'

Verslag gemeenteraad 21 Maart 2023

Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven,  Gooris Danny, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc, Franky Van Praet, Akaychouch Mohamed, De Groef Jean-Pierre, Ingrid Deblock, Peter Roose,  Ponticello Dina, Top Veysel, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda,  Schell Daniël

Verontschuldigd: Van den Berghe Tania, Gurinckx Nadine

Afwezig: Benhomaid Samia

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

A-Punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Overdracht gemeentelijk onderwijs naar GO!: principebeslissing

Eén van de elementen in het kader van de aanpassing MJP 2022-2025 was de overdracht van het gemeentelijk onderwijs naar GO!.

Volgende stappen zijn daarin genomen:

  • aankondiging aan de vakbonden (vakbonden lokaal personeel en vakbonden onderwijspersoneel) op 5 december.
  • overleg met OVGS, met scholengemeenschap Noordring en met scholengemeenschap secundair onderwijs Brussel - Vlaams-Brabant.
  • toelichting en adviesvraag aan de schoolraden GBS De Fonkel en GISO op 19 januari 2023.
  • onderhandelingen met de onderwijsvakbonden op 17 februari 2023.
  • onderhandelingen met vakbonden lokaal personeel op 22 maart 2023.

De onderhandelingen met GO! verlopen positief op twee vlakken:

  • patrimonium
  • inzet gemeentelijk personeel in de scholen.

Met betrekking tot het patrimonium is er de bijzonderheid van het nieuwe GISO dat gebouwd is in een DBFM Scholen van Morgen constructie. Dit betekent dat AGION, als subsidiërende overheid, hier betrokken partij in is. De betoelaging door AGION dient gewaarborgd te blijven, deze garantie kan maar gegeven worden wanneer de gemeenteraad akkoord gaat met de overname door GO! van het gemeentelijk onderwijs met ingang op 1 september 2023.

Er zal in voorkomend geval een addendum iDBFM contract worden opgemaakt waarbij GO! inrichtende macht wordt ter bevestiging dat GO! rechtstreekse rechtsopvolger wordt. Met betrekking tot het personeel ten laste van de gemeente, dat nu tewerkgesteld wordt in de twee gemeentelijke scholen, wordt het volgende principe voorgesteld:

  • Is van toepassing op
    • 6.02 VTE poetspersoneel GBS De Fonkel en GISO
    • 1 VTE admin bediende D niveau
    • 1 VTE technisch medewerker C niveau
  • In overeenkomst met GO! gaan we voor een terbeschikkingstelling
    • Tot pensioendatum
    • Uiterlijk tot 2030: dan kunnen we dit voor het nog resterend personeel herbekijken
    • Dus in 2030 zou het kunnen dat voor die mensen de terbeschikkingstelling eindigt, na onderhandelingen met GO!
  • Terbeschikkingstelling betekent dat zij op onze payroll blijven staan en alle rechten blijven behouden (verlof, mc’s, fietsvergoeding/lease, feestdagen, aanvullend pensioen, pensioenpremie, rechten op verloven volgens RPR (recht/gunst), alle voorziene sociale voordelen …)
  • Met GO! wordt overeenkomst gemaakt waarbij elk jaar GO! de gemeente een bedrag stort per ingezette VTE (dat bedrag wordt gekoppeld aan gezondheidsindex zoals de lonen)
  • Terbeschikkingstelling betekent dat zij onder het gezag van de directeurs van de scholen komen

Met de huidige voorliggende gemeenteraadsbeslissing wordt voorgesteld

  • akkoord te gaan met de principes zoals verwoord in de nota overdracht patrimonium GBS De Fonkel en GISO naar GO!
  • akkoord te gaan met de principes inzake personeel ten laste van de gemeente nu tewerkgesteld in de twee gemeentelijke scholen, zoals hiervoor uiteengezet

Op die manier kan de gemeente en GO!

  • richting AGION en DBFM stappen
  • de verdere onderhandelingen voeren tot in detail en afronden

De bedoeling is om in de gemeenteraad van mei, uiterlijk juni, de definitieve overeenkomst goed te keuren.

Het overnemen door GO! van het gemeentelijk onderwijs per 1 september 2023 levert budgettaire positief cijfers op inzake het niet langer moeten betalen van het gebouwenbeheer, energierekeningen en aankopen allerlei materialen: de raming hiervoor bedraagt netto ongeveer 500.000 euro per jaar.

De regeling inzake principes patrimonium en personeel maakt dat wij in de periode 2023-2048 zelf nog een kost zullen dragen van om en bij de 350.000 euro in totaal.

Verdere verfijning zal worden voorgelegd met de definitieve beslissing.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad is akkoord met de principes inzake overdracht patrimonium GBS De Fonkel en GISO naar GO! met ingang van 1 september 2023, zoals verwoord in de nota in bijlage die deel uitmaakt van deze beslissing.

Artikel 2: de gemeenteraad is akkoord met de principes inzake terbeschikkingstelling poets-, administratief en technisch personeel, vandaag werkzaam in GBS De Fonkel en GISO, zoals in advies en motivering van deze beslissing omschreven.

Intern huurreglement Regimentsberg

Op 1 januari 2023 wijzigden de regels voor sociale huur:

  • Voor nieuwe huurders wijzigt het niveau van de taalkennis naar niveau A2 van het Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen. 
  • Zowel voor nieuwe als voor zittende huurders geldt een nieuwe huurdersverplichting: inschrijven bij de VDAB.

Het intern huurreglement Regimentsberg en de bijhorende formulieren worden door het lokaal bestuur in regel gesteld met de vigerende wetgevingBesluit: de gemeenteraad keurt het intern huurreglement Regimentsberg goedOpheffing belastingreglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen

De afvaltarieven werden tot op heden als contantbelasting geïnd. Conform de rechtsleer wordt een belasting eerder gedefinieerd als een algemene bijdrage zonder rechtstreekse band met een presentatie, terwijl een retributie een bedrag is dat we betalen voor een specifieke dienstprestatie en waarvan de vergoeding in verhouding staat met de kostprijs ervan.

De Vlaamse regelgeving verplicht lokale besturen in Vlarema om in de aanrekening van dienstverlening rond huishoudelijk afval de werkelijke kost aan te rekenen. In deze optiek worden als afvaltarieven best al retributie verrekend eerder dan als contantbelasting. Aanpassingen aan de tarieven zijn in dat opzicht ook veeleer technische dan wel politieke beslissingen. Het college krijgt de taak deze beslissingen uit te voeren.

In tijden van zeer sterke inflatie en onstabiele grondstoffenmarkt is het aangewezen om de afvalterreinen voldoende regelmatig aan te passen zodat de kloof tussen kostprijs en tarief voldoende klein blijft en zodat de verrekening van deze kostaanpassingen zonder al te grote schokken verloopt. De kosten van de intercommunale zijn zeer sterk gebonden aan de prijzen voor stookolie en aan de loonkosten. Wanneer de tarieven voor dienstverlening onvoldoende de kostprijs dekken, zal dit een negatieve impact hebben op de vennotenbijdrage en op deze wijze op de gemeentelijke financiën. 

Het is belangrijk dat de gemeenten in deze tijden voldoende financiële middelen behouden om de sterke sociale noden en noodzakelijke investeringen te kunnen doorvoeren. De intercommunale zal verder blijven inzetten op verbeterd sorteergedrag en afvalpreventie, zodat de globale kost voor de inwoners zoals in de voorbije jaren verder kan dalen. Het heeft evenwel beleidsmatig geen zin om de "vervuiling" van een beperkte groep inwoners met bovengemiddeld veel afval verder te subsidiëren ten kosten van de gemeentelijke financiële slagkracht. Dit zou bovendien conform Vlarema niet toegelaten zijn. 

 Vanaf 1 april 2023 wordt er een retributie op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen geheven, het huidige belastingreglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt opgeheven

Besluit: de gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van het belastingreglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 september 2021 vanaf 1 april 2023.

Retributiereglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen

De afvaltarieven werden tot op heden als contantbelasting geïnd. Conform de rechtsleer wordt een belasting eerder gedefinieerd als een algemene bijdrage zonder rechtstreekse band met een presentatie, terwijl een retributie een bedrag is dat we betalen voor een specifieke dienstprestatie en waarvan de vergoeding in verhouding staat met de kostprijs ervan.

De Vlaamse regelgeving verplicht lokale besturen in Vlarema om in de aanrekening van dienstverlening rond huishoudelijk afval de werkelijke kost aan te rekenen. In deze optiek worden de afvaltarieven best als retributie verrekend eerder dan als contantbelasting. Aanpassingen aan de tarieven zijn in dat opzicht ook veeleer technische dan wel politieke beslissingen. Het college krijgt de taak deze beslissingen uit te voeren.

In tijden van zeer sterke inflatie en onstabiele grondstoffenmarkten is het aangewezen om de afvalterreinen voldoende regelmatig aan te passen zodat de kloof tussen kostprijs en tarief voldoende klein blijft en zodat de verrekening van de kostaanpassingen zonder al te grote schokken verloopt. De kosten van de intercommunale zijn zeer sterk gebonden aan de prijzen voor stookolie en aan de loonkosten. Wanneer de tarieven voor dienstverlening onvoldoende de kostprijs dekken, zal dit een negatieve impact hebben op de vennotenbijdrage en op deze wijze op de gemeentelijke financiën. 

Het is belangrijk dat de gemeenten in deze tijden voldoende financiële middelen behouden om de sterke sociale noden en noodzakelijke investeringen te kunnen doorvoeren.

De intercommunale zal verder blijven inzetten op verbeterd sorteergedrag en afvalpreventie, zodat de globale kost voor de inwoners zoals in de voorbije jaren verder kan dalen. Het heeft evenwel beleidsmatig geen zin om de "vervuiling" van een beperkte groep inwoners met bovengemiddeld veel afval verder te subsidiëren ten koste van de gemeentelijke financiële slagkracht. Dit zou bovendien conform Vlarema niet toegelaten zijn.

De ruime vrijstelling voor aanvoer van recycleerbaar afval op de recyclageparken blijft behouden en kan niet zonder toestemming van de gemeenteraad worden gewijzigd. Voor 15 andere afvalsoorten blijft de gratis aanvoer op het recyclagepark gelden.

De retributies worden geïnd door de intercommunale Incovo. Op die manier dragen ze bij aan het verlagen van de werkingstoelage die wij jaarlijks aan Incovo moeten betalen voor de verwerking van ons huishoudelijk afval.

De werkingstoelage die wij jaarlijks aan Incovo betalen is voorzien op budgetsleutel GE-6490000-030000-GBB-Wonen-Financiën en bedraagt in 2023, 543.684,31 euro.

Besluit:

Artikel 1: Haalmethode (huis-aan-huisinzameling)

  1. Afvalzakken

De ophaling van restafval gebeurt uitsluitend en verplicht in restafvalzakken die het kenmerk van Incovo dragen.

De distributie van de voorgeschreven restafvalzakken gebeurt in samenwerking met Incovo. Zij worden te koop aangeboden bij Incovo en bij de handelsondernemingen aan het vastgesteld tarief.

 De afvalzakken worden verkocht tegen volgende prijs:

  • Voor P+MD-afval (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons), in pakken van 10, tegen de prijs van 0,15 euro per zak met een inhoudsvermogen van 75 liter.
  • Voor restafval, in pakken van 10, tegen de prijs van 1,80 euro per zak met een inhoudsvermogen van 45 liter, en 0,90 euro per zak met een inhoudsvermogen van 22.5 liter.
  1. Gft-container

Inwoners kunnen voor de ophaling van gft-afval beroep doen op gft-containers die door Incovo worden ter beschikking gesteld. Gft-containers dragen verplicht de jaarlijkse gft-sticker uitgereikt door Incovo.

 De prijs voor de gft-sticker bedraagt (in functie van het ogenblik van aankoop van de jaarsticker):

Voor een gft-container van 240 liter

Van 1 januari tot 30 juni                               120 euro

Van 1 juli tot 30 september                           70 euro

Van 1 oktober tot 31 december                    40 euro

Voor een gft-container van 140 liter

Van 1 januari tot 30 juni                                 75 euro

Van 1 juli tot 30 september                           45 euro

Van 1 oktober tot 31 december                    25 euro

 Voor een gft-container van 25 liter

Van 1 januari tot 30 juni                             25 euro

Van 1 juli tot 30 september                       15 euro

Van 1 oktober tot 31 december               10 euro

  1. Groot restafval - AEEA - snoeihout

De ophaling van groot restafval gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen de prijs van 30 euro per begonnen m³.

Voor AEEA (elektrische apparatuur) geldt een vaste ophaalkost van 15 euro, ongeacht de aangeboden hoeveelheid. 

Voor snoeihout geldt een tarief van 10 euro per m³.

De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via bancontact.

  1. Platenzak voor gebonden asbesthoudend bouwmateriaal

De ophaling van de platenzak gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen een tarief van 30 euro per platenzak met afmetingen 3.10 - 1.10 - 0.30 meter. Bij de platenzak wordt ook veiligheidspak, handschoenen en een stofmasker bijgeleverd.

De platenzak kan worden aangekocht op de recyclageparken van Incovo of op de hoofdzetel. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via Bancontact.

Artikel 2Brengmethode (recyclagepark)

Het groot restafval, groenafval, houtafval, harde plastics, zuiver steenpuin, gemengd bouwafval en bouwafval met hechtgebonden asbest kunnen tegen betaling aangeboden worden op het recyclagepark in samenwerking met en volgens de voorschriften van Incovo. De wijze van betaling geschiedt op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van afgifte van een betaalbewijs conform de regels van Incovo of door elektronische betaling via Bancontact.

De basis van de tarifering wordt gevormd door het volume van het aangeboden afval volgens de gelende tariefcategorie. Dit volume wordt bepaald als het volume van de meetkundige balk gevormd door de uiteindes van het afval in de verschillende dimensies.

 Volgende categorieën worden onderscheiden:

Categorie 1: Volume tot 0,25 m³

Categorie 2: Volume tussen 0,25 en 0,5 m³

Categorie 3: Volume tussen 0,5 en 1 m³

Categorie 4: Volume tussen 1 en 1,5 m³

Categorie 5: Volume tussen 1,5 en 2 m³

Categorie 6: Volume tussen 2 en 3 m³

 

In afwijking van bovenstaande tarieven wordt voor zetels en sanitair porselein (WC, lavabo) een vast tarief gehanteerd van 5 euro, voor meerpersoons zetels geldt een vast tarief van 10 euro. Ieder gezin heeft recht op een jaarlijkse vrijstelling van 25 euro voor de aanvoer van recycleerbaar afval en 25 euro voor de aanvoer van asbesthoudend afval. Bij een jaarlijkse aanvoer per gezind voor meer dan 100 euro, worden de tarieven verhoogd met 50 %. Zowel de vrijstelling als de verhoging worden berekend per kalenderjaar.

Voor de aanvraag van een toegangsbadge voor KMO's en voor personen met eigendom of verblijf in de gemeente zonder domicilie wordt eenmalig 20 euro administratiekost aangerekend.

Artikel 3Ondergrondse inzameling (uitsluitend voor de bewoners rondom sorteerpunten)

Het bedrag van de retributie voor de ondergrondse inzameling wordt als volgt vastgesteld:

Fractie                                                                                                                Tarief

  1. A) Restafval

Per dumping van restafval in de 30 liter trommel                                       1,15 euro

De retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van, restafval.

  1. B) Gft

Per dumping van gft in de 15 liter trommel                                                  0,25 euro

De retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van gft.

De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling van restafval en gft zijn de retributie verschuldigd bij het openen van de trommel van de container door middel van de door Incovo verstrekte badge. Via het klantenportaal van Incovo kan een geldelijk tegoed worden opgeladen op de klantenrekening geassocieerd met de badge. Het correcte belastingbedrag wordt dan afgetrokken bij het openen van de trommel.

  1. C) Verstrekken van een bijkomende badge of een nieuwe badge na verlies       5 euro

De retributie is verschuldigd door eenieder die bij herhaling voor hetzelfde adres een badge voor gebruik van de ondergrondse containers aanvraagt.

De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling en hiervoor bij herhaling (tweede, derde, vierde ... keer) een toegangsbadge aanvragen zijn dit bedrag verschuldigd bij de aanvraag van de badge via het klantenportaal. Dit bedrag wordt voor verzending afgetrokken van het tegoed op de klantenrekening geassocieerd met de badge.

Artikel 4: het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo wordt gemachtigd om de retributies zoals vermeld te innen.

Conform de bepalingen van het Vlarema dienen de gevraagde afvaltarieven de weerslag te zijn van de werkelijke kost in toepassing van het principe "de vervuiler betaalt". Het college van burgemeester en schepenen dient deze aanpassingen door te voeren, op vraag van de raad van bestuur van Incovo dat zich hiervoor baseert op de kostprijscalculatie van de intercommunale conform Vlarema, zonder doorrekening van de overheadkosten.

 Voor wat betreft de tarieven op de recyclageparken mag de kostprijs van de vaste infrastructuur en de vaste personeelsleden niet in de kostprijs aan de inwoner verrekend worden, wel de totale kosten voor de verrekend worden, wel de totale kosten voor de verwerking en het transport van het afval.

Het principe dat ieder gezin jaarlijks een equivalente hoeveelheid van 2,5 m³ recycleerbare afvalstoffen gratis op het recyclagepark mag aanbrengen dient gevrijwaard te worden.

Artikel 5: de retributie moet contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. 

Wanneer de contante betaling uitzonderlijk niet mogelijk is, wordt de retributie betaald binnen de 14 dagen nadat de betalingsuitnodiging verzonden is. Wanneer een herinnering vereist is (saldo onder nul en betalingstermijn is verlopen), wordt deze digitaal of per post verstuurd en worden er geen administratiekosten aangerekend. Wanneer een aanmaning vereist is (saldo onder nul en niet-betaling binnen de 14 dagen na de herinnering), wordt deze aangetekend verstuurd en worden 25 euro administratiekosten aangerekend. Het volledige verschuldigde bedrag zal ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, of in voorkomend geval langs gerechtelijke weg.

Artikel 6: dit besluit treedt in werking op 1 april 2023.

Artikel 7: de gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2021 houdende het vaststellen van het reglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt opgeheven met ingang van 1 april 2023.

Artikel 8: een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Incovo en Ovam."

Retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen

In het retributiereglement parkeren, voorgelegd ter goedkeuring op de gemeenteraad van 21 maart 2023, worden andere tarieven gehanteerd voor aanmaningen die in het kader van dat retributiereglement verzonden worden. We voorzien daarom in ons algemeen reglement een uitzondering voor de retributies die voortvloeien uit het retributiereglement parkeren. We voegen het artikel toe dat zegt: 'Dit reglement geldt niet voor vorderingen die voortkomen uit het retributiereglement parkeren, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 maart 2023 en volgende.'

Artikel 1: het retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 maart 2022, wordt opgeheven.

Artikel 2: er wordt voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025 een retributie geheven voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen.

Artikel 3: dit reglement geldt niet voor vorderingen die voortkomen uit het retributiereglement parkeren, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 maart 2023 en volgende.

Artikel 4: de retributie voor het verzenden van aanmaningen wordt als volgt vastgesteld:            

  • 1e aanmaning per gewone brief: geen kosten
  • 2e aanmaning per aangetekend schrijven: 7 euro
  • Per bijkomend aangetekend schrijven: 7 euro.

Artikel 5: bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten (voor aangetekende zendingen) aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering (hoofdsom).

Artikel 6: bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonderheid als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om de dienstverlening van de gemeente te schorsen of stop te zetten op advies van de bevoegde dienst, zonder dat dit recht geeft op schadevergoeding uit hoofde van de schuldenaar.

Artikel 7: ingeval het dossier van een fiscale of niet-fiscale vordering doorverwezen wordt naar een externe partner die in zal staan voor de verdere vervolging van de debiteur, wordt een administratieve kost van 25 euro aangerekend per openstaande vordering.

Artikel 8: dit besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.

Retributiereglement parkerenIn uitvoering van het door de gemeenteraad in maart 2022 goedgekeurde mobiliteitsplan, wordt het parkeerbeleid uitgerold.

De druk op het parkeren in Machelen en Diegem is groot. Daarenboven is er weinig ruimte om bijkomende parkings te voorzien. Er zijn al veel publieke parkings in vele wijken en onlangs was er nog de uitbreiding van het parkeren op sportcomplex Calenberg. Tevens zijn er veel parkeerplaatsen in de straten. Daarom wenst de gemeente een retributie te heffen op het parkeren.

De gemeente Machelen-Diegem is één van de snelst groeiende gemeenten in Vlaanderen. De gemeente start daarom met een duurzaam parkeerbeleid dat in evolutie zal zijn de komende jaren. Het parkeerbeleid start vanuit de volgende principes:

  1. De beschikbare parkeerruimte in Machelen en Diegem wordt zoveel mogelijk gevrijwaard voor parkeerruimte voor de inwoners van, werknemers in en bezoekers van Machelen en Diegem.
  2. We vermijden te allen tijde dat langparkeerders die niet wonen of werken in de gemeente ruimte innemen in de straten van Machelen en Diegem door het straatparkeren te beperken tot 4u.
  3. Werknemers in de gemeente kunnen parkeren op de buurtparkings waar we de duurtijd van het straatparkeren uitbreiden tot 11 uur of ze kunnen gebruik maken van een parkeerabonnement.
  4. Voor de handel voorzien we kortparkeren via Shop&Go plaatsen.

Het parkeerbeleid wordt zo een middel om het evenwicht tussen gebruik van de auto en andere vervoersmiddelen te veranderen, mede vanuit het oog van bekomen van de modalshift, de volksgezondheid, de verkeersveiligheid, het ontharden en vergroenen van het openbaar domein, ...

We wensen hierbij de bereikbaarheid niet in het gedrang te brengen en dat iedereen vlot moet kunnen gaan en staan waar hij of zij wil.

Het nieuwe parkeerbeleid gaat uit van de volgende basisbeginselen:

  • Eenvoudig, overzichtelijk en uniform parkeerbeleid: er wordt gestreefd naar eenvoud door zowel de parkeerregimes als de zoneringen te beperken tot een minimum. Daarnaast beogen we een wildgroei van verkeerssignalisatie tegen te gaan en wordt wild- en foutparkeren tegengegaan door infrastructurele ingrepen en handhaving door politie en gemeenschapswachten.

  • Geïntegreerd parkeerbeleid en kwalitatieve openbaar domein: bij het uitwerken van het parkeerbeleid besteden we aandacht aan de relatie tussen parkeren, mobiliteitsbeleid en ruimtelijk-economisch beleid. Een geïntegreerde aanpak is gekoppeld aan de sociale en ruimtelijk-economische ontwikkeling van de gemeente. Het parkeerbeleid heeft als doel om het bovengrondse openbaar domein van de gemeente Machelen-Diegem op termijn een waardevollere ruimtelijke invulling te geven. De woonzones moeten een levendige en gezonde omgeving worden waarin het aangenaam vertoeven is voor zowel inwoners, winkelaars, bezoekers als mensen die in Machelen en Diegem komen werken of school lopen.

  • Hand in hand met flankerend beleid: het parkeerprobleem lossen we niet alleen op met parkeerbeleid, maar ook met het stimuleren van een modal shift. Daarom investeren we in deelmobiliteit, fietsinfrastructuur en faciliteren we openbaar vervoer.

  • Aanbodgestuurd parkeerbeleid: in de plaats van de vraag naar bijkomende parkeerplaatsen blindelings te volgen wordt op een bedachtzame manier omgegaan met het parkeeraanbod en wordt het parkeeraanbod geconcentreerder ingezet op strategische plaatsen om zo tot autoluwere maar bereikbare en dus aantrekkelijker dorpscentra te komen.

  • Dynamisch parkeerbeleid: het parkeerbeleid wordt afgestemd op de voortdurende ontwikkeling van de gemeente Machelen, speelt in op nieuwe noden en opportuniteiten, wordt tijdig geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Omdat het autogebruik geen statisch gegeven is (bv. elektrische wagens, autodelen, mobiliteitsbudget, …) en de ontwikkeling van de gemeente ook steeds in beweging blijft (bijv. locaties met nood aan Shop&Go parkeerplaatsen, laden en lossen, …) moet het parkeerbeleid eveneens dynamisch zijn.

De ontvangsten zijn geraamd op minimaal 100.000 euro

Kris Jacobs krijgt het woord van de voorzitter:

Goedenavond voorzitter, ik heb toch een enkele opmerking op dit retributie reglement: In het begin werd er meegedeeld dat er 5 soorten parkeerkaarten zijn:

  • Bewonerskaart
  • Parkeerkaart voor autodelen
  • Parkeerabonnement
  • Zorgparkeerkaart
  • Gemeentelijke parkeerkaarten voor specifieke dienstverleners: de specifieke dienstverleners, beschreven in dit besluit (artikel 12), kunnen een gemeentelijke parkeerkaart voor specifieke dienstverleners aanvragen.

Ik wil jullie er gewoon even attent op maken dat dit niet klopt en dat het artikel 11 moet zijn.

Ook heb ik een vraag over Artikel §2. Per gemeentelijke parkeerkaart mag er maximaal 1x/jaar van kentekenplaat of merk en chassisnummer gratis gewijzigd worden, nadien zal hier een administratieve kost van 5 euro worden aangerekend.  Bij een vervangwagen dient ook een wijziging op de site aangevraagd te worden, dus per keer dat mijn een vervangwagen heeft zijn er al minstens 2 wijziggingen. Is hier aan gedacht?

Tot slot wil ik nog eens extra vermelden dat wij absoluut pro het nieuwe parkeerbeleid zijn om de druk in onze gemeente te verlichten, echter blijven wij van mening dat deze verlichting niet kan behaald worden indien de parkeertijd niet van 4 uur naar 2 uur verlaagd wordt.

Door het op 4 uur te laten staan wilt het zeggen dat iedereen vanaf 16u in de namiddag tem daags nadien 7 uur kan parkeren. De vele camionetten dat hier achtergelaten worden door de strengere regels bij onze buurgemeenten gaan dus gewoon kunnen blijven staan aangezien deze meestal vroeg beginnen en niet voor 16u terug zijn. Wij hopen dat hier zeer snel en kordaat een evaluatie van kan komen … en uiteraard niet in de zomer wanneer iedereen op verlof is.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter;

Ik heb het ondertussen al eens kunnen nakijken en inderdaad, we dat moet §11 zijn ipv §12. Wat betreft de 1 malige wijziging per jaar, dat is voor wanneer je de wagen definitief aanschaft of verkoopt. Indien een vervangwangen, kan je die wel kosteloos aanvragen, pro-actief bij OPC. Krijg je dan toch een boete van OPC in de bus voor je vervangwagen, vraag dan een confirmatie aan van de garage dat jij die dagen over de vervangwagen beschikt, en contacteer de parkeershop van OPC, om je retributie te laten kwijt schenden.

Besluit: de gemeenteraad keurt het retributiereglement parkeren goed

Hoofdstuk I. Definities

Artikel 1Definities
Retributiebiljet: het ticket/biljet dat je krijgt waarop staat wat je moet betalen indien je een retributie krijgt.

Gemeentelijke parkeerkaart: de gemeentelijke parkeerkaart (bewonerskaart, parkeerkaart autodelen, parkeerabonnement, …) vervangt de parkeerschijf in de parkeerzones die gespecifieerd zijn in het meest recent goedgekeurde besluit 'parkeerzones in Machelen’.

De verschillende types gemeentelijke parkeerkaarten:

  • Bewonerskaart: de gemeentelijke parkeerkaart voor bewoners of zelfstandigen met adres op eigen domicilie, of bewonerskaart, kan enkel uitgereikt worden aan personen die hun hoofdverblijfplaats of domicilie hebben in de gemeente.
  • Parkeerkaart voor autodelen: de gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen heeft betrekking op voertuigen die via de bemiddeling van een vereniging voor autodelen aangewend worden voor autodelen of op voertuigen die door een vereniging voor autodelen aan meerdere van haar leden ter beschikking worden gesteld.
  • Parkeerabonnement: een gemeentelijke parkeerkaart met abonnementsformule is een betalende gemeentelijke parkeerkaart die de mogelijkheid geeft tot onbeperkt parkeren gedurende een bepaalde periode (week, 4-weken of jaar) in de gemeente Machelen in de parkeerzones vermeld in het meest recent goedgekeurde besluit 'parkeerzones in Machelen’. Er is de mogelijkheid om één of meerdere abonnementen te kopen voor bestuurders die de gemeente bezoeken en bestuurders die werken in de gemeente.
  • Zorgparkeerkaart: een gemeentelijke parkeerkaart specifiek voor zorgverstrekkers die hen het recht geeft tot onbeperkt parkeren in de gemeente Machelen in de parkeerzones vermeld in het meest recent goedgekeurde besluit 'parkeerzones in Machelen’. Deze mag enkel gebruikt worden in het kader van medische en zorgverstrekkende hulp van personen aan huis.
  • Gemeentelijke parkeerkaarten voor specifieke dienstverleners: de specifieke dienstverleners, beschreven in dit besluit (artikel 12), kunnen een gemeentelijke parkeerkaart voor specifieke dienstverleners aanvragen.

Parkeerzone: De indeling van de straten en gebieden in zones beperkt in tijd zoals wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen in een besluit ‘parkeerzonering’.

Zone parkeren met beperkte duurtijd, of blauwe zone: in een zone met beperkte duurtijd voor parkeren, of blauwe zone, moet het voertuig de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de beperkte parkeerduur indien men niet over een vergunning beschikt die het recht geeft om langer te parkeren. Zoniet, betaalt men een retributie.

Shop&go: parkeerplaats of parkeerzone met beperkte parkeerduur aangeduid door middel van het verkeersbord Fig. E9b aangevuld met een onderbord type VIIc dat de parkeerduur beperkt tot 30 minuten elke dag van 7 uur tot 20 uur, behalve op zon- en feestdagen en op 11 juli.

Parkeerinformatiebord: een informatiebord waarop alle informatie met betrekking tot het parkeerbeleid in de zone van het bord staat.

Provider: een dienstverlener (aangeduid door de gemeente Machelen, of een door de gemeente Machelen aangestelde concessiehouder) die op digitale wijze (bv. via app, en/of internet en/of sms, en/of …) de mogelijkheid biedt aan parkeerders om onder bepaalde modaliteiten een parkeerrecht te verwerven en/of om een parkeersessie te starten en te stoppen.

Verkeersreglement: koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Openbare weg: alle wegen met inbegrip van fietspaden, bermen en trottoirs die eigendom zijn van de gemeentelijke of gewestelijke overheid in de zin van het verkeersreglement.

Met openbare weg gelijkgestelde plaatsen: parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, zoals vermeld in artikel 4, tweede lid, van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.

Kentekenplaat: in het algemeen moet een voertuig voorzien zijn van een kentekenplaat om tot het verkeer op de openbare weg toegelaten te worden. Er bestaan verschillende kentekenplaten die elk beantwoorden aan een specifieke situatie.

Hoofdstuk II. Stratenzones

Artikel 2Parkeerzones
De verschillende zones die van toepassing zijn in de gemeente Machelen zijn terug te vinden in het meest recent goedgekeurde besluit 'parkeerzones in Machelen’ dat kan geraadpleegd worden op de website van het lokaal bestuur.

De afbakening van de parkeerzones is een bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.

Hoofdstuk III: Retributie

Artikel 3Toepassing retributie

  • 1. Er wordt, met ingang ten vroegste op 1 april 2023 en eindigend op 31 december 2025, een retributie op het parkeren van motorvoertuigen, aanhangwagens of onderdelen op de openbare weg, op parkeerplaatsen grenzend aan de openbare weg en op plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg waar parkeren toegelaten is en waar een blauwe zonereglementering van toepassing is.
  • 2. Er wordt een retributie gevestigd
  • Op het parkeren van een motorvoertuig, aanhangwagen of onderdelen op de plaatsen in de gemeente Machelen binnen de zones met beperkte parkeertijd waar parkeren krachtens een politiereglementering of andere gemeentelijk beleid toegelaten is. De bijzondere voorwaarden voor Machelen inzake retributie op parkeren in de blauwe zone, met inbegrip van de begin- en einduren en minimum uren, zijn vastgelegd in het meest recent goedgekeurde besluit 'parkeerzones in Machelen'.
  • Op de afgifte van (digitale) gemeentelijke parkeerkaarten, bedoeld in de artikelen 27.1, 27.3 en 27 ter van het Verkeersreglement, waardoor het mogelijk wordt de parkeerfaciliteiten te benutten.

Artikel 4Retributieplichtige

  • 1. De retributie geldt per geparkeerd voertuig en is verschuldigd door de houder van de kentekenplaat of van de houder van de aanhangwagen of de onderdelen.

Artikel 5Tarief retributie

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

  • 1. Voor de maximale parkeerduur die toegelaten is in de zones met beperkte parkeerduur die bepaald wordt in artikel 27.1.2 van het Verkeersreglement en verder gespecifieerd in het meest recent goedgekeurde besluit ‘parkeerzones in Machelen’: gratis.
  • 2. De bestuurder die voor een langere periode dan bepaald door dit retributiereglement en het meest recent goedgekeurde besluit ‘parkeerzones in Machelen’ verkiest te parkeren in een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) tijdens de geldigheidsduur van deze blauwe zone en niet beschikt over een ander parkeerrecht voor deze zone, kan parkeren tegen betaling van een retributie van 25,00 euro per dag in alle zones behalve in de Shop&Go zone waar de retributie 50,00 euro per dag is.

Deze retributie geeft recht op een parkeertijd van maximum 13 uren (of tot het einde van diezelfde dag) vanaf het moment van de vaststelling die vermeld wordt op het retributiebiljet tot maximum het einde van de dag van de vaststelling.

Deze vaststelling wordt op het retributiebiljet minimaal vermeld als ‘retributie’.

  • 3. Voor de afgifte van de gemeentelijke parkeerkaart voor bewoners of zelfstandigen met adres op eigen domicilie: personen die hun domicilie hebben in de gemeente Machelen (en die voldoen aan de voorwaarden zoals vastgelegd in het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart) kunnen aanspraak maken op maximaal 4 bewonerskaarten voor personenwagens per domicilie-adres tegen volgende tarieven:
  • 1e bewonerskaart: 0 euro per jaar
    • 2e bewonerskaart: 120 euro per jaar
    • 3e bewonerskaart: 500 euro per jaar
    • 4e bewonerskaart: 500 euro per jaar
  • 4. Voor de afgifte van de gemeentelijke parkeerkaart voor voertuigen ingeschreven als lichte vracht voor bewoners of zelfstandigen met adres op eigen domicilie: personen die hun domicilie hebben in de gemeente Machelen (en die voldoen aan de voorwaarden zoals vastgelegd in het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart) kunnen aanspraak maken op maximaal 2bewonerskaarten per domicilie-adres tegen volgende tarieven:
  • 1e bewonerskaart: 60 euro per jaar
  • 2e bewonerskaart: 200 euro per jaar
  • 5. Als er op hetzelfde domicilie bewonerskaarten voor zowel personenwagens als lichte vrachten worden aangevraagd, wordt eerst de tarifering voor lichte vracht aangerekend. Indien er bijkomend nog bewonerskaarten voor personenwagens worden aangevraagd, wordt het tarief van 3de en 4de bewonerskaart gehanteerd.
  • 6. Voor de afgifte van de gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen (artikel 9), zorgparkeren (artikel 11) en specifieke dienstverleners (artikel 12): gratis.
  • 7. Voor de afgifte van de gemeentelijke parkeerkaart met abonnementsformule voor werknemers van of werkgevers met een zaak of bedrijf in de blauwe zone of voor bestuurders zonder werk- of domicilie-adres in Machelen die wensen te parkeren in een blauwe zone van Machelen: tegen volgende tarieven met een maximum van 4 abonnementen per adres:
  • Weekabonnement (7 opeenvolgende dagen): 150 euro.
  • Vier-wekenabonnement (28 opeenvolgende dagen): 250 euro.
  • Jaarabonnement (365 of 366 opeenvolgende dagen):
    • 500 euro per abonnement, voor het 1ste en het 2de abonnement op één adres
    • 2 000 euro per abonnement, voor het 3de en het 4de abonnement op één adres

De kostprijs voor de bijkomende abonnementen die enkel via gemotiveerd schrijven (artikel 10 §6) kunnen bekomen worden, is 2 000 euro/per abonnement.

Hoofdstuk IV: Parkeren in de zones met beperkte parkeerduur

Artikel 6Richtlijnen inzake aanmelden in de blauwe zone waar een beperkte parkeerduur van toepassing is

  • 1. Reglementair aanmelden in de blauwe zone:
  • Men duidt de aankomsttijd aan op de parkeerschijf (de pijl van de parkeerschijf dient geplaatst te worden op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst bij inname van de parkeerplaats) en dient deze zichtbaar en leesbaar aangebracht te worden achter de voorruit van het voertuig of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
    • Het gebruik van automatische parkeerschijven is verboden.
    • Het plaatsen van meerdere parkeerschijven in het voertuig is verboden.
    • Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen.
    • De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig, de aanhangwagen of het onderdeel de parkeerplaats verlaten heeft.
    • De bepalingen van artikel 67bis van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968 zijn van toepassing.

De gemeentelijke parkeerkaart vervangt de parkeerschijf in de parkeerzones waar de gemeentelijke parkeerkaart geldig is.

  • 2. Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.
  • 3. Indien een langere parkeerduur dan de duurtijd van die van toepassing is in de parkeerzone gewenst is, dient een alternatief parkeerrecht te worden gekozen.
  • 4. De gebruiker die digitaal niet aanmeldt in de zone met beperkte parkeerduur, geen parkeerschijf legt en niet beschikt over een gemeentelijke parkeerkaart die van toepassing is in de zone wordt geacht te kiezen voor de betaling van het retributietarief (zie artikel 5, §2).
  • 5. De gebruiker van een digitale betaalmethode kan noch de gemeente, noch de concessiehouder of diens onderaannemers, noch de provider aansprakelijk stellen voor de gebrekkige werking of een defect van de digitale betaalmethode.
  • 6. Bij de registratie van de kentekenplaat is de retributieplichtige verantwoordelijk voor het juist invoeren van de kentekenplaat van zijn/haar voertuig.
  • 7. Enkel in geval van gebruik van de parkeerschijf dient deze achter de voorruit gelegd te worden, of als er geen voorruit is, op het voorste deel van het voertuig, de aanhangwagen of het onderdeel, aangezien de andere parkeerrechten (digitale aanmelding in de blauwe zone, aanmelding via SMS of gemeentelijke parkeerkaart) digitaal worden toegekend.
  • 8. Een parkeerrecht is enkel geldig voor het voertuig of de aanhangwagen of het onderdeel waarvoor het aangekocht of aangemeld werd, is niet overdraagbaar en niet-restitueerbaar.

 Hoofdstuk V. Gemeentelijke parkeerkaart

Artikel 7Voorwaarde gebruik gemeentelijke parkeerkaart

  • 1. De gemeentelijke parkeerkaart mag enkel gebruikt worden voor het voertuig waarvan de kentekenplaat erop aangeduid is of voor de aanhangwagen of de onderdelen waarvan het merk en chassisnummer erop aangeduid is indien er geen inschrijving verplicht is.
  • 2. Per gemeentelijke parkeerkaart mag er maximaal 1x/jaar van kentekenplaat of merk en chassisnummer gratis gewijzigd worden, nadien zal hier een administratieve kost van 5 euro worden aangerekend.
  • 3. Per adres heeft men maximaal recht op 4 gemeentelijke parkeerkaarten, uitgezonderd een ongelimiteerd aantal gemeentelijke parkeerkaarten voor autodelen.

Artikel 8Richtlijnen/specificaties inzake aanvragen bewonerskaart

  • 1. Een gedomicilieerde inwoner kan een bewonerskaart aanvragen voor het voertuig, de aanhangwagen of onderdelen dat op zijn/haar naam ingeschreven staat of waarvan hij/zij de vaste bestuurder is. Voor salariswagens, bedrijfswagens en dienstwagens is een attest van de werkgever vereist om de bewonerskaart aan te vragen.
  • 2. De bewonerskaart heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de datum van uitreiking en ten vroegste vanaf 1 april 2023.
  • 3. De bewonerskaart wordt digitaal afgeleverd en wordt slechts aan 1 kentekenplaat of, in geval de aanhangwagen of het onderdeel niet moet worden ingeschreven, aan 1 merk en chassisnummer gekoppeld. De bewonerskaart kan enkel gebruikt worden voor het voertuig, de aanhangwagen of het onderdeel waarvan de kentekenplaat of het merk en het chassisnummer erop aangeduid is en voor de welbepaalde zone die aan de kaart gekoppeld is.
  • 4. De titularis van de bewonerskaart betaalt het eventueel verschuldigde bedrag bij het aanmaken van de digitale bewonerskaart.
  • 5. Bewoners in het bezit van een bewonerskaart zijn de retributie niet verschuldigd voor het parkeren in de parkeerzones die aan de bewonerskaart gekoppeld zijn.

Artikel 9Richtlijnen/specificaties inzake aanvragen parkeerkaart voor autodelen

  • 1. De beperkingen van de parkeertijd gelden niet voor voertuigen die gebruikt worden door een door de gemeente Machelen erkende autodeelorganisatie op voorwaarde dat het voertuig voorzien is van een gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen. Dit geldt niet op Shop&Go-plaatsen.
  • 2. De gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen heeft een geldigheidsduur van 5 jaar vanaf de datum van uitreiking.
  • 3. De gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen wordt digitaal afgeleverd en wordt slechts aan 1 kentekenplaat gekoppeld. De gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen kan enkel gebruikt worden voor het voertuig waarvan de kentekenplaat erop aangeduid is en voor de welbepaalde zone die eraan gekoppeld is.

Artikel 10Richtlijnen/specificaties inzake aanvragen parkeerkaart met abonnementsformule

  • 1. Een werknemer die werkt voor een bedrijf of werkgever met een bedrijf of handelszaak in de blauwe zone van Machelen-Diegemof een bezoeker van de blauwe zone van Machelen-Diegemkan een parkeerabonnement aanvragen voor voertuigen, aanhangwagens of onderdelen.
  • 2. De aanvragers zullen een parkeerabonnement ontvangen geldig voor de aangevraagde periode, waarbij de geldige begin- en einddatum zal worden meegedeeld.
  • 3. De aanvrager van het parkeerabonnement betaalt het verschuldigde bedrag bij het aanmaken van het parkeerabonnement.
  • 4. Het parkeerabonnement wordt digitaal afgeleverd en wordt enkel aan 1 kentekenplaat, of in geval de aanhangwagen of het onderdeel niet moet worden ingeschreven, aan 1 merk en chassisnummer gekoppeld.

De gemeentelijke parkeerkaart kan enkel gebruikt worden voor het voertuig, de aanhangwagen of het onderdeel waarvan de kentekenplaat of het merk en het chassisnummer erop aangeduid is en voor de welbepaalde zone die eraan gekoppeld is.

  • 5. Bestuurders in het bezit van een gemeentelijke parkeerkaart met abonnementsformule zijn de retributie niet verschuldigd voor het parkeren in de parkeerzones die aan de gemeentelijke parkeerkaart gekoppeld zijn.

$6. Een werknemer van of een werkgever met een zaak of bedrijf in de blauwe zone of een bestuurder zonder werk- of domicilie-adres in Machelen-Diegem die meer dan 4 abonnementen wenst aan te vragen voor één adres, dient een gemotiveerd schrijven te richten aan het college van burgemeester en schepenen (kan geweigerd of slechts tijdelijk toegekend worden).

Artikel 11Gemeentelijke parkeerkaart en parkeerrecht voor specifieke dienstverleners

  • 1. De beperkte parkeertijd, bedoeld in 27.1 en 27.2 van het Verkeersreglement is niet van toepassing op: 
  • Voertuigen van de gemeentediensten van het lokaal bestuur (steeds voorzien van het logo van het lokaal bestuur).
  • De brandweer, ambulance- en m.u.g.-diensten.
  • Dienstvoertuigen van de politie.
  • Voertuigen van nutsmaatschappijen die actief zijn op het grondgebied van Machelen, enkel en alleen voor de periode dat zij hun activiteit effectief uitvoeren in de gemeente.
  • Werknemers van het lokaal bestuur Machelen.
  • Foorkramers tijdens de periodes van opbouw, exploitatie en afbouw van hun activiteit, georganiseerd door het lokaal bestuur mits voorleggen voor de voorruit, of bij ontbreken ervan aan de voorkant van het voertuig, van het daartoe door het college uitgereikte attest met vermelding van kentekenplaat of voor aanhangwagen of onderdelen waarvan het merk en chassisnummer erop aangeduid is indien er geen inschrijving verplicht is, en met vermelding van de periode.
  • Ambulante handelaars die beschikken over een vaste, door het college goedgekeurde standplaats op het openbaar domein van de gemeente Machelen-Diegem, voor zover ze op die standplaats staan ter uitoefening van hun ambulante handel.
  • Taxi’s met inachtneming van de bepalingen van het decreet van 29 maart 2019 en het besluit van de Vlaamse regering van 8 november 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer, en latere wijzigingen, en met het gemeentelijk reglement houdende de voorwaarden tot het verkrijgen van een machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen op de openbare weg, en latere wijzigingen.
  • Iedere natuurlijke persoon die zorg verstrekt op het grondgebied van de gemeente Machelen en in het bezit is van een RIZIV-nummer of een inschrijvingsbewijs van verzorgende uitgereikt door de Vlaamse Gemeenschap kan een zorgparkeerkaart aanvragen bij de gemeente Machelen, of bij een door de gemeente Machelen aangestelde concessionaris. Bij de aanvraag dient de aanvrager zijn inschrijvingsbewijs of RIZIV-nummer voor te leggen. De zorgparkeerkaart heeft een geldigheidsduur van 1 jaar en is gratis.
  • 2. Voertuigen die duidelijk herkenbaar zijn als specifieke dienstverlener, zoals in §1 gedefinieerd en opgesomd, dienen niet over een gemeentelijke parkeerkaart te beschikken.

Hoofdstuk VI. Plaatsen voor elektrisch laden

Artikel 12Parkeren op parkeerplaatsen die zijn voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen

  • 1. De parkeerplaatsen die zijn voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen worden uitgerust met een oplaadpunt en mogen enkel worden ingenomen door elektrische voertuigen voor zover het voertuig tijdens het parkeren effectief opgeladen wordt.

Het opladen zal blijken uit het al dan niet aangesloten zijn van het voertuig op het oplaadpunt door middel van de stekker.

Deze parkeerplaatsen worden aangeduid door middel van het verkeersbord E9a waarop het pictogram van de parkeerschijf en het symbool van een stekker wordt afgebeeld.

  • 2. Voor wagens die niet beschikken over een ander parkeerrecht is behoudens anders gesignaleerd dezelfde tijdsbeperking van toepassing als in de respectievelijke blauwe zone.

Hoofdstuk VII. Parkeerrecht

Artikel 13Parkeerrecht algemeen

  • 1. Het gebruik van een parkeerkaart, bewonerskaart, parkeerschijf of ander parkeerrecht geeft enkel recht op parkeren gedurende de gekozen tijd.

De betaling van de retributie geeft geen aanleiding tot enig recht op toezicht.

Het parkeren gebeurt altijd op eigen risico.

De gemeente Machelen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor om het even welk feit dat beschadiging of verlies van het geparkeerde voertuig zou tot gevolg hebben.

  • 2. De gebruiker van een parkeerschijf of andere applicatie zal geen verweer kunnen indienen wanneer hij, de Europese parkeerschijf niet duidelijk leesbaar achter de voorruit van de wagen plaatst of beschikken over een ander parkeerrecht, toch niet kan parkeren om een reden vreemd aan de wil van het lokaal bestuur of de concessiehouder, of in geval van verplichte evacuatie van de voertuigen op bevel van de politie of enig ander overheidsbevel, of in geval een machtiging vanwege de gemeente wordt verleend tot langdurig privaat gebruik van een openbare parkeerplaats.
  • 3. De bestuurder die beschikt over een parkeerrecht kan niet parkeren op plaatsen waar dit verboden is middels signalisatie, een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer, een tijdelijke politieverordening, de wegverkeerswet of andere verkeersreglementering.

Artikel 14Parkeerrecht voor personen met een handicap

  • 1. De beperkingen van de parkeertijd en het betalen van de retributie gelden niet voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap wanneer de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van het Verkeersreglement is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.

Met de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van het Verkeersreglement wordt gelijkgesteld het document dat in een ander land door de bevoegde overheid van dat land afgeleverd wordt aan de personen met een handicap die voertuigen gebruiken, en waarop het symbool afgebeeld onder artikel 70.2.1.3°.c van het Verkeersreglement voorkomt.

  • 2. De speciale kaart vervangt de parkeerschijf wanneer het gebruik daarvan verplicht is.
  • 3. Shop&Go parkeerplaatsen: Het is niet toegestaan om met de parkeerkaart voor personen met een handicap langer dan 30 min. te parkeren op de Shop&Go parkeerplaatsen.
  • 4. De plaatsen voor personen met een handicap worden niet geregeld via dit reglement.

Artikel 15Parkeerrecht voor de inrij van eigendommen

  • 1. De beperkte parkeertijd, bedoeld in artikel 27.1. en artikel 27.2 van het verkeersreglement is niet van toepassing op de voertuigen die geparkeerd staan voor de inrij van eigendommen en waarvan het inschrijvingsteken van dit voertuig leesbaar op die inrij is aangebracht.

Hoofdstuk VIII Betaalregeling

Artikel 16Betaalregeling algemeen

  • 1. De retributie wordt betaald binnen de 15 dagen door storting of overschrijving op de aangeduide bankrekening, overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het parkeerticket dat in dit geval door de daartoe aangestelde persoon op het voertuig wordt aangebracht.
  • 2. De aanvrager van het parkeerabonnement betaalt het verschuldigde bedrag bij het aanmaken van het parkeerabonnement. Het parkeerabonnement wordt digitaal afgeleverd en wordt enkel aan 1 kentekenplaat, of in voorkomend geval aan 1 merk en chassisnummer gekoppeld.
  • 3. De betalende parkeerrechten worden voorafgaandelijk aangekocht via de gemeente, of via een door de gemeente aangestelde concessionaris of provider die een dergelijk parkeerrecht aanbiedt, door het gebruik van elektronische of digitale betaalmiddelen. Na bevestiging van aankoop door de verkoper, kan van het parkeerrecht gebruik worden gemaakt voor de vastgestelde periode.

Artikel 17Bijkomende kosten bij niet-betaling

  • 1. Bij gebrek aan betaling van de retributie, worden volgende bijkomende kosten aangerekend.

Verzending van een eerste aanmaning: Gratis

Verzending van een tweede aanmaning: 20,00 euro

Verzending van een derde aanmaning: Tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure 

(advocaat/deurwaarder*/incassobureau/…)

*Tarief burgerlijke en handelszaken KB 30 november 1976 wordt gehanteerd voor de eventuele minnelijke fase (aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel - kwijtings- en inningsrecht) én de gerechtelijke fase.

Artikel 18: het retributiereglement parkeren zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2022 wordt opgeheven."<
Retributie op parkeren moet openbare ruimte vrijwaren

Met de retributie willen we de ruimte in de straten van Machelen en Diegem maximaal vrijwaren voor de inwoners, werknemers en bezoekers en niet voor langparkeerders die er geen bestemming hebben. We willen ook het gebruik van de eigen garage of oprit door bewoners en het eigen bedrijventerrein door bedrijven stimuleren en een modal shift bereiken.

 Wat betekent dit concreet?

In de woonzones in Machelen en Diegem zal er zonder gemeentelijke parkeerkaart op straat niet langer dan 4 uur kunnen geparkeerd worden.Op alle parkeerpockets of parkeerpleintjes is het maximaal 11 uur parkeren. Uitzonderingen zijn de helft van Alfons De Cockplein en Dorpsplein en de parking aan kerkhof Diegem: slechts 4 uur parkeren. Ter hoogte van de lokale handel komen ook 'Shop&Go' parkeerplaatsen: 30 minuten parkeren.

Bewoners zullen één of meerdere bewonerskaarten kunnen aanvragen, waarvan de eerste gratis is. Voor de 2e, 3e en 4e bewonerskaart zullen bewoners respectievelijk 120 euro, 500 euro en 500 euro per jaar betalen met een maximum van 4 bewonerskaarten per domicilie-adres.

Langer dan 4 of 11 uur parkeren zal mogelijk zijn onder bepaalde voorwaarden, zoals mits het aankopen van een abonnement en uiteraard de bewonerskaart.

Deelwagens gaan gratis kunnen parkeren en mensen die werken in de thuiszorg zullen een gratis zorgparkeerkaart krijgen.

Belastingreglement op afgifte administratieve bescheiden

Het schrijven van FOD Binnenlandse Zaken van 11 oktober 2022 waarbij een aanpassing van de prijzen met ingang van 01 januari 2023 zal doorgevoerd worden. Een bijkomende mogelijkheid werd voorzien om een spoedprocedure aan te vragen voor identiteitskaarten Belgen met afhaling in Brussel. Hiervoor wordt een andere prijs gehanteerd dan afhaling spoedprocedure gemeente. Deze prijsaanpassing zijn naar aanleiding van schrijven Binnenlandse zaken.

De jaarlijkse aanpassingen die de federale overheid toepast op dergelijke belastingen. Om te vermijden dat er jaarlijks naar aanleiding van een indexaanpassing, het reglement op administratieve bescheiden steeds moet aangepast worden, wordt het reglement op een andere manier vastgesteld.
In het reglement zal in de toekomst enkel de gemeentebelasting specifiek vermeld worden, deze gemeentetaks wordt dan verhoogd met de officiële kostprijs doorgerekend door de bevoegde federale overheid voor de productiekost van het desbetreffend product. 

Voor de vaststelling van de tarieven, zijnde de som van de gemeentebelasting en de kostprijs aangerekend door de federale overheid aan de gemeente, wordt deze tarief  afgerond naar het eerstvolgend geheel getal. Bijkomend wordt een nieuw vergoeding bijgevoegd voor de aanvraag van de Belgische nationaliteit.

Kris Jacobs krijgt het woord  van de voorzitter:

Het gaat eerder om een algemene vraag die ook betrekking hebben tot de vorige reglementen. Waarom zijn al deze nieuwe reglementen met een einddatum en niet van onbeperkte duur tot er een wijziging moet gebeuren zoals voorheen? Administratief lijkt me dit binnen een paar jaar een serieuze rompslomp te veroorzaken.

Algemeen Directeur Daniel Schell krijgt het woord van de voorzitter:

Inderdaad, het wordt ons opgelegd vanop Vlaanderen niveau elke legislatuur deze tarieven goed te keuren op de gemeenteraad. In 2025 wanneer de volgende meerderheid aan zet, zal dit ook op de agenda van de gemeenteraad gezet moeten worden.

 Besluit:

Artikel 1: er wordt met ingang van 1 april 2023, voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve bescheiden.

Artikel 2: de belasting is verschuldigd bovenop de officiële kostprijs doorgerekend door de bevoegde Federale Overheidsdienst aan de gemeente voor de productiekost van het desbetreffende document. Voor het vaststellen van de tarieven, zijnde de som van de gemeentebelasting en de kostprijs aangerekend door de Federale Overheidsdienst aan de gemeente, wordt deze laatste afgerond naar het eerstvolgende geheel getal.  

Artikel 3: de belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt. 

Artikel 4: het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald: 

Gemeente belasting

IK voor Belgen

  • Kid’s ID gewone procedure: 0,00
  • Kid’s ID dringende procedure: 5,00
  • Kid’s ID dringende procedure afhaling Brussel: 5,00
  • EIK gewone procedure: 6,00
  • EIK dringende procedure: 20,00
  • EIK dringende procedure afhalen Brussel: 20,00

IK voor vreemdelingen

Gewone procedure EU, EU+, F, F+, N, M, kaarten: 6,00

Gewone procedure A, B, H, K, L, J, I: 6,00

Eik dringende procedure: 20,00

Identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen -12 jaar: 5,00

Attest verlies identiteitskaart (bijlage 12) +1: 5,00

Aanvragen pincode/2de aanvraag digitale sleutel: 5,00

Paspoorten

Belgen

Paspoort +18 jaar: 15,00

Paspoort -18 jaar: 5,00

Paspoort +18 jaar spoed: 25,00

Paspoort -18 jaar spoed 25,00

Paspoort +18 jaar super dringend: 25,00

Paspoort -18 jaar super dringend: 25,00

Vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen

Paspoort +18 jaar: 15,00

Paspoort -18 jaar: 5,00

Paspoort +18 jaar spoed: 25,00

Paspoort -18 jaar spoed: 25,00

Paspoort +18 jaar super dringend: 25,00

Paspoort -18 jaar super dringend: 25,00

Rijbewijzen kaartmodel: 5,00

Rijbewijs internationaal: 4,00

Trouwboekje: 20,00

Opzoekingen archieven per uur: 25,00

Belgische nationaliteit: 100,00

 

Artikel 5: zijn van de belasting vrijgesteld: alle andere administratieve stukken.

Artikel 6: de belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk of 1 maand na afleveren van factuur.  

Artikel 7: alle voorgaande gemeenteraadsbeslissingen inzake vaststelling gemeentebelastingen op het afleveren van administratieve bescheiden worden opgeheven.

Artikel 8: deze verordening treedt in werking op 01 april 2023.

Artikel 9: deze verordening wordt overeenkomstig het gemeentedecreet, artikelen 252 en 253, aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant toegezonden, wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Instellen van een woonerf Parkgaarde te Machelen

Gezien de ligging van Parkgaarde en de inrichting van het openbaar domein, dat volledig voldoet aan alle eisen die noodzakelijk zijn om een woonerf in te kunnen richten, kunnen we een woonerf instellen om voetgangers zich vrij te laten bewegen over de gehele ruimte alsook de snelheid te beperken.Besluit

Artikel 1: er wordt voor de nodige signalisatie gezorgd aan de kruispunten van Parkgaarde met de Koningin Fabiolalaan en de Korenbloemstraat om het woonerf aan te geven d.m.v. de borden F12a en F12b. Ook worden de parkeerplaatsen aangeduid met de letter ‘P’, zoals aangegeven in de wegcode, en worden deze onderverdeeld d.m.v. stootbanden.

B-Punten

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 14 februari 2023

Besluit: Het verslag van de gemeenteraad 14 februari 2023, wordt unaniem goedgekeurd

Kennisneming van de aanstelling gewestelijke GAS-vaststellers

In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil. De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen.

De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil. De hoofdfocus van de controleurs ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad.

De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, …

De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen. De zwerfvuilhandhavers zijn ook in het weekend en ’s avonds inzetbaar. De lokale besturen kunnen een beroep doen op het team ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil op hun grondgebied.

In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de lokale GAS-vaststellers, de GAS-sanctioneringsambtenaar, de milieudienst en de lokale politie. Er is geen verplichting tot een minimum aantal dagen of vaste momenten. Ook een éénmalig evenement (jaarmarkt, kermis, sportmanifestatie) kan in aanmerking komen.

Besluit:

Art 1: de GAS-vaststellers Bahram Maaruf, Dirk Verrees, Michael Sobkowiak en Benny Buvens worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep

Art 2: de GAS-vaststellers Sonja Wijgers, Kilian Vanherbruggen, Bram Jordens, Stefan Bonhomme en Gert Holderbeke worden geschrapt als gewestelijke vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep

 

Opgelet

 

Dit is een voorlopig verslag. Het volledige en goedgekeurde verslag zal U kunnen terugvinden op de website van de gemeente machelen (www.machelen.be) van zodra het verslag is goedgekeurd op de volgende gemeenteraad van 28 Maart

'