Vandaag verscheen in Het Laatste Nieuws dat het station Buda in Machelen er toch niet komt, aangezien Uplace er ook niet komt, en dat de gemeente Machelen en stad Vilvoorde bezig zijn met dereconversie van de Uplace-site, die voortaan als de Broeksite door het leven gaat, de Kerklaan in Machelen en de CAT-site en de voormalige Renault-fabriek in Vilvoorde.
Luc Cardon had in "ge zijt van Diegem als ge" opgemerkt dat het niet over het stadion van Buda ging, maar dat het eigenlijk over het station Machelen (Brabant) zou gaan.
Ik heb dan even wat opzoekwerk gedaan en heb het volgende gevonden, voor zij die niet weten hoe het station Machelen (Brabant) ontstaan is en waarom het uiteindelijk gesloten werd.
Station Machelen (Brabant)
Station Machelen is een voormalige spoorweghalte langs spoorlijn 27 (Brussel - Antwerpen). In 1934 werd de modernisering (o.a. elektrificatie) voltooid van spoorlijn 25. Het doel was dat de snelle, directe treinen spoorlijn 25 gingen gebruiken en dat trage stoptreinen spoorlijn 27 zouden gebruiken. Daarom werd de halte 'Haren-Noord' op lijn 25 in 1935 verplaatst naar de nieuwe lijn 27: het huidige station Machelen.
Later werd op lijn 25 toch (ook) een halte gebouwd, deze keer onder de naam 'Buda'. In 1976 kreeg het station de huidige naam en werden ook langs spoorlijn 26/1 perrons aangelegd voor het station Machelen. Deze halte werd bediend door de treinen van de voorstadslijn 26 tot in 1998.
De stopplaats werd (ondanks de sluiting voor regulier reizigersverkeer in 1993) sporadisch nog bediend toen Station Buda Stat onbereikbaar was door de sluiting van de spoorlijn 25 . Het station van Machelen ligt op wandelafstand van Buda.
In 1976 verscheen ze als gloednieuwe halte (hooguit een paar perrons) op lijn 26, de oostelijke ringlijn rond Brussel. Waarom ‘Machelen(Brabant)’? Omdat er in Oost-Vlaanderen al een station Machelen bestond, vlakbij Deinze, dat gelijk werd omgedoopt tot ‘Machelen(Leie)’, al ging het kort daarna al dicht. Nog geen 20 jaar later, einde 1994, was het de beurt aan ‘Machelen (Brabant)’, want er kwamen “niet genoeg” reizigers opdagen.
Op de koop toe werden deze perrons toen nog heel sporadisch bediend, zij het dan als vervanghalte voor Buda wanneer er werken waren op lijn 25 – meteen de reden waarom ze niet overwoekerd waren.
Blijkbaar dient vanddag dit spookstation niet langer als vervanghalte. Beneden aan de Kerklaan zijn de plaatjes al een tijdje verdwenen, en die ene toegangsweg is nu volledig overgroeid, al oogt zijn evenknie aan de andere kant wel wat toegankelijker. Het haltegebouw staat er nog steeds, maar heeft duidelijk en zelfs meermaals dienst gedaan als niet-officiële noodwoning. Dat de perrons niet volledig overwoekerd zijn is ongetwijfeld te danken aan de jaarlijkse doortocht van de onkruidverdelgingstrein, want de spoorlijn zelf is nog steeds in gebruik, zij het enkel voor goederentreinen. De perronverlichting en zelfs de naamborden staan er echter nog.
Conclusie:
Luc Cardon had gelijk. Het gaat hier duidelijk over Station Machelen (Brabant) Ik ben er zeker van dat onze vrienden van Heemkundekring Machala er nog veel meer kunnen over vertellen dan hetgeen ik hierboven gevonden heb. Hieronder nog wat foto's.
Reactie plaatsen
Reacties