Verslag gemeenteraad 23 Mei 2023

Aanwezig: Panneels Stef, Debeerst Rony, Tielemans Steven,  Gooris Danny, Hanon Patrick, Verberckmoes Tessa, Lenaerts Werner,  Jacobs Kris, Nadine Gurickx, Blanckaert Benny, Nancy Van Harck, Deblock Ingrid, Veysel Top, Akaychouch Mohamed, Jocelyne Vangindertaelen, Grootjans Marc, Akaychouch Mohamed, De Groef Jean-Pierre, Ingrid Deblock, Peter Roose, Van den Berghe Tania, Ponticello Dina, Top Veysel, Ponticello Dina, Lagae Gregory, Claeys Steve, Geeroms Magda,  Schell Daniël

Verontschuldigd: Niemand

Afwezig: Benhomaid Samia; Franky Van Praet

Dit zijn de notulen van gemeenteraad:

A-Punten

A-punten zijn de agendapunten waarover een politiek debat kan gevoerd worden en die dan ook zullen ingeleid worden door ofwel een lid van het college ofwel door de voorzitter:

Artikel 31 Omgevingsvergunningsdecreet inzake omgevingsvergunning luchthaventram. Beslissing over aanleg van weginfrastructuur + trambedding parallel aan de A201 en de heraanleg van de Hermeslaan, Culliganlaan, Grensstraat, Hector Henneaulaan (Zaventem), J.F. Kennedylaan, Leonardo Da Vincilaan en Ringlaan - OMV_2022156645

Op 25 januari 2023 werd door De Werkvennootschap een aanvraag omgevingsvergunning (OMV_2022156645) ingediend voor de aanleg van de luchthaventram (aanleg van weginfrastructuur + trambedding parallel aan de A201 en de heraanleg van de Hermeslaan, Culliganlaan, Grensstraat, Hector Henneaulaan (Zaventem), J.F. Kennedylaan, Leonardo Da Vincilaan en Ringlaan).

De aanleg heeft betrekking op percelen gelegen langsheen de Hermeslaan, Culliganlaan, Grensstraat, J.F. Kennedylaan, Leonardo Da Vincilaan en Ringlaan te Machelen

Openbaar onderzoek

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 17 maart 2023 tot 15 april 2023. In het kader van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend. Het bezwaar werd ingediend onder voorbehoud.

  • "De ligging van de rooilijn ten zuiden van onze proces hall en high pressure building (in het donkerrood op de kaart van het BPA Hermes): we hebben een bezorgdheid over de mogelijke impact op onze bedrijfsvoering en ontwikkelingsmogelijkheden (vb. huidige operationele vergunning en uitbreidingsmogelijkheden)."

De huidige vergunning van het bedrijf blijft ongewijzigd.Het RUP Hermes heeft de bestaande bufferzone mee opgenomen binnen de groenzone waardoor de huidige werking van het bedrijf gegarandeerd kan blijven. De overige bezwaren geformuleerd in het bezwaar hadden geen impact op de (toekomstige) gemeentewegen.

Beoordeling en motivering beslissing artikel 31 Omgevingsvergunningsdecreet

De omgevingsvergunningsaanvraag voor het project Luchthaventram omvat de aanpassing van rooilijnen van openbare wegen en de (her)aanleg van openbare wegen. Voor de zone rond de Hermeslaan is het Ruimtelijk uitvoeringsplan Hermes van toepassing (dit werd definitief goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 april 2023). De heraanleg van de wegen is in functie van de aanleg van de luchthaventram.

De (aangepaste) wegen zullen aangelegd worden door De Werkvennootschap en zullen na de definitieve oplevering overgedragen worden aan de gemeente.

Overeenkomstig artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet dient de gemeenteraad zich over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, uit te spreken, rekening houdend met de artikelen 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan hierbij voorwaarden en lasten opleggen, die de vergunningverlenende overheid vervolgens in de vergunning dient op te nemen.

Ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg

De wegen en de aanleg zijn aangegeven op de plannen. Er werd een rooilijnplan opgemaakt, dat aan de eisen van gemeentelijke rooilijnplannen beantwoordt en de ligging en breedte van de gemeentewegen vastlegt. Het rooilijnplan is in overeenstemming met deze bestemming en rooilijnen opgenomen in het RUP Hermes. De plannen houden verschuivingen of aanpassingen aan bestaande wegen in. De plannen geven voldoende de ligging van de gemeentewegen weer.

 Doelstellingen uit artikel 3 Gemeentewegendecreet:

1° De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau. De (her)aanleg van de wegen past binnen de doelstellingen van artikel 3.

 2° De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. De fiets- en voetpaden worden maximaal gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Er wordt maximaal ingezet op doorsteken voor de zachte weggebruiker.

Principes uit artikel 4 Gemeentewegendecreet:

1° Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang. De heraanleg in functie van de luchthaventram en de aanleg van de luchthaventram zullen bijdragen  een betere ontsluiting van het gehele gebied. De scheiding van het gemotoriseerd verkeer en de fiets- voetpaden zorgt voor een veilige verbinding en een versterking van de verkeersveiligheid voor de zachte weggebruiker.

2° Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd. De aanpassingen van de gemeentewegen kaderen in de aanleg van een kwalitatief openbaar vervoernetwerk en kwalitatief fiets- en voetgangersnetwerk.

3° De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen. Het ontwerp houdt voldoende rekening met de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de individuele aangrenzende percelen. Er wordt gestreefd naar een beperking van conflicten.

 4° Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief. De aanleg zet sterk in op het openbaarvervoernetwerk en de fiets- en voetwegen. De luchthaventram stopt niet aan de grens met de gemeente en sluit aan op het grondgebied van de gemeente Zaventem.

 5° Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. De aanleg, verplaatsing en heraanleg van de wegen zorgt voor een betere, veilige ontsluiting met verschillende vervoersmodi en houdt rekening met toekomstig gebruik en draagt bij aan de realisatie van de modal shift.

Besluit

Artikel 1: het ontwerp van rooilijnplan op het projectgebied wordt goedgekeurd.

Artikel 2: de aanleg van de verschillende gemeentewegen op het projectgebied wordt goedgekeurd.

Artikel 3: de vergunningverlenende overheid wordt opgedragen in de omgevingsvergunning het volgende op te nemen:

  • De voorwaarden voor overdracht van lokale wegenis en de uitrusting dienen te worden opgenomen in een samenwerking/beheersovereenkomst met het lokaal bestuur. De aanvrager van de vergunning neemt hiervoor het initiatief voor aanvang der werken.
  • De openbare verlichting te plaatsen op de over te dragen lokale wegenis dient conform de richtlijnen van de beheerder Fluvius en het masterplan "Verlichting Machelen-Diegem" uitgevoerd te worden.
  • Het beheer en het onderhoud van de lokale wegenis en uitrusting wordt overgedragen aan het lokaal bestuur: na het verkrijgen van de definitieve oplevering dient een as-builtplan en beheersplan te worden overgedragen aan de gemeente.
  • De aanvrager brengt het lokaal bestuur op de hoogte van de start der werken, de vordering der werken en bezorgt het lokaal bestuur de uitnodigingen voor de werfvergaderingen, rondgangen en oplevering. De verslagen worden gedeeld met het lokaal bestuur.

Addendum 2 Brownfieldconvenant "167. Diegem - Oude Haachtsesteenweg"

Het Vlaams Parlement heeft op 30 maart 2007 het Decreet betreffende de Brownfieldconvenanten (hierna het "Decreet") goedgekeurd. Het decreet trad op 19 juni 2007 in werking. Met dit decreet wordt een kader gecreëerd voor het afsluiten van Brownfieldconvenanten tussen de Vlaamse Regering en de actoren en regisseurs bij een Brownfieldproject. Het decreet beoogt een faciliterend kader aan te reiken voor de duurzame herontwikkeling van een geheel van verwaarloosde of onderbenutte gronden die zodanig zijn aangetast, dat zij kennelijk slechts gebruik of opnieuw gebruikt kunnen worden door middel van structurele maatregelen (zgn. brownfields).

Het Decreet voorziet als instrument voor de herontwikkeling van voormelde brownfields het sluiten van Brownfieldconvenanten. Deze Bronwfieldconvenanten moeten mogelijk maken dat tussen alle betrokken administraties, instanties en personen klare en duidelijke werkafspraken worden gemaakt zodanig dat bij de aanvang van het project meteen duidelijkheid bestaat over bepaalde tijdsgebonden en procedurele vereisten en verwachtingen.

Tussen de Vlaamse Regering, PSR Brownfield Developpers NV, de gemeente Machelen en de OVAM werd op 10 december 2020 een brownfieldconvenant gesloten met betrekking tot het Brownfieldproject "167. Diegem - Oude Haachtsesteenweg", hierna genoemd het "Brownfieldconvenant".

Op 23 juni 2021 werd een eerste addendum aan het Brownfieldconvenant goedgekeurd waarbij de toetreding van De Lediaan werd goedgekeurd.

Artikel 14 van het Brownfieldconvenant voorziet dat nieuwe Partijen voor zover dit noodzakelijk en/of nuttig is voor de realisatie van het Brownfieldproject tot het Convenant alsmede een Realisatieconvenant, kunnen toetreden mits akkoord van de andere betrokken partijen.

Artikel 15 van het Brownfieldconvenant bij een overdracht van rechten en/of plichten voorziet dat deze overdracht enkel middels de goedkeuring van de Partijen en bijgevolg enkel middels een aanpassing aan het Brownfieldconvenant kan gebeuren. Met het oog op administratieve vereenvoudiging enerzijds en gelijkvormigheid met nieuw te sluiten convenanten anderzijds wordt het nieuwe luidende artikel met betrekking tot overdrachten opgenomen in een addendum Brownfieldconvenant.

Artikel 16 van het Brownfieldconvenant bij uittreding voorziet dat de Partijen bepalen wat er gebeurt met de verbintenissen waartoe de uitgetreden Partij zich had verbonden.

PSR heeft de grondvennootschap TERRADIE opgericht, waarbij de grond door PSR werd ingebracht en Ubricoon NV de helft van de aandelen heeft verworven. Ubicroon NV heeft tevens de intentie om de helft van de aandelen van Lediaan te verwerven.

Deze instap van Uribcoon NV in de grond (Terradie)- en ontwikkelingsvennootschap (Lediaan) kadert binnen de optimalisatie van PSR voor de geplande ontwikkeling, verkoopstrategie, technische uitwerking en risicospreiding van project De Lediaan.

Lediaan heeft reeds in het 1ste addendum de verbintenissen opgenomen in artikel 2 van het Brownfieldconvenant heeft overgenomen. PSR wenst ten gevolge van de grondinbreng in Terradie uit te stappen gezien zij geen juridische en/of contractuele band meer heeft met project De Lediaan.

Besluit

Artikel 1: de uittreding van PSR uit de Brownfieldconvenant wordt goedgekeurd.

Artikel 2: de toetreding van TERRADIE als partner in de Brownfieldconvenant wordt goedgekeurd.

Verkoop onroerend goed: Zaventemsesteenweg 40, 1831 Diegem

Bij de vernieuwbouw van GBS De Fonkel (vier nieuwe klassen, nieuwe speelplaats, kleuterrefter) is het ontwerp dusdanig gekozen en uitgevoerd dat de oude congiërgewoning kon worden afgesplitst en niet langer dient gebruikt te worden door GBS De Fonkel. Het is een oude gezinswoning die in kader van beheer gebouwen en patrimonium kan verkocht worden. De opmeting en de schatting is uitgevoerd door een beëdigde landmeter-expert onroerende goederen, met name de heer Peeters Patrick te Vilvoorde op 16 maart 2023.

Het gaat om een perceel van 2 are 63 ca, woning met tuin, gelegen te Machelen tweede afdeling Diegem, gelegen naast de Zaventemsesteenweg 338 A, kadastraal gekend sectie C deel van nummer 267 N2 P0000, en groot volgens meting 2are 63ca, zoals het goed staat afgebeeld als lot 1 op voormeld opmetingsplan.

De schatting bedraagt 240.000 euro, wat blijkt uit schattingsverslag opgemaakt als voormeld. Er wordt voorgesteld om Notaris Charlotte Blockx opdracht te geven de verkoop te organiseren via Biddit, het online verkoopplatform van Belgische notarissen. 

In de werking met Biddit wordt aan de notaris ook het mandaat verstrekt om

  • de nodige attesten en opzoekingen aan te vragen
  • het lastenkohier (verkoopsvoorwaarden) op te stellen
  • alle nodige en nuttige handelingen te stellen in het kader van het verkoopdossier
  • de instelprijs, wanneer blijkt dat de biedingen daaronder blijven, te verlagen, twee uur voor het verstrijken van de termijn
  • toe te wijzen aan een kandidaat-koper die minstens 240.000 euro heeft geboden.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord om het onroerend goed, gelegen Zaventemsesteenweg 40, 1831 Diegem, met een oppervlakte van 2are 63 ca, gekend volgens titel onder Machelen, tweede afdeling sectie C als deel nr. 267 n2 deel, en met volgens kadaster sectie C met gereserveerd kadastraal nummer 267 Z2 P0000, te verkopen.

Artikel 2: de instelprijs wordt bepaald op 240.000 euro.

Artikel 3: Notaris Charlotte Blockx wordt opdracht gegeven de verkoop te organiseren via Biddit en verkrijgt het mandaat om:

  • de nodige attesten en opzoekingen aan te vragen
  • het lastenkohier (verkoopsvoorwaarden) op te stellen
  • alle nodige en nuttige handelingen te stellen in het kader van het verkoopdossier
  • de instelprijs, wanneer blijkt dat de biedingen daaronder blijven, te verlagen, twee uur voor het verstrijken van de termijn
  • toe te wijzen aan een kandidaat-koper die minstens 240.000 euro heeft geboden
  • twee uur voor het afsluiten van de biedingstermijn, indien de instelprijs niet gehaald wordt, deze instelprijs te verlagen met 20%.

Overdracht gemeentelijk onderwijs, GBS De Fonkel en GISO, naar GO!: definitieve beslissing protocolakkoord

We zetten in op onderwijs om onze kinderen alle kansen te geven. Daarom is taal en integratie belangrijk, wetende dat in het kleuteronderwijs 65,2% van onze kleuters niet-Nederlands als thuistaal heeft (Vlaamse gemiddelde 22,2%). In het lager onderwijs is dat 63,2% (Vlaamse gemiddelde 19,5%) en in het secundair onderwijs 57,7% (Vlaamse gemiddelde 16,4%)

Onderwijs, als belangrijke hefboom voor het bestrijden van (kinder)armoede en het bevorderen van sociale cohesie:

  • We zetten in op taalstimulering op een geïntegreerde wijze doorheen alle acties.
  • Geïntegreerd aanbod buitenschoolse opvang en activiteiten.
  • De inschrijvingsvoorwaarden onderwijs implementeren we in overleg met alle schoolnetten.
  • Structureel overleg met alle schoolnetten op ons grondgebied.

We zetten deze legislatuur meer in op beleid en acties inzake (flankerend) onderwijs voor alle schoolnetten in onze gemeente en wensen dat ook in de toekomst verder te blijven ondersteunen en uit te breiden onder meer met:

  • Schoolbusvervoer
  • Taallessen voor ouders
  • Huiswerkbegeleiding
  • Voor- en naschoolse opvang
  • Brugfiguur
  • Zomerscholen
  • Verkeerslessen
  • Schoolstraten
  • 11 november actie

Het zelf operationeel, educatief inzetten en organiseren van onderwijs is door onder meer de zeer complexe regelgeving in onderwijs als lokaal bestuur moeilijker en moeilijker.

Beide gemeentelijke onderwijsinstellingen hebben vrij recent een capaciteitsuitbreiding gekend en een nieuwbouw. Daardoor groeit de schaal van de scholen op zich, wat een positief gegeven is om aan de noodzaak van capaciteit te voldoen.

Echter, binnen het gemeentelijk bestel, is vastgesteld dat we, met de beperkte schaal binnen de gemeentelijke autonomie, meer en meer moeilijkheden hebben om de kwaliteit te kunnen blijven garanderen op een manier dat we beleidsmatig kunnen inspelen op de indicatoren terzake.

Op 21 maart 2023 gaf de gemeenteraad eenparig zijn goedkeuring aan de principebeslissing overdracht gemeentelijk onderwijs naar GO!

Ondertussen zijn de besprekingen inzake uitstap uit de scholengemeenschap enerzijds en het komen tot een definitief protocolakkoord anderzijds verdergezet.

Er kan nu een definitieve beslissing genomen worden inzake het protocolakkoord.

Het goedkeuren van het protocolakkoord op de raad van mei is nodig om vanuit deze zekerheid de procedure op te starten richting de personeelsleden ten laste van het departement tot invullen van de individuele personeelsfiches n.a.v. de overname door GO! en GO! scholengroep SCOOP.

Deze procedure dient afgerond te worden tegen 15 juni, zodat er zicht is op welke personeelsleden in aanmerking komen voor mutatie, reaffectatie en/of wedertewerkstelling.

De raad van bestuur van GO! zal dit protocolakkoord goedkeuren op 21 juni 2023.

Belangrijke elementen in dit protocolakkoord zijn de volgende:

  1. a) Inzake onderwijsorganisatie: leerplannen: de leerplannen van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap zullen progressief worden ingevoerd. Belangrijk om te vermelden is dat op vandaag reeds de tweede en derde graad GISO de leerplannen van GO! volgt.
  2. b) Inzake bestuurlijke organisatie: principieel stoppen de huidige schoolraden, maar het instrument van de schoolraden blijft bestaan, er zal aan de huidige leden van de beide schoolraden worden gevraagd om in de nieuw te vormen schoolraden in overeenstemming met de bepalingen van artikel 23 §3 van het bijzonder decreet van 14 juli 1998 betreffende het gemeenschapsonderwijs hun mandaat verder te zetten.
  3. c) Overgang van het gesubsidieerd personeel: elk personeelslid ten laste van het departement zal na de gemeenteraadsbeslissing inzake het protocolakkoord onmiddellijk op de hoogte worden gebracht via de schooldirecties en verzocht worden tegen uiterlijk 15 juni 2023 de individuele personeelsfiche n.a.v. de overname (addenda 2A en 2B bij protocolakkoord) in te vullen en terug te bezorgen aan de gemeente, tot en met 31 augustus 2023 de inrichtende macht. Personeelsleden die niet overgaan naar het GO! worden ter beschikking van het onderwijs gesteld wegens ontstentenis van betrekking. De Vlaamse regelgeving inzake het onderwijs met betrekking tot reaffectatie of wedertewerkstelling wordt op hen van toepassing.
  4. d) Het niet-gesubsidieerd personeel: met GO! wordt, zoals verwoord in het protocolakkoord en via een door het college goed te keuren terbeschikkingstellingsovereenkomst,  en als addendum 3 van het protocolakkoord, het niet-gesubsidieerd personeel ter beschikking gesteld. In concreto gaat dit over 5,02 fte onderhoudspersoneel enerzijds en 1 fte technisch personeel.
  5. e) Overname van roerende en onroerende goederen:
  • Er wordt een inventaris opgemaakt van de over te nemen onderhoudscontracten, deze worden in de beste omstandigheden overgedragen aan GO!, wanneer contractueel blijkt dat een onmiddellijke overgang budgettair nadeel voor gemeente en/of GO! met zich meebrengt, zullen de onderhoudscontracten door de gemeente worden aangehouden met een verrekening ten laste van GO!
  • Patrimonium GISO: GO! neemt de volledige DBFM verplichting over van de gemeente inclusief de verplichting tot het betalen van de beschikbaarheidsvergoeding voor de resterende 25,5 jaar (momenteel ca 180.000 euro/jaar excl. indexering). Daarna wordt het gebouw kosteloos overgedragen aan GO!
  • Voor de grond waarop het nieuwe GISO volgens de DBFM formule is gebouwd wordt een erfpacht gevestigd ten voordele van GO! voor een symbolische euro per jaar.
  • Patrimonium GBS De Fonkel: de gemeente geeft een erfpacht voor 50 jaar aan GO!
  • De grond waarop GBS De Fonkel staat wordt overgedragen tegen een symbolische euro per jaar voor vijftig jaar.
  • De gebouwen: gezien de gemeente nog vrij recent capaciteitsuitbreiding heeft gedaan door investeringen, deels gedekt door capaciteitsmiddelen van Agion, betaalt GO! een canon van 997.338 euro gespreid over 25 jaar.
  • Teneinde de gebouwen in orde te zetten voor de overdracht, zorgt de gemeente voor 1 september nog voor de nodige werken en investeringen voor een bedrag van 80.003,50 euro.
  • Daarentegen, vermits de verdere geplande investeringen in GBS De Fonkel ondermeer inzake duurzaamheid niet meer doorgaan ten laste van de gemeente, zal GO! die werken ten zijne laste uitvoeren in een tijdsspanne van vijf jaar en zal dit ook gedurende die periode in schijven terugbetaald worden, het gaat om geraamde investeringen ten belope van 383.446,79 euro.
  • Tenslotte stond in 2023 de vervanging van bekabeling, switches en wifi in GBS De Fonkel op het gemeentelijk programma ter waarde van 45.636,27 euro. Deze werken zullen worden uitgevoerd door GO! en gecompenseerd worden door de gemeente.
  • De “congiërgewoning”, Zaventemsesteenweg 40, wordt niet in dit protocolakkoord opgenomen en wordt met aparte gemeenteraadsbeslissing te koop aangeboden met een instelprijs van 240.000 euro.
  • Werkingsmiddelen GISO en GBS De Fonkel: de gemeente krijgt elk schooljaar vanuit het departement onderwijs werkingsmiddelen. Gezien de overdracht gebeurt met ingang van 1 september zal het saldo overgedragen worden aan GO! (aan de uitgavenzijde zijn er geen werkingskosten meer vanaf dat ogenblik voor de gemeente).
  • In GBS De Fonkel (sportzaal en aangrenzende “garage”, kleedkamers, douches en sanitair) en in GISO (polyvalente zaal, aansluitend sanitair en klaslokaal voor cp ops superprestige) blijft het gebruik door erkende verenigingen en voor de superprestige mogelijk. De bestaande regeling voor de gemeentelijke infrastructuur die gratis wordt aangeboden aan de schoolnetten op ons grondgebied blijft eveneens van kracht.
  1. f) Centrum voor leerlingenbegeleiding:
  • Op dit ogenblik bedient CLB N-Brabant zowel GISO als GBS De Fonkel, vanaf schooljaar 2024-2025 zal CLB verbonden aan GO! scholengroep SCOOP de samenwerkingsafspraken maken, de huidige samenwerkingsafspraken worden opgezegd maar zullen dus volgend schooljaar nog van toepassing zijn.
  1. g) Flankerend onderwijsbeleid: de gemeente blijft sterk inzetten op flankerend met onder meer:
  • zorgen voor voor- en naschoolse opvang, door 3W plus (in alle huidige basisscholen op ons grondgebied)
  • zorgen voor busvervoer voor de basisscholen op grondgebied Machelen-Diegem voor het intern vervoer van en naar het zwembad
  1. h) Opvolgingscomité
  • Minimaal jaarlijks zal een opvolgingscomité de gemaakte afspraken opvolgen en evalueren.

De schoolraden van GISO en GBS De Fonkel hebben op 19 januari 2023 hun positief advies uitgebracht.

Voor het personeel ten laste van het departement onderwijs is een protocol afgesloten met de representatieve vakorganisaties.

Voor het personeel ten laste van de gemeente (niet-gesubsidieerd personeel) is op de HOC/BOC vergadering 22 maart 2023 de nodige toelichtingen verstrekt met betrekking tot de ter beschikkingstelling.

Uitgaven

  • De werkingsuitgaven, de kosten voor energie, beheer gebouwen en alle onderhoudscontracten voor machines, apparaten en IT voor GISO en GBS De Fonkel stoppen per 1 september 2023. De raming hiervoor bedraagt netto ongeveer 500.000 euro per jaar
  • De kosten inzake onkosten transport voor het gesubsidieerd personeel stoppen per 1 september 2023
  • De gemeente investeert nog een bedrag van 80.003,50 euro in GBS De Fonkel
  • De gemeente betaalt investeringen terug aan GO! voor GBS De Fonkel van een totaal bedrag van 383.446,79 euro terug te betalen over 2024-2028.
  • De gemeente draagt bij tot IT kosten GBS De Fonkel in 2023 voor een bedrag van 45.636,27 euro
  • Compensatie uitstap scholengemeenschap Brussel-Vlaams Brabant (SO): 25.000 euro
  • Compensatie uitstap scholengemeenschap Noordring (BaO): 20.000 euro
  • De loonkosten voor 5.02 fte onderhoudspersoneel en 1 fte technisch medewerker blijven ten laste van de gemeente (terbeschikkingstelling).

Ontvangsten

  • Erfpacht gronden GISO: 50 euro
  • Erfpacht gronden GBS De Fonkel: 50 euro
  • Verkoop oude congiërgewoning GBS De Fonkel: 240.000 euro
  • Terugstorting door GO! van gedane investering in capaciteitsuitbreiding GBS De Fonkel: 997.338 euro gespreid over 25 jaar
  • Compensatie ter beschikking gesteld onderhoudspersoneel GBS De Fonkel en GISO: 30.000 euro/effectief ingezet fte per jaar
  • Compensatie ter beschikking gesteld technisch medewerker GISO: 43.000 euro/effectief ingezet fte per jaar.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met in bijlage 1 van deze beslissing liggende protocolakkoord inzake overname GISO en GBS De Fonkel door het GO! onderwijs van de Vlaamse gemeenschap en de daarbij horende addenda

  • 1 onderwijsorganisatie
  • 2a individueel keuzeformulier gesubsidieerd personeel overname GISO (en 4 bijhorende bijlagen)
  • 2b individueel keuzeformulier gesubsidieerd personeel overname GBS De Fonkel (en 4 bijhorende bijlagen)
  • 3 modelovereenkomst terbeschikkingstelling niet-gesubsidieerd personeel
  • 4 lijst noodzakelijke renovaties.

Artikel 2: de gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de in addendum 4 (zei artikel 1) opgesomde werken en investeringen nog ten laste van de gemeente voor 1 september 2023, binnen de geldende regelgeving inzake wet op overheidsopdrachten en aankoopprocedures op zijn minst aan te vatten en maximaal uit te voeren.

Artikel 3: de gemeenteraad is akkoord om, aanvullend aan addendum 4 lijst noodzakelijke renovaties, aan GO! de som van 45.636,27 euro uit te betalen in de maand september 2023 voor de noodzakelijke werken inzake bekabeling, switches en wifi, zoals omschreven in bijlage 2 van deze gemeenteraadsbeslissing.

Artikel 4: de gemeenteraad geeft opdracht via het college van burgemeester en schepenen om al het nodige te doen om de addenda 2a en 2b tijdig aan het gesubsidieerd personeel te bezorgen met de 4 bijhorende bijlagen en tijdig, zijnde uiterlijk op 15 juni, terug te laten bezorgen aan de inrichtende macht, hierbij het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 5: de gemeenteraad is akkoord met het modelovereenkomst terbeschikkingstelling niet-gesubsidieerd personeel, zoals in addendum 3 bij het protocolakkoord (artikel 1) en draagt het college van burgemeester en schepenen op alles in het werk te stellen dat het niet-gesubsidieerd personeel na de nodige informatie verkregen te hebben dit ondertekent. Deze terbeschikkingstellingsovereenkomst, tegengetekend door elk betrokken personeelslid, maakt dan deel uit als addendum van de arbeidsovereenkomst.

Artikel 6: de verkoop van het onroerend goed Zaventemsesteenweg 40, maakt het voorwerp uit van een aparte gemeenteraadsbeslissing.

Artikel 7: het protocolakkoord zoals omschreven in bijlage 1 mag ondertekend worden door de burgemeester en de algemeen directeur.

Artikel 8: de notariële aktes betreffende de onroerende goederen zullen worden verleden door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid. De Voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening.

Artikel 9:

  • 1. volgende beslissingen worden opgeheven met ingang van 31 december 2023:
  • Het besluit van de gemeenteraad van 21 april 2022 inzake bekrachtiging beslissing college van burgemeester en schepenen van 23 maart 2020 inzake goedkeuring samenwerkingsafspraken GISO en het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB N-Brussel).
  • Het besluit van de gemeenteraad van 19 mei 2022 inzake goedkeuren algemene samenwerkingsafspraken CLB-N-Brussel en GBS De Fonkel.
  • 2. CLB N-Brabant wordt hiervan in kennis gesteld.

Goedkeuring criteria uitbreidingsronde kinderopvang

Machelen kent een groot tekort aan kinderopvangplaatsen. Per 100 kinderen waren er in 2022 25 opvangplaatsen voor kinderen van 0 tot 3 jaar (dit zijn cijfers van het Agentschap Opgroeien). De nood om extra kinderopvangplaatsen te creëren is bijzonder hoog. 

Het lokaal loket kinderopvang geeft ons een zeer duidelijk zicht op het feit dat alle inkomenstariefplaatsen (IKT) onmiddellijk ingevuld zijn, plaatsen waar ouders een vrije dagprijs betalen worden nauwelijks ingevuld. Onze inwoners kunnen deze dagprijs niet betalen. 

Agentschap Opgroeien heeft een communicatie uitgestuurd waarin ze aangeven dat er een uitbreidingronde voor inkomenstariefplaatsen komt in 2023. Er worden 125 nieuwe IKT-plaatsen verdeeld over 10 nieuwe gemeenten.

De procedure loopt als volgt:

  • De 20 lokale besturen met de hoogste opvangnood worden geselecteerd door Agentschap Opgroeien. Hier valt Machelen hoogstwaarschijnlijk onder. 
  • De geselecteerde besturen kunnen intekenen op deze oproep.  
  • Vervolgens kunnen alle bestaande opvangaanbieders of mogelijke nieuwe opvangaanbieders hun kandidatuur insturen naar de gemeente. De gemeente geeft een objectief advies over de mogelijke uitbreidingskandidaten. Om een objectief advies te kunnen geven werden er verschillende uitbreidingscriteria opgesteld. Aan de hand van die criteria krijgen mogelijke aanbieders punten. Die punten vormen een eerlijke en transparante basis om als lokaal bestuur advies te geven aan Agentschap Opgroeien.
  • Na het ontvangen van het gemeentelijk advies bepaalt agentschap Opgroeien welke aanbieder extra IKT-subsidies krijgt.

 De geselecteerde criteria zijn:

  • Ligging; 
  • Duurzaamheid;
  • Flexibele opvang;
  • Inzet voor kwetsbare gezinnen;
  • Betrokkenheid bij lokaal bestuur;
  • Dringende en noodopvang. 

 

Elk criterium heeft een eigen motivatie.

Besluit: de gemeenteraad keurt de uitbreidingscriteria en de beoordelingsprocedure goed zoals omschreven in deze beslissing met het oog op de uitbreidingsronde kinderopvang.

Reglement inwendige orde voor organisatie van evenementen op de Bosveldsite, evenementenplein onder exploitatie van Farys

De vaststelling dat meer en meer verenigingen gebruik maken van de omgeving rond de sportvelden en gebouwen van de Bosveldsite voor het organiseren van evenementen en/of ondersteuning van sportwedstrijden en grote tornooien met drank en eten, het organiseren van buitentornooien, eindeseizoensfeesten, het gebruik maken van foodtrucks bij eetavonden in de zaalinfrastructuur....

De noodzaak van een reglement om deze evenementen veilig en conform de regionale brandweerreglementen te kunnen goedkeuren.

Om verenigingen de kans te geven om einde seizoensfeesten, BBQ, openluchtevents, ... al dan niet gekoppeld aan een sportactiviteit en om dat in een veilig kader en conform de zonale brandweerreglementen te kunnen goedkeuren hebben we een reglement van inwendige orde opgemaakt, naar analogie met het reglement van inwendige orde van de sportinfrastructuur van Farys.

Het evenementenplein valt ook onder beheer van Farys.

Op basis van dit reglement worden vaste plaatsen bepaald waar veilig drank- en eetstanden, elektrische BBQ, ... kunnen geplaatst worden zonder de fietsweg te hinderen en ver genoeg van gebouwen en openbare weg om veilig te zijn. Dit reglement van inwendige orde ontslaat de organisator niet van de veiligheidsverplichtingen in de zonale brandweerreglementen, noch van de aanvraagprocedure voor het organiseren van een evenement op openbaar domein

Besluit: De gemeenteraad keurt volgend reglement inwendige orde voor organisatie van evenementen op de Bosveldsite, evenementenplein geëxploiteerd door Farys goed: 

 "Reglement inwendige orde voor organisatie van evenementen op de Bosveldsite, evenementenplein geëxploiteerd door Farys

Artikel 1: Definities

Bosveldsite: het vrijetijds- en sportdomein dat geografisch begrensd wordt door de Heirbaan, Koning Albertlaan, Stadionstraat en Vuurkruisenlaan.

Evenementenplein Bosveld: het evenementenplein wordt begrensd door enerzijds de toegangsweg naar Sporthal Bosveld, de fietsweg en de brandweg anderzijds. De oppervlakte die in aanmerking komt om activiteiten te organiseren beperkt zich tot het plein zelf, tussen de betonnen bloembakken en de verkeerspaaltjes.

Sportaccommodaties Bosveld: Sporthal Bosveld, stadiongebouw Bosveld, 3 kunstgrasvelden, atletiekpiste met ingesloten natuurgrasveld en petanqueterreinen.

Evenementenkast: permanent aanwezige kasten met aansluitpunten voor de nutsvoorzieningen.

Beheerders: de gemeente Machelen en Farys respectievelijk als eigenaar en exploitant van de Bosveldsite.

Organisator: de tijdelijke gebruiker van de Bosveldsite.

Zowel verenigingen, gemeentelijke diensten, scholen als bedrijven kunnen gebruik maken van het evenementenplein als evenementensite. Elk ander gebruik dan het regulier gebruik, als parkeerzone voor het evenementenplein en het sportief gebruik voor alle sportaccommodaties, valt onder dit reglement.

In geen geval mogen activiteiten de grenzen van de Bosveldsite overschrijden, tenzij het college van burgemeester en schepenen hiertoe toestemming verleent. Het is de gebruiker niet toegestaan de ter beschikking gekregen delen van de accommodatie, al dan niet tegen vergoeding, aan anderen ter beschikking te stellen.

Artikel 2: Procedure

De aanvraag dient minstens 2 maanden voor aanvang van het evenement gericht te worden aan de dienst Beleven via vrijetijd@machelen.be, aan het loket of per post ter attentie van het college van burgemeester en schepenen aan de hand van het aanvraagformulier.

Indien nodig wordt contact opgenomen met de aanvrager voor bijkomende informatie. De aanvraag wordt behandeld voor advies door de evenementencel die maandelijks samenkomt.

Binnen de 10 dagen na advies wordt een beslissing meegedeeld per e-mail aan de aanvrager. Indien de aanvraag wordt goedgekeurd, worden 2 weken voor het evenement praktische afspraken gemaakt aan de hand van een nog op te maken gebruikersovereenkomst, eventueel wordt bijkomend nog een coördinatievergadering belegd met de hulpdiensten en andere betrokkenen.

 Artikel 3: Brandpreventie en veiligheid

Het organiseren van een evenement op de Bosveldsite valt onder de toepassing van de politieverordening houdende maatregelen ter preventie van brand bij evenementen, tenzij:

  • er minder dan 150 personen gelijktijdig aanwezig zijn
    EN;
  • er geen belemmering van de openbare weg is zodat een normale verkeerscirculatie van de hulpdiensten mogelijk is
    EN;
  • er geen specifieke risico’s (o.a. brandgevaar, alcohol- of verdovende/stimulerende middelenmisbruik, omgevingsfactoren zoals hitte, koude, wind …) zijn.

In dit geval gelden de standaard veiligheidsrichtlijnen voor evenementen met beperkt risico die, na aanvraag aan de dienst Beleven, worden bezorgd aan de organisator.

Conform de politieverordening houdende maatregelen ter preventie van brand bij evenementen wordt bijkomend voor deze site bepaald dat het niet is toegestaan om te bakken/verwarmen op open hout of kolenvuur. BBQ mag enkel

  • op gas
  • elektrisch
  • of in een gesloten BBQ van een professionele cateraar.

Rechtstreekse warmeluchtbranders of petrolbranders zijn verboden. Enkel indirecte verwarmingsinstallaties, zoals luchtverhitters, zijn toegelaten.

Artikel 4: Evenementenkast

Er is mogelijkheid tot het gebruik van de evenementenkast(en) van het evenementenplein. Het gebruik wordt aangevraagd via het evenementenformulier. De dienst Beleven verleent de toegang bij opbouw van het evenement. Voor het gebruik van deze evenementenkast wordt een forfaitaire kost van 50 euro aangerekend.

Artikel 5: Tijdelijke inrichtingen/opstellingen

Het is niet toegelaten om constructies (o.a. tenten, kramen, tribunes, springkastelen, …) met palen, haringen of andere te verankeren in de bestrating van het plein. Noch mag de bestrating op welke wijze worden beschadigd.

Het plaatsen van eet- en dranktentjes zijn toegestaan binnen de daarvoor aangeduide zones:

  • Kant sporthal aan de korte zijde van het evenementenplein, minstens 2 meter van de elektrische laadpalen
  • Kant Bosveldsite aan de korte zijde van het plein ter hoogte van de plantenbakken

Het plaatsen van een foodtruck, uitgebaat door een professionele cateraar:

  • Bosveldsite ter hoogte van de polyvalente zaal tussen fietsweg en gebouw bij gelijktijdig gebruik van polyvalente zaal 

 Deze zones zijn ook ter plaatse gemarkeerd.

 Het plaatsen van eet-en drankstanden is enkel mogelijk bij:

  • Gebruik van aanpalende gemeentelijke sportaccommodaties of zalen in stadiongebouw Bosveld
  • Het overstijgen van de reguliere werking van de aanpalende cafetaria’s of overleg met de concessiehouders hierover
  • Uitzondering op één of twee van bovenstaande regels mits toegestaan door de beheerder(s).

Artikel 6: Omgevingsvriendelijk organiseren

Het gebruik van het evenementenplein dient te gebeuren met respect voor andere gebruikers van de gebouwen, omwonenden, voor het milieu en de omgeving. Alle achtergebleven zwerfvuil op de Bosveldsite en in de nabije omgeving ten gevolge van het evenement dient te worden opgeruimd binnen de 12 uur na het einde van het evenement door de organisator. Voor het gebruik door de organisator van de ondergrondse vuilbakken wordt een forfaitaire kost van 50 euro aangerekend.

De geluidsnormen voor het gebruik van elektronisch versterkte muziek dienen gerespecteerd te worden of afwijkingen dienen volgens de gemeentelijke procedure te worden aangevraagd, zoals bepaald in de Vlaamse milieuregeling (VLAREM II).

Het gebruik van glas is verboden.

Het gebruik van niet recycleerbare drank- en voedingsrecipiënten zijn verboden, zoals bepaald in het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning (VLAREMA).

Artikel 7: Aansprakelijkheid en inbreuken

De beheerders dragen geen enkele verantwoordelijkheid voor de gevolgen van het niet naleven van de bepalingen in dit reglement. De organisator(en) en de bezoekers van het evenement zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen. De organisator(en) verbind(t)(en) er zich toe alle nodige verzekeringen af te sluiten ter dekking van alle mogelijke gevolgen die zich voordoen naar aanleiding van de organisatie van het evenement en vrijwaart de Beheerders ten aanzien van aanspraken van derden.

Schade toegebracht aan de inrichting en aan voorwerpen, veroorzaakt door hetzij de organisator(en) hetzij door bezoekers, moeten door de organisator(en), vergoed worden aan de beheerders.

Inbreuken op het gebruikersreglement dienen onverwijld te worden gemeld aan de beheerders. Afhankelijk van de vastgestelde inbreuk kunnen volgende sancties worden toegepast:

Stopzetting van het evenement:

  • Tijdelijke stopzetting van het evenementen en/of tijdelijke ontzegging van toekomstige aanvragen
  • Definitieve stopzetting van het evenement en/of definitieve ontzegging van toekomstige aanvragen

Bij weerspannigheid kan de politie opgeroepen worden. In geval van verstoring van de openbare orde en een schending van de publieke veiligheid wordt de politie onverwijld op de hoogte gesteld van de feiten.

  • Een minimale administratieve kost van 25 euro vanaf de beheerder een schrijven dient te richten tot de gebruiker of door een inbreuk administratieve opvolging nodig is
  • Indien er als gevolg van inbreuken door de gebruiker, inzet van personeel en middelen dient te gebeuren door de beheerder, worden deze vergoed tegen de tarieven uit hoofdstuk 2 van het belastingreglement op het onderhouden en rein houden van openbaar en privaat domein’ van de gemeente Machelen-Diegem.

Deze sancties kunnen toegepast worden op zowel individuele personen als op groepen. Deze beslissingen worden gemotiveerd genomen door de beheerders.

Artikel 8: Slotbepalingen

Het door de beheerders aangeduide personeel is belast met de uitvoering van het reglement. De gebruikers moeten te allen tijde de richtlijnen van de aangeduide ambtenaren opvolgen. In geval van niet naleving van de voorafgaande richtlijnen kan de door de Beheerders aangestelde ambtenaar de verdere toegang tot het terrein en de organisatie verbieden.

Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2023.

Tariefreglement sportinfrastructuur onder exploitatie van Farys

Onze erkende verenigingen hebben een uitgebreide werking, daarnaast wordt onze sportinfrastructuur vandaag gebruikt door een aantal niet erkende verenigingen, bedrijven of winstgevende activiteiten, externen.

De tarieven die we hiervoor hanteren blijken na een benchmark met de prijzen van buurgemeenten laag te zijn

Benchmark met buurgemeenten; we passen de tariefreglementen aan volgens de gemiddelde prijzen van gebruik sportinfrastructuur in omliggende gemeenten, vaak met minder goed onderhouden en uitgeruste infrastructuur.

Op deze manier blijft onze infrastructuur maximaal ter beschikking van onze erkende verenigingen en blijven we hen ondersteunen.

Besluit:

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het nieuwe tariefplan voor het gebruik van de infrastructuur in beheer van Farys zoals in bijlage van deze beslissing liggende.

Artikel 2: het nieuwe tariefplan gaat in vanaf 1 juli 2023. Zie het tarief plan onderaan dit verslag

B-Punten

B-punten zijn  “administratieve punten “die géén inhoudelijk politiek debat behoeven,en waarover niet meer gestemd moet worden en die als eenparig goedgekeurd zullen genotuleerd worden

Goedkeuring verslag gemeenteraad 18 april 2023

Besluit: De gemeenteraad keurt het verslag van gemeenteraad 18 April unaniem goed.

Samenstelling deontologische commissie gemeenteraad

De gemeenteraad van 18 april 2023 keurde de oprichting van de deontologische commissie goed. Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie.

De voorzitter ontving van elke fractie een voordracht.

Besluit: de deontologische commissie van de gemeenteraad wordt als volgt samengesteld

  • Benny Blanckaert, voorzitter
  • Samen Vooruit: Greg Lagae, effectief en Jean-Pierre De Groef, plaatsvervanger
  • N-VA: Stef Panneels, effectief en Nancy Van Harck, plaatsvervanger
  • CD&V: Patrick Hanon, effectief en Jocelyne Vangindertaelen, plaatsvervanger
  • Open VLD fractie: Kris Jacobs, effectief.

Erkend Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant vzw - buitengewone algemene vergadering 30 mei 2023

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Erkend Samenwerkingsverband (ERSV) Vlaams-Brabant vzw van 30 mei 2023

Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting - algemene vergadering 31 mei 2023

Besluit: De gemeenteraad keurt de agenda voor de algemene vergadering van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting goed

Fluvius ov - algemene vergadering tevens jaarvergadering 7 juni 2023

Besluit: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023

Farys ov - algemene jaarvergadering 16 juni 2023

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering Farys ov van 16 juni 2023

TMVS dv - algemene jaarvergadering 20 juni 2023

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 20 juni 2023

Havicrem - algemene vergadering 21 juni 2023

Besluit: de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op 21 juni 2023 worden goedgekeurd.

Cipal dv - algemene vergadering 22 juni 2023

Besluit: op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goedgekeurd

Incovo - gewone jaarvergadering 23 juni 2023

Besluit: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de gewone jaarvergadering van 23 juni 2023

 Fluvius West - kennisneming syntheseverslag activiteiten 2022

Besluit: de gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag activiteiten 2022 van Fluvius West.

Opgelet

Dit is een voorlopig verslag. Het volledige en goedgekeurde verslag zal U kunnen terugvinden op de website van de gemeente machelen (www.machelen.be) van zodra het verslag is goedgekeurd op de volgende gemeenteraad van 28 Juni 2023