Verslag van de Gemeenteraad 7 Juli 2020.

Aanwezig: Panneels Stef, Grootjans Marc, Rombauts Karina, Geeroms Magda, Deblock Ingrid, De Groef Jean-Pierre, Debeerst Rony, Lagae Gregory, Nadine Gurickx, Tielemans Steven, Top Veysel, Akaychouh Mohamed,  Gooris Danny, Hanon Patrick, Vangindertaelen, Leskens Raymonde, Jocelyne, Blanckaert Benny, Van den Berghe Tania, Benhomaid Samia, Lenaerts Werner, Schell Daniël.

Verontschuldigd: Roose Peter, Ponticello Dina, Steve Claeys, Kris Jacobs, Tessa Verberckmoes,

Op Dinsdag 7 Juli 2020, stond de 6de  gemeenteraad van het jaar op het programma.

Dit waren de agenda punten van gemeenteraad:

Goedkeuring verslag gemeenteraad 24 juni 2020

Besluit: De gemeenteraad keurt het verslag van 24 Juni unaniem goed

Bekrachteging besluit burgemeester inzake raad van maatschappelijk welzijn en gemeenteraad juli 2020

De uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van het Coronavirus vragen om een pragmatische aanpak. Het is noodzakelijk maatregelen te nemen voor de organisatie van de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn gepland in de maand juli.

Besluit: De gemeenteraad keurt bekrachtiging besluit van de burgemeester van 26 juni 2020 unaniem goed inzake raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad juli 2020.

Middelen uit Vlaams Noodfonds: bestedingskader

De corona-crisis treft de sectoren cultuur, jeugd en sport zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse Regering om hen 87,3 miljoen euro ter beschikking te stellen. 

Het grootste deel van die middelen (83,9 miljoen euro) wordt verdeeld over de lokale besturen op basis van de verdeling van de sectorale middelen voor die drie sectoren (cultuur, jeugd en sport) bij de inkanteling ervan in het gemeentefonds in 2018. De rest gaat naar de Vlaamse Gemeenschapscommissie en naar specifieke subsidies voor enkele randgemeente rondom Brussel.

Bestedingskader:

1.Rapportering

Bij de voorlegging van de aanpassing MJP2021 aan de gemeenteraad zal een overzichtslijst aan de gemeenteraad ter kennisneming worden voorgelegd.

2. Extra financiele steun

  • Elke erkende vereniging kan eenmaal gratis gebruik maken van een gemeentelijke zaal/of lokaal voor een activiteit naar keuze. De aanvraag en toewijzing moet gebeuren voor 31 december 2020, het gebruik ervan moet gebeuren voor 31 december 2021.
  • Elke erkende vereniging heeft recht op een steunbedrag, ter waarde van 50% van de aan de vereniging toegekende werkingssubsidie voor 2019-2020, uitbetaald voor 31 december 2020. De werkingssubsidie voor 2019-2020 wordt, gezien voor een belangrijk deel van deze periode, de activiteiten zijn stilgevallen, berekend op het gemiddelde van de verkregen subsidies over de voorbije drie werkingsjaren.
  • Jeugdverenigingen en het jeugdhuis krijgen een financiële steun bovenop deze werkingssubsidie ter waarde van 50% van de aan de jeugdvereniging toegekende gemiddelde infrastructuursubsidies in 2018, 2019 en 2020.
  • Het jeugdhuis krijgt een compensatie voor de energiefacturen van maart, april, mei en juni 2020 van 100%. Daarvoor dienen zij de facturen van die maanden voor te leggen.
  • Omdat zomerkampen erg belangrijk zijn voor onze jeugd ondersteunen we de kosten van dat zomerkamp met een financiële bijdrage van 2500 euro voor de extra kosten op de kampplaats plus een vergoeding van 35 euro per deelnemend lid.
  • We ondersteunen de amateurkunstenverenigingen die extra zwaar zijn getroffen en door de aard van de activiteiten hun reguliere werking niet kunnen opstarten.
  •  Veilig opstarten reguliere werking

3. Veilig opstarten reguliere werking

Om de opstart veilig en gecontroleerd te doen verlopen en onze verenigingen de kans te geven om een deel van hun werking op te nemen, voorzien wij tussenkomsten voor kleine en veilige projecten. De activiteit moet coronaproof zijn (cfr punt 5). Voor elk project zal er een eenvoudige omschrijving en begroting moeten ingediend worden. Elke vereniging kan tot einde van het jaar maximaal 2 projecten indienen. Het maximum toe te kennen bedrag per project bedraagt 1000 euro. 

4. Activiteiten opstarten met een vernieuwend karakter

Verenigingen die t.g.v. de corona crisis activiteiten willen opstarten met een vernieuwend karakter kunnen aanspraak maken op een tegemoetkoming

Het vernieuwend karakter moet blijken uit:

  • Andere wijze van ledenwerving
  • Andere wijze van repeteren en voorbereiden
  • Andere wijze van toonmomenten
  • Gebruik nieuwe technologieën en nieuwe media 
  • Meewerken aan de zomer van 2020 in Machelen

Voor elk project zal er wel een eenvoudige omschrijving en begroting moeten ingediend worden. Elke vereniging kan tot einde van het jaar maximaal 2 projecten indienen. Het maximum toe te kennen bedrag per project bedraagt 1000 euro.

5. Veilige vrijetijdsinfrastructuur en veilige activiteiten

A. Infrastructuur

Het gemeentebestuur rust alle vrijetijdsgebouwen uit met de nodige hygiënische materialen en ontsmet alle oppervlaktes na iedere reservatie.

B. Hygiëneboxen

Elke erkende vereniging krijgt een hygiëne box die kan gebruikt worden bij hun activiteiten. Voor jeugdverenigingen die op kamp vertrekken worden er grotere boxen voorzien.

C. Aangepast gemeentelijke vrijetijdsaanbod

We werken een gemeentelijk aanbod uit zodat de reguliere activiteiten voor inwoners veilig kunnen verlopen, afgetoetst aan de maatregelen die op dat moment van kracht zijn. 

6. Corona-proof

Elk project zal geëvalueerd worden op haalbaarheid en veiligheid. De aanvragen dienen te gebeuren aan de hand van de evenementenmatrix die de Vlaamse regering ter beschikking stelt.

Gezien de snelheid van goedkeuring en aftoetsing belangrijk is, wordt de aftoetsing, bijsturing en beslissing genomen door een corona-evenementen werkgroep die bestaat uit:

  • Teamcoach Beleven of coördinator vrijetijd
  • Beleidsmedewerker vrijetijd
  • Interne preventieambtenaar
  • Medewerker Technische dienst

De werkgroep kan het advies inwinnen van de noodplancoördinator en/of pz VIMA. De leden van de werkgroep mogen zich laten vervangen door een college van hun team/dienst. Een aanvraag dient minstens 10 werkdagen voorafgaand aan de activiteit aangevraagd worden. Activiteiten die binnen dit reglement worden aangevraagd en die het openbaar domein dienen te bezetten, dienen geen retributie op bezetting openbaar domein te betalen.

Artikel 2: de gemeenteraad is akkoord dat de werkingssubsidie voor 2019-2020 wordt, gezien voor een belangrijk deel van deze periode de activiteiten zijn stilgevallen, berekend op het gemiddelde van de verkregen subsidies over de voorbije drie werkingsjaren.

Jean-Pierre De Groef krijgt het woord van de voorzitter

Vermits we, zoals de burgemeester beloofd had, de verschillende steunmaatregelen in gezamenlijk overleg hebben kunnen vastleggen gaan we als kartel al deze punten goedkeuren.

Zoals afgesproken stellen we voor een artikel 3 toe te voegen :

ART. 3 :De gemeenteraad engageert zich ertoe om de bespreking omtrent een mogelijke wijziging aan artikel 17 § 3 van het subsidiereglement sportverenigingen, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 jui 2015 met betrekking tot de gemeentelijke tussenkomst in de huurkosten, pas ter bespreking voor te leggen ten vroegste in het voorjaar 2021.

Ingrid Deblock krijgt het woord van de voorzitter

In het samenstellen van alle voorwaarden van het noodplan hebben wij 8 of 9 punten voor verenigingen. Daarnaast willen wij verenigingen ondersteunen die iniatieven nemen en ook iets organiseren. Hiervoor hebben wij de nodige budgetten voorzien. Maar het kan zijn dat we deze budgetten van het noodfonds niet volledig kunnen opmaken aan onze verenigingen, en dus met een overschot zitten. Het is niet de bedoeling om aan dit noodfonds financieel iets over te houden, en dan zouden we dit overschot willen investeren in het voorstel dat u maakte.

Marc Grootjans krijgt het woord van de voorzitter

Ik wil nog even een opmerking maken. Die fondsen is goed dat die erzijn. Maar corona is nog niet verdwenen, we hebben de laatste dagen negatieve berichtgeving gekregen over ons eigen grondgebied, onze risico factor is enorm gestegen, we hebben onze diensten ook gevraagd om de horeca opnieuw aan te schrijven en aangeraden aan de politiediensten om veel strenger te controleren. De tijd van sensibiliseren is voorbij.

Waarom zeg ik dat?  Omdat de impact op onze onze gemeente financieel aanzienlijk is. We hebben budgetwijzigingen voorzien vorige maand, waaronder één van de grootste inkomsten van de gemeente, namelijk verblijfsbelasting. We hebben hebben met die mensen vorige week samengezeten, en met hun inschatting van de te verwachten activiteiten tegen het einde van het jaar, is nog dramatischer dan de analyse die wij eerder hadden voorzien. Dus de impact op onze gemeente zal nog groter zijn, maw we gaan nog nauwkeuriger kijken waar we financieel staan, zowel qua inkomsten als uitgaven. Het is goed dat we maximaal de burgers en vereningingen ondersteunen, maar langs de andere kant moeten we waakzaam blijven en hopen dat een 2de golf uitblijft, want dit zou catastrophale gevolgen hebben niet enkel voor de mensen maar ook voor onze financiele cijfers van de gemeente.

Mohamed Akaychouh krijgt het woord van de voorzitter

Klein vraagje. Ik lees net dat zomerkampen heel belangrijk zijn voor de jeugd, die gesteund worden 2500€. Hoe zit dat voor jeugdbewegingen die geen zomerkampen organiseren zoals INKAD, maar die met het idee rond lopen zomerkampen te organiseren op eigen grondgebied, met idee om als huiswerkbegeleiding te geven, hoe zit het daarmee? Wat moeten zij doen om eventueel aanspraak te kunnen maken op deze subsidies

Ingrid Deblock krijgt het woord van de voorzitter

Het is zo dat INKAD reeds een deel van de subsidies gekregen heeft (die normaal eind van het jaar zouden gestort worden, maar omwille van Covid 19 nu reeds zijn betaald om die verenigingen zoals INKAD te steunen). Jullie krijgen ook een hygiene box en materiaal die jullie nodig hebben, maar als het gaat om een activiteit die kan passen in dit regelment kunnen jullie ook aanspraak maken op die 1.000€ subsidie. Dat is geldig voor alle verenigingen.

Nu die bivak kampen, dat is op verplaatsing. Met corona moeten die plaatsen groter zijn dan normaal, dat zijn extra kosten, met alle bijbehorende problemen ervan. Het organiseren van dergelijke kampen zijn complex en kosten geld.

Ik weet niet hoe jullie het gaan doen, maar ik zou zeggen, ga met uw voorstel naar de dienst vrije tijd en dan kunnen zij jullie begeleiden en zeggen op welke budgetten van dit fonds, jullie kunnen aanspraak maken.

Besluit: de gemeenteraad keurt artikel 1 & 2 unaniem goed, inclusief de annotatie gemaakt door Jean-Pierre De Groef

Reglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD (Machelen Diegem) cheque ter ondersteuning van de lokale economie.

Tijdens de corona-epidemie zijn veel van onze handelaars noodgedwongen gesloten moeten blijven. Anderen hebben hun werkwijze moeten aanpassen.Velen hebben zich geconfronteerd gezien met ofwel aanzienlijk omzetverlies, ofwel bijkomende kosten ofwel een combinatie van beiden.In de beleidsverklaring is aangegeven dat plaatselijke handelaars nodig en nuttig zijn, ze vervullen een sociale rol, ze zorgen ervoor dat niet telkens de auto moet genomen worden om te winkelen, ze zorgen voor de gezelligheid en leefbaarheid in de woonkernen.

De huidige maatregelen van subsidies inzake buurtwinkels en voor startende zelfstandigen zijn nog altijd van kracht. Het college heeft op 9 juni 2020 al beslist maximaal tegemoet te komen aan de vragen van de horeca die door de maatregelen ten gevolge van Covid-19 een hele periode is gesloten geweest vanuit sociaal en economisch standpunt. Daardoor zijn terrassen kunnen geplaatst worden en uitgebreid, ook door inname openbaar domein, waarbij hiervoor geen retributie is gevraagd en de gemeentediensten logistiek ter hulp zijn geschoten.

Teneinde nog meer mensen naar de lokale zelfstandigen te laten gaan winkelen, ontwikkelen we nu als gemeente de MD cheque. Deze MD cheque kan na de herstart van het economisch leven kan een hefboom zijn om de consumenten terug 'uit hun kot' te lokken en weer naar de lokale detailhandel en horeca te brengen.

Besluit: Enig artikel: de gemeenteraad keurt onderstaand reglement met betrekking tot de invoering, toekenning en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie goed:

 Artikel 1: Doel

Ter ondersteuning van de lokale economie worden MD cheques uitgegeven.

Artikel 2: Definitie

De MD cheque is een waardebon die elke consument kan aankopen en die besteed kan worden bij deelnemende plaatselijke handelaars, vrije beroepen en ambulante handel op grondgebied van Machelen-Diegem. Deelnemende handelaars, vrije beroepen en ambulante handelaars die deze cheques aanvaarden zullen bekendgemaakt worden

  • Op de gemeentelijke webstek
  • Via communicatiemiddelen (affiches/stickers) in/aan hun zaak.

 De deelnemer, waar met de MD cheque kan betaald worden, dient haar vestiging te hebben op het grondgebied van de gemeente Machelen-Diegem. In het geval van de ambulante handel dient de marktkramer te beschikken over een vaste, door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde vaste standplaats op het openbaar domein van de gemeente Machelen-Diegem te beschikken.

Artikel 3: Aard, waarde, geldigheidsduur en maximum aankoopbedrag van de MD cheques

  • 1. Aard
  1. De MD cheques zullen digitaal en op papier worden aangeboden.
  2. De papieren MD cheques zullen te koop zijn aan het onthaal van het gemeentehuis.
  • 2. Waarde

De MD cheques zullen uitgegeven worden in volgende coupures:

  • 5 euro
  • 10 euro
  • 25 euro
  • 50 euro

De digitale MD cheque dient niet in één keer volledig gebruikt te worden maar kan gebruikt worden voor verschillende aankopen bij verschillende deelnemers.

  • 3. Geldigheidsduur

Aangekochte cheques, op welke manier ook, zullen een geldigheidsduur hebben van 1 jaar, in te gaan vanaf de dag van betaling/aankoop. 

  • 4. Maximum aankoopbedrag van de MD cheques

De consument, zoals omschreven in artikel 2 van dit reglement kan op jaarbasis maximum cheques aankopen ter waarde van 1.250 euro.

Artikel 4: Verval

Vervallen MD cheques kunnen niet worden omgeruild en evenmin worden aanvaard door de deelnemers. De MD cheque is inwisselbaar aan toonder voor de tegenwaarde van de gedane aankopen van goederen of diensten. Hij is niet inwisselbaar voor contanten of een ander betaalmiddel, zelfs niet gedeeltelijk, noch bij het gemeentebestuur, noch bij de deelnemer.

Artikel 5: de gemeente draagt alle kosten voor het invoeren van de MD cheques  zoals het drukken en versturen van brieven, publiciteit, affiches, ….

Er worden geen kosten aangerekend aan de deelnemers. De MD cheque wordt niet vervangen in geval van verlies, diefstal of beschadiging. De gemeente Machelen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de kwaliteit van de producten of diensten die werden geleverd na betaling met de waardebon, noch aangesproken worden tot voldoening van de rechten voorzien in de artikelen 1649bis-octies van het Burgerlijk Wetboek.

 Artikel 6: Bezwaar

Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt een gemotiveerde beslissing.

Artikel 7: Delegatie

Om het in artikel 3 §1 mogelijk te maken verleent de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid als dagelijks bestuur om de marktraadpleging op te starten en een overeenkomst af te sluiten met een dienstverlener.

Artikel 8: Goedkeuring en inwerkingtreding

Dit reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 7 juli 2020 en treedt in werking op 1 augustus 2020. Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

Subsidiereglement met bertrekking tot de invoering en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie

Met de invoering van de MD cheque wil de gemeente na de herstart van het economisch leven in eerste instantie geldig zijn om de inwoners terug 'uit hun kot' te lokken en weer naar de lokale detailhandel en horeca te brengen. Voor een bepaalde periode en een bepaald budget wil de gemeente via deze MD cheque een hefboom creëren zodat mensen sneller de weg (terug) vinden naar de lokale detailhandel en horeca

Besluit: Enig artikel: de gemeenteraad keurt onderstaand subsidiereglement met betrekking tot de invoering, toekenning en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie goed:

 Artikel 1: Korting  

Op aangekochte cheques binnen het door gemeenteraad goedgekeurde reglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD CHEQUE ter ondersteuning van de lokale economie, wordt een korting verleend door het lokaal bestuur van Machelen van 20%.

 Artikel 2: Modaliteiten

Deze korting zal worden toegekend:

  • Op digitale cheques die worden aangekocht voor eind 2020 en gebruikt voor aankopen bij de in artikel 2 van het gemeentelijk reglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD CHEQUE ter ondersteuning van de lokale economie, vermelde deelnemers
  • De korting zal verleend worden tot uitputting van het daartoe door het lokale bestuur voorziene budget van 100.000 euro.

 Artikel 3: Bezwaar

Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt een gemotiveerde beslissing.

 Artikel 4: Goedkeuring en inwerkingtreding

Dit reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 7 juli 2020 en treedt in werking op 1 augustus 2020.

Subsidiebesluit inzake toekenning geschenken aan echtparen die hun gouden, diamanten, briljanten of platina bruiloft vieren             

De invoering van de MD cheque geeft het lokaal bestuur mogelijkheden om bepaalde subsidies, toelagen te verlenen onder de vorm van MD cheques. Het is de bedoeling om de gevierden nog steeds een passende geldelijke prijs te geven doch in de toekomst zal deze uitgekeerd worden onder de vorm van een MD cheque.

Artikel 1: de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2001 inzake toekenning geschenk aan de echtparen die hun gouden, diamanten, briljaren of platina bruiloft vieren wordt ingetrokken

Artikel 2: er wordt een premie voorzien per echtpaar om hun huwelijksjubileum te vieren: De premie bedraagt:

  • Gouden bruiloft (50 jaar): 125 euro
  • Diamanten bruiloft (60 jaar): 250 euro
  • Briljanten bruiloft (65 jaar): 375 euro
  • Platina bruiloft (70 jaar): 620 euro.

Artikel 3: de premie wordt uitbetaald onder de vorm van MD cheques in uitvoering van het door de gemeenteraad goedgekeurde reglement van 7 juli 2020 inzake Reglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie.

 Artikel 4: de premie wordt uitbetaald

  • Of bij ontvangst door het college van burgemeester en schepenen van de gevierden.
  • Of ten laatste binnen de maand na de huwelijksdatum indien er geen ontvangst plaatsvindt.

 Artikel 5: de gevierden krijgen de keuze om  de MD cheques digitaal of op papier te ontvangen.

Aanpassing wedstrijdreglement beeldig Machelen

De invoering van de MD cheque geeft het lokaal bestuur mogelijkheden om bepaalde subsidies, toelagen te verlenen onder de vorm van MD cheques.

Enig artikel: in de gemeenteraadsbeslissing van 19 april 2016 inzake wedstrijdreglement beeldig Machelen wordt in §10 volgende zin toegevoegd: De prijs zal bestaan uit een MD cheque met een waarde van 25 euro.

  • 1. De gemeente Machelen organiseert voor elke editie van Magezien, het gemeentelijk infoblad, de wedstrijd Beeldig Machelen. De wedstrijd vindt minstens 5 keer per jaar plaats. 
  • 2. Het betreft een fotowedstrijd waarbij de deelnemer de juiste locatie en/of gebouw en/of voorwerp dient te herkennen.
  • 3. De wedstrijd staat open voor iedereen die zijn domicilie heeft in de gemeente Machelen. Elke inwoner kan slechts 1 keer per editie deelnemen.
  • 4. De winnaar van elke wedstrijd verleent automatisch toestemming voor het gebruik van zijn/haar naam met het oog op publicatie in de volgende editie van Magezien. 
  • 5. Het personeel van de gemeente Machelen mag niet deelnemen aan de wedstrijd.
  • 6. Deelnemen aan de wedstrijd gebeurt schriftelijk via brief aan Redactieraad, Woluwestraat 1, 1830 Machelen of via mail naar magezien@machelen.be, met vermelding van naam en adres van de deelnemer. 
  • 7. De periode van deelname wordt steeds vermeld in elke editie van Machelen. 
  • 8. Uit alle juiste inzendingen wordt 1 winnaar gekozen door de onschuldige hand van een medewerker van de gemeente Machelen. De winnaar wordt schriftelijk verwittigd per brief of via mail. 
  • 9. De naam van de winnaar wordt bekendgemaakt in de volgende editie van Magezien. 
  • 10. De winnaar ontvangt een prijs van de gemeente. De prijs wordt aangekondigd in de editie van Magezien waarop de wedstrijd betrekking heeft. Manier van bezorgen wordt afgesproken in de verwittigingsmail of -brief. 
  • De prijs zal bestaan uit een MD cheque met een waarde van 25 euro. 
  • 11. Wie deelneemt aan de wedstrijd verklaart zich automatisch akkoord met dit wedstrijdreglement. Contact Redactieraad, Woluwestraat 1, 1830 Machelen, magezien@machelen.be of 02 254 12 11. 
  • 12. De organisatoren van deze wedstrijd wijzen elke aansprakelijkheid af bij wijziging of annulering van deze wedstrijd om redenen van overmacht.
  • 13. De organisator behoudt zich het recht voor de wedstrijd of een deel ervan te wijzigen, uit te stellen, in te korten of in te trekken, indien de omstandigheden dit vereisen. Hij kan hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden.

 

                                                                                                OPGELET

Dit is enkel een beknopt verslag. Het enige officiële en volledige verslag en audio report zal verschijnen op de website van www.machelen.be, van zodra deze goedgekeurd wordt op de volgende gemeenteraad,  die zal plaats vinden op Dinsdag 15 September 2020