Gisteren stond de gespreksavond “Werken aan de Ring” Machelen op het programma. Place to be was Zaal Nova om 19.00 en ongeveer een dertigtal inwoners waren aanwezig om de laatste nieuwe updates te vernemen van de werken aan de ring, specifiek voor de inwoners van Machelen en Diegem.
De vergadering werd afgetrapt met een video waarbij de doelstellingen en objectieven werden uiteengezet voor beter wonen en werken in de gemeente rond de ring, vlotter en veiliger verkeer en tenslotte een betrouwbare combinatie van fiets, openbaar vervoer en auto.
De werken aan de ring zijn er gekomen omwille van de volgende redenen
- Complexe infrastructuur veroorzaakt files en onveiligheid
- De weginfrstratructuur is verouderd
- Sluipverkeer dat overlast genereert in omliggende gemeenten
- Groenzones en woonkernen raken versnipperd
- Een regio die blijft groeien
Samen met de inwoners van de omliggende gemeenten onderzoeken ze hoe ze van de Vlaamse Rand en Brussel een leefbare en vlot bereikbare omgeving maken waar het aangenaam wonen en werken is. Dus termen zoals “bereikbaarheid” en “leefbaarheid” staan centraal in heel dit project.
Om te beginnen ivm bereikbaarheid en om in de toekomst een duurzame mobiliteit te verzekeren, gaan ze de verschillende vervoersmodi op en langs de Ring moeten uitbouwen en versterken. Ze zetten bewust in op een mobiliteit waarbij het veilig combineren van auto, fiets en openbaar vervoer gestimuleerd wordt.
Om het combineren van vervoersmodi eenvoudig en veilig te maken, bouwen we nieuwe Park & Rides uit. Hier kan je snel overstappen van de auto of de fiets op het openbaar vervoer en omgekeerd.
Voor de leefbaarheid te verbeteren voor wie er woont of werkt, proberen ze door ruimte te creëren voor groene en lokale verbindingen verminderen we de barrièrewerking van de Ring voor mens en dier. Ze zetten voluit in op een Ring die verbindt in plaats van verdeelt.
Oplossing Ring infrastructuur:
Rond de zomer van 2019 zullen zowel het milieueffectrapport (MER) als de maatschappelijke kostenbaten-analyse (MKBA)
klaar zijn. Op basis van die 2 studies zal de Vlaamse regering een ontwerp-GRUP (gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) voorlopig vaststellen, in lijn met het voorkeursalternatief. Dit ontwerp-GRUP wordt vervolgens eind 2019 in een openbaar onderzoek aan de bevolking voorgelegd.
Voorloping zijn er 3 oplossingen die op tafel liggen:
- Light Fix: Deze oplissing voorziet een minimum aantal ingrepen, om zoveel mogelijk het verkeer te laten vlot verlopen.
- Parallel: De oplossing bied het voordeel dat zij die “regionaal” rijden, niet op dezelfde rijvakken rijden dan zij die “lokaal” rijden. Maw een voorbeeld zou kunnen zijn bij de aansluiting in Zellik van de E40 op R0, dat er 2 of 3 rijvakken beschikbaar zijn voor “regionaal” verkeer met enkel afritten voor A12, E19 en E40. In parallel met die centrale rijvakken, zijn er natuurlijk ook rijvakken voor “lokaal” verkeer met de bestaande af en opritten.
- Lateraal: Is een oplossing die zoals de parallel weg werkt, behalve dat de zijbanen meer een stadsweg gehalte krijgt, waarook het openbaar vervoer en fietsers zouden kunnen op aansluiten.
Fietsinfrastructuur:
Om de fiets verder te versterken als een volwaardig transportmiddel voor woonwerkverkeer, werken ze 'missing links' in het fietsnetwerk weg. ze zorgen voor kwalitatieve fietsinfrastructuur en willen zo mensen stimuleren zo vaak mogelijk de fiets te gebruiken, rekening houdende met veiligheid, comfort, continuiteit, samenhang en aantrekkelijkheid.
Momenteel zijn er een 10tal fietssnelwegen rond de Ring, en met deze werken komen er nog eens 40km bij aan fietsverbindingen aan 5 fietssnelwegen.
Openbaar vervoer:
Samen met Brabantnet proberen ze de vele automobilisten op en rond de Ring meer alternatieven voor de auto bieden. Daarom versterken ze het openbaar vervoer. De drie voorziene tram(bus)lijnen – samen goed voor 60 km – zorgen voor een vlotte verbinding tussen de Noordrand en de hoofdstad.
Punten voor Machelen / Diegem
- Het nieuwe afrit en oprit complex rechtover de toekomstige gevangenis van Haren is klaar, maar wordt pas in gebruik genomen, als de tunnel klaar is die gegraven moet worden om het verkeer van kruispunt Haachtse Steenweg /Woluwelaan en het Budakruispunt (dat geen gebruik maakt van het nieuwe afrittencomplex) vlot te laten verlopen. Dit hele project bestaat uit zes fases en ze zitten nu in fase 3 (kruispunt Buda aanpakken), alvorens aan de tunnel te beginnen, welke zij verwachten ergens tussen 2023 en 2025 klaar te hebben.
- Ook zal er geen directe connectie zijn bij datzelfde nieuwe op en afritten complex, naar de E19. Dat wil zeggen zij die de oprit nemen, enkel naar de binnenring of buitenring rijden, maar dus niet rechtdoor naar de E19. Ook voor zij die uit Mechelen komen via de E19 gaan ook geen connectie hebben met het nieuwe op en afritten complex. Als je het mij vraagt, een gemiste kans.
- Afrit Henneaulaan zal gesloten worden, dat is de afrit voor zaventem centrum / Keiberg. Je zal dus moeten rijden via de afrit “Woluwe” op de E40, en zo via de Woluwelaan om aan de Keiberg te geraken. Voor Zaventem centrum kan je dit ook doen, of anders gewoon rijden via de Leopold 3 laan (baan van de NATO) en via het rondpunt onder de brug aan de luchthaven, zo naar Zaventem centrum te rijden.
Conclusie:
Er staat heel wat te gebeuren de komende jaren met de werken aan de ring die als doel hebben om een betere bereikbaarheid en leefbaarheid te bekomen. Hou er wel mee rekening dat de plannen nog moeten goedgekeurd worden door verschillende instanties, en dus de start van de werken rond de ring nog een paar jaar op zich zouden laten wachten.
Dit is een beknopt verslag. De project verantwoordelijke heeft beloofd alle slides en info beschikbaar te maken online, als ze alle gespreksavonden gedaan hebben rond de Ring van Brussel. Van zodra deze informatie beschikbaar is, laat ik die jullie weten.
Reactie plaatsen
Reacties