Steve, Geeroms Magda, Jacobs Kris, Deblock Ingrid, Panneels Stef, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed, Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Jocelyne, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Ponticello Dina , Schell Daniël.

Verontschuldigd: Benhomaid Samia

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

A-punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Ontslag gemeenteraadslid

De mail van 10 juni 2021 van mevrouw Raymonde Leskens waarbij zij haar ontslag aanbiedt als gemeenteraadslid. De raad dient akte te nemen van dit ontslag. Het raadslid, voor zover ze nog voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden, dient haar mandaat verder te zetten tot de opvolging geregeld is.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad neemt akte van het ontslag van het schriftelijk ontslag van mevrouw Raymonde Leskens.

Artikel 2: haar opvolger, conform de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen, is voor deze gemeenteraad opgeroepen om haar eed af te leggen en het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen.

Installatie en eedaflegging nieuw gemeenteraadslid

Ingevolge het ontslag van mevrouw Raymonde Leskens legt mevrouw Nancy Van Harck de eed af als gemeenteraadslid.

Het gemeenteraadslid dat haar ontslag heeft gegeven wordt vervangen door haar opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waaruit blijkt dat de mevrouw Nancy Wysgeer als volgende opvolger op de lijst in aanmerking komt om het mandaat op te nemen en het mandaat van Raymonde Leskens te voleindigen. 

Mevrouw Nancy Wysgeer heeft echter op 10 juni 2021 per mail medegedeeld afstand te doen van het mandaat.

De volgende opvolger, mevrouw Nancy Van Harck is opgeroepen als gemeenteraadslid

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van afstand van mandaat door mevrouw Nancy Wysgeer.

Artikel 2: de gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van mevrouw Nancy Van Harck, opgeroepen als aangeduide opvolger naar aanleiding van het ontslag van mevrouw Raymonde Leskens.

Artikel 3: Nancy Van Harck wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering, in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed af te leggen, waaraan zij voldoet als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

Artikel 4: mevrouw Nancy Van Harck wordt tot gemeenteraadslid-titularis aangesteld. Zij zal het mandaat van mevrouw Raymonde Leskens voleindigen. Zij zal de laatste voorkomen op de ranglijst van de raadsleden.

Voorzitter Jean Pierre De Groef neemt het woord

Bedankt Raymond en welkom Nancy. Daarmee hebben we een nieuw gemeenteraadslid. Een vrouw die een vrouw vervangt is altijd goed uiteraard. Jammer genoeg moeten we afscheid nemen van Raymonde, maar wij hopen dat Raymonde nog blijft tot op het einde van de gemeenteraad, want dan zal de burgemeester, Steve Claeys ook graag een woordje plaatsen.

Jaarrekening 2020 –Goedkeuring

Voorzitter Jean Pierre De Groef neemt het woord

We hebben hiervoor een duidelijke uitleg gekregen tijdens de commissie door waarnemend financieel directeur Gunter Covents. Ik wil zelf hier iets over zeggen, in die zin dat wij noteren dat deze jaarrekening, 3.685.389 beter uitkomt dan de oorspronkelijke raming, dat is voornamelijk terug te vinden in een mindere uitgaven van 1.566.522€ waarvan we kunnen besluiten dat het door te hoge ramingen ofwel of zaken die niet gerealiseerd zijn. Als nieuwe meerderheid zullen we  met dit beschikbaar resultaat vertrekken, om de financiën verder op orde te zetten. Met dit financieel resultaat zullen we voorzichtig moeten zijn en rekening houdende met de echte gevolgen, van corona crisis nog niet gekend zijn, en toch enige voorzichtigheid moeten hanteren. Dit wou ik toch even aanhalen alvorens tot een stemming over te gaan.

Omschrijving:

Afsluiting boekjaar 2020 dat loopt van 01 januari 2020 tot en met 31 december 2020 en waarvan de jaarrekening moet vastgesteld worden voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. In het College van Burgemeester en Schepenen van 08 juni 2021 werd deze rekening ter kennis genomen en beslist deze ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 23 juni 2021.

Het financieel boekjaar wordt afgesloten met:

  • een positief beschikbaar budgettair resultaat van 11 448 715 euro
  • een autofinancieringsmarge van 267 909 euro

Besluit: Goedgekeurd met 23 stemmen voor en één onthouding.

Rapportering organisatiebeheersing 2020

Het decreet lokaal bestuur voorziet dat er een organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld dat bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het OCMW wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

Gezien de integratie gemeente-ocmw sedert 1 augustus 2018 wordt dit jaarverslag beschouwd als het jaarverslag van het organisatiebeheersingssysteem voor het geïntegreerde lokaal bestuur.

Besluit: De gemeenteraad keurt deze rapportering unaniem goed.

Afschaffing gedeeltebuurtweg 35 in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2020106171) door Berkenlaan NV

Door Berkenlaan NV werd een aanvraag omgevingsvergunning ingediend op 22 december 2020 voor het bouwen van 2 hotels Berkenlaan 6 - 1831 Diegem. De aanvraag heeft betrekking op het perceel Afd. 2, Sec. B, nr. 122H.

Tijdens de adviesronde aan de POVC werd door de provincie opgemerkt dat er op de site nog een gedeelte van buurtweg 35 aanwezig is. Deze buurtweg dient te worden afgeschaft alvorens een omgevingsvergunning kan worden toegekend voor het project. Er werd een rooilijnplan voor de afschaffing van deze buurtweg toegevoegd aan het dossier.

De aanvraag voor afschaffing van een gedeelte van buurtweg 35 werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 14 mei 2021 tot 12 juni 2021. Hierbij werden geen bezwaren ingediend. Over de afschaffing werd advies aangevraagd overeenkomstig de bepalingen van het decreet op de gemeentewegen. Er werden geen adviezen ontvangen.

In 1974 werd een gedeelte van buurtweg 35 op het perceel reeds afgeschaft, ter hoogte van dit deel werd een kantoorgebouw opgericht. De huidige aanvraag betreft het gedeeltelijk afschaffen van buurtweg 35 die nog op het perceel aanwezig is. Deze buurtweg is totaal in onbruik en stopt tegen de bestaande bebouwing op de site. Er kan dus gesteld worden dat dit gedeelte van de buurtweg geen functie meer heeft.

Besluit:

Artikel 1: het rooilijnplan voor de afschaffing van een gedeelte van buurtweg 35 (Afd. 2, Sec. B, nr. 122h- Berkenlaan 6- 1831 Diegem) wordt unaniem goedgekeurd.

Artikel 2: de afschaffing van het gedeelte van de buurtweg 35 wordt goedgekeurd.

 Beslissing artikel31 omgevingsvergunningsdecreet inzake omgevingsvergunningsaanvraag voet-en fietsverbinding tussen de Cornelius Peetersstraat en de Constant Hansoulstraat (OMV_2021000875)

Door NV. MATEXI werd een aanvraag omgevingsvergunning ingediend op 26 maart 2021 voor het aanleggen van een voet- en fietsverbinding tussen de Cornelius Peetersstraat en de Constant Hansoulstraat. Met deze aanvraag wordt de doorsteek langsheen site D zoals opgenomen in de PPS, afgesloten tussen de gemeente Machelen en de NV. Matexi en zoals voorgeschreven in het RUP Machelen-centrum.

De aanvraag heeft betrekking op de percelen Afd. 1, Sec. C, nr. 211M en 220N. Tussen de woning Cornelius Peetersstraat 60 en het nieuw gerealiseerde gebouw door Matexi Cornelius Peetersstraat 40-44 (Blok D) wordt een voet- en fietsersdoorgang voorzien die uitkomt tussen de gebouwen Constant Hansoulstraat 53 en 57.

Het aanvraagdossier omvat een rooilijnplan voor de aanleg van een nieuwe wegenis (voet- en fietsweg) tussen de Cornelius Peetersstraat en de Constant Hansoulstraat. De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 26 april 2021 tot 25 mei 2021. Hierbij werden geen bezwaren ingediend. Voor het project werd advies aangevraagd overeenkomstig de bepalingen van het decreet op de gemeentewegen. Er werden geen adviezen ontvangen.

De aanvraag betreft het realiseren van een nieuwe voet- en fietsverbinding tussen Cornelius Peetersstraat en de Constant Hansoulstraat, hiervoor werd een gemeentelijk rooilijnplan toegevoegd aan de aanvraag. De wegenis zal niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer enkel voor hulpverlening en werken aan de hoogspanningscabine kan de wegenis gebruikt worden als dienstweg.De wegenis wordt voorzien in betonverharding met rondom groenzone.

De aanleg van de wegenis zorgt voor een goede trage verbindingsweg wat past binnen de doelstelling uit artikel 3 en 4 van het decreet Gemeentewegen en het RUP Machelen-centrum.

Besluit:

Artikel 1: het ontwerp van rooilijnplan voor een voetgangers- en fietsdoorsteek, tussen de Cornelius Peetersstraat en de Constant Hansoulstraat (Blok D van de PPS) zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021000875 wordt unaniem goedgekeurd.

Artikel 2: de aanleg van de gemeenteweg wordt goedgekeurd.

Principeakkoord vaststellen rooilijn omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2021093086) voor het verkavelen van gronden door De Lediaan BV

 Door De Lediaan BV werd een aanvraag omgevingsvergunning (OMV_2021093086) ingediend op 02 juni 2021 voor het verkavelen van gronden en het realiseren van nieuwe wegenis voor voetgangers en fietsers en publiek toegankelijke groenzone. De aanvraag heeft betrekking op de percelen Afd. 2, Sec. C, nrs. 394L, 394P, 394S, 439C.

Op de site worden verschillende trage wegen en een publiek toegankelijke groenzone gerealiseerd.

De aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van de gronden en het binnengebied langsheen de Oude Haachtsesteenweg omvat een rooilijnplan voor de aanleg van nieuwe wegenis (trage wegen) en de publiek toegankelijke groenzone doorheen het project. De aanvraag zal worden onderworpen aan een openbaar onderzoek. De adviezen zoals vooropgesteld in het decreet gemeentewegen zullen worden aangevraagd. Conform artikel 17 van het decreet Gemeentewegen stelt de gemeenteraad het ontwerp van het rooilijnplan voorlopig vast.

De wegenis zal niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer enkel voor hulpverlening en onderhoud. De wegenis wordt voorzien in betonverharding met rondom groenzone. De aanleg van de wegenis zorgt voor een goede trage verbindingsweg wat past binnen de doelstelling uit artikel 3 en 4 van het decreet Gemeentewegen en het RUP Diegem-centrum.

Besluit:

Enig artikel: het ontwerp van rooilijnplan gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden (OMV_2021093086) wordt voorlopig vastgesteld, en wordt unaniem goedgekeurd.

Addendum brownfieldconvenant De Lediaan

Met het brownfieldconvenant wordt getracht om op de oude vervuilde site een ontwikkeling mogelijk te maken die past binnen het ruimtelijk beleid van Vlaanderen en het lokaal bestuur.  De definitieve afschaffing van het gedeelte van buurtweg 15 is door de gemeenteraad al goedgekeurd. 

De verkoop van de gronden van de afgeschafte buurtweg en de oude tramzate die zich in het projectterein van NV.PSR, Lediaan bevinden, werden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd op 15 september 2020.  Met het addendum wordt de toetreding De Lediaan BV en de uitbreiding projectgebied geregeld.

Besluit:

Artikel 1: het addendum brownfieldconvenant De Lediaan met de daarbij horende bijlagen, aangehecht aan deze beslissing, afgesloten tussen de gemeente Machelen, het Vlaamse Gewest, NV.PSR developers, OVAM en de Lediaan BV unanieml goedgekeurd.

Raamcontract "Onderhoudswerken aan gemeentewegen 2021-2024" via Haviland -selectie straten voor uitvoering

Na aftoetsing van de longlist door het college van burgemeester en schepenen werd via rondgang met de technisch adviseur van Haviland de straten opgemeten en werd er een raming opgemaakt. Rekening houdend met andere werkzaamheden en omleidingen werden volgende straten geselecteerd voor uitvoering in 2021:

- Perceel 1 (Asfalteringswerken):

  • Bergstraat/Koning Boudewijnlaan te Machelen: project sluit aan op de heraanleg voetpaden aldaar
  • Calenbergstraat te Diegem (deel tussen Kerkveld en Calenberggaarde)
  • Stationsstraat te Diegem: (deel tussen Frans Buekenhoutstraat en Vander Aastraat) - structurele heraanleg inclusief vernieuwen fundering
  • deel Kerktorenstraat te Diegem (naast De Cockplein)
  • De Neufforgeplein te Machelen (straten rondom dit plein)

- Perceel 3: Bestrijkingen en slemlagen:

  • Diegemstraat te Machelen

Specifieke taken van Haviland:

  • Ontwerp opmeten straten, advies over mogelijke uitvoeringswijzen en prijsraming
  • Werfopvolging technische en administratieve opvolging
  • Oplevering: voorlopige en definitieve oplevering

De opdracht “ONDERHOUDSWERKEN aan GEMEENTEWEGEN - 2021-2024” wordt gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige (op basis van de prijs) bieders, zijnde:

  • - Perceel 1 (Asfalteringswerken): Van Robays NV, Rijksweg 131 te 9870 Zulte
  • - Perceel 3 (Bestrijkingen en slemlagen): Willemen Infra nv, Booiebos 4 te 9031 Drongen

Besluit: Gemeenteraad keurt de volgende 2 artikel unaniem goed

Artikel 1: de opdracht betreffende perceel 1 (Asfalteringswerken) inclusief structureel onderhoud wordt gegund aan Van Robays NV, Rijksweg 131 te 9870 Zulte voor een totaalbedrag van 226.248,53 euro excl. btw of 273 760,72 euro incl. 21 % btw. 

Artikel 2: de opdracht betreffende perceel 3 (Bestrijkingen en slemlagen) wordt gegund aan Willemen Infra nv, Booiebos 4 te 9031 Drongen voor een totaalbedrag van 5.682,59 euro excl. btw of 6.875,93 euro incl. 21 % btw. 

Overeenkomst TMVW inzake de zuiveringsactiviteit

De Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW) biedt de gemeente Machelen-Diegem als deelnemer van de zuiveringsdivisie (servicelijn Aquario) een breed aanbod van diensten aan. TMVW wenst de samenwerking te consolideren. Hierbij worden de rol, de modaliteiten en de aansprakelijkheden geregeld.

TMVW is voor de zuiveringsactiviteit opdrachthoudend. Dit betekent dat er een beheersoverdracht heeft plaats gevonden van Machelen-Diegem naar TMVW. Bijgevolg is TMVW verantwoordelijk voor de gemeentelijke sanering op het grondgebied.

De gemeente kan welbepaalde taken binnen de zuiveringsactiviteit verder blijven opnemen en dit in naam en voor rekening van TMVW. De werkzaamheden dienen te worden opgenomen en uitgevoerd met respect voor de van kracht zijnde regelgeving. Over de werkzaamheden dient te worden gerapporteerd zodat TMVW op een correcte manier invulling kan geven aan de gemeentelijke sanering.

Het is belangrijk te weten dat deze overeenkomst niets wijzigt aan de taken of de verantwoordelijkheden die bij de beheersoverdracht van de gemeente naar TMVW zijn opgenomen. Het is enkel duidelijker omschreven. Als gevolg  van de beheersoverdracht is TMVW aansprakelijk tov derden.

Ten aanzien van TMVW draagt de gemeente, als deelnemer de volle aansprakelijkheid voor fouten en nalatigheden die voortvloeien uit de eigen prestaties en wordt TMVW gevrijwaard. Afhankelijk van de keuze van het lokaal bestuur volgt TMVW de werken op als leidend ambtenaar of als medeopdrachtgever. Tot op heden treedt TMVW op vraag van de gemeente Machelen op als aanbestedende overheid. TMVW vergoedt de gemeente voor de kosten voor de werkzaamheden met betrekking tot de zuiveringsactiviteit.

Besluit:  De gemeenteraad keurt volgend artikel unaniem goed

Artikel 1: de gemeenteraad keurt de overeenkomst TMVW inzake de zuiveringsactiviteit goed.

DeeldeZon: samenwerkingsovereenkomst Cambio

Inkader van het project DeeldeZon worden er 2 deelwagens geplaatst ter hoogte van het gemeentehuis. Deze deelwagens zullen gedeeld worden via de organisatie Cambio. Via een samenwerkingsovereenkomst worden de afspraken met Cambio vastgelegd. De wagens zullen zowel ter beschikking gesteld worden voor burgers als eigen personeel (dienstwagen).

De gemeente staat in voor het inrichtingen van de parkeerplaatsen en voor communicatie naar burgers en eigen personeel in samenwerking met Cambio. In de samenwerkingsovereenkomst wordt hiervoor reeds een ruim basispakket aan communicatie voorzien. Er zal intern ook een communicatie gevoerd worden, gekoppeld aan een intern reglement.

De wagens zijn eigendom van Pajopower. Afspraken rond onderhoud, keuring en dergelijke zijn dus onderdeel van een overeenkomst tussen PajoPower en Cambio. De gemeente kan wel melden indien er problemen zijn. De bijdrage die moet betaald worden door de gemeente voor de wagens staan vermeld in de samenwerkingsovereenkomst. In kader van Deelde Zon is dit bedrag deels de recupereren via subsidies. Het bedrag wordt lager indien er meer gebruik wordt gemaakt van de wagens.

Uitbreiding van het aantal wagens is, in nauwe afstemming met de gemeente, mogelijk indien het project succesvol is. De overeenkomst wordt afgesloten voor 5 jaar, de looptijd van het project DeeldeZon. Deze periode is aangewezen om het project de tijd te gunnen om te groeien en ook noodzakelijk in kader van de subsidie

Besluit: gemeenteraad keurt volgend artikel unaniem goed

Artikel 1: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Cambio goed voor twee deelwagens voor 5 jaar.

Aansluiting bij Cambio als lokaal bestuur voor gebruik deelwagens als dienstwagen

De deelwagens die beschikbaar zullen zijn vanaf september aan het gemeentehuis in kader van het project Deelde Zon zullen ook gebruik worden door de eigen diensten als dienstwagen. De gemeente dient daarom een gebruikersovereenkomst met Cambio af te sluiten. Via deze overeenkomst kunnen zowel de wagens van Cambio aan het gemeentehuis als andere wagens van Cambio gebruikt worden voor dienstverplaatsingen.

De wagens aan het gemeentehuis van Machelen zullen vanaf september beschikbaar zijn. Er zal nog een intern reglement en een interne infosessie worden uitgewerkt dat verduidelijkt naar het personeel wat de regels zijn omtrent het gebruik van deze nieuwe gebruikersovereenkomst met Cambio.Er zal na een periode van enkele maanden ook geëvalueerd worden of het nodig is om de wagens aan het gemeentehuis gedurende enkele uren overdag te blokkeren voor dienstgebruik. De Toyota Yaris zal na een korte periode van in gebruik nemen van de Cambio's als dienstwagen uit dienst worden genomen, gezien zijn ouderdom en oplopende kosten.

In het kader van het vernieuwen en verduurzamen van het wagenpark zal het bijkomend wegdoen van andere dienstwagens bekeken worden..

Besluit: gemeenteraad keurt volgend artikel unaniem goed

Artikel 1: de gemeenteraad keurt de aansluiting van de gemeente bij Cambio goed.

Burgemeester Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter:

Ik had graag het woord gekregen om Raymonde te bedanken. Ik heb niets voorbereid, en daar is ook een reden voor. Er zijn mensen die me reeds gevraagd hebben of iets voorbereid heb, maar neen. Daar is ook een reden voor omdat ik denk dat ten aanzien wat je voor ons gedaan hebt, dat dit van het hart moet komen en daarom heb ik niets voorbereid.

Je bent voor mij persoonlijk, ik zal daarmee beginnen, belangrijk geweest, want de mensen weten dat niet, maar het is dank zij Raymonde, of je dit nu goed of niet goed vind, ben ik dank zij Raymond in de politiek terecht gekomen, en ik heb daar tot vandaag toe geen spijt van. Dat wou ik toch alvast zeggen. Het is ook dank zij Raymonde dat de werking van onze lokale NVA afdeling altijd supergoed gedraaid heeft, Raymonde is een duizendpoot, ik denk dat we niemand beter konden wensen.  Voor alles wat secretariaat, ledenwerving, organisatie, noem maar op, er is al veel gezegd geweest, maar ik wil u ook hier uit naam van de partij bedanken en ik denk ook dat ik in naam van de gemeenteraad, dat Raymonde een grote meerwaarde was, en zeker de laatste tijd als fractievoorzitster, omdat zij toch wel altijd zaken zag die andere over het hoofd zagen. Het is ongelofelijk wat een drive dat zij had om alles te onderzoeken en dat detail te bekijken.

Ik ga het kort houden, zoals iemand mij gevraagd heeft, want het is moeilijk anders om een verslag te schrijven, maar daarom wil ik van deze gelegenheid in naam van mijzelf, in naam van de partij, en ik hoop ook in naam van de gemeenteraad u te mogen bedanken voor deze mooie tijd, en ik hoop dat je heel gelukkig wordt naar waar jij en je man gaan verhuizen en ik hoop dat we mekaar in de toekomst mogen zien, een pintje drinken of zo... maar ik wens je in de toekomst alvast veel succes toe.

Raymond Leskens krijgt het woord van de voorzitter:

Dan u wel voor al die mooie woorden. Op mijn beurt wens ik ieder van jullie veel succes toe te wensen. Ik zal de Machelse politiek zeker verder opvolgen, en nog regelmatig terugkeren naar Machelen. Wat ik ginder ga doen weet ik nog niet. Ik ben niet van plan om opnieuw in de politiek of verenigingsleven te stappen, maar ik zeg nooit nooit... Ik wil iedereen bedanken voor de mooie tijd en de kansen die ik hier gekregen heb en ik ben blij dat mijne pupil het zover geschopt heeft.

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie en raden 21 en 23 juni 2021

Besluit: Ten gevolge van de maatregelen omtrent Covid-19 en de Ministeriële Besluiten hierop betrekking hebbende, verlopen de gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraden fysiek op 21 en 23 juni maar voor het publiek via MS teams

Naamsverandering fractie Sp.a-Spirit-Groen in Samen Vooruit:

De partij Sp.a-Spirit-Groen verandert met ingang van 23 juni 2021 haar naam in Samen Vooruit. Bij de brief van 9 juni 2021 deelt de fractieleider van de fractie van Sp.a-Spirit-Groen in de gemeenteraad mee dat zijn fractie in de gemeenteraad vanaf 23 juni 2021 "Samen Vooruit" zal heten. Er bestaat geen regel die de wijziging van de naam van een fractie zou verbieden. De gemeenteraad kan, bijgevolg, van de naamswijziging enkel kennis nemen en heeft verder geen enkele bevoegdheid ter zake.

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de naamswijziging van de gemeenteraadsfractie "Sp.a-Spirit-Groen" in "Samen Vooruit" vanaf 23 juni 2021.

Bekrachtiging besluit college van burgemeester en schepenen inzake besluit tot goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse regering 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact-en bronopsporing ter bestrijding van de COVID19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen in het kader van het wijzigingsbesluit van de Vlaamse regering van 7 mei 2021

 De Vlaamse regering gaf vrijdag 7 mei 2021 haar goedkeuring aan het besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID19-pandemie te versterken.

Het wijzigingsbesluit van 7 mei 2021 verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021. De gemeente heeft bij de aanvang van de samenwerkingsovereenkomst gekozen voor optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantaine coaching.

In het kader van de beslissing van de Vlaamse regering van 7 mei 2021 kan deze samenwerkingsovereenkomst verlengd worden tot en met 31 augustus 2021.

Besluit:

 Artikel 1: de gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 mei 2021 inzake het besluit van de Vlaamse regering van 7 mei 2020 tot verlenging van de subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid19-pandemie te versterken.

Aanstelling tot vaststeller in kader van gemeentelijke administratieve sancties

Youri Debeerst is sinds 1 februari 2021 in dienst als gemeenschapswacht bij gemeente Machelen. Hij heeft sindsdien de opleiding gemeenschapswacht en de opleiding GAS-vaststeller tot een goed einde gebracht. Na zijn aanstelling als gemeenschapswacht-vaststeller door de gemeenteraad kan hij voor de gemeente vaststellingen doen in kader van de GAS.

Besluit:

Artikel 1: de heer Youri Debeerst, geboren op 12 augustus 1992, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie

 Verlenging Strategisch Veiligheids-en Preventieplan van 01-01-2020 -31-12-2021

Het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan wordt verder verlengd voor het jaar 2020 en 2021, van 01-01-2020 - 31-12-2021.

De twee aandachtspunten in dit plan zijn

  • de preventie van inbraken in woningen
  • de preventie van inbraken in auto's.

De acties zoals het verschaffen van technopreventief advies en subsidies voor maatregelen om woningen inbraakbeveiligd te maken, alsmede de Buurtinformatienetwerken, en de sensibiliseringsacties inzake voorkomen van diefstallen uit auto's worden verder gezet.

Artikel 1: de gemeenteraad keurt de verlenging van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan van 01-01-2020 tot 31-12-2021 zonder wijzigingen goed.

Cipal dv -algemene vergadering 24 juni 2021

Besluit:  de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 worden goedgekeurd. 

Regionaal Landschap Brabantse Kouters -jaarverslag 2020

Besluit:  de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2020 van Regionaal Landschap Brabantse Kouters

 

                                                                                                       OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Maandag 19 Juli 2020