Verslag gemeenteraad 21 November 2023

Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven, Gooris Danny, Hanon Patrick, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Jocelyne Vangindertaelen, De Groef Jean-Pierre,  Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda, Akaychouch Mohamed, Veysel Top, Patrick Vanderauwera, Frank Van Praet , Schell Daniël

Verontschuldigd: Grootjans Marc, Deblock Ingrid

Afwezig: Benhomaid Samia

Voorzitter: Stef Panneels

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:        

A-Punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter

Voorzitter leest een statement voor op vraag van Jean-Pierre Degroef

Nadat Danny Gooris in het verleden reeds een neen-stem heeft uitgebracht, nadat hij de voordracht van kandidaturen van zowel kartelleden als van leden van de coalitiepartner niet heeft ondersteund en nadat hij in de laatste gemeenteraad 2 keer neen gestemd heeft tegen een voorstel van de meerderheid heeft hij zichzelf buiten de meerderheid gezet.

De leden van de fractie Samen Vooruit hebben dan ook unaniem beslist dat Danny Gooris geen deel meer kan uitmaken van onze fractie.

Danny Gooris vraagt het woord van de voorzitter.

De voorzitter wijst er op dat Danny Gooris feedback mag geven op het einde van de vergadering. (de repliek kan U helemaal onderaan het verslag lezen in de vragenronde)

Sluiten van een samenwerkingsovereenkomst met Vilvoorde in het kader van het Centrum Intra Familiaal Geweld Halle-Vilvoorde - pilootzone VIMA 

Na de provincies Antwerpen en Limburg krijgen de provincies Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen eigen Centra voor Intra Familiaal Geweld (Family Justice Center / Veilig Huis) in de strijd tegen familiaal geweld.

Met deze uitrol wil de Vlaamse overheid verder investeren in de succesvolle samenwerking tussen politie, justitie en hulpverlening om slachtoffers van familiaal geweld te helpen.

In Vlaams-Brabant komen er twee centra: één in Halle voor arrondissement Halle-Vilvoorde en één in arrondissement Leuven. 

Voor de uitrol van het Veilig Huis te Halle start Vlaanderen met twee pilootregio’s: politiezone Zennevallei (Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel) en politiezone VIMA (Vilvoorde en Machelen).

Om burgers dicht bij huis te helpen, vraagt de Vlaamse overheid aan de lokale besturen om een lokaal gefinancierde casusregisseur aan te werven (1 VTE/50 000 inwoners). Deze ontvangt en helpt cliënten uit Vilvoorde en Machelen in een antennepost in het administratief centrum Brouwershuis. 

De casusregisseur zal worden tewerkgesteld binnen de dienst Veiligheid en Preventie Vilvoorde vanwege de directe link met de AGM-werking en de justitieassistenten die het administratief centrum Brouwershuis gebruiken als antennepost. Dit personeelslid valt daardoor op de payroll van Vilvoorde, maar het loon wordt doorgerekend aan Machelen via de verdeelsleutel die geldt voor de politiezone VIMA (Machelen 29%, Vilvoorde 71 %).

Besluit:

Artikel 1: er wordt een samenwerkingsovereenkomst met stadsbestuur Vilvoorde gesloten in het kader van het Centrum Intra Familiaal Geweld Halle-Vilvoorde - pilootzone VIMA

Schriftelijke overeenkomst kinderopvang

Naar aanleiding van het inspectieverslag van 30 augustus 2022 en veranderingen in richtlijnen vanuit Kind en Gezin i.v.m. schriftelijke overeenkomsten, dient de schriftelijke overeenkomst van kinderdagverblijf De Madieliefjes aangepast te worden.

Het huishoudelijk reglement en de schriftelijke overeenkomst werden aangepast.  

De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt: 

  • Informatie van de organisatie is toegevoegd;
  • Rijksregisternummer van het kind moet vanaf af nu ook bevraagd worden;
  • Regels en afspraken omtrent brengen en halen worden duidelijker toegelicht;
  • Er is een verduidelijking aangebracht over het niet-naleven van contractuele bepalingen;
  • De aangerekende kost voor afvalverwerking voor een halve dag mag maximaal 0.19 euro zijn. In het vorige huishoudelijke reglement stond geschreven dat er 0.20 euro werd aangerekend;
  • Boete voor te laat brengen is toegevoegd. Deze bedraagt 5 euro per beginnend kwartier. Voor het te laat ophalen is deze al van kracht;
  • Dienst van onthaalouders wordt niet meer vermeld. (gezien deze aan 3Wplus is overgedragen)

Na goedkeuring van de schriftelijke overeenkomst door de gemeenteraad worden ouders op de hoogte gebracht. De ouders moeten van iedere verandering op de hoogte zijn en tekenen voor ontvangst en kennisname. Ze hebben twee maanden de tijd om de schriftelijke overeenkomst op te zeggen zonder schade- of opzegvergoeding indien zij niet akkoord gaan met de wijzigingen.

De inkomsten voor afvalverwerking zullen verminderd worden. De vermindering zal maximum 177 euro bedragen. Deze afvalverwerkingsprijs is reeds goedgekeurd.

Er zal een boete van 5 euro aangerekend worden per beginnend kwartier, wanneer de ouder hun kind te laat brengt.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Voorzitter, dank u wel. Ik heb deze aanpassingen eens doorgenomen, en heb gelezen dat er dus 5€ wordt aangerekend als boete wegens te laat brenge of ophalen, en dit per beginnend kwartier. Dat wil zeggen dat ouders als ze iets meer dan een half uurtje te laat zijn, dat zij 15€ moeten extra betalen.

Er zijn nu reeds mensen die het moeilijk hebben om de effectieve kostprijs van kinderopvang te betalen, als men zich dan eens heeft verslapen of men staat in de file (dagelijkse kost tegenwoordig in onze gemeente), dan gaan we deze mensen nog eens extra laten betalen.

Ik zou eerder een boete aanrekenen aan zijn die stelselmatig te laat komen, maar die ouders die occasioneel eens te laat aankomen, zouden hiervoor toch geen boete moeten betalen, en zeker zij die verwittigen op voorhand. Wie hier in deze zaal is nog nooit te laat gekomen op een afspraak?  

Ik hoop dan echt dat er hier toch nog eventueel een aanpassing kan gemaakt worden, zodoende dat mensen die het nu al zwaar hebben, weer niet extra getroffen worden met een boete.

Schepen Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Dat is om te voorkomen dat er mensen regelmatig te laat komen. Mijn antwoord is duidelijk. Die boete, als je een geldige reden hebt, of kan verwittigen op tijd, zal niet worden aangerekend. Het is maar om te voorkomen, dat men sporadisch te laat komt en beboet wordt, omdat die kinderverzorgsters die moeten dan weer langer blijven, maar bijvoorbeeld je hebt een ongeluk met een wagen en je hebt niet kunnen verwittigen, dan hoeft je die boete niet te betalen.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Dank u wel Schepen Geeroms, uw antwoord is duidelijk, en klaar, ik heb het wel zo niet gelezen in de notulen. Maar verder geen vragen

Schepen Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Bijkomend wat ik nog niet had vermeld, dat dit reeds deel uitmaakt van de statuten van Kind & Gezin, ook overal zo wordt gebruikt.

Besluit:de gemeenteraad gaat unaniem akkoord met de nieuwe aanpassingen in de schriftelijke overeenkomst zoals in bijlage van deze beslissing liggende.

Retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen 

De belangrijkste wijziging die we moeten aanbrengen is het bedrag dat we aanrekenen op het moment dat een dossier, na 2 door ons verzonden aanmaningen, in handen komt van de externe partner waarmee we samenwerken voor de minnelijke invordering.

Op dit moment is dit bedrag voor alle vorderingen 25 euro. De nieuwe wet stelt dat dit voor vorderingen onder de 150 euro maximaal 20 mag mag zijn. We passen het reglement in die zake aan, maar om dit verlies te compenseren verhogen we het forfaitaire bedrag naar 30 euro voor de vorderingen boven de 150 euro. 

Dit werd zo afgestemd met onze externe partner, CMA, en ook onze aanmaningen werden ondertussen aangepast naar de regels van de nieuwe wetgeving.

Besluit: De gemeenteraad keurt anoniem goed.

Artikel 1: het retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 maart 2023, wordt opgeheven met ingang van 1 december 2023.

Artikel 2: er wordt vanaf 1 december 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen.

Artikel 3: dit reglement geldt niet voor vorderingen die voortkomen uit het retributiereglement parkeren, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 maart 2023 en volgende.

Artikel 4: de retributie voor het verzenden van aanmaningen wordt als volgt vastgesteld:            

1e aanmaning per gewone brief: geen kosten

2e aanmaning per aangetekend schrijven: een forfaitaire kost van 7 euro

Per bijkomend aangetekend schrijven: een forfaitaire kost van 7 euro

Artikel 5: bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten (voor aangetekende zendingen) aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering (hoofdsom).

Artikel 6: bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonderheid als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om de dienstverlening van de gemeente te schorsen of stop te zetten op advies van de bevoegde dienst, zonder dat dit recht geeft op schadevergoeding uit hoofde van de schuldenaar.

Artikel 7: ingeval het dossier van een fiscale of niet-fiscale vordering doorverwezen wordt naar een externe partner die in zal staan voor de verdere vervolging van de debiteur, zullen volgende kosten aangerekend worden:

  1. Verwijlintresten conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
  2. Een forfaitaire vergoeding van:
  • 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro
  • 30 euro als het verschuldigde saldo hoger is dan 150 euro

Artikel 8: dit besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.

Retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen en de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen

Gezien de gewijzigde wetgeving in het kader van invordering van facturen moet ons retributiereglement voor de voor- en naschoolse opvang aangepast worden.

Volgens de nieuwe wetgeving mag er voor een 2e aanmaning slechts een forfaitaire kost van maximaal 20 euro aangerekend worden bij vorderingen onder de 150 euro. Gezien in dit reglement nog sprake is van 25 euro voor elke 2e aanmaning, moet artikel 6 in die zin aangepast worden en wordt het bedrag voor een 2e aanmaning verlaagd van 25 euro naar 20 euro.

Ook wordt de termijn die men heeft voor betaling na een gratis 1e aanmaning verlengd tot 20 dagen i.p.v. de nu voorziene 5 dagen

Besluit:

Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed:

 "Retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen en de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen

Artikel 1: er wordt een retributie geheven voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen én de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen voor de dienstjaren 2023, met ingang van 1 september 2023 tot en met 31 december 2025.

Deze opvang wordt in opdracht van het lokaal bestuur georganiseerd door 3WPlus, Z5 Mollem 250, 1730 Asse met ingang van 1 september 2023.

Artikel 2Tarieven

Ochtend- en avondopvang schooldagen:

  • Basistarief:
    0,90 euro/1 euro per begonnen half uur
  • Sociaal tarief:
    0,45 euro/0,50 euro per begonnen half uur enig kind

 Woensdagnamiddag:

  • Basistarief:
    0,90 euro/1 euro per begonnen half uur
  • Kortingstarief:
    vanaf 2 kinderen van hetzelfde gezin: 0,60 euro/0,70 euro per begonnen half uur/kind
  • Sociaal tarief:
    0,45 euro/0,50 euro per begonnen half uur enig kind

Tarief opvang op schoolvrije dagen en in de herfst-, kerst- en krokusvakantie

  • Basistarief: 
    o Hele dag (>6u): 14 euro
    o Vanaf 2 kinderen: 11 euro
    o Halve dag (o Halve dag (Vanaf 2 kinderen): 5,00 euro
  • Sociaal tarief:
    o Hele dag (>6u): 7,00 euro
    o Vanaf 2 kinderen: 5,50 euro
    o Halve dag (o Halve dag (vanaf 2 kinderen): 2,50 euro

Artikel 3Scanningstijden

De scanningstijden worden bepaald zoals in bijlage van dit reglement liggende.

De gemeenteraad draagt zijn bevoegdheid over aan het college van burgemeester en schepenen om in functie van wijzigende begin en einde lestijden de nodige aanpassingen te doen na overleg met de betrokken basisscholen.

Artikel 4Te laat ophalen

De tarieven bij te laat komen worden als volgt geregeld:

  • Een ouder die door onvoorziene omstandigheden niet vóór 18 uur zijn kinderen kan ophalen, dient de coördinator van de opvang te verwittigen. Het basistarief per overschreden half uur loopt dan gewoon door.
  • Indien de ouders niet verwittigen, zal een supplement van 5,00 euro per begonnen half uur per kind betaald te worden.

Artikel 5Annulatie gecentraliseerde vakantieopvang en op schoolvrije dagen

Annuleren is mogelijk tot 2 werkdagen voor de aanvang van de vakantieopvang.

Wanneer niet geannuleerd wordt én het kind is niet aanwezig, zal er een extra annulatiekost aangerekend worden van 7,00 euro (halve dag) of 14,00 euro (hele dag).

Uitzonderingen zijn mogelijk ingeval van overmacht situaties, zoals ziekte, overlijden familielid, ... en dit na voorlegging van bewijsstukken binnen de 5 werkdagen na de afwezigheid.

Artikel 6Registratie en inningsprocedure ouderbijdragen

De opvangmomenten worden door 3Wplus per kind ’s ochtends en ’s avonds geregistreerd en in opdracht van het lokaal bestuur maandelijks gefactureerd aan de ouders.

Volgende inningsprocedure zal gehanteerd worden:

  • Week 1: facturatie – betaaltermijn: 10 dagen
    Week 3: betaling door ouders (de facturen worden bij voorkeur betaald via domiciliëring)
    Week 4: 1eherinnering per e-mail of per brief via het softwareprogramma, 5 dagen na de vervaldatum van de factuur. Deze herinnering vertelt aan de gebruiker dat er een openstaande factuur is en deze moet betaald worden binnen de 20 dagen.
    Week 6: herinnering per sms via het softwareprogramma dat er een openstaand saldo is en dat de factuur moet betaald worden binnen de 20 dagen.
    Week 8: 9 dagen na sms, 28 dagen na vervaldatum factuur: 2eherinnering die zegt dat als je niet betaalt voor de volgende facturatie er op deze factuur 20 euro forfaitaire kost aangerekend zal zijn.
    Facturatie maand x +1: Er is een forfaitaire kost van 20 euro aangerekend.
    Week 12: een aangetekend schrijven wordt bezorgd aan de klanten. Tevens vertelt de brief dat indien er binnen de 10 werkdagen niet betaald wordt (openstaand saldo inclusief forfaitaire kost), de kinderopvang zal stopgezet worden en er een gerechtelijke procedure via de gerechtsdeurwaarder Modero zal opgestart worden.
    Week 16: een herinnering van het aangetekend schrijven wordt via e-mail of per post bezorgd aan de klant.

Artikel 7: de vorige gemeenteraadsbesluiten over retributiereglement betreffende de voor- en naschoolse kinderopvang van 28 juni 2023 worden per 1 december 2023 opgeheven.

Artikel 8: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 1 december 2023.

Artikel 9: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in de het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen."

Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten - Budget 2024

Artikel: de beleidsnota en het budget 2024 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten wordt goedgekeurd.

Kerkfabriek Sint-Gertrudis - Budget 2024

Artikel: de beleidsnota en het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis wordt goedgekeurd.

VENTUM&green - oprichting Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV

De deelneming van de gemeente Machelen in VENTUM&green, coöperatieve vennootschap met maatschappelijke zetel te Grote Markt Z/N, 1800 Vilvoorde.

De raad van bestuur van 24 oktober 2023, heeft besloten tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap SVP Groene Energie CV (hierna "SPV Groene Energie"), een hernieuwbare-energie gemeenschap waarin gezamenlijk de krachten worden gebundeld teneinde voldoende kritische massa te hebben om deel te nemen aan hernieuwbare energie- en groene stroom projecten.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad keurt de oprichting van SPV Groene Energie en de ontwerpstatuten van SVP Groene Energie goed, zoals in bijlage gevoegd aan het huidig besluit.

Artikel 2: de gemeenteraad geeft haar goedkeuring om als oprichter in SVP Groene Energie te participeren met een inbreng van 1 000 euro.

Artikel 3: de gemeenteraad keurt het ontwerp financieel plan met betrekking tot de op te richten vennootschap SPV Groene Energie, zoals in bijlage gevoegd goed.

Artikel 4: de gemeenteraad verleent een volmacht verlenen aan elke advocaat van Clifford Chance en medewerker van notariskantoor Van Halteren teneinde de gemeente te vertegenwoordigen tijdens het verlijden van de akte van 12 december 2023 die handelt over de oprichting van SPV Groene Energie en in het algemeen alle handeling mag stellen en documenten mag ondertekenen (waaronder het financieel plan, waarin verwezen wordt in Artikel 3) in het kader van de voorziene oprichting van SPV Groene Energie.

Artikel 5: de heer/mevrouw Ronny Debeerst met 18 stemmen voor, 2 tegen, en 2 onthoudingen, als bestuurder aan te stellen teneinde de gemeente Machelen te vertegenwoordigen in de raad van bestuur van SPV Groene Energie.

Artikel 6: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit, met inbegrip van een verdere delegatie van de bijzondere machtiging verleend bij dit besluit.

Agendapunt op vraag van Samen Vooruit fractie: aanduiding voorzitter voor verenigde raadscommissie

De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.

In het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad is voorzien dat er een verenigde gemeenteraadscommissie wordt opgericht.

De commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van de commissie.

Besluit: Wordt aangeduid als vervanging van de heer Danny Gooris als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie: Kris Jacobs met 20 stemmen voor, 1 tegen en 1 onthouding

Agendapunt op vraag van Samen Vooruit fractie: aanduiding vertegenwoordiger in TMVW ov

De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.

Besluit: wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor Adviescomité secundaire diensten ter vervanging van Danny Gooris: Benny Blanckaert met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 1 onthouding.  

Agendapunt op vraag van Samen Vooruit fractie: aanduiding vertegenwoordiger in Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting

De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Waarom werd er een oproep gedaan om mannelijke en vrouwelijke kandidaten. Ik heb vorige week contact gehad met de Directeur van Intervilvoordse dat de opvolger een vrouw moet zijn omwille van de statuten van Intervilvoordse die zeggen dat 1/3 maw 33.33% van de leden van de algemene vergadering  vrouw moeten zijn, ook al was dat in het verleden, toen ik nog deel uitmaakte van de algemene vergadering ook niet het geval.

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter:

De statuten van intervilvoordse,  inderdaad ik heb vandaag nog de directeur gezien, die bepalen dat als je één kandidaat moet aanduiden dat je dan altijd 2 moet voor stemmen, dat het uiteindelijk de algemene vergadering van Intervilvoordse, die uiteindelijk beslist. Er wordt voorlopig door de raad van bestuur, zij zullen dus tussen die 2 kandidaten die wij nu voorstellen, iemand aanduiden, en dat is volgens de regels van de statuten.

Zij moeten gewoon in de plaats, u  wordt vervangen, zijnde een man vanuit Machelen, en u wordt vervangen door een man vanuit Machelen. Want je moet de juiste verhoudingen per gemeente, per provincie, en Vlaanderen in feite. Hiermee, hebben we deze middag, hij was hier, hem zelf gevraagd en volgens de statuten die er vandaag zijn, was dit in orde.

Besluit: wordt aangeduid als bestuurder ter vervanging van Danny Gooris: Keuze later gemaakt worden door de algemene vergadering van Intervilvoordse Maatschappij voor Huisvesting. Keuze tussen Gregory Lagae en Nadine Gurickx

Besluit: wordt aangeduid als bestuurder ter vervanging van Danny Gooris:

Vrouwelijke kandidaat: Nadine Gurickx krijgt de meeste stemmen voor,(13 stemmen voor), gevolgd door Jocelyne Vangindertaelen (met 8 stemmen voor), en 1 ongeldige stem.

Mannelijke kandidaat: Gregory Lagae krijgt de meeste stemmen voor (11 stemmen voor),gevolgd door Patrick Hanon met 9 stemmen tegen, 1 onthouding en 1 ongeldige stem

 

Agendapunt op vraag van Samen Vooruit fractie: aanduiding vertegenwoordiger in Centrum Basiseducatie Halle-Vilvoorde

De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.

Besluit: word aangeduid als beheerder in Beheerraad Culturele Instellingen ter vervanging van Danny Gooris: Patrick Vanderauwera met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 2 onthoudingen

 

Agendapunt op vraag van Samen Vooruit fractie: aanduiding vertegenwoordiger in Beheerraad Culturele Instellingen

De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.

Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.

Het gemeenschapscentrum Kwadrant wordt beheerd door een beheerraad samengesteld uit

  • 9 vertegenwoordigers vanuit de gemeenteraad
  • 9 vertegenwoordigers vanuit de verenigingen, geïnteresseerde burgers

Bij de samenstelling dient rekening gehouden te worden met een vertegenwoordiging van alle levensbeschouwingen die in de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn.

Artikel 1: word aangeduid als beheerder in Beheerraad Culturele Instellingen ter vervanging van Danny Gooris: Patrick Vanderauwera met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 2 onthoudingen

Artikel 2: word aangeduid als beheerder in Beheerraad Culturele Instellingen ter vervanging van Benny Blanckaert: Rony Debeerst met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 1 onthouding.

Bijkomend punt op vraag van raadslid Danny Gooris: Zorgparkeren

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Zorgpersoneel

HUIDIGE SITUATIE:

Nu we met z’n allen meer thuis aan het werk zijn, blijven de auto’s ook vaker stilstaan op hun vast parkeerplekje. De beschikbare parkeerplaatsen worden hierdoor schaarser en dat heeft een negatieve invloed op de zorgverleners aan huis. Onderzoek toont aan dat ze gemiddeld 5 tot 10 minuten verliezen per huisbezoek door het zoeken naar parkeerplaats dicht bij hun patiënt. Tijd die ze veel nuttiger kunnen gebruiken: meer tijd om te luisteren, om de juiste zorg toe te dienen, meer patiënten die per week bezocht kunnen worden. 

Nieuw parkeerbeleid

Ondanks enkele goede resultaten in onze gemeente van het nieuwe parkeerbeleid, zijn er echter ook nog wijken en straten waar parkeren geen evidentie is, en zeker niet voor onze zorgverleners. Voor artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners aan huis is het niet altijd makkelijk om een parkeerplaats dicht bij de woning van hun patiënt te vinden. 

Wie vandaag actief zorgverlener is in Machelen-Diegem, kan een zorgparkeerkaart aanvragen, maar zich houden aan de beperkte wettelijke parkeerplaatsen.

Werking

Met een sticker kunnen bewoners aangeven dat zorgverleners mogen parkeren voor hun oprit of garage. Zorgverleners mogen tijdens huisbezoeken gratis gebruikmaken van de zorgparkeerplaats. Ze moeten wel een speciale parkeerkaart achter hun voorruit plaatsen, waarop een mobiel nummer staat. Zo kunnen ze altijd opgebeld worden om de auto te verplaatsen als dat nodig is.

Wij vragen aan onze inwoners, kleef een zorgparkeersticker op je venster, brievenbus, muurtje van je oprit, en dan doe ze veel meer dan enkel een parkeerplaats aanbieden. Ze zorgen mee voor hun buren én ze geven een hoopvol signaal aan alle helden van de zorg, en brengen zo hun steentje bij tot een solidaire gemeente vol zorgparkeerstickers. 

Vraag

Mijn vraag is of er kan gestemd worden over dit voorstel om zorgparkeren mogelijk te maken, wil verder uitwerken en in een wettelijk kader te gieten, door het opmaken van een zorgparkeer reglement. 

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Mr Gooris u eindigt met het reglement om alles in orde te brengen, nu, het zorgparkeren is reeds voorzien in Art 5, paragraaf 4, en artikel 11 in het retributie reglement parkeren dat u ook heeft goed gekeurd op de gemeenteraad 22 Juni 2022, en dat herhaald werd in de gemeenteraad van 21 maart 2023, en verleden maand van 24 oktober. Dus wat betreft reglementeren zit dat er reeds goed gebakken in, en zou dat eigenlijk moeten weten.

Daarbovenop zorg dit parkeerreglement voor de noden van zorgverlener, zoals u dat zelf aangeeft, u hebt dat toch voor een deel gelezen. U kan een parkeerkaart verkrijgen, en de zorgverlener kan ongelimiteerd zijn of haar beroep uitoefenen op ons grondgebied. Wat betreft de zorgstickets, we hebben tot op heden nog geen aanvraag gekregen van burgers of zorgverleners om zorgstickers te voorzien. Wij gaan er van uit als bestuur dat er voldoende parkeerplaatsen voorzien zijn, en voldoende voorzieningen zijn in het parkeerreglement om hun job uit te oefenen, anders hadden we die vraag al gekregen. Maar moest die vraag zich voordoen zullen we dit voorzien, maar tot op heden is dat eigenlijk een overbodige zaak, en zoals ik al zei tot op heden is nog geen enkele vraag ontvangen voor zorgstickers en het parkeerreglement voorziet het reeds sinds 29 Juni 2022.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dank u wel schepen Claeys, ik ga eerst antwoord op de punten u daarnet heeft vermeld. De zorgparkeerkaart heeft niets maken met het recente parkeerretributiereglement zoals ik het gelezen heb. U kan mij steeds corrigeren, met het reglement dat er vandaag is kan de zorgverlener op bepaalde plaatsen, maar niet parkeren voor een garage of voor een oprit, maar ze mogen wel parkeren op de plaatsen waar elke inwoner in onze gemeente mogen parkeren met een inwonerskaart of abonnement, en dergelijke meer.

Dat gezegd zijnde, een tweede punt, een argumentatie “we gaan er van uit dat we geen vraag ontvangen hebben…”, wel ik heb die vraag wel gesteld, ik ben wel bij een paar dokters geweest, ik ben wel bij een paar kinesisten geweest, en een aantal patiënten die de noodzakelijk zorg nodig hebben, en daar blijkt dat dit in sommige straten en wijken dat zorgparkeren wel nodig en effectief zou kunnen zijn.

Maar wat hier blijkbaar niet lukt in onze gemeente, lukt dus wel in heel wat gemeenten in Vlaanderen. Ik ga er hier een paar opnoemen. Gemeenten die reeds beschikken over een zorgparkeer regelement zijn: Dilbeek, Maldegem, Geel, Lier, Turnhout, Grimbergen, Lennik, Aarschot, Moorslede, Willebroek, Kortessem, Kapelle Op Den Bos, Zoersel, Beveren, Kapellen, Londerzeel, Beringen, Hasselt, Kortemberg, Bornem, Boechout, Wemmel, Wijnegem, Meise, Blankenberg, Scherpenheuvel, Boom, Nijlen Mechelen, Zulte, St Truiden, Tongeren, Aartselaar, Stabroek, Zonnebeke, Kortemark, Oudenburg, Halle, Houthulst, Heniksem, Nijlen, Schelle, Bredene, Sint Pieters Leeuw, Eeklo,…

Voorzitter vraagt aan Danny Gooris om bij het agendapunt te blijven.

En the list goes on…ik kan zo nog blijven doorgaan.

Een betere dienstverlening naar ons zorgpersoneel maar ook indirect naar onze inwoners, meestal de oudere generatie die het moeilijk hebben om zelf naar de dokter te gaan, is blijkbaar geen prioriteit voor onze gemeente.

Men heeft reeds een gebrek aan dokters in onze gemeente, we staan helemaan onderaan gerangschikt. Met dit voorstel van zorgparkeren maken we het hen makkelijker om te werken en kunnen we een betere dienstverlening geven aan hun patienten, maar blijkt dit dus onmogelijk te zijn

Ik had reeds een vermoeden dat men hiertegen zou stemmen en dat vermoeden wordt versterkt omdat het negatieve antwoord gebaseerd is op het feit dat ik te misschien te kritisch beleid voer en jammerlijk genoeg niet op inhoudelijke basis. Indien dit zo niet is, zou het fijn vinden om een dus meer gegrond antwoord te ontvangen.

Alvast ga ik er nu van uit dat dergelijke stickers niet veel kosten en voor de uitwerking binnen dit en 6 maanden wel kan uitgevoerd en dat men bij de collega’s van de opgenoemde gemeenten (het zijn er een 100tal) gaat kijken voor good practices en in te voeren.

We hebben nu al een gebrek aan dokters, en nog doen we het niet. En de reden waarom we het niet doen is dat het beleid uitgaat van “We hebben geen vraag ontvangen…”. Ga toch eens zelf luisteren bij de mensen en dan weet je misschien meer.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Dank u voorzitter, Ik denk dat raadslid Gooris hier appelen en peren aan het vergelijken is, want hij spreekt over “tegenstemmen” wanneer we nog niet gestemd hebben. Hij spreekt hier over dokters, ik denk dat u helemaal verkeerd bent, het gaat hier niet alleen over dokters over zorgverstrekkers, om er maar ééntje te noemen is het Wit-Gele Kruis, is voornamelijk voor die mensen zorgparkeren wordt voorzien. U bent daar volledig in verkeerd

Ten derde zoals de voorzitter reeds zei, u stelde een vraag over zorgparkeren, en dan heeft u het over het tekort van dokters, dat is een totaal andere topic, en dus zou ook graag hebben in de toekomst zoals de voorzitter reeds zei, om u aan uw vraag te houden, en indien U een andere vraag zou hebben, dan moet u die andere vraag op een andere moment stellen.

Bijkomend punt op vraag van raadslid Danny Gooris: Bergstraat

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Om te beginnen, ik vind het vrij bizar dat raadsleden beperkt wordt in hun uitleg en vragen, dat is toch vrij straf want dit is toch wel het enigste moment dat dit kan.

Voorzitter repliceert: Dit staat zo in het huishoudelijke reglement, dat U ook heeft ondertekend

Danny Gooris repliceert: Daar staat niet in dat u niet kan reageren als er een antwoord komt van de tegenpartij…

Voorzitter repliceert: Dat staat er wel in dat u maximaal 2 maal kan reageren, maximaal 3 minuten. Ik ben al heel tolerant geweest om u 5 minuten te laten spreken. Laat ons beginnen met een nieuwe lei, startende met het agendapunt Bergstraat

Danny Gooris repliceert: Ok voorzitter

Vergunning

De situatie voor de werken:

De Bergstraat is een straat waar er weinig circulatie of verkeer is. Enkel de inwoners en bezoekers van deze inwoners, rijden door de Bergstraat. Deze straat heeft dan ook helemaal geen last van sluipverkeer of snelheidsduivels.

Ondanks het nieuwe parkeerbeleid was het aantal parkeerplaatsen reeds beperkt, maar doenbaar.

Bezorgde inwoners

Een aantal inwoners van de Bergstraat hebben contact opgenomen met mij in verband met de straat werken die opgestart werden op maandag 23 Oktober 2023

De bewoners vragen zich af wat het nut is van deze werken. De aanpassingen om het nodige groen te plaatsen, neemt natuurlijk heel wat parkeerplaatsen weg.

De reden voor deze werken is bij deze inwoners onbekend ondanks de nota die zij een paar dagen voor de start van de werken ontvingen. Meer zelfs ze vinden ze totaal ongepast.

Vraag

Mijn vraag is waarom deze werken uitgevoerd zijn? Welk objectief tracht men hiermee te behalen?

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Bedankt voor de vraag Danny. Ik vind het jammer voor mijn technische diensten, want ze hebben heel wat gedaan. Ze hebben 2 bewoners brieven rondgebracht. ik heb vernomen dat je op een zaterdag deur aan deur bent gaan bellen, welke ik niet correct vind tov de diensten.  Als gemeenteraadslid kan je ook direct contact opnemen met onze diensten voor uw vragen.

Waarom zijn de bomen weggenomen? Op vraag van de bewoners, die klagen, kloegen, ik heb er zelf gelopen met hieltjes. Dat voetpad was onbegaanbaar. Dat al ten eerste. Ten tweede de onderliggende riolering die bevind zich in het voetpad. Doordat de bomen bovengronds veel stress hadden ging de wortelopdruk naar boven, en was de groeibeperking van de bomen ook… sommige bomen waren aan het stukgaan, ook de voetpaden, was eigenlijk geen voetpad niet meer, ik weet niet maar,je hebt er waarschijnlijk nooit gelopen ervoor, ik weet het niet.

Nog iets anders Farys, heeft met camera rioolonderzoek gedaan, en er was al schade, en als de gemeente geen actie ondernam, en de bomen in het voetpad lieten staan, dan zou de riloleringen naar de woningen geleid werd heel grote schade ondervinden. Dus die bomen moesten weg.

Wat is er nu geschied, we gebruiken nu een nieuwe methode, we gaan geen grote bomen weg. Ikzelf ben heel voor groen, ik doe geen bomen weg, onze diensten doen geen bomen weg. Zelf in de straat waar ik woon wordt er gevraagd om bomen weg te doen. Als het niet nodig is, als er geen riolering is, als het voetpad in orde is, worden er geen bomen weggenomen.

Er zijn 8 boomvakken geplaatst in de straat. Daar gaan 8 mooie bomen komen, die worden eind deze maand, begin december gepland. Het is het plantmoment, en die gaan kunnen uitgroeien tot mooie kruinen. In het buurtpark in de buurt worden gepland. De bomen die werden weggehaald, worden min of gecompenseerd, is het daar niet dan op andere plaatsen. Eigenlijk was er een heel goede reden om deze bomen daar weg te halen. Ik vind het heel spijtig dat je daar zelf aan de deuren bent gaan bellen, want eigenlijk is dat een beetje de mensen opruien. Het was ook hoognodig, Farys, ik kan U het verslag bezorgen, of u kan het bekomen bij de diensten, want die bomen moesten uit het voetpad. Ik kan u ook het process verloop van de werken lezen

Het procesverloop van dit project is het volgende :

  • De bomen in het voetpad zijn gerooid in november 2021
  • De voetpadverharding werd aangelegd in november 2021
  • De toplaag van de rijbaan werd uitgevoerd in augustus 2022
  • De boomvakken kan je pas nadien doen, zijn uitgevoerd in oktober-november 2023
  • De aanplanting van 8 bomen omdat we niet meer bomen konden zetten omwille van parkeerplaatsen en garages staat gepland voor einde november 2023

Dit was mijn antwoord.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dank U wel schepen Geeroms.

Eerst en vooral, ik vind het maar normaal als mensen problemen hebben dat ze me mogen contacteren, ik vind het eigenlijk raar dat u vindt dat ik bij die mensen ga bellen. Wat ik raar vind dat waarom de gemeente of het beleid niet gaat aanbellen bij die mensen. Trouwens die hebben geen problemen met het nieuwe voetpad of de nieuwe rioleringen en dergelijke meer; het gaat hier over de bomen, de bomen die gaan gepland worden.

Het gaat over die 8 plantvakken, waarvan die mensen zeggen dat ze parkeerplaatsen wegnemen, en ze  waarom is er geen informatie of participatie moment geweest waaraan ze konden deelnemen. Er zijn mensen s’avond thuisgekomen, die verbaasd waren dat er put gegraven was voor hun deur. Trouwens deze inwoners moeten reeds als ze van Diegem komen, 2.2 km omrijden om aan hun straat te komen, en nu met de éénrichting straat, moeten ze nog eens 900m omrijden om aan hun huis te geraken, in totaal dus 3.1 km

De voorzitter komt tussen:

Kunnen we tot het punt blijven aub. U heeft gevraagd waarom de werken gebeurd zijn, ik denk dat de schepen hierop geantwoord heeft. Als u nog een bijkomende vraag heeft kan U die nu stellen.

Danny Gooris repliceert:

Moeten we thuis zijn? Is er iets dringend dat we thuis moeten zijn?

De voorzitter repliceert:

Neen helemaal niet, maar u moet bij het punt blijven.

Danny Gooris repliceert:

Het gaat over de Bergstraat.

De Voorzitter repliceert:

U spreekt hierover een omleiding van 2.3 km, en dat heeft niets te maken met de bomen, volgens mijn bescheiden mening.

Danny Gooris repliceert:

Dat heeft wel te maken met de Bergstraat.

Een paar voorbeelden, de eigenaar van de 2de woning op de linkerzijde kan enkel haar garage uit na meer dan 4 keer voor en achteruit te rijden en dan heeft ze gelukkig nog een kleiner type van wagen. Als je eens zou gaan kijken dan zou je dat weten. Andere personen kunnen door de nieuwe structuur van de straat niet langer voor hun eigen garage parkeren zoals dat vroeger wel konden, en er is nu al sprake van 2 bewoners die een voorwiel hebben stuk gereden op de uitstekende hoeken van de bloembakken (net zoals vroeger in de Blijde Inkomstraat). Benieuwd of de schoolbus, brandweer en vuilnisophaaldienst hier zonder brokken maken, kunnen doorrijden

Ook de impact op het aantal parkeerplaatsen in de straat is aanzienlijk. Naarmate het type van wagens zijn er 9 tot 12 parkeerplaatsen verdwenen, in een straat waar de parkeerdruk reeds aanwezig was. De vooropgestelde parkeerplaatsen in het plan zijn ook onrealistisch. Bijvoorbeeld de 2 eerste plantenvakken op de rechterkant aan de beneden zijde van de Bergstraat, zijn er 3 parkeerplaatsen voorzien op het plan. Daar kunnen geen 3 wagen van normale grootte parkeren. Echter in realiteit is er enkel plaats voor 2 normale auto’s… of je moet er 3 mini’s of Fiat 500 parkeren.

Ik ben de afgelopen week bij verschillende, tiental mensen, niet alle mensen gaan aanbellen in de Bergstraat waarvan ik een vermoeden dat ze thuis was , en ik hoorde dat ik ze vertellen dat ze verbaasd waren, weinig of geen infomatie buiten een briefje vrijdag voor de werken die de maandag nadien aanvingen.

Ik had reeds tijdens het meerderheidsoverleg in Juni, gevraagd waarom er in de Blijde Inkomstraat en de Melkstraat wel een participatie gedaan werd, en niet in de wijk boven de brug (de schepen en de rest van het beleid weten welke deelgemeente ik bedoel :-) met het nieuwe circulatieplan. Ik heb toen geen antwoord gekregen, dus Ik stel vandaag opnieuw de vraag, waarom kon er geen participatie moment zijn, deze keer, voor de inwoners van de Bergstraat?

Participatie binnen onze gemeente is een lachertje en wordt te pas en te onpas ingezet, en te pas en te onpas gebruikt. Ik zou dan ook de schepen willen vragen of ze de reden kan geven waarom er geen participatie is geweest.

En neen voor zij die geloven dat ik enkel negatief ben, ik ben ook bereid om mee te werken aan de oplossing. Waarom als gemeente geen waardevol digitaal systeem of platform inzet waarin inwoners, bij het voorstellen van bijvoorbeeld bovenstaande straataanpassing, hun ideeën kunnen doorgeven, 24 op 24 en 7 op 7. Zo kunnen mensen dan ook hun input geven voor zij die niet op die éénmalig info sessie niet aanwezig kunnen zijn door werkomstandigheden. Dergelijk systeem kan ook in elke andere situatie ingezet worden. Dit is natuurlijk niet bindend, en het mag voor het beleid misschien een verassing zijn, maar inwoners hebben vaak wel goede ideeën. Je zal ook heel wat ‘afval’ krijgen binnen deze antwoorden, maar het geeft wel het idee dat de mening van een inwoner belangrijk is. Wanneer men nadien hierover dan ook communiceert, bijvoorbeeld, na bevraging hebben, kunnen we dit nog laten aanpassen, creëer je een echt participatief beleid.

Waarom kan dit niet in Machelen? Wilt men de burger niet horen, of enkel begin oktober 2024, 2 weken voor de verkiezingen, wanneer ze zitten te hengelen achter de stem, van diezelfde burger

De voorzitter komt tussen:

Collega Gooris, sorry, ik ga u het woord afnemen want heeft niets meer te maken met de oorspronkelijke vraag. Dit zijn goeie vragen, maar stel die op de volgende gemeenteraad, die dan zullen beantwoord worden. De enige vraag die ik heb genoteerd is waarom er geen participatie moment is geweest met de bewoners. Dat heb ik verstaan, en de schepen gaat hierop antwoorden, en dan sluiten we dit punt af.

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter:

Danny, eigenlijk is de Bergstraat gestart tijdens de Corona periode, de mensen, ze hebben 2 bewonersbrieven ontvangen, ze hadden de kans om zich te richten aan onze technische dienst,  er is het meldpunt, als gelijk welke bewoner iets gevraagd, dat had onze technische dienst, je kent onze technische dienst, ik hoop dat je die kent, want je komt er toch regelmatig, dat die wel duidelijke antwoorden gegeven hebben. Ze hebben daar altijd gelopen, ook met Farys, en ik heb daar vorige week ook nog gelopen, en heb daar ook iemand aangesproken van de Bergstraat, en die mens was heel tevreden met mijn antwoord

Bijkomend punt op vraag van raadslid Danny Gooris: Kinderopvang

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Vergunning

Huidige situatie:

Onze gemeente Machelen kampt met een groot tekort aan opvangplaatsen voor baby’s en peuters. Slechts voor 30 procent van de kindjes tussen 0 en 3 jaar is er plek in de kinderopvanginitiatieven. Wie een opvangplek zoekt, moet al meteen bij het begin van de zwangerschap beginnen met de zoektocht. Met andere woorden, een minimum wachttijd van 1 jaar.

Randgemeenten

We scoren hier slecht mee in onze gemeente vergeleken met Vlaanderen, ook al zijn we niet de enige randgemeente rond Brussel die dit probleem heeft. Met 165 opvangplaatsen (inclusief de 18 plaatsen van3WPlus) voor 460 kinderen, kunnen we enkel besluiten dat er een groot tekort is.

Wij beschikken in onze gemeente over 1 gemeentelijk initiatief en 2 private initiatieven, maar dat is dus duidelijk niet voldoende.

Aanvraagplatform

Via het aanvraagplatform (zien we dat ongeveer 12 procent van de aanvragen goedgekeurd wordt. 56 procent van de aanvragen wordt dan weer (bijna) onmiddellijk afgekeurd. We merken dat er vooral een tekort is aan plaatsen gebaseerd op het inkomenstarief. Het gaat om plaatsen voor kwetsbare gezinnen waarvoor wij een subsidie verkrijgen.

Vraag

Mijn vraag is welke zijn de concrete plannen van de gemeente om via een inhaalbeweging het aantal kinderopvang plaatsen aanzienlijk te verhogen in onze gemeente op korte termijn?

Magda Geeroms krijgt het woord van de voorzitter

Dank u wel Danny voor de vraag. Proficiat je hebt dat artikel in de krant goed gelezen. De cijfers die je vermelde zijn correct.

Wij tellen niet alleen de Madeliefjes in onze gemeente. We tellen 4 groepsopvanginitiatieven: KDV De Madieliefjes, Dromenland (vrije plaatsen), ‘t Paviljoen 3Wplus (onlangs in het Margot toren), trippel trappel en 10 onthaalouders maar daar zit het groot probleem, waarvan momenteel 2 op non actief (uitgebaat door 3Wplus). De onthaalouders, je zal dat verder nog horen, dat wordt een probleem. Wie wilt dat eigenlijk nog doen.

Het verhogen van kinderopvangcapaciteit is geen evidentie om een aantal redenen:

Ten eerste de financiële rendabiliteit is geen zekerheid. Voor mensen of verenigingen (gelijk 3W+ bijvoorbeeld)die dat willen starten zeg ik proficiat dat ze dit willen doen. Het personeelstekort, tekort aan kinderbegeleiders en de steeds strenger wordende kwaliteitsnormen, iedereen zal wel gelezen in de krant hoeveel problemen zijn in de kinderopvang, respect voor de mensen die dat willen doen en de complexe procedure voor opstart van een opvanginitiatief

Wat is er op korte termijn al gebeurd?

Binnen de Madeliefjes zitten we aan 111% capaciteit. Waarom 111%? Dat wil zeggen, op dagen dat kindjes niet kunnen komen, dat wordt bekeken welke dagen de kindjes kunnen komen als ze hun aanvraag doen.

De laatste 3 jaar we de focus gelegd om onze capaciteit in onze gemeente te behouden, maar dat is heel moeilijk want op 2 jaar tijd is het aantal onthaalouders met de helft gehalveerd. Dus onthaalouders stoppen en daardoor heeft de gemeente de overheveling van de onthaalouders naar 3W+ gedaan, omdat wij telkens er onthaalouders wegvallen wij gesubsidieerde plaatsen verliezen.  Dus tot op heden zitten 10 onthaalouders waarvan 2 op non actief, zitten nu bij 3W+. Maar dat blijft voor ons aandachtspunt. Wij blijven samenwerken.

Wij hebben ook het laatste jaar, we hebben daar kritiek voor gekregen van sommigen, dat we de Marga hebben ingepalmd, de beneden verdieping, de zolder wordt nog aan gewerkt, dat blijft en gaat terugkomen naar cultuur, daar gaan culturele zaken doorgaan, maar dat is nog niet in orde.

Zo bij zo, blijft Marga van de gemeente, maar er is een overeenkomst met 3W+, want zij hebben tal van investeringen gemaakt, dat zij gedurende een groot aantal jaar de ruimte kunnen gebruiken. Daar zijn dus 13 gesubsidieerde en 5 vrije plaatsen. Die vrije plaatsen daar komt de gemeente tussen

Om maar te zeggen, omdat jij zegt, dat wij één van de slechtste waren, en ik viel daarzelf ook van achterover. In juli 2023 was er een oproep voor extra gesubsidieerde opvangplaatsen en werden enkel de 35 gemeenten geselecteerd met het hoogste tekort. Wij zijn niet met het hoogste tekort Machelen stond op de 52ste plaats gerangschikt en kwam dus niet in aanmerking.Ik verschoot erzelf van, ik moet daar eerlijk in zijn.  Er zijn dus nog 51 gemeenten voor ons, die nog slechter scoorden dan wij, en daardoor krijgen we geen gesubsidieerde plaatsen. Wij hopen erbij te zijn in de volgende ronde.

Wat gaan we doen op langere termijn? Je zal dat al wel gehoord hebben, bij grote bouwprojecten proberen we maatschappelijk goed in te zetten, en dat zo bij zo al gebeuren bij de CAT-Site, waar je tegen gestemd hebt. Ik weet dat je voor de VDAB, wel akkoord was, maar als je tegen het masterplan bent, kan dat niet doorgaan indien we allemaal neen hadden gestemd. In de CAT-site is voorzien, dat de VDAB, die hebben zelf aan een onderhoud gehad, waar ik zelf aanwezig ben, zijn van plan daar een kinderdagverblijf bij te zetten, voor mensen die daar komen of mensen van onze gemeente, maar ze zouden natuurlijk graag hebben dat het om gesubsidieerde plaatsen zou gaan, anders moeten ze hier ook veel bijleggen.

Wat mijn collega van ruimtelijk ordening, steeds doet, wanneer het gaat om grote bouwprojecten, zoals in het GEM, zal dat ook voorzien zijn, die hebben ook al een gesprek gehad waar ik ook aanwezig was en indertijd ook Tessa Verberckmoes, ivm kinderopvang en eventueel daarnaast onderwijs. Want hiervoor is een belasting reglement en hebben ze een wijze vrij om te bouwen.

Daarom is het interessant bij dergelijke grote projecten dat er een maatschappelijk aspect is zoals kinderopvang, onderwijs enz.

Maar dit niet altijd zo, soms zijn het sociale woningen, zoals de Lediaan. Bij de Lediaan zijn het sociale woningen.

Bij de opmaak van een nieuw MJP 2026-2031 zal kinderopvang een van de belangrijke thema’s worden waarbij we verschillende stakeholders zullen betrekken en wat hopelijk zal leiden tot nieuwe acties, en niet alleen kinderopvang, maar ook onderwijs is een grote zorg voor onze gemeente, waar wij als college ons ten zeerste van bewust zijn.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Dank u schepen Geeroms, en inderdaad, ik heb ook de krant gelezen, dat klopt maar wat ik hier hoor vandaag, en ik ook gelezen heb in de krant dat er veel wordt gesproken over de redenen waarom we in deze moeilijke situatie zitten, maar er wordt niets gezegd wat de gemeente gaat doen in de nabije toekomst omdat tekort weg te werken.

Magda Geeroms repliceert:

Sorry Danny, ik heb gezegd, tenzij jij zelf een nieuw kinderdagverblijf wil opstarten, met open armen, sorry, ik heb het hier  juist gezegd dat we bij alle grote bouwprojecten, en we hebben reeds een gesprek gehad met de mensen van de GEM, waarvan je tegen bent,  met de mensen van VDAB… ik vraag mij af wat we nog meer kunnen doen…

Danny Gooris gaat verder:

Als de voorzitter mij toelaat, en mij niemand wil meer onderbreken. Wat mijn vraag is, waar gaan we zijn binnen 2 -3 jaar, als je weet dat we vandaag 165 plaatsen hebben. Gaan we dan 200 of meer plaatsen hebben? Dat was de echte vraag.

Veel concrete plannen zijn er dus nog niet. Nu, er wordt vaak verwezen naar het Vlaamse of Federale niveau, dat het beroep kinderbegeleider is nog steeds ver ondergewaardeerd en hogere lonen en meer maatschappelijke waardering, zouden dit knelpuntberoep aantrekkelijker maken, of de verplichte kwalificaties onthaalouders binnekort moeten hebben om hun job uit te oefenen voor Kind en Gezin belet veel mensen om te werken in deze sector. Maar dat zou ons niet mogen stoppen om lokaal voor oplossingen te zoeken.

Is er op het vlak van flexibele en occasionele opvang eens nagekeken samen met het agentschap Opgroeien wat de mogelijkheden zijn voor in de nabije toekomst, zoals dit geschied in andere gemeenten.

Er werd daarnet verwezen naar de implementatie van nieuwe opvangprojecten in nieuwe bouwprojecten ,dat is buiten mijn vraag, want dat zijn geen concrete oplossing op korte termijn. Bessenveld 10 tot 20jaar, volgens de burgemeester en CAT-Site zelfs 15 tot 30 jaar, echter zijn beide enigsziens een pleister op de wonde op de lange termijn, aangezien dergelijke projecten een lange looptijd. Daar hebben aanstaande ouders vandaag de dag geen oplossing mee voor hun opvangprobleem of tekort.

Niet tegenstaande het grote opvangtekort, blijft men grote bouwprojecten goedkeuren, en wees gerust ik verander niet van onderwerp.

Het aanvraagplatform is er eentje voor enkel onze gemeente veronderstel ik, of is dat ook in samenwerking met onze omliggende gemeenten, dit weet ik niet. Een gemeenschappelijk platform kan men eventueel inwoners die in Machelen geen opvang vinden snel kunnen doorgestuurd worden naar omliggende gemeenten waar eventueel wel nog plaats zou zijn.

Heeft de gemeente al eens bekeken welke (financiële) maatregelen er genomen kunnen worden, ook rekening houdend met de Septemberverklaring van de Vlaamse Regering (hoeveel IKT plaatsen er bij kunnen komen) of de onthaalouders begeleiden naar een nieuw werknemersstatuut. Mogelijk kunnen er meer middelen via deze Septemberverklaring naar Machelen komen in een volgende uitbreidingsronde. Schepen Geeroms heeft hier reeds een antwoord op gegeven. Potentieel nieuwe initiatieven zouden dan ook op ondersteuning rekenen. Zo zouden starters in onze gemeente op een ondersteuningstoelage kunnen rekenen.

Of het organiseren van een regelmatig lokaal overleg kinderopvang waar alle opvanginitiatieven worden uitgenodigd en waar ze met hun vragen terecht kunnen en onderling info met elkaar uitwisselen en dergelijke meer. Misschien wordt dit reeds georganiseerd, dat weet ik niet.

Dit zijn maar een paar eventuele voorstellen die zouden kunnen bijdragen aan het wegwerken van het tekort op opslagplaatsen. We moeten er alles aan te doen om de bestaande initiatieven en onthaalouders te verzorgen en te behouden, en nieuwe starters te verwelkomen.

Een ‘rijke’ gemeente zoals de onze, die aangeeft met veel kansarmoede te maken heeft, zou net dienen te investeren in de toekomst. En die toekomst ligt bij onze jongste inwoners.

Nogmaals het probleem is niet enkel in onze gemeente, maar ik hoor of zie geen concrete initiatieven om dit op de korte termijn de oplossing zouden bieden voor dit opvang tekort, en dat is jammer voor iedereen die graag een gezin wil starten of uitbreiden in onze gemeente.

Bijkomend punt op vraag van raadslid Danny Gooris: Parkeerretributie

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Kick-Off

Sinds 17 mei is er in onze gemeente een nieuw parkeerreglement van kracht, met parkeerretributie. De situatie is aanzienlijk verbetert op bepaalde plekken, andere wijken en straten kunnen nog geoptimaliseerd worden.

Inwoners kunnen gratis één bewonerskaart aanvragen, 2de aan 120€, 3de en 4de aan 500€.  Voor niet inwoners zijn er abonnementen voorzien van:

  • Weekabonnement: 150€
  • Vier-wekenabonnement: 250€
  • 1st en 2de jaarabonnement: 500€
  • 3e en 4de jaarabonnement: 2000€

Resultaten

Vandaag zijn er reeds 6 maanden voorbij, sinds de introductie van het nieuwe parkeerretributie reglement, de invoering van blauwe zone, shop en go parkeerplaatsen en dergelijke meer.

Vraag

Mijn vraag is of het mogelijk is, om een overzicht te kunnen ontvangen van de reeds ontvangen retributies ivm

  • de bewonerskaarten
  • de zorgkaarten
  • de abonnementen (zie lijst hierboven)
  • het aantal boetes uitgeschreven door de parkeerwachters.
  • het aantal betwiste boetes

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Raadslid Gooris, ik ga de gegevens, zoals die u opgevraagd heeft van 19 september moeten meedelen, omdat wij pas in december de gegevens krijgen van het laatste kwartaal. Voor alle duidelijkheid ik zal deze ook toevoegen aan de notulen, zodoende iedereen ze kan nalezen.

Het aantal uitgeschreven parkeervergunning tot 19 September zijn 4.570 vergunningen, waarvan 55 zorgparkeerkaarten, 15 parkeerabonnementen, en 4500 bewonerskaarten.

De uitgeschreven retributies zijn 6050, aantal annulaties is 8% of 481 retributies

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter

Dank u wel Steve. Dat is een antwoord op mijn vraag.

Rond de hele parkeerretributie en nieuw parkeerbeleid was er heel wat ophef bij de start ervan, verandering is altijd moeilijk bij aanvang, verandering is soms moeilijk te aanvaarden, en dus is het belangrijk dat we op regelmatige basis (op half jaarlijks of jaarlijkse basis) de cijfers delen met onze inwoners. Er is niets mee met transparant beleid.

Ik heb nog één vraag, wat gebeurt er met die ontvangen retributies? Zijn er reeds concrete projecten voor betere mobiliteit of veiliger verkeer, die dankzij deze retributie kunnen verwezenlijkt worden? 

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

De inkomsten van deze retributies worden ingezet voor in de algemene middelen van onze gemeente, en hoofzakelijk toch een stuk in de mobiliteit

Bijkomend punt op vraag van raadslid Danny Gooris: Enquête Nieuwsblad

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Enquête

Op vrijdag 6 oktober publiceerde het Nieuwsblad de resultaten van een onderzoek “1 jaar voor de verkiezingen – Gemeente Check”, onder de burgemeesters en schepenen over heel Vlaanderen.

Resultaten

De resultaten per gemeente toonden hoeveel

  • Hoeveel verdient je burgemeester en schepenen
  • Hoeveel belastingen je betaalt & hoeveel schulden er zijn
  • Hoe hard werkt het bestuur
  • Wie is weer verkiesbaar
  • Cordon of niet

Deze laatste vraag was omtrent de samenwerking met het Vlaams Belang of zij bereid zijn om een samenwerking aan te gaan of een coalitie te vormen met het Vlaams Belang. Voor Machelen waren er 3 correspondenten, waarvan 2 geen coalitie wensten te vormen met Vlaams Belang, en 1 iemand die wel bereid is om een coalitie te vormen met Vlaams Belang.

Samenwerking Vlaams Belang

Ik ben hierover aangesproken door 2 personen die me vroegen wie die persoon dan wel mag zijn in het college.

Vraag

Mijn vraag is of het College kan mededelen wie er voor een samenwerking gestemd heeft met het Vlaams Belang in deze enquête van het Nieuwsblad.

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter

Zoals u zelf zegt, ging het over een anonieme enquête van één krant, gezien dat anoniem was, is het niet gekend van wie dat ingevuld heeft, en van diegene die het ingevuld hebben, wat die hebben ingevuld. Ik denk ook dat uw vraag niet relevant is voor deze gemeenteraad, in die zin, dat ik of wij, aan u of een ander gemeenteraadslid gaan vragen met welke lijst u volgend jaar zal opkomen, en ook niet vragen met wie je al dan niet gaat samenwerken.

Bovendien is het irrelevant in Machelen, want het Vlaams Belang heeft al 12 jaar geen enkele vertegenwoordiging gehad in deze gemeenteraad, dus is dit een zeer hypothetische vraag en dit is mijn antwoord.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Ik begrijp niet goed hoe men hier nu spreekt over anoniem…als je weet dat dit een enquête was in één van de grootste kranten in ons land, er zijn maar 4 deelnemers (3 hebben er op die vraag van het samenwerken met Vlaams Belang geantwoord), en die wisten allemaal dat dit gepubliceerd ging worden. Dus van anonimiteit nadien inroepen vind ik helemaal niet zo correct.

Waarom kan de persoon die “ja” gestemd niet gewoon zijn hand op steken. 

Ik veronderstel alvast dat raadslid Akaychouc geen samenwerking ziet zitten met Vlaams Belang, dus blijven er nog maar 3 over… Ik zou het lijstje verder kunnen afmaken met veronderstellingen maar dat ga ik hier niet doen.

De voorzitter komt tussen:

Ik denk dat we niet persoonlijk moeten worden

Danny Gooris gaat verder.

Ik vind het jammer dat er hier mensen zijn, die achter het scherm wel overtuigd zijn van hun meningen maar éénmaal daar wordt op aangesproken geven ze gewoon niet thuis. Jammer.

De vraag is dan: Was de meerderheid daarvan op de hoogte dat één van de huidige schepenen voorstander is van deze samenwerking? En wat vindt Vooruit daarvan? Of dekken zij dit ook toe met de mantel der liefde zoals op nationaal niveau gebeurt?

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord van de voorzitter

Zoals gezegd was het anoniem, niets gezegd dat het schepenen waren die geantwoord hebben, Danny.

Danny Gooris repliceert:

Dan kan het ook de burgemeester zijn

Jean-Pierre Degroef repliceert:

Inderdaad dat kan de burgemeester ook zijn. Inderdaad we gaan hier niet persoonlijk worden. Een anonieme enquête gaan we echt niet bespreken in het college. Dat zie ik echt niet in. Ik heb geantwoord wat ik moest antwoorden. Het Vlaams Belang,zoals gezegd, is het 12 jaar geleden dat hier nog een vertegenwoordiger geweest, dus ik denk niet dan één van onze huidige coalitiepartners het Vlaams Belang nodig heeft om een coalitie te vormen.

Voorzitter repliceert:

Ik denk dat dit een klaar en duidelijk antwoord is. Collega Gooris, is dat ok?

Danny Gooris repliceert:

Ik mag toch niet meer antwoorden, dus ik hou het hierbij.

Bijkomend punt op vraag van raadslid Danny Gooris: MG

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Vergunning

Masterplan

Op de vorige gemeenteraadscommissie van 5 oktober werd het masterplan van de CAT-Site voorgestel door het studiebureau Buur.

Op de vorige gemeenteraad van 21 oktober, werd het masterplan van de CAT-site goedgekeurd met 4 stemmen tegen, 5 onthoudingen en 15 stemmen voor

RUP

Op diezelfde gemeenteraad werd er uitleg gegeven dat het hier nog maar om een masterplan ging, namelijk een visie die het beleid heeft over de invulling ervan. De volgende stap zou dan het opmaken van een RUP zijn, wat omschreven werd als het masterplan in een wettelijk kader te gieten. Daarna zouden vergunningen aangevraagd kunnen worden en kan er dan eventueel nog protest aangetekend worden, tegen eventueel verstrekte vergunningen.

MG

Op die plannen van het masterplan staat ook het opslag gebouw van MG. Dat gebouw van 12.000 m2 staat inderdaad reeds op de CAT-Site, en dit lang voor de presentatie op gemeenteraadcommissie en de beslissing van de gemeenteraad van vorige maand. 

Vraag

Hoe is het mogelijk dat alvorens de gemeenteraad het masterplan heeft kunnen inzien en goedgekeurd (nogmaals met 4 stemmen tegen, 5 onthoudingen en 15 stemmen voor), hier toch reeds een gebouw staat van de ontwikkelaar MG.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Ik wist ook niet goed hoe ik dit moest beantwoorden, want er worden hier, niet voor de eerste keer weer appelen met peren door elkaar gehaald. U had mij in een vorig overleg als is gezegd dat uw stokpaardje mobiliteit en ruimtelijk ordening was, maar jammer genoeg moet ik u meedelen dat u nog altijd niet snapt hoe dat ruimtelijk ordening in mekaar zit. Ik ga proberen om dat nog eens te klaar en duidelijk te formuleren.

Eerst en vooral het gaat hier over een omgevingsvergunningaanvraag die is ingediend in 2018, dus geleden 5 jaar. Het Masterplan waarover u spreekt, waarover u zegt dat dit niet past, en waarom staat dat gebouw er eigenlijk en het masterplan was nog niet goedgekeurd. Maar dat is pas in 2023 goedgekeurd, maar niet door u dat weet u genoeg, u bent dus ook tegen de kinderopvang, dank u wel.?

Danny Gooris repliceert

Gelieve bij het agendapunt te blijven, dank u

Steve Claeys repliceert

Ik doe net hetzelfde als u. Dus om even te duiden, het gaat om een omgevingsvergunning, die in 2018 is aangevraagd, 5 jaar voor het masterplan op tafel lag en werd goedgekeurd. Nu het staat iedereen vrij om, zowel private als ondernemingen om omgevingsvergunning aan te vragen en dat is ook bestemmingsconform geschied. Dat wil zeggen dat er een aanvraag wordt ingediend voor omgevings vergunning binnen de huidige bestemming. Wat is de huidige bestemming op dat perceel, dat is industrie. Industrie staat vastgelegd in KB art 28/12/1972. Industriegebied, is een gebied voorzien voor industriële of ambachtelijke bedrijven, oa omvatten ze een bufferzone, voor in verband voor de veiligheid en goede werking van bedrijven noodzakelijk zijn, kunnen daar ook mede huisvesting van bewakingspersoneel, zoals conscierge woningen toegestaan worden, maar ook andere complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van andere industriele bedrijven toegelaten zoals bankagentschappen, restaurants, opslagplaatsen van goederen voor nationale of internationale verkoop

Dus voor de reeds gebouwd loods, want daar gaat uw concrete vraag over, werd dus 5 jaar aangevraagd voor het masterplan. Wat kan ik daar nog aan toevoegen, eigenlijk zou je nog eens kunnen opzoeken wat het verschil is tussen een omgevingsvergunning, ruimtelijk uitvoeringsplan, masterplan, bijzonder plan van aanleg, een realisatie convenant, dan had je begrepen waarom die loods er nu staat, en momenteel deel uitmaakt van het masterplan, maar op dat moment niet, want er was geen masterplan, wat dus logisch is. Met alle respect, het antwoord op uw vraag had U moeten weten, aangezien ruimtelijke orde uw stokpaardje is.

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Dank U wel schepen Claeys voor deze uitleg.

Eerst en vooral, ik vind het steeds grappig ivm die stokpaardje. Laat ik het duidelijk maken dat ruimtelijke ordening en mobiliteit niet mijn stokpaardjes zijn, zoals je daarnet vermelde, heb ik trouwens nooit gezegd. En laat ons duidelijk zijn, dat het toch evident is dat jij hierover meer weet dan ik, aangezien jij als schepen dag in dag uit bijna met dergelijke dossiers werkt. Dat je meer kennis hierover hebt, is toch het minste wat ik verwacht.

Je hebt inderdaad een aantal punten aangebracht. Maar de leden van het beleid weten nog wel goed, dat ik net dezelfde vraag heb gesteld tijdens het meerderheidsoverleg op Maandag 23 Oktober.

Toen heb ik een beknopt en verwarrend antwoord gekregen. De burgemeester zei toen dat MG wel degelijk een vergunning had ontvangen van onze gemeente, maar dat die nadien door de raad van betwistingsvergunningen is vernietigd. Iets wat u vandaag nog niets heeft over vermeld in uw antwoord.

Op mijn vraag toen, “wat gaat de gemeente hier aan doen”, kreeg ik opnieuw het antwoord van de burgemeester “We gaan toch geen rechtzaak aanspannen tegen een vergunning die we zelf hebben verleend”.

Wel nu, deze vergunning is niet één keer vernietigd geweest, maar 2 keer vernietigd geweest door de Raad van vergunningsbetwistingen. Het is correct Steve, en weet je weet het is correct, omdat ik gebeld hebt met de Vlaamse overheid, en dan mag je er nog mee lachen of de feiten onderuit halen, dat mag, maar ik weet waarover ik spreek.

Wel het is duidelijk dat de eigenaar en ontwikkelaar MG, niet heeft gewacht en zijn plannen heeft uitgevoerd. Het opslag magazijn van 12.000m staat er nu op de CAT-site als een illegaal gebouw van MG zonder een vergunning.

Als de raad van vergunningsbetwistingen tweemaal de vergunning vernietigd, is het dan niet aan de gemeente om die beslissing te respecteren en te zorgen dat die wordt uitgevoerd? Ik beschik hier niet over de nodige kennis. Ik verontschuldig mij bij voorbaat hier.

Maar blijkbaar zijn er andere wetten voor ontwikkelaars dan voor onze inwoners. Van zodra een inwoner, om maar een voorbeeld te geven, zijn oprit verhard of een veranda zet zonder vergunning, etc… wordt er gevraagd aan de burger om deze binnen een bepaald tijd terug in originele staat te zetten. Onze ontwikkelaar hier hoeft dat blijkbaar niet te doen.

In dat masterplan, past toch zo geen mastadont van een opslagplaats van12.000m2, een gebouw voor transport, distributie en logistieke activiteiten met bijbehorende kantoren en 80 parkeerplaatsen. Het gebouw zou een magazijn met 14 laad- en loskades omvatten.

Inzake grote projectontwikkelaars zetten het beleid meestal hun roze bril op. Elke kritische inwoner vraagt zich af wat hierachter zit. En ook in dit project stel je jezelf de vraag waarom men zo’n immens gebouw neerpoot naast een project waarin men voornamelijk een leefbaar kader wil creëren, een nieuwe wijk, of heb ik me vergist tijdens de gemeenteraadcommissie van vorige maand.

Mensen in de straat vragen zich dan eventueel af of dit over inzicht, geld, onmacht, beloftes of onkunde gaat? Het zijn diezelfde inwoners die de perceptie hebben alvast dat onze politiek weer maar eens een loopje neemt met hun verantwoordelijkheid om van onze gemeente een leefbare gemeente te houden

Tenslotte, is het misschien omdat MG 95% van de CAT-site grond bezit, dat er een oogje of zeg maar een groot oog, wordt dichtgeknepen?

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Dat zijn wel toch heel wat zware beschuldigingen. Gelukkig is het deze keer wel opgenomen, niet zoals de vorige keer, euh waar moet ik beginnen.

U heeft contact gehad met de Vlaamse overheid, ik zou heel graag weten met wie, want de vlaamse overheid is niet bevoegd over ruimtelijke ordening. Zelfs het kabinet of het department omgeving is in dit dossier niet bevoegd, de gemeente is wel bevoegd. Dus het zou mij zeer sterk lijken dat er iemand van de Vlaamse overheid, ook maar tegen u gezegd hebben, wat u denkt dat ze tegen u gezegd hebben. Maar het staat genotuleerd. Het staat op band, het staat op tape, ik vind dat heel goed.

Ten tweede voor de CAT-site knijpt men een oogje toe, maar voor de gewone burger is men zeer hard. Wel u begrijpt nog steeds niet dat er een verschil is tussen een vergunde en onvergunde aanvraag. Of dat die nu vernietigd is of niet. Als iemand een oprit aanlegt zonder aanvraag, vernietigd of niet, dan is dat altijd onvergund. Gaan we daar hard tegenover optreden? Neen.

Bij nieuwe vaststelling, bij nieuwe vergunningen, die afgeleverd zijn, waarbij een overtreding is vastgesteld op de geleverde vergunning, gaan we wel optreden. Maar we gaan niet retro-actief optreden, want dat weet u even goed zoals ik, gaat dit vele problemen geven voor onze inwoners, dat gaan we niet doen. U zegt het wel, maar u vraag het niet, u zegt het wel.

De gemeente is ook niet bevoegd als een vergunning vernietigd wordt door de raad van vergunningsbetwisting of cassatie, want dat kan ook, de gemeente is niet bevoegd om dat uit te voeren. Het is niet aan ons om te zeggen “de raad van vergunningsbetwistingen of cassatie heeft een arrest geveld en we moeten dat uitvoeren”. Ten eerste wij mogen dat niet uitvoeren of eisen,  en dat zou u ook moeten weten als u daar enige kennis van zaken heeft, maar ten tweede, ik wil dat even duidelijk maken. De gemeente heeft deze vergunning afgeleverd. U zegt dat ze tot 2 keer toe vernietigd geweest. Neen, 2 vergunningen zijn vernietigd, niet één. Dat is niet hetzelfde.

Dus die wordt vernietigd door de raad van vergunningsbetwistingen. Het is dan aan de bezwaarindiener, diegene die gevraagd heeft om naar de vergunningsbetwisting te trekken om dan eigenlijk te eisen dat het gebouw moet worden afgebroken, want tijdens uw afgeleverde vergunning en tijdens uw proces naar de vergunningsbetwisting, mag je bouwen, dat staat in de wet. Zegt niet dat je niet mag bouwen, misschien wel een risco.

De bezwaarindiener kan ook vragen, om opschorting te doen van de vergunning, dat wil zeggen dat je niet mag bouwen, tijdens het traject, maar dit werd niet gevraagd door de bezwaarindiener, dus diegene die de aanvraag heeft ingediend heeft het risico genomen om te bouwen, daarna heeft de raad van vergunningsbetwistingen de vergunning vernietigd, en de bezwaarindiener heeft niet geeist om dit gebouw af te breken.

Dus waarom staat dat gebouw daar? Daarom

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Wat je vergeten te vermelden hebt in je eerste reactie was de vernietiging. Maar verder heb ik voldoende antwoord gekregen.

B-Punten

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 24 oktober 2023 

Besluit; Het verslag van de gemeenteraad 24 oktober wordt unaniem goedgekeurd

Goedkeuring verlenging IGS Cultuur Noordrand met duurtijd van 1 jaar

Door de toekomstige decreetswijzigingen wordt de huidige beleidsperiode van de IGS’en bovenlokale cultuur door de Vlaamse Overheid verlengd met 1 jaar. Normaal startte de nieuwe beleidsperiode op 1 januari 2026. Dat wordt nu 1 januari 2027. IGS Cultuur Noordrand heeft, zoals de meerderheid van de IGS’en bovenlokale cultuur, de vorm van een projectvereniging (PV). Die heeft een looptijd van max 6 jaar. De PV IGS Cultuur Noordrand loopt af in 2025. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode voor bovenlokale cultuur moet de looptijd van de PV ook worden verlengd. Zo is het IGS juridisch in orde, wat noodzakelijk is om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.

  1. Advies Noordrand en dienst Beleven

Het gaat om een verlenging met 1 jaar, tot 31 december 2026, van de huidige werking en dus de verdere uitvoering van de bestaande cultuurnota. Met de huidige lokale besturen is er al een consensus over de cultuurnota die in uitvoering is. De financiële bijdrage voor dit extra werkjaar is conform de andere werkjaren. 

  1. Extra motivering

Regio Noordrand heeft reeds 20 jaar ervaring met intergemeentelijke culturele samenwerking. Het ‘verbredingsproces’ werd enkele jaren geleden gestart waarbij het projectmatig werken meer en meer sector-overschrijdend werd aangepakt.

Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking wil duurzame voorwaarden creëren om een geïntegreerd bovenlokale cultuurwerking te (laten) ontwikkelen, in stand te houden en te verspreiden. Het erkent en subsidieert daarvoor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die hieraan beantwoorden.

Voor onze regio betekent dit dat de continuïteit van de huidige werking en transversale culturele samenwerking kan verzekerd worden maar dat daarnaast de uitdaging kan aangegaan worden om linken te leggen met andere sectoren. Het is belangrijk om op bovenlokaal niveau ervoor te zorgen dat onze regio verder wordt ontwikkeld. Kennisdeling van culturele factoren met elkaar en met factoren uit andere beleidsdomeinen stimuleren, activeren, faciliteren en ondersteunen draagt hiertoe bij. Het efficiënter en effectiever aanpakken van gedeelde culturele en maatschappelijke uitdagingen in onze regio kan een meerwaarde betekenen voor elke partner. Een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor cultuur kan hierin een belangrijke regiefunctie opnemen.

Jaarlijkse bijdrage per gemeente: basisbedrag van 4 000 euro + 0,25 euro per inwoner. 

Besluit:  het lokaal bestuur Machelen verlengt de samenwerking met het intergemeentelijk samenwerkingsverband Noordrand voor een duurtijd van 1 jaar tot 31 december 2026

Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis

Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van Kerkfabriek Sint-Gertrudis.

Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten 

Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.

Kennisname besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van de Kerkfabriek Sint-Catharina

Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van de Kerkfabriek Sint-Catharina.

Cipal dv - algemene vergadering 14 december 2023

Artikel 1: op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.

Incovo - algemene vergadering 15 december 2023

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van 15 december 2023

Havicrem - bijzondere algemene vergadering 20 december 2023

Besluit: de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem op 20 december worden goedgekeurd

Fluvius West - jaarnota 2023

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van de jaarnota 2023 van Fluvius West

Vragenronde los van de dagorde van de gemeenteraad

Danny Gooris krijgt het woord van de voorzitter:

Dank U wel voorzitter, ik was het niet van plan want ik had al genoeg gezegd vandaag, maar de opmerking of de mededeling begin van de gemeenteraad, verdiend een woordje toelichting. Ik heb er geen probleem mee hier te zitten. Er werden 3 gevallen gezegd die de burgemeester vertelde over mij:

Ten eerste de tegenstem. Een tegenstem die gemaakt geweest op afspraak, gedaan toen we van oppositie naar beleid gingen. Daar is van afgeweken, ok voor mij geen probleem, maar die afspraak was er, dat ik een tegenstem kon maken tegen grote bouwprojecten zoals Bessenveld en CAT-Site… en niet tegen kinderopvang zoals sommige hier beweren.

Ten tweede unanieme beslissing, dat ik buitengezet ging worden bij het beleid. Ik weet van 7 personen zowel bij Samen Voorruit en NVA dat dit geen unanieme beslissing is geweest.

Het derde punt dat ik tegen Benny, Stef en andere die toen bij de vervanging van Tessa indertijd niet heb meegestemd, maar ik heb toen duidelijk gezegd dit niet tegen die mensenwas, maar dat dit tegen Jean Pierre Degroef is omdat hij steeds de regels van het spel wijzigt.

Ik zit hier goed op mijn plaats, dicht bij de inwoners, politiek dat is bij de burgers.  Dan nog zeggen jij mag blijven zitten aan de zijkant, maar je moet zwijgen of anders pakken we je postjes af, wel je hebt gezien met veel plezier mag je ze allemaal hebben, ik heb die nodig.

Ik wil nog één puntje aanhalen, kijken hoe hierop geantwoord zal worden. Jean-Pierre heeft unaniem beslist om me uit te zetten uit de meerderheidsvergadering. Maar raadsleden die in aanvaring komen met de politie, of raadsleden die zich racistisch uitlaten tegen over andere raadsleden mogen wel blijven komen op deze meerderheidsvergadering.

Blijkbaar valt de lokale appel niet ver van de nationale boom.

Voorzitter spreekt: Ik ga het woord geven aan de burgemeester, maar ik wil wel waarschuwen dat je een deontologische code ondertekend hebt, en ik denk dat we die deze week eens goed gaan nakijken.

Jean-Pierre Degroef krijgt het woord:

Wat wij daarin zeggen, is het wel correct, betreft het tegenstemmen en dergelijke, dat je tegenstemt tegen 3 mensen omdat je tegen mij wil stemmen, kan ik helemaal niet begrijpen, en uw bewering dat het niet unaniem is. Ik heb ook laten stemmen, ik heb dat zwart op wit, van heel de fractie, van alle mensen van onze fractie, ik kan u dat meebrengen, van alle mensen unaniem gestemd van uw vroegere fractie. U zegt u weeral dingen die helemaal niet kloppen. Ik ben dat moe he. Ik ga inderdaad nog eens goed nakijken of jij geen regels overtreden hebt.

Danny Gooris krijgt het woord:

Nog één laatste punt, waarom heb ik die maandag toen gevraagd op beleidsvergadering, heel duidelijk, en opgelet er zaten 12 mensen bij, dus ga je terug zeggen dat ik aan het liegen ben, toen ik zei “beste mensen ik heb hier eerder een probleem mee om voor te stemmen, ik heb er eerder de neiging voor om tegen te stemmen”. Dan kreeg ik onmiddellijk het emotioneel antwoord  “Waarom”… en toen ik zei dat ik me eventueel onthouden ipv van tegenstemmen. Maar toen heeft iemand gezegd, uzelf dus, “onthouden is hetzelfde als tegenstemmen”, er zaten 12 mensen bij, dus opgelet wat u nu gaat zeggen. En dus wat heb ik dan gedaan als onthouden geen mogelijkheid was, dan stem ik tegen.

Wat lees ik dan in de krant? Nu ga je zeggen, ik weet je moet niet alles geloven in de krant. Maar in de krant staat er door u ingeschreven “Raadslid Gooris was aangeraden om voor te stemmen of te onthouden, maar hij heeft tegengestemd en zich dus buiten de partij gesteld”.

Dus als je de dag ervoor zegt dat onthouden gelijk is aan tegenstemmen, dan moet jij niet in de krant komen zeggen dat het mijn beslissing was om eruit te stappen.

Steve Claeys krijgt het woord van de voorzitter

Ik zou toch even willen aanhalen de beschuldigingen tegen over een lid van de NVA fractie, zeer ongepast zijn, dat die zeer ongepast zijn raadslid Gooris, dat u dit aanhaalt, en die buiten context worden aangehaald. Ik wil enkel zeggen, Ik neem daar nota van dat u toch een insinuatie, twee maal zelfs doet naar één van onze leden van onze fractie.

 

 

Dit is een voorlopig verslag. Het volledige en goedgekeurde verslag zal U kunnen terugvinden op de website van de gemeente machelen (www.machelen.be) van zodra het verslag is goedgekeurd op de volgende gemeenteraad van 22 December 2023