Decreet Basisbereikbaarheid
Het decreet basisbereikbaarheid, de grote hervorming van het openbaar vervoerbeleid in Vlaanderen, maakt een einde aan de tijd van de basismobiliteit, waarbij iedere Vlaming op enkele honderden meters van zijn deur een bus- of tramhalte moest hebben. Er wordt plaats gemaakt voor een meer vraaggestuurde aanpak met inbreng van de lokale besturen. De plannen zouden normaal in 2022 in werking moeten treden. Volgens bepaalde plannenzullen twintig procent van de bushaltes verdwijnen in Vlaanderen.
Daarbij wordt uitgegaan van het decreet basisbereikbaarheid – dat uitgaat van het principe dat reizigers meerdere vervoersmiddelen gebruiken om op hun bestemming te komen. Het treinnet geldt als ruggengraat, daarna moeten bussen en trams de grote assen bedienen en ook aanvullend het vervoer verzorgen. Daarna zorgen lokale besturen voor vervoer op maat in de vorm van deelauto’s, taxi’s, buurtbussen of andere zaken.
DE Lijn
Een mooi verhaal, volgens de Lijn, die confirmeert dat er 20% van de bushaltes zal verdwijen Volgens de Lijn komt het erop neer dat ze het aanbod verkleinen, maar ook versterken. Ze focussen daarbij op hoogfrequente lijnen op de grote assen en haltes bij attractiepolen, bedrijventerreinen, scholen, ziekenhuizen of andere sites waar veel volk komt.
Machelen
Vanaf januari 2022 zullen er enkele wijzigingen worden doorgevoerd binnen het netwerk van De Lijn in kader van het nieuwe vervoerplan van de vervoerregio Vlaamse Rand. Alle haltes in Machelen en Diegem werden geanalyseerd, rekening houdend met afstand tussen haltes, aantal opstappers, attractiepolen in de nabijheid, veiligheid, ... en toegankelijkheid. 50% van de haltes van het kernnet en het aanvullend net dienen toegankelijk te zijn tegen 2030.
Het gebruik van de bus hangt enerzijds deels af van de wandelafstand tot de bushaltes, anderzijds zorgt elke halte ook voor een vertraging van de bus. De optimale afstand tussen haltes is daarom vastgelegd op 400m in stedelijk gebied en 600m in buitengebied.
Suggesties van De Lijn
Dit zijn de suggesties van De Lijn:
Impact voor Machelen
- Brucargo
- Halte Machelen Cargo Centraal: verplaatsing naar het Westen
- Reden: optimalisatie binnen Brucargo
- Machelen Gebouw 830: schrapping
- Reden: bus meer naar centrum Brucargo (geen bediening meer in BB?)
- Halte Machelen Cargo Centraal: verplaatsing naar het Westen
- Wijk Carré
- Machelen Steenweg nr Peutie: schrapping
- Reden: weinig opstappers en ligt dicht bij een andere halte
- Machelen Steenweg nr Peutie: schrapping
Impact voor Diegem
- Blaironstraat en Nieuwe Zaventemsesteenweg
- Halte Blaironstraat: schrappen
- Reden: halte is vandaag maar aan één zijde en wordt weinig gebruikt
- Halte Degeyndtgaarde: verplaatsen naar brug over R0 (Zaventemsesteenweg)
- Reden: halte wordt niet gebruikt vandaag
- Halte Blaironstraat: schrappen
- Centrum Diegem
- Halte Standbeeld: schrapping
- Reden: erg weinig gebruikt
- Halte Mommaerts: schrapping
- Reden: integratie met verplaatsing
- halte De Kleetlaan: verplaatsen naar het station
- Reden: de halte ligt een paar honderd meter van het station. Vlakbij het station zou logischer zijn. De naamgeving zou dan ook wijzigen naar Halte Diegem Station.
- Halte Diegem Station: andere naamgeving
- Reden: de halte thv De Kleetlaan zou de naam Diegem Station krijgen
- Halte Standbeeld: schrapping
- Bedrijvenzone
- Halte Hermes: schrapping
- Reden: geen bediening in de toekomst
- Halte Hermes: schrapping
- Diegem-Lo
- Halte F. Campinestraat: schrapping
- Reden: weinig gebruikt en halte Diegem-Lo is een volwaardig alternatief
- Halte F. Campinestraat: schrapping
Suggesties van de gemeente Machelen
Impact voor Machelen
- Halte Bessenveld en haltes Berkenlaan: samenvoegen centraal tussen beide haltes in
- Reden: op deze manier is er een verbinding met Diegem centrum via een trage weg mogelijk
Impact voor Diegem
- Halte Diegem Station: verplaatsing naar Woluwelaan
- Reden: straten in centrum Diegem zijn erg smal
- Halte Diegem Kerk: verplaatsing naar A. De Cockplein
- Reden: beter centraal punt
Op lange termijn wenst de gemeente Machelen de circulatie in centrum Machelen anders te organiseren zoals met De Lijn besproken. De wijzigingen in deze nota gaan over de wijzigingen op korte termijn, verbonden aan de start van het nieuwe kernnet en aanvullend net. De wijzigingen op lange termijn zullen gebundeld worden in het mobiliteitsplan.
Duurzame en Modale Shift en aanpassing in het mobiliteitsplan
De gemeente streeft een duurzame en ambitieuze modal shift na. Het openbaar vervoer speelt daarin een belangrijke rol. Dat er zoveel mogelijk haltes goed bereikbaar zijn voor de inwonenden is dus cruciaal. Ook in kader van het nieuwe mobiliteitsplan wordt er nagedacht over goede locaties voor mobipunten en het openbaar vervoer. De onderstaande adviezen aan de Lijn zijn gericht op de korte termijn (2022). Op lange termijn wenst de gemeente nog andere wijzigingen op het netwerk door te voeren zoals reeds aangekaart bij De Lijn. Dit zal opgenomen worden in het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente.
Impact voor Machelen
Haltewijzigingen op Brucargo (Machelen Cargo Centraal en Gebouw 830
)De gemeente wenst eventueel een mobi- of hoppinpunt te ontwikkelen aan de tunnel thv het Lindenplein. De halte Machelen Gebouw 830 en de kernnetlijnen op Brucargo en de Haachtsesteenweg zouden hier een meerwaarde betekenen voor de inwoners van Machelen: zo kunnen zij bijvoorbeeld ook gebruik maken van de lijnen die Brucargo bedienen voor hun bestemming luchthaven of Vilvoorde.Het verplaatsen van de halte Cargo Centraal vormt geen probleem.
Halteschrapping in wijk carré (Machelen Steenweg nr Peutie)
Deze halte wordt bediend door schoolvervoer. Vooral jongeren nemen hier de bus. We begrijpen de redenering van De Lijn en vermoeden dat het voor de doelgroep geen probleem is om de andere halte te gebruiken.
Impact voor Diegem
Halteschrapping Blaironstraat
Vermits de huizen ter hoogte van deze halte zullen verdwijnen, is het logisch om de halte te herbekijken. Er is nagedacht over het integreren van de halte op de Veldweg, maar gezien de beperkte ruimte en de beperkte bewoning wordt ervoor geopteerd om de halte te schrappen.
Haltewijziging Degeyndtgaarde
Door het verplaatsen van de halte is deze meer bereikbaar voor de mensen van Diegem. Toch blijft dit een ondermaats geschikte locatie. De gemeente vraagt om op lange termijn te bekijken of de aanvullende lijnen die hier passeren niet door Diegem kunnen rijden. Op de Zaventemsesteenweg of de route van de Ringtrambus kan eventueel dubbel gebruikt worden.
Halte Standbeeld
Gezien het lage gebruik en de relatief korte afstand tot de halte aan de kerk en aan het station is het oké om deze halte te schrappen.
Halte De Kleetlaan, halte Mommaerts en halte Diegem Station
De gemeente volgt de logica om de haltes De Kleetlaan en Mommaerts te integreren zo dicht mogelijk bij het station en deze nieuwe halte de naam te geven 'Diegem Station'. De oude halte Diegem Station wenst de gemeente te verplaatsen. De gemeente stelt een nieuwe halte voor op de Woluwelaan ter hoogte van Zilverhof waar deze halte en de halte Mommaerts dan kunnen geïntegreerd worden.
Op lange termijn kan er nagedacht worden of de bus eventueel over de terreinen van Pegasuspark kan rijden waardoor de halte op De Kleetlaan kan geplaatst worden.
Halte Diegem Station
In de smalle straten van Diegem is het busvervoer niet ideaal. De leefkwaliteit van de buurt wordt jammer genoeg door het huidige gebruik van eerder grote bussen met zware motoren niet gegarandeerd. In Diegem is het bovendien zo dat de verbinding met het station zal gemaakt worden verderop ter hoogte van De Kleetlaan. De gemeente beseft wel dat het belangrijk is om vandaag de bediening van het A. De Cockplein te garanderen. Daarom stelt de gemeente voor om de route van de bus te laten lopen richting Zaventem via de Vander Aastraat en de Ceusterstraat en een halte te voorzien ter hoogte van de Woluwelaan. Omgekeerd (richting Vilvoorde) is het wenselijk om het traject Tenaertslaan – Stationstraat (of Vander Aastraat) te gebruiken waarbij de halte ook op de Woluwelaan kan. De bushaltes kunnen dichtbij het woonzorgcentrum geplaatst worden. Aan het station zelf, ter hoogte van de oude halteplaats, zal duidelijk aangegeven worden dat je via het perron het Hoppinpunt Diegem Station kan bereiken.
Halte F.Campinastraat
De gemeente volgt de logica om deze halte te schrappen gezien het gebruik en de aanwezigheid van een volwaardig alternatief ter hoogte van Diegem-Lo.
Halte Hermes
Gezien deze halte geen bediening meer zal hebben in de toekomst, maar er wel voldoende alternatief openbaar vervoer in de directe omgeving zal zijn dankzij de komst van de Luchthaventram en de aanwezige lijnen op de Henneaulaan/Grensstraat volgt de gemeente de suggestie om deze halte te schrappen.
Halte Bessenveld en halte Berkenlaan
Om de verbinding van Diegem Centrum met deze bushaltes te verbeteren is de gemeente er voorstander van om de haltes samen te voegen ter hoogte van de kruising van de Holidaystraat en de voetweg vanuit het centrum van Diegem. De voetweg dient dan wel opgewaardeerd te worden.
Halte Diegem Kerk
Het is logischer om deze halte zichtbaarder te implementeren te hoogte van het A. De Cockplein. Dit kan opgenomen worden bij het herinrichtingen van het A. De Cockplein, dus is eigenlijk eerder op langere termijn
De Lijn zal zelf instaan voor het verplaatsen of weghalen van de palen. De gemeente staat in voor het wijzigen van de wegmarkeringen en verplaatsen van schuilhuisjes. Er kan bekeken worden of er subsidies via het decreet basisbereikbaarheid mogelijk zijn.
Beslissing College
In het college van buergemeester en schepenen op 25 mei werd het volgende goedgekeurd
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen in Machelen gaat akkoord met:
- het schrappen van de haltes Machelen Steenweg nr Peutie, Diegem Blaironstraat, Diegem-Lo F. Campinastraat, Diegem Standbeeld en Diegem Hermes
- het verplaatsen van de haltes Machelen Cargo Centraal, Machelen Blaironstraat, Machelen Degeyntgaarde en Diegem De Kleetlaan
- niet akkoord met het verplaatsen van de halte Machelen gebouw 830 en het schrappen van halte Mommaerts
op voorwaarde van toekenning van de nodige financiële middelen per haltewijziging en ruimte bij de betrokken diensten om de wijzigingen door te voeren en de algemene invoering van het nieuwe openbaar vervoerplan, inclusief het vervoer op maat dat noodzakelijk is om vervoersarmoede in de regio Vlaamse Rand te voorkomen.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wenst bijkomend:
- de halte Diegem Station en halte Mommaerts te integreren in een nieuwe halte ter hoogte van Zilverhofde halte Diegem Kerk te verplaatsen naar het A. De Cockplein
- de haltes Diegem Berkenlaan en Diegem Bessenveld te integreren in één halte tussen beide haltes in
op voorwaarde van toekenning van de nodige financiële middelen per haltewijziging en ruimte bij de betrokken diensten om de wijzigingen door te voeren
Jouw Feedback
Ben jij ook een fervent gebruiker van de Lijn, twijfel dan niet om hieronder of op Facebook jou mening na te laten.
Reactie plaatsen
Reacties