VERSLAG GEMEENTERAAD DINSDAG 18 OKTOBER 2022

Aanwezig: Claeys Steve, Geeroms Magda,  Panneels Stef, Debeerst Rony, Lagae Gregory,  Tielemans Steven,  Gooris Danny, Roose Peter, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania; Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc en Benhomaid Samia, Franky Van Praet, Akaychouch Mohamed, De Groef Jean-Pierre, Ponticello Dina, Ingrid Deblock, Schell Daniël

Verontschuldigd:

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

A-punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente Machelen

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente Machelen

Kerkfabriek Sint-Gertrudis - budgetwijziging 2022

Bij de goedkeuring van het budget in 2021 werd voor 2022 al een investeringstoelage voorzien van 20 000 euro, die blijft behouden in deze budgetwijziging.

Met deze budgetwijziging vraagt de kerkfabriek een verhoging van

  • 1 500 euro investeringstoelage voor energieaudit
  • 10 000 euro voor werken aan de pastorij

Echter, met de beslissing van de gemeenteraad van 23 oktober 2018 is de pastorij in eigendom overgegaan van de gemeente naar de Kerkfabriek.

Er wordt voorgesteld deze investeringstoelage niet te weerhouden, met die bemerking dat indien de rekening van de kerkfabriek negatief zou worden, de gemeente het verschil decretaal zal moeten bijleggen.

Besluit:

Artikel 1: goedkeuring te verlenen aan de budgetwijziging van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis, met uitzondering van de gevraagde investeringstoelage voor de werken aan de pastorij.

 Artikel 2: de gemeente dient een verhoging van de investeringstoelage te voorzien van 20 000 euro naar 21 500 euro op budgetsleutel GE-664000-079000-GB-Organisatie-Financiën en een exploitatietoelage van 0,00 euro op budgetsleutel GE-649000-079000-GBB-Organisatie-Financiën.

Bij de goedkeuring van het budget in 2021 werd voor 2022 al een investeringstoelage voorzien van 20 000 euro, die blijft behouden in deze budgetwijziging.

Met deze budgetwijziging vraagt de kerkfabriek een verhoging van

  • 1 500 euro investeringstoelage voor  energieaudit
  • 10 000 euro voor werken aan de pastorij.

Kerkfabriek Sint-Gertrudis - budget 2023

Besluit:

Artikel 1: de beleidsnota en het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis wordt goedgekeurd, onverminderd de beslissing van de gemeenteraad van 18 oktober 2022 inzake budgetwijziging 2022 kerkfabriek Sint-Gertrudis.

 Artikel 2: er dient een investeringstoelage van 50 000 euro voorzien te worden en een woonstvergoeding voor de bedienaar van 4 900 euro.

De beleidsnota en het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis dient worden goedgekeurd.

Er dient voorzien te worden in

  • woonstvergoeding bedienaar eredienst voor 4 900 euro
  • een investeringstoelage van 50 000 euro.

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten - budget 2023

Artikel 1: de beleidsnota en het budget 2023 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten wordt goedgekeurd.

Artikel 2: er wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 6 357,47 euro.

Artikel 3: de gemeenteraad herbevestigt artikel 3 van de gemeenteraadsbeslissing van 19 juni 2018.

De beleidsnota en het budget 2023 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten. Een exploitatietoelage wordt geraamd dat door de gemeente dient bijgedragen te worden van 6 357,47 euro.

Instemming van de financiering en het beheer van het actieplan van het Landinrichtingsproject Woluwe - Trawool - Floordambos

De Vlaamse overheid verstrekt voor de uitvoering van dit landinrichtingsproject subsidies. Standaard is er een 30% gemeentelijke cofinanciering voorzien, dit percentage kan echter variëren afhankelijk van de maatregelen of de omvang van de investering.

Het is de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) die deze landinrichting opvolgt en (grotendeels) uitvoert. Vooraleer het eindvoorstel van LIP ter goedkeuring kan voorgelegd worden aan de bevoegde minister, dienen we als gemeente in te stemmen met het eindvoorstel, de aan ons toegewezen engagementen, het onderhoud/beheer na uitvoering en instemmen met het financieel engagement.

In toepassing van artikel 3.3.1.2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juni 2014 betreffende de landinrichting, vraagt de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) de instemming van de instanties en de personen, vermeld in artikel 3.3.8 en 3.3.9 van het decreet van 28 maart 2014, die belast worden met de uitvoering van het landinrichtingsplan of gedeelten ervan.

Concreet vraag de VLM instemming aan de gemeente voor het beheer en financiering van het voorliggende LIP:

  • De gemeente Machelen stemt in met de aan haar toegewezen taken en stemt in om 691 643 euro te voorzien
  • VLM investeert in totaal 2 709 196 euro.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad keurt het eindvoorstel landinrichtingsplan Woluwe - Trawool - Floordambos goed en dit volgens de maatregelen en kostenraming vernoemd in het voorliggende landinrichtingsplan.

Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord om het bijgevoegde document 'Instemming van de gemeente Machelen met het voorliggende uitvoeringsprogramma en financieringsplan uit het eindvoorstel landinrichtingsplan Woluwe - Trawool - Floordambos' te laten ondertekenen door burgemeester en algemeen directeur.

Wijkrenovatieproject i.s.m. 3Wplus

Machelen wil volgens het Burgemeestersconvenant tegen 2030 minstens 40% CO2 reduceren. Gezien het verouderd woningpatrimonium in Machelen kan een doorgedreven renovatiegolf die ambitie helpen waarmaken. Huishoudens in Machelen representeren namelijk maar liefst 22.513 ton CO2 of 20% van de uitstoot. Als lokale overheid kunnen we een belangrijke rol spelen in het aanbieden en ondersteunen van collectieve renovaties, en wijken hierdoor versneld koolstofneutraal maken.

Ook in de tweede werf van het Lokaal Energie- en Klimaatpact “Verrijk je wijk” is de volgende doelstelling opgenomen: 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030.

Daarnaast zijn ook in het Meerjarenplan verschillende doelstellingen opgenomen gerelateerd aan het woonbeleid met als hoofdlijnen:

  • zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden
  • werken aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.

 Wat zijn de voordelen van collectieve wijkrenovaties:

  • Een verhoogde renovatiegraad voor de gemeente
  • Een efficiënte werking voor de bouwteams
  • Een energiezuinige woning met verhoogde woonkwaliteit voor de bewoner.

Wijkrenovaties hebben dus een belangrijk ecologisch voordeel (een verminderde CO2-uitstoot), maar ook op sociaal en economisch vlak zijn er positieve effecten. Wijkrenovaties verhogen namelijk de energieprestatie van de woningen en de betaalbaarheid van wonen. Bovendien zijn gezonde woningen cruciaal voor de gezondheid van de bewoners en kwalitatieve woningen helpen kwetsbare doelgroepen uit hun sociale isolement breken. Bewoners die instappen in een renovatietraject kunnen rekenen op intensieve begeleiding, advies bij offertes, toezicht op de uitvoering en hulp bij de aanvraag van premies en/of renteloze renovatieleningen.

3Wplus heeft een aanbod op vlak van wijkrenovatie. 3Wplus werkt op wijkniveau a.d.h.v. collectieve renovatiebegeleidingen om particuliere woningen duurzaam en energiezuinig te maken. Door de gerichte en collectieve aanpak is er een hogere realisatiegraad en kunnen schaalvoordelen bekomen worden, wat voor de inwoners interessant is. De gemeente schuift één of meerdere wijken naar voor waar het project uitgevoerd zal worden gedurende twee jaar per wijk. Wijken met een grote eenvormigheid of urgente problematieken (bijvoorbeeld asbestdaken of geconcentreerde energiearmoede) hebben een groter potentieel.

Belangrijk bij opstart van een wijkrenovatie is de selectie van een buurt. Hiervoor is de basis zowel de thermografische luchtfoto als op studiewerk van het Vlaamse Steunpunt Wonen. Steunpunt Wonen schaalde op basis van 8 indicatoren alle Vlaamse statistische sectoren (de kleinste ruimtelijke entiteit waarvoor statistische gegevens beschikbaar zijn) in op het vlak van kwetsbare huishoudens en verouderde/kleine woningen. In Machelen werden 5 buurten gelabeld als kwetsbaar. Het gaat om de statistische sectoren Schetsveld, De Heuve, Lo, Machelen-industriesector en Den Hoek. De eerste twee buurten scoren het slechtst. Van deze twee buurten kent Schetsveld gemiddeld oudere woningen. Bijkomend is Schetsveld een duidelijk afgebakende buurt, wat de latere communicatie naar die buurt kan vergemakkelijken. Ook heeft de buurt de juiste schaal om enerzijds voldoende deelnemers te vinden en anderzijds die realisaties voldoende te concentreren zodat ze zichtbaar blijven en tot extra dynamiek kunnen leiden. Ten slotte toont ook de thermografische luchtfoto dat de isolatiegraad in de wijk slecht tot zeer slecht is. Het voorstel is daarom de buurt Schetsveld te selecteren voor uitrol van de collectieve wijkrenovatie.

Ondermeer in Kampenhout en Vilvoorde heeft deze aanpak tot succes geleid.

De communicatie rond het project zal door 3Wplus worden aangeleverd en wordt, na revisie en goedkeuring door de gemeente, via de gemeentelijke communicatiekanalen en de communicatiekanalen van 3Wplus verspreid. Er wordt gewerkt via rechtstreekse communicatie (bewonersbrieven namens de gemeente & 3Wplus samen), maar ook bredere informatiekanalen worden ingezet. Er kan gebruik gemaakt worden van banners aan de toegangswegen van de wijk, publicaties in het infoblad en de website, folders en affiches, …

Na het einde van het project zal er een evaluatie (resultaten, knelpunten, feedback inwoners, etc.) plaatsvinden, waarna kan bekeken worden of het project kan herhaald worden in een andere wijk.

Het project valt eventueel ook te koppelen aan het Noodkoopfonds, waarvoor in september een nieuwe call zal komen. Het principe van het Noodkoopfonds is dat er ondersteuning van renovatie van noodkoopwoningen geboden wordt aan OCMW’s. Het OCMW kan een renteloze kredietlijn krijgen voor het verstrekken van een renteloze lening aan de eigenaar van de noodkoopwoning.

De betrokken diensten zijn milieu, huisvesting en sociale dienst. Gezien de potentieel grote impact is het van belang dat elke dienst zich engageert en zijn schouders onder dit project steekt.

Financiele weerslag:

Het project wordt reeds voor 50% gefinancierd door een subsidie van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Dit brengt de uiteindelijke kostprijs op 10 000 euro (+ indexering) voor één 1/3e VTE van 3Wplus die zich gedurende één jaar zal toeleggen op één specifieke wijk. Om het project te doen slagen zal voldoende tijd en middelen voorzien moeten worden. Daarom wordt voorgesteld om een periode van minstens twee jaar vast te leggen. Dit komt neer op 20 000 euro.
Daarnaast zal er een prijsvermindering komen van het Mobiel Energiehuis dat jaarlijks langskomt in de gemeente. Voor het werkingsjaar 2023-2024 zal de kost 10 500 euro (eventueel verhoogd met indexeringen) bedragen i.p.v. de voorziene 16 000 euro.

Beide kosten - van de wijkrenovatie en van het Mobiel Energiehuis - kunnen via het Lokaal Energie- en Klimaatpact voor 50% gefinancierd worden. Dit brengt de uiteindelijke kost van de 2 jaar durende wijkrenovatie op 10 000 euro en de kost van het Mobiel Energiehuis op 5 250 euro.

Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord met de opstart van het wijkrenovatieproject in de Schetsveldwijk voor een periode van twee jaar tegen een kostprijs van 20 000 euro (met eventueel bijkomende indexering).

Ondertekening Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0

Op vrijdag 8 juli 2022 keurde de Vlaamse Regering de subsidiëring onder het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) goed. Naast dit eerste pact gelanceerd in 2021, is ook het LEKP 2.0 goedgekeurd. Dit bevat zes vernieuwde doelstellingen om de transitie verder te versnellen en in lijn te zijn met de verstrengde Europese ambities. Het vernieuwde pact beoogt ook deze keer een inspanningsverbintenis waarbij het lokaal bestuur zich engageert om in te zetten op de vooropgestelde Vlaamse streefdoelen. Elk lokaal bestuur dat het pact ondertekent, heeft ook deze keer recht op een bepaald bedrag voor klimaatacties (a.d.h.v. 50% cofinancieringsprincipe) die bijdragen tot de doelstellingen van het LEKP. Het engagement zal jaarlijks vernieuwd worden tot 2030.

Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds, 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.

 Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:

 Lokale besturen engageren zich om:

  • De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur te verhogen van -40% naar -55% CO2-emissies tegen 2030. De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
  • De primaire energiebesparingsdoelstelling aan te scherpen naar -3% per jaar vanaf 2023;
  • Geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
  • Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven te doen:
    • Nieuwe uitdaging onder werf 2:
      • 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
      • De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
    • Nieuwe uitdaging onder werf 3:
      • 1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.

 De Vlaamse overheid engageert zich tot:

  • Territoriaal coördinatorschap door Vlaanderen (VR 2022 2502) voor het Europese Burgemeestersconvenant om o.a. technische en strategische bijstand aan ondertekende gemeenten te verlenen voor de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van hun actieplannen voor duurzame energie en klimaat (SECAPS);
  • Het faciliteren van praktijkoplossingen voor een kwalitatieve ruimtelijke implementatie van het LEKP, het benutten van de synergiën tussen de 4 werven en via een werkplatform met 2.0-ondertekenaars gedetecteerde drempels oppakken. De Vlaamse Regering engageert zich voor een frequente opvolging (minstens jaarlijks) per bevoegd beleidsdomein;
  • In plaats van een apart sloopbeleidsplan, kan de renovatiedoelstelling (residentieel en niet-residentieel) worden voorbereid door een geïntegreerde lange termijn lokale renovatiestrategie. Het Netwerk Klimaat van VVSG zal hier een ondersteunende start-analyse voor laten opmaken (timing: begin 2023);
  • Verder bouwend op de start-analyse van het Netwerk Klimaat wordt een ‘Wijkrenovatietool’ aangeboden aan lokale besturen en hun partners om collectieve renovatietrajecten data-gestuurd te concretiseren en op te volgen t.e.m. uitvoering. Deze tool kan een handig instrument zijn om de klimaattafels wijkgericht te organiseren;
  • Versterking van de basisfinanciering van energiehuizen;
  • De invoering van de ‘Mijn VerbouwPremie’ en de ‘Mijn VerbouwLening’ en de versterking van het noodkoopfonds. Zo wordt er gestreefd naar een evenwichtige mix van het activeren van privaat kapitaal door financieringsinstrumenten (premies (waaronder de EPC-labelpremie) en langlopende leningen met incentives voor diepgaande renovaties via het renteloze renovatiekrediet (via banken) of de energielening+ (via energiehuizen)), ontzorging (door energiehuizen en BENOvatiecoaches) en verplichtingen (zoals de niet-residentiële renovatieverplichting vanaf 1 januari 2022 en residentiële renovatieverplichting vanaf 1 januari 2023, publieke en overheidsgebouwen moeten een minimaal EPC-label behalen tegen 2028 en alle niet-residentiële gebouwen tegen 2030 );
  • Blijvend in te zetten op het ondersteunen van de lokale besturen bij het realiseren van state of the art fietsinfrastructuur;
  • De noodzaak voor een taxshift tussen de energievectoren (elektriciteitsfactuur verlichten door kosten door te schuiven naar fossiele energiedragers) heeft de Vlaamse Regering principieel ondersteund. Eerste stappen hiertoe zijn ondernomen (opkoop groene stroom certificaten bij de netbeheerders, schrappen kost openbare verlichting, vergoeding REG-premies via de Vlaamse Veerkrachtmiddelen en de kost voor de minimale levering aardgas). Het blijft desalniettemin de expliciete ambitie van de Vlaamse Regering, om de inspanningen continu verder te zetten zodat er zoveel mogelijk bijkomende kosten uit de elektriciteitsfactuur worden gehaald. De Vlaamse Regering stelt voor om in samenwerking met de Federale overheid een samenwerkingsovereenkomst uit te werken om een sociaal rechtvaardige taksshift door te voeren van elektriciteit naar de verschillende fossiele energiedragers waarbij gemiddeld de energiekost van huishoudens en ondernemingen niet stijgt. Hierbij wordt gedacht aan oplossingen, zoals een uitzondering op de non bis in idem-wet. Een precedent hiervan vinden we terug in de gehanteerde methode voor de minerale olie. Hiervoor zal overleg worden opgestart met het federale beleidsniveau en rekening gehouden worden met Europese beleidsinitiatieven. VVSG zal frequent op de hoogte worden gehouden. Het is ook in dit kader dat aan de lokale besturen gevraagd wordt de heffing op de ELIA-elektriciteitsmasten af te bouwen, gezien hierdoor ook de elektriciteitsfactuur verlicht wordt met 11 miljoen euro per jaar, heffing die in Machelen niet bestaat.
  • Een eenmalige additionele budgettaire impuls voor LEKP 2.0 ondertekenaars van 22,5 miljoen euro voor de aangescherpte ambities van LEKP 2.0 te ondersteunen tijdens deze legislatuur. Deze middelen worden verdeeld als volgt: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024. Deze engagementen kunnen binnen de perken van de daarvoor op de begroting van de Vlaamse Gemeenschap voorziene en beschikbare middelen en kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

 Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Machelen aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeld in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3.

Het verkregen bedrag van het eerste Lokaal Energie- en Klimaatpact werd/wordt reeds gebruikt om o.a. volgende acties mee te financieren:

  • Groepsaankoop Haviland elektrische fietsen
  • Groepsaankoop Haviland particuliere laadpalen
  • SURE2050 Workshop
  • Opmaak Klimaatactieplan
  • Mobiel Energiehuis
  • Natuurbuur e-catalogus
  • Djapo begeleidingstraject
  • Collectieve wijkrenovatie
  • Licentie Futureproofed
  • Gevelgroen actie

Financiele weerslag:

Trekkingsrecht voor Machelen LEKP 1.0: 53 240,84 euro (voorzien budget voor Vlaanderen was 24 870.000 euro)

Geschat trekkingsrecht voor Machelen LEKP 2.0: minimum 19 330,00 euro (voorzien budget voor Vlaanderen is 8 750.000 euro). Beide bedragen werden verdeeld als trekkingsrechten op basis van de inwonersaantallen (4/5) en de criteria van het gemeentefonds (1/5). De definitieve bedragen, op basis van het aantal deelnemende gemeenten, worden uiterlijk 16 januari 2023 bekendgemaakt. De subsidie is bedoeld voor lokale klimaatacties, waarbij de totale uitgaven voor klimaatacties minstens het dubbele van de verkregen subsidie moeten bedragen (co-financieringsprincipe van 50%).

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2.0.

 Artikel 2: met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 engageert de gemeente Machelen zich voor de volgende engagementen bijkomend op de deze van het LEKP 1.0:

  • De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur wordt verhoogd van -40% naar -55% CO22-emissies tegen 2030. De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
  • De primaire energiebesparingsdoelstelling wordt aangescherpt naar -3% per jaar vanaf 2023;
  • Geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
  • Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven:
    • Nieuwe uitdaging onder werf 2:
      • 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
      • De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
    • Nieuwe uitdaging onder werf 3:
      • 1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.

Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst Haviland handhaving ruimtelijke ordening, prioriteitenkader en samenwerkingsprotocollen verbalisant ruimtelijke ordening en stedenbouwkundig inspecteur

Lokale besturen moeten hun prioriteiten voor handhaving ruimtelijke ordening zelf bepalen en vastleggen in een gemeentelijk prioriteitenkader handhaving. Op deze manier komen vaststellingen door lokale verbalisanten in aanmerking voor strafrechtelijke vervolging door het Openbaar Ministerie of bestuurlijke beboeting door het Departement Omgeving, Afdeling Handhaving.

Er wordt vertrokken vanuit de decretale opdrachten met als doel de handhaving voor elke overtreder op een vergelijkbare manier te laten verlopen en snel tot een zo goed mogelijk rechtsherstel te komen.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad keurt de in bijlage van deze beslissing liggende samenwerkingsovereenkomst nr. 429 dienstverlening handhaving ruimtelijke ordening tussen de gemeente en Haviland goed voor de inzet van een verbalisant ruimtelijke ordening en een stedenbouwkundig inspecteur (naargelang het dossier en stand van het dossier) voor een periode van zes maanden en gedurende 1 dag per week.

Artikel 2: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende prioriteitenkader handhaving ruimtelijke ordening goed.

Artikel 3: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende samenwerkingsprotocol stedenbouwkundig inspecteur goed.

Artikel 4: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende samenwerkingsprotocol verbalisant ruimtelijke ordening goed.

Artikel 5: het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de stedenbouwkundig inspecteur en verbalisant ruimtelijke ordening aan te stellen die hun functie kunnen opnemen na eedaflegging in handen van de burgemeester.

Artikel 6: de uitgaven voor deze opdracht worden geraamd op 21 798,40 euro.

GBS De Fonkel schooljaar 2022-2023 - Aanpassingen en goedkeuring schoolreglement

Het schoolreglement van GBS De Fonkel werd aangepast aan de actuele situatie en werd opgemaakt op basis van het sjabloon dat aangeboden wordt door de pedagogische begeleidingsdienst van het OVSG. De inhoud werd schooleigen gemaakt. 

de keuze werd gemaakt om de vaste bedragen in het kader van de scherpe en minder scherpe maximumfactuur weg te laten uit het schoolreglement aangezien deze bedragen elk schooljaar indexeren. De bedragen worden wel, zoals verwezen, vernoemd in de informatiebrochure van GBS De Fonkel.

Besluit: de gemeenteraad keurt het GBS De Fonkel schoolreglement 2022-2023 goed.

B-Punten:

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 20 september 2022

Besluit: Het verslag wordt unaniem goedgekeurd.

Incovo - bijzondere algemene vergadering 30 september 2022

Incovo organiseert op 30 september een korte bijkomende bijzondere algemene vergadering in het kader van de gewenste samenwerking met de afvalintercommunale van Brugge IVBO rond de verwerking van restafval. In het voorstel van beslissing wordt de uitvoering toegelicht waarom dit momenteel voor Incovo de meest aangewezen beslissing is.

Gezien de stukken te laat binnenkwamen voor raad september en de bijzondere algemene vergadering reeds op 30 september heeft plaatsgevonden, heeft het college op 13 september al de beslissing genomen zodat de afvaardiging van de gemeente rechtsgeldig de bijzondere algemene vergadering kon bijwonen, ook omwille van het feit dat het risico moest vermeden worden dat Incovo het quorum niet zou bereiken.

Besluit: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2022 over Incovo- bijzondere algemene vergadering van 30 september 2022

Fluvius OV - buitengewone algemene vergadering 7 december 2022

De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 22 september 2022 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022.

De gemeente Machelen is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

Besluit: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022

Fluvius West - buitengewone algemene vergadering 12 december 2022

Het feit dat de gemeente Machelen momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 5 september 2022.

De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 12 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 12 december 2022 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw te 8820 Torhout, Noordlaan 9

Besluit: de gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West van 12 december 2022

TMVS dv - buitengewone algemene vergadering 13 december 2022

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2022

I.B.E.G. - buitengewone algemene vergadering 20 december 2022

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. op 20 december 2022

Sibelgas - buitengewone algemene vergadering 20 december 2022

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas op 20 december 2022

 

                                                                                        OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 15 November 2022