Informatieavond
Vanavond, 12 December, was er een informatie avond om de buurt kennis te laten maken met de ambities en circulaire aanpak voor de oude Desmedt-site in Diegem, een nieuw project in de stijgers, dat zich tussen de Oude Haachtsesteenweg, Kosterstraat en de treinsporen bevind. Voor zij die er niet bij konden zijn, hier kan je meer informatie terugvinden in verband met het project de Lediaan.
Ontwikkelaar PSR (Partner in Site Reconversion - dochtervenootschap van de groep Jan De Nul) werkte een toekomstvisie uit om in samenspraak met de betrokken overheden de oude Desmedt-site op te waarderen tot een publiek toegankelijk glooiend park van 1,8 hectare met ruimte voor wonen. Om haar visie op de sanering en herontwikkeling van dit gebied toe te lichten organiseerde PSR gisteren een eerste publieke infomarkt. Het betreft een pioniersproject in de duurzame integratie van oude stortplaatsen in hun omgeving.
Over de oude Desmedt-site
Al van in de Middeleeuwen werd in de streek van Diegem traditioneel de Lediaan-zandsteen ontgonnen, een witkleurige zandige kalksteen, die als kwaliteitsteen diende voor de opbouw van kerken en paleizen in Brabant. Zo ook het geval op de oude zandwinning Desmedt (voorheen Gebroeders De Kempeneer). De site met een oppervlakte van 28.174 m², gelegen langsheen de Oude Haachtsesteenweg in Diegem, kadert vandaag volledig in de definitie van een brownfield.
Na het stopzetten van de zandwinningsactiviteiten in 1960 werd de voormalige zandgroeve tot in 1977 gebruikt als stortplaats voor bouwpuin en geraakte het gebied verwaarloosd en onderbenut. PSR is na verwerving van het terrein in 2017, samen met de betrokken actoren gestart met de herontwikkeling van deze site als inbreidingsproject naar een mix van publiek groen, grondgebonden woningen, urban villa’s en appartementen.
De project naam "De Lediaan"
Al van in de middeleeuwen werd in de streek van Diegem traditioneel de Lediaan-zandsteen ontgonnen, een witkleurige zandige kalksteen. Zo ook het geval op de oude zandwinning Desmedt (voorheen Gebroeders De Kempeneer).
Geleidelijk verwierf de Diegemse steen grote vermaardheid. Vooral in de vijftiende eeuw werd het “steenwerc van Dydenghem” sterk gewaardeerd in Brabant. Vele gebouwen in de omgeving, waaronder ook de eigen Sint-Catharinakerk en de middeleeuwse waterburcht werden uit de plaatselijke steen opgetrokken. Kwaliteitssteen vond gretig aftrek in Brussel voor de opbouw
van kerken en paleizen, restproducten werden gebruikt door de lokale inwoners.
Situering Projectgebied
Zoals gezegd bevind het zich tussen de spoorweg, Oude Haachstesteenweg en De Kosterstraat. Het gebied staat ingekleurd als woonzone in het gemeentelijk RUP "Diegem Centrum 2017".
Milieu
Uitgesloten om de koppen in het zand te steken voor de oude zandwinning in Diegem. De uitgevoerde milieuonderzoeken
tonen aan dat de vroegere industriële activiteiten op het projectgebied hun sporen nalieten in de bodem. Bepaalde
zones op de oude Desmedt-site hebben hierdoor te kampen met een historische verontreiniging waardoor er nood is aan
bodemsanering in afstemming met de toekomstige ontwikkeling.
Voor de bodemsanering van dit project slaat PSR de handen in elkaar met haar zusterbedrijf Envisan, de milieudivisie van Jan De Nul Group. Envisan heeft jarenlange kennis en ervaring in nagenoeg alle gebieden van de milieutechnologie en een gedegen
trackrecord in verschillende omvangrijke en complexe saneringsprojecten.
Brownfield Covenant en EU Support
De Vlaamse Regering wenst de herontwikkeling en sanering van on(der) benutte industriële terreinen te stimuleren en
te faciliteren in plaats van nieuwe gebieden aan te snijden. Voor de herontwikkeling van de oude Desmedt-site wordt een convenant afgesloten tussen private en publieke actoren. Deze convenant zal een belangrijke bijdrage leveren in de reconversie van deze site.
De oude Desmedtsite is een innovatief Europees onderzoeksproject voor de herwaardering van oude stortplaatsen. De Europese Commissie ondersteunt specifieke onderzoeksprojecten COCOON en RAWFILL waarin de OVAM met de oude Desmedt-site in Diegem deelneemt als partner.
Masterplan
Hieronder kan je een eerste draft vinden van het masterplan.
De gebiedsontwikkeling zet in op het realiseren van een groot publiek, vlot doorwaadbaar en glooiend park van 1,8 hectare in combinatie met compacte en duurzame wooneenheden. In De Lediaan gaan ontspannen, samenleven en wonen hand in hand, voor zowel huidige als nieuwe bewoners.
Volgens de project ontwikkelaar zou er ruimte zijn voor maximaal 180 wooneenheden, maar hoeveel het exact het er zullen zijn is momenteel nog niet vastgesteld. Ook is nog niet bekend hoeveel appartmenten, huizen of eender welke woningtypes er gebouwd zullen worden.
Tijdslijn:
De goedkeuring van het Masterplan wordt voorzien begin 2020, het indienen van omgevingsvergunning voor het verkavelen zou voorzien zijn voor het voorjaar van 2020, indienen van omgevingsvergunning voor de 1ste bouwfase zou voorzien in het najaar van 2020. De opstart van de saneringswerken zou voorzien zijn begin 2021, met aansluitend de start van de eerste bouwfase.
Conclusie:
Met de Lediaan staat opnieuw een groot project in de stijgers in onze gemeente. Het feit dat het een Brownfield Covenant gebied gaat is natuurlijk goed meegenomen, en de sanering zal gebeuren door de project ontwikkelaar. Ook dat men met de conversie van deze zone geen nieuwe groene gebieden moet aansnijden, voor uitbreiding van woonzone is natuurlijk een voordeel
Het is wel zo dat we meer en meer dichter bij mekaar moet wonen in het centrum van onze gemeente (zowel in Machelen als in Diegem) maar hopelijk kan de gemeente de resterende groene zone die onze gemeente nog rijk is, behouden als groene zone, die klassificeren dat ze onmogelijk kan gebruikt worden voor de uitbreiding van extra woonzones in onze gemeente.
Ik heb ook met een aantal buurtbewoners gesproken, en hun grootste bezorgdheid is de mobiliteit vanzelfsprekend. Vandaag de dag is het reeds moeilijk om een parkeerplaats te vinden op de Oude Haachtsesteenweg (en de rest van het centrum van Diegem), en als er in die zone een 180 tal extra wooneenheden bijkomen, rekening houdende dat het gemiddelde aantal auto's per gezin 1.4 bedraagt, dan weet je dat er 250 extra voertuigen bijkomen. Ook al zullen er ondergrondse parkeerplaatsen voorzien worden in de nieuwbouw, recent onderzoek door de Universiteit van Antwerpen, resulteerde in de vaststelling dat projectontwikkelaars hun ondergronds parkeerplaatsen (die verplicht zijn om te mogen bouwen, in onze gemeente is dat 1.5 per wooneenheid) niet verkocht krijgen aan de kopers van de wooneenheden, met als gevolg dat de reeds bestaande parkeerlast nog eens toeneemt.
Verder is het wel positief dat er een ruime groene zone voorzien wordt, die publiekelijk toegankelijk is. Vandaag de dag wordt dit gebied niet gebruikt, buiten een paar wandelaars die hun hond er uitlaten. Dus een extra troef in een reeds druk bebouwde gemeente.
Ten slotte konden alle aanwezigen een survey invullen om bijvoorbeeld een score te geven over de voorgestelde visie, hoe men zichzelf ziet in de toekomst (inwoner, ontspannen of investeerder van de Lediaan) of welke woontypologie of infrastructuur voorzien zou kunnen worden in de Lediaan.
Ik hoop dat ik hierdoor voor diegene die er vandaag niet bij konden zijn, een beter zicht hebben kunnen geven op het project de Lediaan.
Hebben jullie feedback, vragen en dergelijke? Twijfel niet, zet ze hieronder als reactie, of zet het gewoon op FB.
Reactie plaatsen
Reacties