Parkeerbeleid Machelen Analyse tov andere gemeenten

Gepubliceerd op 7 maart 2023 om 18:15

Analyse van Machels parkeerbeleid tov andere vlaamse gemeenten

Prijzen te duur, te weinig bewonerskaarten beschikbaar, blauwe kaart geldigheidsuren 07.00 - 20.00, parkeerabonnementen, paramedici kaarten, parkeervergunning voor zelfstandigen,zaakvoerders en werknemers...enz. De voorbije weken zij ze allemaal de revue gepasseerd, met positieve en “minder” positieve commentaren en feedback, ivm het nieuwe parkeerbeleid in onze gemeente.

Nu heb ik de afgelopen dagen het parkeerbeleid onder de loep genomen van andere gemeenten. Wat doen andere gemeenten? Hoeveel bewonerskaarten zijn er daar beschikbaar? Tijdens welke uren is de blauwe zone geldig? Wat zijn de prijzen van zowel inwonerskaarten als abonnementen. Is er iets voorzien voor zelfstandigen en zaakvoerders? Paramedici? En hoeveel bedraagt de retributie?.Dat en nog veel meer kan je hieronder terugvinden.

Ik heb de informatie gehaald bij service providers of de bedrijven die zelf de opvolging doen in opdracht van de gemeente. Voor Machelen is dat OPC, maar heb ook een aantal gemeenten bekeken waar ze met Apcoa werken (Vilvoorde). Hieronder kan je de relevante vergelijking vinden van de meeste gemeenten:

Hoeveel gemeenten bekeken voor deze analyse

Voor dit onderzoek werden er in totaal 48 gemeenten onderzocht:

  • OPC : 25 gemeenten
  • Apcoa: 23 gemeenten

Trends

Na het bekijken van 48 gemeenten bij verschillende service providers OPC en Apcoa, is er niet altijd onmiddelijk een trend te bespeuren. Zo heeft iedere gemeente zijn parkeerplan uitgewerkt op basis van de parkeerproblemen die zich voordoen in hun gemeente.

Zo zijn er gemeenten waar:

  • Naast de blauwe zone ook nog betalende parkeerzones zijn
  • Naast de blauwe zones ook nog andere kleuren zones zijn (groen, oranje, rood, geel)
  • Er bewonerskaarten geldig zijn in een gedeelte van de blauwe zone
  • Er maar enkele straten deel uitmaken van een blauwe zone
  • De hele gemeente een blauwe zone is (zoals onze gemeente)
  • Niet alle inwoners een bewonerskaart krijgen
  • Er geen bewonerskaarten beschikbaar zijn
  • Er geen parkeerabonnementen beschikbaar zijn
  • Er al dan niet een regeling is getroffen voor werknemers, zelfstandigen en zaakvoerders
  • Er een regeling is getroffen voor het personeel van de gemeente, OCMW en scholen
  • De eerste bewonerskaart gratis is of niet
  • Parkeer retributie per half dag tarief of volledig dagtarief
  • Enz

U ziet het, het is dus een hele opdracht om appelen met appelen te vergelijken in dit geval, plus moeten we ook rekening houden dat parkeerbeleidsplannen verschillen van gemeente tot gemeente afhankelijk van welk probleem ze proberen op te lossen.

Zo is er bijvoorbeeld in Machelen een probleem van mensen buiten onze gemeente die hun wagen achterlaten in onze gemeente om zo geen Low Emissie Zone tax te betalen als ze Brussel binnenrijden, of zijn er mensen die hun wagen bij ons parkeren, de bus nemen naar de luchthaven en 14 dagen op vakantie vertrekken. Dat zijn problemen die ze bijvoorbeeld niet hebben in pakweg Tremelo, Sint Kathalijne Waver, Diepenbeek of Lummen. Daar hebben ze ook een parkeerbeleid, maar om andere parkeer problemen op te lossen.

Ook worden er in Machelen niet altijd de beschikbare opritten van eigenaars gebruikt, of hebben de garages van bepaalde eigenaars een andere functie dan parkeren (opslagplaats, extra ruimte etc). Dit allemaal zorgt voor extra parkeerdruk en gebrek aan vrije parkeerplaatsen. 

Toch heb ik getracht, aan de hand van data beschikbaar op de websites van beide service providers, tot een objectieve vergelijking te bekomen.

Blauwe kaart Geldigheid

De periode wanneer de blauwe kaart verplicht is in blauwe zone’s hangt af van gemeente tot gemeente. Hier kan men wel een trend vaststellen.

Bijna alle gemeente hebben beslist dat de blauwe kaart nodig is van Maandag tot Zaterdag. Zondagen, national feestdagen en 11 juli zijn overal vrijgesteld van de verplichtingen om de blauwe kaart te plaatsen.

Eén uitzondering op alle onderzochte gemeente zijn Ternat en  Aartselaar waar je op zaterdag ook geen blauwe kaart hoeft te leggen. In Gavere moet je ook op zondag tussen 09.00 – 12.00 je blauwe kaart leggen.

Van 17 van de 25 onderzochte gemeenten bij OPC, 19 van de 23 onderzochte gemeente bij Apcoa is de blauwe kaart van kracht tussen 09.00 en 18.00.

  • 07.00 – 20.00 Machelen
  • 08.00 – 18.00 Ternat, Sint Kathalijne Waver
  • 08.00 – 19.00 Drogenbos
  • 09.00 – 16.00 Wezembeek, Willebroek
  • 09.00 – 19.00 Heusden Zolder, Leopoldsburg, Vilvoorde
  • 10.00 – 18.00 Eeklo

Maximale parkeertijd in een blauwe zone

Ook hier merken we verschillen op tussen de verschillende gemeenten. Toch hanteren de meeste gemeenten een maximale parkeertijd van 2 uur. 20 gemeenten van de 25 OPC gemeenten, 17 van de 23 Apcoa gemeenten hanteren deze maximale parkeertijd in de blauwe zone van 2 uur maximaal.

Andere gemeenten staan een langere parkeertijd toe in de blauwe zone:

Maximale parkeertijd 3 uur: Halle, Ternat, Tremelo, Duffel, Diest, Merelbeke

Maximale parkeertijd 4 uur:  Eeklo, Ninove, Vilvoorde, Landen,

Maximale parkeertijd 11uur: Machelen

Opgelet, voor onze gemeente is +95% maximaal 4 uur parkeertijd, enkel de donkerblauwe aangeduide zones in de gemeente beschikken over 11 uur maximale parkeertijd.

Sommige melden dat voor onze gemeente, wanneer je om 16.01 je kaart legt (blauwe kaart moet dan staan op 16.30) dat je kan blijven staan tot 07.00 s’morgens zonder over een bewonerskaart of parkeerabonnement te beschikken. En dat is correct.

Als ik dit voorbeeld neem, geldigheidsuren en maximale parkeertijd combineer, merken we dat in 21 van de 25 OPC gemeenten en 17 van de 23 Apcoa gemeenten hetzelfde voor hebben als in Machelen...maw zij kunnen ook hun kaart  om 16.00 voor het einde van de geldigheidsduur leggen, en zo tot 08.00 of 09.00 blijven staan de volgende dag.

In Duffel, Diest, Merelbeke, Tremelo, Halle, Ternat kan je reeds om 15.00 je blauwe kaart leggen, om zo tot 08.00 of 09.00 blijven staan de volgende dag.

In Wezembeek, Eeklo en Willebroek kan je reeds om 14.00 je blauwe kaart leggen, om zo tot 08.00 of 09.00 blijven staan de volgende dag.

Indien het parkeerbeleid niet de gewenste resultaten zou opleveren, kan de geldigheidstermijn van de blauwe kaart nog worden aangepast tot 21 of zelfs 22uur, zoals in sommige gemeente het geval is.

Maximaal aantal bewonerskaarten per adres

Hier ook zijn er verschillen op te merken tussen de verschillende onderzochte gemeenten van OPC en Apcoa.

Sommige gemeenten werken zonder bewonerskaarten (meestal omdat de blauwe zone bestaat uit één of klein aantal straten) zoals Kapellen op den Bos, Meise, Lummen, Tessenderlo, Avelgem en Buggenhout, Eeklo, Aartselaar, Berlaar, Duffel, Haacht, Heusden Zolder, Landen, Lokeren, Oudenaarde, Tremelo en Wijnegem

Voor gemeenten die wel bewonerskaarten ter beschikking stellen kunnen we het volgende afleiden:

  • In 12 gemeenten stellen ze maximaal 1 bewonerskaart ter beschikking
  • In 12 gemeenten stellen ze maximaal 2 bewonerskaarten ter beschikking
  • In 2 gemeenten stellen ze maximaal 3 bewonerskaarten ter beschikking (Drogenbos, Wezembeek)
  • In 1 gemeente stellen ze maximaal 4 bewonerskaarten ter beschikking (Machelen)
  • In 1 gemeente stellen ze onbeperkt aantal bewonerskaarten (Diepenbeek)

Prijzen van een bewonerskaart

Ik beschik niet over de correct nummers van het aantal ingeschreven wagens van onze gemeente. (Machelen heeft officieel +30,000 auto’s geregistreerd in de gemeente, maar dat komt omwille van alle huur en leasewagens bij bedrijven zoals Avis die in onze gemeente een vestiging hebben). Als ik dan kijk naar een soortgelijke gemeente met ongeveer aantal inwoners op 1 januari 2023, zoals Machelen (16,469 inwoners) en ik kijk naar Ternat (16,462 inwoners) dan kan je een aantal assumpties maken.

Bijvoorbeeld, is het correct, als ik zeg dat het aantal gezinnen met 4 of meer wagens in onze gemeente ongeveer 1% van alle gezinnen representeert? Als ik zeg dat het aantal gezinnen met 1 of 2 wagens (al dan niet met oprit en/of garage hebben) ongeveer +-85% vertegenwoordigt? Is het dan correct om te zeggen dat het beleid zich moet focussen op de grootste groep, maw die gezinnen met 1 of 2 auto’s?

Hieronder kan je de prijs terug vinden per gemeente: (aantal max. Bewonerskaarten per adres)

Gemeente: Afligem (1)

  • Kaart 1: 25€

Gemeente: Dilbeek (1)

  • Kaart 1: 50€

Gemeente: Ternat (1)

  • Kaart 1: 50€

Gemeente: Bornem (1)

  • Kaart 1: 25€

Gemeente: Willebroek (1)

  • Kaart 1: 40€

Gemeente: Erpe Mere (1)

  • Kaart 1: 0€

Gemeente: Gavere (1)

  • Kaart 1: 0€

Gemeente: Bonheiden (1)

  • Kaart 1: 25€

Gemeente: Leopoldsburg (1)

  • Kaart 1: 0€

Gemeente: Liedekerke (1)

  • Kaart 1: 25€

Gemeente: Putte (1)

  • Kaart 1: 30€

Gemeente: Puurs (1)

  • Kaart 1: 25€

Gemeente: Asse (2)

  • Kaart 1: 25€
  • Kaart 2: 50€

Gemeente: Halle (2)

  • Kaart 1: 10€
  • Kaart 2: 100€

Gemeente: Lennik (2)

  • Kaart 1: 80€
  • Kaart 2: 250€

Gemeente: Leuven (2)

  • Kaart 1: 60€
  • Kaart 2: 300€

Gemeente:Genk (2)

  • Kaart 1: 0€
  • Kaart 2: 250€

Gemeente: Denderleeuw (2)

  • Kaart 1: 50€
  • Kaart 2: 50€

Gemeente: Ninove (2)

  • Kaart 1: 50€
  • Kaart 2: 100€

Gemeente: Drogenbos (3)

  • Kaart 1: 15€
  • Kaart 2: 75€
  • Kaart 3: 150€
  • Kaart 4: 375€ (opgelet enkel te verkrijgen na schriftelijk schrijven en na goedkeuring van College van Schepen en Burgemeester.)

Gemeente: Wezembeek (3)

  • Kaart 1: 10€
  • Kaart 2: 25€
  • Kaart 3: 25€

Gemeente: Machelen (4)

  • Kaart 1: 0€
  • Kaart 2: 120€
  • Kaart 3: 500€
  • Kaart 4: 500€

Gemeente: Diepenbeek (onbeperkt)

  • Kaart 1: 50€
  • Kaart 2: 200€
  • Kaart 3: 200€
  • Kaart 4: 200€

Van de 23 gemeentes hierboven vermeld heeft Machelen voor:

Kostprijs 1ste Bewonerskaart

In Machelen kost de 1ste bewonerskaart 0€.

Andere gemeenten rekenen wel kosten aan voor de eerste bewonerskaart

  1. Gavere, Erpe Mere, Genk, Leopoldsburg, Machelen: 0€
  2. Halle, Wezembeek: 10€
  3. Drogenbos: 15€
  4. Afligem, Bornem, Bonheiden, Liedekerke: 25€
  5. Bornem, Putte, Asse: 25€
  6. Puurs: 30€
  7. Willebroek: 40€
  8. Dilbeek, Ternat, Denderleuw, Ninove,Diepenbeek: 50€
  9. Leuven: 60€
  10. Lennik: 80€

Conclusie: Indien men in Machelen 1 wagen heeft, en een bewonerskaart wenst aan te vragen, kan men dit doen zonder kosten te betalen, wat niet in de meeste gemeenten het geval is.

Kostprijs 2de bewonerskaart

In Machelen kost een 2de bewonerskaart 120€.

  1. Wezembeek: 25€
  2. Asse, Denderleeuw: 50€
  3. Drogenbos: 75€
  4. Halle, Ninove: 100€
  5. Machelen: 120€
  6. Diepenbeek: 200€
  7. Lennik, Genk: 250€
  8. Leuven: 300€

Van de 11 gemeenten die er 2 of meer bewonerskaarten aanbieden, zit Machelen op plaats 5, maw qua prijs, niet de goedkoopste (Wezembeek) maar ook niet de duurste (Leuven)

Kostprijs 1st en 2de bewonerskaart samen:

Tellen we de kostprijs samen voor de eerste en tweedebewoners kaart, betaal je in Machelen 120€.

  1. Wezembeek: 35€
  2. Asse: 75€
  3. Drogenbos: 90€
  4. Denderleeuw: 100€
  5. Halle: 110€
  6. Machelen: 120€
  7. Ninove: 150€
  8. Diepenbeek: 250€
  9. Genk : 250€
  10. Lennik: 330€
  11. Leuven: 360€

Hier ook zit Machelen in de middenmoot, dus opnieuw niet de goedkoopste (Wezembeek 35€) maar ook niet de duurste in Leuven (360€)

Kostprijs 3de bewonerskaart

Van alle gemeentes in dit onderzoek zijn er maar 4 gemeente die 3 of meer bewonerskaarten aanbieden:

Gemeente: Wezembeek (3) à Totaal 60€

  • Kaart 1: 10€
  • Kaart 2: 25€
  • Kaart 3: 25€

Gemeente: Drogenbos (3) à Totaal 240€

  • Kaart 1: 15€
  • Kaart 2: 75€
  • Kaart 3: 150€

Gemeente: Diepenbeek (onbeperkt) –> totaal 450€

  • Kaart 1: 50€
  • Kaart 2: 200€
  • Kaart 3: 200€

Gemeente: Machelen (4) à totaal 620€

  • Kaart 1: 0€
  • Kaart 2: 120€
  • Kaart 3: 500€

Conclusie: Voor inwoners van onze gemeente die 3 wagens hebben, rekent Machelen de hoogste kosten aan van de 4 vergeleken gemeentes die 3 bewonerskaarten aanbieden, van in totaal van 48 onderzochte gemeenten.

Kostprijs 4de bewonerskaart

Enkel 2 gemeenten van de totaal 48 onderzochte gemeenten bied 4 of meer bewonerskaarten aan.

Machelen bied maximaal 4 kaarten aan, in Diepenbeek is er geen beperking op het aantal bewonerskaarten.

In Machelen kost de 4de kaart 500€, Diepenbeek 200€.

Aangezien er maar 2 gemeenten dit aanbieden is een degelijk vergelijk of trend onmogelijk hierover te maken.

Zaakvoerder, Zelfstandige, Werknemers kaart

In 15 van de totaal 48 onderzochte gemeenten staat er ook een voorstel tot retributie in voor zaakvoeders, zelfstandigen, of werknemers:

Affligem: (Max 1 kaart): 25€

Denderleeuw (Max 1 kaart): 50€

Maasmechelen (Max 2 kaarten): 125€ elk

Drogenbox: (Max 2 kaarten): 150€ elk

Lennik, Vilvoorde: (Max 1 kaart): 250€ ***

Genk: (Max 1 kaart): 300€

Ternat: (Max 1 kaart): 350€

*** In Vilvoorde kan je per dag van de week bestellen. Bijvoorbeeld werk je enkel op maandag in Vilvoorde op kantoor, dan betaal je 50€ per jaar, werk je maandag en dinsdag op kantoor in Vilvoorde, betaal je 100€ per jaar enz... Dus voor een volledige week betaal je 250€ per jaar.

In Machelen, is er geen artikel of clausule opgenomen in het parkeerbeleid of retributieplan, specifiek voor zaakvoerders, zelfstandigen of werknemers. Zij kunnen een abonnement aankopen (zie hieronder)

Parkeerkaarten voor zorgverleners

Van de 48 onderzochte gemeenten hebben er 11 een aanbieding voor Zorgverleners

Wie actief zorgverlener is in Machelen en beschikt over een RIZIV-nummer of kan aantonen aangesloten te zijn bij een erkende thuiszorgdienst, kan een zorgparkeerkaart aanvragen. Deze kaart is gratis en is geldig voor 1 jaar. Een houder van een zorgparkeerkaart kan zonder beperkingen parkeren in Machelen-Diegem

  • Machelen, Genk, Bornem: Gratis
  • Puurs: 25€
  • Willebroek: 40€
  • Vilvoorde: 50€
  • Diest: 100€
  • Merelbeke: 180€

Conclusie: Hier heeft Machelen geopteerd, om geen retributie te vragen voor zorgverleners of zorgverstrekkers, wat duidelijk niet in elke onderzochte gemeente het geval is. Andere gemeente hierboven niet vermeld, hebben geen aanbod voor zorgverstrekkers, en moeten dus ofwel de blauwe kaart zetten ofwel een regulier abonnement aanschaffen.

Parkeerkaarten voor mindevaliden

Voor mensen die een handicap hebben of mindervaliden zijn, rekent geen enkel gemeente een retributie aan om te parkeren.

Je bent houder van een parkeerkaart voor personen met een handicap of mindervalide:

  • Je kan gratis en onbeperkt parkeren op alle reguliere parkeerplaatsen of op één van de gemarkeerde parkeerplaatsen voor personen met een handicap in de blauwe of betalende zone op voorwaarde dat je parkeerkaart duidelijk zichtbaar achter de voorruit van je voertuig ligt.
  • Op Shop & Go plaatsen is er geen vrijstelling en geldt de maximale parkeertijd van 30 minuten.
  • Bij onrechtmatig gebruik of kopieën wordt na vaststelling de politie verwittigd.

Parkeerabonnementen

Wat onmiddelijk opviel tijdens het onderzoek, bleek dat heel wat gemeenten geen abonnementen voorzien, en dat is hoofdzakelijk als reden dat de blauwe zone geen uitgebreid gebied is, maar zich beperkt tot een plein of een klein aantal straten.

De volgende gemeenten bieden wel een abonnements formule aan

Gemeente: Asse

  • 1 maand: 25€
  • 12 maand: 300€

Gemeente:  Drogenbos

  • 1 maand: 32€
  • 12 maand: 384€

Gemeente: Halle

  • 1 maand: 75€
  • 12 maand: 300€

Gemeente: Machelen

  • 1 maand: 250
  • 12 maand: 500€

Gemeente: Ninove

  • 1 maand: 25€
  • 12 maand: 100€

Gemeente: Diest

  • 1 maand: 5€
  • 12 maand: 60€

Gemeente: Liedekerke

  • 1 maand: 33€
  • 12 maand: 320€

Gemeente: Merelbeke

  • 1 maand: 25€
  • 12 maand: 300€

Gemeente: Vilvoorde

  • 1 maand: N/A
  • 12 maand: 350€

Conclusie: De abonnements prijzen in Machelen zijn de duurste van de 9 gemeenten die een abonnementsformule aanbieden, van de totaal 48 onderzochte gemeente.

Retributie: overschrijding van maximale parkeertijd

Hier is er natuurlijk wel een trend. Elke gemeente heeft een retributie opgesteld voor eigenaars die langer parkeren dan de maximale parkeertijd voorgeschreven in de blauwe zone of voor wie de blauwe kaart niet of ongeldig plaatst.  Logisch eigenlijk, anders zou niemand rekening houden met de blauwe zone en blauwe kaart.

Hoeveel rekenen gemeenten dan aan. Wel we hebben 2 soorten tarieven:

  • Halve dag tarief
  • Volledige dag tarief

Met het halve dag tarief, als je langer parkeert dan de geldigheid van maximale parkeertijd met je blauwe kaart, kies je automatisch voor het retributietarief per halve dag. Een halve dag loopt meestal van 08.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 18.00 uur.

Halve dag tarief:

  1. Puurs, Lennik, Ternat, Bornem: 15€
  2. Asse: 18€ (maar op het Breughelpark 54€)
  3. Lokeren, Affligem: 20€
  4. Diest, Halle: 25€

Volledige dag tarief:

Heusden Zolder: 13€

Kappelen op den Bos, Buggenhout, Ninove, Landen, Leopoldsburg, Puurs: 15€

Dilbeek, Genk, Lokeren, Maasmechelen: 20€

Wijnegem: 21€

Leuven, Machelen, Willebroek, Meise, Diepenbeek, Lummen, Denderleeuw, Eeklo, Erpe Mere, Gavere, Aartselaar, Berlaar, Bonheiden, Diest, Duffel, Liedekerke, Merelbeke, Oudenaarde, Putte, Sint Kathalijne Waver, Tienen, Tremelo,Vilvoorde  : 25€

Drogenbos, Tessenderlo, Avelgem, Haacht: 30€

Wezembeek: 35€

Conclusie: Samen met 22 andere gemeenten zit Machelen op dezelfde golflengte qua retributie van 25€ per overtreding blauwe kaart (overschrijden van maximum parkeertijd of niet of ongeldig leggen van blauwe kaart.

Uitzonderingen

Sommige gemeenten hebben iets extra gedaan in het retributie reglement, welke je in alle andere onderzochte gemeenten niet kan terugvinden

Puurs: Kaarten in Puurs hebben de bewonerskaarten een geldigheid van 3 jaar. In alle andere gemeente 1 jaar geldigheidsduur. Daarnaast worden er in Puurs maximaal 1 bewonerskaart per adres gegeven, maar kan men aan deze bewonerskaart 2 nummerplaten linken.

Putte: Hier krijgt men ook maximaal 1 bewonerskaart, maar kan je ook 2 nummerplaten aan linken.

Vilvoorde: Hier hanteert men een specifieke methode om het maximaal aantal kaarten te bepalen.

  • Wie over één wagen beschikt, maar niet over een garage, recht heeft op één bewonerskaart;
  • Wie over één wagen beschikt en deze kan stallen in een garage, geen recht heeft op een bewonerskaart;
  • Wie over twee wagens beschikt en één garage, kan één bewonerskaart bekomen;
  • Wie over twee wagens beschikt en twee garages, kan geen bewonerskaart bekomen.

De beperking aangaande het beschikken van een garage is enkel van toepassing indien deze garage zich in een straal van 400 meter van de woning bevindt. Wie over een derde wagen beschikt, dient een parkeerabonnement aan te kopen

Ook opvallend is dat er in Vilvoorde korting wordt gegeven bij het aantal parkeerabonnementen men aankoopt per adres, en dit zonder beperking:

  • Er wordt een korting toegekend van 10% bij de aankoop vanaf 20 stuks (op één enkel adres)
  • Er wordt een korting toegekend van 20% bij de aankoop vanaf 50 stuks (op één enkel adres).

De vraag is natuurlijk of dergelijke onbeperkte aanvragen en korting, bijdragen tot de oplossing van het parkeerprobleem, namelijk extra vrije parkeerplaatsen.

Diest: Hier wordt er effectief een onderscheid gemaakt voor het aanschaffen van parkeerabonnement, tussen inwoners van Diest en niet inwoners van Diest.  De niet inwoners van Diest betalen het dubbele parkeerabonnement tarief.

Maasmechelen: Hier kunnen zaakvoerders en werknemers maximaal 2 kaarten aanschaffen, maar men kan hier ook 2 nummerplaten per kaart linken.

Drogenbos: Voor alle werknemers van het gemeentehuis en OCMW in Drogenbos, en de gemeentelijke scholen bieden ze een speciaal retributie tarief aan van 50€ per jaar ipv 150€ zoals voor zaakvoerders, werknemers en zelfstandigen

Machelen: Alle werknemers van het gemeentehuis, OCMW, gemeentelijke scholen, zijn vrijgesteld van retributie, en krijgen gratis een parkeervergunning.

Conclusie:

Zoals in het begin reeds vermeld, vergelijkingen per gemeente maken is moeilijk, aangezien ze met verschillende parkeerproblemen zitten. Toch hierboven, heb ik toch geprobeerd, gebaseerd op informatie die publiekelijk beschikbaar is op de websites van de service providers OPC en Apcoa. Om een meer duidelijker beeld te krijgen had ik ook de gemeenten die onder Indigo vallen (zoals Zaventem), maar omwille van tijdsgebrek, is dit niet mogelijk geweest.

Ik hoop dat U hierdoor een beetje meer inzicht krijgt over het nieuwe parkeerbeleid, en waar onze gemeente zich bevind op gebied van

  • Geldigheidsduur
  • Maximale parkeertijd in blauwe zone
  • Maximale aantal bewonerskaarten
  • Hoeveel retributie men heft als de kaart niet goed gelegd is, of de max. Parkeertijd overschreven is
  • Parkeerabonnementen

Feit is ook dat er maar 48 gemeenten onderzocht werden in deze analyse, maar dat Machelen één van de laatste, zoniet de laatste gemeente is (met stevige parkeerproblemen) die een nieuw parkeerbeleid in voege brengt, via een blauwe zone. De meeste andere gemeenten hebben reeds jaren dergelijk parkeerbeleid van kracht.

De bedoeling van het nieuwe parkeerbeleid is er om te zorgen voor een vlotte mobiliteit, minder parkeerdruk, meer parkeergelegenheid én minder zoekverkeer in onze gemeente.

Mensen die van buiten onze gemeente, hun wagen in onze gemeente parkeren, en nadien op vakantie vertrekken voor 2 of 3 weken, zullen niet langer in onze gemeente parkeren als ze dagelijks een retributie krijgen van 25€ (voor 2 weken spreken we dan een retributie van 250€, voor 3 weken zelfs 375€). Het zal goedkoper zijn om op de parking te gaan staan op de luchthaven dan in onze straten, waardoor we dit type van parkeerders niet langer in onze straten zullen terugvinden.

Ook wordt er melding gedaan van mensen die s’morgens hun wagen parkeren om dan in groep, de lage emissie zone van Brussel binnen te rijden, om de boetes te vermijden. Ook zij gaan met dit nieuwe plan niet langer parkeren in onze straten, omwille van de maximale parkeertijd van 4 uur en de retributie van 25€ bij overtreding hiervan).

Ook voor onze inwoners wordt er gevraagd om eens goed na te denken. Vele opritten worden nauwelijks  gebruikt door hun eigenaars, en een aanzienlijk deel van de garages worden gebruikt door hun eigenaars voor een andere functie (opslagplaats, extra ruimte,...) ipv de parkeer functie voor hun wagen.

Natuurlijk wil niemand extra betalen, zeker als je vandaag niets hoeft te betalen. Maar zoals eerder reeds geschreven zal de grote meerderheid niets extra hoeven te betalen, dank zij de gratis 1ste bewonerskaart, en zullen inwoners zich meer van bewust zijn, om hun oprit en of garage te gebruiken, anders wordt het betalen.

Natuurlijk zal OPC de opvolging hiervan opvolgen, en verbaliseren waar de eigenaar niet voldoet aan de wetgeving van het nieuwe retributiebeleid van Machelen. 

Laten we het nieuwe parkeerbeleid een aantal maanden geven om te kijken of de doelstellingen van het nieuwe parkeerbeleid behaald zijn:

  • een vlotte mobiliteit
  • minder parkeerdruk
  • meer parkeergelegenheid
  • minder zoekverkeer in onze gemeente

Indien dat niet het geval is kan U steeds uw feedback doorsturen op mobiliteit@machelen.be. Men zal dan  alle feedback analyseren, en bekijken waar en wanneer het nodig is om het parkeerbeleid aan te passen.

Indien er vragen zouden zijn ivm bovenstaande analyse, of U heeft een foutje gevonden in de cijfers, dan kan U mij hieronder steeds contacteren (met naam of anoniem), en zal ik proberen een antwoord te geven of toch proberen te zoeken.

Bedankt voor uw tijd.

Vriendelijke groeten,

Danny Gooris

Gemeenteraadslid, onafhankelijk bij Vooruit.


Reactie plaatsen

Reacties

Freddy Thomas
2 jaar geleden

Voila dit is pas informatie waar ne mens iets aan heeft.

Yves Colart
2 jaar geleden

Wat ik raar vind is de benaming "Bewonerskaart" en blijkbaar krijg je geen kaart om achter uw voorruit te zetten, dus veronderstel ik dat die parkeerwachters alle autos zullen moeten scannen om te weten dat de eigenaar in orde is.