Iedereen zal ondertussen wel al eens gehoord hebben van de Ringtrambus.
De Ringtrambus maakt deel uit van Brabantnet van de Lijn, doormiddel van een doordacht, uitgebreid netwerk van openbaar vervoer met 3 nieuwe tramlijnen die Brussel beter bereikbaar zullen maken, en het verkeer en sluipverkeer in de omliggende gemeente zal verminderen.
Dus naast de Luchthaven tram (Brussel Noord – Brussels Airport in 25 minuten), de Sneltram (Willebroek – Brussel Noord in 40 minuten) is de Ringtrambus de belangrijkste voor onze gemeente. Zo zal men als de Ringtrambus route kunnen reizen tussen de Heizel en Brussels Airport (in 40 minuten) in een eerste fase, en later tussen UZ Brussel en Brussels Airport als de Ringtrambus route volledig af is, waarbij de Ringtrambus op eigen busbaan zich grotendeels over het hele project zal kunnen verplaatsen, en daardoor veel sneller zal zijn, dan huidige bus en tramlijnen. De eigen beddings of busbanen garanderen een filevrije doortocht en stiptere aankomst- en vertrektijden. Deze eigen bedding van de trambus is ook de ideale opstap voor de latere tram.
Er wordt niet gewacht niet tot de werken volledig gerealiseerd zijn om de Ringtrambussen in te zetten op het aangepaste traject van de Ringtrambus. Daarom zetten we de trambussen eerst in op de bestaande buslijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel. Ze rijden via Brucargo, het station en het centrum van Vilvoorde, de wijk Kassei, de tewerkstellingszone rond de Medialaan, Koningslo, Strombeek en de Heizelvlakte. Er zal elke 15 minuten een bus rijden en dit in beide richtingen.
Er worden 3 haltes voorzien in Machelen (CAT Site, Vilvoordelaan, en “U-place” braakliggend veld), 3 haltes in Diegem (Nieuwe gevangenis, Diegemplein, Kruispunt Oude Woluwelaan). Zie FOTO 5
Impact Machelen:
HALTE CAT-SITE
De halte wordt centraal gepositioneerd op de CAT-site. Zo worden alle toekomstige functies op de CAT-site goed bediend. Concreet wordt de halte ingeplant direct ten zuiden van de toekomstige ziekenhuiscampus waardoor deze goed door het openbaar vervoer zal worden ontsloten. De halte bevindt zich op het segment waar reeds in een eerste fase een vrije bedding wordt aangelegd, waardoor oversteekbewegingen vanuit de halteperrons naar het ziekenhuis op een veilige manier kunnen gebeuren. Het concrete ontwerp voor de halte en bedding zal opgemaakt worden in samenspraak met de verschillende bij de ontwikkeling van de CAT-site betrokken actoren. (Zie foto 1)
KRUISPUNT WOLUWELAAN * VILVOORDELAAN
Om een veilige passage van de trambus mogelijk te maken worden de bypasses gesupprimeerd. De aanpassingen aan het kruispunt worden gebruikt om de capaciteit te vergroten. Hierbij wordt in het bijzonder gefocust op het beperken van de interactie met uitrit van de Makro. In de huidige situatie zijn de wachtrijen richting het kruispunt met de R22 namelijk in conflict met de uitrit van de Makro hetgeen een vlotte en veilige verkeersafwikkeling verstoort.
Omwille van voorgaande wordt de voorsorteerstrook rechtdoor, die eerder beperkt wordt gebruikt, omgevormd tot een gemengde voorsorteerstrook linksaf / rechtdoor waardoor de belangrijke
verkeersstroom linksaf wordt verdeeld over twee voorsorteerstroken. Hierdoor kan een significante verkorting van de wachtrijen worden gerealiseerd. (Zie FOTO 3 en FOTO 4)
KRUISPUNT WOLUWELAAN * KERKLAAN
Ter hoogte van het kruispunt met de Kerklaan wordt de aansluiting gemaakt op de vrije (tram)busbedding die wordt aangelegd in het project van AWV. Binnen dit project wordt de R22 heringericht tussen de Kerklaan en de Haachtsesteenweg. Concreet wordt de vrije trambusbedding doorgetrokken tussen de halte Kerklaan die reeds is voorzien in het herinrichtingsproject van AWV. Ten noorden van de halte wordt de vrije trambusbedding parallel met de bestaande wegenis ingebracht. Tussen de wegenis en de trambusbedding wordt, gelijkaardig aan het segment ten zuiden van de Kerklaan, een bomenrij ingeplant. Hierdoor wordt het continue groene karakter van de R22 gewaarborgd. Ten westen van de trambusbedding wordt een enkelrichtingsfietspad ingeplant dat aansluit op het enkelrichtingsfietspad in het plan van AWV (Agentschap Wegen & Verkeer). Zie FOTO 2
Impact Diegem:
CONCEPT:
De Woluwelaan wordt verder uitgebouwd als een verbindende boulevard tussen Vilvoorde, Machelen en Diegem. In het deel ten noorden van de Haachtsesteenweg wordt door AWV een herinrichting van de Woluwelaan gepland met aan de westzijde een vrije busbaan die ook door de trambus kan worden gebruikt. Het deel ten zuiden van de Haachtsesteenweg wordt in de toekomst gedowngrade van 2x2 naar 2x1. Zo komt er ruimte vrij om zowel het trambusproject als de plannen voor een Open Woluwe samen te brengen in één geïntegreerd kwalitatief stadsvernieuwingsproject centraal in de kern van Diegem.
Op het segment te Diegem wordt de vrije trambusbedding aan de zuidzijde voorzien. Op die manier sluit ze aan op de zuidelijke busbedding van het op korte termijn geplande herinrichtingsproject ten noorden van de Haachtsesteenweg. Door de zuidelijke ligging sluiten de haltes bovendien op een directe manier aan op de kern enerzijds en de bedrijvigheid langs de oude Woluwelaan anderzijds. De gedowngrade Woluwelaan komt centraal te liggen. Aan de noordzijde wordt ruimte voorzien om de Woluwe terug open te leggen. Aan deze zijde bevinden zich immers geen opritten tot woningen (deze worden via de Watermolenstraat ontsloten). De open Woluwe wordt er geflankeerd door een dubbelrichtingsfietspad dat aansluit op de geplande fietsinfrastructuur ten noorden van de Haachtsesteenweg. Beide versterken elkaar in een aangenaam zowel recreatief als functioneel fietstraject.
Deze parallelle infrastructuren worden telkens gescheiden door een groenstrook die beplant wordt met parkbomen. Deze herinrichting kan gezien worden als een uitbreiding van het huidige park van Diegem. Tegelijk versterken deze beplantingen de figuur van een heruitgevonden rivierlandschap.
Ter hoogte van halte Diegem Dorp kan het pleintje worden heringericht tot een kwalitatieve publieke ruimte. Het samengaan van publieke ruimte, de voorziene halte en een aanbod van diverse horeca- en handelszaken kan hier bijdragen tot een levendige dorpskern voor Diegem.
Om de passage van de Ringtrambus en het conflict met de dubbelrichtingsfietspaden die gaan worden voorzien, veilig te laten verlopen worden de kruispunten georganiseerd met verkeerslichten. Gezien de aanwezigheid van een schooltje nabij de Oude Haachtsesteenweg is er tijdens de uitwerking van de plannen voor gekozen om ook de oversteek thv het pleintje te beveiligen met behulp van Verkeerslichten. Deze verkeerslichten werken op aanvraag en dienen zo snel als mogelijk groen te geven aan de fietsers en/of voetgangers die wenst over te steken. Wanneer een trambus wordt gedetecteerd dient voorrang te worden gegeven aan het openbaar vervoer.
Zie FOTO 12, 13 en 14 om te kijken (virtueel) hoe de toekomstige Woluwelaan er zal uitzien.
KRUISPUNT HAACHTSESTEENWEG
Op het kruispunt met de Haachtsesteenweg wordt de overgang gemaakt tussen het subsegment ten westen van de Haachtsesteenweg, waar de verkeersfunctie van belang is, en het subsegment ten oosten van de Haachtsesteenweg, dat wordt gedowngrade. (ZIE FOTO 9)
HALTE-OMGEVING OUDE HAACHTSESTEENWEG
De halte Diegem Dorp wordt ingeplant op het snijpunt van belangrijke lopers (Broekstraat, Schetsstraat,
Watermolenstraat, Oude Haachtsesteenweg, ...). Door de downgrading en het voorzien van een goed uitgeruste oversteek voor voetgangers en fietsers wordt het noordelijke en zuidelijke woonweefsel terug met elkaar verbonden.
Vandaag is het plein aan de Haachtsesteenweg voornamelijk een diffuse verkeersruimte. Door de komst van de nieuwe trambushalte wordt het plein, aansluitend op de winkelstraten, een belangrijke nieuwe bijkomende toegang tot de dorpskern. Tesamen met de omliggende functies (school, horeca, ...) heeft deze ruimte het potentieel om uit te groeien tot een levendige pleinruimte.
Autocirculatie: om conflicten met de trambus en afstappende reizigers te vermijden wordt de huidige enkelrichtingsdoorsteek voor personenwagens ter hoogte van de Oude Haachtsesteenweg geknipt. In de toekomst blijft het plein bereikbaar via een nieuwe ventweg aan de zuidzijde van de nieuwe trambusbedding tussen het A. de Cockplein en de Oude Haachtsesteenweg. Deze enkelrichtingsventweg verzekert tegelijk ook de ontsluiting van de naastliggende percelen. Door ook de Oude Haachtsesteenweg tussen het plein en de Kerktorenstraat enkelrichting te maken wordt een helder lussensysteem verkregen (zie FOTO 6).
Zie FOTO 7 om een virtueel beeld te zien hoe het Diegemplein er in de toekomst zal uitzien.
Het project werd uitgebreid met extra parkeerplaatsen. Tussen de Watermolenstraat en de Woluwelaan ligt momenteel een braakliggend terrein dat eigendom is van de intercommunale. Dit terrein werd aangekocht om bijkomende parkeerplaatsen in te richten (29 pp ipv 14 pp), waardoor er aan de zuidzijde ruimte vrij komt om de fietsenstalling meer prominent in te passen. Deze
centrumparking wordt ontsloten via de Watermolenstraat. Vanuit de parking bereikt men via de nieuwe oversteek op een vlotte en veilige manier de winkelstraat Oude Haachtsesteenweg. Door de gerichte inplanting van bomen en lagere beplanting past de parking past zich in in het vernieuwde groene karakter van de Woluwelaan. (Zie FOTO 8)
KRUISPUNT A. DE COCKPLEIN
Het kruispunt met het A. de Cockplein zorgt voor de ontsluiting van Diegem-dorp naar de R22. Hoewel dit segment is gedowngrade worden er, om het aantal conflicten in de lichtenregeling maximaal te kunnen beperken, aan weerszijde een voorsorteerstrook linksaf voorzien. (Zie FOTO 10)
HALTE –OMGEVING WATERMOLENSTRAAT / KRUISPUNT OUDE WOLUWELAAN
Ter hoogte van het kruispunt Woluwelaan – Oude Woluwelaan wordt de overgang georganiseerd tussen de vrije trambusbedding aan de westzijde van het kruispunt en gemengd verkeer (trambus-auto) aan de oostzijde. Voor trambussen die komende vanuit de Luchthaven richting Heizel wordt er een vrije trambusbedding voorzien richting het kruispunt. Via een aangepaste lichtenregeling wordt een vlotte doorstroming van de trambus over het kruispunt gegarandeerd.
De halte Watermolenstraat wordt ten westen van het kruispunt ingeplant ter hoogte van de vrije bedding. Zo kan op een eenvoudige en veilige manier worden af- en opgestapt.
Aan de zuidzijde van de halte worden fietsenstallingen voorzien, waarvan een gedeelte bijvoorbeeld kan worden gereserveerd voor een fietsdeelsysteem gericht op de meer zuidelijk gelegen bedrijvigheid. De fietsenstalling is direct gelinkt met de reeds aanwezige fietsinfrastructuur langsheen het park. De gemeente Machelen heeft plannen om ook de Oude Woluwelaan te downgraden van 2x2x naar 2x1. Zo komt er ruimte vrij ten voordele van comfortabele fiets-en voetgangersinfrastructuur tussen de trambushalte en het zuidelijk gelegen bedrijvenpark.
Tesamen met het onderzoek van het openleggen van de Woluwe zal dit een nieuw typeprofiel opleveren voor de Oude Woluwelaan. De aansluiting op het kruispunt met de Woluwelaan kan pas definitief worden uitgezet wanneer de herinrichtingsplannen voor de Oude Woluwelaan klaar zijn.
Ook richting noorden wordt er gezorgd voor een goede langzaam verkeersconnectie met de trambushalte. Via een doorsteek richting Frans Degeyndtgaarde wordt de trambushalte verbonden met het woonweefsel langsheen de Watermolenstraat. Tegelijk wordt ook het dubbelrichtingsfietspad langsheen de open Woluwe op die manier via de Frans Degeyndtgaarde verbonden met de Zaventemsesteenweg, de brug over de R0 en zo verder richting Brussels Airport.
Een groot deel van de groene zone ten noorden van de trambushalte is eigendom van de Vlaamse overheid (AWV). Door deze ruimte in te richten als een aangename groenzone waar waterbuffering, de opengelegde Woluwe en goede connecties met de omgeving samenkomen in een geïntegreerd ontwerp kan het gebied uitgroeien tot een natuurrijke recreatieve zone, een ontmoetingsplaats voor de buurt en, via de dowgrading van de R22, een uitbreiding van het park van Diegem over de Woluwelaan heen. Tesamen met een mogelijke opwaardering van de zone boven het ondergrondse bufferbekken langs de Woluwelaan die door de gemeente wordt gevraagd, krijgt zo een‘verruimd park’ Diegem vorm dat centraal ligt tussen de verschillende woonwijken en ze met elkaar verbindt (Zie FOTO 11)
Openbaar Onderzoek:
Het openbaar onderzoek liep van 21 januari 2019 tot 20 februari 2019, de laatste dag dat er bezwaarschriften konden worden aangebracht. De uiterste datum voor het al dan niet afleveren van de vergunningen is 14 juli 2019. De Werkvennootschap voorziet om voor het einde van 2019 voor de werken een aannemer aan te stellen.
Reactie plaatsen
Reacties
Heb je een lening nodig om de rekening te betalen? Neem contact met ons op, want we geven een lening vanaf 2%. We geven ook een lange en korte lening voor meer info. Neem contact met ons op via e-mail jm707279@gmail.com. Je kunt ook contact met ons opnemen via whatsapp : +393924698291 voor meer info