Politiezone VIMA

Gepubliceerd op 10 mei 2019 om 11:03

De afgelopen weken zijn er op Facebook heel wat posts geplaatst geweest in verband met inbreuken op de verkeers- en andere wetgevingen. Men legt dan snel de link naar de Politie en haar verantwoordelijkheid. Maar wat weten over de werking van de Politiezone ViMa

Vorige maand heeft de gemeenteraad in de verenigde gemeenteraadscommissie, niemand minder dan de Korpschef van politiezone ViMa, Erik Bassleer, als gastspreker mogen ontvangen, die een woordje uitleg gaf over het reilen en zeilen en de werking van zijn politie zone ViMa. Het was een heel interessante uiteenzetting.

Ik dacht dat het daarmee niet slecht zou zijn om hier even meer informatie te verschaffen hoe de politie werkt, welke bestuursorganen er zijn, welke operationele diensten er zijn, wat de prioriteiten zijn van het Zonaal Veiligheidsplan, wie de prioriteiten bepaald van de politie en dergelijke meer.

De informatie hieronder geeft U een beter beeld over de werking van de politie.

3 Bestuursorganen

De locale politiezone ViMa wordt bestuurd door 3 onafhankelijke bestuursorganen, namelijk het politiecollege, politieraad en de zonale veiligheidsraad.

Politiecollege

In een meergemeentezone zoals de politiezone Vilvoorde-Machelen oefent het politiecollege het gezag uit over het lokale korps en de korpschef. Het beslist eveneens over de organisatie en de werking van het korps zonder zich te mengen in de interne verdeling van taken en opdrachten, dat is een bevoegdheid die uitsluitend voor de korpschef is weggelegd.

Bevoegdheden

  • Uitoefenen gezag over het korps en de korpschef
  • Geven van orders
  • Opleggen van tuchtsancties
  • Aankopen en aanbestedingen
  • Personeelsaangelegenheden

Samenstelling
Het politiecollege wordt gevormd door de burgemeesters Hans Bonte van de stad Vilvoorde en Mark Grootjans van de gemeente Machelen, korpschef, Secretaris, Directeur Operaties,

Werking
Het politiecollege vergadert om de 3-4 weken, en zijn niet openbaar.

Politieraad

De politieraad oefent de democratische controle uit op het politiecollege en het gevoerde politiebeleid.  De raad keurt de krachtlijnen van het zonale veiligheidsplan goed en de leden van de politieraad kunnen het politiecollege vragen stellen over het politiebeleid. Daarnaast beheert de politieraad de goederen en inkomsten van de politiezone en bepaalt hij de personeelsformatie.


Samenstelling
De politieraad bestaat uit 21 leden. Het bevolkingsaantal van iedere gemeente bepaalt hoeveel leden ze heeft in de politieraad: 14 gemeenteraadsleden vertegenwoordigen Vilvoorde en 5 gemeenteraadsleden vertegenwoordigen Machelen. De burgemeesters maken van rechtswege deel uit van de politieraad.

Werking
De politieraad vergadert zo vaak als vereist, met een minimum van vier maal per jaar. De vergaderingen zijn openbaar, behalve wanneer het om persoonsgebonden materies gaat. De voorzitter van het politiecollege zit de politieraad voor.

Zonale veiligheidsraad

De zonale veiligheidsraad bepaalt het politiebeleid voor elke politiezone. In de raad vindt een systematisch overleg plaats tussen de burgemeesters, de Procureur des Konings, de korpschef van de politiezone en de bestuurlijk directeur-coordinator van de federale politie. Daarnaast kan de zonale veiligheidsraad ook deskundigen uitnodigen om deel te nemen aan de vergaderingen.

De zonale veiligheidsraad heeft drie opdrachten:

  • het zonaal veiligheidsplan bespreken en voorbereiden;
  • de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie optimaal coördineren;
  • de uitvoering van het zonaal veiligheidsplan evalueren.

ZONAAL VEILIGHEIDSPLAN

De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus voorziet in de oprichting van een zonale veiligheidsraad.

In dit orgaan wordt systematisch overleg gepleegd tussen de burgemeester, de procureur des Konings, de korpschef van de lokale politie en de directeur-coördinator van de federale politie. Eén van de opdrachten van de zonale veiligheidsraad is het opstellen van een zonaal veiligheidsplan. Dit strategisch plan wordt opgesteld voor een periode van 6 jaar en het bevat ondermeer de prioritaire opdrachten en doelstellingen voor de politiezone die in de globale veiligheidsaanpak worden geïntegreerd.

De lokale politiediensten hebben in 2013 zonale veiligheidsplannen (ZVP) opgesteld en laten goedkeuren voor een periode van vier jaar (2014-2017), maar in 2016 werden de nodige wetswijzigingen doorgevoerd om de duur van de zonale veiligheidsplannen te verlengen van vier naar zes jaar (termijn van een lokaal bestuursakkoord). Concreet betekent dit dat de nieuwe ZVP’s van de lokale politiediensten in de toekomst betrekking zullen hebben op de periode 2020-2025. De huidige goedgekeurde ZVP’s werden verlengd met twee jaar, en lopen tot en met 2019.

Om het ZVP in overeenstemming te brengen met de inhoud van de nieuwe kadernota integrale veiligheid, de prioriteiten uit het nationaal veiligheidsplan 2016-2019 van de federale politie en de inzet die van de politiezone gevraagd wordt in het Kanaalplan, werd het ZVP bijgestuurd. De volgende vijf fenomenen werden weerhouden als prioriteit:

  1. Terrorisme, gewelddadig extremisme en radicalisering
  2. Inbraken in gebouwen
  3. Drugs
  4. Illegale economie & de sociale fraude
  5. Verkeersveiligheid

Waarom punt 1 “Terrorisme, geweldadig extremisme en radicalisering”? Dat punt maakt deel uit van de prioriteiten van de stad Vilvoorde, oa omdat Vilvoorde opgenomen werd in het Kanaalplan van Jan Jambon.

Het nieuwe zonaal veiligheidsplan wordt dit jaar opgemaakt voor de termijn 2020-2015

Het is dus zonale veiligheidsraad die het zonaal veiligheidsplan opmaakt, en daar kan enkel de Burgemeester advies geven aan de politiedienst, om extra aandachtspunten te vestigen op de gestelde prioriteiten, (bijvoorbeeld: verkeersveiligheid – te snel rijden, verkeerd parkeren, schoolomgeving, alcohol controles, ...).

oPERATIONELE DIENSTEN

De operationele diensten bestaan uit dienst Interventie, dienst Wijkpolitie, dienst Recherche en dienst Verkeerspolitie.

Interventie

Telefoon: 02 253 33 33

Commissaris Philip Gabriël leidt de interventiedienst.

De interventiedienst is de eerstelijnspolitie van de zone, en bestaat uit:

  • permanentieploegen;
  • bijzondere diensten.

De permanentieploegen vormen de ruggengraat van het korps. Minstens twee patrouilles van elk twee politie-inspecteurs staan 24 uur op 24 uur paraat. De ploegen voeren niet enkel interventies uit. Ze vergroten ook de zichtbaarheid van de politie en ze zijn een aanspreekpunt voor de bevolking. Zo helpen ze mee aan een verhoogd veiligheidsgevoel.

De bijzondere diensten voeren opdrachten uit van zowel bestuurlijke als gerechtelijke politie. Denk maar aan ordehandhaving, preventief en ontradend toezicht, bevorderen van de verkeersveiligheid, opsporen van verdachten, verzamelen van bewijzen, ....

Wijkpolitie

Telefoon: 02 254 12 23

Rudi Claes staat aan het hoofd van de wijkpolitie.

De politiezone Vilvoorde-Machelen is opgesplitst in tien wijken - acht in Vilvoorde (Houtem, Far West, Faubourg, Peutie, Centrum, Kassei, Koningslo en twee in Machelen – met elk een eigen wijkkantoor.

Wie is uw wijkinspecteur? Zoek het hier uit.

Wijkagenten Machelen

Inspecteur Ilse DEVLEESCHOUWER                 Tel.: 02 254 12 25   of  GSM: 0475 98 33 61

Inspecteur Hugo HERMANS                                Tel.: 02 254 12 24   of  GSM: 0473 63 89 65

Inspecteur Eline DENIS                                         Tel.: 02 254 12 12   of  GSM: 0472 18 34 62

Agent Jean LEEMAN                                             Tel.: 02 254 12 25   of  GSM: 0473 95 15 46

Wijkagent Diegem:

Inspecteur Kris HERNALSTEEN                          Tel.: 02 254 12 02   of  GSM: 0473 63 89 62

 

U kunt uw wijkinspecteur contacteren tijdens zijn werkuren om een persoonlijke afspraak te maken.

De vaste openingsuren vallen samen met de openingsuren van het gemeentehuis, meer bepaald:

  • Van maandag t.e.m. vrijdag van 9u tot 12u
  • Op dinsdag en woensdag van 14u tot 16u
  • Op donderdag van 14u tot 19u

Uw wijkinspecteur:

  • is aanspreekbaar en zichtbaar aanwezig in het straatbeeld;
  • onderhoudt goede contacten met de bewoners;
  • handelt gerechtelijke en administratieve stukken af;
  • bemiddelt bij burengeschillen en plaatselijke ongemakken;
  • oefent algemeen toezicht uit in de wijk;
  • houdt toezicht en regelt het verkeer bij plaatselijke manifestaties, markten, kermissen;
  • signaleert schade aan gemeentelijke infrastructuur, verkeersborden, slechte staat van het wegdek;
  • pakt plaatselijke problemen projectmatig aan;
  • houdt toezicht op de naleving van wetten en plaatselijke verordeningen.

Recherche

Commissaris Paul Doms leidt de recherche.

De recherche bestaat uit drie elkaar ondersteunende diensten die fungeren als een gespecialiseerde tweedelijnspolitie:

  • de Algemene Recherche;
  • de Sociale Recherche.
  • de Cel Info

Algemene recherche

Het kader van de algemene recherche voorziet vier hoofdinspecteurs en twaalf inspecteurs. De algemene recherche voert - zonder onderscheid - onderzoek naar diefstallen en oplichtingen, geweldsdelicten, inbreuken op de drug- en hormonenwetgevingen, financiële delicten,…
Zij vat de daders en verzamelt bewijselementen tegen hen.

Sociale recherche

Deze dienst bestaat uit één gespecialiseerde hoofdinspecteur en vijf inspecteurs en werkt samen met tal van externe partners. De sociale recherche houdt zich bezig met een hele waaier aan jeugd- en gezinsproblematieken: onrustwekkende verdwijningen, zedenfeiten,  (v)echtscheidingen, hoede- en bezoekrecht, onderhoudsgeld, adoptie en intrafamiliaal geweld.  Ze onderhoudt contacten met de scholen en volgt problematische opvoedingssituaties, spijbelaars en jeugdige delinquenten op.

Cel Info

Deze dienst bestaat uit één hoofdinspecteur en vier inspecteurs. De Cel Info zorgt voor de ondersteuning van de algemene en sociale recherche en houdt zich bezig met informatiebehandeling inzake radicalisme, extremisme en andere fenomenen in het kader van gerechtelijke en bestuurlijke politie.

Verkeer

Telefoon: 02 255 72 57           E-mail: verkeersdienst@pzvima.be

Commissaris Danny Peeters leidt de verkeersdienst.

De dienst bestaat uit een operationele en een administratieve dienst, tesamen negen medewerkers: zeven operationele en twee administratieve.

De operationele verkeersdienst ziet toe op het naleven van de verkeerswetgeving.

De administratieve verkeersdienst geeft adviezen aan de wegbeheerders en werkt voorstellen uit over signalisatie en weginfrastructuur.

Personeel

De politezone ViMa werd opgericht op 1 Januari 2001, en had toen door het samenvoegen van de gemeente politie Vilvoorde en Machelen, samen met de Rijkswachtbrigrade Vilvoorde, 134 mensen in dienst.

Vandaag bestaat de politiezone ViMa uit 169 mensen, waarvan er 142 in de operationele diensten werken en 27 in de administratieve en logistieke diensten tewerkgesteld zijn.

Het is de verantwoordelijkeheid van de korpschef om tijdig te anticiperen op het steeds complexer en uitgebreider takenpakket van de politie. Bovendien wordt de politie geconfronteerd met een sterke toename van het bevolkingsaantal. In 2000 telde de politiezone ViMa 46.820 inwoners. Bij de bepaling van het huidig personeelskader in 2009 telde de politiezone ViMa 52.311 inwoners. Inmiddels is dit aantal naar 58.397 gestegen. De verhouding van het aantal medewerkers in de politiezone en het aantal inwoners vertoont een negatieve trend.

In 2001, bij de opstart van de politiezone ViMa, telde ze 1 medewerker per 308 inwoners. In 2017 stond de teller op 1 medewerker per 345 inwoners. Op basis van de prognoses uit de gemeentelijke profielschets van de studiedienst van het agentschap Binnelands Bestuur zou de verhouding evolueren naar 1 medewerker per 380 inwoners tegen 2024.

Vandaar dat er gewerkt wordt aan een planning voor de optimalisatie en uitbreiding van het personeelskader voor de jaren 2020 tot en met 2022.

Nieuw politiehuis

Het huidige commissariaat dateert van 1994 en voorziet huisvesting voor 70 personeelsleden. Wanneer men weet dat men nood heeft aan een gebouw dat 200 personeelsleden kan huisvesten, heeft het huidige gebouw een te krappe bezetting. 

Er wordt dus uitgekeken naar een nieuw gebouw (als tussentijdse oplossing). Een van de opties is het oude kantoor van Roche Diagnostics op de Schaarbeeklei 198, welke beschikbaar zou zijn eind 2019. Dit gebouw bied veel potentieel en voldoet zo goed als aan alle vereisten van een modern politiehuis, en beschikt over ruim 5.000m2 kantoorruimte.

 

Indien U meer informatie wenst kan U steeds naar de website surfen van de politiezone ViMa : www.vima.be

U kan steeds ook op de bovenvermelde diensten terecht indien U eventueel extra vragen zou hebben.

U kan ook de politiezone VIMA volgen op Facebook: https://www.facebook.com/pz.vima/

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.